Zojuist de firmware van mijn OM-1 bijgewerkt naar 1.9 via de OI.Share app en dacht laat ik dat even vastleggen en delen.
Kreeg daarin de melding dat deze nieuwe versie beschikbaar was:
In de app zijn geen mogelijkheden om naar een andere versie dan de laatst beschikbare te gaan.
Updaten kan via Instellingen -> Camerabeheer en daar voor
firmware bijwerken kiezen:
Je krijgt dan de huidige firmware versie van zowel camera als lens te zien en kan je controleren of er updates zijn met de knop
Controleer op updates
(ik was vergeten een screenshot te maken van de pagina voordat ik op de knop drukte
)
Als er inderdaad een update beschikbaar is wordt dat getoond en kan je kiezen voor
Actualiseren:
Er wordt dan een uitleg van alle stappen die volgen getoond, wat ik er prettig vind, en met de knop
Downloaden kan het proces voor het bijwerken van de firmware in gang worden gezet:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wqRWuQBaVULDgctaIgPxhoQ9.jpg?f=user_large)
Het downloaden gaat supersnel dus daar geen screenshot van.
Daarna wordt er een backup van de huidige instellingen van de camera gemaakt:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xFj51ewIN6T4Aj6dSPk88Uiq.jpg?f=user_large)
Dat duurt een stukje langer dan het downloaden.
Daarna wordt de firmware zelf naar de camera overgezet:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/edbkZmrIFYG54xRAoYD7g9PL.jpg?f=user_large)
Dat duurt wel vrij lang.
Daarna controleert de camera of de firmware goed is overgekomen:
En als dat succesvol is wordt er gelijk doorgegaan met het bijwerken van de firmware:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9Du8rc9S1A7EPJ1eqeU3kmGm.jpg?f=user_large)
Gedurende het bijwerken wordt het linker plaatje op het cameradisplay getoond.
Als het klaar is het rechter met groot OK erop.
Vervolgens moet je camera handmatig uit- en weer aanzetten:
Deze is daarna van de nieuwe firmware voorzien maar heeft nog de fabrieksinstellingen:
Na klikken op
Volgende uit het screenshot hierboven wordt onderstaande scherm getoond:
Wat inhoudt dat je terug naar de camera moet en daar de taal kiezen en datum en tijd instellen om vervolgens in het menu naar de apparaatverbindingsoptie moet gaan. Was voor mij wel even zoeken want die staat normaal in mijn favorieten in het menu maar die is nu uiteraard leeg
Dan gaat de app na het drukken van de
Laden-knop weer verbinding zoeken met de camera:
Waarna de eerder gemaakte backup van je instellingen wordt terugezet:
Die backup staat blijkbaar los van de backup die je handmatig via de OI.Share app kan maken want ik wist sowieso niet dat dat kon via de app maar had nadat het hele proces doorlopen was ook geen backup erin staan.
Dus die daarna nog handmatig gemaakt, altijd handig om dat snel weer terug te kunnen zetten.
Was ook handig geweest als ik dat geweten had voordat ik mijn camera destijds voor reparatie opstuurde.
Wanneer je camera-instellingen weer zijn teruggezet is het proces van de firmware upgrade afgerond en daar krijg je een mooie melding van:
Via de app kan je vervolgens ook zien dat de nieuwe firmware er inderdaad op staat:
En ook dat er geen nieuwere beschikbaar is:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OZgXLu8GYWMPAPPjdrVDs3rn.jpg?f=user_large)
Vreemd genoeg wordt er pas na het controleren op updates weergegeven welke lens er nu precies op de camera zit en niet op dat scherm ervoor terwijl je dat scherm ook enkel kan oproepen als je daadwerkelijk verbinding met de camera hebt.