Het gaat helemaal niet om een systeem dat "altijd" beter is, dat geef ik ook telkens aan. Het gaat er hier gewoon om dat er beweringen werden gedaan die niet helemaal kloppen en dat is uitgelegd, niet alleen door mij.copykat schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:49:
Zichtbaarheid van diffractie is toch afhankelijk van de sensors pixel grote?
Als beide systemen 20Mp zijn. (in mijn ogen een mooie balans tussen resolutie/crop mogelijkheid en filesize.)
Kan je dan zeggen dat als bij mft bij f/4 het zichtbaar word dat dan FF 4 stops verder (4x grotere pixels) pas zichtbaar word? of werkt hier ook de cropfactor: 2x ? (ruw gezegd.) Dus dat eigenlijk zal de steeds hogere resolutie in M43 land de onscherpte door diffractie steeds meer een nadeel zal worden?
Overigens is de MFT vs FF "oorlog" een zinloze discussie. Elk voordeel heeft ook een nadeel. De balans van de natuur.
Ik gebruik ook geen schoenhamer om een paaltje in de grond te slaan.
Ideaal tijdens de lange wandeling er naar toe want weinig te sjouwen maar kak wat duurt t lang om die paal in de grond te slaan.. ;-) of een moker om een houtbeitel te bedienen of een spijkertje in de muur te slaan voor een fotootje op te hangen.
Elk gereedschap heeft zijn eigen werkgebied en wees blij dat we te kiezen hebben welk werkgebied de prioriteit heeft.
Ik kan stug volhouden dat mijn Fiat Panda een race monster is en omdat hij kleiner is dan een Lamborghini, ook sneller is. Slaat natuurlijk nergens op en daar mag wat van gezegd worden. Betekend dit dan dat mijn Panda dan maar een waardeloos ding is? Nee, in tegendeel.. ik rij nooit op het circuit en boetes vind ik maar jammer geld. Bovendien doe ik er 10x liever boodschappen mee dan een Lambo
Die zoute reacties en dat enorm defensieve van sommigen hier is nergens voor nodig.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8