Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat hier waarschijnlijk is gebeurd is dat macOS denkt dat er een hidpi scherm aan hangt waardoor hij scaling inschakelt. Dat zorgt voor die resolutie van 1280x800 want als je dat x2 doet (hetgeen de scaling doet, die maakt alles 2x zo groot) dan zit je op 2560x1600. Dit zou hij bij een 30" Cinema Display niet moeten doen omdat het geen hidpi scherm is. Dat zou ik zeker als bug rapporteren via: https://www.apple.com/feedback/ (tip voor anderen die ook bugs e.d. willen melden).

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 07-01-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
O die zag ik even niet aankomen, wat een goede tip.
Als je met de ALT vast op Geschaald vink (ook al is hij al aangevinkt) krijg ik nu afwisselend lijst met resolutie ipv die venstertjes, naja nooit geweten.
Mooi want ik had het probleem dat de standaard res van (1920x1080) gewoon te groot was en de eerst volgende (2560x1440) te klein ik nu 2 tussenliggend mogelijkheden krijg.
Nu nog even zien welke ik wil 2048 of 2560.. dilemma ;-)
Als ik overigens de usb c kabel re connect of reboot blijft die tussen resolutie van 2560 in stand hoef ik dus niet steeds aan te passen.

Overigens nu ook een usb-c naar Displayport kabel getest, en deze gaf hetzelfde probleem als de Anker hub namelijk niet uit zijn sluimer komen, de monitor blijft zoeken.
En als ik uiteindelijk wel beeld krijg dan is dit altijd na een aantal keer knipperen, terwijl die apple doc totaal niet hapert gewoon pats, beeld.
Nog wel ff een HDMI naar Displayport kabel proberen aangezien ik ook nog een PS5 aan dezelfde monitor wil, tja moet ik wel ooit binnen krijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door merlin1201 op 07-01-2021 23:35 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Laatst online: 21:11
Amens schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:17:
Zojuist toch maar de nieuwe MBP besteld. Ik werkte nog op een Air uit 2013, die is nu echt op. Als het goed is komt MediaMarkt de nieuwe MBP zo brengen. Ik ben erg benieuwd naar de prestaties :)
En vandaag is mijn eerste werkdag met de nieuwe Macbook Pro. Wat een verademing t.o.v. mijn oude Macbook Air! Dankzij de 'voor 14:00 besteld, vandaag thuis' actie van Mediamarkt had ik de laptop gisteren om 17.00 al thuis. Hoewel ik verder geen hoge pet op heb van de Mediamarkt, was dit toch echt keurig geregeld!

Het is nu vooral even een kwestie van de nieuwe features t.o.v. de oude Air ontdekken (touchbar etc..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:03
SebasFM schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:18:
[...]

Dit had ik met de Mac Mini 2020 M1 i.c.m. een AOC U2790PQU 4K monitor. Het beeld deed met de el cheapo "4k certified" HDMI kabel sowieso niet meer dan 4K@30 Hz via de HDMI poort van de mini, met een hoop geflikker/zwart beeld. Toen een Delock 8K HDMI kabel gekocht en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon, met netjes 4K@60 Hz.
Ja alleen met de mini heb je wel gewoon een hdmi poort en de macbook niet.

Maar zal eens opzoek gaan naar andere kabel dan wel een displayport naar usb-c met een splitter ofzo misschien werkt dat wel goed.

Stomme is dat soms hij het wel doet alleen de beeldkwaliteit valt tegen vind ik ten opzichte van dezelfde monitor aan windows pc. Je kan duidelijk pixels zien of iets wat er op lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 14:14
Nu een weekje de Macbook Pro M1 in gebruik.
Wat een fijne machine, het is de instapper geworden en was bang dat de 8GB mij zou gaan frustreren maar tot op heden geen spijt.

Tot nu toe positieve ervaringen met de volgende software:
- Beetje python geschreven in Visual Code.
- Xcode geprobeerd voor de gein, ik heb nog nooit een app geschreven in swift maar het leek me leuk om daar eens mee te beginnen, ik ben echt verrast door de fijne IDE.
- Paar games geprobeerd (allen onder Rosetta2):
- Disco Elysium: draaide soepel maar hier werd de Macbook voor het eerst wat warm.
- Factorio: geen probleem

Wellicht dat ik tegen de lamp ga lopen wanneer docker beschikbaar is maar dat zie ik dan wel weer.
Die accu zorgt er wel voor dat ik ontzettend lui wordt ik heb de oplader al een paar keer niet meegehad zonder angst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:40
107mb schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:15:
[...]

dat gaat inderdaad gebeuren.

[...]

mijn oog is op deze gevallen:
https://www.kamera-expres...-27ul850-w-27-4k-monitor/
Geweldige monitor. Ik zou zelf de opvolger hebben. Dit is in ieder geval wat Amazon aangeeft. Maar aangezien zijn de enige zijn die deze monitor verkopen, heb ik geen idee. Reddit topic heeft wel aan dat het dezelfde monitor is.

Check de LG 27UN83A. Prijs is zo ongeveer hetzelfde. Maar met de 850 ga je veel plezier beleven. Heel veel bang voor de buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youri_ajax
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 17:07
hantheman schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:42:
Nu een weekje de Macbook Pro M1 in gebruik.
Wat een fijne machine, het is de instapper geworden en was bang dat de 8GB mij zou gaan frustreren maar tot op heden geen spijt.

Tot nu toe positieve ervaringen met de volgende software:
- Beetje python geschreven in Visual Code.
- Xcode geprobeerd voor de gein, ik heb nog nooit een app geschreven in swift maar het leek me leuk om daar eens mee te beginnen, ik ben echt verrast door de fijne IDE.
- Paar games geprobeerd (allen onder Rosetta2):
- Disco Elysium: draaide soepel maar hier werd de Macbook voor het eerst wat warm.
- Factorio: geen probleem

Wellicht dat ik tegen de lamp ga lopen wanneer docker beschikbaar is maar dat zie ik dan wel weer.
Die accu zorgt er wel voor dat ik ontzettend lui wordt ik heb de oplader al een paar keer niet meegehad zonder angst ;)
(Misschien hoort het hier niet...)

Maar Docker is beschikbaar voor de M1 in een preview vorm, zie https://docs.docker.com/docker-for-mac/apple-m1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Dracula schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:34:
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn met mijn Macbook pro M1 en een gekoppeld beeldscherm? Heb een LG27GL83A alleen zodra ik die aan mijn MAC hang met HDMI en een Apple USB-C HDMI Digital AV Multiport Adapter gaat het beeld flickeren en uiteindelijk alleen maar statische ruis.

Ik heb helaas geen DP adapter oid en daarnaast heeft het scherm maar 1 DP poort en die zit aan de PC.

Als ik de resolutie lager zet dan 2560x1440 naar 1920x1080 is het probleem weg maar daar heb ik niet zoveel aan.
Nou heb Apple USB-C HDMI Digital AV Multiport Adapter nieuwe versie geregeld (Model A2119) en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Scherm doet het prima kan op 100hz zonder gedoe en geen flikkerende schermen of ruis meer.

Alles ziet er nu top uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Nou lekker. Na 6 weken wachten vandaag eindelijk mijn macbook pro m1 binnen gekomen. Sluit hem aan op mijn nieuw uit de doos gehaalde ts3 dock en sluit hem aan op mijn CR49 Samsung en ik kan dus maar maximaal 3840x1080 kiezen ipv mijn normale 5120x1440.... En dat voor een laptop meer als 2k... Wat is dit nu weer, Apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Dw1-nl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:00:
Nou lekker. Na 6 weken wachten vandaag eindelijk mijn macbook pro m1 binnen gekomen. Sluit hem aan op mijn nieuw uit de doos gehaalde ts3 dock en sluit hem aan op mijn CR49 Samsung en ik kan dus maar maximaal 3840x1080 kiezen ipv mijn normale 5120x1440.... En dat voor een laptop meer als 2k... Wat is dit nu weer, Apple...
Heb je de ALT klik Geschaald aangeklikt zoals eerder beschreven? Dus AlT vasthouden en de check box geschaald aanklikken (Ook als deze al is aangevinkt.)
Wel op je monitor want op de laptop zie je dit niet.

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 11-01-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

merlin1201 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Heb je de ALT klik Geschaald aangeklikt zoals eerder beschreven? Dus AlT vasthouden en de check box geschaald aanklikken (Ook als deze al is aangevinkt.)
Wel op je monitor want op de laptop zie je dit niet.
Ja dan krijg ik maximaal 3840x1080 als hoogste optie, geen 5120x1440

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je ook al gelezen dat er op dit moment problemen zijn met ultra wide screens en Apple werkt aan een oplossing? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

ppl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:10:
Heb je ook al gelezen dat er op dit moment problemen zijn met ultra wide screens en Apple werkt aan een oplossing? ;)
Nu wel ja. Voorheen was mij dit niet bekend, als ik dit had geweten was ik fijn bij mijn Windows bak gebleven. Heb nu in ieder geval een work around gevonden. CR49 op DisplayPort 1.2 (i.p.v 1.4) zetten en handmatig de refreshrate op de monitor van 120hz naar 60hz zetten. Dan kun je met option key ingehouden op scaling klikken en dan krijg je wel 5120x1400 als optie. Alleen zitten er nog wat haken en ogen aan, bijv na een restart moet je handmatig de resolutie weer aanpassen, weet nog niet hoe het is als hij uit slaapstand komt.

Had ook een mooi set Edifier speakers gekocht met optische aansluiting om aan te sluiten op mijn TS3 dock, maar als ik het volume aanpas in OS X gebeurt er niks? Is dit een bekend iets? Elke keer met de afstandsbediening van de speakers het volume aanpassen is natuurlijk geen beginnen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 14:14
youri_ajax schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:24:
[...]

(Misschien hoort het hier niet...)

Maar Docker is beschikbaar voor de M1 in een preview vorm, zie https://docs.docker.com/docker-for-mac/apple-m1/
Ja ik was hier bekend mee, maar ik wacht nog tot er een stabiele build beschikbaar komt.
Jij al wel ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youri_ajax
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 17:07
hantheman schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:51:
[...]

Ja ik was hier bekend mee, maar ik wacht nog tot er een neer stabiele build beschikbaar komt.
Jij al wel ervaringen hiermee?
Mijn Mac mini komt woensdag binnen, zal tegen die tijd mijn ervaringen wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Zijn er hier toevallig mensen die Plex Media Server (in Clamshell mode) draaien?

Ben even benieuwd of hij dan tijdens het streamen en transcoden ook stil blijft.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Ik gebruik Plex en dit werkt prima in de clamshell mode, transcoden heb ik nog niet gedaan, maar je kunt er deze vid op nazien.

YouTube: Plex Server on Apple Silicon M1 - It Transcodes! / And a Tone Mappin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
merlin1201 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:10:
Ik gebruik Plex en dit werkt prima in de clamshell mode, transcoden heb ik nog niet gedaan, maar je kunt er deze vid op nazien.

YouTube: Plex Server on Apple Silicon M1 - It Transcodes! / And a Tone Mappin...
Gaat mij echt om de geluidsproductie (fans), dat hij het aankon wist ik al en dat gaat op voorgaande Macs ook zonder problemen.

Mocht je dus een keer een flinke 4K Blu Ray rip afspelen hoor ik graag je bevindingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ik heb zelf de MacBook Air M1 en die heeft geen fan. dus daarmee kan ik je niet helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
merlin1201 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:53:
Ik heb zelf de MacBook Air M1 en die heeft geen fan. dus daarmee kan ik je niet helpen
Vandaar dat ik ook in het Macbook Pro topic reageerde ;) maar thanks anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dw1-nl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:19:
CR49 op DisplayPort 1.2 (i.p.v 1.4) zetten en handmatig de refreshrate op de monitor van 120hz naar 60hz zetten. Dan kun je met option key ingehouden op scaling klikken en dan krijg je wel 5120x1400 als optie. Alleen zitten er nog wat haken en ogen aan, bijv na een restart moet je handmatig de resolutie weer aanpassen, weet nog niet hoe het is als hij uit slaapstand komt.
Bij opstarten zou je kunnen proberen om deze stappen in een AppleScript script te zetten. Die kun je namelijk instellen om te draaien bij het inloggen.
Had ook een mooi set Edifier speakers gekocht met optische aansluiting om aan te sluiten op mijn TS3 dock, maar als ik het volume aanpas in OS X gebeurt er niks? Is dit een bekend iets?
Ja, dit soort zaken ligt aan de (audio)apparatuur zelf. Niet alle apparaten werken middels de ingebouwde volume ondersteuning van het OS (in dit geval is dat macOS maar het gaat op voor elk systeem dus ook Windows, Linux, etc.). De speakers op mijn beeldscherm kan ik ook alleen middels de volumeknoppen van het beeldscherm verstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Zo nu 2 dagen mijn M1 Macbook Pro in gebruik bevalt erg goed. Ik had nog 3 vragen welke iemand van jullie misschien weet. Thanks.

Ik heb een TS3 dock en heb mijn Samsung CR49 aangesloten via DisplayPort. Dat werkt nu allemaal goed. Ik heb de gewoonte als ik wegloop van mijn werkplek mijn computer te vergrendelen, na 3 sec gaat mijn beeld dan zwart en blijft mijn Samsung oneindig zoeken naar een input signaal (bij mijn windows pc ging die na 10 sec in stand-by mode). Als ik erna mijn Macbook ontwaak stopt ook de muziek (als deze nog aan het afspelen was) via mijn externe Bluetooth speakers. Hij pakt dan de DisplayPort audio uitgang van mijn scherm waar niks op zit. Ik moet dan 5 sec wachten dan kan ik weer op play klikken en dan gaat de muziek verder via mijn bluetooth speakers.

De macbook hangt nu 24/7 aan mijn ts3 dock eigenlijk. Wat raden jullie aan, einde werkdag de thunderbolt kabel eruit trekken, macbook blijft dan wel aan? Weet niet of die echt in slaapstand gaat o.d. of einde werkdag de Macbook echt uitzetten?

De rekenmachine toets op mijn externe Logitech K800 toetsenbord opent niet de rekenmachine is dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Laatst online: 17-08 18:32

ken-dj

Life is short break the rules

Net de Space Grey MBP M1besteld!
Enige nadeel tot nu is de levertijd 5-7 werkdagen.

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
ken-dj schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:56:
Net de Space Grey MBP M1besteld!
Enige nadeel tot nu is de levertijd 5-7 werkdagen.
[Apple producten] Levertijden - Deel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj

ken-dj

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Ik vond het wachten bij Amac te lang duren, ik heb inmiddels hier via Tweakers een MacBook Pro M1 met 16gb geheugen en 2TB opslag overgekocht.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een verademing vind ten opzichte van een intel MacBook Pro. Niet dat er wat mis is met de Intel Macbooks, maar ik heb het gevoel alsof het een 'plezier' is om je Macbook te gebruiken net zoals bij de iPad. Dat je hem met plezier open maakt en gebruikt.

Wat mij vooral opvalt is dat IO zeer rap is en dat animaties ten opzichte van de Intel graphics zeer vloeiend verlopen. Ik heb een benchmark gedaan van mijn oude Macbook en de M1.

MacBook Pro 16" (Intel core i9) CPU score
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/436252458369548308/800827145399435314/unknown.png

MacBook Pro M1 CPU met Rosetta score
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/436252458369548308/800828103894761472/Schermafbeelding_2021-01-18_om_21.44.45.png

MacBook Pro M1 CPU Native score
Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/436252458369548308/800827211795267584/Schermafbeelding_2021-01-18_om_21.41.19.png

Als ik verder een test doe tussen doe AMD Radeon Pro 5500M (4GB) en de MacBook Pro M1 Integrated Graphics haal ik een resultaat waarbij de M1 77% zo snel is ten opzichte van een dedicated AMD kaart.

77% vind ik best rap en knap voor een onboard graphics, dan begrijp ik ook wel dat alle animaties zeer soepel lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 13:00
Ik zit in dubio. Omdat ik per 1 april van werkgever wissel mag ik een nieuwe MacBook uitzoeken. Nu werk ik op een Mac Book Pro 16 inch en vraag me af of ik er goed aan doe om deze in te ruilen voor een Mac Book Pro M1.

Ik ben Java-developer en doe met enige regelmaat ook frontend-werk voor webapplicaties in Angular/React. Voor mij is het belangrijk dat ik alle tools die ik hiervoor gebruik ook straks zonder problemen kan blijven gebruiken. Er wordt door diverse partijen hard gewerkt om ARM-builds van hun software aan te bieden, maar hoe volwassen zijn deze op dit moment?

Zijn er hier developers die nu al werken op een M1? Wat zijn jullie ervaringen met Java, Docker, Homebrew enz? Waar loop je tegenaan? Ik weet dat Docker nog volop in ontwikkeling is, is het al goed te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
rrrandy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:13:
Ik zit in dubio. Omdat ik per 1 april van werkgever wissel mag ik een nieuwe MacBook uitzoeken. Nu werk ik op een Mac Book Pro 16 inch en vraag me af of ik er goed aan doe om deze in te ruilen voor een Mac Book Pro M1.

Ik ben Java-developer en doe met enige regelmaat ook frontend-werk voor webapplicaties in Angular/React. Voor mij is het belangrijk dat ik alle tools die ik hiervoor gebruik ook straks zonder problemen kan blijven gebruiken. Er wordt door diverse partijen hard gewerkt om ARM-builds van hun software aan te bieden, maar hoe volwassen zijn deze op dit moment?

Zijn er hier developers die nu al werken op een M1? Wat zijn jullie ervaringen met Java, Docker, Homebrew enz? Waar loop je tegenaan? Ik weet dat Docker nog volop in ontwikkeling is, is het al goed te gebruiken?
Ik ben ook een softwareontwikkelaar, en zoals je ziet op de post hierboven ook de overstap gemaakt vanaf de 16" MacBook Pro naar de M1.

Frontend tools zoals React, Typescript, Angular werken zonder problemen. NodeJS is daarbij al volledig native ARM64. Ook docker draai ik in combinatie met 'ddev'. Docker werkt wel, maar je moet de M1 preview downloaden, preview is een eng woord, omdat het een beta is, maar ik moet zeggen dat ik nog geen issues, crashes en fouten gezien heb met Docker.

Let wel op dat .net core iets lastiger ligt op dit moment, .net core werkt wel, je kunt projecten draaien, je kunt compileren etc, maar je kunt geen debugger starten. Zover ik het begreep heeft dat te maken omdat Rosetta geen 'breakpoint flags' ondersteund. Dit moet dan ook via Apple d.m.v. Rosetta opgelost worden.

Java heb ik persoonlijk geen idee om heel eerlijk te zijn, maar ik zag wel Java builds voorbij komen die M1 native zijn.

Verder, met Homebrew heb ik geen issues, ik heb wel een iets ander installatie process gevolgd. Zie: https://github.com/pforret/m1_homebrew

Deze tool kijkt of dit x86 is of ARM64 en installeert homebrew dan in de juiste folder. Je kunt vervolgens de installatie 1x in Rosetta draaien en 1x als Native. Heel eerlijk, op dit moment heb ik homebrew zonder emulatie geïnstalleerd, en ik heb nog geen issues ondervonden.

Zowel NodeJS, Neofetch en ddev worden succesvol gedownload en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
kevinkrs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:03:
[...]
Let wel op dat .net core iets lastiger ligt op dit moment, .net core werkt wel, je kunt projecten draaien, je kunt compileren etc, maar je kunt geen debugger starten.
Voor mij als Java-ontwikkelaar is dit een pluspunt >:) ;)

Goed om te horen dat jouw ervaringen tot nu toe prima zijn. Ik zie dat de Azul OpenJDK geschikt is gemaakt voor ARM, AdoptOpenJDK nog niet, maar die zal later nog wel volgen neem ik aan.

Ik was met name benieuwd hoe Docker en Homebrew het op dit moment doen.

Hoe bevalt het kleinere scherm je trouwens? Mis je de inches die je hebt ingeleverd ten opzichte van de 16"?

Ik werk sowieso altijd op een extern scherm thuis of op het werk. Voor reizen zou hij best iets kleiner mogen van mij. Denk niet dat ik het ga missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
rrrandy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:07:
[...]

Voor mij als Java-ontwikkelaar is dit een pluspunt >:) ;)

Goed om te horen dat jouw ervaringen tot nu toe prima zijn. Ik zie dat de Azul OpenJDK geschikt is gemaakt voor ARM, AdoptOpenJDK nog niet, maar die zal later nog wel volgen neem ik aan.

Ik was met name benieuwd hoe Docker en Homebrew het op dit moment doen.

Hoe bevalt het kleinere scherm je trouwens? Mis je de inches die je hebt ingeleverd ten opzichte van de 16"?

Ik werk sowieso altijd op een extern scherm thuis of op het werk. Voor reizen zou hij best iets kleiner mogen van mij. Denk niet dat ik het ga missen.
Docker (Preview) en Homebrew (via de link die ik je ik de post hierboven gelinkt heb) werken voor mij prima. Ik kan software installeren en ik loop niet tegen issues aan tot nu toe.

Het kleinere scherm is even wennen, maar het zet geen zoden aan de dijk. 16" is fijner natuurlijk, je hebt meer ruimte, maar het is voor mijn gevoel geen wereld van verschil. Wat wèl een groot verschil uitmaakt is 16" naar 27", dan merk je spontaan dan je veel gemakkelijker 2 apps kunt openen op èèn scherm.

Na een dag ben je ongeveer wel gewend aan de 13" scherm om eerlijk te zijn, ik heb niet het gevoel dat ik ruimte tekort heb, ik maak wel flink gebruik van virtuele desktops dus dat zou wellicht ook mee helpen. Ik vind het de overstap vanaf de 16" naar de 13" M1 qua performance, en 'snappyness' het anders behoorlijk waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een package manager als homebrew ben je er niet als de package manager native werkt op de M1. De packages en de software in de packages zullen ook geschikt moeten zijn. De package manager en de packages hebben ze (=homebrew, macports, enz.) zelf in handen maar de software niet. Dat laatste is gewoon afwachten.

Je zult dan ook zien dat een deel van de packages die je kunt installeren al native zijn en een ander deel (nog) niet. Daar kun je nu omheen werken door alles als x86_64 te installeren (bijv. middels het arch commando).

IDE's e.d. kun je prima met Rosetta 2 draaien. Visual Studio Code heeft een Insiders build die native is (de eerst volgende stable release is in februari en zal vast een arm64 build hebben) en bij JetBrains zijn inmiddels ook IDE's als IntelliJ IDEA en PyCharm native.

Het enige echte grote nadeel zijn zaken als virtuele machines en containers. Van zowel Docker als Parallels Desktop is er een preview versie waarmee je wel wat kunt. Daar heb je nog wel Rosetta 2 voor nodig omdat ze nog niet alle componenten kunnen overzetten naar een native versie. Veel is nog afhankelijk van een native versie van Go en daarvan is er nu alleen nog een beta. Verwachte release is ergens in februari dus vanaf dan gaan we ongetwijfeld nog meer software naar Apple silicon zien verhuizen. Het gaat echter nog wel even een tijd duren, houdt er rekening mee dat je wellicht nog dik een half jaar moet wachten.

Wat de M1 Macs betreft: dit zijn instapmodellen welke dus niet een heel erg grote feature set hebben. Je bent bijv. beperkt tot 1 extern scherm op de laptops en 2 USB4 poorten (die overigens Thunderbolt 3 en USB 3.1 gen 2 doen). Die poorten zullen het probleem niet zijn (je kunt er een dockingstation aan hangen waarmee je ook meteen met 1 kabel alles aansluit) maar voor veel programmeurs is maar 1 extern scherm hebben wel een pijnpuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
@ppl
Met een package manager als homebrew ben je er niet als de package manager native werkt op de M1. De packages en de software in de packages zullen ook geschikt moeten zijn. De package manager en de packages hebben ze (=homebrew, macports, enz.) zelf in handen maar de software niet. Dat laatste is gewoon afwachten.
Tegen dat laatste loop ik momenteel aan, tevens niet zo zeer met Homebrew maar met Cocoapods packages voor React Native. Cocoapods zelf draait native zag ik, maar ik zie dat cocoapods de dependencies (blijkbaar Flipper) niet kan installeren. Geen punt, ik denk dat dit onder x86 emulatie wel werkt, echter kom ik er achter dat ik geen packages meer heb onder x86.

Is er hier een oplossing voor?
code:
1
kevin@MBP-van-Kevin ios % arch -x86_64 pod install
lijkt namelijk niet te werken.

Is er ook een mogelijkheid om arch -x86_64 onder een terminal alias te plaatsen zodat ik dit niet elke keer volluit hoef te typen?
Het enige echte grote nadeel zijn zaken als virtuele machines en containers. Van zowel Docker als Parallels Desktop is er een preview versie waarmee je wel wat kunt.
Veel images hebben al een ARM64 build, een daarvan die dat nog niet heeft is Mysql, maar dan download je gewoon MariaDB, ik heb wat dat betreft niet veel problemen gemerkt tot nu toe. Vind Docker zelfs best zuinig op de batterij :)
Wat de M1 Macs betreft: dit zijn instapmodellen welke dus niet een heel erg grote feature set hebben. Je bent bijv. beperkt tot 1 extern scherm op de laptops en 2 USB4 poorten (die overigens Thunderbolt 3 en USB 3.1 gen 2 doen). Die poorten zullen het probleem niet zijn (je kunt er een dockingstation aan hangen waarmee je ook meteen met 1 kabel alles aansluit) maar voor veel programmeurs is maar 1 extern scherm hebben wel een pijnpuntje.
Ja ik hoor dat vaker mensen zeggen, dat het slechts een 'goedkope instapmodel is'. Of ik heb gewoon een andere realiteit van geld, maar 16gb geheugen en 1tb opslag kost al dik 2.100 euro... en in Windows land heb je voor dat geld echt al high-end laptops.

Ik als developer vind het probleem dat je maar 1 extern scherm kan gebruiken eigenlijk wel meevallen. Ik gebruik een 4k monitor en ik hou voldoende ruimte over, het snel wisselen tussen applicaties doe ik door fullscreen apps / virtual desktops aan te maken, altijd al fijner gevonden. Zelfs op mijn 16" nooit meer dan 1 scherm aangesloten. Enige nadeel is inderdaad dat je maar twee porten hebt, maar ik ben ook realistisch dat ik in 98% van de tijd überhaupt niks aangesloten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajeckm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:24
kevinkrs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:13:
@ppl

[...]

Tegen dat laatste loop ik momenteel aan, tevens niet zo zeer met Homebrew maar met Cocoapods packages voor React Native. Cocoapods zelf draait native zag ik, maar ik zie dat cocoapods de dependencies (blijkbaar Flipper) niet kan installeren. Geen punt, ik denk dat dit onder x86 emulatie wel werkt, echter kom ik er achter dat ik geen packages meer heb onder x86.

code:
1

Is er ook een mogelijkheid om arch -x86_64 onder een terminal alias te plaatsen zodat ik dit niet elke keer volluit hoef te typen?
Yep! Die is er.
Open je terminal en open je .zshrc bestand:
code:
1
nano ~/.zshrc

Plaats daar het volgende in:
code:
1
2
3
arm() {
  arch -x86_64 $@
}

Restart je terminal en nu kan je arm gebruiken :)
Heb dit overigens niet zelf bedacht, maar kan de bron even niet meer vinden :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
ppl schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:49:

Je zult dan ook zien dat een deel van de packages die je kunt installeren al native zijn en een ander deel (nog) niet. Daar kun je nu omheen werken door alles als x86_64 te installeren (bijv. middels het arch commando).

IDE's e.d. kun je prima met Rosetta 2 draaien. Visual Studio Code heeft een Insiders build die native is (de eerst volgende stable release is in februari en zal vast een arm64 build hebben) en bij JetBrains zijn inmiddels ook IDE's als IntelliJ IDEA en PyCharm native.

Het enige echte grote nadeel zijn zaken als virtuele machines en containers. Van zowel Docker als Parallels Desktop is er een preview versie waarmee je wel wat kunt. Daar heb je nog wel Rosetta 2 voor nodig omdat ze nog niet alle componenten kunnen overzetten naar een native versie. Veel is nog afhankelijk van een native versie van Go en daarvan is er nu alleen nog een beta. Verwachte release is ergens in februari dus vanaf dan gaan we ongetwijfeld nog meer software naar Apple silicon zien verhuizen. Het gaat echter nog wel even een tijd duren, houdt er rekening mee dat je wellicht nog dik een half jaar moet wachten.

Het gaat inderdaad om de packages, deze moeten voor ARM gecompiled zijn. Had mijn vraag wat beter moeten formuleren. Wat ik zo lees zit dat al best goed.

Misschien ben ik wel minder veeleisend, maar ik beschouw deze toch niet helemaal als instapmodel. Sure, er komen later vast nog andere modellen bij met betere specs, maar volgens mij zit dat hier ook wel snor. En qua aanslutingen ben ik niet heel veeleisend, ik ben gewend op 1 scherm te werken, voor mij is dat voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
rajeckm schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:37:
[...]

Yep! Die is er.
Open je terminal en open je .zshrc bestand:
code:
1
nano ~/.zshrc

Plaats daar het volgende in:
code:
1
2
3
arm() {
  arch -x86_64 $@
}

Restart je terminal en nu kan je arm gebruiken :)
Heb dit overigens niet zelf bedacht, maar kan de bron even niet meer vinden :$
Ja, ja, ja, ja, ja!! Dit is exact wat ik zocht maar nergens kon terug vinden.

Ik heb nu dit als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
alias ibrew='arch --x86_64 /usr/local/Homebrew/bin/brew'
alias ib='PATH=/usr/local/bin'

arm() {
  arch -x86_64 $@
}

Ibrew voor het installeren van packages onder intel architectuur (ik weet niet zeker of ik dit nog nodig heb en kan vervangen door de ARM command).

Ib heb ik wel nodig, ik kan bijvoorbeeld niet dit uitvoeren.

code:
1
arm node -v

Het resultaat is dan:
code:
1
2
kevin@MBP-van-Kevin ~ % arm node -v
arch: posix_spawnp: node: Bad CPU type in executable

Als ik daarin tegen dit uitvoer:

code:
1
ib node -v

Werkt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevinkrs schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:13:
code:
1
Geen idee, ik ben niet met die cocaopods bekend. Ik kwam wel een issue tegen waarin 1 reply eenzelfde probleem als jij noemt. Na die comment volgen wat suggesties, misschien de moeite van het proberen waard.
Ja, even snel wat geprobeerd en je lijkt het met het volgende wel te kunnen doen:
code:
1
alias wii='arch -x86_64'

De oplossing van @rajeckm is echter wat intelligenter, die heeft de voorkeur.
Veel images hebben al een ARM64 build, een daarvan die dat nog niet heeft is Mysql, maar dan download je gewoon MariaDB, ik heb wat dat betreft niet veel problemen gemerkt tot nu toe. Vind Docker zelfs best zuinig op de batterij :)
Dat weet ik maar was niet wat ik bedoelde. Docker is een Linux technologie die niet in een ander OS dan Linux gaat werken. Op Windows en Mac gebruiken ze daarom ook een vm. Om toch de indruk te wekken dat het allemaal native werkt hebben ze om die vm heen met allerlei tools het nodige gebouwd. Die tools zijn in Go geschreven en daarvan is er momenteel nog geen officiële Apple silicon release. Afgezien daarvan is het een preview dus garantie tot de voordeur.

Het draaien van images op een arm64 machine is overigens niet het probleem, daar is docker voor gemaakt. Het probleem zit hem echter meer in het bouwen van de images. Als je dat voor arm64 doet is er niks aan de hand maar voor een andere architectuur zoals x86_64 wordt er een vrij ruwe oplossing obv qemu gebruikt.

Voor een preview schijnt het echter prima te werken dus je kunt het risico nemen :)
Ja ik hoor dat vaker mensen zeggen, dat het slechts een 'goedkope instapmodel is'.
Dat zeg ik alleen niet. De M1 Macs zijn instapmodellen en een instapmodel heeft simpelweg minder features dan de modellen die er boven zitten. Dat betekent o.a. dat je veel minder poorten hebt, niet meer dan 16GB aan geheugen hebt, enz. Wat het niet betekent is dat het daarmee dan ook maar een goedkoop ding is of dat een instapmodel een slap ding is waar je niks mee kunt. De M1 staat zijn mannetje.
Ik als developer vind het probleem dat je maar 1 extern scherm kan gebruiken eigenlijk wel meevallen.
Je bent daarin niet de enige maar feit blijft dat heel veel ontwikkelaars al snel 2 externe schermen willen hebben. Die beperking van 1 extern scherm is dan ook een belangrijk punt om even te benoemen.

In feite zijn er 3 mogelijkheden:
1) De M1 kopen: voor wie geen moeite met de beperkingen heeft en de specs voor wie de komende jaren voldoende zijn.
2) Wachten tot de mid-range Macs naar Apple silicon zijn overgezet: voor als de M1 te beperkt is en je heel graag Apple silicon wil hebben ipv Intel.
3) De huidige mid-range Macs: voor wie de M1 te beperkt is, nu een krachtige laptop nodig heeft en/of Intel of Apple silicon geen moer uitmaakt.
rrrandy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:22:
Het gaat inderdaad om de packages, deze moeten voor ARM gecompiled zijn.
Nee, het gaat hier om 3 dingen:
1) De package manager zelf moet arm64 zijn.
2) De packages (=ports, casks, formulae, etc.) moeten ook arm64 zijn; dit kan alleen als aan het volgende punt is voldaan:
3) de daadwerkelijke software die middels een package wordt geïnstalleerd (denk aan Go, Wireshark, Firefox, OpenJDK, enz.) moet ook naar arm64 geport zijn.

Punt 1 is voor zowel macports als homebrew al afgedekt. Momenteel zijn ontwikkelaars en port maintainers druk bezig om te zorgen dat software en packages voor arm64 geschikt zijn. Met de dag komen er steeds meer bij dus dat zul je regelmatig weer opnieuw moeten beoordelen. Tot die tijd kun je, als het nodig is, de package manager middels Rosetta 2 draaien waardoor je van alle x86_64 packages en software gebruik kunt maken. Dan draait het weliswaar iets minder performanter dan een native arm64 variant maar je kunt het tenminste gebruiken (uiteindelijk is dat toch het belangrijkste, niet?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
ppl schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:55:
Nee, het gaat hier om 3 dingen:
1) De package manager zelf moet arm64 zijn.
2) De packages (=ports, casks, formulae, etc.) moeten ook arm64 zijn; dit kan alleen als aan het volgende punt is voldaan:
3) de daadwerkelijke software die middels een package wordt geïnstalleerd (denk aan Go, Wireshark, Firefox, OpenJDK, enz.) moet ook naar arm64 geport zijn.

Punt 1 is voor zowel macports als homebrew al afgedekt. Momenteel zijn ontwikkelaars en port maintainers druk bezig om te zorgen dat software en packages voor arm64 geschikt zijn. Met de dag komen er steeds meer bij dus dat zul je regelmatig weer opnieuw moeten beoordelen. Tot die tijd kun je, als het nodig is, de package manager middels Rosetta 2 draaien waardoor je van alle x86_64 packages en software gebruik kunt maken. Dan draait het weliswaar iets minder performanter dan een native arm64 variant maar je kunt het tenminste gebruiken (uiteindelijk is dat toch het belangrijkste, niet?).
Thanks voor de nuancering! Ik snap hem :)

Uiteindelijk is het inderdaad het belangrijkst dat je de packages kunt gebruiken, eventueel via Rosetta met wat minder performance, dat nemen we dan maar voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Valt het jullie trouwens ook op dat de M1 flink agressiever is met het werkgeheugen? Op een Intel Mac wordt er nauwelijks wat weggeschreven naar de swap, Op mijn M1 zie ik zeer regelmatig rond de 10gb staan terwijl ik eigenlijk niet eens zo heel gek veel open heb staan. Is dit gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:39
kevinkrs schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:46:
Valt het jullie trouwens ook op dat de M1 flink agressiever is met het werkgeheugen? Op een Intel Mac wordt er nauwelijks wat weggeschreven naar de swap, Op mijn M1 zie ik zeer regelmatig rond de 10gb staan terwijl ik eigenlijk niet eens zo heel gek veel open heb staan. Is dit gebruikelijk?
Bij de M1 is je CPU werkgeheugen en je grafische geheugen gedeeld. Dat zal dus zeker ten koste gaan van wat je aan applicatiegeheugen kan gebruiken.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja en dat is ook niet zo gek natuurlijk. Je hebt nu 8 of 16 GB aan geheugen dat niet alleen door de CPU wordt gebruikt maar door heel veel componenten. Dan is meer geheugen niet alleen belangrijk, ook het zoveel mogelijk vrij spelen van het fysieke geheugen (want dat is nog altijd sneller dan swap, ook op de snelle disk die er tegenwoordig in zit). Die swap kan best oplopen, ik heb 'm hier de 11GB al eens zien aantikken (er zit in totaal 16GB in mijn M1 Mac).

@jk-5 dat is bij Intel het geval en daar doen ze nog 1 ding meer: de GPU krijgt een vaste hoeveelheid toegewezen. De M1 werkt anders en heeft meer componenten dan CPU en GPU alleen plus dat er hier geen vaste hoeveelheden van het RAM aan een component wordt toegekend. Dat toekennen gebeurt nu obv wat nodig is.

Als je een 16GB M1 proc hebt en de Neural Processing Unit (NPU) wil daarvan 8GB hebben dan betekent dat je nog 8GB overhoudt voor de CPU, GPU, ISP, enz.

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 21-01-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
@jk-5 @ppl

Dat het geheugen gedeeld is was mij inderdaad al bekend. En dat biedt dus ook veel voordelen, daardoor hoeft geheugen niet meer verplaatst te worden van component naar component. maar 10gb in swap? Is dat niet enorm veel? Op mijn 16" MacBook Pro werd er ook swap gebruikt maar dan maximaal 2 of 3gb.

Zijn hoeveelheden als 10gb niet slecht voor je SSD? En heb ik niet gewoon een tekort aan 16gb maar moet ik eerder kijken naar 32, 64 of 128gb werkgeheugen?

Wat ik wel vreemd vind is dat mijn geheugendruk relatief laag is, en ook blijft. Ondanks de hoge hoeveelheid swap blijft de Macbook nog wel 'smooth' aanvoelen...

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6009db5623f3a/6009db5620c2f-Schermafbeelding_2021-01-21_om_20.50.29.png

[ Voor 5% gewijzigd door kevinkrs op 21-01-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kennelijk is die 10GB niet veel, ik zag op reddit iemand een plaatje posten die net ietsje meer dan 26GB aan gaf. Ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat je doet, welke apps je in de achtergrond hebt staan (en dus in feite naar swap verhuist kunnen worden) en wat die qua geheugen in beslag nemen. Als ik Capture One open laat staan dan gaat het hard maar die vreet ook geheugen.

Voor je SSD is iedere write in theorie slecht ;) Er zijn in de afgelopen 10 jaar diverse praktijktests gedaan waarbij de uitkomst was dat je wel heel erg veel per dag moet wegschrijven wil het een probleem gaan worden.

Om te zien of je een geheugentekort hebt kun je beter de geheugendruk grafiek in de gaten houden. Als die groen is en blijft dan is er niets aan de hand. Bij geel op zich ook niet, als hij lang in het geel blijft staan dan is dat wel een teken dat je naar je geheugengebruik moet kijken. Staat de grafiek in het rood dan heb je een geheugentekort en moet je actie ondernemen. Als dat gele en rode vaak voorkomt dan is het verstandig om eens na te gaan denken of dat wat je draait niet aangepast moet worden of dat je naar een machine met meer fysiek geheugen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
ppl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:09:
Kennelijk is die 10GB niet veel, ik zag op reddit iemand een plaatje posten die net ietsje meer dan 26GB aan gaf. Ligt er natuurlijk ook heel erg aan wat je doet, welke apps je in de achtergrond hebt staan (en dus in feite naar swap verhuist kunnen worden) en wat die qua geheugen in beslag nemen. Als ik Capture One open laat staan dan gaat het hard maar die vreet ook geheugen.

Voor je SSD is iedere write in theorie slecht ;) Er zijn in de afgelopen 10 jaar diverse praktijktests gedaan waarbij de uitkomst was dat je wel heel erg veel per dag moet wegschrijven wil het een probleem gaan worden.

Om te zien of je een geheugentekort hebt kun je beter de geheugendruk grafiek in de gaten houden. Als die groen is en blijft dan is er niets aan de hand. Bij geel op zich ook niet, als hij lang in het geel blijft staan dan is dat wel een teken dat je naar je geheugengebruik moet kijken. Staat de grafiek in het rood dan heb je een geheugentekort en moet je actie ondernemen. Als dat gele en rode vaak voorkomt dan is het verstandig om eens na te gaan denken of dat wat je draait niet aangepast moet worden of dat je naar een machine met meer fysiek geheugen moet.
Interessant, mijn geheugendruk loopt nooit heel erg ver op. Soms alleen als ik actief bezig met met multitasking icm development. Denk dat aan een iPhone simulator, Android Simulator, Android Studio, Xcode, Of wellicht React Native in een IDE. Een GIT tower, TablePlus en wat webbrowsers.

Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat die 10gb swap afkomstig is van Google Chrome en Safari, ik heb die al een paar dagen niet meer herstart en een stuk of 20 tabbladen open staan (en ook niet meer geopend). Zou MacOS zo slim zijn om de tabs tijdelijk naar de swap weg te schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal niet per tab gaan maar eerder per applicatie. macOS heeft al weer wat jaartjes App Nap (zie vooral de best practices van deze link) en Sudden Termination (hoewel deze laatste meer voor het uitloggen/afsluiten/opnieuw starten is). Bovendien is dit ook iets wat iOS/iPadOS doet: bepaalde zaken die een tijdje niet worden gebruikt worden in een soort slaapstand gezet en later gewoon afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik was erg sceptisch over de M1 en aan het twijfelen over of ik wel een MacBook Pro zou doen, of mijn oude MacBook verkopen of mijn iMac upgraden etc. Ik had ook nog het punt dat mijn oude MacBook Pro een US layout had qua toetsenbord, wat ik toch een pré vond.
Mijn iMac FusionDrive had ook zijn mooiste tijd gehad en er waren wat kantjes vanaf gelopen, nee het was verschrikkelijk traag geworden en niet vooruit te branden.

Uiteindelijk gekozen om toch een nieuwe MacBook Pro te gaan halen en mijn oude iMac 2015 met een Samsung T1 SSD USB de juiste upgrade/snelheid te geven. Dat vind ik een hele goede beslissing uiteindelijk en ik denk op langere termijn dat er ook een iMac M1 of hopelijk M2 gaat komen.

Ik vond om de "afgekeurde" GPU in de goedkoopste MacBook Air te nemen, vond ik echt niets, gevoelsmatig en om de MacBook Air te nemen dan met 512 GB, ja waarom dan niet de Pro? Pro heeft toch een beter toetsenbord, TouchBar, betere speakers, langere batterijduur, beter scherm etc etc.
Daar vond ik gisteren de MacBook Pro in de configuratie zoals ik die wilde, met 16GB en 512 GB en met US layout keyboard, nou top gaan we doen. Vandaag opgehaald en nu al druk mee aan de slag.

De eerste km's bevallen echt uitstekend en echt geen spijt van. Ik werk nu al ruim 4 uur intensief met vanalles open/installaties etc en nog geen 10% gezakt op de batterij. Touchbar is echt geweldig in elke app je functies en de snelheid, super.
Ik gebruik toch veel USB-C laders dus deze sluit er keurig bij aan en heb nu alles in de cloud gezet want met 512GB ga ik het toch wel redden voor komende tijd.
Toetsenbord bevalt echt uitstekend en goede travel en goed gevoel. Ik type redelijk rap en naast mij staat nu een Lenovo L470 met nog de oude diepe travel in de keyboard. Het voelt niet zo diep aan als de Lenovo maar komt wel in de goede richting.
Nadeel: ik zie wel vanalles over die TouchBar flitsen bij het snelle typen. De emicons vliegen om je oren heen.

Als je dus van een oude MacBook Pro 2015 Early met I5 2,9Ghz, 8Gb, OWC 512 GB (was een kleine upgrade) gaat naar dit, moet je gewoon doen. Niet twijfelen want ik merk qua snelheid, toetsenbord etc dat het vele malen beter gaat.
Je mist wel je aansluitingen maar ik heb in de afgelopen jaren nooit enige aansluiting gebruikt behalve de MagSafe en meer niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexfop
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:40
Hoe stel je de touch bar in zodat als je Word (365 versie) opstart je die kan aanpassen aan de meest gebruikte opties in word? Ik heb nu alleen F1 t/m F12 erin staan.
Hetzelfde voor Outlook en excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Bijzondere vergelijking :?

https://forums.macrumors....ok-pro-in-new-ad.2281582/

[YouTube: Microsoft Surface Pro 7: The Better Choice]

[ Voor 47% gewijzigd door Greatsword op 25-01-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hier nog zo'n scepticus over de M1 macs en uiteindelijk toch maar besloten mijn 2011 Macbook Air te vervangen door een M1 air. @itsalex Ik dacht dat de Air en de Pro hetzelfde keyboard hadden, waarbij de Air natuurlijk niet het touchbar gedeelte krijgt?

/edit: @Greatsword Inderdaad het verkeerde topic. Waarom zijn er 2 topics voor de M1 macbooks, zoveel verschil is er toch niet?

[ Voor 83% gewijzigd door zonoskar op 25-01-2021 13:45 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@zonoskar

Dit is het Macbook Pro topic, denk dat het beter in het Air topic past ;) [MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie
Waarom zijn er 2 topics voor de M1 macbooks, zoveel verschil is er toch niet?
Het is overzichtelijker en er zijn wel degelijk "veel" verschillen, denk aan de ventilator, schermhelderheid, accu duur en normaliter bij de duurdere modellen meer aansluitpoorten etc.

[ Voor 46% gewijzigd door Greatsword op 25-01-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee hoor, die vergelijking maakt Microsoft al een aantal jaar. Ze vinden dat hun alles-in-1 apparaat superieur is aan de 2-verschillende-devices aanpak van Apple en dat steken ze niet onder stoelen of banken. Gelukkig zijn ze geen Samsung: eerst Apple belachelijk maken om vervolgens exact hetzelfde te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
ppl schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Nee hoor, die vergelijking maakt Microsoft al een aantal jaar. Ze vinden dat hun alles-in-1 apparaat superieur is aan de 2-verschillende-devices aanpak van Apple en dat steken ze niet onder stoelen of banken. Gelukkig zijn ze geen Samsung: eerst Apple belachelijk maken om vervolgens exact hetzelfde te doen...
Oke aparte manier van denken dan.

Het zijn wat mij betreft 2 totaal verschillende producten maar goed, qua performance is die Surface ook niet echt een hoogvlieger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Ben nu Plex Media Server even aan het testen op de M1.

Draai nu 3 streams tegelijkertijd en geen fan of niets te horen.
De i5 10th gen van vorig jaar wilde af en toe nog wel eens loeien, ben dus best onder de indruk van de prestatie en de lage temperatuur, de MacBook blijf ook redelijk koel.

2 streams (series) op 1080 en 1x Film op 4K HDR

iStat Menus kan nu ook de (temp) sensoren uitlezen, maar ze zijn wel anders dan ik gewend ben, dus nog niet echt een idee wat alles betekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH8jhXs5zYfsiFFhX37MrzkuW2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QNpkjT5tIbhsN8YnO5nUJtJB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0crlSoNCe1-WQXIz9xQnWfZJxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BAEKrq5VP4p9uNIvuxZZBEYf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 26-01-2021 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oh, dat is alweer een maand zo. Ze hebben daarbij ook aangekondigd dat ze nog bezig gingen om de naamgeving van die sensoren aan te passen zodat je ook weet wat ze zijn. De accuduur wordt ook nog niet correct aangegeven, dat hebben ze in een beta al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
Het hoort niet helemaal hier, maar ik lees behoorlijk goede ervaringen met de 13” MacBook Pro. Veegt volgens mij zelfs de vloer aan met mijn 16” i9 MBP uit 2020.

Dan word ik toch wel heel ongeduldig en nieuwsgierig naar een 16” M1-model. Zit sterk te overwegen er zo eentje aan te schaffen als het zover is.

Hoe zit het eigenlijk met Xcode? Wordt de 13” MacBook Pro M1 ook zo warm bij het archiven en processen van files? Mijn 16” i9 wordt heel warm aan de onderkant en begint te blazen. Alsof je een Boeing bestuurt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:36
Dennisweb schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:20:
Het hoort niet helemaal hier, maar ik lees behoorlijk goede ervaringen met de 13” MacBook Pro. Veegt volgens mij zelfs de vloer aan met mijn 16” i9 MBP uit 2020.

Dan word ik toch wel heel ongeduldig en nieuwsgierig naar een 16” M1-model. Zit sterk te overwegen er zo eentje aan te schaffen als het zover is.

Hoe zit het eigenlijk met Xcode? Wordt de 13” MacBook Pro M1 ook zo warm bij het archiven en processen van files? Mijn 16” i9 wordt heel warm aan de onderkant en begint te blazen. Alsof je een Boeing bestuurt. :+
Ik draai best grote Xcode projecten op mijn M1 (aangesloten op een 34" Ultra Wide). Builden, runnen (meerdere simulators) is allemaal geen probleem. Je merkt echt dat Xcode geoptimaliseerd is voor M1, en heb de fans nog nooit gehoord.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
UnitedJunk schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Ik draai best grote Xcode projecten op mijn M1 (aangesloten op een 34" Ultra Wide). Builden, runnen (meerdere simulators) is allemaal geen probleem. Je merkt echt dat Xcode geoptimaliseerd is voor M1, en heb de fans nog nooit gehoord.
Dat wordt dus een instant buy als de 16” er is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
UnitedJunk schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Ik merk daarentegen dat Webstorm (Zou ook geoptimaliseerd moeten zijn voor de M1) heel instabiel draait bij mij. Loopt dagelijk één keer zo vast dat je letterlijk of een uur moet wachten tot hij weer redelijk draait of je een force quit moet doen. En dan maar hopen dat je laatste changes opgeslagen zijn. Misschien ligt het eraan dat ik twee Webstorm instances, webpack, react native compiler en chrome draai maar op mijn oude 2017 MBP met een i5 en 8GB ram (Mijn M1 heeft 16) had er zelfs amper problemen mee.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:21
AllInOneNerd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Ik merk daarentegen dat Webstorm (Zou ook geoptimaliseerd moeten zijn voor de M1) heel instabiel draait bij mij. Loopt dagelijk één keer zo vast dat je letterlijk of een uur moet wachten tot hij weer redelijk draait of je een force quit moet doen. En dan maar hopen dat je laatste changes opgeslagen zijn. Misschien ligt het eraan dat ik twee Webstorm instances, webpack, react native compiler en chrome draai maar op mijn oude 2017 MBP met een i5 en 8GB ram (Mijn M1 heeft 16) had er zelfs amper problemen mee.
Op Safari als ik bepaalde video's stream moet hij de pagina's ook soms herladen omdat er staat dat hij teveel geheugen verbruikt en heb ook de MBP 16GB versie. Kwestie van optimaliseren. Niet vergeten dat ondanks dat de M1's zo goed van start zijn gegaan qua programma's draaien/optimalisatie dat het nog een lange weg is om alles tot in de details goed te hebben. Maar ze hebben de lat wel heel ook gelegd! :P

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Zojuist de M1 toch maar verkocht.

Leuk om alles weer even getest te hebben en ondanks dat ik tevreden ben over de prestaties kijk ik toch erg uit naar de nieuwe MacBook Pro.

Juni is niet zo heel ver meer en na 5 jaar is het ook wel tijd voor een nieuw design. Mini led en meer aansluit poorten zijn mooi meegenomen dus wat mij betreft het wachten waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Greatsword schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:40:
Zojuist de M1 toch maar verkocht.

Leuk om alles weer even getest te hebben en ondanks dat ik tevreden ben over de prestaties kijk ik toch erg uit naar de nieuwe MacBook Pro.

Juni is niet zo heel ver meer en na 5 jaar is het ook wel tijd voor een nieuw design. Mini led en meer aansluit poorten zijn mooi meegenomen dus wat mij betreft het wachten waard.
En wat moet er in juni gebeuren dan? Ik dacht dat de nieuwe MacBook Pro in andere formaten pas eind dit jaar zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Dennisweb schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:43:
[...]

En wat moet er in juni gebeuren dan? Ik dacht dat de nieuwe MacBook Pro in andere formaten pas eind dit jaar zou komen.
Volgens een aantal dubieuze geruchten zou er een 14" binnenkort uit moeten komen. Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, het is veel te dicht op de release van de huidige M1 modellen.

De geruchten zeggen ook dat Magsafe terug komt, scherm MiniLED zal worden (ik hoor dit tevens al 6 jaar lang ofzo?) SD kaart slot zou terug komen met 6-8 USB poorten. De Touch Bar zou verdwijnen (vind de Touch Bar persoonlijk tevens enorm fijn, beter dan 15 keer op een button moeten rammen)

En een geheel vernieuwd en 'revolutionair' ontwerp zou ook uitkomen. Dan hebben we ook nog geruchten over de M2 die 150% tot 200% sneller zou moeten zijn dan de M1.

Buiten dat ik alles zoals je merkt met een korreltje zout neem, als je zou moeten wachten tot er nieuwe technieken beschikbaar komen, of voor elk nieuw ontwerp, of toch wachten voor die magsafe feature, in alle eerlijkheid... Dan heb je in 2030 nog steeds geen nieuwe MacBook Pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:43:
[...]

WWDC en daar is vaak genoeg hardware aangekondigd dus ik zie het dit jaar ook wel weer gebeuren.
kevinkrs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 00:01:
[...]

Volgens een aantal dubieuze geruchten zou er een 14" binnenkort uit moeten komen. Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, het is veel te dicht op de release van de huidige M1 modellen.

En een geheel vernieuwd en 'revolutionair' ontwerp zou ook uitkomen.

Buiten dat ik alles zoals je merkt met een korreltje zout neem, als je zou moeten wachten tot er nieuwe technieken beschikbaar komen, of voor elk nieuw ontwerp, of toch wachten voor die magsafe feature, in alle eerlijkheid... Dan heb je in 2030 nog steeds geen nieuwe MacBook Pro...
Vergeet niet dat de nieuwe M1 alleen het instap model heeft vervangen van vorig jaar en nog niet de duurdere versies met o.a. 4 poorten, die worden nu nog steeds met intel chips verkocht en datzelfde geld voor de 16" modellen.

Die 14" gaat dan ook tegelijkertijd het nieuwe model zijn, Apple heeft zelf duidelijk gezegd dat ze de hele Mac Line up in 2 jaar willen vervangen met hun eigen chips, dus als ze van de zomer met het hogere segment Macbooks aankomen dan hebben ze nog ruim voldoende tijd voor de iMac en Mac Pro.

Een nieuw design is slechts 1x in de 5 jaar, dus dat is wel degelijk het wachten waard (voor mij dan) want daar zullen we het weer een lange tijd mee moeten doen. De huidige M1 is het daarom voor mij net niet, ja leuk die snelheid, lange accu duur en lage temperaturen, maar een echte "upgrade" staat om de hoek en dan is het achteraf toch wel balen als je straks nog met een "oud" design zit en de echte nieuwe functies mist.

Het voorproefje hebben we gehad en dat is bij bijna iedereen in de smaak gevallen, nu wordt het tijd voor het echte werk.

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 28-01-2021 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Zijn er andere mensen die ook soms problemen hebben met een mac die frozen lijkt?

Muis en toetsenbord werken gewoon maar apps kan ik niet openen of sluiten, de menu balk doet ook niks (kan er niet op klikken)

Enige manier is om Mac af te sluiten en opnieuw te starten om alles weer normaal te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Greatsword schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 00:12:
[...]

WWDC en daar is vaak genoeg hardware aangekondigd dus ik zie het dit jaar ook wel weer gebeuren.

[...]

Vergeet niet dat de nieuwe M1 alleen het instap model heeft vervangen van vorig jaar en nog niet de duurdere versies met o.a. 4 poorten, die worden nu nog steeds met intel chips verkocht en datzelfde geld voor de 16" modellen.

Die 14" gaat dan ook tegelijkertijd het nieuwe model zijn, Apple heeft zelf duidelijk gezegd dat ze de hele Mac Line up in 2 jaar willen vervangen met hun eigen chips, dus als ze van de zomer met het hogere segment Macbooks aankomen dan hebben ze nog ruim voldoende tijd voor de iMac en Mac Pro.

Een nieuw design is slechts 1x in de 5 jaar, dus dat is wel degelijk het wachten waard (voor mij dan) want daar zullen we het weer een lange tijd mee moeten doen. De huidige M1 is het daarom voor mij net niet, ja leuk die snelheid, lange accu duur en lage temperaturen, maar een echte "upgrade" staat om de hoek en dan is het achteraf toch wel balen als je straks nog met een "oud" design zit en de echte nieuwe functies mist.

Het voorproefje hebben we gehad en dat is bij bijna iedereen in de smaak gevallen, nu wordt het tijd voor het echte werk.
Ik begrijp wat je bedoeld maar ik ben het niet helemaal met je eens. Ik denk dat de 14" als deze aan het eind van dit jaar uitkomt de vervanger gaat worden van de 13". In de wereld van Intel Macbooks klinkt het volkomen logisch om een 'instap' model te hebben en een wat krachtiger model. Het verschil tussen een dual-core i5 en een quadcore i7 is dag en nacht.

Ik denk dat de nieuwe 14" de nieuwe 'instapper' zal worden en dat je deze naar je eigen smaak kan configureren, ik denk dat deze dan ook 4 poorten krijgt ipv 2.

Tevens zou ik de 13" M1 echt geen 'instapper' noemen, ik heb het model met 16GB werkgeheugen en 2TB opslag en heeft een winkelwaarde van 2.600 euro, niet bepaald meer een instapper te noemen. Als ik al mijn high-end Macbooks vergelijk met de M1, blaast de M1 Apple's duurste flagship nog omver.

De 16" versie zal naar mijn verwachting dan ook de hogere tier segment zijn, net zoals het nu ook al is, met een M1x achtige processor en wellicht een dedicated (Apple?) videokaart.

Verwacht van de redesign trouwens niet te veel veranderingen, wellicht een iets andere vormgegeven behuizing, maar ik zal zeker geen nieuwe 'features' als FaceID verwachten op je Macbook.

[ Voor 3% gewijzigd door kevinkrs op 28-01-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
kevinkrs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:41:
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld maar ik ben het niet helemaal met je eens. Ik denk dat de 14" als deze aan het eind van dit jaar uitkomt de vervanger gaat worden van de 13". In de wereld van Intel Macbooks klinkt het volkomen logisch om een 'instap' model te hebben en een wat krachtiger model. Het verschil tussen een dual-core i5 en een quadcore i7 is dag en nacht.

Ik denk dat de nieuwe 14" de nieuwe 'instapper' zal worden en dat je deze naar je eigen smaak kan configureren, ik denk dat deze dan ook 4 poorten krijgt ipv 2.

Tevens zou ik de 13" M1 echt geen 'instapper' noemen, ik heb het model met 16GB werkgeheugen en 2TB opslag en heeft een winkelwaarde van 2.600 euro, niet bepaald meer een instapper te noemen. Als ik al mijn high-end Macbooks vergelijk met de M1, blaast de M1 Apple's duurste flagship nog omver.

De 16" versie zal naar mijn verwachting dan ook de hogere tier segment zijn, net zoals het nu ook al is, met een M1x achtige processor en wellicht een dedicated (Apple?) videokaart.

Verwacht van de redesign trouwens niet te veel veranderingen, wellicht een iets andere vormgegeven behuizing, maar ik zal zeker geen nieuwe 'features' als FaceID verwachten op je Macbook.
Ik deel die mening volledig met je. Dit topic gaat natuurlijk over de 13”, maar ik zou een 16” MBP met M1 ook meteen kopen. Ook als het uiterlijk niet veranderd is. Ik vind een groter scherm gewoon fijn. Anders had ik de 13” wel besteld. Wachten is vervelend. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kevinkrs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:41:
Prijs, performance en architectuur zijn niet hetgeen wat bepalen of iets een instapper is of niet. De plaatsing binnen de gehele productrange is wat bepaald of het een instapper, mid-tier of high-end model is. Kenmerkend aan instapmodellen is de beperktere feature set tov de andere modellen (performance kan daar onderdeel van zijn maar hoeft niet). Het is net als met naamgeving en versienummering: het is maar net wat je verzint als fabrikant zijnde.

