Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Mijn vriendin wil graag een Apple MacBook Pro 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd kopen met een Nederlands toetsenbord (oftewel in deze context het US International toetsenbord met euro teken).

De aanbiedingen op de bekende sites zijn volgens mij allemaal met een US English toetsenbord.

Als ik een site vind waar een exemplaar met Nederlands toetsenbord (of US International) wordt aangeboden dan is het veelal tegen de Apple store prijs ~150 euro duurder.

Ik werk zelf ik de IT en heb graag een grote Enter en linker-Shift dus ik ik kan mij voorstellen dat dit een gewilde variant is, maar is er nog een model met Nederlands tobo te vinden tegen een redelijke prijs?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
technorabilia schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:45:
Mijn vriendin wil graag een Apple MacBook Pro 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd kopen met een Nederlands toetsenbord (oftewel in deze context het US International toetsenbord met euro teken).

De aanbiedingen op de bekende sites zijn volgens mij allemaal met een US English toetsenbord.

Als ik een site vind waar een exemplaar met Nederlands toetsenbord (of US International) wordt aangeboden dan is het veelal tegen de Apple store prijs ~150 euro duurder.

Ik werk zelf ik de IT en heb graag een grote Enter en linker-Shift dus ik ik kan mij voorstellen dat dit een gewilde variant is, maar is er nog een model met Nederlands tobo te vinden tegen een redelijke prijs?
In de specs van de Pricewatch-link staat letterlijk 'US Internationaal' (met kleine shift, euro-teken en hoge enter dus). Dit is het NL-keyboard. Dus als je naar Mediamarkt, BCC, etc. gaat koop je er juist een met een Nederlands-toetsenbord. US English (grote shift en platte enter) is juist nauwelijks te krijgen in NL als 'voorraad' MacBook. Dan moet je echt BTO via Apple, Amac, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
@Pepppie
Bedankt.

US International is volgens mij zonder euro teken. Nederlands toetsenbord (volgens Apple spec) is met euro teken. Zie de links in mijn vorige bericht.

Op de site van bijvoorbeeld Coolblue staat een afbeelding van een US English toetsenbord. Na contact te hebben gehad met Coolblue gaf de medewerker aan dat het Nederlandse toetsenbord niet wordt geleverd. Alleen US English. Maar goed, hij kan het ook verkeerd hebben.

Uiteindelijk bij BCC aangeschaft met Nederlands toetstenbord.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
technorabilia schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:59:
@Pepppie
Bedankt.

US International is volgens mij zonder euro teken. Nederlands toetsenbord (volgens Apple spec) is met euro teken. Zie de links in mijn vorige bericht.
Astu!

Nb; US/INT = met euro (hoge enter, kleine shift), US/ENGLISH = zonder euro (platte enter, grote shift)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technorabilia
Pepppie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:03:
[...]

Astu!

Nb; US/INT = met euro (hoge enter, kleine shift), US/ENGLISH = zonder euro (platte enter, grote shift)
Oke, niet om moeilijk te doen maar strikt gesproken klopt dat toch niet?

US English = platte enter, grote shift
US International = hoge enter, smalle shift
UK English = US International + Pound teken
Dutch = US Internatonal + Euro teken

https://keyshorts.com/blo...ook-keyboard-localization

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
technorabilia schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:24:
[...]

Oke, niet om moeilijk te doen maar strikt gesproken klopt dat toch niet?

US English = platte enter, grote shift
US International = hoge enter, smalle shift
UK English = US International + Pound teken
Dutch = US Internatonal + Euro teken

https://keyshorts.com/blo...ook-keyboard-localization
Strikt genomen heb je absoluut gelijk. Verschil zit hem tussen de CTO (standaard) modellen en de BTO (zelf te configureren). BTO kun je allemaal kiezen wat jij hierboven noemt, als je een CTO kiest, heb je feitelijk maar 2 keuzes in Nederland; US/ENG (standaard bij bijv. Amazon.com) en US/INT (wat hier in Nederland het NL-keyboard met euro oplevert bij BCC, MediaMarkt etc.). De 'echte' US/INT, dus met hoge enter, kleine shift en ZONDER euro, is hier niet als CTO te krijgen.

Hoop dat hij te volgen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:54
Om een of andere reden laat time machine de totale ruimte van de schijf zien ipv de vrije ruimte.
Suggesties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:30

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@robcoenen Het wordt tijd voor een WWDC topic, nog een kleine 3 weken en dan is het zover ;)

Kom maar op met die MBP!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Greatsword schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:44:
[...]

@robcoenen Het wordt tijd voor een WWDC topic, nog een kleine 3 weken en dan is het zover ;)

Kom maar op met die MBP!
[Event / Keynote] Apple WWDC21 (7 t/m 11 juni)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 15:10
Ik heb momenteel een 15-inch MBP uit 2017. Hiervoor had ik een 13-inch MBP uit 2010. Ik vraag mij serieus af of mijn volgende MacBook nog een Pro is. Met de nieuwe chips is een Air toch voor nog veel meer mensen meer dan genoeg? Even de échte pro’s daar gelaten. De extra poorten zijn wel relax, maar qua snelheid is de M1 en zijn opvolgers de komende jaren voor mij denk ik meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
DBreda schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:01:
Ik heb momenteel een 15-inch MBP uit 2017. Hiervoor had ik een 13-inch MBP uit 2010. Ik vraag mij serieus af of mijn volgende MacBook nog een Pro is. Met de nieuwe chips is een Air toch voor nog veel meer mensen meer dan genoeg? Even de échte pro’s daar gelaten. De extra poorten zijn wel relax, maar qua snelheid is de M1 en zijn opvolgers de komende jaren voor mij denk ik meer dan genoeg.
Klopt, heb nu zelf een base model van de M1 Mini en Air en beide zijn echt prima machines.

Het is dat ik de poorten in de praktijk gewoon echt nodig heb en geen zin heb in dongels e.d. anders had ik voor beide machines gewoon een upgrade gedaan naar 16GB RAM en 512GB SSD.

14", MiniLED, verwijderen van de TouchBar, HDMI, MagSafe en SD Kaartslot zijn een mooie bonus vandaar dat het voor mij toch een nieuwe MBP gaat worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
DBreda schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:01:
Het hangt er natuurlijk van af wat je doet en draait op je Macbook.

Voor gewoon office work is de Air ruim voldoende, maar ik kan me inbeelden dat voor veel video werk je wel de pro gaat kiezen, en mogelijk wacht op de M2 of M1x.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Tommie12 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:17:
[...]

Het hangt er natuurlijk van af wat je doet en draait op je Macbook.

Voor gewoon office work is de Air ruim voldoende, maar ik kan me inbeelden dat voor veel video werk je wel de pro gaat kiezen, en mogelijk wacht op de M2 of M1x.
Ik wacht inderdaad op de M2/M1x in 16 inch. Extra performance is altijd meegenomen, ook als IT-er en niet enkel bij videobewerking.
Kan niet wachten om mijn Pro 2018 13 inch om te wisselen voor deze 16 inch. Hopelijk eind van het jaar 🤞

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Mijn vader (80j) heeft zijn oude MacMini uit 2012 nu vervangen door een M1 MBA.
Zo tevreden... hij heeft tijd over nu hij niet meer moet wachten tot de mail open gaat of een site geladen wordt.
Dat verschil is echt enorm.

Hij gebruikt het ding nu zelfs als radio omdat de geluidskwaliteit zo goed is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tomba schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:27:
[...]

Precies een weekje later is er nog geen 50GB bij gekomen (op zich nog niet weinig maar dus niet echt schrikbarend)
code:
1
2
Data Units Read:                    2,859,073 [1,46 TB]
Data Units Written:                 1,238,017 [633 GB]

Nog steeds dagelijks in gebruik :P
Inmiddels na een 4 maanden in gebruik is dit de tussenstand:
code:
1
2
Data Units Read:                    4,680,005 [2,39 TB]
Data Units Written:                 3,384,577 [1,73 TB]

Hoe gaat t met @panbami @AllInOneNerd en @UnitedJunk (jullie hadden vanaf t begin flinke writes)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Tomba schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:38:
[...]

code:
1
2

Hoe gaat t met @panbami @AllInOneNerd en @UnitedJunk (jullie hadden vanaf t begin flinke writes)
Op het moment na exact 5 maanden:

code:
1
2
Data Units Read:                    91,704,232 [46.9 TB]
Data Units Written:                 85,589,744 [43.8 TB]

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

AllInOneNerd schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Op het moment na exact 5 maanden:

code:
1
2
Data Units Read:                    91,704,232 [46.9 TB]
Data Units Written:                 85,589,744 [43.8 TB]
Op een 16GB/256GB was het toch? Mijn 16GB/1TB geeft
code:
1
Percentage Used:                    0%

Die van jou wellicht al 1%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Tomba schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:43:
[...]

