Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:40

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb wel eens de kans om een foto die ik maak met mijn leica dg 200mm op de G9 te vergelijken met vrijwel dezelfde foto, maar dan uit een canon ef 400mm 2.8 II op een R6, en dan valt het me vaak tegen hoe mijn foto eruit ziet.

Op lange afstanden, kleine vogeltjes, komen uit mijn camera lang niet zo scherp als uit de R6. Nou is volgens mij bekend dat het scherm van de G9 geen goede weergave van de foto laat zien, maar ook op de computer ziet er dan nog toch wel korrelig uit.

iso 200, sluitertijd ruim voldoende en dual IS aan. Zit dit dan in het feit dat de pixels zoveel kleiner zijn? Is dat het verschil van de duizenden euro's die die canon lens meer kost? Ik ging er een beetje vanuit dat het 'dezelfde' lens is met in achtneming van equivalentie.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het verschil tussen mft en ff als je de grenzen gaat opzoeken (pixel peepen, lange afstand, klein onderwerp, etc).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@DirtyBird bij mij was het laatst dat ik per ongeluk de resolutie had aangepast ... Teveel slimme knopjes dus ik heb alle instellingen presets op super fine gezet. Betreft wel een Olympus maar kan me zo voorstellen dat dat bij een G9 ook kan gebeuren

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:03
@DirtyBird Met zijn grotere pixels en lagere base ISO, zal een FF camera het (bijna) altijd winnen van MFT als je gaat pixel peepen.

Dat gezegd hebbende, vind ik mijn foto's nooit echt korrelig uit zien. Ik heb geen Panasonic 200mm maar wel een G9 met Olympus 40-150 2.8. En de resultaten die daar uitkomen, vind ik echt uitstekend.

Zie bv deze twee platen, allebei op 150mm F2.8. De ene minimal focus distance en de andere flink stukkie weg. Niks mis mee toch?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50254522928_163d066e2b_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51732455132_0e4d457873_c.jpg

Post anders eens een voorbeeld foto die jij onscherp en/of korrelig vindt.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
DirtyBird schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:43:
Ik heb wel eens de kans om een foto die ik maak met mijn leica dg 200mm op de G9 te vergelijken met vrijwel dezelfde foto, maar dan uit een canon ef 400mm 2.8 II op een R6, en dan valt het me vaak tegen hoe mijn foto eruit ziet.

Op lange afstanden, kleine vogeltjes, komen uit mijn camera lang niet zo scherp als uit de R6. Nou is volgens mij bekend dat het scherm van de G9 geen goede weergave van de foto laat zien, maar ook op de computer ziet er dan nog toch wel korrelig uit.

iso 200, sluitertijd ruim voldoende en dual IS aan. Zit dit dan in het feit dat de pixels zoveel kleiner zijn? Is dat het verschil van de duizenden euro's die die canon lens meer kost? Ik ging er een beetje vanuit dat het 'dezelfde' lens is met in achtneming van equivalentie.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het verschil tussen mft en ff als je de grenzen gaat opzoeken (pixel peepen, lange afstand, klein onderwerp, etc).
Ik had nog nooit van pixel peepen gehoord, dus even gegoogeld:
https://shuttermuse.com/glossary/pixel-peeper/
No, a pixel peeper isn’t a fancy device used to examine the quality of individual pixels! It is in fact a type of photographer, specifically one who spends the majority of their time examining their images at pixel level, searching for the tiniest instances of noise and softness or image defects whilst completely overlooking the image as a whole. Pixel peeping has its place, but an image perfectly exposed and rendered down to the level of each individual pixel will still look crumby if it is incorrectly composed, or contains a boring lifeless subject!
Nee, daar doe ik niet aan. Het gaat voor mij om het beeld dat ontstaat.
Ik heb een Nikon fullframe- en een MFT camera. Of ik het verschil zie? Misschien als ik een AB vergelijking ga doen, maar dat doe ik niet. Het zonde van de tijd.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Laatst online: 11-09 17:58

Mijn ervaring is dat de belichting goed moet zijn.
Een vogeltje is altijd donkerder dan de lucht en de camera meet de lucht. Die potentiële cordon bleu wordt dus te donker. Het viel me laatst op dat ik op een goed belichte foto van 1000 iso gewoon geen ruis had.

Kortom, minstens +0.3 of +0.7 exposure compensation kan geen kwaad.
En die vogels vliegen wel snel. Sluitertijd in orde, geen bewegingsonscherpte? Probeer, als het snel beweegt, ook eens de mechanische sluiter ipv de stille electrische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vogels in vlucht inderdaad gewoon +1 zetten, tenzij dat je sluitertijd gaat kosten uiteraard.

En check inderdaad je sluitertijd, cropfactor moet je in feite rekening mee houden. Of beter gezegd, het verschil in pixeldichtheid.

[ Voor 42% gewijzigd door Gonadan op 25-07-2022 17:38 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:58
Ik heb vandaag mijn GX80 laten vallen. Vooralsnog lijkt alleen het scherm kapot te zijn. Ik ga een nieuw scherm bestellen.

Nog andere zaken die ik zou moeten checken? Een nieuw scherm heeft niet veel nut als de body intern ook schade heeft opgelopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Heeft deze camera ibis? Ik zou die even checken. Sowieso even een paar foto's maken om te kijken of ie nog overal op reageert (exp, aperture, etc).
Balen joh. Wat kost een nieuw scherm? En zet je m er zelf in?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
DirtyBird schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:42:
Heeft deze camera ibis? Ik zou die even checken. Sowieso even een paar foto's maken om te kijken of ie nog overal op reageert (exp, aperture, etc).
Balen joh. Wat kost een nieuw scherm? En zet je m er zelf in?
Yep, dat heeft ie. Nieuw Chinees scherm kan ik waarschijnlijk voor ongeveer €40 bestellen. Reparatie voer ik dan zelf uit inderdaad.

Zal zo even testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Mawlana schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:47:
[...]

Yep, dat heeft ie. Nieuw Chinees scherm kan ik waarschijnlijk voor ongeveer €40 bestellen. Reparatie voer ik dan zelf uit inderdaad.

Zal zo even testen.
Ik zou daar wel mee uitkijken. Bij telefoonschermen zie je in ieder geval vaak dat ze de helderheid niet halen, of een grote kleurafwijking hebben. Met name dat laatste is natuurlijk funest, tenzij je steeds je witbalans wilt aanpassen in post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
DirtyBird schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:50:
[...]

Ik zou daar wel mee uitkijken. Bij telefoonschermen zie je in ieder geval vaak dat ze de helderheid niet halen, of een grote kleurafwijking hebben. Met name dat laatste is natuurlijk funest, tenzij je steeds je witbalans wilt aanpassen in post.
Goed punt, had ik nog niet aan gedacht. Neem ik even mee.

Ik heb zonet even zitten spelen. De verschillende instellingen werken, evenals het scherm. Inclusief touch! Het scherm is wel behoorlijk lelijk zo. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWuTWWAsjxUGWD4zO9Rnctf5nfU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QoYmSpiv6OO3maK4IFAHBsf.jpg?f=fotoalbum_medium

Echt zuur dit. Kon m’n Peak Design strap niet vinden, dus had ik de originele erop gezet. Niet goed vastgezet blijkbaar. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Tijd voor een upgrade naar de G9 >:) GAS op die lolly!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
DirtyBird schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:22:
Klinkt heel verleidelijk... :$ Wordt wel een dure val zo.

Lastig, aangezien we binnenkort ook een drone willen kopen. Twee aankopen in korte tijd, lastig.

