Het grote Tweakers Plus-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 63 Laatste
Acties:
  • 355.127 views

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:43
Waar velen al bang voor waren begint nu na 2 dagen al werkelijkheid te worden. Normale nieuwsitems met een 'premium' label. Nee, er zouden toch alleen in-depth artikelen onder het noemertje 'premium' komen?

Tja, de DPG ziet Tweakers gewoon als ieder ander nieuwsplatform. Mensen lezen het nieuws en niks anders en daar zal voor gedokt moeten worden. DPG beseft niet dat de waarde van Tweakers NIET in de nieuwsitems zit maar juist in de community van mensen die hun expertise loslaten in de reactie onder de artikelen.

Wat mij betreft had de redactie van Tweakers daar wel iets hardhandiger in mogen zijn richting DPG toen ze om de tafel zaten. Maar nee, dat is niet gebeurt. Het draait om geld (en het liefst veel geld en niet een klein beetje).

Ik hoop oprecht dat er goed nagedacht wordt over deze aanfluiting. Het is niet eens 'premium' waardig. En een mes in de rug richting de community.

Daarnaast voelt het in het bericht boven de reply box als afgedaan. Bedankt voor je reacties, we hebben ze gelezen, doen er niks mee, reageren er niet al te veel op. etc.

[ Voor 8% gewijzigd door SgtElPotato op 03-12-2020 17:37 ]

Zucht...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ed1703 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:33:
[...]

Dat "volgens onderzoek" (de uitslag weet ik natuurlijk niet) klopt blijkbaar wel. Heb ik zelf aan meegedaan en ook aangegeven daar bereid toe te zijn.
Maar je kunt mij niet overtuigen dat jij vijf euro of meer per maand wilt betalen voor artikelen zoals het hierboven genoemde Ziggo en KPN verhaal. Dat is al jaren "dagelijkse content" en er is niets premium aan, praktisch dezelfde content is ook op tientallen andere (gratis!) nieuwssites te vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sorry, maar in de jaren '90 / '00 was het stoer om je forum / website te spammen, tegenwoordig is dat gewoon erg ongewenst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 08:56
[...]

Dat "volgens onderzoek" (de uitslag weet ik natuurlijk niet) klopt blijkbaar wel. Heb ik zelf aan meegedaan en ook aangegeven daar bereid toe te zijn.
Ik heb dit ook aangegeven. Maar ik zou het interessant hebben gevonden als ze de uitslag van dat onderzoek besproken hadden bij de introductie van het premium plan. Nu krijg ik als community lid het gevoel dat ik deze verandering onderga ipv dat het aan de hand van mijn input tot stand was gekomen. Want de vragen in het onderzoek waren redelijk beperkt en sturend op een bepaalde richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aadje93 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:21:
[...]

Wat ik bedoel is, je ziet de hoeveelheid positieve reacties op dit besluit. Is een bedrijf goed runnen zo hoog mogelijk cijfers produceren, of klanttevredenheid hoog hebben staan belangrijk?
Goede reactie, thx. Maar vergeet niet dat je het hier over een vocale minderheid hebt die altijd wat heeft. De feedback is waardevol maar voor de klanttevredenheid is dit maar een klein percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:23
Ik weet niet of andere dit ook ervaren, ik merk nu net dat ik nieuwsberichten mis. In de ankelier staat het als premium bestempelde bericht van vanochtend. Vanmiddag is er nog een premium bericht geplaatst.

Doordat ik de ankelier en de premium badge blijkbaar aan elkaar link, heb ik de berichten onder het premium artikel helemaal niet meer bekeken, in de veronderstelling dat ik die al gelezen heb.

Ervaren meer mensen dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 22:58
janvanduschoten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:17:
[...]
Ongetwijfeld, maar met kennis kun je geen boodschappen betalen of extra mensen aannemen / inhuren voor goede / betere content.
Uiteraard zijn veel users erg nuttig en zit er ook veel kennis. Maar zonder inkomsten is er geen platform om dat op te kunnen posten.
Als je direct naar de getalletjes kijkt wat dat lid in de kas brengt niet nee, maar als je wat verder kijkt denk ik van wel.

Een lid met kennis van zaken die kennis toevoegt d.m.v. reacties kan er wél voor zorgen dat andere leden (die geen advertenties blokkeren) op de site blijven terugkomen of een abonnement nemen. Dat levert indirect ook gewoon geld op natuurlijk.
(Er is trouwens geen "jullie", ik ben net als andere mods een vrijwilliger, that's all. Gewoon een user met extra knopjes ;) )
Vergeet niet dat veel mensen naar dit topic gesluisd worden direct via de FP, daar zitten dus ook mensen bij die eigenlijk helemaal niks met GOT doen. Ik kan me vanuit die kant ergens wel voorstellen dat zij het verschil niet goed zien tussen enerzijds de betaalde redactie, CM en ontwikkelaars en anderzijds de vrijwillige GOT mods :P

[ Voor 23% gewijzigd door !mark op 03-12-2020 17:43 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:36:
[...]

Maar je kunt mij niet overtuigen dat jij vijf euro of meer per maand wilt betalen voor artikelen zoals het hierboven genoemde Ziggo en KPN verhaal. Dat is al jaren "dagelijkse content" en er is niets premium aan, praktisch dezelfde content is ook op tientallen andere (gratis!) nieuwssites te vinden.
Nee, die vragen waren ook niet zo. Onderwerpen, Lang/Kort, Details, dat soort vragen.
Ik wist toen nog niet dat het HWI Magazine zou verdwijnen. Ik verwacht dan ook hetzelfde niveau als in dat blad de komende 2 maanden. Zo niet, dan is het jammer, maar ik ga niet mijn geld aan zoiets als het Brein/KPN/Ziggo-artikel uitgeven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:34

MazeWing

The plot thickens...

Poekie McPurrr schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:30:
[...]

De DPG lat ligt zo laag als dat er nog verdiend kan worden aan een website. Het is tenslotte DPG dat bepaald wat er gaat gebeuren en niet de redactie van Tweakers. De redactie heeft hooguit een adviserende rol en DPG beslist over het geld.
Het is net EA met hun DLC...

Gewoon kijken wat nog “net” geaccepteerd wordt en dat dan het “nieuwe normaal” maken.
Liever een “community” van 100 betalende gebruikers, dan 990 niet-betalende en 10 wel-betalende.

Maar uiteraard hebben we het helemaal bij het foute eind en gaat DPG een baanbrekend nieuwe manier van premium content aan de man brengen. Een manier die enkel aanvullend is en op geen enkele manier schadelijk is voor de reeds bestaande gratis content.

Jammer dat ze geen auto’s maken, want dat zou de standaard “instapper” al zo goed zijn dat er absoluut geen noodzaak is om voor een duurdere versie te gaan. Alles tot aan leren bekleding zit namelijk al standaard op de auto! Oh wacht.... :X |:(

Product differentiation. Iets dat uiteraard compleet onbekend is binnen DPG. Hopelijk zet mijn post ze niet aan het denken...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

[...]

En wat heb jij aangegeven? Is het mogelijk om de vragenlijst, etc. te delen?

En nog belangrijker: komt het overeen met wat ze je voorhielden?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aequitas
SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:34:
Waar velen al bang voor waren begint nu na 2 dagen al werkelijkheid te worden. Normale nieuwsitems met een 'premium' label. Nee, er zouden toch alleen in-depth artikelen onder het noemertje 'premium' komen?

Tja, de DPG ziet Tweakers gewoon als ieder ander nieuwsplatform. Mensen lezen het nieuws en niks anders en daar zal voor gedokt moeten worden. DPG beseft niet dat de waarde van Tweakers NIET in de nieuwsitems zit maar juist in de community van mensen die hun expertise loslaten in de reactie onder de artikelen.

Wat mij betreft had de redactie van Tweakers daar wel iets hardhandiger in mogen zijn richting DPG toen ze om de tafel zaten. Maar nee, dat is niet gebeurt. Het draait om geld (en het liefst veel geld en niet een klein beetje).

Ik hoop oprecht dat er goed nagedacht wordt over deze aanfluiting. Het is niet eens 'premium' waardig. En een mes in de rug richting de community.

Daarnaast voelt het in het bericht boven de reply box als afgedaan. Bedankt voor je reacties, we hebben ze gelezen, doen er niks mee, reageren er niet al te veel op. etc.
Ik vermoed dat ze in de beginfase van deze beta bewust scherp inzetten op welke artikelen een premium label krijgen. Juist om reacties uit te lokken zodat ze een goed beeld krijgen van de meningen. Ik hoop alleen dat dit sociaal experiment niet te hard doorslaat. Tweakers heeft nog geluk dat er op Nederlands gebied geen alternatief is voor wat ze zo zorgvuldig opgebouwd hebben. Tijd zal het uitwijzen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:57
Kan aan mij liggen maar tot nu toe heb ik nog geen premium waardig artikel voorbij zien komen... nieuws: Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruiker... is een iets uitgebreider nieuws artikel van Ad.nl niveau helaas.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 14:46
Te lui om 69 pagina's door te lezen, maar is er al 1 persoon hier geweest die deze stap heeft toegejuicht? Ongelooflijk knullig dit, zeker gezien het niveau van de 'premium' posts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 15:03

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Ik denk dat de redactie op dit moment zelf ook wel begrijpt dat dit geen premium artikel is, aangezien de gehele banner nog slaat op het artikel van gisteren..

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
aequitas schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:41:
[...]

Ik vermoed dat ze in de beginfase van deze beta bewust scherp inzetten op welke artikelen een premium label krijgen. Juist om reacties uit te lokken zodat ze een goed beeld krijgen van de meningen. Ik hoop alleen dat dit sociaal experiment niet te hard doorslaat. Tweakers heeft nog geluk dat er op Nederlands gebied geen alternatief is voor wat ze zo zorgvuldig opgebouwd hebben. Tijd zal het uitwijzen.
Om eerlijk te zijn? Dan begin je al totaal verkeerd. Wat heeft Tweakers (en DPG en de community) nu aan een bèta periode waarin je zo slecht van start gaat dat het gewoon geen enkel toegevoegde waarde heeft.

Er zijn twee dingen mogelijk. Er is gewoon al besloten om de helft achter de paywall te zetten maar wordt het op een 'leuke' manier gebracht richting de community. (hoor de podcast, korte nieuwsberichten gratis, zodra er iets meer info instaat 'premium')
Of er is gewoon echt niet goed nagedacht over de lancering van dit 'product'. En daardoor iets in de markt gezet zonder plan wat gaandeweg ontwikkeld moet worden. (dat kan, dat is het idee van een bèta, maar nou niet echt bepaald een goed idee als je deze gebruikers uiteindelijk wilt laten betalen).

Zucht...

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03:25
janvanduschoten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:08:
[...]

Ah, ik heb te veel met "jij" gesproken zie ik, excuses.

Maar dan zijn het mensen die tegen de algemene voorwaarden in een adblocker aan hebben staan. Maakt mij niet uit, maar dan heb je ook niet zoveel in te brengen imo als je niets (financieel, op welke manier dan ook) bijdraagt aan de site en alleen maar gratis lurkt.
Ik overtreed misschien de algemene voorwaarden, Tweakers overtreedt met een illegale coockiewall en illegale trackers de wet. Wat is belangrijker, de wet of algemene voorwaarden? Mag ik mij verdedigen tegen iemand die de wet overtreedt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SgtElPotato
BrtH schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:47:
[...]

Ik overtreed misschien de algemene voorwaarden, Tweakers overtreedt met een illegale coockiewall en illegale trackers de wet. Wat is belangrijker, de wet of algemene voorwaarden? Mag ik mij verdedigen tegen iemand die de wet overtreedt?
Goed punt. Ik vraag me af wat daarop voor reactie komt.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

BrtH schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:47:
[...]

Maar je mag dan vervolgens zelf ook geen regels overtreden.

Dat een ander misschien iets fout doet, geeft je niet automatisch het recht om zelf ook dingen fout te gaan doen.

Als je vind dat men de wet overtreed, moet je aangifte doen bij de politie. Die zijn ervoor om wetsovertreders aan te pakken, dat doe je niet door eigen rechter te spelen. En al helemaal niet door vervolgens zelf ook dingen fout te gaan doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

nieuws: Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruiker...

Dit is een normaal nieuwsbericht, geen premium. Maar volgens mij ben ik niet de enige met deze mening... :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:50
Na een paar dagen "Premium" artikelen is het kwartje hopelijk geland bij Tweakers. Dit is niet de weg. Is Tweakers bereid terug te komen op haar plan? Of is dit een gevalletje omgaan met de community zoals bij Hardware.info?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:50:
[...]

Dat een ander misschien iets fout doet, geeft je niet automatisch het recht om zelf ook dingen fout te gaan doen.

Als je vind dat men de wet overtreed, moet je aangifte doen bij de politie. Die zijn ervoor om wetsovertreders aan te pakken, dat doe je niet door eigen rechter te spelen. En al helemaal niet door vervolgens zelf ook dingen fout te gaan doen.
Off-topic: Het is al meerdere malen gemeld aan AP, maar die geven aan er niets mee te doen, want capaciteitsproblemen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Lol, dat Brein-artikel. Als dat achter een paywall komt zitten we echt 100% op het niveau van AD waar zo stellig van werd beweerd dat het niet zou gebeuren en echt 100% "de basis" beschikbaar zou blijven. ;( Het is exact waar velen voor vrezen. Ook interessant om te leren in dit topic dat de Communitymanager helemaal geen Communitymanager meer is en niets te maken heeft met de originele rol die dat altijd gehad heeft, geef het dan ook een andere titel. Afijn.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Retrospect schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:51:
Na een paar dagen "Premium" artikelen is het kwartje hopelijk geland bij Tweakers. Dit is niet de weg. Is Tweakers bereid terug te komen op haar plan? Of is dit een gevalletje omgaan met de community zoals bij Hardware.info?
Vrees er voor of ze er op terug willen komen, ze willen gewoon meer geld verdienen. Zonde van zo’n grote site, dit kan de ondergang nog wel eens worden..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zaphara schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:52:
[...]

Off-topic: Het is al meerdere malen gemeld aan AP, maar die geven aan er niets mee te doen, want capaciteitsproblemen.
Tsja vervelend. Maar dan nog geldt dat je niet zelf ook regels mag overtreden.

Nogmaals: dat een ander iets fout doet, geeft je niet het recht om zelf ook maar iets fout te gaan doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

[...]

offtopic:
Andersom geld dat natuurlijk ook, een bedrijf mag de wet niet overtreden je inhoud, ik vind je vaak informatief maar dit is wel een hele makkelijke inkopper 🤣. Los van hoe sterk een individu staat TOV een bedrijf . Interpretatie is het probleem denk ik. Wat telt zwaarder etc de wetgeving of voorwaarden op Tweakers,en welke voorwaarden waren er toen mensen lid werden. Afijn genoeg offtopic van mij vandaag , fijne avond 👍🏻.

[ Voor 15% gewijzigd door pino85 op 03-12-2020 17:58 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:03
Dit Brein verhaal is echt precies GEEN “premium” content. Een artikel over het menselijk brein van gisteren vond ik vele malen meer geschikt als “premium” artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:53:
[...]

Nogmaals: dat een ander iets fout doet, geeft je niet het recht om zelf ook maar iets fout te gaan doen.
Dat laat ik dan maar buiten beschouwing (zelf overigens tweakers altijd whitelisted, zodat men nog wat aan mijn data/advertentieclicks verdient), wilde alleen even zeggen dat daar dus niets aan gedaan gaat worden door AP.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 14:23
Heel jammer dat dit (ondertussen 'beruchte') Ziggo en KPN artikel al gelijk als premium is aangemerkt, en vooral dat de reactie Bender gelijk op een 0 is gefixeerd, is het ontopic met de inhoud van het artikel? meh niet echt, heeft het wel een beetje met het artikel te maken (dat het premium is)? ja. is het goede kritiek? in mijn ogen wel.

En ik denk dat de mods ook best weten dat er op de frontpage meer bekijks is dan in dit topic.

Had laatst mijn abonnement stopgezet vanwege dat het Tweakers / Hardware info magazine stopte, nou dat vond ik gewoon jammer maar snapte ik wel.

Maar als we tweakers grotendeels onder een paywall gaan zetten ga ik ook echt geen abonnement meer aanschaffen, dit is gewoon heel erg jammer :F ;w

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SgtElPotato
Zaphara schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:54:
[...]

Dat laat ik dan maar buiten beschouwing (zelf overigens tweakers altijd whitelisted, zodat men nog wat aan mijn data/advertentieclicks verdient), wilde alleen even zeggen dat daar dus niets aan gedaan gaat worden door AP.
Misschien moeten we dan maar massaal een klacht indienen bij het AP hierover? Wellicht dat er bij veel meldingen wel iets aan gedaan gaat worden?

Daarnaast is dit gewoon vinger wijzen. Ja wij overtreden de wet, maar JIJ mag niet adsblocken volgens de AV blablabla
iCore schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:55:
Heel jammer dat dit (ondertussen 'beruchte') Ziggo en KPN artikel al gelijk als premium is aangemerkt, en vooral dat de reactie Bender gelijk op een 0 is gefixeerd, is het ontopic met de inhoud van het artikel? meh niet echt, heeft het wel een beetje met het artikel te maken (dat het premium is)? ja. is het goede kritiek? in mijn ogen wel.
Ja maar kritiek kan toch niet onder een artikel staan waar iedereen het leest? Vooral niet als het als +2 aangemerkt wordt (heel even). Dan gaan teveel mensen het zien etc. /s

[ Voor 34% gewijzigd door SgtElPotato op 03-12-2020 18:00 ]

Zucht...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Artikel uit de grabbelton gehaald en er maar een labeltje aangehangen?

Trouwens; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UA9KQ6TEaj4dbrPX8QFeG_3Q9o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WO7ZOovYRCp0WERm8vJV57Dp.png?f=user_large

Dit maakt het ook een zooitje; .adv met een roeptoetert ervoor, en dan bij dat premium ding weer een gekke badge ernaast; zorg dan op zijn minst voor uniformiteit.

En ja meningen van hierboven: WTF een normaal artikel al premium? Het enige verschil dat ik zie zijn de extra kopjes....

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gengar
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-09 10:17
Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruikers niet uit
Premium. Seriously?

Ik heb mij echt bewust onthouden van enige reactie op jullie premium aanbod omdat ik geen energie wou steken in die discussie omdat het van hogerhand waarschijnlijk toch wordt doorgedrukt maar dit begint nu echt wel stilaan op trollen te lijken en een middenvinger geven naar jullie community. 't Lijkt wel alsof er getest wordt hoe ver jullie kunnen gaat vooraleer de mensen ècht beginnen af te haken.

Ik wens jullie in alle geval veel succes met de mainstream mensen die jullie denken aan te trekken met het soort site die jullie duidelijk willen opzetten maar voor mij is dit echt RIP tweakers. Echt jammer om zien dat één van de laatste Nederlandstalige sites waar je toch nog wat niet-mainstream technologie nieuws kon op lezen zich zo moet voorover buigen voor DPG media. Je kent ze wel, die van de bagger sites zoals HLN in België. Jammer, echt jammer maar dat krijg je dan zeker als je jezelf uitverkoopt. Succes ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs B
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-09 09:01
Hallo Tweakers,

Ik vond elke premium nieuwsbericht op zich wel prima want je kon wel zien dat er iets meer aandacht aan werd besteed dan een gemiddeld nieuwsbericht. Ik moet wel zeggen dat het recente nieuwsbericht met KNP en brein het wel te ver vind gaan. Dat is in mijn optiek een normaal nieuwsbericht waar voor de rest niet dieper ergens op in wordt gegaan. Dat jullie een nieuw verdienmodel uit proberen vind ik echt prima en kan ik ook aanmoedigen maar laat alsjeblieft de "normale" nieuwsberichten wel normaal voor iedereen toegankelijk.

