Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:12

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn OM System / Olympus OM-1 camera was helaas stuk gegaan, het achterste draaiwieltje was bijna helemaal vast komen te zitten maar kon gelukkig onder garantie gerepareerd worden.

Toen ik de camera terug kreeg na reparatie en aanzette leek hij normaal te werken.
Zag alle icoontjes op het scherm zoals gebruikelijk maar na een paar seconden verdwenen deze en reageerde de camera niet meer en begon een hard ruisend geluid te maken.
Duurde ongeveer een minuut en toen waren de icoontjes weer terug en was het geluid echt een heel stuk minder maar nog wel aanwezig.

Na wat door het menu geklikt te hebben om wat instellingen te bekijken en toen gebeurde hetzelfde weer; hard ruis geluid voor iets van een minuutje.

Dit was allemaal met enkel een batterij in de camera, geen lens erop of SDkaart erin.

Heb daarna een lens erop gezet (17mm 1.8 mocht dat relevant zijn) en wat test foto's gemaakt wat verder zonder problemen leek te gaan.
Het ruis geluid is echter continue aanwezig, niet heel hard zoals die 2x maar wel hoorbaar als ik door de zoeker kijk en mijn hoofd dus dicht bij de camera is.

Vraag me af wat dit kan zijn?
Lijkt me niet goed want ik heb dat nooit gehoord voor de reparatie.
Heb hem nog niet zo lang maar wel intensief gebruikt 3 weken op vakantie waar ik hem voor gekocht had.
Toen ging hij stuk en heb ik 'm niet meer gebruikt en is hij heen en weer geweest naar Portugal voor de reparatie.

Heb al naar OM System een mail gestuurd maar die zijn niet zo snel met antwoorden heb ik gemerkt toen ik daar eerder wat kocht en ook niet bij het aanmelden van mijn probleem met het kapotte draaiwieltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Blijkbaar niet veel mensen met een OM-1 hier helaas.
Iemand een suggestie voor fora waar veel Olympus / OM system camera gebruikers zitten? Liefst Nederlands.

Lijkt me sowieso leuk aangezien ik net pas met deze camera begonnen ben en ook al wat lenzen en accessoires ervoor heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:13
Ik heb op basis van de omschrijving helaas geen idee wat het geluid kan zijn. Zou je een opname van het geluid kunnen maken? Mijn OM-1 maakt ook wel iets geluid als hij aanstaat.

Posts betreffende de OM-1 en aanverwante systemen kun je met name vinden in het MFT topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@nr.004 Dank voor de tip. Ik heb een link naar mijn post in het MFT topic geplaatst (y)

Dat geluid wat jou OM-1 maakt is dat een ruisend geluid? White noise zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ben er inmiddels wel wat verder mee.
Dat harde ruis geluid doe zich alleen voor als ik S-AF selecteer en niet met C-AF.
Het wordt al hard zodra ik de sluiter knop half indruk.

Toevallig gisteren wat foto’s gemaakt sinds ik de camera terug had van reparatie, wilde ‘m eigenlijk niet gebruiken tot ik wat van OM System had teruggehoord maar wilde betreffende foto toch maken en daarbij de ISO stand aangepast naar auto ISO
Die stond op ISO L 100 en nu blijkt dat het harde ruis geluid op S-AF niet meer voorkomt!

ISO setting weer terug gezet naar ISO L 100 en de harde ruis bij half indrukken is weer terug.

Begin toch het vermoeden te krijgen dat het een feature is en geen defect.

Dat continue ruisen heb ik misschien eerder nooit opgemerkt omdat ik er niet op letten en nu wel.
En die ISO L 100 heb ik daarvoor nooit gebruikt dus dan is het ook logisch dat ik het harde ruisen voor de reparatie niet eerder gehoord heb.
Is toevallig dat ze de camera terug stuurde met deze ISO setting ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Geen ervaring, maar is dit niet de sensor stabilisatie /sensor reiniging die je hoort? Weet niet of je die zou moeten horen, want heb geen Olympus.

Als het gekomen is na je reparatie zou ik m weer terug reparatie aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

koboy

Heb een idee voor een icon

Zodra je de sluiten knop half indrukt gaat de stabilisatie aan het werk, en dat ruist. Vooral in een stille omgeving hoor je dat van erg vlakbij, en in een minder stille omgeving kun je het horen als je het weet en de camera aan je oog hebt.

Dit deed mijn E-510, mijn em-1 en epl-7 doen het, en ook de em-20iii van mijn dochter doet het.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:12
koboy schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:25:
Zodra je de sluiten knop half indrukt gaat de stabilisatie aan het werk, en dat ruist.
Sterker nog, het magnetisch veld waarin de sensor hangt, is actief zolang de camera aan staat.
Ongeacht of IBIS aan of uit staat. Kijk maar eens naar de sensor op het moment dat je de camera inschakelt.
Dat lichte ruizen hoor ik ook bij mijn E-M1 II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@Barrycade @koboy @wappiewappie

Heeft inderdaad met de sensor stabilisatie te maken.
Als ik ga zoeken kom ik het veel tegen voor de OM-1. :X

OM-1 Noise (sound) - DPReview
Waar deze twee andere topics in gelinkt worden:
Sound/Noise while focusing/taking images on OM-1 - DPReview
OM-1 louder than the E-M1 III, much louder than Sony cameras - DPReview
&
Buzzing Sound in OM-1 : Reddit r/M43
&
En hier iemand die zelfs geen video’s kon maken zonder dat het geluid daarop werd opgenomen:
OM-1 audible IBIS sound / noise disrupts movies - DPRevived

De instellingen waarmee ik de camera terug kreeg waren grofweg zoals hieronder:
Olympus OM-1 settings met harde ruis

Er is als ik niets doe een zachte ruis waarneembaar maar zodra ik de sluiterknop half indruk wordt het een luide ruis. Hetzelfde als ik doordruk, dan maakt hij een foto met een exposure van 60 seconden en dat is waarschijnlijk wat gebeurd is toen ik het voor het eerst meemaakte zoals beschreven in de OP.
Dat is trouwens zonder lens erop, of met een lens met de dop er nog op.

Als ik setting S-AF wijzig naar C-AF blijft het een zachte ruis, dus daar heeft het zeker mee te maken.

Zou goed kunnen dat de zachte ruis er altijd geweest is maar zou toch denken dat die harde ruis me eerder opgevallen zou moeten zijn.

Wat ik me nu vooral afvraag is:
  1. Is die harde ruis normaal of niet?
  2. Zijn er andere OM-1 gebruikers die hetzelfde ervaren bij deze instellingen?
Van OM System heb ik inmiddels antwoord terug maar ze gaan helemaal niet in op mijn probleemomschrijving en zeggen simpelweg; “stuur de camera maar terug ter reparatie.”

Zit er eigenlijk niet op te wachten de camera weer helemaal op en neer naar Portugal te sturen want dan ben ik ‘m weer lang kwijt en mogelijk krijg ik ‘m dan terug met de melding dat er niets aan de hand is en misschien zelfs nog na onderzoekskosten te moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Vliegvlug schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 00:26:
@Barrycade @koboy @wappiewappie

Heeft inderdaad met de sensor stabilisatie te maken.
Als ik ga zoeken kom ik het veel tegen voor de OM-1. :X

OM-1 Noise (sound) - DPReview
Waar deze twee andere topics in gelinkt worden:
Sound/Noise while focusing/taking images on OM-1 - DPReview
OM-1 louder than the E-M1 III, much louder than Sony cameras - DPReview
&
Buzzing Sound in OM-1 : Reddit r/M43
&
En hier iemand die zelfs geen video’s kon maken zonder dat het geluid daarop werd opgenomen:
OM-1 audible IBIS sound / noise disrupts movies - DPRevived

De instellingen waarmee ik de camera terug kreeg waren grofweg zoals hieronder:
[Afbeelding: Olympus OM-1 settings met harde ruis]

Er is als ik niets doe een zachte ruis waarneembaar maar zodra ik de sluiterknop half indruk wordt het een luide ruis. Hetzelfde als ik doordruk, dan maakt hij een foto met een exposure van 60 seconden en dat is waarschijnlijk wat gebeurd is toen ik het voor het eerst meemaakte zoals beschreven in de OP.
Dat is trouwens zonder lens erop, of met een lens met de dop er nog op.

Als ik setting S-AF wijzig naar C-AF blijft het een zachte ruis, dus daar heeft het zeker mee te maken.

Zou goed kunnen dat de zachte ruis er altijd geweest is maar zou toch denken dat die harde ruis me eerder opgevallen zou moeten zijn.

Wat ik me nu vooral afvraag is:
  1. Is die harde ruis normaal of niet?
  2. Zijn er andere OM-1 gebruikers die hetzelfde ervaren bij deze instellingen?
Van OM System heb ik inmiddels antwoord terug maar ze gaan helemaal niet in op mijn probleemomschrijving en zeggen simpelweg; “stuur de camera maar terug ter reparatie.”

Zit er eigenlijk niet op te wachten de camera weer helemaal op en neer naar Portugal te sturen want dan ben ik ‘m weer lang kwijt en mogelijk krijg ik ‘m dan terug met de melding dat er niets aan de hand is en misschien zelfs nog na onderzoekskosten te moeten betalen.
Ik heb alleen maar de veel minder geavanceerde em-1, maar omdat het het ergste is als de camera niets kan zien, lijkt het er op dat de camera aan de hand van een beeld probeert de beste IS instelling te vinden (S-IS auto).
Dit is natuurlijk ook geen gewone use-case, dus wat gebeurt er wanneer de camera wat kan zien (dus met lens en zonder dop), en met eventueel een eenvoudiger S-IS instelling?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• nr.004
Ik heb hier een opname van mijn OM-1 met ruwweg dezelfde instellingen. Ik heb er momenteel een 100-400 lens op, dus F4 als maximaal diafragma. Ook heb ik hem op RAW laten staan en subjectdetectie aan laten staan.

Je zal het volume aardig hoog moeten zetten omdat het geluid vrij zacht is. Het geluid is slechts aanwezig wanneer ik de autofocus laat zoeken via backbutton focus.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
koboy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:05:
[...]

Ik heb alleen maar de veel minder geavanceerde em-1,
Denk dat je je camera tekort doet, zoveel verschil zit daar toch niet daadwerkelijk in?
Ik heb eerst ook naar de E-M1 Mark III zitten kijken en zelfs ook gekocht om uiteindelijk toch voor de OM-1 te gaan: Vliegvlug in "Systeemcamera en lens voor in de jungle"
Maar de draaiwieltjes van de E-M1 vind ik juist fijner dan die van de OM-1, en toen ging juist het draaiwiel van mijn OM-1 nog stuk ook. :'(
maar omdat het het ergste is als de camera niets kan zien, lijkt het er op dat de camera aan de hand van een beeld probeert de beste IS instelling te vinden (S-IS auto).
Dit is natuurlijk ook geen gewone use-case,
Snap dat dit geen normale use-case is maar gaat me er dan ook om of dat harde ruis geluid in die situatie op een defect duidt of dat dit normaal is? Hoort dat stabilisatie systeem überhaupt zoveel geluid te kunnen maken?
dus wat gebeurt er wanneer de camera wat kan zien (dus met lens en zonder dop), en met eventueel een eenvoudiger S-IS instelling?
Als ik S-IS op off zet blijft het harde geluid in de “geen lens” of “dop erop” situaties, wat ik wel erg apart vind als dat ruis geluid daadwerkelijk van de beeldstabilisatie afkomstig is.
Met S-IS Off staat dat helemaal uit toch, of vergis ik me daarin?

Met de lensdop eraf en weinig licht binnen met de 17mm lens op 1.8 in de A-stand en bijbehorende sluitertijd van 1/15 ontstaat dat harde ruis geluid niet. Zowel niet met S-IS Off als met S-IS Auto

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
nr.004 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:21:
Ik heb hier een opname van mijn OM-1 met ruwweg dezelfde instellingen. Ik heb er momenteel een 100-400 lens op, dus F4 als maximaal diafragma.
Welke 100-400mm lens is dat?
Ik heb zelf de 100-400mm F5.0-6.3 IS maar f4.0 is helemaal mooi.
Dat haalt de 150-400mm F4.5 niet eens die erg mooi is maar voor mij ver buiten budget.

Zie nu ook dat er een 150-600mm F5.0-6.3 IS is, had ik nog niet eerder gezien. Wel prijzig maar niet zo exorbitant als de 150-400.
Ook heb ik hem op RAW laten staan en subjectdetectie aan laten staan.

Je zal het volume aardig hoog moeten zetten omdat het geluid vrij zacht is. Het geluid is slechts aanwezig wanneer ik de autofocus laat zoeken via backbutton focus.
Bedankt dat je de moeite hebt genomen dit op te nemen! _/-\o_
Is goed te horen als ik het volume wat hoger zet inderdaad.
Bij mij klinkt het ook zo. Je drukt hier dus ook even de de sluiter half in waarbij de ruis harder wordt en laat hem dan weer los ga ik vanuit?
“Backbutton focus” zegt me namelijk niet echt wat dus ik gok half indrukken van de sluiter bij S-AF stand?

Stelt me wel wat gerust dat er bij jouw ook een flink niveau verschil is tussen het volume van de ruis ook al kan ik het natuurlijk niet qua volume naast mijn camera leggen.

Heb jij dit geluid ook gecreëerd door de lensdop erop te houden of was dit bij het daadwerkelijke maken van foto’s?
En wat waren je instellingen?

Dan ga ik kijken of ik dat met mijn 100-400mm lens kan reproduceren.

• koboy

koboy

Vliegvlug schreef op woensdag 11 september 2024 @ 23:37:
[...]

Denk dat je je camera tekort doet, zoveel verschil zit daar toch niet daadwerkelijk in?
Ik heb eerst ook naar de E-M1 Mark III zitten kijken en zelfs ook gekocht om uiteindelijk toch voor de OM-1 te gaan: Vliegvlug in "Systeemcamera en lens voor in de jungle"
Maar de draaiwieltjes van de E-M1 vind ik juist fijner dan die van de OM-1, en toen ging juist het draaiwiel van mijn OM-1 nog stuk ook. :'(

[...]

Snap dat dit geen normale use-case is maar gaat me er dan ook om of dat harde ruis geluid in die situatie op een defect duidt of dat dit normaal is? Hoort dat stabilisatie systeem überhaupt zoveel geluid te kunnen maken?

[...]

Als ik S-IS op off zet blijft het harde geluid in de “geen lens” of “dop erop” situaties, wat ik wel erg apart vind als dat ruis geluid daadwerkelijk van de beeldstabilisatie afkomstig is.
Met S-IS Off staat dat helemaal uit toch, of vergis ik me daarin?

Met de lensdop eraf en weinig licht binnen met de 17mm lens op 1.8 in de A-stand en bijbehorende sluitertijd van 1/15 ontstaat dat harde ruis geluid niet. Zowel niet met S-IS Off als met S-IS Auto
Ik heb de oorspronkelijke em-1, dus een jaar of 10 ouder...... Qua image quality absoluut geen klachten, alleen ben ik soms wel jaloers op de meer geavanceerde dingen voor vogels en zo. Maar mijn nog oudere SWD lenzen kunnen veel daarvan toch niet aan qua AF snelheid.

Zoals al door iemand anders aangegeven zweeft de sensor in een magnetisch veld dat continu wordt bijgesteld. Zonder lens mis je natuurlijk een stuk geluidsdemping, maar wat er gebeurt met dop kon ik niet verklaren. Het is in elk geval het bijstellen van het magnetisch veld wat je hoort. De sensor wappert letterlijk heen en weer. Met IS off zou de sensor stabiel gehouden moeten worden zonder correcties om het beeld te stabiliseren, maar het blijft natuurlijk mogelijk dat kleinere correcties om de sensor op zijn plek te houden nodig zijn.
Bij aan- en bij uitzetten wappert de sensor even extra hard om eventueel stof er af te wapperen. Of je dat hoort weet ik niet, doe ik niet vlak bij mijn gezicht.

Wellicht dat iemand anders met een om-1 het kan testen, maar als het bij "normaal gebruik" niet voorkomt zou ik me niet te veel zorgen maken.
Zelf kan ik op dit moment even niet testen door een lege batterij 8)7

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:12
Kun je het in een winkel niet vergelijken met een andere OM-1?

• nr.004
Vliegvlug schreef op donderdag 12 september 2024 @ 00:02:
[...]

Welke 100-400mm lens is dat?
Ik heb zelf de 100-400mm F5.0-6.3 IS maar f4.0 is helemaal mooi.
Dat haalt de 150-400mm F4.5 niet eens die erg mooi is maar voor mij ver buiten budget.

Zie nu ook dat er een 150-600mm F5.0-6.3 IS is, had ik nog niet eerder gezien. Wel prijzig maar niet zo exorbitant als de 150-400.

[...]

Bedankt dat je de moeite hebt genomen dit op te nemen! _/-\o_
Is goed te horen als ik het volume wat hoger zet inderdaad.
Bij mij klinkt het ook zo. Je drukt hier dus ook even de de sluiter half in waarbij de ruis harder wordt en laat hem dan weer los ga ik vanuit?
“Backbutton focus” zegt me namelijk niet echt wat dus ik gok half indrukken van de sluiter bij S-AF stand?

Stelt me wel wat gerust dat er bij jouw ook een flink niveau verschil is tussen het volume van de ruis ook al kan ik het natuurlijk niet qua volume naast mijn camera leggen.

Heb jij dit geluid ook gecreëerd door de lensdop erop te houden of was dit bij het daadwerkelijke maken van foto’s?
En wat waren je instellingen?

Dan ga ik kijken of ik dat met mijn 100-400mm lens kan reproduceren.
Het is de Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400mm. Ik heb de lensdop erop gehouden, S-AF, en dan focus laten zoeken.

Bij backbutton focus gebruik ik een knop achterop (de AF-on) om de autofocus scherp te laten stellen in plaats van de sluiterknop half in te drukken.

Ik zou dus zeggen dat het geluid dat je hoort het motortje is dat de autofocus aandrijft, dan wel de stabilisatie. Door de lensdop erop te houden is er niets om op scherp te stellen, waardoor hij blijft zoeken als je de opdracht geeft scherp te stellen.

• koboy

koboy

@Vliegvlug
Nu de batterij vol is nog even gekeken wat de em1 doet. Zodra je die aan zet gaat hij zachtjes ruisen wat je net kan horen. Sluiter half in geeft een bak meer ruis.

Met of zonder dop maakt niet uit, focus hunten doet hij niet met de dop er op door de op dat moment niet werkende PD-AF die essentieel is voor de 12-60 SWD die er op zit.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
koboy schreef op donderdag 12 september 2024 @ 00:08:
[...]

Ik heb de oorspronkelijke em-1, dus een jaar of 10 ouder...... Qua image quality absoluut geen klachten, alleen ben ik soms wel jaloers op de meer geavanceerde dingen voor vogels en zo.
Ah, de eerste E-M1 is wel wat ouder ja.
De Mark III heeft wel vogel detectie maar de OM-1 dan ook nog voor andere dingen zoals huisdieren en vliegtuigen erbij.

Vogeldetectie is wel erg handig ja!
Maar mijn nog oudere SWD lenzen kunnen veel daarvan toch niet aan qua AF snelheid.
Kende die afkorting niet maar even opgezocht:

De afkorting SWD staat voor Supersonic Wave Drive. Dit betekent dat het objectief is uitgerust met een supersonische autofocusmotor die zorgt voor superstil en razendsnel scherpstellen.

Klinkt op zich goed maar dat was dus ooit en nu is SWD juist traag?
Wat gebruiken ze nu dan voor AF?
Zoals al door iemand anders aangegeven zweeft de sensor in een magnetisch veld dat continu wordt bijgesteld. Zonder lens mis je natuurlijk een stuk geluidsdemping, maar wat er gebeurt met dop kon ik niet verklaren.
Zonder lens klinkt het ruisen niet duidelijk harder dan met lens erop dat ik gemerkt heb.
Het is in elk geval het bijstellen van het magnetisch veld wat je hoort. De sensor wappert letterlijk heen en weer. Met IS off zou de sensor stabiel gehouden moeten worden zonder correcties om het beeld te stabiliseren, maar het blijft natuurlijk mogelijk dat kleinere correcties om de sensor op zijn plek te houden nodig zijn.
Denk eerder dat het iets met scherpstellen in donkere omstandigheden te maken heeft want met of zonder IS aan is het hetzelfde harde geluid met dop erop.
Zonder dop en in een donkere situatie een foto maken levert,met S-AF, aan af en toe ook dat harde ruis geluid op.
Merk dat de OM-1 sowieso moeite heeft met scherpstellen als er weinig licht is en hij dan gaat 'hunten'. Vermoed daarom dat het met scherpstellen te maken heeft en dat het bewegen van de sensor daar ook onderdeel vanuit maakt.
Bij aan- en bij uitzetten wappert de sensor even extra hard om eventueel stof er af te wapperen. Of je dat hoort weet ik niet, doe ik niet vlak bij mijn gezicht.
Zal ik eens moeten testen maar zit nu niet in een stille omgeving.
Wellicht dat iemand anders met een om-1 het kan testen, maar als het bij "normaal gebruik" niet voorkomt zou ik me niet te veel zorgen maken.
Zelf kan ik op dit moment even niet testen door een lege batterij 8)7
Ik heb het nog niet echt gedaan maar denk inderdaad dat ik de camera maar gewoon moet gaan gebruiken :)
Krijg wel steeds meer het gevoel dat het wel hoort, enkel of het echt zo hard moet zijn in sommige situaties twijfel ik nog wel over.

• koboy

koboy

Vliegvlug schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:21:
[...]

Kende die afkorting niet maar even opgezocht:

De afkorting SWD staat voor Supersonic Wave Drive. Dit betekent dat het objectief is uitgerust met een supersonische autofocusmotor die zorgt voor superstil en razendsnel scherpstellen.

Klinkt op zich goed maar dat was dus ooit en nu is SWD juist traag?
Wat gebruiken ze nu dan voor AF?
Vroeger werd vanuit het spiegelhuis een klein beetje beeld doorgelaten naar een speciale AF sensor waar op basis van fase verschillen bepaald werd of het onderwerp scherp was. Afhankelijk van de input van deze sensor werd er dan een AF motor aangestuurd. Mooie wan het SWD systeem was dat de AF sensor kon bepalen naar welke instelling de lens grofweg moest, en de SWD motor kon daar vliegensvlug naartoe met als nodig nog een enkele correctie. Je hoort dan de lens bij grote verschillen een kort "tsk" geluid maken eventueel gevolgd door een heel kort "tk" geluid van de correctie. Dit in tegenstelling tot de conventionele motoren waar aan gedraaid werd tot de sensor het OK signaal gaf. Het gaat dus om lenzen uit het DSLR tijdperk die voor de variabel brandpunt versies (zo goed als?) vergelijkbaar zijn met de huidige vast brandpunt mFT lenzen qua scherpte.
De em-1 en OM-1 hebben nu een aantal in de sensor geïntegreerde PDAF punten en werken met niet SWD lenzen op een combinatie van PFAF en contrast detectie. De PD punten geven voornamelijk de richting aan tegenwoordig, en er wordt bijgestuurd in stapjes tot het contrast maximaal is. Met het sneller worden van de processing in de camera is dit systeem nu een stuk sneller geworden, zo snel dat je het SWD systeem als traag kunt bestempelen. Met de huidige vast brandpunt pro lenzen kun je een vogel in vlucht scherp houden, met een SWD lens lukt dat niet, dan moet je terugvallen op ouderwetse methodes: scherpstellen en de vogel tijdens een burst opname in focus laten vliegen.

Ik heb ten tijde van mijn E-510 DSLR bijna 1500 euro geïnvesteerd in twee mooie SWD lenzen die met een adapter op de em-1 nog net wat sneller werken dan op de E-510. Aangezien ik meestal relatief rustig (qua focus afstand) bewegende onderwerpen fotografeer is het doen van een nieuwe investering van 2000+ euro niet te verantwoorden voor het beetje gewicht dat ik bespaar en de AF-snelheid. Daarnaast is het bereik van de 12-60 zo fijn dat wisselen alleen maar nodig is als je naar echt tele werk toe gaat. Die extra 20 mm is heerlijk!
Alleen wel frappant dan mijn mFT 60mm macro sneller scherp stelt :P
[...]

Ik heb het nog niet echt gedaan maar denk inderdaad dat ik de camera maar gewoon moet gaan gebruiken :)
Krijg wel steeds meer het gevoel dat het wel hoort, enkel of het echt zo hard moet zijn in sommige situaties twijfel ik nog wel over.
Elke camera gaat in slecht licht hunten. Niet voor niets dat je smartphone er een lichtje bij aan zet.

Ik hoor de ruis bij aan nu ook..... Zal ook wel weer overgaan. Nadat iemand me ooit had gewezen op de stabilisatie draden in een Trinitron beeld buis heb ik die ook wekenlang bewust gezien.

Gebruik de camera lekker, en als je de kans hebt even vergelijken in de winkel waar je hem hebt gekocht, op een fotografie beurs, of als je tegen een andere OM-1 bezitter aan loopt.

Edit: ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt van Leiderdorp is kunnen we de em-1 en OM-1 een keer vergelijken qua volume. Eventueel nog een EPl-7 en EM-10iii er bij....
Kunnen we ook combineren met een foto walk door Leiden of de boterhuispolder.

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 14-09-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
wappiewappie schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:48:
Kun je het in een winkel niet vergelijken met een andere OM-1?
Zou op zich wel kunnen inderdaad maar ergens voelt dat ook wat ongemakkelijk want ik ga er dan niets kopen enkel hun gebruiken om een probleem van mezelf te troubleshooten. Bovendien zit er geen fotozaak is de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Aha, vergelijkbare lens van Panasonic. Maar wel lichtsterker en ook paar honderd euro duurder. Had daar eigenlijk niet naar gekeken.
Wist niet dat die beter was dan de Olympus versie. Maar hoorde ook dat het niet altijd goed compatibel is met elkaar, Panasonic en Olympus. Nu heeft deze 100-400mm lens van Olympus geen Sync IS dus zou in dit geval wel gekund hebben maar zou ik er achteraf alsnog spijt van hebben gehad omdat de zoom bij Olympus precies omgekeerd werkt dan bij Panasonic. Kost me al genoeg moeite te wenen aan de Olympus manier van zoomen, die is volgens mij afwijkt van de rest van de merken, was hiervoor Sony en Canon gewend.
Als ik dan twee lenzen heb die precies de andere kant op werken ga ik er nooit aan wennen. :X
Ik heb de lensdop erop gehouden, S-AF, en dan focus laten zoeken.
Check!
Bij backbutton focus gebruik ik een knop achterop (de AF-on) om de autofocus scherp te laten stellen in plaats van de sluiterknop half in te drukken.
Interessant, had al wel de AF-ON knop achterop de OM-1 gezien maar verder nog niet naar gekeken wat ik daar mee moest. Er was nog zoveel anders te leren kennen. :)

Heb dit artikel What Is Back-Button Focus? - PhotographyLife.com gelezen en klinkt erg handig.
Zeker iets om mee te gaan oefenen!
Ik zou dus zeggen dat het geluid dat je hoort het motortje is dat de autofocus aandrijft, dan wel de stabilisatie.
Denk zelf ook dat het met AF te maken heeft maar niet van de lens, aangezien het ook zonder lens erop voorkomt. Iets van de body met AF. En zonder IBIS stabilisatie aan is de harde ruis er ook.
Door de lensdop erop te houden is er niets om op scherp te stellen, waardoor hij blijft zoeken als je de opdracht geeft scherp te stellen.
Dat hunten heeft er zeker mee te maken ja. Zie mijn eerdere post over het geluid in lage licht condities en hunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik bleek weken geleden al een reactie van support van OM System te hebben gekregen maar die had ik over het hoofd gezien en was in mijn mailbox weggezakt. :X

Ze vroegen daarin een filmpje te maken van het geluid en dit via WeTransfer naar hun op te sturen.
Dat bleek nog niet zo eenvoudig want hoewel het voor mij oren echt heel goed hoorbaar is bleek de microfoon van mijn mobiel niet zo gevoelig te zijn en het ruisen daarop niet hoorbaar te zijn als je van een afstandje filmt.
Enkel door de camera praktisch tegen de microfoon te houden is het zacht te horen wanneer ik bij het afspelen het volume op maximaal zet.
Zie hier het filmpje: https://we.tl/t-Mb2vWJ4NqL

Twee dagen geleden het filmpje opgestuurd en inmiddels antwoord:

-———————————
In fact, in the video we can't hear the noise you're talking about.

However, we tested it on our MASTER equipment, which is what we always use for repair references and quality adjustments, and there is indeed a noise when switching off, a short sound. This sound seems to increase when the C-AF Sensitivity is set to +2 - is this your case? (AF MENU - tab 3)
When switching on, there is also a slight noise, but different, with C-AF Sensitivity at +2 only.

If this is the case, you don't need to send it in for repair, as these are normal noises.
However, if you think they're loud, we advise you to send it in. Or if you don't send it in now and notice that the noises are getting louder, you can send it in for us to analyse. However, in the latter case, we advise you to send it back within 6 months, because if it's related to a problem from the previous repair, it will be covered by the warranty.

-———————————

Fijn te horen dat ze dingen aan hun kant daadwerkelijk testen en dat ik de camera kan opsturen voor reparatie onder garantie, maar ik wil simpelweg weten of het ruisen normaal is of niet.

Ik snap hun reactie ook niet.
Wel dat ze in een drukke kantooromgeving waar ze bij support waarschijnlijk in zitten het ruisen op het filmpje mogelijk niet goed kunnen horen maar niet waarom ze het uit- en aanzetten icm C-AF testen. :?

Heb juist bij ze aangegeven dat het ruisen er alleen is bij S-AF en niet bij C-AF.
En heb het nooit over aan- en uitzetten gehad als moment dat het geluid optreedt maar juist altijd aangegeven dat het optreedt bij de sluiterknop half indrukken waarbij er dus gefocust wordt en dat in condities met weinig licht of de lensdop erop.

Ga ze dat laten weten en wacht hun reactie weer af.
En ben ook benieuwd of mijn camera een ruis geluid maakt bij aan- en uitzetten wanneer deze op C-AF staat.
Ik gebruik die instelling eigenlijk altijd en enig geluid bij aan- en uitzetten is me nog nooit opgevallen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Wat trouwens ook nog gebeurde tijdens de pogingen om het ruisen op video vast te leggen wat dat ik op een gegeven moment de melding “Noise reduction in progress. Please stand by.” op het scherm kreeg met een count down:
OM-1 - noise reduction in progress

Dit was met een sluitertijd van 60 seconden en gedurende al die tijd was het harde ruisen te horen.
Heb deze melding nooit eerder gezien en heb daarna ook niet meer voor elkaar gekregen dat deze melding nog een keer kwam.

Was met de settings op de camera die ook in de video te zien zijn.
Daarbij lukte me het ook niet om een foto te maken, alsof de camera het nemen van de foto blokkeerde omdat hij nog niet scherp kon stellen.

Staat me bij dat dat ergens een instelling is met AF, iets met shutter priority vs AF priority.

Heb deze foto ook naar OM System gestuurd samen met het filmpje maar daar zijn ze helemaal niet op in gegaan helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 30-10-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperSteen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-08 10:28
Goedemorgen,

Ik ben zelf vrij recent eigenaar geworden van de OM1 mark ii. Het eerste wat me inderdaad opviel was een soort brommend/zoemend geluid alsof de camera opzoek was naar een goede radio frequentie. Veel verschillende topics gelezen van olympus en canon en fuji waarbij mensen dit “probleem” ook ervaren. Mijn aanname is inderdaad dat het te maken heeft met het feit dat er in de camera van alles gebeurd om de sensor op zijn plaats te houden. Echter heb ik dit bij mijn vorige sony en fuji camera nooit gehoord. Wel moet ik erbij vermelden dat ik om 22:30 savonds in een muisstille kamer instellingen aan het veranderen was.

Ik ben benieuwd of je op de een of andere manier het geluid hebt kunnen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
JasperSteen schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:50:
Goedemorgen,

Ik ben zelf vrij recent eigenaar geworden van de OM1 mark ii.
Mooie camera!
Gebruik gemaakt van de aanbieding van OM System toevallig?

Waren goede aanbiedingen maar te kleine stap van de OM-1 om het voor mij te rechtvaardigen, was er misschien wel voor gezwicht als die er waren toen ik op zoek was.
Het eerste wat me inderdaad opviel was een soort brommend/zoemend geluid alsof de camera opzoek was naar een goede radio frequentie. Veel verschillende topics gelezen van olympus en canon en fuji waarbij mensen dit “probleem” ook ervaren. Mijn aanname is inderdaad dat het te maken heeft met het feit dat er in de camera van alles gebeurd om de sensor op zijn plaats te houden. Echter heb ik dit bij mijn vorige sony en fuji camera nooit gehoord. Wel moet ik erbij vermelden dat ik om 22:30 savonds in een muisstille kamer instellingen aan het veranderen was.
[...]
Ik ben benieuwd of je op de een of andere manier het geluid hebt kunnen verminderen.
Ik denk zelf dat er weinig aan te doen is en de camera het hardere ruisen blijft doen bij bepaalde instellingen, en dat het afhankelijk is van welke scherpsteltechniek en beeldstabilisatie er daarbij gebruikt wordt.

Las op internet ook verhalen van mensen die er zelfs last van hebben bij het opnemen van filmpjes en dan is het echt wel te hard natuurlijk.
Het ruisen is er dus altijd en in bepaalde situaties harder maar dat de toename in dat volume bepaalt of het nog acceptabel is of niet. Wat die grenswaarden zijn en wanneer het als een defect wordt gezien dat gerepareerd wordt onder garantie heb ik geen idee van.

Zou hiervoor contact opnemen met de support van OM System: camera.support@om-digitalsolutions.com
Hopelijk kunnen ze daar wat duidelijkheid geven. Hoewel de interactie met hun tot nu toe nog niet veel hoop geeft aangezien ze nog niet lijken te snappen om welk geluid het gaat terwijl ik het toch heel duidelijk heb uitgelegd.

Als je de camera niet direct bij OM System hebt gekocht zou ik zeker teruggaan naar de winkel waar je de camera gekocht heb. Leg het bij hun neer en mogelijk hebben ze daar nog een andere OM-1 Mark II liggen om eens mee te vergelijken.
Als ze allebei hetzelfde volume hebben is de kans al veel groter dat het geen defect is.

Weet ook niet of de Mark II meer ruist dan zijn voorganger.
Mocht je langs willen komen om het te vergelijken met mijn OM-1 stuur maar een dm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:35:
Ik bleek weken geleden al een reactie van support van OM System te hebben gekregen maar die had ik over het hoofd gezien en was in mijn mailbox weggezakt. :X

Ze vroegen daarin een filmpje te maken van het geluid en dit via WeTransfer naar hun op te sturen.
Dat bleek nog niet zo eenvoudig want hoewel het voor mij oren echt heel goed hoorbaar is bleek de microfoon van mijn mobiel niet zo gevoelig te zijn en het ruisen daarop niet hoorbaar te zijn als je van een afstandje filmt.
Enkel door de camera praktisch tegen de microfoon te houden is het zacht te horen wanneer ik bij het afspelen het volume op maximaal zet.
Zie hier het filmpje: https://we.tl/t-Mb2vWJ4NqL

Twee dagen geleden het filmpje opgestuurd en inmiddels antwoord:

-———————————
In fact, in the video we can't hear the noise you're talking about.

However, we tested it on our MASTER equipment, which is what we always use for repair references and quality adjustments, and there is indeed a noise when switching off, a short sound. This sound seems to increase when the C-AF Sensitivity is set to +2 - is this your case? (AF MENU - tab 3)
When switching on, there is also a slight noise, but different, with C-AF Sensitivity at +2 only.

If this is the case, you don't need to send it in for repair, as these are normal noises.
However, if you think they're loud, we advise you to send it in. Or if you don't send it in now and notice that the noises are getting louder, you can send it in for us to analyse. However, in the latter case, we advise you to send it back within 6 months, because if it's related to a problem from the previous repair, it will be covered by the warranty.

-———————————

Fijn te horen dat ze dingen aan hun kant daadwerkelijk testen en dat ik de camera kan opsturen voor reparatie onder garantie, maar ik wil simpelweg weten of het ruisen normaal is of niet.

Ik snap hun reactie ook niet.
Wel dat ze in een drukke kantooromgeving waar ze bij support waarschijnlijk in zitten het ruisen op het filmpje mogelijk niet goed kunnen horen maar niet waarom ze het uit- en aanzetten icm C-AF testen. :?

Heb juist bij ze aangegeven dat het ruisen er alleen is bij S-AF en niet bij C-AF.
En heb het nooit over aan- en uitzetten gehad als moment dat het geluid optreedt maar juist altijd aangegeven dat het optreedt bij de sluiterknop half indrukken waarbij er dus gefocust wordt en dat in condities met weinig licht of de lensdop erop.

Ga ze dat laten weten en wacht hun reactie weer af.
En ben ook benieuwd of mijn camera een ruis geluid maakt bij aan- en uitzetten wanneer deze op C-AF staat.
Ik gebruik die instelling eigenlijk altijd en enig geluid bij aan- en uitzetten is me nog nooit opgevallen eigenlijk.
Nou de reactie van OM support is op zijn minst teleurstellend te noemen:
-———————————
”I will send you a label so that you can send us your equipment again so that our technicians can check the noise you are referring to.
We are sorry to have to be without your equipment again so we can ensure what noise you are talking about.”

-———————————

Voel er echt helemaal niets voor om mijn camera weer terug te sturen, naast dat die dan weer een paar weken weg is zit je ook met het risico van kwijt raken of beschadigen in de post want het gaat wel om een trip op en neer naar Portugal.

En waarom?
Alleen omdat ze bij support niet snappen wat ik ze al meermaals heb proberen uit te leggen. Maar hoe gaat het hun helpen dat ze mijn camera dan in handen hebben ipv hun MASTER equipment aangezien ze duidelijk niet snappen wat ze moeten testen.

En dan dus blijkbaar zelf maar wat gaan testjes verzinnen. :?
Lijkt haast alsof ze het niet willen begrijpen

Had dit namelijk in mijn e-mail gezet als reactie op hun testjes met geluiden bij aan- en uitzetten en dat het me daar dus niet om ging:
-———————————
” There is indeed a kind of “kloink” sound when turning the camera off and on when the sensitivity is set to +2 but these are not the sounds I mean and contacted support about.

The sounds I am worried about are a white noise ‘static’ sound, like when an old analog TV has no reception or a bit like putting a seashell on your ear.
These sound are always there when the camera is on but very faint and only noticeable when I put my ear directly on the camera in a quiet room.
In certain situation these sounds become much louder and are clearly audible in a quiet room from quite a distance. And like I explained before are happening with the camera set to S-AF and when you try to focus by half pressing the shutter button in low light conditions or with the lens cap on.

I hope you can reproduce these on your MASTER equipment with the settings I showed you before.”

-———————————

Lijkt me toch duidelijk genoeg uitgelegd.

Ik ga ze nu aangeven dat ik graag hoor waarom ze per se mijn camera nodig hebben en ze niet gewoon hetzelfde op hun MASTER camera kunnen testen.
Als ik internet lees heeft zo’n beetje elke Olympus camera deze ruis, wat @koboy ook al eerder aangaf “Dit deed mijn E-510, mijn em-1 en epl-7 doen het, en ook de em-20iii van mijn dochter doet het.”, en ook de OM-1 Mark II ruist continue zoals @JasperSteen ervaart.
Dan moet hun MASTER OM-1 het dus ook wel hebben.

Ben benieuwd waar ze nu mee terugkomen maar mijn verwachtingen zijn niet al te hoog gespannen, ben vooral benieuwd of er een mogelijkheid is om mijn vraag voorbij de 1e lijns support te krijgen waar ik nu in vast lijk te zitten. :|

Edit:
Zie net dat op de bijgevoegde reparatieverzoek formulieren die ik moet gebruiken om de camera terug te kunnen als terugstuur reden staat: “Operationele problemen - Functioneert helemaal niet”
Maar dat is helemaal niet het geval, de camera doet het prima. Kan ik straks nog gaan betalen voor het onderzoek als er niets mis mee blijkt te zijn. :X
Iets dat ik eigenlijk wel denk inmiddels.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 05-11-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Je lijkt wat overweldigd te zijn door je camera. Als je al van de melding over de noise reduction niet kan plaatsen vraag ik me af of je wellicht de manual niet doorzocht hebt.

Zeker na een lange sluitertijd zal menig camera ruis gaan compenseren. En dan kan je inderdaad geen foto's meer nemen totdat dat klaar is.

Kan je zeker bij jouw camera uit zetten.

Als je telefoon het geluid niet oppikt vraag ik me af of een servicetechnicus dit gaat onderkennen als een afwijking.

Wellicht heb je een bovengemiddeld gehoor. Heb je andere fotografen wel eens gevraagd of ze iets opvalt als je ze je camera even geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Barrycade schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:20:
Je lijkt wat overweldigd te zijn door je camera.
Geen idee wat ik met die opmerking moet maar het ding heeft inderdaad veel instellingen en opties.
Als je al van de melding over de noise reduction niet kan plaatsen vraag ik me af of je wellicht de manual niet doorzocht hebt.
Heb die complete handleiding niet van voor naar achteren doorgelezen. Is ook nogal een dik boekwerk. ;)
Zeker na een lange sluitertijd zal menig camera ruis gaan compenseren. En dan kan je inderdaad geen foto's meer nemen totdat dat klaar is.
Was een melding die getoond werd gedurende de sluitertijd en niet daarna aanzien het ook precies overeenkwam met de vooraf getoonde sluitertijd.
En met de opmerking dat het me niet lukte een foto te nemen bedoel ik niet dat het kwam door bovenstaande, weet ook wel dat je niet nog een foto kan nemen als de huidige foto nog belicht/geprocessed wordt.

Wat ik ermee bedoel is dat het met die instellingen en de lensdop erop niet lukte een ‘zwarte’ foto te maken, wat voorheen zonder problemen ging.
Vandaar mijn verwijzing naar priority modes, denk dat die instelling na de reparatie is aangepast.
Is verder ook geen punt, gaat me in dit geval om het ruis geluid en niet om hoe die instellingen nu staan of dat er wel of niet een melding wordt weergegeven.
Kan je zeker bij jouw camera uit zetten.

Als je telefoon het geluid niet oppikt vraag ik me af of een servicetechnicus dit gaat onderkennen als een afwijking.
De telefoon pikte het wel op nadat ik die er praktisch tegenaan had gehouden. Heb je het filmpje wel geluisterd?

Snap ook dat een technicus op basis hiervan niet kan afleiden of het een normaal of een te hard ruis geluid is maar in dat stadium zit ik nog niet eens met support. Ze lijken uberhaupt niet te snappen wat ik bedoel met het ruis geluid wat ik erg vreemd vind omdat elke Olympus/OM systeem camera het lijkt te hebben en zij weten van niets. :?
Wellicht heb je een bovengemiddeld gehoor. Heb je andere fotografen wel eens gevraagd of ze iets opvalt als je ze je camera even geeft?
Toevallig wel, ben bij koboy geweest en zijn EM1 en mijn OM-1 maken vergelijkbare ruis geluiden hoewel het niet stil genoeg was toen om echt significante verschillen in volume van de ruis te kunnen bepalen. Zou ook weinig nut hebben aangezien het verschillende modellen zijn dus dat zou enig verschil ook kunnen verklaren en hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn.
Want dat is eigenlijk het enige wat ik nog wil weten, is de ruis van mijn OM-1 nu zodanig hard dat het op een (toekomstig) probleem zou kunnen wijzen.
Denk eigenlijk van niet als ik bijv van mensen op internet lees dat ze het geluid zelfs horen op video opnamen, wat bij mij niet het geval is, maar een bevestiging/geruststelling vanuit OM zelf zou wel prettig zijn.

Het is alleen zo frustrerend dat ze er daar gewoon nooit van gehoord lijken te hebben wat ik echt onvoorstelbaar vind.
Pagina: 1