Op een 16GB/256GB was het toch? Mijn 16GB/1TB geeft
code:
1
Percentage Used:                    0%

Die van jou wellicht al 1%?
3%. Geen idee wat alles inhoud daarintegen. Hier alles:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:    99%
Percentage Used:                   3%
Data Units Read:                     91,704,232 [46.9 TB]
Data Units Written:                  85,589,744 [43.8 TB]
Host Read Commands:           985,047,471
Host Write Commands:           660,811,331
Controller Busy Time:              0
Power Cycles:                         96
Power On Hours:                     395

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

AllInOneNerd schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:05:
[...]

3%. Geen idee wat alles inhoud daarintegen. Hier alles:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:    99%
Percentage Used:                   3%
Data Units Read:                     91,704,232 [46.9 TB]
Data Units Written:                  85,589,744 [43.8 TB]
Host Read Commands:           985,047,471
Host Write Commands:           660,811,331
Controller Busy Time:              0
Power Cycles:                         96
Power On Hours:                     395
Die percentage used is een indicatie van hoe lang je SSD nog blijft werken. Je kunt me dus nog 32x zo lang als nu blijven gebruiken voor hij ‘op’ is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 10:56
[...]

code:
1
2

Haha klopt. Probeerde net te kijken, maar op de een of andere manier krijg ik die code niet meer werkend. Ik zal het vanavond nog eens proberen, ben ook wel benieuwd wat de status ondertussen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Laatst online: 13:00
[...]

code:
1
2

M1 16GB/1TB

12 maart was dit de score:
code:
1
2
Data Units Read:                    39,384,313 [20.1 TB]
Data Units Written:                 33,482,168 [17.1 TB]

Vandaag:
code:
1
2
3
Percentage Used:                   1%
Data Units Read:                    60,749,883 [31.1 TB]
Data Units Written:                 48,108,980 [24.6 TB]

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met smart te wachten op de 16 inch MacBook Pro op Apple Sillicon, in ieder geval de nieuwste generatie MacBook pro's.

Ik zag wel iets opmerkelijks/geks in een nieuwe video van Apple.

YouTube: WWDC21 Day 2: Byte Passwords! | Apple

0:08

Een soort Magsafe adapter. Nu vind ik dat best wel gek want Apple heeft juist afscheid genomen van Magsafe in 2015/2016 en nu komt het in een introductievideo van Apple zelf met een accessoire van een derde partij.
Misschien ben ik wel aan het muggenziften, maar ja, zo komt het bij mij ergens toch over alsof ze niet helemaal achter hun keuze staan haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 20:10

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Is het nu misschien verstandig om te wachten met de aankoop van een nieuwe 13 (of 16) inch MacBook Pro in verband met de nieuwe M1x of M2 processor die gaat komen ergens later dit jaar (herfst)? Ik verbaas me ook een beetje over de prijzen die je nu moet betalen voor een upgrade optie. Ikzelf ben echt toe aan een nieuwe computer en ben van plan om er ook een spelletje World of Warcraft op te spelen (natuurlijk het liefst op de hoogste grafische instelingen).

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@Gerwin Ach toen ik m'n M1 Pro kocht 6 maanden geleden verklaarde "iedereen" mij op internet voor gek want de nieuwe m1x of de nieuwe 14" macbook of de macbook met hdmi en sdcard reader weet ik veel wat allemaal zou volgende week aangekondigd worden!!!

Enfin, tot nu toe is er nog helemaal niks behalve heul heul veul "rumors" op social media die voor de nodige clicks zorgen.

Enige wat je op dit moment kan zeggen is dat de M1 wel al weer een tijdje op de markt is, maar laten we wel wezen, waarom zou Apple uberhaupt een M1x/M2 uitbrengen? Want waar concurreren ze nu precies mee?
Ik heb werkelijk nog geen enkele niet-M1 laptop gezien op de markt die net zo (relatief) goedkoop is en dezelfde specs levert (denk aan 20h+ batt life, geen luide fan, geen hitte icm snelheid van cpu & gpu).
Ook ben ik nog geen usecase tegen gekomen waarbij mijn M1 Pro niet toereikend is, dus wat bied een m2 mij eigenlijk ten opzichte van de m1?

Als je het hebt over gamen, dat lukt sowieso slecht (nieuwe A+ titels), en dat ligt niet aan de gpu op de m1, maar aan de compatibiliteit. De games in apple arcade die sowieso wel werken, die hebben weinig baat bij nog meer gpu snelheid, draaien prima.

Meer wijsheid kan ik je niet geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
CT schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:47:
@Gerwin Ach toen ik m'n M1 Pro kocht 6 maanden geleden verklaarde "iedereen" mij op internet voor gek want de nieuwe m1x of de nieuwe 14" macbook of de macbook met hdmi en sdcard reader weet ik veel wat allemaal zou volgende week aangekondigd worden!!!
Overdrijven is natuurlijk ook een vak, 6 maanden geleden waren de Mac Mini, Air en Pro pas net op de markt, alle geruchten gingen over WWDC aangezien dat het eerste grote (logische) event zou zijn.
Enige wat je op dit moment kan zeggen is dat de M1 wel al weer een tijdje op de markt is, maar laten we wel wezen, waarom zou Apple uberhaupt een M1x/M2 uitbrengen? Want waar concurreren ze nu precies mee?

Ik heb werkelijk nog geen enkele niet-M1 laptop gezien op de markt die net zo (relatief) goedkoop is en dezelfde specs levert (denk aan 20h+ batt life, geen luide fan, geen hitte icm snelheid van cpu & gpu).

Ook ben ik nog geen usecase tegen gekomen waarbij mijn M1 Pro niet toereikend is, dus wat bied een m2 mij eigenlijk ten opzichte van de m1?
Ze concurreren nu natuurlijk nog steeds met hun eigen high end (intel) modellen. Die moeten allemaal nog vervangen worden, denk aan de 27" iMac, Macbook Pro's met 4 thunderbolt poorten, Mac Mini i7 (model), de Mac Pro enz.

Ik gebruik de M1 dagelijks en vind het echt een super fijne machine, maar M1x/M2 opent natuurlijk ook de deuren naar 32GB Ram en hoger, meer GPU Power, het aansluiten van meer beeldschermen en ga zo maar door.

Voor de gemiddelde consument is M1 dus meer dan genoeg, maar er zijn nog genoeg mensen die echt higher end modellen willen of nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 12:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@Greatsword ja ok, 32GB berg monitoren etc voor die mensen is een betere chip wellicht de oplossing, maar @Gerwin liet in z'n vraag nu niet echt blijken dat hij een vervanger zocht voor een complete maxxed out laatste 16" oid en op dat vlak heeft Apple wellicht vanuit AMD nog concurrentie op de laptop markt, en, zoals je zegt, z'n eigen huidige lineup moet nog naar de "M1" standaard worden geheven.

Maarja, mocht de 16" / Mac Pro vervangen worden met een M2 dan zal 't prijskaartje ook compleet buiten schot liggen als je er niet "professioneel" (lees: btw,zzp,werk) mee doet. Dan blijft de huidige M1 nog steeds ongewijzigd kwa optie.

Overigens lees ik met een simpele google opdracht dat WoW zelfs native op M1 ondersteund wordt.. dus ik denk dat 't daar wel los mee zal lopen (y)

edit:
overigens lieg ik niet :P 't ging over een event in april/mei? (opgezocht: in maart zouden ze zelfs aankondigen zie ik in dat topic, iedereen ging daar blind vanuit) daar zou de 14" en de 16" komen, dat werd meermaals verkondigd in 't aanbiedingstopic waar ik toen der tijd reageerde omdat je met wat korting een macbook m1 kon kopen

[ Voor 18% gewijzigd door CT op 15-06-2021 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rosm87
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-07-2023
Gerwin schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:52:
Is het nu misschien verstandig om te wachten met de aankoop van een nieuwe 13 (of 16) inch MacBook Pro in verband met de nieuwe M1x of M2 processor die gaat komen ergens later dit jaar (herfst)? Ik verbaas me ook een beetje over de prijzen die je nu moet betalen voor een upgrade optie. Ikzelf ben echt toe aan een nieuwe computer en ben van plan om er ook een spelletje World of Warcraft op te spelen (natuurlijk het liefst op de hoogste grafische instelingen).
ik wacht op de 14/16" macbooks.. puur om te kijken wat het verschil is in performance en prijs.. de huidige M1 pro zou ik prima mijn lightroom/photoshop dingen mee kunnen doen.. maar ik vind eigelijk dat er te weinig usbc/thunderbolt poorten op zitten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Ik heb een nieuwe MacBook Pro 13" 16GB 1TB SpaceGray besteld en gaat vandaag geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrhagenees.cro
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-12-2024
Gerwin schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:50:
Ik heb een nieuwe MacBook Pro 13" 16GB 1TB SpaceGray besteld en gaat vandaag geleverd worden.
Nice! Ik lees in je profiel dat je onder andere aan JavaScript doet.

Ga je hem daarvoor ook gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

dhrhagenees.cro schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:04:
[...]

Nice! Ik lees in je profiel dat je onder andere aan JavaScript doet.

Ga je hem daarvoor ook gebruiken?
Ik wil je hem gaan gebruiken om Apps te ontwikkelen en gebruiken voor een spelletje World Of Warcraft. Moet nog wel een beetje de programmeertaal voor die Apps onder de knie zien te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:05
Gerwin schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Ik wil je hem gaan gebruiken om Apps te ontwikkelen en gebruiken voor een spelletje World Of Warcraft. Moet nog wel een beetje de programmeertaal voor die Apps onder de knie zien te krijgen.
Beetje offtopic, maar een tip: als je toch goed bent in javascript, waarom gebruik je dan geen React Native? Dan heb je geen Swift-app, maar is 'ie wel hybride en werkt 'ie meteen op Android én iOS.

Zelf maak ik mijn apps op deze manier en dat werkt hartstikke prima. Apple keurt het ook gewoon goed, omdat je wel native functies in je app gebruikt. Heeft een brede community en er worden veel modules ontwikkeld voor van alles. Ik heb er mijn eigen radio-app mee gemaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-09 15:36
Ik zie dat de M1 MacBook Pro's afgeprijsd zijn, maar er zijn toch geen nieuwe aangekondigd? Verwachten jullie dat er snel nieuwe aankomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
mr.JamesBond schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:20:
Ik zie dat de M1 MacBook Pro's afgeprijsd zijn, maar er zijn toch geen nieuwe aangekondigd? Verwachten jullie dat er snel nieuwe aankomen?
Nee. Met het chiptekort verwacht ik eerder eind dit jaar. Misschien bij een Mac-event in november?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

MacBook Pro 13" 16 GB / 1 TB gisteren binnengekomen.

Ik krijg alleen de WiFi hotspot niet aan de praat ik kan gelukkig wel verbinding maken met een persoonlijke hotspot van mijn iPhone 11. Om verbinding te maken met de WiFi hotspot moet ik vaak een bij een soort inlogscherm aanvinken dat ik de voorwaarden accepteer waarna ik een ip adres krijg. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat deze router op het http:/198.18.6.1/ adres staat. Ik krijg nu de volgende meldingen in het Netwerk-configuratie scherm:

"Wifi is ingeschakeld, maar is niet verbonden met een netwerk."

"Wifi heeft geen IP-adres en kan geen internetverbinding tot stand brengen."

Kan iemand me een tip geven?

http://captive.apple.com doet het wisselend wel en wisselend niet met de tekst "Success".

Toch niet, bij Apple doet de site het toch niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Gerwin op 19-06-2021 11:19 . Reden: Apple url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Gerwin schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 07:48:
MacBook Pro 13" 16 GB / 1 TB gisteren binnengekomen.

Ik krijg alleen de WiFi hotspot niet aan de praat ik kan gelukkig wel verbinding maken met een persoonlijke hotspot van mijn iPhone 11. Om verbinding te maken met de WiFi hotspot moet ik vaak een bij een soort inlogscherm aanvinken dat ik de voorwaarden accepteer waarna ik een ip adres krijg. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat deze router op het http:/198.18.6.1/ adres staat. Ik krijg nu de volgende meldingen in het Netwerk-configuratie scherm:

"Wifi is ingeschakeld, maar is niet verbonden met een netwerk."

"Wifi heeft geen IP-adres en kan geen internetverbinding tot stand brengen."

Kan iemand me een tip geven?

http://captive.apple.com doet het wisselend wel en wisselend niet met de tekst "Success".

Toch niet, bij Apple doet de site het toch niet.
Dat is niet standaard zo. Op welke hotspot probeer je verbinding te maken? Doe je dat bij bijvoorbeeld de MacDonalds of thuis?

Captive hotspots zijn meestal openbaar en gastnetwerken. Het is dus niet zo, dat als je thuis verbinding maakt met je eigen wifi, dat je dan dit soort schermen ziet. Vraag is dus: wat probeer je te doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Dennisweb schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:24:
[...]
Dat is niet standaard zo. Op welke hotspot probeer je verbinding te maken? Doe je dat bij bijvoorbeeld de MacDonalds of thuis?

Captive hotspots zijn meestal openbaar en gastnetwerken. Het is dus niet zo, dat als je thuis verbinding maakt met je eigen wifi, dat je dan dit soort schermen ziet. Vraag is dus: wat probeer je te doen? :)
Ik probeer binnen een instelling verbinding te maken met net WiFi netwerk.

Ik heb een wachtwoord gekregen en zou daar op een WPA2-PSK (AES) netwerk moeten kunnen inloggen.

Op mijn iPhone 11 pakt hij het netwerk wel en geeft eens in de zoveel tijd een scherm met de gebruikersovereenkomst van het netwerk die ik dan accepteer wanneer ik weer internet heb.

Ik heb intussen ook geprobeerd om met de instellingen van mijn iPhone 11 in te loggen. Ik heb de tabbladen TCP/IP en DNS ingevuld met gegevens uit de instellingen van de iPhone 11. Het duurt dan net even langer en hij zegt inderdaad korte tijd verbonden te zijn met een IP-adres wanaar hij de verbinding weer verbreekt.

Volgens mij moet ik in Safari zo'n inlogscherm krijgen, maar die komt dus niet. Zit er ergens in het systeem iets dat dat kan blokkeren misschien? Kan het ook zo zijn dat na een eerste inlog de router iets van het apparaat opslaat waardoor je niet meer met een ander apparaat kunt inloggen?

[ Voor 27% gewijzigd door Gerwin op 19-06-2021 13:30 . Reden: dingen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrhagenees.cro
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-12-2024
Gerwin schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:29:
[...]

Ik probeer binnen een instelling verbinding te maken met net WiFi netwerk.

Ik heb een wachtwoord gekregen en zou daar op een WPA2-PSK (AES) netwerk moeten kunnen inloggen.

Op mijn iPhone 11 pakt hij het netwerk wel en geeft eens in de zoveel tijd een scherm met de gebruikersovereenkomst van het netwerk die ik dan accepteer wanneer ik weer internet heb.

Ik heb intussen ook geprobeerd om met de instellingen van mijn iPhone 11 in te loggen. Ik heb de tabbladen TCP/IP en DNS ingevuld met gegevens uit de instellingen van de iPhone 11. Het duurt dan net even langer en hij zegt inderdaad korte tijd verbonden te zijn met een IP-adres wanaar hij de verbinding weer verbreekt.

Volgens mij moet ik in Safari zo'n inlogscherm krijgen, maar die komt dus niet. Zit er ergens in het systeem iets dat dat kan blokkeren misschien? Kan het ook zo zijn dat na een eerste inlog de router iets van het apparaat opslaat waardoor je niet meer met een ander apparaat kunt inloggen?
Ik neem aan dat je met “binnen een instelling” een programma bedoeld? En niet een instelling als een ziekenhuis of gevangenis?

Als je rechts bovenin op het WiFi icoontje klikt zie je dan het desbetreffende netwerk verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Anders eens proberen een nieuw netwerkprofiel te maken. Dat helpt ook nog weleens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

dhrhagenees.cro schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:03:
[...]

Ik neem aan dat je met “binnen een instelling” een programma bedoeld? En niet een instelling als een ziekenhuis of gevangenis?

Als je rechts bovenin op het WiFi icoontje klikt zie je dan het desbetreffende netwerk verschijnen?
Je mag het een ziekenhuis noemen of gezondheidsinstelling noemen. Ik heb daar een wachtwoord gekregen om met mijn iPhone 11 op het Wifi netwerk in te kunnen loggen. Ik dacht dat ik hetzelfde wachtwoord ook voor de nieuwe aangeschafte MacBook Pro kan gebruiken. Volgens mij moet ik een eigen wachtwoord met inlog hebben voor elk apparaat dat verbinding wil maken met het internet. Morgenochtend krijg ik een nieuw wachtwoord en zal hier laten weten of het ook gelukt is met dit nieuwe wachtwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Het is gelukt ik moest dus voor elk apparaat een eigen inlogcode gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in 2014 een top-spec MacBook Pro 15 inch gekocht en veel plezier mee gehad. Vandaag de dag met een 4K scherm aan gekoppeld wordt die wel wat traag en hij blaast al heel snel. Maar het feit dat ik er 7 jaar non-stop plezier heb gehad en nooit problemen is voor mij een no-brainer om weer voor een MacBook te gaan.

De reden dat ik voor de top-spec ben gegaan destijds is
-futureproof (duh)
-Photoshop en videobewerking (destijds Adobe Suite, tegenwoordig Affinity Photo en Final Cut Pro)
-Destijds veel met RAW bestanden van Canon (CR2) van rond de 18 MB. Tegenwoordig met RAF files van 50MB (daar merk ik dus ook aan dat het trager wordt)
-4K videobewerking voor de toekomst. Vandaag de dag lukt het wel een beetje maar het hapert flinkt.
-Hobby matig vormgeven
-Verder gewoon normale huis tuin en keukendingen, administratie, browsen, media.

Nu zie ik overal succesverhalen qua performance van de M1. Ik ben wel van plan om te wachten op de nieuwste refresh (M1x/M2??) . Maar wat zijn dingen waar ik rekening mee kan houden? Wat zijn de nadelen? Waar lopen jullie ervaringsdeskundigen tegen aan sinds jullie M1 gebruiken?

Want als ik zie hoe smooth die M1's zijn weet ik niet of ik weer voor een top-spec MacBook moet gaan. Daarnaast top-spec in 2014 ( was ik rond de 2700 euro kwijt wat al superveel geld was) goedkoper dan tegenwoordig. Zat een beetje te kijken naar een MacBook Pro i9, meeste RAM, beste videokaart dat is gauw 5k. Dat vind ik veels te veel voor een laptop waar ik niet per se mijn brood mee verdien.

Ik game op de Mac heel sporadisch en dan is het vooral simpele spelletjes op Steam (waaronder Golf with my friends). Maar dat kan volgens mij onder Rosetta 2 draaien maar gaming is voor mij de allerlaagste prioriteit. Ik draai geen Windows in Bootcamp, wel VMware. Ik gebruik een Synology NAS voor media, bestanden en zo. Maar verder? Volgens mij zijn er niet teveel valkuilen toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2021 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Verwijderd Netjes dat je het zo lang hebt weten uit te houden met je Macbook.

Qua werkzaamheden zie ik niets bijzonders, als de nieuwe MBP de high end Intel versie gaat vervangen mogen we dus een 16GB RAM en 512GB SSD configuratie verwachten als base model.

Dat is meer dan genoeg voor dat soort werkzaamheden en dat is ook de configuratie waar ik zelf voor ga.
Hier ook een Synology NAS voor media, backup etc.

Qua prijs denk/hoop ik dat we tussen de 2100-2300 gaan zitten voor dit model.
Upgrades kosten c.a. 230,- per stuk (ram en opslag)

Verder geen valkuilen die ik me kan bedenken, er komt steeds meer native M1 software en van Rosetta merk ik in de praktijk echt helemaal niets (in positieve zin)

In principe zou je ook voor de M1 Air of Pro kunnen gaan, maar dat zou ik nu niet meer adviseren vanwege het nieuwe design, meer aansluitpoorten en MiniLED display.

De enige vraag is natuurlijk, hoe lang moeten we nu nog wachten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 23-06-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Greatsword

Bedankt voor je antwoord. Stelt me gerust.

Ja ik zou in principe de huidige pro of air kunnen nemen. Maar als ik al zo lang met mijn huidige heb gedaan kan ik net zo goed nog even een paar maanden wachten om precies de redenen die jij noemt, de aansluitpoorten, nieuw design, hopelijk MiniLED display en hopelijk ook op toch meer power. (mocht het allemaal te gortig zijn kan ik altijd nog beslissen om voor de huidige M1 te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:34:
@Greatsword

Bedankt voor je antwoord. Stelt me gerust.

Ja ik zou in principe de huidige pro of air kunnen nemen. Maar als ik al zo lang met mijn huidige heb gedaan kan ik net zo goed nog even een paar maanden wachten om precies de redenen die jij noemt, de aansluitpoorten, nieuw design, hopelijk MiniLED display en hopelijk ook op toch meer power. (mocht het allemaal te gortig zijn kan ik altijd nog beslissen om voor de huidige M1 te gaan)
ik zit zo ongeveer met de zelfde situatie, ik heb een macbook pro retina 2013 met basic specs 8gb/128ssd.
Hij word nu minder en is echt wel aan vervanging toe. ik heb ook een synology nas waar mijn foto archief instaat.. maar ik heb eigenlijk aan 2 usbc/thunderbolt poorten te weinig. Nu is dat deels op te lossen dmv een docking maar dat is niet echt mijn eerste keus. ik ben echt benieuwd naar de specs en prijs van de nieuwe generatie.

als hij betaalbaar is en 4 poorten heeft ben ik in principe al om.

mijn verwachting is dat ze in september worden aangekondigd samen met de iphones ( puur een verwachting en niet gebaseerd op feiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja precies, 2 poorten is echt te weinig.

En ik hoop ook dat ik er weer net zo lang mee kan doen. Zijn dure apparaten maar als je er 7/8 jaar mee kan doen met updates dan vind ik het ook weer meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:52:
Ja precies, 2 poorten is echt te weinig.

En ik hoop ook dat ik er weer net zo lang mee kan doen. Zijn dure apparaten maar als je er 7/8 jaar mee kan doen met updates dan vind ik het ook weer meevallen.
En zelfs na die 7/8 jaar krijg je er nog een paar honderd euro voor (mits goed onderhouden) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 16:20
Bekijk Apple MacBook Pro (November, 2020) MYDA2N/A - 13.3 inch - Apple M1 - 256 GB - Zilver op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

840 euro? Bij de klantenservice nagevraagd of dit wel oké is, maar blijkt goed te zijn. Ik heb hem besteld, maar ik verwacht een eventuele annulering. Kan toch niet kloppen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Italioboy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:19:
Bekijk Apple MacBook Pro (November, 2020) MYDA2N/A - 13.3 inch - Apple M1 - 256 GB - Zilver op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

840 euro? Bij de klantenservice nagevraagd of dit wel oké is, maar blijkt goed te zijn. Ik heb hem besteld, maar ik verwacht een eventuele annulering. Kan toch niet kloppen dit?
Schriftelijke bevestiging van de klantenservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4rrt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 18:07

ik ben benieuwd @Italioboy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvpNDCESWuhsvIzs3dI7LfWoCDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aGnpuTC6N0e84xai0qgBvcqz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door b4rrt op 29-06-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:05

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mooie prijs, is wel de 8 GB/256 GB versie. Zou voor mij net te krap zijn, dat heb ik nu in mijn 2015 MBP ook...

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
Greatsword schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:24:
[...]

Schriftelijke bevestiging van de klantenservice?

Jazeker, via de chat.
Had ik gezien idd, beetje vaag maar goed voor deze korting wilde ik de gok wel wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:32:
Mooie prijs, is wel de 8 GB/256 GB versie. Zou voor mij net te krap zijn, dat heb ik nu in mijn 2015 MBP ook...
Voor dat bedrag haal je lekker een externe SSD erbij en die MBP van jou kan je gewoon upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italioboy
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:32:
Gaat mij om de M1 eerlijk gezegd. Geheugen en opslag is voor mij voldoende. Ik heb zelfs geen Pro nodig maar aangezien deze voor minder te koop is dan de Air :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:09

heel erg geneigd om het ook te proberen, vind de omschrijving van bedrijf wel enigzins bijzonder. 19 jarige die een bedrijfje begint en opeens als enige artikel een spotgoedkope macbook kan aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Greatsword schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Voor dat bedrag haal je lekker een externe SSD erbij en die MBP van jou kan je gewoon upgraden.
I know :) maar ben wel toe aan wat meer CPU power inmiddels. Ik wacht dus nog even op de nieuwe 14 inch die hopelijk ooit nog gaat aangekondigd worden... ondanks deze scherpe prijs, is het toch > 800 euro die ik dan liever aan een andere upgrade besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@BeQuietAndDrive De M1 maakt gehakt van jou MBP.

Voor deze prijs kan je hem in de tussentijd gebruiken en verkopen met winst tegen de tijd dat de 14 inch uit is.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 29-06-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
Nico95 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:39:
[...]

heel erg geneigd om het ook te proberen, vind de omschrijving van bedrijf wel enigzins bijzonder. 19 jarige die een bedrijfje begint en opeens als enige artikel een spotgoedkope macbook kan aanbieden?
Ik vind het ook bijzonder. Je bent niet zomaar je geld kwijt in dit geval. Ik heb hem ook via creditcard betaald voor eventuele aankoopbescherming mocht er echt wat misgaan. Ik ben benieuwd of er daadwerkelijk geleverd gaat worden en als er geleverd gaat worden het een MacBook Pro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Laatst online: 13:00
Hmm bedrijf is ook ingeschreven als eenmanszaak bij de KVK. Erg gewaagd ivm persoonlijk aansprakelijk.
Ben benieuwd of iemand ~6 juli zijn MacBook Pro krijgt.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:09
UnitedJunk schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:59:
Hmm bedrijf is ook ingeschreven als eenmanszaak bij de KVK. Erg gewaagd ivm persoonlijk aansprakelijk.
Ben benieuwd of iemand ~6 juli zijn MacBook Pro krijgt.
dit zag ik inderdaad ook. via bol.com lijkt natuurlijk heel leuk maar die heeft er als er wat mis gaat opeens niets meer mee te maken gok ik zo.

als iets te mooi lijkt om waar te zijn..... maar toch twijfel ik wel 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Als je hierover twijfelt dan vraag je erom om opgelicht te worden. Alles wijst erop dat dit een grap, scam of wat dan ook is. Een Apple-product voor de helft van de prijs, bij een externe reseller met een ontzettend slecht verhaal, geen beoordelingen, inschrijving op een simpel woonadres. Voor dit geld zou ik ook graag een nieuwe MBP willen, maar dat gaat natuurlijk echt niet gebeuren. Mocht je je geld al terugkrijgen, dan zal het in ieder geval lang gaan duren.

[ Voor 9% gewijzigd door BobB op 29-06-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
We gaan het zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Nico95 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:04:
[...]

dit zag ik inderdaad ook. via bol.com lijkt natuurlijk heel leuk maar die heeft er als er wat mis gaat opeens niets meer mee te maken gok ik zo.

als iets te mooi lijkt om waar te zijn..... maar toch twijfel ik wel 8)7
Onzin, de bestelling en betaling verlopen gewoon via Bol.

In het verleden ook gewoon netjes geld terug gehad als het te lang duurde of problemen waren bij de externe verkoper. (Hiervoor moet je uiteraard wel wat moeite doen en contact opnemen)

Mooi om waar te zijn? Zeker! Maar heb ook al vaak genoeg gehad dat het toch feest was;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Greatsword schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:46:
@BeQuietAndDrive De M1 maakt gehakt van jou MBP.

Voor deze prijs kan je hem in de tussentijd gebruiken en verkopen met winst tegen de tijd dat de 14 inch uit is.
Ik weet dat 'ie sneller is, ik denk dat mijn bericht niet helemaal goed begrepen werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italioboy
Inmiddels is hij in prijs al aangepast. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Bij de verkoper status nu als “niet leverbaar”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:48
1249 staat er bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Spuit 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
Italioboy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:18:
Inmiddels is hij in prijs al aangepast. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Bij de verkoper status nu als “niet leverbaar”
Dit soort praktijken worden veel toegepast, ik heb wat LG tv's in mijn wenslijst, daar verschijnen bijna wekelijks bol.com plaza winkels met een prijs dik 100-150 euro lager. Devies is - niet doen. Alle winkels zijn gloednieuw, geen reviews, niks. Misschien krijg je je geld terug, maar dat is echt niet met 3 chat berichtjes en een glimlach.
Ik hoop dat je geleverd krijgt, maar ik verwacht het niet.

Ik zit nu te tobben tussen een M1 pro of air. Denk niet dat ik problemen ga krijgen met de koeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Italioboy
Inmiddels is de verkoper niet meer actief op Bol.com en is mijn bestelling geannuleerd. Was te proberen maar te mooi om waar te zijn 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosm87
nvm..

[ Voor 98% gewijzigd door rosm87 op 30-06-2021 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b4rrt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 18:07
Italioboy schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:48:
Inmiddels is de verkoper niet meer actief op Bol.com en is mijn bestelling geannuleerd. Was te proberen maar te mooi om waar te zijn 😂
Ik heb uiteindelijk het zelfde model MacBook bij de outlet van Mediamarkt voor 929,- aan kunnen schaffen inclusief de standaard 2 jaar garantie :*)

Mijn tip, hou onderstaande website in de gaten, zoek af en toe op MacBook:
https://outlet.mediamarkt...rch=Macbook&description=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 08:14
b4rrt schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:48:
[...]

Ik heb uiteindelijk het zelfde model MacBook bij de outlet van Mediamarkt voor 929,- aan kunnen schaffen inclusief de standaard 2 jaar garantie :*)

Mijn tip, hou onderstaande website in de gaten, zoek af en toe op MacBook:
https://outlet.mediamarkt...rch=Macbook&description=1
Goeie tip! Staat er nu een op voor 1011 (MBA M1 16/256) die normaal 1300 kost. Ik ga het iig in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Lees via de search dat scaling met externe schermen niet altijd vlekkeloos gaat. Heb zelf nu deze op het oog: pricewatch: LG 27UL550-W Zwart (27", 3840x2160). Maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en of dat goed gaat?

Heb tien jaar gewerkt op een non retina 21,5 inch iMac en dat vond ik altijd al prettig kijken qua dpi. Hetzelfde voor de 15 inch Macbook pro met retina.

Edit:

Ik las bijv. iemand die de scaling opties bij een Dell scherm wel heeft en bij dit scherm niet. Wat kan ik er aan doen om volledig futureproof te zijn? Op deze thuiswerkplek wil ik namelijk zowel met Windows als MacOS en iPadOS goed kunnen werken.
I recently bought the LG 27UL550-W (specs here: https://www.lg.com/ca_en/desktop-monitors/lg-27UL550-W) for home use. I use the Apple Digital Video adapter and the HDMI cable included in the monitor package to connect my MacBook Pro. It works, but I'm missing the display scaling option from the System Prefs menu.

At work, the exact same MacBook Pro is connected to a Dell 27" 4K monitor (exact product type unknown) and there I _do_ have the option to switch scaling (from Larger Text to More Space).

[ Voor 44% gewijzigd door Ronwiel op 07-07-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-10-2022
Heb een M1 macbook pro kunnen aankopen voor 1859, 16 GB ram en 1TB SSD, goeie deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:56

RnB

@Ronwiel Ik heb zelf gekozen voor een Dell U2720Q. Nu is deze totaal niet te vergelijken met de LG die jij op het oog hebt, maar misschien wel handig om mijn verhaal aan te horen.

Ik had hiervoor een LG 32" monitor met een 2560x1440 resolutie en alleen HDMI en DP ingangen. Dit werkte prima met de laptops die ik had, maar ging totaal k*t met de M1 MBP. Ik heb meerdere HDMI en DP dongles geprobeerd, waaronder de OG versie van Apple, maar ik stoorde me enorm aan de werking ervan (na slaapstand niet altijd beeld of maar half).

Uiteindelijk om me heen gaan kijken of ik een externe monitor zonder dongle kon aansluiten, dus via USB-C. Gelijk maar de stap naar een 4K resolutie genomen, want het oude scherm met zijn low DPI resolutie zag er niet zo aangenaam uit met het HiDPI scherm van de MBP. Ik had meerdere keuzes, maar de Dell sprong er voor mij wel uit wat betreft features en beeldkwaliteit.

Sindsdien geen storende issues meer met mijn MBP en het externe scherm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Reservoir_Dog schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:37:
Heb een M1 macbook pro kunnen aankopen voor 1859, 16 GB ram en 1TB SSD, goeie deal?
Denk het wel, heb gisteren zelf een nieuwe MBP M1/16GB/512GB gekocht bij Coolblue voor 1899, dus voor minder heb je 2x mijn opslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Ik ben nu twee dagen aan het proberen op mijn nieuwe MBP en tot nog toe ben ik er erg tevreden mee. Allereerst: ik snap niet dat mensen niet laaiend enthousiast zijn over de Touch Bar, ik vind het echt super handig werken! Er zijn al verschillende situaties geweest waar ik een handeling wilde doen maar niet de toetsencombinatie wist (kom van 20 jaar Windows, bear with me :P ) en in een snelle blik op de Touch Bar zie je daar dan een contextueel knopje voor precies die handeling. De ondersteuning is ook echt goed, ook in niet-Apple software zoals Office spullen.

Nadeel is toch wel dat je vingerafdrukken héél snel ziet op je scherm. En ik heb een raar toetsenbord merk ik, met een ±/§ toets naast de '1' en een korte linkershift en hoge Enter knop, maar daar wen ik denk ik wel aan (op werk hebben een aantal werkplekken dat ook en een aantal niet, dus geen ramp).

De batterij is trouwens heel goed, tot je Teams gebruikt. In 3 uur tijd was 50% van m'n batterij op, daar schrok ik wel van want dat betekent dat je niet een hele (kantoor) dag kan werken als je veel meetings hebt. Ander opmerking is dat ik wel makkelijk mijn AirPods van MacBook -> iPhone krijg maar andersom lukt mij nog niet waardoor ik helemaal naar Systeeminstellingen moet om te disconnecten en re-connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:54
Djerro123 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:49:
En ik heb een raar toetsenbord merk ik, met een ±/§ toets naast de '1' en een korte linkershift en hoge Enter knop, maar daar wen ik denk ik wel aan (op werk hebben een aantal werkplekken dat ook en een aantal niet, dus geen ramp).
Hmmm, ik zie nu net dat ik hetzelfde toetsenbord heb.
Welke layout zou dat moeten zijn?

Edit:
Dat is dus gewoon de Nederlandse layout.
Niets vreemds aan dus. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Marco op 09-07-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 16:18
Marco schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:56:
[...]

Hmmm, ik zie nu net dat ik hetzelfde toetsenbord heb.
Welke layout zou dat moeten zijn?

Edit:
Dat is dus gewoon de Nederlandse layout.
Niets vreemds aan dus. ;)
Volgens mij is het grootste verschil tussen US/International en de Dutch keyboard de grootte van de Enter/Return toets. US/International (ANSI): brede Return key (bijna de Shift key). Dutch (ISO) smalle lange/hoge key. https://support.apple.com/en-us/HT201794

Overigens lijkt het erop dat de Apple edu store in Europese apple sites aan het updaten is nu voor de Back to School actie. Korting op airpods?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xomW5_Rxa4iFNGw2F46bsjDGqy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sSuSJ8r1YMmsTTAY1HhTeYaP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
twkr18526 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Volgens mij is het grootste verschil tussen US/International en de Dutch keyboard de grootte van de Enter/Return toets. US/International (ANSI): brede Return key (bijna de Shift key). Dutch (ISO) smalle lange/hoge key. https://support.apple.com/en-us/HT201794

Overigens lijkt het erop dat de Apple edu store in Europese apple sites aan het updaten is nu voor de Back to School actie. Korting op airpods?

[Afbeelding]
Ik heb net een M1 gekocht dus ik dacht misschien kan ik die nog retourneren en dan met korting bij Apple ophalen.

Maar de M1/8GB/256GB is op de Apple store nu 1360, terwijl die bij (bijv) CB 1289 is? Je krijgt er wel AirPods bij, bij Apple, die zijn zo'n 150 waard geloof ik dus dan zou je 80 euro korting krijgen (op je AirPods). Had betere deals verwacht, maar ik ben dan ook een nieuwe Apple gebruiker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Djerro123 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:45:
[...]

Je krijgt er wel AirPods bij, bij Apple, die zijn zo'n 150 waard geloof ik dus dan zou je 80 euro korting krijgen (op je AirPods). Had betere deals verwacht, maar ik ben dan ook een nieuwe Apple gebruiker :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PN0eb0ZzDNk2eweDqYU4kSieDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvE5r7Wo3i5oeByYYEGOYq3O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 16:18
Djerro123 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:45:
[...]
Ik heb net een M1 gekocht dus ik dacht misschien kan ik die nog retourneren en dan met korting bij Apple ophalen.

Maar de M1/8GB/256GB is op de Apple store nu 1360, terwijl die bij (bijv) CB 1289 is? Je krijgt er wel AirPods bij, bij Apple, die zijn zo'n 150 waard geloof ik dus dan zou je 80 euro korting krijgen (op je AirPods). Had betere deals verwacht, maar ik ben dan ook een nieuwe Apple gebruiker :P
Je hebt dan wel 2 jaar garantie direct bij apple ipv coolblue. Die repareren het volgens mij zelf en het duurt langer dan bij apple.

Daarnaast kan je ook 20% korting krijgen op applecare.

Amac heeft ook een lagere prijs dan apple store. Deze back to school korting bij apple is standaard. 8% ongeveer en gratis airpods (was vroeger beats paar jaar terug). Na dr back to school kondigen ze pas de nieuwe macbooks vaak. (Vaak... Afgelopen jaren dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Ronwiel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:04:
Lees via de search dat scaling met externe schermen niet altijd vlekkeloos gaat. Heb zelf nu deze op het oog: pricewatch: LG 27UL550-W Zwart (27", 3840x2160). Maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en of dat goed gaat?

Heb tien jaar gewerkt op een non retina 21,5 inch iMac en dat vond ik altijd al prettig kijken qua dpi. Hetzelfde voor de 15 inch Macbook pro met retina.

Edit:

Ik las bijv. iemand die de scaling opties bij een Dell scherm wel heeft en bij dit scherm niet. Wat kan ik er aan doen om volledig futureproof te zijn? Op deze thuiswerkplek wil ik namelijk zowel met Windows als MacOS en iPadOS goed kunnen werken.

[...]
Ik heb hetzelfde scherm van LG. Werkt perfect. 4k is een verademing. Kleuren zijn prima. Bugetvriendelijk ook. Ik heb er ook eentje met usb c, dat is helemaal ideaal.

Ik zou wel aanraden om displayport naar usbc kabel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:04
Maar die back to school deals zijn dus ook mensen die niet naar school gaan?
want het scheelt nog wel tov Bol.com/Coolblue en gratis oordopjes

[ Voor 31% gewijzigd door -Jaap-io op 26-07-2021 18:18 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
-Jaap-io schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:17:
Maar die back to school deals zijn dus ook mensen die niet naar school gaan?
want het scheelt nog wel tov Bol.com/Coolblue en gratis oordopjes
Nee. Die deals zijn alleen bedoeld voor studenten en mensen die werken in het onderwijs. Anders betaal je de volle mep. Of er controle is, weet ik niet, maar het kan maar zo zijn dat je bestelling wordt geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Hmm raar, ik had wat gekraak en gepop bij mijn topcase als ik mijn polsen liet rusten links en rechts tussen de trackpad of de laptop met èèn hand beethield of zelfs op mijn benen in de bank gebruikte.

Vandaag afspraak met Applecare, blijkbaar zat de speaker nèt iets te los en was de oplossing simpelweg de backplate opnieuw monteren }:O

Hoe simpel oplossingen soms kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-10-2022
Hallo
M1 macbook pro's of airs zouden problemen hebben met hun scherm, dat scherm is na verloop van tijd gebarsten...
Hoe zit het hier?

link
https://www.iculture.nl/n...herm-bij-normaal-gebruik/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Reservoir_Dog schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:48:
Hallo
M1 macbook pro's of airs zouden problemen hebben met hun scherm, dat scherm is na verloop van tijd gebarsten...
Hoe zit het hier?

link
https://www.iculture.nl/n...herm-bij-normaal-gebruik/
Ik heb mijn Macbook Pro M1 nu 3 maanden en vaak open en dicht gehad. Geen problemen, en hoop ook dat het zo blijft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Djerro123
Nu ik mijn MacBook 3 weken in bezit heb, heb ik denk ik wel de grootste ervaring nu gehad om het te delen. Ik heb de afgelopen weken een notitie bijgehouden met alle pro's en cons die ik tegen kwam. Een aantal zullen misschien duaal klinken, zeker in relatie tot de andere ervaringposts.

Ter context: ik ben in één keer overgestapt van Android + Galaxy Watch + Surface laptop naar iPhone 12 Pro, AW Series 6, AirPods Pro en een MacBook Pro M1/16GB/512GB. Ik heb voor de andere producten ook bijgehouden wat ik er van vond en plaats een soortgelijk bericht in de desbetreffende draadjes:Voor degene die willen weten waarom ik naar Apple ben overgestapt, dat valt in deze post te lezen:

Djerro123 in "Overstappen van Windows en Android naar Apple"
tl;dr
Het algemene gevoel is goed. Er zitten zeker nog wat zaken in die voor verbetering vatbaar zijn. Maar ik had verwacht dat ik mij aan meer dingen zou irriteren dan dat ik eigenlijk doe. Het "slechte" wordt ruimschoots goedgemaakt door het "goede". Ik merk wel aan mijzelf dat ik van Windows alle kleine quirks en dingetjes weet en dat in MacOS nog niet het geval is. Het opzetten van een developer omgeving is bijvoorbeeld uitdagend nog, want ik wil niet gelijk dingen verkeerd doen en bijvoorbeeld 4 python versies in mijn PATH hebben staan :P. Homebrew en dergelijke is ook nieuw voor mij bijvoorbeeld, dat is allemaal nog even uitzoek werk.

Hoewel de lijst met cons langer is dan de lijst met pro's, ben ik overwegend positief. Je schrijft alleen sneller wat op als het je negatief opvalt omdat je snel went aan de 'it just works' filosofie.
De pro's
  • TouchID is super, veel beter dan de vingerafdruk systemen die ik heb gehad op m’n laptops
  • Touchbar vind ik echt handig, zitten echt goeie features in. Heel vaak als ik voor mijzelf zoek naar een shortcuts hoef ik maar even op de Touch Bar te kijken en staat daar precies wat ik nodig heb (bijvoorbeeld in Word, of Outlook).
  • Touchpad en gestures werken ontzettend soepel en intuïtief. Ik moet nog wennen aan het gebruiken van meerdere desktoppen. Ik merk wel dat als die aan de docking zit ik af en toe dus nog even snel over de Touchpad heen veeg voor bijvoorbeeld Mission Control. Zit nog te twijfelen of ik een los MagicPad (of hoe heet dat ding) zou kopen, het is niet super handig met bijvoorbeeld presentaties maken in PowerPoint (precisie plaatsing) of lange Word documenten (selecteren van tekst gaat toch makkelijker met de muis).
  • Integratie met iPhone en AW, zoals copy paste cross devices. Dit is natuurlijk ook een beetje waarom je in het ecosysteem zit, maar het werkt gewoon heel chill dat ik iets kan kopiëren op mijn telefoon en kan plakken op mijn computer. Zo is het ongelovelijk simpel om een afbeelding uit WhatsApp te kopiëren naar je Macbook, echt een goede user experience en onhaalbaar bij Win10/Android (subjectief).
  • Batterij duur is heel goed (tenzij je Microsoft Teams gebruikt). Ik kan hem zo 15 uur gebruiken in het weekend zonder na te hoeven denken om op te laden. Dat maakt het ook wel echt een handig ding om altijd 'around' te hebben. In vergelijk met mijn (weliswaar 4 jaar oude) Surface Pro 4 echt wel een verademing.
  • Het hele apparaat voelt echt premium. Het scherm kan je met een hand openen en dat vind ik best cool en toffe engineering (want dat is echt niet zo makkelijk volgens mij).
  • Scherm is echt scherp en gewoon mooi beeld. Je krijgt wel echt moeilijk snel (vinger)vlekken op je scherm die je er lastig weer afkrijgt.
  • Hij is echt moeilijk snel :D . Alles is snappy en dat had ik pas echt door toen ik op de 4 jaar oude MBA van m’n vriendin iets moest opzoeken. Zij was ook echt blown away van de snappy-ness van dit apparaat, heerlijk.
  • Als je eenmaal de goeie docking hebt gevonden dat werkt dat goed. Gebruik nu de HP Thunderbold G2 dock (link) en dat werkt heel goed. Je moet wel de laatste firmware op de Dock zetten. Maar ik gebruik deze nu op kantoor én thuis en is heel praktisch. Hiervoor had ik van Coolblue eentje (link) maar die vergat telkens mijn scherm als de MBP uit sluimer kwam dus die heb ik teruggebracht. Daarbij kan ik iedereen aanraden niet voor zo’n passend blok te gaan maar voor een stekker aansluiting want zo’n blok is gewoon lastig eruit te trekken en een stekker sluit je veel makkelijker aan en af.
  • De AirPods kan je makkelijk verbinden. Dat was overigens één van de dingen die mij heeft doen overhalen over te stappen naar Apple. Omdat ik het ook zakelijk gebruik moet ik veel wisselen tussen Teams meetings en telefonisch contact, en je kan snel je AirPods terugkoppelen naar je laptop om weer in een Teams call te stappen.
Al met al zijn dit dus echt wel punten die me positief opvielen of waar ik blij van werd na de aankoop.
De con's
De con's zijn met name ook MacOS gericht. Omdat dit mijn eerste Apple laptop is zijn deze twee dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden en heb ik dit dus 'gemengd'. Hoop dat dat ok is voor dit draadje! :) Een aantal van de con's zijn ook op te lossen en heb ik dus een EDIT bijgezet met additionele informatie.
  • Alles minimaliseren ontbreekt. Soms wil je even de hoofd weer rust geven en gewoon alles minimaliseren, maar ik heb de sneltoets daarvoor nog niet gevonden. EDIT: je kan dit dus aanpassen in systeeminstellingen en een sneltoets voor instellen onder Systeeminstellingen > Toetsenbord > Toetscombinaties > Mission Control.
  • Alt-Tab laat niet alle schermen zien maar alleen het laatste scherm per applicatie. Om alle open schermen te zien moet je dus Mission Control openen (3 vingers omhoog). Hier zitten dan weer niet geminimaliseerde vensters tussen (zucht). Om een lijstje te zien van schermen per app kan je "rechtermuisklikken" op het icoontje in het Dock.
  • Maximaliseren verbergt het menu en Dock, dus moet alles handmatig groot maken. Wel geleerd dat wanneer je Option inhoud en dubbel klikt op een van de hoeken, hij dan wel normaal maximaliseert. Je zou dit als default gedrag verwachten van de maximaliseren knop. Dat full-screen is echt totaal onhandig (in mijn ogen).
  • Onlogische toetsencombinaties voor snelknoppelingen: soms is het met cmd, soms control, soms zelfs FN (voor delete bijvoorbeeld). Je kan dit wel aanpassen in de instellingen menu maar dat druist tegen mijn insteek van 'let's go the apple way' in, dus ben daar conservatief in.
  • Toetsenbord is niet heel prettig, zeker lay-out is gewoon echt jammer (korte shift, kleine enter). Ik tik steeds ernaast. Overigens is het lang indrukken van een letter voor alternatieven wel echt een hele fijne, in Win10 altijd gezeur mee (om een trema op de e te krijgen bijvoorbeeld).
  • Krijg meldingen van m’n telefoon niet op m’n MBP, bijvoorbeeld whatsapp, maar ook sms’jes krijg ik niet op m’n laptop (bijv 2FA codes). EDIT: sms'jes was een keuze en die komen nu ook binnen op de Berichten app van MacOS.
  • De aangesloten (normale) muis wordt soms heel groot als je hem te snel beweegt. EDIT: dit is een feature genaamd “Vind mijn muis” en kan je uitzetten gelukkig in systeem instellingen.
  • E-mail app is echt moeilijk ingewikkeld. Op de iPhone ben ik er redelijk uitgekomen, maar op de MBP is het maar raar. Komt ook omdat ik NL als taal heb en ik beter ga op een Engelse UI. Maar wil Siri wel in NL, moet uitzoeken of dat kan.
  • Moet echt nog wennen aan het minimaliseren, wat een scherm direct uit Mission control haalt. Dit is niet heel praktisch. Daarnaast is snel twee schermen snappen naast elkaar niet standaard mogelijk, waar je in Win10 snel Alt+links deed om een window te 'snappen' aan het linkerkant van het scherm. EDIT: je zou een eigen toetsencombi kunnen maken die dit doet. Nadeel is dat je dan in de splitview van MacOS wordt gezogen (wat full screen is, zucht), terwijl je gewoon een makkelijkere Window indeling wilt. Mogelijk eens kijken naar thirdparty software hiervoor.
  • Ik had een diepere integratie verwacht tussen MacOS en iOS op het gebied van notificaties. Een notificatie van Whatsapp krijg je bijvoorbeeld wel op je Watch maar niet op je Macbook. Ik had verwacht dat deze functionaliteit aanwezig zou zijn onder het motto ‘no hassle integration’.
  • MBP gebruikt op schoot terwijl ik ‘s avonds op de bank zat (toch een veelvoorkomende situatie), en ik krijg echt mega last van die scherpe rand. Rechterhand leunt halverwege m’n palm aan de kant van mijn pink op het randje om met twee vingers te kunnen scrollen. Kan je maar 5 minuten doen, daarna is het gewoon te pijnlijk en met je dus in onnatuurlijke houding je laptop bedienen. Dit is echt een forse tegenvaller. Gisteren opgelost door een doekje er tussen te leggen, maar voor een apparaat van 1900 euro verwacht je niet dat het je fysiek pijn doet.
Dat laatste punt is wel een serieus punt overigens. Het typen gaat prima op schoot, geen issue mee. Maar zodra je met je vingers naar het touchpad gaat dan glijdt je hand net over dat randje heen en ik heb er nu al weer last van tijdens het maken van deze post. Moet nog kijken naar een goede oplossing hiervoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Djerro123 Leuk om je uitgebreide ervaringen te lezen.

Nog een paar tips die je misschien een betere MacOS ervaringen kunnen geven.
  • Betreft alles minimaliseren. Gebruik de Interactieve Hoeken (Systeemvoorkeuren > Mission Control > Interactieve Hoeken) en wijs dan bijvoorbeeld "Bureaublad" toe aan rechtsonder in de hoek. Op die manier is alles eigenlijk "weg" waardoor je weer wat rust hebt, ook fijn voor privacy overigens" Heb zelf in de rechterbovenhoek Mission Control geactiveerd staan, Linksboven Scherm uit, Linksonder Schermbeveiliging starten
  • Het minimaliseren van vensters doe ik echt nooit, waarom doe je dat eigenlijk? Wel gebruik ik App Expose (Systeemvoorkeuren > TrackPad > Meer Gebaren > App Expose) Hiermee kan je dus makkelijk alle openstaande vensters van een specifiek progamma zien en tussen switchen.
  • De beste third party tool die ik je kan aanraden voor window snapping + extreem veel custom gestures is BetterTouchTool, zo kan ik bijvoorbeeld via mijn trackpad het volgende doen: Screenshot maken, Volume omhoog/omlaag, helderheid omhoog/omlaag, enter toets, bepaald commando in terminal launchen en ga zo maar door.
  • Die scherpe randen zijn inderdaad herkenbaar, daarvoor heb je uiteraard wel van die leren palmrest maar dat ziet er persoonlijk niet echt uit.
Verder hanteer ik voor mijzelf eigenlijk altijd een vaste indeling van de spaces en met een 3 vinger veeg navigeer je dan makkelijk tussen de bureaubladen. Mijn setup is: Bureaublad 1 is 2 finder vensters, Bureaublad 2 is Muziek, 3 is Safari, 4 is Agenda en Notities enz.

Wil ik snel naar een bepaalde applicatie of venster, dan ga ik activeer ik met de muis in de rechterbovenhoek dus Mission Control, selecteer bijvoorbeeld Word als applicatie en als ik meerdere vensters heb activeer ik met 4 vinger swipe naar beneden App Expose om zo het gewenste venster te selecteren om daar aan te kunnen werken. Dit kost je in de praktijk denk 2-3 sec.

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 01-08-2021 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Djerro123 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:59:
Het opzetten van een developer omgeving is bijvoorbeeld uitdagend nog, want ik wil niet gelijk dingen verkeerd doen en bijvoorbeeld 4 python versies in mijn PATH hebben staan :P.
Dat is wel iets waar je snel de mist in kan gaan, ik zou je aanraden iets als pipenv te gebruiken:
https://pipenv.pypa.io/en/latest/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:40
Wat betreft Whatsapp: Die is er wel. Moet je kijken of onder instellingen -> notificaties het aan staat.

Verder moet je de app niet volledig afsluiten (dommand Q) maar gewoon via dat rode kruisje afsluiten. Bij zowel IOS als macOS is het eigenlijk niet de bedoeling dat je apps (standaard altijd) volledig afsluit als je ze niet meer gebruikt. Zeker niet als je er misschien straks nog iets mee wilt doen of wilt dat de app nog iets doet. Alleen gaat macOS en IOS er wel verschillend mee om vervolgens (met eigen voor- en nadelen). Als de app dus nog op de achtergrond soort van draait krijg je braaf meldingen binnen. Geldt ook voor je email app.
(Overigens ik - als iemand die met Windows opgegroeid is - command Q't nog steeds regelmatig en onnodig vaak mijn apps'.)

[ Voor 6% gewijzigd door PrimusIP op 01-08-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Greatsword schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:22:
@Djerro123 Leuk om je uitgebreide ervaringen te lezen.

Nog een paar tips die je misschien een betere MacOS ervaringen kunnen geven.
  • Betreft alles minimaliseren. Gebruik de Interactieve Hoeken (Systeemvoorkeuren > Mission Control > Interactieve Hoeken) en wijs dan bijvoorbeeld "Bureaublad" toe aan rechtsonder in de hoek. Op die manier is alles eigenlijk "weg" waardoor je weer wat rust hebt, ook fijn voor privacy overigens" Heb zelf in de rechterbovenhoek Mission Control geactiveerd staan, Linksboven Scherm uit, Linksonder Schermbeveiliging starten
  • Het minimaliseren van vensters doe ik echt nooit, waarom doe je dat eigenlijk? Wel gebruik ik App Expose (Systeemvoorkeuren > TrackPad > Meer Gebaren > App Expose) Hiermee kan je dus makkelijk alle openstaande vensters van een specifiek progamma zien en tussen switchen.
  • De beste third party tool die ik je kan aanraden voor window snapping + extreem veel custom gestures is BetterTouchTool, zo kan ik bijvoorbeeld via mijn trackpad het volgende doen: Screenshot maken, Volume omhoog/omlaag, helderheid omhoog/omlaag, enter toets, bepaald commando in terminal launchen en ga zo maar door.
  • Die scherpe randen zijn inderdaad herkenbaar, daarvoor heb je uiteraard wel van die leren palmrest maar dat ziet er persoonlijk niet echt uit.
Verder hanteer ik voor mijzelf eigenlijk altijd een vaste indeling van de spaces en met een 3 vinger veeg navigeer je dan makkelijk tussen de bureaubladen. Mijn setup is: Bureaublad 1 is 2 finder vensters, Bureaublad 2 is Muziek, 3 is Safari, 4 is Agenda en Notities enz.

Wil ik snel naar een bepaalde applicatie of venster, dan ga ik activeer ik met de muis in de rechterbovenhoek dus Mission Control, selecteer bijvoorbeeld Word als applicatie en als ik meerdere vensters heb activeer ik met 4 vinger swipe naar beneden App Expose om zo het gewenste venster te selecteren om daar aan te kunnen werken. Dit kost je in de praktijk denk 2-3 sec.
Thanks voor je tips!

Het minimaliseren is inderdaad een trekje wat ik nog over heb van Windows denk ik. De MBP is ook echt by far goed genoeg om gewoon alles open te laten staan. Het is alleen op een groot scherm dat ik een applicatie niet full screen heb (want dat vind ik te groot), dan vind ik het prettig als ik op de achtergrond (de rest van het scherm real estate) niet Safari, Notities, Outlook, 3 powerpoints en wat Excels zie staan. Op W10 minimaliseert ik dan alles en opende ik alleen de app waarin ik wilde werken.

Thanks voor de tip voor BetterTouchTool. Had er al wat over gelezen op het internet en lijkt echt een goede aanvulling te zijn. Ik ga dit deze week eens 'in productie' (lees: op werk :P ) proberen! :*)
PrimusIP schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:38:
Wat betreft Whatsapp: Die is er wel. Moet je kijken of onder instellingen -> notificaties het aan staat.

Verder moet je de app niet volledig afsluiten (dommand Q) maar gewoon via dat rode kruisje afsluiten. Bij zowel IOS als macOS is het eigenlijk niet de bedoeling dat je apps (standaard altijd) volledig afsluit als je ze niet meer gebruikt. Zeker niet als je er misschien straks nog iets mee wilt doen of wilt dat de app nog iets doet. Alleen gaat macOS en IOS er wel verschillend mee om vervolgens (met eigen voor- en nadelen). Als de app dus nog op de achtergrond soort van draait krijg je braaf meldingen binnen. Geldt ook voor je email app.
(Overigens ik - als iemand die met Windows opgegroeid is - command Q't nog steeds regelmatig en onnodig vaak mijn apps'.)
Ja dit was mij ook opgevallen inderdaad, als mijn stock Mail app ge-command-q't is dan komen er meldingen meer van binnen. Aan de andere kant vind ik het dus heel irritant dat er een aantal apps zo'n puntje onder hun icoontje hebben in het Dock (hoe klein zijn mijn problemen zeg haha), maar goed ik probeer alleen mijn werk app's echt te command-q-en zodat ik thuis en werk enigszins gescheiden kan houden :)

[ Voor 18% gewijzigd door Djerro123 op 01-08-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
PrimusIP schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:38:
Deze begrijp ik niet helemaal. Wil je zeggen dat Whatsapp berichten op de Macbook Pro in de app 'Messages' ontvangen kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Pierre_nr1 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:50:
[...]

Deze begrijp ik niet helemaal. Wil je zeggen dat Whatsapp berichten op de Macbook Pro in de app 'Messages' ontvangen kunnen worden?
Nee, dat de whatsapp app een notificatie kan doorgeven aan het 'berichtencentrum' van macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
PrimusIP schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:26:
[...]

Nee, dat de whatsapp app een notificatie kan doorgeven aan het 'berichtencentrum' van macOS.
Alleen vanuit web whatsapp dan toch? Of welke instellingen moet ik dan kijken want ik zie het nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
PrimusIP schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:26:
[...]

Je zegt : 'Moet je kijken of onder instellingen -> notificaties het aan staat'. Wat bedoel je met 'het'?
Ik zie niet waar ik iets moet instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pierre_nr1 op 02-08-2021 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Sorry, ik bedoel de "systeemvoorkeuren" van macOS.
Daar heb je "berichtgeving".
Daar kies je vervolgens in de lijst whatsapp. (Ik gebruik trouwens de app uit de appstore.) En daar kun je dingen instellen op gebied van notificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
PrimusIP schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:14:
Sorry, ik bedoel de "systeemvoorkeuren" van macOS.
Daar heb je "berichtgeving".
Daar kies je vervolgens in de lijst whatsapp. (Ik gebruik trouwens de app uit de appstore.) En daar kun je dingen instellen op gebied van notificaties.
Nu begrijp ik wat je bedoeld. Ik was me er niet van bewust dat er ook een Whatsapp versie voor MacOS was.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Pro 13" (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Air (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.