Ja ach, ik loop ook meestal met een prime en een zoom rond. Meestal doe ik dan een deel van een wandeling met prime en een ander deel met de zoom. Heel soms is een locatie het waard om ter plekke heen en terug te wisselen, maar meestal accepteer ik de beperkingen voor dat deel van de wandeling.Sissors schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:22:
Waarschijnlijk heeft ook hier niemand een makkelijk argument om mij te overtuigen, maar om het toch te proberen: Ik merk dat ik met mijn camera (Panasonic G7) vaak panorama's maakt. Ik schiet gewoon meerdere foto's en stitch ze op de computer aan elkaar. Dat deed ik elke vakantie al, de laatste is het veel geworden, misschien moet ik dat minder doen. Zeker als ik echt verder wil uitzoomen dan mijn lens kan, kan dat door in portret modus een panorama te maken. Dat werkt, de resultaten zijn prima, maar het kost wel tijd / moeite. Zowel op reis als na afloop thuis.
Ik heb primair mijn camera mee met wandelen / hiken, dus dat maakt dat nog eens extra onhandig soms, plus ik ben met andere samen en dan is het ook handig als die niet te lang hoeven te wachten. Oftewel de richting die ik op ga: Momenteel is mijn primaire lens een 12-60mm, f3.5-f5.6. Ja een standaard kitlens, maar eentje die uit elke review eigenlijk heel goed komt. Maar voor dit probleem zou een oplossing kunnen zijn om een meer groothoek lens te nemen. Maar welke dan? Ik zie drie opties. En nee, de PL 10-25mm f1.7 is geen optie: Los van dat hij te duur is voor mij, is hij ook te zwaar. En dat is algemeen een ding: Hij gaat mee met hiken, draagbaarheid is belangrijk. Plus een hoop lenzen mee hebben is niet handig imo: Als eerst omdat ze mee moeten worden genomen, en daarnaast omdat het ook gewoon tijd kost om te verwisselen.
Welke het dan wel zijn:
uitvoering: Panasonic Leica DG Summilux 9mm f/1.7 ASPH --> Als extra lens erbij, de rest blijft hetzelfde. Lichtgewicht, lichtsterk, kan ik direct ook voor nacht foto's gebruiken, etc. Primaire nadeel natuurlijk is dat het een prime is: De tijd die ik bespaar iig tijdens het wandelen door geen panorama te hoeven te schieten ben ik direct kwijt door lens te moeten wisselen.
uitvoering: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm f/2.8-4.0 Asph --> Ook meer een groothoek lens, maar ik kan nog zoomen tot een range dat alle landschapsfoto's je een heel eind mee moet komen. Hij is 100 gram zwaarder dan mijn huidige lens, en dat merk je weet ik, maar het is wel te overzien. Lichtsterker dan mijn huidige lens ook nog. Het kost natuurlijk wel behoorlijk wat range de andere kant op. En dan zou je kunnen gaan pairen met een andere lens, maar dan wordt er wel weer veel te vervangen. (Nu heb ik afhankelijk van het gebied bijvoorbeeld een 100-300mm telelens mee voor beestjes, en accepteer ik bij langere hikes het gat tussen de lenzen).
uitvoering: Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25mm F4.0 PRO --> Ondertussen zitten we op twee keer zo zwaar (oké je hebt de body ook nog, maar toch). Hij is minder licht sterk, en voor 's avonds / 's nachts is dat wel een ding. Zeker overigens omdat deze allemaal geen stabilisatie heeft, en mijn huidige camera heeft geen IBIS. Overdag maakt dat natuurlijk weinig uit, en met 25mm kom je al een heel eind verder dan met 18mm, wat gewoon lens wisselen scheelt. Het gat naar een 100-300mm blijft erg groot.
Ik hou erg van de eenvoud van een prime. Dat geeft veel meer mentale ruimte om de foto creatief in te vullen. Ook is de beeldkwaliteit (lees kleuren, contrast en natuurlijk lichtsterkte) van een prime vaak beter voor een lagere prijs.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3JMqQW6Dm8PDtnHp775F82LZ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LdcITJVXtzJ7aBTXM1i77xMh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IYxVB93EFIoOw4yfvW5WBfU4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YqvZIYbtcht8aWckA0gBxhLH.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/g3JWRCxOcRzY34KAt0LnYacZ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vEPG6AygV6A8Y26BreP885bm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3iAbIe3r79tx4qzRp0lUIVGE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ShMHh9PykceRaY3GolNwwbY2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wqRWuQBaVULDgctaIgPxhoQ9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xFj51ewIN6T4Aj6dSPk88Uiq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/edbkZmrIFYG54xRAoYD7g9PL.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Blt9yyOS046aVjQy82TrCxrS.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9Du8rc9S1A7EPJ1eqeU3kmGm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vOsGunKKqrBrtM9iA5BZAnb0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/V8rro8DPoibv9MCLl2XeLpHj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ujjey3kEyJZnAi45Uu7eyyyh.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Yl77mR9ZQ69k7ygL3xd1I9w5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aSSLC6RwcUTZCvdBcR6B9CLF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ay7XB9OtSIKRUA9u2Qyt0xKK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KaY0ccBPeOkIZfRy2dOqjf2o.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OZgXLu8GYWMPAPPjdrVDs3rn.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dUfv7crJPPgmBwsNLZgPoSkF.jpg?f=fotoalbum_medium)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wSLlaSjXWFfJBNvuxJERXRxH.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/BQhtIxF2usUaXQSULZ11XCJi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iy0H0ThpUiB7tN3D981T0bJX.jpg?f=fotoalbum_large)