Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43

koboy

Heb een idee voor een icon

Sissors schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Camera van een collega had met de 2x teleconverter en een 300mm lens (uit mijn hoofd) lastig qua scherpstellen, maar goed misschien hangt dat van de specifieke combinatie ook af.

Qua uit de hand schieten, mijn punt is niet zozeer een scherpe foto te hebben, als je voldoende korte sluitertijd hebt kom je een heel eind met de stabilisatie van de lens. Mijn punt is of hetgeen waarvan je een foto wil maken daadwerkelijk in je beeld zit nog. En natuurlijk, stabilisatie helpt, tegen het echte trillen van je hand, maar het blijft dat je verrekt nauwkeurig hem moet richten om hetgeen te hebben wat jij wil zien. Om het nog niet te hebben erover dat bij 300mm ik al regelmatig heb dat ik moet uitzoomen eerst om te kijken waar ik nu precies op richt.

En een gedeelte daarvan is natuurlijk gewoon oefening, maar ik persoonlijk weet van mezelf dat met 2400mm equivalent ik echt nergens kom zonder statief. En een stuk eerder eigenlijk ook al.
Met 2400 mm ga je wel richting de grens van wat voor de meeste mensen mogelijk is. Een boel is echter pure techniek.
Denk je dat een scherpschutter met de kijker op max vergroting meteen het doel in beeld heeft? Die zoomt ook in.....

Voor het omgaan met de trilling is het mantra stabiliteit, in elk punt van de houding, en het vertrouwen dat als je doel uit beeld gaat door jouw trillen het ook weer terug komt. Heel voorzichtig zijn met corrigeren dus.
Dus: voeten een stukje uiteen, of liever nog geknield (1 knie van de grond om op te steunen, zitten op de andere voet) of liggend. Schouders wat schuin t.o.v. het doel zodat je de ellebogen goed tegen het lichaam kan trekken. Lens onder de hand niet met de rug van de hand in het verlengde van de onderarm, maar de hand/pols door geknakt zodat je in de pezen hangt en de pols gefixeerd wordt (werkt voor de meesten, niet voor iedereen).
Daarnaast letten op wat je ademhaling doet, camera op repeteer stand en rustig de ontspanner de tweede fase induwen en geduwd houden.

Voor die ene mooie foto in de National Geographic van die steenarend in vlucht heeft een fotograaf dagen in de modder op een vogeltje liggen jagen en vele foto's gemaakt (of heel veel geluk gehad).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

sys64738 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:29:
Geen ervaring met de 150-600mm maar met mijn Panasonic 100-400mm (800mm FF kijkhoek) is 1/100e en zelf 1/80e prima te doen. Zelfs 1/50e levert nog veel scherpe platen op (even los van de beweging van je onderwerp natuurlijk).

De IS in lenzen (zeker icm de IS van je body) is gewoon bizar goed en ik verwacht dat de 150-600 hier niet veel voor onder doet.
Is het bij Panasonic altijd het geval dat de IS in de bodygoed samenwerkt met de IS in de lens?

Of in elk geval bij de Panasonic 100-400mm IS lens?
Bij Olympus / OM is dat dus niet zo helaas. Dual IS heeft dat niet namelijk, zover ik kon vinden op de OM System website is de M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS de enige die die beperking heeft, andere IS lenzen hebben wel Sync IS, waarbij body en lens IS netjes samenwerken.
Het zullen natuurlijk nooit indoor-sport lenzen worden maar buiten bij redelijk goed licht, staan deze lenzen prima hun mannetje.
Wat maakt iets een indoor-sport lens?
Lagere F?

En kan je voor indoor-sport ook niet beter naar FF sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
koboy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:13:
[...]

Met 2400 mm ga je wel richting de grens van wat voor de meeste mensen mogelijk is. Een boel is echter pure techniek.
Denk je dat een scherpschutter met de kijker op max vergroting meteen het doel in beeld heeft? Die zoomt ook in.....
En heeft een bipod voor extra stabiliteit. Anyway, als het voor andere wel werkt, en je wil de extra zoom, dan is het dus zeker iets om te overwegen. En je kan altijd zonder de TC of een 1.4 TC ertussen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Sissors schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Mijn punt is of hetgeen waarvan je een foto wil maken daadwerkelijk in je beeld zit nog. En natuurlijk, stabilisatie helpt, tegen het echte trillen van je hand, maar het blijft dat je verrekt nauwkeurig hem moet richten om hetgeen te hebben wat jij wil zien. Om het nog niet te hebben erover dat bij 300mm ik al regelmatig heb dat ik moet uitzoomen eerst om te kijken waar ik nu precies op richt.
Dat is inderdaad ook precies wat ik had met mijn 100-400mm lens, helemaal ingezoomd op 400mm, dat het verrekte moeilijk was om hetgeen ik als stipje in een boom zag ook in mijn beeld te krijgen en dan gebruikte ik al een monopod.
Kwam vaak neer op kenmerkende takken vinden en dan een soort routebeschrijving volgen in mijn hoofd; bij die naar rechts, volgende tak schuin omhoog, etc. ;)

Maar misschien is het een kwestie van oefenen of aanleg dat je iets ziet met je ogen en dan je camera daar in één keer precies op kan richten.
Aanleg heb ik sowieso al niet, dus hopelijk is het met oefenen wat te verbeteren. :)

Vind het bijv. ook super handig dat er een indicatie gegeven wordt wanneer ik mijn camera horizontaal houd want zonder dat ding zouden al mijn foto’s scheef zijn. Ik denk namelijk elke keer dat ik ‘m goed houd om door die indicator weer terecht te worden gewezen dat het niet zo is! ;)
En een gedeelte daarvan is natuurlijk gewoon oefening, maar ik persoonlijk weet van mezelf dat met 2400mm equivalent ik echt nergens kom zonder statief. En een stuk eerder eigenlijk ook al.
Idem hier. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Laatst online: 13-06 14:48
Ik loop al een tijd te zoeken naar de Panasonic 1.4 TC, alleen is deze nergens meer verkrijgbaar. Ik heb alleen nooit gelezen dat deze uit productie zou zijn. Iemand enig idee waarom deze al geruime tijd nergens meer te krijgen is? Als ik deze kan vinden dan kan ik de 100-300 lens verkopen namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Vliegvlug schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Dat is inderdaad ook precies wat ik had met mijn 100-400mm lens, helemaal ingezoomd op 400mm, dat het verrekte moeilijk was om hetgeen ik als stipje in een boom zag ook in mijn beeld te krijgen en dan gebruikte ik al een monopod.
Kwam vaak neer op kenmerkende takken vinden en dan een soort routebeschrijving volgen in mijn hoofd; bij die naar rechts, volgende tak schuin omhoog, etc. ;)

Maar misschien is het een kwestie van oefenen of aanleg dat je iets ziet met je ogen en dan je camera daar in één keer precies op kan richten.
Aanleg heb ik sowieso al niet, dus hopelijk is het met oefenen wat te verbeteren. :)

Vind het bijv. ook super handig dat er een indicatie gegeven wordt wanneer ik mijn camera horizontaal houd want zonder dat ding zouden al mijn foto’s scheef zijn. Ik denk namelijk elke keer dat ik ‘m goed houd om door die indicator weer terecht te worden gewezen dat het niet zo is! ;)

[...]

Idem hier. :Y
OM system verkoopt ook een soort van red-dot voor op de flitsschoen. Geen idee of het echt werkt (ze zeggen daar mee mikken en de object detectie en IS doen de rest.....), maar ze verkopen dat ding al een jaar of 10-15.
https://explore.omsystem.com/nl/nl/ee-1-dot-sight

Die virtuele horizon is geweldig ja, maar het maakt je extra bewust van perspectief verstoring als schuine muren die je normaal automatisch recht zou zetten. Nu is het een compromis vinden tussen de horizon kaarsrecht en storend scheve muren.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

koboy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:50:
[...]

OM system verkoopt ook een soort van red-dot voor op de flitsschoen. Geen idee of het echt werkt (ze zeggen daar mee mikken en de object detectie en IS doen de rest.....), maar ze verkopen dat ding al een jaar of 10-15.
https://explore.omsystem.com/nl/nl/ee-1-dot-sight
Ik was die EE‑1 DOT SIGHT inderdaad al eerder tegengekomen, dacht toen ze de 150-600mm lens aan het promoten waren op de OM System website en die als handig accessoire voor erbij werd aangeprezen.
OM System EE-1 dot-sight
Was ‘m inmiddels al weer vergeten eigenlijk.

Zat er net dit filmpje over te bekijken: Olympus dot sight - does it live up to the hype
Eerste wat me opviel is hoe groot het ding nog is, - had hem veel kleiner verwacht op basis van de productfoto op de OM website, daar vertekent het perspectief nogal -, en er zijn ook nogal wat minpunten, ook al herkent niet iedereen dat in de comments, vooral niet dat je je armen haast gestrekt moet houden om ‘m te gebruiken.

Denk toch niet dat ik ‘m snel aan zal schaffen.
Die virtuele horizon is geweldig ja, maar het maakt je extra bewust van perspectief verstoring als schuine muren die je normaal automatisch recht zou zetten. Nu is het een compromis vinden tussen de horizon kaarsrecht en storend scheve muren.
Ben nog niet echt bezig met dat soort dingen eerlijk gezegd, ben al blij als de foto recht is :)
Zal nog wat meer ervaring moeten opdoen denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 12-01-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-09 16:27
Ik had een heel verhaal getypt over de voors en tegens van de 150-600mm voor mijn specifieke wensen en gebruiksvoorbeelden, en klikte toen op "quote" omdat ik nog een stukje aan wou vullen. Toen was mijn hele post verdwenen, en ik heb weinig zin het nog een keer te typen :P. De bottom line was in ieder geval: ik stel de aanschaf voorlopig nog even uit. Mogelijk komt van uitstel afstel.

In ieder geval dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

offtopic:
@nr.004 dat is irritant zeg! :'( Ik voel met je mee
Heb dat ook al een paar keer gehad doordat mijn browser crashte of dat ik per ongeluk over de tekst heen plakte of refreshste ofzo.
Soms kon ik het nog terughalen door op de back button van de browser te klikken en dan stond een groot deel van de tekst er nog.
Heb het idee dat het af en toe wordt opgeslagen, mogelijk in je browser cache ofzo. Getriggerd door de preview opvragen kreeg ik het gevoel dus die vraag ik nu tussen het typen door een paar keer op.
Maar als ik echt veel type copy-paste ik alles tussendoor naar Notepad. :)
Hopelijk heb je wat aan deze tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Voor wie geen emails van OM System ontvangt en ook geen notificaties van hun app:
Er is momenteel tot 3 februari 35% korting op refurbishede camera’s en lenzen op de OM System website met de kortingscode 35%RECONDITIONED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vanwege de korting op reconditioned apparatuur mijn kans gegrepen en de M.Zuiko Digitaal ED 7‑14mm F2.8 PRO gekocht waar ik al een tijdje naar zat te kijken maar welke niet in de reguliere shop op voorraad was:
OM System M.ZUIKO DIGITAL ED 7‑14MM F2.8 PRO - MFT lens
Nu wel als gereviseerde lens voor nog geen €780 ipv de reguliere € 1.199,00 voor de gereviseerde versie! :D

Nieuw kost hij maar €100 meer, dus vind die prijs zonder korting eerlijk gezegd nogal mager voor een gereviseerde lens waarbij werd aangegeven dat mogelijk de lenszak, het boekje en het garantiebewijs er niet meer bij zouden kunnen zitten. Waarbij ik enkel die lenszak ga missen dus hopelijk dat die er wel bij zit.

Erg apart ook dat ze niet gewoon kunnen aangeven wat er wel en niet bij zit. :?
Zo geven ze het namelijk aan op de website (het vet gedrukte is een toevoeging van mij):
Inhoud Doos
•M.Zuiko Digital ED 7-14 mm F2.8 PRO
•LC-79 lensdop
•LR-2 lensdop MFT (achterzijde)
•LSC-0914 Lenshouder (*)
•Instructiehandleiding (*)
•Garantiekaart (*)

Belangrijk: houd er rekening mee dat niet alle accessoires die bij nieuwe producten horen, in de doos van een gerestaureerd product zitten. Items die mogelijk niet zijn opgenomen, zijn expliciet gemarkeerd met (*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17
Vliegvlug schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:20:
Voor wie geen emails van OM System ontvangt en ook geen notificaties van hun app:
Er is momenteel tot 3 februari 35% korting op refurbishede camera’s en lenzen op de OM System website met de kortingscode 35%RECONDITIONED
Zitten leuke dingen tussen. Helaas geen OM-1 ii. Wel de mk1 voor leuke prijs maar eigenlijk wil ik de 2. En de 300mm F4 had ik ook wel voor iets normalere prijs op willen pikken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:32
rdoorn schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:31:
Door een val is het scherm van mijn Panasonic DC-GX9 verbrijzeld. Nu is het dilemma: reparatie, of andere camera.
En als ik een nieuwe camera uitzoek welke dan?
Ik gebruik deze vooral tijdens wandelingen als lichte camera voor de fotos die de telefoon niet kan maken. ( Met Olympus 45-150mm lens en 12-40 lens)
Is er nog een beter alternatief als de gx9?
De GX9 is denk ik niet meer nieuw te koop? Anders kun je nog kijken naar een Panasonic G100D (heeft wat beperkingen maar zou je misschien mee kunnen leven) of G90.
Of een Om System OM-5 of EM-10 IV?

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Heb met die 35% korting een refurb EM5-3 met 14-150mm lens gekocht, 650 euro was wel een deal die ik niet kon laten liggen.

Zocht al eventjes een camera om mijn net zo oude als lompe Pentax K10D te vervangen, en dit lijkt me exact wat ik zoek. Helft van het gewicht, een stuk compacter en een stuk moderner.

Heb ook geen bijzonder glas voor die Pentax, dus switchen van systeem is geen probleem.

Ben wel behoorlijk uit het wereldje merk ik, moet me behoorlijk opnieuw inlezen :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
RobinHood schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:04:
Heb met die 35% korting een refurb EM5-3 met 14-150mm lens gekocht, 650 euro was wel een deal die ik niet kon laten liggen.

Zocht al eventjes een camera om mijn net zo oude als lompe Pentax K10D te vervangen, en dit lijkt me exact wat ik zoek. Helft van het gewicht, een stuk compacter en een stuk moderner.

Heb ook geen bijzonder glas voor die Pentax, dus switchen van systeem is geen probleem.

Ben wel behoorlijk uit het wereldje merk ik, moet me behoorlijk opnieuw inlezen :P
Nou welkom bij de MFT club. Kleine tip over de 14-150 is dat de scherpte na 75mm wel sterk daalt. Maat leuk lensje voor ontdekken welke soort brandpuntsafstand je de leukste vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Chrisuu01 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:54:
[...]

Nou welkom bij de MFT club. Kleine tip over de 14-150 is dat de scherpte na 75mm wel sterk daalt. Maat leuk lensje voor ontdekken welke soort brandpuntsafstand je de leukste vind.
Ik ben zo'n iemand die overal foto's van maakt, maar ik ben absoluut geen hardcore-fotograaf, kans is groot dat die scherpte mij niet eens echt gaat opvallen.

Camera zou vandaag komen, maar UPS verprutst het weer, dus nu kan ik 'm pas morgen afhalen bij het pick-up point. Morgenmiddag wel direct even naar een fotozaak om te kijken naar een leuke, compacte tas, en nog wat andere kleinigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:31
RobinHood schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:06:
[...]

Ik ben zo'n iemand die overal foto's van maakt, maar ik ben absoluut geen hardcore-fotograaf, kans is groot dat die scherpte mij niet eens echt gaat opvallen.

Camera zou vandaag komen, maar UPS verprutst het weer, dus nu kan ik 'm pas morgen afhalen bij het pick-up point. Morgenmiddag wel direct even naar een fotozaak om te kijken naar een leuke, compacte tas, en nog wat andere kleinigheden.
Als je toch gaat, overweeg dan ook een andere schouderband. Ik heb recent de originele van mijn E-M10iii vervangen door een peak design sling lite (geloof ik?). Dat had ik eerder moeten doen. Vooral de variabele lengte en soepelere stof zorgen ervoor dat je veel makkelijker de camera van heuphoogte omhoog haalt. Én hij hangt stabieler op 1 schouder. (Wel duur trouwens, dus misschien kan je een goedkoper alternatief vinden…)

[ Voor 4% gewijzigd door Kevinns op 15-01-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 20:17
bombus schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:50:
[...]

De GX9 is denk ik niet meer nieuw te koop? Anders kun je nog kijken naar een Panasonic G100D (heeft wat beperkingen maar zou je misschien mee kunnen leven) of G90.
Of een Om System OM-5 of EM-10 IV?
Ja helaas kwam ik daar ook achter. Het probleem is dat ik ook een Nikon spiegelreflex heb met genoeg lenzen.
Dus de nieuwe camera zal echt een klein en licht systeem zijn om me te nemen tijdens wandelingen waarbij je geen 10 KG camera mee wil zeulen.

om-5 lijkt veel groter door de standaard pentaprism puist er boven op, maar is volgens de specs 35 gram lichter en niet eens zoveel groter.

Misschien is er nog wel hoop in de MFT markt voor mij. Bedankt Bombus voor de tips

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:10
Heren, gezellig dat t topic weer wat drukker word.😁( of ik heb gewoon gemist dat er gepost werd.)

Hier g80 gebruiker die ook eigenlijk een g80ii wil alles prima als het t zelfde is maar met nieuwe 20/25mp sensor.
G9 of 9ii leuk maar pfff duur. Ik maak te weinig clicks om dat te kunnen verantwoorden.

Mn zoon vind t ook leuk ondertussen dus ik dacht koop de g80 fase iiii als daar een goede sensor in zit.
Kan hij mijn lenzen en mn oude body lenen.
Maar de g95 was al dat ik dacht fz200=>fz300 on repeat.
En nu lees ik net dat de g97? Weer een opgewarmd kliekje word?
Damnn dat is jammer.

Was via marktplaats aan t kijken naar een oly 12-200mm omdat mn 14-140mm soms net te lang in BH en te kort is in tele. Gewissel naar 100-300 en 12-60 tot gevolg wat de gezins wandel een beetje stagneert.
Voor die casual shoots met geen IQ prio is die 12-200mm best handig.
Nog niet door gedrukt want pff geld verdampt waar je bij staat tegenwoordig.

Net nieuwe desktop in onderdelen besteld, oude was 2011!, poef weg 1200 euro.
Hobbygeld is even droog gelopen... :+ :F ;(

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

RobinHood schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:06:
[...]

Super dat de eerste ingeving is om naar de fysieke winkel te gaan!
Mocht je niet geslaagd zijn: vorig jaar een mooie "reporter" tas gekocht op amazon.de (.nl en bol zijn veel beperkter!) voor mijn dochter. Reguliere winkel lukte echt niet gezien de harde eis dat hij roze moest zijn.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
Sissors schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:17:
Ik kon 'relatief' goedkoop de 12-60 f2.8-f4.0 kopen, omdat onder de streep ik de 12-60 f3.5-f5.6 ik gewoon een hoop gebruik leek mij dat een mooie upgrade.

Voordeel is natuurlijk iets licht sterker, wel iets zwaarder/groter, maar die impact is te overzien. Maar ik had ook gehoopt op dat hij duidelijk scherper zou zijn, en dat was een tegenvaller. Met pixel peepen misschien iets verschil kunnen zien, maar ingezoomed foto's met de twee lenzen naast elkaar kon ik niet zomaar zeggen welke foto van welke lens was. En dan kon ik de uitgave niet voor mezelf goed praten, dus hij gaat retour helaas.
Ik heb t zelfde gedaan toen ik mn g80 plus 12-60 f3.5-f5.6 kocht als set.
Ik had al de 14-140 via MP gescoord dus die 12-60 overlapte wel erg.
via mp vrijwel nieuwe 12-60 f2.8-4 gekocht en vergeleken met mn 12-60 stock.
Inderdaad in scherpte niet direct een woowh!
Maar overige dingen zeker beter.
Bediening, fysieke Af/Mf knop en IS uit aan, lekkere grip, stuk fijnere hood met click.
Vocht en vriestemp resistant, (ooit eens getest in sneeuwstorm en je moet natuurlijk niet de zoom zeiknat en en uit schuiven maar als je dat een beetje beperkt prima.)
Ook vind vond ik de kleuren meer "spatten" contrast was mooier. Persoonlijk natuurlijk.

Al met al geen spijt van gehad dat ik mn pana lumix 12-60mm verkocht had in de folie.
Algemeen heb ik het voordeel / nadeel dat ik het primair mee heb bij wandelingen / hikes. Heb weleens de foto's gezien van een collega met FF camera met telelens erop, en mijn 100-300mm Lumix maakt prachtige plaatjes, zolang je niet in nabewerking teveel gaat inzoomen. Bij die FF kon dat probleemloos nog, en ook bij MFT als ik een duurdere lens koop zal daar gewoon meer mogelijk zijn.
Maar los van de prijs, zit ik niet op het gewicht te wachten bij veel van de duurdere opties. Dus deze black friday uiteindelijk niks nieuws gekocht. Of nou ja, toch nog iets: https://www.cameranu.nl/n...ter-opberg-bewaarset-58mm.
Je zou eens kunnen kijken naar die ultra zoom 12-200mm van oly of zn duurdere en betere broertje de 12-100mm f2.8. 4.0
Ik heb ook de 35-100mm f2.8 interne zoom. Fijne lens, gister weer even gebruikt voor portret lens thuis.
Groot nadeel is de te lange BH en te korte Tele om als alrounder te kunnen werken.
Wat dat betreft is de zeis leica 12-60 f2.8 -4.0 met een zeis leica 50-200 mm f2.8-4.0 een beter keus. Maar ja klabang duur.
En die pana lumix bierblikjes model versie van de 50-200mm is eh dramatisch slecht. Bin there done that.
In geruild voor een 100-300mmii

Een FF met een beetje kwaliteit zoomlens, (eentje die gewoon normaal is) , zal je mft g80 zeker niet matchen in t bos. Meer licht gevoeligheid , mn g80 zit zo op 3200iso als je een beetje sluitertijd wilt houden,
En meer pixels dus achteraf croppen tot 2k screen level, toch wel mijn max voor langetermijn, kan je ook vergeten als win punt.

Mft blinkt uit in gewicht vs veelzijdigheid en goede lenzen die compact zijn. Watersealed voor wat regen geen hoosbuien.
De sensor is beter en beter maar mm2 is toch key in je IQ en sluitertijd/lichtgevoeigheid.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

koboy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:59:
[...]

Super dat de eerste ingeving is om naar de fysieke winkel te gaan!
Mocht je niet geslaagd zijn: vorig jaar een mooie "reporter" tas gekocht op amazon.de (.nl en bol zijn veel beperkter!) voor mijn dochter. Reguliere winkel lukte echt niet gezien de harde eis dat hij roze moest zijn.....
Ja, ik wil gewoon iets wat handig/compact is, en dat wil ik gewoon even kijken hoe en wat. Meen dat ik de tas voor mijn Pentax wel gewoon online gekocht heb, maarja, daarbij maakte het wat minder uit.
Kevinns schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Als je toch gaat, overweeg dan ook een andere schouderband. Ik heb recent de originele van mijn E-M10iii vervangen door een peak design sling lite (geloof ik?). Dat had ik eerder moeten doen. Vooral de variabele lengte en soepelere stof zorgen ervoor dat je veel makkelijker de camera van heuphoogte omhoog haalt. Én hij hangt stabieler op 1 schouder. (Wel duur trouwens, dus misschien kan je een goedkoper alternatief vinden…)
Ja, die gaat er zeker komen, ook hier is de band voor mijn Pentax weer veel en veel te lomp, maar het Olympus bandje is wel erg iel. Nu gebruikte ik de band bijna niet met de Pentax, een 1,5kg aan je nek verveelt snel vervelend, maar dit compacte ding zal zeker fijn zijn aan de nek/schouder.

Heb de camera binnen, super cute ding natuurljk, super compact, maar nog wel een miljoen knopjes en draaidingetjes, zal zeker de handleiding moeten gaan doorspitten, heb geen idee wat 70% van de instellingen doet.

Maar, 1 groot probleem: Verkeerde lens.

Verkooppagina zegt heel duidelijk: 14-150mm objectief.

Maar ik heb toch echt het 14-42mm lensje erbij gekregen :/

En dan is de goede deal opeens toch wel wat minder goed. OM-systems direct maar een mail gestuurd met hoe en wat nu.

Natuurlijk, ik kom erg ver met dat pancake lensje en ik wilde sowieso al iets extra compacts erbij kopen tzt, maar dit is toch wat teleurstellend.

Ga alsnog wel naar Urk om wat dingetjes te kopen die ik sowieso kan gebruiken, maar nu er eens [kleine] kans is dat ik die lens ga omruilen, voel ik me toch bezwaard om echt op avontuur te gaan met mijn nieuwe camera :/

Snel een M42 adapter kopen dus, mijn Heliossen stellen nooit teleur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
RobinHood schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:58:

En dan is de goede deal opeens toch wel wat minder goed. OM-systems direct maar een mail gestuurd met hoe en wat nu.

Natuurlijk, ik kom erg ver met dat pancake lensje en ik wilde sowieso al iets extra compacts erbij kopen tzt, maar dit is toch wat teleurstellend.

Ga alsnog wel naar Urk om wat dingetjes te kopen die ik sowieso kan gebruiken, maar nu er eens [kleine] kans is dat ik die lens ga omruilen, voel ik me toch bezwaard om echt op avontuur te gaan met mijn nieuwe camera :/

Snel een M42 adapter kopen dus, mijn Heliossen stellen nooit teleur :+
Dat is ook suf.. Ik neem toch aan dat ze dat voor je oplossen. Ik heb de 14-42EZ ook. Hij is heerlijk klein maar ik ben toch geen fan. De beeldkwaliteit is dusdanig dat ik dan liever helemaal geen camera meeneem. Mijn telefoon maakt vergelijkbare plaatjes. Ook vind ik de elektronische zoom onprettig. Ik wil graag snel kunnen zoomen voor een vlug kiekje, of juist om een bewegend onderwerp te kunnen volgen. Dat lukt me niet met de pancake.

Hij gaat binnenkort de verkoop in, samen met de E-M10iii en 40-150R. De vervangende E-M1ii + 12-40 f2.8 pro + 40-150 f2.8 pro bevalt goed :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Kevinns schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Dat is ook suf.. Ik neem toch aan dat ze dat voor je oplossen. Ik heb de 14-42EZ ook. Hij is heerlijk klein maar ik ben toch geen fan. De beeldkwaliteit is dusdanig dat ik dan liever helemaal geen camera meeneem. Mijn telefoon maakt vergelijkbare plaatjes. Ook vind ik de elektronische zoom onprettig. Ik wil graag snel kunnen zoomen voor een vlug kiekje, of juist om een bewegend onderwerp te kunnen volgen. Dat lukt me niet met de pancake.

Hij gaat binnenkort de verkoop in, samen met de E-M10iii en 40-150R. De vervangende E-M1ii + 12-40 f2.8 pro + 40-150 f2.8 pro bevalt goed :) .
Is het nou nodig om die 14-42 pancake zo af te fikken? Het is een kit-lensje, die het vergelijkbaar doet aan de niet pancake versie die hij ook effectief vervangen heeft.
Op een E-M10 is de niet pancake qua afmetingen logischer, maar op bijvoorbeeld een PEN is het een heerlijk super compacte combinatie.
Als je smartphone vergelijkbare fotos maakt (twijfel ik aan) komt ook doordat er een gigantische bak sharpening en andere zooi overheen gehaald wordt, en zodra het licht minder wordt loopt de (m)FT sensor rondjes om elke smartphone.

Er zijn hier 2 van die pancakes in huis: 1x op de E-Pl7, 1x op de E-M10iii van mijn dochter die ook de 14-150 heeft.
Wat ik gezien heb is hij vergelijkbaar of wat beter dan de FT kitlenzen die ze effectief opgevolgd hebben. Die FT kitlenzen waren dan weer een flinke stap beter dan de kitlenzen die de concurrentie meeleverde in die tijd.
De E-M1 komt de pancake alleen op als dat voor een test ofzo nodig is. Daar zit de 12-60 F2.8-4 SWD zo ongeveer op vastgeroest net zoals dat bij de e510 het geval was. De 12-40 heeft mij (ook qua prijs) nog niet weten te overtuigen om daar meer dan duizend euro op stuk te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
copykat schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:46:
En nu lees ik net dat de g97? Weer een opgewarmd kliekje word?
Damnn dat is jammer.
Ik denk (of hoop 😉) dat de G97 niet echt een compleet nieuw model is, maar eerder een variant van de G90/G95 met een aanpassing om aan de EU-wetgeving te voldoen (de overstap naar USB-C), een ander display omdat die eenvoudiger verkrijgbaar is via toeleveranciers, ...

