• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Hopelijk loopt het niet zo af. Aanvankelijk dacht ik dat OM System als eerste mogelijk kopje onder zou kunnen gaan, maar misschien dat Panasonic inderdaad als eerste MFT opgeeft. Ze hebben al aangegeven dat ze een paar van hun MFT lenzen niet langer meer zullen produceren.

In tegenstelling tot OMS heeft Panasonic natuurlijk ook nog de full frame S-lijn, maar of die laatste nu zo veel geld oplevert betwijfel ik eigenlijk. De marges zijn wellicht hoger in de full frame business, maar de concurrentie daarbinnen is beslist niet mals.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

OM-system heeft weer de nodige aanbiedingen. Zo ook weer de 30mm macro voor nu 159 euro. Vorig jaar april was de aanbieding voor 149 euro, dus tientje goedkoper, maar ging toen hard.
De 75mm f1.8 is van 999 voor 499 trouwens, volgens mij ook prima aanbieding.

[ Voor 10% gewijzigd door PeacekeeperNL op 10-03-2026 17:57 ]

Mijn reviews al gezien?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

choogen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:34:
Hopelijk loopt het niet zo af. Aanvankelijk dacht ik dat OM System als eerste mogelijk kopje onder zou kunnen gaan, maar misschien dat Panasonic inderdaad als eerste MFT opgeeft. Ze hebben al aangegeven dat ze een paar van hun MFT lenzen niet langer meer zullen produceren.

In tegenstelling tot OMS heeft Panasonic natuurlijk ook nog de full frame S-lijn, maar of die laatste nu zo veel geld oplevert betwijfel ik eigenlijk. De marges zijn wellicht hoger in de full frame business, maar de concurrentie daarbinnen is beslist niet mals.
De laatste keer dat ik iemand van een semi-onafhankelijk camera-winkeltje sprak ging ze stoppen met de verkoop van Panasonic FF, want niemand wou het hebben. Mensen komen binnenzeilen met "Hallo goedemiddag doet u mij maar 1 Canon/Sony/Nikon voelvreem" en die kun je echt niet overtuigen dat er andere, eventueel betere opties zijn.

Aan de andere kant, zij deed ook lekker laatdunkend over mijn MFT "...en deze cameratas is ook handig als je later een wat serieuzer systeem neemt" :X

Enfin, het is wel jammer dat de enige twee overgebleven partijen het allemaal niet zo heel serieus meer lijken te nemen. Tzt een mooie opvolger voor mijn EM5.3 zou wel leuk zijn, maar de OM5's zijn echt niet interessant. De OM-3 vind ik ergonomisch niet fijn, en een OM1 is top qua features, maar net zo lomp als menig FF body. Nu kunnen mft lenzen wel wat lichter en compacter zijn, maar toch.

Maar, mijn EM5.3 bevalt me na een jaar en 10k foto's nog enorm O+ Zit nu ernstig te denken om de Olympus 100-400 eens op de kop te tikken, want supertele werk is ook wel erg leuk, en dan wil ik het gewoon goed doen. De 75-300 lijkt mij toch wat teveel behelpen. En ik heb de 40-150 plastic fantastic natuurlijk al voor als het allemaal licht en compact moet.

People as things, that’s where it starts.

• choogen
  • Niet online

choogen

RobinHood schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:55:
[...]

De laatste keer dat ik iemand van een semi-onafhankelijk camera-winkeltje sprak ging ze stoppen met de verkoop van Panasonic FF, want niemand wou het hebben. Mensen komen binnenzeilen met "Hallo goedemiddag doet u mij maar 1 Canon/Sony/Nikon voelvreem" en die kun je echt niet overtuigen dat er andere, eventueel betere opties zijn.

