Nu ik mijn MacBook 3 weken in bezit heb, heb ik denk ik wel de grootste ervaring nu gehad om het te delen. Ik heb de afgelopen weken een notitie bijgehouden met alle pro's en cons die ik tegen kwam. Een aantal zullen misschien duaal klinken, zeker in relatie tot de andere ervaringposts.
Ter context: ik ben in één keer overgestapt van Android + Galaxy Watch + Surface laptop naar iPhone 12 Pro, AW Series 6, AirPods Pro en een MacBook Pro M1/16GB/512GB. Ik heb voor de andere producten ook bijgehouden wat ik er van vond en plaats een soortgelijk bericht in de desbetreffende draadjes:
Voor degene die willen weten waarom ik naar Apple ben overgestapt, dat valt in deze post te lezen:
Djerro123 in "Overstappen van Windows en Android naar Apple"tl;dr
Het algemene gevoel is goed. Er zitten zeker nog wat zaken in die voor verbetering vatbaar zijn. Maar ik had verwacht dat ik mij aan meer dingen zou irriteren dan dat ik eigenlijk doe. Het "slechte" wordt ruimschoots goedgemaakt door het "goede". Ik merk wel aan mijzelf dat ik van Windows alle kleine quirks en dingetjes weet en dat in MacOS nog niet het geval is. Het opzetten van een developer omgeving is bijvoorbeeld uitdagend nog, want ik wil niet gelijk dingen verkeerd doen en bijvoorbeeld 4 python versies in mijn PATH hebben staan

. Homebrew en dergelijke is ook nieuw voor mij bijvoorbeeld, dat is allemaal nog even uitzoek werk.
Hoewel de lijst met cons langer is dan de lijst met pro's, ben ik overwegend positief. Je schrijft alleen sneller wat op als het je negatief opvalt omdat je snel went aan de 'it just works' filosofie.
De pro's
- TouchID is super, veel beter dan de vingerafdruk systemen die ik heb gehad op m’n laptops
- Touchbar vind ik echt handig, zitten echt goeie features in. Heel vaak als ik voor mijzelf zoek naar een shortcuts hoef ik maar even op de Touch Bar te kijken en staat daar precies wat ik nodig heb (bijvoorbeeld in Word, of Outlook).
- Touchpad en gestures werken ontzettend soepel en intuïtief. Ik moet nog wennen aan het gebruiken van meerdere desktoppen. Ik merk wel dat als die aan de docking zit ik af en toe dus nog even snel over de Touchpad heen veeg voor bijvoorbeeld Mission Control. Zit nog te twijfelen of ik een los MagicPad (of hoe heet dat ding) zou kopen, het is niet super handig met bijvoorbeeld presentaties maken in PowerPoint (precisie plaatsing) of lange Word documenten (selecteren van tekst gaat toch makkelijker met de muis).
- Integratie met iPhone en AW, zoals copy paste cross devices. Dit is natuurlijk ook een beetje waarom je in het ecosysteem zit, maar het werkt gewoon heel chill dat ik iets kan kopiëren op mijn telefoon en kan plakken op mijn computer. Zo is het ongelovelijk simpel om een afbeelding uit WhatsApp te kopiëren naar je Macbook, echt een goede user experience en onhaalbaar bij Win10/Android (subjectief).
- Batterij duur is heel goed (tenzij je Microsoft Teams gebruikt). Ik kan hem zo 15 uur gebruiken in het weekend zonder na te hoeven denken om op te laden. Dat maakt het ook wel echt een handig ding om altijd 'around' te hebben. In vergelijk met mijn (weliswaar 4 jaar oude) Surface Pro 4 echt wel een verademing.
- Het hele apparaat voelt echt premium. Het scherm kan je met een hand openen en dat vind ik best cool en toffe engineering (want dat is echt niet zo makkelijk volgens mij).
- Scherm is echt scherp en gewoon mooi beeld. Je krijgt wel echt moeilijk snel (vinger)vlekken op je scherm die je er lastig weer afkrijgt.
- Hij is echt moeilijk snel
. Alles is snappy en dat had ik pas echt door toen ik op de 4 jaar oude MBA van m’n vriendin iets moest opzoeken. Zij was ook echt blown away van de snappy-ness van dit apparaat, heerlijk. - Als je eenmaal de goeie docking hebt gevonden dat werkt dat goed. Gebruik nu de HP Thunderbold G2 dock (link) en dat werkt heel goed. Je moet wel de laatste firmware op de Dock zetten. Maar ik gebruik deze nu op kantoor én thuis en is heel praktisch. Hiervoor had ik van Coolblue eentje (link) maar die vergat telkens mijn scherm als de MBP uit sluimer kwam dus die heb ik teruggebracht. Daarbij kan ik iedereen aanraden niet voor zo’n passend blok te gaan maar voor een stekker aansluiting want zo’n blok is gewoon lastig eruit te trekken en een stekker sluit je veel makkelijker aan en af.
- De AirPods kan je makkelijk verbinden. Dat was overigens één van de dingen die mij heeft doen overhalen over te stappen naar Apple. Omdat ik het ook zakelijk gebruik moet ik veel wisselen tussen Teams meetings en telefonisch contact, en je kan snel je AirPods terugkoppelen naar je laptop om weer in een Teams call te stappen.
Al met al zijn dit dus echt wel punten die me positief opvielen of waar ik blij van werd na de aankoop.
De con's
De con's zijn met name ook MacOS gericht. Omdat dit mijn eerste Apple laptop is zijn deze twee dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden en heb ik dit dus 'gemengd'. Hoop dat dat ok is voor dit draadje!

Een aantal van de con's zijn ook op te lossen en heb ik dus een EDIT bijgezet met additionele informatie.
- Alles minimaliseren ontbreekt. Soms wil je even de hoofd weer rust geven en gewoon alles minimaliseren, maar ik heb de sneltoets daarvoor nog niet gevonden. EDIT: je kan dit dus aanpassen in systeeminstellingen en een sneltoets voor instellen onder Systeeminstellingen > Toetsenbord > Toetscombinaties > Mission Control.
- Alt-Tab laat niet alle schermen zien maar alleen het laatste scherm per applicatie. Om alle open schermen te zien moet je dus Mission Control openen (3 vingers omhoog). Hier zitten dan weer niet geminimaliseerde vensters tussen (zucht). Om een lijstje te zien van schermen per app kan je "rechtermuisklikken" op het icoontje in het Dock.
- Maximaliseren verbergt het menu en Dock, dus moet alles handmatig groot maken. Wel geleerd dat wanneer je Option inhoud en dubbel klikt op een van de hoeken, hij dan wel normaal maximaliseert. Je zou dit als default gedrag verwachten van de maximaliseren knop. Dat full-screen is echt totaal onhandig (in mijn ogen).
- Onlogische toetsencombinaties voor snelknoppelingen: soms is het met cmd, soms control, soms zelfs FN (voor delete bijvoorbeeld). Je kan dit wel aanpassen in de instellingen menu maar dat druist tegen mijn insteek van 'let's go the apple way' in, dus ben daar conservatief in.
- Toetsenbord is niet heel prettig, zeker lay-out is gewoon echt jammer (korte shift, kleine enter). Ik tik steeds ernaast. Overigens is het lang indrukken van een letter voor alternatieven wel echt een hele fijne, in Win10 altijd gezeur mee (om een trema op de e te krijgen bijvoorbeeld).
- Krijg meldingen van m’n telefoon niet op m’n MBP, bijvoorbeeld whatsapp, maar ook sms’jes krijg ik niet op m’n laptop (bijv 2FA codes). EDIT: sms'jes was een keuze en die komen nu ook binnen op de Berichten app van MacOS.
- De aangesloten (normale) muis wordt soms heel groot als je hem te snel beweegt. EDIT: dit is een feature genaamd “Vind mijn muis” en kan je uitzetten gelukkig in systeem instellingen.
- E-mail app is echt moeilijk ingewikkeld. Op de iPhone ben ik er redelijk uitgekomen, maar op de MBP is het maar raar. Komt ook omdat ik NL als taal heb en ik beter ga op een Engelse UI. Maar wil Siri wel in NL, moet uitzoeken of dat kan.
- Moet echt nog wennen aan het minimaliseren, wat een scherm direct uit Mission control haalt. Dit is niet heel praktisch. Daarnaast is snel twee schermen snappen naast elkaar niet standaard mogelijk, waar je in Win10 snel Alt+links deed om een window te 'snappen' aan het linkerkant van het scherm. EDIT: je zou een eigen toetsencombi kunnen maken die dit doet. Nadeel is dat je dan in de splitview van MacOS wordt gezogen (wat full screen is, zucht), terwijl je gewoon een makkelijkere Window indeling wilt. Mogelijk eens kijken naar thirdparty software hiervoor.
- Ik had een diepere integratie verwacht tussen MacOS en iOS op het gebied van notificaties. Een notificatie van Whatsapp krijg je bijvoorbeeld wel op je Watch maar niet op je Macbook. Ik had verwacht dat deze functionaliteit aanwezig zou zijn onder het motto ‘no hassle integration’.
- MBP gebruikt op schoot terwijl ik ‘s avonds op de bank zat (toch een veelvoorkomende situatie), en ik krijg echt mega last van die scherpe rand. Rechterhand leunt halverwege m’n palm aan de kant van mijn pink op het randje om met twee vingers te kunnen scrollen. Kan je maar 5 minuten doen, daarna is het gewoon te pijnlijk en met je dus in onnatuurlijke houding je laptop bedienen. Dit is echt een forse tegenvaller. Gisteren opgelost door een doekje er tussen te leggen, maar voor een apparaat van 1900 euro verwacht je niet dat het je fysiek pijn doet.
Dat laatste punt is wel een serieus punt overigens. Het typen gaat prima op schoot, geen issue mee. Maar zodra je met je vingers naar het touchpad gaat dan glijdt je hand net over dat randje heen en ik heb er nu al weer last van tijdens het maken van deze post. Moet nog kijken naar een goede oplossing hiervoor.