Als je echter kijkt naar de productrange van de iPad dan zie je dat ze daar niks anders doen dan bij de Macs. In de wereld van Apple silicon is het logisch om exact dezelfde productrange te hebben als in de wereld van Intel en vice versa ;) Ook hier kun je prima een krachtige en minder krachtige versie hebben. Sterker nog, als Apple nog Macs wil verkopen dan moeten ze krachtigere modellen gaan uitbrengen. 16GB is te weinig geheugen, 2 TB is te weinig opslag, het aantal cores van de CPU is te weinig, de GPU is niet krachtig genoeg en idem voor de overige componenten. Er zijn genoeg mensen die meer nodig hebben dan wat de M1 biedt. Dat was met de Intel Macs zo en dat is met Apple silicon echt niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Ik moet zeggen dat ik ook enorm tevreden ben over mijn MacBook Pro M1. Enige nadeel is dat adobe nog niet alles overgezet heeft. InDesign bleef eigenlijk constant een bevroren scherm geven, maar heb de H/W versnelling maar uitgezet en dat helpt. Niet ideaal maar kan in ieder geval verder tot de officiële versie uit is.

Een ding wat wel echt vervelend is, is dat mijn setup elke keer als het in slaap valt een heel vaag idee van beeldschermen indelen er op nahoudt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMxGIZ_CXAkEZoS2mSzmFpwU4Vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8YsY6XfY0cVwtcsYcUr6QmO.jpg?f=fotoalbum_large

De usb-C dongle naar Display-port weer uittrekken en insteken lost het wel op maar is knap vervelend.
Kan me even niet herinneren of dit met directe USB-C verbinding ook was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj

ken-dj

Is er een topic MacBook Pro accessoires ..? Ben opzoek naar een hardcase of skin ?

[ Voor 6% gewijzigd door ken-dj op 28-01-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Ik wacht ook op 2nd generation m1...ik hoorde echt zwart, MagSafe en verdwijnen van de touchnar(wat ik dan weer jammer zou vinden....maar ik heb liever een MagSafe dan die touchbar....ik hoop op een 12 of 13inch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
ken-dj schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:16:
Is er een topic MacBook Pro accessoires ..? Ben opzoek naar een hardcase of skin ?
Oud topic waarin helaas niet meer zoveel wordt gepost, misschien ook door de niet zo duidelijke titel.

[Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2

Verder nog USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 28-01-2021 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enes92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Ben op alle punten dik tevreden met mijn macbook pro m1 maar bekabeld upload snelheid valt mij echt tegen vergeleken met de intel,,, mijn download is 930+ zowel intel als m1 maar upload blijft hangen op 720 maar de intel van 2020 is 930+ zijn er meerderen met deze probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
enes92 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:09:
Ben op alle punten dik tevreden met mijn macbook pro m1 maar bekabeld upload snelheid valt mij echt tegen vergeleken met de intel,,, mijn download is 930+ zowel intel als m1 maar upload blijft hangen op 720 maar de intel van 2020 is 930+ zijn er meerderen met deze probleem?
Ik heb met mijn M1 MBP 980Mbps kunnen halen via speedtest.net.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enes92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
UnitedJunk schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Ik heb met mijn M1 MBP 980Mbps kunnen halen via speedtest.net.
Zal zo via veilige modes nog een test doen,, zal wel te maken hebben met een applicatie dat is geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe test je en waarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
enes92 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:43:
[...]

Zal zo via veilige modes nog een test doen,, zal wel te maken hebben met een applicatie dat is geïnstalleerd
Zelf heb ik gebruik gemaakt van deze USB C Ethernet dongle icm speedtest.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuceTundra
  • Laatst online: 13-09 14:26
Hebben jullie ook last van een flikkerende webcam? Ik heb vandaag mijn M1 MacBook Pro binnen gekregen en ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen. De workaround met OBS werkt wel en zorgt ervoor dat de flikkering niet aanwezig is. Het is helaas niet mogelijk om het aantal Hz te wijzigen binnen MacOS.

https://discussions.apple...254243954022#254243954022

[ Voor 22% gewijzigd door PuceTundra op 31-01-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:19
Ik heb sinds kort een macbook pro aangeschaft via bol. Onlangs viel het me op dat er smudges op mijn scherm zijn en een soort luchtbubbel verspreid over het scherm. Met een klein doekje en gedestilleerdwater kon ik de smudges niet weghalen. Weet iemand of dit een probleem is dat ik kan aankaarten bij Apple? Of garantie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYT1vthlCv6hKKokg7C2Sw_GVgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kw7u5aNbnie6c1cdTgn7G9Kf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkSVE8C0eC5zbzFMpBcjwm-LD_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1hcP3BCWwFluZj6arDLz8vm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
blackshelve schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:27:
Ik heb sinds kort een macbook pro aangeschaft via bol. Onlangs viel het me op dat er smudges op mijn scherm zijn en een soort luchtbubbel verspreid over het scherm. Met een klein doekje en gedestilleerdwater kon ik de smudges niet weghalen. Weet iemand of dit een probleem is dat ik kan aankaarten bij Apple? Of garantie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo ver ik het kan zien is zijn dit veeg vlekken van het water zelf, zijn lastig weg te krijgen maar probeer eens je scherm een voorzichtig maar grondige boen-beurt te geven met een microfiber doekje die je in een supermarkt kunt kopen. Niet nat maken niks maar gewoon droog en in draaiende bewegingen te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
kevinkrs schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:27:
[...]

Zo ver ik het kan zien is zijn dit veeg vlekken van het water zelf, zijn lastig weg te krijgen maar probeer eens je scherm een voorzichtig maar grondige boen-beurt te geven met een microfiber doekje die je in een supermarkt kunt kopen. Niet nat maken niks maar gewoon droog en in draaiende bewegingen te poetsen.
Thanks voor je tip. Ik zzal het proberen. Heb je ook een idee waarom er luchtbubbels zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
blackshelve schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:41:
[...]

Thanks voor je tip. Ik zzal het proberen. Heb je ook een idee waarom er luchtbubbels zijn?
Luchtbelletjes onder het scherm zou niet horen, ik kan ze zelf niet op de foto zien, ik zou toch eerst even proberen met een microfiber doekje je scherm helemaal schoon te maken desnoods voor spotjes even een druppeltje water gebruiken en uitwrijven. Meestal gaan de spotjes dan weg als ze zich op het scherm bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
kevinkrs schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Luchtbelletjes onder het scherm zou niet horen, ik kan ze zelf niet op de foto zien, ik zou toch eerst even proberen met een microfiber doekje je scherm helemaal schoon te maken desnoods voor spotjes even een druppeltje water gebruiken en uitwrijven. Meestal gaan de spotjes dan weg als ze zich op het scherm bevinden.
De spotjes lijken nu wel weg te zijn door goed schoon te maken met een microvezeldoekje. Maar de luchtbubbels zitter nog steeds. Lijkt wel op staingate? Dat de antireflectielaag wat los gaat zitten?

Ik ga erover nadenken om het dan toch wel misschien te retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
blackshelve schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:16:
[...]

De spotjes lijken nu wel weg te zijn door goed schoon te maken met een microvezeldoekje. Maar de luchtbubbels zitter nog steeds. Lijkt wel op staingate? Dat de antireflectielaag wat los gaat zitten?

Ik ga erover nadenken om het dan toch wel misschien te retourneren.
Wij kunnen dit natuurlijk niet zo gemakkelijk zien op de foto, maar als je ziet dat het inderdaad onder je glas zit voor je LCD lijkt het wel op luchtbelletjes, wellicht is er iets mis gegaan met de fabricage en ik zou zeker dan nog je Macbook terug sturen nu het nog kan. Beter dan een reparatie vanzelfsprekend.

Even wat anders, valt het jullie ook op dat geheugen op MacOS 11.2 anders wordt gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/601952a2ac8b7/601952a2a9856-Schermafbeelding_2021-02-02_om_14.21.56.png

Ik had voor de 11.2 update dat MacOS zeer agressief was met het swappen van geheugen, nu lijkt hij meer geheugen daadwerkelijk in het geheugen te houden en minder te swappen?

[ Voor 21% gewijzigd door kevinkrs op 02-02-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Ik ben tevreden over mijn MBP, ik ben er 9 uur oid per dag mee bezig en aan het eind van de dag kan die weer aan de oplader.

Enige probleem waar ik mee zit is dat ik na een paar minuten constante zweet-afdrukken heb bij mijn polsen, veeg ik alles weg is het na een paar minuten weer een zwembad als het ware.

Nu zweet ik best wel snel, maar bij mijn Asus K73S heb ik hier nooit last van gehad, iemand die hier iets op weet want dit gaat natuurlijk nergens over, laat staan als ik post-corona dit soort praktijken heb in publieke ruimtes. :P

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
RazorMaron schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:36:
Ik ben tevreden over mijn MBP, ik ben er 9 uur oid per dag mee bezig en aan het eind van de dag kan die weer aan de oplader.

Enige probleem waar ik mee zit is dat ik na een paar minuten constante zweet-afdrukken heb bij mijn polsen, veeg ik alles weg is het na een paar minuten weer een zwembad als het ware.

Nu zweet ik best wel snel, maar bij mijn Asus K73S heb ik hier nooit last van gehad, iemand die hier iets op weet want dit gaat natuurlijk nergens over, laat staan als ik post-corona dit soort praktijken heb in publieke ruimtes. :P
Misschien komt dat omdat aluminium sneller warmte doorgeeft en verspreid, al wordt de MacBook Pro M1 niet bepaald warm. Ik heb dit probleem zelf absoluut niet, maar wellicht een doekje onder je polsen leggen of een kleine polssteun die de issue verhelpt?

Of misschien bij Dbrand een skin kopen zodat je polsen niet direct op het aluminium rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Buyer’s Guide: Don't Buy a MacBook Pro Now

Kan me helemaal vinden in het artikel en heb de Mac Mini M1 en MacBook Pro M1 inmiddels ook weer verkocht.

Qua prestaties niks te klagen, maar een nieuw design met meer aansluitpoorten, een beter beeldscherm en geen TouchBar meer spreken me erg aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 09:10
Greatsword schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:56:

Kan me helemaal vinden in het artikel en heb de Mac Mini M1 en MacBook Pro M1 inmiddels ook weer verkocht.

Qua prestaties niks te klagen, maar een nieuw design met meer aansluitpoorten, een beter beeldscherm en geen TouchBar meer spreken me erg aan.
Hmm., dan misschien toch maar wachten op de nieuwe. 14 inch en meer aansluitingen (dus geen gezeik met dongles meer) spreken mij wel erg aan. Nu nog het geduld vinden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron

De MacBook Pro M1 is mijn eerste MacBook en ik vind de Touch Bar wel erg fijn. Waar ik op de windows laptops met de F1 keys deze heel maar dan ook heel sporadisch gebruikte, gebruik ik bij de Touch Bar toch best wel vaak de sound/mute/brightness/play/pause/skip button.

Het enige wat ik wel een fijne toevoeging vind is is een usb-poort/sd-card slot maar een dongle vind ik nou ook niet het ergste wat er is.

Ik hoop dat ze wel varianten gaan uitbrengen waarbij je de keuze hebt tussen Touch Bar en physical keys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024

Pssssst weet je dat er daar na ook "weer" nieuwe modellen uit zullen gaan komen, met weer nieuwe aanpassingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
CashMoney schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:46:
[...]

Pssssst weet je dat er daar na ook "weer" nieuwe modellen uit zullen gaan komen, met weer nieuwe aanpassingen ;)
Een nieuw design met nieuwe features is eens in de zoveel jaar.

Daarna zijn het steeds iets snellere cpu's/gpu's. (geweest)

Ga er dus maar vanuit dat we hier weer 3-5 jaar mee moeten doen qua design en aansluitpoorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs

Geruchten, geruchten, geruchten. Om daarvoor nu gelijk je MacBook Pro snel onder marktwaarde weer op de 2e hands markt te dumpen gaat ook weer ver.

'Potentially a custom ‌Apple Silicon‌ GPU with 16 or 32-cores.' voor een 14" (vervanger van de 13")? Dat is een verdubbeling in cores voor dezelfde prijs? Klinkt te mooi om waar te zijn, maar goed wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
kevinkrs schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Geruchten, geruchten, geruchten. Om daarvoor nu gelijk je MacBook Pro snel onder marktwaarde weer op de 2e hands markt te dumpen gaat ook weer ver.

'Potentially a custom ‌Apple Silicon‌ GPU with 16 or 32-cores.' voor een 14" (vervanger van de 13")? Dat is een verdubbeling in cores voor dezelfde prijs? Klinkt te mooi om waar te zijn, maar goed wie weet.
Geen verlies gemaakt hier, sterker nog 150,- winst.

De prijzen zullen waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met de huidige Intel (10th) MBP en 16" dus daar heb ik geen illusies over.

Ja het zijn geruchten, maar wel van betrouwbare bronnen en realistische uitspraken die in lijn liggen met de belofte van Apple, die 16-32 cores neem ik met een korreltje zout, gaat mij meer om het design en featureset, de Chip zit wel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 09-02-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gezien het verleden is het terugbrengen van oude poorten zoals de Mag Safe niet bepaald realistisch. Geruchten over een nieuw design doen ook al weer jaren de ronde. Het enige beetje waar je wat zinnige uitspraken over kunt doen is de SoC; dat is vooral een stukje doorrekenen van de M1. Maar ja, als je nu de luxe hebt om de boel te verkopen en te wachten...waarom niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:48:
Gezien het verleden is het terugbrengen van oude poorten zoals de Mag Safe niet bepaald realistisch. Geruchten over een nieuw design doen ook al weer jaren de ronde. Het enige beetje waar je wat zinnige uitspraken over kunt doen is de SoC; dat is vooral een stukje doorrekenen van de M1. Maar ja, als je nu de luxe hebt om de boel te verkopen en te wachten...waarom niet? :)
Ben het met je eens, Apple vaart doorgaans zijn eigen koers zonder terug te kijken maar als we de geruchten mogen geloven is het dus op basis van customer feedback.

Bij de laatste iPhones hebben ze natuurlijk ook Magsafe vanuit het niets geïntroduceerd, dus voor mij zou het in ieder geval een pluspunt zijn als het terug zou keren, maar ik hoop wel dat het niet beperkt wordt tot de linkerzijde van de Macbook.

Over een half jaar verwacht ik ook veel meer native M1 apps met de daarbijbehorende prestatie/efficiëntie winst dus ik wacht het inderdaad rustig af en kijk er erg naar uit naar de volgende events.

Hier weer een nieuwe video waar de Air momenteel wordt geadviseerd vanwege de prijs/kwaliteit verhouding tenzij je waarde hecht aan de touchbar, iets feller scherm en een langere accu duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 09:10
ppl schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:48:
Toch zie je het bij andere merken wel degelijk gebeuren dat ze poorten weer terugbrengen. Asus heeft een tijdje laptops uitgebracht met alleen USB-C en de opvolgers daarvan hebben onder meer weer USB-A en HDMI gekregen.

Anyway, misschien goed om een apart topic aan te maken voor de nieuwe lichting Macbooks en de geruchten daaromheen. Zal daar straks eens naar kijken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Greatsword schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 01:53:
[...]

Ben het met je eens, Apple vaart doorgaans zijn eigen koers zonder terug te kijken maar als we de geruchten mogen geloven is het dus op basis van customer feedback.

Bij de laatste iPhones hebben ze natuurlijk ook Magsafe vanuit het niets geïntroduceerd, dus voor mij zou het in ieder geval een pluspunt zijn als het terug zou keren, maar ik hoop wel dat het niet beperkt wordt tot de linkerzijde van de Macbook.

Over een half jaar verwacht ik ook veel meer native M1 apps met de daarbijbehorende prestatie/efficiëntie winst dus ik wacht het inderdaad rustig af en kijk er erg naar uit naar de volgende events.

Hier weer een nieuwe video waar de Air momenteel wordt geadviseerd vanwege de prijs/kwaliteit verhouding tenzij je waarde hecht aan de touchbar, iets feller scherm en een langere accu duur.

[YouTube: The Worst Value M1 Mac? M1 MacBook Pro Review after 3 months!]
Als ik dan dat filmpje bekijk ben ik toch wel happy met mijn Air M1 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wouterkaas schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:32:
Toch zie je het bij andere merken wel degelijk gebeuren dat ze poorten weer terugbrengen.
Daar heeft Apple geen enkele boodschap aan, die varen hun eigen koers en dat doen ze al sinds hun oprichting.

We zijn nu al 4 jaar verder en hebben nog steeds overal de USB-C aansluiting. Alleen de desktops hebben naast USB-C nog een van de oude connectoren. Dat USB-C zie je inmiddels ook op steeds meer plekken en op steeds meer apparaten verschijnen. Het is dan ook erg naïef (en eigenlijk ook wanhopig) om te denken dat ze die terug gaan brengen. Het zal hoogstens een keer de SD-card reader zijn omdat dit een formaat is dat bij veel mensen in gebruik is. De rest kan allemaal met een dock, adapters of andere kabels af en daarvan zijn er inmiddels legio opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
ppl schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:57:
[...]

Daar heeft Apple geen enkele boodschap aan, die varen hun eigen koers en dat doen ze al sinds hun oprichting.

We nu al 4 jaar verder en hebben we nog steeds overal de USB-C aansluiting. Alleen de desktops hebben naast USB-C nog een van de oude connectoren. Dat USB-C zie je inmiddels ook op steeds meer plekken en op steeds meer apparaten verschijnen. Het is dan ook erg naïef (en eigenlijk ook wanhopig) om te denken dat ze die terug gaan brengen. Het zal hoogstens een keer de SD-card reader zijn omdat dit een formaat is dat bij veel mensen in gebruik is. De rest kan allemaal met een dock, adapters of andere kabels af en daarvan zijn er inmiddels legio opties.
Ik denk ook dat we het moeten zien als een transitie zoals bij de iPhone 6s -> iPhone 7 en de audio-jack die daarbij verdween.

Erg veel ophef, maar dan ook heel erg veel. Mensen die aan het zweren waren dat ze geen iPhone zonder audio-jack zouden kopen.

Eindstand zijn de iPhone verkoopcijfers alleen maar gestegen en ligt niemand er meer wakker van of de iPhone een audio-jack bevat of niet.

Daarnaast lijkt het me eigenlijk sterk dat de Touch Bar verdwijnt. Het geeft wel een soort van premium(Pro) look aan een laptop. Al helemaal nu je merkt dat de prestaties tussen de Air/Pro relatief klein zijn, als Apple zijnde lijkt het me logisch om dan op zoveel mogelijk andere manieren de twee modellen de differentiëren.

Nu heeft het denk ik ook te maken met de generatie, mensen die non-stop de F-keys gebruikten moeten nu andere manieren zoeken. Maar ik als jongvolwassene/adolescent merk bij mezelf en bij leeftijdsgenoten dat deze knoppen bijna niet worden gebruikt. Daarentegen gebruik ik de vervanger, de Touch Bar, echt best wel vaak.

Ik denk dat het bij beide gevallen gewoon een gewenning zal zijn, die natuurlijk een stuk langer gaat duren dan bij mijn iPhone-voorbeeld, wat ook logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het frappante aan de touch bar is nou juist dat ie exact datgene doet wat de fysieke F-toetsen voorheen deden plus meer. Qua functionaliteit veranderd er dus helemaal niets. Dat lijkt echter niet het probleem te zijn bij de touch bar. Het is vooral het feit dat het niet meer fysiek is wat bij sommige mensen tegen de borst stuit. Maar ja, ook die touch bar zit er nu al 4 jaar in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Voor mij is de touchbar juist wel een reden om nu te kopen ipv te wachten :) en als je nu een nodig hebt dan is het slim om nu te kopen, als je kunt wachten, dan ff wachten.

Bij de MM is de M1 met 16Gb ram en 512Gb SSD nu 1759. Besteld iig 8)
pricewatch: Apple MacBook Pro 2020 M1, 16GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Space...

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• RazorMaron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwYZGiuv8XQ3L84V3PeBUYbYtqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sUALR2pMEMNxMsDARa9LnhUJ.png?f=fotoalbum_large

Lijkt dit normaal in jullie optiek?

Gister avond heb ik voornamelijk Anki/1 aflevering Stremio en een uurtje YouTube gedaan. Terwijl safari nog 1/2 tabbladen erbij open had staan + bluetooth Magic Mouse 2(tot 20.00).

Vanochtend heb ik eigenlijk alleen een beetje gebrowset, 2 filmpjes gekeken van samen 5 minuten, een uurtje Anki gedaan en rond 10.45 was hij alweer 20% vanaf 65-70%. Skype en iMessage draaien op de achtergrond.

Helderheid staat op de helft en bluetooth staat aan met de Magic Mouse 2.

Lijkt alsof hij al sneller leeggaat dan twee maanden terug, of verwacht ik nu gewoon teveel van het beestje?

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Pro 13" (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Air (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.