RobinHood schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:55:
[...]
De laatste keer dat ik iemand van een semi-onafhankelijk camera-winkeltje sprak ging ze stoppen met de verkoop van Panasonic FF, want niemand wou het hebben. Mensen komen binnenzeilen met "Hallo goedemiddag doet u mij maar 1 Canon/Sony/Nikon voelvreem" en die kun je echt niet overtuigen dat er andere, eventueel betere opties zijn.
Aan de andere kant, zij deed ook lekker laatdunkend over mijn MFT "...en deze cameratas is ook handig als je later een wat serieuzer systeem neemt"

Haha, zo word je bijna ongemerkt een beetje gemanipuleerd en richting zo'n "voelvreem" geduwd

.
Enfin, het is wel jammer dat de enige twee overgebleven partijen het allemaal niet zo heel serieus meer lijken te nemen. Tzt een mooie opvolger voor mijn EM5.3 zou wel leuk zijn, maar de OM5's zijn echt niet interessant. De OM-3 vind ik ergonomisch niet fijn, en een OM1 is top qua features, maar net zo lomp als menig FF body. Nu kunnen mft lenzen wel wat lichter en compacter zijn, maar toch.
Het zilveren retro-uiterlijk van de OM-3 bevalt mij persoonlijk wel erg. Ik heb hem laatst kort mogen vasthouden bij een vestiging van Kamera-Express en had toen niet direct last van de ergonomie (maar dat zegt waarschijnlijk niet zoveel). Tegelijk hij is toch kleiner dan een inderdaad vrij lomp grote OM-1 Mk.1/2 of Lumix G9 Mk.1/2. Met de recente (tijdelijke?) prijsverlaging naar €1700 vind ik de OM-3 steeds interessanter worden. Uit een videoreview van Micro Four Nerds begreep ik dat OM bij de OM-3 een beetje beknibbeld/bespaard heeft op de kwaliteit van de elektronische zoeker, wat ik dan wel jammer vind.
Zelf heb ik alleen ervaring met een Lumix G100D die natuurlijk een stuk kleiner en lichter is dan de OM-3, maar ik mis wel de vochtbestendigheid die bijna alle hedendaagse OM System modellen nu bieden. En ik zou graag veel meer autofocuspunten hebben, plus IBIS. Maar dan kom je bijna als vanzelf uit bij de grotere MFT bodies, die daarnaast verder
an sich ook best van pas komen wanneer je er zwaardere of grotere (Pro) lenzen aan zou willen hangen. Dat hoef ik op mijn kleine G100D niet te proberen. Voor een tweede camera zou een OM-3 qua compactheid dan een aardig compromis kunnen zijn.
En mocht Panasonic ooit ophouden met MFT dan moet ik sowieso gaan uitwijken naar een OM camera. In zekere zin heeft OM System tegenwoordig ook meer mijn sympathie dan Panasonic omdat ze juist wel moeite doen om MFT in leven te houden, nieuwe lenzen te ontwikkelen en in marketing te blijven investeren.
Maar, mijn EM5.3 bevalt me na een jaar en 10k foto's nog enorm

Zit nu ernstig te denken om de Olympus 100-400 eens op de kop te tikken, want supertele werk is ook wel erg leuk, en dan wil ik het gewoon goed doen. De 75-300 lijkt mij toch wat teveel behelpen. En ik heb de 40-150 plastic fantastic natuurlijk al voor als het allemaal licht en compact moet.
De nieuwere OM modellen beschikken wel over een vernieuwde en logischere menustructuur dan de oude Olympus modellen. Wanneer je echter al aan dat oude menu gewend bent maakt het natuurlijk niet zoveel meer uit. Verder krijg je op hedendaagse modellen nu moderne USB-C aansluitingen, maar dat maakt geen wereld van verschil.
De mannen van Petapixel speculeerden er eind vorig jaar op dat Panasonic in 2026 voor een nieuwe camera wellicht een snelle MFT sensor zou kunnen gaan zetten in hun bestaande S9
full-frame body, ook om goed gebruik te maken van het compacte aspect van het MFT systeem, zie punt 10 hier:
https://petapixel.com/202...era-predictions-for-2026/ Hopelijk bieden ze dan tegelijk ook de mogelijkheid van een externe EVF-accessoire via de flitsschoen. Maar ja, voorlopig is het allemaal sowieso nog pure speculatie en moeten we maar afwachten of Panasonic überhaupt nog iets geeft om zijn MFT-lijn.