Om ons wat beter te laten begrijpen wat de problematiek is. Kun je aangeven wat de inkomstenbronnen zijn en wat het %aandeel van elk is. Ik lees dat betaalde abonnementen nu 1% is. Op welke manieren jullie reclame vermarkten. Hoeveel komt bijvoorbeeld van cookies? Hoeveel van price watch? Ik zou denken dat de laatste toch ook wat in het laatje zal brengen, iets wat andere sites niet hebben.
Ik begrijp dat vriend Google de zaak flink aan het naaien is door straks geen cookies van derden meer toe te staan in Chrome en anderen van data-inkomsten berooft? En dom genoeg hebben uitgevers al hun klantendata aan Facebook en Google overhandigd. Dan zou je je politiek sterk moeten maken naar de EU om die bedrijven onderuit te halen en daarvoor publiekelijk steun te vinden. Ik snap niet dat je jezelf zo schaapachtig laat afschieten. Maak het inzichtelijk en breng het naar het publiek. Als Google dat niet bevalt en er tegen optreedt, dan maak je hun machtsmisbruik zichtbaar. Voor het publiek zijn die bedrijven nu sinterklaas. Gaan jullie daar pas mee beginnen als jullie helemaal uitgespeeld zijn? Wat schaapachtig.
Persoonlijk denk ik dat jullie dit initiatief verkeerd aanpakken. Ik vraag me af of jullie wel een marketingachtergrond hebben (zelf o,a. economie en marketing gestudeerd). Jullie pakken het echt aan zoals mensen het met een goede intelligentie en gezond verstand het doen. Maar marketing is hondsmoeilijk en met gezond verstand maak je logisch lijkende plannen die in praktijk zinken als een baksteen.
Volgens mij hebben jullie door de community juist een ijzersterke basis zolang je die maar respecteert. Andere sites kunnen alleen maar jaloers zijn op zo een hechte userbase. Er is ook niets tegen kwaliteitsartikelen, maar dan moet je die er wel slim bovenop zetten. Zoals iemand al terecht opmerkte hebben jullie geen zinvolle definitie van kwaliteit. Wat hij eigenlijk bedoelt is dat jullie helemaal niet segmenteren en een duidelijke doelgroep definiëren waarop je je nieuwe product ent.
Fout: Jullie denken we maken kwaliteitsartikelen en dan selecteert dat vanzelf wel de mensen die er in geïnteresseerd zijn. Door je te richten op alle tweakers wordt je product ook als een bedreiging gevoeld voor alle tweakers. Dat is geen marketing-aanpak, dat is de gezond verstand amateuraanpak. Jullie publiek is groot genoeg om daar doelgroepen in te onderscheiden. Vervolgens ga je kijken welke je kan bedienen met een product en goed nadenken hoe dat product er uit moet zien om meerwaarde te hebben voor de doelgroep. Daarvoor moet je met ze praten. Je hebt notabene op Tweakers die mensen al binnen om mee te praten.
Die vakartikelen komen dan niet in plaats (bedreigend) maar er bovenop (Hee extra, wat fijn!). Waar zou je bijvoorbeeld mee kunnen scoren? diepte-interviews met IT-ers in het veld daarbij steeds een trending item belichten. Reken maar dat men in het bedrijfsleven daar best geïnteresseerd in is. Jullie voordeel is dat die mensen al op tweakers zitten en je zo je producten gemakkelijk onder de aandacht kan brengen.
Wat jullie nu doen is de zweep er over leggen en mensen langere kwaliteitsartikelen laten verzinnen. Dat is geen marketing aanpak. Dat gaat alle kanten op en persoonlijk vind ik die premiumartikelen vooral heel vermoeiend omdat ze zo uitgesponnen zijn, om vooral lang te zijn. Het is geen reep chocolade. Begrijp dat mensen die extra informatie zoeken niet gaan betalen voor tijdverlies. De vraag die je dan ook moet stellen is of je die kwaliteitsartikelen door de huidige staf moet laten schrijven?
Daarbij hebben jullie hier een ware treasure trove van informatie op het forum. Daarin laten zich heel gemakkelijk experts vinden. Waarom deze niet benaderen een diepgaand artikel te schrijven en ze daarvoor wat te betalen en in het zonnetje te zetten? Waarom niet bedrijven in het zonnetje zetten met een goede reputatie of een innovatief nieuw product en ze daarvoor laten betalen. Zolang je maar zorgvuldig en selectief bent is dat voor de Tweaker aanwinst.
Je moet je niet door het grote geld laten leiden want dan gaan we al snel braken. Ik wordt eerlijk gezegd niet blij hoe hier the terrible five kritiekloos worden geaaid. Leveren die echt jullie zo veel geld op dat jullie hun spreekbuis willen zijn. Geef liever de aandacht aan Benelux bedrijven. Jullie moeten je eigen markt helpen opbouwen niet afbreken. Nog even en Google en Facebook nemen jullie ook over. Ze trekken alles naar zich toe. Als DPG zoveel media in zijn bezit heeft kunnen ze ook eens nadenken over een digitale leesportefeuille in plaats van allemaal losse abonnementjes. Hoeveel abo's denk je dat mensen eigenlijk kunnen betalen, want je concurreert wel degelijk met hele andere tijdsbestedingen, meer dan buitenlandse concurrenten. Voor 2-3 euro kan dat nog wel, en kan je grote groepen aanspreken, mede als sponsor. digitale verspreiding kost toch niets.
Wat jullie nu doen is heel erg in het verlengde denken van wat je al doet. Jullie moeten wat creatiever gaan denken en wat meer gaan experimenteren. De meeste nieuwe producten sneuvelen immers in praktijk. Dat is normaal. Jullie kunnen het scala van producten uitbreiden door zinvolle producten erboven op te zetten, maar dan wel door goede segmentatie en gerichte producten. Je maakt niet wat uit de losse pols en kijkt dan of het in de smaak valt, en drukt het dan nog even door als je negatieve reacties krijgt omdat het nu eenmaal de afgesproken aanpak is. Kan je doen, maar zal je meer schade doen dan iets anders.
Begin eens met segmentatie, er zijn genoeg specifieke groepen te onderscheiden onder de tweakers. En wees ook realistisch in de prijsstelling. Zakelijk kun je veel meer vragen, maar als het alleen maar voor interesse is is een paar euro realistischer. We worden nu van alle kanten met abo's om de oren geslagen en ze menen allemaal dat ze tegen de 10 euro kunnen vragen. Maar wees eens realistisch, zet dat eens af wat Netflix voor zijn geld biedt en jij. Je zult echt waar moeten geven voor je geld, niet lengte. Heb je er wel eens over gedacht om bedrijven te helpen innovatieve producten te lanceren. Als je heel selectief bent in je keuze kan de tweaker base dat best waarderen.
Ik zou eens teruggaan naar de tekentafel. Je kan dit uitrollen en doordrukken en het zal je imago alleen maar omlaag halen. Zoals ik eerder al stelde kunnen jullie je verhalen beter wat bondiger maken, de reacties vullen het vanzelf aan. Het zijn de reacties waar mensen hier voor komen en het feit dat je uitleg kan vragen en er ook interessante discussie over is. Allemaal veel waardevoller dan jullie uitgesponnen artikelen. De reviews die zijn goed, maar kunnen ook wat korter, alle open deuren in trappen om compleet te zijn, mag je weg laten. Vaak is de geschreven tekst ook nog een doublure van de video, terwijl het beter een samenvatting van de hoofdpunten zou kunnen zijn. Je kan de kwaliteit nog wel verbeteren door wat meer to the point te zijn. Of krijgen jullie betaald per strekkende meter? In een interview met een interessant persoon houdt het de aandacht wel vast, maar anders is het vooral scrollen en doorbladeren. Ik zou ook meer aandacht verleggen naar video, dat consumeert toch lekkerder.
Maar wees zuinig op de gemeenschap. Kom niet met commerciële shit, en wordt niet de slaaf van grote adverteerders. Je kan de gemeenschap afbreken maar je kan dat nooit meer opbouwen. Commercie krijgt dat niet voor elkaar. Commercie zou zelf nooit in staat zijn geweest het Internet te ontwikkelen, maar ze zijn het wel aan het slopen met hun kortzichtige winstbejag. Tweakers hebben waarden en die moet je respecteren. Dat is ook marketing, maar dan de wat intelligentere soort.
Of wel probeer niet de weerstand van de community te overwinnen maar zoek samenwerking en zet creatief de kracht in die zo een community biedt. En blijf ze trouw!
[
Voor 4% gewijzigd door
Elefant op 08-12-2020 21:18
]