Ik denk dat je hem moet omdraaien. De waarde die we bieden met de huidige abonnementen is duidelijk niet voldoende. Wij denken door abonnementen met voldoende waarde - in de vorm van premium content dus - een aanbod te hebben dat meer in balans is. En in de beta-periode willen we onze inzichten verder valideren en aanscherpen.Moi_in_actie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:46:
Leuk "kijkje in de keuken" inderdaad. Je zegt, en dat geloof ik graag, dat het aandeel van de inkomsten via de huidige abonnementen minimaal is. Ergens verderop in jouw verhaal schrijf je tevens dat uit de survey bleek dat, en dit kan ik zelf ook onderschrijven, dat de huidige abonnees met name hun geld geven aan Tweakers uit goodwill en niet zoveel geven om de kleine dingen die ze hiervoor terug krijgen.
Als dat klopt, hoe kan men dan tot de conclusie komen dat andere abonnementen, die niet gebaseerd zijn op "goodwill" maar op het bieden van extra content (waar de huidige abonnees weinig om geven) dan de ideale oplossing is? Dit zeker wanneer nu al overduidelijk blijkt dat dit heel wat mensen, waaronder menig abonnee, het verkeerde keelgat in schiet? Als mensen uit eigen beweging nu al relatief zelden abonnee worden, hoe veel abonnee's denken jullie dan binnen te halen met een nog minder geliefd abonnement? Dit nog los van de huidige abonnee's die zelfs zeggen "als dit er komt zeg ik zelfs mn huidige abonnement op". Dit kan ik echt niet aan elkaar rijmen.
Geloof me, dergelijke berekeningen hebben we gemaakt. Iedere advertentie op V&A betaald maken is minder voor de hand liggend dan het lijkt. Hoeveel advertenties blijven dan nog over? Is V&A niet juist iets wat we altijd (gedeeltelijk) open moeten laten omdat het voor en door de community is? Hoe significant kan die inkomstenbron überhaupt worden?De Pricewatch en advertenties leveren veel op, prima, dat vermoeden had ik ookal. Daarom stelde ik eerder al eens voor, in het verlengde hiervan: waarom doen jullie dan niet per geplaatste V&A advertentie een kleine vergoeding van b.v. 50ct vragen voor advertenties die minimaal een X bedrag opleveren, om niet mensen te weren die kleine dingen gratis of voor een appel en een ei willen verkopen? Ik heb geen statistieken van hoeveel advertenties er maandelijks geplaatst worden, maar ten aller tijden staan er altijd tussen de 10.000 en 15.000 advertenties online, de oudsten zijn nu van 2 maanden terug. Het lijkt mij dat zelfs met 50ct per advertentie die al snel 5 duizend euro of meer kan opleveren per maand.
Dit vergelijkend met abonnementen, even uitgaande van t huidige Hero abonnement a €3,75 de maand, dan moet je toch minimaal 1333 extra Premium abonnees zien te scoren. Dat is nog al wat, geen idee hoeveel actieve abonnee's Tweakers nu heeft maar toch.
Ik stel voor dat we de discussie houden op Tweakers Premium. Maar laat gezegd zijn; ook dit soort ideeën zijn voorbijgekomen en doorgerekend.
Dat klopt, het bereik van Tweakers is gigantisch en daar zijn we heel blij mee en trots op. Maar het is en blijft een niche site - zeker nu we begin dit jaar de strategische keuze hebben gemaakt om ons echt weer primair op de échte techliefhebber te richten.Ik heb er geen onderzoeken op nageplozen, maar er zijn wel 3 dingen die ik wil opmerken:
1) Je noemt "kleinere landen" en "niche onderwerpen". Ik denk dat Tweakers echt niet meer zo klein en "niche" is als het 10 of 15 jaar geleden was. Niet voor niets wordt, geheel terecht, jaarlijks met statistieken geschermd over hoe goed Tweakers wel niet bekend staat en hoeveel bereik men heeft.
Ik denk dat we het er snel over eens zijn dat de groep "echte techliefhebbers" kleiner is dan "heel Nederland".
Onze collega's hebben de afgelopen jaren velen zaken gedaan om de abonnementen te promoten. Ik heb geen uitputtende lijst onder de knop, maar de collega's hebben op dit vlak echt niet stil gezeten.2) Je hebt het over tractie van de huidige abonnementen. Dit wat ik nu zeg is ook al menig maal benoemd, maar ik heb in de laatste jaren vanuit Tweakers geen enkele, maar dan ook geen enkele, vorm van promotie voor de huidige abonnementen gezien. Misschien dat ik die banners/artikelen niet zie omdat ik al abonnee ben, maar ik denk dat er heel weinig energie in het promoten van het abonnee worden is gestoken. Dit als in bij reviews, video's, op de frontpage of waar dan ook een oproep doen van "hey, bevalt jou onze content, help/steun ons door abonnee te worden en je krijgt er een paar leuke gimmicks voor terug". Op Youtube roept menigeen ook op het einde sltijd "like and subscribe" en hoe kinderachtig dat ook klinkt, het helpt wel.
Fair enough, maar laten we toch stellen dat de Minecraft streamer op z'n zolderkamer echt een heel andere schaal is dan een publicatie met 70+ medewerkers (lees: Tweakers) binnen een grote uitgeverij. Het is dankzij die grote aantallen mensen dat we op Tweakers de grote hoeveel nieuws, reviews, gecategoriseerde producten en vele andere zaken kunnen bieden.3) Volgens jou, of ja ik zal zeggen de mensen achter Tweakers, is het zo dat blijkt dat donatie achtige structuren niet werken. Bij de oude stijl van media geloof ik dat graag, maar ik wil geloven dat Tweakers toch iets moderner/hipper is op dat gebied en een wat ander publiek trekt dan b.v. de Telegraaf. Ik denk dan eerder aan hoe donaties lopen bij Twitch streamers, Youtubers, Gofundme campagnes, DonateMeACoffee en nog wat van die varianten. Jullie willen me niet zeggen dat die zaken zich niet lonen, terwijl kids die Minecraft streamen of unboxings doen van speelgoed hier grof geld aan verdienen met content die mijn inziens vele malen minder boeiend is en met een publiek wat vaak veel jonger is (lees: veel minder te besteden heeft voor donaties).
Alle opbouwende kritiek is altijd welkom. Het is niet voor niets dat Wout, Olaf en veel andere collega's zelfs in hun vrije tijd nog deze thread en andere vormen van feedback / opbouwende kritiek doornemen.Goed, hier laat ik het bij. In ieder geval nog hartelijk dank @Koen Crijns voor de uitgebreide toelichting, maar ook de anderen uit de Tweakers staff, ik hoop dat mijn betoog (en dat van anderen) niet aan dovemans oren gericht zijn.