Precies mijn idee. Dan hoef je ook geen artikel te linken wat ook nog eens exclusief voor abonnees van de VK is te lezen.EEstar schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:37:
Dat artikel over de Volkskrant vandaag als Tweakers zelf nou met dergelijk nieuws zou komen door echt onderzoek in plaats van copy paste. Daar zou ik dan echt extra voor willen betalen.
Het forum topic is dan (ook) bedoeld om aan te geven dat er geluisterd is naar de community. Of daar iets mee gedaan is, dat is een andere kwestie.Gamebuster schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:39:
Dat je alleen feedback kan achter laten via het forum geeft een vertekend beeld waarbij alleen forum gebruikers feedback achter laten.
Een andere Tweaker noemde dat het meer leek op een opiniestuk.Het laatste artikel (slimme steden) vond ik niet heel interessant. Ik hoopte persoonlijk wellicht meer diepgang over wat ze precies slim wilde maken en waarom.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
-
[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:41 ]
Ik heb me inderdaad afzijdig gehouden op de discussie over de kwaliteit van de content. Om twee redenen; zoals je al aangeeft vind ik dat überhaupt niet erg netjes maar vooral ook omdat de beta-periode er juist is om dit te onderzoeken. Iedereen kan onder alle Premium-artikelen simpel aangeven hoe goed hij of zij het artikel vindt. Wat jullie, onze lezers, van de artikelen vinden is veel belangrijke dan wat ik er van vind.ocf81 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:34:
@Koen Crijns bedankt voor de inzichten die je hebt gegeven met je reactie.(Koen Crijns in "Het grote Tweakers Premium topic") Wat wel heel jammer is, is dat in jouw verhaal en antwoorden op vragen geen woord wordt gerept over de kwaliteit van wat door de redactie geproduceerd wordt. Ik snap dat directie en redactie niet al te veel over elkaar gaan zeggen, want dat is immers de traditie in Nederlandse journalistieke wereld. Tegelijkertijd heeft het wel impact op je verdienvermogen. Ik ben wel benieuwd hoe jij aankijk naar het kwaliteitsverschil dat er is tussen tweakers en de internationale concurrenten zoals Ars Technica, die voor een vergelijkbaar prijspijl véél betere content weten te produceren. Is er überhaupt ruimte voor kwaliteitsverbetering tot een niveau dat het label "premium" waardig is en kan concurreren? Eerlijk gezegd zou ik het management mee willen geven dat de redactie wel van een hoogstaander niveau zou mogen zijn. In alles. Ik zie ze voorlopig niet niet het equivalent van een "SMR-gate" produceren.
Maar als je een antwoord van me wil; ik vind de artikelen die Tweakers produceert vrijwel zonder uitzondering van hoge kwaliteit. Kan het beter? Altijd, en daar wordt ook constant aan gewerkt. Zo hebben we sinds het samengaan van de Tweakers en Hardware Info redacties een soort buddy-systeem, waardoor er minimaal twee redacteuren werken aan alle productcategorieën om elkaar scherp te houden. De vergelijking met Ars Technica vind ik een lastige. Ik ben de eerste om toe te geven dat dat zo'n beetje het summum van tech-journalistiek is, maar dat lukt ook echt alleen met Amerikaanse budgetten waarbij redacteuren vaak een maand worden vrijgespeeld voor één artikel. Dat is in Nederland echt onhaalbaar. En laten we niet vergeten: Ars Technica UK is niet voor niets gestopt - ook bij hen bleek het onmogelijk om in een kleiner land op eenzelfde manier te opereren.
Jammer dat hier nu zoveel discussie over ontstaat want dit klopt niet. Ja de standaardprocedure is dat we een testexemplaar van een fabrikant krijgen. Maar we hebben ook regelmatig producten zelf aangeschaft. Bijvoorbeeld als het te lang duurt voor een exemplaar wordt opgestuurd of wanneer een fabrikant deze helemaal niet wil opsturen en wij het product wel willen testen. Of we lenen een product van een webshop en dan staat dit ook vermeld in de review. Belsimpel heeft ons bijvoorbeeld wel eens aan smartphones geholpen.XWB schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:34:
[...]
Jazeker. Als de fabrikant niks opstuurt is er simpelweg niks om te testen.
[ Voor 11% gewijzigd door TradeMarkNL op 07-12-2020 08:51 ]
Dat is een terecht punt - I stand corrected.Cergorach schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:23:
[...]
Ik vind het vrij gevaarlijk/fout om het woord 'nooit' in de mond te nemen. Moeten we even in 20 jaar historie gaan graven van wat Tweakers.net 'nooit' zou doen volgens de woordvoerders.
Een accuratere uitleg zou zijn het staat niet op de planning en we zijn het niet van plan (maar we weten niet wat de toekomst zal brengen).
Ik kan inderdaad geen beloftes doen voor de komende 10 of 20 jaar. Maar voor zover wij vooruit kunnen kijken hebben we uitdrukkelijk besloten productrecensies buiten Premium te houden.
Wat betreft het nieuwe premium artikel reviews: De 'slimme stad' lijkt vooral nog dom, dood en ongeorganiseerd
Ik mis een beetje waar de informatie vandaan komt. Heeft de auteur dit zelf allemaal uitgezocht en rondgevraagd? Of vanaf een andere website gehaald?
Bijvoorbeeld dit stukje:
Ik mis een beetje waar de informatie vandaan komt. Heeft de auteur dit zelf allemaal uitgezocht en rondgevraagd? Of vanaf een andere website gehaald?
Bijvoorbeeld dit stukje:
Wat is hiervan de bron, heeft Tijs zelf navraag gedaan bij de gemeenten? Heeft een andere journalist dit gedaan en gebruikt Tijs de resultaten? Of komt dit uit een ander onderzoek en zo ja, van wanneer dateert dat onderzoek?Er zijn meerdere gemeenten die gebruikmaken van de verlichting van Luminext of in ieder geval plannen hebben het op te zetten of uit te bouwen. Geen enkele gemeente wil iets zeggen over de kosten en inkomsten hiervan.
Ik vind dit gezien de discussie toch een wat wonderlijke opmerking. Enerzijds hoor ik mensen in dit topic om het hardst roepen dat Tweakers content per definitie altijd gratis beschikbaar moet zijn. En anderzijds wordt hier geopteerd om dure producten ook maar te gaan kopen, naast de investeringen die we al doen in personeel testlab en redactie.JoeyPrr schreef op maandag 7 december 2020 @ 01:07:
We hebben het over een product dat al weken beschikbaar is. Loop naar de Apple store, koop zo'n ding, review het, en schuif het vervolgens door naar die ene werknemer die toch een upgrade nodig heeft. Voila. Als je als Tweakers zijnde die paar duizend euro niet kunt missen voor zo'n belangrijke review, of niet inziet waarom het belangrijk is om er snel bij te zijn, zit er iets goed fout.
Met puur advertenties en pricewatch links is een écht grondige productreview op dit moment eigenlijk al niet terug te verdienen. We doen ze omdat ze een belangrijk onderdeel zijn voor Tweakers en omdat Tweakers als geheel gewoon rendabel draait. Maar dergelijke extra kosten maken voor de redactie zou de noodzaak van een abonnementsmodel alleen maar doen toenemen.
Simpel, er is allang erkend door @WoutF dat het beter kan, daar is o.a. dit topic, en de mogelijkheden onder elk premium artikel om feedback te geven, uberhaupt voor. Niet te vergeten dat dit een beta is.Luca schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:42:
[...]
Nou dan mag je mij uitleggen hoe ze het wel bedoelen.Met de verschenen premium artikelen, die volgens de redactie als voorbeeld moeten gelden van wat premium betekent en zal zijn, lijkt het wel degelijk alsof ze hopen te mikken op een "net goed genoeg" voor mensen om te betalen. Een beetje de bare minimum mentaliteit.
In principe niet een ramp, maar zoals ik zei, dat past niet bij Tweakers.
Er is ruimte voor discussie en niemand van Tweakers die je de mond snoert.
Goed genoeg is altijd waar je voor moet gaan, bij welk product dan ook. Als je teveel tijd=/geld in een product steekt zonder dat het meerwaarde heeft, kan sowieso een dooddoener zijn van het product of uiteindelijk het bedrijf zelf.
Dat jij en anderen aanstoot nemen aan "goed genoeg" komt wellicht doordat je vergeet dat Tweakers een bedrijf is en er geld moet binnenkomen om brood op de plank te krijgen.
Daarnaast wissel je woorden uit met een commercieel manager, geen forum moderator.
Tweakers is toch niet een journalistiek platform? De frontpage is eerder een 'show-and-tell' waar er dan leuk door de gebruikers aan mee wordt gepraat. Alle goede informatie en handige tips heb ik in de loop der jaren uit de commentsectie gehaald.
Als dat deels wordt afgesloten dan is de drang om weer terug te komen ook minder. Concurrentie genoeg.
Voor diepgang van technologie zijn er genoeg boeken of gratis podcasts.
Nog afgezien van het feit dat je geen abonnement gaat afsluiten bij een bedrijf dat maling heeft aan privacy.
Als dat deels wordt afgesloten dan is de drang om weer terug te komen ook minder. Concurrentie genoeg.
Voor diepgang van technologie zijn er genoeg boeken of gratis podcasts.
Nog afgezien van het feit dat je geen abonnement gaat afsluiten bij een bedrijf dat maling heeft aan privacy.
Sorry, maar... "premium" impliceert naar mijn idee toch meer te zijn dan "net goed genoeg".DR!5EQ schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:10:
[...]
Simpel, er is allang erkend door @WoutF dat het beter kan, daar is o.a. dit topic, en de mogelijkheden onder elk premium artikel om feedback te geven, uberhaupt voor. Niet te vergeten dat dit een beta is.
Er is ruimte voor discussie en niemand van Tweakers die je de mond snoert.
Goed genoeg is altijd waar je voor moet gaan, bij welk product dan ook. Als je teveel tijd=/geld in een product steekt zonder dat het meerwaarde heeft, kan sowieso een dooddoener zijn van het product of uiteindelijk het bedrijf zelf.
Dat jij en anderen aanstoot nemen aan "goed genoeg" komt wellicht doordat je vergeet dat Tweakers een bedrijf is en er geld moet binnenkomen om brood op de plank te krijgen.
Daarnaast wissel je woorden uit met een commercieel manager, geen forum moderator.
Voor een website die jaren in hun titlebar had staan " We stellen technologie op de proef" vind ik wel dat je bij een grote release wel wat meer moeite mag doen dan je verschuilen achter het feit dat je geen reviewexemplaar hebt gekregen.Koen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:56:
[...]
Ik vind dit gezien de discussie toch een wat wonderlijke opmerking. Enerzijds hoor ik mensen in dit topic om het hardst roepen dat Tweakers content per definitie altijd gratis beschikbaar moet zijn. En anderzijds wordt hier geopteerd om dure producten ook maar te gaan kopen, naast de investeringen die we al doen in personeel testlab en redactie.
Maar goed, in GR is dit onlangs al eerder aangekaart.
Apple Reviews
Op een gegeven moment is het een klein beetje mosterd na de maaltijd als je dan al op zoek bent geweest naar een andere site waar deze al wel is gepubliceerd. Van de grootste techwebsite van nederland mag je gewoon meer verwachten.
Nu hoef je inderdaad niet meer aan te komen met een review van een Apple Watch 6 terwijl het juist wel leuk had geweest om die te vergelijken met een SE bijvoorbeeld. Inmiddels zijn tientallen sites je al voor geweest.
[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 07-12-2020 09:44 ]
Dan mag je dit wel eens uitleggen aan je collega's, want dit soort zaken motiveren nou niet echt om kritiek te geven:Koen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:45:
[...]
Ik heb me inderdaad afzijdig gehouden op de discussie over de kwaliteit van de content. Om twee redenen; zoals je al aangeeft vind ik dat überhaupt niet erg netjes maar vooral ook omdat de beta-periode er juist is om dit te onderzoeken. Iedereen kan onder alle Premium-artikelen simpel aangeven hoe goed hij of zij het artikel vindt. Wat jullie, onze lezers, van de artikelen vinden is veel belangrijke dan wat ik er van vind.
Zoijar in 'reviews: Column: De Consumentenbond moet de Autoriteit Persoonsgeg...
Verder is zelfs Arnoud Wokke niet vies van het op de man spelen bij commentaar onder een artikel (zie ook mijn reactie eronder over waarom het onterecht is):
arnoudwokke in 'reviews: Wi-Fi 6E komt eraan - Meer ruimte voor wifi met toev...
[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 07-12-2020 09:26 ]
Ik vind sowieso dat een column vreemd is op Tweakers.net en al helemaal als die premium wordt gemaakt. Een column vind ik bij voorbaat geen premium content omdat het altijd gaat om een mening van 1 persoon en niet om een journalistiek onderwerp dat veel tijd kost in onderzoek (waarbij ik niet zeg dat een goede column geen tijd kost).The Zep Man schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:21:
[...]
