Het grote Tweakers Plus-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 63 Laatste
Acties:
  • 355.128 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xKeito
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01-2023
Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:32:
[...]

Euh, dat schreef ik nergens?
Direct werd het niet geschreven inderdaad, maar ik ben aan de reacties op je vorige reactie te zien niet de enige die het tussen de regels door zo heeft gelezen en opgevat - dat is denk ik wel duidelijk...

PSN: H1SOLO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:27:
[...]

Dank voor de feedback! Over het splitsen hebben we zelf ook nagedacht. Stel dat we bij het Brein-artikel een non-Premium nieuwsbericht van, zeg, 2 alinea's hadden gebracht, met de basis van het nieuws. Hoe zou jij dat vinden?
Dan heb ik liever alles of niks; je krijgt zo dan weer dubbele items die het weer onoverzichtelijk maken.

Ik denk eerder dat "premium" gewoon niet past bij nieuwitems, wel bij bijvoorbeeld uitgebreide reviews met videoitems e.d. dus een zogeheten "longread". (Zoals de artikelen die we paar keer uit het T.Net magazine zagen.)

Mooie voorbeelden zijn o.a. de NOS Specials: https://lab.nos.nl/specials/

[ Voor 7% gewijzigd door Illegal_Alien op 03-12-2020 18:40 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

janvanduschoten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:58:
[...]

Jij bent aan het klagen dat je iets niet ziet. Dat komt omdat je de algemene regels naast je neer hebt gelegd en wel een adblocker aan hebt staan op tweakers.
Lees de algemene voorwaarden eens door, waar je akkoord mee bent gegaan toen je lid werd.

4 Gebruiksvoorschriften Website en plaatsen Content > XII
De tweakers cookiewall is ism de wet en tweakers wil dit niet aanpassen begrijp ik. Dan is het altijd wat lastig om vervolgens wel de moral highground te gaan claimen vind ik.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:25
@Koen Crijns

Dank voor de uitgebreide reactie. Dat zullen velen zeker waarderen.

Is het feit niet zo dat 'premium' nu gewoon te vroeg van start is gegaan als het nog geen meerwaarde kan bieden? Waarom is er niet voor gekozen om gelijk goed van start te gaan en ervoor te zorgen dat 'premium' ook echt premium is? Het was (denk ik) door vele totaal anders ontvangen als er vanaf de start van de bèta daadwerkelijk premium artikelen een premium label zouden krijgen.

Is daar dan niet goed over nagedacht? Is het dan toch te snel van start gegaan? Of was dit al het plan zoals het nu gepresenteerd wordt?

Zucht...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
janvanduschoten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:58:
[...]

Jij bent aan het klagen dat je iets niet ziet. Dat komt omdat je de algemene regels naast je neer hebt gelegd en wel een adblocker aan hebt staan op tweakers.
Lees de algemene voorwaarden eens door, waar je akkoord mee bent gegaan toen je lid werd.

4 Gebruiksvoorschriften Website en plaatsen Content > XII
Alsjeblieft zeg, over hypocrisie gesproken. Laat Tweakers dan ook ff naar de AVG kijken m.b.t. de cookiewalls:
Op grond van de AVG zijn cookiewalls niet toegestaan. Dat komt omdat de AVG bepaalde eisen stelt aan de benodigde toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:45:
@Koen Crijns

Is het feit niet zo dat 'premium' nu gewoon te vroeg van start is gegaan als het nog geen meerwaarde kan bieden? Waarom is er niet voor gekozen om gelijk goed van start te gaan en ervoor te zorgen dat 'premium' ook echt premium is? Het was (denk ik) door vele totaal anders ontvangen als er vanaf de start van de bèta daadwerkelijk premium artikelen een premium label zouden krijgen.

Is daar dan niet goed over nagedacht? Is het dan toch te snel van start gegaan? Of was dit al het plan zoals het nu gepresenteerd wordt?
Als we vanaf dag 1 er geld voor hadden gevraagd dan was het antwoord denk ik ja. Dat is het hele idee achter deze testfase. Het is voor iedereen toegankelijk, kost niks (behalve een account) en we kunnen in het openbaar dingen gaan uitproberen en feedback verzamelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53
Luca schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:45:
[...]

Alsjeblieft zeg, over hypocrisie gesproken. Laat Tweakers dan ook ff naar de AVG kijken m.b.t. de cookiewalls:

[...]
Ik hou niet zo van de toon van dit bericht, maar ben wel benieuwd naar de uitleg van Tweakers over de cookiewall.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:terker nog; als dit een succesvol model was geweest, dan hadden de huidige Tweakers abonnementen wel meer tractie gehad.
Allereerst dank voor de uitgebreide reactie. Puntje voor hierboven begrijp ik, en heeft in het grote kostenplaatje misschien ook niet veel impact maar wil het wel benoemen: Wat als jullie aangegeven hadden meer/onafhankelijke inkomsten te moeten hebben voor het verbeteren van de kwaliteit, een soort oproep aan de community? Zoiets simpels voorleggen aan de community, zou het aantal abonnees niet omhoog schieten (I know I would)? Iedereen begrijpt jullie redenatie heus wel, en nogmaals, misschien financieel gezien niet de oplossing, maar in ieder geval wel een deel van, en goodwill vanuit de community die momenteel wel verspild wordt.

Gezien het punt van de survey lees ik hier uit reacties dat de survey die mensen onder ogen hebben gekregen nogal sturende vragen had en dat men zich nu niet herkent in wat aangegeven werd. Zou het een idee zijn de vragen en uitkomsten te delen?
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:In September kondigden we aan de review redacties van Tweakers en Hardware Info te combineren. Dat was geen bezuiniging (er is geen enkele redacteur ontslagen!) maar hebben we juist besloten omdat door dubbel werk te voorkomen we met dezelfde mensen nóg meer verschillende producten kunnen testen en reviewen voor onze community.
Als ik dit zo lees kwam er dus veel ruimte vrij met deze merge, waarom wordt er dan steeds verteld dat er niet genoeg tijd/FTEs is voor kwaliteitsverbetering/meer diepgang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
@WoutF
Hoe zijn jullie trouwens op de naam Premium gekomen? Ik vind bijv. Tweakers+ (Plus) veel leuker. Of Tweakers Extra.
Is hier ook over gesproken in de onderzoeken. Ik vind Premium vies klinken, maar dat is mijn 2 cents, maar misschien kunnen jullie daar nog iets mee. Ben wel benieuwd eigenlijk of er ook verschillende namen zijn doorgenomen in de gesprekken etc.

[ Voor 47% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:05
WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:48:
[...]

Als we vanaf dag 1 er geld voor hadden gevraagd dan was het antwoord denk ik ja. Dat is het hele idee achter deze testfase. Het is voor iedereen toegankelijk, kost niks (behalve een account) en we kunnen in het openbaar dingen gaan uitproberen en feedback verzamelen.
En wat zijn de bevindingen na 2 dagen in de testfase?
De feedback lijkt mij overduidelijk de negatieve kant op slaan. Aangezien het een testfase is kunnen we dan ook verwachten dat het hele 'premium' gebeuren afgeblazen wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:49:
Hoe zijn jullie trouwens op de naam Premium gekomen? Ik vind bijv. Tweakers+ (Plus) veel leuker. Of Tweakers Extra.
Is hier ook over gesproken in de onderzoeken. Ik vind Premium stom klinken, maar dat is mijn 2 cents, maar misschien kunnen jullie daar nog iets mee.
Ja, enkele posts terug bleek "Premium" het beste te liggen...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Crijns
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-09 21:08

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:45:
@Koen Crijns

Daar hebben we intern lang over nagedacht. Het was natuurlijk een optie geweest om met een "big bang" Tweakers Premium in één klap volledig te lanceren. Maar hoewel we veel onderzoek hebben gedaan, zijn er nog genoeg zaken die verder uitgediept moeten worden. Wat zijn nu exact de soorten content die jullie écht waardevol genoeg vinden om een abonnement te nemen? En wat is het juiste bedrag voor het abonnement? We hebben daar wel voldoende ideeën over, mede op basis van de onderzoeken, maar hebben besloten om een beta-periode te doen om juist dit soort zaken scherper te krijgen.

Voor de software developers onder ons; zie het als een agile launch van het project in plaats van waterfall. ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 17:15
@Koen Crijns

Ik snap het verhaal van de inkomsten maar zoals ik dit premium nu zie ga je mij in de toekomst verliezen als bezoeker. Ik denk dat nieuwsitems nooit het premium tagje zouden moeten krijgen en zeker niet dit artikel over brein en de providers. Diepgaande opiniestukken misschien wel maar maak daar dan een aparte cateogrie van waardoor ik als gewone bezoeker die het nieuws wil lezen hier niet elke keer mee geconfronteerd wordt. Elke keer geconfronteerd worden met je moet betalen want anders zie je niet alles werkt bij mij in ieder geval niet. Waardoor ik dus naar alternatieve sites ga zoeken en jullie dus ook niet meer onder andere via de pricewatch inkomsten door mij gaan genereren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberMania
Illegal_Alien schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:50:
[...]

Ja, enkele posts terug bleek "Premium" het beste te liggen...
Ik vind het een nare bijsmaak hebben, maar grappig dat het kennelijk beter lag onder de community.
Tweakers+ vind ik veel leuker dan premium content. Gewoon plusartikelen helder en duidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 18:52 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:34

MazeWing

The plot thickens...

Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
Beste allemaal,

De afgelopen dagen is er veel geschreven over de Tweakers Premium plannen in deze thread en het sentiment is, laten we het vriendelijk zeggen, niet erg positief. Ik heb veel van de reacties gelezen en bemerkt dat er vaak wordt geschreven dat de actie ondoordacht zou zijn, dat Tweakers meer onderzoek had moeten doen en dat dit project bij voorbaat kansloos is. Aangezien ik één van de personen ben die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar Tweakers Premium lijkt het mij goed als ik een aantal zaken wat nader toelicht.

(Overigens, voor wie mij niet kent, ik ben de oorspronkelijke oprichter van Hardware Info en de laatste jaren onderdeel van het management van Tweakers.)

Laat ik vooropstellen – we zijn niet over één nacht ijs gegaan met dit plan. Alles behalve zelfs, ik denk dat er in de historie van Tweakers weinig zaken zijn waar zoveel onderzoek naar is gedaan en waar zoveel mensen bij betrokken zijn geweest als bij Tweakers Premium.

Laat ik beginnen bij de aanleiding, waar Wout in deze thread ook al verschillende zaken over heeft gezegd. Laat ik één misverstand uit de weg ruimen: dat ons moederbedrijf DPG Media ons heeft opgedragen om een abonnementsvorm te introduceren is absoluut niet waar. Wat uiteraard wél zo is, is dat DPG Media ons opdraagt om een gezond rendement te realiseren. Hoe we dat doen is aan ons – en wij (het Tweakers / Hardware Info team) hebben zélf besloten dat dit de juiste route is.

Een kleine blik in de keuken: het gros van de inkomsten van Tweakers komt uit de Pricewatch en uit advertenties. Laat ik hier ook direct bij vermelden dat de huidige abonnementen, waar ik verderop nog iets meer over zal zeggen, geen significant inkomstenbron zijn. Lees: minder dan 1% van onze omzet. Hoewel we ons onze abonnees zéér waarderen, is het huidige abonnementenmodel, dat inmiddels alweer bijna 20 jaar bestaat, vanuit bedrijfsperspectief niet succesvol. Het aantal mensen dat een Tweakers abonnement heeft is in verhouding tot het aantal mensen dat Tweakers veelvuldig leest/gebruikt ook zeer laag.

Als er voldoende geld binnenkomt via de Pricewatch en advertenties, waarom dan toch overstappen naar een abonnementenmodel? Dat heeft meerdere redenen. Bovenal staan de inkomsten uit advertenties al sinds jaar en dag onder druk, niet in de laatste plaats vanwege adblockers. Ondanks de vele gebruikers die ons whitelisten (waarvoor dank!) is dit een probleem dat we niet opgelost krijgen. En ja – het argument van cookies/privacy/etc. is ons méér dan bekend, maar ook daarvoor bestaan helaas geen simpele oplossingen, maar dat is iets voor een andere keer.

Verder is de afhankelijkheid van slechts twee grote inkomstenstromen gevaarlijk. Mocht er om welke reden dan ook bij één van beide een issue ontstaan, dan hebben we een probleem. En je kunt je afvragen of je bij een publicatie als Tweakers, waar onafhankelijkheid onze belangrijkste kernwaarde is, überhaupt zo afhankelijk wil zijn van de inkomsten van derde partijen.

Tegenover inkomsten staan kosten en die zijn bij Tweakers aanzienlijk. Ik lees in de reacties alles over te dure kantoorpanden, het wagenpark van de eigenaren van DPG Media en wat iets meer zij. Ja, uiteraard hebben we allerhande overhead kosten maar laat ik twee dingen voorop stellen: Tweakers / DPG Media is geen bedrijf waar geld over de balk wordt gesmeten (alles behalve!) en bovenal de met afstand grootste kostenpost voor Tweakers zijn salarissen. En dan heb ik het over salarissen van onze redacteuren, onze developers, de mensen in ons testlab, en zo verder. Wij maken met z’n allen een zo goed mogelijke site voor jullie. Binnen ons testlab werken vier mensen full-time (excl. stagiair), op onze redactie werken ruim 20 mensen, we hebben zo’n 10 developers, en zo verder. Al deze mensen leveren geweldig werk en krijgen daarvoor een net salaris. Niet exorbitant, maar op z’n minst marktconform.

Als je puur kijkt naar de redactie kun je je afvragen of dat überhaupt rendabel is, zelfs als je alle neven effecten meerekent (zoals doorkliks in de Pricewatch als gevolg van een review). Ga maar na – een beetje review zit al snel een paar dagen testwerk in, plus meerdere dagen werk van een redacteur. Tweakers content is simpelweg duur om te maken en wij gaan in kwaliteit liever verder omhoog dan omlaag.
Zoals gezegd – niemand van DPG Media staat op dit moment bij ons op de stoep om te bezuinigen op de redactie. Maar dat is een situatie die we ook echt willen voorkomen.

Dan het onderzoek. Zoals geschreven, we zijn niet over één nacht ijs gegaan. Voor ons onderzoek hebben we in binnen en buitenland gekeken wat er gebeurt bij andere uitgeverijen en tech publicaties. En we hebben veel onderzoek gedaan bij jullie, onze community. Zowel bestaande abonnees als de rest van de community.

Om te beginnen, in tegenstelling tot de sympathieke suggesties die in dit topic worden gedaan zijn er in de wereld de facto geen succesvolle voorbeelden van grotere, journalistieke organisaties die een gezonde bedrijfsvoering kunnen draaien op basis van donaties. Zeker niet in kleinere landen en binnen niche-onderwerpen. Sterker nog; als dit een succesvol model was geweest, dan hadden de huidige Tweakers abonnementen wel meer tractie gehad. Het “Blendle”-model zie ik ook geregeld voorbijkomen in de reacties. Wie de onderzoeken erop naleest, komt er al snel achter dat “pay as you go”-modellen voor online, redactionele content notoir onsuccesvol zijn gebleken, niet in de laatste plaats bij Blendle zélf. Het abonnementsmodel is uiteindelijk het enige model dat op bij veel partijen succesvol is ingevoerd.

Zoals geschreven hebben we ook uitvoerig onderzoek gedaan binnen onze community en niet op de laatste plaats bij de bestaande abonnees. Begin dit jaar hebben we nog een uitvoerige survey naar al onze abonnees gestuurd, die door meer dan de helft is ingevuld. Daaruit komen een paar belangrijke dingen naar voren. Allereerst: verreweg de belangrijkste reden waarom mensen een abonnementen op Tweakers nemen is om ons (financieel) te steunen (waarvoor dank!). Men ziet over het algemeen weinig waarde in wat de abonnementen daadwerkelijk te bieden hebben. Ook de optie om de site zonder advertenties te gebruiken wordt als weinig waardevol gezien, vermoedelijk omdat hetzelfde effect natuurlijk ook met een adblocker te bereiken is.

We hebben onze abonnees gevraagd welke zaken we aan een abonnement zouden moeten toevoegen om het waardevoller te maken. De met afstand meest gegeven antwoorden zijn (varianten op) “exclusieve content”. Het onderzoek heeft ons verder veel geleerd over wat voor soort exclusieve content onze abonnees graag willen zien, allemaal input die is meegenomen in de plannen.

Naast het onderzoek naar bestaande abonnees hebben we ook gekeken naar de bredere community. Ook daarvoor zijn begin dit jaar uitgebreide onderzoeken gedaan – zowel via surveys als ook met diepte onderzoeken waarbij we bij community leden op bezoek zijn gegaan om goed door te vragen. Ook hier hebben we onderzocht wat de bereidheid tot betalen is, wat de ideale manier om dat te doen is en wat men er graag voor terugziet. Ook hier kwam exclusieve content als belangrijkste uit de bus én werd een abonnementsvorm verkozen boven andere methodes.

Zoals geschreven hebben we ook gekeken naar andere (tech)publicaties in binnen en buitenland. Abonnementen die (vrijwel) puur bieden dat de site zonder advertenties gebruikt kan worden zijn overal notoir onsuccesvol – ongeacht de prijs. Succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content zijn er wel te vinden. En ja, ook bij andere partijen ging de introductie niet zonder slag of stoot.
Met het risico dat ik puur herhaal wat mijn collega’s al hebben geschreven. Ons doel is absoluut niet dat de meerderheid van de content achter een paywall komt. Het gros van de content blijft gratis beschikbaar, net als (community) onderdelen als het forum en natuurlijk ook de Pricewatch. Sowieso zal feitelijk nieuws nooit achter een paywall komen – dat kun je immers overal vinden, al denk ik dat we met onze Nederlandse inslag ook aan feitelijk nieuws waarde toevoegen. En ook van productreviews hebben we expliciet gezegd dat die geen onderdeel gaan vormen van Premium. Wel gaan we allerhande nieuwe soorten, exclusieve content toevoegen, mede op basis van de suggesties die we in de onderzoeken hebben gekregen. En ja, daarvoor gaan we ook investeren in extra redactiekracht, boven de zeer grote groep redacteuren die Tweakers al heeft.

Tot slot: de introductie van Tweakers Premium moet je zien als onderdeel van de vele strategische veranderingen die we dit jaar hebben doorgevoerd. Dat begon eerder dit jaar met de aankondiging dat we hebben besloten ons met Tweakers weer primair op de echte techliefhebber te gaan richten en dus niet langer krampachtig gaan proberen Tweakers toegankelijk te maken voor normale consumenten (met alle financiële risisco’s van dien). In September kondigden we aan de review redacties van Tweakers en Hardware Info te combineren. Dat was geen bezuiniging (er is geen enkele redacteur ontslagen!) maar hebben we juist besloten omdat door dubbel werk te voorkomen we met dezelfde mensen nóg meer verschillende producten kunnen testen en reviewen voor onze community. Meer dan ooit staan jullie, de community, de échte techliefhebbers centraal bij Tweakers. En ja, daar vragen we dus wel wat voor terug, maar we gaan er alles aan doen om de nieuwe abonnementen meer dan de moeite waard te maken.
Was het dan niet verstandiger geweest om meteen “groots” uit te pakken met echt exclusieve content en artikelen die we eigenlijk nog nooit eerder hebben gezien op Tweakers.

Want juist daar steekt het nu en zijn denk ik verantwoordelijk voor 99% van de zorgen. De huidige premium artikelen zijn in geen enkel opzicht anders of beter dan de artikelen die we de afgelopen 15+ jaar al met enige regelmaat GRATIS voorbij zagen komen.

Hierdoor wordt de angst nog groter dat premium uiteindelijk precies dat gaat worden waar men al bang voor was. En helaas.... de tot nu toe geproduceerde premium artikelen doen niets om deze twijfel weg te nemen. Het enige dat ze doen is enkel voor meer twijfel zorgen.
De hele “attitude” die men vervolgens heeft richting de community is ook niet bepaald helpend...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
@WoutF
Is hier ook over gesproken in de onderzoeken. Ik vind Premium vies klinken, maar dat is mijn 2 cents, maar misschien kunnen jullie daar nog iets mee. Ben wel benieuwd eigenlijk of er ook verschillende namen zijn doorgenomen in de gesprekken etc.
Zelfs hier hebben we uitgebreid onderzoek naar gedaan. We hadden een lijst van vele potentiële namen, waarvan Tweakers Plus er ook één was. Zowel binnen de Crew als binnen een groep van de community hebben we dit uitgevraagd en uiteindelijk bleek uit het onderzoek Tweakers Premium de beste naam. Ook op dit vlak zijn we niet over één nacht ijs gegaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:48:
[...]

Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:50:
[...]

Daar hebben we intern lang over nagedacht. Het was natuurlijk een optie geweest om met een "big bang" Tweakers Premium in één klap volledig te lanceren. Maar hoewel we veel onderzoek hebben gedaan, zijn er nog genoeg zaken die verder uitgediept moeten worden. Wat zijn nu exact de soorten content die jullie écht waardevol genoeg vinden om een abonnement te nemen? En wat is het juiste bedrag voor het abonnement? We hebben daar wel voldoende ideeën over, mede op basis van de onderzoeken, maar hebben besloten om een beta-periode te doen om juist dit soort zaken scherper te krijgen.

Voor de software developers onder ons; zie het als een agile launch van het project in plaats van waterfall. ;)
Dank voor beide reacties. Mijn mening is wat dat betreft nog niet verandert, maar wellicht komt het omdat ik uit een andere sector kom waar een launch als deze niet kan.

Wat mij betreft genoeg informatie voor mij en ik zal het dan ook gewoon rustig afwachten. Met de stille hoop dat 'premium' ook echt premium gaat worden verder in de bèta periode voor livegang :)

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Luca schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
[...]

Ik denk dat je zojuist glazen hebt ingegooid. Fijn om te weten dat premium artikel blijkbaar alleen artikelen zullen zijn waar wat "degelijker" journalistiek (kuch hoor-wederhoor) is gedaan. Laten de freebies dan maar ergens uit de bodem van de grabbelton komen, de makkelijke stukken die je kan copy-pasten en ff vertaling erover heen.
Dat zeg ik toch nergens? We brengen nieuws op Tweakers al jaren volgens een bepaald stramien. Ook deze week hebben we weer meerdere nieuwsartikelen gepubliceerd waar achteraan is gebeld, waar eigen nieuwsgaring aan te pas kwam, waar we met eigen expertise waardevolle informatie hebben toegevoegd, enz. Waar echt tijd en moeite in is gestoken. Maar bij de wens om dat vaker en uitgebreider te doen, kwamen de grenzen in zicht. Als we nu investeren om dat wel te kunnen doen, betekent dat niet dat al het andere nieuws 'ergens uit de bodem van de grabbelton komt'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 15:03

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Allereerst bedankt voor het duidelijke antwoord over het onderzoek dat gedaan is! Ik heb nog wel even een vraag met betrekking tot het onderzoek onder de abonnees. Er is aangegeven dat ze graag exclusieve content willen hebben, maar nu lijkt het alsof er een abonnement naast/bij de huidige abonnementsvormen afgenomen moet worden om de artikelen te kunnen lezen. Nu kan ik dat in de brei van informatie en berichtgevingen gemist hebben, maar het zou mij verbazen als de abonnees dit bedoeld hebben.

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
Dat betekent overigens niet dat we hier niet meer mee zouden willen doen, maar om stukken te schrijven die qua niveau aansluiten bij dat van ICT-profs, moeten ze eigenlijk door diezelfde mensen geschreven worden.
(...)
We staan open voor tips van goede auteurs op dit vlak.
(...)
Duidelijke feedback, dank. Meer experts benaderen is zeker wat wij er zelf ook onder verstaan. Bijvoorbeeld bij uitgebreide nieuwsberichten, maar ook voor achtergronden en interviews.
Als we dan toch suggesties doen dan zie ik hier een kans: de community: maak meer gebruik van het Best Buy Guide principe.

Tweakers heeft een site vol met ICT-profs en experts die (via badges, profielen, karma, etc) al is voorgesorteerd op kennis en kwaliteit en de bereidheid om die kennis te delen.
Je zou verdiepende artikelen kunnen schrijven in samenwerking met de community.
Neem bijvoorbeeld het artikel over HDMI. Ik zie het dan zo voor me dat de journalist van Tweakers eerst een onderwerp bedenkt en wat vragen die in het artikel beantwoord moeten worden. Die vragen zet je uit bij leden die verstand hebben van receivers, TV's en/of consoles. Die geven antwoord en geven wat tips over interessante deelonderwerpen, vervolgvragen en wijzen op vergissingen en valkuilen. Vervolgens kan de journalist deze kennis gebruiken bij het schrijven van een artikel.

Ik denk dat veel Tweakers daar aan mee zouden willen werken, maar misschien zit er een soort community bias in: de leden die opvallen zijn de leden die hun mond opentrekken. Van de leden die dat niet willen hoor je per definitie niks.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Zaphara schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:49:
[...]

Allereerst dank voor de uitgebreide reactie. Puntje voor hierboven begrijp ik, en heeft in het grote kostenplaatje misschien ook niet veel impact maar wil het wel benoemen: Wat als jullie aangegeven hadden meer/onafhankelijke inkomsten te moeten hebben voor het verbeteren van de kwaliteit, een soort oproep aan de community? Zoiets simpels voorleggen aan de community, zou het aantal abonnees niet omhoog schieten (I know I would)? Iedereen begrijpt jullie redenatie heus wel, en nogmaals, misschien financieel gezien niet de oplossing, maar in ieder geval wel een deel van, en goodwill vanuit de community die momenteel wel verspild wordt.
De Tweakers abonnementen bestaan inmiddels 18 jaar. In die 18 jaar zijn er talloze initiatieven geweest om het aantal abonnees significant te laten stijgen, ook initiatieven in lijn met jouw suggestie. Die hebben allemaal wel iets van effect gehad, maar niet voldoende om het abonneeinkomsten significant te maken. Het blijft staan dat de abonnementen op dit moment te weinig waarde bieden - iets wat ook duidelijk uit de onderzoeken naar voren kwam.
Gezien het punt van de survey lees ik hier uit reacties dat de survey die mensen onder ogen hebben gekregen nogal sturende vragen had en dat men zich nu niet herkent in wat aangegeven werd. Zou het een idee zijn de vragen en uitkomsten te delen?
Ik zou de survey er weer eens bij moeten pakken maar ik weet dat we veel aandacht hebben besteedt aan de vraagstelling en dat we er op hebben gelet dat die niet sturend / suggestief is.
Als ik dit zo lees kwam er dus veel ruimte vrij met deze merge, waarom wordt er dan steeds verteld dat er niet genoeg tijd/FTEs is voor kwaliteitsverbetering/meer diepgang.
We hebben inderdaad veel meer redactionale capaciteit bij de review redactie sinds de merge. En die willen we inderdaad inzetten in én meer geteste producten/reviews én betere reviews. Volgens mij is de gezamenlijke reviewredactie onder leiding van Eric van Ballegoie daar goed mee bezig, maar dat oordeel laat ik graag aan jullie.

Laat uiteraard gezegd zijn dat nu we de Tweakers review redactie met zes mensen hebben uitgebreid, dat de noodzaak om een goed rendement te draaien nog belangrijker wordt.

(En een uitbreiding voor Premium komt hier nog bovenop!)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 08:56

Een kleine blik in de keuken: het gros van de inkomsten van Tweakers komt uit de Pricewatch en uit advertenties. Laat ik hier ook direct bij vermelden dat de huidige abonnementen, waar ik verderop nog iets meer over zal zeggen, geen significant inkomstenbron zijn. Lees: minder dan 1% van onze omzet. Hoewel we ons onze abonnees zéér waarderen, is het huidige abonnementenmodel, dat inmiddels alweer bijna 20 jaar bestaat, vanuit bedrijfsperspectief niet succesvol. Het aantal mensen dat een Tweakers abonnement heeft is in verhouding tot het aantal mensen dat Tweakers veelvuldig leest/gebruikt ook zeer laag.
Bedankt voor deze transparantie.