Aan de andere kant, zij deed ook lekker laatdunkend over mijn MFT "...en deze cameratas is ook handig als je later een wat serieuzer systeem neemt" :X
Haha, zo word je bijna ongemerkt een beetje gemanipuleerd en richting zo'n "voelvreem" geduwd ;) .
Enfin, het is wel jammer dat de enige twee overgebleven partijen het allemaal niet zo heel serieus meer lijken te nemen. Tzt een mooie opvolger voor mijn EM5.3 zou wel leuk zijn, maar de OM5's zijn echt niet interessant. De OM-3 vind ik ergonomisch niet fijn, en een OM1 is top qua features, maar net zo lomp als menig FF body. Nu kunnen mft lenzen wel wat lichter en compacter zijn, maar toch.
Het zilveren retro-uiterlijk van de OM-3 bevalt mij persoonlijk wel erg. Ik heb hem laatst kort mogen vasthouden bij een vestiging van Kamera-Express en had toen niet direct last van de ergonomie (maar dat zegt waarschijnlijk niet zoveel). Tegelijk hij is toch kleiner dan een inderdaad vrij lomp grote OM-1 Mk.1/2 of Lumix G9 Mk.1/2. Met de recente (tijdelijke?) prijsverlaging naar €1700 vind ik de OM-3 steeds interessanter worden. Uit een videoreview van Micro Four Nerds begreep ik dat OM bij de OM-3 een beetje beknibbeld/bespaard heeft op de kwaliteit van de elektronische zoeker, wat ik dan wel jammer vind.

Zelf heb ik alleen ervaring met een Lumix G100D die natuurlijk een stuk kleiner en lichter is dan de OM-3, maar ik mis wel de vochtbestendigheid die bijna alle hedendaagse OM System modellen nu bieden. En ik zou graag veel meer autofocuspunten hebben, plus IBIS. Maar dan kom je bijna als vanzelf uit bij de grotere MFT bodies, die daarnaast verder an sich ook best van pas komen wanneer je er zwaardere of grotere (Pro) lenzen aan zou willen hangen. Dat hoef ik op mijn kleine G100D niet te proberen. Voor een tweede camera zou een OM-3 qua compactheid dan een aardig compromis kunnen zijn.

En mocht Panasonic ooit ophouden met MFT dan moet ik sowieso gaan uitwijken naar een OM camera. In zekere zin heeft OM System tegenwoordig ook meer mijn sympathie dan Panasonic omdat ze juist wel moeite doen om MFT in leven te houden, nieuwe lenzen te ontwikkelen en in marketing te blijven investeren.
Maar, mijn EM5.3 bevalt me na een jaar en 10k foto's nog enorm O+ Zit nu ernstig te denken om de Olympus 100-400 eens op de kop te tikken, want supertele werk is ook wel erg leuk, en dan wil ik het gewoon goed doen. De 75-300 lijkt mij toch wat teveel behelpen. En ik heb de 40-150 plastic fantastic natuurlijk al voor als het allemaal licht en compact moet.
De nieuwere OM modellen beschikken wel over een vernieuwde en logischere menustructuur dan de oude Olympus modellen. Wanneer je echter al aan dat oude menu gewend bent maakt het natuurlijk niet zoveel meer uit. Verder krijg je op hedendaagse modellen nu moderne USB-C aansluitingen, maar dat maakt geen wereld van verschil.

De mannen van Petapixel speculeerden er eind vorig jaar op dat Panasonic in 2026 voor een nieuwe camera wellicht een snelle MFT sensor zou kunnen gaan zetten in hun bestaande S9 full-frame body, ook om goed gebruik te maken van het compacte aspect van het MFT systeem, zie punt 10 hier: https://petapixel.com/202...era-predictions-for-2026/ Hopelijk bieden ze dan tegelijk ook de mogelijkheid van een externe EVF-accessoire via de flitsschoen. Maar ja, voorlopig is het allemaal sowieso nog pure speculatie en moeten we maar afwachten of Panasonic überhaupt nog iets geeft om zijn MFT-lijn.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-03 19:10
RobinHood schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:55:
[...]

Ik hoorde een keer van een verkoper dat wanneer Panasonic kortingsacties heeft, de winkel deze kortingen zelf moet voorschieten en pas veel later terugkrijgt. Dit in tegenstelling tot andere merken. Dat was voor die winkel een van de redenen om te stoppen met de verkoop van Panasonic.

• choogen
  • Niet online

choogen

OM System waarschuwt klanten voor imitatie-website: https://explore.omsystem.com/nl/nl/fraudulent-fake-websites

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:10

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik snap dat wantrouwen niet zo. Zeker de GH-lijn is volgens mij heel populair onder videografen en de G-lijn heeft redelijk recent nog een iteratie gehad.
Het lenzenlandschap zit ook rammetje voo doordat er 2 grote (first party) bedrijven op zitten, dus ik snap wel dat ze daar niet zoveel nood voelen.

En zitten er niet nog steeds een G100 en een G9iii in de geruchtenmolen?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

DirtyBird schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:17:
Ik snap dat wantrouwen niet zo. Zeker de GH-lijn is volgens mij heel populair onder videografen en de G-lijn heeft redelijk recent nog een iteratie gehad.
Het lenzenlandschap zit ook rammetje voo doordat er 2 grote (first party) bedrijven op zitten, dus ik snap wel dat ze daar niet zoveel nood voelen.

En zitten er niet nog steeds een G100 en een G9iii in de geruchtenmolen?
De GH-lijn wordt bij ons bijna niet meer gekocht. Als het al Panasonic is, dan zijn het de S5II(x) en de S1 II die verkocht worden. De G100 bestaat al en is een vlog-camera. De G97 is gewoon een G90 met usb-c poort.

Panasonic is aan het melken met hun G-lijn en ook met de compactcamera's. De TZ99 is gewoon een TZ90 zonder zoeker en met 50% hogere prijs. De TZ300 gaat waarschijnlijk is vergelijkbaars zijn.

Ik zou graag zien dat de G90 een echte opvolger krijgt met fasedetectie bijvoorbeeld. Een kleinere G-serie mag er ook wel weer komen, voor mensen die eigenlijk een compactcamera willen, maar die dan wel beter presteert dan hun telefoon. De LX-serie zou ik ook graag terugzien. Maar goed, Japanners maken soms bijzondere keuzes.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Zolang de G9i de G9ii kan worden en dan de G9iii geloof ik t wel als mild hobby gebruiker.
Ik heb teveel lenzen die dan niks meer waard zijn. Om naar FF te stappen moet ik weer helemaal gaan opbouwen.
Wel jammer dat panasonic lens technisch alleen fase upgrade doet en geen nieuwe lenzen maakt. Alternatief voor de oly 12-200mm?
Wat ook zou moeten kunnen is lens IOS van oly en pana accepteren op beide body merken.
Meer elkaar versterken dan beconcureren in deze instortende markt.

* copykat is nogsteeds blij met m43.
Net weer geinvesteerd.
copykat in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127" (juiste link met dank aan @Vliegvlug )
Sjouw dat maar rond in Voelvreem. :+
(Zeker met extra lenzen voor dichterbij...)

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 25-03-2026 19:56 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• choogen
  • Niet online

choogen

Zoals elk jaar vond er weer een interview plaats tussen de makers van website PetaPixel en een executive van OM System. Toen het interview er al bijna op leek te zitten was het deze marketingdirecteur die aan de interviewer vroeg waarom die laatste dit jaar niet naar een opvolger voor de geliefde PEN gevraagd had.

Vervolgens mochten de mannen van PetaPixel hun wensen t.a.v. een nieuwe PEN op tafel leggen. Er werd er door de hoge ome van OM System aandacht geluisterd en er werden notities gemaakt. Hoog op de lijst van PetaPixel stond uiteraard de compactheid van een nieuwe PEN; die zou die van een GM5 body het liefste moeten benaderen.

Gaat het er dan toch nog van komen? Als ze bij OM System daadwerkelijk nu nog moeten beginnen met het nadenken over een nieuwe PEN, dan kan het natuurlijk nog wel even duren voordat het ding uitkomt....
En toch is het wat mij betreft wel goed nieuws.
https://petapixel.com/202...ut-the-return-of-the-pen/

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:49:

* copykat is nogsteeds blij met m43.
Net weer geinvesteerd.
Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127
Sjouw dat maar rond in Voelvreem. :+
(Zeker met extra lenzen voor dichterbij...)
Je link gaat niet goed, moet deze zijn ga ik vanuit: copykat in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 127"

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Vandaag in de mail gehad, de Test and WOW. Kun je vijf dagen lang gratis OM System apparatuur uitproberen (uiteraard moet je wel borg betalen). Zag o.a. een Macro kit met de OM1 Mark II en 90mm Macro lens, maar ook andere apparatuur (met of zonder body) beschikbaar, mocht je benieuwd zijn naar een specifiek objectief. Voor zij die er interesse in hebben, doe er je voordeel mee :)

Mijn reviews al gezien?

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-03 13:01
copykat schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:49:
Zolang de G9i de G9ii kan worden en dan de G9iii geloof ik t wel als mild hobby gebruiker.
Ik heb teveel lenzen die dan niks meer waard zijn. Om naar FF te stappen moet ik weer helemaal gaan opbouwen.
Wel jammer dat panasonic lens technisch alleen fase upgrade doet en geen nieuwe lenzen maakt. Alternatief voor de oly 12-200mm?
Wat ook zou moeten kunnen is lens IOS van oly en pana accepteren op beide body merken.
Meer elkaar versterken dan beconcureren in deze instortende markt.
Ik hoor al jaren van die "instortende markt" en denken dat MFT op een dood spoor zit.
Echter niets is minder waar. MFT is nog steeds (en blijft in de fotowereld) IMO.
Fullframe is echt niet zalig makend. Het is (veel) duurder, zwaarder en maakt echt niet betere foto's. (wat veel mensen denken.
Ook voel ik de "kampen" en Panasonic of Olympus.
Persoonlijk heb ik de voorkeur voor Panasonic Lumix. Olympus voelt ( voor mij) gewoon niet lekker en veelal goedkoop aan, met scherpe randen etc.
Ik heb o.a. de G9 en is ook in 2026 nog steeds een dijk van een camera.

• Dixie
Kwintessens schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Ik hoorde een keer van een verkoper dat wanneer Panasonic kortingsacties heeft, de winkel deze kortingen zelf moet voorschieten en pas veel later terugkrijgt. Dit in tegenstelling tot andere merken. Dat was voor die winkel een van de redenen om te stoppen met de verkoop van Panasonic.
Vind je dat een geloofwaardig verhaal ?...

Ik moet wel toegeven, dat een "merkendag" dag bij b.v. Kamera Express of CameraNu, Panasonic vaak schittert door afwezigheid en dat is wel jammer.
Dixie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:43:
[...]

Ik hoor al jaren van die "instortende markt" en denken dat MFT op een dood spoor zit.
Echter niets is minder waar. MFT is nog steeds (en blijft in de fotowereld) IMO.
Fullframe is echt niet zalig makend. Het is (veel) duurder, zwaarder en maakt echt niet betere foto's. (wat veel mensen denken.
Ook voel ik de "kampen" en Panasonic of Olympus.
Persoonlijk heb ik de voorkeur voor Panasonic Lumix. Olympus voelt ( voor mij) gewoon niet lekker en veelal goedkoop aan, met scherpe randen etc.
Ik heb o.a. de G9 en is ook in 2026 nog steeds een dijk van een camera.
Doodspoor is misschien teveel maar afgedwaald van de snelweg toch zeker.
Nieuwe lenzen? Geen zelfde lens kwa F range en focal range fase ii?
Hoeveel sensor en engine change inplaats van update is er geweest?
De G9 is in de G9ii veranderd en is de hardware erg veranderd of meer het erg handige schermpje boven op weg gehaald en wat tweak twinkle op de sensor uitsturing? En wat software user interface aanpassing?
Opzich hoeveel moet je veranderen aan een dijk van een camera? Nou.... nog betere sensor en engine. Hoger dynamisch bereik en lagere ruislevels. Als je t glas niet sneller maakt zal je de sensor en image verwerking beter moeten maken om vooruitgang te laten zien waardoor je nieuwe body's verkoopt.
😀

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• choogen
  • Niet online

choogen

OM System vertelt in een interview met DPReview dat het bedrijf inderdaad bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe en compacte PEN camera, voornamelijk omdat de markt duidelijk om compacte camera's vraagt. Het laatste PEN model (E-P7) kwam alweer uit in 2021. Het bedrijf zit vooralsnog enkel nog in de design concept fase van de ontwikkeling van de nieuwe PEN.

Verder zegt het bedrijf zijn lensaanbod verder te zullen verbreden:
Some users have questioned whether lens development at OM System has stalled because of a thin lens roadmap compared to the past, but Togashi assures us that is far from the case. "For our lens lineup, we'd like to expand more and more," he says. Lately, that expansion has largely been focused on longer telephoto lenses, "but we also have a plan to expand small wide-angle lenses and prime lenses in the future," he adds.
[..]
"The other systems are compact – maybe other competitors have smaller camera bodies, but not lenses," explains Togashi. "Our lenses are very small and compact in the right way. This is a clear differentiation from our competitors."
Compact lenses are especially important following the launch of the OM-3. "I think we need appropriately designed brand‑new lenses for OM‑3, as many of the existing lenses are relatively large for this type of camera," Togashi says.

https://www.dpreview.com/...tem-cpplus-2026-interview

Ondertussen verscheen bij Petapixel een artikel waarin de vraag wordt gesteld hoe Panasonic de toekomst van zijn M43 Lumix G-lijn voor zich ziet. Zelf zegt het bedrijf gecommitteerd te blijven aan zijn MFT cameralijn, maar geeft het ook aan dat er technische uitdagingen bestaan om de resolutie te verhogen :
When asked whether there is still room to increase the resolution of Micro Four Thirds image sensors to better compete with APS-C and full-frame cameras, which routinely hit 40-plus megapixels even in mid-range models, Panasonic acknowledged the technical challenges it faces.
“It’s really difficult technically,” Tsumura explained. “We can technically brush up the dynamic range and raw noise [reduction] technology by using AI. If we can realize this type of new technology, we can increase the resolution for Micro Four Thirds.

https://petapixel.com/202...ess-in-micro-four-thirds/

• Dixie
copykat schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:54:
[...]
De G9 is in de G9ii veranderd en is de hardware erg veranderd of meer het erg handige schermpje boven op weg gehaald en wat tweak twinkle op de sensor uitsturing? En wat software user interface aanpassing?
Opzich hoeveel moet je veranderen aan een dijk van een camera? Nou.... nog betere sensor en engine. Hoger dynamisch bereik en lagere ruislevels. Als je t glas niet sneller maakt zal je de sensor en image verwerking beter moeten maken om vooruitgang te laten zien waardoor je nieuwe body's verkoopt.
😀
Tja, er is altijd wel ruimte voor verbetering. Dat geldt voor iedere camera (hoe duur het ook is). Maar is het ook echt nodig ? Er zullen ongetwijfelt mensen zijn, die het laatste van laatste willen hebben, maar of je daar daadwerkelijk betere foto's mee maakt... Zeker niet. Daar is echt meer voor nodig.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:08
Dat is idd wat je je af kan vragen. Met mijn oude Olympus E-PL1 in 2010 (?) was ik veel creatiever, nam ik veel meer tijd en was ik volop aan het experimenteren. Heb nu een OM-3, heerlijke camera maar heb nog geen tijd gevonden om er echt eens creatief mee aan de slag te gaan. De AF is door al die jaren heen wel flink verbeterd. Deze camera hou ik denk ik totdat die helemaal uit elkaar valt. Zou niet weten wat ik nog meer kan wensen in een camera.
Wat ik schrijjf is bedoelt uit oogpunt van verkoop en concurentie dus omzet van panasonic.
voor mezelf zal ik weinig kopen voorlopig.
2de G9 misschien, of een rangefinder model met 20Mp als 2de camera voor korte lens en op de G9 te teletoeter zodat je niet elke keer hoeft te swappen tussen een plantje en een vogel in de boom.
\Dat is ook de reden dat ik een consumerlens als de oly 12-200mm gekocht heb om te proberen. de 14-140mmii van lumix is goud in formaat en scherpte maar 14- wil wel eens te krap zijn en dan moet naar de panaleica 12-60mm f2.8-4 swappen en dan is 60 weer net te kort dus weer swap enz. voor de causal wandel momenten met familie is een 12-200mm zonder ois op mn ibis G9 nog best goed.
ok traaaaaaagggg AF zeker inverhouding tot 14-140mm dus als lumix besluit om de lumix 45-200 beercan, (ook geprobeerd en wat een dramalens was dat) en een geheel nieuw ontworpen lens bouwt in de range van 12-180-200 ish range f3.5-6.3 die tegen de 14-140mmii on par is....
Dan gaan er 2 lenzen de deur uit en komt die terug.

Maar ergens is de lens development verworden tot "we maken een phase ii die WR is en een nieuwe coating " .

Daar ga je geen nieuwe kopers mee trekken las de aps-c en FF mirrorles body's met een mooie vakantie zoom aardig overeen komen in formaat en prijs.
Dat is althans mij mening. :-)

• Dixie
copykat schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:30:

Daar ga je geen nieuwe kopers mee trekken las de aps-c en FF mirrorles body's met een mooie vakantie zoom aardig overeen komen in formaat en prijs.
Dat is althans mij mening. :-)
Ik heb ook naar dit soort (aps-c en FF mirrorles body's) camera's/lenzen gekeken en kwam er snel achter dat het fomaat, gewicht en vooral de prijs een stuk hoger lagen dan het MFT spul. (voordat ik met MFT gear begon).
Blijf je bij één body en één kitlens (die wel aardig scoren, maar niet echt top zijn, Daar is de prijs ook naar), dan is het wel te doen.
Vroeger ook FF en 35m camera's/lenzen gehad, maar dat "gesjouw" ermee, werd ik snel zat.

[ Voor 6% gewijzigd door Dixie op 30-03-2026 12:58 ]

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste