Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik blijf me verbazen over hoe die algemene markt zo massaal over lijkt te gaan op FF. Dat zijn toch niet je average vakantiekiekje-camera's en al helemaal niet de lenzen.
De camera hoeft naar mijn idee niet zo te concurreren, de lenzen doen dat ik formaat en prijs. Als je echter je besluit neemt om basis van de camera, komt mft niet goed voor de dag nee.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:40

amphora

Websites & Fotografie

DirtyBird schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:39:
Ik blijf me verbazen over hoe die algemene markt zo massaal over lijkt te gaan op FF. Dat zijn toch niet je average vakantiekiekje-camera's en al helemaal niet de lenzen.
De camera hoeft naar mijn idee niet zo te concurreren, de lenzen doen dat ik formaat en prijs. Als je echter je besluit neemt om basis van de camera, komt mft niet goed voor de dag nee.
De OM-1 of E-M1 zijn ook niet bedoeld voor average vakantiekiekjes maar voor (semi) professioneel gebruik. En die doelgroep kijkt wel degelijk naar fullframe.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 12:37
sys64738 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:17:
Tja. Leuk speelgoed maar inderdaad niet waar we op gehoopt hadden. Nog steeds 20MP, dit keer dan wel gestacked. Alles weer een tandje sneller en beter maar niks schokkends.

Dingen zoals handheld 50MP highres mode zijn inderukwekkend maar tegelijkertijd ook maar beperkt bruikbaar natuurlijk. Net als 120 FPS full raw (met een buffer van 96 shots). Je moet wel hele snelle actie willen schieten (en erg goed kunnen timen) om hier voordeel uit te halen.

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk weer een onverwoestbare en zeer fijne travel camera. En dat is ook waar OM Systems in haar intro-video enorm de nadruk op legt. Ze proberen een heel specifiek deel van de markt (nog verder) naar zich toe te trekken en das wel een verstandige keuze, lijkt me.

Oh en die vogeltjes @DirtyBird ? Dat hebben ze in veel van hun video's. Blijkbaar zijn Canadese vogels een stuk minder schuw of zo.
Och, of het wereldschokkend is kunnen we volgens mij niet zeggen. AF heeft iig qua specs al een aardige upgrade gekregen, maar wat dit in de praktijk voor effect heeft weten we nog niet. Ik verwacht wel een flinke verbetering hier in performance, maar we gaan het zien.

20MP is voor mij iig prima. Noodzaak voor croppen is denk ik ook wat minder, ivm FF. Mensen kopen juist MFT voor het extra bereik door de cropfactor, zodat ze niet hoeven te croppen.

Hand held Hi res ben ik echt heel benieuwd naar. Ik heb alleen Tripod Hi Res 80mp en ik vind het fantastisch, al is het niet voor alles bruikbaar inderdaad. Maar voor m'n cityscapes vond ik het iig geweldig. En sinds die camera is het ook qua kwaliteit een stuk verbeterd, dus ik zie zeker mogelijkheden voor handheld. Hoge resolutie wanneer je dit wilt / nodig acht, voor de rest heerlijk handzame 20mp bestanden waar ik prima mee uit de voeten kan.

Ik zie mezelf niet snel upgraden, gezien ik momenteel vrij weinig met fotografie doe, maar mocht ik weer de kriebel krijgen, zie ik me wel een keertje upgraden over x jaar :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 09:44

Cliffie

Trompetslet

zzzzz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:17:
Voor 2200 USD heb je wel gelijk de beste Olympus camera in handen; maar de vraag is inderdaad of het ambitieniveau hoog genoeg is om nieuwe markten aan te boren. Ik denk zelf dat men daar gewoon de plank mis slaat. De tracking, AF en low light performance lijken achter te blijven en het aantal MP is gewoon laag.
Dan blijf je naar mijn idee als Olympus in het 'weer en wind' segment en ga je niet de algemene markt aanspreken.
Het is ook een moeilijk prijssegment, helemaal waar. Ik heb wel een foto gezien met ISO 16000 en die was echt stukken beter dan tot nu toe met MFT.

Zijn het aantal megapixels nu zo belangrijk? Ik heb het idee dat het allemaal weinig uitmaakt. De meeste foto's komen online of worden afgedrukt in klein formaat. En ja, ik ben zelf ook wel iemand die regelmatig klaagt als ik na het croppen te weinig pixels overhou, maar dan moet ik gewoon meer zoom kopen ;)

Ik vraag me dus af waar Olympus wel mee had moeten komen? Ik las ergens over een 26Mp-sensor, maar goed, dan hoor ik de klachten ook al wel over dat het maar een kleine verbetering is.

Ik vraag me serieus af wat voor beter spul je koopt voor 2200 euro?

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Cliffie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:48:
[...]
Ik vraag me serieus af wat voor beter spul je koopt voor 2200 euro?
Voor 2200 euro zou ik een 'grote-mensen-camera' kopen met een grotere sensor ;)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

zzzzz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Ik weet niet of je een grapje maakt, maar dit zullen veel mensen denken ja.
Dat je vervolgens ook 2x zoveel betaalt en 3x zoveel gewicht meezeult voor een 70-200mm f2.8 is dan een zorg voor later.
Laat staan wanneer je een 400mm f2.8 wilt en deze factoren 5 en 2 resp. zijn.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

zzzzz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Dit bedoel ik dus te zeggen: waar Olympus ook mee komt, het is niet goed genoeg.

Op DPReview ook: ja, maar de Nikon Z9 is veel en veel beter. Kost wel meer, maar dan heb je ook wat. Ja duh! Ruim dubbele prijs, dan mag het ook wel beter zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben vooral heel blij dat OMDS aan de weg timmert. Ik ben nog lang niet toe aan een vervanging voor mn G9, maar het is fijn om te weten dat ik op den duur een stap omhoog kan maken zodra ik daar wel aan toe ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34
DirtyBird schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Dat je vervolgens ook 2x zoveel betaalt en 3x zoveel gewicht meezeult voor een 70-200mm f2.8 is dan een zorg voor later.
Dat 2 keer zoveel betalen vind ik wel meevallen eerlijk gezegd. De Tamron 28-75 kan zich prima meten met een 12-35 / 12-40 Pro voor dezelfde prijs. Zeker, die laatste kun je ook gebruiken als hamer, ter zelfverdediging en nog heel wat andere zaken. Maar die Tamron is ook weather sealed en voor de meeste mensen meer dan sterk genoeg. En iets vergelijkbaars aan een FF 400 F2.8 is er simpelweg niet in MFT land.

Olympus vist op dit prijsniveau in een hele kleine vijver. De echte travel-pro/fanatiekeling. En ja het is geweldig spul maar het moet wel echt al je boxes aftikken om de prijs te kunnen verantwoorden.

Ik hoop van harte dat dit voor genoeg mensen geldt want ik zie OMS ook heel graag slagen en het MFT platform nog lang mee gaan.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

sys64738 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:04:
[...]

Dat 2 keer zoveel betalen vind ik wel meevallen eerlijk gezegd. De Tamron 28-75 kan zich prima meten met een 12-35 / 12-40 Pro voor dezelfde prijs. Zeker, die laatste kun je ook gebruiken als hamer, ter zelfverdediging en nog heel wat andere zaken. Maar die Tamron is ook weather sealed en voor de meeste mensen meer dan sterk genoeg. En iets vergelijkbaars aan een FF 400 F2.8 is er simpelweg niet in MFT land.

Olympus vist op dit prijsniveau in een hele kleine vijver. De echte travel-pro/fanatiekeling. En ja het is geweldig spul maar het moet wel echt al je boxes aftikken om de prijs te kunnen verantwoorden.

Ik hoop van harte dat dit voor genoeg mensen geldt want ik zie OMS ook heel graag slagen en het MFT platform nog lang mee gaan.
Volgens mij kun je inderdaad een klein aantal vergelijkbare third party objectieven vinden voor de diverse merken. Echter allemaal ongestabiliseerd.
De proprietary objectieven zijn 1900-2500 euro grofweg.

Elke keuze die je maakt is een compromis en mft is nooit bedoeld als goedkoop alternatief voor FF.

[ Voor 4% gewijzigd door DirtyBird op 15-02-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:04
Cliffie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:04:
[...]

Dit bedoel ik dus te zeggen: waar Olympus ook mee komt, het is niet goed genoeg.

Op DPReview ook: ja, maar de Nikon Z9 is veel en veel beter. Kost wel meer, maar dan heb je ook wat. Ja duh! Ruim dubbele prijs, dan mag het ook wel beter zijn lijkt me.
Op dpr zijn de reacties verrassend genoeg vrij positief. OM System heeft wat moois neergezet. Volgende week de GH6. MFT is volop in leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:51
DirtyBird schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Vandaar alleen grote mensen anders zak je door je rug... :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copykat
Ik verwacht dat de m43 sensor vanzelf mee gaat in die quadsensoren als ze in grote getalen gemaakt worden.
Voorop lopen is erg duur en MFT js nu niet de plek waar t geld over plint klotst.
Te kleine markt op dit moment.
Kiekjes schieters zijn toch mobiel verslaaft en de compact is alleen nog als 1" vlog camera verkocht denk ik.
Dus eerste camera voor mensen die los komt van een mobiel is een bridge, zoom kracht.
Dan de m43 ilc voor de compactere wensen.
Daar boven zit nice markt als leica rangefinder
Maar t overgrote deel die een mediamarkt inloopt en roept "ik wil een echte camera" krijgt een apsc of FF aldanniet mirrorless in zijn handen gedrukt niet een mft/m43.

Persoonlijk heb ik geïnvesteerd in m43 en ik blijf gewoon, als de markt dood valt doet mn camera t nog steeds. Het is geen adobe account die bij opzegging verschompeld in het niets. :9

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Mja, maar volgens mij ook onzin zoals 30mp sensor. Blijft dus alsnog spannend :-p

En zit er serieus een vent op? Dat lijkt me serieuze impact op de wheatersealing.

[ Voor 34% gewijzigd door DirtyBird op 17-02-2022 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
De laatste specs die gelekt zijn en toch wel redelijk overeen komen overal, liegen er niet om. 23 of 25MP stacked sensor, 4K120.

Laten we inderdaad eerst maar eens zien of dit echt allemaal waar is. Maar zelfs al is maar een deel van de gelekte specs correct, dan is dit toch wel iets vooruitstrevender dan de OM-1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
sys64738 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:56:
Maar zelfs al is maar een deel van de gelekte specs correct, dan is dit toch wel iets vooruitstrevender dan de OM-1.
Panasonic heeft denk ik ook iets meer R&D budget en kan voortborduren op de positieve ervaringen met de S1/S1R/S5 en de opgedane ervaringen vanuit de L-mount alliance. Dat zijn toch allemaal punten waar je uiteindelijk je voordeel mee kan doen als bedrijf.
Dat werkt allemaal net even wat meer mee als het zware weer waar Olympus in zit/zat.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Ik denk dat OM System zich meer richt op fotografen. Dat deed Olympus ook. Of dat de juiste strategie is, weet ik niet. Persoonlijk vind ik het wel prettig, ik gebruik nooit video en voel me meer thuis bij de camera’s van Olympus/OM System dan bij die van Panasonic.

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

sys64738 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:56:
De laatste specs die gelekt zijn en toch wel redelijk overeen komen overal, liegen er niet om. 23 of 25MP stacked sensor, 4K120.

Laten we inderdaad eerst maar eens zien of dit echt allemaal waar is. Maar zelfs al is maar een deel van de gelekte specs correct, dan is dit toch wel iets vooruitstrevender dan de OM-1.
Noem dan eens de zaken die vooruitstrevender zijn? Leuk 25MP, maar hoe is dan de low-light performance?
Leuk die 4K120, maar ik vind video totaal niet interresant.

Hoe zit het met de extra's die Olympus biedt, heeft Panasonic dat ook? (ingebouwd ND-filter, highres mode, Procap). Ook is de camera een stuk zwaarder, 300 gram.

Ik denk dat er bottomline niet zoveel verschil is, de Panasonic is ook niet de WOW-camera.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Cliffie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:51:
[...]

Noem dan eens de zaken die vooruitstrevender zijn? Leuk 25MP, maar hoe is dan de low-light performance?
Leuk die 4K120, maar ik vind video totaal niet interresant.

Hoe zit het met de extra's die Olympus biedt, heeft Panasonic dat ook? (ingebouwd ND-filter, highres mode, Procap). Ook is de camera een stuk zwaarder, 300 gram.

Ik denk dat er bottomline niet zoveel verschil is, de Panasonic is ook niet de WOW-camera.
De G9 heeft ook hi-res en procapture, dus ik zou denken van wel. Helemaal als pana daadwerkelijk 1 model voor beide doelgroepen wil aanbieden.
En opzich is panasonic niet onbekend met ingebouwde nd filters aangezien deze al in hun highend bridge camera's zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DirtyBird schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:55:
[...]

De G9 heeft ook hi-res en procapture, dus ik zou denken van wel. Helemaal als pana daadwerkelijk 1 model voor beide doelgroepen wil aanbieden.
En opzich is panasonic niet onbekend met ingebouwde nd filters aangezien deze al in hun highend bridge camera's zitten.
Ik hoop dat er wel echt een opvolger komt van de G9.
Deze GH6 is zo'n 200 gram zwaarder. Om ongelimiteerd 4k 120fps mogelijk te maken is een ingebouwde ventilator en ventilatieopening nodig.
Een camera als de Canon R5 die ongeveer dubbel zo duur is houdt dit bijvoorbeeld maar 15 minuten vol.

Ik ben niet zo geïnteresseerd in video dus zou de O-M1 kiezen boven de GH6.
Maar een opvolger van de G9 kan misschien nog wel interessanter worden.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Ik besef me dat ik mogelijk een outlier ben in de doelgroep, maar de focus op video voor bv de GH6 betekent voor mij een gebrek aan aandacht mist op de delen die ik wel belangrijk vind, en denkelijk ook voor betaal. Ik heb letterlijk nog nooit videocapaciteit van een ILC gebruikt, en ben dat ook niet van plan. Het is het hoofdstuk van elke review wat ik skip. In de Pana range zou ik dus geinteresseerder zijn in een G9-II dan de GH6.

Ik moet zeggen dat ik al een tijdje platform envy heb. Ik heb regelmatig naar bv een A9 met 200-600 zitten kijken. Heb een keer met die combo geschoten, en die doet het op een aantal vlakken (veel) beter dan mijn G9 met 100-400. Met name de AF... maar ja, dat is best een overstap. Ik hield de A7IV dan ook nauwlettend in de gaten, maar die gaat het denk ik niet worden. Net te meh allemaal als je dan een switch wilt maken.

In die context is de OM-1 erg interessant, als die de verwachtingen in tests waar gaat maken. Blijft binnen het MFT systeem waar ik al de nodige lensen van heb, het is toch allemaal net wat lichter en kleiner. Enige wat ik nog steeds van OM en Pana graag zou willen zien is meer onderlinge compatibiliteit qua IBIS/OIS en dergelijke features. Zeg maar dat de lensmount *echt* een gedeelte standaard wordt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

ijdod schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:18:
Ik besef me dat ik mogelijk een outlier ben in de doelgroep, maar de focus op video voor bv de GH6 betekent voor mij een gebrek aan aandacht mist op de delen die ik wel belangrijk vind, en denkelijk ook voor betaal. Ik heb letterlijk nog nooit videocapaciteit van een ILC gebruikt, en ben dat ook niet van plan. Het is het hoofdstuk van elke review wat ik skip. In de Pana range zou ik dus geinteresseerder zijn in een G9-II dan de GH6.

Ik moet zeggen dat ik al een tijdje platform envy heb. Ik heb regelmatig naar bv een A9 met 200-600 zitten kijken. Heb een keer met die combo geschoten, en die doet het op een aantal vlakken (veel) beter dan mijn G9 met 100-400. Met name de AF... maar ja, dat is best een overstap. Ik hield de A7IV dan ook nauwlettend in de gaten, maar die gaat het denk ik niet worden. Net te meh allemaal als je dan een switch wilt maken.

In die context is de OM-1 erg interessant, als die de verwachtingen in tests waar gaat maken. Blijft binnen het MFT systeem waar ik al de nodige lensen van heb, het is toch allemaal net wat lichter en kleiner. Enige wat ik nog steeds van OM en Pana graag zou willen zien is meer onderlinge compatibiliteit qua IBIS/OIS en dergelijke features. Zeg maar dat de lensmount *echt* een gedeelte standaard wordt.
Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Vanuit consumentenperspectief zou dat inderdaad mooi zijn, maar het zijn gewoon concurrerende bedrijven die liever hun lens bij hun camera verkopen dan die van elkaar. En die concurrentie is verder goed voor de consument denk ik. Ze produceren veelal net niet dezelfde lens, waardoor er ongelooflijk veel keus is.

• ijdod
Het is me uiteraard duidelijk waarom ze dat doen; ik ben alleen van mening dat vendor lock-in eigenlijk altijd nadelig is voor de consument. Gezien de positie van MFT in de markt denk ik dat dit ook nadelig is voor de merken zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Maar het is geen lock-in. Je krijgt de keuze uit twee volledige lens ranges. Met name op de wide angle kun je prima toe met enkel ois of ibis.

• ijdod
De basis werkt idd, maar niet alles. Beide merken hebben wat eigen zaken die beter (of alleen maar) werken op de eigen body. Daarmee zijn ze het beleg van elkaars brood aan het eten, energie die ze beter in het aantrekken van nieuwe klanten kunnen steken. Het is weliswaar niet zo'n harde lock-in als andere merken hebben, maar het is wel degelijk een vorm van lockiin. Zoals je zelf al zegt: ze verkopen liever hun eigen lens. En dat is mijns inziens een gemiste kans.

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 17-02-2022 20:03 ]

• Tarquin
  • Laatst online: 03-10 10:10
Ik ben oprecht verbaasd dat de Panasonic een 25MP sensor heeft.
Voor zover ik weet zijn Olympus en Panasonic beide geen sensor-makers; ze betrekken hun sensors van Sony.
Dat betekent dat ze allebei los van elkaar een sensor bij Sony hebben laten ontwikkelen; de één een quad bayer stacked 20mp en de ander een iets traditionelere 25mp.

Moeten ze dan niet ook allebei de R&D van Sony ophoesten?

Ik dacht dat ze vaak dezelfde sensor gebruikten. Dat gezegd hebbend, had Olympus een 20MP met én eentje zonder Phase Detection, dus er is toch wel ruimte voor variatie. Maar ik nam dan altijd aan dat de 20MP van Panasonic dezelfde was als die Olympus gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
@ijdod
Ik zie het een beetje als volkswagen audi groep.
Als die onderhuids teveel op elkaar lijken dan verdwijnt er een merk vanzelf.
Ze zouden natuurlijk open software kunnen doen.
Dat je pana body of oly body gerelateerde software download voor een lens.
Dus de dual is2 software ook geschikt maken voor oly lenzen met ois.
En omgekeerd.
Daarmee breng je het wel bruikbaar maar met eigen hardware en specs.

De stronghold of m43 is goede scherpe lenzen licht maar robust. Weatherseald.
Goede lineup in consumer en pro line.
Dit camoufleert de sensors weakspot of ruis door kleiner oppervlakte met de apsc en ff.
Te samen met de robuste body's en uitgebreide featurepackage zijn ze toch interessant voor de mensen die er oog voor hebben en om de weakspot heen werken om gebruikt te kunnen maken van de strongholds.
Vergeet Fuji niet, die zitten er ook uniek in door hun x-trans.
Als Fuji, Olympus en Panasonic de zelfde sensor zouden kiezen eten ze elkaar op tot er 1 merk overblijft.

Als elke Skoda en Volkswagen en Audi het zelfde rijd met de zelfde motor en vergelijkbaar chassie waarom zou je dan 2x zoveel betalen voor de Audi?
Juist kannibalisme. Nu denk je iets te kiezen te hebben. Dat de onderliggende software in de kern gelijk is en dat veel onderdelen uit de zelfde fabriek komen met een andere naam er in gegoten is dan minder van belang. Publiek geheim voor de bühne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 14:00
Zoveel anders zal die sensor binnen de huidige generatie ook niet zijn. Je autoplatform is een correcte analogie. Maar misschien dat ARM een sprekend voorbeeld heeft. ARM levert een reference design met een bepaalde performance. Daarnaast levert ze ook het kader om aan de standaard te voldoen. Ook is een ARM core zelf modulair en kan cache, cores, graphics eventueel aangepast worden. Ook kan je met de licentie zelf aan de slag mits je je maar aan deze standaard houd.

Een sensor ook. Sony levert reference designs die kant en klaar zijn. Dat zijn de .pdf's die je leest. Olympus en Panasonic wijken (ook in hun modellen in het verleden) op sommige punten meer en minder af. Gezien zo'n sensor uit verschillende lagen bestaat is het natuurlijk voor Sony prima (tegen een leuke meerprijs) maatwerk te leveren. Mits het binnen haar standaard blijft. Sony kan je ook het intellectueel eigendom lenen dat je custom job bij eigen fab sensors print .. voor een leuke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
copykat schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 00:46:
@ijdod
Als elke Skoda en Volkswagen en Audi het zelfde rijd met de zelfde motor en vergelijkbaar chassie waarom zou je dan 2x zoveel betalen voor de Audi?
Juist kannibalisme. Nu denk je iets te kiezen te hebben. Dat de onderliggende software in de kern gelijk is en dat veel onderdelen uit de zelfde fabriek komen met een andere naam er in gegoten is dan minder van belang. Publiek geheim voor de bühne.
Ik denk eerlijk gezegd dat we het niet eens gaan worden; ik zie in deze context de VAG groep als precies het voorbeeld van wat ik bedoel. Want de verschillen tussen beiden zijn vaak kleiner dan je hier beschrijft. Veel onderdelen (o.a. motoren, versnellingsbakken) zijn (letterlijk!) hetzelfde. Het is vaak het uiterlijk en de afstelling (look & feel) wat verschilt, veel minder de techniek, zeker voor de gangbare modellen. En inderdaad, 2x betalen doen mensen voor de naam en de beleving. Nu is het verschil met camera's dat VAG daadwerkelijk 1 concern is, maar toch zien de juist heil in andere gezichten aan vergaand gestandaardiseerde componenten. Juist die keuze uit meer van (technisch) hetzelfde geeft ze potentie.

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 18-02-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Maar is dat niet precies wat pana en omds nu bieden dan? Een 20mm 1.7 v 17mm 1.8, een 40-150mm v 45-200mm, een 200mm 2.8 incl. Tc1.4 v 300mm 4.0...etc. veel keuze uit technisch hetzelfde. De verschillen zijn zo miniem dat je bijna concessieloos kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben sinds gisteren in het bezig van de Leica 200mm f2.8 (whoop!), maar ik heb daar een vraagje over.
Op mijn G9 zit de review knop links op de body. Om deze in te drukken moet ik de lens loslaten en hou ik de camera vast bij de grip*.
Kan de mft mount dit wel hebben (de lens weegt ca 1,2kg)? Ik richt de lens voor de zekerheid maar naar beneden, maar alsnog ben ik wel even benieuwd of ik me hier zorgen om moet maken, of wellicht een andere aanpak moet verzinnen. In een vlugge zoektocht op google zie ik vooral mensen die meerdere kilo's aan ff lenzen aan hun mount willen hangen, maar een getal van maximale support zie ik niet.

*Los van dat ik niet moet chimpen natuurlijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 17:28
Ik heb me om eenzelfde probleem druk gemaakt toen ik de Oly 100-400 (1120gr) besteld had. Kon niet echt uitsluitend bewijs vinden, maar de lens wordt tot nog toe zonder problemen door de mount gehouden.

Ik merk wel aan mezelf dat ik eerder de lens dan de body pak bij het verplaatsen, of de lens naar onder richt bij het bedienen van de camera met 1 hand. Niet zozeer vanwege de kracht op de mount, maar omdat het te zwaar is om horizontaal te houden met 1 hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
Ik ben dan wel geneigd de lens vast te houden. Danwel met de rechterhand die knop bedienen, danwel met de rechterhand de lens vastpakken.
Chimpen doe ik maar alleen met een doel - zijn de ogen open, moet ik nog iets doen aan de belichting?
De rest is fixen in post. Dat scheelt weer.

En mijn chimpknopje zit rechts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:06

franssie

Save the albatross

Iv00w schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:47:
Ik heb me om eenzelfde probleem druk gemaakt toen ik de Oly 100-400 (1120gr) besteld had. Kon niet echt uitsluitend bewijs vinden, maar de lens wordt tot nog toe zonder problemen door de mount gehouden.

Ik merk wel aan mezelf dat ik eerder de lens dan de body pak bij het verplaatsen, of de lens naar onder richt bij het bedienen van de camera met 1 hand. Niet zozeer vanwege de kracht op de mount, maar omdat het te zwaar is om horizontaal te houden met 1 hand.
Lijkt mij ook het juiste, je pakt alles rondom het zwaartepunt (stoel ga je ook niet aan een stoelpoot verplaatsen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motion2
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 22:38
Zijn er hier mensen die de nieuwe OM-1 besteld hebben?
Zelf heb ik er een in bestelling staan met een 12-40 lens, stap over van een EM-10 mark ii.
Kijk met name uit naar de verbeterde AF en C-AF, dat was mijn grootste frustratie punt van de EM-10.
Zat al een tijdje te kijken voor een EM-1, nu besloten om direct voor het laatste model te gaan. Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
@DirtyBird De mount van een G9 is compleet van metaal en goed verankerd aan de body. Ik verwacht echt niet dat dit problemen op gaat leveren me teen lens van 1,2 kilo (of zelfs meer). Maar better safe than sorry uiteraard.

@Motion2 Leuk! Dit is wel een behoorlijke stap vooruit. Niet alleen qua AF maar ook qua features, handeling (veel meer custom buttons), ergonomie en snelheid in het algemeen. Laat maar horen wat je er van vindt als je hem binnen hebt. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Motion2 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:55:
Zelf heb ik er een in bestelling staan met een 12-40 lens, stap over van een EM-10 mark ii.
Kijk met name uit naar de verbeterde AF en C-AF, dat was mijn grootste frustratie punt van de EM-10.
Zat al een tijdje te kijken voor een EM-1, nu besloten om direct voor het laatste model te gaan. Ben erg benieuwd!
Gaaf! Ik ben benieuwd hoe die bevalt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Laatst online: 16-09 08:28
Motion2 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:55:
Ik heb hem besteld bij CameraNu locatie Eindhoven. Ik ben nr. 1 in de wachtrij en de verwachting is dat ik hem de komende week heb.

Afgelopen vrijdag was er in de winkel een vertegenwoordiger van OM Systems om uitleg te geven over de camera en je kon met de camera spelen en dingen uitproberen. Mooi solide apparaat. Ik kom zelf van de E-M10 (eerste) en ik ben begonnen met vogelfotografie. De C-AF van de OM-1 gaat een groot verschil maken! Maar ja, als je van de eerste E-M10 komt, dan is zo'n beetje alles beter!

Geweldige viewfinder. Heel ruim beeld! Als je een bril op hebt, zoals ik, dan vallen de hoekpunten zelfs weg.

Diepere grip voor je hand. Absoluut fijn en de controls zitten ook lekker op het toestel.

Maar goed, ik had maar een half uurtje en heb heel wat vragen gesteld.

Ik zal tzt wel wat ervaringen delen hier. :)

Toevoeging:
Ik heb de 12-40 f/2.8 pro (versie 1). De OM-1 komt samen met de nieuwere versie, die de IP53 rating heeft, zoals de camera die ook heeft. Volgens de vertegenwoordiger is de oude lens net zo goed, alleen heeft die niet die officiële rating. Verder heeft de Pro II betere coatings, maar volgens de beste man is het verschil marginaal. De Pro I kan ook tot 50 beelden per seconden met C-AF.

Verder heb ik de 100-400 mm lens van Oly, Met deze lens haal je 25 beelden per seconde met C-AF. Niet alle MFT lenzen ondersteunen dus de 50 bps met C-AF! Houd daar rekening mee. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Molybdenum op 05-03-2022 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Molybdenum schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:30:
[...]

Ik heb hem besteld bij CameraNu locatie Eindhoven. Ik ben nr. 1 in de wachtrij en de verwachting is dat ik hem de komende week heb.

Afgelopen vrijdag was er in de winkel een vertegenwoordiger van OM Systems om uitleg te geven over de camera en je kon met de camera spelen en dingen uitproberen. Mooi solide apparaat. Ik kom zelf van de E-M10 (eerste) en ik ben begonnen met vogelfotografie. De C-AF van de OM-1 gaat een groot verschil maken! Maar ja, als je van de eerste E-M10 komt, dan is zo'n beetje alles beter!

Geweldige viewfinder. Heel ruim beeld! Als je een bril op hebt, zoals ik, dan vallen de hoekpunten zelfs weg.

Diepere grip voor je hand. Absoluut fijn en de controls zitten ook lekker op het toestel.

Toevoeging:
Ik heb de 12-40 f/2.8 pro (versie 1). De OM-1 komt samen met de nieuwere versie, die de IP53 rating heeft, zoals de camera die ook heeft. Volgens de vertegenwoordiger is de oude lens net zo goed, alleen heeft die niet die officiële rating. Verder heeft de Pro II betere coatings, maar volgens de beste man is het verschil marginaal. De Pro I kan ook tot 50 beelden per seconden met C-AF.

Verder heb ik de 100-400 mm lens van Oly, Met deze lens haal je 25 beelden per seconde met C-AF. Niet alle MFT lenzen ondersteunen dus de 50 bps met C-AF! Houd daar rekening mee. :)
Je hebt goed t adagium dat glas belangrijker is dan body nageleefd zo te lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motion2
Molybdenum schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:30:
[...]

Toevoeging:

Gaaf! Wanneer heb je hem besteld?
Mijn bestelling verwachten ze half tot eind maart, nog even wachten dus. Ik heb hem online besteld bij Cameranu om hem in de winkel af te halen.

Ben benieuwd hoe hij je bevalt! Zelf had ik nog geen Pro lens, stond ook al een tijdje op mijn lijst. Nu een mooie extra dat je 50 fps hebt met C-AF. Zelf heb ik een 14-150 kitlens en de 25mm en 45mm F1.8 lenzen, hierbij ga ik van 4 naar 25 FPS C-AF, wat een beste stap is!

Hoe bevalt de 100-400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Motion2 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Gaaf! Wanneer heb je hem besteld?

Hoe bevalt de 100-400?
Daags na de online introductie heb ik me meteen in de wachtrij laten plaatsen.

De 100-400 bevalt erg goed. Enige minpunt, zou ik zeggen, is dat de in-lens IS niet gesynched is met die van de camera, dan zou je nog een stop winnen. Op de E-M10 heb de IS op de lens standaard uit staan, want ik heb het gevoel dat hij de IS van de camera tegenwerkt. Maar de interne IS van de E-M10 (mk 1) is best goed, vind ik, dus verder geen issue.

Beelden zijn scherp, bokeh is mooi. En het bereik is natuurlijk fenomenaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Molybdenum schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:36:
[...]

De 100-400 bevalt erg goed. Enige minpunt, zou ik zeggen, is dat de in-lens IS niet gesynched is met die van de camera, dan zou je nog een stop winnen.
Het houdt een keer op met die IS natuurlijk. Ik zie soms foto's langskomen van 15 seconden uit de hand.
Op een gegeven moment heb je zoveel bewogen dat de sensor het niet meer kan corrigeren; of je tijd wordt zo lang dat de sensor-drift van de bewegingssensor een onscherpte introduceert. Of je onderwerp beweegt gewoon, dat kan ook nog.

Het is voor mij goed genoeg om niet over na te hoeven denken in donkere omstandigheden, en dan gaat het om situaties waarin je achteraf denkt '1/15e, dat kan toch eigenlijk niet?' - en dan is het toch scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
Tarquin schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:26:
[...]

Het houdt een keer op met die IS natuurlijk. Ik zie soms foto's langskomen van 15 seconden uit de hand.
Op een gegeven moment heb je zoveel bewogen dat de sensor het niet meer kan corrigeren; of je tijd wordt zo lang dat de sensor-drift van de bewegingssensor een onscherpte introduceert. Of je onderwerp beweegt gewoon, dat kan ook nog.

Het is voor mij goed genoeg om niet over na te hoeven denken in donkere omstandigheden, en dan gaat het om situaties waarin je achteraf denkt '1/15e, dat kan toch eigenlijk niet?' - en dan is het toch scherp.
Mee eens. Ik ga met tele voor vogels en die zijn te beweeglijk om met lange sluitertijden vast te leggen. Maar een IS die goed werkt is wel prettig voor als je bijvoorbeeld gaat filmen. Dat geeft meer rust.

Je wilt immers geen 90's MTV footage. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben even benieuwd naar jullie meningen over de volgende foto's. Ik heb recentelijk een (tweedehands) leica 200mm f/2.8 en ik twijfel een beetje over wat ik mag verwachten van de lens.

Onderstaande foto is een crop van de raw zoals die uit de camera komt. Nou is deze boomkruiper natuurlijk bijzonder klein, maar voor mijn gevoel is de scherpte toch ondermaats. Ik vind het alleen moeilijk te bepalen waar dat aan zou kunnen liggen. Misschien wil ik gewoon te kleine dieren van een te grote afstand vastleggen,- of is mijn techniek/instellingen mbt focus niet goed,- of is er iets mis met mijn camera. Dat laatste denk ik omdat ik enige tijd geleden ook een beetje underwhelmed was van een foto van een haas met de 35-100mm f/2.8, welliswaar ook weer van grote afstand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmbPIP7mdH40TelOXbEe0HIDjv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AL0yw6uVmOortWL2hM7HrD6S.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik op de camera (lumix G9) de animal detect, met een groot zoekveld, set 1 (allround), back button focus, dual IS, en de lens uiteraard wijd open. Sluitertijd is 1/2000. De fn knop op de lens gebruik ik als SCP zodat ik nog wat preciezer kan focussen op mijn doel met een PIP vergrotingsvenster en 1-area focus (minimale grootte).
Tevens heb ik in de crop een stukje CA behouden. In reviews lees ik dat dit praktisch niet voorkomend is met deze lens en dit vind ik toch fors. Welliswaar wederom bij een vrij extreme situatie.

Onderstaand nog een lage kwaliteitsversie van de hele foto om te laten zien hoe groot de vogel in het frame is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3HdO10fzIdXHoUzAnePMtXJ2eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDkBFzk9yoiKcXz4SCG06A7S.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot een vergelijkebare foto met mijn 100-300mm ii op 200mm helemaal open (f/4.9). Ik zie hier een duidelijk kwaliteitsverschil, maar minder groot dan ik zou verwachten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtWMTgjJ2x_WiHH9auD_wPWKtpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XhoX3ZB4Z09P8VB3pn3P2TxN.png?f=fotoalbum_large

In alle foto's stond de vogel in het midden van het frame.

Ik hoop vooral dat ik iets verkeerd doe met instellingen of techniek en ben benieuwd of jullie goeie tips hebben. Als ik gewoon iets onmogelijks verwacht dan kan ik daar ook wel mee leren leven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
@DirtyBird Ik zie toch wel duidelijk verschil tussen de twee lenzen hoor. Het snaveltje steekt beetje de 200mm inderdaad niet zo strak af bij de achtergrond maar de veren op zijn borstje en het mos boven zijn kopje tonen wel veel detail vind ik.

Los daarvan is zulke kleine vogels op dit soort afstanden inderdaad niet het beste recept voor prachtige platen. Ik zou eens een statisch onderwerp met lekker veel detail van dichterbij schieten en dan kijken hoe de lens zich gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Maar van dichtbij is de 100-300 ook scherp. Een telelens is juist voor zaken die ver weg zijn toch? :P
Misschien kan ik met een streeppatroon de resolving power vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als je echt het glaswerk wilt vergelijken moet je bewust een scenario bouwen wat je zelf in de hand hebt. Onderwerp wat echt niet kan bewegen, goed belicht is, een zeer heldere dag zonder luchtvervuiling of thermiek en uiteraard statief.
Je schiet nu een vogel (dat tuig zit nooit stil) langs een takje (lastig voor AF), in de schaduw, op een vergroting waar je immens moet croppen. Mijn ervaring is dat ik met zo'n scenario zelden tevreden ben over het eindresultaat.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@Gonadan ik wil juist wel realistische scenario's vergelijken, want dat zijn de situaties waarin ik die kwaliteit verwacht.
De foto's van de boomkruiper zijn niet exact hetzelfde, maar wel uit dezelfde situatie.
Ik kom nu ook weer terug van de chart-test, want dat gaat me helemaal niks opleveren.

Misschien ben ik gewoon overbezorgd omdat ik een groot bedrag heb uitgegeven. Ik ben ook niet helemaal ontevreden, ik zoek een beetje houvast bij de kwaliteit die ik zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
DirtyBird schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:58:
@Gonadan ik wil juist wel realistische scenario's vergelijken, want dat zijn de situaties waarin ik die kwaliteit verwacht.
De foto's van de boomkruiper zijn niet exact hetzelfde, maar wel uit dezelfde situatie.
Ik kom nu ook weer terug van de chart-test, want dat gaat me helemaal niks opleveren.

Misschien ben ik gewoon overbezorgd omdat ik een groot bedrag heb uitgegeven. Ik ben ook niet helemaal ontevreden, ik zoek een beetje houvast bij de kwaliteit die ik zie.
Daarom zou ik in een statische/gecontroleerde omgeving kijken of je lens scherp is een mooie platen af kan leveren.

Daarna zou ik eens kijken hoe je je workflow in het bos kan verbeteren. Want op zulke afstand vogeltjes schieten is zelfs met een 600mm F4 nog een uitdaging. Dichterbij en mooiere achtergrond doet wonderen. Beetje Duade Paton stijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
En de AF bliep. :+

Aim zoom frame, halfpress AF en click fuck onscherp want hij bewoog net.....
Silencemode verhoogt je keepers rate aanzienlijk.... 😁
Overigens is deze zonnige kou ideaal om telelenzen te testen.
Weinig vervuiling en weinig warmte distortie met trillende lucht.

[ Voor 29% gewijzigd door copykat op 09-03-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DirtyBird schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:58:

Dat gaat je zeker wat opleveren, je kunt namelijk uitsluiten of de lens gewoon echt niet zo scherp is als je verwacht. Zo heb ik toen ik mijn 100-400 voor het eerst kocht hem met statische opstelling een hele dag met dock en MFA goed lopen afstellen, zodat hij op alle afstanden in ieder geval goed focust.
Wanneer dan in de praktijk, waar het inderdaad uiteindelijk om draait, dan alsnog tegen valt dan weet ik in ieder geval zeker dat het aan mij ligt. Als je zoveel geld uitgeeft wil je gewoon zeker weten dat het apparaat in ieder geval in orde is.

Wat de foto's betreft, ik vind ze absoluut niet vergelijkbaar qua situatie en het helemaal niet vreemd dat je daar verschillen ziet. Een goed belicht onderwerp doet zo veel voor detail en focus. (doet jouw camera contrast detectie want dat is mogelijk nóg lastiger in de schaduw)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeorne
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 16:03
Ik denk dat voor foto 1 (boomkruiper in de schaduw, grote afstand) je vooral je verwachtingen moet bijstellen. Dit is gewoon een moeilijke situatie. Ik ben wel benieuwd wat die lens zou laten zien als het onderwerp op dezelfde afstand in de zon had gezeten (zoals bij foto 2 die met een andere lens genomen is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Ik zie inderdaad op zich met de scherpte van de lens niets mis. Voor een vogel in de verte is FF eq 400/5.6 gewoon niet echt wenselijk. Dan moet je het inderdaad meer bij een 600/4+1.4TC of 600/4 en dan flink croppen zijn; het topsegment.
Wat Gijs zegt klopt; de vogel zelf vinden en de trekker overhalen is maar 1 onderdeel. De enscenering van de foto en het beestje op de plek krijgen waar jij een foto van wil maken, dat is een heel andere opgave.
De kanalen van Duade Paton en Jan Wegener geven daar goede praktische tips voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
Wat me met de 100-300mmii opviel was dat ergens rond 250mm er een vorm van blurvignetting ontstond, centresharpnes was dan nog ok maar zijkanten en hoeken begonnen slechter te worden. Vol 300mm is nogsteeds best netjes maar je moet croppen om de buitenranden weg te snijden voor het goede.

Vooral in wijdopen zichtbaar. Eigenlijk is f7.1 de minimale f number liefst f8 en als je meer DoF moet f9
(denk zelfs dat f11 beter is dan f5.6.)
F5.6 of f6.3 lever je wel wat in. Vermoedelijk een combinatie van optical distortion en DoF die roet in het eten gooit. Niet telelenzen zijn eigenlijk bij m43 wide open nogsteeds goed scherp.
En mn 35-100mm f2.8 is ook volledige range scherp. Interne zoom. De andere telelenzen zijn extending tube's.
Kan me zo voorstellen dat de 100-400mm ook zo'n extreem bereik heeft dat je bij de laatste 10% wat optische problemen krijgt.
Afstoppen tot f8 en hogere iso waarde en vertrouwen op DxO's Deepprime... 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb vanmiddag een vrij simpele test gedaan met een geprinte chart (100%) in de tuin op een afstand van ca 13 meter.
Allemaal natuurlijk niet hoe je het echt hoort te doen, maar aangezien de omstandigheden gelijk zijn voor beide lenzen is een vergelijk wel enigszins te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOCJWtfkTuzjifCJh_D5DuzPAu0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CcwzA17pGr0thIwlemwFKtBv.png?f=user_large

Ik zie een duidelijk verschil. De Leica (rechts) is contrastrijker en stukken scherper. Ik vind wel de CA een beetje een tegenvaller, maar dat is gelukkig een van de makkelijkste zaken om in post te verhelpen.

Voor de geïnteresseerden;
In mijn fotoalbum staan in de public map nog 4 volledige afbeeldingen van beide lenzen op 200 (per ongeluk 205 voor de 100-300mm) en 280mm waarbij voor de leica de TC14 is gebruikt. In alle gevallen wijd open genomen. In de toelichting bij de foto zie je welke welke is.
Ik zet ze niet in dit topic omdat ik al genoeg grote afbeeldingen heb geplaatst en ze waarschijnlijk binnenkort weer verwijder (vanwege de opslagruimte) en het is irritant als de afbeeldingen niet geladen worden in het topic (vind ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p_chris
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-12-2024
Molybdenum schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:36:
[...]
De 100-400 bevalt erg goed. Enige minpunt, zou ik zeggen, is dat de in-lens IS niet gesynched is met die van de camera, dan zou je nog een stop winnen. Op de E-M10 heb de IS op de lens standaard uit staan, want ik heb het gevoel dat hij de IS van de camera tegenwerkt. Maar de interne IS van de E-M10 (mk 1) is best goed, vind ik, dus verder geen issue.
[...]
Is de firmware van de E-M10 up-to-date? De huidige versie is 1.4.
Bij versie 1.3 werd compatibiliteit met "Olympus-lens met ingebouwde IS" toegevoegd. Als ik het goed begrijp, wordt dan tegen trillingen in bepaalde richtingen de lens-IS gebruikt en tegen rolbewegingen de camera-IS.

Zie:
- https://www.olympus.be/si...oads/e_m10_downloads.html
- https://cs.olympus-imagin...ownload/software/firm/e1/

Bij de release van de 100-400 kregen camera's die wel Sync IS ondersteunen een update met gelijkaardige beschrijving. (De 100-400 heeft wel lens-IS maar ondersteunt geen Sync IS.)

Indien de E-M10 firmware 1.2 of ouder heeft, lijkt het me interessant opnieuw te proberen met een recentere versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
De MC-20 2x teleconverter is in de aanbieding. Nu 300 euro wat op zich scherpe prijs is maar is zit sterk in dubio. De extra reikwijdte is heerlijk natuurlijk maar ik lees/zie heel tegenstrijdige reviews als het aankomt op de scherpte. Sommigen zeggen dat de hit wel meevalt maar anderen spreken van een behoorlijke aachteruitgang? Ik zou hem gebruiken icm mijn 40-150m 2.8 pro.

Iemand ervaringen met de MC-20? Zo ja: kopen of lekker links laten liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Molybdenum
p_chris schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Is de firmware van de E-M10 up-to-date? De huidige versie is 1.4.
Bij versie 1.3 werd compatibiliteit met "Olympus-lens met ingebouwde IS" toegevoegd. Als ik het goed begrijp, wordt dan tegen trillingen in bepaalde richtingen de lens-IS gebruikt en tegen rolbewegingen de camera-IS.

Zie:
- https://www.olympus.be/si...oads/e_m10_downloads.html
- https://cs.olympus-imagin...ownload/software/firm/e1/

Bij de release van de 100-400 kregen camera's die wel Sync IS ondersteunen een update met gelijkaardige beschrijving. (De 100-400 heeft wel lens-IS maar ondersteunt geen Sync IS.)

Indien de E-M10 firmware 1.2 of ouder heeft, lijkt het me interessant opnieuw te proberen met een recentere versie.
Dank je!
Mijn E-M10 heeft nog de eerste firmware.

Ik ga die niet meer updaten, want ik heb sinds donderdag de OM-1. Wat een machtig apparaat is het!

Ik heb alleen nog niet echt er mee op pad gekund: werk, alleenstaande ouder. Volgend weekend heb ik tijd om er opuit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:06

franssie

Save the albatross

Wel een goede wake up- morgen eens kijken welke camera's op welke firmware draaien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motion2
Molybdenum schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Dank je!
Mijn E-M10 heeft nog de eerste firmware.

Ik ga die niet meer updaten, want ik heb sinds donderdag de OM-1. Wat een machtig apparaat is het!

Ik heb alleen nog niet echt er mee op pad gekund: werk, alleenstaande ouder. Volgend weekend heb ik tijd om er opuit te gaan.
Kijk! Jij hebt hem dus binnen :o Mijn OM-1 staat nog in back order bij CameraNu, ze weten nog niet wanneer ze hem kunnen leveren. Moet nog even geduld hebben :X

Update:
Kreeg vanmiddag een email dat mijn bestelling klaar lag! Heb hem einde middag opgehaald en hij ligt nu aan de lader, morgen maar is uit testen!
Bij de winkel gaven ze aan dat er een flinke wachtrij was voor deze camera, dat hadden ze met Olympus nog niet eerder meegemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Motion2 op 14-03-2022 19:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Molybdenum
Nou, vandaag even lekker een paar uurtjes bezig geweest met vogeltjes schieten met de combi OM-1 + Olympus 100-400 mm f/5-6.3.

Die AF is echt geweldig. Alleen maar geschoten met C-AF/C-AF+TR met de vogelstand. Een paar keer een vogel in vlucht: meeste foto's scherp. Zelfs als alleen maar een staart (in dit geval van een pimpelmees) zichtbaar is, dan herkent de camera het als een vogel en stelt daar scherp op. Wat me ook opviel tijdens scherpstellen, is dat de camera lijkt te kunnen bepalen of hij naar je toe of de diepte in moet scherpstellen. Geen één keer lopen hunten met mijn lens.

De sluiter klinkt heerlijk! Mijn oude E-M10 (mk1) klinkt als een gietijzeren hek dat je dichtgooit, vergeleken met die van de OM-1.

Bediening is prima. Handige menu's. Eén minpuntje: om een menu terug te gaan, moet je op de 'Menu'-knop drukken en die zit links. Alle andere bedieningen (de wieltjes en de OK knop) van het menu zitten rechts. Dit betekent dat je een tweede hand nodig hebt om volledig door de menu's te navigeren.

Ik heb vanmiddag alles op ISO800 geschoten en in RAW in Lightroom Classic (laatste versie, dus ondersteunt de nieuwe RAW van OM-1) zie je wel duidelijk ruis. Wel een zeer fijne ruis die heel homogeen is. De JPEGs uit de camera zijn heel clean. Het toestel schijnt intern een goede noise engine te hebben.

Ik heb de RAWs ook geopend in OM Workspace en daar is de ruis ook minimaal, maar duidelijk met verlies van detail tov Lightroom Classic. Wat ik enigszins opvallend vind.

Topaz Denoise AI heeft geen moeite met deze ruis.

Voor de liefhebber een plaatje bijgevoegd met wat vergelijking van wat ik hierboven noem. Ik ben normaal geen pixel-peeper, en het eindresultaat is hartstikke naar mijn wens, dus ik hecht er verder niet veel waarde aan. Wel ga ik opletten als ik hoger in ISO wil. Binnenkort zal ik een zelfde vergelijking doen bij ISO1600 en ISO3200. Maar goed, gezien de sluitertijden, had ik vandaag prima met ISO400 aan de slag gekund.

Al met al erg happy so far! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcrnhlkeYKwv8TZ2cuBZ_QtPyNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efepJ0Xo48U1J3Kb5A1Imcd9.jpg?f=fotoalbum_large

Na volledig bewerken naar mijn smaak (zelfde foto als gebruikt voor de vergelijking):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ0Qhan1fVLViIp9mlTCyNSwXWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvdF2TA7esTKpUySogma63rt.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: De miniaturen hebben wat compressie. Klik op de foto's voor meer detail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Gaaf, en leuk dat je even verslag doet :)

En uiteraard de pimpelmees. Wat vervloek ik die vliegende matrix printers als ik aan het zoeken ben naar een leuke vogel om te fotograferen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
DirtyBird schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:18:
Gaaf, en leuk dat je even verslag doet :)

En uiteraard de pimpelmees. Wat vervloek ik die vliegende matrix printers als ik aan het zoeken ben naar een leuke vogel om te fotograferen :p
Haha, drukke baasjes zijn het. Vandaag had ik ook een grote gele kwikstaart (nog nooit live gezien) op de plaat, maar die zat redelijk ver weg. Ik zal nog wat in het verzamel vogels topic zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Laatst online: 13-07-2022
Nieuwe 9mm f1.7 prime van panasonic.
De eerste AF ultrawide prime.

https://www.panasonic.com...9mm-f-1-7-asph-h-x09.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
Beetje niche lens maar zeker lekker aanvulling op het gamma. Vooral interessant als je Astro of urban/interieur doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Het is me nog niet duidellijk wat ie gaat kosten. Ik zie $500 voorbij komen. Niet bepaald een catch naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:39

JTfoto

Work hard

DirtyBird schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:51:
Het is me nog niet duidellijk wat ie gaat kosten. Ik zie $500 voorbij komen. Niet bepaald een catch naar mijn idee.
Ik heb zelf iets meer betaald (in euro’s) voor de laowa 7.5mm f/2. Met de panaleica krijg je:
- AF
- EXIF data
- Iets snellere lens
- Ongeveer zelfde afmetingen en gewicht
- Weather sealing
- Van wat ik van reviews zag minder last van flaring en vignetting

Als ik de laowa niet al had gehad, dan is deze lens IMO zeer interessant. Nu moet ik wel zeggen dat AF niet helemaal een argument is, gezien je bij dergelijke brandpuntsafstanden een vrij groot gebied in focus hebt. Wat mij betreft een ultieme mft lens: licht, snel, compact, scherp en niet al te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Zal inderdaad vooral naar astrofotografen gaan, want als je die F/1.7 niet persé nodig hebt kan je net zo goed een zoom kopen. De Olympus 9-18mm is ook een heel compact en scherp lensje met 155g en 50x57mm, maar dan wel F/4-5.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
Deze lens 9mmf1.7 is ook semi - macro, vergroting van 0.25x (0.5x ff eq), zelfde als een PL 100-400 op 400. De laowa 7.5mm f2 heeft maar 0.11x.

Volgens mij van alle ultrawide's inclusief de uwa zooms, de beste vergroting. Effect bv object + landschap in 1 foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itSEij8-D3mkAqxYbJe-aBbqS-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L96mKBSHRxO6Y7h7QIVRwlft.jpg?f=fotoalbum_large

Prijs van ongeveer 450 euro valt me ook wel weer mee met de Leica branding. Panasonic kennende daalt dit wel. 130 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Vergroting van een lens is toch in cm van onderwerp : cm op sensor? Dat is toch niet afhankelijk van sensorgrootte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

In principe niet, maar in het uiteindelijke beeldresultaat zit wel verschil dus is het niet zo vreemd om dat mee te rekenen. Want een onderwerp wat dan x cm op een sensor is groter op de uiteindelijke foto als de sensor kleiner is.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een crop.

@Jackie Moon heb je die kikker vastgelijmd of zo? Dat hij zo blijft zitten. :D

[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 18-05-2022 21:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
@Gonadan Plaatje een keer gevonden op het web, en bewaard zodat ik weet welke uwa mft lens de beste 'vergroting' ook erbij heeft.

De winnaar in het plaatje is de olympus 8-25mm F4, deze heeft een vergroting op 8mm van 0.21x (de 12-100 niet meegerekend, landschap valt weg). Dus de nieuwe 9mm moet nog meer kunnen vergroten. 0.25x Heb zelf de laowa 7.5mm f2.

Edit: adviesprijs is 499
https://www.kamera-expres...f-1-7-leica-dg-summilux-a

[ Voor 20% gewijzigd door Jackie Moon op 18-05-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Zomaar een guitig ideetje; een extension tube gebruiken om een teleconverter op elke lens toe te kunnen passen.
Ik zie op inet echter dat je met een extension tube infinity focus kwijtraakt en dat dat ook met tc ertussen zou gebeuren, maar waarom is me niet duidelijk. Hebben jullie hier ervaring mee?

Edit: oke dat werkt niet. De tc past niet helemaal door de ring heen :) achja...

[ Voor 12% gewijzigd door DirtyBird op 31-05-2022 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Had de OM1 al een tijdje op het oog, en nadat ik hem ergens op voorraad vond de knoop gehakt en er een aangeschaft. Ik kom van een Pana G9. Gezien de collectie lenzen de wens om binnen MFT te blijven.

Eerste indrukken qua foto’s, en dan mn vogels: Erg goed, met de G9 deed ik dat vaak met manual focus, simpelweg omdat de AF een enorme liefde had voor alles in de achtergrond behalve het gewenste object.

Grip en vasthouden: iets kleiner en smaller dan de G9. Geen issue voor mij.
Aan/uitschakelaar: G9 beter. De G9 kan ik met 1 beweging aanzetten en een foto nemen. Nog onvoldoende ervaring met de OM1 om te zeggen of dit in de praktijk een issue gaat zijn.
Bediening menu (niet de inhoud an sich): G9 net iets praktischer, mn door de plaatsing ban de ‘back’(menu) toets. Hierdoor is eea beter met de rechterhand te bedienen terwijl je met de linker de camera vasthoud.

Overall erg tevreden, baal vooral van het weer nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
@ijdod Ik ben het met je eens dat de G9 soms een voorliefde heeft voor de achtergrond. Maar het hangt sterk van je onderwerp en achtergrond af. De OM-1 is sowieso beter maar voor mij is het het geld voor een upgrade niet waard. Maar dingen zoals handheld high-res lijken met wel erg mooi om te hebben. En ook dingen als live composition zijn erg mooi (begrijp niet waarom zij de enige zijn die dit in hun camera's bakken).

Veel plezier met je nieuwe camera en hopen dat we inderdaad snel beter weer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
ijdod schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:14:Gezien de collectie lenzen de wens om binnen MFT te blijven.

Eerste indrukken qua foto’s, en dan mn vogels: Erg goed, met de G9 deed ik dat vaak met manual focus, simpelweg omdat de AF een enorme liefde had voor alles in de achtergrond behalve het gewenste object.
Welke lens/lenzen gebruik je voor vogels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@bollefles PanaLeica 100-400 voonamelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
Merci @ijdod. Bekend objectief ;-) Op m'n EM10 (II) kan ik een vogel alleen te pakken krijgen als-ie stilzit. Als je meer ervaringen hebt hoor ik graag hoe de tracking van BIF gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

bollefles schreef op maandag 6 juni 2022 @ 05:51:
Merci @ijdod. Bekend objectief ;-) Op m'n EM10 (II) kan ik een vogel alleen te pakken krijgen als-ie stilzit. Als je meer ervaringen hebt hoor ik graag hoe de tracking van BIF gaat!
Volgens mij kun je op de em10 de af niet van de sluiterknop afhalen. Bij de G9 gebruik ik bacl button focus zodat ik kan stoppen met focussen, maar wel door kan gaan met bursten.
Dat laatste is ook belangrijk bij BiF. Ratelen met die camera! :) Ook iets waar de em10 niet fantastisch in is in vergelijk met de G9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@bollefles wat is voor tracking sowieso een nuttig hulpmiddel vind is de Olympus EE-1 dot sight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
DirtyBird schreef op maandag 6 juni 2022 @ 07:54:
[...]
Ratelen met die camera! :) Ook iets waar de em10 niet fantastisch in is in vergelijk met de G9.
Ik heb ook 'n Nikon D500 met 300 f4 (pf) voor het snelle werk ;-) Maar de pro Capture optie is wel heul aanlokkelijk.
ijdod schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:15:
@bollefles wat is voor tracking sowieso een nuttig hulpmiddel vind is de Olympus EE-1 dot sight.
Daarvan heb ik wel eens filmpjes zitten kijken op YouTube. Ik had het idee dat het knap onhandig was, maar wellicht moet je het gewoon ook echt in handen gehad hebben om het nut ervan te ervaren. Of ik ben gewoon te onhandig daarvoor ;-)

[ Voor 40% gewijzigd door bollefles op 06-06-2022 19:14 . Reden: Tweede quote erin gepropt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
@bollefles Het werkt super om een BIF zuiver in de zoeker te houden, simpelweg omdat het optisch neutraal is. Je kijkt er doorheen, als het ware ‘langs’ je camera, en als het geprojecteerde kruisje op de vogel staat, zit deze ook midden op je sensor. Ongeacht welke lengte je gebruikt. Je ziet veel meer dan als de door de zoeker/scherm kijkt. Je hebt de camera dan eerder met gesprekte armen vast dan tegen je hoofd. Echt point en shoot, zeg maar. Heeft weinig zin voor een statisch object, maar voor vliegende vogels ideaal.

Het is dezelfde techniek als een dotsight van die in de schietsport (en andere wapen toepassingen) gebruikt wordt. De wiki heeft een aardige moving gif die het effect laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
Merci @ijdod! Ik ga me er nog eens opnieuw en verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je mist dan alleen wel de informatie uit de zoeker, dus met tracking en dat soort technieken moet je maar hopen dat je focuspunt nog juist staat. Pakt 'ie de bomen op de achtergrond dan heb je dat pas achteraf door, kijk je door de zoeker dan kan je dat nog herstellen.

Wat ook helpt is met beide ogen tegelijk kijken, dus naast door de zoeker ook langs de lens. Dat mikt ook een stuk makkelijker met BIF.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Gonadan Klopt, maar met tracking van een snel object is dat in de praktijk ook niet het geval. Zodra je die vogel (of whatever) volgt ben je committed. Als je AF faalt is het te laat voor die shots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ijdod schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:31:
@Gonadan Klopt, maar met tracking van een snel object is dat in de praktijk ook niet het geval. Zodra je die vogel (of whatever) volgt ben je committed. Als je AF faalt is het te laat voor die shots.
Dat is niet mijn ervaring. Als je er op tijd bij bent en snel reageert kan je best nog wat shots pakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Gonadan dan hebben we het denk ik over andere scenario’s. Focus punt wijzigen is sowieso al handen aan de knoppen, en is de vogel gevlogen. Althans, met de camera’s die ik toe nu toe gehad heb was dat altijd prima voor statische objecten, maar bij bewegende doelen was focus punt wijzigen vooral wat per ongeluk gebeurt (bv neus op touchscreen). En dat herstellen was niet on the fly. Maar allicht dat je daarin handiger bent dan ik. … Opnieuw focussen kan, waar dat kan met CAF oof nog steeds.

Overigens heb je de info op je scherm (wat doorgaans hetzelfde is als in de zoeker) nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Gonadan schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:05:
Je mist dan alleen wel de informatie uit de zoeker, dus met tracking en dat soort technieken moet je maar hopen dat je focuspunt nog juist staat. Pakt 'ie de bomen op de achtergrond dan heb je dat pas achteraf door, kijk je door de zoeker dan kan je dat nog herstellen.
Je kunt een AF afstand-limiter instellen, zodat hij niet meer op de achtergrond zal scherpstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motion2
Ik heb de OM-1 sinds week na release. Enige tijd geleden wat BIF getest icm Pro Capture.
Zelf kwam ik ook van een EM-10 MK2.

Moet zeggen dat het echt dag en nacht verschil is. Tijdens mijn test kwam er opeens een ooievaar vanuit mijn ooghoek aangevlogen, eerst met de horizon als achtergrond en later tussen de bomen door. Ik was onder de indruk hoe snel hij met C-AF de ooievaar eruit pikte en hem in focus hield.
Hierbij had ik de AI detectie aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ijdod schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:23:
@Gonadan dan hebben we het denk ik over andere scenario’s. Focus punt wijzigen is sowieso al handen aan de knoppen, en is de vogel gevlogen. Althans, met de camera’s die ik toe nu toe gehad heb was dat altijd prima voor statische objecten, maar bij bewegende doelen was focus punt wijzigen vooral wat per ongeluk gebeurt (bv neus op touchscreen). En dat herstellen was niet on the fly. Maar allicht dat je daarin handiger bent dan ik. … Opnieuw focussen kan, waar dat kan met CAF oof nog steeds.

Overigens heb je de info op je scherm (wat doorgaans hetzelfde is als in de zoeker) nog wel.
Uiteraard verschilt het heel erg per scenario, het lukt ook lang niet altijd om opnieuw te focussen maar het is ook weer niet onmogelijk zoals je stelde. Het verschil tussen een gierzwaluw en een zwaan is groot. :D

En het verschilt ook nog wel per focussysteem en je werkwijze waarschijnlijk. Ik gebruik BBF dus is het even los en weer indrukken en feitelijk is dat een reset waardoor je soms iets wel makkelijk opnieuw kunt pakken.
Het scherm is inderdaad nog een optie, maar ik vraag me af of het lekker werkt om op twee plekken tegelijk te kijken.
Tarquin schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:33:
Je kunt een AF afstand-limiter instellen, zodat hij niet meer op de achtergrond zal scherpstellen.
Als je lens dat kan is dat wel een fijne optie inderdaad. Helaas zijn er ook veel die niet meer mogelijkheden hebben dan kort, lang of alles.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Gonadan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:38:
[...]
Als je lens dat kan is dat wel een fijne optie inderdaad. Helaas zijn er ook veel die niet meer mogelijkheden hebben dan kort, lang of alles.
AF limit zit verstopt in het menu van de M5.3 en ik neem aan ook in de M1.2 en hoger. Het is een camera optie, het hoeft niet op de lens te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tarquin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:41:
AF limit zit verstopt in het menu van de M5.3 en ik neem aan ook in de M1.2 en hoger. Het is een camera optie, het hoeft niet op de lens te zitten.
Ah dat is dan iets specifiek van Olympus gok ik, dat is wel een handige dan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Het zou mooi zijn als oudere modellen (zoals voor mij de G9) tegen betaling van updates voorzien blijven worden.
Ik kan me voorstellen dat pana je liever de gh6 ziet kopen, maar ik zou wel bereid zijn om te betalen voor updates die de focus limiter van de gh6 toevoegen en waarbij de ai van de af doorlopend verbeterd blijft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
De truc met de G9 is AF-Near Shift gebruiken icm Animal Detect ipv AF-On voor birds in flight... als er achtergrond is bv bomen.

https://mirrorlesscompari...ic-g9-firmware-2-4-birds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Jackie Moon schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:11:
De truc met de G9 is AF-Near Shift gebruiken icm Animal Detect ipv AF-On voor birds in flight... als er achtergrond is bv bomen.

https://mirrorlesscompari...ic-g9-firmware-2-4-birds/
Dat gebruik ik ook, die staan op de twee knoppen naast de lensmount. Maar dat neemt niet weg dat ik begrijp dat ze niet zomaar oude modellen blijven ondersteunen en dat ik graag zou betalen voor updates als dat nodig zou zijn om het ook voor panasonic interessant te houden. En dat zou wmb prima in de richting van de 100-150 euro mogen gaan als dat echt goede toevoegingen biedt. Kan ieder voor zich bepalen of dat het waard is. Maargoed. Dat is voor dit topic verder niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
De laatste firmware voor de G9 is van 25 april 2022 dit jaar (v2.7): https://av.jpn.support.pa...c/download/fts/dl/g9.html

Dat is al 5 jaar ondersteuning sinds release in 2017.

[ Voor 5% gewijzigd door Jackie Moon op 08-06-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Dat betreft een bugfix, geen nieuwe feature. Maar ik bedoel ook niet dat ik de ondersteuning slecht vind of ontevreden ben over de camera.

Ik zeg alleen dat ik het zou begrijpen als ze nu helemaal op de gh6 inzetten, maar dat ik hóóp dat ze, eventueel tegen betaling, nog meer pracht en praal uit de g9 hardware kunnen en willen persen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
Yes, de EM-10-II is een fantastische camera maar hij kan niet tracken en C-AF is zo goed als onbruikbaar.
Laten we zeggen dat je wel leert om met pre-focus te werken.
DirtyBird schreef op maandag 6 juni 2022 @ 07:54:
[...]
Volgens mij kun je op de em10 de af niet van de sluiterknop afhalen.
Bij de G9 gebruik ik bacl button focus zodat ik kan stoppen met focussen, maar wel door kan gaan met bursten. Dat laatste is ook belangrijk bij BiF. Ratelen met die camera! :) Ook iets waar de em10 niet fantastisch in is in vergelijk met de G9.
Ah, twee tips. De EM-10 heeft BBF: Zit in het Settings menu A (AF), 3e optie 'AEL/AFL'. 'Mode 3' staat voor BBF. (De AEL wordt dan de Focus knop, dus wel even de AEL-functie aan een knop toewijzen; Fn1 ligt het meest voor de hand).

Je kunt dit in een Custom mode zetten, én je kunt die Custom mode toewijzen aan een nutteloze camera mode zoals Scene of P. Gaat via Settings menu B (Buttons), 4e optie, Zo kun je de camera met de draaiknop in BBF mode zetten.

Derde tip (toch 3): Burst modes: De Low-speed stelt tussen de beelden weer scherp (in C-AF mode). Zoals gezegd is de C-AF is niet sterk. Ik gebruik hem daarom in S-AF mode. Als je maximale snelheid wilt kun je evengoed voor High mode gaan; dan stelt hij scherp op het 1e beeld en dan gaat hij ratelen. (zelfde als L-mode met S-AF maar sneller).
Kies voor Silent mode, dat gaat sneller. Maximale snelheid is 11 FPS.
Mijn tweaking-tip: Kies voor óf JPG óf Raw en niet voor JPG+Raw. Zo hoeft de camera flink minder megabytes naar de kaart te schrijven en dat levert snelheid op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-91W
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-10 21:36
Derde tip (toch 3):
Goeie tips! Haal je niet heel makkelijk uit de handleiding.
Pagina: 1 ... 7 ... 16 Laatste