En ja – het argument van cookies/privacy/etc. is ons méér dan bekend, maar ook daarvoor bestaan helaas geen simpele oplossingen, maar dat is iets voor een andere keer.
Voor velen is dit de reden om jullie niet niet te whitelisten of om niet een abonnement af te sluiten. Dus ik denk dat dit juist een onderwerp is voor deze keer en niet een andere keer.

Zoals geschreven hebben we ook uitvoerig onderzoek gedaan binnen onze community en niet op de laatste plaats bij de bestaande abonnees. Begin dit jaar hebben we nog een uitvoerige survey naar al onze abonnees gestuurd, die door meer dan de helft is ingevuld. Daaruit komen een paar belangrijke dingen naar voren. Allereerst: verreweg de belangrijkste reden waarom mensen een abonnementen op Tweakers nemen is om ons (financieel) te steunen (waarvoor dank!). Men ziet over het algemeen weinig waarde in wat de abonnementen daadwerkelijk te bieden hebben. Ook de optie om de site zonder advertenties te gebruiken wordt als weinig waardevol gezien, vermoedelijk omdat hetzelfde effect natuurlijk ook met een adblocker te bereiken is.
Maar dit is een onderzoek met een vooropgesteld doel. Het voelt allemaal heel erg een richting. Ik denk dat als jullie het vraagstuk waarmee jullie spelen open aan de community hadden voorgelegd dat er meer draagvlak zou zijn voor de ideeën die daar uitkomen.

We hebben onze abonnees gevraagd welke zaken we aan een abonnement zouden moeten toevoegen om het waardevoller te maken. De met afstand meest gegeven antwoorden zijn (varianten op) “exclusieve content”. Het onderzoek heeft ons verder veel geleerd over wat voor soort exclusieve content onze abonnees graag willen zien, allemaal input die is meegenomen in de plannen.
Alleen hebben we in dat onderzoek niet aan kunnen geven dat een splitsing van content (en dus reacties en deelnemende tweakers aan discussies) een slecht idee is. En dat mis ik verder nog in dit verhaal. Er wordt niet in gegaan op de community, die zo belangrijk voor Tweakers.net is. De community waar jullie voor een groot deel op drijven. En die jullie hiermee kunnen gaan splitsen en verliezen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44

Blokker_1999

Full steam ahead

Yero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:11:
[...]

Misschien was het niet geheel duidelijk, maar er is nooit gezegd dat nieuwsberichten niet onder premium zou vallen (zie het introbericht). Het primaire nieuws niet, de langere en verdiepende nieuwsberichten, waar beduidend meer werk in zit, wel. Zie ook de reactie van Olaf.
Nu ga ik even @Olaf quoten
Nee, het standaardnieuws en productreviews blijven hoe dan ook voor iedere lezer toegankelijk, account of geen account. Het gaat om een relatief bescheiden percentage artikelen die voornamelijk aanvullend zijn op het huidige aanbod.
Voor mij is een artikel dat aangeeft dat KPN en Ziggo de mails van BREIN willen versturen onder bepaalde voorwaarden gewoon een opvolging van het bericht dat BREIN zulke meldingen verstuurd wenst te zien en valt dat voor mij onder standaard, primair nieuws. Het is niet omdat je de opmaak wat aanpast dat dit geen primair nieuws meer is. Dit is geen extra content of diepgang. Dit is gewoon nieuws.

En dat is net waar iedereen hier al dagen op staat te wijzen en wat men vanuit Tweakers minimaliseert. De uiteindelijke aanpassing voor de bezoeker lijkt groter te zijn dan continue wordt voorgespiegeld. Het gaat voor zover ik kan zien niet enkel om extra content en meer diepgang. Alle facetten van wat we vroeger gewoon waren op de frontpage worden hierdoor getroffen en het zal me niet verbazen dat voordat de beta om is we ook de eerste productreviews gaan zien met een Premium label met het excuus dat deze langer is dan van wat we tot aan de zomer gewoon waren. En ik kan me daarin vergissen, maar dat zou dan nog eens een positieve verrassing zijn in heel dit verhaal.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Om te beginnen, in tegenstelling tot de sympathieke suggesties die in dit topic worden gedaan zijn er in de wereld de facto geen succesvolle voorbeelden van grotere, journalistieke organisaties die een gezonde bedrijfsvoering kunnen draaien op basis van donaties. Zeker niet in kleinere landen en binnen niche-onderwerpen. Sterker nog; als dit een succesvol model was geweest, dan hadden de huidige Tweakers abonnementen wel meer tractie gehad. Het “Blendle”-model zie ik ook geregeld voorbijkomen in de reacties. Wie de onderzoeken erop naleest, komt er al snel achter dat “pay as you go”-modellen voor online, redactionele content notoir onsuccesvol zijn gebleken, niet in de laatste plaats bij Blendle zélf. Het abonnementsmodel is uiteindelijk het enige model dat op bij veel partijen succesvol is ingevoerd.
Volgens mij is er nog een succesvol model: venture capitalism. Uit Quartz:
“When we started, investors did not want to invest in anything that involved journalists or reporters or other professional people creating content,” said Jonah Peretti, the chief executive of BuzzFeed, which launched in 2006. “Everyone just said, ‘You can’t get venture capital if you’re hiring people who make content.’”

These days, BuzzFeed is rapidly expanding with $46 million in funding. Vox Media has raked in some $80 million in venture capital. Business Insider’s $12 million boost last week makes its haul about $30 million. And feel-good social curation site Upworthy has raised about $12 million since launching two years ago.

“Suddenly, the market for content just opened up,” said Sarah Lacy, founder of PandoDaily, which has secured about $4 million in venture capital since 2012. “It’s dramatically changed. I think a lot of it for me was Vice getting valued at $1 billion. No one had seen anything like that in the content space. And they’re trying to speak to a very specific audience that’s hard to reach in a deeply authentic way. It’s certainly not something you’re phoning in. It’s not a pre-written press release. It’s not a listicle.”
https://qz.com/186492/why...ddenly-investing-in-news/
Of dat voor Tweakers werkt weet ik niet, maar je hebt hier wel een extra pareltje: de community (dat is je unique selling point).

En ook een community-driven website als Stack Overflow draait op venture capital:
Stack Overflow has raised a total of $153M in funding over 5 rounds. Their latest funding was raised on Jul 28, 2020 from a Series E round.
Stack Overflow is funded by 17 investors. Spark Capital and Index Ventures are the most recent investors.
https://www.crunchbase.co...erflow/company_financials
Is dat iets waar jullie naar gekeken hebben? Past zoiets überhaupt bij DPG? Het lijkt me niet dat er geen investeerders zouden zijn die interesse hebben om in Tweakers te investeren (i.t.t. gebruikers die in het klein bijdragen via premium of abonnementen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Overigens ben ik oprecht benieuwd Koen Crijns wat dan die succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content zijn voor een vergelijkbaar platform als Tweakers. Tweakers is toch een unieke formule en ben dan zeer benieuwd met wie jullie het hebben vergeleken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyberMania
Toch gaat het niet enorm slecht dat zo'n noodgreep noodzakelijk is. In het jaarverslag over 2019 staat:
Tweakers heeft zijn beste jaar ooit achter de rug. De site doorbrak de grens van 900.000 gebruikersaccounts, noteerde een groei van 5 procent actieve, ingelogde gebruikers op maandbasis en vergrootte zijn jaarbereik met 4 procent.
https://jaarverslag2019.d...r-mensen-over-technologie

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
RagEnigma schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:51:
@Koen Crijns

Ik snap het verhaal van de inkomsten maar zoals ik dit premium nu zie ga je mij in de toekomst verliezen als bezoeker. Ik denk dat nieuwsitems nooit het premium tagje zouden moeten krijgen en zeker niet dit artikel over brein en de providers. Diepgaande opiniestukken misschien wel maar maak daar dan een aparte cateogrie van waardoor ik als gewone bezoeker die het nieuws wil lezen hier niet elke keer mee geconfronteerd wordt. Elke keer geconfronteerd worden met je moet betalen want anders zie je niet alles werkt bij mij in ieder geval niet. Waardoor ik dus naar alternatieve sites ga zoeken en jullie dus ook niet meer onder andere via de pricewatch inkomsten door mij gaan genereren.
Wij willen deze periode juist leren wat voor content wél en wat voor content niet uniek danwel waardevol genoeg is om een abonnement voor te nemen. We zitten nu dus echt is een test periode. De feedback die bij de artikelen kan worden achtergelaten zal door de redactie intensief gebruikt worden om Tweakers Premium tijdens de beta-fase steeds beter te maken en uiteindelijk geschikt voor lancering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
TweakOverflow schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:54:
Allereerst bedankt voor het duidelijke antwoord over het onderzoek dat gedaan is! Ik heb nog wel even een vraag met betrekking tot het onderzoek onder de abonnees. Er is aangegeven dat ze graag exclusieve content willen hebben, maar nu lijkt het alsof er een abonnement naast/bij de huidige abonnementsvormen afgenomen moet worden om de artikelen te kunnen lezen. Nu kan ik dat in de brei van informatie en berichtgevingen gemist hebben, maar het zou mij verbazen als de abonnees dit bedoeld hebben.
We hebben de abonnees gevraagd waarmee we hun huidige abonnement waardevoller kunnen maken c.q. waarmee we ze zouden kunnen verleiden om een duurder abonnement te nemen.

Over hoe de abonnementen er bij de launch van Tweakers Premium exact uit gaan zien en wat de tarieven worden hebben we wel ideeën, maar dat willen we juist tijdens deze beta-periode verder onderzoeken.

Niemand van ons heeft gezegd dat Tweakers Premium iets wordt dat bovenop een abonnement als Hero genomen zou moeten worden. Hoe het precies gaat uitzien zullen we op een nader moment bekend maken en is iets wat zeker nog niet in steen gebeiteld is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

@WoutF
Het woord premium suggereert dat er iets achter de link schuilt wat een ander medium je niet zal laten zien. Het suggereert dat als jij dit kan lezen jij je speciaal voelt. Jij hoopt daar dus iets te lezen wat je elders niet leest. Het is allemaal psychologische marketing. Hier zijn boeken vol over geschreven.

Maar niet getreurd hoor. De meeste premium artikelen kan je gewoon lezen met een adblocker of openen in je incognito venster. En anders zijn er voldoende sites waar je je info ook kan weghalen zonder dat het geld kost.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:15
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:00:
[...]

Wij willen deze periode juist leren wat voor content wél en wat voor content niet uniek danwel waardevol genoeg is om een abonnement voor te nemen. We zitten nu dus echt is een test periode. De feedback die bij de artikelen kan worden achtergelaten zal door de redactie intensief gebruikt worden om Tweakers Premium tijdens de beta-fase steeds beter te maken en uiteindelijk geschikt voor lancering.
Misschien een idee om dan een poll onderaan de testartikelen te zetten. Dan weet je gelijk hoe het ontvangen is. Dat lijkt me beter dan nu een bak ellende ontvangen in dit forum. Nu moet je maar even gaan vissen naar goede reacties en lijkt alles kut. Met een poll zie je ook of mensen het goed ontvangen. Dit forum is net als shopreviews. Mensen laten alleen iets horen als het slecht is. :)

Voorbeeldje:
Vind je dit artikel passen bij de premium naam?
[ ] ik vind dit artikel niet passen bij premium
[ ] ik vind dit artikel redelijk passen bij premium
[ ] ik vind dit artikel echt passen bij premium.

[ Voor 14% gewijzigd door Heijmenberg99 op 03-12-2020 19:11 . Reden: Iets meet nuance aangebracht :) ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Retrospect
CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:59:
Toch gaat het niet enorm slecht dat zo'n noodgreep noodzakelijk is. In het jaarverslag over 2019 staat:

[...]

We hebben hier simpelweg te maken met DPG media.
Sinds ze Hardware.info hebben opgekocht hebben ze zo'n beetje het monopolie in het Nederlandstalige gebied. Hardware.info haar forum is, onder hevig protest van gebruikers, de nek omgedraaid en de site is nu een sterfhuisconstructie. Die wordt over 1 of 2 jaar waarschijnlijk op zwart gezet. Kostenbesparing.
Sinds Tweakers is overgenomen door DPG media (voorheen de Persgroep) zoekt men allerlei manieren om er meer geld uit te halen.

Gelukkig geeft dit wanbeleid van DPG media andere mensen de motivatie om nieuwe initiatieven op te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:59:

[...]

Dat zegt toch niet direct iets over de financiële situatie van Tweakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:43
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:00:
[...]

Prima, maar toch is er vandaag besloten een uitgebreid nieuwsartikel als premium te bestempelen terwijl gister al duidelijk was dat het 6g artikel de badge premium ook niet waard was volgens de community. Waarom dan toch zoiets als premium posten?

Buiten om dat dit een zogenaamde bèta test is, is dit natuurlijk een ingebouwde acceptatie periode voordat alles live gaat. Waarom dan alsnog de community op de kast jagen door zulke nieuws artikelen als premium te bestempelen?

Mijn feedback? Meer kwaliteit en veel minder kwantiteit. Hooguit 5 artikelen per maand die de badge Premium ook daadwerkelijk waard zijn.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
robcoenen schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:05:
[...]

Dat zegt toch niet direct iets over de financiële situatie van Tweakers?
Klopt, maar slecht gaat het ook zeker niet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
aequitas schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:58:
Voor velen is dit de reden om jullie niet niet te whitelisten of om niet een abonnement af te sluiten. Dus ik denk dat dit juist een onderwerp is voor deze keer en niet een andere keer.
Dat we iets moeten met cookiewall e.d. is ons duidelijk. We hebben eerder al aangegeven dat we niet met de rest van DPG Media zijn meegegaan met de zogenaamde TCF 2.0 cookiewall aangezien we die oplossing, mede op basis van alle input van de community, niet ideaal vinden. Ik kan/wil/mag er op dit moment niet veel meer zeggen, maar weet dat we op dit vlak niet stil zitten.
Maar dit is een onderzoek met een vooropgesteld doel. Het voelt allemaal heel erg een richting. Ik denk dat als jullie het vraagstuk waarmee jullie spelen open aan de community hadden voorgelegd dat er meer draagvlak zou zijn voor de ideeën die daar uitkomen.
Ja, dit waren onderzoeken met een vooropgesteld doel, namelijk een derde significante inkomstenbron, idealiter vanuit de gebruikers van onze site. Zeker de eerste onderzoeken hadden zeker niet als doel "hoe introduceren we een nieuwe abonnementsvorm". Zoals ik al schreef ik mijn uitgebreide reactie; de keuze voor de abonnementsvorm was een resultaat van veel onderzoek.
Alleen hebben we in dat onderzoek niet aan kunnen geven dat een splitsing van content (en dus reacties en deelnemende tweakers aan discussies) een slecht idee is. En dat mis ik verder nog in dit verhaal. Er wordt niet in gegaan op de community, die zo belangrijk voor Tweakers.net is. De community waar jullie voor een groot deel op drijven. En die jullie hiermee kunnen gaan splitsen en verliezen.
Eind 2016 werd ik onderdeel van DPG Media en onderdeel van het management van Tweakers. Als er juist iets is wat mij de eerste weken keer op keer verbaasde (in positieve zin) is dat letterlijk bij alle discussies binnen het Tweakers management de belangen van de community steevast uitgebreid worden besproken en gewogen. En dat gebeurt tot op de dag vandaag. Het is misschien niet altijd zichtbaar en vaak zijn er (helaas) tegenstrijdige belangen die moeten worden afgewogen, maar neem één ding van mij aan. Ik heb veel uitgeverijen van binnen en buiten gezien in m'n lezen. Zo'n enorme focus op het belang van de community als bij Tweakers heb ik nog nooit ergens meegemaakt en is echt uniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luca
Verwijderd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:04:
[...]

Het woord premium suggereert dat er iets achter de link schuilt wat een ander medium je niet zal laten zien. Het suggereert dat als jij dit kan lezen jij je speciaal voelt. Jij hoopt daar dus iets te lezen wat je elders niet leest. Het is allemaal psychologische marketing. Hier zijn boeken vol over geschreven.

Maar niet getreurd hoor. De meeste premium artikelen kan je gewoon lezen met een adblocker of openen in je incognito venster. En anders zijn er voldoende sites waar je je info ook kan weghalen zonder dat het geld kost.
Ik vermoed dat de premium artikelen vrij snel gepubliceerd zullen worden op paste-bin achtige sites door bepaalde users zodra het eenmaal achter een paywall zit. Dat is ook het geval bij het AD of Telegraaf, zie op Reddit wel eens dingen verschijnen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CyberMania
@Koen Crijns eerlijk is eerlijk, wel tof dat je zo diep ingaat op een aantal vragen/zorgen! 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:34

MazeWing

The plot thickens...

Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:03:
[...]

We hebben de abonnees gevraagd waarmee we hun huidige abonnement waardevoller kunnen maken c.q. waarmee we ze zouden kunnen verleiden om een duurder abonnement te nemen.

Over hoe de abonnementen er bij de launch van Tweakers Premium exact uit gaan zien en wat de tarieven worden hebben we wel ideeën, maar dat willen we juist tijdens deze beta-periode verder onderzoeken.

Niemand van ons heeft gezegd dat Tweakers Premium iets wordt dat bovenop een abonnement als Hero genomen zou moeten worden. Hoe het precies gaat uitzien zullen we op een nader moment bekend maken en is iets wat zeker nog niet in steen gebeiteld is.
Ik denk dat transparantie, zeker nu de laatste dagen duidelijk is geworden hoe het gros van de mensen over premium denkt, erg belangrijk is.

Het hoeft dan nog niet in steen gebeiteld te zijn, het is wel interessant om te zien waar men aan denkt. Dit geeft namelijk toch aan in welke richting Tweakers zal gaan.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Verwijderd1 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:59:
Is dat iets waar jullie naar gekeken hebben? Past zoiets überhaupt bij DPG? Het lijkt me niet dat er geen investeerders zouden zijn die interesse hebben om in Tweakers te investeren (i.t.t. gebruikers die in het klein bijdragen via premium of abonnementen)
Een traditionele investeerder wil z'n investering op termijn terug, mét rendement. Dat zou dus betekenen dat de nood voor andere verdienmodellen en hoge winstmarges nog veel meer aanwezig zou zijn. Sowieso zijn we bij Tweakers de status van investeringen voor bij; het is inmiddels een gevestigde publicatie (ruim 21 jaar oud!), onderdeel van een grote uitgeverij, die gewoon een gezond rendement moet draaien.

Investeerders die niets terug willen zien zijn donateurs. Dat zou een mooi model zijn, maar daar kun je langdurig geen serieuze publicatie op draaien (zie mijn originele post).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
MazeWing schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:13:
[...]

Ik denk dat transparantie, zeker nu de laatste dagen duidelijk is geworden hoe het gros van de mensen over premium denkt, erg belangrijk is.
Ja ik vind de premium-artikelen tot nu toe behoorlijk teleurstellen in kwaliteit. Bijv. sommige lezen als advertorials ( nieuws: Nederlands bedrijf belooft accu met hogere energiedichtheid door sili... ) en andere artikelen weer als gewoon nieuws ( nieuws: Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruiker... ). Geeft me niet echt vertrouwen.

[ Voor 39% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Luca schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:10:
[...]

Ik vermoed dat de premium artikelen vrij snel gepubliceerd zullen worden op paste-bin achtige sites door bepaalde users zodra het eenmaal achter een paywall zit. Dat is ook het geval bij het AD of Telegraaf, zie op Reddit wel eens dingen verschijnen.
Brave browser op de mobiel en bijvoorbeeld AD openen in privé tab. Buiten dat zijn er betere en minder gekleurde info kanalen voor zowat elke tak van nieuws. Gratis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:52

vrotogel

leest vooral mee

Wat tot zover is gepresenteerd als premium content voegt voor mij niet toe dat ik daar voor zou willen betalen. Tweakers.net was een site in den beginne die dit soort info gewoon aanbood. Tegenwoordig schijn je daarvoor te moeten betalen. Prima, daar ben ik niet tegen maar dan verwacht ik wel wat meer. Ik heb de premium artikelen gelezen en voor mij valt de afweging voor een betaald abonnement negatief uit. Maar dat is maar een mening ...

Life 's hard and then you die

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:15
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:10:
Dat we iets moeten met cookiewall e.d. is ons duidelijk. We hebben eerder al aangegeven dat we niet met de rest van DPG Media zijn meegegaan met de zogenaamde TCF 2.0 cookiewall aangezien we die oplossing, mede op basis van alle input van de community, niet ideaal vinden. Ik kan/wil/mag er op dit moment niet veel meer zeggen, maar weet dat we op dit vlak niet stil zitten.
Is het dan geen tijd om als Tweakers.net je kont eens om te draaien en tegen DPG te zeggen dat ze ff moeten dimmen met hun machtsvergrijp. Ik snap dat je onderdeel van DPG bent maar als technologiewebsite is zeker op het internet het goede voorbeeld laten zien belangrijk. Hoeveel moeite is het om een andere cookiewall te laten zien en zelf het heft in hand te nemen. Al ziet de NIET illegale cookiewall er crap uit is het al beter dan de illegale cookiewall :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:38
CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:10:
[...]

Klopt, maar slecht gaat het ook zeker niet.
Een groot gedeelte van deze bezoekers zijn waarschijnlijk eenmalige forumbezoekers door alle reclames. Bezoekers waarop de community niet op zat te wachten, gezien alle commentaren op de newbie vragen. Deze doelgroep wordt nu niet meer benaderd en zal dus ook niet meer tot page views leiden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Retrospect schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:05:
[...]

We hebben hier simpelweg te maken met DPG media.
Sinds ze Hardware.info hebben opgekocht hebben ze zo'n beetje het monopolie in het Nederlandstalige gebied. Hardware.info haar forum is, onder hevig protest van gebruikers, de nek omgedraaid en de site is nu een sterfhuisconstructie. Die wordt over 1 of 2 jaar waarschijnlijk op zwart gezet. Kostenbesparing.
Sinds Tweakers is overgenomen door DPG media (voorheen de Persgroep) zoekt men allerlei manieren om er meer geld uit te halen.

Gelukkig geeft dit wanbeleid van DPG media andere mensen de motivatie om nieuwe initiatieven op te zetten.
Laat ik hier als voormalig oprichter van Hardware Info heel duidelijk in zijn. De keuze om Hardware Info terug te schalen en de reviewredactie te integreren binnen Tweakers hebben we binnen het Tweakers/HWI management team genomen (en van die beslissing was ik onderdeel).

Dit was uitdrukkelijk niet onder invloed of druk van DPG Media. Sterker nog; toen we verschillende scenario's aan het verkennen waren werd ons eigenlijk maar bij één potentieel scenario de pas afgesneden: het compleet stoppen van Hardware Info (überhaupt geen scenatio dat we graag wilden) werd niet toegestaan.

Waarom hebben we ervoor gekozen om Hardware Info terug te schalen? Dat heeft alles te maken met ons beslissing om ons weer echt primair te richten op de échte techliefhebber. Uit alle onderzoeken kwam dat de doelgroep van Tweakers en Hardware Info vrijwel gelijk was. Er was veel dubbel werk, bij alle belangrijke productlanceringen waren twee redacteuren bezig gelijkaardige reviews te schrijven en op geen van beide sites was alles terug te vinden. Na veel wikken en wegen (ook op dit vlak zijn we niet over één nacht ijs gegaan) hebben we besloten dat we denken dat we jullie - de échte techliefhebbers - de beste en de meeste content kunnen bieden als we de krachten bundelen onder één merk.

Was dat voor ondertekende als oprichter van Hardware Info een leuk besluit? Natuurlijk niet. Was het een verstandig besluit? Daar ben ik van overtuigd. En zoals gezegd, ik was zelf één van de mensen die heeft bijgedragen aan de plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
AtlAntA schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:08:
[...]

Prima, maar toch is er vandaag besloten een uitgebreid nieuwsartikel als premium te bestempelen terwijl gister al duidelijk was dat het 6g artikel de badge premium ook niet waard was volgens de community. Waarom dan toch zoiets als premium posten?

Buiten om dat dit een zogenaamde bèta test is, is dit natuurlijk een ingebouwde acceptatie periode voordat alles live gaat. Waarom dan alsnog de community op de kast jagen door zulke nieuws artikelen als premium te bestempelen?

Mijn feedback? Meer kwaliteit en veel minder kwantiteit. Hooguit 5 artikelen per maand die de badge Premium ook daadwerkelijk waard zijn.
De redactie zal gedurende de beta periode veel verschillende soorten content proberen. Soms zullen ze de spijker op z'n kop slaan, soms zullen ze plank volledig mis slaan. Ik heb mijn collega's hoog zitten en ben ervan van overtuigd dat ze met alle inzichten die we deze periode verzamelen een goed product kunnen neerzetten. En daarvoor is opbouwende kritiek meer dan welkom.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Heijmenberg99 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:16:
[...]

Is het dan geen tijd om als Tweakers.net je kont eens om te draaien en tegen DPG te zeggen dat ze ff moeten dimmen met hun machtsvergrijp. Ik snap dat je onderdeel van DPG bent maar als technologiewebsite is zeker op het internet het goede voorbeeld laten zien belangrijk. Hoeveel moeite is het om een andere cookiewall te laten zien en zelf het heft in hand te nemen. Al ziet de NIET illegale cookiewall er crap uit is het al beter dan de illegale cookiewall :)
Een groot gedeelte van mijn job (en die van mijn collega's) is DPG Media uitleggen dat Tweakers wat anders is dan de gemiddelde website. En dat gaat in de regel prima - het moge duidelijk zijn dat we bij Tweakers veel dingen anders doen dan bij AD of de Volkskrant.

Ik begrijp dat het sentiment richting DPG bij velen niet positief is en ik heb niet de illusie dat ik dat kan wegnemen. Maar laat ik er tweee dingen op zeggen. 1) Het is absoluut niet in DPG's belang als ze de Tweakers community en daarmee Tweakers de nek om zouden draaien. 2) Als DPG Media echt zo'n naar bedrijf was geweest, was ondergetekende na de verkoop wel snel weggeweest. Het feit dat zowel de oorspronkelijker oprichter van Tweakers (Femme) als de oospronkelijke oprichters van Hardware Info (Frank, Eric en ik) nog bij DPG Media werkzaam zijn, mag een bewijs zijn dat het een fijn bedrijf is om werkzaam voor te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:Succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content zijn er wel te vinden. En ja, ook bij andere partijen ging de introductie niet zonder slag of stoot.
EDIT: Was bij mijn vorige post vergeten te quoten.

Overigens ben ik oprecht benieuwd wat dan die succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content zijn voor een vergelijkbaar platform als Tweakers. Tweakers is toch een unieke formule en ben dan zeer benieuwd met wie jullie het hebben vergeleken.

En dit is wellicht een flauwe dooddoener, maar iemand die niet indirect, maar direct voor het moederbedrijf DPG werkt en vertelt dat DPG nergens mee te maken heeft en dat Tweakers helemaal vrij staat in de beslissingen zal toch door velen met een korreltje zout genomen blijven worden. Waarmee ik zeker niet zeg dat je liegt of iets in die trent natuurlijk, maar het blijft enigszins verdacht, ik zou mijn bedrijf ook nooit publiekelijk tegenspreken. Maar goed, daar is veel over gezegd, en daar zullen beide partijen elkaar toch niet van kunnen overtuigen.

