Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 18:50
Kevinns schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat je er heel blij van wordt. Ik heb laatst mijn E-M10iii vervangen met een E-M1ii, ook vanwege de CAF i.c.m. kinderen. Een wereld van verschil, veel trefzekerder en SNEL. Verwacht alleen niet teveel van de object herkenning. Misschien is het met de iii verbeterd, maar op de II is het niet te voorspellen wanneer hij een gezicht gaat herkennen of niet.

Glas is trouwens ook belangrijk als het gaat om focussnelheid. Die pro lens heb ik ook en doet het goed. De 40-150pro is helemaal bizar snel. Daarnaast heb ik nog een 25mm panaleica, die is duidelijk trager maar alsnog veel beter dan met de E-M10iii.
Ik ben ook meer van het single focus point schieten en dan framen. Iets wat ik over heb gehouden van mijn 6d. ;-) Maar voor CAF is dat wel fijn als dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:10
Zo eerste probeersel in Wageningen defilé fotos en video moet nog de settings en bediening finetunen maar ben niet ontevreden over de eerste ervaring. Er zitten zó veel mogelijkheden op die je optimaliseren moet dat ik maar een studie op papier er van maak.
Ik moet de 385 dikke handleiding nog uitprinten.
Maar ik had bij m'n g80 de FN11 als toggle touchescreen off on. Zodat m'n neus niet perongeluk focus verlegde :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11_7y7omHcm3eYpCR0o4CXwrT9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86kBWVoJxtK6xpA61LuDFMQE.jpg?f=fotoalbum_large ideale plekje voor die functie.

Nu probeer ik bij m'n G9 ook die functie toe te voegen. ( in mijn menu lukt t wel maar bijv. FN18 onderste van t wiel wilde ik programeren voor touch off on. Komt niet in de lijst voor.
Kan ik dus niet kiezen. In de screen FN's natuurlijk niet handig want die bedien je via touch screen en uit is niet kunnen bedienen....

In de G9 is het midden knopje alleen fysieke lock pasm

Wie gebruikt die functie en met welke FN buttons?

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 05-05-2025 20:04 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Nog een luxe probleem die misschien ouders met pubers/jongvolwassenen ook hebben.
2 m43 body's en 1 line up van lensen....
Papa heeft geupgrade en de oude gehouden onder t motto zoveel brengt t niet op en kan hij/zij die gebruiken.
Gister beide lekker bezig.
Hij met de g80 14-140mm glue'd aan de body.
Ik g9 met 12-60mm 100-300mm en de 35-100mm f2.8.
Met parades niet zo handig.
De 35mm betekend te ver weg moeten staan dus iedereen staat voor je neus.
12-60mm betekend beperkt in range.

Ik heb wat reviews bekeken van de olympus 12-200mm en die valt toch als consumeren een beetje kort ten opzichte vd 14-140mm
(Die is in t algemeen gewoon scherper/gedetailleerder.)

Leica's 50-200mm f2.8-4 is me te duur.
12-100 van olympus is te kort (los vd prijs) om bij de 12-60mm te hebben side by side in je tas.
De 45-200mm van lumix is al geprobeerd en daar heb ik de 100-300mm ii voor gekocht uit teleurstelling.( ooit hoop ik die om te kunnen ruilen voor de 100-400mm leica als de prijs een beetje leuk is in de 2de hans markt.)

Om nu nog een 14-140mm te kopen is eigenlijk niet m'n bedoeling maar er zijn volgens mij geen alternatieven.

Als walk around aim and shoot lens is hij onovertroffen.
Ideeën? Zie ik een lens over t hoofd?
Komt er een opvolger van de 14-140mm ala de 12-200mm van olympus maar dan kwa scherpte on par met de 14-140mm?
Het moet eigenlijk de 14-140mm vervangen. Zodat de g80 en 14-140 een beetje een paartje zijn.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17
@copykat Ik zou persoonlijk voor de 12-100mm gaan. Duur maar goede kwaliteit en lichtsterker. Maar het blijft kwestie van compromissen natuurlijk. Uiteindelijk willen we allemaal een 12-400mm F1.8 van 600 gram voor rond de 500 euro. :+

Volgens mij heb je je eigen vraag al beantwoord. Voor jou is de 14-140 de ideale lens en als je vaak samen met zoonlief gaat fotograferen, zou ik gewoon lekker een 2e 14-140 erbij nemen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43

koboy

Heb een idee voor een icon

copykat schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:28:
Nog een luxe probleem die misschien ouders met pubers/jongvolwassenen ook hebben.
2 m43 body's en 1 line up van lensen....
Papa heeft geupgrade en de oude gehouden onder t motto zoveel brengt t niet op en kan hij/zij die gebruiken.
Gister beide lekker bezig.
Hij met de g80 14-140mm glue'd aan de body.
Ik g9 met 12-60mm 100-300mm en de 35-100mm f2.8.
Met parades niet zo handig.
De 35mm betekend te ver weg moeten staan dus iedereen staat voor je neus.
12-60mm betekend beperkt in range.

Ik heb wat reviews bekeken van de olympus 12-200mm en die valt toch als consumeren een beetje kort ten opzichte vd 14-140mm
(Die is in t algemeen gewoon scherper/gedetailleerder.)

Leica's 50-200mm f2.8-4 is me te duur.
12-100 van olympus is te kort (los vd prijs) om bij de 12-60mm te hebben side by side in je tas.
De 45-200mm van lumix is al geprobeerd en daar heb ik de 100-300mm ii voor gekocht uit teleurstelling.( ooit hoop ik die om te kunnen ruilen voor de 100-400mm leica als de prijs een beetje leuk is in de 2de hans markt.)

Om nu nog een 14-140mm te kopen is eigenlijk niet m'n bedoeling maar er zijn volgens mij geen alternatieven.

Komt er een opvolger van de 14-140mm ala de 12-200mm van olympus maar dan kwa scherpte on par met de 14-140mm?
Het moet eigenlijk de 14-140mm vervangen. Zodat de g80 en 14-140 een beetje een paartje zijn.
Je zegt dat een g80 niet zoveel opbrengt..... Nog een g80 voor de 35-100 of 100-300 er bij? Dan lekker profi met twee bodies lopen.....
Mis je het stuk boven de 100mm, of heb je een klein gat van 60 naar 100 mm, maar daar is denk ik wel omheen te werken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@sys64738 Ik heb tijdje geleden die keuze gemaakt tussen de panaleica 35-100mm f2.8 en die oly 12-100mm
Weet niet meer precies waarom de panaleica het geworden is maar vermoedelijk volgens de
Prijs beschikbaarheid op marktplaats
Interne zoom.
Dual is2
Gewicht en formaat.

Paard in kont kijkend ja dan was de 12-100mm als bij lens slimmer geweest.
Dan was alleen de leica 12-60 ook overbodig op de dual is2 na dan.

@koboy Ik heb al 2 body's ik leen alleen er eentje uit aan m'n zoon totdat hij z'n gewenstr FF R8 gekocht heeft. :P

Misschien zoekopdrachten 14 140 en 12-100 doen kijken wat t prijs verschil is......
* copykat moet wel weer even sparen voor deze aanschaf m'n hobbygeld is weer verdampt door de G9 aanschaf.

Update marktplaats scan , de 12-100mm is 800 euro ..... en de 100-400mm leica asph
ook..
De 50-200 leica is nog een fractie duurder...900 euro.. de 14-140mm 3.5-5.6 moet je wel even goed opletten er zijn nu 3? modellen welke aangeboden is.
Oudste . Mijn huidige en de wr versie.
Prijzen variëren van 300 tot 475 isch.

[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 07-05-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

@copykat maar 2?
Hier in huis zijn er 3 bruikbare, plus nog een echt antieke 4/3.

Beseft je zoon hoeveel zwaarder die FF lenzen zijn? Maar ach, zijn rug is nog jong ;)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
koboy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:17:
@copykat maar 2?
Hier in huis zijn er 3 bruikbare, plus nog een echt antieke 4/3.

Beseft je zoon hoeveel zwaarder die FF lenzen zijn? Maar ach, zijn rug is nog jong ;)
Ja z'n beste vriend heeft een FF schoorsteen gekocht en hij kan de crop versie, Canon apsc, overnemen en die is al zwaar.

Weet even niet de types.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 20:17
ik wilde zeggen "en de 40-150 2.8 van Olymus dan?" maar ik lees nu dat je juist onder de 35mm wat miste.
ik combineer die met de 12-40 2.8 en dan een laowa 7.2mm voor de onmogelijke hoeken.
Maar misschien dat er op de lens map van olympus nog wat staat?

https://explore.omsystem.com/nl/nl/lens-roadmap

Ronald van Doorn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:31
Wat betreft die 40-150 2.8, ik vind ‘m nog steeds geweldig <3 . Valt in de categorie ‘kost wat maar dan heb je ook wat’.

We hebben een nestje koolmeesjes in de tuin. Deze lens in combinatie met E-M1 II met ProCap is super:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lbhaq_mNM6bnktXVXYzn5M6hWfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyXkDRHmSTrQZtFFzRseZq1U.jpg?f=fotoalbum_large
150mm, 1/2500s, f2.8, ISO 2500.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
Zodeknetter!
Gister impulsief een bod gedaan.
Laag maar ach wie weet....
Bijna nieuwe oly zuikio ed 12-200mm (kwa uiterlijk) voor een bedrag waar ik geen buil aan kan vallen.
Binnenkort gaat hij mee op een tripje kijken hoe hij het houd tegen m'n 14-140mm.

Tuurlijk pro's en leica's zijn beter maar ook stuk duurder.
Bevalt t niet kan hij weer op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Kleine schrik met de zoom actie.
Bij 100mm naar 200mm zit er een weerstand hikup. :X
Tevens is de zoomactie zwaarder/stroever dan m'n lumix lenzen.
(Was gebruikt als studiolens dus misschien moet hij nog "inslijten".)
De AF is ook iets trager zeker aan de 200mm kantwat logisch is wegens de pana-oly connectie . Geen DFD. Iets terug halen in focus brengen en door zoomen weer focus lost dat op. Laten we zo zeggen het is geen actie lens op een Panasonic body. Misschien wel op een olympusbody.

Even flink wat reviews gekeken om mn eerste ervaringen te staven als type of alleen mijn lenservaring en die hik up weerstand is niet alleen mijn lens maar blijkbaar de eigenschap van de frontlens travelgears bij deze lens. Ook spreken ze van een parabolische lens travel vs mm. Laatse 100-200mm is steep.
Geen probleem wat voorbij 100mm is de stap naar doorzoomen toch vaak.grote stappen gauw thuis. Wat grappig is dat die weerstand hikup zich verplaatst naar de 12mm kant als je de camera naar beneden richt. Horizontaal en vertikaal omhoog is het aan de 100mm/200mm kant.
Ander al bekent irritasiepuntje is de tegengestelde zoomrichting.. elke keer start ik de verkeerde kant op. :F

Deze gast laat overigens nette image zien van real live objecten.
YouTube: Olympus Photo-experience 16 Zuiko 12-200 Lens

Als general walk around lens is het zeker een leuke optie. F1 of ander snel spul ga ik eind mei achter komen. 😅

* copykat vind het nogsteeds jammer dat Panasonic niet de handschoen op gepakt heeft en hun versie van deze lens hebben gemaakt. Net als de olympus 14-150mm en de lumix 14-140mm.
Die 45-200mm bearcan gewoon niet meer maken en die vervangen voor zo'n zelfde "superzoom" want die lengte zoom range heeft DFD nodig om niet te gaan hunten of error no Focus geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
klein vraagje betreffende extra batterijen kopen. ( om nu overall een nieuw topic voor te maken.. :) )
ChiliPower DMW-BLF19E Panasonic USB Duo Kit - Camera accu set

Wat gebruiken jullie?

Deze klinkt betrouwbaar als in gaan niet raar doen in je camera.
maar tja ik vind eigenlijk weinig real life reviews over de blf 19e laders.
ik heb voor de g80 ook zo'n dual setje met accu's en ze zijn iets sneller leeg maar als lader met usb mogelijkheid ideaal als even onderweg nog wat accu's laden omdat je vergeten bent dit voor te bereiden.
verschil is de 2 tegen 4 pins lader, vaak is dat load balancing (uitlezen accucel lading).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Met deze heb ik geen ervaring. Ik heb wel ervaring met een zeer goed beoordeelde 3rd party accu voor mijn toenmalige e-m10iii. Die heeft het 5 jaar super gedaan, om daarna plotseling klem te zitten in het toestel. Gelukkig was ik er vrij vroeg bij: de accu zat nog maar een week erin en met wat gepast geweld kon ik ‘m er nog uit peuteren. Als het langer had geduurd dan was het een ingewikkelde reparatie geworden.

Samengevat: ik gebruik indien mogelijk originele. De voordelen van 3rd party wegen wat mij betreft niet op tegen de eventuele ellende. Als je niet zo gehecht bent aan het toestel dan is het een makkelijkere keuze…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartOtten
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
Ik ben tevreden over mijn ChiliPowers. Geen ervaring met de USB variant, maar qua cellen doen ze het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik had ook nog even gekeken naar de wondere wereld van 3th party accu's, en ben toen gewoon voor optie B gegaan: opladen via usb, met een powerbank.

Action 20000mah powerbank voor 15 euro of iets in die richting en gaan met die banaan. Kleinere powerbank werkt natuurlijk ook.

Natuurlijk niet dé oplossing voor als je constant foto's maakt of filmt, dan wil je rap kunnen wisselen, maar prima om even snel wat bij te laden als je van plek naar plek loopt, of als je ff een pauze houdt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@BartOtten ik vind vooral de originele lader mega traag 2,5 uur per batterij.
vandaar die dual charger. die ook op de auto stekker kan. of op een powerbank.

@RobinHood ook een goed idee opzich.
misschien in combi met die Chilli power charger.
ik heb 4 batterijen overgenomen
1 panasonic 1 duracel en 2 onbekend.
Dus het gaat me vooral om meer flexibel zijn met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ja die usb aansluiting in de accu zelf lijkt me ook ideaal. Dat is helaas voor mijn camera niet te krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Kevinns schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:54:
Ja die usb aansluiting in de accu zelf lijkt me ook ideaal. Dat is helaas voor mijn camera niet te krijgen :(
je kan bij sommige modellen de accu opladen via de camera dus de usb aansluitng vd camera niet de accu zelf.

mijn G9 kan dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
copykat schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:15:
[...]

je kan bij sommige modellen de accu opladen via de camera dus de usb aansluitng vd camera niet de accu zelf.

mijn G9 kan dat ook.
Helaas is mijn E-M1 ii een generatie te oud voor dit soort nieuwigheden. De iii kan dat wel, en daarvoor kan je ook usb-c accu’s krijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
copykat schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:33:
@BartOtten ik vind vooral de originele lader mega traag 2,5 uur per batterij.
vandaar die dual charger. die ook op de auto stekker kan. of op een powerbank.
Ik ben blij met traag laden. Beter voor de batterij. Heb 4 stuks dus het moet gek lopen willen ze allemaal leeg zijn. Vandaar de Chili’s; net wat goedkoper dan de originelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
BartOtten schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 01:15:
[...]

Ik ben blij met traag laden. Beter voor de batterij. Heb 4 stuks dus het moet gek lopen willen ze allemaal leeg zijn. Vandaar de Chili’s; net wat goedkoper dan de originelen.
Ik neem aan dat de dualslot ook niet supersnel laad gezien z'n max Ampere. Maar ik heb t setje besteld. Nu heb ik weer 3 laadpunten/4 met de camera, tegelijkertijd.
Hoef ik niet een hele avond er aan te denken of ik naar de volgende batterij moet bij vol.😅
Net ff gekeken wat t andere merk is Keenstone die heb ik 2x.
We gaan dit weekend 3 dagen "schieten" dus dan kan ik mooi de "durabillity" van de batterijen testen.
Van de gene die ik met de camera gekregen heb en deze nieuwe. En ik heb wat beschermdoosjes besteld wat ik vind zo onbeschermd in de gordelzakjes van m'n rugzak toch een beetje icky. Die doosjes zijn redelijk vocht dicht en beschermen meteen de contactpunten tegen aanraking van geleidende dingen.

Volgende koopdoel is een 100-400mm leica...
Maar nu even niet hobby geld is op... :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kevinns
Kevinns schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:11:
Wat betreft die 40-150 2.8, ik vind ‘m nog steeds geweldig <3 . Valt in de categorie ‘kost wat maar dan heb je ook wat’.

We hebben een nestje koolmeesjes in de tuin. Deze lens in combinatie met E-M1 II met ProCap is super:
[Afbeelding]
150mm, 1/2500s, f2.8, ISO 2500.
Ze zijn uitgevlogen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUMWdg9WGdI3SXZxcU_kAY6MQJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruZUDhwdT7N1XGwbXh96d0Hs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
Zo 2 dagen geschoten.
G9 met 12-200mm, g80 met 14-140mm en 100-300mm.
Gister dan toen t droog was.
G9, heerlijke camera je merkt echt verschil met AFC ten opzichte van de g80.
En de minimum sluitertijd instelling die had ik echt gemist bij de G80
( daar moest ik naar Manual met I-iso of Shutter prioriteit en auto Aperture met I-iso en dan af en toe te kleine DoF accepteren.
Wat ik weer mis bij m'n G9 is m'n touchscreen uitschakelen inschakelen knopje. Dat knopje is nu een lock voor de pasm wiel.
Die 12 tot 200mm maakt t close up en vervolgens meteen circuit schieten een stuk makkelijker.
Ook even met de andere twee lensen geschoten. En de g80 met de 12-200mm
Nu ik 2 dagen heb lopen long range 100mm-200mm en 300mm is de leica 100-400mm toch wel interessanter geworden.
( eerst weer sparen.)
Thuis eens kijken hoe de foto's zijn geworden.
T verschil in grote tussen de g80 en g9 merk ik eigenlijk alleen in m'n culmann rugzak
M'n camera zijvak is nu net ff te klein voor t goede. Past wel maar t is proppen.
De feel en grip en ergonomie vd g9 is zoveel beter dat het formaat en gewicht niet terzake doen.

Morgen nog 1 dag, hopelijk is t dan wel even droog. ( vandaag was echt een weather seal test. Motregen of regen. Achter elkaar.)
Had met elastiekje en een stukje water wetende stof een lens schacht bescherming gemaakt zodat t water niet continu op de lens kwam.
Moet eigenlijk een echte regen hoes kopen ondanks dat het setje weather sealed is. Wat de hele tijd nat worden vinden die lensen toch minder leuk.
De boel in een koude slaapkamer even laten "wennen" zodat er geen condens ontstond in de lensen door t temp verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Kevinns schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Helaas is mijn E-M1 ii een generatie te oud voor dit soort nieuwigheden. De iii kan dat wel, en daarvoor kan je ook usb-c accu’s krijgen :X
ik zat te zoeken naar kleinere beschermdoosjes en liep tegen dit op:
https://photogear.co.nz/s...-pan-dmw-blk22-dmw-blf19/
ze hebben dus ook usb-c onboard oplaadbaar dus uit de G9 en zonder aparte laadslede.

dat wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
copykat schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:24:
[...]

ik zat te zoeken naar kleinere beschermdoosjes en liep tegen dit op:
https://photogear.co.nz/s...-pan-dmw-blk22-dmw-blf19/
ze hebben dus ook usb-c onboard oplaadbaar dus uit de G9 en zonder aparte laadslede.

dat wist ik niet.
Ja precies dat bedoelde ik. Lijkt me echt super handig op reis. Maar helaas, niet voor mijn camera beschikbaar voor zover ik kan vinden.

Dit is wel de definitie van een first world problem haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Kevinns schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:53:
[...]

Ja precies dat bedoelde ik. Lijkt me echt super handig op reis. Maar helaas, niet voor mijn camera beschikbaar voor zover ik kan vinden.

Dit is wel de definitie van een first world problem haha.
zie mijn FUUUU moment

Dan is zo'n accu inderdaad ideaal...... voor mn zoon dan :+

mijn huidige first world problem is dat ik 6! accu';s heb nu voor mn g9. 1 originele, 1 Duracel third party dit zijn goede die lang mee gaan en twee eh Keenstones die volgens mij vrij snel leeg gingen.
een losse dual lader versus de 2 accu's met duallader was prijstechnisch zinloos om de 2 extra accu's er niet bij te nemen. dagje bursten is 2 accu's en filmen meer dus nu hoef ik niet elke dag de lader te pakken.
:*)

Toekomstige firstworld problem, mn rugzak is te klein geworden voor mn lenzen en camera's en toebehoren.
ik heb nu deze rugzak vooral de zijvakken in de gordel zijn niet bij elke rugzak voor camera's te vinden en die vind ik handig.( mn accu's bijvoorbeeld er in.)
maar die neverending nattigheid deed me besluiten om van die vochtwerende doosjes te kopen. zodat de polen niet kortgesloten worden als mn rugzak nat word en doorslaat. nadeeltje mn zijvakken zijn te klein voor de doosjes... |:(

deze type rugzak is wel ideaal, helm plek kan ook dienst doen als jas/trui prop plek als t warm word.
boven deel is vrije ruimte voor je lunch of zo.
eigenlijk zoek ik nu een 400 versie van dit model,
( voorals mn in de toekomst misschien te kopen 100-400mm lens er in moet :*) :9~ )

ok vooruit 600 is ook goed:
https://fotolooman.nl/cul...fqzpknPx7uQRDP2G8dD6SvU92

handige twee in een set. schoudertas en rugzak... hmm kijken of ik hem kan bekijken ergens...

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 26-05-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

@copykat die ULTRALIGHT sports DayPack 600 is met 1850 gram wel 750g zwaarder dan de 300 die je nu hebt, is toch fors.
En zou met zo’n zijvak voor toegang tot de camera toch altijd bang zijn dat iemand het vak snel openritst en er met je camera vandoor gaat. :X Het zit toch achter je buiten je zichtsveld.

Zelf heb ik de LowePro Whistler Backpack 350 AW II fotorugzak gekocht:
LowePro Whistler Backpack 350 AW II
Vak zit aan de achterkant dus kan je camera er in elk geval niet uit door een rits open te maken.
Super stevig ding ook en handig in de delen maar met 2650g ook veel te zwaar om mee rond te lopen. :N

Is meer een tas voor transport en opslag, niet om mee te wandelen. Iets waar ik pas later achter kwam.
Gebruik nu mijn gewone Northface Vault rugzak maar zoek nog een lichte camera rugzak, die 300 ziet er wel goed uit op het zijvak na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ben zelf als opberg/transport/natuurtas super tevreden met mijn Tamrac Expedition 5: Comfy, ruim voor de camerameuk, ruim voor extra's, zit goed in elkaar, schreeuwt niet direct cameratas, en omdat ze inmiddels knap oud zijn, kosten ze praktisch niks op marktplaats :P

Beetje het idee als die Cullman 600, maar dan nog wat praktischer, en lomper. Maar door de enorme padding overal merk je het gewicht niet echt.

Twee weken terug ook voor weinig een Thinktank retrospective 7 voor een hele mooie prijs op de kop kunnen tikken, da's leuk voor als ik met net wat minder lenzen op pad ga, of niet met zo'n monster van een rugtas in een stad wil lopen :P Ding ziet er uit als een oude legerpukkel, dus opvallen doet hij ook niet.

Had óok nog een Kata schoudertasje gekocht, maar die is eigenlijk toch wat te klein, body met de 40-150, en dan los de pancake en de 30mm macro past, dus leuk voor al het moderne spul, maar ik kan niet denken "geen macro vandaag, ik neem een m42 mee", want geen enkele gaat passen, veel te lomp. Gaat dus denk ik naar mijn zus.

@Vliegvlug dat je geen zijvakken wil snap ik, ben er ook echt geen fan van, het is inderdaad vooral handig voor het dievengilde lijkt me.

Als ik ergens foto's wil maken, hangt mijn camera om mijn nek zolang tot ik weet dat ik echt klaar ben, dan maakt mij weinig uit dat het net even wat meer werk is om 'm in een "normale" rugtas te proppen.

Maar, ieder zijn of haar workflow natuurlijk, ik doe ook vast dingen waarvan andere mensen gillen dat het onhandig is :P De houtje-touwtje oplossing met de powerbank is er vast zo'n 1.

Laatst ook ook nog nog een 28mm Panagor lens uit de jaren 70-80 op de kop kunnen tikken, ding is echt in nieuwstaat, compleet met leren lenshouder en een originele metalen lenscap. Ook natuurlijk direct foto's mee gemaakt, komt heel wat moois uit. Minder "vintage" dan een Helios, maar toch meer charme [lees: kleurfouten, schitteringen, zachtheid] dan een moderne lens.

Peaking is wel lastig ermee, die zit er behoorlijk naast soms, zelf goed kijken of iets in focus is is echt nodig. Best wel wat potentieel mooie foto's kunnen weggooien omdat de focus echt verprutst was. Moet er echt meer mee oefenen dus.

Komende zondag is een workshop fotografie van Staatsbosbeheer relatief in de buurt, zit eraan te denken om eens te kijken of dat wat is. Misschien leer ik toch nog wat, en het lijkt me sowieso wel leuk om eens wat te doen met anderen die de hobby delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Vliegvlug schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:03:
@copykat die ULTRALIGHT sports DayPack 600 is met 1850 gram wel 750g zwaarder dan de 300 die je nu hebt, is toch fors.
En zou met zo’n zijvak voor toegang tot de camera toch altijd bang zijn dat iemand het vak snel openritst en er met je camera vandoor gaat. :X Het zit toch achter je buiten je zichtsveld.

[Afbeelding: LowePro Whistler Backpack 350 AW II]
Vak zit aan de achterkant dus kan je camera er in elk geval niet uit door een rits open te maken.
Super stevig ding ook en handig in de delen maar met 2650g ook veel te zwaar om mee rond te lopen. :N

Is meer een tas voor transport en opslag, niet om mee te wandelen. Iets waar ik pas later achter kwam.
Gebruik nu mijn gewone Northface Vault rugzak maar zoek nog een lichte camera rugzak, die 300 ziet er wel goed uit op het zijvak na.
hmm ja das best veel.
op zich voldoet deze rugzak nog prima al is mn lensenvak een beetje overvol.
de basis setup is wel wat ik fijn vind.
onderzijde camera gear, ( zij insteek is niet persee iets wat ik moet hebben maar nu gooi ik 1 schouder los , rits open en pak mn camera met mn start lens. achter ingang is het toch op de grond leggen.)
voldoende kleine opobergplekken om niet 1 hoop te grabbelmodus te hebben.
voldoende waterdicht en een aangekoppelde regenhoes voor de echte regendagen. ( Al heb ik nu van de action een poncho gevonden die je meerdere keren kan gebruiken en over je rugtas kan hangen. dus werkt ook. en beter want je rug zijde blijft ook droog)
bovenste deel is vooral voor die dag persoonlijke spullen
maar hij is nét ff te klein aan t worden als grab en wandel zak.
nog maar even zoeken, gelukkig is die rugzak dicht bij te bevoelen, misschien heeft die winkel nog alternatieven.
ik koop alleen als het alle boxen aantikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Ik gooi al m’n spul in een wikkeldoek los in een Osprey daypack, samen met de boterhammen en waterflessen van de kinderen. Heel profi :P

@copykat ik kan die forum links van jou niet openen… Ben wel benieuwd in die waterdichte accu-doosjes want ik herken het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
Kevinns schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:11:
Ik gooi al m’n spul in een wikkeldoek los in een Osprey daypack, samen met de boterhammen en waterflessen van de kinderen. Heel profi :P

@copykat ik kan die forum links van jou niet openen… Ben wel benieuwd in die waterdichte accu-doosjes want ik herken het probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG-pX5k5HV0fMeF1Dg-5cl16Tns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mld13LeWKm4BdKrQHCEW9LnD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYtBUzGg4O2MgYuyNfyMJfUTTAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lpxvu2geG0gguNlw3DaNPn6F.jpg?f=fotoalbum_large
ughe temu ughe :$

mn FUUUUU moment was dat mn zoon de lader vergeten was voor mn g80.
en we gingen drie dagen auto's fotograferen in Spa..... gevalletje puber en chaoot en denken dat hij eh altijd mij kan gebruiken als failsafe. (vandaag en gister verslapen... te laat op school want "wekker deed t niet" tja als ik zelf werk gooi ik zn deur open om 07:30 en roep moet je er uit?
nu deed ik dat om 08:30 omdat ik vrij ben.... tja kids _O-

* copykat is met hem heen en weer gereden omdat anders zijn hele weekend in t water viel. :X :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Is er iemand bekend met de termen retailversie en bulkversie die worden vermeld bij de OM System ED 12-40mm F2.8 II Pro? Wat is het verschil daartussen?
uitvoering: OM System M.Zuiko Digital ED 12‑40mm F2.8 Pro II (retail)
uitvoering: OM System M.Zuiko Digital ED 12‑40mm F2.8 Pro II (bulk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

choogen schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:29:
Is er iemand bekend met de termen retailversie en bulkversie die worden vermeld bij de OM System ED 12-40mm F2.8 II Pro? Wat is het verschil daartussen?
Als ik me niet vergis heeft dat met het type verpakking te maken. De retail heeft volledige verpakking, de bulk, weet even niet of daar überhaupt een doos bij zit, of dat dat een eenvoudige doos is, minder 'luxe'.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Aha, dat klinkt wel aannemelijk. Dank voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
choogen schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:29:
Retail is voor losse verkoop.
Bulk is voor maken van body plus lens sets.
Winkels kopen vaak x body's en gelijk aantal bulk lenzen.
Ik denk dat de QC op beide lenzen het zelfde is maar de afwerking van de verpakking minder is .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

copykat schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Retail is voor losse verkoop.
Bulk is voor maken van body plus lens sets.
Winkels kopen vaak x body's en gelijk aantal bulk lenzen.
Ik denk dat de QC op beide lenzen het zelfde is maar de afwerking van de verpakking minder is .
Volgens mij is het eerder andersom: winkel koopt kits met lens in, en als een klant dat alleen de body wil krijgt die de mooie doos mee. De lens gaat dan als "bulk" met wat korting de verkoop in

"Bulk" lenzen kom je ook alleen maar tegen met lenzen die OM-System (of CaNiSoPa) in kitvorm uitlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@koboy kan inderdaad ook ik weet dat bulk lenzen bij kits/sets horen.
En of ze body en bulk kopen of samengestelde kits waar ze de lens uit halen bij losse body verkoop is een beetje om t even. Resultaat is t zelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Website 43rumors meldt dat er mogelijk op 17/18 juni een opvolger van de OM-5 gepresenteerd gaat worden op de B&H BildExpo in New York. De OM-5 Mk.II zou ook een stacked sensor aan boord hebben. Hopelijk komt dit model ook met de nieuwe OM menustructuur, een USB-C aansluiting en een verstevigde tripod-aansluiting op de onderkant (schijnt nogal kwetsbaar te zijn).
https://www.43rumors.com/...on-june-17/#disqus_thread

Deze OM-5 Mk.II zou dan wel behoorlijk snel volgen op de OM-3 die eerder dit jaar uitkwam, dus misschien is het niet meer dan een gerucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
choogen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:07:
Website 43rumors meldt dat er mogelijk op 17/18 juni een opvolger van de OM-5 gepresenteerd gaat worden op de B&H BildExpo in New York. De OM-5 Mk.II zou ook een stacked sensor aan boord hebben. Hopelijk komt dit model ook met de nieuwe OM menustructuur, een USB-C aansluiting en een verstevigde tripod-aansluiting op de onderkant (schijnt nogal kwetsbaar te zijn).
https://www.43rumors.com/...on-june-17/#disqus_thread

Deze OM-5 Mk.II zou dan wel behoorlijk snel volgen op de OM-3 die eerder dit jaar uitkwam, dus misschien is het niet meer dan een gerucht...
Ik vraag me af of er nog een opvolger van de E-M10 komt. Ik vermoed dat de OM5II die rol overneemt. Niet dat die goedkoper wordt, maar het is straks wel de goedkoopste in de line up.

Als de OM5II ook de gestackte sensor krijgt, zal er op een aantal andere gebieden ingeleverd moeten worden. Ik verwacht daarom opnieuw een 2,36M EVF en een plastic body. Het zou me niks verbazen als ze dezelfde body weer opnieuw gebruiken. Verbeteringen zitten dan in de nieuwe UI en sensor. Mogelijk wordt de AEL/AFL knop de CP knop, zoals bij de OM3. Meer verwacht ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
Ik ben benieuwd. Eigenlijk vind ik het niet kunnen als ze letterlijk dezelfde body zouden doen.

Verstevigen in de bodemplaat zijn nodig.
De vorm is goed alleen dat breken bij de statief mount moet echt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Vliegvlug schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:03:

[Afbeelding: LowePro Whistler Backpack 350 AW II]

Zo ik heb vandaag even de Cullmann ultralicht 600 bekeken. Das t niet. Die binnen fototas is alles. Je moet dus alles via de zijkant pakken ook je wissellenzen. Geen rearside rits.

Toen kwam hij aanzetten met de lowepro bp 450 aw
uitvoering: Lowepro Flipside Trek BP 450 AW Grijs, Groen

2x zo duur.
Tikt wel veel boxjes aan
Geen zij opening. Wel goede boven invulling voor je dagspullen.
Ziet er niet uit als schreeuwt CAMERA!!!!rugzak.

Is dit de grote broer van jou 350?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:09
De OM-5 II is aangekondigd. Weinig nieuws, wel nieuwe body, USB-C en de nieuwe UI van de OM-1.

YouTube: Meet the new OM SYSTEM OM 5 Mark II | Adventure. It's in our nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Die OM-5ii is wat de originele OM-5 (minstens) had moeten zijn. Op zich is het een begrijpelijke stap in de lineup met OM-1 en OM-3, maar een tweedehandse OM-1 is wat mij betreft een veel logischere keuze voor het geld. Of even doorsparen voor een O-M3 als je de kleine form factor wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Kevinns schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:08:
Die OM-5ii is wat de originele OM-5 (minstens) had moeten zijn. Op zich is het een begrijpelijke stap in de lineup met OM-1 en OM-3, maar een tweedehandse OM-1 is wat mij betreft een veel logischere keuze voor het geld. Of even doorsparen voor een O-M3 als je de kleine form factor wil.
Het verschil tussen €1300 en €2000 is wel heel groot voor even doorsparen.

Een tweedehands OM-1 is aantrekkelijk, maar over een jaar heb je deze natuurlijk ook tweedehands.

Als ik mijn E-M1 Mark II van de hand doe dan zal ik denk ik eerder naar een OM-5 kijken dan naar een OM-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Retrospect schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:11:
[...]

Het verschil tussen €1300 en €2000 is wel heel groot voor even doorsparen.

Een tweedehands OM-1 is aantrekkelijk, maar over een jaar heb je deze natuurlijk ook tweedehands.

Als ik mijn E-M1 Mark II van de hand doe dan zal ik denk ik eerder naar een OM-5 kijken dan naar een OM-1.
Ja het verschil is, zeker voor een amateur (zoals ik), inderdaad te groot… Maar ik vind een OM-5ii niet aantrekkelijk. Een E-M5ii vond ik echt een begeerlijk apparaat. Als ik toen het geld had gehad, dan had ik die gekocht. Dat gevoel heb ik bij deze OM-5 totaal niet.

Dat heb ik bij de OM-1ii wél, maar die is dan weer 2x zo duur (en ik ben enorm tevreden met mijn E-M1ii <3 )

Over jouw voorkeur: heb je de voorkeur voor het kleinere formaat, waardoor je liever voor een OM-5 zou kiezen? Ik heb recentelijk mijn E-M10iii ingeruild voor een tweedehands E-M1ii en ik vind de grotere body heerlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Kevinns op 17-06-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Kevinns schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:02:
[...]

Ja het verschil is, zeker voor een amateur (zoals ik), inderdaad te groot… Maar ik vind een OM-5ii niet aantrekkelijk. Een E-M5ii vond ik echt een begeerlijk apparaat. Als ik toen het geld had gehad, dan had ik die gekocht. Dat gevoel heb ik bij deze OM-5 totaal niet.

Dat heb ik bij de OM-1ii wél, maar die is dan weer 2x zo duur (en ik ben enorm tevreden met mijn E-M1ii <3 )

Over jouw voorkeur: heb je de voorkeur voor het kleinere formaat, waardoor je liever voor een OM-5 zou kiezen? Ik heb recentelijk mijn E-M10iii ingeruild voor een tweedehands E-M1ii en ik vind de grotere body heerlijk.
Ik merk dat ik door de jaren heen grotere body’s en grotere objectieven ben gaan kopen. En onder de streep heeft me dat niet meer plezier in fotografie gebracht omdat het groter en zwaarder was.

Mijn body is nog prima, de objectieven ook alhoewel groot. Denk dat ik een paar tweedehands primes ga kopen. Als dat bevalt gaan de grote f2.8 zooms eruit voor de f4 exemplaren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Retrospect schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Ik merk dat ik door de jaren heen grotere body’s en grotere objectieven ben gaan kopen. En onder de streep heeft me dat niet meer plezier in fotografie gebracht omdat het groter en zwaarder was.

Mijn body is nog prima, de objectieven ook alhoewel groot. Denk dat ik een paar tweedehands primes ga kopen. Als dat bevalt gaan de grote f2.8 zooms eruit voor de f4 exemplaren denk ik.
Ja dat herken ik wel. Belangrijkste is dat het kwalitatief goed ontworpen en geproduceerd is. De instap-lenzen en body waren voor mij onvoldoende, maar het verschil tussen f2.8 en f4 lijkt qua beeld niet enorm. Qua formaat en gewicht daarentegen… :X Ik neem de 40-150 f2.8 alleen mee als ik zeker weet dat ik ‘m ga gebruiken. De 40-150 f4-5.6 nam ik altijd mee.

Aanrader wat betreft primes: de Panaleica 25mm f1.4. Die woont op mijn camera, om af en toe voor een f2.8 zoom ingewisseld te worden. De Leica lens maakt prachtige foto’s, mooi contrast, mooie kleuren en door het grote diafragma ook mooie bokeh. Het scherpstellen gaat niet super snel en maakt best wat herrie, maar de foto’s zijn onovertroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Kevinns schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Ja dat herken ik wel. Belangrijkste is dat het kwalitatief goed ontworpen en geproduceerd is. De instap-lenzen en body waren voor mij onvoldoende, maar het verschil tussen f2.8 en f4 lijkt qua beeld niet enorm. Qua formaat en gewicht daarentegen… :X Ik neem de 40-150 f2.8 alleen mee als ik zeker weet dat ik ‘m ga gebruiken. De 40-150 f4-6.7 nam ik altijd mee.

Aanrader wat betreft primes: de Panaleica 25mm f1.4. Die woont op mijn camera, om af en toe voor een f2.8 zoom ingewisseld te worden. De Leica lens maakt prachtige foto’s, mooi contrast, mooie kleuren en door het grote diafragma ook mooie bokeh. Het scherpstellen gaat niet super snel en maakt best wat herrie, maar de foto’s zijn onovertroffen.
Dank voor de tip. Er is ook een tweede versie uit van dat objectief, is die sneller? Vreemd, maar heb eigenlijk nooit serieus nagedacht over Panasonic objectieven op mijn Olympus camera’s. Heeft Leica er verder nog wat mee te maken gehad qua ontwerp of bouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Die tweede versie is uit mijn hoofd weerbestendig. Ik weet niet of er nog andere verschillen zijn. Ik heb ook een keer de Panasonic 12-35 f2.8 geleend, die had vergelijkbaar gedrag, terwijl hij dat niet deed op een Panasonic body. Misschien is het scherpstellen een Olympus-Panasonic compatibiliteits-dingetje. Maar dat weten anderen hier vast beter dan ik.

Volgens mij heeft Leica daadwerkelijk het glaswerk ontworpen, met coatings etc. Ik weet er verder het fijne niet van, behalve dat ik er blij mee ben :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwintessens
De prijs is gelijk gebleven. Dat is wel bijzonder in deze tijd. Daarom denk ik dat dit de nieuwe instapper is. De 10-serie is dood.
Naast de gewijzigde body, de nieuwe kleur (wel kek) en de UI-update, is er in ieder geval nog een extra functie: night vision, waarmee je bij heel weinig licht, zoals bij astrofotografie nog wel beeld ziet.

Ze konden ook niet echt anders. De OM3 is wat de OM5 was, de camera net onder het vlaggeschip.

@Kevinns Ik vind het verschil in grootte tussen de OM3 en OM5 nog wel behoorlijk. En het prijsverschil ook. Zou toch eerder voor de OM5 kiezen als formaat belangrijker is dan autofocus. Qua beeldkwaliteit zal het niets schelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxdhdxLnjJn8ZNIQN4oYRDfwB9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2pdoGrvdWaAhGrKt6FN1RK9D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Op zich is een om5ii interessant, maar wat mij tegen houdt is het ontbreken van een verticale grip als accessoire. Heb er 1 op mijn em1 en zou echt niet meer zonder willen juist omdat ik wat grotere handen heb en het de camera qua ergonomie ook "af" maakt.

Maar goed, die em1 duurt het nog prima dus ik houd het geld voorlopig op zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:57:
[...]

Zo ik heb vandaag even de Cullmann ultralicht 600 bekeken. Das t niet. Die binnen fototas is alles. Je moet dus alles via de zijkant pakken ook je wissellenzen. Geen rearside rits.

Toen kwam hij aanzetten met de lowepro bp 450 aw
uitvoering: Lowepro Flipside Trek BP 450 AW Grijs, Groen

2x zo duur.
Tikt wel veel boxjes aan
Geen zij opening. Wel goede boven invulling voor je dagspullen.
Ziet er niet uit als schreeuwt CAMERA!!!!rugzak.

Is dit de grote broer van jou 350?
Nee, de Flipside Trek BP 450 AW is een hele andere serie dan de Whistler Backpack 350 AW II.

Ze gebruiken die getallen blijkbaar om de relatieve grootte binnen een serie aan te geven.
Van de Flipside Trek is er een 250 (12L) , 350 (17L) en 450 (27L)
Terwijl er van de Whistler alleen een 350 en 450 is (inhoud in liters wordt hierbij helaas niet gegeven), waarbij de 350 ook een tweede generatie versie heeft, dat is degene die ik heb.

Qua grootte ontlopen ze elkaar niet veel, Whistler 350 AW II vs Flipside Trek 450 AW:
Buiten maten: 29 x 24 x 53 cm vs 31 x 24 x 54 cm

Bij de binnen maten lijkt er alleen iets niet te kloppen bij hetgeen LowePro opgeeft voor de Flipside
Binnen maten: 27 x 22 x 51 cm vs 16 x 27 x 48 cm
Die 16cm is de helft van de buitenmaat, zulke dikke wanden zal hij niet hebben ;) En 27cm is groter dan de buitenmaat :?

De Whistel is wel veel zwaarder dan de Flipside Trek:
2,65Kg vs 1,69Kg

Ik had achteraf denk ik ook beter naar die Flipside Trek BP 450 AW kunnen kijken (hoewel ik de kleurstelling met dat groen niet heel mooi vind) maar ik ben die eerlijk gezegd helemaal niet tegengekomen bij mijn zoektocht, Lowepro heeft alleen al 80 verschillende camera rugzakken en dan heb je nog tientallen andere merken. Ik zag door de bomen het bos niet meer. :X

Ben toen via youtube maar reviews van camera rugzakken gaan bekijken waarbij die Whistler er wel goed uitkwam en ook wel naar mijn smaak was. Dat gecombineerd met het feit dat hij precies binnen de maten van KLM ruimbagage uitkwam, ik weinig tijd had en hij bij Amazon voor de helft van het geld beschikbaar was is de reden dat ik die heb gekocht.

Als vervoerstas overigens geen verkeerde keuze want super stevig maar om mee te gaan wandelen gewoon te zwaar.
Moet eigenlijk dit soort dingen echt ergens gaan passen in een winkel want enkel op basis van maten en specs iets kopen is haast niet te doen.

Heb jij die Flipside Trek 450 uiteindelijk nog gekocht en bevalt hij?
Of toch voor iets anders gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
@Vliegvlug
Na wat reviews kijken en geprobeerd alternatieven te vinden heb ik mn cullman vol gepropt met alles en beide body's mee naar die winkel genomen om te zien of ik er blij van werd.
Heupzakken daar paste die batterij dozen wel in.
Grote zijvakken voor fles en tripod.( die culman had ook achterop nog een bevestigings punt.)
Goede airpocket op je rug. Stevigere vorm .
Goede lens en camera ruimte.

Wat ik minder vind/nog aan moet adapten, is het voorvak.
Dit loopt helemaal door van boven naar beneden als ook een tablet/chromebook vak. Ik had liever twee vakken gehad. Dus een lange voor de tablet vanaf boven af en dan halverwege nog een ingang die naar buitentoe kan uitzetten met een rits.
Nu is de achterzijde een gladde stoffen oppervlakte.
Wat ook een beetje wennen is, is de regenhoes is in een nogal grote ruimte zit. ( bij de cullman zit hij onderop platgedrukt in de bodem wat een ideale plek is voor iets dat je zelden gebruikt maar wel altijd bij je wilt hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ivp7IfH4QrnFTh3oUTOO7vGDSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgZG4sgRJ2ERbT1cbOu54q0K.jpg?f=fotoalbum_large
Alles past er in.
Kan zelfs iets kleiner dus meer ruimte voor boven vak wat alleen kan als je er een stoffen box in zetten omdat anders de backrits ook dat vrij geeft.
Stoffen zodat je de stickystrip van de eigenlijke tussenschot er aan kan plakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cok81lsD1KJDuVKKHqH6i5m2Qdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVwseNiE4k1bXGqfLZIXJIpJ.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is vrij glad en ik denk er over om een meshzak te kopen waar bijvoorbeeld je je jas of trui of zo in kan stoppen

Zoals je ziet is de regenhoes plek ook grootgenoeg om dingen in te stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0afqWiQF1_OymEuLoMNd3WHQp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7u2m9JaVlPnwy5Jiwcv6qvgN.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een slimmere en compactere plek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W71W2xWSQbEs5S9Dsx7z6NWL5a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tnitoo6KpDK3LCPwA2WzxF3k.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook wat losse lens tube vormige pouches met rits gekocht zodat ik met kleinere tripjes niet de hele tas hoeft mee te nemen. Gewoon een heuptas en 1 of 2 lens pouches er naast aan je riemlus. Ook handig met wandelingen kan je zonder je rugtas af doen een lens wisselen en toch netjes en water en vuildicht opbergen.

Mn zoon kan nu mijn cullman rugzak gebruiken.
Camera en wat lenzen pakken indelen en later weer terug geven. Maar wel alle bits en pieces die hij al heeft als laders en zo op 1 plek altijd mee.

Er zullen vast nog betere rugzakken zijn maar met wat kleine persoonlijke aanpassingen denk ik wel blij te zijn. Ik kan in iedergeval ook nog een 100-400mm leica er in kwijt als ik die ooit koop. Dat was in die cullman echt een probleem. Die 100-300mm was al een bult die in mn rug duwde laatstaan die 100-400mm..

Ala laatste heb ik 2 goedkope regenhoezen voor mn twee camera's gekocht iets fijner als een plastic tas. :+

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 18-06-2025 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
Retrospect schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:58:
[...]

Dank voor de tip. Er is ook een tweede versie uit van dat objectief, is die sneller? Vreemd, maar heb eigenlijk nooit serieus nagedacht over Panasonic objectieven op mijn Olympus camera’s. Heeft Leica er verder nog wat mee te maken gehad qua ontwerp of bouw?
Ik begrijp eigenlijk niet waarom olympus en panasonic niet afspreken dat hun beide lens range beide merken firmware kan handelen. Dus een oly lens de DFD AF kan doen en de dual IS gewoon werkt als er OIS in zit.

De oly 12-200mm heeft geen OIS en is trager in AF omdat de DFD niet werkt en ik zoom regelmatig de verkeerde kant op maar voor de rest werkt hij prima op mn g80 en g9. Ik moet de "macro" standaard nog testen.
Hij schijnt een korte minimum Focusafstand te hebben die met de zoom leuk werkt.
Binnenkort maar eens een shootout met mn 14-140mm doen.

Kwa "grote zware " lenzen, ja als ik de 100-400mm koop zal ik die niet altijd meeslepen. Alleen op dag trips waarbij ik verwacht meer dan 200mm nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Heeft iemand hier ervaring met de koop van objectieven van MPB (het bedrijf) of van buiten de EU? MPB is volgens mij een vrij simpel proces, maar van buiten de de EU is mij acadabra. Graag hoor ik ervaringen van anderen.

Knip. Ook met een smiley erbij is Vraag & Aanbod activiteit hier nog steeds niet de bedoeling.

[ Voor 37% gewijzigd door sys64738 op 19-06-2025 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
BartOtten schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:07:
Heeft iemand hier ervaring met de koop van objectieven van MPB (het bedrijf) of van buiten de EU? MPB is volgens mij een vrij simpel proces, maar van buiten de de EU is mij acadabra. Graag hoor ik ervaringen van anderen.

[mbr]Knip. Ook met een smiley erbij is Vraag & Aanbod activiteit hier nog steeds niet de bedoeling.[/]
Ik heb wel eens wat gekocht bij MPB. Ik heb ook wel eens wat gekocht van buiten de EU.

Bij MPB kopen is net als bij een onine shop in Nederland, want je betaalt gewoon wat er op de site staat en het wordt thuisbezorgd zonder douanegedoe. Het is immers een shop binnen de Eu.

Koop je buiten de EU dan komen er kosten bij. Btw, invoerrechten en inklaringkosten (afhandelkosten voor het postbedrijf).

Ik heb wel eens een lens uit Canada laten komen en ik was inclusief een paar honderd euro aan invoerkosten toch goedkoper uit dan in Nederland. Maar ik schrok wel van het bedrag dat erbij kwam. Het was vokomen onvoorspelbaar hoeveel je betaalt. En de douanesite helpt je niet verder.

Dat heeft ook te maken met de diversiteit aan tarieven. Zo kan een autofocuslens andere invoerkosten hebben dan een manuele lens. De brandpuntsafstand, de grootte, de beeldhoek, de maximale diafragma-opening, het gewicht, deze factoren hebben allemaal invloed op de categorie waarin het objectief valt en dus ook welk tarief je betaalt. En het land waar je koopt, heeft ook invloed.

In mijn ervaring is het een gok. Daarom ga ik uit van het maximum: 21% btw (altijd) ,17% invoerkosten als het product meer dan 150 euro kost en de inklaringkosten zoek ik op. Zo rekent PostNL 16 euro en DHL 2% met een minimum van 16,50.

Lees de uitgebreide uitleg op Bijkomende kosten als u online bestelt buiten de EU (Douane) want de berekening moet je wel goed doen. Btw wordt berekent over alles, behalve de inklaringkosten (die rekent het postbedrijf en daarin zit de btw al ingesloten). Btw betaal je dus ook over de invoerrechten, de verzendkosten, eventuele verzekering, etcetera. Over alles, behalve de inklaringkosten.

Wat wil je nog meer weten?

[ Voor 13% gewijzigd door Kwintessens op 20-06-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Kwintessens schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:01:
[...]
Wat wil je nog meer weten?
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. De website ban de douane had ik al gelezen, maar daar schoot ik inderdaad weinig mee op. De reactie zet zoden aan de dijk.

Nog een laatste vraag: klopt het -in jou ervaring- dat inklaring door de douane soms weken tot zelfs maanden duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
BartOtten schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:56:
[...]
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. De website ban de douane had ik al gelezen, maar daar schoot ik inderdaad weinig mee op. De reactie zet zoden aan de dijk.
Geen dank, graag gedaan. :-)
BartOtten schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:56:
[...]
Nog een laatste vraag: klopt het -in jou ervaring- dat inklaring door de douane soms weken tot zelfs maanden duurt?
Weken: ja, dat heb ik wel eens meegemaakt. Het viel me altijd wel mee, meestal 2 a 3 weken totaal vanaf bestelling. Ik heb nooit meegemaakt dat het maanden duurde.

[ Voor 7% gewijzigd door Kwintessens op 20-06-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Mijn ervaring met verschepen de afgelopen tijd (niet van lenzen):
VS: crunchlabs build boxes en zo zijn er in net geen 2 weken
Engeland: puinhoop. Ligt rustig ergens in Engeland ruim een week te wachten, en dat op meerdere punten.

De inklaring an sich gaat over het algemeen snel: wel duurt het een paar dagen voordat het pakje de last mile vervoerder bereikt na het signaal customs cleared.

Let op dat Engeland geen EU meer is. Kostte me ruim 20 euro inklaringskosten aan/via PostNL bovenop de hoge porto kosten.
Amazon.com/co.uk verscheept vaak via een EU distributie centrum zodat de porto beperkt blijft en er ook geen inklaringskosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:32
Ik las het bijbehorende artikel: https://petapixel.com/202...digital-camera-ever-made/

Ik hoop echt dat we dit jaar weer eens een compacte m43 camera van Panasonic gaan zien.
Van mij hoeft het niet persé zo compact te zijn als de gm5. Formaat Lumix G100 vind ik ook prima (maar dan iets meer gericht op fotografie).
M43 hoeft niet perse op basis van specs te concurreren met andere systemen. Juist het unieke van m43 verdwijnt dan omdat de camera's in formaat groeien.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
bombus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:34:
[...]

Ik las het bijbehorende artikel: https://petapixel.com/202...digital-camera-ever-made/

Ik hoop echt dat we dit jaar weer eens een compacte m43 camera van Panasonic gaan zien.
Van mij hoeft het niet persé zo compact te zijn als de gm5. Formaat Lumix G100 vind ik ook prima (maar dan iets meer gericht op fotografie).
M43 hoeft niet perse op basis van specs te concurreren met andere systemen. Juist het unieke van m43 verdwijnt dan omdat de camera's in formaat groeien.
Panasonic heeft de S9 gemaakt, ik hoop dat als die aanslaat ze ook een MFT versie maken.
Verder is de Pen E-P7 nog niet zo oud en behoorlijk compact. Gisteren ook eindelijk de OM-3 in handen gehad. In het echt best compact te noemen. De OM-5 II is ook niet bepaald groot te noemen. En qua objectieven is er gewoon al heel veel keuze als je van compact houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:32
Retrospect schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:59:
[...]

Panasonic heeft de S9 gemaakt, ik hoop dat als die aanslaat ze ook een MFT versie maken.
Verder is de Pen E-P7 nog niet zo oud en behoorlijk compact. Gisteren ook eindelijk de OM-3 in handen gehad. In het echt best compact te noemen. De OM-5 II is ook niet bepaald groot te noemen. En qua objectieven is er gewoon al heel veel keuze als je van compact houdt.
Ik ben inmiddels behoorlijk gewend geraakt aan Panasonic Lumix camera’s en fotografeer al ongeveer sinds 2011 met Panasonic.
Hoogtepunten voor mij zijn de GX7, GX9 en de LX10 (maar deze is inmiddels helaas vrijwel onbruikbaar geworden door stof achter de lens).

Sinds de release van de Panasonic G100 in 2020 is er eigenlijk geen echt nieuwe compacte m43 camera meer uitgebracht door Panasonic.
Dat vind ik zonde. De vraag naar modellen als de GM5, GX80 en GX9 lijkt toe te nemen op de tweedehandsmarkt.
Je zou denken dat er dus nog steeds een markt is voor compacte camera’s die niet vol zitten met high-end functies, maar juist gericht zijn op eenvoud, draagbaarheid en plezier in fotografie.

Ik ben op dit moment niet per se op zoek naar een opvolger voor mijn GX9. De 20MP sensor voldoet prima, en in combinatie met scherpe lenzen zoals de Panasonic Leica 15mm f/1.7 en de m.Zuiko 60mm f/2.8 levert hij nog altijd uitstekende beeldkwaliteit. Het zou alleen jammer zijn als hier het verhaal eindigt.
Als ik ergens wel een upgrade in zou willen, dan is het de autofocus (vooral voor dierenfotografie).
De GX9 heeft bijvoorbeeld geen AI-herkenning voor bijvoorbeeld vogels. Maar ik gebruik mijn Panasonic 100–300mm eigenlijk nauwelijks meer omdat de beeldkwaliteit duidelijk achterblijft bij de eerdergenoemde lenzen.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Misschien dat iemand hier er nog wat aan heeft, was mijn mailbox aan het opruimen en kwam deze kortingscode tegen:
10% korting* bij OM System:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Staat bij dat deze code 3 dagen geldig is en ik ontving deze maandag om 16u dus geen idee of deze vandaag afloopt of morgenmiddag pas.
Daarbij heb ik eerder een kortingscode bij OM System gehad die het nog deed buiten de vermelde periode :)

*Let op: Deze aanbieding is alleen geldig in EMEA voor één bestelling van maximaal drie producten en kan niet worden gebruikt op Amazon. De M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS II en OM-3 zijn uitgesloten van deze aanbieding. Andere uitsluitingen kunnen van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Spijtig dat de OM-3 is uitgesloten. Hoop dat die binnenkort eens in de aanbieding komt. Staat hoog op mijn verlanglijstje.

Gisteren wel een 2e hands 40-150 f4 ontvangen. Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het compacte volume en lage gewicht en toch goede beeldkwaliteit. Goed, ik lever een stop in tov mijn f2.8 maar alles is een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Retrospect schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:26:
Spijtig dat de OM-3 is uitgesloten. Hoop dat die binnenkort eens in de aanbieding komt. Staat hoog op mijn verlanglijstje.

Gisteren wel een 2e hands 40-150 f4 ontvangen. Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het compacte volume en lage gewicht en toch goede beeldkwaliteit. Goed, ik lever een stop in tov mijn f2.8 maar alles is een compromis.
Ik hoor over een tijdje graag hoeveel je de f2.8 nog gebruikt! Ik vind het een fantastische lens en ik denk dat ik toch liever die extra stop licht heb, en daarmee sterkere bokeh. Maar de afmetingen beperken wel het gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retrospect
Kevinns schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:15:
[...]

Ik hoor over een tijdje graag hoeveel je de f2.8 nog gebruikt! Ik vind het een fantastische lens en ik denk dat ik toch liever die extra stop licht heb, en daarmee sterkere bokeh. Maar de afmetingen beperken wel het gebruik.
Ik heb hem verkocht. Dus 0 keer. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Retrospect schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Ik heb hem verkocht. Dus 0 keer. 🙂
Haha ok, dat is een duidelijk antwoord.

Ik hoor graag je ervaringen over de 40-150 f4 dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 16:04
ik heb beide :)
de F4 voor reizen, met name vliegen, scheelt wel redelijk wat gewicht in de handbaggage. de 2.8 hier bijvoorbeeld op het statief, maar ook wandelen. Hoewel als het erg licht is de F4 ook wel meegaat vanwege gewicht en afmeting :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Inmiddels het tweedehands 40-150 f4 objectief teruggebracht naar de winkel. Niet omdat het niet goed was. Geweldig ding in een mooie compacte en lichtgewicht behuizing. Maar omdat er een cashback is ingegaan gisteren. Voor slechts 2 tientjes meer een nieuw exemplaar kon ik niet weerstaan. Ook gelijk weer de 45mm f/1.8 gehaald die ik jarenlang geleden ooit eens verkocht heb.

Nu wil ik het cashback formulier echter invullen, ik kom niet verder... De knop send form lijkt niet te werken. Verschillende browsers en apparaten geprobeerd. Heb maar een mail gestuurd naar support maar geen idee of ik daar antwoord op krijg. Iemand hetzelfde probleem en een oplossing?

Mijn account wil in de my OM System omgeving overigens ook niet meer laden. Jaren geleden voor het laatst gedaan dus wellicht is het account op inactief gezet... Ook daar maar melding van gemaakt. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Retrospect schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:35:
Inmiddels het tweedehands 40-150 f4 objectief teruggebracht naar de winkel. Niet omdat het niet goed was. Geweldig ding in een mooie compacte en lichtgewicht behuizing. Maar omdat er een cashback is ingegaan gisteren. Voor slechts 2 tientjes meer een nieuw exemplaar kon ik niet weerstaan. Ook gelijk weer de 45mm f/1.8 gehaald die ik jarenlang geleden ooit eens verkocht heb.

Nu wil ik het cashback formulier echter invullen, ik kom niet verder... De knop send form lijkt niet te werken. Verschillende browsers en apparaten geprobeerd. Heb maar een mail gestuurd naar support maar geen idee of ik daar antwoord op krijg. Iemand hetzelfde probleem en een oplossing?

Mijn account wil in de my OM System omgeving overigens ook niet meer laden. Jaren geleden voor het laatst gedaan dus wellicht is het account op inactief gezet... Ook daar maar melding van gemaakt. Ben benieuwd.
Foi, vorig jaar daar ook last van gehad, weet alleen niet meer hoe ik het toen uiteindelijk aan de praat had gekregen. Zal zo even mijn mails doorspitten, want ik had toen (ook) OM System gemaild, en naderhand dat het niet meer benodigd was omdat het uiteindelijk lukte. Wellicht met paar keer tabben en dan enter, of een kleine wijziging in de broncode van de website om de button klikbaar te maken... Paar ingevingen zoals ik toen ongetwijfeld ook heb gedacht...
Kom erop terug
Edit:
Mail helaas niet kunnen vinden, wél het mailadres welke gebruikt wordt voor correspondentie over cashbackacties. Deze stuur ik je even via pb, aangezien het denk ik niet de bedoeling is dat ik dat hier (aldanniet in MO-tags) plemp :X

[ Voor 7% gewijzigd door PeacekeeperNL op 04-07-2025 15:48 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Ik heb er een mailtje aan gewaagd, als er reactie komt zal ik dat hier wel plaatsen voor anderen met hetzelfde probleem.

Andere vraag die meer met fotoverwerking te maken heeft.
Ik was Lightroom 6 gewend. Die maakte bij het importeren van foto's vanaf de SD kaart automatisch mapjes (op datum) aan op mijn NAS. Heel fijn. Nu wil ik geen maandelijks betaald pakket gebruiken. Ooit DXO Photolab 5 gekocht, maar daar kon ik niet aan wennen. Nu eens het gratis OM Workspace gebruiken.
Maar kan ik daar een soortgelijk importproces opzetten? Iemand ervaring mee?

Edit: Copilot wist wel raad. Dat wat ik wil kan niet met OM Workspace, maar er is wel een gratis tooltje die dat doet: Photomove 2.5.

[ Voor 10% gewijzigd door Retrospect op 04-07-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:03
Retrospect schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:26:
Niet echt een aanbieding, maar Kamera Express geeft momenteel wel 200 euro extra inruilkorting als je een camera inruilt voor de OM-3. Is ook mijn droomcamera maar ik gebruik hem momenteel echt te weinig om die prijs te verantwoorden. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Retrospect
Overspark schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Niet echt een aanbieding, maar Kamera Express geeft momenteel wel 200 euro extra inruilkorting als je een camera inruilt voor de OM-3. Is ook mijn droomcamera maar ik gebruik hem momenteel echt te weinig om die prijs te verantwoorden. :9
Ik durf het bijna niet te zeggen.... Maar daar heb ik idd gebruik van gemaakt. En idd het is mijn droomcamera. Echt een geweldenaar. Waar ik het meest van schrok tot op heden is eigenlijk de ongelofelijke volgen van dieren en mensen (dochter). Had geen idee dat dat zo'n groot verschil kon maken. Verder leuk spelen met kleurprofielen en mono (vooral Sepia ligt in mijn stijl).

Maar afwachten tot een mooie black Friday deal oid kan natuurlijk ook.
Wel blij dat ik mijn 40-150 f2.8 verkocht heb en de f4 ervoor in de plaats heb gekocht. Iets minder snel maar de f4 balanceert prima op de OM-3. De f2.8 zou echt te lomp worden door het gebrek van een grip.

Wat betreft het cashback formulier; gemaild met OM en verder via de mail afgehandeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Retrospect op 09-07-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@Retrospect gaaf! Schroom niet om wat leuke plaatjes hier te posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:29
Retrospect schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:53:
[...]

Ik durf het bijna niet te zeggen.... Maar daar heb ik idd gebruik van gemaakt. En idd het is mijn droomcamera. Echt een geweldenaar. Waar ik het meest van schrok tot op heden is eigenlijk de ongelofelijke volgen van dieren en mensen (dochter). Had geen idee dat dat zo'n groot verschil kon maken. Verder leuk spelen met kleurprofielen en mono (vooral Sepia ligt in mijn stijl).

Maar afwachten tot een mooie black Friday deal oid kan natuurlijk ook.
Wel blij dat ik mijn 40-150 f2.8 verkocht heb en de f4 ervoor in de plaats heb gekocht. Iets minder snel maar de f4 balanceert prima op de OM-3. De f2.8 zou echt te lomp worden door het gebrek van een grip.

Wat betreft het cashback formulier; gemaild met OM en verder via de mail afgehandeld.
Dan heb je nu dus zowel een camera als lens met IP53 rating. d:)b
Ideaal voor wat sfeervolle platen in de zeikende regen. (al durf ik dat zelf ook wel aan met andere weathersealed Olympus camera's en lenzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
wappiewappie schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Dan heb je nu dus zowel een camera als lens met IP53 rating. d:)b
Ideaal voor wat sfeervolle platen in de zeikende regen. (al durf ik dat zelf ook wel aan met andere weathersealed Olympus camera's en lenzen)
Nooit problemen gehad met mijn E-M1 Mark II en 12-40 en 40-150 f2.8. Niet dat ik vaak in de regen buiten ben te vinden maar tijdens een foto uitje van de lokale fotoclub waar ik lid was kwam het ene keer goed van pas. In het openlucht museum begin het flink te regenen. Waar alle anderen hun camera snel in hun rugzak wegstopte of er speciale regenjasjes omheen deden (wist niet eens dat het bestond) kon ik gewoon door blijven gaan zonder moeilijk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
https://explore.omsystem.com/nl/nl/summer-savings-promotion

Zitten extreem goeie deals tussen. O-M 100-400mm voor 899. En die O-M1 kit is ook echt super aanbieding. Helaas heb ik die lenzen al anders was dit een instant buy geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
sys64738 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:08:

Zitten extreem goeie deals tussen. O-M 100-400mm voor 899. En die O-M1 kit is ook echt super aanbieding. Helaas heb ik die lenzen al anders was dit een instant buy geweest.
Die 12mm voor €300 is ook een koopje. Helaas heb ik deze maand al veel aangeschaft.

Zouden ze eigenlijk de 12, 45 en 75 ook nog een versie II geven met weather sealing? Lijkt mij na de 17 en 25 wel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Thanks, besteld! O+

Stond al een langere tijd op mijn wenslijst, en dit is toch wel een goede deal volgens mij

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Oef, die 12mm kijkt mij ook wel heel lief aan, maar zit een beetje te dubben of ik 'm wel echt genoeg zal gaan gebruiken.

Als het de 25mm f1.8 was geweest met korting, had ik het wel geweten. Zeker omdat het dan ook een weatherproof systeem is, wat toch wel handig kan zijn in de herfst/lente.

edit: Uitgedubd: ik kan er vast leuke dingen mee doen, en met zo'n korting kan ik 'm altijd nog doorverkopen zonder verlies :)

[ Voor 17% gewijzigd door RobinHood op 11-07-2025 17:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

€899 voor de M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS is inderdaad een hele scherpe aanbieding!
Voor deze lens heb ik een jaar geleden nog €1010 betaald wat toen al een heel scherpe aanbieding was.

Maar het verschil is wel dat er nu de M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS II is!

Dus realiseer je dat voordat je blind de eerste versie koopt vanwege de korting. :P

Belangrijkste verschil dat deze nieuwe versie Sync IS heeft terwijl de oude enkel Dual IS heeft. (Plus de nieuwe heeft een fluorine coating en een afneembare statiefsteun) Dat zal ook het verschil in adviesprijs verklaren €1499 vs €1399.
Met Sync IS werkt de IS in lens en body samen, bij Dual IS onafhankelijk van elkaar wat betekent dat het elkaar zelfs zou kunnen tegenwerken, maar afgezien daarvan het werkt sowieso minder goed dan Sync IS.

In deze video YouTube: Olympus 100-400mm f5-6.3 IS demonstration vs. Sync IS
veel uitleg over beide systemen en wordt ook getoond wat IS doet en wordt specifiek ingegaan op de Dual IS van de mark i lens. Conclusie is dat je toch beter beiden aan kan zetten ipv enkel IBIS te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten

Die OM-1 kit kan je kopen voor 2139, dus die 100-400 lens erbij is niet helemaal gratis. Of zie ik iets over het hoofd?

Ben op zoek naar een OM-1, maar durf het risico niet aan dat ik beide lenzen voor ‘genoeg’ kan verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Nou, de 100-400 is vandaag binnengekomen, relatief vlot voor mijn gevoel. Direct al een paar plaatjes mee geschoten, welke voor mijn gevoel eigenlijk nog best goed gelukt zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TlplmW2Dn-eImRRA0LET9UpBQQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOZnZ72Dv6frvL7Z0ziXFDoH.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T19jiw2Cpn6ll0ZxLmw5GzLwCE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jX9CCdYh5SqVyldsTDbFcsR.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Mijn 12mm zit ook al op de EM5.3, maar heb nog geen tijd gehad om er wat leuks mee te doen.

Het is wel een heel schattig lensje.

Hopelijk kan ik er van het weekend mee op avontuur.

Zit er ook aan te denken eens een speedbooster te kopen, adapterringen zijn leuk, maar de x2 crop is toch best beperkend, met een speedbooster zit ik dan meer op APS-C niveaus van crop, maakt vooral mijn M42 50+mm glas wat bruikbaarder.

Ja, wist dat de crop een dingetje was, heeft zo zijn voordelen [dat de schattige 40-150 plastic fantastic zo klein en licht is, en toch 300mm equivalent is] en nadelen.

Ben nog altijd erg blij met mijn EM5.3 dus, doet gewoon exact wat ik wil van een camera, vooral qua maat. Camera + 3 lenzen is lichter dan mijn oude Pentax met alleen de kitlens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:05
Wat doen jullie voor wide angle?

Ik heb ooit de 9-18 gehad - verkocht.
Ik heb de 7-14 f2.8 gehad. Super mooie lens om naar te kijken. Verkocht, die bolle voorkant was me te kwetsbaar, en de 14mm was te kort om zinvol te zijn. De hele lens gebruikte ik alleen maar op 7mm en da's zonde.

Ik heb een Laowa 7.5 f2.
En nu een Olympus 8-25 erbij. Wel F4 maar omdat hij tot 25mm gaat is hij ook zinvol als algemene lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Tarquin schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 00:35:

Ik heb de 7-14 f2.8 gehad. Super mooie lens om naar te kijken. Verkocht, die bolle voorkant was me te kwetsbaar, en de 14mm was te kort om zinvol te zijn. De hele lens gebruikte ik alleen maar op 7mm en da's zonde.

Ik heb een Laowa 7.5 f2.
En nu een Olympus 8-25 erbij. Wel F4 maar omdat hij tot 25mm gaat is hij ook zinvol als algemene lens.
Ik heb zelf de M.Zuiko Digitaal ED 7‑14mm F2.8 PRO lens die jij ook heb gehad en vind die tot nu toe wel erg fijn. Heb ‘m sinds begin dit jaar en nu op vakantie pas een beetje goed aan het gebruiken.

De kwetsbaarheid van de bolle lens heb ik nog geen angst voor gehad want ik heb standaard mijn M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO lens er op zitten.
Vind dat echt een ideaal lens vanwege het grote bereik dus enkel als de 12mm niet volstaat pak ik de 7-14mm erbij waardoor deze er meestal niet lang op zit.

Dus als je de M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO lens nog niet hebt kan ik je die van harte aanbevelen! :)

Enige minpuntje is dat de MC20 en MC14 adapters er niet compatibel mee zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 26-07-2025 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Vliegvlug schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:13:
[...]
Dus als je de M.Zuiko Digitaal ED 7‑14mm F2.8 PRO lens nog niet hebt kan ik je die van harte aanbevelen! :)
Yep, ik heb hem gehad, maar weer verkocht. Ik vond het zinvolle bereik te klein waardoor ik hem eigenlijk alleen op 7mm gebruikte. Maar je betaalt wel voor de constante f2.8 zoom natuurlijk en het gewicht is er ook naar. Vandaar.
Enige minpuntje is dat de MC20 en MC14 adapters er niet compatibel mee zijn.
Geen UV filter vond ik een nadeeltje... maar de tele adapters op de 7-14?? Waarom zou je?
Het enige dat je bereikt is dat je in een doodnormale zoomrange van 14-28 komt, maar die wordt al door talloze lenzen afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Tarquin schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:53:
[...]

Yep, ik heb hem gehad, maar weer verkocht. Ik vond het zinvolle bereik te klein waardoor ik hem eigenlijk alleen op 7mm gebruikte. Maar je betaalt wel voor de constante f2.8 zoom natuurlijk en het gewicht is er ook naar. Vandaar.

[...]

Geen UV filter vond ik een nadeeltje... maar de tele adapters op de 7-14?? Waarom zou je?
Het enige dat je bereikt is dat je in een doodnormale zoomrange van 14-28 komt, maar die wordt al door talloze lenzen afgedekt.
Oeps, had de verkeerde link gekopieerd :P , ik bedoelde natuurlijk de M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tarquin schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 00:35:

Ik heb een Laowa 7.5 f2.
Snap helemaal wat je bedoelt. De lenzen die ik op de em1 gebruik zijn allemaal oude FT lenzen. Ik kijk nog wel eens naar de mooie pro mFT lenzen, maar afgezien van de veel betere AF snelheid nog geen reden gevonden om te investeren en switchen.

Binnen het FT gamma heb ik zowel de 9-18 als de 12-60 SWD. In de praktijk pak ik eigenlijk nooit de 9-18. Ben simpelweg te lui/heb familie in de nek hijgen, en in het overlappende gebied is de 12-60 zooooo veel scherper.
Het is gewoon de combinatie van scherpte en flexibiliteit in range die de 12-60 zo ongeveer vastgelijmd aan de body heeft. Alleen als ik echt voor dramatische perspectief vertekeningen ga pak ik de 9-18, maar over het algemeen is 12mm voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Op 43rumors.com een eerste beeld van de opkomende pro lens, een 50-200/2.8. Aankondiging schijnt op 10 september te zijn en het lijkt geen re-brand te worden van een bestaande lens (zoals de 100-400, 150-600) maar een eigen ontwerp.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Yes, die 50-200 staat al een hele tijd op de lens roadmap.
Afwachten wat het wordt. Hopelijke is hij echt voor MFT ontworpen is en niet een lens die glas voor glas gelijk is aan een FF lens.
Als hij echt goed is moet hij het opnemen tegen de 40-150 en als dat niet de beste lens van het hele systeem is, staat hij in de top-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Speedy schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:02:
Op 43rumors.com een eerste beeld van de opkomende pro lens, een 50-200/2.8. Aankondiging schijnt op 10 september te zijn en het lijkt geen re-brand te worden van een bestaande lens (zoals de 100-400, 150-600) maar een eigen ontwerp.
Een eigen ontwerp zou mooi zijn. Zou op 43 rumors en DPR ook wel veel rage opleveren van mensen die al enkele jaren bij hoog en laag met zekerheid claimen dat OM System geen eigen ontwerp afdeling meer heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
Morgen de officiele aankondiging, maar er zijn al meer gegevens bekend geworden:

https://www.43rumors.com/...mm-lens-specs-and-images/

met een gewicht van 1075 gram ~200 gram zwaarder dan de 40-150

De prijs ligt met 3500 euro wel een (heel) stuk hoger, komende dagen zullen de reviews hopelijk uitwijzen of het inderdaad een stap vooruit is.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 16:04
1e reactie: zwaar en duur :P

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Voor mij idd te duur en zwaar. Heb mijn 40-150 f2.8 ingeruild voor de f4 versie ivm gewicht en formaat.

Maar wel een hele mooie toevoeging aan het OM System lens aanbod. De kwaliteit zal ongetwijfeld overeenkomstig de prijs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
Veel te duur voor die 50mm extra + image stabilization tov de 40-150. Gewicht vind ik dan juist wel weer meevallen gezien de IS en extra 50mm.

Voor de scherpte hoef je het niet te doen want die 40-150 is al nagenoeg perfect. 50mm extra is leuk maar zeker geen game changer en IS hangt heel erg van de situatie af. Vaak zijn mijn tele-onderwerpen toch in beweging en zit je sowieso al op snelle sluitertijden. Dan heb ik vaak genoeg aan de in body IS van mijn camera. Maar soms is de IS van mijn 100-400 Panna wel erg fijn moet ik bekenen, maar dan heb je het wel over andere diafragma's en bijna 3 keer het aantal mm..

Mooi dat er weer meer keuze is maar deze is dus ook niet voor mij.

[ Voor 5% gewijzigd door sys64738 op 09-09-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Tov de 40-150/2.8 zou ik vooral de 40-50mm missen, in een 2 lens / 2 body setup is dat min of meer mijn "landschap"lens.

Kwa scherpte eens, de 40-150/2.8 is daar al prima. Ik ben vooral benieuwd naar de rendering, een iets aangenamere bokeh zou mooi zijn. Hier moet toch een stap gezet zijn gezien die lens al 10+ jaar oud is ondertussen.

Verder of dit met een teleconverter op 280mm een vervanger voor de 300/4 zou kunnen zijn. Dat dempt in ieder geval de prijs ;)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

En de officiele aankondiging met al wat reviews:

https://www.43rumors.com/...-50-200mm-f-2-8-pro-lens/

Prijs € 3500 ($3700) en vanaf 6 oktober verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.43rumors.com/wp-content/uploads/2025/09/1688642191_IMG_2035343.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Speedy op 10-09-2025 08:34 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Je kunt met deze nieuwste lens van OM System binnenkort ook kennismaken tijdens een aantal events bij winkels in Nederland.
20.09.2025 Cameranu, Burger's Zoo Arnhem
21.09.2025 Cameranu, Oostvaardersplassen
26.09.2025 Ringfoto Meppel, Meppel
02.10.2025 Kamera Express, Amsterdam
03.10.2025 Kamera Express, Capelle aan de Ijssel
04.10.2025 Cameranu, Rotterdam
11.10.2025 Cameranu, Groningen
17.10.2025 Kamera Express, Almelo
18.10.2025 Cameranu, Urk
23.10.2025 Kamera Express, Arnhem
24.10.2025 Foto Kino Linders, Venlo
25.10.2025 Cameranu, Eindhoven
Registratie hiervoor kan via deze link (doorklikken naar de betreffende locatie):
https://events.eao.omsystem.com/firstlook-50200-europe
Algemene info: https://explore.omsystem....o-ed-50-200mm-f2-8-is-pro?

review MicroFourNerds: YouTube: OM System 50-200MM F2.8... does it live up to Big White's legacy?

[ Voor 4% gewijzigd door choogen op 12-09-2025 15:14 ]

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste