Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

koboy

Heb een idee voor een icon

PeacekeeperNL schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:33:
[...]

Had m indd gezien. Maar nu nog wat beter bekeken en ga m ook bestellen. 14mm scherpstelafstand vind ik ergens wel mooi, beter dan de bijna 20cm van de 60mm Macro.
Die 14mm die je noemt is vanaf voorste lens element, de 20cm van de 60mm vanaf de sensor.....

Vanaf de sensor gemeten is de minimale focus afstand van de 30mm bijna 10 cm. Dit is ook meer in lijn met het verschil in vergrotingsfactor (1:1,25 voor de 30mm, 1:1 voor de 60mm)

Persoonlijk juist vanwege de grotere afstand voor de 60mm gegaan; beestjes laten je vaak niet zo dichtbij komen, en die stop lichtsterker is mooi meegenomen. Op heel korte afstand wordt het ook lastiger geen schaduwen op je onderwerp te leggen, wat weer meer noodzaak geeft voor (ring/macro) flitsers.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:01

Vliegvlug

Flight Simple

RobinHood schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:19:
Voor diegenen die het gemist hebben:

OM heeft een lente-kortings-actietje lopen tot vrijdag: https://explore.omsystem.com/nl/nl/spring-savings-promotion

Niet heel veel grote deals, maar toch:
OM1 kit voor 1800
75mm 1.8 voor 549
30mm 3.5 macro voor 149
9-18mm 4-5.6 voor 399

En nog wat andere dingetjes.

Ben zelf voor de macrolens gegaan, ik vind het nog wel leuk om funky insecten en bloemen te fotograferen, en 150 euro is een hele nette prijs voor een best goede lens :)
Die M.Zuiko Digitaal ED 30mm F3.5 Macro voor €150 is wel erg aantrekkelijk geprijsd inderdaad!
Zeker als je ziet dat hij overal nog €299 moet kosten en zelfs tweedehands niet voor dat bedrag te koop is.

Weet alleen niet wat ik er mee zou moeten doen… :S
Ben zelf niet zo van de macro maar hij is blijkbaar niet alleen daarvoor te gebruiken:
Het beste van alles is dat de M.Zuiko 30mm Macro je de veelzijdigheid biedt om portretten of zelfs alledaagse snapshots te maken.

Net even dit filmpje “Olympus 30mm f3.5 Macro A Macro Lens That Should Be In Everyone’s Kit” er over gekeken maar werd er niet heel veel wijzer van anders dan dat hij een hele goede IQ heeft en niet al te duur is.
Maar ik heb al lenzen met goede IQ (y)

In de comments zei iemand trouwens dat deze macro lens niet geschikt is voor bewegende macro dingen zoals insecten. Wat me wel verbaast want als ik aan macro denk denk ik eigenlijk direct aan insecten fotograferen.

Zie niet in waarom ik niet gewoon mijn M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO zou kunnen gebruiken als ik 30mm wil.
Heb daar ook wel eens wat kleine beestjes mee gefotografeerd, kan je ook lekker mee inzoomen om dichterbij te komen.

Of de M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO, is nog lichtsterkter ook. :P

Maar ik heb sterk het gevoel dat iets me hier ontgaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20
@Vliegvlug De lenzen die jij opnoemt, kosten op dit moment 5 a 10 keer zoveel. En ze kunnen ook geen 1 op 1 macro vergroting aan. Maar ik gebruik mijn 40-150 vaak voor "macro" en het is inderdaad een geweldige lens.

Maar die 30mm kan dus echt 1 op 1 macro. Inderdaad niet zo geschikt voor insecten ivm de korte brandpuntsafstand maar voor paddenstoelen en bloemen is ie natuurlijk prima. En ook voor portretten is ie prima inzetbaar. En lekker klein.

Dus er valt genoeg te zeggen voor dit lensje, zeker op dit prijspunt.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Precies, en daarom heb ik 'm ook besteld. 150 euro is een koopje.

En heb in reviews ook wel genoeg foto's van insecten gezien, het ene beest vliegt/loopt/kruipt natuurlijk ook sneller weg dan het andere. Heb eerder best veel "macro" gedaan met mijn oude Powershot, en dan leer je vanzelf welke beesten wel keurig blijven zitten, en welke wegvliegen/kruipen/springen als je te dichtbij komt.

Bijen, hommels, torretjes, juffers, libellen, die blijven vaak wel redelijk zitten.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

sys64738 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:38:
@Vliegvlug De lenzen die jij opnoemt, kosten op dit moment 5 a 10 keer zoveel.
Ik heb het niet over de prijs gehad inderdaad want die is fiks hoger maar bedoel meer wat die 30mm Macro in mijn situatie zou toevoegen aangezien ik die lenzen toch al heb.
En ze kunnen ook geen 1 op 1 macro vergroting aan.
Wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld en wat is daar het voordeel van?
Werd in het filmpje wat ik eerder linkte over die lens ook al kort refereert aan het feit dat die 30mm Macro een 1,25x vergroting heeft.

Met een zoomlens kan je toch vele malen meer inzoomen?
Maar ik gebruik mijn 40-150 vaak voor "macro" en het is inderdaad een geweldige lens.
Goed te horen dat dat kan, mocht ik eens met macro willen gaan experimenteren dan hoef ik dus niet meteen een speciale lens te kopen. :)
Maar die 30mm kan dus echt 1 op 1 macro. Inderdaad niet zo geschikt voor insecten ivm de korte brandpuntsafstand maar voor paddenstoelen en bloemen is ie natuurlijk prima. En ook voor portretten is ie prima inzetbaar. En lekker klein.

Dus er valt genoeg te zeggen voor dit lensje, zeker op dit prijspunt.
Snap dat hij erg aantrekkelijk geprijsd is en goede IQ heeft, helemaal voor €150.
Maar in mijn situatie voegt het dus weinig toe als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

@Vliegvlug : 1:1 betekent dat je onderwerp net zo groot op de sensor komt als het in werkelijkheid is. Kom je op dingen zoals het hartje van een klein bloemetje als dezeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amqHkwf__9NCXFk29wMFc07I9CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtH0g7JZsqOgK22L7k8yynlu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

koboy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:59:
@Vliegvlug : 1:1 betekent dat je onderwerp net zo groot op de sensor komt als het in werkelijkheid is. Kom je op dingen zoals het hartje van een klein bloemetje als deze[Afbeelding]
Dat zei die man in het filmpje ook maar snap nog steeds niet wat daar speciaal aan is eigenlijk.
Zo’n beetje elke lens kan je toch op zo’n afstand houden of inzoomen dat het formaat op je sensor hetzelfde is als het object wat je er voor hebt staan?

En zo groot is die MFT sensor ook niet, 18 mm × 13.5 mm, dus alleen met echt kleine dingen gaat dat passen, zou denken dat je het juist iets wil verkleinen want een beetje insect is al dat formaat, laat staan paddenstoelen en bloemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

https://explore.omsystem....cro-flash-diffuser-size-m
Nu mogen ze van mij alleen nog op deze een aanbieding geven ;)
Had ergens de hoop dat de lentedeals wat uitgebreider waren...

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Vliegvlug schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:48:
[...]

Dat zei die man in het filmpje ook maar snap nog steeds niet wat daar speciaal aan is eigenlijk.
Zo’n beetje elke lens kan je toch op zo’n afstand houden of inzoomen dat het formaat op je sensor hetzelfde is als het object wat je er voor hebt staan?

En zo groot is die MFT sensor ook niet, 18 mm × 13.5 mm, dus alleen met echt kleine dingen gaat dat passen, zou denken dat je het juist iets wil verkleinen want een beetje insect is al dat formaat, laat staan paddenstoelen en bloemen.
Ik pak even jouw 12-100 er bij. Minimale focus afstand heb je bij 12mm, en zit dan op 15cm van de sensor (ongeveer op de lens). De vergroting die je dan haalt is 1:3,33.
Met een echte macro lens bereik je dus een 3x zo grote vergroting. Prima voor paddestoelen, bloemetjes enzo, maar voor echt ieniemienie dingetjes niet genoeg.

Moet ik er wel bij zeggen dat veel lenzen niet zo dichtbij kunnen komen als de 12-100, en dat met inzoomen de minimale focus afstand ook groter wordt waardoor dat geen nut heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door koboy op 02-04-2025 15:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738
Vliegvlug schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:48:
[...]

Wat daar speciaal aan is, is dat alleen macro-lenzen dat kunnen. Voor paddenstoelen heb je inderdaad genoeg aan 1:3 a 1:4 wat me de meeste lenzen wel te doen is. Maar wil je echt details vastleggen dan is een macro onmisbaar.

Probeer onderstaand foto maar eens te maken me je standaard zoomlens 8)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4322/36274223086_c336ea02ab_k.jpg
Face of the dragon by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

koboy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:23:
[...]

Ik pak even jouw 12-100 er bij. Minimale focus afstand heb je bij 12mm, en zit dan op 15cm van de sensor (ongeveer op de lens). De vergroting die je dan haalt is 1:3,33.
Met een echte macro lens bereik je dus een 3x zo grote vergroting. Prima voor paddestoelen, bloemetjes enzo, maar voor echt ieniemienie dingetjes niet genoeg.

Moet ik er wel bij zeggen dat veel lenzen niet zo dichtbij kunnen komen als de 12-100, en dat met inzoomen de minimale focus afstand ook groter wordt waardoor dat geen nut heeft.
En dan is het leuk om nog eens achter het knieschot te duiken naar je oude zooi.
Dit is een Makinon 80-200 F4.5 met Konica bajonet waar heel mooi de vergrotingsfactoren op staan. Grappige is dat deze dan weer de grootste vergroting heeft in de 200mm stand. Zal wel iets te maken hebben met dat de lens niet verandert van lengte bij zoomen.
Minimale focus afstand probeer ik nog wel even te vinden, maar zal ongeveer 130-135 cm zijn afgaande op de vergroting en brandpuntsafstand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uH9HYIJ0r91dtGrjOAwjmHmFz2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcxMMb7wGNx9k0J1w2toJYzE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
@koboy Mooi ding. Tja, op zich vrij logisch. Als je inzoomt, worden dingen groter en blijkbaar blijft de minimale focusafstand gelijk want bij 100mm is ie 1:8. Vaak zie je dat die minimale focus afstand toeneemt als het brandpunt langer wordt maar hier dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

sys64738 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:45:
@koboy Mooi ding. Tja, op zich vrij logisch. Als je inzoomt, worden dingen groter en blijkbaar blijft de minimale focusafstand gelijk want bij 100mm is ie 1:8. Vaak zie je dat die minimale focus afstand toeneemt als het brandpunt langer wordt maar hier dus niet.
Dat oude spul is leuk ja. Heb hem een jaar of 30 geleden als toen al obsolete voor een prikkie tweedehands in Bath gekocht samen met een dacht 28mm. Heb hem niet zo veel gebruikt (die 28mm wel!) want ik had ook een 135mm die optisch gezien echt een stuk beter was. Heb nog ergens een Konica - FT adapter liggen, maar mijn huidige FT lenzen zijn zo veel beter dat het oude spul achter het knieschot opgeslagen ligt.
Had hem voornamelijk even opgevist omdat ik wist dat die macro verhoudingen er zo mooi op stonden, en kwam er toen achter dat hij andersom was met de grootste vergroting bij de grootste brandpuntsafstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Heb ook wat van die oude zoomlenzen, en ja, die hebben ook een "macro"modus, die vaak 1:4 is.

Oude zoomers zijn vaak niet bepaald geweldig qua optiek, heb de mijne ook geprobeerd op mijn camera, maar vrolijk werd ik er niet van. Het is niet eens dat ze charme hebben, het is gewoon matigheid op ieder vlak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

sys64738 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:53:
[...]

Wat daar speciaal aan is, is dat alleen macro-lenzen dat kunnen. Voor paddenstoelen heb je inderdaad genoeg aan 1:3 a 1:4 wat me de meeste lenzen wel te doen is. Maar wil je echt details vastleggen dan is een macro onmisbaar.

[Afbeelding]
Heb even geen libelle bij de hand om het te testen ;)

Maar is me nu duidelijk dat het dus gaat om echt hele kleine dingen scherp op de foto te zetten.
Iets wat niet lukt met flink inzoomen omdat de afstand dan te groot wordt.

Sla deze 30mm macro over hoe aantrekkelijk hij ook geprijsd is want heb er geen use case voor, denk niet dat ik snel hele kleine dingen op de foto ga zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-06 00:05
RobinHood schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:49:
Het is niet eens dat ze charme hebben, het is gewoon matigheid op ieder vlak :P
Dat heb ik helaas ook ontdekt na wat gekloot met oude Pentax-lenzen een tussenring van M42 naar MFT. Hoopte op een soort instant vintage effect. Maar het is gewoon eh, onhandig? Handmatig scherpstellen, handmatig diafragma instellen door aan zo'n ring te draaien... Viel me trouwens wel mee hoe scherp de lenzen waren.
sys64738 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:53:
[...]

[Afbeelding]
Even mijn archief ingedoken omdat ik eens vrijwel dezelfde foto heb gemaakt. Stuk donkerder, dat wel. Maar hetzelfde model!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_mQpphV--FA1gK_-3QTNRYdksU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wKdOfnmGY0Pw5u7Sph6LXtK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Weer een nieuwe promotie op OM Systeem website: Bespaar tot 40% op gereviseerde camera's en lenzen!
Bespaar 40% op gereviseerde camera's en tot 30%* op gereviseerde lenzen.
* Uitzondering is de gereviseerde M.Zuiko Digital ED 150‑400mm F4.5 TC1.25X IS PRO lens, waarop 20% korting van toepassing is.

Met code RECONDITIONEDOFFER

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Gisteren mijn 30mm objectief in ontvangst mogen nemen, en direct even getest in de tuin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcHvRNT9NXEHkl_lJ8x_c0cVOY8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YABWFCTvsHm9Cxalg3vKClJ.jpg?f=fotoalbum_medium
Deze is door de OM1 zelf gestackt. Wil zelf nog met de losse foto's een nieuwe stack maken met wat minder artefacten er omheen. Doordat ik merkte dat ik wel heul dicht op deze windevedermot kon komen, en nog steeds kon scherpstellen, even overgegaan op wat nieuwe plantjes die de missus had gescoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSjEEfg3fx98izIvjZB2isoq55Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZBmmrbMghdfguhOKRMkPEQ0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_2X7gPFRKn9rt4vcOw3mfFXJIc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJannG0nmbslDW5EEQ0ye90p.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcJ9t9edFF3I7A5Cq_3nG-cKs6Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXGNfIxVHtdFFup7VAfEXxCY.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Z40sSYh_DQosil7aGSMqq2qgQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WI1H1MhW15o5zpuSBBt9yns.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNScnWJZhjosF1Hjhzm4jiP-rtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDXbWUJNXVPFRgnQ3BsvAZix.jpg?f=fotoalbum_medium

Ben erg blij met het objectief. Heb nog wel een hoop te oefenen om er vaardig mee te worden merk ik al ;) Leuke hobby wel!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vliegvlug schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:03:
[...]

Heb even geen libelle bij de hand om het te testen ;)

Maar is me nu duidelijk dat het dus gaat om echt hele kleine dingen scherp op de foto te zetten.
Iets wat niet lukt met flink inzoomen omdat de afstand dan te groot wordt.

Sla deze 30mm macro over hoe aantrekkelijk hij ook geprijsd is want heb er geen use case voor, denk niet dat ik snel hele kleine dingen op de foto ga zetten.
Ook voor grote dingen werkt het hetzelfde, een boom is ook geen 1:1 op je sensor met een gewone lens. Natuurkundig gezien is dat gewoon niet haalbaar, daarom gebruiken echte macrolenzen daar 'trucjes' voor en dat maakt het speciaal.

Ik zal eens linkjes voor je zoeken qua achtergrond. :)

@Vliegvlug heb even gezocht maar kon niet de uitleg vinden met de plaatjes die ik in mij hoofd heb. Jammer want die was wel erg duidelijk.
Het is een wat technisch verhaal maar om echt een 1:1 vergroting te halen moetje erg dichtbij komen, en normale lenzen kunnen helemaal niet zo dichtbij focussen. Macrolenzen kunnen dat wel maar dat betekent dat intern van alles van de sensor weg schuift.
Dat heeft dan weer tot gevolg dat je effectieve f-stop anders komt te liggen dan wat je lens heeft bij het focussen op normalen afstanden. Feitelijk verlies je enkele stops licht.
Zie ook: https://www.cambridgeincolour.com/tutorials/macro-lenses.htm

Of je het ook zelf nodig hebt is heel persoonlijk. Ik heb wat macro ringen maar geen lenzen. Voordeel van MFT is wel weer dat de sensor een stuk kleiner is dus ook met een mindere vergroting krijg je het onderwerp wel sneller beeldvullend.

@koboy er zat nog een edit in de pijlijn. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Gonadan op 09-04-2025 16:48 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Gonadan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:59:
[...]

Ook voor grote dingen werkt het hetzelfde, een boom is ook geen 1:1 op je sensor met een gewone lens. Natuurkundig gezien is dat gewoon niet haalbaar, daarom gebruiken echte macrolenzen daar 'trucjes' voor en dat maakt het speciaal.

Ik zal eens linkjes voor je zoeken qua achtergrond. :)
De 1:1 slaat op de afmetingen van het onderwerp t.o.v. de afmetingen van het op de sensor geprojecteerde beeld.
Daarvoor is een combinatie nodig van vergroting en heel dichtbij kunnen komen.
De scherpstel verstelling in een lens gaat lineair qua verplaatsen van het lenzen stelsel t.o.v. de verdraaiing van de ring (of omwentelingen van de AF motor). Helaas is hoe dichter bij je komt een steeds grotere verplaatsing nodig waardoor deze meestal afgekapt wordt.
Voor een eenvoudige enkele lens geldt de lenzen formule (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lenzenformule). Die gaat in absolute zin niet op voor samengestelde lenzen, maar het principe blijft: hoe kleiner de onderwerp afstand, hoe groter de beeld afstand moet worden. Door binnenin het lenzen stelsel een soort "tussenbeelden" te projecteren (die qua positie zelfs buiten de fysieke lens kunnen vallen!), kan het scherpstelbereik vergroot worden, dan wel de afmetingen beperkt. Hierdoor is de 60mm macro 82 mm lang.

Edit 2: @Gonadan : bij een tussenring heb je toch juist te maken met een verschil in lichtopbrengst per cm²? Door de grotere vatting-sensor afstand verdeel je het licht over een groter oppervlak terwijl je de beeldafstand vergroot..... Een macro-lens behoudt volgens mij zijn f-waarde over het hele scherpstelbereik.....

[ Voor 23% gewijzigd door koboy op 09-04-2025 16:55 . Reden: uitbreiding ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

koboy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:44:
Edit 2: @Gonadan : bij een tussenring heb je toch juist te maken met een verschil in lichtopbrengst per cm²? Door de grotere vatting-sensor afstand verdeel je het licht over een groter oppervlak terwijl je de beeldafstand vergroot..... Een macro-lens behoudt volgens mij zijn f-waarde over het hele scherpstelbereik.....
Nope, helaas bestaat de gratis lunch ook hier niet. Intern doet een macrolens feitelijk wat een tussenring ook doet, de afstand tot de sensor vergroten wanneer dat nodig is om dichterbij te focussen. Ga je dus echt dichtbij dan kost het je zo twee stops. Zie de link die ik plaatste. :)

Aan de meelezers: excuus voor het off-topic, maar beetje achtergrond kan wel helpen soms. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb zelf ook macroringen, om gewoon te proberen en kosten geen drol natuurlijk, plus er is weinig wat er fout aan kan gaan. Maar de kwaliteit van plaatjes ermee is denk ik toch wel stuk minder dan met dedicated macro lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het valt mee, er zit geen glas in dus kost geen kwaliteit. Het enige verschil is dat een goede macrolens geoptimaliseerd is voor dat gebruik en de lens die je op een ring zit waarschijnlijk niet. Dat kan wel een verschil maken.
Maar je kunt je afvragen of dat ook nog op gaat als je een goedkope macrolens gaat vergelijken met een toplens op een ring.
Al zou ik wel altijd zeggen dat je gewoon een echte goede macrolens moet kopen als je dat echt vaak wilt gaan doen, dat werkt gewoon fijner.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik kreeg een mailtje van Olympus dat de 30mm lens niet snel geleverd zou kunnen worden aangezien de actie zo'n succes was. Ze bieden wel aan om de 60mm 2.8 macro lens te kopen voor €299. Aantrekkelijke prijs maar toch weer dubbel zoveel als ik ging uitgeven voor een speeltje... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Admiral Freebee schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:58:
Ik kreeg een mailtje van Olympus dat de 30mm lens niet snel geleverd zou kunnen worden aangezien de actie zo'n succes was. Ze bieden wel aan om de 60mm 2.8 macro lens te kopen voor €299. Aantrekkelijke prijs maar toch weer dubbel zoveel als ik ging uitgeven voor een speeltje... :P
Pfoe. Ook wel redelijk verschil tussen de twee overigens.
Maar ja, begrijp het wel dat die actie zo'n succes was.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
Admiral Freebee schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:58:
Ze hadden toch ook zo'n actie met die 60mm? Dan is de aanbieding / het verschil ineens zo leuk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
sys64738 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:09:
[...]

Ze hadden toch ook zo'n actie met die 60mm? Dan is de aanbieding / het verschil ineens zo leuk niet meer.
Ik weet niet wat de prijs tijdens de actie was maar het lijkt nog altijd een prima prijs te zijn als ik kijk naar andere aanbieders en de tweedehandsmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
De prijs schommelt behoorlijk met soms hele mooie aanbiedingen. In maart hadden ze bv nog een 100 euro cashback op deze lens en dan is ie uiteindelijk 380 als je hem direct bij hun bestelde.

Ik ben zelf van de langere macro's. Het is dat hun 90mm zo achterlijk duur is. Hij zal ongetwijfeld ook belachelijk goed zijn maar ik heb het geld er niet voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
sys64738 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:33:
De prijs schommelt behoorlijk met soms hele mooie aanbiedingen. In maart hadden ze bv nog een 100 euro cashback op deze lens en dan is ie uiteindelijk 380 als je hem direct bij hun bestelde.

Ik ben zelf van de langere macro's. Het is dat hun 90mm zo achterlijk duur is. Hij zal ongetwijfeld ook belachelijk goed zijn maar ik heb het geld er niet voor over.
Brrr nee, dat kan ik voor mezelf niet verantwoorden. Het is een hobby waar ik minder tijd voor heb dan ik zou willen dus het moet betaalbaar blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 00:05
Ik heb dit topic totaal gemist, wellicht vindt iemand het fijn om mee te denken met mijn 'GAS'-probleem. ;-)

Voor MFT had ik vroegah een APS-C canon (40D) welke ooit kapot ging met het befaamde 99 error code probleem, hierna geupgrade naar een 6D en FF. De combinatie van een 6D en een Sigma 35MM 1.4 lens was mijn favoriete combinatie ooit. Totaal irrelevant dit, maar je leven veranderd. In mijn geval kinderen en mijn fotografie rugtas bevatte opeens luiers, schone kleren etc... en de ruimte voor camera en lensen was opeens weg en ik merkte dat ik steeds minder foto's ging maken helaas. Enter MFT, mijn eerste camera in de MFT is een Olympus Pen-F, deze heb ik nog steeds en mijn mooiste camera ooit. Wel was ik niet zo blij met de CAF en met kinderen besloot ik een oude E-M1 die ik goedkoop kon krijgen uit te proberen.

Na al die jaren wil ik een keer upgraden, de E-M1 begint toch zijn jaren te laten zien, de E-M1 III komt daar in mij op, de laatste nog van Olympus (ik weet nog niet wat ik van OM-Systems moet denken) en hij lost mijn laadprobleem op reis op. Opladen via USB-C!

Hoe is het sentiment hierover? Of is een Pany beter? Ik heb wel alleen Olympus glas en ik heb wel eens gehoord dat dit beter werkt met Olympus (en de IBIS). Is dat zo? Is MFT nog the way to go met de toekomst?

Huidige gear:

- Olympus Pen-F
- Olympus E-M1

- Olympus 17mm 1.8
- Olympus 45mm 1.8 (veel gebruikt voor portretten, erg mooi bokeh ook. Zou ooit deze wellicht willen vervangen met een Sigma 56mm 1.4)
- Olympus 12-40mm 2.8 PRO
- Olympus 40-150mm 4-5.6 (welke ik het minst gebruik, was een probeersel)

Wellicht zou ik nog de 60MM macro willen hebben ooit, maar qua ranges ben ik best wel blij.
Ik hou niet zo van BIF of landschap, maar meer van mensen en wat er gebeurt op een dag of trip. Of bijzondere architectuur die mij trekt. Is de E-M1 III nog relevant genoeg? Of is een ander merk aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:55
-Splash- schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:23:
Ik heb dit topic totaal gemist, wellicht vindt iemand het fijn om mee te denken met mijn 'GAS'-probleem. ;-)

Voor MFT had ik vroegah een APS-C canon (40D) welke ooit kapot ging met het befaamde 99 error code probleem, hierna geupgrade naar een 6D en FF. De combinatie van een 6D en een Sigma 35MM 1.4 lens was mijn favoriete combinatie ooit. Totaal irrelevant dit, maar je leven veranderd. In mijn geval kinderen en mijn fotografie rugtas bevatte opeens luiers, schone kleren etc... en de ruimte voor camera en lensen was opeens weg en ik merkte dat ik steeds minder foto's ging maken helaas. Enter MFT, mijn eerste camera in de MFT is een Olympus Pen-F, deze heb ik nog steeds en mijn mooiste camera ooit. Wel was ik niet zo blij met de CAF en met kinderen besloot ik een oude E-M1 die ik goedkoop kon krijgen uit te proberen.

Na al die jaren wil ik een keer upgraden, de E-M1 begint toch zijn jaren te laten zien, de E-M1 III komt daar in mij op, de laatste nog van Olympus (ik weet nog niet wat ik van OM-Systems moet denken) en hij lost mijn laadprobleem op reis op. Opladen via USB-C!

Hoe is het sentiment hierover? Of is een Pany beter? Ik heb wel alleen Olympus glas en ik heb wel eens gehoord dat dit beter werkt met Olympus (en de IBIS). Is dat zo? Is MFT nog the way to go met de toekomst?

Huidige gear:

- Olympus Pen-F
- Olympus E-M1

- Olympus 17mm 1.8
- Olympus 45mm 1.8 (veel gebruikt voor portretten, erg mooi bokeh ook. Zou ooit deze wellicht willen vervangen met een Sigma 56mm 1.4)
- Olympus 12-40mm 2.8 PRO
- Olympus 40-150mm 4-5.6 (welke ik het minst gebruik, was een probeersel)

Wellicht zou ik nog de 60MM macro willen hebben ooit, maar qua ranges ben ik best wel blij.
Ik hou niet zo van BIF of landschap, maar meer van mensen en wat er gebeurt op een dag of trip. Of bijzondere architectuur die mij trekt. Is de E-M1 III nog relevant genoeg? Of is een ander merk aan te raden?
Ik denk dat je er heel blij van wordt. Ik heb laatst mijn E-M10iii vervangen met een E-M1ii, ook vanwege de CAF i.c.m. kinderen. Een wereld van verschil, veel trefzekerder en SNEL. Verwacht alleen niet teveel van de object herkenning. Misschien is het met de iii verbeterd, maar op de II is het niet te voorspellen wanneer hij een gezicht gaat herkennen of niet.

Glas is trouwens ook belangrijk als het gaat om focussnelheid. Die pro lens heb ik ook en doet het goed. De 40-150pro is helemaal bizar snel. Daarnaast heb ik nog een 25mm panaleica, die is duidelijk trager maar alsnog veel beter dan met de E-M10iii.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 00:05
Kevinns schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat je er heel blij van wordt. Ik heb laatst mijn E-M10iii vervangen met een E-M1ii, ook vanwege de CAF i.c.m. kinderen. Een wereld van verschil, veel trefzekerder en SNEL. Verwacht alleen niet teveel van de object herkenning. Misschien is het met de iii verbeterd, maar op de II is het niet te voorspellen wanneer hij een gezicht gaat herkennen of niet.

Glas is trouwens ook belangrijk als het gaat om focussnelheid. Die pro lens heb ik ook en doet het goed. De 40-150pro is helemaal bizar snel. Daarnaast heb ik nog een 25mm panaleica, die is duidelijk trager maar alsnog veel beter dan met de E-M10iii.
Ik ben ook meer van het single focus point schieten en dan framen. Iets wat ik over heb gehouden van mijn 6d. ;-) Maar voor CAF is dat wel fijn als dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 23:35
Zo eerste probeersel in Wageningen defilé fotos en video moet nog de settings en bediening finetunen maar ben niet ontevreden over de eerste ervaring. Er zitten zó veel mogelijkheden op die je optimaliseren moet dat ik maar een studie op papier er van maak.
Ik moet de 385 dikke handleiding nog uitprinten.
Maar ik had bij m'n g80 de FN11 als toggle touchescreen off on. Zodat m'n neus niet perongeluk focus verlegde :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11_7y7omHcm3eYpCR0o4CXwrT9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86kBWVoJxtK6xpA61LuDFMQE.jpg?f=fotoalbum_large ideale plekje voor die functie.

Nu probeer ik bij m'n G9 ook die functie toe te voegen. ( in mijn menu lukt t wel maar bijv. FN18 onderste van t wiel wilde ik programeren voor touch off on. Komt niet in de lijst voor.
Kan ik dus niet kiezen. In de screen FN's natuurlijk niet handig want die bedien je via touch screen en uit is niet kunnen bedienen....

In de G9 is het midden knopje alleen fysieke lock pasm

Wie gebruikt die functie en met welke FN buttons?

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 05-05-2025 20:04 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Nog een luxe probleem die misschien ouders met pubers/jongvolwassenen ook hebben.
2 m43 body's en 1 line up van lensen....
Papa heeft geupgrade en de oude gehouden onder t motto zoveel brengt t niet op en kan hij/zij die gebruiken.
Gister beide lekker bezig.
Hij met de g80 14-140mm glue'd aan de body.
Ik g9 met 12-60mm 100-300mm en de 35-100mm f2.8.
Met parades niet zo handig.
De 35mm betekend te ver weg moeten staan dus iedereen staat voor je neus.
12-60mm betekend beperkt in range.

Ik heb wat reviews bekeken van de olympus 12-200mm en die valt toch als consumeren een beetje kort ten opzichte vd 14-140mm
(Die is in t algemeen gewoon scherper/gedetailleerder.)

Leica's 50-200mm f2.8-4 is me te duur.
12-100 van olympus is te kort (los vd prijs) om bij de 12-60mm te hebben side by side in je tas.
De 45-200mm van lumix is al geprobeerd en daar heb ik de 100-300mm ii voor gekocht uit teleurstelling.( ooit hoop ik die om te kunnen ruilen voor de 100-400mm leica als de prijs een beetje leuk is in de 2de hans markt.)

Om nu nog een 14-140mm te kopen is eigenlijk niet m'n bedoeling maar er zijn volgens mij geen alternatieven.

Als walk around aim and shoot lens is hij onovertroffen.
Ideeën? Zie ik een lens over t hoofd?
Komt er een opvolger van de 14-140mm ala de 12-200mm van olympus maar dan kwa scherpte on par met de 14-140mm?
Het moet eigenlijk de 14-140mm vervangen. Zodat de g80 en 14-140 een beetje een paartje zijn.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
@copykat Ik zou persoonlijk voor de 12-100mm gaan. Duur maar goede kwaliteit en lichtsterker. Maar het blijft kwestie van compromissen natuurlijk. Uiteindelijk willen we allemaal een 12-400mm F1.8 van 600 gram voor rond de 500 euro. :+

Volgens mij heb je je eigen vraag al beantwoord. Voor jou is de 14-140 de ideale lens en als je vaak samen met zoonlief gaat fotograferen, zou ik gewoon lekker een 2e 14-140 erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

copykat schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:28:
Nog een luxe probleem die misschien ouders met pubers/jongvolwassenen ook hebben.
2 m43 body's en 1 line up van lensen....
Papa heeft geupgrade en de oude gehouden onder t motto zoveel brengt t niet op en kan hij/zij die gebruiken.
Gister beide lekker bezig.
Hij met de g80 14-140mm glue'd aan de body.
Ik g9 met 12-60mm 100-300mm en de 35-100mm f2.8.
Met parades niet zo handig.
De 35mm betekend te ver weg moeten staan dus iedereen staat voor je neus.
12-60mm betekend beperkt in range.

Ik heb wat reviews bekeken van de olympus 12-200mm en die valt toch als consumeren een beetje kort ten opzichte vd 14-140mm
(Die is in t algemeen gewoon scherper/gedetailleerder.)

Leica's 50-200mm f2.8-4 is me te duur.
12-100 van olympus is te kort (los vd prijs) om bij de 12-60mm te hebben side by side in je tas.
De 45-200mm van lumix is al geprobeerd en daar heb ik de 100-300mm ii voor gekocht uit teleurstelling.( ooit hoop ik die om te kunnen ruilen voor de 100-400mm leica als de prijs een beetje leuk is in de 2de hans markt.)

Om nu nog een 14-140mm te kopen is eigenlijk niet m'n bedoeling maar er zijn volgens mij geen alternatieven.

Komt er een opvolger van de 14-140mm ala de 12-200mm van olympus maar dan kwa scherpte on par met de 14-140mm?
Het moet eigenlijk de 14-140mm vervangen. Zodat de g80 en 14-140 een beetje een paartje zijn.
Je zegt dat een g80 niet zoveel opbrengt..... Nog een g80 voor de 35-100 of 100-300 er bij? Dan lekker profi met twee bodies lopen.....
Mis je het stuk boven de 100mm, of heb je een klein gat van 60 naar 100 mm, maar daar is denk ik wel omheen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@sys64738 Ik heb tijdje geleden die keuze gemaakt tussen de panaleica 35-100mm f2.8 en die oly 12-100mm
Weet niet meer precies waarom de panaleica het geworden is maar vermoedelijk volgens de
Prijs beschikbaarheid op marktplaats
Interne zoom.
Dual is2
Gewicht en formaat.

Paard in kont kijkend ja dan was de 12-100mm als bij lens slimmer geweest.
Dan was alleen de leica 12-60 ook overbodig op de dual is2 na dan.

@koboy Ik heb al 2 body's ik leen alleen er eentje uit aan m'n zoon totdat hij z'n gewenstr FF R8 gekocht heeft. :P

Misschien zoekopdrachten 14 140 en 12-100 doen kijken wat t prijs verschil is......
* copykat moet wel weer even sparen voor deze aanschaf m'n hobbygeld is weer verdampt door de G9 aanschaf.

Update marktplaats scan , de 12-100mm is 800 euro ..... en de 100-400mm leica asph
ook..
De 50-200 leica is nog een fractie duurder...900 euro.. de 14-140mm 3.5-5.6 moet je wel even goed opletten er zijn nu 3? modellen welke aangeboden is.
Oudste . Mijn huidige en de wr versie.
Prijzen variëren van 300 tot 475 isch.

[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 07-05-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

@copykat maar 2?
Hier in huis zijn er 3 bruikbare, plus nog een echt antieke 4/3.

Beseft je zoon hoeveel zwaarder die FF lenzen zijn? Maar ach, zijn rug is nog jong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
koboy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:17:
@copykat maar 2?
Hier in huis zijn er 3 bruikbare, plus nog een echt antieke 4/3.

Beseft je zoon hoeveel zwaarder die FF lenzen zijn? Maar ach, zijn rug is nog jong ;)
Ja z'n beste vriend heeft een FF schoorsteen gekocht en hij kan de crop versie, Canon apsc, overnemen en die is al zwaar.

Weet even niet de types.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
ik wilde zeggen "en de 40-150 2.8 van Olymus dan?" maar ik lees nu dat je juist onder de 35mm wat miste.
ik combineer die met de 12-40 2.8 en dan een laowa 7.2mm voor de onmogelijke hoeken.
Maar misschien dat er op de lens map van olympus nog wat staat?

https://explore.omsystem.com/nl/nl/lens-roadmap

Ronald van Doorn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kevinns
Wat betreft die 40-150 2.8, ik vind ‘m nog steeds geweldig <3 . Valt in de categorie ‘kost wat maar dan heb je ook wat’.

We hebben een nestje koolmeesjes in de tuin. Deze lens in combinatie met E-M1 II met ProCap is super:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lbhaq_mNM6bnktXVXYzn5M6hWfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyXkDRHmSTrQZtFFzRseZq1U.jpg?f=fotoalbum_large
150mm, 1/2500s, f2.8, ISO 2500.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
Zodeknetter!
Gister impulsief een bod gedaan.
Laag maar ach wie weet....
Bijna nieuwe oly zuikio ed 12-200mm (kwa uiterlijk) voor een bedrag waar ik geen buil aan kan vallen.
Binnenkort gaat hij mee op een tripje kijken hoe hij het houd tegen m'n 14-140mm.

Tuurlijk pro's en leica's zijn beter maar ook stuk duurder.
Bevalt t niet kan hij weer op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Kleine schrik met de zoom actie.
Bij 100mm naar 200mm zit er een weerstand hikup. :X
Tevens is de zoomactie zwaarder/stroever dan m'n lumix lenzen.
(Was gebruikt als studiolens dus misschien moet hij nog "inslijten".)
De AF is ook iets trager zeker aan de 200mm kantwat logisch is wegens de pana-oly connectie . Geen DFD. Iets terug halen in focus brengen en door zoomen weer focus lost dat op. Laten we zo zeggen het is geen actie lens op een Panasonic body. Misschien wel op een olympusbody.

Even flink wat reviews gekeken om mn eerste ervaringen te staven als type of alleen mijn lenservaring en die hik up weerstand is niet alleen mijn lens maar blijkbaar de eigenschap van de frontlens travelgears bij deze lens. Ook spreken ze van een parabolische lens travel vs mm. Laatse 100-200mm is steep.
Geen probleem wat voorbij 100mm is de stap naar doorzoomen toch vaak.grote stappen gauw thuis. Wat grappig is dat die weerstand hikup zich verplaatst naar de 12mm kant als je de camera naar beneden richt. Horizontaal en vertikaal omhoog is het aan de 100mm/200mm kant.
Ander al bekent irritasiepuntje is de tegengestelde zoomrichting.. elke keer start ik de verkeerde kant op. :F

Deze gast laat overigens nette image zien van real live objecten.
YouTube: Olympus Photo-experience 16 Zuiko 12-200 Lens

Als general walk around lens is het zeker een leuke optie. F1 of ander snel spul ga ik eind mei achter komen. 😅

* copykat vind het nogsteeds jammer dat Panasonic niet de handschoen op gepakt heeft en hun versie van deze lens hebben gemaakt. Net als de olympus 14-150mm en de lumix 14-140mm.
Die 45-200mm bearcan gewoon niet meer maken en die vervangen voor zo'n zelfde "superzoom" want die lengte zoom range heeft DFD nodig om niet te gaan hunten of error no Focus geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
klein vraagje betreffende extra batterijen kopen. ( om nu overall een nieuw topic voor te maken.. :) )
ChiliPower DMW-BLF19E Panasonic USB Duo Kit - Camera accu set

Wat gebruiken jullie?

Deze klinkt betrouwbaar als in gaan niet raar doen in je camera.
maar tja ik vind eigenlijk weinig real life reviews over de blf 19e laders.
ik heb voor de g80 ook zo'n dual setje met accu's en ze zijn iets sneller leeg maar als lader met usb mogelijkheid ideaal als even onderweg nog wat accu's laden omdat je vergeten bent dit voor te bereiden.
verschil is de 2 tegen 4 pins lader, vaak is dat load balancing (uitlezen accucel lading).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Met deze heb ik geen ervaring. Ik heb wel ervaring met een zeer goed beoordeelde 3rd party accu voor mijn toenmalige e-m10iii. Die heeft het 5 jaar super gedaan, om daarna plotseling klem te zitten in het toestel. Gelukkig was ik er vrij vroeg bij: de accu zat nog maar een week erin en met wat gepast geweld kon ik ‘m er nog uit peuteren. Als het langer had geduurd dan was het een ingewikkelde reparatie geworden.

Samengevat: ik gebruik indien mogelijk originele. De voordelen van 3rd party wegen wat mij betreft niet op tegen de eventuele ellende. Als je niet zo gehecht bent aan het toestel dan is het een makkelijkere keuze…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartOtten
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 13:52
Ik ben tevreden over mijn ChiliPowers. Geen ervaring met de USB variant, maar qua cellen doen ze het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik had ook nog even gekeken naar de wondere wereld van 3th party accu's, en ben toen gewoon voor optie B gegaan: opladen via usb, met een powerbank.

Action 20000mah powerbank voor 15 euro of iets in die richting en gaan met die banaan. Kleinere powerbank werkt natuurlijk ook.

Natuurlijk niet dé oplossing voor als je constant foto's maakt of filmt, dan wil je rap kunnen wisselen, maar prima om even snel wat bij te laden als je van plek naar plek loopt, of als je ff een pauze houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@BartOtten ik vind vooral de originele lader mega traag 2,5 uur per batterij.
vandaar die dual charger. die ook op de auto stekker kan. of op een powerbank.

@RobinHood ook een goed idee opzich.
misschien in combi met die Chilli power charger.
ik heb 4 batterijen overgenomen
1 panasonic 1 duracel en 2 onbekend.
Dus het gaat me vooral om meer flexibel zijn met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ja die usb aansluiting in de accu zelf lijkt me ook ideaal. Dat is helaas voor mijn camera niet te krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Kevinns schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:54:
Ja die usb aansluiting in de accu zelf lijkt me ook ideaal. Dat is helaas voor mijn camera niet te krijgen :(
je kan bij sommige modellen de accu opladen via de camera dus de usb aansluitng vd camera niet de accu zelf.

mijn G9 kan dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
copykat schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:15:
[...]

je kan bij sommige modellen de accu opladen via de camera dus de usb aansluitng vd camera niet de accu zelf.

mijn G9 kan dat ook.
Helaas is mijn E-M1 ii een generatie te oud voor dit soort nieuwigheden. De iii kan dat wel, en daarvoor kan je ook usb-c accu’s krijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 13:52
copykat schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:33:
@BartOtten ik vind vooral de originele lader mega traag 2,5 uur per batterij.
vandaar die dual charger. die ook op de auto stekker kan. of op een powerbank.
Ik ben blij met traag laden. Beter voor de batterij. Heb 4 stuks dus het moet gek lopen willen ze allemaal leeg zijn. Vandaar de Chili’s; net wat goedkoper dan de originelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
BartOtten schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 01:15:
[...]

Ik ben blij met traag laden. Beter voor de batterij. Heb 4 stuks dus het moet gek lopen willen ze allemaal leeg zijn. Vandaar de Chili’s; net wat goedkoper dan de originelen.
Ik neem aan dat de dualslot ook niet supersnel laad gezien z'n max Ampere. Maar ik heb t setje besteld. Nu heb ik weer 3 laadpunten/4 met de camera, tegelijkertijd.
Hoef ik niet een hele avond er aan te denken of ik naar de volgende batterij moet bij vol.😅
Net ff gekeken wat t andere merk is Keenstone die heb ik 2x.
We gaan dit weekend 3 dagen "schieten" dus dan kan ik mooi de "durabillity" van de batterijen testen.
Van de gene die ik met de camera gekregen heb en deze nieuwe. En ik heb wat beschermdoosjes besteld wat ik vind zo onbeschermd in de gordelzakjes van m'n rugzak toch een beetje icky. Die doosjes zijn redelijk vocht dicht en beschermen meteen de contactpunten tegen aanraking van geleidende dingen.

Volgende koopdoel is een 100-400mm leica...
Maar nu even niet hobby geld is op... :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kevinns
Kevinns schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:11:
Wat betreft die 40-150 2.8, ik vind ‘m nog steeds geweldig <3 . Valt in de categorie ‘kost wat maar dan heb je ook wat’.

We hebben een nestje koolmeesjes in de tuin. Deze lens in combinatie met E-M1 II met ProCap is super:
[Afbeelding]
150mm, 1/2500s, f2.8, ISO 2500.
Ze zijn uitgevlogen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUMWdg9WGdI3SXZxcU_kAY6MQJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruZUDhwdT7N1XGwbXh96d0Hs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
Zo 2 dagen geschoten.
G9 met 12-200mm, g80 met 14-140mm en 100-300mm.
Gister dan toen t droog was.
G9, heerlijke camera je merkt echt verschil met AFC ten opzichte van de g80.
En de minimum sluitertijd instelling die had ik echt gemist bij de G80
( daar moest ik naar Manual met I-iso of Shutter prioriteit en auto Aperture met I-iso en dan af en toe te kleine DoF accepteren.
Wat ik weer mis bij m'n G9 is m'n touchscreen uitschakelen inschakelen knopje. Dat knopje is nu een lock voor de pasm wiel.
Die 12 tot 200mm maakt t close up en vervolgens meteen circuit schieten een stuk makkelijker.
Ook even met de andere twee lensen geschoten. En de g80 met de 12-200mm
Nu ik 2 dagen heb lopen long range 100mm-200mm en 300mm is de leica 100-400mm toch wel interessanter geworden.
( eerst weer sparen.)
Thuis eens kijken hoe de foto's zijn geworden.
T verschil in grote tussen de g80 en g9 merk ik eigenlijk alleen in m'n culmann rugzak
M'n camera zijvak is nu net ff te klein voor t goede. Past wel maar t is proppen.
De feel en grip en ergonomie vd g9 is zoveel beter dat het formaat en gewicht niet terzake doen.

Morgen nog 1 dag, hopelijk is t dan wel even droog. ( vandaag was echt een weather seal test. Motregen of regen. Achter elkaar.)
Had met elastiekje en een stukje water wetende stof een lens schacht bescherming gemaakt zodat t water niet continu op de lens kwam.
Moet eigenlijk een echte regen hoes kopen ondanks dat het setje weather sealed is. Wat de hele tijd nat worden vinden die lensen toch minder leuk.
De boel in een koude slaapkamer even laten "wennen" zodat er geen condens ontstond in de lensen door t temp verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Kevinns schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Helaas is mijn E-M1 ii een generatie te oud voor dit soort nieuwigheden. De iii kan dat wel, en daarvoor kan je ook usb-c accu’s krijgen :X
ik zat te zoeken naar kleinere beschermdoosjes en liep tegen dit op:
https://photogear.co.nz/s...-pan-dmw-blk22-dmw-blf19/
ze hebben dus ook usb-c onboard oplaadbaar dus uit de G9 en zonder aparte laadslede.

dat wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
copykat schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:24:
[...]

ik zat te zoeken naar kleinere beschermdoosjes en liep tegen dit op:
https://photogear.co.nz/s...-pan-dmw-blk22-dmw-blf19/
ze hebben dus ook usb-c onboard oplaadbaar dus uit de G9 en zonder aparte laadslede.

dat wist ik niet.
Ja precies dat bedoelde ik. Lijkt me echt super handig op reis. Maar helaas, niet voor mijn camera beschikbaar voor zover ik kan vinden.

Dit is wel de definitie van een first world problem haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Kevinns schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:53:
[...]

Ja precies dat bedoelde ik. Lijkt me echt super handig op reis. Maar helaas, niet voor mijn camera beschikbaar voor zover ik kan vinden.

Dit is wel de definitie van een first world problem haha.
zie mijn FUUUU moment

Dan is zo'n accu inderdaad ideaal...... voor mn zoon dan :+

mijn huidige first world problem is dat ik 6! accu';s heb nu voor mn g9. 1 originele, 1 Duracel third party dit zijn goede die lang mee gaan en twee eh Keenstones die volgens mij vrij snel leeg gingen.
een losse dual lader versus de 2 accu's met duallader was prijstechnisch zinloos om de 2 extra accu's er niet bij te nemen. dagje bursten is 2 accu's en filmen meer dus nu hoef ik niet elke dag de lader te pakken.
:*)

Toekomstige firstworld problem, mn rugzak is te klein geworden voor mn lenzen en camera's en toebehoren.
ik heb nu deze rugzak vooral de zijvakken in de gordel zijn niet bij elke rugzak voor camera's te vinden en die vind ik handig.( mn accu's bijvoorbeeld er in.)
maar die neverending nattigheid deed me besluiten om van die vochtwerende doosjes te kopen. zodat de polen niet kortgesloten worden als mn rugzak nat word en doorslaat. nadeeltje mn zijvakken zijn te klein voor de doosjes... |:(

deze type rugzak is wel ideaal, helm plek kan ook dienst doen als jas/trui prop plek als t warm word.
boven deel is vrije ruimte voor je lunch of zo.
eigenlijk zoek ik nu een 400 versie van dit model,
( voorals mn in de toekomst misschien te kopen 100-400mm lens er in moet :*) :9~ )

ok vooruit 600 is ook goed:
https://fotolooman.nl/cul...fqzpknPx7uQRDP2G8dD6SvU92

handige twee in een set. schoudertas en rugzak... hmm kijken of ik hem kan bekijken ergens...

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 26-05-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@copykat die ULTRALIGHT sports DayPack 600 is met 1850 gram wel 750g zwaarder dan de 300 die je nu hebt, is toch fors.
En zou met zo’n zijvak voor toegang tot de camera toch altijd bang zijn dat iemand het vak snel openritst en er met je camera vandoor gaat. :X Het zit toch achter je buiten je zichtsveld.

Zelf heb ik de LowePro Whistler Backpack 350 AW II fotorugzak gekocht:
LowePro Whistler Backpack 350 AW II
Vak zit aan de achterkant dus kan je camera er in elk geval niet uit door een rits open te maken.
Super stevig ding ook en handig in de delen maar met 2650g ook veel te zwaar om mee rond te lopen. :N

Is meer een tas voor transport en opslag, niet om mee te wandelen. Iets waar ik pas later achter kwam.
Gebruik nu mijn gewone Northface Vault rugzak maar zoek nog een lichte camera rugzak, die 300 ziet er wel goed uit op het zijvak na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ben zelf als opberg/transport/natuurtas super tevreden met mijn Tamrac Expedition 5: Comfy, ruim voor de camerameuk, ruim voor extra's, zit goed in elkaar, schreeuwt niet direct cameratas, en omdat ze inmiddels knap oud zijn, kosten ze praktisch niks op marktplaats :P

Beetje het idee als die Cullman 600, maar dan nog wat praktischer, en lomper. Maar door de enorme padding overal merk je het gewicht niet echt.

Twee weken terug ook voor weinig een Thinktank retrospective 7 voor een hele mooie prijs op de kop kunnen tikken, da's leuk voor als ik met net wat minder lenzen op pad ga, of niet met zo'n monster van een rugtas in een stad wil lopen :P Ding ziet er uit als een oude legerpukkel, dus opvallen doet hij ook niet.

Had óok nog een Kata schoudertasje gekocht, maar die is eigenlijk toch wat te klein, body met de 40-150, en dan los de pancake en de 30mm macro past, dus leuk voor al het moderne spul, maar ik kan niet denken "geen macro vandaag, ik neem een m42 mee", want geen enkele gaat passen, veel te lomp. Gaat dus denk ik naar mijn zus.

@Vliegvlug dat je geen zijvakken wil snap ik, ben er ook echt geen fan van, het is inderdaad vooral handig voor het dievengilde lijkt me.

Als ik ergens foto's wil maken, hangt mijn camera om mijn nek zolang tot ik weet dat ik echt klaar ben, dan maakt mij weinig uit dat het net even wat meer werk is om 'm in een "normale" rugtas te proppen.

Maar, ieder zijn of haar workflow natuurlijk, ik doe ook vast dingen waarvan andere mensen gillen dat het onhandig is :P De houtje-touwtje oplossing met de powerbank is er vast zo'n 1.

Laatst ook ook nog nog een 28mm Panagor lens uit de jaren 70-80 op de kop kunnen tikken, ding is echt in nieuwstaat, compleet met leren lenshouder en een originele metalen lenscap. Ook natuurlijk direct foto's mee gemaakt, komt heel wat moois uit. Minder "vintage" dan een Helios, maar toch meer charme [lees: kleurfouten, schitteringen, zachtheid] dan een moderne lens.

Peaking is wel lastig ermee, die zit er behoorlijk naast soms, zelf goed kijken of iets in focus is is echt nodig. Best wel wat potentieel mooie foto's kunnen weggooien omdat de focus echt verprutst was. Moet er echt meer mee oefenen dus.

Komende zondag is een workshop fotografie van Staatsbosbeheer relatief in de buurt, zit eraan te denken om eens te kijken of dat wat is. Misschien leer ik toch nog wat, en het lijkt me sowieso wel leuk om eens wat te doen met anderen die de hobby delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Vliegvlug schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:03:
@copykat die ULTRALIGHT sports DayPack 600 is met 1850 gram wel 750g zwaarder dan de 300 die je nu hebt, is toch fors.
En zou met zo’n zijvak voor toegang tot de camera toch altijd bang zijn dat iemand het vak snel openritst en er met je camera vandoor gaat. :X Het zit toch achter je buiten je zichtsveld.

[Afbeelding: LowePro Whistler Backpack 350 AW II]
Vak zit aan de achterkant dus kan je camera er in elk geval niet uit door een rits open te maken.
Super stevig ding ook en handig in de delen maar met 2650g ook veel te zwaar om mee rond te lopen. :N

Is meer een tas voor transport en opslag, niet om mee te wandelen. Iets waar ik pas later achter kwam.
Gebruik nu mijn gewone Northface Vault rugzak maar zoek nog een lichte camera rugzak, die 300 ziet er wel goed uit op het zijvak na.
hmm ja das best veel.
op zich voldoet deze rugzak nog prima al is mn lensenvak een beetje overvol.
de basis setup is wel wat ik fijn vind.
onderzijde camera gear, ( zij insteek is niet persee iets wat ik moet hebben maar nu gooi ik 1 schouder los , rits open en pak mn camera met mn start lens. achter ingang is het toch op de grond leggen.)
voldoende kleine opobergplekken om niet 1 hoop te grabbelmodus te hebben.
voldoende waterdicht en een aangekoppelde regenhoes voor de echte regendagen. ( Al heb ik nu van de action een poncho gevonden die je meerdere keren kan gebruiken en over je rugtas kan hangen. dus werkt ook. en beter want je rug zijde blijft ook droog)
bovenste deel is vooral voor die dag persoonlijke spullen
maar hij is nét ff te klein aan t worden als grab en wandel zak.
nog maar even zoeken, gelukkig is die rugzak dicht bij te bevoelen, misschien heeft die winkel nog alternatieven.
ik koop alleen als het alle boxen aantikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Ik gooi al m’n spul in een wikkeldoek los in een Osprey daypack, samen met de boterhammen en waterflessen van de kinderen. Heel profi :P

@copykat ik kan die forum links van jou niet openen… Ben wel benieuwd in die waterdichte accu-doosjes want ik herken het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
Kevinns schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:11:
Ik gooi al m’n spul in een wikkeldoek los in een Osprey daypack, samen met de boterhammen en waterflessen van de kinderen. Heel profi :P

@copykat ik kan die forum links van jou niet openen… Ben wel benieuwd in die waterdichte accu-doosjes want ik herken het probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG-pX5k5HV0fMeF1Dg-5cl16Tns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mld13LeWKm4BdKrQHCEW9LnD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYtBUzGg4O2MgYuyNfyMJfUTTAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lpxvu2geG0gguNlw3DaNPn6F.jpg?f=fotoalbum_large
ughe temu ughe :$

mn FUUUUU moment was dat mn zoon de lader vergeten was voor mn g80.
en we gingen drie dagen auto's fotograferen in Spa..... gevalletje puber en chaoot en denken dat hij eh altijd mij kan gebruiken als failsafe. (vandaag en gister verslapen... te laat op school want "wekker deed t niet" tja als ik zelf werk gooi ik zn deur open om 07:30 en roep moet je er uit?
nu deed ik dat om 08:30 omdat ik vrij ben.... tja kids _O-

* copykat is met hem heen en weer gereden omdat anders zijn hele weekend in t water viel. :X :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Is er iemand bekend met de termen retailversie en bulkversie die worden vermeld bij de OM System ED 12-40mm F2.8 II Pro? Wat is het verschil daartussen?
uitvoering: OM System M.Zuiko Digital ED 12‑40mm F2.8 Pro II (retail)
uitvoering: OM System M.Zuiko Digital ED 12‑40mm F2.8 Pro II (bulk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

choogen schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:29:
Is er iemand bekend met de termen retailversie en bulkversie die worden vermeld bij de OM System ED 12-40mm F2.8 II Pro? Wat is het verschil daartussen?
Als ik me niet vergis heeft dat met het type verpakking te maken. De retail heeft volledige verpakking, de bulk, weet even niet of daar überhaupt een doos bij zit, of dat dat een eenvoudige doos is, minder 'luxe'.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Aha, dat klinkt wel aannemelijk. Dank voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
choogen schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:29:
Retail is voor losse verkoop.
Bulk is voor maken van body plus lens sets.
Winkels kopen vaak x body's en gelijk aantal bulk lenzen.
Ik denk dat de QC op beide lenzen het zelfde is maar de afwerking van de verpakking minder is .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

copykat schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Retail is voor losse verkoop.
Bulk is voor maken van body plus lens sets.
Winkels kopen vaak x body's en gelijk aantal bulk lenzen.
Ik denk dat de QC op beide lenzen het zelfde is maar de afwerking van de verpakking minder is .
Volgens mij is het eerder andersom: winkel koopt kits met lens in, en als een klant dat alleen de body wil krijgt die de mooie doos mee. De lens gaat dan als "bulk" met wat korting de verkoop in

"Bulk" lenzen kom je ook alleen maar tegen met lenzen die OM-System (of CaNiSoPa) in kitvorm uitlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@koboy kan inderdaad ook ik weet dat bulk lenzen bij kits/sets horen.
En of ze body en bulk kopen of samengestelde kits waar ze de lens uit halen bij losse body verkoop is een beetje om t even. Resultaat is t zelfde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Website 43rumors meldt dat er mogelijk op 17/18 juni een opvolger van de OM-5 gepresenteerd gaat worden op de B&H BildExpo in New York. De OM-5 Mk.II zou ook een stacked sensor aan boord hebben. Hopelijk komt dit model ook met de nieuwe OM menustructuur, een USB-C aansluiting en een verstevigde tripod-aansluiting op de onderkant (schijnt nogal kwetsbaar te zijn).
https://www.43rumors.com/...on-june-17/#disqus_thread

Deze OM-5 Mk.II zou dan wel behoorlijk snel volgen op de OM-3 die eerder dit jaar uitkwam, dus misschien is het niet meer dan een gerucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:18
choogen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:07:
Website 43rumors meldt dat er mogelijk op 17/18 juni een opvolger van de OM-5 gepresenteerd gaat worden op de B&H BildExpo in New York. De OM-5 Mk.II zou ook een stacked sensor aan boord hebben. Hopelijk komt dit model ook met de nieuwe OM menustructuur, een USB-C aansluiting en een verstevigde tripod-aansluiting op de onderkant (schijnt nogal kwetsbaar te zijn).
https://www.43rumors.com/...on-june-17/#disqus_thread

Deze OM-5 Mk.II zou dan wel behoorlijk snel volgen op de OM-3 die eerder dit jaar uitkwam, dus misschien is het niet meer dan een gerucht...
Ik vraag me af of er nog een opvolger van de E-M10 komt. Ik vermoed dat de OM5II die rol overneemt. Niet dat die goedkoper wordt, maar het is straks wel de goedkoopste in de line up.

Als de OM5II ook de gestackte sensor krijgt, zal er op een aantal andere gebieden ingeleverd moeten worden. Ik verwacht daarom opnieuw een 2,36M EVF en een plastic body. Het zou me niks verbazen als ze dezelfde body weer opnieuw gebruiken. Verbeteringen zitten dan in de nieuwe UI en sensor. Mogelijk wordt de AEL/AFL knop de CP knop, zoals bij de OM3. Meer verwacht ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-06 10:36
Ik ben benieuwd. Eigenlijk vind ik het niet kunnen als ze letterlijk dezelfde body zouden doen.

Verstevigen in de bodemplaat zijn nodig.
De vorm is goed alleen dat breken bij de statief mount moet echt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Vliegvlug schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:03:

[Afbeelding: LowePro Whistler Backpack 350 AW II]

Zo ik heb vandaag even de Cullmann ultralicht 600 bekeken. Das t niet. Die binnen fototas is alles. Je moet dus alles via de zijkant pakken ook je wissellenzen. Geen rearside rits.

Toen kwam hij aanzetten met de lowepro bp 450 aw
uitvoering: Lowepro Flipside Trek BP 450 AW Grijs, Groen

2x zo duur.
Tikt wel veel boxjes aan
Geen zij opening. Wel goede boven invulling voor je dagspullen.
Ziet er niet uit als schreeuwt CAMERA!!!!rugzak.

Is dit de grote broer van jou 350?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:25
De OM-5 II is aangekondigd. Weinig nieuws, wel nieuwe body, USB-C en de nieuwe UI van de OM-1.

YouTube: Meet the new OM SYSTEM OM 5 Mark II | Adventure. It's in our nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Die OM-5ii is wat de originele OM-5 (minstens) had moeten zijn. Op zich is het een begrijpelijke stap in de lineup met OM-1 en OM-3, maar een tweedehandse OM-1 is wat mij betreft een veel logischere keuze voor het geld. Of even doorsparen voor een O-M3 als je de kleine form factor wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Kevinns schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:08:
Die OM-5ii is wat de originele OM-5 (minstens) had moeten zijn. Op zich is het een begrijpelijke stap in de lineup met OM-1 en OM-3, maar een tweedehandse OM-1 is wat mij betreft een veel logischere keuze voor het geld. Of even doorsparen voor een O-M3 als je de kleine form factor wil.
Het verschil tussen €1300 en €2000 is wel heel groot voor even doorsparen.

Een tweedehands OM-1 is aantrekkelijk, maar over een jaar heb je deze natuurlijk ook tweedehands.

Als ik mijn E-M1 Mark II van de hand doe dan zal ik denk ik eerder naar een OM-5 kijken dan naar een OM-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Retrospect schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:11:
[...]

Het verschil tussen €1300 en €2000 is wel heel groot voor even doorsparen.

Een tweedehands OM-1 is aantrekkelijk, maar over een jaar heb je deze natuurlijk ook tweedehands.

Als ik mijn E-M1 Mark II van de hand doe dan zal ik denk ik eerder naar een OM-5 kijken dan naar een OM-1.
Ja het verschil is, zeker voor een amateur (zoals ik), inderdaad te groot… Maar ik vind een OM-5ii niet aantrekkelijk. Een E-M5ii vond ik echt een begeerlijk apparaat. Als ik toen het geld had gehad, dan had ik die gekocht. Dat gevoel heb ik bij deze OM-5 totaal niet.

Dat heb ik bij de OM-1ii wél, maar die is dan weer 2x zo duur (en ik ben enorm tevreden met mijn E-M1ii <3 )

Over jouw voorkeur: heb je de voorkeur voor het kleinere formaat, waardoor je liever voor een OM-5 zou kiezen? Ik heb recentelijk mijn E-M10iii ingeruild voor een tweedehands E-M1ii en ik vind de grotere body heerlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Kevinns op 17-06-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Kevinns schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:02:
[...]

Ja het verschil is, zeker voor een amateur (zoals ik), inderdaad te groot… Maar ik vind een OM-5ii niet aantrekkelijk. Een E-M5ii vond ik echt een begeerlijk apparaat. Als ik toen het geld had gehad, dan had ik die gekocht. Dat gevoel heb ik bij deze OM-5 totaal niet.

Dat heb ik bij de OM-1ii wél, maar die is dan weer 2x zo duur (en ik ben enorm tevreden met mijn E-M1ii <3 )

Over jouw voorkeur: heb je de voorkeur voor het kleinere formaat, waardoor je liever voor een OM-5 zou kiezen? Ik heb recentelijk mijn E-M10iii ingeruild voor een tweedehands E-M1ii en ik vind de grotere body heerlijk.
Ik merk dat ik door de jaren heen grotere body’s en grotere objectieven ben gaan kopen. En onder de streep heeft me dat niet meer plezier in fotografie gebracht omdat het groter en zwaarder was.

Mijn body is nog prima, de objectieven ook alhoewel groot. Denk dat ik een paar tweedehands primes ga kopen. Als dat bevalt gaan de grote f2.8 zooms eruit voor de f4 exemplaren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Retrospect schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Ik merk dat ik door de jaren heen grotere body’s en grotere objectieven ben gaan kopen. En onder de streep heeft me dat niet meer plezier in fotografie gebracht omdat het groter en zwaarder was.

Mijn body is nog prima, de objectieven ook alhoewel groot. Denk dat ik een paar tweedehands primes ga kopen. Als dat bevalt gaan de grote f2.8 zooms eruit voor de f4 exemplaren denk ik.
Ja dat herken ik wel. Belangrijkste is dat het kwalitatief goed ontworpen en geproduceerd is. De instap-lenzen en body waren voor mij onvoldoende, maar het verschil tussen f2.8 en f4 lijkt qua beeld niet enorm. Qua formaat en gewicht daarentegen… :X Ik neem de 40-150 f2.8 alleen mee als ik zeker weet dat ik ‘m ga gebruiken. De 40-150 f4-5.6 nam ik altijd mee.

Aanrader wat betreft primes: de Panaleica 25mm f1.4. Die woont op mijn camera, om af en toe voor een f2.8 zoom ingewisseld te worden. De Leica lens maakt prachtige foto’s, mooi contrast, mooie kleuren en door het grote diafragma ook mooie bokeh. Het scherpstellen gaat niet super snel en maakt best wat herrie, maar de foto’s zijn onovertroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Kevinns schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Ja dat herken ik wel. Belangrijkste is dat het kwalitatief goed ontworpen en geproduceerd is. De instap-lenzen en body waren voor mij onvoldoende, maar het verschil tussen f2.8 en f4 lijkt qua beeld niet enorm. Qua formaat en gewicht daarentegen… :X Ik neem de 40-150 f2.8 alleen mee als ik zeker weet dat ik ‘m ga gebruiken. De 40-150 f4-6.7 nam ik altijd mee.

Aanrader wat betreft primes: de Panaleica 25mm f1.4. Die woont op mijn camera, om af en toe voor een f2.8 zoom ingewisseld te worden. De Leica lens maakt prachtige foto’s, mooi contrast, mooie kleuren en door het grote diafragma ook mooie bokeh. Het scherpstellen gaat niet super snel en maakt best wat herrie, maar de foto’s zijn onovertroffen.
Dank voor de tip. Er is ook een tweede versie uit van dat objectief, is die sneller? Vreemd, maar heb eigenlijk nooit serieus nagedacht over Panasonic objectieven op mijn Olympus camera’s. Heeft Leica er verder nog wat mee te maken gehad qua ontwerp of bouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Die tweede versie is uit mijn hoofd weerbestendig. Ik weet niet of er nog andere verschillen zijn. Ik heb ook een keer de Panasonic 12-35 f2.8 geleend, die had vergelijkbaar gedrag, terwijl hij dat niet deed op een Panasonic body. Misschien is het scherpstellen een Olympus-Panasonic compatibiliteits-dingetje. Maar dat weten anderen hier vast beter dan ik.

Volgens mij heeft Leica daadwerkelijk het glaswerk ontworpen, met coatings etc. Ik weet er verder het fijne niet van, behalve dat ik er blij mee ben :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:18
De prijs is gelijk gebleven. Dat is wel bijzonder in deze tijd. Daarom denk ik dat dit de nieuwe instapper is. De 10-serie is dood.
Naast de gewijzigde body, de nieuwe kleur (wel kek) en de UI-update, is er in ieder geval nog een extra functie: night vision, waarmee je bij heel weinig licht, zoals bij astrofotografie nog wel beeld ziet.

Ze konden ook niet echt anders. De OM3 is wat de OM5 was, de camera net onder het vlaggeschip.

@Kevinns Ik vind het verschil in grootte tussen de OM3 en OM5 nog wel behoorlijk. En het prijsverschil ook. Zou toch eerder voor de OM5 kiezen als formaat belangrijker is dan autofocus. Qua beeldkwaliteit zal het niets schelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxdhdxLnjJn8ZNIQN4oYRDfwB9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2pdoGrvdWaAhGrKt6FN1RK9D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Op zich is een om5ii interessant, maar wat mij tegen houdt is het ontbreken van een verticale grip als accessoire. Heb er 1 op mijn em1 en zou echt niet meer zonder willen juist omdat ik wat grotere handen heb en het de camera qua ergonomie ook "af" maakt.

Maar goed, die em1 duurt het nog prima dus ik houd het geld voorlopig op zak.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste