• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
RazorMaron schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:56:
[Afbeelding]

Lijkt dit normaal in jullie optiek?

Gister avond heb ik voornamelijk Anki/1 aflevering Stremio en een uurtje YouTube gedaan. Terwijl safari nog 1/2 tabbladen erbij open had staan + bluetooth Magic Mouse 2(tot 20.00).

Vanochtend heb ik eigenlijk alleen een beetje gebrowset, 2 filmpjes gekeken van samen 5 minuten, een uurtje Anki gedaan en rond 10.45 was hij alweer 20% vanaf 65-70%. Skype en iMessage draaien op de achtergrond.

Helderheid staat op de helft en bluetooth staat aan met de Magic Mouse 2.

Lijkt alsof hij al sneller leeggaat dan twee maanden terug, of verwacht ik nu gewoon teveel van het beestje?
Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoe lang je de Macbook gebruikt hebt, heb je de laptop gebruikt van 15:30 tot en met 20:00?

Hoe lang je batterij mee gaat ligt bij mij erg te verwisselen, ik kan ongeveer 20 uur halen, maar ik kan ook 15 of 12 uur halen.
Ik heb verder ook bluetooth altijd aan staan, en dat zou ook niet mogen uitmaken, de MacBook Pro heeft Bluetooth Low Energy en verbruikt niet veel.

Wat mij vooral opvalt is dat x86 apps nog wel eens je accu kan leegtrekken, ik weet niet wat Anki is, maar als dit een grafische game is kan dit ook zomaar de reden zijn, iMessage en Skype lijkt het niet denk ik.

Je kunt ook zien welke Apps veel energie verbruiken in je activity monitor. Wel even een voorbeeld, gister avond 11.2.1 geïnstalleerd en ik was maar 3% kwijt, op mijn intel MacBooks was dat rond de 20 - 40% afhankelijk van de update grootte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:21
kevinkrs schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk hoe lang je de Macbook gebruikt hebt, heb je de laptop gebruikt van 15:30 tot en met 20:00?

Hoe lang je batterij mee gaat ligt bij mij erg te verwisselen, ik kan ongeveer 20 uur halen, maar ik kan ook 15 of 12 uur halen.
Ik heb verder ook bluetooth altijd aan staan, en dat zou ook niet mogen uitmaken, de MacBook Pro heeft Bluetooth Low Energy en verbruikt niet veel.

Wat mij vooral opvalt is dat x86 apps nog wel eens je accu kan leegtrekken, ik weet niet wat Anki is, maar als dit een grafische game is kan dit ook zomaar de reden zijn, iMessage en Skype lijkt het niet denk ik.

Je kunt ook zien welke Apps veel energie verbruiken in je activity monitor. Wel even een voorbeeld, gister avond 11.2.1 geïnstalleerd en ik was maar 3% kwijt, op mijn intel MacBooks was dat rond de 20 - 40% afhankelijk van de update grootte :)
De MacBook had ik aanstaan gisteren van 15.30-22.00. Anki is naar mijn inzicht gewoon een hele lichte programma. Het is een soort van overhoringsprogramma met zelfgemaakte flashcards. In Nederland lijkt dit het meest op de site WRTS.

Dus ik vond het best wel raar dat de MacBook veel stroom at.

Al moet ik wel zeggen dat de MacBook met alleen iMessage en YouTube opeen echt warm werd, de fan begon zelfs te spinnen voor een mooi half uurtje. In de activiteiten-weergave gekeken en bijna niks werd verbruikt. Ik vind het maar raar.

Kan het trouwens kwaad als ik hem gewoon constant aan de oplader houd? Ik zie mensen dat gebruiken als ze een externe display hebben, maar mijn MacBook verplaats ik bijna nooit. Het zal in ieder geval heel wat laadcycli schelen als ik zo berichten lees.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• kevinkrs
RazorMaron schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:01:
[...]

De MacBook had ik aanstaan gisteren van 15.30-22.00. Anki is naar mijn inzicht gewoon een hele lichte programma. Het is een soort van overhoringsprogramma met zelfgemaakte flashcards. In Nederland lijkt dit het meest op de site WRTS.

Dus ik vond het best wel raar dat de MacBook veel stroom at.

Al moet ik wel zeggen dat de MacBook met alleen iMessage en YouTube opeen echt warm werd, de fan begon zelfs te spinnen voor een mooi half uurtje. In de activiteiten-weergave gekeken en bijna niks werd verbruikt. Ik vind het maar raar.

Kan het trouwens kwaad als ik hem gewoon constant aan de oplader houd? Ik zie mensen dat gebruiken als ze een externe display hebben, maar mijn MacBook verplaats ik bijna nooit. Het zal in ieder geval heel wat laadcycli schelen als ik zo berichten lees.
de fan die begint te spinnen, we hebben het voor de duidelijkheid over de MacBook Pro M1? Want ik heb daar nog nooit een fan horen spinnen, zelfs met het urenlang compileren van .net core projecten niet.

Als je Macbook warm wordt dan is er een app die op de achtergrond veel CPU verbruikt, als je dat merkt moet je even kijken welke dat is, het lijkt me stug dat je CPU en GPU op 1% utilisatie zitten en dat je Macbook gloeiend heet wordt.

Je Macbook moet ook kunnen ontladen, het is net zoals een iPhone, als je hem dag en nacht aan de lader hangt is het niet goed voor de accu. Als hij bij mij aan de lader hangt laat ik hem er maximaal een dag ophangen, als ik ga slapen ontkoppel ik hem weer. Geen idee of dat wat uitmaakt, maar een hele nacht voor niks je laptop druppelladen lijkt mij ook weer niet goed.

Oh en tevens, als ik mijn scherm helderheid (vanwege de zon) ook wat hoger heb staan verbruikt het soms bij mij ook redelijk wat energie. In dat geval haal ik 17 uur ipv 20 uur. Zelfde met 'hevig' webbrowsen trouwens. Maar het is bij mij zelden voorgekomen dat tijdens het werk mijn laptop warm werd :)

• RazorMaron
kevinkrs schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:07:
[...]

de fan die begint te spinnen, we hebben het voor de duidelijkheid over de MacBook Pro M1? Want ik heb daar nog nooit een fan horen spinnen, zelfs met het urenlang compileren van .net core projecten niet.

Als je Macbook warm wordt dan is er een app die op de achtergrond veel CPU verbruikt, als je dat merkt moet je even kijken welke dat is, het lijkt me stug dat je CPU en GPU op 1% utilisatie zitten en dat je Macbook gloeiend heet wordt.
Ja ik we hebben het over de M1 ja, met 16GB ram. Mijn fan hoor ik altijd na verloop van tijd wel spinnen als ik Safari + Anki + Skype + iMessage + Mail + CrossOver + een game(Return to Castle Wolfenstein en San Andreas) op de hoogste settings draai maar ik wil na verloop van tijd ook games gaan proberen die post-2013 zijn. Onthoud dat zowel Anki als CrossOver ook nog eens via Rosetta 2 draaien, al zou dat bij Anki niet zoveel uitmaken. Dat draait denk ik even zwaar als een Word oid.

Maar dat was gisteravond en vanochtend het geval niet, dan vind ik het raar als deze fan spint. Het was eigenlijk simpel YouTube kijken haha.
Je Macbook moet ook kunnen ontladen, het is net zoals een iPhone, als je hem dag en nacht aan de lader hangt is het niet goed voor de accu. Als hij bij mij aan de lader hangt laat ik hem er maximaal een dag ophangen, als ik ga slapen ontkoppel ik hem weer. Geen idee of dat wat uitmaakt, maar een hele nacht voor niks je laptop druppelladen lijkt mij ook weer niet goed.
Ik de oplader zit in de stekkerdoos, die ik elke avond uit en elke ochtend weer aan zet, dus daarom vroeg ik mij af of ik niet voor het gemak de laptop gewoon standaard overdag aan de lader kan zetten.
Oh en tevens, als ik mijn scherm helderheid (vanwege de zon) ook wat hoger heb staan verbruikt het soms bij mij ook redelijk wat energie. In dat geval haal ik 17 uur ipv 20 uur. Zelfde met 'hevig' webbrowsen trouwens. Maar het is bij mij zelden voorgekomen dat tijdens het werk mijn laptop warm werd :)
Helderheid heb ik zelf op 45% zitten, ik zit tegenover een raam en bij zonlicht wat recht in m'n bakkes schijnt doe ik simpelweg mijn zwarte gordijn dicht

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• kevinkrs
RazorMaron schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:18:
[...]

Ja ik we hebben het over de M1 ja, met 16GB ram. Mijn fan hoor ik altijd na verloop van tijd wel spinnen als ik Safari + Anki + Skype + iMessage + Mail + CrossOver + een game(Return to Castle Wolfenstein en San Andreas) op de hoogste settings draai maar ik wil na verloop van tijd ook games gaan proberen die post-2013 zijn. Onthoud dat zowel Anki als CrossOver ook nog eens via Rosetta 2 draaien, al zou dat bij Anki niet zoveel uitmaken. Dat draait denk ik even zwaar als een Word oid.

Maar dat was gisteravond en vanochtend het geval niet, dan vind ik het raar als deze fan spint. Het was eigenlijk simpel YouTube kijken haha.
Maar als ik het nu goed begrijp verwacht je 20 uur batterij terwijl je GTA San Andreas en Wolfenstein speelt? Nu zijn dit niet de zwaarste games, maar met hardware acceleratie en een videokaart die (voor elke 3d game) flink aan de clockspeed moet zitten ga je dat niet halen.

Ik ken verder Anki niet, maar het klinkt niet zwaar, maar als deze app niet m1 gecompileerd is en door de x86 layer heen gaat zal dit wel wat meer energie verbruiken. Als je hem open hebt op de achtergrond maar er niks mee doet lijkt me dat geen kwaad te kunnen.

Met een beetje Youtube, zou je echt wel de 17 uur moeten kunnen halen. Het zou wel kunnen dat je denkt een (crossover) game afgesloten te hebben maar deze nog op de achtergrond als een orphan/zombie proces blijft draaien en je daarom een bizarre ontlading hebt van je batterij. Ik zou in dit geval echt je activiteiten monitor in de gaten blijven houden welke proces veel verbruikt.
Ik de oplader zit in de stekkerdoos, die ik elke avond uit en elke ochtend weer aan zet, dus daarom vroeg ik mij af of ik niet voor het gemak de laptop gewoon standaard overdag aan de lader kan zetten.
Ja dat kan, ik zou toch echt eens per paar dagen je batterij ontladen, zover ik het weet is permanent druppelladen niet goed }:O
Helderheid heb ik zelf op 45% zitten, ik zit tegenover een raam en bij zonlicht wat recht in m'n bakkes schijnt doe ik simpelweg mijn zwarte gordijn dicht
45% helderheid is niet raar of hoog, met normaal gebruik zou je daarmee echt wel de 19 uur moeten kunnen aantikken, als niet hoger, ik heb met licht gebruik wel eens de 22 uur gehaald. Helaas, mijn gordijnen schijnen een beetje door, tenzij ik andere gordijnen haal, heb ik geen eigen cave }:O

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
@kevinkrs Volgens mij is de tijd van helemaal opladen en helemaal ontladen wel al een tijdje voorbij. Zelf houd ik de batterij van de MacBook Pro altijd tussen 20 en 80 procent en dat ging met alle MacBooks en iPhones heel goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
kevinkrs schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:03:
[...]

Maar als ik het nu goed begrijp verwacht je 20 uur batterij terwijl je GTA San Andreas en Wolfenstein speelt? Nu zijn dit niet de zwaarste games, maar met hardware acceleratie en een videokaart die (voor elke 3d game) flink aan de clockspeed moet zitten ga je dat niet halen.

Ik ken verder Anki niet, maar het klinkt niet zwaar, maar als deze app niet m1 gecompileerd is en door de x86 layer heen gaat zal dit wel wat meer energie verbruiken. Als je hem open hebt op de achtergrond maar er niks mee doet lijkt me dat geen kwaad te kunnen.

Met een beetje Youtube, zou je echt wel de 17 uur moeten kunnen halen. Het zou wel kunnen dat je denkt een (crossover) game afgesloten te hebben maar deze nog op de achtergrond als een orphan/zombie proces blijft draaien en je daarom een bizarre ontlading hebt van je batterij. Ik zou in dit geval echt je activiteiten monitor in de gaten blijven houden welke proces veel verbruikt.
Nee hahah, precies het tegenovergestelde, die games heb ik niet gespeeld. Dat was een voorbeeld waarbij ik het wel zou snappen als dat mijn accu snel leeg zou trekken. Verder sluit ik alles wat ik niet meer gebruik gelijk af via taakbeheer. (Trekje wat ik heb meegenomen vanuit Windows)

Het voornaamste wat ik gisteren dus heb gedaan is Anki, Tweakers, YouTube en Skype. Op een 45% helderheid met Magic Mouse 2. (iMessage reken ik niet mee aangezien dat geen drol kost aan CPU etc)

Ik ga even aankomende dagen kijken of het nogsteeds zo blijft en vanmiddag even die update doorvoeren, misschien dat dat al verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Dennisweb schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:20:
@kevinkrs Volgens mij is de tijd van helemaal opladen en helemaal ontladen wel al een tijdje voorbij. Zelf houd ik de batterij van de MacBook Pro altijd tussen 20 en 80 procent en dat ging met alle MacBooks en iPhones heel goed. ;)
Ja vanzelfsprekend bedoel ik dus ook niet elke dag volledig ontladen op opladen, dat is niet noodzakelijk met lithium accu's. Best case scenario is tussen de 20% en 80% zoals je zelf ook aangeeft. Al vind ik dat persoonlijk wat extreem, ik heb geen zin om elke minuut te kijken of mijn batterij al op 80% staat of niet.

Het kan ook geen kwaad om een tijdje je accu op 100% te laten, maar je moet hem zeker wel eens ontladen.

Ik lees wel dit op de Apple forums
This is a highly 'charged' topic ... pun intended.

There is so much folklore around this. You're battery will charge to 100% stop charging and then recharge between 95%-100%. If you leave it plugged in all the time, ensure you have a surge protector in there somewhere.

https://www.apple.com/batteries/maximizing-performance/

Newer batteries don't need to be exercised like the NiCad batteries used to.
Macbooks zijn dus slim genoeg om de accu zo goed mogelijk te onderhouden, desondanks, het is een laptop, dus gebruik hem ook eens in de zoveel tijd op accu }:O
RazorMaron schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 05:42:
[...]

Nee hahah, precies het tegenovergestelde, die games heb ik niet gespeeld. Dat was een voorbeeld waarbij ik het wel zou snappen als dat mijn accu snel leeg zou trekken. Verder sluit ik alles wat ik niet meer gebruik gelijk af via taakbeheer. (Trekje wat ik heb meegenomen vanuit Windows)

Het voornaamste wat ik gisteren dus heb gedaan is Anki, Tweakers, YouTube en Skype. Op een 45% helderheid met Magic Mouse 2. (iMessage reken ik niet mee aangezien dat geen drol kost aan CPU etc)

Ik ga even aankomende dagen kijken of het nogsteeds zo blijft en vanmiddag even die update doorvoeren, misschien dat dat al verhelpt.
Ter vergelijking, ik heb gisteren avond wat light development gedaan, python packages geïnstalleerd, docker gedraaid, safari, 20 minuten Netflix, halfuurtje YouTube. Bij elkaar ongeveer denk ik 1,5 uur, en ik was maar rond de 10% kwijt. Ik zit nu op 29% batterij, en de laatste keer dat ik hem opgeladen had was 3 dagen geleden.

Moet wel aantekenen, heb alleen simpele en lichte taken gedaan, en ook niet een volle 8 uur per dag gebruikt.

Edit: 29% en nog 4:15 uur resterend }:O

[ Voor 29% gewijzigd door kevinkrs op 12-02-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
@kevinkrs Dan ga ik maar eens wat de mijne doet aankomende week. Als hij dan nogsteeds snel achteruit gaat ga ik er ff mee naar de Amac hier. Als zij tenminste open zijn.

Heb ook nog Apple Care, zou ik het daar dan op kunnen verhalen of valt dit nog onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajeckm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:24
@RazorMaron, laad je toevallig tegelijk je telefoon op met je laptop? Ik merk bij mij dat mijn batterij (logisch, maar toch) dan ook sneller leeg gaat.
Voor je fans, dat is wel apart. Die horen niet zo snel aan te springen. Al een 'clean install' van macOS overwogen? Misschien heb je per ongeluk ergens verkeerd op gedrukt en heb je iets geïnstalleerd wat niet de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:12

RnB

Hoe is jullie ervaring met het gebruik van externe opslag op de M1 MBP?

Alles werkt naar behoren, maar ik heb het idee dat er niet optimaal gebruik wordt gemaakt van de bandbreedte. Ik lees dit ook terug op het MacRumors forum, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie ervaring hierin is.

Bij een 10Gbps verbinding (USB3.1) haal ik maximaal 750MBps write / read. Mijn enclosure en SSD's zijn zeker niet de limiterende factor (Asus ROG Strix Arion + Kingston A2000 512GB / WD SN850 1TB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
RnB schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:13:
Hoe is jullie ervaring met het gebruik van externe opslag op de M1 MBP?

Alles werkt naar behoren, maar ik heb het idee dat er niet optimaal gebruik wordt gemaakt van de bandbreedte. Ik lees dit ook terug op het MacRumors forum, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie ervaring hierin is.

Bij een 10Gbps verbinding (USB3.1) haal ik maximaal 750MBps write / read. Mijn enclosure en SSD's zijn zeker niet de limiterende factor (Asus ROG Strix Arion + Kingston A2000 512GB / WD SN850 1TB).
Ik had problemen in combinatie met een Synology nas via een utp verbinding. Hád, want dit heeft het opgelost, misschien helpt het jou ook? Het had bij mij met SMB signing te maken (gebruik jij ook SMB?)

https://community.synology.com/enu/forum/7/post/124040

Signing heeft o.a. met security te maken, dus goed nadenken of je het uit wilt zetten. In mijn geval vind ik het geen probleem.

Hope it helps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
RazorMaron schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:28:
@kevinkrs Dan ga ik maar eens wat de mijne doet aankomende week. Als hij dan nogsteeds snel achteruit gaat ga ik er ff mee naar de Amac hier. Als zij tenminste open zijn.

Heb ook nog Apple Care, zou ik het daar dan op kunnen verhalen of valt dit nog onder garantie?
Ja, je kan je Apple Care garantie claimen (Apple Care is hetzelfde als garantie). Maar de kans is groot dat ze zeggen software, aangezien je laptop ook warm wordt.

Desondanks, kan geen kwaad als ze een paar testen op je laptop draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
kevinkrs schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:51:
[...]

Ja, je kan je Apple Care garantie claimen (Apple Care is hetzelfde als garantie). Maar de kans is groot dat ze zeggen software, aangezien je laptop ook warm wordt.

Desondanks, kan geen kwaad als ze een paar testen op je laptop draaien :)
Heb ondertussen een clean install gedaan, na heel wat gezeik is dat vanochtend ook goed gekomen. Tot nu toe geen warme laptop of een fan spin te horen.

Nou moet ik wel zeggen, ik had waarschijnlijk wel wat malware etc te pakken wegens het downloaden van bepaalde software toen ik net de M1 had. :+

Maar na een tijdje weet je wat 'legit' is en wat pure malware is.

Is even wat hoor, transitie van 15 jaar windows naar een M1 Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
RazorMaron schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:23:
[...]

Heb ondertussen een clean install gedaan, na heel wat gezeik is dat vanochtend ook goed gekomen. Tot nu toe geen warme laptop of een fan spin te horen.

Nou moet ik wel zeggen, ik had waarschijnlijk wel wat malware etc te pakken wegens het downloaden van bepaalde software toen ik net de M1 had. :+

Maar na een tijdje weet je wat 'legit' is en wat pure malware is.

Is even wat hoor, transitie van 15 jaar windows naar een M1 Mac.
Ligt eraan wat je natuurlijk download. Ik heb zelf liever legitieme software ten opzichte van schimmige cracks. Zeker om dit soort dingen met maalbare te voorkomen }:O

Ik kan mijn eerste transitie nog herinneren als de dag van gisteren. Eind 2012, mijn eerste 15" MacBook Pro (non-retina). In mijn opinie was dit ook de laatste Macbook die nog 'vloeiend zonder enige hapering' aanvoelde. Mede dankzij de lage resolutie, maar het was een verademing om te gebruiken. Ik kwam er wel snel achter dat ik wat extra geheugen erin moest prikken en een upgrade naar een SSD noodzakelijk was (als je Windows in een VM draait).

Daarnaast nooit problemen gehad, behalve dat twee keer mijn bluetooth defect was en 1x de reparateur vergeten was de bluetooth connector opnieuw te verbinden.

Ik gebruik nog steeds Windows als desktop met een RTX 2080 TI en een i9 9900k, als Apple met een laptop met deze specificaties zou komen moet je gegarandeerd 20.000 euro neerleggen }:O

Maar ik vind de M1 wel enorm vloeiend aanvoelen, zoals de oude tijden. Enorm snappy, ook te merken in safari waarbij je scrolt door je favorieten / veelbezochte website lijst. Op al mijn vorige Mac (met de videokaart uit en op de intel HD graphics) ging dat toch erg sluggish.

En nog steeds de batterij...
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6029a8090acaa/6029a80908685-Schermafbeelding_2021-02-14_om_23.18.18.png

Ik zit nu toch al zeker 45 minuten YouTube te kijken }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohlowe
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 21:40
Heb iets meer dan een maand een MacBook Pro M1 16/256Gb en gebruik het als een development (React Native / Node.js) machine. Ben nog geen grote problemen tegen gekomen, behalve dat VS Code nog geen stable native build heeft maar insiders werkt prima.

Over de touchbar, vind de standaard instellingen te beperkt en heb BetterTouchTool geprobeerd. Gebruik het als een soort widget (tijd, weer en muziek)

Over de accessoires, allemaal werkt het gewoon. Heb via bluetooth Satechi X1 slim, Logitech MX Master 3, Sony WH-1000XM3 en het werkt prima alleen jammer dat er geen batterij informatie te vinden is. Via thunderbolt heb ik een Belkin Thunderbolt 3 dock pro met een LG 34UM88C. Draait allemaal prima maar een paar keer had ik dat de Mac scherm een verkeerde resolutie had. Ff dicht en open klappen en het werkt weer.

Overall, heel tevreden. Het werkt gewoon dus ik ben blij 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:29
googlen levert meer vragen dan antwoorden.
Vraag: clean install en dan opnieuw installeren, of toch migratie of time machine?

no comment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinkrs
Martinus schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:41:
googlen levert meer vragen dan antwoorden.
Vraag: clean install en dan opnieuw installeren, of toch migratie of time machine?
Backup van je bestanden en instellingen maken, clean install en alles opnieuw installeren. In mijn ervaring voorkomt dit een hoop problemen.

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:29
kevinkrs schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:05:
[...]

Backup van je bestanden en instellingen maken, clean install en alles opnieuw installeren. In mijn ervaring voorkomt dit een hoop problemen.
dat is dus bij migratie alleen je bestanden overzetten? en waarom instellingen?

no comment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
Martinus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:49:
[...]

dat is dus bij migratie alleen je bestanden overzetten? en waarom instellingen?
Nee ik bedoel alles naar een externe disk zetten en een schone installatie uitvoeren. Vervolgens alles van je externe disk overkopieren naar je Macbook op de juiste locaties. Instellingen overzetten omdat sommige apps veel opties kunnen hebben en dat je anders alles weer uren lang opnieuw moet instellen en een instellingen bestand overkopieren meestal makkelijker is, tenzij je niet veel instellingen hebt gemaakt }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 18:57
Misschien een beetje een rare vraag maar er is maar 1 MacBook Pro 13” toch? Vind het namelijk zo gek dat ik bij Coolblue minder betaal voor het instap 8/256 model dan op Apple’s studentenkorting site.

https://www.coolblue.nl/p...-myd82n-a-space-gray.html

Of

https://www.apple.com/nl-edu/shop/buy-mac/macbook-pro

Dit zijn toch dezelfde MacBook Pro’s?

[ Voor 5% gewijzigd door -TheNose- op 21-02-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:27
-TheNose- schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:19:
Misschien een beetje een rare vraag maar er is maar 1 MacBook Pro 13” toch? Vind het namelijk zo gek dat ik bij Coolblue minder betaal voor het instap 8/256 model dan op Apple’s studentenkorting site.

https://www.coolblue.nl/p...-myd82n-a-space-gray.html

Of

https://www.apple.com/nl-edu/shop/buy-mac/macbook-pro

Dit zijn toch dezelfde MacBook Pro’s?
Jep, volgens mij bieden ze het goedkoper aan bij CB. Ik heb vorige maand nog 1599 betaald voor de 8gb/512gb betaald. Die is nu 1509.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Besteld! Zal weer smullen worden na 2 jaar een iPad Pro! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ja tijdje terug bij de MM voor ongeveer 1750 de 16gb/512gb versie gekocht, dus ondanks de negatieve adviezen van de buyers guide toch aangeschaft puur omdat het maar iets meer geld is dan de air (die niet negatief is ...) En zelf vind ik de touchbar bijv wel echt handig, teminste, nu de esc key terug is ;-)
Gebruik het zelf zoals ik ook typ op m'n telefoon bijv. met de suggesties e.d. en bij de meeste dev tools zijn de shortcuts ook 'wel handig'.
Daarom geloof ik ook niet zo heel erg in die rumours.

Ik denk dat er helemaal niet zo'n enorm redesign komt, gewoon een 16" refresh met die m1x cpu en een nieuwe imac range oid. en misschien faceID, Apple loopt nu toch wel zo enorm voor met die m1 cpu in hun notebooks dat het niet nodig is ineens al je kaarten uit te spelen.

Ze concurreren met zichzelf en je ziet al dat de oude intel lijn helemaal kapot is gemaakt.. wie koopt er nu nog in V&A een i5 van paar maanden terug? Als Apple zo doorgaat kan het ook klanten kosten door te snelle innovatie. Kijk naar de iphone's, daar spelen ze ook de 'long game'. De 12 is bijna de Xs.. en toch domineert ie nog de markt. Geen reden tot 120hz, camera in scherm etc.etc. wat mensen steeds riepen (en nu over de 13 roepen).

Tot nu toe valt het ARM-life me ook erg mee, heb maar een handje vol programma's die nog niet native ARM zijn, maar die gebruik ik toch als ondersteunend. Ik had niet verwacht dat de adoptie zo snel zou gaan.

Verder voelt het ding zo vlot aan, dat je er gewend aan raakt 8) beetje zoals je van 'apps' zou verwachten op je telefoon, niet van je developers-battle-station. Hele nieuwe invalshoek geeft dit kwa ervaring. Maar eerlijkheidshalve er zijn nog wel wat bugs met name als je externe monitor gebruikt. Al vind ik dat voor een compleet nieuw platform de problemen echt meevallen. Had 't echt veel erger verwacht... daarom was ik niet zo happig bij de aanschaf tijdens launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Kuo: New MacBook Pro Models With HDMI Port and SD Card Reader to Launch Later This Year

*O* Als dit echt gaat gebeuren ben ik echt super blij. Doet me denken aan mijn MacBook van 2015 waar ik echt jaren van genoten heb.

Als ze dan toch al bezig zijn breng dan ook het verlichte Apple logo terug ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Greatsword op 23-02-2021 08:37 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -TheNose-
Huh? Heeft Spotify nog geen M1 native app? Wat slecht voor zo'n groot bedrijf zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qobuz en Tidal anders ook nog niet. Er zijn echter wel meer grote bedrijven die dat nog niet hebben. Er zijn inmiddels wel heel veel meer apps voor de M1 beschikbaar dan in november dus het gaat de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 20:57
Zijn hier mensen die last hebben van bovenmatige SSD slijtage?
https://www.macrumors.com...eport-excessive-ssd-wear/

Zo'n M1 Mac lijkt me op termijn wel wat als vervanging van m'n late 2013 MBP maar dan moet ie natuurlijk net zo lang meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is nog maar zeer de vraag of dat artikel wel klopt. SMART is niet heel erg betrouwbaar en smartmontools kent geen officiële NVMe ondersteuning (deze is nog experimenteel). Daarnaast zijn er al mensen waarbij een andere tool weer iets anders weergeeft dan smartmontools. Bovendien zijn er geluiden dat Intel Macs ook die hoge wear zien (waarbij je weer rekening moet houden met de leeftijd van de betreffende machine en dat melden de meesten niet).

Btw, bij smartmontools geven ze ook aan dat de ruwe data ook vaak vendor specifiek is en dat dat soms problemen met zich mee brengt (ze geven een voorbeeld waarbij de ene fabrikant de waarde in minuten voorstelt en bij de ander in uren...dat maakt nogal wat uit als je alleen de waarden krijgt).

[ Voor 31% gewijzigd door ppl op 23-02-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Het is na 2 jaar een iPad Pro als main device weer even zoeken waar alles zit, maar wat een genot is deze M1 uitvoering zeg. Doodstil ook onder load en zeer snel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 10:56
lexuzu schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:21:

Zo'n M1 Mac lijkt me op termijn wel wat als vervanging van m'n late 2013 MBP maar dan moet ie natuurlijk net zo lang meegaan.
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning: 0x00
Temperature: 29 Celsius
Available Spare: 100%
Available Spare Threshold: 99%
Percentage Used: 7%
Data Units Read: 535,577,634 [274 TB]
Data Units Written: 395,354,324 [202 TB]
Host Read Commands: 6,799,518,043
Host Write Commands: 974,861,690
Controller Busy Time: 0
Power Cycles: 135
Power On Hours: 561
Unsafe Shutdowns: 46
Media and Data Integrity Errors: 0
Error Information Log Entries: 0
Mac Mini M1 16GB 512GB, gekocht in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klein rekensommetje: als ik tel vanaf 1 december t/m nu dan is dat ong. 86 dagen. 561/86 is ong. 6,5 uur per dag mits je het iedere dag aan hebt staan dus incl. het weekend meegerekend. Komt dat dan ook overeen met je daadwerkelijke gebruik, @panbami ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
ppl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:54:
Klein rekensommetje: als ik tel vanaf 1 december t/m nu dan is dat ong. 86 dagen. 561/86 is ong. 6,5 uur per dag mits je het iedere dag aan hebt staan dus incl. het weekend meegerekend. Komt dat dan ook overeen met je daadwerkelijke gebruik, @panbami ?
Geen idee haha, ik heb deze niet nieuw gekocht. Maar op de factuur stond dat de machine mid december is gekocht. Zo lang de computer in mijn bezit is, klopt het ongeveer wel. Doordeweeks iets langer in verband met thuiswerken, maar in het weekend weer aanzienlijk minder.

Heb het rapport ook naar de support van Apple gestuurd, maar zij waren 'niet bekend met het probleem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
panbami schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:15:
Mac Mini M1 16GB 512GB, gekocht in december.
Is de hoeveelheid geschreven data niet enorm hoog voor een laptop van nog geen drie maanden oud? Ik heb het net even gecheckt bij m'n oude MacBook Pro (Late 2013) welke 5 jaar lang dienst heeft gedaan als ontwikkelmachine maar dus al 8 jaar in gebruik is.

code:
1
2
174 Host_Reads_MiB          0x0022   099   099   000    Old_age   Always       -       42674593
175 Host_Writes_MiB         0x0022   099   099   000    Old_age   Always       -       42974119

Dat is net geen 43 terabyte.

Ter vergelijking, m'n werklaptop, een MacBook Pro 16" 32GB, 4 maanden oud. Dan lijkt het erop dat wellicht Big Sur ook veel meer SSD schrijfacties doet. Deze zit immers al op bijna op 10% van m'n 8 jaar oude laptop. Mijn gebruik van de machine is niet wezenlijk veranderd.

code:
1
2
Data Units Read:                    7,432,093 [3,80 TB]
Data Units Written:                 6,590,763 [3,37 TB]

[ Voor 23% gewijzigd door lexuzu op 24-02-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
lexuzu schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:25:
[...]

Is de hoeveelheid geschreven data niet enorm hoog voor een laptop van nog geen drie maanden oud? Ik heb het net even gecheckt bij m'n oude MacBook Pro (Late 2013) welke 5 jaar lang dienst heeft gedaan als ontwikkelmachine maar dus al 8 jaar in gebruik is.

code:
1
2
174 Host_Reads_MiB          0x0022   099   099   000    Old_age   Always       -       42674593
175 Host_Writes_MiB         0x0022   099   099   000    Old_age   Always       -       42974119

Dat is net geen 43 terabyte.
Het is extreem veel haha. Ik heb ook een Macbook Pro uit 2017 en daar ziet het er gewoon normaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, ik denk niet dat je de data van smartmontools moet vertrouwen. Bij mij klopt er het een en ander niet, zowel de "power on hours" en "power cycles" komen niet overeen als ik het terug reken. Er lijkt wel een maand aan data te missen. Bij die van @panbami is het gebruik wel dermate excessief dat die laptop ook heel veel uur per dag gebruikt moet zijn en dan ook intensief qua IO. Het zou kunnen maar echt geloofwaardig is het nou ook niet.

• kevinkrs

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/60379d32401e0/60379d323b5e9-Schermafbeelding_2021-02-25_om_12.06.08.png

Laptop is twee maanden oud en de SSD heeft bijna 6 terabyte weggeschreven. Ik had eerder in dit topic en in de Big Sur topic al eerder geklaagd dat MacOS enorm veel data naar het SWAP geheugen wegschreef. Soms zat het gewoon 20 gigabyte te verplaatsen en weer terug naar geheugen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Ik heb nu sinds 19 januari mijn MBP M1 met 16GB Ram en 265GB opslag en heb dit na 5 weken:

code:
1
2
Data Units Read:                    21,365,167 [10.9 TB]
Data Units Written:                 19,785,699 [10.1 TB]

Dat ding heeft gewoon in een goeie maand 40 (!) keer z'n eigen opslag gevuld, en zo veel heb ik niet geïnstalleerd en zelfs geen bestanden overgezet vanaf mijn oude MBP. Hooguit niet al te zware development taken.

Ik schrik hier wel van

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:36
Sinds 18 november (14 weken) mijn MBP M1 16GB 1TB:
code:
1
2
Data Units Read:                    33,549,067 [17.1 TB]
Data Units Written:                 28,787,142 [14.7 TB]

Werk gemiddeld ~12uur per dag op dit ding. Vooral taken als Xcode en web development.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Ik zit hier net onder de 4TB daarmee en heb de swap ook al regelmatig de 12GB aan zien tikken.

Als ik het vergelijk met wat er in Activity Monitor staat dan is dat nu 281GB read en 138GB written in 10 dagen tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 25-02-2021 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB

RnB

Sinds vandaag een Dell U2720Q aan mijn MBP M1 hangen en ben zeer tevreden.

Waar ik met andere externe monitoren continu problemen had, doet deze het zonder problemen en zonder vertraging. Geen idee of dat komt omdat ik de USB-C aansluiting gebruik, waar ik bij andere monitoren een USB-C naar HDMI, USB-C naar DP of een dock gebruikte, maar ik vind het heerlijk.

Het beeld is ook echt fantastisch met HiDPI en scaled naar een 2560x1440 resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Zijn er hier toevallig mensen die Sketchup studio 2021 draaien op hun MacBook?

Ik ben bezig met een Sketchup project en tot nu toe gebruik ik alleen de web versie maar die begint aardig traag te worden. Nu kan ik via de opleiding van vrouwlief Sketchup Studio 2021 aanschaffen voor €55. Ik ben alleen even benieuwd of hierin verschil ga merken

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:47
kevinkrs schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:53:
[...]

[Afbeelding]

Laptop is twee maanden oud en de SSD heeft bijna 6 terabyte weggeschreven. Ik had eerder in dit topic en in de Big Sur topic al eerder geklaagd dat MacOS enorm veel data naar het SWAP geheugen wegschreef. Soms zat het gewoon 20 gigabyte te verplaatsen en weer terug naar geheugen etc.
Hoe testen jullie dit? waarmee of terminal command?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
merlin1201 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:50:
[...]

Hoe testen jullie dit? waarmee of terminal command?
code:
1
2
brew install smartmontools
smartctl -a disk0s3

Als je homebrew geinstalleerd hebt, ik geloof dat dit de makkelijkste methode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
nah
Last login: Sat Feb 27 21:48:00 on console
alex@MacBook-Air-van-alex ~ % brew install smartmontools
zsh: command not found: brew
alex@MacBook-Air-van-alex ~ %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
merlin1201 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:49:
nah
Last login: Sat Feb 27 21:48:00 on console
https://brew.sh/index_nl 8)7

Of anders

https://www.smartmontools...Installprecompiledpackage

Homebrew is makkelijker dus }:O

[ Voor 16% gewijzigd door kevinkrs op 05-03-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Naja. home brew installed. toch weer foutmelding, dus niet zo simpel als het lijkt

alex@MacBook-Air-van-alex ~ % smartctl -a disk0s3
zsh: command not found: smartctl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
merlin1201 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:59:
Naja. home brew installed. toch weer foutmelding, dus niet zo simpel als het lijkt

alex@MacBook-Air-van-alex ~ % smartctl -a disk0s3
zsh: command not found: smartctl
Heb je wel

code:
1
brew install smartmontools

uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Last login: Fri Mar 5 18:02:43 on ttys000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Op mijn MBA M1 16GB/1TB is de hele SSD inmiddels half vol geschreven, in gebruik sinds 18 januari.
code:
1
2
Data Units Read:                    2,651,799 [1,35 TB]
Data Units Written:                 1,149,756 [588 GB]

Er staat momenteel zo'n 110GB op de disk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP4sjOOyApn6qdGOhdO-u3ooeAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qDJJJFshiep38S7lmTeGxP6D.png?f=user_large
Hoeveel hebben jullie in gebruik?

(betreft hier mijn privé laptop die met name voor Webbrowsing, media consumptie en lichte games zoals Diablo 3 gebruikt wordt)

[ Voor 108% gewijzigd door Tomba op 05-03-2021 20:10 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
merlin1201 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:07:
Last login: Fri Mar 5 18:02:43 on ttys000
Even je terminal herstarten en de commando opnieuw uitvoeren. Vaak moet je terminal herstarten omdat er nieuwe variable's worden weggeschreven.

Ook even controleren of je in je '.zshrc' bestand (Home folder -> verborgen bestanden weergeven) het volgende staat:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6042a28019a99/6042a28010d87-Schermafbeelding_2021-03-05_om_22.27.36.png
Tomba schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:04:
Op mijn MBA M1 16GB/1TB is de hele SSD inmiddels half vol geschreven, in gebruik sinds 18 januari.
code:
1
2

[Afbeelding]

(betreft hier mijn privé laptop die met name voor Webbrowsing, media consumptie en lichte games zoals Diablo 3 gebruikt wordt)
100gb haal je zo, namate je grotere opslag hebt zal er ook meer gecached worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6042a12723f98/6042a1271f2ac-Schermafbeelding_2021-03-05_om_22.22.18.png

In zie wel dat de schrijfoperaties inmiddels met een paar honderd gigabyte is toegenomen, terwijl ik mijn Macbook niet super actief heb gebruikt de afgelopen dagen.

code:
1
2
Data Units Read:                    13,880,339 [7,10 TB]
Data Units Written:                 11,651,875 [5,96 TB]

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6042a5768ce96/6042a576895e1-Schermafbeelding_2021-03-05_om_22.40.57.png

Ik zie wel weer 7gb in swap staan inmiddels met een low memory pressure, zo gaat het erg hard met die io operations }:O

[ Voor 6% gewijzigd door kevinkrs op 05-03-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

code:
1
2

[Afbeelding]

Heb het commando ook maar eens gerund op mijn MBP 2018 met 8GB RAM en 256GB SSD die in gebruik is sinds januari 2018 en als werk laptop dient:

code:
1
2
3
4
5
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          99%
Percentage Used:                    2%
Data Units Read:                    43,273,349 [22.1 TB]
Data Units Written:                 38,834,839 [19.8 TB]

152 van de 250GB in gebruik en dan lijk ik toch aardig in de buurt te komen qua gebruik... (558GB in 1,5 maand is zelfs maar 13,8TB in 3 jaar vs 19,8 in 3 jaar op de MBP wat ik zou kunnen verklaren omdat mijn MBA 16GB mem heeft...) Niks aan de hand dus I guess?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtY9EHcFb9hHEOSai7StYfm_oxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rx7tnpKThuhjJ45bbUXLnBpN.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYl2mtBm-eXJVJz-1Aqh3PStbR8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4mtPCWhfcnuA46jTkUPPcAml.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 06-03-2021 07:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:40

One user showed that their ‌M1‌ Mac had already consumed one percent of its SSD after just two months, while another ‌M1‌ Mac with a 2TB SSD had already consumed three percent. The total data units written for these machines is running into many terabytes, when they would normally be expected to be considerably lower.

Dat betekend dat deze ‘one user’ na 16 jaar zijn SSD moet vervangen en ‘another’ na 6 jaar. Aangenomen dat ze 2 maanden nu gebruiken. Als dit extreme waarden zijn, dan maak ik me weinig ongerust. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:05

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Nou, als je SSD voor de helft gaar is, beleef je er al weinig plezier meer aan. Misschien al eerder niet.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Inmiddels gelukt.
Ik heb deze Air m1 een week of 10

=== START OF SMART DATA SECTION ===

Critical Warning: 0x00
Temperature: 29 Celsius
Available Spare: 100%
Available Spare Threshold: 99%
Percentage Used: 0%
Data Units Read: 8,841,355 [4,52 TB]
Data Units Written: 4,515,006 [2,31 TB]
Host Read Commands: 119,924,895
Host Write Commands: 58,692,690
Controller Busy Time: 0
Power Cycles: 301
Power On Hours: 57
Unsafe Shutdowns: 9
Media and Data Integrity Errors: 0
Error Information Log Entries: 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:21
De aankoop van een 13" MBP M1 (8GB /512GB) is een feit. Ik ben erg benieuwd naar het verschil met mijn 2017 13" MBP.

Deze was voor mij de beste deal, mooie korting op gehad. Een 16GB variant was geen optie (meerprijs én geen korting op) maar gezien ik geen videobewerking doe is het voor mij geen gemis. Ik hecht meer waarde aan de hogere performance van de Pro tov de Air.

Ervaring volgt..

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:57
Op een aantal dagen na een maandje in het bezit van de Air M1 - 8GB - 512GB.
(Ja, gaat om de Air niet de Pro, zal betreft dit onderwerp nagenoeg hetzelfde zijn)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
=== START OF SMART DATA SECTION ===

Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        30 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          99%
Percentage Used:                    0%
Data Units Read:                    3,992,884 [2,04 TB]
Data Units Written:                 1,877,067 [961 GB]
Host Read Commands:                 42,794,731
Host Write Commands:                23,384,232
Controller Busy Time:               0
Power Cycles:                       167
Power On Hours:                     30
Unsafe Shutdowns:                   6
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      0

Read 1 entries from Error Information Log failed: GetLogPage failed: system=0x38, sub=0x0, code=745

[ Voor 4% gewijzigd door Novarion op 12-03-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
UnitedJunk schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:46:
Sinds 18 november (14 weken) mijn MBP M1 16GB 1TB:
code:
1
2
Data Units Read:                    33,549,067 [17.1 TB]
Data Units Written:                 28,787,142 [14.7 TB]

Werk gemiddeld ~12uur per dag op dit ding. Vooral taken als Xcode en web development.
Inmiddels enkele weken verder:
code:
1
2
Data Units Read:                    39,384,313 [20.1 TB]
Data Units Written:                 33,482,168 [17.1 TB]

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

code:
1
2

[..]
Precies een weekje later is er nog geen 50GB bij gekomen (op zich nog niet weinig maar dus niet echt schrikbarend)
code:
1
2
Data Units Read:                    2,859,073 [1,46 TB]
Data Units Written:                 1,238,017 [633 GB]

Nog steeds dagelijks in gebruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Heeft Apple eigenlijk al écht een reactie gegeven over dit probleem? Valt het op te lossen in een toekomstige Big Sur update, of is het een hardware probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
De vraag is: is dit een probleem?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
Tommie12 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:44:
De vraag is: is dit een probleem?
Waarschijnlijk wel, want NAND flash geheugen heeft een maximum aantal TB’s wat weggeschreven kan worden voordat de performance sterk verslechtert of de opslag zelfs faalt

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
AllInOneNerd schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:13:
[...]

Waarschijnlijk wel, want NAND flash geheugen heeft een maximum aantal TB’s wat weggeschreven kan worden voordat de performance sterk verslechtert of de opslag zelfs faalt
Dan is de vraag ... hoe veel TB?

En met de gegevens van hierboven, hoe lang duurt het eer je in de buurt van de slijtagegrens komt?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Tommie12 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Dan is de vraag ... hoe veel TB?

En met de gegevens van hierboven, hoe lang duurt het eer je in de buurt van de slijtagegrens komt?
25 TBW is 1% voor een 1TB disk afgaande op deze tweet:
[Twitter: https://mobile.twitter.com/marcan42/status/1361160838854316032]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Heeft iemand al een werkende Android emulator op de MacBook Pro M1? Bluestacks werkt niet, Nox Player werkt niet, native kan ik het spel wel installeren via de Mac App Store, maar ik kan in het spel niet inloggen helaas alleen als guest (gaat om Ragnarok Mobile).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Guess not 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
Het is een kleine omweg maar hiermee zou het moeten lukken: https://medium.com/techie...or-in-m1-mac-fff58ec8bff8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Zou ik hiermee een Android game kunnen spelen dan? Begreep dat het daarvoor niet geweldig werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Heel raar, ik kreeg een melding dat mijn MBP vol is en hij geeft ook aan dat hij vol is in 'Over deze Mac'.

Vervolgens kijken hoe groot 'documenten', 'downloads', 'apps', 'bureaublad' en 'recent' is, komt dat samen uit op 60GB(wat naar boven is afgerond.

Voor de rest heb ik geen iCloud eraan verbonden oid.

Iemand die weet waar ik verder kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
RazorMaron schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:31:
Heel raar, ik kreeg een melding dat mijn MBP vol is en hij geeft ook aan dat hij vol is in 'Over deze Mac'.

Vervolgens kijken hoe groot 'documenten', 'downloads', 'apps', 'bureaublad' en 'recent' is, komt dat samen uit op 60GB(wat naar boven is afgerond.

Voor de rest heb ik geen iCloud eraan verbonden oid.

Iemand die weet waar ik verder kan kijken?
Probeer eens met DaisyDisk te achterhalen welke mappen zo groot zijn.

Heb zelf trouwens nog een Intel MBP dus het is een beetje clandestien hier in dit topic, maar bij mij bleken de grote mappen veroorzaakt te worden door onopgeruimte builds in Xcode projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Dennisweb schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 00:15:
[...]

Probeer eens met DaisyDisk te achterhalen welke mappen zo groot zijn.

Heb zelf trouwens nog een Intel MBP dus het is een beetje clandestien hier in dit topic, maar bij mij bleken de grote mappen veroorzaakt te worden door onopgeruimte builds in Xcode projecten.
Er bleek 300GB ingenomen te worden door FCP. De hele library eruit geknikkerd en ik heb weer genoeg ruimte haha.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eM.
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 14:03

eM.

Ik ben opzoek naar een monitor voor mijn macbook pro (m1), en las hier al een aantal positieve ervaringen met de LG 27UL850.

Ik vroeg me echter of het schalen naar 1440p ook goed werkt. Blijft alles scherp en hoe is de performance; blijft alles soepel lopen? Met name omdat schalen naar 1440p behoorlijk extra rekenkracht kost.

Ik had eerder de dell U2721DE aangeschaft welke een native resolutie heeft van 2560 x 1440 maar dit was helaas geen succes (tekst niet heel scherp en output YPBPR ipv RGB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
eM. schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:36:
Ik ben opzoek naar een monitor voor mijn macbook pro (m1), en las hier al een aantal positieve ervaringen met de LG 27UL850.

Ik vroeg me echter of het schalen naar 1440p ook goed werkt. Blijft alles scherp en hoe is de performance; blijft alles soepel lopen? Met name omdat schalen naar 1440p behoorlijk extra rekenkracht kost.

Ik had eerder de dell U2721DE aangeschaft welke een native resolutie heeft van 2560 x 1440 maar dit was helaas geen succes (tekst niet heel scherp en output YPBPR ipv RGB).
Ik heb geen LG monitor maar een 4k Dell Ultrasharp. van 4k terugschalen naar 1440p is iets waziger dan van 4k naar 1080p maar je moet wel goed kijken om dat echt op te laten vallen.
Geen enkele 1440p scherm is vergeleken met 4k scherp, maar het schalen kost nauwelijks rekenkracht zo ver ik weet. Ik merk geen performance hit in normaal gebruik.

Wat ik wel merk is als ik mijn laptop dichtgeklapt heb en op mijn externe monitor aangeslagen heb, de Apple Magic Mouse en Keyboard (via bluetooth) niet helemaal smooth aanvoelen. Vooral merkbaar als je de cursor snel beweegt, het lijkt wel alsof er een soort ghosting is, als een bal die over het scherm van de televisie bij een voetbal wedstrijd beweegt.

Met Windows op dezelfde monitor of een Intel Macbook is mij dit niet eerder opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
eM. schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:36:
Zeker, soepeltjes. Ik heb mijn 25" 1440p Dell monitor ingeruild voor een 27" 4K Dell monitor omdat native 1440p op 25" mij nét iets te klein was (custom 1080p HiDPI scaling niet meer werkt sinds M1) en omdat ik toch ook wel gebruik wilde gaan maken van het gemak van USB-C.

Grappig genoeg, het eerste wat ik gedaan heb is de middelste scaling-instelling ('looks like 1440p') aangevinkt. Naar mijn idee komt die grootte veel beter tot zijn recht op een 27" monitor dan op mijn oude 25". En omdat MacOS op een M1 wél HiDPI toepast op een 4K scherm, ziet alles er vlijmscherp uit.

Ik heb overigens een MBA met 7-core GPU dus dat moet voor een MBP al helemaal geen probleem zijn.

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

+1, zelfde ervaring als pimsaint.

Ik heb een MBP aan een Dell U2420Q en ik wissel tussen de geschaalde 1440p en 1692p settings, naargelang mijn vermoeidheid en tolerantie voor grote lettertypes. :P

Beide scalings gaan heel smooth, geen haperingen in animaties of andere zaken geconstateerd.
Ik moet hierbij wel vermelden dat ik de laatste MacOS beta draai (11.3 Beta (20E5217a)), omdat ik op de stable versie continu scaling issues ervaarde wanneer mijn MBP uit sleep kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 13:00
Inmiddels heb ook ik mijn gloednieuwe 13 inch M1 binnen (16GB, 512GB) en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben als ik hem vergelijk met mijn oude MacBook Pro 16".

Heb nog wel een beetje ruzie met mijn display (AOC U2790PQU). Had hem via HDMI aangesloten, maar kwam er toen achter dat mijn AV multiport adapter alleen HDMI 1.4 ondersteunt en dus geen 4K op 60Hz kan doorgeven.

Omdat ik geen zin had om bijna 80 euro uit te geven voor de nieuwste AV multiport van Apple dacht ik slim te zijn om voor een goedkopere optie te gaan, namelijk een USB-C naar DisplayPort kabel.

Het goede nieuws is: het werkt. Beeld is echt om te smullen. Het slechte nieuws is echter dat ik nogal moet klooien voor hij het scherm eindelijk herkent. Ik lees verhalen dat mensen eerst hun machine uit moeten zetten, dan de kabel inpluggen en dan aanzetten zodat hij het scherm on boot herkent. Die oplossing werkt bij mij ook, maar niet consequent.

Ik hecht er toch wel waarde aan dat ik mijn scherm aan en uit kan pluggen wanneer ik wil. Dat lukt met mijn oude adapter via HDMI wel.

Wat is jullie gouden combinatie? Gaat het met de huidige versie van Apple's AV Multiport adapter wel goed werken? Apple zegt er op hun site dit over:

3840x2160 at 60Hz on: MacBook Pro (13-inch, four Thunderbolt 3 ports, 2020)
1080p at 60Hz or UHD (3840 by 2160) at 30Hz on: MacBook Pro (13-inch, 2016 and later)

Als ik op de tekst afga dan lijkt de M1 dus geen 4k 60Hz te kunnen weergeven met deze adapter?

In mijn zoektocht kwam ik ook deze tegen van Anker. Iemand daar ervaring mee?

Wat zou het probleem kunnen zijn met het niet herkennen van een via Display Port aangesloten scherm? Een hardware issue? Of is het een software issue en kunnen we in de toekomst een oplossing verwachten met een OS update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Ik heb beide adapters geprobeerd en terug gestuurd, anker herkende het beeldscherm regelmatig niet, die multiadapter van apple wel maar gaf regelmatig een vreemd geel scherm en moest ik toch rebooten.
Beide werkten wel op 60 Hz, uiteindelijk heb ik wat verschillende usb-c naar display-port kabels geprobeerd waarvan er een goed werkt maar wel rechtstreeks op de M1 dus niet via een hub. ik heb inmiddels wel een cheapo hubje gekocht voor mijn externe hdd omdat ik daarvoor wat usb nodig had.
kortom het is een kwestie van proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:56

Honesty

kattenneus!

Mijn zoontje heeft van oma een oude monitor gehad 22" met alleen vga en dvi(geen hdmi dus) kan hij die wel aansluiten met verloopstekker op de Mac of kan die toch beter een nieuwe monitor kopen?
Hij wil zodra de videokaarten weer leverbaar zijn een game pc bouwen en dan liefste ook monitors doen maar wil zijn macbook nu gebruiken met toetsenbord muis en 2e monitor op zijn buro.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:51

The Third Man

The Third Jellyfish

@Honesty de Full HD (1920x1080) video signalen van HDMI werken ook in een DVI poort, het is alleen een andere stekker (een DVI monitor heeft dus in wezen wel HDMI). Verloopje of een DVI-HDMI kabel kost 5 euro dus dat lijkt me vrij goedkoop werkend te krijgen. Het is pas het overwegen waard om wat anders te kiezen als je een hogere resolutie wilt gebruiken. Als die monitor gewoon voldoet zou ik gewoon een DVI-HDMI kabeltje of verloop kopen. https://www.allekabels.nl.../hdmi_naar_dvi_kabel.html

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 01-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Het duurt echt 4-5 minuten voordat mijn MacBook websites kan laden via safari nadat hij uit slaapstand komt.

Hij heeft dit elke keer en het is echt vreselijk irritant. Iemand hier ook ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
merlin1201 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:26:
Ik heb beide adapters geprobeerd en terug gestuurd, anker herkende het beeldscherm regelmatig niet, die multiadapter van apple wel maar gaf regelmatig een vreemd geel scherm en moest ik toch rebooten.
Beide werkten wel op 60 Hz, uiteindelijk heb ik wat verschillende usb-c naar display-port kabels geprobeerd waarvan er een goed werkt maar wel rechtstreeks op de M1 dus niet via een hub. ik heb inmiddels wel een cheapo hubje gekocht voor mijn externe hdd omdat ik daarvoor wat usb nodig had.
kortom het is een kwestie van proberen.
En de multiadapter van Apple, daarmee kon je wel naar hartelust aan- en afkoppelen zonder je machine eerst uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ja dat was geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:09
RazorMaron schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:31:
Het duurt echt 4-5 minuten voordat mijn MacBook websites kan laden via safari nadat hij uit slaapstand komt.

Hij heeft dit elke keer en het is echt vreselijk irritant. Iemand hier ook ervaringen mee?
Cache clearen ?

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Ik had even gekeken en ik heb het blijkbaar ook in andere apps. Het lijkt alsof de Macbook in het geheel pas verbindt met het internet na 5 minuten met uitschieters naar 10 minuten. Ik heb verder geen apps openstaan (alles via taakbeheer gesloten) en hij heeft pas de helft van zijn opslag gebruikt. Dus het ligt ook niet aan het feit dat zoveel tegelijk openstaat oid.

Heel erg naar. Meestal als ik mijn Macbook erbij pak doe ik dat omdat ik een film wil kijken of snel iets moet opzoeken op het internet. Ipv een 10 minuten durende reclame voor de film in de bios krijg ik nu een gratis 10 min delay voorgeschoteld thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 16-09 20:05

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Is hij op dat moment wel via Wifi connected met je netwerk?
Als je bedraad aansluit op je netwerk, werkt het dan wel gelijk?
Bestaat het probleem ook als je opnieuw opstart?

[ Voor 17% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 02-04-2021 08:33 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crestop
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-09 19:11
rrrandy schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:48:
Omdat ik geen zin had om bijna 80 euro uit te geven voor de nieuwste AV multiport van Apple dacht ik slim te zijn om voor een goedkopere optie te gaan, namelijk een USB-C naar DisplayPort kabel.

Het goede nieuws is: het werkt. Beeld is echt om te smullen. Het slechte nieuws is echter dat ik nogal moet klooien voor hij het scherm eindelijk herkent. Ik lees verhalen dat mensen eerst hun machine uit moeten zetten, dan de kabel inpluggen en dan aanzetten zodat hij het scherm on boot herkent. Die oplossing werkt bij mij ook, maar niet consequent.

Wat is jullie gouden combinatie? Gaat het met de huidige versie van Apple's AV Multiport adapter wel goed werken? Apple zegt er op hun site dit over:

Ik had eenzelfde probleem maar dan met mijn M1 Air in combinatie met een monitor met HDMI aansluiting. Ik had eerst een merkloze 11-in-1 USB 3.1 Gen 2 Type-C Hub met HDMI aansluiting gekocht bij bol.com voor €52,99. Maar hierbij kreeg mijn monitor regelmatig geen signaal meer, en dit was weer heel lastig werkend te krijgen. Deze heb ik daarom teruggestuurd. Ik heb hier ook een review voor achter gelaten.

Daarna heb ik toch maar de duurdere Satechi USB-C Multiport pro gekocht voor €74,95 omdat deze op de website van Apple als officieel gesupport staat voor de M1 Air.

Deze Satechi werkt bij mij perfect. Altijd beeld, stekker erin er weer uit geen probleem. De helft duurder en veel minder aansluitingen, maar je moet wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:32:
Is hij op dat moment wel via Wifi connected met je netwerk?
Als je bedraad aansluit op je netwerk, werkt het dan wel gelijk?
Bestaat het probleem ook als je opnieuw opstart?
Sorry, ik had je bericht niet gelezen, er kwam geen notificatie oid.

Hij is inderdaad wel connectie via Wifi, na het opstarten werkt hij (meestal) wel weer inderdaad.

Of het bedraad nu werkt weet ik niet, ik weet wel dat hij in het verleden bedraad nooit dezelfde problemen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrrandy
Crestop schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:55:
[...]
Daarna heb ik toch maar de duurdere Satechi USB-C Multiport pro gekocht voor €74,95 omdat deze op de website van Apple als officieel gesupport staat voor de M1 Air.
Volgens de site ondersteunt deze geen 4K op 60Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crestop
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-09 19:11
rrrandy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:12:
[...]

Volgens de site ondersteunt deze geen 4K op 60Hz?
Klopt, bij 4K alleen 30Hz zo te lezen. Goed om te vermelden inderdaad!

Zelf heb ik hier geen last van omdat ik er een 2K monitor aan heb gekoppeld.

Ik zo heel graag een 5K LG monitor willen voor mijn M1 MacBook. Maar helaas is hier niet meer aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:31
rrrandy schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:48:
Inmiddels heb ook ik mijn gloednieuwe 13 inch M1 binnen (16GB, 512GB) en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben als ik hem vergelijk met mijn oude MacBook Pro 16".

Heb nog wel een beetje ruzie met mijn display (AOC U2790PQU). Had hem via HDMI aangesloten, maar kwam er toen achter dat mijn AV multiport adapter alleen HDMI 1.4 ondersteunt en dus geen 4K op 60Hz kan doorgeven.

Ik hecht er toch wel waarde aan dat ik mijn scherm aan en uit kan pluggen wanneer ik wil. Dat lukt met mijn oude adapter via HDMI wel.

3840x2160 at 60Hz on: MacBook Pro (13-inch, four Thunderbolt 3 ports, 2020)
1080p at 60Hz or UHD (3840 by 2160) at 30Hz on: MacBook Pro (13-inch, 2016 and later)

Als ik op de tekst afga dan lijkt de M1 dus geen 4k 60Hz te kunnen weergeven met deze adapter?

Wat zou het probleem kunnen zijn met het niet herkennen van een via Display Port aangesloten scherm? Een hardware issue? Of is het een software issue en kunnen we in de toekomst een oplossing verwachten met een OS update?
Ik gebruik deze op mijn oude MacBook Pro 2016. Werkt als een trein! Zonder reboots of ander geneuzel, inprikken en gaan. Geen idee of dit op de m1 ook zo goed werkt overigens :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:17
Graag de discussie over de USB accessoires voortzetten in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:04
Sorry bleek om de Air te gaan.

[ Voor 92% gewijzigd door audiojunk op 19-04-2021 13:47 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Ik heb in mijn user folders altijd custom icoontjes voor mappen zoals 'dev'. Ik had een dev folder icoontje vanuit '/System/Library/CoreServices/CoreTypes.bundle/Contents/Resources/' gekopieerd naar de folder.

Nu zie ik alleen dat de kleuren met de MacOS folders niet matchen. Hebben jullie enig idee hoe ik dezelfde folder icoontje kan krijgen zoals heel MacOS heeft en deze ook iets donkerder worden zodra dark mode aan gaat?

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/607d5b49e1ea1/607d5b49deea2-Schermafbeelding_2021-04-19_om_12.24.16.png

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/607d5b4f00494/607d5b4ef1838-Schermafbeelding_2021-04-19_om_12.24.33.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:19
Helaas, dat gaat om een Air....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:04
joecks schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:47:
[...]

Helaas, dat gaat om een Air....
Shit dan heb ik verkeerd gekeken |:( sorry.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Goed nieuws, wel 1 USB-C poort minder.

Stolen MacBook Pro Schematics Confirm Apple's Plans to Add More Ports and Remove Touch Bar

On the right side of the machine, there's a visible HDMI port, accompanied by a USB-C/Thunderbolt port and followed by an SD Card reader. The left side features two additional USB-C/Thunderbolt ports and a ‌MagSafe‌ charging slot, for a total of three USB-C/Thunderbolt ports instead of four as we have today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-07-2023
Greatsword schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:14:
Goed nieuws, wel 1 USB-C poort minder.

Stolen MacBook Pro Schematics Confirm Apple's Plans to Add More Ports and Remove Touch Bar

On the right side of the machine, there's a visible HDMI port, accompanied by a USB-C/Thunderbolt port and followed by an SD Card reader. The left side features two additional USB-C/Thunderbolt ports and a ‌MagSafe‌ charging slot, for a total of three USB-C/Thunderbolt ports instead of four as we have today.
maar wel een aparte magsafe en hdmi poort dus daar hoef je geen usbc voor te gebruiken ( kan wel overigens )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
rosm87 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:33:
[...]

maar wel een aparte magsafe en hdmi poort dus daar hoef je geen usbc voor te gebruiken ( kan wel overigens )
Precies 1 USB-C poort offer ik graag op voor MagSafe+HDMI+SD Kaartlezer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Laatst online: 12-09 10:26
Ik zie wel dat op het plaatje de koptelefoon/microfoon aansluiting links zit naast de 2 usb-c. Mensen die zo'n hub hebben gekocht die 2 usb-c poorten gebruikt gaan dan dus deze blokkeren (of de magsafe :| )

[ Voor 0% gewijzigd door Jochem Knoops op 22-04-2021 16:49 . Reden: betere smiley... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-07-2023
Jochem Knoops schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:39:
Ik zie wel dat op het plaatje de koptelefoon/microfoon aansluiting links zit naast de 2 usb-c. Mensen die zo'n hub hebben gekocht die 2 usb-c poorten gebruikt gaan dan dus deze blokkeren (of de magsafe :| )
er zullen vast wel weer nieuwe hubs komen.. maar voor de mensen die al een hoop geld betaald hebben voor 1 is het wel zuur ja
Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Pro 13" (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Air (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.