Beetje flauw maar om het toch een speelser karakter te geven ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/004/130/bagdad-bob.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:14:
[...]

Een traditionele investeerder wil z'n investering op termijn terug, mét rendement. Dat zou dus betekenen dat de nood voor andere verdienmodellen en hoge winstmarges nog veel meer aanwezig zou zijn. Sowieso zijn we bij Tweakers de status van investeringen voor bij; het is inmiddels een gevestigde publicatie (ruim 21 jaar oud!), onderdeel van een grote uitgeverij, die gewoon een gezond rendement moet draaien.

Investeerders die niets terug willen zien zijn donateurs. Dat zou een mooi model zijn, maar daar kun je langdurig geen serieuze publicatie op draaien (zie mijn originele post).
Ik weet het niet, ik kan me wel andere redenen voorstellen om (een aandeel in) dit platform te willen hebben. Buzzfeed en Vox zijn ook al bijna 20 jaar oud en daar wordt ook geld opgehaald. Tweakers is echt niet het enige platform dat personeel heeft zonder dat de gebruikers alles willen of kunnen betalen.

Crunchbase heeft in ieder geval een lijst met ruim 700 bedrijven in journalisme, ik vermoed (maar zij hanteren ook een paywall ;) ) dat die allemaal afhankelijk zijn van investeringsrondes.

Tweakers is ten eerste interessant vanwege de community, maar natuurlijk ook omdat ze weinig Nederlandstalige concurrentie hebben. Al die Engelstalige publicaties hebben natuurlijk een grotere vijver van potentiële bezoekers, maar de concurrentie is ook een stuk heviger.

Maar goed, mijn punt is meer dat als ik concludeer dat die andere publicaties niet zomaar voor venture capitalism kiezen, het blijft moeilijk om hier een succesvol verdienmodel uit te halen. Ik zeg daarmee niet dat dit plan niet kan werken, maar wel dat je wind tegen hebt. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Retrospect
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:20:
[...]

Laat ik hier als voormalig oprichter van Hardware Info heel duidelijk in zijn. De keuze om Hardware Info terug te schalen en de reviewredactie te integreren binnen Tweakers hebben we binnen het Tweakers/HWI management team genomen (en van die beslissing was ik onderdeel).

Dit was uitdrukkelijk niet onder invloed of druk van DPG Media. Sterker nog; toen we verschillende scenario's aan het verkennen waren werd ons eigenlijk maar bij één potentieel scenario de pas afgesneden: het compleet stoppen van Hardware Info (überhaupt geen scenatio dat we graag wilden) werd niet toegestaan.

Waarom hebben we ervoor gekozen om Hardware Info terug te schalen? Dat heeft alles te maken met ons beslissing om ons weer echt primair te richten op de échte techliefhebber. Uit alle onderzoeken kwam dat de doelgroep van Tweakers en Hardware Info vrijwel gelijk was. Er was veel dubbel werk, bij alle belangrijke productlanceringen waren twee redacteuren bezig gelijkaardige reviews te schrijven en op geen van beide sites was alles terug te vinden. Na veel wikken en wegen (ook op dit vlak zijn we niet over één nacht ijs gegaan) hebben we besloten dat we denken dat we jullie - de échte techliefhebbers - de beste en de meeste content kunnen bieden als we de krachten bundelen onder één merk.

Was dat voor ondertekende als oprichter van Hardware Info een leuk besluit? Natuurlijk niet. Was het een verstandig besluit? Daar ben ik van overtuigd. En zoals gezegd, ik was zelf één van de mensen die heeft bijgedragen aan de plannen.
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Sorry, ik heb totaal geen emphatie voor de 'moeilijke' beslissingen van managers.

Toon over een week of maand maar dat je wat gedaan hebt met de bakken met negatieve feedback in dit topic. Maar net zoals met Hardware.info zal er niet van het plan afgeweken worden, en is feedback verspeelde moeite. De community zal het maar moeten slikken.

Je bent hier slechts voor het toneel, om de users nog enigszins de indruk te geven dat hun mening er toe doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wever338
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 14:04
Ten 1ste bedankt voor de aanvullingen, gezien je email adress onder je naam lijk je voor mij meer iemand die vanuit dpg tweakers moet sturen dan echt een tweaker. Wel jammer voor de oprichter van hardwareinfo. Correct me if i am wrong maar ben hierdoor nogal wantrouwend.

Ten tweede abbonementen werken in de huidige vorm dus niet, de premium abbonementen gaan op lange termijn ook niet werken (beetje kromme vergelijking postnl krijgt minder post te verwerken en maakt de zegel duurder resultaat nog minder post). Tevens leidt dit mijn inziens immers alleen maar dat meer mensen social media en trump nieuws als waarheid gaan beschouwen.

Ten 3de staat in het jaarverslag van dpg in 2019 dat tweakers heel succesvol is geweest dat jaar want impliceerd dat deze inbreng overbodig is.

Als laatste punt waarom ook de quote erbij staat, is er gekeken naar tweakers.de .fr .com .enz.... enkele goede vertalers en investeringen in de pricewatch ed in de goede taal te zetten en je hebt een echte cashcow. Denk niet in nederlandse nice maar europeesevt met usa erbii. Maar val ons niet lastig met premium paywalls.

De cijfers in het jaarverslag staan iet uitgesplits voor wat ik kon vinden maar de jongeren gaan hier niet voor op ad & co denk ik die vermaken zich op FB en tiktok of waar ze dan ook gratis zich kunnen vermaken met 20 duizend sturende reclames.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
Mijn mening is nog niet verandert, maar door de reacties van Wout en Koen ben ik eerlijk gezegd wel wat gerustgesteld in de toekomst. Ik ga er vanuit dat ze (uiteraard) het beste voor hebben met Tweakers, en door het bundelen van krachten meer resources tot hun beschikking hebben.

De start is misschien wat ongelukkig verlopen, maar door uit te leggen dat er met legio content wordt getest en dat de standaard informatie gewoon blijft hoop ik dat de bèta alleen maar beter gaat worden.

In ieder geval bedankt voor de reacties en de duidelijkheid die nu verschaft is. Mijn mening zal ik uiteraard blijven schieten in dit topic over artikelen waar ik het wel mee eens ben of waar ik het niet mee eens ben dat er premium aanhangt.

Ik ben nog steeds van mening dat er betere wegen zijn naar meer inkomsten, maar uiteraard ben ik niet degene die hierover beslist of ooit ga beslissen.

[ Voor 9% gewijzigd door SgtElPotato op 03-12-2020 19:30 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Wat positief nieuws, een van de nieuwe redacteuren die erbij komt in januari is Stephan Vegelien.
Dit heeft hij zelf al verklapt: https://twitter.com/SRvegelien/status/1333710526577303553

Gezien z'n cv lijkt me dat we van deze redacteur wel echt mooie artikelen zullen gaan zien verschijnen. Hij lijkt me een zeer waardevolle toevoeging.

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 19:32 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:21

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat als ik nu Tweakers Supporter-abonnee wordt en straks Premium. Betaal ik dan naar rato bij?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
wever338 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:29:
[...]

Ten 1ste bedankt voor de aanvullingen, gezien je email adress onder je naam lijk je voor mij meer iemand die vanuit dpg tweakers moet sturen dan echt een tweaker. Wel jammer voor de oprichter van hardwareinfo. Correct me if i am wrong maar ben hierdoor nogal wantrouwend.
Trust me, als iemand een technerd in hart en nieren is, dan is het ondergetekende. Wie mij kent, weet dat mijn techhart op de juiste plek zit. ;)

Over dat email adres: op het moment dat mijn verantwoordelijkheden verschoven van puur Hardware Info naar Hardware Info én Tweakers heb ik m'n primaire emailadres aangepast naar @dpgmedia.nl, juist om niet één van beide voor te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:33:
[...]

Trust me, als iemand een technerd in hart en nieren is, dan is het ondergetekende. Wie mij kent, weet dat mijn techhart op de juiste plek zit. ;)
Roots van bij de Regenboog zijn een goed teken ;)

[ Voor 27% gewijzigd door psy op 03-12-2020 19:36 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
[...]

Over dat email adres: op het moment dat mijn verantwoordelijkheden verschoven van puur Hardware Info naar Hardware Info én Tweakers heb ik m'n primaire emailadres aangepast naar koen.crijns@dpgmedia.nl, juist om niet één van beide voor te trekken.
Tja, maar toch (en dan hou ik er over op) snap ik totaal niet dat je niet met een 'bang' je proefperiode start voor premium content. Je verwacht overrompeld te worden en te denken: ja dit is fan-tas-tisch. maar het is allemaal behoorlijk meh qua niveau. Ik vind het te gemakkelijk om te beweren dat het nog allemaal in een proeffase zit als excuus. Had gewoon met een aantal topartikelen uitgepakt. Ik snap echt niet dat gedacht wordt dat je met dit soort artikelen kan komen aanzetten als uitpakfeest.

Misschien kan ook eens gekeken worden naar een wat spetterende layout, bijv. als The Verge bij sommige premiumartikelen met meer visuals. Het heet toch ook DPG media.

@Koen Crijns waarom niet bijv. een SIDE scrolling story gepakt (zoals bijv. het jaarverslag) als een van de eerste artikelen. Het is echt allemaal heel erg meh. Dat geeft verder niet maar ik verbaas me dat er gedacht werd bij de redactie ja hiermee kunnen we echt groots uitpakken om dit te gaan verkopen. Doet de naam 'premium' echt eer aan.

[ Voor 31% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Verwijderd1 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:59:
[...]

Volgens mij is er nog een succesvol model: venture capitalism. Uit Quartz:

[...]

Of dat voor Tweakers werkt weet ik niet, maar je hebt hier wel een extra pareltje: de community (dat is je unique selling point).

En ook een community-driven website als Stack Overflow draait op venture capital:

[...]

Ik ben daar ook benieuwd naar. @Koen Crijns kan daar wellicht meer over vertellen. Al lijkt het me dat ze alle opties hebben afgewogen.

[ Voor 6% gewijzigd door pino85 op 03-12-2020 19:39 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Ik ben wel erg teleurgesteld dat de abo's maar zo weinig opbrengen, daar schrik ik toch wel van :/

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
pino85 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:37:
[...]

Ik ben daar ook benieuwd naar. @Koen Crijns kan daar wellicht meer over vertellen. Al lijkt het me dat ze alle opties hebben afgewogen.
Zie: Koen Crijns in "Het grote Tweakers Premium topic" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wever338
[...]

Over dat email adres: op het moment dat mijn verantwoordelijkheden verschoven van puur Hardware Info naar Hardware Info én Tweakers heb ik m'n primaire emailadres aangepast naar @dpgmedia.nl, juist om niet één van beide voor te trekken.
Nou vooruit ik neem het aan van je, heb je wellicht ook een reactie op mijn laatste punt? Het punt waarom ik je gequote heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Overheen gekeken🙈 , tnx voor de link 👍🏻😅

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
We hebben naar heel veel verschillende opties gekeken. Maar laat duidelijk zijn, we zoeken niet naar een investering, we zoeken naar een gezonde, constante inkomstenbron om minder afhankelijk te zijn van advertenties (zie mijn initiële post).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
@Koen Crijns en @WoutF bedankt voor alle antwoorden op de moeilijke vragen en de aandacht voor de klachten. Ik ben ook geen fan van Premium, maar het is duidelijk dat jullie (en de rest van de staf) hart voor de zaak hebben en gewoon proberen er het beste van te maken, en een manier te vinden om Tweakers draaiende te houden. Lijkt me geen makkelijke klus. Mijn Plus (of hoe het ook heet tegenwoordig) was vorige maand verlopen en ik had niet verlengd. Ga ik nu wel doen, ik denk dat jullie de centjes goed kunnen gebruiken.

Ik vind het een interessant experiment, en ik hoop zeker dat sommige zaken waar nu Premium bij staat uiteindelijk niet onder de noemer van Premium zullen vallen (primair het nieuwsbericht over Brein vind ik daar echt niet bij passen). Ik ben benieuwd naar hoe Tweakers er over een jaar uit ziet. Vergeet tijdens dit soort experimenten vooral niet wat de community ook te bieden heeft aan de site, en wat er zou gebeuren als je (een deel daarvan) kwijt zou raken.

Top dat jullie zoveel tijd investeren in het evalueren van dit experiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-08 20:11
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:41:
[...]

We hebben naar heel veel verschillende opties gekeken. Maar laat duidelijk zijn, we zoeken niet naar een investering, we zoeken naar een gezonde, constante inkomstenbron om minder afhankelijk te zijn van advertenties (zie mijn initiële post).
Dan ook voor u de vraag:
Stel genoeg mensen sluiten nu een abbo af (genoeg moet gespecificeerd worden door tweakers, liefst met progress bar), gaat dan het idee van een paywall van tafel?
Sentiment in dit topic is namelijk nogal van "wil wel betalen maar niet voor paywall" en "mensen met kleine portemonnee moeten ook toegang hebben".
Dus, is dit een mogelijkheid? Of komt die paywall er sowieso, ongeacht abbo's?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Als laatste punt waarom ook de quote erbij staat, is er gekeken naar tweakers.de .fr .com .enz.... enkele goede vertalers en investeringen in de pricewatch ed in de goede taal te zetten en je hebt een echte cashcow. Denk niet in nederlandse nice maar europeesevt met usa erbii. Maar val ons niet lastig met premium paywalls.
Als iemand die jaren lang uk.hardware.info, us.hardware.info en de.hardware.info van de grond heeft proberen kan ik bevestigen dat het vertalen inderdaad simpel is. Het succesvol krijgen van de publicatie in andere landeren is alles behalve simpel - en bleek voor Hardware Info ook onmogelijk.

DPG Media is een bedrijf dat zich richt op Nederland, België (en een klein beetje Denemarken). Wij hebben geen organisatie in andere landen dus een uitrol buiten de Benelux ligt voor ons echt niet voor de hand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

En zit daar ook meteen een groeiambitie bij, gezien er al een extra redacteur op komst is? Dat lijkt me ook tegenstrijdig, op zoek naar inkomen (maar niet naar investeerders) en dan juist een extra kostenpost erbij nemen.
Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:27:
[...]

Een groot gedeelte van mijn job (en die van mijn collega's) is DPG Media uitleggen dat Tweakers wat anders is dan de gemiddelde website. En dat gaat in de regel prima - het moge duidelijk zijn dat we bij Tweakers veel dingen anders doen dan bij AD of de Volkskrant.
Deze quote verbaast me in dat opzicht ook wel, en dat geeft me ook de indruk dat er nog al wat managementlagen zijn. Het kan toch niet zo zijn dat meerdere mensen als baan hebben om het moederbedrijf uit te leggen wat het dochterbedrijf is? Dat lijkt me een keer met een PowerPoint naar HQ (of email / Teams nu we met het virus zitten) en dan is het wel duidelijk.

Ik snap dat dit een wat ongemakkelijke vraag kan zijn, maar het lijkt me toch een belangrijke afweging als je mensen aan wil speken op hun gunfactor (om een abonnement af te sluiten terwijl je het voor de content niet echt hoeft te doen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
FirePuma142 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:11:

[..]

Overigens ook een schoolvoorbeeld van hoe je niet moet reageren als je bij de crew hoort als je het mij vraagt.
Wat een bullshit. Je bent crew dus je moet altijd in pas lopen met de ongeschreven regeltjes? Je bent politieagent dus je moet je altijd aan de wet houden? Wat dat betreft verdient @RobIII een compliment. Ik mag hem totaal niet, maar hij laat wel gewoon merken dat hij mens is met karakter. Ook dat staat voor iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Robbierut4 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:45:
[...]

Dan ook voor u de vraag:
Stel genoeg mensen sluiten nu een abbo af (genoeg moet gespecificeerd worden door tweakers, liefst met progress bar), gaat dan het idee van een paywall van tafel?
Sentiment in dit topic is namelijk nogal van "wil wel betalen maar niet voor paywall" en "mensen met kleine portemonnee moeten ook toegang hebben".
Een paywall is ook maar een abonnementsvorm. Puur uit interesse, maar waarom zou je wel willen betalen voor bv. Hero, maar niet voor Premium?

March of the Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-08 20:11
XWB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:04:
[...]

Een paywall is ook maar een abonnementsvorm. Puur uit interesse, maar waarom zou je wel willen betalen voor bv. Hero, maar niet voor Premium?
Omdat dat de mensen die het geld er niet voor (over) hebben dan ook toegang hebben. Ik vind dat een hoop meerwaarde hebben.

EDIT: Ik voorzie overigens de vraag waarom ik dan op dit moment niet betaal. Simpelweg omdat ik ergens wel wist dat dat kon, maar niet iets was waar ik mee bezig was of regelmatig aan herinnert werd. En als je dat niet ziet, wordt je ook niet getriggerd om tot actie over te gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Robbierut4 op 03-12-2020 20:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luca
[...]

En is er ook nagedacht om meer cross-media te gaan doen? Tweakers is uiteindelijk "slechts" een website en heel veel meer is er niet. Sure, je hebt jullie podcasts en het YouTube kanaal (wat imo niet heel veel soeps is), maar waar zien we jullie nou eigenlijk nog meer?

Hoe kan het dat Bright (een Nederlands YouTube kanaal) eigenlijk in zo'n 4 jaar tijd meer dan 200.000 abonnees heeft, en jullie nog altijd vast blijven houden aan slechts deze website als vorm van inkomsten en nog niet eens de helft daarvan hebben (en wel al 20 jaar bestaan)? Of dingen als livestreams: waar zijn jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eekhoorn13
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2023
Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:32:
[...]

Dank! Waardevolle feedback die we zeker meenemen bij de test. Hoeveel workshops, tutorials, how to's zou je ongeveer verwachten als onderdeel van een maandelijks abonnement?
Poeh, moeilijke vraag, omdat ik me dan gelijk verplicht voel om ze ook allemaal te doen :)

Als aanvulling op de huidige content, denk ik dat eens in de maand of eens in de twee maanden zoiets wel redelijk zou zijn. Dan lees ik waarschijnlijk alle tutorials door waarvan ik het onderwerp interessant zou vinden. Daar leer je al veel van. En afhankelijk van hoe leuk en haalbaar het lijkt om het ook echt uit te voeren, zou ik er waarschijnlijk ook een paar gaan doen. Een paar avonden componenten solderen lijkt mij wel leuk. Daarentegen, een waterkoeling in m'n pc bouwen ga ik nu niet aan beginnen, maar ik zou zo'n howto wel leuk vinden om te lezen. Al is het maar om een realistisch beeld te krijgen van wat er allemaal bij komt kijken (voor als deze pc het loodje legt).

Overigens bedenk ik me nu dat ik een jaar of wat terug nog wel eens een film reportage heb gezien waarbij jullie op bezoek gingen bij een interessant bedrijf om te laten zien wat ze daar deden. Volgens mij was dat toen bij (o.a.) Nikhef. Of herinner ik me nu een filmpje van de PR afdeling van het Science Park en denk ik dat dat Tweakers was? Hoe dan ook, zulke reportage over bijvoorbeeld datacenters, AMS-X, chipfabrikanten e.d. lijken mij ook wel leuk. Een kijkje achter de schermen zeg maar. Of zijn die er al/nog steeds maar kijk ik daar overheen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 15:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

iew schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:36:
[...]

Tegenwoordig weet iedereen op het www wel dat Premium staat voor "achter een paywall" en "extra betalen".
WoutF probeert hier naar mijn idee alles gewoon recht te kletsen door het kapot te rationaliseren met gezwam over Plus en Extra.
Ik denk dat ik dan - zoals velen hier - blijkbaar de definitie van het woord Premium niet snap. 😜

En ik vind ook niet dat WoutF ‘zwamt’, dat vind ik te ver gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:49
Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:03:
[...]
Waar de Premium-lat ligt is nog moeilijk te zeggen. We hebben daar als redactie wel ideeën over, maar toetsen dat tijdens de test. Vandaar dat we feedback vragen. Daarmee stellen we onszelf kwetsbaar op (zo voelt dat wel namelijk) Ik ken weinig andere media waar lezers zo direct hun mening over de kwaliteit van een artikel kunnen geven. Sterker nog, de meeste sites hebben bijvoorbeeld hun comments gesloten in de loop der jaren, laat staan dat ze lezers vragen om artikelen te beoordelen.
De meeste mediasites hebben dan ook geen ganse community. Van de Vlaamse pers heeft denk ik enkel HLN.be nog een commentsectie bij de artikels. En waarom blijven zij volhouden waar de anderen stopten? Omdat er juist volk op afkomt om die comments te lezen. Die comments dienen daar als vermaak. Er zijn bedrijven waar tijdens de middagpauze de comments in groep worden (voor)gelezen. Bij Knack, dat zich toch net iets hoger positioneert, liep de commentsectie gewoon uit de hand. Daar viel niet om te lachen, dat was pure scheldproza.
Een van de parameters voor ons is de tijd die het kost om het artikel te maken. In de tijd die het kost om het artikel over Ziggo/KPN/Brein te maken, had de redacteur ook, zeg, vijf korte nieuwsberichten kunnen maken. Die vijf nieuwsonderwerpen willen we natuurlijk ook brengen.
Dan ligt de lat laag. Voor een premiumartikel verwacht ik dat men langer bezig is dan een uur. Bij premium verwacht ik dat een journalist/redacteur zich inleest in het onderwerp (niet iedereen is thuis in alles), de nodige invalshoeken bekijkt, eventuele contacten legt (ik verwacht niet dat die gesprekken met KPN en Ziggo vandaag langer dan 5 minuutjes hebben geduurd. Ik veronderstel dan wel dat jullie rechtstreekse contacten hebben met de perswoordvoerders, en niet dat jullie bellen naar het algemeen nummer van de receptie).
Daarom kan een premiumartikel nooit de tijd kosten van 5 korte artikels. Laat ons zeggen de tijd van minstens 20 tot 30 van die korte artikels.
Dat gaat simpelweg niet. Als we uitgebreider nieuws willen brengen dan we tot nu toe deden, moet er uitbreiding komen. En dat kost geld
Maar dan moet je nu wel gewoon in personeel/tijd investeren voor de bèta-premiumartikels om dit te promoten naar de toekomst, zodat je later de uitbreiding van de redactie kan betalen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Ik wacht nog steeds in spanning op die succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content die vergelijkbaar zijn met een platform als Tweakers waar eerder door @Koen Crijns naar gehint werd.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met de samengang met Hardware.info werd er meer diepgang beloofd. Vooral op het gebied van producten en meer reviews. Daar heb ik nog weinig van gezien(ps5 en xbox reviews wellicht meer diepgang dan hiervoor?), maar nu wel normale artikelen als premium.
De abonementen worden uitgehold (geen magazine meer).

Ik snap dat rondkomen van alleen advertenties niet te doen is. Pricewatch moet een goede bron van inkomsten zijn. En een stap naar premium kan ik op zich nog wel snappen (maar dan wil ik ook geen adventies meer zien), maar verwacht ik wel echt nieuwe diepgang artikelen. En niet alles wat afwijkt van enigszins anders is dan een vertaald berichtje, verkapte productnieuws gelijk een premium sticker...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dial_Up
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 06:57
Net de podcast erbij genomen, en wil ook mijn 2 cents toevoegen.

Ik ben lid van Tweakers sinds 2001. Betalend lid ben ik ook al sinds geruime tijd.
Een site die kritisch met tech producten wil om gaan kan het niet alleen trekken op advertenties. En bovendien wil ik deze niet (1e Abo: Bannerfree). Mensen die hun tijd hierin stoppen moeten ook de dag erop brood op de plank.
Dat we nu naar premium gaan om dat meer in de verf te zetten is een logische stap. Toevoeging van de Hardware redactie geeft daar extra pit aan. Die combinatie zit goed, en ik juich het enkel toe dat iemand met kennis van zaken nu zijn topic verder kan uitdiepen door de premium flag. Mijn Abo zet ik overtuigd verder.

Mensen met negatieve reacties dienen zich af te vragen waarom de steun voor Tweakers en alles wat Tweakers hun brengt, incl de grondige reviews, het V&A, upkeep van de pricewatch, community en forum hun al gedurende de laaste jaren geen paar euro per maand waard is.

[ Voor 12% gewijzigd door Dial_Up op 03-12-2020 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Baggah..

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dat er premium moet komen is tot daar aan toe het gaat er een beetje om hoe dit gehele proces is gelopen.
HWI wordt overgenomen waarna er trots word verteld: ons team word aangevuld met nieuwe aanwas, we gaan zorgen voor betere artikelen, het niveau van de reviews word opgekrikt en we gaan zorgen voor betere artikelen en stukken met meer diepgang.
En dan kom Tweakers Premium om de hoek kijken. Wat krijgen we: artikelen (zoals reeds is benoemd) waarbij er gebeld is voor een reactie (het laatste artikel over BREIN en de brief), halve advertenties zoals het energie artikel. En dan wordt er verwacht dat er betaald gaat worden voor dit soort artikelen. Naar mijn weten hoort het vragen om reactie onder de basale journalistiek en horen halve advertenties niet achter een betaalmuurtje.

Vanuit Tweakers word er verwacht dat we massaal een premium abo gaan aanschaffen maar dan wordt er vanuit de "klant" / gebruiker ook wel het een en ander verwacht en dat is niet de bagger die nu neergezet word en hier met hand en tand word verdedigd.

Het stoort mij mateloos dat er steeds omheen gedraaid word, zorg eerst eens dat de inhoud eens op niveau is alvorens een paywall op te zetten maar dat lijkt aan dovemansoren gericht.

[ Voor 5% gewijzigd door Mrjraider op 03-12-2020 21:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:01

Vuvuzela

My spire is forming

De ondergang van tweakers was al ingezet, maar dit zal het alleen maar versnellen...

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Mrjraider schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:28:
Het stoort mij mateloos dat er steeds omheen gedraaid word, zorg eerst eens dat de inhoud eens op niveau is alvorens een paywall op te zetten maar dat lijkt aan dovemansoren gericht.
Dat is precies wat we proberen te doen. Er is op dit moment geen paywall. Zolang je een account hebt, kun je alles gratis lezen. Dat is een hele bewuste keuze. Het alternatief was om achter gesloten deuren alles tot in de puntjes uit te werken, formats te bedenken, artikelen te maken en op de plank te leggen en Premium dan live te knallen inclusief paywall met de hoop dat al onze aannames over jullie behoeften kloppen. We hebben expliciet gekozen om de Paywall nog even achterwege te laten juist zodat we de inhoud scherp kunnen krijgen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Mrjraider schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:28:
Dat er premium moet komen is tot daar aan toe het gaat er een beetje om hoe dit gehele proces is gelopen.
HWI wordt overgenomen waarna er trots word verteld: ons team word aangevuld met nieuwe aanwas, we gaan zorgen voor betere artikelen, het niveau van de reviews word opgekrikt en we gaan zorgen voor betere artikelen en stukken met meer diepgang.
En dan kom Tweakers Premium om de hoek kijken. Wat krijgen we: artikelen (zoals reeds is benoemd) waarbij er gebeld is voor een reactie (het laatste artikel over BREIN en de brief), halve advertenties zoals het energie artikel. En dan wordt er verwacht dat er betaald gaat worden voor dit soort artikelen. Naar mijn weten hoort het vragen om reactie onder de basale journalistiek en horen halve advertenties niet achter een betaalmuurtje.

Vanuit Tweakers word er verwacht dat we massaal een premium abo gaan aanschaffen maar dan wordt er vanuit de "klant" / gebruiker ook wel het een en ander verwacht en dat is niet de bagger die nu neergezet word en hier met hand en tand word verdedigd.

Je hoort het ook in de podcast: Een gemakzuchtige behandeling van het onderwerp mijns insziens. De kritiek die geleverd is de afgelopen dagen werd totaal op een zwart-witte manier afgedaan in de podcast als "ik betaal niet voor content lalalala basta", terwijl er zat nuance en alternatieven zijn geboden door mensen.

Vergeet niet dat ten tijde van de overname (was dat 2012?) bijna één op één precies hetzelfde verhaal verteld werd door de redactie, dat er meer verdieping zou komen, alles zou groter en kwalitatief beter gaan worden. Dat hele verhaal wordt nu copy/paste in het Premium verhaal neergezet.

Overigens ook wel indicatief dat een crewlid die hier ook zeer kritisch op is dit alleen privé durft te bespreken, niet openbaar. Verliest de beste persoon anders zijn status, is er hier sprake van Noord-Koreaanse leiding binnen de gelederen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:56:
[...]

Als we dan toch suggesties doen dan zie ik hier een kans: de community: maak meer gebruik van het Best Buy Guide principe.

Tweakers heeft een site vol met ICT-profs en experts die (via badges, profielen, karma, etc) al is voorgesorteerd op kennis en kwaliteit en de bereidheid om die kennis te delen.
Je zou verdiepende artikelen kunnen schrijven in samenwerking met de community.
Neem bijvoorbeeld het artikel over HDMI. Ik zie het dan zo voor me dat de journalist van Tweakers eerst een onderwerp bedenkt en wat vragen die in het artikel beantwoord moeten worden. Die vragen zet je uit bij leden die verstand hebben van receivers, TV's en/of consoles. Die geven antwoord en geven wat tips over interessante deelonderwerpen, vervolgvragen en wijzen op vergissingen en valkuilen. Vervolgens kan de journalist deze kennis gebruiken bij het schrijven van een artikel.

Ik denk dat veel Tweakers daar aan mee zouden willen werken, maar misschien zit er een soort community bias in: de leden die opvallen zijn de leden die hun mond opentrekken. Van de leden die dat niet willen hoor je per definitie niks.
Wat zou je ervan vinden als deze artikelen dan het Premium-label krijgen? Uit de onderzoeken die we gedaan hebben kregen we namelijk terug van de respondenten dat samenwerken heel erg gewaardeerd werd, maar dat het dan niet oké was om er een Premium-verhaal van te maken. Dat is één van de randvoorwaarden die we voor nu in onze oren geknoopt hebben. Hoe zie jij dat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:32:
[...]

Dat is precies wat we proberen te doen. Er is op dit moment geen paywall. Zolang je een account hebt, kun je alles gratis lezen. Dat is een hele bewuste keuze. Het alternatief was om achter gesloten deuren alles tot in de puntjes uit te werken, formats te bedenken, artikelen te maken en op de plank te leggen en Premium dan live te knallen inclusief paywall met de hoop dat al onze aannames over jullie behoeften kloppen. We hebben expliciet gekozen om de Paywall nog even achterwege te laten juist zodat we de inhoud scherp kunnen krijgen.
Jullie falen anders grandioos getuige deze reacties. Ik denk, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat de uitwerking veel beter had gekund dan zo in een semi-paywall omgeving/werkwijze. Zoals jullie zien zijn er intussen bijna 80 pagina's volgeschreven met, voornamelijk, negatieve feedback (dit is ook feedback, dat besef ik).
Ik heb er een hard hoofd in Wout en dat is puur omdat hier al een poos om gevraagd word in meerdere topics in "geachte redactie" jullie gaan hier wat mee doen maar die verdwijnen uiteindelijk achter een betaalmuur en dat is op z'n zachts gezegd jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:50
Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:03:
[...]

Waar de Premium-lat ligt is nog moeilijk te zeggen. We hebben daar als redactie wel ideeën over, maar toetsen dat tijdens de test. Vandaar dat we feedback vragen. Daarmee stellen we onszelf kwetsbaar op (zo voelt dat wel namelijk) Ik ken weinig andere media waar lezers zo direct hun mening over de kwaliteit van een artikel kunnen geven.Sterker nog, de meeste sites hebben bijvoorbeeld hun comments gesloten in de loop der jaren, laat staan dat ze lezers vragen om artikelen te beoordelen.
Ja en nee. Ik snap dat het kwetsbaar voelt maar het als argument gebruiken is mijn inziens onterecht. Tweakers ik veel meer voor en door de community en er afhankelijk van dan bij wijze van nu.nl (die nu.jij trouwens ook heeeel lang afgeschaft hadden).
Zonder échte community, kan Tweakers beter stoppen. Dus jezelf “kwetsbaar” opstellen lijkt me specifiek voor een platform als Tweakers niet meer dan logisch.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wever338
[...]

Met alle respect, jullie begrijpen/weten toch ook wel dat van de tot nu geplubiceerde premiums er maar 1 de potentie heeft om mits beter uitgewerkt het label te mogen hebben.

Edit:
Premium voor mij is bv een diepte interview met de ceo van asml of een serie hoe kan je etisch hacken leren.

[ Voor 6% gewijzigd door wever338 op 03-12-2020 21:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:34:
[...]

Wat zou je ervan vinden als deze artikelen dan het Premium-label krijgen? Uit de onderzoeken die we gedaan hebben kregen we namelijk terug van de respondenten dat samenwerken heel erg gewaardeerd werd, maar dat het dan niet oké was om er een Premium-verhaal van te maken. Dat is één van de randvoorwaarden die we voor nu in onze oren geknoopt hebben. Hoe zie jij dat? :)
Het blijft altijd een zwaard wat aan twee kanten snijdt. Aan de ene kant wil je goede content achter de paywall, want als je goede content gratis maakt en voor slechte content laat betalen dan kiest iedereen voor de gratis optie. Aan de andere kant, omdat de betaalmuur een drempel is zullen die artikelen altijd voor een kleiner publiek toegankelijk zijn, terwijl dat juist de dingen zijn waar je (als auteur) waarschijnlijk het meest trots op bent.

Als je community input krijgt voor een artikel is het natuurlijk wel raar als die content dan slechts voor een klein publiek toegankelijk is. Dan kan je die input beter op het publiek forum zetten, dan bereikt het de community tenminste (ervan uitgaande dat dat het doel is van tweakers die willen helpen aan artikelen).

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:11
Allereerst dank voor de uitgebreide toelichting. Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar mijn gedachte is nooit geweest dat dit compleet ondoordacht is, alleen twijfel ik aan de redenaties die gedaan worden en de conclusies die daaraan worden verbonden. Ter illustratie:
Een kleine blik in de keuken: het gros van de inkomsten van Tweakers komt uit de Pricewatch en uit advertenties. Laat ik hier ook direct bij vermelden dat de huidige abonnementen, waar ik verderop nog iets meer over zal zeggen, geen significant inkomstenbron zijn. Lees: minder dan 1% van onze omzet. Hoewel we ons onze abonnees zéér waarderen, is het huidige abonnementenmodel, dat inmiddels alweer bijna 20 jaar bestaat, vanuit bedrijfsperspectief niet succesvol.
Leuk "kijkje in de keuken" inderdaad. Je zegt, en dat geloof ik graag, dat het aandeel van de inkomsten via de huidige abonnementen minimaal is. Ergens verderop in jouw verhaal schrijf je tevens dat uit de survey bleek dat, en dit kan ik zelf ook onderschrijven, dat de huidige abonnees met name hun geld geven aan Tweakers uit goodwill en niet zoveel geven om de kleine dingen die ze hiervoor terug krijgen.
Als dat klopt, hoe kan men dan tot de conclusie komen dat andere abonnementen, die niet gebaseerd zijn op "goodwill" maar op het bieden van extra content (waar de huidige abonnees weinig om geven) dan de ideale oplossing is? Dit zeker wanneer nu al overduidelijk blijkt dat dit heel wat mensen, waaronder menig abonnee, het verkeerde keelgat in schiet? Als mensen uit eigen beweging nu al relatief zelden abonnee worden, hoe veel abonnee's denken jullie dan binnen te halen met een nog minder geliefd abonnement? Dit nog los van de huidige abonnee's die zelfs zeggen "als dit er komt zeg ik zelfs mn huidige abonnement op". Dit kan ik echt niet aan elkaar rijmen.
Als er voldoende geld binnenkomt via de Pricewatch en advertenties, waarom dan toch overstappen naar een abonnementenmodel? Dat heeft meerdere redenen.
De Pricewatch en advertenties leveren veel op, prima, dat vermoeden had ik ookal. Daarom stelde ik eerder al eens voor, in het verlengde hiervan: waarom doen jullie dan niet per geplaatste V&A advertentie een kleine vergoeding van b.v. 50ct vragen voor advertenties die minimaal een X bedrag opleveren, om niet mensen te weren die kleine dingen gratis of voor een appel en een ei willen verkopen? Ik heb geen statistieken van hoeveel advertenties er maandelijks geplaatst worden, maar ten aller tijden staan er altijd tussen de 10.000 en 15.000 advertenties online, de oudsten zijn nu van 2 maanden terug. Het lijkt mij dat zelfs met 50ct per advertentie die al snel 5 duizend euro of meer kan opleveren per maand.
Dit vergelijkend met abonnementen, even uitgaande van t huidige Hero abonnement a €3,75 de maand, dan moet je toch minimaal 1333 extra Premium abonnees zien te scoren. Dat is nog al wat, geen idee hoeveel actieve abonnee's Tweakers nu heeft maar toch.
Dan het onderzoek. Zoals geschreven, we zijn niet over één nacht ijs gegaan. Voor ons onderzoek hebben we in binnen en buitenland gekeken wat er gebeurt bij andere uitgeverijen en tech publicaties. En we hebben veel onderzoek gedaan bij jullie, onze community. Zowel bestaande abonnees als de rest van de community.
Ik heb de survey ook gekregen, weet niet goed meer hoe de vragen gesteld werden en hoe ik daarop geantwoord heb. Ik heb er toen ook niet al teveel achter gezocht, ik dacht eerder dat er iets aan de huidige abonnementen getweaked zou worden; meer varianten, wat duurder maar meer ervoor terug. Dat "wat meer ervoor terug" in de zin van sporadisch echt unieke dingen: livechats, podcasts, aparte events zoiets als b.v. de "Advent of Code", kleinschalige (gezien de huidige wereldstatus) online meetings/masterclasses/lezingen, dat soort zaken. Nooit had ik gedacht dat men op het, mijn inziens, zotte idee zou komen om de "enige" echt diepgaande artikelen op de frontpage achter een paywall te gooien.
Ik heb er geen onderzoeken op nageplozen, maar er zijn wel 3 dingen die ik wil opmerken:
1) Je noemt "kleinere landen" en "niche onderwerpen". Ik denk dat Tweakers echt niet meer zo klein en "niche" is als het 10 of 15 jaar geleden was. Niet voor niets wordt, geheel terecht, jaarlijks met statistieken geschermd over hoe goed Tweakers wel niet bekend staat en hoeveel bereik men heeft.

2) Je hebt het over tractie van de huidige abonnementen. Dit wat ik nu zeg is ook al menig maal benoemd, maar ik heb in de laatste jaren vanuit Tweakers geen enkele, maar dan ook geen enkele, vorm van promotie voor de huidige abonnementen gezien. Misschien dat ik die banners/artikelen niet zie omdat ik al abonnee ben, maar ik denk dat er heel weinig energie in het promoten van het abonnee worden is gestoken. Dit als in bij reviews, video's, op de frontpage of waar dan ook een oproep doen van "hey, bevalt jou onze content, help/steun ons door abonnee te worden en je krijgt er een paar leuke gimmicks voor terug". Op Youtube roept menigeen ook op het einde sltijd "like and subscribe" en hoe kinderachtig dat ook klinkt, het helpt wel.

3) Volgens jou, of ja ik zal zeggen de mensen achter Tweakers, is het zo dat blijkt dat donatie achtige structuren niet werken. Bij de oude stijl van media geloof ik dat graag, maar ik wil geloven dat Tweakers toch iets moderner/hipper is op dat gebied en een wat ander publiek trekt dan b.v. de Telegraaf. Ik denk dan eerder aan hoe donaties lopen bij Twitch streamers, Youtubers, Gofundme campagnes, DonateMeACoffee en nog wat van die varianten. Jullie willen me niet zeggen dat die zaken zich niet lonen, terwijl kids die Minecraft streamen of unboxings doen van speelgoed hier grof geld aan verdienen met content die mijn inziens vele malen minder boeiend is en met een publiek wat vaak veel jonger is (lees: veel minder te besteden heeft voor donaties).
Tot slot: de introductie van Tweakers Premium moet je zien als onderdeel van de vele strategische veranderingen die we dit jaar hebben doorgevoerd.
Als ik dit zo lees, en ik hoop van harte dat ik het bij het verkeerde eind heb, dan lees ik dat als in "jullie kunnen roepen wat jullie willen, dat Tweakers Premium er in deze hoedanigheid komt is zeker" en sta ik hier eigenlijk tegen dovemans oren mijn betoog te houden. Ik hoop serieus, niet zo zeer voor mijzelf maar voor Tweakers als geheel, dat jullie op zn minst IETS doen met de feedback. Is dat niet het geval, dan loopt wat mij betreft Tweakers een enorme deuk op qua geloofwaardigheid, is de connectie met de community echt zoek geraakt en is mijn vertrouwen in Tweakers ook ernstig geschaad.
En tevens, als dit een voorproefje is van de weg die Tweakers in wil slaan met haar strategie, dan vrees ik voor de gevolgen.

Goed, hier laat ik het bij. In ieder geval nog hartelijk dank @Koen Crijns voor de uitgebreide toelichting, maar ook de anderen uit de Tweakers staff, ik hoop dat mijn betoog (en dat van anderen) niet aan dovemans oren gericht zijn. :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

Als je een groot en breed draagvlak wilt creëren voor Premium dan wil je natuurlijk dat (ook tijdens beta) het concept goed voor de dag komt. Waarom is er dan alsnog voor besloten om vandaag het brein artikel als premium te bestempelen na de vele negatieve reacties op de kwaliteit van het allereerste 6G premium artikel?

Je zag na het hersenen artikel dat men de hooivorken alweer wat liet zakken en nu wordt vandaag precies het tegenover gestelde bereikt. Wat zijn de beweegredenen hier achter? Dit kan niet meer zijn vanwege de feedback toch? De feedback was in principe al meer dan duidelijk in mijn optiek.

P.S Ik vind het wel erg tof dat jullie zo in gesprek gaan met ons als community. Dat maakt tweakers sterk en uniek. En zorgt er ook voor dat iedereen de rug recht houdt en de poot stijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eigenlijk wil ik me er niet echt in mengen, maar kan het kloppen dat de negatieve reacties voornamelijk van niet betalende menners (Supporters, Hero of Elite) afkomstig zijn?

Ik ben zelf bereid te betalen voor goede content. Maar het ligt er geheel aan wat het gaat kosten. Bij het AD, ook onderdeel van DPG, kost het minimaal 1,25 euro per week, voor 2 jaar. Als we die kant op gaan, weet ik niet of men massaal aanhaakt en supporter blijft.

Kortom: als fan van Tweakers ben ik bereid te betalen (voor ik überhaupt van het bestaan van Premium wist, wilde ik Supporter worden), maar wacht nu even af.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Verwijderd1 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:54:
Deze quote verbaast me in dat opzicht ook wel, en dat geeft me ook de indruk dat er nog al wat managementlagen zijn. Het kan toch niet zo zijn dat meerdere mensen als baan hebben om het moederbedrijf uit te leggen wat het dochterbedrijf is? Dat lijkt me een keer met een PowerPoint naar HQ (of email / Teams nu we met het virus zitten) en dan is het wel duidelijk.

Ik snap dat dit een wat ongemakkelijke vraag kan zijn, maar het lijkt me toch een belangrijke afweging als je mensen aan wil speken op hun gunfactor (om een abonnement af te sluiten terwijl je het voor de content niet echt hoeft te doen).
Ai, ik besef dat m'n woord keuze "Een groot gedeelte" ongelukkig was. Dat heb ik iets te snel getikt in de stroom reacties. Het is echt niet zo dat het Tweakers managment een dagtaak heeft aan het presenteren van plannen aan de directie van DPG Media. Uiteraard gebeurt dat om de zoveel tijd, maar daar is niet iedereen mee bezig en dat is in tijd beperkt.

En uiteraard heeft DPG Media wat managementlagen, maar dat is niet gek bij een bedrijf met pak 'm beet 5000 medewerkers, tientallen merken en alles van kranten tot radiostations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
AtlAntA schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:48:
[...]

Als je een groot en breed draagvlak wilt creëren voor Premium dan wil je natuurlijk dat (ook tijdens beta) het concept goed voor de dag komt. Waarom is er dan alsnog voor besloten om vandaag het brein artikel als premium te bestempelen na de vele negatieve reacties op de kwaliteit van het allereerste 6G premium artikel?

Je zag na het hersenen artikel dat men de hooivorken alweer wat liet zakken en nu wordt vandaag precies het tegenover gestelde bereikt. Wat zijn de beweegredenen hier achter? Dit kan niet meer zijn vanwege de feedback toch? De feedback was in principe al meer dan duidelijk in mijn optiek.

P.S Ik vind het wel erg tof dat jullie zo in gesprek gaan met ons als community. Dat maakt tweakers sterk en uniek. En zorgt er ook voor dat iedereen de rug recht houdt en de poot stijf ;)
Welke link zie jij tussen het artikel over WiFi en het bericht over Brein? Het een ging meer richting een achtergrond over een techniek, het ander was een uitgebreid bericht naar aanleiding van een actueel nieuwsfeit waar we achteraan zijn gaan bellen. Ik vind het behoorlijk verschillende berichten en zie daarom weinig verband tussen feedback op de een en feedback op de ander. Buiten het feit dat het beiden geen achtergrondverhalen van tigduizend woorden zijn :)

P.S. Dat wat is wat Tweakers Tweakers maakt, ook voor ons :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 17:12
Ik zie het al. Het wordt gewoon doorgedrukt ongeacht wat wij ervan vinden.

Ergens heb ik gelezen dat Tweakers momenteel 20 redacteuren heeft. Dan denk ik, je hebt 20 redacteuren in dienst en dit is het kwaliteit wat ze kunnen leveren? Of eisen die redacteuren meer geld om harder te werken :P

In 2012 werd er ook heel veel beloofd maar ik zie er na 8 jaar niks van terug. Voor mensen die nog reminder nodig hebben lees even de reacties van de crew in onderstaande link.

nieuws: De Persgroep neemt Tweakers.net over

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Snowbank
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 17:24
Waarom is het “Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruikers niet uit” een premium bericht?

Is het serieus omdat iemand de een mailtje mailtje heeft moeten schrijven of de telefoon heeft moeten op pakken om een reactie te vragen?

Als dat al het punt is waarop geselecteerd wordt wat Premium wordt of niet dan is dat wel heel erg kansloos.

Want toen het artikel online kwam dat Brein die waarschuwing mails via de providers wil versturen wist iedereen met meer IQ dan een gebakken visstick dat er een vervolg artikel zou komen waarbij de reactie van de internet providers gevraagd zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Luca schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:21:
[...]

En is er ook nagedacht om meer cross-media te gaan doen? Tweakers is uiteindelijk "slechts" een website en heel veel meer is er niet. Sure, je hebt jullie podcasts en het YouTube kanaal (wat imo niet heel veel soeps is), maar waar zien we jullie nou eigenlijk nog meer?

Hoe kan het dat Bright (een Nederlands YouTube kanaal) eigenlijk in zo'n 4 jaar tijd meer dan 200.000 abonnees heeft, en jullie nog altijd vast blijven houden aan slechts deze website als vorm van inkomsten en nog niet eens de helft daarvan hebben (en wel al 20 jaar bestaan)? Of dingen als livestreams: waar zijn jullie?
We zijn altijd met veel plannen bezig. En sommige plannen zetten we door en sommige plannen stoppen we in de ijskast.

Ik stel voor dat we de discussie even houden op Tweakers Premium, maar laat gezegd zijn dat veel YouTube abonnees niet garant staat voor ditto inkomsten - zeker als je een kanaal hebt waar je de inhoud volledig objectief wil houden (zoals wij dat willen). Sterker nog, zonder hele platte sponsoring (zoals bij LTT) is het op YouTube lastig geld verdienen. En ik neem aan dat we het snel eens zijn dat het niet ideaal is als onze redacteur van dienst eerst een sponsorpraatje voor product xyz gaat houden voordat 'ie een objectieve review presenteert. ;) (En zelfs dan zouden we de afhankelijkheid van inkomstenbron advertising alleen maar groter maken.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koen Crijns

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Zaphara schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:38:
Ik wacht nog steeds in spanning op die succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content die vergelijkbaar zijn met een platform als Tweakers waar eerder door @Koen Crijns naar gehint werd.
Excuses, het is niet dat ik je vraag niet gezien heb, maar we hebben verschillende uitgevers / techsites in binnen en buitenland gesproken, maar die gesprekken zijn allemaal in vertrouwen verlopen. Het is niet aan mij om het succes danwel gebrek daaraan van andere bedrijven hier publiek te maken. Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 15:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
[...]

Wij gebruiken de tool Usabilla voor het verzamelen van feedback. We kunnen proberen alles zelf te bouwen, maar we steken liever de devtijd in de site zelf als er ook goede externe tools beschikbaar zijn. Usabilla doet niks met ads of tracking en we slaan geen persoonsgegevens op. Om de een of andere redenen staat het domein bij sommige adblockers in de lijst, waarom zou ik echt niet weten. Als je dit domein whitelist kun je dus feedback geven op de laagdrempelige manier die jij zoekt.
@WoutF Bedankt voor je antwoord, ik snap dat het voor jou en de rest van de crew ook nu een beetje een gekkenhuis is, dus respect voor de tijd die je neemt om te reageren.

Het gevoel bekruipt me een beetje dat jullie zelf die "Beoordeel dit artikel" knop zelf ook gewoon zijn vergeten. Hoe kan het dat ik bovenaan ieder Tweakers artikel een knop "Beoordeel dit artikel" zie en dan naar een forum wordt gestuurd?

Ik denk dat die drempel zo hoog is, dat die knop niet eens zin heeft, dus haal maar weg, zou ik dan zeggen.
Want nu heb je die knop en blijkbaar ook - voor de premium artikelen - dat Ursabilla component.

Urshabilla en adblockers

Ik denk dat wat je nu uitlegt eigenlijk wel helder is. Ik snap waarom je iets externs gebruikt en liever niet zelf bouwt.

Maar doordat je dus bewust er voor kiest om mensen die adblockers gebruiken van feedback uit te sluiten krijg je dus mogelijk geen representatief beeld van de feedback.

Dat vind ik dus vreemd. Je laat op deze manier mogelijk relevante feedback liggen, het plaatje is mogelijk niet compleet.

Maar ik heb wel de indruk dat jullie dat snappen dus dat is het dan ;)
Goeie vraag. Je kunt voor je werk of voor je hobby met tech bezig zijn. Artikelen die vanuit die laatste invalshoek gemaakt worden, hebben de potentie relevant te zijn voor al onze bezoekers. Artikelen die echt een beroepsmatige IT-blik hebben, voor max de helft. Dat betekent overigens niet dat we hier niet meer mee zouden willen doen, maar om stukken te schrijven die qua niveau aansluiten bij dat van ICT-profs, moeten ze eigenlijk door diezelfde mensen geschreven worden. We zijn al aan het experimenteren met stukken van onze eigen developers (reviews: PHP 8 is op komst: JIT, stable sorting en meer vernieuwingen, reviews: De wall of technical debt: maakt techdebt visueel) maar die hebben natuurlijk ook nog een day job. We staan open voor tips van goede auteurs op dit vlak.
Okee, helder verhaal. Het technical debt artikel van een tijdje terug heb ik gelezen. Ondanks dat ik (uiteraard, daar heb je Q weer) er inhoudelijk anders tegenaan kijk vond ik het artikel positief, dat soort content vind ik persoonlijk leuk en dat is inderdaad een voorbeeld van hoe het verder zou kunnen. Volgens mij waren heel veel mensen positief.

Ik denk dat opinie op dat vlak, maar meer in de breedte enorm kan aantrekken. Engagement gegarandeerd ;)
Ik zie gerust risico, maar ook positieve kansen. Want opinie is vaak wel helder, staat ergens voor en dat biedt duiding en perspectief.

Helaas ken ik geen goede schrijvers om jullie op dit vlak te helpen. Misschien 1 persoon maar die laat ik dan zelf wel contact zoeken, als hij het wil.
Die hebben we, zogeheten 'motivationele rollen'. Daarbij kijken we wat de primaire reden is voor iemand om Tweakers te bezoeken. Bijvoorbeeld gezellig in het forum hangen, puur dingen opzoeken in de Pricewatch, nieuws lezen of zich verdiepen in een bepaald product. Meerdere rollen kunnen natuurlijk op iemand van toepassing zijn, afhankelijk van het moment.
Okee, helder verhaal, dat is positief. Waar mijn opmerking vandaan komt: ik ervaar persoonlijk een beetje een mismatch, maar laten we dit nu maar liggen, want dit wordt teveel off-topic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Koen Crijns ; dank voor de info; 1% van de huidige omzet is dus van abbonementen. Ik heb een 1 euro "bannervrij" abbonement en dat geeft het idee dat je daarmee gemiste reclameinkomsten van jezelf compenseert, maar dat is dus waarschijnlijk helemaal niet zo. Wat ik me afvraag, hoe veel euro zou een "reclame vrij" abbo moeten zijn om een realistische compensatie te zijn van de gemiste inkomsten?

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:53:
[...]

Welke link zie jij tussen het artikel over WiFi en het bericht over Brein? Het een ging meer richting een achtergrond over een techniek, het ander was een uitgebreid bericht naar aanleiding van een actueel nieuwsfeit waar we achteraan zijn gaan bellen. Ik vind het behoorlijk verschillende berichten en zie daarom weinig verband tussen feedback op de een en feedback op de ander. Buiten het feit dat het beiden geen achtergrondverhalen van tigduizend woorden zijn :)

P.S. Dat wat is wat Tweakers Tweakers maakt, ook voor ons :)
Dat de onderwerpen verschillend waren is duidelijk :) Toch liep er een grote rode draad door het feedback van beide artikelen heen. Kort gezegd: het is Premium onwaardig. Nu is dat natuurlijk wat voorbarig omdat de daadwerkelijke waarde nog bepaalt moet worden maar dat men niet bereid is voor zulke items te betalen is wel duidelijk.

In grote lijnen sta ik daar ook achter. Van een premium artikel verwacht ik zeker weten meer diepgang. Zoals ik al eerder zei dan heb ik liever meer kwaliteit dan kwantiteit. Als iets onder de Premium noemer moet vallen dan moet het echt onderscheidend zijn van de reguliere content en daarin vond ik dat beide artikelen tekort schoten. Het Brein artikel was een uitgerekt nieuwsbericht met als extra de reactie's van de providers. Dat hoort bij een normaal nieuwsbericht vind ik dan. En het wifi6e artikel had gewoon te weinig diepgang. En dat is ook logisch want:
Wi-Fi 6E is in naam een kleine verandering en technisch gezien voegt de uitbreiding weinig nieuws toe aan de huidige Wi-Fi 6-standaard.
en alleen daarom al is het niet echt premium waardig. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar de criteria die worden toegepast wanneer een artikel wel of niet het Premium label mee krijgt.

En waarom er dan wordt beslist om het brein artikel als premium te bestempelen terwijl iedereen wel na kon gaan dat dat alleen maar meer backlash op zou leveren.

Als er trouwens auteurs van de premium artikelen meelezen. Makkelijker gezegd dan gedaan maar vat dit allemaal niet te persoonlijk op. Elk artikel heeft gewoon zijn plaats op Tweakers verdient en daar mag je best trots op zijn. _/-\o_

Pagina: 1 ... 19 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.