Direct werd het niet geschreven inderdaad, maar ik ben aan de reacties op je vorige reactie te zien niet de enige die het tussen de regels door zo heeft gelezen en opgevat - dat is denk ik wel duidelijk...
PSN: H1SOLO
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Direct werd het niet geschreven inderdaad, maar ik ben aan de reacties op je vorige reactie te zien niet de enige die het tussen de regels door zo heeft gelezen en opgevat - dat is denk ik wel duidelijk...
PSN: H1SOLO
Dan heb ik liever alles of niks; je krijgt zo dan weer dubbele items die het weer onoverzichtelijk maken.Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:27:
[...]
Dank voor de feedback! Over het splitsen hebben we zelf ook nagedacht. Stel dat we bij het Brein-artikel een non-Premium nieuwsbericht van, zeg, 2 alinea's hadden gebracht, met de basis van het nieuws. Hoe zou jij dat vinden?
[ Voor 7% gewijzigd door Illegal_Alien op 03-12-2020 18:40 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
De tweakers cookiewall is ism de wet en tweakers wil dit niet aanpassen begrijp ik. Dan is het altijd wat lastig om vervolgens wel de moral highground te gaan claimen vind ik.janvanduschoten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:58:
[...]
Jij bent aan het klagen dat je iets niet ziet. Dat komt omdat je de algemene regels naast je neer hebt gelegd en wel een adblocker aan hebt staan op tweakers.
Lees de algemene voorwaarden eens door, waar je akkoord mee bent gegaan toen je lid werd.
4 Gebruiksvoorschriften Website en plaatsen Content > XII
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Zucht...
Alsjeblieft zeg, over hypocrisie gesproken. Laat Tweakers dan ook ff naar de AVG kijken m.b.t. de cookiewalls:janvanduschoten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:58:
[...]
Jij bent aan het klagen dat je iets niet ziet. Dat komt omdat je de algemene regels naast je neer hebt gelegd en wel een adblocker aan hebt staan op tweakers.
Lees de algemene voorwaarden eens door, waar je akkoord mee bent gegaan toen je lid werd.
4 Gebruiksvoorschriften Website en plaatsen Content > XII
Op grond van de AVG zijn cookiewalls niet toegestaan. Dat komt omdat de AVG bepaalde eisen stelt aan de benodigde toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Als we vanaf dag 1 er geld voor hadden gevraagd dan was het antwoord denk ik ja. Dat is het hele idee achter deze testfase. Het is voor iedereen toegankelijk, kost niks (behalve een account) en we kunnen in het openbaar dingen gaan uitproberen en feedback verzamelen.SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:45:
@Koen Crijns
Dank voor de uitgebreide reactie. Dat zullen velen zeker waarderen.
Is het feit niet zo dat 'premium' nu gewoon te vroeg van start is gegaan als het nog geen meerwaarde kan bieden? Waarom is er niet voor gekozen om gelijk goed van start te gaan en ervoor te zorgen dat 'premium' ook echt premium is? Het was (denk ik) door vele totaal anders ontvangen als er vanaf de start van de bèta daadwerkelijk premium artikelen een premium label zouden krijgen.
Is daar dan niet goed over nagedacht? Is het dan toch te snel van start gegaan? Of was dit al het plan zoals het nu gepresenteerd wordt?
Ik hou niet zo van de toon van dit bericht, maar ben wel benieuwd naar de uitleg van Tweakers over de cookiewall.Luca schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:45:
[...]
Alsjeblieft zeg, over hypocrisie gesproken. Laat Tweakers dan ook ff naar de AVG kijken m.b.t. de cookiewalls:
[...]
Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5
Allereerst dank voor de uitgebreide reactie. Puntje voor hierboven begrijp ik, en heeft in het grote kostenplaatje misschien ook niet veel impact maar wil het wel benoemen: Wat als jullie aangegeven hadden meer/onafhankelijke inkomsten te moeten hebben voor het verbeteren van de kwaliteit, een soort oproep aan de community? Zoiets simpels voorleggen aan de community, zou het aantal abonnees niet omhoog schieten (I know I would)? Iedereen begrijpt jullie redenatie heus wel, en nogmaals, misschien financieel gezien niet de oplossing, maar in ieder geval wel een deel van, en goodwill vanuit de community die momenteel wel verspild wordt.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:terker nog; als dit een succesvol model was geweest, dan hadden de huidige Tweakers abonnementen wel meer tractie gehad.
Als ik dit zo lees kwam er dus veel ruimte vrij met deze merge, waarom wordt er dan steeds verteld dat er niet genoeg tijd/FTEs is voor kwaliteitsverbetering/meer diepgang.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:In September kondigden we aan de review redacties van Tweakers en Hardware Info te combineren. Dat was geen bezuiniging (er is geen enkele redacteur ontslagen!) maar hebben we juist besloten omdat door dubbel werk te voorkomen we met dezelfde mensen nóg meer verschillende producten kunnen testen en reviewen voor onze community.
[ Voor 47% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 18:50 ]
En wat zijn de bevindingen na 2 dagen in de testfase?WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:48:
[...]
Als we vanaf dag 1 er geld voor hadden gevraagd dan was het antwoord denk ik ja. Dat is het hele idee achter deze testfase. Het is voor iedereen toegankelijk, kost niks (behalve een account) en we kunnen in het openbaar dingen gaan uitproberen en feedback verzamelen.
Ja, enkele posts terug bleek "Premium" het beste te liggen...CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:49:
Hoe zijn jullie trouwens op de naam Premium gekomen? Ik vind bijv. Tweakers+ (Plus) veel leuker. Of Tweakers Extra.
Is hier ook over gesproken in de onderzoeken. Ik vind Premium stom klinken, maar dat is mijn 2 cents, maar misschien kunnen jullie daar nog iets mee.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Daar hebben we intern lang over nagedacht. Het was natuurlijk een optie geweest om met een "big bang" Tweakers Premium in één klap volledig te lanceren. Maar hoewel we veel onderzoek hebben gedaan, zijn er nog genoeg zaken die verder uitgediept moeten worden. Wat zijn nu exact de soorten content die jullie écht waardevol genoeg vinden om een abonnement te nemen? En wat is het juiste bedrag voor het abonnement? We hebben daar wel voldoende ideeën over, mede op basis van de onderzoeken, maar hebben besloten om een beta-periode te doen om juist dit soort zaken scherper te krijgen.SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:45:
@Koen Crijns
Dank voor de uitgebreide reactie. Dat zullen velen zeker waarderen.
Is het feit niet zo dat 'premium' nu gewoon te vroeg van start is gegaan als het nog geen meerwaarde kan bieden? Waarom is er niet voor gekozen om gelijk goed van start te gaan en ervoor te zorgen dat 'premium' ook echt premium is? Het was (denk ik) door vele totaal anders ontvangen als er vanaf de start van de bèta daadwerkelijk premium artikelen een premium label zouden krijgen.
Is daar dan niet goed over nagedacht? Is het dan toch te snel van start gegaan? Of was dit al het plan zoals het nu gepresenteerd wordt?
Ik vind het een nare bijsmaak hebben, maar grappig dat het kennelijk beter lag onder de community.Illegal_Alien schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:50:
[...]
Ja, enkele posts terug bleek "Premium" het beste te liggen...
[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 18:52 ]
Was het dan niet verstandiger geweest om meteen “groots” uit te pakken met echt exclusieve content en artikelen die we eigenlijk nog nooit eerder hebben gezien op Tweakers.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
Beste allemaal,
De afgelopen dagen is er veel geschreven over de Tweakers Premium plannen in deze thread en het sentiment is, laten we het vriendelijk zeggen, niet erg positief. Ik heb veel van de reacties gelezen en bemerkt dat er vaak wordt geschreven dat de actie ondoordacht zou zijn, dat Tweakers meer onderzoek had moeten doen en dat dit project bij voorbaat kansloos is. Aangezien ik één van de personen ben die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar Tweakers Premium lijkt het mij goed als ik een aantal zaken wat nader toelicht.
(Overigens, voor wie mij niet kent, ik ben de oorspronkelijke oprichter van Hardware Info en de laatste jaren onderdeel van het management van Tweakers.)
Laat ik vooropstellen – we zijn niet over één nacht ijs gegaan met dit plan. Alles behalve zelfs, ik denk dat er in de historie van Tweakers weinig zaken zijn waar zoveel onderzoek naar is gedaan en waar zoveel mensen bij betrokken zijn geweest als bij Tweakers Premium.
Laat ik beginnen bij de aanleiding, waar Wout in deze thread ook al verschillende zaken over heeft gezegd. Laat ik één misverstand uit de weg ruimen: dat ons moederbedrijf DPG Media ons heeft opgedragen om een abonnementsvorm te introduceren is absoluut niet waar. Wat uiteraard wél zo is, is dat DPG Media ons opdraagt om een gezond rendement te realiseren. Hoe we dat doen is aan ons – en wij (het Tweakers / Hardware Info team) hebben zélf besloten dat dit de juiste route is.
Een kleine blik in de keuken: het gros van de inkomsten van Tweakers komt uit de Pricewatch en uit advertenties. Laat ik hier ook direct bij vermelden dat de huidige abonnementen, waar ik verderop nog iets meer over zal zeggen, geen significant inkomstenbron zijn. Lees: minder dan 1% van onze omzet. Hoewel we ons onze abonnees zéér waarderen, is het huidige abonnementenmodel, dat inmiddels alweer bijna 20 jaar bestaat, vanuit bedrijfsperspectief niet succesvol. Het aantal mensen dat een Tweakers abonnement heeft is in verhouding tot het aantal mensen dat Tweakers veelvuldig leest/gebruikt ook zeer laag.
Als er voldoende geld binnenkomt via de Pricewatch en advertenties, waarom dan toch overstappen naar een abonnementenmodel? Dat heeft meerdere redenen. Bovenal staan de inkomsten uit advertenties al sinds jaar en dag onder druk, niet in de laatste plaats vanwege adblockers. Ondanks de vele gebruikers die ons whitelisten (waarvoor dank!) is dit een probleem dat we niet opgelost krijgen. En ja – het argument van cookies/privacy/etc. is ons méér dan bekend, maar ook daarvoor bestaan helaas geen simpele oplossingen, maar dat is iets voor een andere keer.
