De aanwezigheid van IBIS, PDAF, het type processor (cpu), de mogelijkheden van de computational photography, het soort batterij, de afmetingen van de body en de resolutie van de EVF zijn nog vraagtekens, net als natuurlijk het prijskaartje. Ik denk toch wel aan minimaal €1100 als introductieprijs.
Sinds vandaag heb ik er weer een camera bij: de Panasonic G100D. Tweedehands op de kop getikt voor een mooi prijsje. Ik zit vooral in de Olympus / OM System hoek met camera's en één ding wat me direct opvalt is het niet direct kunnen verplaatsen van focuspunten. Ik moet blijkbaar eerst een menu door of ik kan een Fn button remappen naar 'Focus Area Set' en daarna kan ik punten verplaatsen. Touchscreen gebruiken kan ook. Zijn dit écht de enige manieren?
/edit: inmiddels gevonden: ik moet de optie 'Direct Focus Area' gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door jelbo op 03-09-2026 16:28 ]
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
[ Voor 81% gewijzigd door copykat op 04-09-2026 09:05 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
jelbo schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:51:
Sinds vandaag heb ik er weer een camera bij: de Panasonic G100D. Tweedehands op de kop getikt voor een mooi prijsje. Ik zit vooral in de Olympus / OM System hoek met camera's en één ding wat me direct opvalt is het niet direct kunnen verplaatsen van focuspunten. Ik moet blijkbaar eerst een menu door of ik kan een Fn button remappen naar 'Focus Area Set' en daarna kan ik punten verplaatsen. Touchscreen gebruiken kan ook. Zijn dit écht de enige manieren?
De Lumix G100D is een fijn toestel, heb hem zelf ook. Vaak gebruik ik gewoon de iA-modus (die biedt alleen de keus tussen AF gezicht of AF tracking), maar in andere PASM-modi kun je ook gewoon één keer op de linker cursor knop van het wiel drukken om direct in het AF menu te komen. Vervolgens kies je dan welke AF modus je wilt hebben (gezicht/tracking/49-zone/voorkeur multi/1-zone/spot), vervolgens klik je nog een keer op de cursorknop naar beneden om de exacte positie van (een blok van) de autofocus punten te selecteren via de cursor knoppen. Als je een heel speciaal patroon in gedachten hebt kun je dat zelf maken via de "voorkeur multi" waarbij je zo'n custom-patroon daarna kan opslaan als C1, C2 of C3. Daarbij kun je de 49 AF punten dan eventueel individueel selecteren (of weer deselecteren) met de Set knop in het midden van het draaiwiel. Opslaan van zo'n patroon kan vervolgens weer met de cursorknop naar boven. Ook kun je binnen voorkeur multi nog kiezen voor een verticaal (bijv. voor gebouwen), horizontaal of centraal patroon./edit: inmiddels gevonden: ik moet de optie 'Direct Focus Area' gebruiken.
Het is een beetje uitproberen, vond het zelf in het begin ook niet meteen heel erg intuïtief werken. Naar mijn idee is het niet eens nodig om 'Direct Focus Area' aan te zetten. Ik kende die optie niet en gebruik die dus zelf ook niet. Bij activering ervan lijkt het zelfs de net beschreven (snelle) aanpassing van de AF functie onmogelijk te maken.
Eerst een menu induiken om m'n AF punten te verplaatsen vind ik te lastig. Ik ben gewend om ze direct te kunnen verplaatsen, zoals op veel camera's met een joystick ook kan.choogen schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:35:
[...] kun je ook gewoon één keer op de linker cursor knop van het wiel drukken om direct in het AF menu te komen. Vervolgens kies je dan welke AF modus je wilt hebben (gezicht/tracking/49-zone/voorkeur multi/1-zone/spot), vervolgens klik je nog een keer op de cursorknop naar beneden om de exacte positie van (een blok van) de autofocus punten te selecteren via de cursor knoppen.
Het lukt me nu om een blok van AF punten te verplaatsen, of een heel klein focuspuntje, wat erg langzaam beweegt. Dat blok werkt voor mij dus beter, maar is er ook een manier om i.p.v. een blok gewoon één punt te verplaatsen?
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Even er vanuit gaand dat je Direct Focus Area weer hebt uitgeschakeld: om slechts één AF punt te selecteren moet je volgens mij de AF modus spot hebben, dat is het icoontje met alleen een plusje in het midden. Die modus kun je dus instellen door één keer op de linker cursorknop te duwen. Om vervolgens de positie van dat ene AF-punt aan te kunnen passen, duw je eerst één keer op de cursorknop naar beneden en daarna kun je dat AF-punt met de cursusknoppen overal waar je hem wilt hebben heen verplaatsen met de cursorknoppen. Het plusje staat dan in het midden met vier pijltjes eromheen die a.h.w. in alle vier de windrichtingen wijzen. Om dat verplaatsen sneller te laten verlopen kun je bijv. de rechter-cursorknop ingedrukt blijven houden in plaats van enkele keren achter elkaar op die knop te drukken. Daarna kun je je foto nemen.jelbo schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:33:
[...]
Eerst een menu induiken om m'n AF punten te verplaatsen vind ik te lastig. Ik ben gewend om ze direct te kunnen verplaatsen, zoals op veel camera's met een joystick ook kan.
Het lukt me nu om een blok van AF punten te verplaatsen, of een heel klein focuspuntje, wat erg langzaam beweegt. Dat blok werkt voor mij dus beter, maar is er ook een manier om i.p.v. een blok gewoon één punt te verplaatsen?
Bij gebrek aan een joystick is dit volgens mij de enige manier om de positie van je AF-punten aan te passen op de G100D. Via de touchscreen van het LCD scherm kan dat waarschijnlijk ook, maar daar heb ik geen ervaring mee, en dat lijkt me mogelijk ook minder nauwkeurig en omslachtiger.
Heb nog even gekeken naar die Direct Focus Area functie. Die lijkt enkel bedoeld te zijn om te voorkomen dat je de positie van het focusgebied per ongeluk wijzigt doordat je ergens tussendoor de cursorknoppen of het scherm onbedoeld hebt aangeraakt: https://www.dpreview.com/forums/threads/the-most-valuable-gx8-setting-direct-focus-area-off.4158571/
Ik weet niet hoe dit gaat op jouw G100D versus mijn GX80, maar ik vind de touchscreen hier best makkelijk voor. Gewoon met je duim over het scherm vegen terwijl je door de zoeker kijkt. Liever zou ik iets hebben met een joystick, maar daar is nu even geen budget voor.jelbo schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:10:
Bedankt voor jouw uitzoekwerk. Ik heb DFA nog steeds ingeschakeld omdat dat me wat menu-navigatie-stappen scheelt. Het verplaatsen van het '1-Area' AF punt gaat me te langzaam en bij ingedrukt houden gaat het inderdaad sneller, maar de stapjes blijven gewoon nét te klein.. ik ga er maar gewoon aan wennen :)
Het nodige was de afgelopen tijd al bekend geworden, maar hieronder een paar zaken die mij vandaag zo snel nog opvielen:
- Eerder gecommuniceerde prijs blijkt toch inclusief een kitlens: €1099
- 2.36M dots OLED viewfinder
- 121 autofocuspunten op contrastbasis
- Live ND tot ND8
- Hand Held High Resolution mogelijkheid
- Vijfassige IBIS biedt 4.5 - 5.5 stops
- Slechts 500 g incl. de kitlens, accu en geheugenkaart.
Ik denk dat OM System eindelijk goed geluisterd heeft naar zijn gebruikers en met de nieuwe PEN een prima kans heeft om succesvol de strijd aan te gaan met o.a. de populaire en veel duurdere rangefinder modellen van Fuji, die nog steeds als hete broodjes verkopen.
De PEN is al vóór te bestellen bij o.a. Kamera-Express voor €999 (of €1099 incl. de kitlens).
Review van Micro Four Nerds hier: YouTube: Pen F is dead. Long live PEN!
