Ik ben inmiddels behoorlijk gewend geraakt aan Panasonic Lumix camera’s en fotografeer al ongeveer sinds 2011 met Panasonic.Retrospect schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:59:
[...]
Panasonic heeft de S9 gemaakt, ik hoop dat als die aanslaat ze ook een MFT versie maken.
Verder is de Pen E-P7 nog niet zo oud en behoorlijk compact. Gisteren ook eindelijk de OM-3 in handen gehad. In het echt best compact te noemen. De OM-5 II is ook niet bepaald groot te noemen. En qua objectieven is er gewoon al heel veel keuze als je van compact houdt.
Hoogtepunten voor mij zijn de GX7, GX9 en de LX10 (maar deze is inmiddels helaas vrijwel onbruikbaar geworden door stof achter de lens).
Sinds de release van de Panasonic G100 in 2020 is er eigenlijk geen echt nieuwe compacte m43 camera meer uitgebracht door Panasonic.
Dat vind ik zonde. De vraag naar modellen als de GM5, GX80 en GX9 lijkt toe te nemen op de tweedehandsmarkt.
Je zou denken dat er dus nog steeds een markt is voor compacte camera’s die niet vol zitten met high-end functies, maar juist gericht zijn op eenvoud, draagbaarheid en plezier in fotografie.
Ik ben op dit moment niet per se op zoek naar een opvolger voor mijn GX9. De 20MP sensor voldoet prima, en in combinatie met scherpe lenzen zoals de Panasonic Leica 15mm f/1.7 en de m.Zuiko 60mm f/2.8 levert hij nog altijd uitstekende beeldkwaliteit. Het zou alleen jammer zijn als hier het verhaal eindigt.
Als ik ergens wel een upgrade in zou willen, dan is het de autofocus (vooral voor dierenfotografie).
De GX9 heeft bijvoorbeeld geen AI-herkenning voor bijvoorbeeld vogels. Maar ik gebruik mijn Panasonic 100–300mm eigenlijk nauwelijks meer omdat de beeldkwaliteit duidelijk achterblijft bij de eerdergenoemde lenzen.
Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro
:strip_exif()/f/image/TOZnZ72Dv6frvL7Z0ziXFDoH.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/0jX9CCdYh5SqVyldsTDbFcsR.jpg?f=fotoalbum_medium)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3JMqQW6Dm8PDtnHp775F82LZ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LdcITJVXtzJ7aBTXM1i77xMh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IYxVB93EFIoOw4yfvW5WBfU4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YqvZIYbtcht8aWckA0gBxhLH.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/g3JWRCxOcRzY34KAt0LnYacZ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vEPG6AygV6A8Y26BreP885bm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3iAbIe3r79tx4qzRp0lUIVGE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ShMHh9PykceRaY3GolNwwbY2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wqRWuQBaVULDgctaIgPxhoQ9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xFj51ewIN6T4Aj6dSPk88Uiq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/edbkZmrIFYG54xRAoYD7g9PL.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Blt9yyOS046aVjQy82TrCxrS.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9Du8rc9S1A7EPJ1eqeU3kmGm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vOsGunKKqrBrtM9iA5BZAnb0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V8rro8DPoibv9MCLl2XeLpHj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ujjey3kEyJZnAi45Uu7eyyyh.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yl77mR9ZQ69k7ygL3xd1I9w5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aSSLC6RwcUTZCvdBcR6B9CLF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ay7XB9OtSIKRUA9u2Qyt0xKK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KaY0ccBPeOkIZfRy2dOqjf2o.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OZgXLu8GYWMPAPPjdrVDs3rn.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dUfv7crJPPgmBwsNLZgPoSkF.jpg?f=fotoalbum_medium)