Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Nu wil ik het cashback formulier echter invullen, ik kom niet verder... De knop send form lijkt niet te werken. Verschillende browsers en apparaten geprobeerd. Heb maar een mail gestuurd naar support maar geen idee of ik daar antwoord op krijg. Iemand hetzelfde probleem en een oplossing?
Mijn account wil in de my OM System omgeving overigens ook niet meer laden. Jaren geleden voor het laatst gedaan dus wellicht is het account op inactief gezet... Ook daar maar melding van gemaakt. Ben benieuwd.
Foi, vorig jaar daar ook last van gehad, weet alleen niet meer hoe ik het toen uiteindelijk aan de praat had gekregen. Zal zo even mijn mails doorspitten, want ik had toen (ook) OM System gemaild, en naderhand dat het niet meer benodigd was omdat het uiteindelijk lukte. Wellicht met paar keer tabben en dan enter, of een kleine wijziging in de broncode van de website om de button klikbaar te maken... Paar ingevingen zoals ik toen ongetwijfeld ook heb gedacht...Retrospect schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:35:
Inmiddels het tweedehands 40-150 f4 objectief teruggebracht naar de winkel. Niet omdat het niet goed was. Geweldig ding in een mooie compacte en lichtgewicht behuizing. Maar omdat er een cashback is ingegaan gisteren. Voor slechts 2 tientjes meer een nieuw exemplaar kon ik niet weerstaan. Ook gelijk weer de 45mm f/1.8 gehaald die ik jarenlang geleden ooit eens verkocht heb.
Nu wil ik het cashback formulier echter invullen, ik kom niet verder... De knop send form lijkt niet te werken. Verschillende browsers en apparaten geprobeerd. Heb maar een mail gestuurd naar support maar geen idee of ik daar antwoord op krijg. Iemand hetzelfde probleem en een oplossing?
Mijn account wil in de my OM System omgeving overigens ook niet meer laden. Jaren geleden voor het laatst gedaan dus wellicht is het account op inactief gezet... Ook daar maar melding van gemaakt. Ben benieuwd.
Kom erop terug
Edit:
Mail helaas niet kunnen vinden, wél het mailadres welke gebruikt wordt voor correspondentie over cashbackacties. Deze stuur ik je even via pb, aangezien het denk ik niet de bedoeling is dat ik dat hier (aldanniet in MO-tags) plemp

[ Voor 7% gewijzigd door PeacekeeperNL op 04-07-2025 15:48 ]
Mijn reviews al gezien?
Andere vraag die meer met fotoverwerking te maken heeft.
Ik was Lightroom 6 gewend. Die maakte bij het importeren van foto's vanaf de SD kaart automatisch mapjes (op datum) aan op mijn NAS. Heel fijn. Nu wil ik geen maandelijks betaald pakket gebruiken. Ooit DXO Photolab 5 gekocht, maar daar kon ik niet aan wennen. Nu eens het gratis OM Workspace gebruiken.
Maar kan ik daar een soortgelijk importproces opzetten? Iemand ervaring mee?
Edit: Copilot wist wel raad. Dat wat ik wil kan niet met OM Workspace, maar er is wel een gratis tooltje die dat doet: Photomove 2.5.
[ Voor 10% gewijzigd door Retrospect op 04-07-2025 22:38 ]
Niet echt een aanbieding, maar Kamera Express geeft momenteel wel 200 euro extra inruilkorting als je een camera inruilt voor de OM-3. Is ook mijn droomcamera maar ik gebruik hem momenteel echt te weinig om die prijs te verantwoorden.Retrospect schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:26:
Spijtig dat de OM-3 is uitgesloten. Hoop dat die binnenkort eens in de aanbieding komt. Staat hoog op mijn verlanglijstje.
Ik durf het bijna niet te zeggen.... Maar daar heb ik idd gebruik van gemaakt. En idd het is mijn droomcamera. Echt een geweldenaar. Waar ik het meest van schrok tot op heden is eigenlijk de ongelofelijke volgen van dieren en mensen (dochter). Had geen idee dat dat zo'n groot verschil kon maken. Verder leuk spelen met kleurprofielen en mono (vooral Sepia ligt in mijn stijl).Overspark schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:27:
[...]
Niet echt een aanbieding, maar Kamera Express geeft momenteel wel 200 euro extra inruilkorting als je een camera inruilt voor de OM-3. Is ook mijn droomcamera maar ik gebruik hem momenteel echt te weinig om die prijs te verantwoorden.
Maar afwachten tot een mooie black Friday deal oid kan natuurlijk ook.
Wel blij dat ik mijn 40-150 f2.8 verkocht heb en de f4 ervoor in de plaats heb gekocht. Iets minder snel maar de f4 balanceert prima op de OM-3. De f2.8 zou echt te lomp worden door het gebrek van een grip.
Wat betreft het cashback formulier; gemaild met OM en verder via de mail afgehandeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Retrospect op 09-07-2025 21:54 ]
Dan heb je nu dus zowel een camera als lens met IP53 rating.Retrospect schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:53:
[...]
Ik durf het bijna niet te zeggen.... Maar daar heb ik idd gebruik van gemaakt. En idd het is mijn droomcamera. Echt een geweldenaar. Waar ik het meest van schrok tot op heden is eigenlijk de ongelofelijke volgen van dieren en mensen (dochter). Had geen idee dat dat zo'n groot verschil kon maken. Verder leuk spelen met kleurprofielen en mono (vooral Sepia ligt in mijn stijl).
Maar afwachten tot een mooie black Friday deal oid kan natuurlijk ook.
Wel blij dat ik mijn 40-150 f2.8 verkocht heb en de f4 ervoor in de plaats heb gekocht. Iets minder snel maar de f4 balanceert prima op de OM-3. De f2.8 zou echt te lomp worden door het gebrek van een grip.
Wat betreft het cashback formulier; gemaild met OM en verder via de mail afgehandeld.
Ideaal voor wat sfeervolle platen in de zeikende regen. (al durf ik dat zelf ook wel aan met andere weathersealed Olympus camera's en lenzen)
Nooit problemen gehad met mijn E-M1 Mark II en 12-40 en 40-150 f2.8. Niet dat ik vaak in de regen buiten ben te vinden maar tijdens een foto uitje van de lokale fotoclub waar ik lid was kwam het ene keer goed van pas. In het openlucht museum begin het flink te regenen. Waar alle anderen hun camera snel in hun rugzak wegstopte of er speciale regenjasjes omheen deden (wist niet eens dat het bestond) kon ik gewoon door blijven gaan zonder moeilijk doen.wappiewappie schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:23:
[...]
Dan heb je nu dus zowel een camera als lens met IP53 rating.![]()
Ideaal voor wat sfeervolle platen in de zeikende regen. (al durf ik dat zelf ook wel aan met andere weathersealed Olympus camera's en lenzen)
- sys64738
- Registratie: Oktober 2002
- Laatst online: 14-09 13:00
:strip_exif()/u/67404/C64.gif?f=community)
Zitten extreem goeie deals tussen. O-M 100-400mm voor 899. En die O-M1 kit is ook echt super aanbieding. Helaas heb ik die lenzen al anders was dit een instant buy geweest.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Die 12mm voor €300 is ook een koopje. Helaas heb ik deze maand al veel aangeschaft.sys64738 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:08:
https://explore.omsystem.com/nl/nl/summer-savings-promotion
Zitten extreem goeie deals tussen. O-M 100-400mm voor 899. En die O-M1 kit is ook echt super aanbieding. Helaas heb ik die lenzen al anders was dit een instant buy geweest.
Zouden ze eigenlijk de 12, 45 en 75 ook nog een versie II geven met weather sealing? Lijkt mij na de 17 en 25 wel aannemelijk.
Thanks, besteld!sys64738 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:08:
Stond al een langere tijd op mijn wenslijst, en dit is toch wel een goede deal volgens mij
Mijn reviews al gezien?
Als het de 25mm f1.8 was geweest met korting, had ik het wel geweten. Zeker omdat het dan ook een weatherproof systeem is, wat toch wel handig kan zijn in de herfst/lente.
edit: Uitgedubd: ik kan er vast leuke dingen mee doen, en met zo'n korting kan ik 'm altijd nog doorverkopen zonder verlies
[ Voor 17% gewijzigd door RobinHood op 11-07-2025 17:18 ]
People as things, that’s where it starts.
€899 voor de M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS is inderdaad een hele scherpe aanbieding!sys64738 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:08:
Voor deze lens heb ik een jaar geleden nog €1010 betaald wat toen al een heel scherpe aanbieding was.
Maar het verschil is wel dat er nu de M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS II is!
Dus realiseer je dat voordat je blind de eerste versie koopt vanwege de korting.
Belangrijkste verschil dat deze nieuwe versie Sync IS heeft terwijl de oude enkel Dual IS heeft. (Plus de nieuwe heeft een fluorine coating en een afneembare statiefsteun) Dat zal ook het verschil in adviesprijs verklaren €1499 vs €1399.
Met Sync IS werkt de IS in lens en body samen, bij Dual IS onafhankelijk van elkaar wat betekent dat het elkaar zelfs zou kunnen tegenwerken, maar afgezien daarvan het werkt sowieso minder goed dan Sync IS.
In deze video YouTube: Olympus 100-400mm f5-6.3 IS demonstration vs. Sync IS
veel uitleg over beide systemen en wordt ook getoond wat IS doet en wordt specifiek ingegaan op de Dual IS van de mark i lens. Conclusie is dat je toch beter beiden aan kan zetten ipv enkel IBIS te gebruiken.
Die OM-1 kit kan je kopen voor 2139, dus die 100-400 lens erbij is niet helemaal gratis. Of zie ik iets over het hoofd?sys64738 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:08:
Ben op zoek naar een OM-1, maar durf het risico niet aan dat ik beide lenzen voor ‘genoeg’ kan verkopen.
:strip_exif()/f/image/TOZnZ72Dv6frvL7Z0ziXFDoH.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/0jX9CCdYh5SqVyldsTDbFcsR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mijn reviews al gezien?
Het is wel een heel schattig lensje.
Hopelijk kan ik er van het weekend mee op avontuur.
Zit er ook aan te denken eens een speedbooster te kopen, adapterringen zijn leuk, maar de x2 crop is toch best beperkend, met een speedbooster zit ik dan meer op APS-C niveaus van crop, maakt vooral mijn M42 50+mm glas wat bruikbaarder.
Ja, wist dat de crop een dingetje was, heeft zo zijn voordelen [dat de schattige 40-150 plastic fantastic zo klein en licht is, en toch 300mm equivalent is] en nadelen.
Ben nog altijd erg blij met mijn EM5.3 dus, doet gewoon exact wat ik wil van een camera, vooral qua maat. Camera + 3 lenzen is lichter dan mijn oude Pentax met alleen de kitlens
People as things, that’s where it starts.
Ik heb ooit de 9-18 gehad - verkocht.
Ik heb de 7-14 f2.8 gehad. Super mooie lens om naar te kijken. Verkocht, die bolle voorkant was me te kwetsbaar, en de 14mm was te kort om zinvol te zijn. De hele lens gebruikte ik alleen maar op 7mm en da's zonde.
Ik heb een Laowa 7.5 f2.
En nu een Olympus 8-25 erbij. Wel F4 maar omdat hij tot 25mm gaat is hij ook zinvol als algemene lens.
Ik heb zelf de M.Zuiko Digitaal ED 7‑14mm F2.8 PRO lens die jij ook heb gehad en vind die tot nu toe wel erg fijn. Heb ‘m sinds begin dit jaar en nu op vakantie pas een beetje goed aan het gebruiken.Tarquin schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 00:35:
Wat doen jullie voor wide angle?
Ik heb de 7-14 f2.8 gehad. Super mooie lens om naar te kijken. Verkocht, die bolle voorkant was me te kwetsbaar, en de 14mm was te kort om zinvol te zijn. De hele lens gebruikte ik alleen maar op 7mm en da's zonde.
Ik heb een Laowa 7.5 f2.
En nu een Olympus 8-25 erbij. Wel F4 maar omdat hij tot 25mm gaat is hij ook zinvol als algemene lens.
De kwetsbaarheid van de bolle lens heb ik nog geen angst voor gehad want ik heb standaard mijn M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO lens er op zitten.
Vind dat echt een ideaal lens vanwege het grote bereik dus enkel als de 12mm niet volstaat pak ik de 7-14mm erbij waardoor deze er meestal niet lang op zit.
Dus als je de M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO lens nog niet hebt kan ik je die van harte aanbevelen!
Enige minpuntje is dat de MC20 en MC14 adapters er niet compatibel mee zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 26-07-2025 15:08 ]
Yep, ik heb hem gehad, maar weer verkocht. Ik vond het zinvolle bereik te klein waardoor ik hem eigenlijk alleen op 7mm gebruikte. Maar je betaalt wel voor de constante f2.8 zoom natuurlijk en het gewicht is er ook naar. Vandaar.Vliegvlug schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:13:
[...]
Dus als je de M.Zuiko Digitaal ED 7‑14mm F2.8 PRO lens nog niet hebt kan ik je die van harte aanbevelen!
Geen UV filter vond ik een nadeeltje... maar de tele adapters op de 7-14?? Waarom zou je?Enige minpuntje is dat de MC20 en MC14 adapters er niet compatibel mee zijn.
Het enige dat je bereikt is dat je in een doodnormale zoomrange van 14-28 komt, maar die wordt al door talloze lenzen afgedekt.
Oeps, had de verkeerde link gekopieerdTarquin schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:53:
[...]
Yep, ik heb hem gehad, maar weer verkocht. Ik vond het zinvolle bereik te klein waardoor ik hem eigenlijk alleen op 7mm gebruikte. Maar je betaalt wel voor de constante f2.8 zoom natuurlijk en het gewicht is er ook naar. Vandaar.
[...]
Geen UV filter vond ik een nadeeltje... maar de tele adapters op de 7-14?? Waarom zou je?
Het enige dat je bereikt is dat je in een doodnormale zoomrange van 14-28 komt, maar die wordt al door talloze lenzen afgedekt.
Snap helemaal wat je bedoelt. De lenzen die ik op de em1 gebruik zijn allemaal oude FT lenzen. Ik kijk nog wel eens naar de mooie pro mFT lenzen, maar afgezien van de veel betere AF snelheid nog geen reden gevonden om te investeren en switchen.Tarquin schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 00:35:
Wat doen jullie voor wide angle?
Ik heb een Laowa 7.5 f2.
Binnen het FT gamma heb ik zowel de 9-18 als de 12-60 SWD. In de praktijk pak ik eigenlijk nooit de 9-18. Ben simpelweg te lui/heb familie in de nek hijgen, en in het overlappende gebied is de 12-60 zooooo veel scherper.
Het is gewoon de combinatie van scherpte en flexibiliteit in range die de 12-60 zo ongeveer vastgelijmd aan de body heeft. Alleen als ik echt voor dramatische perspectief vertekeningen ga pak ik de 9-18, maar over het algemeen is 12mm voldoende.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Afwachten wat het wordt. Hopelijke is hij echt voor MFT ontworpen is en niet een lens die glas voor glas gelijk is aan een FF lens.
Als hij echt goed is moet hij het opnemen tegen de 40-150 en als dat niet de beste lens van het hele systeem is, staat hij in de top-3.
Een eigen ontwerp zou mooi zijn. Zou op 43 rumors en DPR ook wel veel rage opleveren van mensen die al enkele jaren bij hoog en laag met zekerheid claimen dat OM System geen eigen ontwerp afdeling meer heeft.Speedy schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:02:
Op 43rumors.com een eerste beeld van de opkomende pro lens, een 50-200/2.8. Aankondiging schijnt op 10 september te zijn en het lijkt geen re-brand te worden van een bestaande lens (zoals de 100-400, 150-600) maar een eigen ontwerp.
https://www.43rumors.com/...mm-lens-specs-and-images/
met een gewicht van 1075 gram ~200 gram zwaarder dan de 40-150
De prijs ligt met 3500 euro wel een (heel) stuk hoger, komende dagen zullen de reviews hopelijk uitwijzen of het inderdaad een stap vooruit is.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Maar wel een hele mooie toevoeging aan het OM System lens aanbod. De kwaliteit zal ongetwijfeld overeenkomstig de prijs zijn.
- sys64738
- Registratie: Oktober 2002
- Laatst online: 14-09 13:00
:strip_exif()/u/67404/C64.gif?f=community)
Voor de scherpte hoef je het niet te doen want die 40-150 is al nagenoeg perfect. 50mm extra is leuk maar zeker geen game changer en IS hangt heel erg van de situatie af. Vaak zijn mijn tele-onderwerpen toch in beweging en zit je sowieso al op snelle sluitertijden. Dan heb ik vaak genoeg aan de in body IS van mijn camera. Maar soms is de IS van mijn 100-400 Panna wel erg fijn moet ik bekenen, maar dan heb je het wel over andere diafragma's en bijna 3 keer het aantal mm..
Mooi dat er weer meer keuze is maar deze is dus ook niet voor mij.
[ Voor 5% gewijzigd door sys64738 op 09-09-2025 11:34 ]
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Kwa scherpte eens, de 40-150/2.8 is daar al prima. Ik ben vooral benieuwd naar de rendering, een iets aangenamere bokeh zou mooi zijn. Hier moet toch een stap gezet zijn gezien die lens al 10+ jaar oud is ondertussen.
Verder of dit met een teleconverter op 280mm een vervanger voor de 300/4 zou kunnen zijn. Dat dempt in ieder geval de prijs
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
En de officiele aankondiging met al wat reviews:
https://www.43rumors.com/...-50-200mm-f-2-8-pro-lens/
Prijs € 3500 ($3700) en vanaf 6 oktober verkrijgbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Speedy op 10-09-2025 08:34 ]
20.09.2025 Cameranu, Burger's Zoo Arnhem
21.09.2025 Cameranu, Oostvaardersplassen
26.09.2025 Ringfoto Meppel, Meppel
02.10.2025 Kamera Express, Amsterdam
03.10.2025 Kamera Express, Capelle aan de Ijssel
04.10.2025 Cameranu, Rotterdam
11.10.2025 Cameranu, Groningen
17.10.2025 Kamera Express, Almelo
18.10.2025 Cameranu, Urk
23.10.2025 Kamera Express, Arnhem
24.10.2025 Foto Kino Linders, Venlo
25.10.2025 Cameranu, Eindhoven
Registratie hiervoor kan via deze link (doorklikken naar de betreffende locatie):
https://events.eao.omsystem.com/firstlook-50200-europe
Algemene info: https://explore.omsystem....o-ed-50-200mm-f2-8-is-pro?
review MicroFourNerds: YouTube: OM System 50-200MM F2.8... does it live up to Big White's legacy?
[ Voor 4% gewijzigd door choogen op 12-09-2025 15:14 ]