Het vervolg hiervan: Ondertussen weer thuis, heb een blaasbalg gekocht, en daarmee geprobeerd. Als eerst in de koelkast gedaan mijn camera, en dat resulteerde inderdaad weer in het probleem. Met blaasbalg geblazen, en het probleem bleef, toen toch nog maar een keer ook iets harder ermee geblazen, en eerste foto daarna was succesvol, al klonk de sluiter wel een beetje traag. Degene daarna gingen feilloosSissors schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:16:
De sluiter van mijn oude en vertrouwde G7 heeft ietwat de geest gegeven. Of nou ja, oud? Zo oud is hij ook niet, en ik heb eens met moeite het servicemenu bereikt, en hij heeft 11k shutter count. Dus dat is allemaal niet zo oud.
Soms had ik het idee dat het geluid van de sluiter een beetje 'traag' klonk. En toen ineens na het maken van een foto, een wit scherm met de melding hem uit / aan te zetten. En dat werkte, behalve dat bij de volgende foto het weer gebeurde. De foto's zelf zijn wel gewoon gelukt. Gelukkig (gezien ik op vakantie ben), moest ik denken aan dat wat tragere geluid van de sluiter, en probeerde ik eens de elektronische sluiter: Daarmee werkte het feilloos. Vakantie iig gered.
Uiteindelijk blijkt het (primair) te gebeuren wanneer het koud is (onder de ~10 graden, dan vraag je je al af wat voor een verschil die paar graden maken). En na het een keer gereproduceerd te hebben weer en mijn lens eraf gehaald te hebben: De sluiter zat inderdaad dicht. En zet je hem dan uit / aan, en de sluiter gaat weer netjes open. Plus de sluiter maakt dus de foto wel gewoon, alleen bij het weer open gaan zodat je de zoeker weer kan gebruiken, faalt hij dus.
Ik heb wat gegoogled, en één iemand lijkt het te hebben opgelost door lucht ertegenaan te blazen. Ik heb momenteel geen blaasbalg beschikbaar, dus dat moet nog even wachten. Maar andere hier weleens tegenaan gelopen? Als dat het niet oplost komen mijn opties een beetje neer op of de elektronische sluiter blijven gebruiken (aan de ene kant lijkt die voor veruit meeste toepassingen prima te werken, aan de andere kant zit die mechanische er voor een reden op), of een andere G7 tweedehands kopen, of upgraden naar een G97 (IBIS, al kunnen niet al mijn lenzen daarmee overweg, en als primaire nadeel zwaarder dan mijn G7).
Daarna alleen nog de sensor bekeken, daar zat nu wel wat stof op. Meeste kon ik wegblazen, niet alles. Dus toen maar meteen de sensor cleaning VSGO kit gebruikt: Als eerst snap ik nu waarom een verkoper van Cameranu mij eerder keertje had verteld dat je prima de AFS-C kit kan gebruiken bij MFT: Los van het formaat van de sensor, de APS-C zou je in 1x over het glas voor de sensor kunnen halen, en de MFT is daar gewoon te klein voor. Dus als ik nu opnieuw zou kopen, zou ik lekker de AFS-C kit gebruiken. Anyway, sensor schoon weer (op één mini dingetje na, maar dat lukte ze bij CameraNu ook niet om weg te krijgen uit mijn hoofd, en je ziet er niks van).
Nog een test foto'tje maken uit het raam, en die was ronduit slecht
Onder de streep: Heb ik nu 100% vertrouwen erin dat het probleem met de sluiter is opgelost? Niet echt. Maar gezien de elektronische sluiter als workaround prima werkt als het weer zou gebeuren, houd ik het voorlopig hier maar op.
:strip_exif()/f/image/Hakn2ErmBrRkujLifcgkWcbf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j4ADnNJkQERV0TmXvnp0bwqi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FnPVFaqovFxbM5tcV1voLGXy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WWavPbxr3PGb2sXoXPQsZG15.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EQiUlSMUWsjAkG98Cibd6ybo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tk3rspqZuxXaDXzqPgINwDTT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gbly04igzPH2bKAleOAKjB3J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BCZYF4eftWwBrBGrTIVOmUoS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GUFY4kg5Vdm43jYMbUxaZlS9.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/oVbxn0P8Gi0tIR4PkyTQpH0r.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HFbSzfAyYkoGJ8byOOx4L3xD.jpg?f=fotoalbum_large)