Het grote Tweakers Plus-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 63 Laatste
Acties:
  • 355.130 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen Crijns
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-09 21:08

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Moi_in_actie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:46:
Leuk "kijkje in de keuken" inderdaad. Je zegt, en dat geloof ik graag, dat het aandeel van de inkomsten via de huidige abonnementen minimaal is. Ergens verderop in jouw verhaal schrijf je tevens dat uit de survey bleek dat, en dit kan ik zelf ook onderschrijven, dat de huidige abonnees met name hun geld geven aan Tweakers uit goodwill en niet zoveel geven om de kleine dingen die ze hiervoor terug krijgen.
Als dat klopt, hoe kan men dan tot de conclusie komen dat andere abonnementen, die niet gebaseerd zijn op "goodwill" maar op het bieden van extra content (waar de huidige abonnees weinig om geven) dan de ideale oplossing is? Dit zeker wanneer nu al overduidelijk blijkt dat dit heel wat mensen, waaronder menig abonnee, het verkeerde keelgat in schiet? Als mensen uit eigen beweging nu al relatief zelden abonnee worden, hoe veel abonnee's denken jullie dan binnen te halen met een nog minder geliefd abonnement? Dit nog los van de huidige abonnee's die zelfs zeggen "als dit er komt zeg ik zelfs mn huidige abonnement op". Dit kan ik echt niet aan elkaar rijmen.
Ik denk dat je hem moet omdraaien. De waarde die we bieden met de huidige abonnementen is duidelijk niet voldoende. Wij denken door abonnementen met voldoende waarde - in de vorm van premium content dus - een aanbod te hebben dat meer in balans is. En in de beta-periode willen we onze inzichten verder valideren en aanscherpen.
De Pricewatch en advertenties leveren veel op, prima, dat vermoeden had ik ookal. Daarom stelde ik eerder al eens voor, in het verlengde hiervan: waarom doen jullie dan niet per geplaatste V&A advertentie een kleine vergoeding van b.v. 50ct vragen voor advertenties die minimaal een X bedrag opleveren, om niet mensen te weren die kleine dingen gratis of voor een appel en een ei willen verkopen? Ik heb geen statistieken van hoeveel advertenties er maandelijks geplaatst worden, maar ten aller tijden staan er altijd tussen de 10.000 en 15.000 advertenties online, de oudsten zijn nu van 2 maanden terug. Het lijkt mij dat zelfs met 50ct per advertentie die al snel 5 duizend euro of meer kan opleveren per maand.
Dit vergelijkend met abonnementen, even uitgaande van t huidige Hero abonnement a €3,75 de maand, dan moet je toch minimaal 1333 extra Premium abonnees zien te scoren. Dat is nog al wat, geen idee hoeveel actieve abonnee's Tweakers nu heeft maar toch.
Geloof me, dergelijke berekeningen hebben we gemaakt. Iedere advertentie op V&A betaald maken is minder voor de hand liggend dan het lijkt. Hoeveel advertenties blijven dan nog over? Is V&A niet juist iets wat we altijd (gedeeltelijk) open moeten laten omdat het voor en door de community is? Hoe significant kan die inkomstenbron überhaupt worden?

Ik stel voor dat we de discussie houden op Tweakers Premium. Maar laat gezegd zijn; ook dit soort ideeën zijn voorbijgekomen en doorgerekend.
Ik heb er geen onderzoeken op nageplozen, maar er zijn wel 3 dingen die ik wil opmerken:
1) Je noemt "kleinere landen" en "niche onderwerpen". Ik denk dat Tweakers echt niet meer zo klein en "niche" is als het 10 of 15 jaar geleden was. Niet voor niets wordt, geheel terecht, jaarlijks met statistieken geschermd over hoe goed Tweakers wel niet bekend staat en hoeveel bereik men heeft.
Dat klopt, het bereik van Tweakers is gigantisch en daar zijn we heel blij mee en trots op. Maar het is en blijft een niche site - zeker nu we begin dit jaar de strategische keuze hebben gemaakt om ons echt weer primair op de échte techliefhebber te richten.

Ik denk dat we het er snel over eens zijn dat de groep "echte techliefhebbers" kleiner is dan "heel Nederland". ;)
2) Je hebt het over tractie van de huidige abonnementen. Dit wat ik nu zeg is ook al menig maal benoemd, maar ik heb in de laatste jaren vanuit Tweakers geen enkele, maar dan ook geen enkele, vorm van promotie voor de huidige abonnementen gezien. Misschien dat ik die banners/artikelen niet zie omdat ik al abonnee ben, maar ik denk dat er heel weinig energie in het promoten van het abonnee worden is gestoken. Dit als in bij reviews, video's, op de frontpage of waar dan ook een oproep doen van "hey, bevalt jou onze content, help/steun ons door abonnee te worden en je krijgt er een paar leuke gimmicks voor terug". Op Youtube roept menigeen ook op het einde sltijd "like and subscribe" en hoe kinderachtig dat ook klinkt, het helpt wel.
Onze collega's hebben de afgelopen jaren velen zaken gedaan om de abonnementen te promoten. Ik heb geen uitputtende lijst onder de knop, maar de collega's hebben op dit vlak echt niet stil gezeten. ;)
3) Volgens jou, of ja ik zal zeggen de mensen achter Tweakers, is het zo dat blijkt dat donatie achtige structuren niet werken. Bij de oude stijl van media geloof ik dat graag, maar ik wil geloven dat Tweakers toch iets moderner/hipper is op dat gebied en een wat ander publiek trekt dan b.v. de Telegraaf. Ik denk dan eerder aan hoe donaties lopen bij Twitch streamers, Youtubers, Gofundme campagnes, DonateMeACoffee en nog wat van die varianten. Jullie willen me niet zeggen dat die zaken zich niet lonen, terwijl kids die Minecraft streamen of unboxings doen van speelgoed hier grof geld aan verdienen met content die mijn inziens vele malen minder boeiend is en met een publiek wat vaak veel jonger is (lees: veel minder te besteden heeft voor donaties).
Fair enough, maar laten we toch stellen dat de Minecraft streamer op z'n zolderkamer echt een heel andere schaal is dan een publicatie met 70+ medewerkers (lees: Tweakers) binnen een grote uitgeverij. Het is dankzij die grote aantallen mensen dat we op Tweakers de grote hoeveel nieuws, reviews, gecategoriseerde producten en vele andere zaken kunnen bieden.
Goed, hier laat ik het bij. In ieder geval nog hartelijk dank @Koen Crijns voor de uitgebreide toelichting, maar ook de anderen uit de Tweakers staff, ik hoop dat mijn betoog (en dat van anderen) niet aan dovemans oren gericht zijn. :)
Alle opbouwende kritiek is altijd welkom. Het is niet voor niets dat Wout, Olaf en veel andere collega's zelfs in hun vrije tijd nog deze thread en andere vormen van feedback / opbouwende kritiek doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
maratropa schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:10:
@Koen Crijns ; dank voor de info; 1% van de huidige omzet is dus van abbonementen. Ik heb een 1 euro "bannervrij" abbonement en dat geeft het idee dat je daarmee gemiste reclameinkomsten van jezelf compenseert, maar dat is dus waarschijnlijk helemaal niet zo. Wat ik me afvraag, hoe veel euro zou een "reclame vrij" abbo moeten zijn om een realistische compensatie te zijn van de gemiste inkomsten?
Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe actief je bent op Tweakers.

We hebben dit tot de cent nauwkeurig uitgerekend. Hoewel ik graag transparant ben, kan ik je het exacte antwoord helaas niet geven - ik hoop dat je daar begrip voor hebt. Maar laat ik zeggen dat als je zéér actieve Tweakers gebruiker bent, dat het bedrag aanzienlijk hoger is dan € 1 per maand.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:11
Als niet altijd geregistreerd lid, maar langdurig lezer van tweakers.net heb ik altijd de meeste informatie uit de comments gehaald. Dat is de prachtige synergie tussen redactie en leden die ik op geen andere techsite ben tegengekomen. In dit licht vind ik het optrekken van een paywall lastig te verdedigen en stoor me aan de corporate praatjes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rayx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 17:55

rayx

HUH?

Het zat er aan te komen.
Tweakers is van DPG en daar gaat steeds meer achter een betaalmuur.
Ja, er moet geld verdient worden en gratis bestaat niet.
Maar zo langzamerhand moet je pizza's gaan bezorgen om al die abbonnementen te kunnen betalen.
Het negatieve effect is dat je voor kwaliteit aan het betalen bent en de bagger "gratis" is (je data is de handel).
Dat zal mensen weg jagen en goede en verdiepende informatie wordt lastiger en lastiger om tot je te nemen.
Ik weet niet of dat nu zo'n goede ontwikkeling is...

dit staat (toevallig?) boven mijn reactie:
Wat tegenwoordig een ramp is met alle advertenties, popups en cookiemeldingen. [Snippo]
En daar moet je je dan ook nog eens doorheen worstelen.
Premium en dergelijken; en je dan nog door allerlei door advertenties verziekte pagina's heenwerken.
Marketing heeft het internet verziekt.

nog even een edit:
En dan "Premium", dat zet de rest weg als een stel losers, die niet willen of kunnen betalen.
Premium is ook zo'n verziekte marketingterm. Ik veeg mijn reet al af met premium toiletpapier, eet premium kipnuggets (gefrituurd kippenafval), gebruik premium vuilniszakken (50 eurocent duurder en ik zie het verschil niet) enzovoort.
Binnenkort zijn er plastic zakjes met premium stront te koop...

[ Voor 19% gewijzigd door rayx op 03-12-2020 22:43 ]

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Mrjraider schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:28:
Dat er premium moet komen is tot daar aan toe het gaat er een beetje om hoe dit gehele proces is gelopen.
HWI wordt overgenomen waarna er trots word verteld: ons team word aangevuld met nieuwe aanwas, we gaan zorgen voor betere artikelen, het niveau van de reviews word opgekrikt en we gaan zorgen voor betere artikelen en stukken met meer diepgang.
En dan kom Tweakers Premium om de hoek kijken. Wat krijgen we: artikelen (zoals reeds is benoemd) waarbij er gebeld is voor een reactie (het laatste artikel over BREIN en de brief), halve advertenties zoals het energie artikel. En dan wordt er verwacht dat er betaald gaat worden voor dit soort artikelen. Naar mijn weten hoort het vragen om reactie onder de basale journalistiek en horen halve advertenties niet achter een betaalmuurtje.

Vanuit Tweakers word er verwacht dat we massaal een premium abo gaan aanschaffen maar dan wordt er vanuit de "klant" / gebruiker ook wel het een en ander verwacht en dat is niet de bagger die nu neergezet word en hier met hand en tand word verdedigd.

Het stoort mij mateloos dat er steeds omheen gedraaid word, zorg eerst eens dat de inhoud eens op niveau is alvorens een paywall op te zetten maar dat lijkt aan dovemansoren gericht.
Helemaal mee eens en ik snap het niet van de hoofdredacteur. Die moet er toch voor waken wat er verschijnt. Juist de eerste artikelen (ook al is het een beta) moet je met knallende artikelen van start gaan en het meeste tot nu toe is echt niet een voorbeeld van premium content waarvoor je gaat betalen. Dat blijkt ook uit de enorme kritische reacties bij die artikelen en een lauwe ontvangst. Als hoofdredacteur moet je hier toch voor waken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ik overigens bij FTM fijn is is dat alle artikelen daar op de dag van plaatsing gratis te zien zijn door iedereen, de timed paywall zoals ze het zelf noemen. Zo hebben nieuwe mensen de kans om kennis te maken met FTM (en uiteraard een beetje te verleiden tot een abo), zou je hier ook nog in overweging kunnen nemen, of, zoals hier ook vaker genoemd, juist de artikelen na verloop van tijd als normale gratis artikelen plaatsen. Een beetje wat er vroeger bij HW.info gebeurde met artikelen die eerst in het magazine verschenen en later gratis op de website.

Voor de goede orde, voor degenen die er hier en in de podcast van vandaag vanuit gaan dat de criticasters in dit topic allemaal leechers zijn die niet willen betalen voor content: Ben daar zelf al sinds lange tijd abonnee, de artikelen zijn van hoge kwaliteit, daar wordt uitstekende journalistiek gebezigd en daar betaal ik dan ook graag voor. Daar is overduidelijk sprake van waar voor je geld.

Hou je nog steeds het essentiële probleem over dat wat de FP zo aantrekkelijk maakt de comments zijn waar communityleden hun expertise delen over het onderwerp, wat regelmatig nog interessanter is dan het nieuwsitem/artikel zelf. Hoe zien jullie je dat voor je?

[ Voor 38% gewijzigd door Zaphara op 03-12-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:00:
[...]

Excuses, het is niet dat ik je vraag niet gezien heb, maar we hebben verschillende uitgevers / techsites in binnen en buitenland gesproken, maar die gesprekken zijn allemaal in vertrouwen verlopen. Het is niet aan mij om het succes danwel gebrek daaraan van andere bedrijven hier publiek te maken. Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.
Ok duidelijk, eerlijk antwoord, maar naar je begrijpt wel jammer omdat het interessant zou zijn geweest voor de discussie om de succesnummers te noemen zodat kan zien het het daar in z'n werk gaat, wat er daar geboden wordt. Ik kan me oprecht geen andere site/medium als Tweakers voor de geest halen dat zoiets ingevoerd heeft, en daar succesvol mee is.

[ Voor 8% gewijzigd door Zaphara op 03-12-2020 22:42 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:20:
[...]
Ik denk dat je hem moet omdraaien. De waarde die we bieden met de huidige abonnementen is duidelijk niet voldoende. Wij denken door abonnementen met voldoende waarde - in de vorm van premium content dus - een aanbod te hebben dat meer in balans is.
Dat is denk ik waar wij van mening/invalshoek verschillen. Mijn standpunt is dat ik denk dat, door iets als Tweakers Premium wat nu al een hele nare nasmaak achterlaat, op deze manier juist afbreuk gaat doen aan jullie imago en indirect daardoor ook afbreuk aan de inkomsten. En dit lijkt me precies het tegenovergestelde wat jullie (denk ik) hopen te bewerkstelligen, namelijke meer, diversere en meer stabiele inkomsten. Doen jullie nu niets (alles zo laten als het is) kom je in een status quo, doe je iets wat controversieel is kan dit zowaar meer schade berokkenen dan dat het opbrengt. En ik hoop niet dat Tweakers binnenkort bekend staat als "de zoveelste site met een paywall".
En in de beta-periode willen we onze inzichten verder valideren en aanscherpen.
Oej, sorry dat ik het zeg, maar dit is wederom (niet perse alleen van jou, maar van andere Tweakers leden) een voorbeeld van wat velen hier het meeste stoort. Uit deze zin concludeer ik dat jullie er al van overtuigd zijn dat dit gekozen model de beste oplossing is en zoeken jullie alleen nog validatie; jullie staan dus niet open voor totaal andere inzichten. Dat is een gevaarlijke stelling als men pretendeert te willen luisteren naar suggesties vanuit de community, waarbij deze suggestie mogelijk lijnrecht op het door jullie als beste geachte oplossing staat. Ik denk, of hoop, dat je dit niet zo bedoelde.
Onze collega's hebben de afgelopen jaren velen zaken gedaan om de abonnementen te promoten. Ik heb geen uitputtende lijst onder de knop, maar de collega's hebben op dit vlak echt niet stil gezeten. ;)
Ik wil niemand in discrediet brengen, maar als actief member en abonnee, iemand die al let op dit soort dingen, als ik me hiervan totaal niets kan herinneren, mag ik dan voorzichtig stellen dat deze vele zaken niet bepaald effectief zijn geweest? :?
En ook hier denk ik dan (jullie denken hier schijnbaar anders over) dat als promotie van die abonnementen al niet lukt, dat "paywall" achtige abonnementen dan wel een daverend succes worden? Ik heb er in ieder geval serieuze twijfels bij.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Alvast mijn excuses voor als ik wat lomp en kort door bocht ben hieronder, maar hopelijk kunnen jullie er wat mee.

Ik snap dat er brood op de plank moet bij Tweakers.net en dat gun ik jullie ook van harte, maar ik denk hoe Premium nu wordt gepositioneerd en de artikelen tot heden niet echt goed gematcht zijn.

Allereerst de basic nieuwsfeed (die niet Premium wordt, maar wel wordt gemaakt door de Tweakers.net redactie): die is vrij generiek, veel op basis van persberichten en zelfstandig redactiewerk. Dat is voor een massa-publiek (dus goed te doen met advertentie-verdienmodel) en je concurreert met veel an dere websites (internationale tech-sites, maar ook bijvoorbeeld nu.nl). Mijn inziens moet je voor deze artikelen proberen de kostprijs heel laag te houden voor de redactie. Eigenlijk zouden deze al gewoonweg met de advertentiegelden bekostigd moeten kunnen worden. Het sympathieke beroep op de huidige betalende leden om hun adblocker soort van 'af te kopen' past hier bij. Iedereen weet dat de schoorsteen moet roken. En men komt op tweakers.net voor de reacties van de community op dit nieuws.

Dan de artikelen die veel meer werk vragen, zoals reviews en achtergronden. Mensen zijn hier vaak wel meer bereid voor om betalen. Kijken naar een platform als Follow The Money. Er is publiek die onderzoeksjournalistiek e.d. wil financieren voor de lange adem, omdat het belangrijk is voor ons allen dat dit wordt gemaakt, zelfs als het (initiele) publiek wellicht beperkt van grootte is.
Mijn inziens zouden Premium-artikelen hier in passen, maar dan is het dus ook: er moet echt tijd, moeite en journalist-kritisch werk zijn verricht. Een artikel als "Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruikers niet uit" past mijn inziens hier dus geheel niet in.
Een artikel als "Achtergrond - De ellende genaamd HDMI 2.1 - Een niet-optimale implementatie" past daar in basis wel in. Echter verwacht ik dan eigenlijk naast alleen degelijk inhoudelijk onderzoek op de techniek, dat er nog meer journalistiek werk wordt gepublicieerd: Want de auteur heeft eigenlijk al benoemd dat de bron van het probleem het "opt-in keuzemenu" dat fabrikanten mogen gebruiken voor al een 2.1 stempel er op te mogen zetten.
Dan mis ik de vragen, waarom is dat zo? Wat vinden fabrikanten er zelf van dat dit zo gecertificeerd is, terwijl wij als consument verward worden? Gaan zij zich committeren aan wel een volle lijst features? Waar gaan zij zelf op inzetten als HDMI 2.2 certificering afgesproken gaat worden? Heeft tweakers.net een suggestie/oproep/visie voor ons als Tweakers-community?
Daar zou ik voor willen betalen, want dan creëer je pas echte meerwaarde. Dan kan je dat als Premium verkopen, omdat je verder kijkt en verder wil gaan om ons als Tweakers-community meer kracht (en macht) te geven in deze wereld. Daar heb ik wel een paar centen voor over, en zie je ook echt waar ze aan besteed worden (omdat zulk werk ook nooit qua advertenties uit zou kunnen).

Hopelijk kunnen jullie er wat mee :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
da_Mastah schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:45:
Alvast mijn excuses voor als ik wat lomp en kort door bocht ben hieronder, maar hopelijk kunnen jullie er wat mee.

Ik snap dat er brood op de plank moet bij Tweakers.net en dat gun ik jullie ook van harte, maar ik denk hoe Premium nu wordt gepositioneerd en de artikelen tot heden niet echt goed gematcht zijn.

Allereerst de basic nieuwsfeed (die niet Premium wordt, maar wel wordt gemaakt door de Tweakers.net redactie): die is vrij generiek, veel op basis van persberichten en zelfstandig redactiewerk. Dat is voor een massa-publiek (dus goed te doen met advertentie-verdienmodel) en je concurreert met veel an dere websites (internationale tech-sites, maar ook bijvoorbeeld nu.nl). Mijn inziens moet je voor deze artikelen proberen de kostprijs heel laag te houden voor de redactie. Eigenlijk zouden deze al gewoonweg met de advertentiegelden bekostigd moeten kunnen worden. Het sympathieke beroep op de huidige betalende leden om hun adblocker soort van 'af te kopen' past hier bij. Iedereen weet dat de schoorsteen moet roken. En men komt op tweakers.net voor de reacties van de community op dit nieuws.

Dan de artikelen die veel meer werk vragen, zoals reviews en achtergronden. Mensen zijn hier vaak wel meer bereid voor om betalen. Kijken naar een platform als Follow The Money. Er is publiek die onderzoeksjournalistiek e.d. wil financieren voor de lange adem, omdat het belangrijk is voor ons allen dat dit wordt gemaakt, zelfs als het (initiele) publiek wellicht beperkt van grootte is.
Mijn inziens zouden Premium-artikelen hier in passen, maar dan is het dus ook: er moet echt tijd, moeite en journalist-kritisch werk zijn verricht. Een artikel als "Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruikers niet uit" past mijn inziens hier dus geheel niet in.
Een artikel als "Achtergrond - De ellende genaamd HDMI 2.1 - Een niet-optimale implementatie" past daar in basis wel in. Echter verwacht ik dan eigenlijk naast alleen degelijk inhoudelijk onderzoek op de techniek, dat er nog meer journalistiek werk wordt gepublicieerd: Want de auteur heeft eigenlijk al benoemd dat de bron van het probleem het "opt-in keuzemenu" dat fabrikanten mogen gebruiken voor al een 2.1 stempel er op te mogen zetten.
Dan mis ik de vragen, waarom is dat zo? Wat vinden fabrikanten er zelf van dat dit zo gecertificeerd is, terwijl wij als consument verward worden? Gaan zij zich committeren aan wel een volle lijst features? Waar gaan zij zelf op inzetten als HDMI 2.2 certificering afgesproken gaat worden? Heeft tweakers.net een suggestie/oproep/visie voor ons als Tweakers-community?
Daar zou ik voor willen betalen, want dan creëer je pas echte meerwaarde. Dan kan je dat als Premium verkopen, omdat je verder kijkt en verder wil gaan om ons als Tweakers-community meer kracht (en macht) te geven in deze wereld. Daar heb ik wel een paar centen voor over, en zie je ook echt waar ze aan besteed worden (omdat zulk werk ook nooit qua advertenties uit zou kunnen).

Hopelijk kunnen jullie er wat mee :-)
Eens. Dat Wifi artikel is nou ook niet echt exclusief. Op de Podcast zei WoutF nog dat het vooral moet gaan om zaken die je niet al ergens anders kan lezen. Nou dat kan je overal al gratis vinden, bijv: https://www.theverge.com/...availability-fcc-approval

Nou is één artikel natuurlijk niet representatief (er zal altijd wel iets zijn dat ook ergens anders te vinden is). Maar als hoofdredacteur had hij toch echt strakker moeten managen op een aantal topartikelen als startpunt: ' You never get a second chance to make a first impression '. En het lijkt ze ook allemaal weinig te interesseren dat T.net hopeloos achterloopt met Apple reviews.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:25:
[...]

We hebben dit tot de cent nauwkeurig uitgerekend. Hoewel ik graag transparant ben, kan ik je het exacte antwoord helaas niet geven - ik hoop dat je daar begrip voor hebt. Maar laat ik zeggen dat als je zéér actieve Tweakers gebruiker bent, dat het bedrag aanzienlijk hoger is dan € 1 per maand.
thx. Ik sta open voor een "adblock abbo" die wel kostendekkend is voor jullie. Als jullie berekening aangeeft dat ik met mijn activiteit 8 euro p/m moet compenseren oid, dan doe ik dat. Daar hoef ik verder niks extra's voor. Nu blijf ik hangen in het 1 euro abbo omdat ik de perks van de hogere abbo's geen meerwaarde vind hebben. Maar transparantie over de te compenseren reclameinkomsten verteld een eerlijk verhaal en zou een abbonement geven waar ik wel wat in zie.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Vuvuzela

My spire is forming

sanane schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:54:
Ergens heb ik gelezen dat Tweakers momenteel 20 redacteuren heeft. Dan denk ik, je hebt 20 redacteuren in dienst en dit is het kwaliteit wat ze kunnen leveren? Of eisen die redacteuren meer geld om harder te werken
Ik vraag me dan af hoeveel van de 20 er ook echt gepassioneerd tweaker zijn. Dat gevoel heb ik de laatste jaren iig.. er is 0 passie. Alsof ik nu.nl/tech lees.. pas als je de comments in duikt steek je evt wat op.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
maratropa schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:51:
[...]

thx. Ik sta open voor een "adblock abbo" die wel kostendekkend is voor jullie. Als jullie berekening aangeeft dat ik met mijn activiteit 8 euro p/m moet compenseren oid, dan doe ik dat. Daar hoef ik verder niks extra's voor. Nu blijf ik hangen in het 1 euro abbo omdat ik de perks van de hogere abbo's geen meerwaarde vind hebben. Maar transparantie over de te compenseren reclameinkomsten verteld een eerlijk verhaal en zou een abbonement geven waar ik wel wat in zie.
Wat meer betalen voor de huidige abonnementen ben ik ook niet op tegen. Ik heb al voorgesteld om het a la Humble Bundle vorm te geven: betaal minimaal X om bepaalde perks te unlocken, meer mag. En eventueel meer tussenstappen toevoegen met andere leuke extra's, misschien kan je ook wat dingen unlocken met karmapunten...er zijn zoveel mogelijkheden.
En voor wat betreft extra's, heb eerder al wat genoemd, maar wat concrete opties die mij heel leuk lijken en die volgens mij niet eens veel kosten:

- Members only livestream terwijl iemand van Tweakers b.v. een nieuwe CPU of GPU aan het benchmarken/overclocken is. Beetje zoals Youtubers als GamersNexus dit doen, waar je tijdens de stream vragen kunt stellen en met andere abonnees kan kletsen over overclocking etc.
- Toegang tot podcasts (liever zoiets achter een betaald abo dan de primaire content, frontpage artikelen)
- Leuke wedstrijdjes, iets in de trend van de Advent of Code, ontwerp de beste CSS skin voor Tweakers, paaseieren verstopt in random forumtopics zoeken en bv een tshirt of mok daarmee kunnen winnen (allemaal leuke dingen om te organiseren door een communitymanager lijkt mij)
- Lezingen/webinars van of interviews met speciale gasten

Stel Tweakers schrapt het hele Premium artikelen gedoe en voegen zulke "perks' toe aan bestaande abonnementen, al zijn er maar 1 of 2 van zulke dingen per maand, dan wil ik daar best meer voor betalen (lees 7.5-10 euro per maand). In ieder geval dingen die niet tot de core business (nieuwsartikelen, forum) van Tweakers behoren, waardoor je anderen non-abonnees niet schaad door hen te onthouden van uitgebreidere artikelen.
Ik denk ook dat je dit soort dingen met wat exposure danwel promotie echt wel aan de man (of vrouw) gebracht krijgt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
kunnen jullie misschien onderzoeken of een "keep Tweakers paywall free" abonement genoeg op kan leveren om het paywall idee te cancellen?

Voobeeld voor mij:
Huidige inkomsten: € 50 (hero)
Inkomsten als er een paywall komt: € 0 (ik cancel dan)
Om Tweakers paywall-vrij te houden: € 100

Ik weet niet of er genoeg mensen mijn mening delen. Maar als dit niet het geval is vraag ik me af hoeveel Premium mensen jullie kunnen strikken,

Ik ben persoonlijk trots op een site alsTweakers, trots dat ik lang lid ben, lang support en dat ik iedereen naar de pricewatch kan sturen omdat die zo geweldig is. Ik vind helaas dat het paywall/premium idee een flinke smet op de reputatie van Tweakers. (alsof er pay-to-win lootboxen en Denuvo DRM in mijn favoriete game komen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Ik denk ook dat jullie huidige abonnementen semi geflopt zijn omdat ze eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn. Ik ben een tijd Hero-abonnee geweest, maar het is meer dat je het doet uit goodwill dan dat je er eigenlijk ook echt iets voor terug krijgt.

Dingen als alle karma features, meer kans op winnen bij winacties, voorrang bij kaartverkoop enzovoort boeit mij helemaal niks en zijn eigenlijk hele schrale features. Zelfs het Elite-abonnement is niet spannend. Je doet het uit goodwill, niet omdat je er nou echt iets voor terug krijgt. Even eerlijk, wat maakt de abonnementen nou echt spannend? :)

En van echt serieuze pogingen tot het krijgen van meer abonnees heb ik echt nooit iets meegekregen en ik ben een periode zeer actief geweest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Retrospect schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:05:
[...]

We hebben hier simpelweg te maken met DPG media.
Sinds ze Hardware.info hebben opgekocht hebben ze zo'n beetje het monopolie in het Nederlandstalige gebied. Hardware.info haar forum is, onder hevig protest van gebruikers, de nek omgedraaid en de site is nu een sterfhuisconstructie. Die wordt over 1 of 2 jaar waarschijnlijk op zwart gezet. Kostenbesparing.
Sinds Tweakers is overgenomen door DPG media (voorheen de Persgroep) zoekt men allerlei manieren om er meer geld uit te halen.

Gelukkig geeft dit wanbeleid van DPG media andere mensen de motivatie om nieuwe initiatieven op te zetten.
Crowdfunding en dan met de community Tweakers overnemen. :7 8-)

Dan zou ik overigens wel een abbo nemen, als Tweakers van ons allen zou zijn. Het is dan immers óók van mij. DPG Media spekken terwijl het wellicht HW.info achterna zal gaan, nee. Niet van mijn geld in elk geval.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 17:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
Beste allemaal,

De afgelopen dagen is er veel geschreven over de Tweakers Premium plannen in deze thread en het sentiment is, laten we het vriendelijk zeggen, niet erg positief. Ik heb veel van de reacties gelezen en bemerkt dat er vaak wordt geschreven dat de actie ondoordacht zou zijn, dat Tweakers meer onderzoek had moeten doen en dat dit project bij voorbaat kansloos is. Aangezien ik één van de personen ben die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar Tweakers Premium lijkt het mij goed als ik een aantal zaken wat nader toelicht.
Dag @Koen Crijns,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en dat je reageert op al die 'anonieme' keyboard ridders (schippers aan wal) waaronder ikzelf.
Ik heb respect voor wie je bent en wat je hebt bereikt en dat geldt trouwens ook voor WoutF. Ik doe het niet na.

Tweakers.net is een fantastisch platform en ik denk dat veel mensen de potentie begrijpen. Jullie hebben iets unieks in handen.

Helaas moet ik je ook condoleren met de "trainwreck" van een introductie van betaalde content.

Onderzoek kan heel waardevol zijn, maar soms gaat onderzoek niet helpen bij de juiste keuze. Soms vraagt een keuze niet meer dan een bepaalde visie en missie om te begrijpen wat we willen doen en hoe we dat moeten aanpakken.

Dat is nogal risicovol natuurlijk, maar de andere kant zien we dat mensen onderzoek doen om hun rug te dekken voor als het fout gaat, niet voor de uitkomst. En soms is dat bijna een onbewust proces. Menselijke bias is erg tricky.

Ik vind persoonlijk de keuze voor de term "Premium" helaas 'tonedeaf'. Wat al die onderzoeken ook mogen zeggen.

Laten we wel wezen, de Telegraaf noemt die artikelen ook 'Premium', maar ik neem een krant als de Telegraaf niet serieus, dus in de context van de Telegraaf betekent het label 'premium' niet zoveel. De Telegraaf en "Premium", Pfft.

In de context van Tweakers.net betekent 'Premium' voor mij heel iets anders en dat bedoel ik positief.

Maar door het woord "Premium" te gebruiken leg je lat te hoog voor jezelf en schep je te hoge - mogelijk onrealistische - verwachtingen.

Ik kan niet anders dan adviseren - ook al heb ik geen enkele kwalificaties die duidelijk zouden moeten maken dat mijn advies iets waard is - om van deze term af te stappen en voor een alternatief te gaan:

- Tweakers Abonnee (mijn voorkeur)
- Tweakers Plus
- Tweakers Extra

De kern van veel emotie hier is dat in hun ogen "Premium" niet "Premium" is qua kwaliteit zoals wij dat in de volksmond begrijpen. Dat is ook mijn persoonlijke kritiek. Het is wel extra / aanvullende content.

Wat is voor mij content die geld waard zou zijn? Analyse en opinie. Of een deep-dive in bepaalde technologie. Wat speelt er in de cloud, is VMware al dood of juist springlevend en waarom? Hoe staat het met het darkweb en wat is de rol van cryptocurrencies in dit verband?

Deels moet je dat met freelancers / domein experts invullen, maar je zou ook de community kunnen betalen voor werk aan betaalde content. In ruil daarvoor komt die content na X maanden vrij voor alle bezoekers. Maar dan alleen community-created content. Niet dat van de freelancers, wat mij betreft.

Het heeft in mijn ogen geen enkele zin om regulier nieuws te 'gijzelen' voor abonnees omdat je met een paar klikjes het verhaal wel ergens anders leest, afgaande op puur de titel. Ik doel hier op het artikel over KPN en Brein.

Voor wat het waard is!

Ik denk dat het concept van betaalde content niet ter discussie hoeft te staan, ik vind zelf dat dit soort reacties gewoon te simpel, ik vind het redelijk als jullie dat soort kritiek terzijde schuiven, ook al vinden veel mensen dat niet tof.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 04-12-2020 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Het lastige is vooral dat Tweakers wel van alles kan willen, maar de Persgroep bepaalt.

Je kan onderzoek doen wat je wil, met 40 man/vrouw om tafel zitten, naam verzinnen, opzet maken, uitbrengen met flutartikelen (sorry, geen ander woord voor), en dan geen shitstorm verwachten van je gebruikers, die over het algemeen toch echt je inkomstenbron zijn.

Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar velen zijn het er niet mee eens, als ik de alleen al de laatste pagina's doorlees, en terecht.

Als je iets als "premium" gaat bestempelen, zorg dan ook dat het premium is en niet een normaal nieuwsbericht met een stempel premium.

Maar zoals bij veel fusies, HWinfo en Tweakers, krijg je eerst een mooi verhaal en daarna de puinhoop.

Als deze trend doorgezet wordt, dan zie ik het somber in voor Tweakers. Het was mooi voor zolang het duurde, maar aan alles komt een eind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Luca schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:09:
Ik denk ook dat jullie huidige abonnementen semi geflopt zijn omdat ze eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn. Ik ben een tijd Hero-abonnee geweest, maar het is meer dat je het doet uit goodwill dan dat je er eigenlijk ook echt iets voor terug krijgt.

Dingen als alle karma features, meer kans op winnen bij winacties, voorrang bij kaartverkoop enzovoort boeit mij helemaal niks en zijn eigenlijk hele schrale features. Zelfs het Elite-abonnement is niet spannend. Je doet het uit goodwill, niet omdat je er nou echt iets voor terug krijgt. Even eerlijk, wat maakt de abonnementen nou echt spannend? :)

En van echt serieuze pogingen tot het krijgen van meer abonnees heb ik echt nooit iets meegekregen en ik ben een periode zeer actief geweest
Het probleem lijkt me ook deels te zitten in wat in jouw verhaal terugkomt; het idee dat je met een betaald abbo ineens extra’s moet krijgen, terwijl het hoofdprobleem het betalen van de site in huidige vorm bij kleiner wordende advertentieinkomsten is. Sites en content leken altijd gratis, maar zijn dat nooit geweest. Deze problematiek speelt natuurlijk overal.

Dat verklaart dat ook meteen waarom je bij een abbo van 4 euro niet 4 euro aan waarde terug kunt krijgen; dan schiet de site er niets mee op

specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luca
  • Laatst online: 12-09 15:17
maratropa schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:48:
[...]

Het probleem lijkt me ook deels te zitten in wat in jouw verhaal terugkomt; het idee dat je met een betaald abbo ineens extra’s moet krijgen, terwijl het hoofdprobleem het betalen van de site in huidige vorm bij kleiner wordende advertentieinkomsten is. Sites en content leken altijd gratis, maar zijn dat nooit geweest. Deze problematiek speelt natuurlijk overal.

Dat verklaart dat ook meteen waarom je bij een abbo van 4 euro niet 4 euro aan waarde terug kunt krijgen; dan schiet de site er niets mee op
Je kunt ook waarde creëren op een andere manier hè, dat hoeft Tweakers niet per se geld te kosten. Lijkt mij niet heel gek dat als ik een commercieel bedrijf maandelijks geld betaal, ik daar zelf ook iets uit wil halen. Het is niet alsof Tweakers op de knieën zit omdat ze zo weinig geld hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Luca op 04-12-2020 00:54 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:17
WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:53:
[...]
het ander was een uitgebreid bericht naar aanleiding van een actueel nieuwsfeit waar we achteraan zijn gaan bellen.
Sorry, echt... een uitgebreid artikel? Ik weet dat tegenwoordig (digitaal) papier duur is, en dat er zoveel mogelijk content op een zo kort mogelijke tijd moet verschijnen. Als een artikel over x aantal woorden gaat, wordt het premium? Men heeft zelf wat moeite moeten doen om die tekst te schrijven, premium?
Ik zit in een vereniging, en als wij de pers willen halen, leveren gewoon zelf de hele tekst aan, desnoods als interview als de journalist er naar vraagt. Leveren we zelf de tekst staan we in de krant, leveren we gewoon een korte samenvatting met "neem contact op met ... voor meer info" staan we er niet in. En dan spreek ik over meerdere kranten in Vlaanderen.
We mogen toch een beetje inzet verwachten van een journalist/redacteur? Ik heb het tig pagina's geleden al gezegd, er zijn ondertussen artikels verschenen die mij premium aanvoelen. Die zijn hier ook al reeds benoemd door anderen. Maar een follow-up van een (gratis) artikel, en waar die follow-up, laat ons eerlijk zijn, weinig nieuws bevat, premium maken? Wat als morgen KPN of Ziggo belt met het bericht "we hebben het even doorgenomen met onze juridische dienst, en die zeggen ons dat we ons in gevaarlijk vaarwater begeven als we die mailtjes doorsturen. Daarom volgen we het advies van onze branche-vereniging." Dat lijkt me een super-premium artikel te worden *end sarcasm

Maar bijvoorbeeld het nieuwsbericht dat Ziggo AMS-IX de rug toekeert. Bij Totaaltv.nl bijvoorbeeld weten ze in een zelfde artikel te vertellen dat KPN het blijkbaar al ook doet. Waarom wordt dit wel vermeld bij een tv-magazine en niet op een tech-site. Wordt dit niet tussen de verschillende redacties van DPG gedeeld?
En op een tech-site had dit misschien net iets verder kunnen worden uitgediept, neem bijvoorbeeld contact op met (pro-)gamers en vraag of die iets merken. Voor een premium-artikel verwacht ik dan dat je ook de ganse werking van AMS-IX erbij doen, en uitleggen welke routes de providers nu kiezen. O-)

En voor echte premium, ben ik bereid te betalen, maar niet voor die "lagere-school-opstelletjes" zoals dat artikel van Brein en KPN

[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 04-12-2020 01:25 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

Beste allemaal,

De afgelopen dagen is er veel geschreven over de Tweakers Premium plannen in deze thread en het sentiment is, laten we het vriendelijk zeggen, niet erg positief. Ik heb veel van de reacties gelezen en bemerkt dat er vaak wordt geschreven dat de actie ondoordacht zou zijn, dat Tweakers meer onderzoek had moeten doen en dat dit project bij voorbaat kansloos is. Aangezien ik één van de personen ben die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar Tweakers Premium lijkt het mij goed als ik een aantal zaken wat nader toelicht.

(Overigens, voor wie mij niet kent, ik ben de oorspronkelijke oprichter van Hardware Info en de laatste jaren onderdeel van het management van Tweakers.)

Laat ik vooropstellen – we zijn niet over één nacht ijs gegaan met dit plan. Alles behalve zelfs, ik denk dat er in de historie van Tweakers weinig zaken zijn waar zoveel onderzoek naar is gedaan en waar zoveel mensen bij betrokken zijn geweest als bij Tweakers Premium.

Laat ik beginnen bij de aanleiding, waar Wout in deze thread ook al verschillende zaken over heeft gezegd. Laat ik één misverstand uit de weg ruimen: dat ons moederbedrijf DPG Media ons heeft opgedragen om een abonnementsvorm te introduceren is absoluut niet waar. Wat uiteraard wél zo is, is dat DPG Media ons opdraagt om een gezond rendement te realiseren. Hoe we dat doen is aan ons – en wij (het Tweakers / Hardware Info team) hebben zélf besloten dat dit de juiste route is.

Een kleine blik in de keuken: het gros van de inkomsten van Tweakers komt uit de Pricewatch en uit advertenties. Laat ik hier ook direct bij vermelden dat de huidige abonnementen, waar ik verderop nog iets meer over zal zeggen, geen significant inkomstenbron zijn. Lees: minder dan 1% van onze omzet. Hoewel we ons onze abonnees zéér waarderen, is het huidige abonnementenmodel, dat inmiddels alweer bijna 20 jaar bestaat, vanuit bedrijfsperspectief niet succesvol. Het aantal mensen dat een Tweakers abonnement heeft is in verhouding tot het aantal mensen dat Tweakers veelvuldig leest/gebruikt ook zeer laag.

Als er voldoende geld binnenkomt via de Pricewatch en advertenties, waarom dan toch overstappen naar een abonnementenmodel? Dat heeft meerdere redenen. Bovenal staan de inkomsten uit advertenties al sinds jaar en dag onder druk, niet in de laatste plaats vanwege adblockers. Ondanks de vele gebruikers die ons whitelisten (waarvoor dank!) is dit een probleem dat we niet opgelost krijgen. En ja – het argument van cookies/privacy/etc. is ons méér dan bekend, maar ook daarvoor bestaan helaas geen simpele oplossingen, maar dat is iets voor een andere keer.

Verder is de afhankelijkheid van slechts twee grote inkomstenstromen gevaarlijk. Mocht er om welke reden dan ook bij één van beide een issue ontstaan, dan hebben we een probleem. En je kunt je afvragen of je bij een publicatie als Tweakers, waar onafhankelijkheid onze belangrijkste kernwaarde is, überhaupt zo afhankelijk wil zijn van de inkomsten van derde partijen.

Tegenover inkomsten staan kosten en die zijn bij Tweakers aanzienlijk. Ik lees in de reacties alles over te dure kantoorpanden, het wagenpark van de eigenaren van DPG Media en wat iets meer zij. Ja, uiteraard hebben we allerhande overhead kosten maar laat ik twee dingen voorop stellen: Tweakers / DPG Media is geen bedrijf waar geld over de balk wordt gesmeten (alles behalve!) en bovenal de met afstand grootste kostenpost voor Tweakers zijn salarissen. En dan heb ik het over salarissen van onze redacteuren, onze developers, de mensen in ons testlab, en zo verder. Wij maken met z’n allen een zo goed mogelijke site voor jullie. Binnen ons testlab werken vier mensen full-time (excl. stagiair), op onze redactie werken ruim 20 mensen, we hebben zo’n 10 developers, en zo verder. Al deze mensen leveren geweldig werk en krijgen daarvoor een net salaris. Niet exorbitant, maar op z’n minst marktconform.

Als je puur kijkt naar de redactie kun je je afvragen of dat überhaupt rendabel is, zelfs als je alle neven effecten meerekent (zoals doorkliks in de Pricewatch als gevolg van een review). Ga maar na – een beetje review zit al snel een paar dagen testwerk in, plus meerdere dagen werk van een redacteur. Tweakers content is simpelweg duur om te maken en wij gaan in kwaliteit liever verder omhoog dan omlaag.
Zoals gezegd – niemand van DPG Media staat op dit moment bij ons op de stoep om te bezuinigen op de redactie. Maar dat is een situatie die we ook echt willen voorkomen.

Dan het onderzoek. Zoals geschreven, we zijn niet over één nacht ijs gegaan. Voor ons onderzoek hebben we in binnen en buitenland gekeken wat er gebeurt bij andere uitgeverijen en tech publicaties. En we hebben veel onderzoek gedaan bij jullie, onze community. Zowel bestaande abonnees als de rest van de community.

Om te beginnen, in tegenstelling tot de sympathieke suggesties die in dit topic worden gedaan zijn er in de wereld de facto geen succesvolle voorbeelden van grotere, journalistieke organisaties die een gezonde bedrijfsvoering kunnen draaien op basis van donaties. Zeker niet in kleinere landen en binnen niche-onderwerpen. Sterker nog; als dit een succesvol model was geweest, dan hadden de huidige Tweakers abonnementen wel meer tractie gehad. Het “Blendle”-model zie ik ook geregeld voorbijkomen in de reacties. Wie de onderzoeken erop naleest, komt er al snel achter dat “pay as you go”-modellen voor online, redactionele content notoir onsuccesvol zijn gebleken, niet in de laatste plaats bij Blendle zélf. Het abonnementsmodel is uiteindelijk het enige model dat op bij veel partijen succesvol is ingevoerd.

Zoals geschreven hebben we ook uitvoerig onderzoek gedaan binnen onze community en niet op de laatste plaats bij de bestaande abonnees. Begin dit jaar hebben we nog een uitvoerige survey naar al onze abonnees gestuurd, die door meer dan de helft is ingevuld. Daaruit komen een paar belangrijke dingen naar voren. Allereerst: verreweg de belangrijkste reden waarom mensen een abonnementen op Tweakers nemen is om ons (financieel) te steunen (waarvoor dank!). Men ziet over het algemeen weinig waarde in wat de abonnementen daadwerkelijk te bieden hebben. Ook de optie om de site zonder advertenties te gebruiken wordt als weinig waardevol gezien, vermoedelijk omdat hetzelfde effect natuurlijk ook met een adblocker te bereiken is.

We hebben onze abonnees gevraagd welke zaken we aan een abonnement zouden moeten toevoegen om het waardevoller te maken. De met afstand meest gegeven antwoorden zijn (varianten op) “exclusieve content”. Het onderzoek heeft ons verder veel geleerd over wat voor soort exclusieve content onze abonnees graag willen zien, allemaal input die is meegenomen in de plannen.

Naast het onderzoek naar bestaande abonnees hebben we ook gekeken naar de bredere community. Ook daarvoor zijn begin dit jaar uitgebreide onderzoeken gedaan – zowel via surveys als ook met diepte onderzoeken waarbij we bij community leden op bezoek zijn gegaan om goed door te vragen. Ook hier hebben we onderzocht wat de bereidheid tot betalen is, wat de ideale manier om dat te doen is en wat men er graag voor terugziet. Ook hier kwam exclusieve content als belangrijkste uit de bus én werd een abonnementsvorm verkozen boven andere methodes.

Zoals geschreven hebben we ook gekeken naar andere (tech)publicaties in binnen en buitenland. Abonnementen die (vrijwel) puur bieden dat de site zonder advertenties gebruikt kan worden zijn overal notoir onsuccesvol – ongeacht de prijs. Succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content zijn er wel te vinden. En ja, ook bij andere partijen ging de introductie niet zonder slag of stoot.
Met het risico dat ik puur herhaal wat mijn collega’s al hebben geschreven. Ons doel is absoluut niet dat de meerderheid van de content achter een paywall komt. Het gros van de content blijft gratis beschikbaar, net als (community) onderdelen als het forum en natuurlijk ook de Pricewatch. Sowieso zal feitelijk nieuws nooit achter een paywall komen – dat kun je immers overal vinden, al denk ik dat we met onze Nederlandse inslag ook aan feitelijk nieuws waarde toevoegen. En ook van productreviews hebben we expliciet gezegd dat die geen onderdeel gaan vormen van Premium. Wel gaan we allerhande nieuwe soorten, exclusieve content toevoegen, mede op basis van de suggesties die we in de onderzoeken hebben gekregen. En ja, daarvoor gaan we ook investeren in extra redactiekracht, boven de zeer grote groep redacteuren die Tweakers al heeft.

Tot slot: de introductie van Tweakers Premium moet je zien als onderdeel van de vele strategische veranderingen die we dit jaar hebben doorgevoerd. Dat begon eerder dit jaar met de aankondiging dat we hebben besloten ons met Tweakers weer primair op de echte techliefhebber te gaan richten en dus niet langer krampachtig gaan proberen Tweakers toegankelijk te maken voor normale consumenten (met alle financiële risisco’s van dien). In September kondigden we aan de review redacties van Tweakers en Hardware Info te combineren. Dat was geen bezuiniging (er is geen enkele redacteur ontslagen!) maar hebben we juist besloten omdat door dubbel werk te voorkomen we met dezelfde mensen nóg meer verschillende producten kunnen testen en reviewen voor onze community. Meer dan ooit staan jullie, de community, de échte techliefhebbers centraal bij Tweakers. En ja, daar vragen we dus wel wat voor terug, maar we gaan er alles aan doen om de nieuwe abonnementen meer dan de moeite waard te maken.
Okee, het huidige abonnementen model was niet succesvol, want niet genoeg tractie, de stappen in prijs zijn veel te groot, hebben te weinig waarde,hebben zat mensen al aangegeven.

Maar dan schrijft je later:"Het abonnementsmodel is uiteindelijk het enige model dat op bij veel partijen succesvol is ingevoerd." je bedoeld dus Premium maar noemt het ineens heel slim abonnementsmodel, is het ergens ook wel maar kom op zeg "pick one and stick with it"

Salariskosten zijn de grootste kostenpost, okee..., maar toch worden er nieuwe redacteuren etc aangenomen, nouja je noemt het "investeren in extra redactiekracht"

En dan dit: " Ook de optie om de site zonder advertenties te gebruiken wordt als weinig waardevol gezien, vermoedelijk omdat hetzelfde effect natuurlijk ook met een adblocker te bereiken is."
Tsja niet zo slim om dat dan al die tijd zelf aan te blijven bieden voor een euro..., waarmee je één van je eigen verdienmodellen eigenlijk de nek om draait, maar het komt door de adblockers en terugloop uit advertentiekosten euhhh.... ja hehe natuurlijk loopt dat dan terug.

En dit ? "Tot slot: de introductie van Tweakers Premium moet je zien als onderdeel van de vele strategische veranderingen die we dit jaar hebben doorgevoerd. Dat begon eerder dit jaar met de aankondiging dat we hebben besloten ons met Tweakers weer primair op de echte techliefhebber te gaan richten en dus niet langer krampachtig gaan proberen Tweakers toegankelijk te maken voor normale consumenten (met alle financiële risisco’s van dien)."

Met andere woorden, normale consumenten kunnen geen tech liefhebbers zijn ? en zijn een financieel risico ?

"Verder is de afhankelijkheid van slechts twee grote inkomstenstromen gevaarlijk. Mocht er om welke reden dan ook bij één van beide een issue ontstaan, dan hebben we een probleem."

Wanneer nu veel mensen weglopen vanwege dat Premium idee, de normale abbo's opzeggen, en geen Premium gaan afnemen, de animo voor premium toch laag blijft, zit je met hetzelfde probleem, de lastige normale consumenten die een financieel risico zijn, blijven de adblockers gebruiken, of lopen ook weg en daar zitten ook mensen tussen die geen adblocker gebruiken die misschien wel op ads klikken/kijken maar wellicht nu ook weg blijven.

Ik heb er zo maar even wat dingen tussenuit gepikt, klinkt allemaal leuk, mooi verhaal maar komt op mij gewoon over als marketing praatjes.
We moeten het hele verhaal maar slikken, als jullie werkelijk zo veel en diepgaand onderzoek hebben gedaan wil je vast die onderzoeken, vraagstellingen,uitkomsten,antwoorden etc wel even met ons delen hier in het topic nietwaar ? Is wel zo eerlijk.

Ja ik ben een beetje cru of bot, hoe je het ook wilt noemen maar het hele verhaal komt op mij echt over als Beste allemaal, "ik zal het allemaal wel even vertellen".

To do or not to do...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@iew Ik vond dat ook wat vaag. Als die leden zoveel geld *kosten*, trap al die abonnementen er dan uit en call it a day. :+ Mensen denken dat ze Tweakers supporten, maar kennelijk juist niet en die dragen dan indirect juist bij aan een cashflow issue haha. Zit je dan met je goede gedrag. Het is ook wel apart dat in het rekenmodel enkel gekeken is naar wat een user kan kosten als ik de post van Koen zo lees; maar niet wat een actieve user daarnaast juist (potentieel) oplevert dankzij de user generated content waarvoor velen ook naar Tweakers komen, de engagement sterk verhoogt en de waarde van artikelen soms enorm opkrikken. Maar anderzijds snap ik het ook wel dat dat in de context van Premium misschien in de berekeningen (uiteindelijk) helemaal geen of nauwelijks een factor is om rekening mee te (hoeven) houden. Als mensen immers al betalen voor Premium, dan maakt het enkel mogelijk voor behoud van de abonnee uit wat de community genereert. In alle overige gevallen: ze betalen toch al, dus lekker boeiend; zoláng ze maar betalen is het allemaal om het even, vergelijkbaar met hoe ‘t werkt bij kranten. Dan zijn community bijdragen en engagement nauwelijks een significant belangrijke factor, dat is het dan enkel voor de freemium artikelen. Totdat er misschien te weinig abonnementen worden versleten of teveel opgezegd worden, afijn. Misschien overschat ik de community waarde ook wel, who knows; maar ik lees zelf 9 van de 10x nog liever de comments dan ‘t artikel zelf. Met alle respect aan de redactie, maar daar is vaak de echte diepgang en interessante uitwisselingen tussen experts te vinden en daar ben ik alle Tweakers echt heel dankbaar voor. Veel geleerd dankzij alle Tweakers. (En ook van de redactie, don’t get me wrong! En dat waardeer ik ook. Maar veel minder dan de comments, is my point.)

Waar ik nu ook benieuwd naar ben is dat alles klinkt alsof Premium inderdaad een last-resort is, een nucleaire optie die ingeroepen wordt. Niets anders dan dit plan kán werken volgens DPG/Tweakers, het is blijkbaar het enige model dat als rendabel naar voren kwam. En dat terwijl er geeneens om ideeen zijn gevraagd/gebrainstormd is. Welnu, dan is de logische volgende vraag natuurlijk <matrix stem>: “And if you fail?”. En nu hopen dat er geen “I won’t” wordt geantwoord. ;) Maar als dit werkelijk het enige is dat kan werken en in de woorden van Arnoud móet werken; wat dan als dat het dus *niet* doet? Is het dan uiteindelijk einde Tweakers? Wordt er dan misschien wél iets anders overwogen of mag de community het terughebben? Als het dan niet te laat is.

Dat trouwens alle vragen omtrent de invulling rondom privacy en profiling (aldanniet centraal in een DPG-profiel) geheel genegeerd worden op een voetnoot na “dat het een bekend probleem is”, is wel jammer; dat gebrek aan privacy blijft een hekelpunt en heeft veel whitelists gekost. Het blijft gek dat daar niet over gesproken mag worden door relevante staff. Daarnaast, gezien de AD-frontpage er dus gegarandeerd gaat komen, hoop ik wel dat er echt nagedacht gaat worden voor een oplossing waarbij ook minder bedeelden toegang tot informatie kunnen krijgen en studenten wellicht ook; het is echt jammer dat men absoluut geen ethisch model lijkt te Willem hebben waarbij alle content vrij beschikbaar is of vrij beschikbaar gesteld kan worden (eg: door donaties of sponsoring of desnoods door een ad (zonder tracking) te kijken). ;(

[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 04-12-2020 02:55 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:25:
[...]

En dat is wat lastig door te rekenen ook. Iemand die heel actief is op Tweakers (en ik neem aan en ben bang dat het aantal pageviews de meting is) dan zou je kunnen denken dat iemand die 1 maal een pagina per dag bekijkt minder oplevert dan iemand die er 100 ziet.
En als je per pagina/advertentie betaald wordt is dat ook wel logisch.
Echter iemand die er 100 per dag bekijkt is eerder vermoeid van de advertenties (en eerder geneigd ze te blokkeren want steeds hetzelfde) maar de kans is ook groot dat de veelplegers content aan de FP en het forum toevoegen dat mensen trekt dat maar 1 maal per dag komt kijken.

Dus hoe dat bedrag werkelijk is opgebouwd zou ik eens met de advertentie broker bespreken want juist de bezoekers die weinig langskomen zijn advertentie-technisch waarschijnlijk het meeste waard (minder kennis dus beter beïnvloedbaar om kort door de bocht te gaan).

edit: en ik wel zoals ik eerder zei best wel betalen voor nieuws maar dan moet het niveau van de artikelen echt wel een fors aantal treden omhoog van wat het nu is, met of zonder 'premium' tag

edit2: en wat gaat er gebeuren met stiefzusje nu.nl/tech ? Dat komt redelijk overeen maar nu nog zonder premium toeslag en nuttige commentaren?

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 04-12-2020 03:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blade08
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-08 11:40
Ik heb deze tread niet helemaal gelezen, maar wel even doorzocht. Volgens mij word er 1 belangrijk ding over het hoofd gezien ( correct me if I am wrong), maar privacy is echt iets dat je kan vermarkten.

Ik heb geen abbo op tweakers, maar ik gebruik op internet wel een ad blocker. Omdat ik weet dat ik het product ben, staat tweakers op mijn whitelist, maar dat wil niet zeggen dat ik voor mij storende elementen niet block.

Als ik abbo word, dan wil ik de keuze hebben om verder op geen enkele wijze het product te zijn. Direct of indirect. Geen reclame, geen trackers. Die paar extra artikelen er bij, tja dat is dan voor de leuk.

www.scinus.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Wanneer word er een conclusie getrokken? Of is die al getrokken en is dit hele topic meer een poging om de community het gevoel te geven dat er inspraak mogelijk is?

Dit gaat waarschijnlijk gezien het publiek hier op de site niet erg positief vallen, maar probeer het niet als aanval te zien
Als ik verder @Koen Crijns zijn reactie lees dan schrik ik wel een beetje, er zit blijkbaar een flink dev team. Mijn vraag is waar ze zich mee bezig houden? De code base van twee sites onderhouden is redelijk wat werk, maar als ik naar de release notes van de laatste sprint kijk dan zie ik dit:

Releasenotes

De weergave van de dealslisting in de .deals-artikelen is verbeterd.
Inlogissues voor Tweakblogs zijn opgelost.
In de tracker worden onder het label .plans geen advertentieartikelen (.adv's) meer getoond.
De code van het betalingssysteem achter de aboshop is verbeterd. grapjassen, leuke verbetering

4 items en jullie zijn bezig geweest met een documentje over beveiliging.
Als ik naar de 4 issues kijk dan zie ik buiten het abboshop werk geen enorme zaken. Een deel van het antwoord hierop zal ook zijn dat jullie niet alles in de release notes opnemen
Maar ook bij oudere releases vind ik nu over het algemeen lastig om te zien waar de developers mee bezig zijn. In het verleden kwam vaak voorbij dat het preventieve refactorings zijn
Is de codebase zo slecht dat het simpelste taakje al gauw een halve sprint werk is?
Is het dev team misschien bezig met randzaken omdat het platform “af” is?

Wat ik hiermee wil zeggen: is een groot dev team perse nodig, en worden ze efficiënt genoeg ingezet. Het herontwikkelen van de bestaande code is zeker handig, maar is het ook nodig? Kan niet geconcludeerd worden dat de site “af” is en dat het team naar andere projecten kan gaan kijken?
Ik vind de combinatie “dev team omvang” tov “project omvang (=denigrerend gebracht nieuwssite met wat extra features en forum)” tov “ output” niet in een lijn liggen. Ik heb projecten gezien die veel complexer zijn, en die met minder mensen werden gedraaid. Als we het over kostenposten hebben, misschien eens kijken of developers herplaatst kunnen worden binnen andere sites van de uitgever. Ik wil absoluut nieteens insinueren dat de devvers incompetent of lui zijn, ik vraag me af of ze op de meest efficiënte manier worden ingezet. Een refactor van een stuk code is leuk, en misschien nuttig, maar als het voorheen ook werkte en niemand er echt last van heeft of uitbreidingen op hoeft te maken, dan kun je je afvragen of het niet een developers dingetje is waarbij alle code altijd in tiptop conditie moet zijn

Dan door naar mijn volgende punt:
Waarom word niet meer ingezet op IT zaken zoals een vacaturebank (die zijn nu altijd geflopt, probeer dat eens fatsoenlijk op te zetten, want daar is nu echt ruimte voor in de markt) begin simpel met een klassieke vacaturesite, en breid het dan uit naar nieuwe concepten (dat hele werkgevers solliciteren bij jou verhaal).
Maak de events betaald. Jullie hebben een hele uitgever achter jullie zitten met allerlei platformen op tv en radio. Maak content voor die platformen, en dat mag dan wel laagdrempeliger zijn.
Kijk naar hoe je tech related “randzaken” onder tweakers kan samenbrengen.

Ik denk dat Tweakers moet ophouden met alleen maar een nieuwssite te zijn en van nieuws kan leven. Andere bedrijven hebben ook een core business en bouwen zaken eromheen om de core te kunnen ondersteunen.

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:45
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:33:
[...]

Trust me, als iemand een technerd in hart en nieren is, dan is het ondergetekende. Wie mij kent, weet dat mijn techhart op de juiste plek zit. ;)
Ik kan dit 100% bevestigen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Dit is nu de tweede keer dat ik langs dit artikel scroll en denk ik dat het een gewoon nieuws is, totdat ik weer zie dat het premium is. Wat is hier in godsnaam premium aan? Omdat het 2 alinea's langer is dan een gemiddeld nieuwsbericht?

nieuws: Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruiker...

[ Voor 7% gewijzigd door JustFogMaxi op 04-12-2020 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:05
JustFogMaxi schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:09:
Dit is nu al de tweede keer dat ik langs dit artikel scroll en elke keer denk ik dat het gewoon nieuws is, totdat ik weer zie dat het premium is. Wat is hier in godsnaam premium aan?

nieuws: Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruiker...
Wat er premium aan is is dat er heel veel tijd in zit is ons medegedeeld. Op vragen hoeveel tijd dan en hoe dat zich verhoudt tot een gemiddeld niet premium artikel geeft men echter geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:01

RedFox

Heb je een OV ofzo?

ThaStealth schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 07:30:
Dan door naar mijn volgende punt:
Waarom word niet meer ingezet op IT zaken zoals een vacaturebank (die zijn nu altijd geflopt, probeer dat eens fatsoenlijk op te zetten, want daar is nu echt ruimte voor in de markt) begin simpel met een klassieke vacaturesite, en breid het dan uit naar nieuwe concepten (dat hele werkgevers solliciteren bij jou verhaal).
Maak de events betaald. Jullie hebben een hele uitgever achter jullie zitten met allerlei platformen op tv en radio. Maak content voor die platformen, en dat mag dan wel laagdrempeliger zijn.
Kijk naar hoe je tech related “randzaken” onder tweakers kan samenbrengen.

Ik denk dat Tweakers moet ophouden met alleen maar een nieuwssite te zijn en van nieuws kan leven. Andere bedrijven hebben ook een core business en bouwen zaken eromheen om de core te kunnen ondersteunen.
Er is toch een vacaturebank? Ze hebben zelfs Elect ontwikkeld. Ik snap niet hoe je kan zeggen dat tweakers alleen een nieuwssite is: pricewatch, vraag en aanbod, podcasts, video's, product reviews, forum, events...

Als je op de reacties hier moet afgaan mag zo ongeveer alles betaald worden, maar nieuws en artikelen achter een betaalmuur is dan opeens een doodzonde :?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolands
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik vind het qua gebruikerservaring vervelend dat je langs premium artikelen komt waarvoor je moet betalen. Ik snap wel dat er een bepaald verdien model moet zijn in geval van de commerciele achtergrond. Maar kan er dan niet een soort spotify/netflix komen voor ALLE nieuws? Ik wordt vooral moe van de verschillende websites die mij willen laten betalen als ik iets wil lezen. Het is subscription hier, abonnementje daar, etc. Maar de bereidheid om te betalen is er, maar niet voor alles individueel, liever voor alle nieuws sites ineens, zoals het model van spotify, netflix, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-07 16:05

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

rolands schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:33:
Ik vind het qua gebruikerservaring vervelend dat je langs premium artikelen komt waarvoor je moet betalen. Ik snap wel dat er een bepaald verdien model moet zijn in geval van de commerciele achtergrond. Maar kan er dan niet een soort spotify/netflix komen voor ALLE nieuws? Ik wordt vooral moe van de verschillende websites die mij willen laten betalen als ik iets wil lezen. Het is subscription hier, abonnementje daar, etc. Maar de bereidheid om te betalen is er, maar niet voor alles individueel, liever voor alle nieuws sites ineens, zoals het model van spotify, netflix, etc.
We gaan weer lekker terug naar RSS feeds :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Laatst online: 18:01
Retrospect schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:22:
[...]

Wat er premium aan is is dat er heel veel tijd in zit is ons medegedeeld. Op vragen hoeveel tijd dan en hoe dat zich verhoudt tot een gemiddeld niet premium artikel geeft men echter geen antwoord.
Allang beantwoord! Lees jij niet alle reacties in dit topic? ;)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Simkin
  • Laatst online: 10:05

Simkin

Bzzzzz

Voor wat het waard is, ik heb mijn supporter abonnement stopgezet door deze actie. Voor het eerst in mijn 20 jaar lid zijn dat ik niet meer graag de frontpage bezoek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RedFox schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:22:
[...]

Er is toch een vacaturebank? Ze hebben zelfs Elect ontwikkeld. Ik snap niet hoe je kan zeggen dat tweakers alleen een nieuwssite is: pricewatch, vraag en aanbod, podcasts, video's, product reviews, forum, events...

Als je op de reacties hier moet afgaan mag zo ongeveer alles betaald worden, maar nieuws en artikelen achter een betaalmuur is dan opeens een doodzonde :?
Ik wou net zeggen :')

- Vacaturebank is er al. En doet precies wat hij voorstelt. Ginz is er nota bene gaan werken.
- Tickets voor de development summit waren €189 – €299. Early bird voor de smarthome was 17,50.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:03:
[...]

Waar de Premium-lat ligt is nog moeilijk te zeggen. We hebben daar als redactie wel ideeën over, maar toetsen dat tijdens de test. Vandaar dat we feedback vragen. Daarmee stellen we onszelf kwetsbaar op (zo voelt dat wel namelijk) Ik ken weinig andere media waar lezers zo direct hun mening over de kwaliteit van een artikel kunnen geven. Sterker nog, de meeste sites hebben bijvoorbeeld hun comments gesloten in de loop der jaren, laat staan dat ze lezers vragen om artikelen te beoordelen.
Dank voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb moeite om te begrijpen waarom de introductie op deze manier is aangevlogen. Er is uit onderzoek gebleken dat premium content iets is waar extra voor betaald kan worden. Mij bekruipt heel erg het gevoel dat het begrip bij de Tweakers-redactie over wat die premium content dan is, nog heel erg ongewis is.

Daaruit volgt dat de waarde van de aanname dat er voor premium content betaald wordt ook flink daalt. Als dat slechts een blanket statement is, dan opereer je als redactie met een blinddoek voor.

De algemene gebruikersverwachting bij een beta lijkt niet een zoektocht te zijn naar wat premium content is, maar juist het toetsen van premium content aan hun verwachtingen. Dat is een groot verschil en naar mijn idee een van de grote oorzaken van de grote weerstand die ervaren wordt.

Er blijkt nu geen representatieve content beschikbaar die voldoet aan het premium verwachtingspatroon. Dan begin je bij een belangrijke introductie als deze echt op flinke achterstand. Ik draag Tweakers een warm hart toe en ben al jaren abonnee, dus dat is niet iets dat ik graag zie.

Scherpe kritiek incoming:

Het patroon van overpromise, underdeliver; bedenkelijke communicatie, crew die zich gelukkig emotioneel betrokken voelt maar ook zo reageert en gebrekkige opvolging van feedback is een heel herkenbaar patroon hier op Tweakers. Daar zie ik ook bij deze introductie weer heel veel van terug.

Ik noemde dat eerder prutswerk, rommelig en bij eerdere introducties ook amateuristisch. En dat is hard, maar vanuit mijn perspectief wel waar. Dat is geen waardeoordeel over het geheel en ook geen oordeel over de bevlogenheid waarmee te werk wordt gegaan. Het is wel een waardeoordeel over een gedeelte en over sommige rollen.

Ten overvloede: Vat dit dus niet op als persoonlijke kritiek, maar wel als organisatieleerpunten voor het vervolg.

Er is dus een grote disconnect tussen verwachting (mede door de zeer wervende introductie) en hetgeen daadwerkelijk geleverd wordt. Dicht dat gat (met content, de verwachtingen temperen lijkt me de doodsteek) en dicht dat gat heel rap en het lek komt wellicht nog boven.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Retrospect
Simkin schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:46:
Voor wat het waard is, ik heb mijn supporter abonnement stopgezet door deze actie. Voor het eerst in mijn 20 jaar lid zijn dat ik niet meer graag de frontpage bezoek..
Tweakers is natuurlijk al langer gewoon een commercieel product van een op winst beluste club. Ik vraag me af waarom je überhaupt supporter zou willen zijn van een bedrijf.

Als Tweakers een stichting was (en dus geen onderdeel van bedrijven als DPG media) dan zou ik wel de portemonnee trekken om supporter te worden of af en toe te doneren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ExtendedCaesar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:57
Q schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:20:
[...]

Dag @Koen Crijns,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en dat je reageert op al die 'anonieme' keyboard ridders (schippers aan wal) waaronder ikzelf.
Ik heb respect voor wie je bent en wat je hebt bereikt en dat geldt trouwens ook voor WoutF. Ik doe het niet na.

Tweakers.net is een fantastisch platform en ik denk dat veel mensen de potentie begrijpen. Jullie hebben iets unieks in handen.

Helaas moet ik je ook condoleren met de "trainwreck" van een introductie van betaalde content.

Onderzoek kan heel waardevol zijn, maar soms gaat onderzoek niet helpen bij de juiste keuze. Soms vraagt een keuze niet meer dan een bepaalde visie en missie om te begrijpen wat we willen doen en hoe we dat moeten aanpakken.

Dat is nogal risicovol natuurlijk, maar de andere kant zien we dat mensen onderzoek doen om hun rug te dekken voor als het fout gaat, niet voor de uitkomst. En soms is dat bijna een onbewust proces. Menselijke bias is erg tricky.

Ik vind persoonlijk de keuze voor de term "Premium" helaas 'tonedeaf'. Wat al die onderzoeken ook mogen zeggen.

Laten we wel wezen, de Telegraaf noemt die artikelen ook 'Premium', maar ik neem een krant als de Telegraaf niet serieus, dus in de context van de Telegraaf betekent het label 'premium' niet zoveel. De Telegraaf en "Premium", Pfft.

In de context van Tweakers.net betekent 'Premium' voor mij heel iets anders en dat bedoel ik positief.

Maar door het woord "Premium" te gebruiken leg je lat te hoog voor jezelf en schep je te hoge - mogelijk onrealistische - verwachtingen.

Ik kan niet anders dan adviseren - ook al heb ik geen enkele kwalificaties die duidelijk zouden moeten maken dat mijn advies iets waard is - om van deze term af te stappen en voor een alternatief te gaan:

- Tweakers Abonnee (mijn voorkeur)
- Tweakers Plus
- Tweakers Extra

De kern van veel emotie hier is dat in hun ogen "Premium" niet "Premium" is qua kwaliteit zoals wij dat in de volksmond begrijpen. Dat is ook mijn persoonlijke kritiek. Het is wel extra / aanvullende content.

Wat is voor mij content die geld waard zou zijn? Analyse en opinie. Of een deep-dive in bepaalde technologie. Wat speelt er in de cloud, is VMware al dood of juist springlevend en waarom? Hoe staat het met het darkweb en wat is de rol van cryptocurrencies in dit verband?

Deels moet je dat met freelancers / domein experts invullen, maar je zou ook de community kunnen betalen voor werk aan betaalde content. In ruil daarvoor komt die content na X maanden vrij voor alle bezoekers. Maar dan alleen community-created content. Niet dat van de freelancers, wat mij betreft.

Het heeft in mijn ogen geen enkele zin om regulier nieuws te 'gijzelen' voor abonnees omdat je met een paar klikjes het verhaal wel ergens anders leest, afgaande op puur de titel. Ik doel hier op het artikel over KPN en Brein.

Voor wat het waard is!

Ik denk dat het concept van betaalde content niet ter discussie hoeft te staan, ik vind zelf dat dit soort reacties gewoon te simpel, ik vind het redelijk als jullie dat soort kritiek terzijde schuiven, ook al vinden veel mensen dat niet tof.
Goede reactie eigenlijk. Toen ik dat Brein artikel als "Premium" gemarkeerd zag staan, raakte ik gepikeerd. Is wat mij betreft niks "premium" aan. Jou reactie stelt mijn gevoel eigenlijk best wel goed in perspectief, dankjewel!

Had dat Brein artikel het label "Tweakers Extra" of "Abonnee" gehad, had het mij waarschijnlijk niet zo getriggerd.

@Koen Crijns Je opmerking over het feit dat er zo weinig waarde wordt gehaald uit de huidige abonnementsvormen is voor mij nieuw. Is er eerder ruchtbaarheid gegeven aan het feit dat het aandeel inkomsten uit abonnementen ZO laag is? Mogelijk heb ik dit ergens gemist, voor mij stelt het deze keuze echter wel in perspectief.

Ik ga idd geen geld betalen voor een ad vrije website. Tweakers staat op de Whitelist van mijn ad blockers. De duurdere abonnementsvormen bieden ook voor mij geen waarde. Ik heb het whitelisten altijd als mijn vorm van steun gezien. Ik zal (afhankelijk van de kosten) overwegen om mij te abonneren op tweakers "...".

Maar alsjeblieft. Echt, alsjeblieft, ban dat "Premium" label zo snel mogelijk uit. Ik realiseer me dat het maar een labeltje is. Een productnaam, maar in dit geval, zoals @Q naar mijn mening goed uitlegt, dekt het in dit geval de lading niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
Spykie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:46:
[...]

Allang beantwoord! Lees jij niet alle reacties in dit topic? ;)
Moet je ook eens kijken wie de teksten geschreven heeft. Het echt grote premium-artikel (dat over het menselijk brein), is freelance. Ik denk niet dat een dergelijk persoon ook de korte berichtjes doet.
De artikelen waar de meeste ophef over is (wifi6 en kpn ziggo BREIN), komen van dezelfde hand.
En waarom een redacteur fotografie/automotive over batterijtechnologie moet schrijven....
Ik zie me volgend scenario al afspelen op de redactie "seg jij weet veel over auto's hé, schrijf maar een artikel over die nieuwe batterijen" "Maar van batterijen ken ik toch niets." "Die batterijen kunnen gebruikt worden in elektrische wagens. En als ze het goed weten te verkleinen ook in fototoestellen. Zie je, echt artikel voor jou."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

sanane schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:54:
Ik zie het al. Het wordt gewoon doorgedrukt ongeacht wat wij ervan vinden.

Ergens heb ik gelezen dat Tweakers momenteel 20 redacteuren heeft. Dan denk ik, je hebt 20 redacteuren in dienst en dit is het kwaliteit wat ze kunnen leveren? Of eisen die redacteuren meer geld om harder te werken :P

In 2012 werd er ook heel veel beloofd maar ik zie er na 8 jaar niks van terug. Voor mensen die nog reminder nodig hebben lees even de reacties van de crew in onderstaande link.

nieuws: De Persgroep neemt Tweakers.net over
Mooi om te lezen idd dat we ons geen zorgen moesten maken want er ging niets veranderen.
Vervolgens zie je dat de gebruikers beter op de hoogte waren dan de redactie want zo'n beetje alles wat voorspeld is, is gebeurd.

En laten we eerlijk zijn dat Brein bericht is geen premium. Premium is een krantenartikel van 2 pagina's niet een extra telefoontje.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deputy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-01 15:16
Als Tweakers zich op de Nederlandstalige markt richt, vind ik de inhoud van Premium redelijk en zou ik er heel misschien voor willen betalen. Echter, ik vermoed dat de doelgroep van deze content ook zonder problemen Engels leest en dan is dergelijke content al ruim voor handen. Het leuke aan Tweakers vind ik niet het nieuws (dat is namelijk verre van uniek), maar de comments.

De comments zijn over het algemeen interessant en het moderatie principe werkt best goed.

Al met al niet genoeg om Premium te waarderen. Ook, omdat het verminderen van het aantal bezoekers van content, ook de comments niet ten goede zou komen.

DeputyNL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Als dit (nieuws: Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruiker...) premium content is dan moet Tweakers zich nog eens goed achter de oren krabben. Want dit begint al enorm te lijken op een verkapte betaalmuur op normale nieuwsberichten. Als het nabellen van enkele providers al niet eens standaard is bij het noteren van een verklaring dan geeft dat het gevoel dat er bij andere nieuwsberichten niet veel meer dan copy-paste gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnHeroHD
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 07:12
Tot dus ver vond ik het eigenlijk allemaal wel fair en begrijpelijk. Jullie hebben extra inkomsten nodig en willen minder afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, sure! Ik ben dan ook best bereid hier in mee te gaan als dit "live" gaat.

Echter. Toen ik vanmorgen wakker werd, mijn RSS-feed doorbladerde en op het KPN/Ziggo/Brein artikel uitkwam, toen brak mijn klomp. Dat dit dan een "Premium" artikel moet zijn snap ik werkelijk helemaal niets van.

Dat je als journalist een belletje moet doen lijkt mij niet meer dan logisch is ligt in mijn lijn der verwachting voor artikelen. Ik mag hopen dat jullie e.e.a. qua hoor/wederhoor doen voor jullie een artikel plaatsen.

Wat ik als premium zou zien is inderdaad het HDMI artikel. Dat vond ik er echt perfect bij passen. Of plaats een mooi artikel over wat de AMS-IX precies is wat lekker de diepte in gaat. Dat is geen nieuws, maar bied wel meerwaarde!

Maar om nu normaal nieuws als premium te markeren, daar begint mijn bloed toch een beetje van te koken. Jammer jongens.

En ik kan wel met de vele andere reacties mee dat "Premium" eigenlijk helemaal geen goede naam is. Noem het "Extra". Het zijn Extra's bovenop de standaard Tweakers Experience.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

JohnHeroHD schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:27:
En ik kan wel met de vele andere reacties mee dat "Premium" eigenlijk helemaal geen goede naam is. Noem het "Extra". Het zijn Extra's bovenop de standaard Tweakers Experience.
Het heet geen "Extra" omdat het niets extra's is. Dat heeft het Brein artikel nu toch al wel bewezen? Het is gewoon een betaalmuur voor content die we normaal gesproken ook wel hadden gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 07:12
3raser schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:29:
[...]

Het heet geen "Extra" omdat het niets extra's is. Dat heeft het Brein artikel nu toch al wel bewezen? Het is gewoon een betaalmuur voor content die we normaal gesproken ook wel hadden gekregen.
Als je hiermee doelt op de kant die het dreigt op de gaan, dan ben ik het volkomen met je eens.

Echter, Extra, is wat het voor mij zou moeten zijn. Daar kan ik in mee. Dus naast de standaard Tweakers nieuwsartikelen, die volkomen gratis zouden moeten blijven, artikelen plaatsen die de diepte ingaan, zoals dat HDMI artikel. En zo zijn er wel meerdere te bedenken die een goede aanvullen zouden zijn op nieuws.

Maar dat Brein artikel is simpelweg gewoon hoor/wederhoor op nieuws en zou gewoon in het originele artikel moeten terugkomen, of als los gratis artikel.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:18

arnoudwokke

Redacteur
Moet je ook eens kijken wie de teksten geschreven heeft. Het echt grote premium-artikel (dat over het menselijk brein), is freelance. Ik denk niet dat een dergelijk persoon ook de korte berichtjes doet.
De artikelen waar de meeste ophef over is (wifi6 en kpn ziggo BREIN), komen van dezelfde hand.
En waarom een redacteur fotografie/automotive over batterijtechnologie moet schrijven....
Ik zie me volgend scenario al afspelen op de redactie "seg jij weet veel over auto's hé, schrijf maar een artikel over die nieuwe batterijen" "Maar van batterijen ken ik toch niets." "Die batterijen kunnen gebruikt worden in elektrische wagens. En als ze het goed weten te verkleinen ook in fototoestellen. Zie je, echt artikel voor jou."
Ik ga hier toch even op happen.

Krijn is inderdaad freelancer (al is hij een tijdje in vaste dienst geweest) en een van de meest gewaardeerde auteurs in de Nederlandse journalistiek op het gebied van wetenschap. Jeroen - van het accu-artikel - is ook freelance. En zoals je hopelijk weet, een van dé autoriteiten op het gebied van accutechnologie in de Nederlandse journalistiek.

Maar je doet nu net alsof freelancers minderwaardig zijn en daar heb ik ernstig bezwaar tegen. Freelancers zijn voor ons gewone collega's en ze vullen onze expertises aan. Dat is een grote meerwaarde en ik ben vereerd dat ik mag werken met mensen die op hun vakgebied zo hoog aangeschreven staan. Ik leer ongelofelijk veel van hen.

Daarnaast nog een ander punt. Dit topic bevat relatief veel aanvallen op de kwaliteit van het werk van onze mensen, en soms ook aanvallen op hun motivatie of expertise. Ik vind dat uitermate kwalijk. Veel mensen lezen hier mee en zulke dingen lezen is op zijn minst heel demotiverend, maar het kan in het geval van kwetsbare personen ook echt schade doen. Ik hoop dat iedereen even nadenkt voor ze op de Enter-knop drukken dat aan de andere kant mensen zitten van vlees en bloed. Gewone mensen, met dezelfde interesses als jij en ik. Die bij Tweakers werken omdat ze tech zó ontzettend tof vinden.

Premium is niet voor niets een open bèta. We hebben onze kaarten open op tafel gegooid: wij willen voor onze inkomsten meer afhankelijk worden van jullie, onze community, dan tot nu toe het geval was. Dat is nodig voor de lange termijn. Ik ben daar ongelofelijk enthousiast over - en ik hoop dat veel mensen in dit topic die nu hun zorgen uiten in elk geval het met me eens zijn dat het voor iedereen goed is als het bedrijf Tweakers ook financieel alleen kan bestaan door rechtstreekse inkomsten vanuit de community Tweakers. Zo linken we bedrijf en community nóg meer dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

Wat daarbij helpt is feedback hoe we op een haalbare en realistische manier Premium aantrekkelijk kunnen maken voor zoveel mogelijk mensen zonder te tornen aan andere inkomsten als de Pricewatch. Zonder een deel van onze lezers af te schrikken. Wat niet helpt, is mensen die voor Tweakers werken, op vaste basis of freelance, aan te vallen, net te doen of ze hun vakgebied niet goed beheersen of artikelen af te kraken. Daar help je niemand mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:49
Misschien moeten we dan maar concluderen dat na zo'n korte periode het verlengen door laten gaan van de beta het er niet beter op maakt en we terug naar de tekentafel moeten?

[ Voor 6% gewijzigd door schumi2004 op 04-12-2020 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-08 20:11
arnoudwokke schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:32:
Daarnaast nog een ander punt. Dit topic bevat relatief veel aanvallen op de kwaliteit van het werk van onze mensen, en soms ook aanvallen op hun motivatie of expertise. Ik vind dat uitermate kwalijk. Veel mensen lezen hier mee en zulke dingen lezen is op zijn minst heel demotiverend, maar het kan in het geval van kwetsbare personen ook echt schade doen. Ik hoop dat iedereen even nadenkt voor ze op de Enter-knop drukken dat aan de andere kant mensen zitten van vlees en bloed. Gewone mensen, met dezelfde interesses als jij en ik. Die bij Tweakers werken omdat ze tech zó ontzettend tof vinden.
Ik denk dat niemand bedoeld dat de redacteurs of freelancers slecht zijn, maar ook jullie werken binnen de restricties van tijd en energie. Als jij x tijd voor een artikel krijgt zal die waarschijnlijk minder diepgaand zijn dan als jij 2x tijd krijgt.
Wat ik tot nu toe veel lees is dat de artikelen niet diepgaand genoeg zijn, en jullie misschien dus 2x of 3x tijd moeten krijgen om iets te schrijven wat door mensen wordt gezien als premium.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
Feitelijk zeggen jullie dus gewoon, dat Tweakers niet meer levensvatbaar is, zonder extra inkomsten..

En over een paar maanden heb je van de 20 artikelen er 17 achter een betaalmuur.

Heb al meerdere sites die zo te werk gingen de rug toe gekeerd, zou jammer zijn als Tweakers ook op dat lijstje komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dial_Up
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 06:57
IJsbeer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:01:
Ik snap dat rondkomen van alleen advertenties niet te doen is. Pricewatch moet een goede bron van inkomsten zijn.
Inkomsten uit de pricewatch zitten in dezelfde bucket als advertenties, en maken je even afhankelijk. Of je leeft van je klanten, of je leeft van je adverteerders.
Wat ga je als techsite doen als diegene die je het meest inkomsten geeft uit de pricewatch een ondermaatse service levert aan hun klanten? Hoe schrijf je over een aanbieder die niet levert wat hij beloofd, maar tevens ook je grootste bron van inkomsten is? Ga je dit even kritisch kunnen brengen als was het "1 van de pricewatch aanbieders"?

Het is voor mij slechts 1 van de vele redenen waarom ik al jaren betaal voor Tweakers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Ik denk dat niemand bedoeld dat de redacteurs of freelancers slecht zijn, maar ook jullie werken binnen de restricties van tijd en energie. Als jij x tijd voor een artikel krijgt zal die waarschijnlijk minder diepgaand zijn dan als jij 2x tijd krijgt.
Wat ik tot nu toe veel lees is dat de artikelen niet diepgaand genoeg zijn, en jullie misschien dus 2x of 3x tijd moeten krijgen om iets te schrijven wat door mensen wordt gezien als premium.
Benieuwd. Vanmiddag komt er iets van mij online waar ik 2x de tijd voor genomen heb in plaats van x. We gaan zien of dat verschil maakt in de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
Segafreak83 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:38:
Feitelijk zeggen jullie dus gewoon, dat Tweakers niet meer levensvatbaar is, zonder extra inkomsten..

En over een paar maanden heb je van de 20 artikelen er 17 achter een betaalmuur.

Heb al meerdere sites die zo te werk gingen de rug toe gekeerd, zou jammer zijn als Tweakers ook op dat lijstje komt.
Feitelijk zeggen ze: we willen meer en meer diverse inkomsten en minder afhankelijk zijn van adverteerders.
Er wordt nergens gezegd dat Tweakers niet levensvatbaar is. Er wordt nergens gezegd dat ze verlies draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
arnoudwokke schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:39:
[...]

Benieuwd. Vanmiddag komt er iets van mij online waar ik 2x de tijd voor genomen heb in plaats van x. We gaan zien of dat verschil maakt in de reacties :)
Ik ben ook benieuwd. Maar ben ook benieuwd, denk jij dat het artikel beter was geweest als je 3x de tijd had gehad? of 4x?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Wat daarbij helpt is feedback hoe we op een haalbare en realistische manier Premium aantrekkelijk kunnen maken voor zoveel mogelijk mensen zonder te tornen aan andere inkomsten als de Pricewatch. Zonder een deel van onze lezers af te schrikken.
Wat je eigenlijk zegt is dat Premium toch wel doorgaat ondanks dat er grote weerstand tegen is. En je wilt nu onze hulp om Premium toch nog enigszins te pruimen te maken.
Premium is niet voor niets een open bèta. We hebben onze kaarten open op tafel gegooid: wij willen voor onze inkomsten meer afhankelijk worden van jullie, onze community, dan tot nu toe het geval was. Dat is nodig voor de lange termijn.
Misschien kun je beter vragen wat de community een goede manier van extra inkomsten vind? Je laat het klinken alsof je veel waarde hecht aan de mening van de community maar ondertussen lijkt er niet heel goed te worden geluisterd naar de community. Bovendien klinkt dit ook als een trap in de ballen van al die mensen die een abonnement hebben op Tweakers. Die hebben zich al jaren hard gemaakt voor extra inkomsten vanuit de community maar die worden dankzij Premium volledig te kakken gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Robbierut4 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:40:
[...]

Feitelijk zeggen ze: we willen meer en meer diverse inkomsten en minder afhankelijk zijn van adverteerders.
Er wordt nergens gezegd dat Tweakers niet levensvatbaar is. Er wordt nergens gezegd dat ze verlies draaien.
Natuurlijk zeggen ze dat niet letterlijk, want dan loopt iedereen meteen weg. Nu proberen ze eerst nog meer geld aan je te verdienen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
[...]
Dit topic bevat relatief veel aanvallen op de kwaliteit van het werk van onze mensen, en soms ook aanvallen op hun motivatie of expertise. Ik vind dat uitermate kwalijk.
Dat lees je denk ik niet goed.

Nieuwsartikelen worden opgeblazen om er Premium stempel op te kunnen drukken voor de profits,
waar een eenvoudig weg te lezen bericht had kunnen zijn wordt het nu volgepompt met woorden.
Het probleem is helemaal niet de schrijver en ook niet de kwaliteit, maar het bedrijfsbeleid die er voor zorgt dat de schrijver de schuldige lijkt in deze wijziging.

In een tijd waar er steeds meer product platforms ontstaan, Bol, Amazon, Coolblue, etc, gaat Tweakers zijn uniek model veranderen waardoor ze het juist gaan afleggen tegen dit soort partijen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bender op 04-12-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dial_Up
Segafreak83 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:38:

Uit de uitleg en podcast blijkt dat het geen black or white verhaal is. Levensvatbaar is nogal sterk uitgedrukt. Tweakers will meer leunen op de lezers, dan op de adverteerders. Het houd je journalistiek eerlijker.
En om daar iets extra tov in de plaats te zetten, komt er premium. Zo begrijp ik het toch.

Als je die "eerlijke mening" geen cent waard is, dan ben je toch al voldoende geinfomeerd door de commerciele advertorials die er voldoende op YT staan. Toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robbierut4
Segafreak83 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:42:
[...]

Natuurlijk zeggen ze dat niet letterlijk, want dan loopt iedereen meteen weg. Nu proberen ze eerst nog meer geld aan je te verdienen.
Veel wat ik lees is dat mensen eerder bereid zijn te betalen om tweakers te laten overleven dan om de winst voor DPG wat op te krikken.
Dus als ze daadwerkelijk verlies draaien was het veel makkelijker geweest om dat gewoon te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Retrospect schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:53:
[...]

Tweakers is natuurlijk al langer gewoon een commercieel product van een op winst beluste club. Ik vraag me af waarom je überhaupt supporter zou willen zijn van een bedrijf.

Als Tweakers een stichting was (en dus geen onderdeel van bedrijven als DPG media) dan zou ik wel de portemonnee trekken om supporter te worden of af en toe te doneren.
Ik zie het niet als sponsoren, ik koop de reclames af. Een bedrijf supporten vind ik overigens niet heel vreemd, de sportwereld bijvoorbeeld puilt er van uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Retrospect
schumi2004 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:36:
Misschien moeten we dan maar concluderen dat na zo'n korte periode het verlengen door laten gaan van de beta het er niet beter op maakt en we terug naar de tekentafel moeten?
Bij Tweakers/DPG Media? When hell freezes over. Ze komen niet terug op hun beslissing. Deze proefperiode is er enkel om users er aan te laten wennen. Er zal geen serieuze reflectie gehouden worden met bijbehorende logische gevolgtrekking.

Althans ik zie het niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Dial_Up schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:43:
[...]

Uit de uitleg en podcast blijkt dat het geen black or white verhaal is. Levensvatbaar is nogal sterk uitgedrukt. Tweakers will meer leunen op de lezers, dan op de adverteerders. Het houd je journalistiek eerlijker.
En om daar iets extra tov in de plaats te zetten, komt er premium. Zo begrijp ik het toch.

Als je die "eerlijke mening" geen cent waard is, dan ben je toch al voldoende geinfomeerd door de commerciele advertorials die er voldoende op YT staan. Toch?
Maar als Premium geen Premium is, dan heeft het toch totaal geen waarde. Tel daarbij op dat de berichten op Tweakers vaak later verschijnen dan op andere sites, en dan ook nog niet kloppen met de realiteit.. Want moeten gecorrigeerd worden in de commentaren.

Een review of nieuws hoort geen mening te bevatten, maar alleen feitelijk te zijn en objectief.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag die bij mij overeind blijft is deze:

Blijft Tweakers het bezoeken waard voor mij, als niet-betalende bezoeker?

Ik ben namelijk niet van plan te betalen voor artikelen. Sorry! Klinkt misschien heel bot, maar zo is het gewoon.

Zou ik daarin de enige zijn? Ik denk het niet.

Maar is (over een jaar ofzo) Tweakers dan nog wel leuk om te bezoeken? Of krijg je echt het gevoel dat je dan 'de helft mist'?
In dat geval zal ik Tweakers waarschijnlijk veel minder vaak gaan bezoeken. En velen met mij.

Dus: Premium artikelen: Prima plan. Er zullen vast mensen zijn die er graag geld voor over hebben.
Maar hou het alsjeblieft ook een beetje leuk voor de mensen zoals mij.

Zo ik het begreep leveren mensen zoals ik nog een leuke cent aan advertentieinkomsten op. Maar mocht ik meer een last dan een lust zijn voor Tweakers, dan hoor ik dat gaarne. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wever338
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 14:04
arnoudwokke schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:39:
[...]

Ik ben erg benieuwd, het probleem wat ik tot nu toe bij mijn beoordelingen merk is dat ik sommige artikels wel goed geschreven vind maar dat het gewoon nieuws is en geen premium. Het stuk over het brein had premium mogen zijn als dit iets verder uitgewerkt was zoals het stuk over hdmi2.1. Dat stuk over hdmi2.1 kan dan mijn inziens weer geen premium zijn omdat van de 5 hoofdstukken er veel al eerder gepost waren in bv review over de tv of ps5/xbox. De andere 3 stukken sloegen uiteraard helemaal nergens op voor premium labels

Premium moet voor iig zijn anders dan normaal nieuws en erg uitgebreid.

Nb ik ben absoluut geen voorstander van paywalls, dit zou mij wegjagen na 20 jaar waarvan 11 met account.

iig succes vanmiddag of wellicht is sterkte beter op zijn plaats. En bedenk de aanvallen zijn op premium/evt mangement en niet op de schrijvers hoewel sommige posters dit niet goed (kunnen?) Verwoorden.

[ Voor 0% gewijzigd door wever338 op 04-12-2020 10:11 . Reden: 2 stukken verwisseld accu geschreven maar bedoelde brein stuk. ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:16
[...]

Premium is niet voor niets een open bèta. We hebben onze kaarten open op tafel gegooid: wij willen voor onze inkomsten meer afhankelijk worden van jullie, onze community, dan tot nu toe het geval was. Dat is nodig voor de lange termijn. Ik ben daar ongelofelijk enthousiast over - en ik hoop dat veel mensen in dit topic die nu hun zorgen uiten in elk geval het met me eens zijn dat het voor iedereen goed is als het bedrijf Tweakers ook financieel alleen kan bestaan door rechtstreekse inkomsten vanuit de community Tweakers. Zo linken we bedrijf en community nóg meer dan we tot nu toe hebben kunnen doen.

Wat daarbij helpt is feedback hoe we op een haalbare en realistische manier Premium aantrekkelijk kunnen maken voor zoveel mogelijk mensen zonder te tornen aan andere inkomsten als de Pricewatch. Zonder een deel van onze lezers af te schrikken. Wat niet helpt, is mensen die voor Tweakers werken, op vaste basis of freelance, aan te vallen, net te doen of ze hun vakgebied niet goed beheersen of artikelen af te kraken. Daar help je niemand mee.
Je komt op voor 'je eigen' en dat is bewonderingswaardig maar ik denk dat je de plank toch mis slaat.

Zoals ik mijn reactie gisteravond op wout al zei (AtlAntA in "Het grote Tweakers Premium topic") is elk artikel tot nu toe gewoon Tweakers waardig geweest. Ik weet dat je een ander quote en niet mij maar wou het toch even gezegd hebben.

En elke auteur (freelance of niet) mag ook gewoon trots zijn op het feit dat hun werk gewoon op Tweakers.net komt. Wat mij betreft mag je daar trotser op zijn dan dat je bijvoorbeeld een stuk voor een grote krant oid hebt gemaakt. En dat komt puur door de community hier waar zo ontzettend veel kennis zit die je artikel gaat ontleden elke keer weer. Daar kan je als auteur natuurlijk erg veel van leren.

Dat sommige premium artikelen 'onwaardig' worden genoemd komt door het label Premium en niet per direct door het artikel zelf. Het brein nieuwsbericht is een prima nieuwsbericht maar ook niet meer dan dat. Het artikel over hersenen was ik dan wel weer zeer van onder de indruk en dat zag je ook terug in dit topic.

Dus Arnoud wat ik wil zeggen is dat de meesten hier jullie als auteurs echt een warm hart toedragen maar dat dit hele premium debacle er voor zorgt dat alles onder een gigantisch vergrootglas komt te liggen. En dat is was te voorzien natuurlijk en daarom is veel backlash ook wel wat aan het idee premium en de bedenkers ervan te danken en niet aan de community.

Excuses voor mijn onsamenhangend verhaal. Ben geen journalist ;)

P. S ik kijk uit naar je artikel vandaag.

[ Voor 6% gewijzigd door AtlAntA op 04-12-2020 10:53 . Reden: Met dikke vingers te vroeg op verzenden gedrukt ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

We hebben onze abonnees gevraagd welke zaken we aan een abonnement zouden moeten toevoegen om het waardevoller te maken. De met afstand meest gegeven antwoorden zijn (varianten op) “exclusieve content”. Het onderzoek heeft ons verder veel geleerd over wat voor soort exclusieve content onze abonnees graag willen zien, allemaal input die is meegenomen in de plannen.
Als bekend is welke soort dat dan is, dan is een antwoord op de vraag of de huidige Premium-selectie representatief is eenvoudig te beantwoorden. Die wordt vakkundig (grotendeels) ontweken tot nog toe.

Als de huidige selectie niet representatief is, dan tast ik volledig in het duister naar de beweegredenen om daar pas later mee over de brug te komen. Het afbreukrisico is extreem hoog zoals uit de feedback blijkt.

Ik ben een van degenen die flinke, harde kritiek heeft op hoe ondoordacht, onvoorbereid en prutserig de introductie overkomt. Eens te meer blijkt dat ook wanneer je, in ieder geval gedeeltelijk zoals je hier boven beschrijft, een gedegen voorbereiding doet de executie een enorme succesfactor is voor het geheel. Als je daar de plank misslaat kan al het voorbereidende werk wel eens voor niet zijn geweest.

Aan aan die executie schort het en schort het al jaren. Grotendeels terug te voeren op communicatie, communicatie en communicatie. Had ik al communicatie gezegd? Communicatie dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

En dit begrijp ik ten dele.
De waarde van artikelen worden niet alleen gemaakt door de auteur, maar ook door de reacties daarop.
Als ik bijvoorbeeld het artikel van Ziggo erbij haal, dan zie ik enorm veel label-loze reacties.
Dan moet je je als redactie toch enorm veel zorgen maken hoe dat zal gaan als het eenmaal achter die paywall zit?

Prima als ik straks een bedrag moet betalen voor echte premium-artikelen van waarde, maar als straks blijkt dat dit met comments niet werkt omdat meer dan 70% geen reactie kan geven omdat ze geen abonnement afsluiten, dan haak ik af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Misschien moeten wij als community ons ook afvragen waarom er zo weinig gebruikers een abonnement afnemen? Blijkbaar valt die inkomstenbron erg tegen. En ja, daar hoor ik ook bij. Als ik even snel door de lijst met top karma gebruikers scroll dan zijn er erg weinig met een abonnement terwijl ik verwacht dat die mensen juist onderdeel van die community zijn waar we het allemaal over hebben.

Dit gedoe met Premium content zou voor mij dan ook een reden zijn om een Hero abonnement te overwegen. Om voor mijzelf te spreken is er tot nu toe nooit een goede reden geweest om een abonnement te nemen en heeft Tweakers mij misschien niet voldoende duidelijk gemaakt waarom dit voor hen goed zou zijn. Deze Premium beta geeft blijkbaar een bepaalde noodzaak aan waarin ik best mijn steentje bij wil dragen. Premium artikelen horen daar dan weer niet bij. Ik geef de voorkeur aan open informatie en hoop dan dat de community sterk genoeg is om via de abonnementen zijn steentje bij te dragen. Ik hoop dan uiteraard wel dat we dit niet alleen doen om de kas te spekken. Wat dat betreft had ik liever gezien dat Tweakers geen onderdeel was van DPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:38
Bender schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:42:
[...]

Dat lees je denk ik niet goed.

Nieuwsartikelen worden opgeblazen om er Premium stempel op te kunnen drukken voor de profits,
waar een eenvoudig weg te lezen bericht had kunnen zijn wordt het nu volgepompt met woorden.
Het probleem is helemaal niet de schrijver en ook niet de kwaliteit, maar het bedrijfsbeleid die er voor zorgt dat de schrijver de schuldige lijkt in deze wijziging.

In een tijd waar er steeds meer product platforms ontstaan, Bol, Amazon, Coolblue, etc, gaat Tweakers zijn uniek model veranderen waardoor ze het juist gaan afleggen tegen dit soort partijen.
Zo heb ik het de afgelopen dagen wel ervaren. Er zitten tussen alle reacties toch wel een aantal behoorlijk op de persoon gerichte aanvallen. Gelukkig het merendeel niet en daarom is dit ook zo'n waardevol topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:18
ed1703 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:17:
[...]

En dit begrijp ik ten dele.
De waarde van artikelen worden niet alleen gemaakt door de auteur, maar ook door de reacties daarop.
Als ik bijvoorbeeld het artikel van Ziggo erbij haal, dan zie ik enorm veel label-loze reacties.
Dan moet je je als redactie toch enorm veel zorgen maken hoe dat zal gaan als het eenmaal achter die paywall zit?

Prima als ik straks een bedrag moet betalen voor echte premium-artikelen van waarde, maar als straks blijkt dat dit met comments niet werkt omdat meer dan 70% geen reactie kan geven omdat ze geen abonnement afsluiten, dan haak ik af.
Dit geldt voor mij denk ik ook. Vaak lees ik van een aantal onderwerpen alleen de inleiding en de conclusie. Zoals bij videokaarten vind ik het niet heel interessant over welke versie nu weer wat scoort.
Ik vind het het wel interessant genoeg om even snel te lezen.
Om dan vaak te starten bij de top reacties waar de verdieping vanuit de community komt.
Het artikel is dan meer een aanleiding voor een discussie die ik zelf interessanter vind, waarbij ik uit mijn filter komt bij GoT waar je toch naar je eigen interesses kijkt.

Een groot gedeelte van de community buiten de rest van de community houden door elkaars reacties niet meer te zien vind ik niet fijn.

Zeker omdat voor sommige onderwerpen de wat algemenere info voor mij voldoende was voor het artikel (en dus de tijd van de redacteur).
De verdieping komt vanuit de reacties.
Als algemenere info nu achter een paywall gaat, omdat er steeds vaker gekozen wordt voor een verdieping (die ik niet zoek) zal de FP voor mij as lurkende tweaker minder interessant maken.

Dan kunnen we de discussie beter op GoT voeren waar iedereen wel met elkaar kan communiceren.

Mijn oplossing zou zijn om de inleiding, reacties en conclusie wel te laten zien (info welke tot nu toe wel beschikbaar was) en de verdieping betaald te maken of eventueel het bericht, of delen van het bericht, na x dagen wel beschikbaar te maken.

Dan heb je toch een community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 15:02
Eerlijk is eerlijk, als het betrekking heeft op nieuws artikelen ben ik hiervoor niet bereid om te betalen.
De artikel van brein van gisteren om dit als premium te bestempelen sloeg in mijn ogen nergens op. Dit komt er op neer dat de criteria ligt al op het bellen van een persoon en zijn reactie te noteren, dus als premium level bestempeld moet worden? Dan leg je de lat ook wel heel laag en heb je zo 60%+ van je artikelen als premium bestempeld.

Kom met echt eens dan exclusieve content, zoals wat ik zag over het HDMI 2.1 stuk wat het is, wat het doet etc. daar kun je echt premium content instoppen. maar a.u.b. laat de normale nieuws artikelen met rust.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Mijn werk (betaalde telecomnieuws website) doet het al jaren (betaalde accounts om nieuws te lezen). In Nederland zit vrijwel geen groei meer en dekken we net de kosten. We zijn dan ook (al een tijdje) begonnen met sponsored content.

Toch is ons premium model in mijn opzicht wat ons nu onderscheidt tegenover (internationale) concurrenten. De zakelijke gebruiker wil geen product zijn en heeft vaak geld over voor toegang tot een schone website zonder links recht en onder whitepapers te zien. Daarnaast verkopen wij ook grote account s(met 100 users bv) aan bv investeerders/banken/dowjones.

Ik zal als ik jullie was eens goed kijken naar wat jullie hebben, dat is namelijk zeer waardevolle marktinformatie met jullie pricingdatabases. Jullie hebben scrapers en/of bedrijven die prijzen van producten invullen bij jullie. Jullie hebben expert gebruikers die graag hun (waardevolle) feedback geven op producten en diensten waar veel bedrijven erg gebaat bij zijn.

Een LG/Samsung/Alcatel, ect kan bij jullie terecht voor uitgebreide marktinformatie:

1) Clicks/pageviews - hier kan je een goedkoop alternatief van maken voor de extreem dure GFK verkoopaantallen. Vooral kleine (nieuwe) tech bedrijven vinden dit soort informatie nuttig. Ik heb zelf ook click informatie dashboard gemaakt/verkocht, grote bedrijven vinden het niks ( het blijven clicks met al hun nadelen), kleine bedrijven vinden het wel interessant. Ze kunnen dit gebruiken om bv trends te spotten en de juiste modellen in Nederland aan te bieden.

2) pricing dashboards -Wij verdienen veel geld met pricing dashboards en het rapporteren naar klanten over prijs veranderingen. Wij hebben maar een fractie van jullie data (en zijn minder accuraat).

3) Tech panel- Idem voor pricing dashboards, de beste manier voor bedrijven om trends, mening, nps, ect te meten. Jullie zijn gek geen techpanel aan te bieden en vraag capaciteit te verkopen.

Het lijkt me beter te focussen op dat soort producten voordat je een stagnatie veroorzaakt in jullie groei. Websites waarvan de helft gratis is heeft geen duidelijk focus.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

[...]

Maar je doet nu net alsof freelancers minderwaardig zijn en daar heb ik ernstig bezwaar tegen.
Dat lees ik persoonlijk er helemaal niet in, dit komt denk ik helemaal voor jouw eigen rekening dat je dat zo opvat.

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Dat lees ik persoonlijk er helemaal niet in, dit komt denk ik helemaal voor jouw eigen rekening dat je dat zo opvat.
Als het niet zo is dat dat de bedoeling was, dan zijn we het daar in elk geval over eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
[...]

Ik ga hier toch even op happen.

Krijn is inderdaad freelancer (al is hij een tijdje in vaste dienst geweest) en een van de meest gewaardeerde auteurs in de Nederlandse journalistiek op het gebied van wetenschap. Jeroen - van het accu-artikel - is ook freelance. En zoals je hopelijk weet, een van dé autoriteiten op het gebied van accutechnologie in de Nederlandse journalistiek.

Maar je doet nu net alsof freelancers minderwaardig zijn en daar heb ik ernstig bezwaar tegen. Freelancers zijn voor ons gewone collega's en ze vullen onze expertises aan. Dat is een grote meerwaarde en ik ben vereerd dat ik mag werken met mensen die op hun vakgebied zo hoog aangeschreven staan. Ik leer ongelofelijk veel van hen.

Ik vind freelancer helemaal niet minderwaardig. Ik zeg net dat dit één van de betere artikels was. Maar ik zie daar net het verschil. Een freelancer is iemand die op zelfstandige basis artikels aanlevert. Die hoeft zich dan ook niet bezig te houden met de andere artikels om de pagina maar te vullen (of althans dat maak ik er van), dus die heeft de tijd en de mogelijkheid om dergelijke onderwerpen dieper uit te spitten. Het onderwerp zit niet in mijn interessesfeer, ik heb het dan ook maar even diagonaal gelezen, en misschien dat ik dit van het weekend dan wel de tijd neem om het even te lezen. Maar je kan toch niet ontkennen dat het van een ander (hoger) niveau is dan het artikel over BREIN/KPN.

Dat de schrijver van het artikel over de batterijtechnologie ook een specialisme heeft in batterijen, kon ik niet weten. Staat ook niet expliciet vermeld bij zijn bio.

Ik wil ook geen afbreuk doen aan de personen an sich, maar het viel me op. Bij deze wil ik me dan ook verontschuldigen bij deze personen. Het was me niet te doen om op de persoon te spelen.
Misschien dat die persoon te weinig tijd had (gekregen) om een dergelijk verhaal in een goed premium-artikel te verwerken. En als er te weinig tijd is om het premium uit te werken, dan is het misschien beter om een dergelijk artikel gewoon kort te houden, en het niet als premium te "vermarkten". Misschien zou er dan een kleine noot van de auteur onderaan kunnen staan met "Dit onderwerp vraagt om een verdere diepgang, wat ik op dit moment niet kan bieden. Ik hoop deze diepgang tegen het einde van week/maand/... wel te kunnen aanbieden in een premiumartikel."
Zo vang je 2 muizen. Enerzijds kan je het nieuws blijven brengen, en loop je niet het risico dat je dagen later dan de mainstream media met een technieuwtje komt. Anderzijds verlekker je de mensen om op een later tijdstip terug te komen voor een premiumartikel.

Als je de reacties doorneemt, is er zeker animo voor premium, mits de artikels enige diepgang brengen. Dit had je wel in het artikel over HDMI en de menselijke hersenen. Het artikel over de batterijen las toch eerder weg als een advertorial. Die speciale reeksen, zoals over Nederlanders die iets betekenen in de technologiesector, dat was premium. En daar merk je ook dat er tijd is uitgetrokken om die artikels te schrijven.

Als na de COVID-pandemie de techbeurzen weer zouden doorgaan, heb je 2 mogelijkheden. Ofwel zet je de ganse trip achter een paywall, en halen de mensen het nieuws van die beurzen wel via een ander kanaal. Ofwel plaats je kortere stukken over de nieuwigheden gratis, en worden sommige onderwerpen dieper behandeld in een premiumartikel.
Een voorbeeldje. De gratis artikels "Merk X komt in het najaar uit met een nieuw tv-toestel gebaseerd op blockchaintechnologie, een opvolger van de chainsawtechnologie, en men belooft hiermee 10K te kunnen aanbieden. De schermen zouden x op y pixels hebben, en het toestel wordt in de markt gezet voor een prijs van €1". "Merk Y komt volgend jaar met een tv-toestel uit dat als eerste gebruik maakt van wat ze zelf noemen quantum-laser-hybride-plasma schermen. Volgens merk Y dé technologie om 10K betaalbaar in de huiskamer te brengen. Er was momenteel maar 1 toestel op de beursvloer dat gebruik maakt van die technologie, maar het zou in verschillende formaten beschikbaar worden. Er was nog geen adviesprijs gekend."
Dan heb je dus het nieuws gebracht wat er van een dergelijke beursvloer te verwachten valt. Een premiumartikel kan dan enkele dagen later verschijnen waar je de 2 technologieën vergelijkt, werking, gesprekje met bedrijf X en Y.
Het gevoel is direct anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als premium uiteindelijk komt om inkomsten te generen vind ik het prima, zolang we niet van die tenenkrommende columns krijgen zoals bij het AD.

Dat leest net alsof het libelle is met “kan deze relatie nog gered worden?”

Verder journalistiek etc, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Jullie doen je best en als er foutjes zitten zoals dat millibit en megabyte verhaal waar sommigen bijna een hartverlamming van krijgen, je doet je best en meer dan dat kun je niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dial_Up
Segafreak83 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:52:
[...]Maar als Premium geen Premium is, dan heeft het toch totaal geen waarde. Tel daarbij op dat de berichten op Tweakers vaak later verschijnen dan op andere sites, en dan ook nog niet kloppen met de realiteit.. Want moeten gecorrigeerd worden in de commentaren.

Een review of nieuws hoort geen mening te bevatten, maar alleen feitelijk te zijn en objectief.
Goed om de conversatie te hebben, want ik verschil hierin in mening.

- Je focus ligt nu op "centen = premium artikels". Wat ik wil duidelijk maken is dat Tweakers qua waarde voor mij veel meer omvat dan enkel in depth artikels. Dat op zich is voor mij al een Abo waard.
- Je zet korte nieuwsartikels samen met achtergrond. De artikels die ik zag, bv Wifi 6, vragen meer arbeidstijd, en dus centen. En ik ben enthousiast dat die er nu zijn. Overigens, dat een diepte content verhaal wat tijd vraagt om gemaakt te worden, is eigen aan het beestje. Neem er een kwalitatieve krant of magazine bij, en die artikels zijn ook niet in 30min samen gepruld.
- Nieuws is feitelijk, en ook hier houd onafhankelijkheid het nieuws zo feitelijk mogelijk. Ben je té afhankelijk van bedrijf xyz, dan zul je toch je nieuwsartikel op basis daarvan kleuren.
De meerwaarde van een review is net de mening van de reviewer. En die mening moet de zijne zijn, niet deze van het bedrijf die product aan de man brengt.
;) Voor een opsomming van de specs van een product hebben we allemaal leren lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Arator schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:57:
[...]

Ik vind freelancer helemaal niet minderwaardig. Ik zeg net dat dit één van de betere artikels was. Maar ik zie daar net het verschil. Een freelancer is iemand die op zelfstandige basis artikels aanlevert. Die hoeft zich dan ook niet bezig te houden met de andere artikels om de pagina maar te vullen (of althans dat maak ik er van), dus die heeft de tijd en de mogelijkheid om dergelijke onderwerpen dieper uit te spitten. Het onderwerp zit niet in mijn interessesfeer, ik heb het dan ook maar even diagonaal gelezen, en misschien dat ik dit van het weekend dan wel de tijd neem om het even te lezen. Maar je kan toch niet ontkennen dat het van een ander (hoger) niveau is dan het artikel over BREIN/KPN.

Dat de schrijver van het artikel over de batterijtechnologie ook een specialisme heeft in batterijen, kon ik niet weten. Staat ook niet expliciet vermeld bij zijn bio.

Ik wil ook geen afbreuk doen aan de personen an sich, maar het viel me op. Bij deze wil ik me dan ook verontschuldigen bij deze personen. Het was me niet te doen om op de persoon te spelen.
Misschien dat die persoon te weinig tijd had (gekregen) om een dergelijk verhaal in een goed premium-artikel te verwerken. En als er te weinig tijd is om het premium uit te werken, dan is het misschien beter om een dergelijk artikel gewoon kort te houden, en het niet als premium te "vermarkten". Misschien zou er dan een kleine noot van de auteur onderaan kunnen staan met "Dit onderwerp vraagt om een verdere diepgang, wat ik op dit moment niet kan bieden. Ik hoop deze diepgang tegen het einde van week/maand/... wel te kunnen aanbieden in een premiumartikel."
Zo vang je 2 muizen. Enerzijds kan je het nieuws blijven brengen, en loop je niet het risico dat je dagen later dan de mainstream media met een technieuwtje komt. Anderzijds verlekker je de mensen om op een later tijdstip terug te komen voor een premiumartikel.

Als je de reacties doorneemt, is er zeker animo voor premium, mits de artikels enige diepgang brengen. Dit had je wel in het artikel over HDMI en de menselijke hersenen. Het artikel over de batterijen las toch eerder weg als een advertorial. Die speciale reeksen, zoals over Nederlanders die iets betekenen in de technologiesector, dat was premium. En daar merk je ook dat er tijd is uitgetrokken om die artikels te schrijven.

Als na de COVID-pandemie de techbeurzen weer zouden doorgaan, heb je 2 mogelijkheden. Ofwel zet je de ganse trip achter een paywall, en halen de mensen het nieuws van die beurzen wel via een ander kanaal. Ofwel plaats je kortere stukken over de nieuwigheden gratis, en worden sommige onderwerpen dieper behandeld in een premiumartikel.
Een voorbeeldje. De gratis artikels "Merk X komt in het najaar uit met een nieuw tv-toestel gebaseerd op blockchaintechnologie, een opvolger van de chainsawtechnologie, en men belooft hiermee 10K te kunnen aanbieden. De schermen zouden x op y pixels hebben, en het toestel wordt in de markt gezet voor een prijs van €1". "Merk Y komt volgend jaar met een tv-toestel uit dat als eerste gebruik maakt van wat ze zelf noemen quantum-laser-hybride-plasma schermen. Volgens merk Y dé technologie om 10K betaalbaar in de huiskamer te brengen. Er was momenteel maar 1 toestel op de beursvloer dat gebruik maakt van die technologie, maar het zou in verschillende formaten beschikbaar worden. Er was nog geen adviesprijs gekend."
Dan heb je dus het nieuws gebracht wat er van een dergelijke beursvloer te verwachten valt. Een premiumartikel kan dan enkele dagen later verschijnen waar je de 2 technologieën vergelijkt, werking, gesprekje met bedrijf X en Y.
Het gevoel is direct anders.
Dus je krijgt half nieuws en een worst die je voorgehouden wordt, nee dank je. Andere sites gaan je dan voor zijn met wèl het hele verhaal, schrijf je het restant voor nop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
3raser schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:27:
Misschien moeten wij als community ons ook afvragen waarom er zo weinig gebruikers een abonnement afnemen? Blijkbaar valt die inkomstenbron erg tegen. En ja, daar hoor ik ook bij. Als ik even snel door de lijst met top karma gebruikers scroll dan zijn er erg weinig met een abonnement terwijl ik verwacht dat die mensen juist onderdeel van die community zijn waar we het allemaal over hebben.

Dit gedoe met Premium content zou voor mij dan ook een reden zijn om een Hero abonnement te overwegen. Om voor mijzelf te spreken is er tot nu toe nooit een goede reden geweest om een abonnement te nemen en heeft Tweakers mij misschien niet voldoende duidelijk gemaakt waarom dit voor hen goed zou zijn. Deze Premium beta geeft blijkbaar een bepaalde noodzaak aan waarin ik best mijn steentje bij wil dragen. Premium artikelen horen daar dan weer niet bij. Ik geef de voorkeur aan open informatie en hoop dan dat de community sterk genoeg is om via de abonnementen zijn steentje bij te dragen. Ik hoop dan uiteraard wel dat we dit niet alleen doen om de kas te spekken. Wat dat betreft had ik liever gezien dat Tweakers geen onderdeel was van DPG.
De vraag of de paywall niet komt als er genoeg nieuwe abbonnees komen (wel nieuwe betere content, maar voor iedereen beschikbaar), is helaas nog niet beantwoord door @WoutF of @Koen Crijns of door @arnoudwokke .
Zoals al aangegeven, ik denk dat veel mensen bereid zijn te betalen om content voor iedereen beschikbaar te maken.
Ik snap ook dat het lastig is voor tweakers, want je moet het "genoeg abbonnees" tastbaar maken en communiceren naar de community, en iets van voortgang daarin laten zien om mensen te triggeren een abbo te nemen. Maar dat is misschien geen informatie die ze willen publiceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mmmm. De premium artikelen voor iedereen leesbaar, maar dan wel met de banner "dit artikel is mede mogelijk gemaakt door alle Tweakers Premium gebruikers".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AtlAntA
Robbierut4 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:12:
[...]

De vraag of de paywall niet komt als er genoeg nieuwe abbonnees komen (wel nieuwe betere content, maar voor iedereen beschikbaar), is helaas nog niet beantwoord door @WoutF of @Koen Crijns of door @arnoudwokke .
Zoals al aangegeven, ik denk dat veel mensen bereid zijn te betalen om content voor iedereen beschikbaar te maken.
Ik snap ook dat het lastig is voor tweakers, want je moet het "genoeg abbonnees" tastbaar maken en communiceren naar de community, en iets van voortgang daarin laten zien om mensen te triggeren een abbo te nemen. Maar dat is misschien geen informatie die ze willen publiceren.
Ik denk (ben bang) dat die trein al vertrokken is. Het is al meerdere malen duidelijk gemaakt dat Premium hoe dan ook doorgang vindt. Dit topic is dan (helaas) ook bedoeld om alleen maar feedback te winnen over "hoeveel ben je bereid te betalen voor welke content".

Dat er met ons in gesprek wordt gegaan is goed en toont ook enige vorm van betrokkenheid (devils advocate: damage control?) maar het begint wel op te vallen dat er om sommige onderwerpen vakkundig heen wordt gedraait.

Al met al trek ik de voorlopige conclusie dat Premium er gewoon komt en het type content dat achter de paywall komt ook al in grote lijnen bekend is en dat we daar dus ook nog weinig invloed op uit kunnen oefenen. Blijft alleen nog over, wat ben je bereid te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
AtlAntA schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:25:
[...]
Dat er met ons in gesprek wordt gegaan is goed en toont ook enige vorm van betrokkenheid (devils advocate: damage control?) maar het begint wel op te vallen dat er om sommige onderwerpen vakkundig heen wordt gedraait.
Ik hoop dat er gewoon eerlijk gecommuniceerd wordt, en als iets niet gaat gebeuren of kan dat het ook gewoon gezegd wordt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Danny
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09 13:54
Dat breinbericht is inderdaad - zoals beloofd - een voorbeeld van een bericht dat normaliter niet op tweakers had gestaan. Het is dus volledig nieuwe en bijzondere content die achter de betaalmuur gaat. Gelukkig maar, ik dacht al even dat er een hellend vlak zou ontstaan naar normale nieuwsberichten met veel opvulwoorden zodat het bericht langer is dan normaal en dat dat dan ook maar een 'premium' tagje zou krijgen...

Oh wacht...

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Danny schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:32:
Dat breinbericht is inderdaad - zoals beloofd - een voorbeeld van een bericht dat normaliter niet op tweakers had gestaan. Het is dus volledig nieuwe en bijzondere content die achter de betaalmuur gaat. Gelukkig maar, ik dacht al even dat er een hellend vlak zou ontstaan naar normalen nieuwsberichten met veel opvulwoorden zodat het bericht langer is dan normaal en dan ook maar een 'premium' tagje zou krijgen...

Oh wacht...
Je had me bijna. :'( _/-\o_ .

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
Robbierut4 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:30:
[...]

Ik hoop dat er gewoon eerlijk gecommuniceerd wordt, en als iets niet gaat gebeuren of kan dat het ook gewoon gezegd wordt.
Dat hoop ik ook en men zal ook wel zo eerlijk mogelijk blijven maar toch blijven enkele hete hangijzers maar hangen. Zo is er al op verschillende manieren gevraagd wat de criteria zijn voor een premium artikel. Veel meer dan "er zit meer tijd in dan een gemiddeld artikel" krijg je er niet uit. Ongeacht of die extra tijd nu ook ten goede van het artikel is gekomen of niet. Ook de vraag waarom men alsnog een nieuwsartikel als Premium lanceert na de de felle kritiek op de eerste 2 premium artikels is nog steeds niet beantwoord. Zo zijn er nog wel veel meer vragen die onbeantwoord blijven.

Graag wil ik nu ook even de gelegenheid pakken om wat feedback te vragen aan @Olaf @WoutF @Koen Crijns @arnoudwokke en anderen die er iets over weten.

Wat voor bedrag gaat er gevraagd worden voor dit premium model? Hoe gaat dit abbo eruit zien? Ik weet dat dit nog beta is maar ik kan me niet voorstellen dat jullie nog geen bedrag in jullie achterhoofd hebben aangezien er al een extra redacteur is aangenomen en dat doe je natuurlijk niet als je nog geen bedragen hebt doorgerekend.

oh, en als het als vervelend wordt ervaren dat ik jullie tag laat het dan even weten. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Als ik dit topic opvat als "We moeten wat meer geld verdienen. Dit is ons idee, denk even mee" -

Dan is het misschien een leuke variant om premium artikelen voor alle abonnee's zichtbaar te maken, en niet-abonnees kunnen een klein bedrag betalen om een enkel artikel te kunnen bekijken.

Vervolgens staat er een balkje met een bepaald target bij, en als deze door betalers vol zit, dan wordt het artikel unlocked en zichtbaar voor iedereen. "Gesponsord door 500 tweakers" oid.

Ook abonnees kunnen eventueel extra betalen om een unlock-vote te kopen.

Zo krijg je dat goede interessante artikelen worden vrijgekocht zodat ze gedeeld kunnen worden op sociale media (en daar reken ik even via Whatsapp delen met je familie bij). :D

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Als je kwalitatief slecht werk aflevert mag dat gewoon benoemd worden. Heeft niets te maken met de goede bedoelingen of inzet van de betreffende mensen, daar wordt niet aan getwijfeld, dat hoort nu eenmaal bij een grote mensen baan. Als je niet tegen kritiek kan hebben we vrees ik toch met een heel ander probleem te maken. Jullie beloven diepgaand, kwalitatief hoogwaardige journalistiek en die wordt niet geleverd naar menige opinie, en dat wordt gewoon direct benoemd. De verpakking daarvan kan je dan over discussiëren, maar jij veroordeelt dus de kritiek die geleverd wordt op de kwaliteit. Steek de hand dan ook in eigen boezem.
arnoudwokke schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:32:Die bij Tweakers werken omdat ze tech zó ontzettend tof vinden.
Dat is nogal een dooddoener. Zie bovenstaand punt. Het zijn vast allemaal prima mensen met hart voor de zaak, maar slecht werk is slecht werk en dat beestje mag je bij de naam noemen, het is een "bedrijf" hè.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Zet het hele plan maar stop, dat is echt de beste optie maar dat zal DPG wel niet toestaan want die willen zoveel mogelijk cashen.

En jullie, de mensen van tweakers kunnen nog zulke prachtige meelevende verhaaltjes posten, overigens die van Arnoud is lachwekkend! Man doe niet zo kinderachtig. jullie willen dat je publiek gaat betalen voor hetgeen jullie schrijven maar met kritiek kun je niet om gaan. Je begrijpt toch wel dat mensen super kritisch worden en op kwaliteit gaan letten als ze er ineens voor moeten gaan betalen? Nu kom je niet meer weg met een artikel waar foutjes in zitten of wat te weinig diepgang heeft. Bovendien denk ik zeker dat sommige hun journalistieke kwaliteiten of kennis overschatten. Nu wordt het menens, doe het goed of doe het niet!

En dan moet je tot de conclusie komen dat dit plan geen schijn van kans heeft, 1-2% is misschien bereid om iets te betalen, de rest niet dus zal tweakers uiteindelijk minder bezoekers gaan trekken en dan gaat de community afbrokkelen. Oftewel ik zie kansen voor andere of nieuwe sites.

Trouwens, ik snap niet zo waarom de telegraaf er bij wordt gehaald door sommige, ja die hebben ook premium artikelen maar dat hebben alle kranten inmiddels inclusief die van DPG. De Telegraaf was zeker niet de eerste hiermee en zij beweren ook niet dat premium inhoudt dat het hoogwaardigere artikelen betreft, dat doet tweakers wel en dat is een fout want het is gewoon (extra) content.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• emperor3s
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:55
[...]

Daarnaast nog een ander punt. Dit topic bevat relatief veel aanvallen op de kwaliteit van het werk van onze mensen, en soms ook aanvallen op hun motivatie of expertise. [...] Gewone mensen, met dezelfde interesses als jij en ik. Die bij Tweakers werken omdat ze tech zó ontzettend tof vinden.
Persoonlijke aanvallen zijn natuurlijk nooit goed te praten. Maar harde kritiek op de kwaliteit van de artikelen is natuurlijk wat jullie nu zelf in gang hebben gezet.

Júllie willen van lezers van de Frontpage graag betalende klanten maken. Dan moet je ook niet schrikken als die lezers zich vervolgens als kritische consument gaan opstellen. "Dit is waar ik voor moet betalen? Dat is geen waar voor mijn geld. Waar kan ik klagen? Mag ik de Community Manager ( :P ) even spreken?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09 13:54
emperor3s schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:14:
[...]

Persoonlijke aanvallen zijn natuurlijk nooit goed te praten. Maar harde kritiek op de kwaliteit van de artikelen is natuurlijk wat jullie nu zelf in gang hebben gezet.

Júllie willen van lezers van de Frontpage graag betalende klanten maken. Dan moet je ook niet schrikken als die lezers zich vervolgens als kritische consument gaan opstellen. "Dit is waar ik voor moet betalen? Dat is geen waar voor mijn geld. Waar kan ik klagen? Mag ik de Community Manager ( :P ) even spreken?"
Dus er wordt hier een nieuwe golf Karen's gegenereerd.

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur

Zeker, en we zijn heus wel wat gewend hier hoor. Maar ik verzet me sterk tegen het argument dat je dit over jezelf afroept. De manier waarop sommigen - een kleine minderheid misschien, ik heb niet geteld - zich opstellen vind ik onaardig en het past niet bij hoe deze community verder is.

Ik zag een patroon in sommige reacties, ik zag de gevolgen daarvan aan onze kant en ik wilde iedereen er bewust van maken dat die gevolgen er zijn. Woorden kunnen pijn doen - en bij sommige mensen heel veel pijn. Denk na over wat je zeg en vooral: hoe je het zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

De aanvallen op de man zouden niet mogen, daarmee ben ik het eens... wat de zeer kritische inhoudelijke kanttekeningen betreft: die hadden voorspeld kunnen worden, we zitten hier immers op Tweakers waar zelfs een UI-update voor animo kan zorgen ;)

Ik heb lang niet alle pagina's gelezen (wel enkele tientallen) maar de vraag die voor mij nog steeds onbeantwoord blijft: het komt bij mij over alsof er plots dringend geld nodig is voor het noodlijdende T.Net "en dus moeten we wel naar die paywall". Als ik de jaarverslagen van DPG bekijk dan is er nog steeds een groei, zowel in omzet als winst (en dan bedoel ik voor je als groot bedrijf met de cijfers begint te spelen).
Waarom dan nood aan deze, voor de Tweakers-community, plotse invoering? Als het argument "voor de toekomst" wordt gespeeld: dit had meer planmatig uitgerold kunnen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 17:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@arnoudwokke ik snap dat het niet tof is dat je zo’n grote bak negativiteit over de redactie ziet uitgegoten worden.

Maar alle negativiteit hier - en daar kun jij misschien individueel niets aan doen - komt in mijn ogen puur door het label “Premium”.

Dat label schetst misschien zelfs onrealistische verwachtingen.

Daardoor ligt alles opeens onder een vergrootglas, zoals anderen hebben opgemerkt.

Post een nieuw Premium artikel en dit topic groeit weer met 50 Posts...

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 04-12-2020 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
De aanvallen op de man zouden niet mogen, daarmee ben ik het eens... wat de zeer kritische inhoudelijke kanttekeningen betreft: die hadden voorspeld kunnen worden, we zitten hier immers op Tweakers waar zelfs een UI-update voor animo kan zorgen
Zeker, maar ik weet ook dat veel mensen niet bewust anderen pijn willen doen. Soms hebben mensen niet door dat wat ze zeggen bij andere mensen hard aan komt. Daarom spreek ik dat uit. Dan kan het nog steeds zijn dat mensen er hard in vliegen met persoonlijke aanvallen, maar die mensen doen dat dan uit een bewuste keuze om anderen pijn te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:26:
@arnoudwokke ik snap dat het niet tof is dat je zo’n grote bak negativiteit over de redactie ziet uitgegoten worden.

Maar alle negativiteit hier - en daar kun jij misschien individueel niets aan doen - komt in mijn ogen puur door het label “Premium”.

Daardoor ligt alles opeens onder een vergrootglas, zoals anderen hebben opgemerkt.

Juist. Maar dat neemt niet weg dat zaken ook op een normale manier gebracht kunnen worden.
Ik denk dat een aantal leden hier maar eens heel goed in de spiegel moeten kijken, met alle respect, maar een aantal posts heb ik ook wel moeite mee. "moet dit nu echt?, je bent niet bepaald bezig met bruggen bouwen, je sloopt ze alleen maar"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:26:

Niet helemaal mee eens hoor. Er staan genoeg oude koeien in dit topic. Als het allemaal alleen maar premium was, was dit een heel andere discussie geweest.

Maar je komt ook om in de "vroeger was alles beter", "idee X was ookal zo'n kut idee" en meer van die ongein, en dat staat allemaal los van Premium.

Ik heb sowieso al meerdere dramatische afscheidsposts gezien van mensen die hun abo opzeggen.

Even inzoomend op deze:
Er is geen label dat dat niet doet natuurlijk, want het bieden van een betaalde extra is het hele punt. Ik kan me even geen synoniem van het woord "extra" of "premium" voor de geest halen waarbij er niet de kans is op "onrealistische verwachtingen".

Wellicht had premium beter "Drol" kunnen heten dan was iedereen sowieso positief verrast. "Hey, dit is geen drol!"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

arnoudwokke schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:25:
Ik zag een patroon in sommige reacties, ik zag de gevolgen daarvan aan onze kant en ik wilde iedereen er bewust van maken dat die gevolgen er zijn. Woorden kunnen pijn doen - en bij sommige mensen heel veel pijn. Denk na over wat je zeg en vooral: hoe je het zegt.
Je hebt gelijk, maar dat werkt twee kanten op, Arnoud.

Hierom gaf ik eerder in dit topic als tip om vanuit T.net op dit onderwerp enkele mensen te zetten die het hoofd koel kunnen houden, en om de rest erbuiten te houden. Vanuit beide kanten zijn er namelijk dingen gezegd die het vuur onnodig aanwakkeren.
Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:46:
Er is geen label dat dat niet doet natuurlijk, want het bieden van een betaalde extra is het hele punt.
Een punt van discussie is zelfs of wat nu premium is eigenlijk wel 'extra' is, of gewoon iets dat er vroeger zou zijn zonder een labeltje, abonnement en prijskaartje.

[ Voor 43% gewijzigd door The Zep Man op 04-12-2020 13:00 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik snap dat inkomsten uit reclames erg onder druk komt te staan en dat t.net nieuwe inkomstbronnen wil genereren. Maar wat is nu echt de toevoeging van een Premium abonnement?

Gaan jullie originele gemaakte reviews/artikelen/achtergrondartikelen eerst aanbieden aan iemand die een Premium abonnement heeft om het daarna na een xx-aantal dagen vrij te geven aan niet betaalde gebruikers bijvoorbeeld?

Dat zou nog acceptabele toevoeging zijn in mijn ogen (ondanks dat de diverse Achtergrond artikelen met deze label niet mijn interesse hebben, maar dat terzijde) zolang nieuwsartikelen maar uitgezonderd worden.

Als je nieuwsartikelen - die vaak al gratis te lezen zijn op sites van jullie concullega's en waar mogelijk zelfs door een Tweaker jullie op getipt heeft - achter een Premium portaal zet dan voorzie ik nu al dat bezoekers op de Frontpage vlot gaat dalen.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
maratropa schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:51:
[...]

Overigens hebben we ook dát onderzocht. Als je supporter abonnee bent, kun je je wellicht herinneren dat je daar eerder dit jaar ook een onderzoek over hebt ontvangen. Helaas blijkt de bereidheid om meer te betalen voor een bannervrij abonnement zéér beperkt, je bent dus helaas in de minderheid. Dat is ook wel te verklaren door het feit dat de meesten aangeven in bannervrij überhaupt geen waarde te zien en dus hun abonnement ook primair te zien als donatie/ondersteuning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Vuvuzela schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:06:
[...]

Ik vraag me dan af hoeveel van de 20 er ook echt gepassioneerd tweaker zijn. Dat gevoel heb ik de laatste jaren iig.. er is 0 passie. Alsof ik nu.nl/tech lees.. pas als je de comments in duikt steek je evt wat op.
Over smaak valt niet te twisten en over gevoel ook niet. Maar ik ken mijn collega's van de redactie als gepassioneerde mensen die écht leven voor tech. En sterker nog; in de tijd dat ik zelf verantwoordelijk was voor het aannemen van redacteuren was dat ook mijn primaire ijkpunt, een vlotte pen hebben was secundair.

Als willekeurig voorbeeld (als ik het maar omdat ik deze productcategorie in het verleden zelf redactioneel onder mijn hoede had); een artikel als dit is voor mij toch echt een bewijs dat de redacteur van dienst weet waar 'ie het over heeft én echt gepassioneerd met het onderwerp bezig is:

reviews: AMD Ryzen 5 5600X, Ryzen 7 5800X, Ryzen 9 5900X en 5950X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaenster
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-07 11:12
Tja eigenlijk staan alle "premium" verhalen in het magazine. Die ik met veel plezier lees, en met liefde en plezier een abbo op genomen heb, zoals ik ook had kunnen doen op zeg CT.

Waarom maken jullie daar niet meer reclame voor, nerdheid op papier word volgens mij in de toekomst erg hip. En dat papier voelt ook nog premium aan ook (de buitenzijde overigens niet, die mag wel wat chiquer).

Premium op de website hier voelt vrij nep en gemaakt aan. Werkt bij mij ontzettend averechts. Ik neem liever een abbo op CT. Dat is wellicht een blad vol met vertaalde duitse artiekelen, het is tenminste echte content. Het premium hier voelt als een blaadtje wat je leest van het bedrijf waar je soliciteert. Marketing achtig / hyperig :O
Pagina: 1 ... 20 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.