Beste allemaal,
De afgelopen dagen is er veel geschreven over de Tweakers Premium plannen in deze thread en het sentiment is, laten we het vriendelijk zeggen, niet erg positief. Ik heb veel van de reacties gelezen en bemerkt dat er vaak wordt geschreven dat de actie ondoordacht zou zijn, dat Tweakers meer onderzoek had moeten doen en dat dit project bij voorbaat kansloos is. Aangezien ik één van de personen ben die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar Tweakers Premium lijkt het mij goed als ik een aantal zaken wat nader toelicht.
(Overigens, voor wie mij niet kent, ik ben de oorspronkelijke oprichter van Hardware Info en de laatste jaren onderdeel van het management van Tweakers.)
Laat ik vooropstellen – we zijn niet over één nacht ijs gegaan met dit plan. Alles behalve zelfs, ik denk dat er in de historie van Tweakers weinig zaken zijn waar zoveel onderzoek naar is gedaan en waar zoveel mensen bij betrokken zijn geweest als bij Tweakers Premium.
Laat ik beginnen bij de aanleiding, waar Wout in deze thread ook al verschillende zaken over heeft gezegd. Laat ik één misverstand uit de weg ruimen: dat ons moederbedrijf DPG Media ons heeft opgedragen om een abonnementsvorm te introduceren is absoluut niet waar. Wat uiteraard wél zo is, is dat DPG Media ons opdraagt om een gezond rendement te realiseren. Hoe we dat doen is aan ons – en wij (het Tweakers / Hardware Info team) hebben zélf besloten dat dit de juiste route is.
Een kleine blik in de keuken: het gros van de inkomsten van Tweakers komt uit de Pricewatch en uit advertenties. Laat ik hier ook direct bij vermelden dat de huidige abonnementen, waar ik verderop nog iets meer over zal zeggen, geen significant inkomstenbron zijn. Lees: minder dan 1% van onze omzet. Hoewel we ons onze abonnees zéér waarderen, is het huidige abonnementenmodel, dat inmiddels alweer bijna 20 jaar bestaat, vanuit bedrijfsperspectief niet succesvol. Het aantal mensen dat een Tweakers abonnement heeft is in verhouding tot het aantal mensen dat Tweakers veelvuldig leest/gebruikt ook zeer laag.
Als er voldoende geld binnenkomt via de Pricewatch en advertenties, waarom dan toch overstappen naar een abonnementenmodel? Dat heeft meerdere redenen. Bovenal staan de inkomsten uit advertenties al sinds jaar en dag onder druk, niet in de laatste plaats vanwege adblockers. Ondanks de vele gebruikers die ons whitelisten (waarvoor dank!) is dit een probleem dat we niet opgelost krijgen. En ja – het argument van cookies/privacy/etc. is ons méér dan bekend, maar ook daarvoor bestaan helaas geen simpele oplossingen, maar dat is iets voor een andere keer.
Verder is de afhankelijkheid van slechts twee grote inkomstenstromen gevaarlijk. Mocht er om welke reden dan ook bij één van beide een issue ontstaan, dan hebben we een probleem. En je kunt je afvragen of je bij een publicatie als Tweakers, waar onafhankelijkheid onze belangrijkste kernwaarde is, überhaupt zo afhankelijk wil zijn van de inkomsten van derde partijen.
Tegenover inkomsten staan kosten en die zijn bij Tweakers aanzienlijk. Ik lees in de reacties alles over te dure kantoorpanden, het wagenpark van de eigenaren van DPG Media en wat iets meer zij. Ja, uiteraard hebben we allerhande overhead kosten maar laat ik twee dingen voorop stellen: Tweakers / DPG Media is geen bedrijf waar geld over de balk wordt gesmeten (alles behalve!) en bovenal de met afstand grootste kostenpost voor Tweakers zijn salarissen. En dan heb ik het over salarissen van onze redacteuren, onze developers, de mensen in ons testlab, en zo verder. Wij maken met z’n allen een zo goed mogelijke site voor jullie. Binnen ons testlab werken vier mensen full-time (excl. stagiair), op onze redactie werken ruim 20 mensen, we hebben zo’n 10 developers, en zo verder. Al deze mensen leveren geweldig werk en krijgen daarvoor een net salaris. Niet exorbitant, maar op z’n minst marktconform.
Als je puur kijkt naar de redactie kun je je afvragen of dat überhaupt rendabel is, zelfs als je alle neven effecten meerekent (zoals doorkliks in de Pricewatch als gevolg van een review). Ga maar na – een beetje review zit al snel een paar dagen testwerk in, plus meerdere dagen werk van een redacteur. Tweakers content is simpelweg duur om te maken en wij gaan in kwaliteit liever verder omhoog dan omlaag.
Zoals gezegd – niemand van DPG Media staat op dit moment bij ons op de stoep om te bezuinigen op de redactie. Maar dat is een situatie die we ook echt willen voorkomen.
Dan het onderzoek. Zoals geschreven, we zijn niet over één nacht ijs gegaan. Voor ons onderzoek hebben we in binnen en buitenland gekeken wat er gebeurt bij andere uitgeverijen en tech publicaties. En we hebben veel onderzoek gedaan bij jullie, onze community. Zowel bestaande abonnees als de rest van de community.
Om te beginnen, in tegenstelling tot de sympathieke suggesties die in dit topic worden gedaan zijn er in de wereld de facto geen succesvolle voorbeelden van grotere, journalistieke organisaties die een gezonde bedrijfsvoering kunnen draaien op basis van donaties. Zeker niet in kleinere landen en binnen niche-onderwerpen. Sterker nog; als dit een succesvol model was geweest, dan hadden de huidige Tweakers abonnementen wel meer tractie gehad. Het “Blendle”-model zie ik ook geregeld voorbijkomen in de reacties. Wie de onderzoeken erop naleest, komt er al snel achter dat “pay as you go”-modellen voor online, redactionele content notoir onsuccesvol zijn gebleken, niet in de laatste plaats bij Blendle zélf. Het abonnementsmodel is uiteindelijk het enige model dat op bij veel partijen succesvol is ingevoerd.
Zoals geschreven hebben we ook uitvoerig onderzoek gedaan binnen onze community en niet op de laatste plaats bij de bestaande abonnees. Begin dit jaar hebben we nog een uitvoerige survey naar al onze abonnees gestuurd, die door meer dan de helft is ingevuld. Daaruit komen een paar belangrijke dingen naar voren. Allereerst: verreweg de belangrijkste reden waarom mensen een abonnementen op Tweakers nemen is om ons (financieel) te steunen (waarvoor dank!). Men ziet over het algemeen weinig waarde in wat de abonnementen daadwerkelijk te bieden hebben. Ook de optie om de site zonder advertenties te gebruiken wordt als weinig waardevol gezien, vermoedelijk omdat hetzelfde effect natuurlijk ook met een adblocker te bereiken is.
We hebben onze abonnees gevraagd welke zaken we aan een abonnement zouden moeten toevoegen om het waardevoller te maken. De met afstand meest gegeven antwoorden zijn (varianten op) “exclusieve content”. Het onderzoek heeft ons verder veel geleerd over wat voor soort exclusieve content onze abonnees graag willen zien, allemaal input die is meegenomen in de plannen.
Naast het onderzoek naar bestaande abonnees hebben we ook gekeken naar de bredere community. Ook daarvoor zijn begin dit jaar uitgebreide onderzoeken gedaan – zowel via surveys als ook met diepte onderzoeken waarbij we bij community leden op bezoek zijn gegaan om goed door te vragen. Ook hier hebben we onderzocht wat de bereidheid tot betalen is, wat de ideale manier om dat te doen is en wat men er graag voor terugziet. Ook hier kwam exclusieve content als belangrijkste uit de bus én werd een abonnementsvorm verkozen boven andere methodes.
Zoals geschreven hebben we ook gekeken naar andere (tech)publicaties in binnen en buitenland. Abonnementen die (vrijwel) puur bieden dat de site zonder advertenties gebruikt kan worden zijn overal notoir onsuccesvol – ongeacht de prijs. Succesvolle voorbeelden van online abonnementen voor premium content zijn er wel te vinden. En ja, ook bij andere partijen ging de introductie niet zonder slag of stoot.
Met het risico dat ik puur herhaal wat mijn collega’s al hebben geschreven. Ons doel is absoluut niet dat de meerderheid van de content achter een paywall komt. Het gros van de content blijft gratis beschikbaar, net als (community) onderdelen als het forum en natuurlijk ook de Pricewatch. Sowieso zal feitelijk nieuws nooit achter een paywall komen – dat kun je immers overal vinden, al denk ik dat we met onze Nederlandse inslag ook aan feitelijk nieuws waarde toevoegen. En ook van productreviews hebben we expliciet gezegd dat die geen onderdeel gaan vormen van Premium. Wel gaan we allerhande nieuwe soorten, exclusieve content toevoegen, mede op basis van de suggesties die we in de onderzoeken hebben gekregen. En ja, daarvoor gaan we ook investeren in extra redactiekracht, boven de zeer grote groep redacteuren die Tweakers al heeft.
Tot slot: de introductie van Tweakers Premium moet je zien als onderdeel van de vele strategische veranderingen die we dit jaar hebben doorgevoerd. Dat begon eerder dit jaar met de aankondiging dat we hebben besloten ons met Tweakers weer primair op de echte techliefhebber te gaan richten en dus niet langer krampachtig gaan proberen Tweakers toegankelijk te maken voor normale consumenten (met alle financiële risisco’s van dien). In September kondigden we aan de review redacties van Tweakers en Hardware Info te combineren. Dat was geen bezuiniging (er is geen enkele redacteur ontslagen!) maar hebben we juist besloten omdat door dubbel werk te voorkomen we met dezelfde mensen nóg meer verschillende producten kunnen testen en reviewen voor onze community. Meer dan ooit staan jullie, de community, de échte techliefhebbers centraal bij Tweakers. En ja, daar vragen we dus wel wat voor terug, maar we gaan er alles aan doen om de nieuwe abonnementen meer dan de moeite waard te maken.