Review PetaPixel: YouTube: We've Waited YEARS for This
OM System blijkt speciaal voor dit model ook nog een compacte nieuwe BLS-7 batterij te hebben ontwikkeld. De capaciteit daarvan lijkt prima te zijn (410 opnamen volgens CIPA norm, een derde meer dan de OM-5 Mk.ii). Dat de video-technologie hierop een redelijk ondergeschoven kindje is gebleven kan me zelf niet echt schelen. Wel had ik persoonlijk liever een verticaal draaibaar scherm gehad (zoals op de EP-7) dan een volledig uitklapbaar scherm. Dat de knop voor belichtingscompensatie is verdwenen is ook jammer, maar dat kan via toekenning aan een keuzeknop nog worden opgelost.
Al met al lijkt dit me beslist een interessante camera te worden, ook omdat de nieuwe PEN natuurlijk gebruikt maakt van de eerder verbeterde menustructuur en een moderne USB-C aansluiting biedt.
Fasedetectie, niet contrastdetectie. Ik schrok al even toen ik het las in je bericht.choogen schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:59:
121 autofocuspunten op contrastbasis
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dit aspect verwarde mij ook. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Volgens mij is het mogelijk een hybride vorm van fasedetectie én contrastdetectie. Op de OM website staat bij de specificaties van het scherpstelsysteem namelijk het volgende: Snelle sensor-AF; fasedetectie-AF op de sensor + contrastdetectie-AF op de sensor.Universal Creations schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:19:
[...]
Fasedetectie, niet contrastdetectie. Ik schrok al even toen ik het las in je bericht.
Een paar regels daaronder:
| Focusgebieden: | 121 punten * / 121 punten contrast AF |
[ Voor 20% gewijzigd door choogen op 09-09-2026 22:12 ]
Als het geen hybride is, is het "gewoon" contrastdetectie. Wat bijvoorbeeld de EM10 nog heeft.
Maar, tof ding die PEN, een soort budget-OM3 is denk ik wel een goede schot in de roos.
People as things, that’s where it starts.
Voor fasedetectie heb je echt fysieke punten nodig op je sensor, contrastdetectie is gewoon een algoritme op het beeld wat de sensor opvangt. Ik kan me zo voorstellen dat ze dan 121 fasedetectiepunten hebben, en het algoritme zo gemaakt dat de contrastdetectie dan ook de zone van de sensor rondom het geselecteerde detectiepunt gebruikt. En zo krijg je dan in feite 121 AF-punten die je kunt selecteren.
Waarbij het ook nog kan zijn dat ze voor de contrastdetectie echt het onderwerp volgen, dat is maar net hoe ze het geïmplementeerd hebben.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- De PEN wordt in Nederland vanaf begin oktober geleverd.
- Het touchscreen is momenteel met maximaal één vinger tegelijk te bedienen (single touch i.p.v. multi-touch). Mogelijk kan dat later nog met een software-update worden opgelost?
- OM biedt via een speciale website zogenaamde recipes aan waarmee je kleurrecepten van andere gebruikers gratis & voor niets kunt importeren, opslaan en gebruiken. De nodige mensen hebben hier al zo'n recept geüpload: https://om-recipes.com/
- Meerdere YouTuber reviewers hebben moeite om aan de positie van de AF-On knop te wennen en verwarren die soms met de menu-knop die er net onder zit..
- De PEN heeft een rating van IPX1 voor wat betreft zijn weather-sealing. Die zit daarmee niet op hetzelfde niveau van bijv. een OM-5 ii, OM-3 of OM-1 (IP53). Motregen is sowieso geen enkel probleem (i.c.m. met een weerbestendige lens), maar in het geval van een minutenlang aanhoudende stortregen zou je de camera formeel gezien toch weer op moeten bergen. Anderzijds, ik zag bij een video-review dat Robin Wong er gewoon rechtstreeks een hele waterfles overheen goot, zonder dat dat kennelijk enig probleem opleverde: YouTube: OM SYSTEM PEN - Near Perfect Micro Four Thirds Camera!
Ik kwam er net achter dat weer op mijn vakantiefoto's vlekjes zitten bij mijn G7, nadat die door CameraNu gereinigd is. Ik had vooral om uit te proberen nadat ik wat had zien zitten daarna ook nog zelf met swabjes gedaan (volgende keer APS-C swabjes kopen, volgens mij passen die beter dan MFT versies). En de foto's die ik nu maak zie ik nog steeds 1-2 vlekjes zitten. Ik heb nu de reinigingsspullen niet bij de hand, maar gezien nadat CameraNu en ik beide de sensor hebben schoongemaakt, zit het er nog steeds. Oftewel we kunnen wel stellen dat het ergens zit waarbij je het niet weg krijgt (kijkend naar de sensor zie ik niet / nauwelijks iets).
Oftewel wat nu? Ondanks dat je het erover kan hebben, wil ik bij MFT blijven omdat ik mijn lenzen heb en dat niet allemaal wil omzetten. De opties die ik heb:
- Niks doen, vlekjes weghalen achteraf, ze zijn klein, vooral bij effen achtergrond zichtbaar, dus het is niet het einde van de wereld.
- Een G7 tweedehands kopen opnieuw
- Een OM-1 mk 1 tweedehands kopen
- Een OM-5 mk 2 nieuw kopen
- Een G97 nieuw kopen
- Het kan, maar ik hoef niet uit te leggen dat dit niet ideaal is, en ik sta uberhaupt niet negatief tov iets nieuws
- Het lost het op (hopelijk, geen garanties bij tweedehands), maar ondertussen mag iets nieuwers natuurlijk wel
- 190 gram zwaarder, voor mij is voordeel van MFT juist de draagbaarheid
- Minder ergonomisch ontwerp, ik herinner me toen ik ooit mijn G7 kocht, dat juist het voordeel was tov Olympus alternatief dat hij lekkerder in de hand lag. En de vraag of zijn tripod mount nou echt gefixt is en niet uit elkaar getrokken wordt bij een camera clip aan je rugzak.
- 120 gram zwaarder
Dus de primaire twijfel is dan tussen de OM-5 en de G97. Zijn er suggesties? (Qua lenzen heb ik primair Panasonic, maar mijn 100-300 is de mk1 die niet aan dual IS doet, en mijn 12-60 kan het wel, maar niet echt einde van de wereld om niet dual-IS te hebben op die).
Aanvulling: Ik wandel / hike ermee, mijn 100-300 is mijn grootste lens, 12-60 3.5 mijn standaard lens.
Als gratis bonus, ik heb als ietwat impuls aankoop een 60mm OM Macro lens gekocht, onbewerkte JPEGs die uit de hand zijn geschoten, ik ben blij met de lens
:strip_exif()/f/image/Hakn2ErmBrRkujLifcgkWcbf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j4ADnNJkQERV0TmXvnp0bwqi.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je de Panasonic G100D bekeken?Sissors schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:15:
Dus de primaire twijfel is dan tussen de OM-5 en de G97. Zijn er suggesties? (Qua lenzen heb ik primair Panasonic, maar mijn 100-300 is de mk1 die niet aan dual IS doet, en mijn 12-60 kan het wel, maar niet echt einde van de wereld om niet dual-IS te hebben op die).
Aanvulling: Ik wandel / hike ermee, mijn 100-300 is mijn grootste lens, 12-60 3.5 mijn standaard lens.
Als gewicht een dingetje is, dan is dat misschien een optie.
Ik heb zelf een G9, die is inderdaad vrij groot en zwaar, maar qua bediening wel erg fijn om mee te werken, en zeker met een 100-300mm lens wel prettig vasthouden.
De allereerste Olympus OM-D EM-5 heb ik ook nog, licht, maar ergonomisch een draak van een ding. Vraag me af of ze dat nu met de OM5 wel voor elkaar hebben.
Als ik de plaatjes zie dan is de grip bij de OM-5 nog steeds zo ondiep dat je er eigenlijk niks aan hebt.
Dat alleen zou voor mij genoeg reden zijn om dan eerder naar de Panasonic G97 te kijken.
G97 is wat lichter, zit tussen wat je nu hebt en de OM1 in, maar dan mis je dus wel wat toeters en bellen. Voordeel is wel dat je Lumix gewoon kent, Oly is best anders.