Met vriendelijke groet,
Mathijs

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

[...]

Ehm... ik zie toch echt een verschil tussen de wet overtreden; iets dat Tweakers doet en het overtreden van gebruikersvoorwaarden die nooit boven de wet mogen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:03
SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:55:
[...]

Misschien moeten we dan maar massaal een klacht indienen bij het AP hierover? Wellicht dat er bij veel meldingen wel iets aan gedaan gaat worden?

Daarnaast is dit gewoon vinger wijzen. Ja wij overtreden de wet, maar JIJ mag niet adsblocken volgens de AV blablabla
als er een duidelijke handleiding voor is dan moet dat vast wel makkelijk gaan

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:53:
[...]

Klopt juridisch. in het maatschappelijk verkeer bestaan er ook uitdrukkingen als "de pot verwijt de ketel" die hier ook van toepassing zijn. Laat Tweakers een rechtzaak starten naar een gebruiker die niet aan de voorwaarden voldoet - eens kijken hoe dat ontploft en of AP dan wel aan tfel gaat (ze moeten dan wel).

De geloofwaardigheid van tweakers in deze houding ten opzichte van persoonsgegevens is dubieus op zijn minst en wellicht een handhavingsverzoek/zaak waardig.
Dat zou wel een leuk premium artikel opleveren nietwaar?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Illegal_Alien schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:55:
Artikel uit de grabbelton gehaald en er maar een labeltje aangehangen?

Trouwens; [Afbeelding]

Dit maakt het ook een zooitje; .adv met een roeptoetert ervoor, en dan bij dat premium ding weer een gekke badge ernaast; zorg dan op zijn minst voor uniformiteit.

En ja meningen van hierboven: WTF een normaal artikel al premium? Het enige verschil dat ik zie zijn de extra kopjes....
Premium kan je ook zien als het aantal clicks op een artikel ipv de kwaliteit ervan. AD is daar ook premium in: het nieuws zoals je dat gratis op nu.nl kunt lezen, catchy titel, dus mensen klikken. 5 regeltjes preview en dan de paywall.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:44

Blokker_1999

Full steam ahead

nieuws: Ziggo en KPN sluiten doorsturen e-mail van Brein aan torrentgebruiker...

Dit is een nieuws artikel, geen achtergrondartikel. De schrijfstijl doet misschien een beetje vermoeden dat men wat moeite gedaan heeft om het meer op een achtergrondartikel te doen lijken, maar dat is het niet. Het is geschreven door een nieuwsredacteur en geklasseerd onder de noemer nieuws.

De afgelopen dagen werden we om de oren geslagen met het feit dat zowel nieuws als productreviews NIET als premium zouden gebrandmerkt worden. Na 2 dagen is deze belofte al gebroken. Ik vraag me echt af wat men bij Tweakers aan het doen is. Is het echt de bedoeling om elke vorm van goodwill die er nog bestaat weg te duwen bij de mensen?

Hoewel ik zelf kritisch kijk probeer ik nog te zoeken naar een silver lining in heel dit debacle. Maar als Tweakers er op staat om elke dag weer een eigen ruit in te gooien, moet ik dan nog echt moeite doen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Heijmenberg99 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:57:
[...]

als er een duidelijke handleiding voor is dan moet dat vast wel makkelijk gaan
Moet niet heel moeilijk zijn: https://autoriteitpersoon...eldingsformulier-klachten

Zucht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 12:53
Dus alle langere artikelen komen achter een premium-muur?
De overige artikelen, bijvoorbeeld korte, weinig informatieve, slecht vertaalde, productinfo afkomstig van de marketingafdeling van een bedrijf of instelling blijven gratis toegankelijk.
Ik heb dit type berichten uit de categorie overige het afgelopen halfjaar, driekwartjaar steeds vaker zien langskomen.

Het doet me terugdenken aan een enquête welke ik eens (het afgelopen jaar) heb ingevuld en waarin Tweakersbezoekers werden bevraagd wat ze vonden van een dergelijke scheiding qua artikel aanbod én het verleggen van het accent richting user-generated content. Kortom het ten gelde maken van gratis verstrekte informatie, oplossingen, etc. van Tweakersformumberichten.

Voor nieuwsberichten
  • eenvoudige nieuwsberichten (door mij hierboven omschreven als overige) gratis toegankelijk
  • langere artikelen achter een betaalmuur
Voor het forum:
  • eenvoudige oplossingen gratis toegankelijk houden
  • meer inhoudelijke, meer technische oplossingen achter een betaalmuur.
Ik zou graag zien dat Tweakers in dit draadje de vragen (niet de antwoorden) uit de hierboven aangehaalde enquête post en waarmee het voor elke Tweaker direct duidelijk wordt wat wordt verstaan onder Tweakers Premium. En de discussie wordt hierdoor ook veel helderder en to the point kan worden gevoerd.
FirePuma142 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:13:
Er is in dit topic al heel vaak gevraagd waar de Premium-lat ligt, en of de huidige artikelen representatief zijn. Daar is nog geen enkel antwoord op gekomen. Vanmiddag is die lat weer een tikkie lager komen te liggen.

Is er iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen?
@FirePuma142 Ja dat kan, het is volledig te destilleren uit de enquêtevragen.

[ Voor 14% gewijzigd door ariekanari op 03-12-2020 18:09 . Reden: voor nieuwsberichten / quote The Killer ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iCore

[...]

Ja maar kritiek kan toch niet onder een artikel staan waar iedereen het leest? Vooral niet als het als +2 aangemerkt wordt (heel even). Dan gaan teveel mensen het zien etc. /s
Ja dit dus :F

Ik word hier ook gewoon echt chagrijnig van Tweakers...

Misschien moeten we maar gewoon gaan gokken hoeveel procent van tweakers over een paar maanden achter een ''Premium''-paywall staat, en degene die het dichtst bij zit krijgt een gratis Tweakers Premium abonnement? :+

Ik gok 66% :O

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
FirePuma142 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:13:
Er is in dit topic al heel vaak gevraagd waar de Premium-lat ligt, en of de huidige artikelen representatief zijn. Daar is nog geen enkel antwoord op gekomen. Vanmiddag is die lat weer een tikkie lager komen te liggen.

Is er iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen?
Waar de Premium-lat ligt is nog moeilijk te zeggen. We hebben daar als redactie wel ideeën over, maar toetsen dat tijdens de test. Vandaar dat we feedback vragen. Daarmee stellen we onszelf kwetsbaar op (zo voelt dat wel namelijk) Ik ken weinig andere media waar lezers zo direct hun mening over de kwaliteit van een artikel kunnen geven. Sterker nog, de meeste sites hebben bijvoorbeeld hun comments gesloten in de loop der jaren, laat staan dat ze lezers vragen om artikelen te beoordelen.

Een van de parameters voor ons is de tijd die het kost om het artikel te maken. In de tijd die het kost om het artikel over Ziggo/KPN/Brein te maken, had de redacteur ook, zeg, vijf korte nieuwsberichten kunnen maken. Die vijf nieuwsonderwerpen willen we natuurlijk ook brengen. Al jaren krijg ik van sommige lezers te horen dat ze veel meer nieuws willen, en dat moet ook allemaal veel sneller online. En tegelijkertijd sturen andere lezers mij berichten dat Tweakers een voorbeeld moet nemen aan Ars Technica, een handjevol veeeel uitgebreidere berichten. En dan zijn er de mensen die beide willen, veel meer, superuitgebreide berichten.

Dat gaat simpelweg niet. Als we uitgebreider nieuws willen brengen dan we tot nu toe deden, moet er uitbreiding komen. En dat kost geld. En bannerinkomsten gaan echt niet op magische wijze toenemen de komende jaren. En adblockgebruik gaat ook niet dalen, hoe lief we het ook vragen. Echt superbedankt voor iedereen die Tweakers whitelist. Ik zou oprecht willen dat veel meer mensen dat zouden doen. En ook dat de abonnementen die we hebben veel succesvoller zouden zijn. We proberen het al sinds 2002. Dus ja, we proberen nu iets anders. We steken extra tijd en moeite in bepaalde artikelen, voor mensen die er een paar euro voor willen neertellen. En wie dat niet wil, kan gewoon van al het andere nieuws en al het andere wat Tweakers te bieden heeft blijven genieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dit topic is voor mijn gevoel helemaal niet voor feedback te verzamelen. Het is een plek waar Tweakers lekker mogen uitrazen.

Ik trap er ook iedere keer in maar het klagen heeft geen zin. Reageren heeft geen zin.

Want de reacties hier zijn in de ogen van Tweakers.net puur om stoom af te blazen. Het is vanuit dat oogpunt dus niet logisch om er echt iets mee te doen.

Een paar minder snuggere mensen (in mijn ogen) met rode namen wakkeren het vuur alleen maar aan, op dat punt heeft Tweakers.net helemaal geen regie gehouden.

Maak niet de fout die ik heb gemaakt door hier veel te reageren. Zonde van je tijd als je er iets van verwacht.

Prima tijdsbesteding als je daadwerkelijk stoom wilt afblazen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

iCore schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:02:
[...]

Ja dit dus :F

Ik word hier ook gewoon echt chagrijnig van Tweakers...

Misschien moeten we maar gewoon gaan gokken hoeveel procent van tweakers over een paar maanden achter een ''Premium''-paywall staat, en degene die het dichtst bij zit krijgt een gratis Tweakers Premium abonnement? :+

Ik gok 66% :O
Gemiste kans: 69% :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iCore
Ik wou bijna 666% doen, maar dan zou tweakers wel heel veel nieuwe nieuwsartikelen moeten typen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wever338
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 14:04
Het lijkt erop dat ze de beta express met hele slechte premium artikelen beginnen.

De voordelen hiervan:

1. De hele shit storm zit in het begin.
2. Ze kunnen heel nauwkeurig bepalen waar de minimum grens voor effort in een premium artikel zit.
3. De uiteindelijke (nu al bedachte) opzet gaat iedereen enorm meevallen.

Het is een tactiek, niet de mijne mijne maar wel vaak succesvol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:03:
[...]

Waar de Premium-lat ligt is nog moeilijk te zeggen. We hebben daar als redactie wel ideeën over, maar toetsen dat tijdens de test. Vandaar dat we feedback vragen. [..]
Gooi anders die ideeën neer; is mischien wat makkelijk dan maar wat artikelen met een badge neergooien zoals nu gebeurt. Waar iedereen als een bulldozer overheen gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Illegal_Alien op 03-12-2020 18:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
[...]

Waar de Premium-lat ligt is nog moeilijk te zeggen. We hebben daar als redactie wel ideeën over, maar toetsen dat tijdens de test. Vandaar dat we feedback vragen. Daarmee stellen we onszelf kwetsbaar op (zo voelt dat wel namelijk) Ik ken weinig andere media waar lezers zo direct hun mening over de kwaliteit van een artikel kunnen geven. Sterker nog, de meeste sites hebben bijvoorbeeld hun comments gesloten in de loop der jaren, laat staan dat ze lezers vragen om artikelen te beoordelen.
Mijns insziens schort het daar aan om Tweakers te gaan vergelijken met "de meeste sites". Tweakers is uniek in dat opzicht, en moet je anders definiëren. Alsof we blij zouden moeten zijn dat we kunnen posten hier, dat gaat voorbij aan wat Tweakers is.

[ Voor 4% gewijzigd door Zaphara op 03-12-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Hele slechte ontwikkeling dit. Als dit de soort premium content moet worden is dat diep en diep triest. Wat een ellendig idee zeg.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Olaf Goed betoog en ik snap ook dat Tweakers haar eigen broek moet kunnen ophouden in de toekomst.
Echter, dan moeten de artikelen wel van het niveau zijn dat het geld waard is en dat zijn ze (nog) niet helaas.
Ik betaal voor mijn nieuws (Telegraaf haha, Financieel dagblad, Handelsblad (NRC) en Follow the money). Ik steun Bits for freedom - informatie mag bij mij wel wat kosten.
Ik doneer wat euro per jaar voor het forum - maar de frontpage in de huidige AD.nl opzet is geen geld waard. Het AD zelf overigens ook niet, Belgisch nieuws onder een oud Nederlands label copy pasten noem ik ook geen krant.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
MazeWing schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:41:
[...]

En wat heb jij aangegeven? Is het mogelijk om de vragenlijst, etc. te delen?

En nog belangrijker: komt het overeen met wat ze je voorhielden?
Nee, ik heb vanochtend hier al gevraagd om dan eens het onderzoek terug te halen.
En de artikelen lezende komt dit slechts voor een gedeelte overeen.
Nu is mijn vergelijking met het HWI-blad misschien wat krom, omdat HWI gedeeltelijk toch wel een andere doelgroep heeft dan tweakers, maar dezelfde diepgang verwacht ik wel. Bij de meeste artikelen mis ik dat.
Het Brein/Ziggo-artikel en het Wifi 6E-artikel begrijp ik bijvoorbeeld niet.

Nu ben ik ook erg fan van de artikelen van @arnoudwokke dus misschien is mijn verwachtingspatroon gewoon te hoog. De ene redacteur is de andere niet en niet elk onderwerp is boeiend. Ik geef het nog even de tijd. Zeker tot in Januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Wat vinden de vele vrijwilligers die Tweakers draaiende houden hier eigenlijk van?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iCore
WooHoo we zijn zo blij dat een onderdeel van Tweaker ondertussen zo slecht is dat we het uit moeten razen in een Tweakers topic?

Heel erg bedankt Tweakers dat we allemaal boos mogen zijn in een of ander random topic omdat jullie het hebben verpest :+ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Blokker_1999 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:00:
Dit is een nieuws artikel, geen achtergrondartikel. De schrijfstijl doet misschien een beetje vermoeden dat men wat moeite gedaan heeft om het meer op een achtergrondartikel te doen lijken, maar dat is het niet. Het is geschreven door een nieuwsredacteur en geklasseerd onder de noemer nieuws.

De afgelopen dagen werden we om de oren geslagen met het feit dat zowel nieuws als productreviews NIET als premium zouden gebrandmerkt worden. Na 2 dagen is deze belofte al gebroken.
Misschien was het niet geheel duidelijk, maar er is nooit gezegd dat nieuwsberichten niet onder premium zou vallen (zie het introbericht). Het primaire nieuws niet, de langere en verdiepende nieuwsberichten, waar beduidend meer werk in zit, wel. Zie ook de reactie van Olaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Yero op 03-12-2020 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retrospect
iCore schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:11:
WooHoo we zijn zo blij dat een onderdeel van Tweaker ondertussen zo slecht is dat we het uit moeten razen in een Tweakers topic?

Heel erg bedankt Tweakers dat we allemaal boos mogen zijn in een of ander random topic omdat jullie het hebben verpest :+ 8)7
De users moeten vooral hun stem blijven verheffen. En zeker niet enkel hier maar voornamelijk onder alle 'premium' artikelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

De afgelopen dagen werden we om de oren geslagen met het feit dat zowel nieuws als productreviews NIET als premium zouden gebrandmerkt worden. Na 2 dagen is deze belofte al gebroken. Ik vraag me echt af wat men bij Tweakers aan het doen is. Is het echt de bedoeling om elke vorm van goodwill die er nog bestaat weg te duwen bij de mensen?

Hoewel ik zelf kritisch kijk probeer ik nog te zoeken naar een silver lining in heel dit debacle. Maar als Tweakers er op staat om elke dag weer een eigen ruit in te gooien, moet ik dan nog echt moeite doen?
Eens met bovenstaande, dat artikel heeft helemaal niets met premium content te maken..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Yero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:11:
[...]

Misschien was het niet geheel duidelijk, maar er is nooit gezegd dat nieuwsberichten niet onder premium zou vallen (zie het introbericht). Het primaire nieuws niet, de langere en verdiepende nieuwsberichten, waar beduidend meer werk in zit, wel. Zie ook de reactie van Olaf.
Dat laatste artikel over Brein valt nou niet op als in "beduidend meer werk"....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 15:03

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Retrospect schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:10:
Wat vinden de vele vrijwilligers die Tweakers draaiende houden hier eigenlijk van?
Als ik dit topic zie dan is die vraag al wel beantwoord. Die verdedigen Tweakers.net met hand en tand. Zie de personen met de rode namen.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakOverflow op 03-12-2020 18:13 ]

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iCore
Retrospect schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:12:
[...]

De users moeten vooral hun stem blijven verheffen. En zeker niet enkel hier maar voornamelijk onder alle 'premium' artikelen.
Dan worden we zeker helemaal onderaan met een 0 of misschien wel ene -1 gefixeerd door een mod... :X

Maar ik denk dat dat wel de beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Illegal_Alien schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:12:
Dat laatste artikel over Brein valt nou niet op als in "beduidend meer werk"....
Dat vind ik een erg makkelijk oordeel. Je hebt geen idee hoeveel uren daarin zitten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SgtElPotato
Yero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:14:
[...]

Dat vind ik een erg makkelijk oordeel. Je hebt geen idee hoeveel uren daarin zitten.
Laat ik het dan voorzichtig brengen. De hoeveelheid uren is niet terug te zien in de kwaliteit van het artikel. Wat kost er uren? Het wachten op de reactie van XS4ALL?
aequitas schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:15:
[...]

Aan de andere kant hebt je reacties vanuit de crew zoals deze: Bart Zoetmulder in 'plan: Tweakers start met een bètatest voor een Premium-aa... en Hanlon's razor.
Premium artikelen worden dus een niche en als additionele inkomsten gezien. Wat betekend dat je je belangrijkste nieuws achter een paywall gaat zetten die voor 99% NIET betalende gebruikers niet zichtbaar is. Wat betekend dat er minder interessant nieuws op de FP komt voor de gebruikers, en wat vervolgens een afname in bezoekers gaat worden?

[ Voor 53% gewijzigd door SgtElPotato op 03-12-2020 18:18 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aequitas
SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:46:
[...]

Om eerlijk te zijn? Dan begin je al totaal verkeerd. Wat heeft Tweakers (en DPG en de community) nu aan een bèta periode waarin je zo slecht van start gaat dat het gewoon geen enkel toegevoegde waarde heeft.

Er zijn twee dingen mogelijk. Er is gewoon al besloten om de helft achter de paywall te zetten maar wordt het op een 'leuke' manier gebracht richting de community. (hoor de podcast, korte nieuwsberichten gratis, zodra er iets meer info instaat 'premium')
Of er is gewoon echt niet goed nagedacht over de lancering van dit 'product'. En daardoor iets in de markt gezet zonder plan wat gaandeweg ontwikkeld moet worden. (dat kan, dat is het idee van een bèta, maar nou niet echt bepaald een goed idee als je deze gebruikers uiteindelijk wilt laten betalen).
Aan de andere kant hebt je reacties vanuit de crew zoals deze: Bart Zoetmulder in 'plan: Tweakers start met een bètatest voor een Premium-aa... en Hanlon's razor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olaf

Jammer dat je de volgende passage uit de .plan dan verkeerd begrepen hebt:
Met Premium-artikelen willen we jullie dagelijks beter op de hoogte brengen, met nieuws dat meer brengt, door dieper in onderwerpen te duiken, experts te spreken en duiding toe te voegen. Premium blijft niet beperkt tot nieuws.
Ik snap dat het voor critici moeilijk te geloven is, maar veel lezers zijn tevreden over de kwaliteit en het aanbod van nieuws op Tweakers. Maar ook is er ruimte voor uitgebreidere nieuwsartikelen. Als we ons daar op zouden richten, zou dat een te grote impact hebben op de dagelijkse nieuwsvoorziening. Ik kan me voorstellen dat lezers dan denken 'dan breng je dit of dat nieuws toch niet? Dat boeit me toch niet'. Maar anderen boeit dat wellicht wel. Zo ook met uitgebreide berichten waar een redacteur misschien wel een dag aan besteedt. Misschien vind jij het he-le-maal niks, zonde van de tijd, nog steeds waardeloos. Maar anderen waarderen het misschien wel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-08 20:11
Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:15:
[...]

Maar anderen waarderen het misschien wel.
Ik hoop voor jou dat dat er genoeg zijn om de boel draaiende te houden ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Schnater
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:17
Persoonlijk bezoek ik Tweakers.net niet primair voor het nieuws, maar veel meer de gefundeerde reacties van tweakers (kleine t, geen .net). Dat is vaak veel waardevoller, omdat er ongelooflijk veel kennis zit bij de gebruikers van deze website.

Sterker nog, meestal lees ik het nieuwsbericht niet en scroll gelijk door naar de reacties. Naar mijn mening blaast de ideeënbus van Tweakers.net dan ook veel te hoog van de toren. Zeker met de huidige uitvoering van het premiumlabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 20:47

shicomm

<***>

[...]

In alleen dat item of in het reguliere (!) item over het toetsen door de AP...

Laat ik het anders stellen ; als ik al zou betalen voor premium dan zou ik niet blij worden als items als dat worden geduid als premium..
Al helemaal omdat een minstens zo belangrijk item over de toetsing van de AP wél voor iedereen te lezen is.

Ik denk ook dat er flink wat geschop gaat komen van de mensen die de extra knaken gaan neerleggen.
Voor die extra centen mag je tenslotte ook wel iets verwachten nietwaar ?
Ergens ben ik er ook een beetje bang voor dat het een beetje "het recht van de sterkste" gaat worden , immers ; wie betaald...

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Q

Q

Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:15:
[...]

Jammer dat je de volgende passage uit de .plan dan verkeerd begrepen hebt:
[...]

Ik snap dat het voor critici moeilijk te geloven is, maar veel lezers zijn tevreden over de kwaliteit en het aanbod van nieuws op Tweakers.
Bedank: je bevestigingt precies mijn punt.

1. Dit topic is puur om Tweakertjes te laten uitrazen, een bliksemafleider
2. We zijn helemaal niet geïnteresseerd in jullie reacties want veel lezers zijn tevreden

Al die zeurkousen hier snappen het gewoon niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:03

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Robbierut4 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:57:
[...]

Ik denk dat er meer mensen zijn die zouden willen betalen zodat iedereen de artikelen kan lezen dan te betalen zodat alleen zij het kunnen lezen. Maar de vraag is al een aantal keer gesteld en WoutF is al een paar keer getagd met de vraag, is er een aantal abbo's dat als we dat bereiken premium voor iedereen beschikbaar wordt. Helaas nog geen antwoord van @WoutF
Je bedoet dat als we nu bijvoorbeeld opeens 10x zoveel abo's krijgen de Premium-content er niet komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
NaliXL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:44:
Dus mijn vraag is dan ook: wordt deze premium content na verloop van tijd ook openbaar? Zo ja, dan juich ik dit initiatief van harte toe!
@Lizard Ik weet dat het magazine stopt, maar dat is mijn punt niet. Het gaat mij om de manier waarop met "premium" content wordt omgegaan, en dan met name of die al dan niet na verloop van tijd openbaar word.
Daar zijn op dit moment geen plannen voor, maar ik vind het een interessante gedachte die ik zeker intern ga bespreken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

[...]

Een van de parameters voor ons is de tijd die het kost om het artikel te maken. In de tijd die het kost om het artikel over Ziggo/KPN/Brein te maken, had de redacteur ook, zeg, vijf korte nieuwsberichten kunnen maken. Die vijf nieuwsonderwerpen willen we natuurlijk ook brengen. Al jaren krijg ik van sommige lezers te horen dat ze veel meer nieuws willen, en dat moet ook allemaal veel sneller online. En tegelijkertijd sturen andere lezers mij berichten dat Tweakers een voorbeeld moet nemen aan Ars Technica, een handjevol veeeel uitgebreidere berichten. En dan zijn er de mensen die beide willen, veel meer, superuitgebreide berichten.

Dat gaat simpelweg niet. Als we uitgebreider nieuws willen brengen dan we tot nu toe deden, moet er uitbreiding komen. En dat kost geld. En bannerinkomsten gaan echt niet op magische wijze toenemen de komende jaren. En adblockgebruik gaat ook niet dalen, hoe lief we het ook vragen. Echt superbedankt voor iedereen die Tweakers whitelist. Ik zou oprecht willen dat veel meer mensen dat zouden doen. En ook dat de abonnementen die we hebben veel succesvoller zouden zijn. We proberen het al sinds 2002. Dus ja, we proberen nu iets anders. We steken extra tijd en moeite in bepaalde artikelen, voor mensen die er een paar euro voor willen neertellen. En wie dat niet wil, kan gewoon van al het andere nieuws en al het andere wat Tweakers te bieden heeft blijven genieten.
Ik ga nu iets zeggen wat hoogstwaarschijnlijk hier in het verkeerde keelgat gaat schieten vanwege de naam die ik aan ga halen:

Ik had nog liever gezien dat Tweakers voor volledige zelfstandigheid had gekozen en net zo als Geenstijl met de abbo's en implementatie daar het hoofd boven water had proberen te houden.
Jaja ik weet dat velen hier allergisch zijn voor die naam, maar ik gebruik het alleen even als voorbeeld.
Jullie hebben in principe gewoon je huid verkocht vind ik, en met een houding van "damn the consequenses".

Dat is mijn mening.

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

feedback (geen klacht).

Het Brein artikel is niet geschikt als Premium content maar het HDMI2.1 artikel wel.

Het nadeel van Premium is in mijn ogen het risico dat het gemiddelde niveau voor gratis gebruikers daalt waardoor ook hun betrokkenheid daalt en Tweakers zich minder onderscheidt van andere nieuwssites.

Daar aan gerelateerd is dat veel van de waarde in het commentaar zit. Als het meeste interessante commentaar wegvalt voor de meeste gebruikers zou dat teleurstellend zijn.

Zelf zou ik overwegen om artikelen te splitsen in een basis deel en een aanvullende "premium" deel.

Een andere overweging is om abonnee's eerder toegang te geven tot features en speciale content. Dat zou zelfs positief kunnen werken omdat de "harde kern" dan alvast wat goed commentaar kan geven voordat de ongewassen massa er over heen gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 03-12-2020 18:24 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-08 20:11
WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:21:
[...]

Je bedoet dat als we nu bijvoorbeeld opeens 10x zoveel abo's krijgen de Premium-content er niet komt?
Ja. Is dat mogelijk? En is dat concreet te benoemen door jullie, mogelijk met een progress bar?

Edit/toevoeging: De premium content is nog steeds welkom, maar dan zonder paywall, aangezien de extra en meer diverse inkomsten er dan toch zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Robbierut4 op 03-12-2020 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Keypunchie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:30:
Ik had nog een gedachte. Ik zie hier heel veel mensen klagen over de kwaliteit van de premium artikels.

Is dat niet gewoon een beetje een marketingdingetje. Bij 'premium' denk je aan iets dat echt heel goed is, of in ieder geval een bepaalde kwaliteit vertegenwoordigd.

Als ik de artikelen zo lees, is het niet zozeer dat ze exceptioneel goed proza zijn, of over onderwerpen waar ik stijl van achterover sla, maar vooral dat ze langer/meer achtergrond zijn en meer diepte/inhoud bieden.

Het zijn eerder aanvullende artikelen op de nieuwsberichten

Door de term premium lijken er twee dingen mis te gaan:
Het labeltje premium creeert net iets te veel verwachtingen.
Het suggereert dat de 'beste' content achter een paywall komt.

Wat ik begrijp uit de post/podcast van @WoutF is dat het juist aanvullende content is, en ze ook een nieuwe redacteur gaan aanstellen en geld investeren.

Waarom dan het label Premium? Dan is het toch eerder iets als Tweakers Plus of Tweakers Extra.

Het is maar een label, uiteindelijk, maar ik denk toch dat er door gebruikers veel aan gehangen wordt, dat niet per se klopt met het beoogde doel.
We hebben uitgebreide discussies gehad over de naamgeving en die ook getoetst bij bijvoorbeeld de crew, mensen buiten het bedrijf en bij gebruikers in gesprekken. Namen zoals Plus en Extra zijn ook voorbijgekomen en overwogen, maar uiteindelijk ging de voorkeur uit naar Premium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Ik stoor mij meer aan het feit zoals eerder gezegd waarom een website zoals Tweakers het wiel opnieuw wil uitvinden.

Voor een vooruitstrevend technologie website verwacht ik leuke, frisse en nieuwe oplossingen. Iets wat niet achter een betaalmuur hoeft.

Geen dertien in dozijn idee van de manager boven je die alleen maar maar de centen kijkt. Om het zo maar even bot te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olaf
SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:15:
[...]

Laat ik het dan voorzichtig brengen. De hoeveelheid uren is niet terug te zien in de kwaliteit van het artikel. Wat kost er uren? Het wachten op de reactie van XS4ALL?
Een rondgang langs meerdere bedrijven om de juiste persoon te spreken te krijgen en daadwerkelijk iets zinnigs in antwoord op je vragen te krijgen (waar ze vaak helemaal niet om staan te springen) kost vele uren ja. Geloof het of niet. Het is de frustratie van elke redacteur. En dan moet je nog verdere informatiegaring doen, het stuk schrijven, vaak willen bedrijven ook alleen iets zeggen als ze van tevoren mogen inzien of ze wel juist gequote worden (waar je lang niet altijd mee akkoord moet gaan natuurlijk, of op zijn minst goede afspraken over moet maken) Dan gaat het naar de eindredactie, kost ook weer iemand tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Keypunchie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:30:
Ik had nog een gedachte. Ik zie hier heel veel mensen klagen over de kwaliteit van de premium artikels.

Is dat niet gewoon een beetje een marketingdingetje. Bij 'premium' denk je aan iets dat echt heel goed is, of in ieder geval een bepaalde kwaliteit vertegenwoordigd.

Als ik de artikelen zo lees, is het niet zozeer dat ze exceptioneel goed proza zijn, of over onderwerpen waar ik stijl van achterover sla, maar vooral dat ze langer/meer achtergrond zijn en meer diepte/inhoud bieden.

Het zijn eerder aanvullende artikelen op de nieuwsberichten

Door de term premium lijken er twee dingen mis te gaan:
Het labeltje premium creeert net iets te veel verwachtingen.
Het suggereert dat de 'beste' content achter een paywall komt.

Wat ik begrijp uit de post/podcast van @WoutF is dat het juist aanvullende content is, en ze ook een nieuwe redacteur gaan aanstellen en geld investeren.

Waarom dan het label Premium? Dan is het toch eerder iets als Tweakers Plus of Tweakers Extra.

Het is maar een label, uiteindelijk, maar ik denk toch dat er door gebruikers veel aan gehangen wordt, dat niet per se klopt met het beoogde doel.
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xKeito
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01-2023
Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:23:
[...]

Een rondgang langs meerdere bedrijven om de juiste persoon te spreken te krijgen en daadwerkelijk iets zinnigs in antwoord op je vragen te krijgen (waar ze vaak helemaal niet om staan te springen) kost vele uren ja. Geloof het of niet. Het is de frustratie van elke redacteur. En dan moet je nog verdere informatiegaring doen, het stuk schrijven, vaak willen bedrijven ook alleen iets zeggen als ze van tevoren mogen inzien of ze wel juist gequote worden (waar je lang niet altijd mee akkoord moet gaan natuurlijk, of op zijn minst goede afspraken over moet maken) Dan gaat het naar de eindredactie, kost ook weer iemand tijd.
Met andere woorden dus; deze moeite steken jullie niet (meer) in 'normale' nieuwsartikelen?

Bovendien; Ik ging er stiekem toch van uit dat jullie als Tweakers al een lijstje hebben met de juiste personen om aan te spreken? Zo'n lijstje heb ik ook gemaakt voor m'n werk als ik een keer extern informatie moet opvragen... en dan heb je in ieder geval een tijd geen uren werk meer om te juiste persoon te spreken te krijgen... zo'n PR/relations-mensen zitten er doorgaans wel iets langer en je hoeft zo'n lijst dus niet elke maand te updaten...

PSN: H1SOLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:21:
feedback (geen klacht).

Het Brein artikel is niet geschikt als Premium content maar het HDMI2.1 artikel wel.

Het nadeel van Premium is in mijn ogen het risico dat het gemiddelde niveau voor gratis gebruikers daalt waardoor ook hun betrokkenheid daalt en Tweakers zich minder onderscheidt van andere nieuwssites.

Daar aan gerelateerd is dat veel van de waarde in het commentaar zit. Als het meeste interessante commentaar wegvalt voor de meeste gebruikers zou dat teleurstellend zijn.

Zelf zou ik overwegen om artikelen te splitsen in een basis deel en een aanvullende "premium" deel.

Een andere overweging is om abonnee's eerder toegang te geven tot features en speciale content. Dat zou zelfs positief kunnen werken omdat de "harde kern" dan alvast wat goed commentaar kan geven voordat de ongewassen massa er over heen gaat.
Dank voor de feedback! Over het splitsen hebben we zelf ook nagedacht. Stel dat we bij het Brein-artikel een non-Premium nieuwsbericht van, zeg, 2 alinea's hadden gebracht, met de basis van het nieuws. Hoe zou jij dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:14
[...]

Dat is zo. Uiteraard. Maar waar leg je de grens? Ik vond bijvoorbeeld het HDMI artikel een echt verdiepend artikel. Waarmee ik mijn kennis ook heb kunnen vergroten. Dat vind ik passen bij Premium. Een actueel nieuwsartikel waar net iets meer werk in is gaan zitten, zoals dat over Ziggo en KPN is dat voor mij niet. Dat is gezonde hoor en wederhoor dat bij journalistiek hoort.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Retrospect
[...]

Vertel maar, hoeveel uren zitten daarin?
En hoeveel uren zitten er in een gemiddeld niet 'premium' artikel?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
[...]

Eigenlijk zeg je dat niet-premium artikelen straks dus overgetypte artikels gaan zijn zonder hoor en wederhoor? Want dat kost tijd ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

[...]

Sorry hoor maar quoten is namelijk exact dat, het woordelijk herhalen wat iemand zegt.
Maar daar moet je volgens jou lang niet altijd mee akkoord mee gaan ?!
Logisch dat ze het dan van te voren in willen zien, het enige dat je zou kunnen doen is vragen hoe die "quote" die je aanhaalt bedoeld is of wat men met die "quote"bedoeld.

Heel raar...

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

WoutF schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:22:
[...]

We hebben uitgebreide discussies gehad over de naamgeving en die ook getoetst bij bijvoorbeeld de crew, mensen buiten het bedrijf en bij gebruikers in gesprekken. Namen zoals Plus en Extra zijn ook voorbijgekomen en overwogen, maar uiteindelijk ging de voorkeur uit naar Premium.
Dan vraag ik me af wat er mis is gegaan in jullie ogen.

99% van de intensiteit van dit ‘drama’ komt in mijn ogen door de connotatie die ‘premium’ heeft ten opzichte van ‘plus’ of ‘extra’.

Of dat drama verder uitmaakt....
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

DennusB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:29:
[...]

Eigenlijk zeg je dat niet-premium artikelen straks dus overgetypte artikels gaan zijn zonder hoor en wederhoor? Want dat kost tijd ..
Mischien als ze minder tijd erin steken; kost het minder geld; en hoeven ze er ook geen premium prijs voor te vragen; win-win. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

De vraag is dan of je wel de juiste journalisten hebt met de juiste ingangen om de juiste informatie te vergaren en te publiceren? Ik ben zelf geen journalist, maar ik heb door jaren lange ervaring in een branche wel contacten en weet vaak snel de juiste mensen te benaderen indien nodig.

En ik wil hiermee niet persoonlijk worden, maar gewoon algemeen blijven.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Illegal_Alien schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:30:
[...]

Mischien als ze minder tijd erin steken; kost het minder geld; en hoeven ze er ook geen premium prijs voor te vragen; win-win. :P
Ja dan kunnen we ons nieuws dus beter ergens anders gaan halen .. slechte kwaliteit zit niemand op te wachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

DennusB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:30:
[...]

Ja dan kunnen we ons nieuws dus beter ergens anders gaan halen .. slechte kwaliteit zit niemand op te wachten
Dus het nieuws wat tweakers nu de deur uitslingert is slechte kwaliteit? De huidige premium is niet heel veel anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:14
DennusB schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:30:
[...]

Nee, maar in een niet rendabele website die verdwijnt ook niet. Er moet wel een verdienmodel zijn, dus ik snap de zoektocht heel goed. Alleen moet er dan een verschil zijn tussen zeg maar wat ik op nu.nl teruglees en in mijn krant. En dat zag ik bij een aantal premium berichten helemaal niet.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Illegal_Alien schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:31:
[...]

Dus het nieuws wat tweakers nu de deur uitslingert is slechte kwaliteit? De huidige premium is niet heel veel anders...
Het is niet slecht, maar zeker dat soort nieuwsberichten waarin ze wat simpele quotes gooien, ja, dat is geen hoogwaardig spul nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
xKeito schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:27:
[...]

Met andere woorden dus; deze moeite steken jullie niet (meer) in 'normale' nieuwsartikelen?
Euh, dat schreef ik nergens? Wel is het zo dat er tot nu toe vaak geen tijd was om dit soort artikelen op regelmatige basis te brengen. Daar was de bezetting vaak niet toereikend voor. Door aanpassingen aan de werkwijze en uitbreiding maken we hier nu meer tijd voor vrij. Maar ook bij het non-Premium-nieuws blijven we natuurlijk navraag doen, zie bijvoorbeeld nieuws: AP heeft plan van Brein voor waarschuwen torrentgebruikers niet getoetst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Olaf schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:27:
Dank voor de feedback! Over het splitsen hebben we zelf ook nagedacht. Stel dat we bij het Brein-artikel een non-Premium nieuwsbericht van, zeg, 2 alinea's hadden gebracht, met de basis van het nieuws. Hoe zou jij dat vinden?
Ik denk dat het mijn nieuwsgierigheid zou prikkelen omdat ik met het gratis artikel ben lekker gemaakt en dan verder wil lezen.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet weet of ik ook echt een abonnement zou nemen. Ik heb er nu ook geen en ben in het algemeen zeer terughoudend met abonnementen. Ik ben dus misschien niet de beste persoon om je commerciele beleid op af te stemmen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:33

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Als ik hier mijn mening mag geven over het hele Premium gedoe. Ik vind het belachelijk. Als ik alleen al kijk hoe de kranten dit de afgelopen jaren hebben aangepakt (en dan met name degene die onder DPG vallen) dan worden op den duur de meest 'ídiote' artikelen onder Premium gezet. Zoals wat de Televaag deed in het begin van de corona periode. Belangrijke info uit de persconferenties werden onder Premium gezet om zo de mensen te dwingen om maar lid te worden van de krant. Nu was ik er al lid van, maar mede daardoor heb ik juist de krant opgezegd. Verkeerde artikelen worden gebruikt om zakken te vullen.

T.net is een community driven website die helaas door DPG volledig commercieel wordt gemaakt. Ik draag mijn steentje al bij door af een toe een Elite abo te nemen, de reflinks uit de Pricewatch te gebruiken om zo T.net te steunen en zo nu en dan in bepaalde browsers de banners aan te laten staan. Maar dit hele Premium gedoe riekt naar nog meer honger naar geld en DPG kennende zullen artikelen die niet eens Premium zijn als premium aangemerkt worden.

T.net is nu net een van de weinige sites die ik dagelijks bezoek vanwege een leuke community. Kranten heb ik opgezegd omdat die hun werkelijke gezicht hebben laten zien in de corona tijd. Maar t.net begint ook langzamerhand af te stevenen naar iets wat me minder zint. Zoals al die EV artikelen. Imo heeft het niks van doen met de spirit van T.net waarmee het allemaal begon toentertijd. Dat Tesla een nieuw model uit gaat brengen bijv. Dat Tesla een nieuwe manier heeft gevonden om een accu bijv. beter en millieuvriendelijker laat werken ala...dat is nieuwswaardig, maar dat ze een nieuw model uitbrengen...wat heeft dat in godsnaam te maken met T,net? Maar goed, dat is mijn visie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Q schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:41:
[...]

De drempel voor feedback op artikelen is veel te hoog

@WoutF Ik ben erg teleurgesteld. En ik denk dat mijn emotie niet onredelijk is.

Ik klik even op de knop 'beoordeel dit artikel' en ik wordt alleen doorgesluisd naar het forum. Waar blijkbaar van mij dan verwacht wordt dat ik helemaal een topic ga openen.

Het voelt voor mij zo als je feedback naar /dev/null sturen, in een zwart gat. Zinloos om te reageren. Er wordt toch niets mee gedaan. Dat is de emotie die bij mij opkomt.

Als je zoveel drempels gaat opwerpen voor mensen om feedback te geven: dan wil je gewoon geen feedback, wat mij betreft.

Ik had een simple formpje verwacht waar ik een score kan geven met motivatie. Maar nee.

Er wordt zo'n drempel opgeworpen dat ik durf te wedden dat 99% van de mensen die op die knop klikt daarna afhaakt. Tja, dan kun je jezelf erg makkelijk op de schouders kloppen over hoe goed je het doet: dat heet confirmation bias.
Wij gebruiken de tool Usabilla voor het verzamelen van feedback. We kunnen proberen alles zelf te bouwen, maar we steken liever de devtijd in de site zelf als er ook goede externe tools beschikbaar zijn. Usabilla doet niks met ads of tracking en we slaan geen persoonsgegevens op. Om de een of andere redenen staat het domein bij sommige adblockers in de lijst, waarom zou ik echt niet weten. Als je dit domein whitelist kun je dus feedback geven op de laagdrempelige manier die jij zoekt.
Ik ben gewoon verbaasd.

Als ik lees dat 50% van de Tweakers hier in de ICT werkt, waarom lees ik dan nooit achtergronden over ons vakgebied. Over onderwerpen die dus 50% van de bezoekers in hun dagelijks leven raakt?

- Artikelen die duiding geven over wat er in hun wereld gebeurd?
- Artikenel die ontwikkelingen in een context kunnen plaatsen zodat mensen hun eigen situatie daar aan kunnen relateren?

Ik persoonlijk lees dus dat jullie 50% van die mensen niet bedient. Daarbij maak ik natuurlijk aannames, hoeveel van die 50% wil dat lezen? Maar dat is nu lastig te bepalen want die content zie ik niet.
Goeie vraag. Je kunt voor je werk of voor je hobby met tech bezig zijn. Artikelen die vanuit die laatste invalshoek gemaakt worden, hebben de potentie relevant te zijn voor al onze bezoekers. Artikelen die echt een beroepsmatige IT-blik hebben, voor max de helft. Dat betekent overigens niet dat we hier niet meer mee zouden willen doen, maar om stukken te schrijven die qua niveau aansluiten bij dat van ICT-profs, moeten ze eigenlijk door diezelfde mensen geschreven worden. We zijn al aan het experimenteren met stukken van onze eigen developers (reviews: PHP 8 is op komst: JIT, stable sorting en meer vernieuwingen, reviews: De wall of technical debt: maakt techdebt visueel) maar die hebben natuurlijk ook nog een day job. We staan open voor tips van goede auteurs op dit vlak.
Wat is premium?
De NRC vind ik een goede krant want wat zij doen is mensen iets bij brengen. En dat doe je door context te bieden, door zaken in perspectief te plaatsen. Zodat er daadwerkelijk inzicht ontstaat. Tweakers.net geeft mij voor mijn gevoel nooit inzicht dat haal ik bij andere sites.

Dat soort artikelen zou premium waardig kunnen zijn. De NRC is ook gewoon een betaalde krant en kost gewoon 20 euro per maand voor het meest basale abonnement.

Een website als Daring Fireball is uiterst nauw gespecialiseerd in content over Apple schrijven. Ik verwacht niet dat tweakers.net zo hoogstaand over Apple kan schrijven. Ik wil echter een voorbeeld geven over wat ik bedoel met perspectief en context bieden. Ontwikkelingen in een bepaald perspectief plaatsen.

Dat een redactie niet een domein expert kan zijn in materie, dat accepteer ik. Maar ik zou willen zien dat de redactie nieuws niet alleen 'overtiept' en aanvult met feitjes, maar zaken in perspectief kan plaatsen. Misschien door (meer) experts te benaderen en (meer) journalistiek te bedrijven.
Duidelijke feedback, dank. Meer experts benaderen is zeker wat wij er zelf ook onder verstaan. Bijvoorbeeld bij uitgebreide nieuwsberichten, maar ook voor achtergronden en interviews.
Het profiel van 'de Tweaker'
Misschien kun je 'de tweaker' niet in één profiel vatten, maar ik denk dat je vast de bezoekers in een klein aantal verschillende profielen kunt stoppen. Aan jullie de keuze om te bepalen welke profielen het meest interessant zijn (ook commercieel gezien).

Ik mag hopen dat tweakers.net al een meer gedetailleerd beeld heeft van wat een tweaker.net bezoeker is/kan zijn. Ik mag hopen dat jullie met wat concretere profielen werken.
Die hebben we, zogeheten 'motivationele rollen'. Daarbij kijken we wat de primaire reden is voor iemand om Tweakers te bezoeken. Bijvoorbeeld gezellig in het forum hangen, puur dingen opzoeken in de Pricewatch, nieuws lezen of zich verdiepen in een bepaald product. Meerdere rollen kunnen natuurlijk op iemand van toepassing zijn, afhankelijk van het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Zaphara schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:32:
[...]

Het is inderdaad wel frappant dat de redactie klaagt over teruggelopen advertentie inkomsten door het massale gebruik van adblockers, om vervolgens basis feedback over Premium artikelen te vragen op een manier die, jawel, geblokkeerd wordt door een adblocker. Kan hier wat aan gedaan worden?
Het klinkt heel flauw, maar dat kan door het domein usabilla.com te whitelisten. Heeft helemaal niets met advertenties of tracking te maken.

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• Koen Crijns
  • Laatst online: 09-09 21:08

Koen Crijns

Tweakers/HWI Mastodont™
Beste allemaal,

De afgelopen dagen is er veel geschreven over de Tweakers Premium plannen in deze thread en het sentiment is, laten we het vriendelijk zeggen, niet erg positief. Ik heb veel van de reacties gelezen en bemerkt dat er vaak wordt geschreven dat de actie ondoordacht zou zijn, dat Tweakers meer onderzoek had moeten doen en dat dit project bij voorbaat kansloos is. Aangezien ik één van de personen ben die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar Tweakers Premium lijkt het mij goed als ik een aantal zaken wat nader toelicht.

(Overigens, voor wie mij niet kent, ik ben de oorspronkelijke oprichter van Hardware Info en de laatste jaren onderdeel van het management van Tweakers.)

Laat ik vooropstellen – we zijn niet over één nacht ijs gegaan met dit plan. Alles behalve zelfs, ik denk dat er in de historie van Tweakers weinig zaken zijn waar zoveel onderzoek naar is gedaan en waar zoveel mensen bij betrokken zijn geweest als bij Tweakers Premium.

Laat ik beginnen bij de aanleiding, waar Wout in deze thread ook al verschillende zaken over heeft gezegd. Laat ik één misverstand uit de weg ruimen: dat ons moederbedrijf DPG Media ons heeft opgedragen om een abonnementsvorm te introduceren is absoluut niet waar. Wat uiteraard wél zo is, is dat DPG Media ons opdraagt om een gezond rendement te realiseren. Hoe we dat doen is aan ons – en wij (het Tweakers / Hardware Info team) hebben zélf besloten dat dit de juiste route is.

Een kleine blik in de keuken: het gros van de inkomsten van Tweakers komt uit de Pricewatch en uit advertenties. Laat ik hier ook direct bij vermelden dat de huidige abonnementen, waar ik verderop nog iets meer over zal zeggen, geen significant inkomstenbron zijn. Lees: minder dan 1% van onze omzet. Hoewel we ons onze abonnees zéér waarderen, is het huidige abonnementenmodel, dat inmiddels alweer bijna 20 jaar bestaat, vanuit bedrijfsperspectief niet succesvol. Het aantal mensen dat een Tweakers abonnement heeft is in verhouding tot het aantal mensen dat Tweakers veelvuldig leest/gebruikt ook zeer laag.

Als er voldoende geld binnenkomt via de Pricewatch en advertenties, waarom dan toch overstappen naar een abonnementenmodel? Dat heeft meerdere redenen. Bovenal staan de inkomsten uit advertenties al sinds jaar en dag onder druk, niet in de laatste plaats vanwege adblockers. Ondanks de vele gebruikers die ons whitelisten (waarvoor dank!) is dit een probleem dat we niet opgelost krijgen. En ja – het argument van cookies/privacy/etc. is ons méér dan bekend, maar ook daarvoor bestaan helaas geen simpele oplossingen, maar dat is iets voor een andere keer.

Verder is de afhankelijkheid van slechts twee grote inkomstenstromen gevaarlijk. Mocht er om welke reden dan ook bij één van beide een issue ontstaan, dan hebben we een probleem. En je kunt je afvragen of je bij een publicatie als Tweakers, waar onafhankelijkheid onze belangrijkste kernwaarde is, überhaupt zo afhankelijk wil zijn van de inkomsten van derde partijen.

Tegenover inkomsten staan kosten en die zijn bij Tweakers aanzienlijk. Ik lees in de reacties alles over te dure kantoorpanden, het wagenpark van de eigenaren van DPG Media en wat iets meer zij. Ja, uiteraard hebben we allerhande overhead kosten maar laat ik twee dingen voorop stellen: Tweakers / DPG Media is geen bedrijf waar geld over de balk wordt gesmeten (alles behalve!) en bovenal de met afstand grootste kostenpost voor Tweakers zijn salarissen. En dan heb ik het over salarissen van onze redacteuren, onze developers, de mensen in ons testlab, en zo verder. Wij maken met z’n allen een zo goed mogelijke site voor jullie. Binnen ons testlab werken vier mensen full-time (excl. stagiair), op onze redactie werken ruim 20 mensen, we hebben zo’n 10 developers, en zo verder. Al deze mensen leveren geweldig werk en krijgen daarvoor een net salaris. Niet exorbitant, maar op z’n minst marktconform.

Als je puur kijkt naar de redactie kun je je afvragen of dat überhaupt rendabel is, zelfs als je alle neven effecten meerekent (zoals doorkliks in de Pricewatch als gevolg van een review). Ga maar na – een beetje review zit al snel een paar dagen testwerk in, plus meerdere dagen werk van een redacteur. Tweakers content is simpelweg duur om te maken en wij gaan in kwaliteit liever verder omhoog dan omlaag.
Zoals gezegd – niemand van DPG Media staat op dit moment bij ons op de stoep om te bezuinigen op de redactie. Maar dat is een situatie die we ook echt willen voorkomen.

Dan het onderzoek. Zoals geschreven, we zijn niet over één nacht ijs gegaan. Voor ons onderzoek hebben we in binnen en buitenland gekeken wat er gebeurt bij andere uitgeverijen en tech publicaties. En we hebben veel onderzoek gedaan bij jullie, onze community. Zowel bestaande abonnees als de rest van de community.

Om te beginnen, in tegenstelling tot de sympathieke suggesties die in dit topic worden gedaan zijn er in de wereld de facto geen succesvolle voorbeelden van grotere, journalistieke organisaties die een gezonde bedrijfsvoering kunnen draaien op basis van donaties. Zeker niet in kleinere landen en binnen niche-onderwerpen. Sterker nog; als dit een succesvol model was geweest, dan hadden de huidige Tweakers abonnementen wel meer tractie gehad. Het “Blendle”-model zie ik ook geregeld voorbijkomen in de reacties. Wie de onderzoeken erop naleest, komt er al snel achter dat “pay as you go”-modellen voor online, redactionele content notoir onsuccesvol zijn gebleken, niet in de laatste plaats bij Blendle zélf. Het abonnementsmodel is uiteindelijk het enige model dat op bij veel partijen succesvol is ingevoerd.

Zoals geschreven hebben we ook uitvoerig onderzoek gedaan binnen onze community en niet op de laatste plaats bij de bestaande abonnees. Begin dit jaar hebben we nog een uitvoerige survey naar al onze abonnees gestuurd, die door meer dan de helft is ingevuld. Daaruit komen een paar belangrijke dingen naar voren. Allereerst: verreweg de belangrijkste reden waarom mensen een abonnementen op Tweakers nemen is om ons (financieel) te steunen (waarvoor dank!). Men ziet over het algemeen weinig waarde in wat de abonnementen daadwerkelijk te bieden hebben. Ook de optie om de site zonder advertenties te gebruiken wordt als weinig waardevol gezien, vermoedelijk omdat hetzelfde effect natuurlijk ook met een adblocker te bereiken is.

We hebben onze abonnees gevraagd welke zaken we aan een abonnement zouden moeten toevoegen om het waardevoller te maken. De met afstand meest gegeven antwoorden zijn (varianten op) “exclusieve content”. Het onderzoek heeft ons verder veel geleerd over wat voor soort exclusieve content onze abonnees graag willen zien, allemaal input die is meegenomen in de plannen.

Naast het onderzoek naar bestaande abonnees hebben we ook gekeken naar de bredere community. Ook daarvoor zijn begin dit jaar uitgebreide onderzoeken gedaan – zowel via surveys als ook met diepte onderzoeken waarbij we bij community leden op bezoek zijn gegaan om goed door te vragen. Ook hier hebben we onderzocht wat de bereidheid tot betalen is, wat de ideale manier om dat te doen is en wat men er graag voor terugziet. Ook hier kwam exclusieve content als belangrijkste uit de bus én werd een abonnementsvorm verkozen boven andere methodes.

Zoals geschreven hebben we ook gekeken naar andere (tech)publicaties in binnen en buitenland. Abonnementen die (vrijwel) puur bieden dat de site zonder advertenties gebruikt kan worden zijn overal notoir onsuccesvol – ongeacht de prijs. Succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content zijn er wel te vinden. En ja, ook bij andere partijen ging de introductie niet zonder slag of stoot.
Met het risico dat ik puur herhaal wat mijn collega’s al hebben geschreven. Ons doel is absoluut niet dat de meerderheid van de content achter een paywall komt. Het gros van de content blijft gratis beschikbaar, net als (community) onderdelen als het forum en natuurlijk ook de Pricewatch. Sowieso zal feitelijk nieuws nooit achter een paywall komen – dat kun je immers overal vinden, al denk ik dat we met onze Nederlandse inslag ook aan feitelijk nieuws waarde toevoegen. En ook van productreviews hebben we expliciet gezegd dat die geen onderdeel gaan vormen van Premium. Wel gaan we allerhande nieuwe soorten, exclusieve content toevoegen, mede op basis van de suggesties die we in de onderzoeken hebben gekregen. En ja, daarvoor gaan we ook investeren in extra redactiekracht, boven de zeer grote groep redacteuren die Tweakers al heeft.

Tot slot: de introductie van Tweakers Premium moet je zien als onderdeel van de vele strategische veranderingen die we dit jaar hebben doorgevoerd. Dat begon eerder dit jaar met de aankondiging dat we hebben besloten ons met Tweakers weer primair op de echte techliefhebber te gaan richten en dus niet langer krampachtig gaan proberen Tweakers toegankelijk te maken voor normale consumenten (met alle financiële risisco’s van dien). In September kondigden we aan de review redacties van Tweakers en Hardware Info te combineren. Dat was geen bezuiniging (er is geen enkele redacteur ontslagen!) maar hebben we juist besloten omdat door dubbel werk te voorkomen we met dezelfde mensen nóg meer verschillende producten kunnen testen en reviewen voor onze community. Meer dan ooit staan jullie, de community, de échte techliefhebbers centraal bij Tweakers. En ja, daar vragen we dus wel wat voor terug, maar we gaan er alles aan doen om de nieuwe abonnementen meer dan de moeite waard te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
[...]

Ik denk dat je zojuist glazen hebt ingegooid. Fijn om te weten dat premium artikel blijkbaar alleen artikelen zullen zijn waar wat "degelijker" journalistiek (kuch hoor-wederhoor) is gedaan. Laten de freebies dan maar ergens uit de bodem van de grabbelton komen, de makkelijke stukken die je kan copy-pasten en ff vertaling erover heen.

Ja nee, echt fijn! En als dat het niet is, dan schort er heel wat aan jullie communicatie en zou ik echt aanraden per direct een PR manager in dienst te nemen die alleen communiceert en de crew-leden niet meer te laten reageren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mijn bijnaam
  • Laatst online: 19-01-2023
Oei, veel plezier Tweakers...

Gelukkig dat dit soort keuzes ruimte vrij maakt voor liefhebbers in dit genre om een alternatief medium te kiezen en gaan bijhouden en volgen. Ik hoop dat ik die opvolger binnenkort vind want Tweakers heeft voor mij persoonlijk afgedaan door deze weg in te slaan.

Aanname: Waarschijnlijk hebben de vorige eigenaren flink gecasht bij het verkopen van Tweakers aan 'De Persgroep' deze Vlaamse media groep moet nu z'n aankoop bedrag zien terug te verdienen doormiddel van Premium... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Q schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:30:
[...]

Dan vraag ik me af wat er mis is gegaan in jullie ogen.

99% van de intensiteit van dit ‘drama’ komt in mijn ogen door de connotatie die ‘premium’ heeft ten opzichte van ‘plus’ of ‘extra’.

Of dat drama verder uitmaakt....
:)
Tegenwoordig weet iedereen op het www wel dat Premium staat voor "achter een paywall" en "extra betalen".
WoutF probeert hier naar mijn idee alles gewoon recht te kletsen door het kapot te rationaliseren met gezwam over Plus en Extra.

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Aiii schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:52:
[...]

Wat mij hier meer aan stoort is dat er bij de aankondiging van Premium de indruk -tenminste bij mij- is gewekt dat er aan het gewone Tweakers niets zou veranderen. Maar dat Premium voor nieuwe, diepgaande, content zou gebruikt worden.

Dit is bij uitstek een artikel dat we al jaren op Tweakers zien. Een nieuwsbericht waarbij Tweakers even informeert bij ISP's hoe en wat. Dat gaat dus nu wel achter een paywall, waardoor alleen het "kale" nieuws overblijft als non-Premium?
Dat je dit soort nieuwsberichten al jaren zo ziet ben ik niet met je eens. Dit stuk is uitgebreider, langer en er zijn meerdere partijen voor gesproken. We hadden er eerder ook over geschreven, maar dan in veel kortere vorm met minder diepgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf
iew schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:29:
[...]

Sorry hoor maar quoten is namelijk exact dat, het woordelijk herhalen wat iemand zegt.
Maar daar moet je volgens jou lang niet altijd mee akkoord mee gaan ?!
Logisch dat ze het dan van te voren in willen zien, het enige dat je zou kunnen doen is vragen hoe die "quote" die je aanhaalt bedoeld is of wat men met die "quote"bedoeld.

Heel raar...
Je zal je verbazen hoe vaak mensen zich verspreken en dingen zeggen die ze niet hadden mogen, of willen zeggen. En dan schrikken ze als het online komt en eisen ze dat het offline gehaald wordt. Vandaar dat ze het vragen. Die quotes kunnen vaak juist interessant zijn voor lezers.
Pagina: 1 ... 18 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.