Verder is de afhankelijkheid van slechts twee grote inkomstenstromen gevaarlijk. Mocht er om welke reden dan ook bij één van beide een issue ontstaan, dan hebben we een probleem. En je kunt je afvragen of je bij een publicatie als Tweakers, waar onafhankelijkheid onze belangrijkste kernwaarde is, überhaupt zo afhankelijk wil zijn van de inkomsten van derde partijen.
Tegenover inkomsten staan kosten en die zijn bij Tweakers aanzienlijk. Ik lees in de reacties alles over te dure kantoorpanden, het wagenpark van de eigenaren van DPG Media en wat iets meer zij. Ja, uiteraard hebben we allerhande overhead kosten maar laat ik twee dingen voorop stellen: Tweakers / DPG Media is geen bedrijf waar geld over de balk wordt gesmeten (alles behalve!) en bovenal de met afstand grootste kostenpost voor Tweakers zijn salarissen. En dan heb ik het over salarissen van onze redacteuren, onze developers, de mensen in ons testlab, en zo verder. Wij maken met z’n allen een zo goed mogelijke site voor jullie. Binnen ons testlab werken vier mensen full-time (excl. stagiair), op onze redactie werken ruim 20 mensen, we hebben zo’n 10 developers, en zo verder. Al deze mensen leveren geweldig werk en krijgen daarvoor een net salaris. Niet exorbitant, maar op z’n minst marktconform.
Als je puur kijkt naar de redactie kun je je afvragen of dat überhaupt rendabel is, zelfs als je alle neven effecten meerekent (zoals doorkliks in de Pricewatch als gevolg van een review). Ga maar na – een beetje review zit al snel een paar dagen testwerk in, plus meerdere dagen werk van een redacteur. Tweakers content is simpelweg duur om te maken en wij gaan in kwaliteit liever verder omhoog dan omlaag.
Zoals gezegd – niemand van DPG Media staat op dit moment bij ons op de stoep om te bezuinigen op de redactie. Maar dat is een situatie die we ook echt willen voorkomen.
Dan het onderzoek. Zoals geschreven, we zijn niet over één nacht ijs gegaan. Voor ons onderzoek hebben we in binnen en buitenland gekeken wat er gebeurt bij andere uitgeverijen en tech publicaties. En we hebben veel onderzoek gedaan bij jullie, onze community. Zowel bestaande abonnees als de rest van de community.
Om te beginnen, in tegenstelling tot de sympathieke suggesties die in dit topic worden gedaan zijn er in de wereld de facto geen succesvolle voorbeelden van grotere, journalistieke organisaties die een gezonde bedrijfsvoering kunnen draaien op basis van donaties. Zeker niet in kleinere landen en binnen niche-onderwerpen. Sterker nog; als dit een succesvol model was geweest, dan hadden de huidige Tweakers abonnementen wel meer tractie gehad. Het “Blendle”-model zie ik ook geregeld voorbijkomen in de reacties. Wie de onderzoeken erop naleest, komt er al snel achter dat “pay as you go”-modellen voor online, redactionele content notoir onsuccesvol zijn gebleken, niet in de laatste plaats bij Blendle zélf. Het abonnementsmodel is uiteindelijk het enige model dat op bij veel partijen succesvol is ingevoerd.
Zoals geschreven hebben we ook uitvoerig onderzoek gedaan binnen onze community en niet op de laatste plaats bij de bestaande abonnees. Begin dit jaar hebben we nog een uitvoerige survey naar al onze abonnees gestuurd, die door meer dan de helft is ingevuld. Daaruit komen een paar belangrijke dingen naar voren. Allereerst: verreweg de belangrijkste reden waarom mensen een abonnementen op Tweakers nemen is om ons (financieel) te steunen (waarvoor dank!). Men ziet over het algemeen weinig waarde in wat de abonnementen daadwerkelijk te bieden hebben. Ook de optie om de site zonder advertenties te gebruiken wordt als weinig waardevol gezien, vermoedelijk omdat hetzelfde effect natuurlijk ook met een adblocker te bereiken is.
We hebben onze abonnees gevraagd welke zaken we aan een abonnement zouden moeten toevoegen om het waardevoller te maken. De met afstand meest gegeven antwoorden zijn (varianten op) “exclusieve content”. Het onderzoek heeft ons verder veel geleerd over wat voor soort exclusieve content onze abonnees graag willen zien, allemaal input die is meegenomen in de plannen.
Naast het onderzoek naar bestaande abonnees hebben we ook gekeken naar de bredere community. Ook daarvoor zijn begin dit jaar uitgebreide onderzoeken gedaan – zowel via surveys als ook met diepte onderzoeken waarbij we bij community leden op bezoek zijn gegaan om goed door te vragen. Ook hier hebben we onderzocht wat de bereidheid tot betalen is, wat de ideale manier om dat te doen is en wat men er graag voor terugziet. Ook hier kwam exclusieve content als belangrijkste uit de bus én werd een abonnementsvorm verkozen boven andere methodes.
Zoals geschreven hebben we ook gekeken naar andere (tech)publicaties in binnen en buitenland. Abonnementen die (vrijwel) puur bieden dat de site zonder advertenties gebruikt kan worden zijn overal notoir onsuccesvol – ongeacht de prijs. Succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content zijn er wel te vinden. En ja, ook bij andere partijen ging de introductie niet zonder slag of stoot.
Met het risico dat ik puur herhaal wat mijn collega’s al hebben geschreven. Ons doel is absoluut niet dat de meerderheid van de content achter een paywall komt. Het gros van de content blijft gratis beschikbaar, net als (community) onderdelen als het forum en natuurlijk ook de Pricewatch. Sowieso zal feitelijk nieuws nooit achter een paywall komen – dat kun je immers overal vinden, al denk ik dat we met onze Nederlandse inslag ook aan feitelijk nieuws waarde toevoegen. En ook van productreviews hebben we expliciet gezegd dat die geen onderdeel gaan vormen van Premium. Wel gaan we allerhande nieuwe soorten, exclusieve content toevoegen, mede op basis van de suggesties die we in de onderzoeken hebben gekregen. En ja, daarvoor gaan we ook investeren in extra redactiekracht, boven de zeer grote groep redacteuren die Tweakers al heeft.
Tot slot: de introductie van Tweakers Premium moet je zien als onderdeel van de vele strategische veranderingen die we dit jaar hebben doorgevoerd. Dat begon eerder dit jaar met de aankondiging dat we hebben besloten ons met Tweakers weer primair op de echte techliefhebber te gaan richten en dus niet langer krampachtig gaan proberen Tweakers toegankelijk te maken voor normale consumenten (met alle financiële risisco’s van dien). In September kondigden we aan de review redacties van Tweakers en Hardware Info te combineren. Dat was geen bezuiniging (er is geen enkele redacteur ontslagen!) maar hebben we juist besloten omdat door dubbel werk te voorkomen we met dezelfde mensen nóg meer verschillende producten kunnen testen en reviewen voor onze community. Meer dan ooit staan jullie, de community, de échte techliefhebbers centraal bij Tweakers. En ja, daar vragen we dus wel wat voor terug, maar we gaan er alles aan doen om de nieuwe abonnementen meer dan de moeite waard te maken.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Zelfs hier hebben we uitgebreid onderzoek naar gedaan. We hadden een lijst van vele potentiële namen, waarvan Tweakers Plus er ook één was. Zowel binnen de Crew als binnen een groep van de community hebben we dit uitgevraagd en uiteindelijk bleek uit het onderzoek Tweakers Premium de beste naam. Ook op dit vlak zijn we niet over één nacht ijs gegaan!CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:49:
@WoutF
Hoe zijn jullie trouwens op de naam Premium gekomen? Ik vind bijv. Tweakers+ (Plus) veel leuker. Of Tweakers Extra.
Is hier ook over gesproken in de onderzoeken. Ik vind Premium vies klinken, maar dat is mijn 2 cents, maar misschien kunnen jullie daar nog iets mee. Ben wel benieuwd eigenlijk of er ook verschillende namen zijn doorgenomen in de gesprekken etc.
WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:48:
[...]
Als we vanaf dag 1 er geld voor hadden gevraagd dan was het antwoord denk ik ja. Dat is het hele idee achter deze testfase. Het is voor iedereen toegankelijk, kost niks (behalve een account) en we kunnen in het openbaar dingen gaan uitproberen en feedback verzamelen.
Dank voor beide reacties. Mijn mening is wat dat betreft nog niet verandert, maar wellicht komt het omdat ik uit een andere sector kom waar een launch als deze niet kan.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:50:
[...]
Daar hebben we intern lang over nagedacht. Het was natuurlijk een optie geweest om met een "big bang" Tweakers Premium in één klap volledig te lanceren. Maar hoewel we veel onderzoek hebben gedaan, zijn er nog genoeg zaken die verder uitgediept moeten worden. Wat zijn nu exact de soorten content die jullie écht waardevol genoeg vinden om een abonnement te nemen? En wat is het juiste bedrag voor het abonnement? We hebben daar wel voldoende ideeën over, mede op basis van de onderzoeken, maar hebben besloten om een beta-periode te doen om juist dit soort zaken scherper te krijgen.
Voor de software developers onder ons; zie het als een agile launch van het project in plaats van waterfall.
Zucht...
Dat zeg ik toch nergens? We brengen nieuws op Tweakers al jaren volgens een bepaald stramien. Ook deze week hebben we weer meerdere nieuwsartikelen gepubliceerd waar achteraan is gebeld, waar eigen nieuwsgaring aan te pas kwam, waar we met eigen expertise waardevolle informatie hebben toegevoegd, enz. Waar echt tijd en moeite in is gestoken. Maar bij de wens om dat vaker en uitgebreider te doen, kwamen de grenzen in zicht. Als we nu investeren om dat wel te kunnen doen, betekent dat niet dat al het andere nieuws 'ergens uit de bodem van de grabbelton komt'.Luca schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
[...]
Ik denk dat je zojuist glazen hebt ingegooid. Fijn om te weten dat premium artikel blijkbaar alleen artikelen zullen zijn waar wat "degelijker" journalistiek (kuch hoor-wederhoor) is gedaan. Laten de freebies dan maar ergens uit de bodem van de grabbelton komen, de makkelijke stukken die je kan copy-pasten en ff vertaling erover heen.
Weddings are basically funerals with cake.
Als we dan toch suggesties doen dan zie ik hier een kans: de community: maak meer gebruik van het Best Buy Guide principe.WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
Dat betekent overigens niet dat we hier niet meer mee zouden willen doen, maar om stukken te schrijven die qua niveau aansluiten bij dat van ICT-profs, moeten ze eigenlijk door diezelfde mensen geschreven worden.
(...)
We staan open voor tips van goede auteurs op dit vlak.
(...)
Duidelijke feedback, dank. Meer experts benaderen is zeker wat wij er zelf ook onder verstaan. Bijvoorbeeld bij uitgebreide nieuwsberichten, maar ook voor achtergronden en interviews.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
De Tweakers abonnementen bestaan inmiddels 18 jaar. In die 18 jaar zijn er talloze initiatieven geweest om het aantal abonnees significant te laten stijgen, ook initiatieven in lijn met jouw suggestie. Die hebben allemaal wel iets van effect gehad, maar niet voldoende om het abonneeinkomsten significant te maken. Het blijft staan dat de abonnementen op dit moment te weinig waarde bieden - iets wat ook duidelijk uit de onderzoeken naar voren kwam.Zaphara schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:49:
[...]
Allereerst dank voor de uitgebreide reactie. Puntje voor hierboven begrijp ik, en heeft in het grote kostenplaatje misschien ook niet veel impact maar wil het wel benoemen: Wat als jullie aangegeven hadden meer/onafhankelijke inkomsten te moeten hebben voor het verbeteren van de kwaliteit, een soort oproep aan de community? Zoiets simpels voorleggen aan de community, zou het aantal abonnees niet omhoog schieten (I know I would)? Iedereen begrijpt jullie redenatie heus wel, en nogmaals, misschien financieel gezien niet de oplossing, maar in ieder geval wel een deel van, en goodwill vanuit de community die momenteel wel verspild wordt.
Ik zou de survey er weer eens bij moeten pakken maar ik weet dat we veel aandacht hebben besteedt aan de vraagstelling en dat we er op hebben gelet dat die niet sturend / suggestief is.Gezien het punt van de survey lees ik hier uit reacties dat de survey die mensen onder ogen hebben gekregen nogal sturende vragen had en dat men zich nu niet herkent in wat aangegeven werd. Zou het een idee zijn de vragen en uitkomsten te delen?
We hebben inderdaad veel meer redactionale capaciteit bij de review redactie sinds de merge. En die willen we inderdaad inzetten in én meer geteste producten/reviews én betere reviews. Volgens mij is de gezamenlijke reviewredactie onder leiding van Eric van Ballegoie daar goed mee bezig, maar dat oordeel laat ik graag aan jullie.Als ik dit zo lees kwam er dus veel ruimte vrij met deze merge, waarom wordt er dan steeds verteld dat er niet genoeg tijd/FTEs is voor kwaliteitsverbetering/meer diepgang.
Bedankt voor deze transparantie.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
Een kleine blik in de keuken: het gros van de inkomsten van Tweakers komt uit de Pricewatch en uit advertenties. Laat ik hier ook direct bij vermelden dat de huidige abonnementen, waar ik verderop nog iets meer over zal zeggen, geen significant inkomstenbron zijn. Lees: minder dan 1% van onze omzet. Hoewel we ons onze abonnees zéér waarderen, is het huidige abonnementenmodel, dat inmiddels alweer bijna 20 jaar bestaat, vanuit bedrijfsperspectief niet succesvol. Het aantal mensen dat een Tweakers abonnement heeft is in verhouding tot het aantal mensen dat Tweakers veelvuldig leest/gebruikt ook zeer laag.
Voor velen is dit de reden om jullie niet niet te whitelisten of om niet een abonnement af te sluiten. Dus ik denk dat dit juist een onderwerp is voor deze keer en niet een andere keer.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
En ja – het argument van cookies/privacy/etc. is ons méér dan bekend, maar ook daarvoor bestaan helaas geen simpele oplossingen, maar dat is iets voor een andere keer.
Maar dit is een onderzoek met een vooropgesteld doel. Het voelt allemaal heel erg een richting. Ik denk dat als jullie het vraagstuk waarmee jullie spelen open aan de community hadden voorgelegd dat er meer draagvlak zou zijn voor de ideeën die daar uitkomen.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
Zoals geschreven hebben we ook uitvoerig onderzoek gedaan binnen onze community en niet op de laatste plaats bij de bestaande abonnees. Begin dit jaar hebben we nog een uitvoerige survey naar al onze abonnees gestuurd, die door meer dan de helft is ingevuld. Daaruit komen een paar belangrijke dingen naar voren. Allereerst: verreweg de belangrijkste reden waarom mensen een abonnementen op Tweakers nemen is om ons (financieel) te steunen (waarvoor dank!). Men ziet over het algemeen weinig waarde in wat de abonnementen daadwerkelijk te bieden hebben. Ook de optie om de site zonder advertenties te gebruiken wordt als weinig waardevol gezien, vermoedelijk omdat hetzelfde effect natuurlijk ook met een adblocker te bereiken is.
Alleen hebben we in dat onderzoek niet aan kunnen geven dat een splitsing van content (en dus reacties en deelnemende tweakers aan discussies) een slecht idee is. En dat mis ik verder nog in dit verhaal. Er wordt niet in gegaan op de community, die zo belangrijk voor Tweakers.net is. De community waar jullie voor een groot deel op drijven. En die jullie hiermee kunnen gaan splitsen en verliezen.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
We hebben onze abonnees gevraagd welke zaken we aan een abonnement zouden moeten toevoegen om het waardevoller te maken. De met afstand meest gegeven antwoorden zijn (varianten op) “exclusieve content”. Het onderzoek heeft ons verder veel geleerd over wat voor soort exclusieve content onze abonnees graag willen zien, allemaal input die is meegenomen in de plannen.
Nu ga ik even @Olaf quotenYero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:11:
[...]
Misschien was het niet geheel duidelijk, maar er is nooit gezegd dat nieuwsberichten niet onder premium zou vallen (zie het introbericht). Het primaire nieuws niet, de langere en verdiepende nieuwsberichten, waar beduidend meer werk in zit, wel. Zie ook de reactie van Olaf.
Voor mij is een artikel dat aangeeft dat KPN en Ziggo de mails van BREIN willen versturen onder bepaalde voorwaarden gewoon een opvolging van het bericht dat BREIN zulke meldingen verstuurd wenst te zien en valt dat voor mij onder standaard, primair nieuws. Het is niet omdat je de opmaak wat aanpast dat dit geen primair nieuws meer is. Dit is geen extra content of diepgang. Dit is gewoon nieuws.Nee, het standaardnieuws en productreviews blijven hoe dan ook voor iedere lezer toegankelijk, account of geen account. Het gaat om een relatief bescheiden percentage artikelen die voornamelijk aanvullend zijn op het huidige aanbod.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Volgens mij is er nog een succesvol model: venture capitalism. Uit Quartz:Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
Om te beginnen, in tegenstelling tot de sympathieke suggesties die in dit topic worden gedaan zijn er in de wereld de facto geen succesvolle voorbeelden van grotere, journalistieke organisaties die een gezonde bedrijfsvoering kunnen draaien op basis van donaties. Zeker niet in kleinere landen en binnen niche-onderwerpen. Sterker nog; als dit een succesvol model was geweest, dan hadden de huidige Tweakers abonnementen wel meer tractie gehad. Het “Blendle”-model zie ik ook geregeld voorbijkomen in de reacties. Wie de onderzoeken erop naleest, komt er al snel achter dat “pay as you go”-modellen voor online, redactionele content notoir onsuccesvol zijn gebleken, niet in de laatste plaats bij Blendle zélf. Het abonnementsmodel is uiteindelijk het enige model dat op bij veel partijen succesvol is ingevoerd.
Of dat voor Tweakers werkt weet ik niet, maar je hebt hier wel een extra pareltje: de community (dat is je unique selling point).“When we started, investors did not want to invest in anything that involved journalists or reporters or other professional people creating content,” said Jonah Peretti, the chief executive of BuzzFeed, which launched in 2006. “Everyone just said, ‘You can’t get venture capital if you’re hiring people who make content.’”
These days, BuzzFeed is rapidly expanding with $46 million in funding. Vox Media has raked in some $80 million in venture capital. Business Insider’s $12 million boost last week makes its haul about $30 million. And feel-good social curation site Upworthy has raised about $12 million since launching two years ago.
“Suddenly, the market for content just opened up,” said Sarah Lacy, founder of PandoDaily, which has secured about $4 million in venture capital since 2012. “It’s dramatically changed. I think a lot of it for me was Vice getting valued at $1 billion. No one had seen anything like that in the content space. And they’re trying to speak to a very specific audience that’s hard to reach in a deeply authentic way. It’s certainly not something you’re phoning in. It’s not a pre-written press release. It’s not a listicle.”
https://qz.com/186492/why...ddenly-investing-in-news/
Is dat iets waar jullie naar gekeken hebben? Past zoiets überhaupt bij DPG? Het lijkt me niet dat er geen investeerders zouden zijn die interesse hebben om in Tweakers te investeren (i.t.t. gebruikers die in het klein bijdragen via premium of abonnementen)Stack Overflow has raised a total of $153M in funding over 5 rounds. Their latest funding was raised on Jul 28, 2020 from a Series E round.