OM5 is bijna net zo licht als wat je had, zit qua toeters en bellen tussen de G97 en de OM1 in. Maar gaat een clip niet leuk vinden. Kun je natuurlijk op een andere manier oplossen. Ik laat de nekriem via mijn rugzak lopen, voel ik niks van het gewicht, en kan ik de camera nog altijd snel pakken. En met quickreleases kan ik 'm altijd snel loskllikken als ik meer flexibiliteit wil.
Ik vind zelf juist de half-grip van de OM-5 de perfecte tussenoplossing. Niet zo lomp als een fullgrip DSLR ding [als ik dat wil, pak ik wel mijn S5] maar nog altijd een stuk meer grip dan een baksteen ala de OM3 [wat een onding, kolere], maar dat ligt ook aan je handen. Mijn handen zijn maat M op een goede dag, als je XL -kolenschoppen hebt is een 5 inderdaad niks.
Pana-glas op Pana-bodies is wat beter door hoe ze CA afwikkelen, zegt men. Pana-glas op Oly zou aardig wat CA opleveren, maar ik heb een semi-PanaLeica lens [de DJI 15mm] en ik zie daar geen CA in. Qua weathersealing werkt Pana-glas wel op Oly-bodies, maar niet andersom. Want stel je voor dat je een standaard bent...
Zou zelf toch voor die OM1 gaan. Als een G97 kan, maken die paar gram extra voor een OM1 weinig uit. Scheutje minder in je drinkfles en je hebt het al gecompenseerd. Want die OM1 is gewoon een dijk van een camera.
Of een OM5, maar dan kun je dus geen clip gebruiken. En de ergo kan matig zijn als je grote handen hebt.
PEN en OM3 zijn qua ergonomie natuurlijk helemaal onbestaand, GF100D is volgens mij wel erg basis. En de G5 en G9 zijn formaat/gewicht fullframe.
In jouw geval, met veel Panasonic glas en gewenning, zou ik bij Panasonic blijven. Het CA-probleem bestaat echt, al is het minimaal en niet bij iedere lens. Ik zal kijken of ik nog ergens voorbeelden kan vinden die ik ooit heb gezien.
Met recente/grotere Panasonic bodies heb ik weinig ervaring. Heb een GM1, GM5, GX880 en sinds kort een G100D. Die laatste is inderdaad best basic en het gebrek aan IBIS is een gemis.
Niet echt, ik had hem eigenlijk direct afgestreept omdat hoewel ik een hoop gewoon in P-mode schiet, ik toch ook regelmatig A/S gebruik, focus lock, etc. En zijn bedieningselementen lijken mij wel erg beperkt daarvoor. Hell zelfs kiezen tussen AF modi en MF moet je een menu voor induiken.RobbieT schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 00:06:
[...]
Heb je de Panasonic G100D bekeken?
Als gewicht een dingetje is, dan is dat misschien een optie.
Nu na door de halve handleiding te zijn gegaan zie ik wel dat hij een extra draairing heeft die ik eerst had gemist, dat scheelt. En je kan al die dingen aan de FN toetsen vastmaken. Maar ik ben wel bang dat ik snel door de FN toetsen ga raken.
Hij gaat op mijn lijstje, maar wel ook echt een twijfelgeval.
De nieuwste OM5 zijn van wat ik tijdje geleden gezocht had volgens mij nog geen kapotte modellen van bekend door een clip systeem, tegelijk zullen ook een stuk minder mensen dat risico nog willen lopen. Jij doet je nekriem dan onder de banden van je rugzak oid?RobinHood schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 02:08:
OM5 is bijna net zo licht als wat je had, zit qua toeters en bellen tussen de G97 en de OM1 in. Maar gaat een clip niet leuk vinden. Kun je natuurlijk op een andere manier oplossen. Ik laat de nekriem via mijn rugzak lopen, voel ik niks van het gewicht, en kan ik de camera nog altijd snel pakken. En met quickreleases kan ik 'm altijd snel loskllikken als ik meer flexibiliteit wil.
Ook een goed punt, en eens ingedoken. Het lijkt een beetje afhankelijk te zijn van hoe recent een Olympus body is (dus een nieuwe moet het al beter doen), en bijvoorbeeld bij de 100-300 wordt het wel gezien aan de 300 kant (waar ik hem primair gebruik), al als je hem naar F7.1 zet (waar hij sowieso het scherpste is), valt het weer weg. Helaas dus geen dealbreaker, anders werd de keuze makkelijkerPana-glas op Pana-bodies is wat beter door hoe ze CA afwikkelen, zegt men. Pana-glas op Oly zou aardig wat CA opleveren, maar ik heb een semi-PanaLeica lens [de DJI 15mm] en ik zie daar geen CA in. Qua weathersealing werkt Pana-glas wel op Oly-bodies, maar niet andersom. Want stel je voor dat je een standaard bent...
Het is niet zozeer het totale gewicht van mijn rugzak, maar meer hoe het verdeeld is. En ik snap je punt hoor, maar wat ik het liefst wil is iets wat een verbetering is tov mijn G7 zonder dat ik compromissen moet sluiten. Enige manier waarop dat kan is toch een tweedehands G7 kopen lijkt het op (oké die is niet beter, maar geen enkel compromis).Zou zelf toch voor die OM1 gaan. Als een G97 kan, maken die paar gram extra voor een OM1 weinig uit. Scheutje minder in je drinkfles en je hebt het al gecompenseerd. Want die OM1 is gewoon een dijk van een camera.
OM-5 heeft voor mij nog voordelen met computational ND en fase detectie AF. Dat hij flitser mist is weer een minpunt. Maar de zwakte van zijn tripod mount blijft toch ook een punt.
Waarom heb je er zoveel?jelbo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:40:
Met recente/grotere Panasonic bodies heb ik weinig ervaring. Heb een GM1, GM5, GX80 en sinds kort een G100D. Die laatste is inderdaad best basic en het gebrek aan IBIS is een gemis.
Maar geen IBIS is een minpunt voor mij, tegelijk heb ik nu ook niet, en meeste van mijn lenzen hebben stabilisatie zelf al, dus niet het einde van de wereld. Maar het best basic is wel een ding dus voor mij. Hoe is jouw ervaring daar mee?
Ik ben gek op kleine camera's en de hobby is wat uit de hand gelopen.. heb ook nog een boel Olympus camera'sSissors schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:43:
[...]
Waarom heb je er zoveel?![]()
Maar geen IBIS is een minpunt voor mij, tegelijk heb ik nu ook niet, en meeste van mijn lenzen hebben stabilisatie zelf al, dus niet het einde van de wereld. Maar het best basic is wel een ding dus voor mij. Hoe is jouw ervaring daar mee?
De G100D heeft voor mij nét genoeg FN knopjes die ik naar m'n hand heb gezet. Er zit gelukkig dat cirkelvormige draaiwieltje achterop, maar eigenlijk had daar nog een dial bij gemoeten. De EVF is top, beeldkwaliteit ook. Ik heb verder wat moeite met het direct en snel verplaatsen van precieze autofocuspunten. Leuk cameraatje, maar het zou voor mij door de beperkingen niet de primaire camera kunnen zijn. Dat is mijn E-M5 iii.
Ja, ik heb een simpel nylon nektouw daarvoor, en mijn tassen hebben lusjes aan de bovenkant die ik daarvoor gebruik/misbruik.
En bij mijn schoudertas kan ik 'm achter de schouderriem haken, waardoor dat touw alsnog niet in mijn nek zit. Werkt oprecht lekkerder dan de PGYtech sling die ik eerder had, mijn EM5.3 is met een lichte prime eigenlijk te licht voor dat ding, glijdt alle kanten op. Mijn S5 is wel zwaar genoeg, dan is die sling perfect.
En compromissen sluiten is gewoon lastig, en soms gewoon niet mogelijk. Vandaar mijn semi-compacte EM5.3 en sinds een tijdje mijn lompere voelvreem S5.
Nou nog een mediumformat, en een 1", en een...
Dat ontloopt elkaar niet zoveel, dan is het een kwestie van voorkeur.
(Net een zooi macrofotos van een motje gemaakt, en ik voel mijn bovenarmen nu met gewicht van huidige in lastige positie houden al)
Waar zie je dat aan? Ik had altijd het idee dat dat soort grotere modellen vooral beter zijn in AF, maar dat de verschillen in beeldkwaliteit er nauwelijks zijn. Misschien met hoge ISO's? Ik ben nieuwsgierig.Pascalgame schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:48:
En ik zie duidelijke verschillen hoe goed de foto’s zijn
Inderdaad met de betere AF. Maar ook met de snelheid en buffer, dat is voor mij vooral belangrijk voor focus stacking bij macro.jelbo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:16:
[...]
Waar zie je dat aan? Ik had altijd het idee dat dat soort grotere modellen vooral beter zijn in AF, maar dat de verschillen in beeldkwaliteit er nauwelijks zijn. Misschien met hoge ISO's? Ik ben nieuwsgierig.
Waarom niet een 2e hands G9, of misschien een G9ii als je die voor een nette prijs kunt vinden? Zoveel zwaarder is dat ook weer niet, en je krijgt er echt meer camera voor.En ik snap je punt hoor, maar wat ik het liefst wil is iets wat een verbetering is tov mijn G7 zonder dat ik compromissen moet sluiten. Enige manier waarop dat kan is toch een tweedehands G7 kopen lijkt het op (oké die is niet beter, maar geen enkel compromis).
De G9 met schermpje bovenop vind ik lelijkv-mann schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:36:
[...]
Waarom niet een 2e hands G9, of misschien een G9ii als je die voor een nette prijs kunt vinden? Zoveel zwaarder is dat ook weer niet, en je krijgt er echt meer camera voor.
Dat plus ik ben best tevreden met mijn G7. Nu is het goed mogelijk als ik een G9ii zou lenen ik nooit meer een slechtere AF wil om een vogel te fotograferen, maar zoveel doe ik dat niet, en alle realistische upgrades zullen het al beter maken.
Maar samengevat: De body wordt dan ruim 60% zwaarder. Natuurlijk ook niet eerlijk want je hebt altijd een lens erop, maar dat is het voor mij niet waard
Ik neig nu heel erg naar een G97. Ik had al eerder last van troep op de sensor (dit is denk ik overblijfsel daarvan), en toen heb ik met Lightroom alles kunnen herstellen, maar dat waren complexere dingen met sneeuw. Nu zit het vooral in de lucht bij foto's, en dan kan ik het met Darktable ook herstellen nog gelukkig. Maar ik heb geen zin erin dat altijd te moeten blijven doen. Dus ik vermoed die G97, maar die hoeft pas voor de vakanties van volgend jaar, en wie weet verrast Panasonic nog met een nieuw toestel.
https://explore.omsystem.com/nl/nl/macro-savings-promotion
Vanaf 17 sept officieel, maar eerdere ervaringen wijzen erop dat het nu ook al werkt.
Doe er je voordeel mee (of niet)!
Grrrr en toen faalde Tweakers toen ik een reactie maakte, dus die is weg, nu poging 2.Mr.C4 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:30:
[...]
De G80/85 tweedehands is ook nog een optie, is wat kleiner en lichter dan de G97.
Nog eentje om in te duiken, het gewichtsverschil is wel klein, maar goed, alle beetjes helpen. Het wordt tussen deze de G97, want ja de G80 is ietsjes lichter, maar primair (van belangrijk naar minder):
- De G97 heeft een nieuwere (denk betere) sensor. Geen gigantisch verschil, maar alle beetjes helpen.
- De G97 heeft Bluetooth, daarmee krijg ik GPS tagging, en remote shutter. Plus van wat ik beetje begrijp kan hij dan veel sneller / makkelijker een wifi verbinding ook opzetten, ipv het gezeik met QR codes.
- De G97 heeft USB-C, en kan ook laden via USB-C. Niet het belangrijkste, wel handig.
Kijk je tijdens het nemen van de foto meestal door de EVF of kijk je naar het LCD-scherm?jelbo schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:10:
Bedankt voor jouw uitzoekwerk. Ik heb DFA nog steeds ingeschakeld omdat dat me wat menu-navigatie-stappen scheelt. Het verplaatsen van het '1-Area' AF punt gaat me te langzaam en bij ingedrukt houden gaat het inderdaad sneller, maar de stapjes blijven gewoon nét te klein.. ik ga er maar gewoon aan wennen :)
Sissors schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:17:
[...]
Grrrr en toen faalde Tweakers toen ik een reactie maakte, dus die is weg, nu poging 2.
Wat bedoel je precies met falen?
Ik heb vaker dat mijn Firefox crashed of dat ik spontaan uitgelogd ben op Tweakers en dan is mijn post ook helemaal weg maar heb gemerkt dat als je op “Toon voorbeeld” drukt tijdens het typen de post opgeslagen wordt. Want als ik na zo’n crash weer eens naar een lege tweakers editor zit te kijken maar dan ‘pagina terug’ doe in mijn browser dan krijg ik mijn post weer terug van het moment dat ik de laatste keer “Toon voorbeeld” heb gedaan!
Dus heb nu in mijn systeem zitten dat ik daar heel vaak op klik tijdens het typen van een post.
Dat heeft me al heel vaak gered!
EVF, altijd.choogen schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:22:
[...]
Kijk je tijdens het nemen van de foto meestal door de EVF of kijk je naar het LCD-scherm?
Uiteindelijk ben ik gesettled bij de optie waarbij ik een cluster van 9 AF punten direct kan verplaatsen met de ring. Nadeel is dat de camera bij het focussen random één of meer punten kiest uit dat cluster, dus heel precies focussen lukt niet. Maar daar werk ik omheen door goed op te letten en waar nodig 'focus en reconpose' te doen. Ik hoop dat ik nog te volgen ben, haha.
Vliegvlug schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:31:
[...]offtopic:
Wat bedoel je precies met falen?
Iets van een HTTP500 error. Vaak is de tekst er nog wel als je vorige weer doet, nu was er helaas niks.
Okay, ik kwam er namelijk bij het bestuderen van de gebruiksaanwijzing vandaag achter dat er ook een snelle autofocus manier bestaat via het lcd-aanraakscherm (p.144: Moving the AF area by touch). Na enig testen blijkt dat zelfs als je de EVF i.p.v. het lcd-scherm gebruikt voor het schieten van de foto (maar wel het scherm open naar je toe geklapt hebt) je van het lcd scherm gelijktijdig gebruik kunt maken, d.w.z. ook als het scherm zwart is. Met je oog zit je dan tegen de EVF aan en je plaatst tegelijk je vinger op een plek op het scherm waar jij vindt dat de focus moet komen te liggen (je kunt het focusgebied dan ook nog verkleinen of vergroten door met twee vingers naar elkaar toe te bewegen). De uitwerking verschilt per AF-modus; het beste vind ik spot werken (de modus met het plusje in het midden), want die past dan direct het beeld aan en geeft een soort ingezoomd/vergroot vierkantje weer van waar je op dat moment op gefocust bent, super handig. Bij voorkeur multi (C1/C2/C3/etc), bij 49-zone en 1-zone kun je het cluster via het aanraakscherm weliswaar snel verplaatsen, maar daar krijg je niet de handige vergroting te zien zoals bij spot.jelbo schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:45:
[...]
EVF, altijd.
Uiteindelijk ben ik gesettled bij de optie waarbij ik een cluster van 9 AF punten direct kan verplaatsen met de ring. Nadeel is dat de camera bij het focussen random één of meer punten kiest uit dat cluster, dus heel precies focussen lukt niet. Maar daar werk ik omheen door goed op te letten en waar nodig 'focus en reconpose' te doen. Ik hoop dat ik nog te volgen ben, haha.
Eerst lukte het me trouwens niet om de aanraakfunctie voor het verplaatsen van de AF überhaupt aan de praat te krijgen, mogelijk omdat ik de Fn6-knop (Preview Mode) ooit onbedoeld (iets) gewijzigd heb. Het werken via het aanraakscherm lukt wel wanneer ik daar het diafragma-effect en het sluitertijd-effect allebei op off heb staan (het is overigens niet meteen heel helder wanneer je deze stand precies bereikt hebt).
Hopelijk ben ik een beetje duidelijk en heb je hier ook wat aan