[ Voor 18% gewijzigd door Mawlana op 30-07-2022 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 20:29
Of koop een tweedehands GX80 in nieuwstaat voor 150 à 200 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
Mawlana schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:37:
Ik heb vandaag mijn GX80 laten vallen. Vooralsnog lijkt alleen het scherm kapot te zijn. Ik ga een nieuw scherm bestellen.

Nog andere zaken die ik zou moeten checken? Een nieuw scherm heeft niet veel nut als de body intern ook schade heeft opgelopen..
Ik heb dat gehad met een Olympus M10. Ik heb een scherm bij Alie besteld voor €40 maar ik kreeg hem niet gerepareerd.
Gewoon teveel gepriegel met meerdere van die flatcables waarbij ik sommige componenten blijkbaar moest hergebruiken... Ik heb hem uiteindelijk toch opgestuurd (en netjes gerepareerd teruggekregen).

Als je dit kunt is het prima. Maar als je, zoals ik, vorig jaar een wasmachine hebt gerepareerd en denkt dat een moderne camera 'meer van hetzelfde' is, kun je hem beter opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:12

Dat korrelige klopt wel. Dit kun je ook zien in de Image comparison tool van dpreview bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZLVnQa3JeNW4TApX83C7UJvHJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sVRmRLQAmwy39lfO2O33o9On.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84My1w4OJNWIM_H1Y5BbLDzL_Jc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zY9kO1DSV5qej0eDibhTVTyJ.png?f=user_large

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Is die veel beter? Vandaag op pad geweest met de GX80 en een 40-150 lens maar op het scherm is het moeilijk te beoordelen of het scherp is. Het meeste lijkt onscherp maar de foto's op de computer zien er prima uit.
Ik heb hem vooral gekocht vanwege de aanbieding omdat deze wel kan filmen, het handige kleine formaat etc.
Hij is ook een tikje traag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@bouwfraude het scherm van de G9 geeft ook geen geweldig beeld van de werkelijke foto. Volgens mij is dat sinds de GH6 pas opgelost.
Verder is de G9 uitstekend geschikt om mee te filmen en is het in het algemeen een snelle camera.
Wel vrij groot, maar dat was voor mij juist een pre omdat ik bij de omd em10.2 het gebrek aan grip zat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naja "opgelost": https://www.dpreview.com/...50906&y=0.668131868131868
Ze hebben gelukkig iso100 aan de GH6 toegevoegd, maar helaas ook ruisreductie. Je ziet dat er detail ontbreekt.
Ik begrijp niet zo, waarom mft camera's niet native iso25 en iso50 hebben als mogelijkheid, zodat je beelden met een stuk minder ruis kunt produceren. Iso200 als laagste native iso is helemaal te gek voor woorden imho, want dat is iso800 op full frame.
https://www.dpreview.com/...379&y=-0.5010989010989013

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
@Universal Creations Ja,de 2 raadsels van MFT land: waarom zitten we al jaren vast die base ISO van 200? En waarom heeft Panasonic zo'n hardnekkig phase detect fobie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
MFT camera's lopen wat achter op sensorspecs, met name dynamisch bereik. Om op hoge ISO's met andere formaten mee te kunnen komen, moest ISO 100 (en dus ook lager) worden opgeofferd. Een start op ISO 100 zou op alle andere ISO's meer ruis betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Universal Creations schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:45:
Naja "opgelost": https://www.dpreview.com/...50906&y=0.668131868131868
Ze hebben gelukkig iso100 aan de GH6 toegevoegd, maar helaas ook ruisreductie. Je ziet dat er detail ontbreekt.
Ik begrijp niet zo, waarom mft camera's niet native iso25 en iso50 hebben als mogelijkheid, zodat je beelden met een stuk minder ruis kunt produceren. Iso200 als laagste native iso is helemaal te gek voor woorden imho, want dat is iso800 op full frame.
https://www.dpreview.com/...379&y=-0.5010989010989013
Is iso niet in zekere mate een arbitrair getal? Ik kan me voorstellen dat 200 op ongeveer vergelijkbaar is met 800 op fullframe (al is dit geheel nieuw voor mij), maar iso 800 op een canon en een nikon FF, of twee canons for that matter, geven toch ook niet dezelfde hoeveelheid ruis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DirtyBird schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Is iso niet in zekere mate een arbitrair getal? Ik kan me voorstellen dat 200 op ongeveer vergelijkbaar is met 800 op fullframe (al is dit geheel nieuw voor mij), maar iso 800 op een canon en een nikon FF, of twee canons for that matter, geven toch ook niet dezelfde hoeveelheid ruis?
ISO zou een referentie moeten zijn, al wijken sommige fabrikanten daar weleens iets vanaf.
De hoeveelheid ruis bij verschillende camera's hetzelfde formaat sensor van ongeveer dezelfde generatie (niet meer dan 5 jaar verschil in leeftijd) gaat doorgaans wel heel vergelijkbaar zijn. Verschillen treden meestal op door ruisreductie en/of verscherping in de raw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:30
Knip. Hier hebben we de V&A voor. Plaats daar even wat. Dit is voor generieke MFT discussie.

[ Voor 80% gewijzigd door sys64738 op 05-08-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sys64738 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:08:
@Universal Creations Ja,de 2 raadsels van MFT land: waarom zitten we al jaren vast die base ISO van 200? En waarom heeft Panasonic zo'n hardnekkig phase detect fobie?
Nadeel van phase detection AF is toch dat je wel krijgt dat je per lens calibratie nodig gaat hebben? Of is dat niet automatisch zo? (Of haal ik nu wat anders door elkaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sissors schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:10:
[...]

Nadeel van phase detection AF is toch dat je wel krijgt dat je per lens calibratie nodig gaat hebben? Of is dat niet automatisch zo? (Of haal ik nu wat anders door elkaar).
Daarom wordt er vaak hybride AF gebruikt. Fasedetectie voor snel en ongeveer en aan het einde contrastdetectie voor de controle.

• Mawlana
Tarquin schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Ik heb dat gehad met een Olympus M10. Ik heb een scherm bij Alie besteld voor €40 maar ik kreeg hem niet gerepareerd.
Gewoon teveel gepriegel met meerdere van die flatcables waarbij ik sommige componenten blijkbaar moest hergebruiken... Ik heb hem uiteindelijk toch opgestuurd (en netjes gerepareerd teruggekregen).

Als je dit kunt is het prima. Maar als je, zoals ik, vorig jaar een wasmachine hebt gerepareerd en denkt dat een moderne camera 'meer van hetzelfde' is, kun je hem beter opsturen.
Ik heb gisteren het scherm ontvangen en aangesloten. Het werkte. Totdat ik de boel weer ging dichtmaken. Nu doet het hele scherm niet meer (ook het oude niet). Waarschijnlijk flatcable beschadigd tijdens het dichtmaken. :F

En ik liet nog vol trots aan m'n vrouw zien dat het scherm weer werkte... ;w Meevaller: zij denkt nu dat ze het heeft gejinxt omdat ze zo trots op me was.

Ik vraag me af of opsturen en laten repareren het waard is voor een camera van vijf jaar oud met een nieuwwaarde van 4 á 5 honderd euro.
frankmulder schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:24:
Of koop een tweedehands GX80 in nieuwstaat voor 150 à 200 euro.
Op marktplaats worden ze aangeboden vanaf € 299. Als je 'm ergens voor ~€ 200 kan vinden, dan houd ik me aanbevolen. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Mawlana op 11-08-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Ai, klinkt als mijn verhaal, alleen kreeg ik het nieuwe scherm helemaal niet werkend.

Opsturen kostte me tussen de 100 en 150 euro. Dat vond ik een acceptabele prijs voor een gebruikte M10.II dus daar heb ik het voor gedaan (het maakt weinig uit of die camera van MP komt, of dat je hem opstuurt voor reparatie, of dat je er al €40 in hebt gestoken - de deal is : 150 voor een werkende camera).

Ik heb nog nooit een GX80 voor €200 gezien, dus als je hem voor 150 gerepareerd kunt krijgen heb je een koopje.
Zelfs als je deze mini-ramp aangrijpt voor een modernere camera (GX9?) is €150 voor een goede 2e body een goede prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 20:29
Mawlana schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:07:
Op marktplaats worden ze aangeboden vanaf € 299. Als je 'm ergens voor ~€ 200 kan vinden, dan houd ik me aanbevolen. :P
Ik heb 3 jaar geleden op Marktplaats een GX80 inclusief 14-42mm-kitlens en UV-filter gekocht voor € 250 (alles vrijwel ongebruikt). De lens en filter heb ik verkocht voor € 63,50 (had ook meer kunnen zijn als ik wat meer geduld had gehad). Dus de camera kostte me uiteindelijk € 186,50. Aangezien we nu 3 jaar verder zijn moet het in principe nog makkelijker zijn om zo'n deal te vinden. Gewoon Marktplaats in de gaten blijven houden.

[ Voor 3% gewijzigd door frankmulder op 16-08-2022 22:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

OM systems komt mogelijk met een 90mm f3.5 4:1 macrolens voor mft...voor wie het nog niet had gehoord
https://www.dpreview.com/...-zuiko-90mm-f3-5-macro-is

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:12

FREAKJAM

"MAXIMUM"

DirtyBird schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:18:
OM systems komt mogelijk met een 90mm f3.5 4:1 macrolens voor mft...voor wie het nog niet had gehoord
Er zijn nog twee lenzen op de roadmap geplaatst ook. Ben benieuwd!

[ Voor 7% gewijzigd door FREAKJAM op 10-09-2022 17:34 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Ik vraag me echt af wat ze daar nog kunnen toevoegen... Ze staan ingetekend op 40/50 - 150... Daar zijn al 3 lenzen van! En de 12-100 dekt dat half af en de 12-200, 75-300 en 14-140 ook. Dat zijn 6 lenzen die die range afdekken. Ik ben echt benieuwd wat ze daar nog aan toe kunnen voegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Tarquin schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:49:
Ik vraag me echt af wat ze daar nog kunnen toevoegen... Ze staan ingetekend op 40/50 - 150... Daar zijn al 3 lenzen van! En de 12-100 dekt dat half af en de 12-200, 75-300 en 14-140 ook. Dat zijn 6 lenzen die die range afdekken. Ik ben echt benieuwd wat ze daar nog aan toe kunnen voegen!
Eens. Niemand zit te wachten op weer een 40-150. De F2.8 Pro is al perfect dus die hoeft echt niet beter. Hopelijk hebben ze het verkeerd ingetekend en bedoelen ze een 100-250mm F4 :9~

Die native 90mm macro is trouwens wel heel leuk. Gebruik nu een Tamron 90mm op adapter maar dat biedt toch enkele nadelen (halve Exif info, handmatige stabilisatie instellen en geen automatische stacking). Maar ben bang voor de prijs want die zal er niet om liegen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Een reiteratie van de 50-200mm f2.8-3.5 toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 21:36
Een 12-150/200mm f3.5-f5.6 van de kwaliteit van de 14-140mm en dual is.
Dat zou ik nog wel willen.
De pl 50-200mm is me te duur.
L45-200mm te slecht.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Interessant, Olympus heeft helemaal geen pro lenzen met een variabel diafragma; dat is juist de filosofie van Panasonic, om met een kleine consessie de lens kleiner/lichter te maken.
Olympus had (tot nu toe) in het MFT systeem de houding "grootte en gewicht maken niet uit, we gaan voor grote diafragma's en feilloze beeldkwaliteit"

Tsja, van die 50-200 hebben ze het lensontwerp nog liggen, natuurlijk.

• Olympus user
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-05 13:05
DirtyBird schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:18:
Deze is in een nieuwsbrief al bekend gemaakt en ze geven nu cash backs van 100 euro op de 30 en 60 mm lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:12

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Wellicht goed om dan een linkje naar de promo erbij te plaatsen:
Vraag €100 cashback aan bij aankoop van geselecteerde M.Zuiko Macro-objectieven.

Het gaat specifiek om de volgende twee lenzen & flitser:
M.Zuiko Digital ED 60mm F2.8 Macro
M.Zuiko Digital ED 30mm F3.5 Macro
Macro Flash STF-8

[ Voor 4% gewijzigd door FREAKJAM op 14-09-2022 12:55 ]

is everything cool?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
Wegens omstandigheden pas nu een vervanging kunnen regelen.

G9 was me te duur en te lomp. GX80 vond ik ideaal, maar het kantelscherm vond ik wat minder. Uiteindelijk een nieuwe G80 op de kop kunnen tikken voor € 379. Heeft een betere grip en veel meer fysieke knoppen dan de GX80 zonder dat het véél lomper is.

Wellicht dat ik binnenkort de GX80 nog eens probeer te opereren (of laat doen), dan heb ik twee camera's. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Mawlana schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:42:
[...]

Wegens omstandigheden pas nu een vervanging kunnen regelen.

G9 was me te duur en te lomp. GX80 vond ik ideaal, maar het kantelscherm vond ik wat minder. Uiteindelijk een nieuwe G80 op de kop kunnen tikken voor € 379. Heeft een betere grip en veel meer fysieke knoppen dan de GX80 zonder dat het véél lomper is.

Wellicht dat ik binnenkort de GX80 nog eens probeer te opereren (of laat doen), dan heb ik twee camera's. :*)
Gefeliciteerd met je nieuwe camera. Het blijft grappig hoe persoonlijk een camera is. Als ik mijn G9 oppak voelt het echt perfect en vertrouwd aan. Ik vind de GX80 juist een priegel-ding. Gelukkig maken ze meer dan 1 camera _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
sys64738 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:48:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe camera. Het blijft grappig hoe persoonlijk een camera is. Als ik mijn G9 oppak voelt het echt perfect en vertrouwd aan. Ik vind de GX80 juist een priegel-ding. Gelukkig maken ze meer dan 1 camera _/-\o_
Thanks. De GX80 heb ik destijds gekocht vanwege z'n handzaamheid (makkelijker meenemen). Dat heeft - blijkbaar - ook z'n nadelen. Vandaar dat ik nu de G80 heb.

Ik heb niet de grootste handen, wellicht dat ik de G9 daarom niet zo fijn vind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

Sinds enkele maanden heb ik MFT ontdekt als systeem waarmee je leuke kleine camerasysteempjes kunt maken. Een GM5 heb ik getweaked met een Richard Franiec grip (niet meer verkrijgbaar), leren Aki-Asahi covering, Gordy's wrist strap en een bijpassende JJC shutter button. Als objectief de Samyang 7.5mm f/3.5 Fisheye, toevallig ook rood-zwart.

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/gm5_small6ce5d.jpg

Is het niet een plaatje? O+

[ Voor 6% gewijzigd door jelbo op 25-10-2022 13:26 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Nu zit een G80 volgens mij wel significant dichter bij een G9 qua formaat, als bij een GX80.

Ik heb een G7, bijna identiek aan G80 qua formaat, en juist ook dat hij niet te groot en lomp is, maar wel dat je wat hebt om hem vast te houden. Zo'n GX80 zie ik wel als nuttig met een pancake lens, maar heb je een wat grotere lens, dan liever iets handzamers.

Als ze nu alleen het grip gevuld hadden met een grotere batterij, dan was die ruimte een stuk nuttiger gebruikt geweest :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Sissors schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Nu zit een G80 volgens mij wel significant dichter bij een G9 qua formaat, als bij een GX80.

Ik heb een G7, bijna identiek aan G80 qua formaat, en juist ook dat hij niet te groot en lomp is, maar wel dat je wat hebt om hem vast te houden. Zo'n G80 zie ik wel als nuttig met een pancake lens, maar heb je een wat grotere lens, dan liever iets handzamers.

Als ze nu alleen het grip gevuld hadden met een grotere batterij, dan was die ruimte een stuk nuttiger gebruikt geweest :) .
Klopt. Ik heb ook een GX8 (schitterende camera) en als je daar een pancake op schroeft, heb je perfecte compacte (maar nog wel bedienbare) combi in handen. Ideaal voor straatfotografie en stedentrips. Met een 40-150 Pro is het nog wel te doen maar comfortabel is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
[...]

Je doet gewoon allebei :9 GX80 met een 12-32mm pancake om even snel mee te nemen en de G80 voor de rest. Enige nadeel is dat ik op vakantie te veel cameraspul meeneem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 15:58
Ik heb net een camera gekocht waarvan de seller zei dat de sensor connector op het mainboard niet werkte, Door even stevig onderzoek te doen, ben ik er nu achter dat er een setting van de camera aanstaat, die niet aan hoort, als die uit staat, is de camera perfect! hahaha, dat heeft me even 1000 euro bespaard op de gebruikte prijs... soms gaan gokjes HEEL goed. :)

[ Voor 4% gewijzigd door NotYetBritish op 28-10-2022 01:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

NotYetBritish schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 01:07:
Ik heb net een camera gekocht waarvan de seller zei dat de sensor connector op het mainboard niet werkte, Door even stevig onderzoek te doen, ben ik er nu achter dat er een setting van de camera aanstaat, die niet aan hoort, als die uit staat, is de camera perfect! hahaha, dat heeft me even 1000 euro bespaard op de gebruikte prijs... soms gaan gokjes HEEL goed. :)
Welke setting?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NotYetBritish
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 15:58
False Color 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Blijkbaar vonden jullie de nieuwe OM-5 net zo spannend als ik? Hij wordt nogal lauw ontvangen in deze groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 15:37
Hij word ook als 'under par' gezien in de reviews.
Ik zat er zelf over te denken, maar kan er niet warm van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
De reden is dat de concurrentie grote stappen zet op het vlak van image quality, autofocus, objectieven aanbod, third party support. Zowel FF als (de laatste tijd) APS-c.

Olympus en Panasonic gooien alleen de prijzen omhoog maar houden de specs op hetzelfde niveau. 16 bit video met 400 mbps heeft weinig zin als de IQ van de bron (sensor) niet kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:46
Arumes schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:40:
Blijkbaar vonden jullie de nieuwe OM-5 net zo spannend als ik? Hij wordt nogal lauw ontvangen in deze groep.
Het is hier sowieso vrij uitgestorven. Het is nou niet bepaald dat MFT gebruikers hier of op de FP een warm welkom genieten. De meeste zullen op andere fora komen mbt MFT.

De OM-5 had wat mij betreft USB-C moeten hebben en de nieuwe menustructuur. Dan was het een prima maar weinig revolutionair opvolgend model geworden. Wellicht dat ze de nieuwe menustructuur nog via firmware kunnen toevoegen maar micro USB in 2022 is gewoon een flinke misser. Desalniettemin was het een leuke upgrades voor mijn E-M5 Mark II geweest, ik heb nu echter al een tijdje een E-M1 Mark II en die voldoet nog prima. Ligt voor mij ook wat fijner in de hand met de objectieven die ik gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Arumes schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 16:40:
ik ben enorm onder de indruk van de enorme lijst met upgrades die hij niet kreeg.

Ik had wel gehoopt op een el-cheapo versie van de OM-1, dus vooral de sensor, en neem dan de processor en het menu ook maar mee als je die toch hebt.

Nu heeft het ding vooral een nieuwe sticker gekregen maar het is gewoon dezelfde camera die ik al heb.

Een alternatief dat mensen écht enthousiast had gemaakt was een Pen-F opvolger - een rangefinder zonder die domme verplichte bobbel bovenop een camera omdat daar in de vorige eeuw een prisma in zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Tja. Er zit gewoon vrij weinig beweging in de MFT markt. Vooral OM Systems stelt erg teleur. Die OM-5 is gewoon een kopie van de E-M5iii. Die USB poort is enorme misser. En de oude software / menu is ook kansloos. Verwacht ook niet dat ze het nieuwe menu later nog gaan releasen want dat zou sommige gebruikers af kunnen schrikken. Ik zou het in ieder geval erg raar vinden als de complete menu's anders zouden zijn na een FW upgrade van mijn camera.

Panasonic doet nog wel wat maar ook daar niet extreem veel spannends. Tijd voor nieuwe betere sensoren. En plak daar dan gelijk Phase Detect op Panasonic!

Van de andere kant scheelt het wel dat je niet veel hoeft te investeren want de verleiding is ook niet bepaald groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
sys64738 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:21:
Tja. Er zit gewoon vrij weinig beweging in de MFT markt. Vooral OM Systems stelt erg teleur. Die OM-5 is gewoon een kopie van de E-M5iii. Die USB poort is enorme misser. En de oude software / menu is ook kansloos. Verwacht ook niet dat ze het nieuwe menu later nog gaan releasen want dat zou sommige gebruikers af kunnen schrikken. Ik zou het in ieder geval erg raar vinden als de complete menu's anders zouden zijn na een FW upgrade van mijn camera.
Precies. Je zou van OM Systems verwachten dat ze nu alles doen om zichzelf op de kaart te zetten. Om te laten zien dat ze MFT serieus nemen. In plaats daarvan doen ze.... niks. Zo goed als niks. Ik zou haast denken dat ze vooral van Olympus gesplitst zijn om Olympus winstgevend(er) te maken, zodat OM Systems onafhankelijk failliet kan gaan zonder Olympus te raken.
Van de andere kant scheelt het wel dat je niet veel hoeft te investeren want de verleiding is ook niet bepaald groot.
Ik fotografeer met een camera uit 2013, en zie inderdaad nog steeds weinig redenen om wat nieuws te kopen. Gunstig op de korte termijn, maar op lange termijn kan het betekenen dat ik op een heel nieuw systeem moet overstappen. Dat kost een stuk meer dan af en toe een upgrade van je huidige systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Arumes schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Precies. Je zou van OM Systems verwachten dat ze nu alles doen om zichzelf op de kaart te zetten. Om te laten zien dat ze MFT serieus nemen. In plaats daarvan doen ze.... niks.
Dit bedoel ik dus. Ze hebben de OM-1 uitgebracht wat een geweldige camera is. Ze hebben diverse objectieven uitgebracht. Maar voor sommigen zal het nooit genoeg zijn schijnbaar.

Dat lulverhaal wat al meer dan een jaar rondzwerft is ook al lang en breed ontkracht door diverse releases. Maar fake News is schijnbaar populair om rond te laten zingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Retrospect op 30-10-2022 04:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Retrospect schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 04:37:
[...]

Dit bedoel ik dus. Ze hebben de OM-1 uitgebracht wat een geweldige camera is. Ze hebben diverse objectieven uitgebracht. Maar voor sommigen zal het nooit genoeg zijn schijnbaar.
Hoeveel daarvan is 100% eigen ontwikkeling? Een camera ontwerp je niet in een paar weken, zelfs niet in een jaar. Er staat niet voor niks OLYMPUS op de body van de OM-1. Grote kans dat de OM-5 de eerste camera is die ze helemaal zelf hebben gedaan.
Dat lulverhaal wat al meer dan een jaar rondzwerft is ook al lang en breed ontkracht door diverse releases. Maar fake News is schijnbaar populair om rond te laten zingen.
In tegenstelling tot sommige fanboys zit ik niet 24/7 met m'n neus op het scherm gedrukt, wachtend op de nieuwste roddels en releases. Wat ik hier heb gepost is gewoon een idee van mijzelf; ik heb geen idee wat er in jouw kringen het afgelopen jaar gepubliceerd is. Ik schrijf heel bewust dat je het haast zou denken, niet als feit. Dus ga iemand anders pesten met je "fake news" pavlovreactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:12
Ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken over het m43 systeem, vooral als Panasonic gebruiker.
Het wordt steeds lastiger om een Panasonic m43 camera te adviseren voor fotografie doeleinden aan nieuwe gebruikers.
Mijn camera (Gx9) stamt uit begin 2018 en er is nog steeds geen enkel gerucht over een opvolger.
G9 12/2017
GX9 03/2018
G90 04/2019
Wat denken jullie hiervan?

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

bombus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:29:
Ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken over het m43 systeem, vooral als Panasonic gebruiker.
Het wordt steeds lastiger om een Panasonic m43 camera te adviseren voor fotografie doeleinden aan nieuwe gebruikers.
Mijn camera (Gx9) stamt uit begin 2018 en er is nog steeds geen enkel gerucht over een opvolger.
G9 12/2017
GX9 03/2018
G90 04/2019
Ze willen met de gh6 ook de fotografiemarkt bedienen, lijkt me tenminste gegeven de 25mp sensor. Maar ik zit daar niet echt op te wachten, en al helemaal niet op de uitwendige koeling.
Ik hoop dat ze ergens volgend jaar ineens de G9 opvolger aankondigen, maar ik ben ook enigszins bezorgd.
Voor FF lijken ze wel volop te ontwikkelen. Daar is de concurrentie echter veel groter, dus ik vraag me af of dit goed komt met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 09:18
G9 12/2017
GX9 03/2018
G90 04/2019
Ik zit er hetzelfde in: geen upgrade path vanaf mijn gx9. Nu kan ik met mijn camera nog wel een paar jaar vooruit, er komen prima plaatjes uit. Maar het zou wel geruststellend zijn als er weer wat toekomstperspectief komt. Ik zie het eerlijk gezegd niet meer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@Arumes de om-5 is een schaamteloze reiteratie van de em5. Zelfde body, oude usb port, paar softwarematige upgrades van de em1 erin en het is nieuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p_chris
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-12-2024
Over de OM-5:

Het is niet enkel een softwarematige upgrade: de E-M5 Mark III heeft de TruePic VIII-processor, de OM-5 heeft de TruePic IX.

Het is op zich vrij logisch dat ze een kleinere camera maken met ongeveer dezelfde hardware en features als de E-M1 Mark III.

Gelijkaardig geval: de E-M5 Mark III bevatte E-M1 Mark II-technologie van enkele jaren eerder.

Als Olympus Imaging niet afgesplitst was als OMDS, was die modelwijziging ook logisch geweest (maar dan misschien met de naam "E-M5 Mark IV").

Aangezien OMDS werknemers van Olympus Imaging "meegekregen" heeft, lijkt het me niet zoveel uit te maken of de camera nog deels onder Olympus-vlag ontwikkeld werd of helemaal bij OMDS.

(Maar... je kan inderdaad discussiëren over die USB-poort en de menu's. Misschien hebben ze de nieuwe menu's alleen geïmplementeerd in de firmware-sourcetree voor de nieuwe processor en doen ze de moeite van het porten niet?)

De "teleurstelling" hier en daar is te wijten aan de eerdere geruchten over een "mini-OM-1". Misschien komt die nog, als "OM-3" of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
G9 12/2017
GX9 03/2018
G90 04/2019
Ik zit met dezelfde gedachte. Ze lijken enkel nog maar GH-camera's en S-camera's uit te brengen.

• Johan1995
DirtyBird schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:31:
[...]
Voor FF lijken ze wel volop te ontwikkelen. Daar is de concurrentie echter veel groter,
Panasonic weet dat de FF en mFT markt gewoon met elkaar concurreren. Als klanten alleen veel geld aan FF willen uitgeven, dan zou het niet verstandig zijn daar niet op in te zetten.
Retrospect schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 04:37:
[...]
Ze hebben de OM-1 uitgebracht wat een geweldige camera is. Ze hebben diverse objectieven uitgebracht.
En hoeveel van die PRO objectieven heb jij gekocht dit jaar? :-) Want er moet wel geld blijven binnenkomen bij camera fabrikanten. Iets roepen is makkelijk, overstappen naar FF is dat ook...
(of APS-c desnoods, Panasonic of een ander merk)

Ik hoop voor Olympus gebruikers dat OM system voor hen hetzelfde brengt als Sony voor Minolta destijds. Technisch is er veel mogelijk, een APS-c camera die backwards compatible is met mFT lenzen in cropmode zou geen probleem moeten zijn, als je die stap wil zetten. Crop in video is toch al aan de orde van de dag.

• Retrospect
Johan1995 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:36:
[...]

Panasonic weet dat de FF en mFT markt gewoon met elkaar concurreren. Als klanten alleen veel geld aan FF willen uitgeven, dan zou het niet verstandig zijn daar niet op in te zetten.

[...]

En hoeveel van die PRO objectieven heb jij gekocht dit jaar? :-) Want er moet wel geld blijven binnenkomen bij camera fabrikanten. Iets roepen is makkelijk, overstappen naar FF is dat ook...
(of APS-c desnoods, Panasonic of een ander merk)

Ik hoop voor Olympus gebruikers dat OM system voor hen hetzelfde brengt als Sony voor Minolta destijds. Technisch is er veel mogelijk, een APS-c camera die backwards compatible is met mFT lenzen in cropmode zou geen probleem moeten zijn, als je die stap wil zetten. Crop in video is toch al aan de orde van de dag.
Ik heb vorig jaar nog de 40-150 pro gekocht. En dat jaar ervoor de 45mm f1.2 pro. Heb voorlopig wel genoeg alhoewel het aantrekkelijk is om de nieuwe OM-5 te kopen en de grotere pro objectieven in te ruilen voor kleinere.

De sensor is wat mij betreft groot genoeg, het verschil met APS-C is te klein om al het gedoe met de huidige objectieven die dan niet vullen of gekke brandpuntsafstanden hebben.

Overstappen naar ff zal mij enkel nadeel brengen en mijn skills als fotograaf op geen enkele wijze veranderen.

• sys64738
Retrospect schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:32:
[...]

Ik heb vorig jaar nog de 40-150 pro gekocht. En dat jaar ervoor de 45mm f1.2 pro. Heb voorlopig wel genoeg alhoewel het aantrekkelijk is om de nieuwe OM-5 te kopen en de grotere pro objectieven in te ruilen voor kleinere.

De sensor is wat mij betreft groot genoeg, het verschil met APS-C is te klein om al het gedoe met de huidige objectieven die dan niet vullen of gekke brandpuntsafstanden hebben.

Overstappen naar ff zal mij enkel nadeel brengen en mijn skills als fotograaf op geen enkele wijze veranderen.
Aan jou ligt het dan in ieder geval niet nee :P

Die Pro lenzen van Olympus zijn ook echt geweldig. Ik zit wel eens naar andere systemen te kijken maar vergelijkbare lenzen zijn moeilijk te vinden. 80-300mm F5.6 op FF bv is er wel maar niet in de kwaliteit en weather sealing van die Olympus lenzen. Op FF moet je dan je heil al snel zoeken in de F2.8 of F4 pro lenzen en die zijn gelijk stukken duurder en groter.

Ze hebben nu ook die F4 Pro lenzen, misschien is dat beter op een OM5. Maar ik denk dat je F2.8 wel gaat missen hoor.

• Johan1995
Klopt, maar dat de lenzen zo goed zijn, maakt het ontbreken van een goede body en sensor nog schrijnender. Als je in een systeem investeert, dan wil je ook optimale foto's er uit halen. En daar zit het probleem, zo blijkt uit de reacties.

• Retrospect
Johan1995 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:51:
Klopt, maar dat de lenzen zo goed zijn, maakt het ontbreken van een goede body en sensor nog schrijnender. Als je in een systeem investeert, dan wil je ook optimale foto's er uit halen. En daar zit het probleem, zo blijkt uit de reacties.
Ontbreken van een goede body en sensor? Hoe kom je erbij?

Optimale foto’s? Wat versta je daar precies onder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
Er zijn uitstekende bodies. De GH6, G9, E-M1 en OM1 durf ik daar toch wel onder te scharen. Dus het is een prima platform.

Maar de innovaties blijven wel een beetje uit en dat biedt op dit moment niet veel hoop voor de toekomst.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik denk dat ff uiteindelijk wel mooiere foto's geeft. Met name als je wilt croppen op een klein vogeltje in de verte blijft er bij ff met gelijke resolutie een beter beeld over. Dat heeft denk ik met het onderscheidend vermogen van de lenzen te maken.
Maar is dit de veel duurdere aanschaf en het hogere gewicht waard? Wat mij betreft absoluut niet. En zeker voor mensen die hun spul graag meenemen op (wandel)vakanties is mft denk ik ultiem. Ik hoop dat pana dit niet laat versloffen.

• Retrospect
sys64738 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:27:
Er zijn uitstekende bodies. De GH6, G9, E-M1 en OM1 durf ik daar toch wel onder te scharen. Dus het is een prima platform.

Maar de innovaties blijven wel een beetje uit en dat biedt op dit moment niet veel hoop voor de toekomst.
Innovaties blijven in het hele wereldje een beetje uit. Die zijn de komende tijd te verwachten op het gebied van AI en andere software features. En dan is hhhr wel leuk, of live ND, of starry sky AF of Vogel detectie.

• Retrospect
DirtyBird schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:44:
Ik denk dat ff uiteindelijk wel mooiere foto's geeft. Met name als je wilt croppen op een klein vogeltje in de verte blijft er bij ff met gelijke resolutie een beter beeld over.
Dat ligt aan meerdere factoren. Oa het objectief wat je gebruikt. Sowieso is al te veel croppen in nabewerking niet aan te raden als je het maximale eruit wil halen.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Retrospect schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:50:
[...]

Dat ligt aan meerdere factoren. Oa het objectief wat je gebruikt. Sowieso is al te veel croppen in nabewerking niet aan te raden als je het maximale eruit wil halen.
Daarom zeg ik ook 'uiteindelijk'. Ik mijn G9+leica 200mm f2.8 vergelijk met een R6 + EF 400mm f2.8 ii, dan zit je met beide systemen denk ik in het hoogste lenssegment en dan is de FF echt wel beter. Maar de extra kosten en gewicht zijn ook enorm. En dat verschil is me het verschil in kwaliteit niet waard.

• Johan1995
DirtyBird schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:52:
[...]
Daarom zeg ik ook 'uiteindelijk'. Ik mijn G9+leica 200mm f2.8 vergelijk met een R6 + EF 400mm f2.8 ii,
Is dit serieus, of probeer je een reactie uit te lokken? Je vergelijkt 2 camera's met een 20MP sensor, techniek van meer dan 10 jaar oud. Met zo'n body kan de sensor de kit-lens niet eens bijbenen...

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Johan1995 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:08:
[...]

Is dit serieus, of probeer je een reactie uit te lokken? Je vergelijkt 2 camera's met een 20MP sensor, techniek van meer dan 10 jaar oud. Met zo'n body kan de sensor de kit-lens niet eens bijbenen...
Welke sensor? Die van de G9? Die is uit 2017 dacht ik. Is de sensor van de G9 zo verouderd t.o.v. de nieuwere olympus/OM camera's?

• Johan1995
*knip* off-topic

[ Voor 96% gewijzigd door Gonadan op 17-11-2022 17:55 ]

• Retrospect
DirtyBird schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:52:
[...]

Daarom zeg ik ook 'uiteindelijk'. Ik mijn G9+leica 200mm f2.8 vergelijk met een R6 + EF 400mm f2.8 ii, dan zit je met beide systemen denk ik in het hoogste lenssegment en dan is de FF echt wel beter. Maar de extra kosten en gewicht zijn ook enorm. En dat verschil is me het verschil in kwaliteit niet waard.
Een 12k lens is veelal een stuk beter dan een lens die minimaal 6 keer zo goedkoop is verwacht ik en mag ik hopen. Hoeveel mensen hebben dat er echter voor over en hebben het nodig voor hun hobby of opdracht?

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat het voornamelijk te maken heeft met het feit dat voor zo'n groot objectief veel meer glas geslepen moet worden en dat met name dat het duurder maakt.
En ik ging er ook vanuit dat de "top of the line"-leica 200mm de beste (achromatische) lens is die ze kunnen maken (of tenminste als tegenhanger van hetzelfde segment op andere systemen).

Daar komt bij dat licht meer gecomprimeerd wordt op een mft sensor dan op een ff sensor. Met andere woorden; licht van 2 punten die op het onderwerp 1cm uit elkaar liggen, liggen op de ff sensor verder uit elkaar dan op een mft sensor.

En dat daar het verschil in kwaliteit vandaan komt in het eindresultaat. Maar als die fullframe lens ook daadwerkelijk hogere kwaliteit glas/slijpwerk etc heeft, dan gaat de vergelijking inderdaad niet op.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

DirtyBird schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:24:
Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat het voornamelijk te maken heeft met het feit dat voor zo'n groot objectief veel meer glas geslepen moet worden en dat met name dat het duurder maakt.
En ik ging er ook vanuit dat de "top of the line"-leica 200mm de beste (achromatische) lens is die ze kunnen maken (of tenminste als tegenhanger van hetzelfde segment op andere systemen).

Daar komt bij dat licht meer gecomprimeerd wordt op een mft sensor dan op een ff sensor. Met andere woorden; licht van 2 punten die op het onderwerp 1cm uit elkaar liggen, liggen op de ff sensor verder uit elkaar dan op een mft sensor.

En dat daar het verschil in kwaliteit vandaan komt in het eindresultaat. Maar als die fullframe lens ook daadwerkelijk hogere kwaliteit glas/slijpwerk etc heeft, dan gaat de vergelijking inderdaad niet op.
Nee, wat jij beschrijft is gewoon de pixeldichtheid. Deze is bij FF over het algemeen een stuk lager en daardoor de pixels wat groter.

Dat helpt al mee al zal het minimaal zijn maar de sensor is ook gewoon groter en dat is wat het grote verschil maakt als je het hebt over ruis. Maar goed, zie ook het eeuwenoude topic: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ventieldopje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:00:
[...]

Nee, wat jij beschrijft is gewoon de pixeldichtheid. Deze is bij FF over het algemeen een stuk lager en daardoor de pixels wat groter.

Dat helpt al mee al zal het minimaal zijn maar de sensor is ook gewoon groter en dat is wat het grote verschil maakt als je het hebt over ruis. Maar goed, zie ook het eeuwenoude topic: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Ik heb het niet over ruis, maar een korzeligheid van de afbeelding.

• Johan1995
In MFT land heb je 2 generaties: verouderd en hopeloos verouderd. Het is bezopen dat je bijna 2000 euro moet betalen voor de nieuwste sensor, die op veel vlakken minder goed presteert dan een APS-c sensor in een instapmodel (zeg 700 euro).

Dus mFT ligt achter op de volgende aspecten:
- resolutie (20-24 MP was de norm in 2014)
- details in donkere en lichte delen (dichtlopen)
- bruikbare hoge ISO-waarden
- OSPDAF (phase detect AF)
- innovatie zoals BSI

• copykat
Daarom heb ik gewoon nogsteeds mn G80.
G90 was niet (genoeg om te investeren) beter in kerndingen alleen nieuwer. En iets meer resolutie maar verder niet echt een stap vooruit.
G9 was wel beter maar ook groter en zwaarder. (nieuwere sensor meer resolutie.)
Voor mij is overstappen op FF mirrorless totaal onzinnig financieel gezien.
Alles verkopen? Of beide systemen naast elkaar houden?
(mn vrouw ziet me aankomen..... :X )

Wat mij misschien een nieuwe body zou overwegen is.
24-32Mp en 2 a 3 stops bredere dynamisch bereik. Nu 8-9 stops en 11-13 stops in de sensor en processing rawfile zou fijn zijn.
Dan zou ik de G9 bodysize omarmen.
Punt is , is dat fysiek wel mogelijk?
Die 102mp sensoren in mobieltjes is natuurlijk hilarisch. (die maken ook gebruik van dual image en voegen dat samen.) soort ires maar dan met 2 sensoren.

Als je je geld verdient met foto's zijn mirrorles FF body's vast en zeker de eerste keus.(indien je niet teveel mm nodig hebt.
Als je wildlife fotografeert en veel tele nodig hebt, 300mm of meer dan zal apsc of m43 eerder je keus worden. (sjouwen van die FF schoorsteen is na 18km stuk minder "stoer".)

Ik hoop werkelijk dat m43 niet uitsterft maar evolueert.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Retrospect
*knip* off topic

[ Voor 96% gewijzigd door Gonadan op 17-11-2022 20:15 ]

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

copykat schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:39:
Daarom heb ik gewoon nogsteeds mn G80.
G90 was niet (genoeg om te investeren) beter in kerndingen alleen nieuwer. En iets meer resolutie maar verder niet echt een stap vooruit.
G9 was wel beter maar ook groter en zwaarder. (nieuwere sensor meer resolutie.)
Voor mij is overstappen op FF mirrorless totaal onzinnig financieel gezien.
Alles verkopen? Of beide systemen naast elkaar houden?
(mn vrouw ziet me aankomen..... :X )

Wat mij misschien een nieuwe body zou overwegen is.
24-32Mp en 2 a 3 stops bredere dynamisch bereik. Nu 8-9 stops en 11-13 stops in de sensor en processing rawfile zou fijn zijn.
Dan zou ik de G9 bodysize omarmen.
Punt is , is dat fysiek wel mogelijk?
Die 102mp sensoren in mobieltjes is natuurlijk hilarisch. (die maken ook gebruik van dual image en voegen dat samen.) soort ires maar dan met 2 sensoren.

Als je je geld verdient met foto's zijn mirrorles FF body's vast en zeker de eerste keus.(indien je niet teveel mm nodig hebt.
Als je wildlife fotografeert en veel tele nodig hebt, 300mm of meer dan zal apsc of m43 eerder je keus worden. (sjouwen van die FF schoorsteen is na 18km stuk minder "stoer".)

Ik hoop werkelijk dat m43 niet uitsterft maar evolueert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWAllJDe-Jgu2dYC93XXu_9K0dQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QvHXzIlB3irO4ODF7ezrfpUt.png?f=fotoalbum_large
De G9 komt aardig ver toch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
Zeker!
G80 200-3200iso en 6400iso indien je echt moet is mogelijk met dank aan dxo deepprime.
Maar high contrast scene's betekend ruzie met de uitgebeten luchten met elke isowaarde.
G80 is met enige stretch 9stops. Dus ik verwacht dat de g9 wel 10stops tot 11 stops haalt.
Als mn g80 begint te storen koop ik in een hardbeat een g9 , liefst 2ehans.
Maar nu wacht ik gewoon op de g9 fase II. 😁

• Johan1995
*knip* off-topic]

[ Voor 96% gewijzigd door Gonadan op 17-11-2022 20:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 15:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Modbreak:Nu is het wel mooi geweest. Dit topic is bedoeld voor inhoudelijke discussie over MFT en wat daar bij komt kijken.
Een kritische noot of vergelijken met andere systemen is prima, maar continu afgeven op het systeem is niet constructief en daarmee off-topic.
Als inhoudelijk en vriendelijk discussiëren niet lukt, post dan maar gewoon niet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• copykat
Wat ik wel jammer vind is dat de profi lijn niet geheel gedubbeld word met de enthousiastlijn.(lumix)
En dat lens stabilisatie niet brand overkoepelend is.
Het is een kleine taartpunt in de sensorformaat taart dus concurerende lenzen is een beetje zonde.
Beide merken panasonic en olympus hebben prachtige lenzen.
En een paar mishits, muurbloempjes.
Lumix 45-200mm? Zo jammer dat dat een ruk lens is.
PL50-200mm is voor vele te duur en te schaars om 2ehans te bemachtigen.
L14-140mm is weer een toppertje: licht, best optisch goed, niet te langzaam maar met de L12-60mm is het zoveel dubbelop/overlappend dat het jammer is dat het geen L12-140mm is.
Een L50-200mm f3.5-5.6 of f3.5-6.3 zou een mooie zijn.
Oly heeft zo'n 12-200mm ongestabiliseerd redelijke image quality.
Er zit nu een gat in de lumix line up.
100-300mm, 14-140mm, 12-60mm 7-14mm.

Omdat de afname vrij kleinschalig markt technisch is word de kans ook steeds kleiner dat er voldoende verniewingsdrift is.

M43 valt of staat met de kwalitatief goede lensen.
35-100mm f2.8 bijvoorbeeld.
100-400mm
Pl12-60mm vele zeggen koop de L versie maar als je beter kijkt heb je met de vorst en regen vaste lens meer dan alleen zelfde bereik.
Pl50-200mm f2.8-4 ook is best lomp te noemen maar als wandel lens top te pairen met je pl12-60mm f2.8-4.

Samenwerking zou zoveel meer efficiënter zijn en misschien de m43 behouden voor de toekomst.
(smartphone shooters hebben de compacts al overbodig gemaakt)

Ja ik weet weinig van goede oly lenzen omdat ik die nooit gebruikt of bekeken heb in reviews.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 17-11-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@copykat je moet inderdaad wel geduld en geluk hebben met tweedehands lenzen. Ik heb zowel de 50-200mm als de 200mm tweedehands gekocht en denk niet dat ik ze uiteindelijk beide hou.
Ik ben het niet met je eens dat er een gat valt in het lenzenaanbod van mft. Juist doordat je twee merken hebt die dezelfde markt bedienen is de overlap gigantisch met kleine verschillen waardoor je bijna compomisloos lenzen kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
In het E-mount ecosysteem kan je kiezen uit meer dan twee merken: Sony, Zeiss, Sigma, Tamron, Minolta, Samyang, Tokina (de lijst wordt langer als je manual focus meerekent).

De overstap naar FF is, vanwege Black friday, in de aanbieding voor 856 euro:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00Q2KEVA2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738
Johan1995 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:23:
In het E-mount ecosysteem kan je kiezen uit meer dan twee merken: Sony, Zeiss, Sigma, Tamron, Minolta, Samyang, Tokina (de lijst wordt langer als je manual focus meerekent).

De overstap naar FF is, vanwege Black friday, in de aanbieding voor 856 euro:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00Q2KEVA2
En binnen het MFT eco-systeem kun je kiezen uit Olympus, Panasonic, Meike, Sigma, Samyang, Laowa, Tokina en IRIX. Als je manual focus meeneemt, alle DSLR lenzen die ooit gemaakt zijn. En omdat de sensor kleiner is, ben je niet beperkt tot 35mm objectieven maar kun je ook APS-C, CCTV en andere lenzen gebruiken.

De Sony camera die je aanraadt, is twee generaties oud en ik heb hierboven ergens gelezen dat dat uit den boze is ;)

Maar een camera is zoveel meer dan de sensor. Ja, die Sony heeft een FF sensor maar dus van 2 generaties geleden. Op zich nog steeds erg mooi spul maar het verschil met de nieuwste MFT sensoren is daardoor niet dag en nacht. Daarnaast moet de camera het op ongeveer elk ander aspect afleggen tegen een G9 of E-M1.

De G9 heeft betere ergonomie, veel snellere AF, hogere burst rates, veel uitgebreidere video specs, betere weather sealing, uitstekende IBIS en legio aan andere features (zoals highres mode, eye AF enz.).

En ja, ik heb zowel de G9 als de A7R ii dus ik ben redelijk bekend met de verschillen tussen de camera's.

Dat MFT haar beperkingen heeft, hoef je hier niet uit te leggen. Geen enkel systeem is perfect (zelfs FF niet). Maar ondanks dat is het een platform waar je hele mooie foto's en video's mee kun maken. Zoals je hier in de discussies ook wel ziet, zijn mensen niet blind voor de andere systemen maar kiezen er toch voor om bij MFT te blijven. Dus wellicht moet je je er gewoon bij neer leggen dat sommige mensen heel blij zijn met hun MFT camera en het platform en helemaal niet over willen naar FF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
DirtyBird schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 00:24:
@copykat je moet inderdaad wel geduld en geluk hebben met tweedehands lenzen. Ik heb zowel de 50-200mm als de 200mm tweedehands gekocht en denk niet dat ik ze uiteindelijk beide hou.
Want?
Ik ben het niet met je eens dat er een gat valt in het lenzenaanbod van mft. Juist doordat je twee merken hebt die dezelfde markt bedienen is de overlap gigantisch met kleine verschillen waardoor je bijna compomisloos lenzen kunt kiezen.
Dat ben ik met je eens, al is dual is2 en de Oly versie van ois+ibis niet compatible dus je hebt wel een compromis.

En de 14-140mm versie 2 is puur weathersealing.
Ik weet niet of er nog nieuwe lumix lenzen op de planning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
sys64738 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:09:
En binnen het MFT eco-systeem kun je kiezen uit Olympus, Panasonic, Meike, Sigma, Samyang, Laowa, Tokina en IRIX.
Bij Meike gaat het om 1 of 2 lenzen, daarom had ik die overgeslagen. Laowa en Irix ook, omdat die geen AF hebben. Bij Sigma gaat het om APS-c lenzen waar ze een mFT mount op geplakt hebben. Dan blijft eigenlijk alleen Samyang als 3rd party voor mFT over.

Bij E-mount gaat het om 7 fabrikanten van native e-mount AF lenzen, met elk een interessante line-up (geen enkele met de haren er bij gesleept om maar een lijst te kunnen tonen).
sys64738 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:09:
[...]
De Sony camera die je aanraadt, is twee generaties oud en ik heb hierboven ergens gelezen dat dat uit den boze is ;)
Nee, dat geldt alleen voor mFT. De Sony beeldkwaliteit (zowel foto als video), AF en lensaanbod steken al jaren boven de rest uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
copykat schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:43:
L14-140mm is weer een toppertje: licht, best optisch goed, niet te langzaam maar met de L12-60mm is het
Dit is mijn favoriete lens om bijvoorbeeld mee te nemen de bergen in. Waar ik heel blij van zou worden (naast een opvolger van de gx9) is een Leica-achtige versie van deze lens. Zodat hij optisch niet ‘best goed’ maar ‘subliem’ wordt. De vraag is wel of ik dat vervolgens kan betalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
mr_MA schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:40:
[...]

Dit is mijn favoriete lens om bijvoorbeeld mee te nemen de bergen in. Waar ik heel blij van zou worden (naast een opvolger van de gx9) is een Leica-achtige versie van deze lens. Zodat hij optisch niet ‘best goed’ maar ‘subliem’ wordt. De vraag is wel of ik dat vervolgens kan betalen…
Zoals de 12-100mm van m.zuiko? Dat is wel "maar" een f4.
12-120mm f2.8-4 zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 13:46
Een tijd geleden heb ik een Panasonic G90 aangeschaft. Fijne camera. Ik ben er erg blij mee. Al veel mooie foto's gemaakt (al zeg ik het zelf). Maar destijds ook al een beetje getwijfeld tussen de G90 en de G9. Nu vraag ik me soms ook af of ik zal upgraden naar de G9. Wat zeggen jullie? Is dat het waard?

De upgrade zou me dan voornamelijk helpen wat betreft wildlife fotografie denk ik. Al vraag ik me af hoe groot die bijdrage zou zijn. MFT is denk ik sowieso iets beperkt voor wildlife fotografie. Mijn eigen "vaardigheid" zal waarschijnlijk een veel grotere rol spelen, maar ik hoor graag jullie mening. Dan kan ik het idee misschien uit m'n hoofd gooien ;)

[ Voor 4% gewijzigd door RaptorK op 18-11-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

RaptorK schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:43:
Een tijd geleden heb ik een Panasonic G90 aangeschaft. Fijne camera. Ik ben er erg blij mee. Al veel mooie foto's gemaakt (al zeg ik het zelf). Maar destijds ook al een beetje getwijfeld tussen de G90 en de G9. Nu vraag ik me soms ook af of ik zal upgraden naar de G9. Wat zeggen jullie? Is dat het waard?

De upgrade zou me dan voornamelijk helpen wat betreft wildlife fotografie denk ik. Al vraag ik me af hoe groot die bijdrage zou zijn. MFT is denk ik sowieso iets beperkt voor wildlife fotografie. Mijn eigen "vaardigheid" zal waarschijnlijk een veel grotere rol spelen, maar ik hoor graag jullie mening. Dan kan ik het idee misschien uit m'n hoofd gooien ;)
Ik ben heel blij met de G9, maar de gh6 heeft nu 400 euro cashback. Misschien goed om even streng te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan1995

De upgrade zou me dan voornamelijk helpen wat betreft wildlife fotografie denk ik. Al vraag ik me af hoe groot die bijdrage zou zijn.
Dat is bijna een reden om er een eigen topic te starten. De vraag is ook al vaak voorbij gekomen hier op het forum, dus wat heb je daarvan opgestoken?
Welke lenzen set heb je nu, en wat bedoel je met wildflife? Vogeltjes in de achtertuin of ga je naar Yellowstone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect

Juist wildlife fotografie is een sterk punt van MFT. Door de robuuste body’s en objectieven die je in alle omstandigheden kan gebruiken. En het relatief compacte formaat met grote brandpuntsafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MA
copykat schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:43:
[...]

Zoals de 12-100mm van m.zuiko? Dat is wel "maar" een f4.
12-120mm f2.8-4 zeg maar?
Inderdaad, en dan het liefste van Panasonic zelf - maar dat is meer een gevoelskwestie dan eentje die in de praktijk echt uitmaakt. Denk ik. Al mijn lenzen zijn van Panasonic, op de Lowa 7.5 na. Misschien moet ik van die voorkeur maar eens afstappen…
Pagina: 1 ... 8 ... 16 Laatste