Dan mag je dit wel eens uitleggen aan je collega's, want dit soort zaken motiveren nou niet echt om kritiek te geven:
Zoijar in 'reviews: Column: De Consumentenbond moet de Autoriteit Persoonsgeg...
[ Voor 3% gewijzigd door SunnieNL op 07-12-2020 09:28 ]
Ik vind het verontrustend dat er een nieuwsartikel wordt geplaatst dat feitelijk linkt naar een BETAALD artikel van een andere DPG site: de Volkskrant.
Tweakers plaatst enkel een beknopte samenvatting
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Je moet eens opletten naar hoeveel marketingtermen er zijn en hoeveel ervan daadwerkelijk overeen komen met wat je ervoor krijgt. Omdat Tweakers je aan het hart gaat, ben je er meer bewust van dat de premium die we tot dusver voorgeschoteld krijgen inderdaad impliceert dat de keuze voor de term premium niet de juiste is geweest.DizzyWeb schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:19:
[...]
Sorry, maar... "premium" impliceert naar mijn idee toch meer te zijn dan "net goed genoeg".
Als dat de manier wordt gaat het helemaal de slechte richting op: betalende artikels op Tweakers en op andere DPG sites enkel een samenvatting en link naar het betalend artikel. En op tweakers de gratis artikelen een samenvatting met link naar betalend artikel op DPG site. Resultaat om het nieuws volledig te hebben moet je een abonnement hebben op alle DPG sites.MazeWing schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:33:
Ik vind het verontrustend dat er een nieuwsartikel wordt geplaatst dat feitelijk linkt naar een BETAALD artikel van een andere DPG site: de Volkskrant.
Ik hoop dan ook dat het iets eenmalig is of iets waar ze overgekeken hebben dat het op volkskrant een betalend artikel was
Noem het hoe je wilt, het veranderd de strekking niet .Enig realisme is ook niet onbelangrijk en ook dat mag benoemd worden in deze discussie.Het onderwerp is niet perfectionisme. Het onderwerp is voldoende diepgang, zeker voor iets dat 'Premium' heet.
Exact, dat het nu nog extremer kan zijn dat hoef ik een verstandige Tweaker toch niet te vertellen?. Ik kan me inbeelden dat die prioriteiten bij gemeentes nu nog meer dan anders verschillend zijn en men ook daar met minder mensen vanwege bijvoorbeeld ziekte meer werk moet verzetten. En ondanks dat Tweakers groot is, met alle respect lijkt mij dat geen prio op dit moment. Maar dat denk ik, wie weet zit ik er helemaal naast.[...]
Gemeentes hebben het altijd druk, ook zonder pandemie.
Commentaar prima, heb je mijn reacties gelezen, vast niet gezien je reacties terug. Als er iemand commentaar heeft of kritisch is op "premium" ben ik het, maar ik blijf wel realistisch. En dat mis ik bij sommigen inclusief jou.[...]
Dit is 'het grote Tweakers Premium topic'. Commentaar op Premium artikelen kan hier verwacht worden
Soms wel soms niet inderdaad. Je wilt altijd het maximale lijkt me, maar het lukt niet altijd door verschillende redenen. Maakt iets niet per definitie een "slecht" artikel of niet premium waardig.[...]
Maar in andere gevallen weer wel?
Exact, ben ik het mee eens👍, ook hierin zijn natuurlijk weer verschillende gradaties.Dat heet journalistiek. Net als in elk vakgebied zal niet elk uur direct efficiënt besteed worden.
Inderdaad, mijn reactie daarboven waar het mee begon ging over dit artikel waar premium aan hangt en wat mijn mening is over dit artikel en of ik het dat label waard vind. Voor mij is dat een ja. Ik vond het een verfrissend stuk om te lezen. Voor mij had het meerwaarde.[...]
Het commentaar gaat niet enkel over een artikel of opiniestuk, maar specifiek over een artikel of opiniestuk dat als Premium wordt geoormerkt.
Helemaal mee eens ,zou niet goed zijn 24/7 , je houd dan niet zo veel over in een dag,echter bij sommigen lijkt dit wel te worden verwacht. Mijn mening is(mijn ervaringen uit oa de praktijk) dat er wel degelijk bizar veel uren in kunnen gaan zitten , zeker in deze tijd. Dit is niet verschuilen achter maar gewoon realiteit.[...]
Dan alsnog zal een journalist niet 24/7 bezig zijn met een enkel onderwerp.
Wat jammer, je zou tot nieuwe inzichten kunnen komen, nee zonder gekheid dat is natuurlijk prima hé. 😊👍. Je kan je niet vinden in een uitleg of mening. Dat is echt wat anders als wat je hierboven beschrijft. Maar ook dat is jou mening, en ook dat is voor mij geen probleem. Discussie en verschillen van inzichten/ervaringen en meningen. Een groot goed. Mocht tekst anders over zijn gekomen ,of ik verkeerde woorden hebben gebruikt waardoor lijkt of mijn ervaringen en meningen de enige waarheid zijn is dat niet de bedoeling.[...]
Nee, bedankt. Zoveel interesse heb ik niet. Mijn commentaar op jou was meer dat je met een 'een vriend van een neef van een kameraad zijn kat's favoriete vlo heeft XYZ meegemaakt, dus XYZ is waar' verhaal je juist niet je argument sterker maakt, maar zwakker.
Ik probeer me juist vanwege wat ik beschreef daardoor wel in te leven in dit geval het missen van de kers, dat inzicht mis ik soms in reacties want er zijn weinig nuances of inlevingsvermogen en realisme. Wel weer een goed leer punt voor mij om zaken anders te brengen. Bedankt daarvoor 🙂.
Liefhebber van Tweakers
Wat is kwaliteit? Je vindt de huidige manier van discusseren niet kunnen? Maar wilt wel feedback? Ik denk dat je de kwaliteit beter meetbaar moet krijgen om te begrijpen wat wij kwalitatief goed vinden en wat we er onder verstaan.Koen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:45:
[...]
Ik heb me inderdaad afzijdig gehouden op de discussie over de kwaliteit van de content. Om twee redenen; zoals je al aangeeft vind ik dat überhaupt niet erg netjes maar vooral ook omdat de beta-periode er juist is om dit te onderzoeken. Iedereen kan onder alle Premium-artikelen simpel aangeven hoe goed hij of zij het artikel vindt. Wat jullie, onze lezers, van de artikelen vinden is veel belangrijke dan wat ik er van vind.
Maar als je een antwoord van me wil; ik vind de artikelen die Tweakers produceert vrijwel zonder uitzondering van hoge kwaliteit. Kan het beter? Altijd, en daar wordt ook constant aan gewerkt. Zo hebben we sinds het samengaan van de Tweakers en Hardware Info redacties een soort buddy-systeem, waardoor er minimaal twee redacteuren werken aan alle productcategorieën om elkaar scherp te houden. De vergelijking met Ars Technica vind ik een lastige. Ik ben de eerste om toe te geven dat dat zo'n beetje het summum van tech-journalistiek is, maar dat lukt ook echt alleen met Amerikaanse budgetten waarbij redacteuren vaak een maand worden vrijgespeeld voor één artikel. Dat is in Nederland echt onhaalbaar. En laten we niet vergeten: Ars Technica UK is niet voor niets gestopt - ook bij hen bleek het onmogelijk om in een kleiner land op eenzelfde manier te opereren.
Edit: Ik heb @Koen Crijns verkeerd begrepen. Zie zijn reactie: Koen Crijns in "Het grote Tweakers Premium topic"
[ Voor 4% gewijzigd door DR!5EQ op 08-12-2020 07:51 . Reden: Toevoeging vanwege de thumbs up ]
Vind dit nogal een bijzondere reactie. Het is okay om "net goed genoeg" premium te noemen "omdat iedereen dat doet"? Dat is wel heel makkelijk.DR!5EQ schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:39:
[...]
Je moet eens opletten naar hoeveel marketingtermen er zijn en hoeveel ervan daadwerkelijk overeen komen met wat je ervoor krijgt. Omdat Tweakers je aan het hart gaat, ben je er meer bewust van dat de premium die we tot dusver voorgeschoteld krijgen inderdaad impliceert dat de keuze voor de term premium niet de juiste is geweest.
Waarschijnlijk hebben alle tweakers medewerkers een "DPG-premium" account en kunnen op alle DPG sites alles bekijken. Dan nog is het erg slordig en absoluut niet helpend voor de gehele situatie.Mschamp schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:40:
[...]
Als dat de manier wordt gaat het helemaal de slechte richting op: betalende artikels op Tweakers en op andere DPG sites enkel een samenvatting en link naar het betalend artikel. En op tweakers de gratis artikelen een samenvatting met link naar betalend artikel op DPG site. Resultaat om het nieuws volledig te hebben moet je een abonnement hebben op alle DPG sites.
Ik hoop dan ook dat het iets eenmalig is of iets waar ze overgekeken hebben dat het op volkskrant een betalend artikel was
Murphy's law en tweakers premium lijken nauw verbonden. Alles blijft maar fout gaan...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Hoi Koen,Koen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:56:
[...]
Ik vind dit gezien de discussie toch een wat wonderlijke opmerking. Enerzijds hoor ik mensen in dit topic om het hardst roepen dat Tweakers content per definitie altijd gratis beschikbaar moet zijn. En anderzijds wordt hier geopteerd om dure producten ook maar te gaan kopen, naast de investeringen die we al doen in personeel testlab en redactie.
Met puur advertenties en pricewatch links is een écht grondige productreview op dit moment eigenlijk al niet terug te verdienen. We doen ze omdat ze een belangrijk onderdeel zijn voor Tweakers en omdat Tweakers als geheel gewoon rendabel draait. Maar dergelijke extra kosten maken voor de redactie zou de noodzaak van een abonnementsmodel alleen maar doen toenemen.
Kan je ondanks dat je voor 1 punt het hebt uitgelegd kwa alles zelf kopen nog iets verder ingaan op de andere mogelijkheden:
pino85 in "Het grote Tweakers Premium topic"
Zie ook bv:
TradeMarkNL in "Het grote Tweakers Premium topic"
Er zijn dus toch meerdere wegen om een product te bemachtigen. Is dit iets wat we wellicht meer kunnen gaan zien zodat er niet op een fabrikant hoeft worden gewacht.?
Liefhebber van Tweakers
Zo zit de vork in de steel. Ik geef je zelfs nog gelijk, maar blijkbaar wil je iets anders horen.DizzyWeb schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:45:
[...]
Vind dit nogal een bijzondere reactie. Het is okay om "net goed genoeg" premium te noemen "omdat iedereen dat doet"? Dat is wel heel makkelijk.
Verwijderd
Aangezien artikel 110 van de Grondwet niet is opgeschort, moet het te woord staan van de pers onverminderd aandacht krijgen bij iedere vorm van Openbaar Bestuur.pino85 schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:42:
Exact, dat het nu nog extremer kan zijn dat hoef ik een verstandige Tweaker toch niet te vertellen?. Ik kan me inbeelden dat die prioriteiten bij gemeentes nu nog meer dan anders verschillend zijn en men ook daar met minder mensen vanwege bijvoorbeeld ziekte meer werk moet verzetten. En ondanks dat Tweakers groot is, met alle respect lijkt mij dat geen prio op dit moment. Maar dat denk ik, wie weet zit ik er helemaal naast.
@Bart Zoetmulder
Wanneer gaan jullie nou eens de knoop doorhakken aangaande het weblog?
Ik vind het serieus bizar dat er wel gesproken wordt over "premium" meuk, maar dat het weblog nog steeds een zieltogend stukje van Tweakers is. Wat allang een hoop aandacht had verdient. Hoe lang blijven jullie jullie hoofd in het zand houden om maar geen beslissing te hoeven nemen?
Ik vind het serieus bizar dat er wel gesproken wordt over "premium" meuk, maar dat het weblog nog steeds een zieltogend stukje van Tweakers is. Wat allang een hoop aandacht had verdient. Hoe lang blijven jullie jullie hoofd in het zand houden om maar geen beslissing te hoeven nemen?
Ik heb even zitten kijken naar de afgelopen week aan premium-artikelen. De belofte was dat het extra content zou zijn en geen paywall voor de reguliere artikelen.
Normaliter zie je om de paar dagen een achtergrondartikel verschijnen op de site. Interessante artikelen vaak. Echter, als ik nu kijk lijkt het alsof er:
- extra achtergrondartikelen zijn bijgekomen
- alle achtergrondartikelen premium zijn geworden
Ergo: de premium artikelen drukken dus weldegelijk de reguliere achtergrondartikelen weg.
https://tweakers.net/zoeken/?keyword=achtergrond
Nu is het lastig zoeken op enkel achtergrondartikelen of premiumartikelen omdat dit geen aparte categorie is maar ik denk dat bovenstaande zoekopdracht mijn vermoeden wel bevestigd.
Normaliter zie je om de paar dagen een achtergrondartikel verschijnen op de site. Interessante artikelen vaak. Echter, als ik nu kijk lijkt het alsof er:
Ergo: de premium artikelen drukken dus weldegelijk de reguliere achtergrondartikelen weg.
Nu is het lastig zoeken op enkel achtergrondartikelen of premiumartikelen omdat dit geen aparte categorie is maar ik denk dat bovenstaande zoekopdracht mijn vermoeden wel bevestigd.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik vind de huidige discussie over kwaliteit zéker kunnen. Opbouwende kritiek is altijd welkom.DR!5EQ schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:45:
[...]
Wat is kwaliteit? Je vindt de huidige manier van discusseren niet kunnen? Maar wilt wel feedback? Ik denk dat je de kwaliteit beter meetbaar moet krijgen om te begrijpen wat wij kwalitatief goed vinden en wat we er onder verstaan.
Waar ik op doelde is dat ik vind dat het niet aan mij is om een oordeel te hebben over de kwaliteit van de artikelen. Dat oordeel is aan jullie, onze lezers, onze community. De redactie schrijft de artikelen immers voor jullie, niet voor mij.
Oke sorry, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen.Koen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:14:
[...]
Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik vind de huidige discussie over kwaliteit zéker kunnen. Opbouwende kritiek is altijd welkom.
Waar ik op doelde is dat ik vind dat het niet aan mij is om een oordeel te hebben over de kwaliteit van de artikelen. Dat oordeel is aan jullie, onze lezers, onze community. De redactie schrijft de artikelen immers voor jullie, niet voor mij.
De afgelopen anderhalve maand publiceerden we al Premium-artikelen zonder het label, maar we werkten al volgens dat rooster en publiceerden artikelen die we nu van zo'n label zouden voorzien; dat is dus geen goede vergelijking, want dat rooster was er alleen maar omdat Premium eraan kwam.Ik heb even zitten kijken naar de afgelopen week aan premium-artikelen. De belofte was dat het extra content zou zijn en geen paywall voor de reguliere artikelen.
Als je het eerlijk wilt vergelijken, doe je dat met dezelfde periode een jaar geleden. Ik denk dat we toen zo ongeveer 1 of misschien 2 achtergrondartikelen per week hadden. Zie hier bijvoorbeeld een week uit november 2019.

Edit: wat duiding: alleen de onderste is achtergrond.
Er zijn vast tientallen redenen, maar laten we gewoon naar het resultaat kijken. Na bijna 3 weken nog geen review (ook tal van andere Apple producten niet) - en dat voor een site die graag technologie op de proef stelt en ons graag wil helpen kiezen om het beste uit een aankoop te halen. Er werken ca. 50+ mensen bij Tweakers dus laten we eea wel in perspectief zetten over kosten. Daarnaast had je een van de belangrijkste producten van het jaar kunnen kopen en daarna op V&A zetten voor 100 euro minder. We hebben het hier niet over het kopen en reviewen van de zoveelste monitor. Het is gewoon een enorme misser voor een van de grootste technologiesites dat je dit niet onder ogen wilt zien, voor zo'n breakthrough product had je gewoon wat harder moeten lopen linksom of rechtsom.Koen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:56:
[...]
19 dagen geleden had TomsHardware ook al een mooie batterij-vergelijking tussen de Intel en ARM versie: https://www.tomsguide.com...fe-tested-this-is-amazing . Echt enorm verschil (naast de prestaties etc).
[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 07-12-2020 10:24 ]
Weet je wat mijn probleem met marketingpraat is? Hoe integer, persoonlijk, inlevend en goed het ook wordt verwoord:Koen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:45:
[...]
Heb je er een gelezen, heb je ze allemaal gelezen
Het blijft mij het gevoel geven dat ik in een heerlijk uitziende plastic appel zit te bijten
De beste opmerking hierover die ik ooit gehoord heb, was op CNN tijdens de verkiezing van Obama. De ene reporter zei: Die Obama is een fenomeen, wat is die man authentiek! Waarop zijn collega heel droog opmerkte. Inderdaad, als je dat kan faken, hoor je bij de absolute top.
Jullie hebben je grote teen in het water gestoken en het blijkt verrekte koud te zijn. Maar laat mij een voorspelling doen: Jullie gaan er toch in zwemmen.
Zonder redacteuren bij naam te noemen blijf ik het bijzonder vinden dat medewerkers van tweakers hier de kwantiteit blijven aangeven als meetlat en de community de kwaliteit. Volgens mij is dit een meningsverschil wat niet zo lekker doorkomt en in mijn beleving een showstopper om premium voor iedereen tot een succes te maken.arnoudwokke schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:16:
[...]
De afgelopen anderhalve maand publiceerden we al Premium-artikelen zonder het label, maar we werkten al volgens dat rooster en publiceerden artikelen die we nu van zo'n label zouden voorzien; dat is dus geen goede vergelijking, want dat rooster was er alleen maar omdat Premium eraan kwam.
Als je het eerlijk wilt vergelijken, doe je dat met dezelfde periode een jaar geleden. Ik denk dat we toen zo ongeveer 1 of misschien 2 achtergrondartikelen per week hadden. Zie hier bijvoorbeeld een week uit november 2019. [Afbeelding].
Als kwantiteit werkelijk de meetlat is volgens T.net medewerkers: redacteuren eruit en enkel de community stukjes laten schrijven en erop laten stemmen (zie ook Reddit). Hoge kwantiteit, veel aggregatie, grotendeels zelfmodererend, alles is door iedereen leesbaar, mogelijkheid tot alternatieve inkomsten (waarvan in de praktijk al bewezen is dat die werken), ...ed1703 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:34:
[...]
Zonder redacteuren bij naam te noemen blijf ik het bijzonder vinden dat medewerkers van tweakers hier de kwantiteit blijven aangeven als meetlat en de community de kwaliteit.
Met het samenvatten van een DPG artikel op T.net lijkt het ondertussen duidelijk wie met de scepter zwaait, en dat zijn niet degenen die de waarde zien van een community.
Laat ik voorop stellen dat ik het prima vind om voor tweakers te betalen. Omdat dit de website is die ik het meeste bezoek en aan content zitten nou eenmaal kosten verbonden.
Zelf ben ik een tijd supporter geweest maar gezien ik geen behoefte had om een papieren magazine te ontvangen ben ik hier toch niet mee doorgegaan (is dat nog steeds zo eigenlijk?).
Inhoudelijk vind ik de premium artikelen die de afgelopen tijd zijn verschenen alleen niet veel aan extra waarde toevoegen. Ik zou zelf liever 2 premium artikelen (en een premium video?) per week zien die echt zijn uitgediept.
Zelf ben ik een tijd supporter geweest maar gezien ik geen behoefte had om een papieren magazine te ontvangen ben ik hier toch niet mee doorgegaan (is dat nog steeds zo eigenlijk?).
Inhoudelijk vind ik de premium artikelen die de afgelopen tijd zijn verschenen alleen niet veel aan extra waarde toevoegen. Ik zou zelf liever 2 premium artikelen (en een premium video?) per week zien die echt zijn uitgediept.
De blogs staan op onze radar. Er is nog geen knoop doorgehakt over hoe en wat, maar we hopen ergens volgend jaar te kunnen onderzoeken wat de logische vervolgstap moet worden.ShellGhost schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:53:
@Bart Zoetmulder
Nog niks concreets dus, maar zeker niet vergeten.
De uitspraak ergens volgend jaar toont aan dat het totaal geen belang heeft binnen de Tweakers organisatie. En dat jullie de users die gebruik maken van het weblog totaal niet serieus nemen. Belachelijk!XWB schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:18:
[...]
De blogs staan op onze radar. Er is nog geen knoop doorgehakt over hoe en wat, maar we hopen ergens volgend jaar te kunnen onderzoeken wat de logische vervolgstap moet worden.
Nog niks concreets dus, maar zeker niet vergeten.
Interessant dat er wel knopen doorgehakt zijn over dat zaken zoals Premium er sowieso gaan komen, maar dat er nog geen knopen zijn doorgehakt over het illegaal handelen van T.net (cookiemuur) en het gereedschap van de community (tweakblogs). Het is duidelijk waar de prioriteit op wordt gezet.
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 07-12-2020 11:28 ]
@ShellGhost De gebruikers van de blogs nemen we zeker serieus. Maar Tweakers is een ontzettend grote website en het is niet mogelijk om alle onderdelen tegelijk aan te pakken. Stel dat we Tweakblogs eerder dit jaar aangepakt hadden, dat was dat ten koste gegaan van een andere sectie binnen de website (denk bv. aan Vraag & Aanbod) waar ook vernieuwing nodig was. Dat zou dan weer tot onvrede van een andere groep gebruikers geleid hebben.
Een betalenden groep mensen vragen wat ze voor hun geld zouden willen hebben op een content platform, wat zou daar nou uit komen...? Vervolgens een test periode aankondigen, maar eigenlijk is het gewoon een overgangs periode, want alle plannen zijn al in kannen en kruiken gegoten. Zo kom je op een punt dat de meeste feedback tegenstijdig is met je onderzoek/gedachtengoed en je niet meer terug kunt.
Dit is ook een filosiefie die maar één kant op kan gaan, hierna ga je niet meer terug, als het niet goedgenoeg werkt gaat er gewoon meer achter de paywall.
Jammer ook, een paywall is de simpele oplossing, meer niet perse de juiste. Zo heb ik geen echte abbonementen campange gezien, het is wel toegankelijk en beter gemaakt, maar een campange zoals Wikimedia jaarlijks doet was mischien net zo effectief als dit plan.
Ik hoop echt dat het gaat weken, want dat gun ik Tweakers (en HWI), maar de laatste keer dat ik een artikel zo uitgebreid of goed vond dat ik er voor zou willen betalen was dit artikel uit de zomer: reviews: Creality CR-6SE - 3d-printen zonder zorgen over bijzaken
'Vroeger' kocht ik altijd het HWI blad, maar toen had ik ook altijd het gevoeld dat ik echt wat kreeg. Als ik zo de laatste premium artikelen doorloop dan krijg ik niet dat gevoel. Mischien moeten jullie er uitgebreide tutorials aan toevoegen.
Ik blijf dit hele plan jammer vinden, ik snap het wel een beetje, maar voorlopig haalt het voor mij de glans van Tweakers af.
Dit is ook een filosiefie die maar één kant op kan gaan, hierna ga je niet meer terug, als het niet goedgenoeg werkt gaat er gewoon meer achter de paywall.
Jammer ook, een paywall is de simpele oplossing, meer niet perse de juiste. Zo heb ik geen echte abbonementen campange gezien, het is wel toegankelijk en beter gemaakt, maar een campange zoals Wikimedia jaarlijks doet was mischien net zo effectief als dit plan.
Ik hoop echt dat het gaat weken, want dat gun ik Tweakers (en HWI), maar de laatste keer dat ik een artikel zo uitgebreid of goed vond dat ik er voor zou willen betalen was dit artikel uit de zomer: reviews: Creality CR-6SE - 3d-printen zonder zorgen over bijzaken
'Vroeger' kocht ik altijd het HWI blad, maar toen had ik ook altijd het gevoeld dat ik echt wat kreeg. Als ik zo de laatste premium artikelen doorloop dan krijg ik niet dat gevoel. Mischien moeten jullie er uitgebreide tutorials aan toevoegen.
Ik blijf dit hele plan jammer vinden, ik snap het wel een beetje, maar voorlopig haalt het voor mij de glans van Tweakers af.
V&A word regelmatig verbeterd en aangepast. Zelfde geldt voor de FP.XWB schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:30:
@ShellGhost De gebruikers van de blogs nemen we zeker serieus. Maar Tweakers is een ontzettend grote website en het is niet mogelijk om alle onderdelen tegelijk aan te pakken. Stel dat we Tweakblogs eerder dit jaar aangepakt hadden, dat was dat ten koste gegaan van een andere sectie binnen de website (denk bv. aan Vraag & Aanbod) waar ook vernieuwing nodig was. Dat zou dan weer tot onvrede van een andere groep gebruikers geleid hebben.
Filterje hier, filterje daar.
Ik snap dat de bezoekersaantallen zwaar in het nadeel zijn van het weblog, maar dit duurt nou al jaren.
Begrijp ik het goed dat er altijd gekozen gaat worden voor andere onderdelen als die onvrede hebben?
Is deze onvrede niet belangrijk genoeg om opgepakt te worden? Onvrede die er al jaren is?
Zeer gave ava trouwens.
Het is hier vaker opgemerkt, maar er reageren hier teveel mensen met een rode naam waarvan mij en andere onduidelijk is wie ze zijn en wat hun rol is. Er staat 'devver' bij je naam. Neem maar aan dat dat kort engels is voor ontwikkelaar.XWB schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:30:
@ShellGhost De gebruikers van de blogs nemen we zeker serieus.
Wat is jouw rol en verantwoordelijkheid dat je daar wat over kan zeggen? Kan je je voorstellen dat gewone gebruikers dit verwarrend vinden? Wie is 'we' in die context dan?
De context van "we" is in dit geval Product & Development. Ik reageerde omdat iemand aan Bart vroeg wat de status van Tweakblogs is, echter is Bart geen onderdeel van dat teamRodeStabilo schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:47:
[...]
Wat is jouw rol en verantwoordelijkheid dat je daar wat over kan zeggen? Kan je je voorstellen dat gewone gebruikers dit verwarrend vinden? Wie is 'we' in die context dan?
Allereerst bedankt voor je openheid!Koen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:45:
[...]
...
Wat ik in je antwoord terugzie is wel een beetje te veel focus op het Nederlands taalgebied, terwijl ik denk dat je concurrentie hebt van buitenlanders. Dat zal niet veranderen door opeens te zeggen: "Wij zijn een Nederlandse publicatie, en we moeten het met Nederlandse budgetten doen". Dat komt op mij over alsof meedoen belangrijker is dan winnen. Als je had gezegd dat tweakers in ieder geval een poging ging doen om mee te spelen voor de knikkers zou ik het wel een of twee jaartjes hebben aangezien. (voor ca. €8-€12/m) Toch bedankt voor je openheid. Ik weet nu wat ik moet verwachten. Het was tussen de regels natuurlijk al wel duidelijk geworden dat dit waarschijnlijk het geval zou zijn, maar het expliciet maken ervan geeft wel enige rust.
Overigens deel ik de analyse over het waarom van het stoppen van Ars Technica UK niet. Ars UK was namelijk gedoemd te mislukken vanaf dag 1.
Ik zag bij Ars UK, net als ik dat in jouw reactie dat ook wel terugzie, een te groot denken in publisher termen, met markten die op geografie gebaseerd zijn, en te weinig denken in internettermen. Het internet is geen fysiek medium. Het kost, in tegenstelling tot een fysiek medium, geen godsvermogen om de bits over de Atlantische Oceaan te sturen. Toch werd er geprobeerd om min of meer dezelfde content op twee sites te voeren. Er werd extreem veel content gedeeld, vaak met enige vertraging.
Het resultaat was dat men een voorheen ongedeelde gebruikersgroep opgedeeld zag worden door het plaatsen van veel gedeelde content die je dan 2 weken later op de andere site terugzag waardoor het allemaal nogal scheef liep in mijn ogen. Ik heb het een maand of anderhalf aangekeken en daarna steevast geweigerd om de UK site nog langer te bezoeken. De geforceerde redirect voor Europese bezoekers was gewoon een aanfluiting, en ik heb ook steevast gelijk de .com versie geopend na de redirect. Er was geen meerwaarde voor mij om aan de UK site mee te doen omdat deze niet genoeg op Europa gericht was. Mijn motivatie om Ars te bezoeken was en is vooral om te weten wat er in de Verenigde Staten van Amerika speelt (wat dat betreft vooral de korte nieuwsberichten dus), en de inzichten die zij verschaffen met de content die zij bieden. (de content waar ik graag van zou zien dat tweakers op zijn minst een poging doet om het niveau te benaderen) Het falen was dus niet te wijten aan het opereren in een kleiner gebied. Het was een (wat mij betreft stompzinnige) poging om dezelfde content te herkauwen, schijnbaar gemotiveerd door landen/markten denken. Er was geen echt Europees nieuws dat niet ook op de .com versie terug te lezen viel. Dit leverde nul meerwaarde omdat men de aard van het internet miskende.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Wat ik me afvraag, waarom zo focussen op premium en niet het support model uitbreiden? Als je denkt dat mensen wel betalen voor meer premium artikelen, kan je ook nog de vlucht vooruit doen en alvast meer premium artikelen schrijven, om zodoende meer support te krijgen.
Nu wordt de stok voornamelijk gebruikt ipv de wortel. Op een plek waar veel welwillende mensen zitten, die de community belangrijker vinden dan de content, moet je misschien iets beter je plek weten.
Jullie zien al de huidige weerstand, wat nog weer wordt versterkt door de debatten die erover ontstaan.
Verder zijn er nog wel andere verdienmodellen te verzinnen, of de huidige verbeteren (vacatures bijv).
Was het niet veel meer Tweakers eigen geweest als jullie het probleem op tafel zouden leggen en de community mee zou laten denken over oplossingen?
Nu wordt de stok voornamelijk gebruikt ipv de wortel. Op een plek waar veel welwillende mensen zitten, die de community belangrijker vinden dan de content, moet je misschien iets beter je plek weten.
Jullie zien al de huidige weerstand, wat nog weer wordt versterkt door de debatten die erover ontstaan.
Verder zijn er nog wel andere verdienmodellen te verzinnen, of de huidige verbeteren (vacatures bijv).
Was het niet veel meer Tweakers eigen geweest als jullie het probleem op tafel zouden leggen en de community mee zou laten denken over oplossingen?
-
[ Voor 132% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:41 ]
Volgens mij had @Koen Crijns eerder ook al op zoiets gereageerd hier met:ocf81 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:21:
[...]
Wat ik in je antwoord terugzie is wel een beetje te veel focus op het Nederlands taalgebied, terwijl ik denk dat je concurrentie hebt van buitenlanders. Dat zal niet veranderen door opeens te zeggen: "Wij zijn een Nederlandse publicatie, en we moeten het met Nederlandse budgetten doen". Dat komt op mij over alsof meedoen belangrijker is dan winnen. Als je had gezegd dat tweakers in ieder geval een poging ging doen om mee te spelen voor de knikkers zou ik het wel een of twee jaartjes hebben aangezien.
Ik weet alleen niet helemaal of het punt wat je wilde maken te maken heeft om Tweakers ook in het Engels beschikbaar te maken, of dat je wilde zeggen dat Tweakers moet concurrerent met andere Engelse media op het gebied van kwaliteit?Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:47:
[...]
Als iemand die jaren lang uk.hardware.info, us.hardware.info en de.hardware.info van de grond heeft proberen kan ik bevestigen dat het vertalen inderdaad simpel is. Het succesvol krijgen van de publicatie in andere landeren is alles behalve simpel - en bleek voor Hardware Info ook onmogelijk.
DPG Media is een bedrijf dat zich richt op Nederland, België (en een klein beetje Denemarken). Wij hebben geen organisatie in andere landen dus een uitrol buiten de Benelux ligt voor ons echt niet voor de hand.
Als je dat laatste bedoelt is het denk ik afhankelijk met welke Engelse media je het vergelijkt. Er zijn betere Engelse media, maar er zijn ook (in mijn ogen) slechtere Engelse Media...Tweakers bied niet dezelfde kwaliteit als de "beste" Engelstalige media, maar bied misschien wel betere kwaliteit dan andere Engelstalige media.
Maar eerlijk gezegd vind ik een vergelijking met andere media niet per sè relevant voor de kwaliteit. Ook al bied je hogere kwaliteit dan je concurrentie, dat hoeft niet te betekenen dat de kwaliteit die je bied hoog genoeg is, andersom geldt overigens ook.
Ik denk dat het belangrijkste is om te kijken welke kwaliteit er verwacht wordt door de gebruikers van Tweakers en die te beiden (en daar het liefste dan ietsje boven te gaan zitten
Premium zou in mijn ogen niet gelijk moeten staan met "extra" kwaliteit, maar met extra content. Dat dan de kwaliteit omhoog moet van alle content is dan een ander onderwerp. (in mijn ogen, maar geen idee hoe Tweakers hier zelf tegenaan kijkt).
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Aan de andere kant maakt de redactie ze premium, niet voor ons, maar voor ....Koen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:14:
[...]
Nee, je begrijpt me verkeerd. Ik vind de huidige discussie over kwaliteit zéker kunnen. Opbouwende kritiek is altijd welkom.
En op zich zou je ook kunnen overwegen om gedurende je beta op basis van de laten we zeggen "matige ontvangst" er zelf (met redactie) nog eens wat kritischer naar te kijken, alvorens hem verder door te zetten, tenminste als je nog denkt fatsoenlijke feedback te willen hebben. Op basis van dit verder door modderen lijkt me weinig nieuwe inzichten op te gaan leveren (alsmede dat de kwantitatieve manier van feedback vragen onder de artikelen ook al het nodige commentaar heeft gehad).
Dat laatste. Aandacht/tijd en geld zijn schaarse middelen. Als je middels premium de keuze forceert, dan wordt de afweging of het product de prijs waard is opeens ook onvermijdelijk.cleef schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:54:
[...]
Volgens mij had @Koen Crijns eerder ook al op zoiets gereageerd hier met:
[...]
Ik weet alleen niet helemaal of het punt wat je wilde maken te maken heeft om Tweakers ook in het Engels beschikbaar te maken, of dat je wilde zeggen dat Tweakers moet concurrerent met andere Engelse media op het gebied van kwaliteit?
In de vergelijking doen alleen de winnaars mee. Je concurreert immers om de aandacht en centen met de overige spelers. De minderen zijn dus onderdeel van 'de rest', welke sowieso buiten beschouwing worden gelaten.cleef schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:54:
Als je dat laatste bedoelt is het denk ik afhankelijk met welke Engelse media je het vergelijkt. Er zijn betere Engelse media, maar er zijn ook (in mijn ogen) slechtere Engelse Media...Tweakers bied niet dezelfde kwaliteit als de "beste" Engelstalige media, maar bied misschien wel betere kwaliteit dan andere Engelstalige media.
Als je mijn geld wil, dan is die vergelijking met andere media die meedingen zeker relevant. Vandaar ook de boodschap dat de huidige kwaliteit van FP artikelen gewoon bij lange na niet goed genoeg is om als betaald medium serieus te worden genomen. Ik ben het met je eens dat sowieso de kwaliteit hoger moet, omdat sommige artikelen los van het premium verhaal een verspilling van tijd zijn om door te nemen, maar dat wordt meestal pas halverwege het verhaal duidelijk.cleef schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:54:
Maar eerlijk gezegd vind ik een vergelijking met andere media niet per sè relevant voor de kwaliteit. Ook al bied je hogere kwaliteit dan je concurrentie, dat hoeft niet te betekenen dat de kwaliteit die je bied hoog genoeg is, andersom geldt overigens ook.
Ik denk dat het belangrijkste is om te kijken welke kwaliteit er verwacht wordt door de gebruikers van Tweakers en die te beiden (en daar het liefste dan ietsje boven te gaan zitten). Er wordt (in ieder geval zie ik dat vaker langskomen) gezegd dat de kwaliteit op Tweakers al langer te laag is. Dat zou je moeten oplossen, onafhankelijk van Premium.
Premium moet wel de moeite waard zijn. Als dat in de basis niet zo is, dan heeft het geen zin om de content te unlocken. Zowel frequentie en kwaliteit zijn wat dat betreft factoren die beiden invloed hebben op de bereidheid te betalen, waarbij kwaliteit wel een ondergrens kent en de combinatie van de twee uiteindelijk de basis voor de beslissing vormen.cleef schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:54:
Premium zou in mijn ogen niet gelijk moeten staan met "extra" kwaliteit, maar met extra content. Dat dan de kwaliteit omhoog moet van alle content is dan een ander onderwerp. (in mijn ogen, maar geen idee hoe Tweakers hier zelf tegenaan kijkt).
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Volgens mij zijn we het redelijk met elkaar eens op een paar nuances over-en-weer na misschien. Maar dat is niet zo relevant uiteindelijk.ocf81 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:11:
[...]
Dat laatste. Aandacht en tijd zijn schaarse middelen. Als je middels premium de keuze forceert, dan wordt de afweging of het product de prijs waard is opeens ook onvermijdelijk.
[...]
In de vergelijking doen alleen de winnaars mee. Je concurreert immers om de centen met de overige spelers. De minderen zijn dus onderdeel van 'de rest', welke sowieso buiten beschouwing worden gelaten.
[...]
Als je mijn geld wil, dan is die vergelijking met andere media die meedingen zeker relevant. Vandaar ook de boodschap dat de huidige kwaliteit van FP artikelen gewoon bij lange na niet goed genoeg is om als betaald medium series te worden genomen. Ik ben het met je eens dat sowieso de kwaliteit hoger moet, omdat sommige artikelen los van het premium verhaal een verspilling van tijd zijn om door te nemen, maar dat wordt meestal pas halverwege het verhaal duidelijk.
[...]
Premium moet wel de moeite waard zijn. Als dat in de basis niet zo is, dan heeft het geen zin om de content te unlocken. Zowel frequentie en kwaliteit zijn wat dat betreft factoren die beiden invloed hebben op de bereidheid te betalen, waarbij kwaliteit wel een ondergrens kent en de combinatie van de twee uiteindelijk de basis voor de beslissing vormen.
Met het oog op premium gaat het er zeker wel over wat ik, jij en wij (alle mensen op Tweakers) premium content waard vinden. Als we dat meer/evenveel waard vinden als het bedrag wat gevraagd wordt zullen "we" betalen. Vinden we dat niet dan zullen "we" niet betalen. Voor iedereen ligt de afweging dan weer iets anders. Jij vergelijkt het met Engelse publicaties, anderen zullen dat misschien niet doen. Ik hecht waarde aan de kwaliteit van alle artikelen, terwijl het voor anderen voornamelijk om de kwaliteit van de premium artikelen kan gaan etc.
Leuke uitdaging voor Tweakers om daar de goede content/verdien model omheen te bouwen
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Dat is ook een beetje het gevoel wat ik heb: Het wekelijkse of half-wekelijkse aantal achtergrondartikelen is verdwenen en in ruil ervoor zijn er enkel premiumartikelen gekomen wat tegen het statement in gaat. Ik kan van de afgelopen week namelijk geen regulier achtergrondartikel vinden.arnoudwokke schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:16:
[...]
De afgelopen anderhalve maand publiceerden we al Premium-artikelen zonder het label, maar we werkten al volgens dat rooster en publiceerden artikelen die we nu van zo'n label zouden voorzien; dat is dus geen goede vergelijking, want dat rooster was er alleen maar omdat Premium eraan kwam.
Als je het eerlijk wilt vergelijken, doe je dat met dezelfde periode een jaar geleden. Ik denk dat we toen zo ongeveer 1 of misschien 2 achtergrondartikelen per week hadden. Zie hier bijvoorbeeld een week uit november 2019. [Afbeelding].
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Als men nog geïnteresseerd is in feedback:
Achtergrond - De 'slimme stad' lijkt vooral nog dom, dood en ongeorganiseerd
Mening: Aardig artikel, met een interessante onderwerpkeuze. Helaas laat het wel zaken open waarvan ik invulling had verwacht. Zo wordt niet duidelijk op welke manieren er onderzoek is gedaan naar de besparingen van gemeenten. Is er alleen een vraag afgevuurd, of is er ook op andere manieren getracht het antwoord te verkrijgen, bijv. door naar jaarverslagen te kijken etc.?
De methodiek blijft ook verhuld bij het deel dat over de onderzoekstuin in Eindhoven, waardoor het gissen blijft of men nu het onderste uit de kan heeft gehaald. Heeft men alleen websites bekeken, of is men ook de wetenschappelijke publicaties nagegaan die ongetwijfeld uit deze projecten zijn komen rollen? Bij het privacy gedeelte komt dit nog sterker naar voren. Het aangehaalde artikel van het Rathenau Insituut wordt niet verder opgepakt en uitgezocht. Dat zou het artikel pas echt interessant gaan maken. De uitvoerders hebben belangen die zwaarder wegen dan het publiek belang. Hier is overduidelijk iets aan de hand. Als je toch al bezig bent om contact te maken kan je die vragen vervolgens uitdiepen. Kortom, er mist verificatie om het artikel echt waarde te geven. Het is nu meer een verhaaltje over een onderwerp. De onderbouwing van het waardeoordeel dat in de titel staat is niet heel sterk te noemen.
premium waardig? 6/10
Achtergrond - De 'slimme stad' lijkt vooral nog dom, dood en ongeorganiseerd
Mening: Aardig artikel, met een interessante onderwerpkeuze. Helaas laat het wel zaken open waarvan ik invulling had verwacht. Zo wordt niet duidelijk op welke manieren er onderzoek is gedaan naar de besparingen van gemeenten. Is er alleen een vraag afgevuurd, of is er ook op andere manieren getracht het antwoord te verkrijgen, bijv. door naar jaarverslagen te kijken etc.?
De methodiek blijft ook verhuld bij het deel dat over de onderzoekstuin in Eindhoven, waardoor het gissen blijft of men nu het onderste uit de kan heeft gehaald. Heeft men alleen websites bekeken, of is men ook de wetenschappelijke publicaties nagegaan die ongetwijfeld uit deze projecten zijn komen rollen? Bij het privacy gedeelte komt dit nog sterker naar voren. Het aangehaalde artikel van het Rathenau Insituut wordt niet verder opgepakt en uitgezocht. Dat zou het artikel pas echt interessant gaan maken. De uitvoerders hebben belangen die zwaarder wegen dan het publiek belang. Hier is overduidelijk iets aan de hand. Als je toch al bezig bent om contact te maken kan je die vragen vervolgens uitdiepen. Kortom, er mist verificatie om het artikel echt waarde te geven. Het is nu meer een verhaaltje over een onderwerp. De onderbouwing van het waardeoordeel dat in de titel staat is niet heel sterk te noemen.
premium waardig? 6/10
[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 07-12-2020 15:22 ]
© ocf81 1981-infinity
Misschien is Tweakers wel te groot, of zijn er te weinig handjes om al het werk gedaan te krijgen.XWB schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:30:
Klopt hoor, we zijn alvast begonnen met ons nieuwe rooster, maar we merken dat we daarin niet genoeg tijd kunnen inruimen voor de langere achtergronden die je bedoelt. Er beginnen binnenkort diverse collega's (eentje vast vanaf 1 januari en een paar freelance) en dan is die tijd er wel weer op de nieuwsredactie. Er kwam toevallig afgelopen week ook niets bij onze reviewredactie vandaan op gebied van achtergronden, ik hoop dat dat binnenkort ook meer op stoom komtDat is ook een beetje het gevoel wat ik heb: Het wekelijkse of half-wekelijkse aantal achtergrondartikelen is verdwenen en in ruil ervoor zijn er enkel premiumartikelen gekomen wat tegen het statement in gaat. Ik kan van de afgelopen week namelijk geen regulier achtergrondartikel vinden.
Ik begrijp dat jij wellicht niet de juist persoon bent om deze vraag aan te stellen, maar is er dan niet misschien net iets te vroeg begonnen met de beta fase van Premium? Nu is er eigenlijk als ik de topic goed doorlees al een negatieve smaak in de mond bij velen terwijl als de beta fase was begonnen nadat deze (nieuwe?) collega's hun werk konden doen er wellicht meer positieve feedback was geweest over Premium?arnoudwokke schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:18:
[...]
Klopt hoor, we zijn alvast begonnen met ons nieuwe rooster, maar we merken dat we daarin niet genoeg tijd kunnen inruimen voor de langere achtergronden die je bedoelt. Er beginnen binnenkort diverse collega's (eentje vast vanaf 1 januari en een paar freelance) en dan is die tijd er wel weer op de nieuwsredactie. Er kwam toevallig afgelopen week ook niets bij onze reviewredactie vandaan op gebied van achtergronden, ik hoop dat dat binnenkort ook meer op stoom komt
Naar mijn mening voelt het momenteel heel erg chaotisch en gehaast, alsof het allemaal plots moest gebeuren terwijl de redactie er eigenlijk nog niet klaar voor was.
Worden de reacties op premium artikelen straks ook "premium"? Of voor iedereen toegankelijk?
Op dit moment worden ook de reacties bij een premium artikel verborgen als je niet ingelogd bent. Ik denk persoonlijk dat wel reakties tonen, maar niet het artikel niet echt logisch is.DoeEensGek schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:27:
Worden de reacties op premium artikelen straks ook "premium"? Of voor iedereen toegankelijk?
Intentionally left blank
Ik heb een goed deel van dit topic gelezen, ik heb ook de FAQ doorgenomen.
Betekend het uitzetten van de reclame ook dat je niet meer getraced wordt door Google/facebook/etc, of is het alleen het tonen van de reclame dat uitgezet wordt?
Betekend het uitzetten van de reclame ook dat je niet meer getraced wordt door Google/facebook/etc, of is het alleen het tonen van de reclame dat uitgezet wordt?
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Alleen de reclame wordt uitgezet, tracking niet.Tukk schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:59:
Ik heb een goed deel van dit topic gelezen, ik heb ook de FAQ doorgenomen.
Wel alle aan banners gerelateerde tracking dus uiteraardRobbierut4 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:01:
[...]
Alleen de reclame wordt uitgezet, tracking niet.
Intentionally left blank
Da's een gevalletje 'Wij van wc-eend...."Bart Zoetmulder schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:55:
[...]
Niet dat ik van mening ben dat de kwaliteit niet goed genoeg is, maar als een groot deel van de reacties dat wel uitwijzen dan nemen we dat natuurlijk serieus.
Uiteindelijk gaat 't er om of je lezers de kwaliteit voor premium genoeg vinden en willen betalen, niet het personeel/redactie. En tot dusver is een groot deel van het sentiment wat ik hier lees, het label premium op veel artikelen niet waard.
Dat zegt die toch juist?Wunk schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:09:
[...]
Da's een gevalletje 'Wij van wc-eend...."
Uiteindelijk gaat 't er om of je lezers de kwaliteit voor premium genoeg vinden en willen betalen, niet het personeel/redactie. En tot dusver is een groot deel van het sentiment wat ik hier lees, het label premium op veel artikelen niet waard.
Niet dat ik van mening ben dat de kwaliteit niet goed genoeg is, maar als een groot deel van de reacties dat wel uitwijzen dan nemen we dat natuurlijk serieus.
Wout, ik zou in ieder geval tien maal liever een klein bedrag betalen voor diepgaand onderzoek wat ik nergens anders kan vinden dan voor nieuws wat ik, in het Engels of beknopter in het Nederlands op andere plekken kan lezen.WoutF schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:49:
[...]
Mooi artikel, ben ik helemaal met je eens. Ik moet wel meteen eerlijk zijn: enkel artikelen van dit niveau een paar keer per week publiceren is een helse klus, waarvan ik niet weet of het haalbaar is. Vraag: zou je liever veel minder Premium-content hebben en dan met deze lengte/diepgang (laten we zeggen, paar keer per maand) of juist vaker een Premium-verhaal, maar dan ook korter en andere formats.
Je hebt met het forum zo'n ontzettende bron aan informatie, kennis, ervaring en ervaringen te pakken dat je hier echt wel een aantal diepgaande onderzoeken naar kan doen.
Ik noem als voorbeeld even het onderwerp gasloos maken en netbeheerders die zich 'vervelend' opstellen. Dit topic heeft een aantal keren de frontpagina behaald maar er is nog geen redacteur geweest die er echt uitgebreid de tijd voor genomen heeft met hoor en wederhoor over de achterliggende problemen. Terwijl een maatschappelijke last van enkele miljarden toch echt wel wat vragen opwekt. Als Tweakers daar nou eens een echt onderzoeksdossier van zou maken dan zou ik daar nog wel een klein bedrag voor betalen.
Overige onderzoeksonderwerpen waar ik zo aan zou denk is: falende of juist net succesvolle IT bij de overheid. Verder onderzoek naar het onderwerp: algoritmes bij gemeentes. Of waarom 5g zo onsuccesvol gelanceerd wordt.
Behalve onderzoeksdossiers zou je ook kunnen denken aan diepgaande achtergronddossiers. Dus niet één interview met een neuroloog maar meerdere en vanuit andere perspectieven. Of database bouwen voor dummies.
In mijn ogen zijn er twee dingen belangrijk om het succesvoller te maken: kwaliteit boven kwantiteit voor premium artikelen en de kennis van je community gebruiken voor meer informatie.
Wellicht hebben jullie hier niets aan maar ik zie het wel zitten om een relatief klein bedrag te betalen om wat diepere artikelen/onderzoeken te lezen ipv enkel nieuws. Mijn vraag, zoals velen hier blijkbaar, is echter of jullie dat vol kunnen houden gezien de hoeveelheid tijd die het kost.
*knip*
Graag on-topic blijven.
Graag on-topic blijven.
[ Voor 87% gewijzigd door Orion84 op 07-12-2020 17:04 ]
@Koen CrijnsKoen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:14:
[...]
Met de reactie van de Commercieel Directeur eerder in dit topic geeft deze boodschap voor mij geen positieve indruk.
Hoe het nu allemaal op mij overkomt is dat de beta-test van Premium puur een kwestie is van spaghetti tegen een muur gooien om te kijken wat blijft plakken.
Zonder dat er een duidelijk aanwijsbaar intern beeld is van wat kwaliteit, wat dat "Premium" werkelijk zou moeten betekenen.
Als Bart Zoetmulder schrijft:
Dan is hij er blijkbaar van overtuigd dat de kwaliteit blijkbaar wel goed genoeg is. Ik vroeg dus ook: op basis van welke criteria vind jij het dan wel goed genoeg?Niet dat ik van mening ben dat de kwaliteit niet goed genoeg is
Maar die vraag wordt inhoudelijk niet beantwoord.
Dat vind ik dus zo visieloos, zo inspiratieloos. Dat is voor mij geen definitie van kwaliteit.Het belangrijkste criterium is altijd dat de gebruiker het goed genoeg vindt.
Het verklaart voor mijn gevoel wel wat er nu aan de hand is. Als je zelf geen (duidelijke) definitie van kwaliteit lijkt te hebben, kun je het ook niet leveren, in mijn ogen. Voor mijn gevoel leg je de lat eigenlijk best laag, als je nog van een lat kunt spreken.
En de lat voor betaalde content lijkt eigenlijk best wel hoog te liggen, naar mijn idee.
Tot voor kort was alles gratis.
Je kunt artikelen misschien soms niet goed vinden, maar tja, 'welk recht heb je om te klagen'? Het is niet alsof je je geld terug kunt eisen
Zo kun je heel lang doorgaan zonder noemenswaardige verbetering en denken dat je lekker draait.
En je kunt het je prima permitteren om je niets aan te trekken van feedback. Het is niet alsof ze naar een concurrent stappen. Zo kun je heerlijk de illusie koesteren dat 'het goed gaat' (wat dat ook mag betekenen).
Ik wil niet suggeren dat Tweakers.net zo bewust denkt, maar dat dit een onbewust effect kan zijn.
Totdat je opeens de knop om wil gooien voor een deel van je content en daar geld voor wil zien. Dan kom je onder een vergrootglas te liggen.
En dan heb je mogelijk een inhaalslag te maken. Bijna op een intern cultureel niveau.
Ik snap dat misschien een kleine subset van mensen nu een vergrootglas hanteert. Maar wat is er dan in dit bericht mis gegaan?
Ik ga Olaf geen schuld geven (schuldvraag is sowieso niet relevant), want ik denk dat het alleen op zo'n manier mis kan gaan met een artikel als er heel veel meer aan de hand is. Dit lijkt niet op zichzelf te staan.
Als er iets fout gaat in het bedrijf, dan is dat vaak niet puur de schuld van één uitvoerende. Vaak is een fout de uitkomst van een keten van fouten die op elkaar stapelen. Het kan zelfs een cultureel ding zijn.
Helaas lijkt de cultuur toch zo dat de comments soms bijna bewust als een vangnet lijken te worden gebruikt in plaats van puur als verrijking.
Mijn vraag zou hier zijn:
Welke concrete maatregelen gaat tweakers.net nemen om in de toekomst te voorkomen dat dit soort fouten in berichtgeving niet meer worden gemaakt?
Edit:
@WoutF
Het zou op dit moment zo logisch zijn om een beschouwend artikel te schrijven over wat er nu aan de hand is met Intel, AMD, de Cloud boeren die eigen ARM chips maken en natuurlijk de Apple M1. Dát lijkt mij premium waardige content.
[ Voor 3% gewijzigd door Q op 07-12-2020 17:11 ]
Ik heb het idee dat Tweakers.net zich in een identiteitscrisis bevind en daardoor niet de doelgroep juist kan benaderen, want ze weten simpelweg niet wie de doelgroep is. Het " Samen met die community is de redactie in staat om technologie kritisch te bekijken." uit de Over Ons pagina is al enige tijd niet meer van toepassing nadat Tweakers.net in commerciele handen is gekomen en sponsoren met een fluwelen handschoen behandeld worden.
Wanneer je dan artikelen met de tag "premium" ziet waarvan de relatie tot technologie of het verdiepen daarop ver te zoeken is kan je in mijn ogen spreken van een identiteitscrisis. Leuk dat er een artikel volgeschreven wordt over de prijzen bij een provider of bij een reseller, maar wat heeft dat met het kritisch benaderen van technologie te maken?
Hier laat ik het maar bij, moet tenslotte mijn klomp nog repareren.
Wanneer je dan artikelen met de tag "premium" ziet waarvan de relatie tot technologie of het verdiepen daarop ver te zoeken is kan je in mijn ogen spreken van een identiteitscrisis. Leuk dat er een artikel volgeschreven wordt over de prijzen bij een provider of bij een reseller, maar wat heeft dat met het kritisch benaderen van technologie te maken?
Hier laat ik het maar bij, moet tenslotte mijn klomp nog repareren.
nieuws: LG laat odm's naast goedkope telefoons nu ook midrangemodellen maken
Top, nu wordt in "gratis" non premium artikelen actief gelinkt naar "premium" artikelen. Goede marketing, maar maakt de tweedeling wel extra groot zo. Om de volledige context te snappen moet je het premium artikel lezen.
Top, nu wordt in "gratis" non premium artikelen actief gelinkt naar "premium" artikelen. Goede marketing, maar maakt de tweedeling wel extra groot zo. Om de volledige context te snappen moet je het premium artikel lezen.
Ja en nee. Voor mensen die niet weten wat een ODM is heb je gelijk.Robbierut4 schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:18:
nieuws: LG laat odm's naast goedkope telefoons nu ook midrangemodellen maken
© ocf81 1981-infinity
Ja, er wordt niet eens uitgelegd waar de afkorting ODM voor staat, laat staan waarom het belangrijk (of niet) is.ocf81 schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:20:
[...]
Ja en nee. Voor mensen die niet weten wat een ODM is heb je gelijk.
Zijn er ooit toezeggingen geweest over de verhouding tussen premium en niet-premium content?
Op basis van de startpost van dit thread kan een premium artikel van vrijwel elk type zijn. (nieuws, achtergrond, interview, column etc)
Het begint theoretisch met een toevoeging van extra content naast de bestaande content. Als er nergens is gedefiniëerd onder welke voorwaarden content gratis beschikbaar blijft, kunnen we uiteindelijk verwachten dat het gaat schuiven naar bijvoorbeeld een verhouding van 50/50.
Tijdens een beta wordt extra energie gestoken in de premium artikelen om gebruikers te overtuigen, maar wanneer premium de nieuwe norm is, dan is deze prikkel weg.
Bovendien lijken alle reacties vanuit tweakers gericht op damage control op basis van een onvermijdelijke invoering van premium. Het voelt niet transparant om de indruk te wekken dat de community hier nog enige inspraak op heeft. Wees hier graag eerlijk over.
Op basis van de startpost van dit thread kan een premium artikel van vrijwel elk type zijn. (nieuws, achtergrond, interview, column etc)
Het begint theoretisch met een toevoeging van extra content naast de bestaande content. Als er nergens is gedefiniëerd onder welke voorwaarden content gratis beschikbaar blijft, kunnen we uiteindelijk verwachten dat het gaat schuiven naar bijvoorbeeld een verhouding van 50/50.
Tijdens een beta wordt extra energie gestoken in de premium artikelen om gebruikers te overtuigen, maar wanneer premium de nieuwe norm is, dan is deze prikkel weg.
Bovendien lijken alle reacties vanuit tweakers gericht op damage control op basis van een onvermijdelijke invoering van premium. Het voelt niet transparant om de indruk te wekken dat de community hier nog enige inspraak op heeft. Wees hier graag eerlijk over.
@TijsZonderH
Nog wat inhoudelijke feedback aangaande reviews: De 'slimme stad' lijkt vooral nog dom, dood en ongeorganiseerd. Ik vind de plaatjes met text echt te klein (lage resolutie, geen grotere resolutie beschikbaar als ik erop klik). Specifiek deze plaatjes:
:strip_exif()/i/2004051934.jpeg)
/i/2004051942.png)
Op de laatste pagina van het artikel wordt wel gesproken over een dashboard, maar volgens mij is dat niet het dashboard in het plaatje hier. Dit plaatje lijkt over energielabels te gaan terwijl de tekst het heeft over lantaarnpalen. Daarnaast denk ik dat het een goede stelregel is om bij elk plaatje een korte beschrijving te plaatsen, waar kijken we nou eigenlijk naar? De lantaarnpaal (in deze post niet afgebeeld, in het artikel wel) heeft weer wel een beschrijving. Hoewel het duidelijk is dat het een lantaarnpaal is geeft de beschrijving toch wat duidelijker weer wat de relatie met de tekst is, ik zou dat dus bij alle afbeeldingen doen.
Nog wat inhoudelijke feedback aangaande reviews: De 'slimme stad' lijkt vooral nog dom, dood en ongeorganiseerd. Ik vind de plaatjes met text echt te klein (lage resolutie, geen grotere resolutie beschikbaar als ik erop klik). Specifiek deze plaatjes:
:strip_exif()/i/2004051934.jpeg)
/i/2004051942.png)
Op de laatste pagina van het artikel wordt wel gesproken over een dashboard, maar volgens mij is dat niet het dashboard in het plaatje hier. Dit plaatje lijkt over energielabels te gaan terwijl de tekst het heeft over lantaarnpalen. Daarnaast denk ik dat het een goede stelregel is om bij elk plaatje een korte beschrijving te plaatsen, waar kijken we nou eigenlijk naar? De lantaarnpaal (in deze post niet afgebeeld, in het artikel wel) heeft weer wel een beschrijving. Hoewel het duidelijk is dat het een lantaarnpaal is geeft de beschrijving toch wat duidelijker weer wat de relatie met de tekst is, ik zou dat dus bij alle afbeeldingen doen.
Premium artikelen werken niet met de Google assistant screen reader. Dit is een grote belemmering voor dyslexten en slechtzienden.
Er zijn misschien andere opties die wel werken, maar voor mij is dit een showstopper.
Er zijn misschien andere opties die wel werken, maar voor mij is dit een showstopper.
Het Smart City stuk is niet bepaald een journalistiek hoogstandje. Het is doorspekt met waardeoordelen en persoonlijke meningen, het lijkt eerder een (matig geschreven) column.
Graag een beetje minder popiejopie, een heel stuk objectiever en een beetje minder meta als het gaat om ronkende teksten graag.
Graag een beetje minder popiejopie, een heel stuk objectiever en een beetje minder meta als het gaat om ronkende teksten graag.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik vind de artikelen waar zo over geklaagd wordt prima 👌 Wat kunnen mensen klagen zeg.
Ik ben bang dat dat een beetje inherent is aan een pay/loginwall. Daar zal je dan een in-browser assistent voor nodig hebben in plaats van een externe service (ik neem aan dat Google assistent de pagina zelf probeert op te vragen en dus tegen de wall aanloopt).AJediIAm schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:00:
Premium artikelen werken niet met de Google assistant screen reader. Dit is een grote belemmering voor dyslexten en slechtzienden.
Intentionally left blank
Net 3 premium artikelen gelezen. 3 kansen vind ik over het algemeen genoeg. Ik vraag me af hoe men tot de beslissing is gekomen om dit premium artikelen te noemen. En hoe men überhaupt is gekomen tot de beslissing om premium op te starten. Het lijkt allemaal een beetje te rammelen.
De artikelen lijken nog een beta status te hebben. De reacties van de community zijn zo waardevol. Je zou ze als redactie moeten gebruiken om een verdiepingsslag te maken.
Succes beste redactie komende tijd. Ik wens jullie een hoop wijsheid en zelfreflectie toe.
De artikelen lijken nog een beta status te hebben. De reacties van de community zijn zo waardevol. Je zou ze als redactie moeten gebruiken om een verdiepingsslag te maken.
Succes beste redactie komende tijd. Ik wens jullie een hoop wijsheid en zelfreflectie toe.
Ieder z'n mening he... het blijft ook een kwestie van smaak en de verwachting van gebruikers bij een aankondiging. Niets mis mee.Spykie schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:26:
Ik vind de artikelen waar zo over geklaagd wordt prima 👌 Wat kunnen mensen klagen zeg.
@FirePuma142 ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing hiervan eigenlijk. Ik denk dat een auteur of tweakers.net hier weinig mee kan. Dus waarom schrijf je het dan zo op?FirePuma142 schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:42:
Het Smart City stuk is niet bepaald een journalistiek hoogstandje. Het is doorspekt met waardeoordelen en persoonlijke meningen, het lijkt eerder een (matig geschreven) column.
- Waar mis je de objectiviteit
- Wat is het meta / ronkende teksten verhaal?
Ik mis die objectiviteit niet. Wel is dit een artikel die met allerlei linkjes aan elkaar zit, waardoor je als je de achtergrond achter een bepaald project wilt weten wel even bezig bent. Het is handiger als dat in het artikel zou staan. De dode link in het artikel hoort niet. Premium of niet.Q schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:18:
[...]
@FirePuma142 ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing hiervan eigenlijk. Ik denk dat een auteur of tweakers.net hier weinig mee kan. Dus waarom schrijf je het dan zo op?
Dan ben je blijkbaar snel tevreden, en dat is helemaal prima.Spykie schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:26:
Maar zodra men ergens geld voor gaat vragen, dan verandert er een hoop, en dan gaat men kritisch kijken, wat krijg ik dan voor het geld wat ik betaal.
Het lijkt erop dat er nu ineens besloten is dat er Premium moet komen. Het rammelt aan zoveel kanten, simpele vragen kunnen niet eens beantwoord worden, afdelingen communiceren dwars door elkaar heen, maar weten niet wat de ander gezegd heeft.. Er is totaal geen lijn op te trekken.
Wellicht wat input vanuit een wetenschappelijk oogpunt daar ik zelf ook bezig ben met wetenschappelijke artikelen binnen de management-tak:
De laatste paar artikelen met het label "premium" heb ik met veel plezier gelezen, echter wat ik wel merk is dat er weinig echt harde, traceerbare en wetenschappelijke onderbouwing gegeven word en veel vanuit onderbuik geschreven word. Het voelt voor mij nog niet als iets "extra", wat wel zal moeten gebeuren om de gebruikers te bewegen te gaan betalen.
Idee: Waarom gaat Tweakers voor deze premium artikelen niet achter de echte 'science' aan van zaken? En gaat dit dan ook op deze manier beschrijven, denk hierbij aan bijvoorbeeld een literature review over ODM's of slimme steden? Echt een focus op academisch hoogstaand niveau zou m.i. een ongelofelijke toevoeging zijn voor premium!
Waarom het dan een toevoeging is? Omdat het daadwerkelijk iets toevoegt aan de gigantische hoop literatuur die we hebben op het internet, niet een soort telegraaf columnpje wat toch redelijk populistisch kan overkomen zoals (excuses ik probeer echt niemand af te vallen) bijvoorbeeld het artikel over de AFM en consumentenbond.
Wat is er nodig om mij over de streep te trekken voor een premium model?
M.i. zal voor de stap naar premium dus een (deels) interne culturele verandering plaats moeten vinden om meer op een echt hardcore manier onderzoeksjournalistiek te gaan bedrijven en wanneer dat is gebeurd dan zal de externe wereld (gebruikers) vanzelf meeveranderen. Je kunt dan beide kanten blijven bedienen: leuke luchtige artikelen over een nieuw telefoontje maar ook diepgaande literatuur over bijvoorbeeld ODM's!
Just my 2cts maar ik hoop dat jullie de wetenschappelijke richting opgaan
edit: even @Koen Crijns taggen, ben benieuwd wat jouw kijk hierop is! B.v.D!
De laatste paar artikelen met het label "premium" heb ik met veel plezier gelezen, echter wat ik wel merk is dat er weinig echt harde, traceerbare en wetenschappelijke onderbouwing gegeven word en veel vanuit onderbuik geschreven word. Het voelt voor mij nog niet als iets "extra", wat wel zal moeten gebeuren om de gebruikers te bewegen te gaan betalen.
Idee: Waarom gaat Tweakers voor deze premium artikelen niet achter de echte 'science' aan van zaken? En gaat dit dan ook op deze manier beschrijven, denk hierbij aan bijvoorbeeld een literature review over ODM's of slimme steden? Echt een focus op academisch hoogstaand niveau zou m.i. een ongelofelijke toevoeging zijn voor premium!
Waarom het dan een toevoeging is? Omdat het daadwerkelijk iets toevoegt aan de gigantische hoop literatuur die we hebben op het internet, niet een soort telegraaf columnpje wat toch redelijk populistisch kan overkomen zoals (excuses ik probeer echt niemand af te vallen) bijvoorbeeld het artikel over de AFM en consumentenbond.
Wat is er nodig om mij over de streep te trekken voor een premium model?
- Zorg voor wetenschappelijk onderbouwde artikelen
- Duidelijke referenties. Het liefst van andere 'vakbladen' of nog beterL peer-reviewed literatuur
- GEEN copy-paste/13 in een dozijn artikelen
- Geen bias van auteurs in artikelen, objectief schrijven
- Meerdere auteurs per artikel om dit te bewaken
- Het uitgangspunt van ieder artikel moet zijn: Dit voegt daadwerkelijk iets toe!
- Hell doe eens gek en submit artikelen naar een wetenschappelijk blad als ultieme test!
- Geen onrealistische verwachting dat ik elke week een premium artikel wil, goede wetenschappelijk onderbouwde artikelen schud je niet zomaar uit je mouw. Eens per 2 weken zou een mooi streven zijn maar minder is prima als de kwaliteit hoog is.
- Ik wil betalen voor wetenschappelijke content
M.i. zal voor de stap naar premium dus een (deels) interne culturele verandering plaats moeten vinden om meer op een echt hardcore manier onderzoeksjournalistiek te gaan bedrijven en wanneer dat is gebeurd dan zal de externe wereld (gebruikers) vanzelf meeveranderen. Je kunt dan beide kanten blijven bedienen: leuke luchtige artikelen over een nieuw telefoontje maar ook diepgaande literatuur over bijvoorbeeld ODM's!
Just my 2cts maar ik hoop dat jullie de wetenschappelijke richting opgaan
edit: even @Koen Crijns taggen, ben benieuwd wat jouw kijk hierop is! B.v.D!
@ed1703 ik zit een beetje in het midden. De titel is wel een aantijging die veel meer onderbouwing vraagt. Ik heb zelf het idee dat de bedoeling was om een onderbouwd verhaal te schrijven, maar dat dit gewoon niet gelukt is omdat de beweringen niet gestaafd worden met kruisverificatie. Het eindbetoog leunt dus op zaken die waarvan niet overtuigend is aangetoond dat ze kloppen. (er is te snel afgehaakt met zoeken naar de waarheid) De titel maakt het dan een zeer geladen verhaal.
Ik snap wel waarom sommigen het meer een column vinden, maar ik deel die mening niet.
Ik snap wel waarom sommigen het meer een column vinden, maar ik deel die mening niet.
© ocf81 1981-infinity
Ik heb soortgelijke vragen al meerdere keren gesteld en kreeg er geen antwoord op. Er werd gezegd, en dit kan best kloppen, dat er voor de huidige abonnementen niet veel animo is (het levert maar 1% van de omzet op). Hierbij werd tevens gezegd, o.a. door abo leden, dat men weinig gaf om de "extra's" van die abonnementen en men hoofdzakelijk abonnee was als blijk vam steun.chielsen schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:18:
Wat ik me afvraag, waarom zo focussen op premium en niet het support model uitbreiden? Als je denkt dat mensen wel betalen voor meer premium artikelen, kan je ook nog de vlucht vooruit doen en alvast meer premium artikelen schrijven, om zodoende meer support te krijgen.
Wat is dan het brilliante idee: we introduceren een nieuw abonnement (Premium) en leggen de focus volledig op wat het extra te bieden heeft

Daarnaast heb ik, en ook anderen al, legio aan opties aangekaart die mogelijk een betere manier zijn om inkomsten te genereren, zonder een paywall te introduceren voor een van de primaire onderdelen vam Tweakers zijnde de frontpage artikelen. Op deze ideeën heb ik nog geen reactie gezien, niets van een "hmm nee deze optie werkt niet om reden X of Y" of "interessant, hadden we nog niet aan gedacht, dat gaan we eens bespreken en polsen of er animo voor is".
De hele focus blijft maar op "premium" artikelen liggen, het voelt bijna als een geforceerd "dit idee moet en zal slagen", waardoor deze premium (en ook andere artikelen) nu stuk voor stuk onder een enorm vergrootglas komen te liggen, van "is dit nu echt premium?". En dit lijkt mij niet het op handen liggende probleem, mijn inziens moet men 1 stap verder terug gaan en beoordelen: is een paywall abonnement wel de beste optie, of zijn er andere opties die beter aansluiten op de Tweakers community.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Kort, liever geen premium artikelen.
Ik heb te weinig kennis / onderbouwde mening om er een lang betoog van te maken. Maar ik zou het gewoon niet doen, liever op de huidige sympathieke weg blijven (ben supporter).
Ik heb te weinig kennis / onderbouwde mening om er een lang betoog van te maken. Maar ik zou het gewoon niet doen, liever op de huidige sympathieke weg blijven (ben supporter).
Precies mijn idee. Ik ben ook supporter voor het supporten. Deze premium fratsen zouden me nu eerder weerhouden van supporten ipv meer uitgeven.Moi_in_actie schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 00:07:
[...]
Ik heb soortgelijke vragen al meerdere keren gesteld en kreeg er geen antwoord op. Er werd gezegd, en dit kan best kloppen, dat er voor de huidige abonnementen niet veel animo is (het levert maar 1% van de omzet op). Hierbij werd tevens gezegd, o.a. door abo leden, dat men weinig gaf om de "extra's" van die abonnementen en men hoofdzakelijk abonnee was als blijk vam steun.
Wat is dan het brilliante idee: we introduceren een nieuw abonnement (Premium) en leggen de focus volledig op wat het extra te bieden heeft
Daarnaast heb ik, en ook anderen al, legio aan opties aangekaart die mogelijk een betere manier zijn om inkomsten te genereren, zonder een paywall te introduceren voor een van de primaire onderdelen vam Tweakers zijnde de frontpage artikelen. Op deze ideeën heb ik nog geen reactie gezien, niets van een "hmm nee deze optie werkt niet om reden X of Y" of "interessant, hadden we nog niet aan gedacht, dat gaan we eens bespreken en polsen of er animo voor is".
De hele focus blijft maar op "premium" artikelen liggen, het voelt bijna als een geforceerd "dit idee moet en zal slagen", waardoor deze premium (en ook andere artikelen) nu stuk voor stuk onder een enorm vergrootglas komen te liggen, van "is dit nu echt premium?". En dit lijkt mij niet het op handen liggende probleem, mijn inziens moet men 1 stap verder terug gaan en beoordelen: is een paywall abonnement wel de beste optie, of zijn er andere opties die beter aansluiten op de Tweakers community.
Tja het is nu nog weinig maar of dat zegt wat over het niveau / waardering en dan gaat het niet helpen dat te forceren. Of je moet er meer aandacht voor vragen. Maar vooral terug naar de tekentafel en laat de community meedenken. Dat zorgt ook veel meer voor draagkracht.
Deze premium test voelt voor mij aan als: we hebben de afgelopen jaren keihard data verzameld en geanalyseerd en nu gaan we de artikelen in de best gelezen categorieën achter een paywall stoppen.
"oh maar de test is voor iedereen en gratis (mits je even inlogt)", ja maar morgen wordt het betalen natuurlijk...einde Tweakers.net as-we-know-it en hallo duidelijk doorschemerend gezicht van de aandeelhouders.
Natuurlijk snap ik dat er geld moet binnenkomen: de rekeningen moeten worden betaald, maar dat kan toch ook op andere manieren? En had dit niet bespaard kunnen worden op die overdreven reclame's op radio en tv? De doelgroep die hiermee werd bereikt past m.i. beter bij nu.nl dan tweakers.net.
Heel jammer, hoop dat de test wordt afgeblazen.
"oh maar de test is voor iedereen en gratis (mits je even inlogt)", ja maar morgen wordt het betalen natuurlijk...einde Tweakers.net as-we-know-it en hallo duidelijk doorschemerend gezicht van de aandeelhouders.
Natuurlijk snap ik dat er geld moet binnenkomen: de rekeningen moeten worden betaald, maar dat kan toch ook op andere manieren? En had dit niet bespaard kunnen worden op die overdreven reclame's op radio en tv? De doelgroep die hiermee werd bereikt past m.i. beter bij nu.nl dan tweakers.net.
Heel jammer, hoop dat de test wordt afgeblazen.
Met premium maak je een bepaalde verwachting waar. En die verwachting moeten aan de kant van Tweakers volgens de vele meningen hier worden bijgesteld als blijkt dat premium slechts een paywall is. Ik vind het terecht dat de de gebruikers hier hoge verwachtingen hebben.Spykie schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:26:
Ik heb geprobeerd om feedback te geven maar naar mijn mening weten we allemaal wel dat het een druppel op een gloeiende plaat is.
Maar dat is hoe ik er over denk.
[ Voor 3% gewijzigd door MoldyInko op 08-12-2020 07:19 ]
Ik zou toch even deze twee allinea's willen aanhalen. Niet vanuit het Tweakers perspectief, maar vanuit het perspectief van iemand die dagelijks (zoals zovelen anderen) in aanraking komt met DPG. De stellingen over Tweakers kan ik niet in twijfel trekken, daar ken ik de redactie niet goed genoeg voor, die van DPG daarentegen...WoutF schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:53:
Om te beginnen de aanleiding. Ik heb meerdere mensen zien schrijven dat wij Premium moeten doen omdat veel andere DPG sites dat ook doen. Dat is niet zo. Wel is er vanuit Tweakers zelf, en ook vanuit DPG, de wens om minder afhankelijk te zijn van adverteerders voor onze inkomsten. Om meer inkomsten direct uit bezoekers te halen, zodat de verschillende inkomstenbronnen meer in balans zijn. Dat is goed voor de financiële stabiliteit van Tweakers op lange termijn.
...
Dan nog over de angst dat alle content uiteindelijk achter een paywall verdwijnt. Dat zou echt enorm dom van ons zijn. Om te beginnen geven jullie zelf aan dat voor content die je ook op andere plekken kunt vinden, waar veel concurrentie op is, jullie niet voor willen betalen. Dan kunnen wij wel nieuws en reviews achter een abo-muur hangen, maar dan zal dat niemand overhalen om zo'n abonnement af te sluiten. Dat weten wij intern en dat weet DPG ook. Daarnaast zorgen reviews ook weer voor verkeer in de Pricewatch, een andere belangrijke poot van het businessmodel. Om meerdere redenen echt geen goed idee.
DPG zijn geldwolven. Eigenlijk kan ik mijn post hier al stoppen, want veel meer valt er niet te zeggen. Als DPG twee keer kan cashen op één element gaan ze dat graag doen. Ik zie het aantal plus/premium/members/... artikels op hun andere sites enkel stijgen zonder dat daar een daling in de advertenties aan vast hangt. Sterker, die zijn óók in stijgende lijn. Meescrollende ads zijn bijvoorbeeld helemaal terug-van-nooit-echt-weg-geweest en nemen tot 1/2 van je scherm in op lage resolutie devices. De eerste alinea dient dus enige nuance. DPG wil niet zo zeer minder afhankelijk zijn van adverteerders, ze willen hun inkomsten verhogen los van de adverteerders. Het "onafhankelijk" verhaal is een mooimakertje van DPG (nogmaals, mogelijks niet van Tweakers zelf).
Daarnaast stel ik ernstig in vraag of DPG effectief voorzichtig omgaat met hun paywall "want er kunnen consequenties zijn". Nogmaals ligt het hier in de verwoording, misschien weet DPG dat inderdaad zeer goed, maar ze doen in elk geval niet veel met die kennis. Op andere DPG-websites gaan er meer en meer artikels achter een paywal tot het punt dat er niet veel kwalitatief meer over blijft. In België zitten er vriendjes van de directie achter DPG in de politiek die er dan nog actief voor zorgen dat de (gratis) concurrentie alvast via dit pad doodgemaakt is. VRT mag bijvoorbeeld vanaf 1 januari geen inhoudelijke tekst meer produceren op hun website en moeten hun (tot heden gratis) mediaproducties beschikbaar stellen aan DPG hun betalende streamingservice. Met andere woorden, DPG creëert artificiële armoede om het effect van hun paywalls te vergroten.
Een laatste keer, T-net wil ik het voordeel van de twijfel echt nog wel geven en ik erken het dilemma waar T-net voor staat, maar de "DPG ziet dat ook in"-onderbouwing doet mij meer argwanen dan het mij geruststelt. Het zijn geldwolven zonder scrupules, en als ze er vijf cent meer mee verdienen willen ze het gerust vuil spelen. De slachtoffers zijn niet enkel hun klanten, maar ook mensen die expliciet voor een andere content leverancier willen kiezen (zie VRT), de belastingbetaler (zie VRT-verhaal én subsidies voor een winstgevende keet), en ik durf zelfs stellen de journalisten die voor een DPG-outlet werken. DPG gaat over lijken, als Tweakers binnen 5 jaar een holle bubbel is maar hun aandeelhouders zijn tevreden dan is dat allemaal goed. DPG is misschien goed op de hoogte van de caveats, dat wil niet zeggen dat ze die caveats op dezelfde manier interpreteren als Tweakers of als de consument.
Edit: een meer inhoudelijke toevoeging op het model op zicht:
Ik ben niet per definitie tegen een premium aspect, mijn grootste probleem zit zich altijd in de pricing. Ik kom al op T-Net van mijn tienerjaren, maar als ik zie wat DPG-outlets meestal vragen voor premium zie ik mijn tienerversie niet rap in staat hier voor te betalen zonder andere, serieuze, opofferingen. Dit zou dus verarmend werken voor onze jeugd. Maar, ook volwassenen hebben hier last van. Neem een fictief bedrag X-euro. Wat is X? Wat peanuts is voor de ene is een substantiële kost voor de andere. Wat is nieuws waard, en is het correct om de financiëel zwakkeren onder ons in een positie te plaatsen waardoor ze intelectueel benadeeld zijn ten opzichte van mensen die meer hebben? Uiteraard is niets in het leven gratis, maar dit blijft mijn inziens een probleem. Ik vind dat nieuws, ook tech-nieuws, en achtergrondartikelen geen luxeproduct zouden mogen zijn. De prijs van deze features is dus ook een zeer belangrijke factor, en naar DPG's prijzen kijkende hou ik mijn hart vast.
[ Voor 11% gewijzigd door Vnze op 08-12-2020 07:53 ]
Was het maar alleen de kwaliteit en de onderwerpen.chielsen schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 02:05:
Over de artikelen: Ik vind de FD futures van vrijdag/zaterdag altijd erg interessant. Jullie zouden ook dit soort artikelen kunnen schrijven.
Waar je als tweakers zijnde vooral mee zit is dat de community overal doorheen verweven zit.
De reacties op de artikelen is bijvoorbeeld zoiets, die soms voor meer dan 70% de artikelen maken tot wat ze zijn. Die zijn straks gedeeltelijk weg als het achter een paywall zit.
Meerdere communitymembers hebben dit als argument aangedragen, maar tot nog toe zie ik alleen maar dat een antwoord hierop uitblijft en men bepaalde zaken stelselmatig ontwijkt in de antwoorden.
Het zal niet zo zijn dat men dit bewust doet, maar het valt wel op.
[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 08-12-2020 07:53 ]
Oke ik ga nu heel erg even buiten de kartonnen doos denken hoor. Komt-ie:Koen Crijns schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:56:
[...]
Wat als jullie de reviews 2-talig uitbrengen - Engels en Nederlands? Dan kan je dezelfde review (die je dan wel 2x moet schrijven, maar alle metingen en andere kosten 1x hebt) een veel groter publiek bereiken en misschien daarmee de kosten beter dekken.
Nog een stapje verder, de naam is al internationaal (tweakers.net). Start een engels youtube kanaal, dump de videos (in het engels...) daarop, en voor je het weet staat tweakers tussen de tech-jesus en sokken-met-sandalen.
Je kan ook een nieuwe naam bedenken en daarop publiceren - een soort aftakking/startup binnen het bedrijf. Concurreren tegen jezelf, met dezelfde product-reviews maar dan de ene hier op tweakers en de andere als video op een YT kanaal in het engels. (en dit kan allemaal parallel naast de huidige plannen voor bijv. premium of whatever).
Al het talent, hardware en ervaring hebben jullie al in huis. Met het nederlandse publiek van tweakers.net kan je de viewercount wel kickstarten.
[ Voor 16% gewijzigd door Gamebuster op 08-12-2020 08:55 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Nog los van het feit dat in de andere landen de adblocker problematiek net zo groot is en we daarmee niet oplossen dat we juist minder afhankelijk willen zijn van advertenties, ligt uitbreiden naar het buitenland niet voor de hand.Gamebuster schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:47:
[...]
Oke ik ga nu heel erg even buiten de kartonnen doos denken hoor. Komt-ie:
Wat als jullie de reviews 2-talig uitbrengen - Engels en Nederlands? Dan kan je dezelfde review (die je dan wel 2x moet schrijven, maar alle metingen en andere kosten 1x hebt) een veel groter publiek bereiken en misschien daarmee de kosten beter dekken.
Zie: Koen Crijns in "Het grote Tweakers Premium topic"
Je snapt dat dit hele topic toch niet bedoeld is om Tweakers premium tegen te houden of te veranderen? Dit is gewoon een koekje voor de community dat ze denken dat ze iets in te brengen hebben.ed1703 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:52:
[...]
Was het maar alleen de kwaliteit en de onderwerpen.
Waar je als tweakers zijnde vooral mee zit is dat de community overal doorheen verweven zit.
De reacties op de artikelen is bijvoorbeeld zoiets, die soms voor meer dan 70% de artikelen maken tot wat ze zijn. Die zijn straks gedeeltelijk weg als het achter een paywall zit.
Meerdere communitymembers hebben dit als argument aangedragen, maar tot nog toe zie ik alleen maar dat een antwoord hierop uitblijft en men bepaalde zaken stelselmatig ontwijkt in de antwoorden.
Het zal niet zo zijn dat men dit bewust doet, maar het valt wel op.
Het is allang beslist en zo gaan ze het doen
Ik denk dat dat echt te kort door de bocht is. Ja het zal gaan gebeuren, maar de invulling (type content dat zal worden geproduceerd) zal ongetwijfeld mede bepaald worden door de feedback op artikelen tijdens deze test.GrooV schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:17:
[...]
Je snapt dat dit hele topic toch niet bedoeld is om Tweakers premium tegen te houden of te veranderen? Dit is gewoon een koekje voor de community dat ze denken dat ze iets in te brengen hebben.
Het is allang beslist en zo gaan ze het doen
Meta is het eerste hoofdstukje, meest specifiek de op één na laatste alinea.Q schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:18:
[...]
@FirePuma142 ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing hiervan eigenlijk. Ik denk dat een auteur of tweakers.net hier weinig mee kan. Dus waarom schrijf je het dan zo op?
Ik mis objectiviteit:
Er is geen enkele onderbouwing te vinden in het stuk voor bovenstaande uitspraken, terwijl ze wel de toon zetten voor het vervolg.De wereld van smart city's is er een van marketingtermen die wordt bedolven onder consultants en rapporten en pilotprojecten die alle kanten op gaan.
smartcityontwikkelaars reiken graag prijzen aan elkaar uit
Smart city's zijn voer voor marketingmedewerkers.
En dan heb ik het nog niet over de generieke conclusies die worden getrokken terwijl er volgens hetzelfde artikel geen duidelijk beeld kan bestaan door de enorme verwevenheid van instanties en activiteiten die zich met smart cities bezig houden.
En matige onderbouwing bijvoorbeeld:
De kleine honderd gemeenteklanten van Luminext die geen van allen iets over kosten willen roepen. Ik geloof er niet zo veel van dat elke gemeente benaderd is, laat staan dat er een WOB is gedaan.
Of een hoofdstuk genaamd smart wayfinding dat in de verste verte niet over smart wayfinding gaat en slechts genoemd wordt in een bijzin.
Of dat het hele stuk getiteld als smart wayfinding eigenlijk over slimme verlichting van een specifieke leverancier gaat, waarbij de huidige status van dit project van het lijdend voorwerp Renkum helemaal niet wordt toegelicht.
Of de tegenstrijdigheid dat geen enkele gemeente iets wil zeggen over kostenbesparing door slimme verlichting. Behalve Renkum dan, want die betitelen 60% als beoogde besparing, waar geen bron van te vinden is.
Of het hoofddoel van slimme verlichting geldbesparing noemen, terwijl de aangedragen bron van Renkum toch in de eerste zinnen juist klimaatdoelstelling op de eerste plaats zet.
En zo is er vast nog heel veel meer te vinden. Sorry, maar het is echt rommel.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Hoe dan? De huidige premium artikelen zijn echt wel een toevoeging maar de meeste zijn gewoon leuk als .achtergrond artikel icm de reacties er onder. (ik waardeer de artikelen dus wel degelijk) Dit rechtvaardigt dus niet een prijs (die we nog steeds niet weten).Bundin schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:35:
[...]
Ik denk dat dat echt te kort door de bocht is. Ja het zal gaan gebeuren, maar de invulling (type content dat zal worden geproduceerd) zal ongetwijfeld mede bepaald worden door de feedback op artikelen tijdens deze test.
Er is wel aangegeven dat er extra geïnvesteerd wordt in redactie capaciteit maar waarom nu dan al beginnen met premium? Daarnaast is dat maar 1 vaste redacteur en de rest freelance, er staan verder geen vacatures open dus grote kans dat de freelancers maar een korte tijd aanhaken om zo tweakers binnen te lokken.
Het zou fijn zijn als Tweakers eens echt open kaart zou spelen, beginnend met de prijs
Als antwoord op je "prijs" vraag, lees even de FAQ https://tweakers.net/info/faq/premium-faq/GrooV schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:58:
[...]
Hoe dan? De huidige premium artikelen zijn echt wel een toevoeging maar de meeste zijn gewoon leuk als .achtergrond artikel icm de reacties er onder. (ik waardeer de artikelen dus wel degelijk) Dit rechtvaardigt dus niet een prijs (die we nog steeds niet weten).
Er is wel aangegeven dat er extra geïnvesteerd wordt in redactie capaciteit maar waarom nu dan al beginnen met premium? Daarnaast is dat maar 1 vaste redacteur en de rest freelance, er staan verder geen vacatures open dus grote kans dat de freelancers maar een korte tijd aanhaken om zo tweakers binnen te lokken.
Het zou fijn zijn als Tweakers eens echt open kaart zou spelen, beginnend met de prijs
Linkje is te vinden in de topicstart hier.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Dat bedoel ik dusjanvanduschoten schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:06:
[...]
Als antwoord op je "prijs" vraag, lees even de FAQ https://tweakers.net/info/faq/premium-faq/
Linkje is te vinden in de topicstart hier.

Je vraagt of ze open kaart spelen over een prijs die nog niet bekend is? Volgens de FAQ wordt dat op z'n vroegst over een maand of 2 / 3 besloten.
Je impliceert dat de prijs al bekend is, en dat ze hem nu achterhouden dan?
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Tuurlijk is de prijs al bepaald of is er een richtbedrag beschikbaar. Anders begin je hier niet aan en kun je geen calculaties doen voor je business case.janvanduschoten schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:17:
[...]
Je vraagt of ze open kaart spelen over een prijs die nog niet bekend is? Volgens de FAQ wordt dat op z'n vroegst over een maand of 2 / 3 besloten.
Je impliceert dat de prijs al bekend is, en dat ze hem nu achterhouden dan?
Al vraag ik mij steeds meer af of hier wel een gedegen plan aan te grondslag ligt. Als ik de crew moet geloven is het een beta en doen ze maar wat.
- Kwaliteitsniveau is nog onbekend;
- Implementatieplan is nog onbekend;
- Wat te doen met huidige abbo's is nog onbekend;
- Geen idee van een prijsstelling;
- Redacteurs voor de premiumcontent zijn nog onbekend;
- Samenwerking met andere DPG-titels is nog onbekend;
- Communicatieplan is onduidelijk;
[ Voor 37% gewijzigd door icecreamfarmer op 08-12-2020 14:59 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Dit topic is gesloten.
Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.
Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------
We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.
Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)
Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.
Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------
We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.
Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)
Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.