Hopelijk zien we dit jaar, na de introductie van de GH7 en G9 II, eindelijk een echte opvolger voor de instapmodellen!
(al ben ik nog niet van plan mij GX9 dit jaar te vervangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
koboy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Is het nou nodig om die 14-42 pancake zo af te fikken? Het is een kit-lensje, die het vergelijkbaar doet aan de niet pancake versie die hij ook effectief vervangen heeft.
Op een E-M10 is de niet pancake qua afmetingen logischer, maar op bijvoorbeeld een PEN is het een heerlijk super compacte combinatie.
Als je smartphone vergelijkbare fotos maakt (twijfel ik aan) komt ook doordat er een gigantische bak sharpening en andere zooi overheen gehaald wordt, en zodra het licht minder wordt loopt de (m)FT sensor rondjes om elke smartphone.

Er zijn hier 2 van die pancakes in huis: 1x op de E-Pl7, 1x op de E-M10iii van mijn dochter die ook de 14-150 heeft.
Wat ik gezien heb is hij vergelijkbaar of wat beter dan de FT kitlenzen die ze effectief opgevolgd hebben. Die FT kitlenzen waren dan weer een flinke stap beter dan de kitlenzen die de concurrentie meeleverde in die tijd.
De E-M1 komt de pancake alleen op als dat voor een test ofzo nodig is. Daar zit de 12-60 F2.8-4 SWD zo ongeveer op vastgeroest net zoals dat bij de e510 het geval was. De 12-40 heeft mij (ook qua prijs) nog niet weten te overtuigen om daar meer dan duizend euro op stuk te slaan.
Waar baseer je het op dat ik die lens affik? Voor mij heeft de pancake onvoldoende toegevoegde waarde. Fijn dat je er blij mee bent, ik snap de charme. Maar voor mij werkt het in de praktijk niet. Ik merk gewoon dat de beeldkwaliteit voor mij vaak niet het gedoe waard was om de camera mee te slepen. En met de elektronische zoom was ik vaak te laat voor een spontaan moment. De 25mm 1.4 PL was daarentegen de vaste bewoner op mijn E-M10iii. Heerlijk lensje.

Tuurlijk kan je er meer mee dan je telefoon, maar het verschil is bij mijn gebruik verwaarloosbaar. De pro lenzen en dan voornamelijk de (gigantische) 40-150 en 25mm f1.4 PL (geen zoom) zijn vlijmscherp en hebben duidelijk mooiere kleuren, contrast en details. Ook op kleinere formaten valt dat op.

Mijn afweging was -groter zwaarder beter- OF geen camera. Maar goed, ik ben nog steeds een beetje zoekende. Misschien dat ik de 12-40 wel inwissel voor een kleine lichtsterke groothoek prime. Alles is een compromis...

Edit: Nog helemaal vergeten te zeggen, focus snelheid is onvergelijkbaar. Uiteraard mag je absoluut niet klagen met een relatief goedkope kitlens, maar die pro-lenzen: MEGA verschil_/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Kevinns op 16-01-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Kevinns schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:47:
[...]

Waar baseer je het op dat ik die lens affik? Voor mij heeft de pancake onvoldoende toegevoegde waarde. Fijn dat je er blij mee bent, ik snap de charme. Maar voor mij werkt het in de praktijk niet. Ik merk gewoon dat de beeldkwaliteit voor mij vaak niet het gedoe waard was om de camera mee te slepen. En met de elektronische zoom was ik vaak te laat voor een spontaan moment. De 25mm 1.4 PL was daarentegen de vaste bewoner op mijn E-M10iii. Heerlijk lensje.

Tuurlijk kan je er meer mee dan je telefoon, maar het verschil is bij mijn gebruik verwaarloosbaar. De pro lenzen en dan voornamelijk de (gigantische) 40-150 en 25mm f1.4 PL (geen zoom) zijn vlijmscherp en hebben duidelijk mooiere kleuren, contrast en details. Ook op kleinere formaten valt dat op.

Mijn afweging was -groter zwaarder beter- OF geen camera. Maar goed, ik ben nog steeds een beetje zoekende. Misschien dat ik de 12-40 wel inwissel voor een kleine lichtsterke groothoek prime. Alles is een compromis...

Edit: Nog helemaal vergeten te zeggen, focus snelheid is onvergelijkbaar. Uiteraard mag je absoluut niet klagen met een relatief goedkope kitlens, maar die pro-lenzen: MEGA verschil_/-\o_
Tnx voor de nuance >:)

Ik snap het dilemma helemaal: heb zelf de E-Pl7 als "tussenstap" voor de lichtgewicht doeleinden.
Ik prijs ons als (m)FT gebruikers wel gelukkig. Ondanks dat de pro lenzen zwaar en groot zijn, moet ik er niet aan denken een qua kwaliteit vergelijkbare 35mm setup mee te sjouwen.
Merk ook dat door de drukke kindervakanties de E-Pl7 meer meegenomen wordt. Zo veel kans toch niet om echt foto's te maken.

Hoewel....... Er is nu een "drager" met een eigen em10.....

Edit: ik ging er een beetje hard en met gestrekt been in, maar de bewering dat de pancake niets toevoegt aan een smartphone vraagt om flink wat nuance die er nu is.
Voor een beginnende fotograaf is de pancake en 40-150 een prachtige kit om mee te beginnen en in de meeste gevallen een flinke verbetering t.o.v. een smartphone, en we hadden net wat nieuwe deelnemers verwelkomd.

[ Voor 9% gewijzigd door koboy op 16-01-2025 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 20:17
blijft toch steeds moeilijker om wat simpelere lens of camera te verantwoorden tov een goede smartphone.
Je moet echt wel een goede camera met pro lenzen hebben waardoor anderen (lees: gezin) zien dat het betere foto's maakt. In moeilijke licht situaties en 70+mm zoom bereik kun je nog indruk maken. maar het is toch vaak indrukwekkend wat de smartphones kunnen, en die heb je altijd bij je.

Ronald van Doorn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Eh, misschien ben ik niet genoeg fanatiekeling ofzo, maar zelfs met de kitlens zijn er zat omstandigheden dat mijn stokoude K10d nog betere foto's maakt dan mijn Pixel.

Of misschien niet "beter", maar wel mooier in mijn ogen. "Echte" camera's hebben toch echt een bepaalde look die je niet krijgt met een telefoon.

Natuurlijk, voor een foto van hoe je kat schattig slaapt maakt het vast allemaal niet zoveel meer uit, maar 20 jaar geleden was een compactcamera daar ook goed genoeg voor. En die stak je ook wat makkelijker in je jaszak dan een spiegelreflex. Ook toen moest je een "simpele" spiegelreflex verantwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
rdoorn schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:00:
blijft toch steeds moeilijker om wat simpelere lens of camera te verantwoorden tov een goede smartphone.
Je moet echt wel een goede camera met pro lenzen hebben waardoor anderen (lees: gezin) zien dat het betere foto's maakt. In moeilijke licht situaties en 70+mm zoom bereik kun je nog indruk maken. maar het is toch vaak indrukwekkend wat de smartphones kunnen, en die heb je altijd bij je.
Mwa, op het schermpje zien de smartphone foto's er vaak nog wel oké uit maar eenmaal thuis op een groter scherm zie je een gigantisch verschil tussen een foto met kitlens en de smartphone foto. Details die veel minder uitgesmeerd worden en meer getrouwe kleuren. Je kan prima foto's nemen met een smartphone maar ik neem nog met alle plezier mijn MFT camera mee, ook zonder dure lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ik heb zelf 10x liever alleen de 25mm f1.4 dan de kit pancake. Met die kleine scherptediepte kan ik echt een ander effect creeeren wat met een telefoon niet gaat. En fotograferen in matige lichtomstandigheden. Hij is wel wat duurder maar het is nog te overzien.

@Admiral Freebee daar heb je helemaal gelijk in. Als je een foto groot laat afdrukken dan is het verschil tussen telefoon en kitlens duidelijk zichtbaar. Een fotoboek daarentegen vul ik net zo lief grotendeels met telefoon-foto’s. Ook zijn mijn telefoon-foto’s 99/100 scherp (ok niet eerlijk met zo’n klein sensortje). De pancake was vaak net traag.

Heb je die dure lenzen nódig? In veel gevallen niet. Maar door het snelle scherpstellen, fijne gebruik en grote lichtsterkte kan ik er nu foto’s mee maken die eerder onmogelijk waren. Zeker met bewegende onderwerpen (lees: kinderen) is het een wereld van verschil. Dáár zit voor mij de grootste winst. Beeldkwaliteit is secundair maar mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Ik gebruik dxophotolab's optical module en de deepprime denoising om de hogere isowaardes en de lenzen te helpen.
Voor (deepprime) was 's 1600 iso/3200iso al een beetje van eh word minder.
Nu zit ik op 3200 iso auto max en gebruik ik zonder schaamte 6400 als t moet.
124k is als je echt moet stretchen ook te doen als je maar niet 1op1 gaat kijken en handmatig de beste stand opzoekt.

Voordeel van mft is dat f2.8 en f1.7 op wide angle nog bruikbaar is.
Mn 100-300mm is het scherpst op f7 en f8/9 heb je meestal nodig om voldoende DOF te krijgen terwijl ergens rond de f11-f16 de difractie drop off gaat optreden f22 is dan echt wel down the rabithole.
Nadeeltje is natuurlijk altijd sluitertijd die steeds meer richting de seconde gaat.
En met dual is2 is alleen je eigen beweging te compenseren niet je object beweging.
Aks je echt long distance dieren wilt schieten met de camera ontkom je niet aan FF en de wel bekende tuba lens. Gewoon omdat de meeste dieren zich laten zien in de vroege ochtend en latere middag.
Dus minder licht. Gebruik dan wel de mirrorless want je klak! Van de mirrorslap is als een cobra 6 in die stilte.... 😁😅

Als hobby wandel en shoot what moves fotograaf/plaatjemaker vind ik de mft best fijn.
Misschien een rangefinder model FF met "binnen afstanden" lens als bij product maar eerlijk gezegd is mn 15mm f1.7 best goed. En f2.8 doet ook nog best mee.mist je de rawfile even door een goede denoiser haalt.

Als lumix een 12-200mm maakt als de oly dan koop ik hem denk ik.
Ideale wandel met je gezin en casual maak wat foto's lensje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
Admiral Freebee schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:23:
[...]

Mwa, op het schermpje zien de smartphone foto's er vaak nog wel oké uit maar eenmaal thuis op een groter scherm zie je een gigantisch verschil tussen een foto met kitlens en de smartphone foto. Details die veel minder uitgesmeerd worden en meer getrouwe kleuren. Je kan prima foto's nemen met een smartphone maar ik neem nog met alle plezier mijn MFT camera mee, ook zonder dure lenzen.
Ja, vind ik ook. De foto's van mijn pixel 6a vallen meestal tegen als ik ze op mijn 24 inch beeldscherm bekijk.
Zeker als ik in RAW fotografeer met mijn GX9 en Panasonic Leica 15mm f1.7, vervolgens de foto ontwikkel met Silkypix (gaat makkelijk en snel omdat de instellingen van je camera worden overgenomen) daar kan mijn telefoon echt niet tegenop. De GX9 en de 15mm f1.7 leveren echt hele fijne platen op. Maar ook de goedkope (kit)lenzen als de Panasonic Lumix 12-32mm en 12-60mm f3.5-5.6 zijn echt goed.
De details in de foto's van de telefoon zijn echt veel slechter. De manier waarop foto's verscherpt worden ziet er eigenlijk alleen op een klein scherm mooi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

In navolging van mijn eerdere post; mijn bestelling van de gereviseerde M.Zuiko Digitaal ED 7‑14mm F2.8 PRO lens is binnengekomen.

Omdat ik nog nooit een reconditioned OM System product had gekocht en anderen misschien ook wel benieuwd zijn hoe dat geleverd wordt hierbij een foto:
OM System reconditioned packaging

Ze hebben er dus speciale dozen voor en het product wordt in een kartonnen frame tussen twee plastic membranen geklemd.
Ik weet niet of ze de lens er in mijn geval er aan de zijkant in hebben gestopt bij inpakken of dat deze verschoven is tijdens het transport. Hij heeft in elk geval niet los door de doos gestuiterd en ziet er nog goed uit en werkt gewoon voor zover ik kan beoordelen.

Alle accessoires die op de productpagina met een sterretje waren gemarkeerd en er ‘mogelijk’ niet bij zouden zitten, zaten er allemaal ook niet in.
De doos was verder helemaal leeg op dit briefje na:
OM System reconditioned product leaflet

Wel jammer dat de lenszak er dus niet bij zat maar kan voorlopig wel die van de 12-100mm F4.0 IS PRO gebruiken want die lens zit toch meestal op de camera of anders een van de andere lenzen aangezien ik ze toch niet allemaal tegelijkertijd mee neem.

En mocht het toch irritant worden dan kan ik altijd nog de LSC-0914 LENS CASE los kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 17-01-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Je zou eens kunnen kijken naar die ultra zoom 12-200mm van oly of zn duurdere en betere broertje de 12-100mm f2.8.
Bestaat er ook een Olympus 12-100mm F2.8, of is dat een typo?

Ik heb zelf namelijk de 12-100mm F4.0 IS PRO
Ik heb ook de 35-100mm f2.8 interne zoom. Fijne lens, gister weer even gebruikt voor portret lens thuis.
Groot nadeel is de te lange BH en te korte Tele om als alrounder te kunnen werken.
De 12-100mm is dan een stuk fijner qua bereik inderdaad. Als ik maar één lens mee kan nemen voor bijv. een stedentrip neem ik deze. Vind het een erg fijne lens en heeft ook Sync IS.

De combo 12-40mm F2.8 PRO II & 40-150mm F2.8 PRO is natuurlijk mooier maar moet je wel wisselen van lens en je sleept heel wat meer volume en gewicht mee.
En beiden lenzen beschikken niet over IS.
Wat dat betreft is de zeis 12-60 met een zeis 50-200 mm een beter keus. Maar ja klabang duur.
Ik ken die lenzen niet, hoe lichtgevoelig zijn die en zit daar wel IS op?
Mft blinkt uit in gewicht vs veelzijdigheid en goede lenzen die compact zijn. Watersealed voor wat regen geen hoosbuien.
Ik had juist begrepen dat Olympus wat weather sealing juist uitblink en wel flink wat meer kan hebben dan wat spetters. Geen stortbui voor lange tijd maar dat een gewoon regenbuitje geen probleem zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobinHood schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:58:
Heb de camera binnen, super cute ding natuurljk, super compact, maar nog wel een miljoen knopjes en draaidingetjes, zal zeker de handleiding moeten gaan doorspitten, heb geen idee wat 70% van de instellingen doet.
Dat heb ik met mijn OM-1 ook! :P
Had me ook voorgenomen de handleiding helemaal te gaan lezen en ben er wel aan begonnen in het vliegtuig op weg naar mijn vakantiebestemming maar dat was toch vrij saai en merkte dat het niet echt bleef hangen als je het niet een tijdje in de praktijk gebruikt.
Dan wist ik na 1x lezen bijv wel dat het moest kunnen maar kon me niet meer herinneren waar en hoe het dan in te stellen.

Ben nu een beetje gewend aan de basale instellingen en heb wat knopjes een eigen functie gegeven dus misschien wordt het binnenkort eens tijd om weer wat verder in de handleiding te gaan bladeren om te zien of ik nog wat interessants tegen kom, want als ik niet weet dat het er is wordt het ook lastig om te gebruiken ;)

Wil ook nog goed gaan oefenen met back button focus. De knop heb ik wel ingesteld maar echt daadwerkelijk gaan gebruiken moet ik nog steeds een keer de tijd voor nemen.

Dat is balen zeg! :|

Maar bedoel je niet de 12-45mm? Want ik zie dat ze zowel de E‑M5 MARK III 1245 KIT (met 12-45 F4 PRO lens) als de E‑M5 MARK III 1415 KIT (met 14-150mm F4-5.6 lens) hebben?

Waarschijnlijk heeft iemand dan gewoon de verkeerde van de plank gepakt in het magazijn, gelukkig zijn ze beiden nog op voorraad en even duur (€1199) dus omwisselen zou geen probleem moeten zijn.
Al iets gehoord van support?

Wat ik met trouwens nu wel afvraag, je zei dat je er €650 voor betaald had maar had je dan nog een extra kortingscode?
Want 35% korting op €1199 is €780 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Vliegvlug schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:32:
[...]

Wat ik met trouwens nu wel afvraag, je zei dat je er €650 voor betaald had maar had je dan nog een extra kortingscode?
Want 35% korting op €1199 is €780 :?
Het is echt de 14-42 pannenkoeklens.

https://explore.omsystem....ez-lens-kit-reconditioned deze is het.

Had nooit gezien dat de link ook zegt 14-42. De titel zegt wel "pancake kit", maar vervolgens staat er dus dat er in de doos een 14-150 zat, dus ging ik er vanuit dat dat wel zou kloppen. Vooral omdat ik in de PW geen EM5-3 kon zien met de pancake, maar wel met de 14-150,

Blijkbaar is er dus wel deze, en die is dan wel daadwerkelijk met de 14-150: https://explore.omsystem....mm-lens-kit-reconditioned

Die heb ik nooit gezien, ik was direct verkocht aan die van 999 euro, dat was, met de korting, eigenlijk ook wel direct wat ik erop aan stuk wou slaan.

Blijft een lullig foutje op de website, maar dan denk ik dat ik ook gewoon beter had moeten kijken. Heb nog niks van ze gehoord, dus eens zien waarmee ze komen. Maar nu ik weet hoe het zit, verwacht ik er niet veel van.

Ach, blijft alsnog een leuke deal volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Vliegvlug schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:04:
[...]

Bestaat er ook een Olympus 12-100mm F2.8, of is dat een typo?
:X :$ geen typo maar vergissing. Dacht dat het een "snelle lens" was. Alla de 35-100mm f2.8 van lumix -G.
Ben ik nu gek of is hij duurder geworden? Camera nu "aanbieding"
Ik heb zelf namelijk de 12-100mm F4.0 IS PRO

[...]

De 12-100mm is dan een stuk fijner qua bereik inderdaad. Als ik maar één lens mee kan nemen voor bijv. een stedentrip neem ik deze. Vind het een erg fijne lens en heeft ook Sync IS.

De combo 12-40mm F2.8 PRO II & 40-150mm F2.8 PRO is natuurlijk mooier maar moet je wel wisselen van lens en je sleept heel wat meer volume en gewicht mee.
En beiden lenzen beschikken niet over IS.

[...]

Ik ken die lenzen niet, hoe lichtgevoelig zijn die en zit daar wel IS op?
Eh ik moet meer fotograferen en minder klussen, leica, zeis bijna t zelfde :$ :X
https://cameradecision.co...m-F2.8-4.0-ASPH-Power-OIS

Hier staan ze beide beschreven.

Lumix heeft een leica vario-elmarit zoomlens line up die in de minst aantal lenzen de 12-60mm dan de 50-200mm en dan de 100-400mm zou combineren in dual is2 ibis en ois dus.
De 12-35mm f2.8 met 35-100mm f2.8 is meer een videolens combi heb ik ooit begrepen.
Ik heb hem via marktplaats mogen overnemen van iemand die hem als videolens gebruikte en hij's bijna nieuw. Voor 600euro.
Fijne line up met mn 12-60mm f2.8-4 in slechtere licht omstandig heden.
[...]

Ik had juist begrepen dat Olympus wat weather sealing juist uitblink en wel flink wat meer kan hebben dan wat spetters. Geen stortbui voor lange tijd maar dat een gewoon regenbuitje geen probleem zou moeten zijn.
Panasonic's lumixen hebben tegenwoordig ook weather sealing maar hun pro lenzen hebben ook freeze sealing of hoe ze dat ook noemen, dus in general een betere weathersealing.
Zoom lenzen zijn altijd gevoelig voor het pompen van nattigheid en koude lucht met zoomen in de lens buis.
Vandaar dat de interne zoom dan voorkeur heeft.

Ik heb de lumix 45-200mm gehad voor een week. Niet zo'n beste lens in IQ en rare geluiden met diafragmablades.

Mn wandel lens is nu mijn lumix 14-140mm, maar ik heb de versie ii goede iq maar niet weathersealed.
Dus als t opeens nattig en vochtig word moet ik hem weg bergen. En in de bos wandelingen is raargenoeg (280mm! EFL) de max zoom soms net ff te kort. En dan moeten wisselen (2x) naar 100-300 en terug is best irritant. Ook voor de rest vd familie die dan mij achterop ziet komen.
En 14mm is soms ook net te krap.
Wat dan weer mn 12-60 uit de rugzak doet pakken.

De oly 12-200mm heeft uiteraard zn heftige distortions door t compacte ontwerp en toch flinke range.
Maar "makro" was mogelijk en zo. Zeer leuk lensje die met lumix een probleem heeft van geen ois en de zoom ring draait tegengesteld ten opzichte van lumix lenzen.
https://www.frankwandelt....m-f-3-5-6-3-reviews-tests
Eigenlijk net iets te "slow" met f6.3 in de eind vd range. Maar overkomelijk. Je hebt vaak toch f7 nodig voor voldoende DoF om je object scherp te hebben in zn geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobinHood schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:16:
[...]
Het is echt de 14-42 pannenkoeklens.
https://explore.omsystem....ez-lens-kit-reconditioned deze is het.

Had nooit gezien dat de link ook zegt 14-42. De titel zegt wel "pancake kit", maar vervolgens staat er dus dat er in de doos een 14-150 zat, dus ging ik er vanuit dat dat wel zou kloppen. Vooral omdat ik in de PW geen EM5-3 kon zien met de pancake, maar wel met de 14-150,
Ai, dat is wel lullig ja :X
Hij was er ook in zilver: E‑M5 MARK III 1442 PANCAKE EZ KIT (ZILVER) (GEREVISEERD), ook voor €999

Daarbij dezelfde fout, er staat 1442 in de titel en 14-42mm in de link en op de foto maar in de tekst staat inderdaad dat er de M.Zuiko Digital ED 14-150mm F4-5.6 II bij zit.

Lijkt erop dat iemand op de website de tekst van de 1415 kit heeft gebruikt als basis en dat is vergeten aan te passen.
Blijkbaar is er dus wel deze, en die is dan wel daadwerkelijk met de 14-150: https://explore.omsystem....mm-lens-kit-reconditioned

Die heb ik nooit gezien, ik was direct verkocht aan die van 999 euro, dat was, met de korting, eigenlijk ook wel direct wat ik erop aan stuk wou slaan.
Ik kon juist die set die jij besteld hebt eerst niet vinden bij hun refurbished apparatuur want je kan daar niet zoeken en maar heel beperkt filteren en sorteren.
De E‑M5 MARK III 1415 KIT ZWART (GEREVISEERD), met zwarte body dus, is nog wel op voorraad trouwens.

Ik zou zeker proberen om er bij ze op te wijzen dat je op het verkeerde been was gezet door de tekst want de titel is sowieso wat onduidelijk, je moet maar net bedenken dat 1442 voor de lens staat, voor 1415 zou ik dat bijv al helemaal niet denken en wie leest er nu een url. Plaatje is wel redelijk opvallend maar hé ;)

Het verschil met de 14-150mm die je eigenlijk wilde is €130, zou voorstellen om ‘m daar voor om te ruilen desnoods met wat bij betalen, ieder de helf van het verschil bijvoorbeeld.
Blijft een lullig foutje op de website, maar dan denk ik dat ik ook gewoon beter had moeten kijken. Heb nog niks van ze gehoord, dus eens zien waarmee ze komen. Maar nu ik weet hoe het zit, verwacht ik er niet veel van.
Ach het blijft een fout in hun informatie verstrekking dus zou me er niet te snel bij neerleggen.
Als die 14-150mm lens je de €130 extra waard is zouden ze op zijn minst je tegemoet moeten komen door de kits kosteloos om te ruilen na het verschil bij te leggen.
Ach, blijft alsnog een leuke deal volgens mij.
Dat sowieso wel ja.

Hoeveel clicks zitten er eigenlijk op de body?
Vraag me namelijk af of ze die bij gereviseerde camera’s naar nul resetten of niet.

offtopic:
Om het aantal clicks te zien op je Olympus OM-D E-M5, volg deze stappen:

- Zet de camera uit
- Houd de MENU knop ingedrukt terwijl je de camera aanzet.
- Wanneer de camera aan is, MENU knop loslaten en opnieuw MENU indrukken om het
menu zichtbaar te krijgen.
Kies in SET-UP MENU (moersleutel) het “LCD-helderheidsmenu” (dit is de derde keuze van boven)
Druk pijl naar RECHTS
Druk INFO en dan OK (op mijn M5 komt dan dit in beeld: Olympus E-M5 OA 01 01 01)
Druk dan in precies deze volgorde de volgende knoppen: PIJL OMHOOG – PIJL OMLAAG – PIJL LINKS – PIJL RECHTS – ONTSPANKNOP – PIJL OMHOOG
en Pagina 1 verschijnt.
Waar we naar zoeken is de informatie op pagina 2. Dit doe je met de knop PIJL RECHTS

Hier vind je een aantal gegevens waaronder:
R: Totaal aantal keren dat ontspanknop is ingedrukt
S: Totaal aantal keren dat flits is gebruikt
B: Totaal aantal keren dat de ontspanknop VOLLEDIG is ingedrukt (en er dus een foto is gemaakt)

[ Voor 13% gewijzigd door Vliegvlug op 18-01-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

@Vliegvlug

Ja, ik hoef niet het onderste uit de kan, maar lens inruilen en eventueel wat bijbetalen is bijv. prima, of wat geld terug dat ik bijv. een 40-150 kan kopen. Heb ik alsnog lenzen die van 14 naar 150 gaan :P

Clicks:
R staat er niet tussen :?
S: 1
B: 196
MS 2076
U 298
C, V en L 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobinHood schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:06:
@Vliegvlug

Ja, ik hoef niet het onderste uit de kan, maar lens inruilen en eventueel wat bijbetalen is bijv. prima, of wat geld terug dat ik bijv. een 40-150 kan kopen. Heb ik alsnog lenzen die van 14 naar 150 gaan :P
Zou daar op inzetten inderdaad, lens ruilen al dan niet met wat bijbetalen of korting.
Clicks:
R staat er niet tussen :?
S: 1
B: 196
MS 2076
U 298
C, V en L 0
Oh, dat is apart van de R.
Willekeurige foto van internet:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mu-43.com/attachments/img_0820-jpg.541115/
Dat is wel van de E-M5 zonder Mark erachter maar zou niet verwachten dat dat uitmaakt. Of het is in een latere firmware verandert

Gezien het lage aantal op jouw camera lijkt het er op dat de waardes gereset zijn maar ik kwam ook tegen op internet dat mensen het zelf per ongeluk gereset zouden hebben, al dan niet na een firmware upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:24:
[...]

:X :$ geen typo maar vergissing. Dacht dat het een "snelle lens" was. Alla de 35-100mm f2.8 van lumix -G.
Ik zie wel dat Olympus een vergelijkbare lens had: Olympus ZD 35-100mm f/2.0 ED. Iets lichtsterker zelfs.
Kan deze niet vinden op de huidige OM System website dus waarschijnlijk uitgefaseerd.

Edit: blijkt een Four Thirds lens te zijn ipv een mFT lens. Vandaar dat deze niet op de website staat en is inderdaad uitgefaseerd.
Ben ik nu gek of is hij duurder geworden? Camera nu "aanbieding"
Nooit naar deze lens gekeken maar de grafiek in pricewatch geeft aan dat €1249 wel zo’n beetje de reguliere prijs is over de afgelopen jaren: uitvoering: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 35-100mm F/2.8 POWER O.I.S.

Misschien dat je deze ook tegenkwam en daar de prijs van in je hoofd had?: uitvoering: Panasonic Lumix GX Vario 35-100mm f/2.8 II Power OIS
Die zit meer rond de €1000 gemiddeld.
[...]

Eh ik moet meer fotograferen en minder klussen, leica, zeis bijna t zelfde :$ :X
https://cameradecision.co...m-F2.8-4.0-ASPH-Power-OIS

Hier staan ze beide beschreven.

Lumix heeft een leica vario-elmarit zoomlens line up die in de minst aantal lenzen de 12-60mm dan de 50-200mm en dan de 100-400mm zou combineren in dual is2 ibis en ois dus.
De 12-35mm f2.8 met 35-100mm f2.8 is meer een videolens combi heb ik ooit begrepen.
Ik heb hem via marktplaats mogen overnemen van iemand die hem als videolens gebruikte en hij's bijna nieuw. Voor 600euro.

Fijne line up met mn 12-60mm f2.8-4 in slechtere licht omstandig heden.
Ik snap het niet helemaal, maar je bedoelt dat je de Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm F2.8-4.0 ASPH Power OIS voor €600 kon kopen?
[...]

Panasonic's lumixen hebben tegenwoordig ook weather sealing maar hun pro lenzen hebben ook freeze sealing of hoe ze dat ook noemen, dus in general een betere weathersealing.
Beter dan voorheen of dan Olympus / OM System?

Die Olympus / OM PRO lenzen en camera’s hebben dat ook, geseald voor zowel stof, vocht als vrieskou.

Rating is bij allemaal IP53 maar de tekst die ze er per lens bij zetten verschilt vreemd genoeg wel.
Bij de 7‑14mm F2.8 PRO staat bijvoorbeeld:
“Weerbestendige afdichtingen op 11 afzonderlijke plaatsen op de lensbody maken de M.Zuiko 7-14mm PRO-lens vrijwel ondoordringbaar voor stof en vocht. Maak prachtige foto's van de ongerepte natuur zonder je zorgen te maken over nevel, watervallen of stortregens!” (vetgedrukt is mijn toevoeging)

Terwijl bij de 12-100mm F4.0 IS PRO staat:
“Als jij opnamen in ongunstige omstandigheden aankunt, kan de 12-100mm f4.0 IS PRO-lens dat ook. De hoogwaardige metalen constructie is hermetisch afgesloten om vocht en stof buiten te houden voor spatwaterdichte, stofdichte en vorstbestendige prestaties. Combineer deze lens met een weerbestendige OM-D body, zodat je elke fotomogelijkheid kunt benutten zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je apparatuur.” (vetgedrukt is mijn toevoeging)

Stortregens klinkt mij toch een stuk beter waterdicht dan spatwaterdicht ;)

Mogelijk is die IP53 hetgeen ze hebben laten testen en is het door de build quality in praktijk veel waterbestendiger of dekken ze zich in om gezeur achteraf te voorkomen.

Uit reviews die ik las zijn er aardig wat fotografen die er weer of geen weer mee doorschieten en nooit problemen hebben, zelfs niet met zeewater.

Zelf ben ik er op mijn vakantie ook niet heel angstvallig mee omgegaan qua water, was eigenlijk meer dat regendruppels op de lens het niet meer goed mogelijk maakte om door te gaan met fotograferen in de regen dan dat ik gestopt ben omdat ik me heel erg zorgen maakte.

Ander irritant punt van fotograferen in de regen was dat als er een regendruppel op het oculair lag het LCD display niet meer aan wilde omdat de proximity sensor nog dacht dat mijn oog er tegenaan zat.
Zoom lenzen zijn altijd gevoelig voor het pompen van nattigheid en koude lucht met zoomen in de lens buis.
Vandaar dat de interne zoom dan voorkeur heeft.
Dat zegt mijn gevoel ook maar maar 1 van de 4 zoomlenzen die ik hier heb heeft een interne zoom en ze zijn allemaal weather sealed volgens dezelfde specificaties dus blijkbaar is het wel goed mogelijk bewegende delen goed af te sluiten.
Ik heb de lumix 45-200mm gehad voor een week. Niet zo'n beste lens in IQ en rare geluiden met diafragmablades.

Mn wandel lens is nu mijn lumix 14-140mm, maar ik heb de versie ii goede iq maar niet weathersealed.
Dus als t opeens nattig en vochtig word moet ik hem weg bergen. En in de bos wandelingen is raargenoeg (280mm! EFL) de max zoom soms net ff te kort. En dan moeten wisselen (2x) naar 100-300 en terug is best irritant. Ook voor de rest vd familie die dan mij achterop ziet komen.
En 14mm is soms ook net te krap.
Wat dan weer mn 12-60 uit de rugzak doet pakken.
Ik herken dat wel een beetje van mijn vakantie, ik had de 12-100mm F4 IS en de 100-400mm F5.0-6.3 IS bij me en dat was ook wel vaak wisselen voor beestjes in de verte vs landschappen en mijn familie op de foto zetten.

Het is dat de TC 1.4x niet op de 12-100mm past anders had ik deze wel meegenomen.
De oly 12-200mm heeft uiteraard zn heftige distortions door t compacte ontwerp en toch flinke range.
Maar "makro" was mogelijk en zo. Zeer leuk lensje die met lumix een probleem heeft van geen ois en de zoom ring draait tegengesteld ten opzichte van lumix lenzen.

https://www.frankwandelt....m-f-3-5-6-3-reviews-tests
Eigenlijk net iets te "slow" met f6.3 in de eind vd range. Maar overkomelijk. Je hebt vaak toch f7 nodig voor voldoende DoF om je object scherp te hebben in zn geheel.
Daarom ben ik voor de 12-100mm F4 gegaan icm de 100-400mm, lichtsterker en betere beeldkwaliteit.

Dat tegengestelde draaien voor zoom moest ik in het begin wel heel erg aan wennen, was altijd andersom gewent van eerst Canon en daarna Sony.

Inmiddels een beetje aan gewend maar voor mij wel de reden om niet naar Panasonic lenzen te gaan kijken, gaat me echt niet lukken om de ene zoomlens precies de andere kant op te moeten draaien dan de andere. :X

En daarbij heb je natuurlijk ook het nadeel dat je communicatie tussen lens en camera niet goed werkt en er was ook iets met purple fringing als je een oly lens op een pana body zette vanwege een bepaald filter in de camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Kevinns schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:11:
[...]

ook @RobinHood

Ik heb ook de originele schouderband vervangen door een alternatief.
Vooraf verschillende reviews bekeken en ben uiteindelijk voor de PGYTECH Camera Shoulder Trap gegaan:
PGYTECH Camera Shoulder Trap
Hij is er naast grijs ook in het zwart, groen en blauw trouwens.

Erg fijne zachte nekbekleding.
Ik ben voor de PGY Tech gegaan ipv de Peak Design omdat deze bolletjes heeft voor het quick release system waar PD schijfjes heeft wat er voor zorgt dat je elke keer goed moet opletten hoe de strap gedraaid zit als je de riem losgemaakt hebt en weer vast wilt zetten.
Bij deze kan je het gewoon in de aansluiting draaien vanwege de bolletjes en hoef je niet los en weer vast te koppelen als hij toch gedraaid zit.
Hij is ook iets goedkoper dan de Peak Design strap.

Ander accessoire wat ik super handig vind en echt kan aanbevelen is deze: PGYTECH Beetle Camera Clip
PGYTECH Beetle Camera Clip

Ik heb deze op mijn rugzakband gezet zodat ik de camera daar op kan klikken als ik deze niet gebruik.
Heb ik mijn handen vrij en vind het een stuk fijner dan de camera op mijn buik of zij houden met de band.
Hoef de band er ook niet af te halen als ik ‘m op de clip zet.

Heb voor de PGY Tech clip gekozen ipv Peak Design omdat de PD duurder was en deze super makkelijker is over te zetten naar een andere rugzak of op te bergen als ik geen camera mee neem. Er is namelijk geen gereedschap nodig terwijl je bij de PD met een inbussleutel aan de slag moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Vliegvlug schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Ik zie wel dat Olympus een vergelijkbare lens had: Olympus ZD 35-100mm f/2.0 ED. Iets lichtsterker zelfs.
Kan deze niet vinden op de huidige OM System website dus waarschijnlijk uitgefaseerd.

[...]

Nooit naar deze lens gekeken maar de grafiek in pricewatch geeft aan dat €1249 wel zo’n beetje de reguliere prijs is over de afgelopen jaren: uitvoering: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 35-100mm F/2.8 POWER O.I.S.

Misschien dat je deze ook tegenkwam en daar de prijs van in je hoofd had?: uitvoering: Panasonic Lumix GX Vario 35-100mm f/2.8 II Power OIS
Die zit meer rond de €1000 gemiddeld.
Crap hebben ze er daar ook al twee van? 8)7 ik heb net even mn tas open geritst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7DBoosqr_e_zSyfm1MBSxbyfpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipSw4VrFspnDv5vaxMVuP7WE.jpg?f=fotoalbum_large

Dus deze heb ik gekocht voor 600 euro..
[...]

Ik snap het niet helemaal, maar je bedoelt dat je de Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm F2.8-4.0 ASPH Power OIS voor €600 kon kopen?
I wish... :+
Nee zie boven. Ik zal t doosje moeten opzoeken maar ik heb als t goed is de ii. (ook alweer 2 jaar? geleden dat ik hem gekocht heb.)
[...]

Beter dan voorheen of dan Olympus / OM System?
Nee ik denk dat de lumix consumer versies de normal weatherseal heeft en de "pro's" leica elmarit versies de extra freeze resistant en hogere water resistant heeft. En in vergelijk met olympus system geen idee.
Vast wel ergens iemand die op youtube een pana en oly setup verzopen heeft om te bewijzen welke beter is. :+
Ik ga er gewoon van uit dat een sneeuwbui mn leica 12-60 niet een issue is maar met -5 mn 100-300mm minder blij is. Overigens had ik na die sneeuwstorm foto's een klein foutje gemaakt bij -zoveel celcius.
Ik had de tas in de auto moeten laten en pas later in de gang zetten en dan pas in de woonkamer. Of in een seal zak misschien binnen brengen.
De koude lucht in de lens werd door de warme lucht bevochtigd tot beslagen binnen zijde.
Voor zover ik weet geen gevolgen voor langere termijn gekregen maar toch.
Die Olympus / OM PRO lenzen en camera’s hebben dat ook, geseald voor zowel stof, vocht als vrieskou.

Rating is bij allemaal IP53 maar de tekst die ze er per lens bij zetten verschilt vreemd genoeg wel.
Bij de 7‑14mm F2.8 PRO staat bijvoorbeeld:
“Weerbestendige afdichtingen op 11 afzonderlijke plaatsen op de lensbody maken de M.Zuiko 7-14mm PRO-lens vrijwel ondoordringbaar voor stof en vocht. Maak prachtige foto's van de ongerepte natuur zonder je zorgen te maken over nevel, watervallen of stortregens!” (vetgedrukt is mijn toevoeging)

Terwijl bij de 12-100mm F4.0 IS PRO staat:
“Als jij opnamen in ongunstige omstandigheden aankunt, kan de 12-100mm f4.0 IS PRO-lens dat ook. De hoogwaardige metalen constructie is hermetisch afgesloten om vocht en stof buiten te houden voor spatwaterdichte, stofdichte en vorstbestendige prestaties. Combineer deze lens met een weerbestendige OM-D body, zodat je elke fotomogelijkheid kunt benutten zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je apparatuur.” (vetgedrukt is mijn toevoeging)

Stortregens klinkt mij toch een stuk beter waterdicht dan spatwaterdicht ;)

Mogelijk is die IP53 hetgeen ze hebben laten testen en is het door de build quality in praktijk veel waterbestendiger of dekken ze zich in om gezeur achteraf te voorkomen.

Uit reviews die ik las zijn er aardig wat fotografen die er weer of geen weer mee doorschieten en nooit problemen hebben, zelfs niet met zeewater.

Zelf ben ik er op mijn vakantie ook niet heel angstvallig mee omgegaan qua water, was eigenlijk meer dat regendruppels op de lens het niet meer goed mogelijk maakte om door te gaan met fotograferen in de regen dan dat ik gestopt ben omdat ik me heel erg zorgen maakte.

Ander irritant punt van fotograferen in de regen was dat als er een regendruppel op het oculair lag het LCD display niet meer aan wilde omdat de proximity sensor nog dacht dat mijn oog er tegenaan zat.

[...]

Dat zegt mijn gevoel ook maar maar 1 van de 4 zoomlenzen die ik hier heb heeft een interne zoom en ze zijn allemaal weather sealed volgens dezelfde specificaties dus blijkbaar is het wel goed mogelijk bewegende delen goed af te sluiten.

[...]

Ik herken dat wel een beetje van mijn vakantie, ik had de 12-100mm F4 IS en de 100-400mm F5.0-6.3 IS bij me en dat was ook wel vaak wisselen voor beestjes in de verte vs landschappen en mijn familie op de foto zetten.

Het is dat de TC 1.4x niet op de 12-100mm past anders had ik deze wel meegenomen.

[...]

Daarom ben ik voor de 12-100mm F4 gegaan icm de 100-400mm, lichtsterker en betere beeldkwaliteit.

Dat tegengestelde draaien voor zoom moest ik in het begin wel heel erg aan wennen, was altijd andersom gewent van eerst Canon en daarna Sony.

Inmiddels een beetje aan gewend maar voor mij wel de reden om niet naar Panasonic lenzen te gaan kijken, gaat me echt niet lukken om de ene zoomlens precies de andere kant op te moeten draaien dan de andere. :X

En daarbij heb je natuurlijk ook het nadeel dat je communicatie tussen lens en camera niet goed werkt en er was ook iets met purple fringing als je een oly lens op een pana body zette vanwege een bepaald filter in de camera.
Ai echt? Dus niet alleen geen OIS van de lens die niet samenwerkt met je body?
* copykat vind het zo 1980 dat panasonic en Olympus niet een universele pinlayout heeft zodat de hardware connected kan zijn en dat je met een firmware update een oly met pana body of een leica/lumix met oly can paren. Er zijn 2 merken in leading panasonic en olympus en dit is als een eco system van accugereedschap
Je word gedwongen in je ecosysteem te blijven.
Nah dan moet ik dus wachten op een 12-200mm lumix versie want ik ga echt geen 2 verschillende merken body kopen.

Als ik dit lees dan kan je met een G80(pana) beter bij de lumix 14-140mm f3,5-5.6 (tweede versie dus non weathersealed) blijven. En je voeten iets meer gebruiken.

Ik heb 1 voorkeur en dat is alles moet in 1 fotocamera rugtas passen.
Ik heb mn dochter een lx100 eerste versie gegeven. Voor haar vakantie.best een nice litle camera.
Moet wel een handgreep adapter denk ik voor mijn handen maar best een capable stukje hardware.
Misschien koop ik nog een lx100 ii
Via secondhand sites.
Dan heb je een zeer licht sterke closup camera en een dual is2 longrange 100-300mm op mn g80.
Klein nadeeltje dan moet je sorteren op shooting time en niet shotnumber.

Maar goed voorlopig eerst maar weer eens tijd maken voor fotografie.
(stap 1 is nieuwe pc, (onderdelen zijn binnen) om de software niet in gasping als een karper op t droge te laten zijn bij elke edit aanpassing op mn rawfile. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Die 35-100 F2.0 was een FT lens. Briljant scherpe lens, maar ook een beetje groot.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Crap hebben ze er daar ook al twee van? 8)7
Drie zelfs ;)

De
uitvoering: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 35-100mm F/2.8 POWER O.I.S.
is blijkbaar de opvolger van de
uitvoering: Panasonic Lumix GX Vario 35-100mm f/2.8 II Power OIS
wat weer de opvolger was van de
uitvoering: Panasonic Lumix GX Vario 35-100mm f/2.8 Power OIS
ik heb net even mn tas open geritst.
[Afbeelding]

Dus deze heb ik gekocht voor 600 euro..

[...]

I wish... :+
Nee zie boven. Ik zal t doosje moeten opzoeken maar ik heb als t goed is de ii. (ook alweer 2 jaar? geleden dat ik hem gekocht heb.)
Jij hebt de mark II inderdaad, heb het net even opgezocht, de originele versie heeft gedeeltelijk rode tekst in rand van de lens staan.

Mark I
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsNvhWZKWx0bO32wBxpWea3ks4g=/i/1365058224.jpeg

Mark II
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeQSEG3d6G27EcZoAm9IibJ1nY8=/i/2001399213.jpeg

Vergelijking Mark II vs Mark I (die stomme website wil ze niet in omgekeerde volgorde weergeven ;( )

To sum up:
Mk1 is weather sealed - Mk2 is even better weather sealed
MK1 supports dual IS - Mk2 supports dual IS 2.0
MKII faster focus.

is uit deze thread: DPReview.com; Pana 35-100mm f/2.8 mark1 VS mark2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

koboy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:27:
Die 35-100 F2.0 was een FT lens. Briljant scherpe lens, maar ook een beetje groot.....
Je bedoelt de uitvoering: Olympus ZD 35-100mm f/2.0 ED ga ik vanuit?

Ik had inderdaad niet gezien dat dit een Four Thirds (FT) lens is en geen micro Four Thirds (mFT).
Goed dat je me er op wijst, bedankt (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

copykat schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Ai echt? Dus niet alleen geen OIS van de lens die niet samenwerkt met je body?
* copykat vind het zo 1980 dat panasonic en Olympus niet een universele pinlayout heeft zodat de hardware connected kan zijn en dat je met een firmware update een oly met pana body of een leica/lumix met oly can paren. Er zijn 2 merken in leading panasonic en olympus en dit is als een eco system van accugereedschap
Je word gedwongen in je ecosysteem te blijven.
Nah dan moet ik dus wachten op een 12-200mm lumix versie want ik ga echt geen 2 verschillende merken body kopen.
Zo sterk bedoelde ik het weer niet, het past wel, Oly lenzen op Pana body en andersom, en zal in basis ook werken maar voor specifieke zaken is dat anders.
Zijn zaken zoals firmware updates van lenzen van het andere merk wat soms wel, soms niet werkt, Dual IS (Pana) en Sync IS (Oly) werkt alleen bij gelijk merk, CA/purple fringing bij (veel) Pana lenzen op Oly body (andersom blijkbaar niet, iets met de filters die in de body van Pana gebruikt worden), in body lenscorrectie wat merk specifiek is, Panasonic DFD focus systeem wat niet werkt met Oly lenses. En zo zijn er misschien nog meer dingen.

In hoeverre je er in de praktijk ook daadwerkelijk echt last van hebt is een tweede natuurlijk. Hangt ook van je toleranties en of dat je het überhaupt merkt. ;)

Zelf zou ik zoom lenzen van Panasonic niet op mijn OM body zetten simpelweg vanwege de zoom die omgekeerd werkt, zelfs als het verder 100% compatible zou zijn.
Voor prime lenzen is dat geen issue natuurlijk maar ik merk dat ik toch eerst op de OM site kijk als ze goede aanbiedingen hebben en dat is best vaak eigenlijk. Vooral ook omdat ik dan niet hoef te gaan uitzoeken of er misschien toch problemen zijn met die specifieke prime lens op de OM-1, daar kan ik gewoon blind kopen. :)

Voorlopig ben ik nu wel goed voorzien van glas maar mogelijk in de toekomst als ik tegen beperkingen aan loop dat ik eens buiten de OM System / Olympus lenzen ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Kleine update over mijn camera en de verkeerde goede lens.

OM-Systems heeft min of meer gezegd

"Die tekst was inderdaad misleidend, en die hebben we verbeterd.

We doen niet aan omruilen.

Je moet de andere. duurdere, set kopen als je de 14-150 wil

Toedels, OM-systems"

-O-

Na de verhalen over goede support had ik toch wel wat meer verwacht :/ Het is dat het gewoon nog een best goede deal is, maar ik vind het wel knap zuur worden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
RobinHood schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:41:

Toedels, OM-systems"

-O-

Na de verhalen over goede support had ik toch wel wat meer verwacht :/ Het is dat het gewoon nog een best goede deal is, maar ik vind het wel knap zuur worden zo.
Er zal vast ergens onder in staan
" fouten op de website kunnen geen rechten verlenen op een product."

Maar zuur is het wel.
Ook geen kleine omruil korting voor t ongemak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobinHood schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:41:

Toedels, OM-systems"

-O-

Dat is wel teleurstellend ja, snap ook niet helemaal waarom ze er zo stug in zitten.
Misschien dat ze er te star in zitten qua procedures op die servicedesk, krijg die indruk tenminste uit de opmerking ‘We doen niet aan omruilen.’
En inderdaad staat er dit op hun support pagina genaamd Gemakkelijk retourneren:
Wij bieden geen mogelijkheid tot ruilen. Wij adviseren om je bestelling te retourneren en een nieuwe bestelling te plaatsen. Onze klantenservice helpt je graag in dit geval ...

Terugsturen is in elk geval kosteloos dus dat scheelt.
Voorstellen de hele boel dan maar terug te sturen en die andere set met korting te krijgen. Ze hebben al toegegeven dat ze een fout hebben gemaakt in de product beschrijving dus hopelijk helpt dat.

Hmmm, ik zie net dat de kits met de E‑M5 MARK III 1415 uitverkocht zijn dus dat wordt lastig dan. :/

Ik heb zelf wat gemengde ervaringen met OM System support.

Ze zijn niet echt snel met reageren en een order annuleren kan niet via de webshop maar via email.
Die order was al bij me binnen tegen de tijd dat er reactie was op mijn email met verzoek tot annulering maar kon het gelukkig wel kosteloos terug sturen.

Wel goed geholpen toen een promo code voor korting niet wilde werken en de kortingsactie de volgende dag zou aflopen. Toen kreeg ik 3 dagen later een reactie waarbij ze een persoonlijke kortingscode hadden aangemaakt die nog een 3 weken geldig was dus dat was erg netjes was.
Opvallend was ook dat die code zelfs een ruime maand na de verloopdatum nog werkte. :)
Ik was namelijk helemaal vergeten dat ik die nog had en dacht probeer het gewoon. :P

Ook met het toepassen van een 5 jaar extented warrenty op mijn tweedehands OM-1 body waren ze erg behulpzaam. Die body was al uit de 2 jaar standaard garantie maar kreeg wel nog 6 maanden extra garantie vanwege het registreren op hun website waardoor ik ‘m gratis ter reparatie kon aanbieden. De extra aangekochte garantie er zelf op toepassen kon ik zelf echter niet meer, dat kan blijkbaar alleen bij producten die nog binnen hun 2 jaar standaard garantie zitten.
Daarom support gevraagd of ze me daarmee konden helpen en die hebben dat toen zonder problemen toegepast.

Toen mijn gerepareerd camera terug kwam en ik een hard ruis geluid hoorde wat ik daarvoor nooit had gehoord was het een combinatie van behulpzaam en stug.
De camera terugsturen om er naar te kijken was geen enkel probleem maar het probleem zelf begrijpen of onderkennen (terwijl het blijkbaar een producteigenschap is van zo’n beetje alle Olympus en OM System systeem camera’s is en er veel over op internet te vinden is.) was echt een no go. Alsof ze geïnstrueerd zijn dit niet officieel te erkennen.
De procudure is nu eenmaal “camera opsturen en dan kijken we er naar” en daar kan niet van worden afgeweken.
Zie mijn topic hierover: OM System / Olympus OM-1 ruist continue na reparatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Nou een nieuw artikel op 43addict met een prijs erbij vernoemd die de OM3 een beetje dood bij aankomst zou maken.

Ik weet niet of een OM-3 van 2000 euro een verkoop succes zou worden. De Fujifilm Xt-50 en x-m5 bestaan immers. En vergeet vooral de FF Zf van Nikon niet. Of Sony A7c2 met immers erg mooie kleine compacte Viltrox e Meike primes.

Stel ik mij nu aan in de trend van old man yells at cloud, of is dit gewoon een beetje een natte doek?
https://43addict.com/2025...em_TcCW4y0Fby81_heL06BB9g

[ Voor 7% gewijzigd door Chrisuu01 op 02-02-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
Chrisuu01 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:51:
Nou een nieuw artikel op 43addict met een prijs erbij vernoemd die de OM3 een beetje dood bij aankomst zou maken.

Ik weet niet of een OM-3 van 2000 euro een verkoop succes zou worden. De Fujifilm Xt-50 en x-m5 bestaan immers. En vergeet vooral de FF Zf van Nikon niet. Of Sony A7c2 met immers erg mooie kleine compacte Viltrox e Meike primes.

Stel ik mij nu aan in de trend van old man yells at cloud, of is dit gewoon een beetje een natte doek?
https://43addict.com/2025...em_TcCW4y0Fby81_heL06BB9g
Das toch gewoon goedkoper dan de OM-2?!? En die wordt blijkbaar voldoende gekocht zodat ze weer in deze prijsrange zitten.

Voor dat geld kun je heel veel andere camera's kopen. Maar niet met een stacked sensor, geweldige IBIS, dezelfde snelheid, bouwkaliteit, weather sealing en nog veel meer zaken die deze camera uniek maken. Als je op zoek bent naar de beste beeldkwaliteit of een goedkope camera dan is deze camera niet voor jou. Maar ben je op zoek naar een echt wildlife monster, dan zou deze zeker op je shortlist moeten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
Vergeet ook de kosten van het glas niet. Pro M43 lenzen zijn véél goedkoper dan pro lenzen voor een groter sensorformaat.

Daarop ben ik toch afgehaakt van full-frame toen ik een systeem-overstap overwoog. Je bent snel 5k (of meer) kwijt voor een body, korte en lange zoom en een lichtsterke prime.

Er zijn zeker goedkopere redelijk lichtsterke lenzen maar die zijn dan qua kleur, contrast en AF niet vergelijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Een OM-1 ii body kost 2350 nu bij kamera express, een OM-5 1200. Ik vind hem wat te dicht bij de OM-1 geprijsd met net iets meer dan 2000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Nou dit vind dan weer wat leuker nieuws.

Hopelijk gaan ze bijvoorbeeld ook 25mm Weersbestendige seals geven zoals geschreven. De F1.8 primes WR geven gaat denk wel een goeie set zijn.

En wie weet de 45mm eindelijk met weathersealing.

https://www.43rumors.com/...ew-om-17mm-f-1-8-ii-lens/

[ Voor 9% gewijzigd door Chrisuu01 op 03-02-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:29
koboy schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:23:
Een OM-1 ii body kost 2350 nu bij kamera express, een OM-5 1200. Ik vind hem wat te dicht bij de OM-1 geprijsd met net iets meer dan 2000 euro.
Vind ik eerlijk gezegd vrij logisch. Het is ook een OM-1 in een andere behuizing.
De OM-5 is een EM-5 mkIII met wat extra's.

De nieuwe 100-400 II vind ik dan weer het meest interesant: https://www.43rumors.com/...of-the-new-om-100-400-ii/
het gebrek aan Sync IS gaf voor mij vorig jaar de doorslag om een 300 F/4 aan te schaffen in plaats van een 100-400.

[ Voor 24% gewijzigd door wappiewappie op 03-02-2025 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:09
Dat is een mooie klassieke camera. Denk dat die zeker in Japan een flinke verkoopklapper (voor OM) gaat betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
Prijs zal voor velen te fors zijn.

Maar neemt niet weg dat het een zeer knap uitziende camera is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
Ziet er heel mooi uit maar ik vind de ergonomie van dit soort dingen echt naar. Door het complete gebrek aan een grip vind ik dit soort camera's niet fijn vast houden.

En ik denk inderdaad dat de prijs voor de doelgroep te hoog ligt. Natuur en actie/sport fotografen gaan hier natuurlijk niet mee rondlopen maar dat zit wel het meeste geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sys64738 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:48:
En ik denk inderdaad dat de prijs voor de doelgroep te hoog ligt. Natuur en actie/sport fotografen gaan hier natuurlijk niet mee rondlopen maar dat zit wel het meeste geld.
Tsja, de X100-serie van Fuji is ook niet aan te slepen, dus je weet nooit.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Voor allen die al twee weken ofzo niet slapen omdat ze willen weten hoe het met mijn verhaal verder gaat:

Vandaag eindelijk bericht gekregen van OM: ik mag voor deze ene keer de 40-150 4.0-5.6 voor 99 euro kopen als goedmakertje.

Denk dat ik wel akkoord ga, ja, tweedehands is ie ook wel voor rond deze prijs te krijgen op Marktplaats, maar nu krijg ik een nieuwe, althans, dat mag ik hopen :+

Natuurlijk, in theorie had ik voor nog eens 30 euro meer de 14-150 gehad, maarja, dat kan niet meer. Jammer maar helaas. En wie weet kan ik deze inruilen en met bijbetaling wat leukers krijgen bij een camerawinkel.

Inmiddels ook op pad geweest met de camera, en hij is echt precies wat ik zocht. Super compact en licht, en zelfs zonder dat ik echt weet wat ik doe komen er al betere foto's uit dan uit mijn Pixel 7. Geen probleem om 'm kilometers aan mijn schouder te hebben hangen, en als het moet past ie met de pancake zelfs in de binnenzak van mijn jas.

Heb de pgytech sling gekocht die werd aangeraden, lekker comfy. Heb nu ook een M42 adapter besteld zodat ik mijn oude sovjetmeuk erop kan draaien. Ik hou gewoon enorm van de look die een Helios 44 geeft. En met focus peaking nog makkelijker te gebruiken ook, vergeleken met mijn oude Pentax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Hier wat prijzen van de nieuwe OM-3 en Mark II lenzen:
  • OM System OM-3 - €1999
  • OM System M.Zuiko 100-400mm II - €1499
  • OM System M.Zuiko 17mm f/1.8 II - €549
  • OM System M.Zuiko 25mm f/1.8 II - €449

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

OM system OM-3 launch page

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Olympus blijft echt lekker bezig.

Ik heb een couponcode gekregen voor korting op de 40-150, dat ie nog 99 euro kost.

Ik voer de code in: lens is nu 1 euro.

:F

Toch maar een mailtje gestuurd met dat dat niet kan kloppen. Op "bestellen" drukken was heel verleidelijk, maar dat geeft waarschijnlijk alleen nog meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@RobinHood
Vind het wel netjes van OM System dat ze je een 40-150mm 4.0-5.6 voor 99 euro aanbieden na die misinformatie over de gereviseerde camera in de specs.

Maar is dat dan een gereviseerde die je nu mag bestellen of een nieuwe?
Ik zie namelijk dat de gereviseerde 40-150mm 4.0-5.6 niet op voorraad is.

Wel heel knullig van die kortingscode trouwens. Maar ze zijn bij OM niet heel handig net die codes had ik al ondervonden.
Eerder een code die maar 1x per product kon worden toegepast maar op het tweede product niet werkte, een andere code die wel in de winkelwagen werkte naar uiteindelijk bij de betaling in mijn bank app de prijs zonder korting in rekening bracht, heel erg vreemd, moest het 3x proberen voordat de juiste prijs doorkwam. En dan nog die code die ruim na de verloopdatum nog werkte.

Heb je je kortingscode al geprobeerd op de M.Zuiko Digitaal ED 40‑150mm F4.0 PRO >:)
Misschien dat ze daar per ongeluk vanuit gegaan zijn.

Het verschil tussen 40-150mm 4.0-5.6 nieuw en refurbished is maar 50 euro dus daarmee kom je niet op 100 euro verschil.
En 1 euro klinkt meer als iets waarbij de maximale korting al bereikt is en je niet lager kan omdat 0 euro niet wordt toegestaan voor een kortingscode

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

@Vliegvlug

Gewoon een echte nieuwe, kan zelfs de kleur nog uitkiezen.

En nee, de code werkt niet op andere dingen, alleen op de 40-150 4.0-5.6

Ach ja, ben voor nu eigenlijk ook wel blij met dat pannenkoeklensje, dat ie zo compact is enorm nice, en de foto's zijn goed genoeg voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Lekker dubbelposten:

Vorige week de M42 adapter binnengekregen, vandaag een fotorugtas gekocht voor als ik flink aan de wandel ga en wat extra's mee wil nemen. Een oude Tamrac Expedition 5, voor 15 euro is dat een koopje.

Direct ook even naar het Mirnser klif en omstreken gegaan voor wat foto's met mijn Helios 44-2, natuurlijk een beetje behelpen omdat dat nu in feite een 100mm lens is, maar heb er echt wel wat mooie, karaktervolle plaatjes mee kunnen schieten. Scherpstellen is zo makkelijk nu, met peaking. Met mijn DSLR was het altijd maar gokken en meerdere foto's maken en hopen dat 1 of 2 goed zijn, nu kun kan je gewoon zien wat je doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHjCNriS5mlmf4_5BfsxOPMdsHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEKDkcaJFOgYsld14QumKku9.jpg?f=fotoalbum_large

Is misschien wel mijn favoriete van de dag, ziet er super vintage uit, maar juist daarom vind ik een Helios 44 zo nice.

En dan nog een vraagje: Heeft iemand ervaring met 3th party accu's, specifiek om de BLS50 te vervangen? De accuduur is niet geweldig en ik zou best een extra accu kunnen gebruiken, maar 60 euro vind ik wel weer wat stevig. Cameranu heeft bijv. een "Mathorn" voor de helft van het geld.

[ Voor 11% gewijzigd door RobinHood op 16-02-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Laatst online: 15-09 15:14
[b]RobinHood schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:14:

En dan nog een vraagje: Heeft iemand ervaring met 3th party accu's, specifiek om de BLS50 te vervangen? De accuduur is niet geweldig en ik zou best een extra accu kunnen gebruiken, maar 60 euro vind ik wel weer wat stevig. Cameranu heeft bijv. een "Mathorn" voor de helft van het geld.
Op amazon zijn er 2000mah versies te vinden vinden van jouw batterij, dat klinkt al beter. Ik heb voor de G9 een hele zooi extra batterijen gekocht via amazon. Verschillende resultaten, sommige met meer mAH gaan langer mee dan de officiele en sommige houden er na 5 minuten standby al mee op. Het is maar net welke kwaliteit chemicaliën ze er in gestopt hebben....
Maar doordat ze niet zoveel ruimte innemen in de fototas heb ik er nu altijd 7 bij me en zit ik nooit zonder. :+ ( wel altijd onder toezicht opladen, QC is niet gegarandeerd....)

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobinHood schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:46:
Olympus blijft echt lekker bezig.

Ik heb een couponcode gekregen voor korting op de 40-150, dat ie nog 99 euro kost.

Ik voer de code in: lens is nu 1 euro.

:F

Toch maar een mailtje gestuurd met dat dat niet kan kloppen. Op "bestellen" drukken was heel verleidelijk, maar dat geeft waarschijnlijk alleen nog meer gedoe.
Uiteindelijk nog een goede kortingscode gekregen en de 40-150mm lens al kunnen bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Vliegvlug schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Uiteindelijk nog een goede kortingscode gekregen en de 40-150mm lens al kunnen bestellen?
Nee :+

Ik geef ze tot eind van de week en dan bestel ik 'm lekker voor 1 euro en zie ik wel waar het schip strandt. Ben inmiddels een beetje klaar met dit gedoetje.

Niet dat ik spijt heb van de camera, ben er echt enorm blij mee, dit is echt exact wat ik wou hebben.
Krystman schreef op maandag 17 februari 2025 @ 07:44:
[...]

Op amazon zijn er 2000mah versies te vinden vinden van jouw batterij, dat klinkt al beter. Ik heb voor de G9 een hele zooi extra batterijen gekocht via amazon. Verschillende resultaten, sommige met meer mAH gaan langer mee dan de officiele en sommige houden er na 5 minuten standby al mee op. Het is maar net welke kwaliteit chemicaliën ze er in gestopt hebben....
Maar doordat ze niet zoveel ruimte innemen in de fototas heb ik er nu altijd 7 bij me en zit ik nooit zonder. :+ ( wel altijd onder toezicht opladen, QC is niet gegarandeerd....)
Die zag ik ook al ja, maar lees best wat reviews van opzwellende batterijen en dat je dan redelijk de lul bent, dus vandaar dat ik hier vroeg of iemand een specifiek merk wist.

Anders koop ik gewoon 1 of 2 bij een bekende zaak, ik mag hopen dat die wel een beetje hun hand in het vuur durven te steken qua kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobinHood schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:50:
[...]

Ik geef ze tot eind van de week en dan bestel ik 'm lekker voor 1 euro en zie ik wel waar het schip strandt. Ben inmiddels een beetje klaar met dit gedoetje.
Geef je groot gelijk hoor
Niet dat ik spijt heb van de camera, ben er echt enorm blij mee, dit is echt exact wat ik wou hebben.
Fijn! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
@RobinHood je moet inderdaad een beetje oppassen met 3rd party accu’s. Die van mij heeft het 5 jaar prima gedaan, totdat hij plotseling klem zat in m’n E-M10iii. Uiteindelijk met een schroevendraaier en enig geweld eruit weten te peuteren.

Datzelfde kan natuurlijk ook met een merkaccu gebeuren, maar voor zolang het nog kan ga ik vanaf nu gewoon voor OEM. Voor het geld van een camera kan je een hoop overpriced OEM accu’s kopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Belangrijkste bij lithiumaccu's is, dat je ze enigzins opgeladen houdt. Leeg in een camera laten zitten, is simpelweg vragen om problemen. De cellen gaan dan gewoon kapot en dan gaat de accu bol staan.
Ik heb hier iedere dag wel een klant met een opgezwollen accu (zowel 3rd party als OEM), omdat ze die al een lange tijd niet gebruikt hebben.
Dat wil overigens niet zeggen, dat er geen slechte 3rd party accu's zijn. Gelukkig zijn er ook veel goede 3rd party accu's, maar die zijn meestal ook wat duurder (maar nog altijd goedkoper dan OEM).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Universal Creations schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:56:
Belangrijkste bij lithiumaccu's is, dat je ze enigzins opgeladen houdt. Leeg in een camera laten zitten, is simpelweg vragen om problemen. De cellen gaan dan gewoon kapot en dan gaat de accu bol staan.
Ik heb hier iedere dag wel een klant met een opgezwollen accu (zowel 3rd party als OEM), omdat ze die al een lange tijd niet gebruikt hebben.
Dat wil overigens niet zeggen, dat er geen slechte 3rd party accu's zijn. Gelukkig zijn er ook veel goede 3rd party accu's, maar die zijn meestal ook wat duurder (maar nog altijd goedkoper dan OEM).
N=1 mijn accu was netjes opgeladen dus dat is geen garantie helaas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Update op de lens roadmap (via)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sU-9ho_lYnefUziQrnUoQI6xrc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dgmBWszgUJQNX5a0UGdFYuHD.png?f=user_large

Het lijkt een 50-200mm in de stijl van de 150-400mm. Daarmee zal ongetwijfeld hij dan ook niet goedkoop worden :P en moet wel een stukje beter zijn dan de al goede 40-150/2.8 om een zinvolle aanvulling te zijn. Wel erg interessant dat ze zoiets uitbrengen, een echt nieuwe lens ipv een refresh met OM logo, en op korte termijn (2025 als ik het zo lees).
Misschien maar vast voorzichtig afscheid gaan nemen van m'n 40-150 en 300 ;)

Flickr | Lego collectie

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:09
Nice. Wel buiten mijn bereik maar goed voor het systeem. Het zou mooi zijn als de 12, 45 en 75 ook een update krijgen net als de 17 en 25. Wie weet volgend jaar.

• koboy

koboy

Zou mooi zijn als ze de ruimte onder deze 50-200 zouden opvullen met een 12-60 2.8(-4). Met twee lenzen ben je dan eigenlijk klaar. Misschien dat ik dan ook in de verleiding kom om mijn oude SWD beestjes te upgraden naar iets moderners.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
@koboy Dus eigenlijk wil je gewoon een Panasonic. :+
(panaleica 12-60 kan uiteraard ook op Olympus. Mis je alleen Sync IS)

[ Voor 43% gewijzigd door wappiewappie op 21-02-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:28

DirtyBird

Praktiserend denker

wappiewappie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:56:
Ja dit. Dat is precies mijn goto setup met de G9ii :p maar als die van OM in lijn is met de 150-400mm is die wellicht wel scherper (en duurder)?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

wappiewappie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:56:
Geen idee hoe die het doet op een EM-1 versie 1... Wat ik me herinner is dat de lens IS eigenlijk net zo goed is of iets minder dan de sensor IS van de EM-1. Omdat ik geen zin heb om te wisselen in de menu's zal de lens IS in de praktijk dus uit staan, en betaal ik dus voor iets wat ik niet gebruik.
Komen CA en lens vervorming wel voor in de Olympus firmware? Anders moet ik weer apart RAW gaan processen ipv de JPG pakken.

Grootste probleem is dat de Olympus FT SWD lenzen qua scherpte te goed zijn, alleen het gewicht en de focus snelheid (die voor mijn doeleinden eigenlijk snel genoeg is)......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:28

DirtyBird

Praktiserend denker

koboy schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:35:
[...]

Geen idee hoe die het doet op een EM-1 versie 1... Wat ik me herinner is dat de lens IS eigenlijk net zo goed is of iets minder dan de sensor IS van de EM-1. Omdat ik geen zin heb om te wisselen in de menu's zal de lens IS in de praktijk dus uit staan, en betaal ik dus voor iets wat ik niet gebruik.
Komen CA en lens vervorming wel voor in de Olympus firmware? Anders moet ik weer apart RAW gaan processen ipv de JPG pakken.

Grootste probleem is dat de Olympus FT SWD lenzen qua scherpte te goed zijn, alleen het gewicht en de focus snelheid (die voor mijn doeleinden eigenlijk snel genoeg is)......
In de regel is ibis belangrijk voor wide-angle, maar doet ibis vrij weinig bij tele. Dan ben je dus voornamelijk afhankelijk van de ois in de lens.
SyncIS heeft daarmee een vrij beperkte toegevoegde waarde, vaak in de ordegrootte van 0,5-1,0 stops of 10-15%.

Niet verwaarloosbaar, maar ook niet zoveel dat ik er heel veel meer voor zou willen betalen. Ik vind het belangrijker dan al mn lenzen dezelfde kant op zoomen. Jammer dat dat bij pana en OM omgedraaid is waardoor ik me alsnog beperkt voel tot 1 merk.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
dat is dan weer iets waar ik helemaal geen last van heb. Dat de zoom ring op Panasonic en Olympus (en daarvoor op EF, Sigma en Tamron) de tegengestelde kant op draaien valt mij geeneens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DirtyBird schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:18:
[...]

In de regel is ibis belangrijk voor wide-angle, maar doet ibis vrij weinig bij tele. Dan ben je dus voornamelijk afhankelijk van de ois in de lens.
Goed om te weten.

Ik baalde wel dat OM Systeem de M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS II had uitgebracht ter vervanging van de mark I versie die ik net vorige jaar voor mijn zomervakantie had aangeschaft. Ik speelde nog met het idee om die weer te verkopen als bleek dat ik ‘m toch te weinig zou gebruiken maar dat is nu natuurlijk een stuk onaantrekkelijker omdat de waarde flink gedaald is met de komst van de nieuwe versie.

Enige verschil wat ik zo snel kan zien is dat de mark II Sync IS heeft waarbij body en lens hun IOS op elkaar afstemmen terwijl dat met de mark I niet zo is omdat deze Dual IS heeft en beide IOSen afhankelijk werken en elkaar dus zelfs zouden kunnen tegenwerken.
SyncIS heeft daarmee een vrij beperkte toegevoegde waarde, vaak in de ordegrootte van 0,5-1,0 stops of 10-15%.

Niet verwaarloosbaar, maar ook niet zoveel dat ik er heel veel meer voor zou willen betalen.
Volgens OM System zit er wel een flink verschil tussen beide 100-400mm lenzen door Sync IS:
  • Effectief compensatiebereik: Tot 7 EV-stappen* (5-assige Sync IS)
  • Effectief compensatiebereik: Tot 3 EV-stappen Niet compatibel met Sync IS
Aangezien het een telelens is zou body IOS uit zetten bij gebruik vsn de mark I lens dus het beste zijn?
Gaat bij mij trouwens om de OM-1 mk I body.
Ik vind het belangrijker dan al mn lenzen dezelfde kant op zoomen. Jammer dat dat bij pana en OM omgedraaid is waardoor ik me alsnog beperkt voel tot 1 merk.
Dat vind ik inderdaad ook erg jammer. Had er bij aanschaf helemaal niet bij stil gestaan maar was flink wennen omdat ik daarvoor een Sony had die de andere kant op draait en lang daarvoor in het analoge tijdperk een Canon die volgens mij hetzelfde was qua zoomen als de Sony.

Ben er inmiddels wel redelijk aan gewend, voelt nog steeds niet helemaal natuurlijk en gaat ook nog wel eens fout maar dat is uiteindelijk een kweste van tijd.
Maar een lens die de andere kant op draait gaat ‘m voor mij niet worden, dat wordt echt te ontregelend.

Hoe zit dat eigenlijk met lenzen van derde partijen zoals Sigma en Tamron?
Weet eigenlijk niet of die mFT zoomlenzen maken maar hebben die dan zowel een Panasonic als Olympus/OM versie waar het enige verschil is welke kan de zoom op draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

wappiewappie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:52:
dat is dan weer iets waar ik helemaal geen last van heb. Dat de zoom ring op Panasonic en Olympus (en daarvoor op EF, Sigma en Tamron) de tegengestelde kant op draaien valt mij geeneens op.
Fijn, wou dat ik het kon.
Je onthoudt dus gewoon welke lens er op dat moment op zit en draait dan automatisch de ene of de andere kant op?
Vind dat echt knap.
Bij mij is dat zoomen echt iets wat ik uiteindelijk zonder er bewust over na te hoeven denken wil kunnen, net zoals koppelen en schakelen in de auto, maar als dat steeds wisselt lukt me dat gewoon niet. :|

Vind dat ook altijd lastig bij een huurauto in een land waar ze links rijden. Na een tijdje gaat het wel redelijk maar is echt wennen.
Als de ruitenwissers en richtingaanwijzers ook nog eens omgekeerd zitten is dat helemaal drama, daar kan ik gewoon niet aan wennen. Zelf na twee weken rijden had ik nog dat ik vaak de ruitenwissers activeerde als ik wilde afslaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Vliegvlug schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Fijn, wou dat ik het kon.
Je onthoudt dus gewoon welke lens er op dat moment op zit en draait dan automatisch de ene of de andere kant op?
Vind dat echt knap.
Bij mij is dat zoomen echt iets wat ik uiteindelijk zonder er bewust over na te hoeven denken wil kunnen, net zoals koppelen en schakelen in de auto, maar als dat steeds wisselt lukt me dat gewoon niet. :|
Ik heb er even op gelet, maar ik begin ook regelmatig met de verkeerde de kant op te zoomen.
Maar dat merk je snel genoeg en dan draai je de andere kant weer op. Dat is niet iets wat mij stoort.

De hendeltjes achter het stuur zijn vervelender. Wil je naar iemand seinen met grootlicht, krijg je een kwak ruitenwisservloeistof voor je snuffert. :F

[ Voor 10% gewijzigd door wappiewappie op 02-03-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

wappiewappie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:24:
[...]

Ik heb er even op gelet, maar ik begin ook regelmatig met de verkeerde de kant op te zoomen.
Maar dat merk je snel genoeg en dan draai je de andere kant weer op. Dat is niet iets wat mij stoort.

De hendeltjes achter het stuur zijn vervelender. Wil je naar iemand seinen met grootlicht, krijg je een kwak ruitenwisservloeistof voor je snuffert. :F
offtopic:
Mijn ezelsbruggetje, ruitjes rechts, lampjes links. Dat gaat alleen niet op voor (iig) een Mercedes 8)7

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobinHood schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:50:
[...]

Die 40-150mm lens uiteindelijke voor €1 kunnen kopen? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Vliegvlug schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Die 40-150mm lens uiteindelijke voor €1 kunnen kopen? >:)
Nee

Want er kwam nog 5 euro verzendkosten bij :+

Hij zit inmiddels in mijn cameratas, heb er ook al mee gewerkt. Erg plastic fantastic ding, vind hem ook wel wat minder scherp dan zelfs de pancake, maar boeiend, alsnog handig om te hebben, en wie weet verkoop ik 'm en neem ik wat serieuzer glas. Wil deze sowieso nu gebruiken om te zien hoe vaak ik nou echt serieuze zoom gebruik. En of ik het niet veel leuker vindt om vintage glas te gebruiken in de meeste situaties.

Heb trouwens ook een oplossing bedacht voor of ik nou originele accu's of 3th party accu's neem: geen van beide, gewoon een powerbank kopen en aansluiten op die powerbank.

Ja, het laadt vast niet ontzettend snel, maar ik verwacht dat het voor mijn gebruik goed genoeg is.

En over vintage lenzen gesproken: Wat is dat duur geworden :X Mensen vragen echt debiele bedragen voor dingen als een Helios 44-2, ik heb dat ding nog voor een tientje gekocht, met een Zenit E er aan vast :X Misschien toch maar kijken in kringlopen en misschien zelfs nog rommelmarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobinHood schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Nee

Want er kwam nog 5 euro verzendkosten bij :+
Nice!
Zie het maar als compensatie voor de onduidelijkheid productinformatie. :+
Hij zit inmiddels in mijn cameratas, heb er ook al mee gewerkt. Erg plastic fantastic ding, vind hem ook wel wat minder scherp dan zelfs de pancake, maar boeiend, alsnog handig om te hebben, en wie weet verkoop ik 'm en neem ik wat serieuzer glas. Wil deze sowieso nu gebruiken om te zien hoe vaak ik nou echt serieuze zoom gebruik. En of ik het niet veel leuker vindt om vintage glas te gebruiken in de meeste situaties.

Heb trouwens ook een oplossing bedacht voor of ik nou originele accu's of 3th party accu's neem: geen van beide, gewoon een powerbank kopen en aansluiten op die powerbank.

Ja, het laadt vast niet ontzettend snel, maar ik verwacht dat het voor mijn gebruik goed genoeg is.
Je bedoelt de camera op de powerbank aansluiten?
Lijkt me wel irritant fotograferen met zo’n usb snoer eraan
En over vintage lenzen gesproken: Wat is dat duur geworden :X Mensen vragen echt debiele bedragen voor dingen als een Helios 44-2, ik heb dat ding nog voor een tientje gekocht, met een Zenit E er aan vast :X Misschien toch maar kijken in kringlopen en misschien zelfs nog rommelmarkten.
Zijn vintage lenzen dan automatisch FT lenzen of bedoel je oude mFT lenzen?
En wat zijn die belachelijke bedragen dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Vliegvlug schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:03:
[...]

Nice!
Zie het maar als compensatie voor de onduidelijkheid productinformatie. :+

[...]

Je bedoelt de camera op de powerbank aansluiten?
Lijkt me wel irritant fotograferen met zo’n usb snoer eraan
Ik zal nooit zoveel in 1 ruk fotograferen/filmen dat ik een accu leeg trek en direct een andere erin moet doen. Powerbank gaat dus lekker in de rugzak, kan ie mooi opladen als ik de camera niet nodig heb.
[...]

Zijn vintage lenzen dan automatisch FT lenzen of bedoel je oude mFT lenzen?
En wat zijn die belachelijke bedragen dan
Nee, nog ouder, denk aan oud M42 spul, zoals die foto die ik postte gemaakt met een Helios 44-2. Dus echt spul uit de jaren 70 en 80, natuurlijk, op heel specifiek glas na, matig vergeleken met zelfs het goedkoopste spul anno nu, maar ik hou gewoon van de vibe die het geeft.

En belachelijke prijzen: Een Helios 44-2, een lens waarvan er echt een absurd aantal van gemaakt is, miljoenen is geen gek aantal, en op marktplaats staan ze voor minimaal 60 te koop.

Natuurlijk, 60 euro, een beetje fotoliefhebber steekt daar volgens mij zijn sigaar mee aan, maar 10 jaar geleden waren ze praktisch waardeloos.

Toen heb ik meer dan eens gewoon een doos met wat random M42's gekocht voor 30 euro inclusief verzendkosten, voor glas in prima staat. Nu is dat ongeveer de minimumprijs per stuk, voor de 13-in-een-dozijn lensjes. De leukere gaan al richting de 100.

Vind ik persoonlijk gewoon alsnog veel geld eigenlijk, voor hoe oud het is, en hoe klein de markt is. Ik denk niet dat ik ooit kan wennen aan hoe duur fotografie kan zijn als hobby :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@RobinHood
Nooit van gehoord dat M42, maar het is dus een schroefaansluiting?

The M42 system

The M42 mount is the most universal and most used lensmount on vintage film gear. Originally designed by no other than Carl Zeiss. The name comes from the 42mm diameter the threaded lensmount has. This mount was shared by many manufacturers located from Germany, the USSR to Japan. Brands like Pentax, Zenit, Praktika, Fujica and more used this universal mount.

The earlier versions of the M42 mount camera’s and lenses were very simple. Just a threaded lens mount that screws in the camera. Because of this many brands could be interchanged and that also why so many M42 stuff is around. At first there were no specific brand related aperture control methods so any lens would fit on any camera. Later versions of the M42 mount featured aperture control methods, to let the camera and lens communicate for exposure settings. Something to look out for if you are planning to buy a M42 camera with compatible lens.

Adapting M42 lenses

Nowadays probably the most common application for M42 lenses is adapting it to modern digital camera’s. For this you will need an adapter that converts the lens to your camera’s mount. These adapters are very affordable and can be found for as low as 20 euro. The M42 system in general is still very affordable, again because of so many have been produced. These lenses are very popular for their perfect image quality whislt still having that old skool vintage characters and imperfections to them. The lenses are not clinical sharp and often produce unique flares and crazy bokeh (blurry backgrounds) you will never find on modern digital lenses.

Bron: https://fotohandeldelfsha...categorie/m42/lenses-m42/

Maar klinkt inderdaad als apart dat dit zo duur moet zijn. Zeker omdat het niet met een specifieke mount is maar iets universeels.
Misschien dat het een stukje nostalgie is voor de oudere generatie en in bij de jongere waardoor het nu zo relatief duur geworden is.

Ik heb op de vliering ook nog wat oude analoge lenzen van canon liggen uit de jaren 70 en 80 maar weet echt niet wat voor een aansluiting die hebben eigenlijk, al heel lang niet naar gekeken.

En de opa van mijn vrouw die paar jaar terug overleed had echt een mega collectie, die liep als hobby vlooienmarkten af op zoek naar oude fototoestellen en lenzen. Dat is op een paar leuka camera’s en lenzen in een keer afgevoerd naar de kringloop dus je zou zeggen dat dat inderdaad nog plekken zijn om in de gaten te houden.

Het lijkt me aan de ene kant wel grappig die ouderwetse look maar alles weer zelf met de hand te moeten doen qua diafragma en scherpstellen lijkt me dan weer minder.
Is wel een rustgevend iets denk ik, soort van zen fotografie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-09 16:27
Een jaar of 15 geleden ben ik (voor het eerst) geïnteresseerd geraakt in fotografie doordat ik ergens in een kringloop een kist met een oude Pentax Spotmatic en een hele lading lenzen kocht voor een tientje of drie.

Juist het feit dat alles handmatig moest maakte het wel een leerzaam proces. Had van de lokale fotograaf ook zo'n antieke lichtmeter gekregen, een Zeiss Ikophot, omdat hij het mooi vond dat zo'n puber met oude apparatuur aan het prutsen was.

Paar jaar geleden de hobby weer opgepakt, maar dan met moderne apparatuur. Naar aanleiding van jullie posts nu ook maar een M42 - MFT tussenring besteld. Kan ik weer eens met de oude lenzen op pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

@Vliegvlug ja, voor mij is dat echt minstens 50% van de hobby, en ik ben het nog behoorlijk gewend van toen ik nog dingen met film deed, dus voor mij voelt het niet eens als echt extra werk. Focus peaking maakt het wel echt een stuk leuker/makkelijker, want handmatig scherpstellen kan wel, maar voor de zekerheid nog even peaken helpt wel.

Canon heeft, net als de meeste merken, maar een paar vattingen gehad, als het uit de jaren 70 komt is het waarschijnlijk FD, die is een tikje apart, maar is gewoon een adapter voor te krijgen voor een paar tientjes.

Zeker met mirrorless hoef je eigenlijk nergens op te letten, met DSLRs kan het nog wel eens zijn dat de afstand tussen sensor en glas niet te corrigeren is, en dan verlies je dus je focus tot oneindig, maar bij een mirrorless hoef je je daar geen zorgen om te maken. En omdat MFT dankzij de FT mount een gapend gat in de body heeft, hoef je ook niet bang te zijn voor vignetting en andere ellende.

Grootste probleem is de cropfactor, al die lenzen zijn nog gemaakt voor film, 28mm is het wijdste wat je makkelijk kan vinden, er is wel 20mm maar die zijn vaak niet zo geweldig. Maar bijv. de Helios 44 is een 58mm, de Sovjets dachten dat dat het meest natuurlijke was, op een m4/3 is dat dus gewoon bijna 120mm. Dat is dus wel wat limiterend.

Als je ermee wil spelen, zou ik vooral een M42 en een Pentax K adapter kopen, dan kun je al heel veel leuk spul kopen. En mocht een familielid inderdaad nog een stapel oud glas op zolder liggen van Canon/Nikon/Minolta/noem het maar op, koop daar dan een adapter voor en ga op avontuur.

Zou ze niet gebruiken als je eens foto's moet maken op een bruiloft of op je oma's 100ste verjaardag, maar het is inderdaad lekker zen om de natuur in te gaan met die oude meuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Voor diegenen die het gemist hebben:

OM heeft een lente-kortings-actietje lopen tot vrijdag: https://explore.omsystem.com/nl/nl/spring-savings-promotion

Niet heel veel grote deals, maar toch:
OM1 kit voor 1800
75mm 1.8 voor 549
30mm 3.5 macro voor 149
9-18mm 4-5.6 voor 399

En nog wat andere dingetjes.

Ben zelf voor de macrolens gegaan, ik vind het nog wel leuk om funky insecten en bloemen te fotograferen, en 150 euro is een hele nette prijs voor een best goede lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

RobinHood schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:19:
Voor diegenen die het gemist hebben:

OM heeft een lente-kortings-actietje lopen tot vrijdag: https://explore.omsystem.com/nl/nl/spring-savings-promotion

Niet heel veel grote deals, maar toch:
OM1 kit voor 1800
75mm 1.8 voor 549
30mm 3.5 macro voor 149
9-18mm 4-5.6 voor 399

En nog wat andere dingetjes.

Ben zelf voor de macrolens gegaan, ik vind het nog wel leuk om funky insecten en bloemen te fotograferen, en 150 euro is een hele nette prijs voor een best goede lens :)
Had m indd gezien. Maar nu nog wat beter bekeken en ga m ook bestellen. 14mm scherpstelafstand vind ik ergens wel mooi, beter dan de bijna 20cm van de 60mm Macro.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
@RobinHood die kit is met Black Friday al eens voorbij gekomen voor 1400 volgens mij dus das geen denderende deal. Maar die 30mm macro voor 150 is zeker niet verkeerd. Ben zelf meer van de lange lenzen maar begin nu ook te twijfelen om deze erbij te nemen.

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste