Geen idee, ik ben niet met die cocaopods bekend. Ik kwam wel
een issue tegen waarin 1 reply eenzelfde probleem als jij
noemt. Na die comment volgen wat suggesties, misschien de moeite van het proberen waard.
Is er ook een mogelijkheid om arch -x86_64 onder een terminal alias te plaatsen zodat ik dit niet elke keer volluit hoef te typen?
Ja, even snel wat geprobeerd en je lijkt het met het volgende wel te kunnen doen:
De oplossing van @
rajeckm is echter wat intelligenter, die heeft de voorkeur.
Veel images hebben al een ARM64 build, een daarvan die dat nog niet heeft is Mysql, maar dan download je gewoon MariaDB, ik heb wat dat betreft niet veel problemen gemerkt tot nu toe. Vind Docker zelfs best zuinig op de batterij

Dat weet ik maar was niet wat ik bedoelde. Docker is een Linux technologie die niet in een ander OS dan Linux gaat werken. Op Windows en Mac gebruiken ze daarom ook een vm. Om toch de indruk te wekken dat het allemaal native werkt hebben ze om die vm heen met allerlei tools het nodige gebouwd. Die tools zijn in Go geschreven en daarvan is er momenteel nog geen officiële Apple silicon release. Afgezien daarvan is het een preview dus garantie tot de voordeur.
Het draaien van images op een arm64 machine is overigens niet het probleem, daar is docker voor gemaakt. Het probleem zit hem echter meer in het bouwen van de images. Als je dat voor arm64 doet is er niks aan de hand maar voor een andere architectuur zoals x86_64 wordt er een vrij ruwe oplossing obv qemu gebruikt.
Voor een preview schijnt het echter prima te werken dus je kunt het risico nemen

Ja ik hoor dat vaker mensen zeggen, dat het slechts een 'goedkope instapmodel is'.
Dat zeg ik alleen niet. De M1 Macs zijn instapmodellen en een instapmodel heeft simpelweg minder features dan de modellen die er boven zitten. Dat betekent o.a. dat je veel minder poorten hebt, niet meer dan 16GB aan geheugen hebt, enz. Wat het niet betekent is dat het daarmee dan ook maar een goedkoop ding is of dat een instapmodel een slap ding is waar je niks mee kunt. De M1 staat zijn mannetje.
Ik als developer vind het probleem dat je maar 1 extern scherm kan gebruiken eigenlijk wel meevallen.
Je bent daarin niet de enige maar feit blijft dat heel veel ontwikkelaars al snel 2 externe schermen willen hebben. Die beperking van 1 extern scherm is dan ook een belangrijk punt om even te benoemen.
In feite zijn er 3 mogelijkheden:
1) De M1 kopen: voor wie geen moeite met de beperkingen heeft en de specs voor wie de komende jaren voldoende zijn.
2) Wachten tot de mid-range Macs naar Apple silicon zijn overgezet: voor als de M1 te beperkt is en je heel graag Apple silicon wil hebben ipv Intel.
3) De huidige mid-range Macs: voor wie de M1 te beperkt is, nu een krachtige laptop nodig heeft en/of Intel of Apple silicon geen moer uitmaakt.
Nee, het gaat hier om 3 dingen:
1) De package manager zelf moet arm64 zijn.
2) De packages (=ports, casks, formulae, etc.) moeten ook arm64 zijn; dit kan alleen als aan het volgende punt is voldaan:
3) de daadwerkelijke software die middels een package wordt geïnstalleerd (denk aan Go, Wireshark, Firefox, OpenJDK, enz.) moet ook naar arm64 geport zijn.
Punt 1 is voor zowel macports als homebrew al afgedekt. Momenteel zijn ontwikkelaars en port maintainers druk bezig om te zorgen dat software en packages voor arm64 geschikt zijn. Met de dag komen er steeds meer bij dus dat zul je regelmatig weer opnieuw moeten beoordelen. Tot die tijd kun je, als het nodig is, de package manager middels Rosetta 2 draaien waardoor je van alle x86_64 packages en software gebruik kunt maken. Dan draait het weliswaar iets minder performanter dan een native arm64 variant maar je kunt het tenminste gebruiken (uiteindelijk is dat toch het belangrijkste, niet?).