Ik zie wel dat Olympus een vergelijkbare lens had: Olympus ZD 35-100mm f/2.0 ED. Iets lichtsterker zelfs.
Kan deze niet vinden op de huidige OM System website dus waarschijnlijk uitgefaseerd.
Edit: blijkt een Four Thirds lens te zijn ipv een mFT lens. Vandaar dat deze niet op de website staat en is inderdaad uitgefaseerd.Nooit naar deze lens gekeken maar de grafiek in pricewatch geeft aan dat €1249 wel zo’n beetje de reguliere prijs is over de afgelopen jaren:
uitvoering: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 35-100mm F/2.8 POWER O.I.S.
Misschien dat je deze ook tegenkwam en daar de prijs van in je hoofd had?:
uitvoering: Panasonic Lumix GX Vario 35-100mm f/2.8 II Power OIS
Die zit meer rond de €1000 gemiddeld.
[...]
Eh ik moet meer fotograferen en minder klussen, leica, zeis bijna t zelfde
https://cameradecision.co...m-F2.8-4.0-ASPH-Power-OIS
Hier staan ze beide beschreven.
Lumix heeft een leica vario-elmarit zoomlens line up die in de minst aantal lenzen de 12-60mm dan de 50-200mm en dan de 100-400mm zou combineren in dual is2 ibis en ois dus.
De 12-35mm f2.8 met 35-100mm f2.8 is meer een videolens combi heb ik ooit begrepen.
Ik heb hem via marktplaats mogen overnemen van iemand die hem als videolens gebruikte en hij's bijna nieuw. Voor 600euro.
Fijne line up met mn 12-60mm f2.8-4 in slechtere licht omstandig heden.
Ik snap het niet helemaal, maar je bedoelt dat je de Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm F2.8-4.0 ASPH Power OIS voor €600 kon kopen?
[...]
Panasonic's lumixen hebben tegenwoordig ook weather sealing maar hun pro lenzen hebben ook freeze sealing of hoe ze dat ook noemen, dus in general een betere weathersealing.
Beter dan voorheen of dan Olympus / OM System?
Die Olympus / OM PRO lenzen en camera’s hebben dat ook, geseald voor zowel stof, vocht als vrieskou.
Rating is bij allemaal IP53 maar de tekst die ze er per lens bij zetten verschilt vreemd genoeg wel.
Bij de
7‑14mm F2.8 PRO staat bijvoorbeeld:
“Weerbestendige afdichtingen op 11 afzonderlijke plaatsen op de lensbody maken de M.Zuiko 7-14mm PRO-lens vrijwel ondoordringbaar voor stof en vocht. Maak prachtige foto's van de ongerepte natuur zonder je zorgen te maken over nevel, watervallen of stortregens!” (vetgedrukt is mijn toevoeging)
Terwijl bij de
12-100mm F4.0 IS PRO staat:
“Als jij opnamen in ongunstige omstandigheden aankunt, kan de 12-100mm f4.0 IS PRO-lens dat ook. De hoogwaardige metalen constructie is hermetisch afgesloten om vocht en stof buiten te houden voor spatwaterdichte, stofdichte en vorstbestendige prestaties. Combineer deze lens met een weerbestendige OM-D body, zodat je elke fotomogelijkheid kunt benutten zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je apparatuur.” (vetgedrukt is mijn toevoeging)
Stortregens klinkt mij toch een stuk beter waterdicht dan
spatwaterdicht
Mogelijk is die IP53 hetgeen ze hebben laten testen en is het door de build quality in praktijk veel waterbestendiger of dekken ze zich in om gezeur achteraf te voorkomen.
Uit reviews die ik las zijn er aardig wat fotografen die er weer of geen weer mee doorschieten en nooit problemen hebben, zelfs niet met zeewater.
Zelf ben ik er op mijn vakantie ook niet heel angstvallig mee omgegaan qua water, was eigenlijk meer dat regendruppels op de lens het niet meer goed mogelijk maakte om door te gaan met fotograferen in de regen dan dat ik gestopt ben omdat ik me heel erg zorgen maakte.
Ander irritant punt van fotograferen in de regen was dat als er een regendruppel op het oculair lag het LCD display niet meer aan wilde omdat de proximity sensor nog dacht dat mijn oog er tegenaan zat.
Zoom lenzen zijn altijd gevoelig voor het pompen van nattigheid en koude lucht met zoomen in de lens buis.
Vandaar dat de interne zoom dan voorkeur heeft.
Dat zegt mijn gevoel ook maar maar 1 van de 4 zoomlenzen die ik hier heb heeft een interne zoom en ze zijn allemaal weather sealed volgens dezelfde specificaties dus blijkbaar is het wel goed mogelijk bewegende delen goed af te sluiten.
Ik heb de
lumix 45-200mm gehad voor een week. Niet zo'n beste lens in IQ en rare geluiden met diafragmablades.
Mn wandel lens is nu mijn lumix 14-140mm, maar ik heb de versie ii goede iq maar niet weathersealed.
Dus als t opeens nattig en vochtig word moet ik hem weg bergen. En in de bos wandelingen is raargenoeg (280mm! EFL) de max zoom soms net ff te kort. En dan moeten wisselen (2x) naar 100-300 en terug is best irritant. Ook voor de rest vd familie die dan mij achterop ziet komen.
En 14mm is soms ook net te krap.
Wat dan weer mn 12-60 uit de rugzak doet pakken.
Ik herken dat wel een beetje van mijn vakantie, ik had de 12-100mm F4 IS en de 100-400mm F5.0-6.3 IS bij me en dat was ook wel vaak wisselen voor beestjes in de verte vs landschappen en mijn familie op de foto zetten.
Het is dat de TC 1.4x niet op de 12-100mm past anders had ik deze wel meegenomen.
De oly 12-200mm heeft uiteraard zn heftige distortions door t compacte ontwerp en toch flinke range.
Maar "makro" was mogelijk en zo. Zeer leuk lensje die met lumix een probleem heeft van geen ois en de zoom ring draait tegengesteld ten opzichte van lumix lenzen.
https://www.frankwandelt....m-f-3-5-6-3-reviews-tests
Eigenlijk net iets te "slow" met f6.3 in de eind vd range. Maar overkomelijk. Je hebt vaak toch f7 nodig voor voldoende DoF om je object scherp te hebben in zn geheel.

Daarom ben ik voor de 12-100mm F4 gegaan icm de 100-400mm, lichtsterker en betere beeldkwaliteit.
Dat tegengestelde draaien voor zoom moest ik in het begin wel heel erg aan wennen, was altijd andersom gewent van eerst Canon en daarna Sony.
Inmiddels een beetje aan gewend maar voor mij wel de reden om niet naar Panasonic lenzen te gaan kijken, gaat me echt niet lukken om de ene zoomlens precies de andere kant op te moeten draaien dan de andere.
En daarbij heb je natuurlijk ook het nadeel dat je communicatie tussen lens en camera niet goed werkt en er was ook iets met purple fringing als je een oly lens op een pana body zette vanwege een bepaald filter in de camera.