iew schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 02:14:
[...]
Okee, het huidige abonnementen model was niet succesvol, want niet genoeg tractie, de stappen in prijs zijn veel te groot, hebben te weinig waarde,hebben zat mensen al aangegeven.
Maar dan schrijft je later:"Het abonnementsmodel is uiteindelijk het enige model dat op bij veel partijen succesvol is ingevoerd." je bedoeld dus Premium maar noemt het ineens heel slim abonnementsmodel, is het ergens ook wel maar kom op zeg "pick one and stick with it"
Ik hoop niet dat je kwade bedoeling achter mijn woordkeuze ziet. Als is het maar omdat ik vanuit m'n redactie achtergrond me zelf heb aangeleerd om te variëren in woordkeuze, gebruik ik "Premium" en "abonnementsmodel" door elkaar. Daarmee wil ik niets verdoezelen o.i.d. Mocht dat zo overkomen, dat is niet de bedoeling.
Salariskosten zijn de grootste kostenpost, okee..., maar toch worden er nieuwe redacteuren etc aangenomen, nouja je noemt het "investeren in extra redactiekracht"
Ja, want we willen uiteraard niet simpelweg een bestaand percentage van de bestaande content betaalde maken. We hebben van meet af aan gezegd; als we een succesvol abonnementen voor artikelen aan de man willen brengen moeten we in kwaliteit én hoeveelheid omhoog. Dat is dan ook de insteek.
En dan dit: " Ook de optie om de site zonder advertenties te gebruiken wordt als weinig waardevol gezien, vermoedelijk omdat hetzelfde effect natuurlijk ook met een adblocker te bereiken is."
Tsja niet zo slim om dat dan al die tijd zelf aan te blijven bieden voor een euro..., waarmee je één van je eigen verdienmodellen eigenlijk de nek om draait, maar het komt door de adblockers en terugloop uit advertentiekosten euhhh.... ja hehe natuurlijk loopt dat dan terug.
Op zich heb je gelijk, maar ook hiervoor geldt: helaas zijn er zelden simpele oplossingen voor complexe problemen. Bedrijfsmatig zou je kunnen zeggen dat we per direct met de supporter abonnementen zouden moeten stoppen. Maar wat dan? We willen namelijk ook tegemoet komen aan de wens van veel community leden om geen advertenties te zien c.q. geen cookies van advertentienetwerken te krijgen. Ik denk dat als we zomaar Supporter zouden stoppen, dat er een minstens net zo langs thread met (negatieve) reacties zou zijn ontstaan als nu.
En dit ? "Tot slot: de introductie van Tweakers Premium moet je zien als onderdeel van de vele strategische veranderingen die we dit jaar hebben doorgevoerd. Dat begon eerder dit jaar met de aankondiging dat we hebben besloten ons met Tweakers weer primair op de echte techliefhebber te gaan richten en dus niet langer krampachtig gaan proberen Tweakers toegankelijk te maken voor normale consumenten (met alle financiële risisco’s van dien)."
Met andere woorden, normale consumenten kunnen geen tech liefhebbers zijn ? en zijn een financieel risico ?
Nee, sorry, dan begreep je me verkeerd. Tweakers heeft een paar jaar terug besloten om op te schuiven richting een mainstream publiek. Ofwel; de website en de artikel toegankelijker maken voor een breder publiek. Daar zijn we op teruggekomen, zoals eerder dit jaar bekend gemaakt. We hebben er ondubbelzinnig voor gekozen dat onze primaire doelgroep als vanouds de échte techliefhebbers zijn.
Ik denk dat we het er snel over eens zijn dat de groep "echte techliefhebbers" kleiner is dan de groep "alle gebruikers van techproducten". In potentie verkleint deze keuze dus onze doelgroep en dat bedoelde ik met het financiële risico.
Waar daar een paar jaar geleden andere gedachten over bestaan mag er echt geen misverstand over bestaand dat jullie - onze community, die éche techliefhebbers - de mensen zijn waar we ons met Tweakers primair op richten. En als het goed is zie je dat de afgelopen maanden ook weer weerspiegeld in de artikelen die we publiceren.
"Verder is de afhankelijkheid van slechts twee grote inkomstenstromen gevaarlijk. Mocht er om welke reden dan ook bij één van beide een issue ontstaan, dan hebben we een probleem."
Wanneer nu veel mensen weglopen vanwege dat Premium idee, de normale abbo's opzeggen, en geen Premium gaan afnemen, de animo voor premium toch laag blijft, zit je met hetzelfde probleem, de lastige normale consumenten die een financieel risico zijn, blijven de adblockers gebruiken, of lopen ook weg en daar zitten ook mensen tussen die geen adblocker gebruiken die misschien wel op ads klikken/kijken maar wellicht nu ook weg blijven.
Wij denken/hopen dat er voldoende techliefhebber zijn die Tweakers een dusdanig fijne website vinden dat ze een betaald abonnement willen nemen - zeker als we daar in ruil daarvoor meer exclusieve zaken, in eerste instantie exclusieve content, voor terug gaan geven.
Als in een doem scenario zou blijken dat in de toekomst vrijwel niemand een abonnement wil nemen op Tweakers en iedereen een adblocker installeert, dan sluit ik niet uit dat we op termijn heel vervelende bezuinigingen moeten doorvoeren. Gelukkig zijn we niet op dat punt en ik ben ervan overtuigd dat als wij met het hele team ons stinkende best voor jullie blijven doen, dat we ook nooit op dat punt gaan komen. Want hoewel dat wellicht niet altijd duidelijk is zo ik begrijp, neem van mij aan dat iedereen in het Tweakers team iedere dag vol passie aan de slag gaat om een zo goed mogelijke site te maken. En ik ben er trots op dat ik daar deel van mag uitmaken.