Stack Overflow is funded by 17 investors. Spark Capital and Index Ventures are the most recent investors.
https://www.crunchbase.co...erflow/company_financials
https://jaarverslag2019.d...r-mensen-over-technologieTweakers heeft zijn beste jaar ooit achter de rug. De site doorbrak de grens van 900.000 gebruikersaccounts, noteerde een groei van 5 procent actieve, ingelogde gebruikers op maandbasis en vergrootte zijn jaarbereik met 4 procent.
[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 19:00 ]
Wij willen deze periode juist leren wat voor content wél en wat voor content niet uniek danwel waardevol genoeg is om een abonnement voor te nemen. We zitten nu dus echt is een test periode. De feedback die bij de artikelen kan worden achtergelaten zal door de redactie intensief gebruikt worden om Tweakers Premium tijdens de beta-fase steeds beter te maken en uiteindelijk geschikt voor lancering.RagEnigma schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:51:
@Koen Crijns
Ik snap het verhaal van de inkomsten maar zoals ik dit premium nu zie ga je mij in de toekomst verliezen als bezoeker. Ik denk dat nieuwsitems nooit het premium tagje zouden moeten krijgen en zeker niet dit artikel over brein en de providers. Diepgaande opiniestukken misschien wel maar maak daar dan een aparte cateogrie van waardoor ik als gewone bezoeker die het nieuws wil lezen hier niet elke keer mee geconfronteerd wordt. Elke keer geconfronteerd worden met je moet betalen want anders zie je niet alles werkt bij mij in ieder geval niet. Waardoor ik dus naar alternatieve sites ga zoeken en jullie dus ook niet meer onder andere via de pricewatch inkomsten door mij gaan genereren.
We hebben de abonnees gevraagd waarmee we hun huidige abonnement waardevoller kunnen maken c.q. waarmee we ze zouden kunnen verleiden om een duurder abonnement te nemen.TweakOverflow schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:54:
Allereerst bedankt voor het duidelijke antwoord over het onderzoek dat gedaan is! Ik heb nog wel even een vraag met betrekking tot het onderzoek onder de abonnees. Er is aangegeven dat ze graag exclusieve content willen hebben, maar nu lijkt het alsof er een abonnement naast/bij de huidige abonnementsvormen afgenomen moet worden om de artikelen te kunnen lezen. Nu kan ik dat in de brei van informatie en berichtgevingen gemist hebben, maar het zou mij verbazen als de abonnees dit bedoeld hebben.
Verwijderd
Het woord premium suggereert dat er iets achter de link schuilt wat een ander medium je niet zal laten zien. Het suggereert dat als jij dit kan lezen jij je speciaal voelt. Jij hoopt daar dus iets te lezen wat je elders niet leest. Het is allemaal psychologische marketing. Hier zijn boeken vol over geschreven.CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:49:
@WoutF
Is hier ook over gesproken in de onderzoeken. Ik vind Premium vies klinken, maar dat is mijn 2 cents, maar misschien kunnen jullie daar nog iets mee. Ben wel benieuwd eigenlijk of er ook verschillende namen zijn doorgenomen in de gesprekken etc.
Misschien een idee om dan een poll onderaan de testartikelen te zetten. Dan weet je gelijk hoe het ontvangen is. Dat lijkt me beter dan nu een bak ellende ontvangen in dit forum. Nu moet je maar even gaan vissen naar goede reacties en lijkt alles kut. Met een poll zie je ook of mensen het goed ontvangen. Dit forum is net als shopreviews. Mensen laten alleen iets horen als het slecht is.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:00:
[...]
Wij willen deze periode juist leren wat voor content wél en wat voor content niet uniek danwel waardevol genoeg is om een abonnement voor te nemen. We zitten nu dus echt is een test periode. De feedback die bij de artikelen kan worden achtergelaten zal door de redactie intensief gebruikt worden om Tweakers Premium tijdens de beta-fase steeds beter te maken en uiteindelijk geschikt voor lancering.
[ Voor 14% gewijzigd door Heijmenberg99 op 03-12-2020 19:11 . Reden: Iets meet nuance aangebracht :) ]
We hebben hier simpelweg te maken met DPG media.CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:59:
Toch gaat het niet enorm slecht dat zo'n noodgreep noodzakelijk is. In het jaarverslag over 2019 staat:
[...]
https://jaarverslag2019.d...r-mensen-over-technologie
Dat zegt toch niet direct iets over de financiële situatie van Tweakers?CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:59:
Toch gaat het niet enorm slecht dat zo'n noodgreep noodzakelijk is. In het jaarverslag over 2019 staat:
[...]
https://jaarverslag2019.d...r-mensen-over-technologie
Prima, maar toch is er vandaag besloten een uitgebreid nieuwsartikel als premium te bestempelen terwijl gister al duidelijk was dat het 6g artikel de badge premium ook niet waard was volgens de community. Waarom dan toch zoiets als premium posten?Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:00:
[...]
Wij willen deze periode juist leren wat voor content wél en wat voor content niet uniek danwel waardevol genoeg is om een abonnement voor te nemen. We zitten nu dus echt is een test periode. De feedback die bij de artikelen kan worden achtergelaten zal door de redactie intensief gebruikt worden om Tweakers Premium tijdens de beta-fase steeds beter te maken en uiteindelijk geschikt voor lancering.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Klopt, maar slecht gaat het ook zeker niet.robcoenen schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:05:
[...]
Dat zegt toch niet direct iets over de financiële situatie van Tweakers?
Dat we iets moeten met cookiewall e.d. is ons duidelijk. We hebben eerder al aangegeven dat we niet met de rest van DPG Media zijn meegegaan met de zogenaamde TCF 2.0 cookiewall aangezien we die oplossing, mede op basis van alle input van de community, niet ideaal vinden. Ik kan/wil/mag er op dit moment niet veel meer zeggen, maar weet dat we op dit vlak niet stil zitten.aequitas schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:58:
Voor velen is dit de reden om jullie niet niet te whitelisten of om niet een abonnement af te sluiten. Dus ik denk dat dit juist een onderwerp is voor deze keer en niet een andere keer.
Ja, dit waren onderzoeken met een vooropgesteld doel, namelijk een derde significante inkomstenbron, idealiter vanuit de gebruikers van onze site. Zeker de eerste onderzoeken hadden zeker niet als doel "hoe introduceren we een nieuwe abonnementsvorm". Zoals ik al schreef ik mijn uitgebreide reactie; de keuze voor de abonnementsvorm was een resultaat van veel onderzoek.Maar dit is een onderzoek met een vooropgesteld doel. Het voelt allemaal heel erg een richting. Ik denk dat als jullie het vraagstuk waarmee jullie spelen open aan de community hadden voorgelegd dat er meer draagvlak zou zijn voor de ideeën die daar uitkomen.
Eind 2016 werd ik onderdeel van DPG Media en onderdeel van het management van Tweakers. Als er juist iets is wat mij de eerste weken keer op keer verbaasde (in positieve zin) is dat letterlijk bij alle discussies binnen het Tweakers management de belangen van de community steevast uitgebreid worden besproken en gewogen. En dat gebeurt tot op de dag vandaag. Het is misschien niet altijd zichtbaar en vaak zijn er (helaas) tegenstrijdige belangen die moeten worden afgewogen, maar neem één ding van mij aan. Ik heb veel uitgeverijen van binnen en buiten gezien in m'n lezen. Zo'n enorme focus op het belang van de community als bij Tweakers heb ik nog nooit ergens meegemaakt en is echt uniek.Alleen hebben we in dat onderzoek niet aan kunnen geven dat een splitsing van content (en dus reacties en deelnemende tweakers aan discussies) een slecht idee is. En dat mis ik verder nog in dit verhaal. Er wordt niet in gegaan op de community, die zo belangrijk voor Tweakers.net is. De community waar jullie voor een groot deel op drijven. En die jullie hiermee kunnen gaan splitsen en verliezen.
Ik vermoed dat de premium artikelen vrij snel gepubliceerd zullen worden op paste-bin achtige sites door bepaalde users zodra het eenmaal achter een paywall zit. Dat is ook het geval bij het AD of Telegraaf, zie op Reddit wel eens dingen verschijnen.Verwijderd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:04:
[...]
Het woord premium suggereert dat er iets achter de link schuilt wat een ander medium je niet zal laten zien. Het suggereert dat als jij dit kan lezen jij je speciaal voelt. Jij hoopt daar dus iets te lezen wat je elders niet leest. Het is allemaal psychologische marketing. Hier zijn boeken vol over geschreven.
Maar niet getreurd hoor. De meeste premium artikelen kan je gewoon lezen met een adblocker of openen in je incognito venster. En anders zijn er voldoende sites waar je je info ook kan weghalen zonder dat het geld kost.
Ik denk dat transparantie, zeker nu de laatste dagen duidelijk is geworden hoe het gros van de mensen over premium denkt, erg belangrijk is.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:03:
[...]
We hebben de abonnees gevraagd waarmee we hun huidige abonnement waardevoller kunnen maken c.q. waarmee we ze zouden kunnen verleiden om een duurder abonnement te nemen.
Over hoe de abonnementen er bij de launch van Tweakers Premium exact uit gaan zien en wat de tarieven worden hebben we wel ideeën, maar dat willen we juist tijdens deze beta-periode verder onderzoeken.
Niemand van ons heeft gezegd dat Tweakers Premium iets wordt dat bovenop een abonnement als Hero genomen zou moeten worden. Hoe het precies gaat uitzien zullen we op een nader moment bekend maken en is iets wat zeker nog niet in steen gebeiteld is.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Een traditionele investeerder wil z'n investering op termijn terug, mét rendement. Dat zou dus betekenen dat de nood voor andere verdienmodellen en hoge winstmarges nog veel meer aanwezig zou zijn. Sowieso zijn we bij Tweakers de status van investeringen voor bij; het is inmiddels een gevestigde publicatie (ruim 21 jaar oud!), onderdeel van een grote uitgeverij, die gewoon een gezond rendement moet draaien.Verwijderd1 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:59:
Is dat iets waar jullie naar gekeken hebben? Past zoiets überhaupt bij DPG? Het lijkt me niet dat er geen investeerders zouden zijn die interesse hebben om in Tweakers te investeren (i.t.t. gebruikers die in het klein bijdragen via premium of abonnementen)
Ja ik vind de premium-artikelen tot nu toe behoorlijk teleurstellen in kwaliteit. Bijv. sommige lezen als advertorials ( nieuws: Nederlands bedrijf belooft accu met hogere energiedichtheid door sili... ) en andere artikelen weer als gewoon nieuws ( nieuws: Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruiker... ). Geeft me niet echt vertrouwen.MazeWing schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:13:
[...]
Ik denk dat transparantie, zeker nu de laatste dagen duidelijk is geworden hoe het gros van de mensen over premium denkt, erg belangrijk is.
[ Voor 39% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 19:15 ]
Verwijderd
Brave browser op de mobiel en bijvoorbeeld AD openen in privé tab. Buiten dat zijn er betere en minder gekleurde info kanalen voor zowat elke tak van nieuws. Gratis.Luca schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:10:
[...]
Ik vermoed dat de premium artikelen vrij snel gepubliceerd zullen worden op paste-bin achtige sites door bepaalde users zodra het eenmaal achter een paywall zit. Dat is ook het geval bij het AD of Telegraaf, zie op Reddit wel eens dingen verschijnen.
Life 's hard and then you die
Is het dan geen tijd om als Tweakers.net je kont eens om te draaien en tegen DPG te zeggen dat ze ff moeten dimmen met hun machtsvergrijp. Ik snap dat je onderdeel van DPG bent maar als technologiewebsite is zeker op het internet het goede voorbeeld laten zien belangrijk. Hoeveel moeite is het om een andere cookiewall te laten zien en zelf het heft in hand te nemen. Al ziet de NIET illegale cookiewall er crap uit is het al beter dan de illegale cookiewallKoen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:10:
Dat we iets moeten met cookiewall e.d. is ons duidelijk. We hebben eerder al aangegeven dat we niet met de rest van DPG Media zijn meegegaan met de zogenaamde TCF 2.0 cookiewall aangezien we die oplossing, mede op basis van alle input van de community, niet ideaal vinden. Ik kan/wil/mag er op dit moment niet veel meer zeggen, maar weet dat we op dit vlak niet stil zitten.
Een groot gedeelte van deze bezoekers zijn waarschijnlijk eenmalige forumbezoekers door alle reclames. Bezoekers waarop de community niet op zat te wachten, gezien alle commentaren op de newbie vragen. Deze doelgroep wordt nu niet meer benaderd en zal dus ook niet meer tot page views leiden.CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:10:
[...]
Klopt, maar slecht gaat het ook zeker niet.
Laat ik hier als voormalig oprichter van Hardware Info heel duidelijk in zijn. De keuze om Hardware Info terug te schalen en de reviewredactie te integreren binnen Tweakers hebben we binnen het Tweakers/HWI management team genomen (en van die beslissing was ik onderdeel).Retrospect schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:05:
[...]
We hebben hier simpelweg te maken met DPG media.
Sinds ze Hardware.info hebben opgekocht hebben ze zo'n beetje het monopolie in het Nederlandstalige gebied. Hardware.info haar forum is, onder hevig protest van gebruikers, de nek omgedraaid en de site is nu een sterfhuisconstructie. Die wordt over 1 of 2 jaar waarschijnlijk op zwart gezet. Kostenbesparing.
Sinds Tweakers is overgenomen door DPG media (voorheen de Persgroep) zoekt men allerlei manieren om er meer geld uit te halen.
Gelukkig geeft dit wanbeleid van DPG media andere mensen de motivatie om nieuwe initiatieven op te zetten.
De redactie zal gedurende de beta periode veel verschillende soorten content proberen. Soms zullen ze de spijker op z'n kop slaan, soms zullen ze plank volledig mis slaan. Ik heb mijn collega's hoog zitten en ben ervan van overtuigd dat ze met alle inzichten die we deze periode verzamelen een goed product kunnen neerzetten. En daarvoor is opbouwende kritiek meer dan welkom.AtlAntA schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:08:
[...]
Prima, maar toch is er vandaag besloten een uitgebreid nieuwsartikel als premium te bestempelen terwijl gister al duidelijk was dat het 6g artikel de badge premium ook niet waard was volgens de community. Waarom dan toch zoiets als premium posten?
Buiten om dat dit een zogenaamde bèta test is, is dit natuurlijk een ingebouwde acceptatie periode voordat alles live gaat. Waarom dan alsnog de community op de kast jagen door zulke nieuws artikelen als premium te bestempelen?
Mijn feedback? Meer kwaliteit en veel minder kwantiteit. Hooguit 5 artikelen per maand die de badge Premium ook daadwerkelijk waard zijn.
Een groot gedeelte van mijn job (en die van mijn collega's) is DPG Media uitleggen dat Tweakers wat anders is dan de gemiddelde website. En dat gaat in de regel prima - het moge duidelijk zijn dat we bij Tweakers veel dingen anders doen dan bij AD of de Volkskrant.Heijmenberg99 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:16:
[...]
Is het dan geen tijd om als Tweakers.net je kont eens om te draaien en tegen DPG te zeggen dat ze ff moeten dimmen met hun machtsvergrijp. Ik snap dat je onderdeel van DPG bent maar als technologiewebsite is zeker op het internet het goede voorbeeld laten zien belangrijk. Hoeveel moeite is het om een andere cookiewall te laten zien en zelf het heft in hand te nemen. Al ziet de NIET illegale cookiewall er crap uit is het al beter dan de illegale cookiewall
EDIT: Was bij mijn vorige post vergeten te quoten.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:Succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content zijn er wel te vinden. En ja, ook bij andere partijen ging de introductie niet zonder slag of stoot.
Ik weet het niet, ik kan me wel andere redenen voorstellen om (een aandeel in) dit platform te willen hebben. Buzzfeed en Vox zijn ook al bijna 20 jaar oud en daar wordt ook geld opgehaald. Tweakers is echt niet het enige platform dat personeel heeft zonder dat de gebruikers alles willen of kunnen betalen.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:14:
[...]
Een traditionele investeerder wil z'n investering op termijn terug, mét rendement. Dat zou dus betekenen dat de nood voor andere verdienmodellen en hoge winstmarges nog veel meer aanwezig zou zijn. Sowieso zijn we bij Tweakers de status van investeringen voor bij; het is inmiddels een gevestigde publicatie (ruim 21 jaar oud!), onderdeel van een grote uitgeverij, die gewoon een gezond rendement moet draaien.
Investeerders die niets terug willen zien zijn donateurs. Dat zou een mooi model zijn, maar daar kun je langdurig geen serieuze publicatie op draaien (zie mijn originele post).
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:20:
[...]
Laat ik hier als voormalig oprichter van Hardware Info heel duidelijk in zijn. De keuze om Hardware Info terug te schalen en de reviewredactie te integreren binnen Tweakers hebben we binnen het Tweakers/HWI management team genomen (en van die beslissing was ik onderdeel).
Dit was uitdrukkelijk niet onder invloed of druk van DPG Media. Sterker nog; toen we verschillende scenario's aan het verkennen waren werd ons eigenlijk maar bij één potentieel scenario de pas afgesneden: het compleet stoppen van Hardware Info (überhaupt geen scenatio dat we graag wilden) werd niet toegestaan.
Waarom hebben we ervoor gekozen om Hardware Info terug te schalen? Dat heeft alles te maken met ons beslissing om ons weer echt primair te richten op de échte techliefhebber. Uit alle onderzoeken kwam dat de doelgroep van Tweakers en Hardware Info vrijwel gelijk was. Er was veel dubbel werk, bij alle belangrijke productlanceringen waren twee redacteuren bezig gelijkaardige reviews te schrijven en op geen van beide sites was alles terug te vinden. Na veel wikken en wegen (ook op dit vlak zijn we niet over één nacht ijs gegaan) hebben we besloten dat we denken dat we jullie - de échte techliefhebbers - de beste en de meeste content kunnen bieden als we de krachten bundelen onder één merk.
Was dat voor ondertekende als oprichter van Hardware Info een leuk besluit? Natuurlijk niet. Was het een verstandig besluit? Daar ben ik van overtuigd. En zoals gezegd, ik was zelf één van de mensen die heeft bijgedragen aan de plannen.
Ten 1ste bedankt voor de aanvullingen, gezien je email adress onder je naam lijk je voor mij meer iemand die vanuit dpg tweakers moet sturen dan echt een tweaker. Wel jammer voor de oprichter van hardwareinfo. Correct me if i am wrong maar ben hierdoor nogal wantrouwend.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
[ Voor 9% gewijzigd door SgtElPotato op 03-12-2020 19:30 ]
Zucht...
[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 19:32 ]
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Trust me, als iemand een technerd in hart en nieren is, dan is het ondergetekende. Wie mij kent, weet dat mijn techhart op de juiste plek zit.wever338 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:29:
[...]
Ten 1ste bedankt voor de aanvullingen, gezien je email adress onder je naam lijk je voor mij meer iemand die vanuit dpg tweakers moet sturen dan echt een tweaker. Wel jammer voor de oprichter van hardwareinfo. Correct me if i am wrong maar ben hierdoor nogal wantrouwend.
Roots van bij de Regenboog zijn een goed tekenKoen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:33:
[...]
Trust me, als iemand een technerd in hart en nieren is, dan is het ondergetekende. Wie mij kent, weet dat mijn techhart op de juiste plek zit.
[ Voor 27% gewijzigd door psy op 03-12-2020 19:36 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Tja, maar toch (en dan hou ik er over op) snap ik totaal niet dat je niet met een 'bang' je proefperiode start voor premium content. Je verwacht overrompeld te worden en te denken: ja dit is fan-tas-tisch. maar het is allemaal behoorlijk meh qua niveau. Ik vind het te gemakkelijk om te beweren dat het nog allemaal in een proeffase zit als excuus. Had gewoon met een aantal topartikelen uitgepakt. Ik snap echt niet dat gedacht wordt dat je met dit soort artikelen kan komen aanzetten als uitpakfeest.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:33:
[...]
Trust me, als iemand een technerd in hart en nieren is, dan is het ondergetekende. Wie mij kent, weet dat mijn techhart op de juiste plek zit.
Over dat email adres: op het moment dat mijn verantwoordelijkheden verschoven van puur Hardware Info naar Hardware Info én Tweakers heb ik m'n primaire emailadres aangepast naar koen.crijns@dpgmedia.nl, juist om niet één van beide voor te trekken.
[ Voor 31% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 19:40 ]
Ik ben daar ook benieuwd naar. @Koen Crijns kan daar wellicht meer over vertellen. Al lijkt het me dat ze alle opties hebben afgewogen.Verwijderd1 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:59:
[...]
Volgens mij is er nog een succesvol model: venture capitalism. Uit Quartz:
[...]
Of dat voor Tweakers werkt weet ik niet, maar je hebt hier wel een extra pareltje: de community (dat is je unique selling point).
En ook een community-driven website als Stack Overflow draait op venture capital:
[...]
Is dat iets waar jullie naar gekeken hebben? Past zoiets überhaupt bij DPG? Het lijkt me niet dat er geen investeerders zouden zijn die interesse hebben om in Tweakers te investeren (i.t.t. gebruikers die in het klein bijdragen via premium of abonnementen)
[ Voor 6% gewijzigd door pino85 op 03-12-2020 19:39 ]
Liefhebber van Tweakers
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Zie: Koen Crijns in "Het grote Tweakers Premium topic"pino85 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:37:
[...]
Ik ben daar ook benieuwd naar. @Koen Crijns kan daar wellicht meer over vertellen. Al lijkt het me dat ze alle opties hebben afgewogen.
Nou vooruit ik neem het aan van je, heb je wellicht ook een reactie op mijn laatste punt? Het punt waarom ik je gequote heb.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:33:
[...]
Over dat email adres: op het moment dat mijn verantwoordelijkheden verschoven van puur Hardware Info naar Hardware Info én Tweakers heb ik m'n primaire emailadres aangepast naar @dpgmedia.nl, juist om niet één van beide voor te trekken.
Overheen gekeken🙈 , tnx voor de link 👍🏻😅
Liefhebber van Tweakers
We hebben naar heel veel verschillende opties gekeken. Maar laat duidelijk zijn, we zoeken niet naar een investering, we zoeken naar een gezonde, constante inkomstenbron om minder afhankelijk te zijn van advertenties (zie mijn initiële post).Ik ben daar ook benieuwd naar. @Koen Crijns kan daar wellicht meer over vertellen. Al lijkt het me dat ze alle opties hebben afgewogen.
Dan ook voor u de vraag:Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:41:
[...]
We hebben naar heel veel verschillende opties gekeken. Maar laat duidelijk zijn, we zoeken niet naar een investering, we zoeken naar een gezonde, constante inkomstenbron om minder afhankelijk te zijn van advertenties (zie mijn initiële post).
Als iemand die jaren lang uk.hardware.info, us.hardware.info en de.hardware.info van de grond heeft proberen kan ik bevestigen dat het vertalen inderdaad simpel is. Het succesvol krijgen van de publicatie in andere landeren is alles behalve simpel - en bleek voor Hardware Info ook onmogelijk.Als laatste punt waarom ook de quote erbij staat, is er gekeken naar tweakers.de .fr .com .enz.... enkele goede vertalers en investeringen in de pricewatch ed in de goede taal te zetten en je hebt een echte cashcow. Denk niet in nederlandse nice maar europeesevt met usa erbii. Maar val ons niet lastig met premium paywalls.
En zit daar ook meteen een groeiambitie bij, gezien er al een extra redacteur op komst is? Dat lijkt me ook tegenstrijdig, op zoek naar inkomen (maar niet naar investeerders) en dan juist een extra kostenpost erbij nemen.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:41:
[...]
We hebben naar heel veel verschillende opties gekeken. Maar laat duidelijk zijn, we zoeken niet naar een investering, we zoeken naar een gezonde, constante inkomstenbron om minder afhankelijk te zijn van advertenties (zie mijn initiële post).
Deze quote verbaast me in dat opzicht ook wel, en dat geeft me ook de indruk dat er nog al wat managementlagen zijn. Het kan toch niet zo zijn dat meerdere mensen als baan hebben om het moederbedrijf uit te leggen wat het dochterbedrijf is? Dat lijkt me een keer met een PowerPoint naar HQ (of email / Teams nu we met het virus zitten) en dan is het wel duidelijk.Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:27:
[...]
Een groot gedeelte van mijn job (en die van mijn collega's) is DPG Media uitleggen dat Tweakers wat anders is dan de gemiddelde website. En dat gaat in de regel prima - het moge duidelijk zijn dat we bij Tweakers veel dingen anders doen dan bij AD of de Volkskrant.
Wat een bullshit. Je bent crew dus je moet altijd in pas lopen met de ongeschreven regeltjes? Je bent politieagent dus je moet je altijd aan de wet houden? Wat dat betreft verdient @RobIII een compliment. Ik mag hem totaal niet, maar hij laat wel gewoon merken dat hij mens is met karakter. Ook dat staat voor iets.FirePuma142 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:11:
[..]
Overigens ook een schoolvoorbeeld van hoe je niet moet reageren als je bij de crew hoort als je het mij vraagt.
Een paywall is ook maar een abonnementsvorm. Puur uit interesse, maar waarom zou je wel willen betalen voor bv. Hero, maar niet voor Premium?Robbierut4 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:45:
[...]
Dan ook voor u de vraag:
Stel genoeg mensen sluiten nu een abbo af (genoeg moet gespecificeerd worden door tweakers, liefst met progress bar), gaat dan het idee van een paywall van tafel?
Sentiment in dit topic is namelijk nogal van "wil wel betalen maar niet voor paywall" en "mensen met kleine portemonnee moeten ook toegang hebben".
Omdat dat de mensen die het geld er niet voor (over) hebben dan ook toegang hebben. Ik vind dat een hoop meerwaarde hebben.XWB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:04:
[...]
Een paywall is ook maar een abonnementsvorm. Puur uit interesse, maar waarom zou je wel willen betalen voor bv. Hero, maar niet voor Premium?
[ Voor 26% gewijzigd door Robbierut4 op 03-12-2020 20:13 ]
En is er ook nagedacht om meer cross-media te gaan doen? Tweakers is uiteindelijk "slechts" een website en heel veel meer is er niet. Sure, je hebt jullie podcasts en het YouTube kanaal (wat imo niet heel veel soeps is), maar waar zien we jullie nou eigenlijk nog meer?Koen Crijns schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:41:
[...]
Poeh, moeilijke vraag, omdat ik me dan gelijk verplicht voel om ze ook allemaal te doenOlaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:32:
[...]
Dank! Waardevolle feedback die we zeker meenemen bij de test. Hoeveel workshops, tutorials, how to's zou je ongeveer verwachten als onderdeel van een maandelijks abonnement?
Ik denk dat ik dan - zoals velen hier - blijkbaar de definitie van het woord Premium niet snap. 😜iew schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:36:
[...]
Tegenwoordig weet iedereen op het www wel dat Premium staat voor "achter een paywall" en "extra betalen".
WoutF probeert hier naar mijn idee alles gewoon recht te kletsen door het kapot te rationaliseren met gezwam over Plus en Extra.
De meeste mediasites hebben dan ook geen ganse community. Van de Vlaamse pers heeft denk ik enkel HLN.be nog een commentsectie bij de artikels. En waarom blijven zij volhouden waar de anderen stopten? Omdat er juist volk op afkomt om die comments te lezen. Die comments dienen daar als vermaak. Er zijn bedrijven waar tijdens de middagpauze de comments in groep worden (voor)gelezen. Bij Knack, dat zich toch net iets hoger positioneert, liep de commentsectie gewoon uit de hand. Daar viel niet om te lachen, dat was pure scheldproza.Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:03:
[...]
Waar de Premium-lat ligt is nog moeilijk te zeggen. We hebben daar als redactie wel ideeën over, maar toetsen dat tijdens de test. Vandaar dat we feedback vragen. Daarmee stellen we onszelf kwetsbaar op (zo voelt dat wel namelijk) Ik ken weinig andere media waar lezers zo direct hun mening over de kwaliteit van een artikel kunnen geven. Sterker nog, de meeste sites hebben bijvoorbeeld hun comments gesloten in de loop der jaren, laat staan dat ze lezers vragen om artikelen te beoordelen.
Dan ligt de lat laag. Voor een premiumartikel verwacht ik dat men langer bezig is dan een uur. Bij premium verwacht ik dat een journalist/redacteur zich inleest in het onderwerp (niet iedereen is thuis in alles), de nodige invalshoeken bekijkt, eventuele contacten legt (ik verwacht niet dat die gesprekken met KPN en Ziggo vandaag langer dan 5 minuutjes hebben geduurd. Ik veronderstel dan wel dat jullie rechtstreekse contacten hebben met de perswoordvoerders, en niet dat jullie bellen naar het algemeen nummer van de receptie).Een van de parameters voor ons is de tijd die het kost om het artikel te maken. In de tijd die het kost om het artikel over Ziggo/KPN/Brein te maken, had de redacteur ook, zeg, vijf korte nieuwsberichten kunnen maken. Die vijf nieuwsonderwerpen willen we natuurlijk ook brengen.
Maar dan moet je nu wel gewoon in personeel/tijd investeren voor de bèta-premiumartikels om dit te promoten naar de toekomst, zodat je later de uitbreiding van de redactie kan betalen.Dat gaat simpelweg niet. Als we uitgebreider nieuws willen brengen dan we tot nu toe deden, moet er uitbreiding komen. En dat kost geld
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
[ Voor 12% gewijzigd door Dial_Up op 03-12-2020 21:10 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Mrjraider op 03-12-2020 21:29 ]
I served in a company of heroes.
Dat is precies wat we proberen te doen. Er is op dit moment geen paywall. Zolang je een account hebt, kun je alles gratis lezen. Dat is een hele bewuste keuze. Het alternatief was om achter gesloten deuren alles tot in de puntjes uit te werken, formats te bedenken, artikelen te maken en op de plank te leggen en Premium dan live te knallen inclusief paywall met de hoop dat al onze aannames over jullie behoeften kloppen. We hebben expliciet gekozen om de Paywall nog even achterwege te laten juist zodat we de inhoud scherp kunnen krijgen.Mrjraider schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:28:
Het stoort mij mateloos dat er steeds omheen gedraaid word, zorg eerst eens dat de inhoud eens op niveau is alvorens een paywall op te zetten maar dat lijkt aan dovemansoren gericht.
Je hoort het ook in de podcast: Een gemakzuchtige behandeling van het onderwerp mijns insziens. De kritiek die geleverd is de afgelopen dagen werd totaal op een zwart-witte manier afgedaan in de podcast als "ik betaal niet voor content lalalala basta", terwijl er zat nuance en alternatieven zijn geboden door mensen.Mrjraider schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:28:
Dat er premium moet komen is tot daar aan toe het gaat er een beetje om hoe dit gehele proces is gelopen.
HWI wordt overgenomen waarna er trots word verteld: ons team word aangevuld met nieuwe aanwas, we gaan zorgen voor betere artikelen, het niveau van de reviews word opgekrikt en we gaan zorgen voor betere artikelen en stukken met meer diepgang.
En dan kom Tweakers Premium om de hoek kijken. Wat krijgen we: artikelen (zoals reeds is benoemd) waarbij er gebeld is voor een reactie (het laatste artikel over BREIN en de brief), halve advertenties zoals het energie artikel. En dan wordt er verwacht dat er betaald gaat worden voor dit soort artikelen. Naar mijn weten hoort het vragen om reactie onder de basale journalistiek en horen halve advertenties niet achter een betaalmuurtje.
Vanuit Tweakers word er verwacht dat we massaal een premium abo gaan aanschaffen maar dan wordt er vanuit de "klant" / gebruiker ook wel het een en ander verwacht en dat is niet de bagger die nu neergezet word en hier met hand en tand word verdedigd.
Het stoort mij mateloos dat er steeds omheen gedraaid word, zorg eerst eens dat de inhoud eens op niveau is alvorens een paywall op te zetten maar dat lijkt aan dovemansoren gericht.
Wat zou je ervan vinden als deze artikelen dan het Premium-label krijgen? Uit de onderzoeken die we gedaan hebben kregen we namelijk terug van de respondenten dat samenwerken heel erg gewaardeerd werd, maar dat het dan niet oké was om er een Premium-verhaal van te maken. Dat is één van de randvoorwaarden die we voor nu in onze oren geknoopt hebben. Hoe zie jij dat?CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:56:
[...]
Als we dan toch suggesties doen dan zie ik hier een kans: de community: maak meer gebruik van het Best Buy Guide principe.
Tweakers heeft een site vol met ICT-profs en experts die (via badges, profielen, karma, etc) al is voorgesorteerd op kennis en kwaliteit en de bereidheid om die kennis te delen.
Je zou verdiepende artikelen kunnen schrijven in samenwerking met de community.
Neem bijvoorbeeld het artikel over HDMI. Ik zie het dan zo voor me dat de journalist van Tweakers eerst een onderwerp bedenkt en wat vragen die in het artikel beantwoord moeten worden. Die vragen zet je uit bij leden die verstand hebben van receivers, TV's en/of consoles. Die geven antwoord en geven wat tips over interessante deelonderwerpen, vervolgvragen en wijzen op vergissingen en valkuilen. Vervolgens kan de journalist deze kennis gebruiken bij het schrijven van een artikel.
Ik denk dat veel Tweakers daar aan mee zouden willen werken, maar misschien zit er een soort community bias in: de leden die opvallen zijn de leden die hun mond opentrekken. Van de leden die dat niet willen hoor je per definitie niks.
Jullie falen anders grandioos getuige deze reacties. Ik denk, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat de uitwerking veel beter had gekund dan zo in een semi-paywall omgeving/werkwijze. Zoals jullie zien zijn er intussen bijna 80 pagina's volgeschreven met, voornamelijk, negatieve feedback (dit is ook feedback, dat besef ik).WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:32:
[...]
Dat is precies wat we proberen te doen. Er is op dit moment geen paywall. Zolang je een account hebt, kun je alles gratis lezen. Dat is een hele bewuste keuze. Het alternatief was om achter gesloten deuren alles tot in de puntjes uit te werken, formats te bedenken, artikelen te maken en op de plank te leggen en Premium dan live te knallen inclusief paywall met de hoop dat al onze aannames over jullie behoeften kloppen. We hebben expliciet gekozen om de Paywall nog even achterwege te laten juist zodat we de inhoud scherp kunnen krijgen.
Ja en nee. Ik snap dat het kwetsbaar voelt maar het als argument gebruiken is mijn inziens onterecht. Tweakers ik veel meer voor en door de community en er afhankelijk van dan bij wijze van nu.nl (die nu.jij trouwens ook heeeel lang afgeschaft hadden).Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:03:
[...]
Waar de Premium-lat ligt is nog moeilijk te zeggen. We hebben daar als redactie wel ideeën over, maar toetsen dat tijdens de test. Vandaar dat we feedback vragen. Daarmee stellen we onszelf kwetsbaar op (zo voelt dat wel namelijk) Ik ken weinig andere media waar lezers zo direct hun mening over de kwaliteit van een artikel kunnen geven.Sterker nog, de meeste sites hebben bijvoorbeeld hun comments gesloten in de loop der jaren, laat staan dat ze lezers vragen om artikelen te beoordelen.
Adjust non olet, plerumque...
Met alle respect, jullie begrijpen/weten toch ook wel dat van de tot nu geplubiceerde premiums er maar 1 de potentie heeft om mits beter uitgewerkt het label te mogen hebben.WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:32:
[...]
Dat is precies wat we proberen te doen. Er is op dit moment geen paywall. Zolang je een account hebt, kun je alles gratis lezen. Dat is een hele bewuste keuze. Het alternatief was om achter gesloten deuren alles tot in de puntjes uit te werken, formats te bedenken, artikelen te maken en op de plank te leggen en Premium dan live te knallen inclusief paywall met de hoop dat al onze aannames over jullie behoeften kloppen. We hebben expliciet gekozen om de Paywall nog even achterwege te laten juist zodat we de inhoud scherp kunnen krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door wever338 op 03-12-2020 21:43 ]
Het blijft altijd een zwaard wat aan twee kanten snijdt. Aan de ene kant wil je goede content achter de paywall, want als je goede content gratis maakt en voor slechte content laat betalen dan kiest iedereen voor de gratis optie. Aan de andere kant, omdat de betaalmuur een drempel is zullen die artikelen altijd voor een kleiner publiek toegankelijk zijn, terwijl dat juist de dingen zijn waar je (als auteur) waarschijnlijk het meest trots op bent.WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:34:
[...]
Wat zou je ervan vinden als deze artikelen dan het Premium-label krijgen? Uit de onderzoeken die we gedaan hebben kregen we namelijk terug van de respondenten dat samenwerken heel erg gewaardeerd werd, maar dat het dan niet oké was om er een Premium-verhaal van te maken. Dat is één van de randvoorwaarden die we voor nu in onze oren geknoopt hebben. Hoe zie jij dat?
Allereerst dank voor de uitgebreide toelichting. Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar mijn gedachte is nooit geweest dat dit compleet ondoordacht is, alleen twijfel ik aan de redenaties die gedaan worden en de conclusies die daaraan worden verbonden. Ter illustratie:
Leuk "kijkje in de keuken" inderdaad. Je zegt, en dat geloof ik graag, dat het aandeel van de inkomsten via de huidige abonnementen minimaal is. Ergens verderop in jouw verhaal schrijf je tevens dat uit de survey bleek dat, en dit kan ik zelf ook onderschrijven, dat de huidige abonnees met name hun geld geven aan Tweakers uit goodwill en niet zoveel geven om de kleine dingen die ze hiervoor terug krijgen.Een kleine blik in de keuken: het gros van de inkomsten van Tweakers komt uit de Pricewatch en uit advertenties. Laat ik hier ook direct bij vermelden dat de huidige abonnementen, waar ik verderop nog iets meer over zal zeggen, geen significant inkomstenbron zijn. Lees: minder dan 1% van onze omzet. Hoewel we ons onze abonnees zéér waarderen, is het huidige abonnementenmodel, dat inmiddels alweer bijna 20 jaar bestaat, vanuit bedrijfsperspectief niet succesvol.
De Pricewatch en advertenties leveren veel op, prima, dat vermoeden had ik ookal. Daarom stelde ik eerder al eens voor, in het verlengde hiervan: waarom doen jullie dan niet per geplaatste V&A advertentie een kleine vergoeding van b.v. 50ct vragen voor advertenties die minimaal een X bedrag opleveren, om niet mensen te weren die kleine dingen gratis of voor een appel en een ei willen verkopen? Ik heb geen statistieken van hoeveel advertenties er maandelijks geplaatst worden, maar ten aller tijden staan er altijd tussen de 10.000 en 15.000 advertenties online, de oudsten zijn nu van 2 maanden terug. Het lijkt mij dat zelfs met 50ct per advertentie die al snel 5 duizend euro of meer kan opleveren per maand.Als er voldoende geld binnenkomt via de Pricewatch en advertenties, waarom dan toch overstappen naar een abonnementenmodel? Dat heeft meerdere redenen.
Ik heb de survey ook gekregen, weet niet goed meer hoe de vragen gesteld werden en hoe ik daarop geantwoord heb. Ik heb er toen ook niet al teveel achter gezocht, ik dacht eerder dat er iets aan de huidige abonnementen getweaked zou worden; meer varianten, wat duurder maar meer ervoor terug. Dat "wat meer ervoor terug" in de zin van sporadisch echt unieke dingen: livechats, podcasts, aparte events zoiets als b.v. de "Advent of Code", kleinschalige (gezien de huidige wereldstatus) online meetings/masterclasses/lezingen, dat soort zaken. Nooit had ik gedacht dat men op het, mijn inziens, zotte idee zou komen om de "enige" echt diepgaande artikelen op de frontpage achter een paywall te gooien.Dan het onderzoek. Zoals geschreven, we zijn niet over één nacht ijs gegaan. Voor ons onderzoek hebben we in binnen en buitenland gekeken wat er gebeurt bij andere uitgeverijen en tech publicaties. En we hebben veel onderzoek gedaan bij jullie, onze community. Zowel bestaande abonnees als de rest van de community.
Ik heb er geen onderzoeken op nageplozen, maar er zijn wel 3 dingen die ik wil opmerken:Om te beginnen, in tegenstelling tot de sympathieke suggesties die in dit topic worden gedaan zijn er in de wereld de facto geen succesvolle voorbeelden van grotere, journalistieke organisaties die een gezonde bedrijfsvoering kunnen draaien op basis van donaties. Zeker niet in kleinere landen en binnen niche-onderwerpen. Sterker nog; als dit een succesvol model was geweest, dan hadden de huidige Tweakers abonnementen wel meer tractie gehad. Het “Blendle”-model zie ik ook geregeld voorbijkomen in de reacties. Wie de onderzoeken erop naleest, komt er al snel achter dat “pay as you go”-modellen voor online, redactionele content notoir onsuccesvol zijn gebleken, niet in de laatste plaats bij Blendle zélf. Het abonnementsmodel is uiteindelijk het enige model dat op bij veel partijen succesvol is ingevoerd.
Als ik dit zo lees, en ik hoop van harte dat ik het bij het verkeerde eind heb, dan lees ik dat als in "jullie kunnen roepen wat jullie willen, dat Tweakers Premium er in deze hoedanigheid komt is zeker" en sta ik hier eigenlijk tegen dovemans oren mijn betoog te houden. Ik hoop serieus, niet zo zeer voor mijzelf maar voor Tweakers als geheel, dat jullie op zn minst IETS doen met de feedback. Is dat niet het geval, dan loopt wat mij betreft Tweakers een enorme deuk op qua geloofwaardigheid, is de connectie met de community echt zoek geraakt en is mijn vertrouwen in Tweakers ook ernstig geschaad.Tot slot: de introductie van Tweakers Premium moet je zien als onderdeel van de vele strategische veranderingen die we dit jaar hebben doorgevoerd.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Als je een groot en breed draagvlak wilt creëren voor Premium dan wil je natuurlijk dat (ook tijdens beta) het concept goed voor de dag komt. Waarom is er dan alsnog voor besloten om vandaag het brein artikel als premium te bestempelen na de vele negatieve reacties op de kwaliteit van het allereerste 6G premium artikel?WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:32:
[...]
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ai, ik besef dat m'n woord keuze "Een groot gedeelte" ongelukkig was. Dat heb ik iets te snel getikt in de stroom reacties. Het is echt niet zo dat het Tweakers managment een dagtaak heeft aan het presenteren van plannen aan de directie van DPG Media. Uiteraard gebeurt dat om de zoveel tijd, maar daar is niet iedereen mee bezig en dat is in tijd beperkt.Verwijderd1 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:54:
Deze quote verbaast me in dat opzicht ook wel, en dat geeft me ook de indruk dat er nog al wat managementlagen zijn. Het kan toch niet zo zijn dat meerdere mensen als baan hebben om het moederbedrijf uit te leggen wat het dochterbedrijf is? Dat lijkt me een keer met een PowerPoint naar HQ (of email / Teams nu we met het virus zitten) en dan is het wel duidelijk.
Ik snap dat dit een wat ongemakkelijke vraag kan zijn, maar het lijkt me toch een belangrijke afweging als je mensen aan wil speken op hun gunfactor (om een abonnement af te sluiten terwijl je het voor de content niet echt hoeft te doen).
Welke link zie jij tussen het artikel over WiFi en het bericht over Brein? Het een ging meer richting een achtergrond over een techniek, het ander was een uitgebreid bericht naar aanleiding van een actueel nieuwsfeit waar we achteraan zijn gaan bellen. Ik vind het behoorlijk verschillende berichten en zie daarom weinig verband tussen feedback op de een en feedback op de ander. Buiten het feit dat het beiden geen achtergrondverhalen van tigduizend woorden zijnAtlAntA schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:48:
[...]
Als je een groot en breed draagvlak wilt creëren voor Premium dan wil je natuurlijk dat (ook tijdens beta) het concept goed voor de dag komt. Waarom is er dan alsnog voor besloten om vandaag het brein artikel als premium te bestempelen na de vele negatieve reacties op de kwaliteit van het allereerste 6G premium artikel?
Je zag na het hersenen artikel dat men de hooivorken alweer wat liet zakken en nu wordt vandaag precies het tegenover gestelde bereikt. Wat zijn de beweegredenen hier achter? Dit kan niet meer zijn vanwege de feedback toch? De feedback was in principe al meer dan duidelijk in mijn optiek.
P.S Ik vind het wel erg tof dat jullie zo in gesprek gaan met ons als community. Dat maakt tweakers sterk en uniek. En zorgt er ook voor dat iedereen de rug recht houdt en de poot stijf
We zijn altijd met veel plannen bezig. En sommige plannen zetten we door en sommige plannen stoppen we in de ijskast.Luca schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:21:
[...]
En is er ook nagedacht om meer cross-media te gaan doen? Tweakers is uiteindelijk "slechts" een website en heel veel meer is er niet. Sure, je hebt jullie podcasts en het YouTube kanaal (wat imo niet heel veel soeps is), maar waar zien we jullie nou eigenlijk nog meer?
Hoe kan het dat Bright (een Nederlands YouTube kanaal) eigenlijk in zo'n 4 jaar tijd meer dan 200.000 abonnees heeft, en jullie nog altijd vast blijven houden aan slechts deze website als vorm van inkomsten en nog niet eens de helft daarvan hebben (en wel al 20 jaar bestaan)? Of dingen als livestreams: waar zijn jullie?
Excuses, het is niet dat ik je vraag niet gezien heb, maar we hebben verschillende uitgevers / techsites in binnen en buitenland gesproken, maar die gesprekken zijn allemaal in vertrouwen verlopen. Het is niet aan mij om het succes danwel gebrek daaraan van andere bedrijven hier publiek te maken. Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.Zaphara schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:38:
Ik wacht nog steeds in spanning op die succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content die vergelijkbaar zijn met een platform als Tweakers waar eerder door @Koen Crijns naar gehint werd.
@WoutF Bedankt voor je antwoord, ik snap dat het voor jou en de rest van de crew ook nu een beetje een gekkenhuis is, dus respect voor de tijd die je neemt om te reageren.WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:35:
[...]
Wij gebruiken de tool Usabilla voor het verzamelen van feedback. We kunnen proberen alles zelf te bouwen, maar we steken liever de devtijd in de site zelf als er ook goede externe tools beschikbaar zijn. Usabilla doet niks met ads of tracking en we slaan geen persoonsgegevens op. Om de een of andere redenen staat het domein bij sommige adblockers in de lijst, waarom zou ik echt niet weten. Als je dit domein whitelist kun je dus feedback geven op de laagdrempelige manier die jij zoekt.
Okee, helder verhaal. Het technical debt artikel van een tijdje terug heb ik gelezen. Ondanks dat ik (uiteraard, daar heb je Q weer) er inhoudelijk anders tegenaan kijk vond ik het artikel positief, dat soort content vind ik persoonlijk leuk en dat is inderdaad een voorbeeld van hoe het verder zou kunnen. Volgens mij waren heel veel mensen positief.Goeie vraag. Je kunt voor je werk of voor je hobby met tech bezig zijn. Artikelen die vanuit die laatste invalshoek gemaakt worden, hebben de potentie relevant te zijn voor al onze bezoekers. Artikelen die echt een beroepsmatige IT-blik hebben, voor max de helft. Dat betekent overigens niet dat we hier niet meer mee zouden willen doen, maar om stukken te schrijven die qua niveau aansluiten bij dat van ICT-profs, moeten ze eigenlijk door diezelfde mensen geschreven worden. We zijn al aan het experimenteren met stukken van onze eigen developers (reviews: PHP 8 is op komst: JIT, stable sorting en meer vernieuwingen, reviews: De wall of technical debt: maakt techdebt visueel) maar die hebben natuurlijk ook nog een day job. We staan open voor tips van goede auteurs op dit vlak.
Okee, helder verhaal, dat is positief. Waar mijn opmerking vandaan komt: ik ervaar persoonlijk een beetje een mismatch, maar laten we dit nu maar liggen, want dit wordt teveel off-topic.Die hebben we, zogeheten 'motivationele rollen'. Daarbij kijken we wat de primaire reden is voor iemand om Tweakers te bezoeken. Bijvoorbeeld gezellig in het forum hangen, puur dingen opzoeken in de Pricewatch, nieuws lezen of zich verdiepen in een bepaald product. Meerdere rollen kunnen natuurlijk op iemand van toepassing zijn, afhankelijk van het moment.
Dat de onderwerpen verschillend waren is duidelijkWoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:53:
[...]
Welke link zie jij tussen het artikel over WiFi en het bericht over Brein? Het een ging meer richting een achtergrond over een techniek, het ander was een uitgebreid bericht naar aanleiding van een actueel nieuwsfeit waar we achteraan zijn gaan bellen. Ik vind het behoorlijk verschillende berichten en zie daarom weinig verband tussen feedback op de een en feedback op de ander. Buiten het feit dat het beiden geen achtergrondverhalen van tigduizend woorden zijn
P.S. Dat wat is wat Tweakers Tweakers maakt, ook voor ons
en alleen daarom al is het niet echt premium waardig. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar de criteria die worden toegepast wanneer een artikel wel of niet het Premium label mee krijgt.Wi-Fi 6E is in naam een kleine verandering en technisch gezien voegt de uitbreiding weinig nieuws toe aan de huidige Wi-Fi 6-standaard.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq