Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bioflap schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:50:
Hoe heb je nu alles aangesloten? Mijn USB-C naar Displayport werkt niet. Ik kan 'm wel aansluiten met de USB-C naar HDMI, USB-A en USB-C maar dan haal ik niet de 100Hz op m'n 1440p scherm.

Iemand een USB-C dock/hub met Displayport zodat je wel de normale refresh rate haalt?
De enige Mac met een M1 die ik heb is een Mac mini en die heb ik middels HDMI aangesloten. Laptop doe ik via de USB-C poort van het scherm ivm het opladen. Het scherm wat ik heb doet niet meer dan 60Hz dus ik ben bang dat je aan al deze info niet veel hebt.

Er zijn wat meer mensen die wat problemen met hun beeldscherm hebben. Kennelijk is nog niet alles helemaal lekker compatible met Big Sur (er zijn ook mensen met een Intel Mac die hierover klagen). Die mensen melden wel verbetering met de 11.1 update. Als ik jou was zou ik die 11.1 eerst eens installeren en het daarna nog eens proberen.

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:05
ppl schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:24:
[...]

De enige Mac met een M1 die ik heb is een Mac mini en die heb ik middels HDMI aangesloten. Laptop doe ik via de USB-C poort van het scherm ivm het opladen. Het scherm wat ik heb doet niet meer dan 60Hz dus ik ben bang dat je aan al deze info niet veel hebt.

Er zijn wat meer mensen die wat problemen met hun beeldscherm hebben. Kennelijk is nog niet alles helemaal lekker compatible met Big Sur (er zijn ook mensen met een Intel Mac die hierover klagen). Die mensen melden wel verbetering met de 11.1 update. Als ik jou was zou ik die 11.1 eerst eens installeren en het daarna nog eens proberen.
Ik heb nu een Club3D Dongle besteld die HDMI 2.0 heeft, en daarmee op een 3440x1440 scherm 100hz kan weergeven vanaf de MacBook M1.

Bedankt voor de tips!

• kenan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik ga upgraden van een MacBook Pro 13" Early 2015 naar de nieuwe MacBook Pro 13" M1.

Ik heb een setup met twee beeldschermen beide 27" en 1440p. Een 144hz en de ander 60hz. Ik sluit ze beide aan op mijn MacBook Pro via displayport naar miniDP. Ik houd de MacBook zelf altijd gesloten in een stand.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de nieuwe MacBook Pro het beste kan aansluiten op mijn twee schermen? MacBook zelf gesloten dus twee actieve schermen.

Ik zit zelf te denken aan

Oplader naar USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter
Scherm HDMI naar USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter
Scherm Displayport naar USB-C

maar misschien is er een 'mooiere' oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:05
kenan schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:05:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de nieuwe MacBook Pro het beste kan aansluiten op mijn twee schermen? MacBook zelf gesloten dus twee actieve schermen.
Als u per sé twee externe schermen aan wilt sluiten zou ik toch even wat meer onderzoek doen voordat u een M1 Macbook (pro) scoort want;

Zover ik weet (maar uit tweede hand) is het met de M1 niet mogelijk om meer dan één extern scherm aan te sluiten zonder een displaylink dock, ook niet in clamshell mode [1]. Ik geloof ook dat created labs hier een mooi filmpje over heeft gemaakt maar dat kan ik zo 123 even niet vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door pimsaint op 17-12-2020 16:12 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:31
Kreeg net een Microsoft OneNote update voor de M1.
Nog nooit zo snel een office programma zo snel zien opstarten. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Ronvgs op 17-12-2020 16:09 ]

• kenan
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07-2024
pimsaint schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:25:
[...]

Als u per sé twee externe schermen aan wilt sluiten zou ik toch even wat meer onderzoek doen voordat u een M1 Macbook (pro) scoort want;

Zover ik weet (maar uit tweede hand) is het met de M1 niet mogelijk om meer dan één extern scherm aan te sluiten zonder een displaylink dock, ook niet in clamshell mode [1]. Ik geloof ook dat created labs hier een mooi filmpje over heeft gemaakt maar dat kan ik zo 123 even niet vinden.
Ah jammer. Ik dacht dat het in clamshell mode wel zou werken.

Ik vind net deze post: https://blockforums.org/t...z-macbook-pro-m1-big-sur/ waarbij iemand inderdaad een displaylink dock gebruikt. Denk dat ik daar maar voor ga dan.
Al vind ik de dock die hij gebruikt wel heel bulky.

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Ik heb wat zitten lezen in dit draadje; ben er nog niet helemaal gerust op dat mijn kersverse aankopen gaan samenwerken op de manier die ik wil.

Een MBP M1 16GB / 512GB èn net een 2e hands Apple 27" Thunderbolt (2.0) Display gekocht, ter vervanging van m'n 24" Cinema Display. Die laatste werkt met een hubje dat ook de voeding van de MBP doorvoert (65Watt?) via een extra USB-C aansluiting. No Problem. Maar het nieuwe scherm is Thunderbolt, geen Displayport.

Een Apple verloopstekkertje kan dat scherm wel aan, maar ik wil ook graag de voeding aansluiten en ook een 3,5 mm audio jack, dan alles met één USB C kabel naar de MBP voeren.

Dus eigenlijk zoek ik een Hub met Thunderbolt 2.0; 3,5 mm audio jack; een USB-C voor doorvoer van laadstroom en dan het liefst natuurlijk ook nog extra HDMI / LAN / USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:53
Maverick2001 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:10:
[...]

Ja die werken beide uitstekend. Ik heb een creative cloud abonnement en ervaar tot nu toe 0 problemen. Bevalt allemaal heel erg goed. En de accu duur is echt een verademing tov mijn 2017 MacBook Pro.
Hi Maverick we zijn nu bijna een maandje verder. Zou je nog eens een update willen doen hoe het bevalt met Adobe creative Cloud? Ben gewoon benieuwd. Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 11:19

Maverick2001

Never look back

Riptide schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:47:
[...]

Hi Maverick we zijn nu bijna een maandje verder. Zou je nog eens een update willen doen hoe het bevalt met Adobe creative Cloud? Ben gewoon benieuwd. Alvast dank.
Uiteraard, tot op heden bijna geen issues, soms een vastlopen in Illustrator, na het uitzetten de gpu is dat ook verholpen. Photoshop, indesign en première draaien als een trein. Verder werk ik veel (en probleemloos) met VScode. Hier een erg tevreden M1 gebruiker. Loop al wat jaren mee maar kan zeggen dat qua prestaties dit mijn favoriete MacBook is (ook het toetsenbord is erg fijn tov mijn 2017 MacBook Pro). Mocht je meer info willen, mag je altijd even een PM sturen.

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
Maverick2001 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:23:
[...]

Uiteraard, tot op heden bijna geen issues, soms een vastlopen in Illustrator, na het uitzetten de gpu is dat ook verholpen. Photoshop, indesign en première draaien als een trein. Verder werk ik veel (en probleemloos) met VScode. Hier een erg tevreden M1 gebruiker. Loop al wat jaren mee maar kan zeggen dat qua prestaties dit mijn favoriete MacBook is (ook het toetsenbord is erg fijn tov mijn 2017 MacBook Pro). Mocht je meer info willen, mag je altijd even een PM sturen.
Ok top goed om te horen! Zelf ben ik erg afhankelijk van een goedwerkende creative cloud ivm werk. Ik ga nog even wachten op de volgende gen M1 mac books pro. Maar de vooruitzichten van de nieuwe M1 machines zijn wel echt top hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 11:19

Maverick2001

Never look back

Riptide schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:31:
[...]

Ok top goed om te horen! Zelf ben ik erg afhankelijk van een goedwerkende creative cloud ivm werk. Ik ga nog even wachten op de volgende gen M1 mac books pro. Maar de vooruitzichten van de nieuwe M1 machines zijn wel echt top hoor.
Ik ben ook afhankelijk van creative cloud maar gebruik ook veel mijn iMac. Mijn MacBook Pro 2017 was niet meer te repareren vandaar de keuze voor een nieuwe. Wanneer ik wat meer tijd had gehad was ik waarschijnlijk voor een model met 4 poorten gegaan en hopelijk dunnere bezels. Maar ik ben er nog steeds super blij mee. Dus wie weet over een paar jaar een M3 ;)

Pura Vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
Aah ja psies ik werk dus ook hier op een iMac die voldoet prima het gaat bij echt om de mac book pro. En volgend jaar als de iMacs met de nieuwe M chips er zijn ga ik alles in 1 keer vervangen. Nu nog even doorsparen. Sowieso een goede keuze die je hebt gemaakt het is echt super vet deze nieuwe technologie.

[ Voor 17% gewijzigd door Riptide op 19-12-2020 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Bongiovi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-05 20:55
jasper2603 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:42:
Iemand nog een tip voor een goede sleeve of beschermhoes voor de nieuwe macbook M1? En dan niet de originele Apple die is me te duur helaas..
Mocht je nog geen Sleeve hebben dan kan ik deze aanraden...
https://www.amazon.de/-/n...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

mooi, niet al te duur en zeer zacht vanbinnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 17:00
Ik moet zeggen, die Touch Bar vind ik eigenlijk wel prima. Nou weet ik niet anders aangezien dit mijn eerste Mac is. Het geluid harder, zachter of uit zetten. De helderheid veranderen. Twee taken die ik relatief vaak gebruik op een dag en het gaat echt vlotjes met zo'n Touch Bar.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Laatst online: 15-06-2024
Riptide schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:29:
Aah ja psies ik werk dus ook hier op een iMac die voldoet prima het gaat bij echt om de mac book pro. En volgend jaar als de iMacs met de nieuwe M chips er zijn ga ik alles in 1 keer vervangen. Nu nog even doorsparen. Sowieso een goede keuze die je hebt gemaakt het is echt super vet deze nieuwe technologie.
Ik heb deze gisteren binnen gekregen, erg fijn ding:

https://www.bol.com/nl/p/...in/9300000010207553/?s2a=

[ Voor 15% gewijzigd door hackint0sh op 21-12-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Native M1 versie van Zoom is nu ook beschikbaar: https://zoom.us/client/latest/Zoom.pkg?archType=arm64

En Edge heeft inmiddels een native version in het Canary update-channel: https://www.microsoftedgeinsider.com/en-us/download

Nu nog wachten op een native version voor Teams en de OneDrive sync client en we zijn goed op weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:25
Volgende week wordt eindelijk mijn M1 Macbook Pro afgeleverd, ter vervanging van mijn 4 jaar oude XPS13 en 6 jaar oude custom-built PC, beide met Ubuntu. Voor de XPS13 had ik ook een Macbook waar ik heel enthousiast over was.

Ik heb thuis 2 4K monitors (LG 27UD59P-B). Ik heb mijn huidige laptop nooit echt op deze schermen aangesloten, omdat dat de taak van de PC was. Nu de macbook beide gaat vervangen ben ik op zoek naar een goed werkende USB-C/Thunderbolt dock. Is hier iemand die goede of slechte ervaringen heeft met bepaalde docks met de nieuwe Macbook, of Macbooks in het algemeen?

Ik heb mijn oog voor nu al laten vallen op de volgende twee docks:

pricewatch: Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter
pricewatch: Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Workstationdock Gen 2

Waarbij de Lenovo waarschijnlijk geschikter is aangezien de Dell TB16 een ingebouwde fan heeft. Met de M1 Macbook kan ik juist van stilte genieten, die ik niet wil verpesten met een ventillator in een dock.

Misschien werken goedkopere varianten ook prima. Ik wil in ieder geval beide 4k monitors fatsoenlijk op 60Hz kunnen aansturen. Los van een gigabit ethernetpoort en wat USB-a poorten maakt het mij niet heel veel uit.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-06 15:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

Beide wordt sowieso tricky aangezien de M1 slechts één monitor native ondersteunt, dan moet je een dock met Displaylink (softwarematig multimonitor) vinden. Geen goede ervaring mee met de macmini i7, maar misschien dat de m1 dat beter doet.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:05
Jorii schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:40:
Ik heb wat zitten lezen in dit draadje; ben er nog niet helemaal gerust op dat mijn kersverse aankopen gaan samenwerken op de manier die ik wil.

Een MBP M1 16GB / 512GB èn net een 2e hands Apple 27" Thunderbolt (2.0) Display gekocht, ter vervanging van m'n 24" Cinema Display. Die laatste werkt met een hubje dat ook de voeding van de MBP doorvoert (65Watt?) via een extra USB-C aansluiting. No Problem. Maar het nieuwe scherm is Thunderbolt, geen Displayport.

Een Apple verloopstekkertje kan dat scherm wel aan, maar ik wil ook graag de voeding aansluiten en ook een 3,5 mm audio jack, dan alles met één USB C kabel naar de MBP voeren.

Dus eigenlijk zoek ik een Hub met Thunderbolt 2.0; 3,5 mm audio jack; een USB-C voor doorvoer van laadstroom en dan het liefst natuurlijk ook nog extra HDMI / LAN / USB.
Ik heb een Caldigit USB-C Pro Dock besteld. Vandaag wordt dezelfde configuratie geleverd door Apple. Zou dan met de dock mijn werklaptop (HP 440 G4), mijn ipad pro 2020 en mijn nieuwe MBP allemaal aan moeten kunnen sluiten als ik alles mag geloven. Dock zou morgen binnen moeten komen, als het zover is laat ik je wel weten hoe 'ie werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
mr.paaJ schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:36:
Beide wordt sowieso tricky aangezien de M1 slechts één monitor native ondersteunt, dan moet je een dock met Displaylink (softwarematig multimonitor) vinden. Geen goede ervaring mee met de macmini i7, maar misschien dat de m1 dat beter doet.
Bedankt voor je reactie. Doordat multi-monitor support tegenwoordig zo normaal is ben ik er helemaal vanuit gegaan dat dit gewoon werkt. Ze zijn er ook niet echt transparant over of het Thunderbolt 3 of 4 is. Ik heb de bestelling inmiddels geannuleerd en ik ga wachten tot de high-end modellen zijn geupgrade naar M1/M2. De vervanging heeft nu niet veel haast, en de twee 4k monitors zijn wel een vrij belangrijk deel van mijn workflow, waarbij ik me (zoals je ook al aangaf) niet wil hoeven ergeren aan DisplayLink dongeltjes met software rendering.

[ Voor 6% gewijzigd door jk-5 op 22-12-2020 16:08 ]

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Zijn er mensen hier die thuis zonder externe monitor werken en bv. enkel een staander voor hun Macbook gebruiken? Is dat ook wat wenselijk?

Ik heb namelijk een bureau hoekje in huis, maar het is niet erg groot en diep. Gezien alle monitors tegenwoordig een gigantische voet hebben heb ik het gevoel dat het scherm veel te veel in my face gedrukt zit.

Voor een Macbook is er ruimte zat, maar na x uren omlaag kijken is dat niet meer zo leuk voor de nek. Ik overweeg dus de aankoop van een mooie staander ten op zichtte van een nieuw scherm..

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Ik zit dus met een vraagje. Mijn Macbook doet er heel lang over om van 99% naar 100% te gaan bij het opladen. Ongeveer een kwartier tot 20 minuten. Is dit normaal of is mijn batterij al naar de knoppen?

Ondertussen ben ik een serie aan het streamen, misschien heeft dat er wat mee te maken. Maar ik vind het raar dat hij bij een willekeurig ander percentage wel sneller laadt. Anders zou dit betekenen dat ik 100 x 15 dus 1500 minuten zou moeten wachten voordat mijn laptop volledig is opgeladen.

[ Voor 42% gewijzigd door RazorMaron op 22-12-2020 18:07 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:00

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Darks schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:24:
Zijn er mensen hier die thuis zonder externe monitor werken en bv. enkel een staander voor hun Macbook gebruiken? Is dat ook wat wenselijk?
Lijkt mij dat je met een laptop met voet niet zo heel ver zit van een extern scherm, en dat vond ik zelf wel echt een verademing tov zon klein scherm, vooral als je er hele dagen mee aan een bureau zit. Kan je niet van iemand een scherm lenen en kijken hoe dat past/bevalt?
Ja, dat werkt niet lineair

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Aah top dankjewel, kan je dat uitleggen of heb je miss een linkje waar ik er meer info over kan vinden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Gezien alle monitors tegenwoordig een gigantische voet hebben heb ik het gevoel dat het scherm veel te veel in my face gedrukt zit.
Ik heb een redelijk klein bureau op zolder met een 34” LG met zo’n kromme voet voorwaarts waar een compact toetsenbord netjes in valt. De monitor zelf komt redelijk aan het eind van het bureau uit.
Perfect en zeker veel beter dan alleen het laptop scherm. 16” op een simpele stand ernaast als extra monitor.

Op m’n werkbureau had ik 2x 27” 4k wat ook prima ging.

Je zou ook een monitor arm kunnen proberen, dat scheelt alsnog enorm in bureauruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door mr.paaJ op 22-12-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 14:32

Neus

www.zenaconsult.com

Neo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:09:
[...]
Mag ik vragen hoeveel Hz jij haalt op het Philips scherm icm de M1?
Ik draai de PHL 346P1C op 100Hz (3440 × 1440).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkp7S1L1uAc759N9TzVgzSw2ld8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OZVZqFtrTd2hlgOfeO7S9Hns.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Neus op 22-12-2020 20:37 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:08

Neo

Neus schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:36:
[...]

Ik draai de PHL 346P1C op 100Hz (3440 × 1440).

[Afbeelding]
Super thanks! Hoewel externe schermen maximaal 60Hz zouden doen zag overal ervaringen van 100hz of hoger, maar geen details met welk scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jk-5 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:07:
Ze zijn er ook niet echt transparant over of het Thunderbolt 3 of 4 is.
Hmmm, je gaat naar apple.com, Macs, MacBook Pro 13", specificaties. Dat is dan deze pagina waarop het volgende staat:
Twee Thunderbolt/USB 4-poorten met ondersteuning voor:
Opladen
DisplayPort
Thunderbolt 3 (tot 40 Gb/s)
USB 3.1, 2e gen. (tot 10 Gb/s)
Wat is daar "niet echt transparant" aan? Duidelijker dan dit kun je het echt niet krijgen ;)

Idem voor de dual monitor ondersteuning:
Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met miljoenen kleuren en:
Eén extern display met een resolutie tot 6K bij 60 Hz

Digitale video-uitvoer via Thunderbolt 3
Native DisplayPort-uitvoer via USB‑C
VGA-, HDMI-, DVI- en Thunderbolt 2-uitvoer via adapters (afzonderlijk verkrijgbaar)
Waarbij ze voor het gemak nog maar even een keer aangeven om welke Thunderbolt versie het gaat.

Voortaan toch maar eerst even iets als de productpagina en specs lezen ipv blind op de bestelknop drukken? :+

Het enige waar Apple niet bepaald transparant over is zijn de tech specs van de M1 (hoeveel GHz is de ondergrens en de bovengrens?). Intel en AMD zijn dat echter ook niet, ze gaan wel wat verder met de tech specs dan Apple. Alle 3 doen dit om te zorgen dat mensen door de bomen het bos nog kunnen zien.
Of dat wenselijk is moet je zelf bepalen maar als je die route gaat zorg er dan wel voor dat je rekening houdt met ergonomie. Koop een fatsoenlijke in hoogte te verstellen standaard (of gebruik iets van boeken waar je de MBP op zet) en gebruik een losse muis/trackpad en toetsenbord. Dat is beter voor schouders, nek, rug.

Vergeet niet dat een laptop is gebouwd om onderweg op te werken, je hebt niet per definitie een extern scherm nodig. Een extern scherm levert alleen meer werkruimte op wat voor sommige werkzaamheden een verademing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
ppl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:05:
[...]

Hmmm, je gaat naar apple.com, Macs, MacBook Pro 13", specificaties. Dat is dan deze pagina waarop het volgende staat:

[...]

Wat is daar "niet echt transparant" aan? Duidelijker dan dit kun je het echt niet krijgen ;)

Idem voor de dual monitor ondersteuning:

[...]

Waarbij ze voor het gemak nog maar even een keer aangeven om welke Thunderbolt versie het gaat.

Voortaan toch maar eerst even iets als de productpagina en specs lezen ipv blind op de bestelknop drukken? :+

Het enige waar Apple niet bepaald transparant over is zijn de tech specs van de M1 (hoeveel GHz is de ondergrens en de bovengrens?). Intel en AMD zijn dat echter ook niet, ze gaan wel wat verder met de tech specs dan Apple. Alle 3 doen dit om te zorgen dat mensen door de bomen het bos nog kunnen zien.

[...]

Of dat wenselijk is moet je zelf bepalen maar als je die route gaat zorg er dan wel voor dat je rekening houdt met ergonomie. Koop een fatsoenlijke in hoogte te verstellen standaard (of gebruik iets van boeken waar je de MBP op zet) en gebruik een losse muis/trackpad en toetsenbord. Dat is beter voor schouders, nek, rug.

Vergeet niet dat een laptop is gebouwd om onderweg op te werken, je hebt niet per definitie een extern scherm nodig. Een extern scherm levert alleen meer werkruimte op wat voor sommige werkzaamheden een verademing is.
Je hebt helemaal gelijk inderdaad, als ik iets verder had gelezen had het er gewoon gestaan. Het was puur mijn (verkeerde) aanname dat het wel werkt aangezien het op de vorige modellen ook werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
hoe zit het met VMware, iemand die hier al ervaring mee heeft? hoe presteert de nieuwe m1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
JustSys schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:50:
hoe zit het met VMware, iemand die hier al ervaring mee heeft? hoe presteert de nieuwe m1?
Ik heb het geprobeerd te draaien, maar ik kreeg hem maar niet aan de praat. Ik gebruik nu gewoon CrossOver en dat werkt prima, erg gebruiksvriendelijk. Het ligt echt net aan de programma die je daarop wil draaien of die werkt of niet, maar hoe nieuwer het programma, hoe meer kans dat deze gewoon werkt zoals die zou moeten werken zonder lag.

Nu moet ik wel zeggen dat ik VMware nou niet bepaald van de authentieke site heb gedownload. Dat zou evt ook nog een reden kunnen zijn. Maar met mijn ervaringen, zouden de meeste dingen die ik 'aanschaf' via andere sites gewoon moeten werken. :+

[ Voor 23% gewijzigd door RazorMaron op 23-12-2020 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VMware heeft nog geen (virtualisatie) product dat op de M1 werkt. Parallels en Docker hebben een technology preview uitgebracht (alpha en je moet je er voor aanmelden) en er zijn op virtualisatie gebied nog wat alternatieven die onderwater gebruik maken van qemu (dat ondanks de naam doet vermoeden niet alleen maar emulatie doet!).

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 08:10
Ik koop morgen een Macbook Pro 8 / 512 gekocht via MP.. Ik doe af en toe foto’s bewerken met lightroom en photoshop (geen grote bestanden max 40 MB) doe ik er dan wel goed aan om een 8GB versie te nemen ?

[ Voor 18% gewijzigd door joecks op 24-12-2020 21:28 ]

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-06 21:31
Ik heb mijn mbp m1 thuis draaien met display link dock van i-tec met 2x DP FHD 24 inch schermen.

Het werkte zo goed dat ik dit dock ook op mijn werk heb gezet met 2x 28 inch 4k schermen, beide via DP. Werkt super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
joecks schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:01:
Ik koop morgen een Macbook Pro 8 / 512 gekocht via MP.. Ik doe af en toe foto’s bewerken met lightroom en photoshop (geen grote bestanden max 40 MB) doe ik er dan wel goed aan om een 8GB versie te nemen ?
Ik denk dat dat wel reuze zal meevallen. Uit de reviews blijkt toch dat ze de nieuwe M1's echt tot het absurde moeten overladen met meerdere taken, voordat het geheugen vol loopt. Ook de schijnbaar erg snelle swap helpt natuurlijk.

Voor videobewerking, 2 externe schermen, multitasken zou ik nog altijd voor 16GB gaan.. Maar voor 99% van het normale gebruik denk ik dat je beter die 230 EUR in je zakken laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 21:18
Ik heb de M1 vooral gekocht omdat ik gehoopt had dat het een fijnere ervaring zou zijn om iOS mee te developen. In plaats van emulatie kan je dan op een "echt" device draaien en ook zaken als Bluetooth testen. Waar ik geen rekening mee heb gehouden is dat je geen Android emulator kan draaien, omdat de Android emulator hiermee niet overweg kan. Voor mijn use-case wel een gemis. Verder fijne machine, maar voor developers is de M1 nog net even wat te beperkt (Docker of Kubernetes gaat voorlopig ook niet lukken). Gelukkig niet mijn primaire machine, maar wel iets om rekening mee te houden.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joecks
Vanmorgen mijn Macbook 8 / 512 opgehaald voor een hele mooie prijs. Het installeren ging niet van een leien dakje zeg maar. Op de oudere Intel Macs ging het vrij eenvoudig met Command - r maar dat werkt hier wel even wat anders. Ik kreeg ook gelijk een foutmelding
code:
1
An error occurred preparing the update. Failed to personalize the software update. Please try again.
en ik kon BigSur dus niet installeren. Ik moest hier heel wat trucjes voor uithalen. , oa heractiveren en herstellen met Apple Configurator 2 (Dit ging in eerste instantie ook niet goed) maar uiteindelijk is het toch gelukt , gelukkig 😁

Nu het dus uiteindelijk werkt wordt het tijd om e.e.a. aan software te gaan installeren , de standaard aanwezige software gaat als de bliksem zo snel , ongelofelijk maar waar 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Darks schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:37:
Ik denk dat dat wel reuze zal meevallen. Uit de reviews blijkt toch dat ze de nieuwe M1's echt tot het absurde moeten overladen met meerdere taken, voordat het geheugen vol loopt. Ook de schijnbaar erg snelle swap helpt natuurlijk.
Pas op met die reviews, de meesten hebben geen idee wat ze aan het doen zijn en laten massaal niet-geheugenintensieve workloads los. Dan is het ook niet zo heel raar dat je moeite moet doen om het geheugen vol te krijgen. In dit geval heeft het meer zin om eens naar reviews te kijken die specifiek naar fotobewerking kijkt en zich niet beperkt tot geheugengebruik. Dan weet je veel beter of het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Zojuist even met Lightroom Classic bezig geweest en ondanks dat het in Rosetta draait , loopt het ontzettend soepel. Importeren van foto's vanaf mijn nas , dan voorinstelling toepassen en 1:1 voorbeelden maken gaat vele malen sneller als op mijn oude Intel MacBook Pro 2018...
Ben echt wel happy met deze aanschaf..

Voor wat ik er mee doe , voornamelijk Lightroom en af en toe een uitstapje naar Photoshop meer dan goed genoeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
Hoeveel GB geheugen kan de GPU van de nieuwe M1 macbook zich toe eigenen?
Ik er nogal van onder de indruk aangezien ze de gpu de snelste integrated graphics noemen met haar 8 cores.

Autocad adviseert 4GB GPU en vraag me af of de GPU zoveel afsnoept van het systeem? Dan zou ik helemaal content zijn en hoef ik geen dure mac 16 met een dedicated gpu te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 17:51
ppl schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:25:
[...]

Pas op met die reviews, de meesten hebben geen idee wat ze aan het doen zijn en laten massaal niet-geheugenintensieve workloads los. Dan is het ook niet zo heel raar dat je moeite moet doen om het geheugen vol te krijgen. In dit geval heeft het meer zin om eens naar reviews te kijken die specifiek naar fotobewerking kijkt en zich niet beperkt tot geheugengebruik. Dan weet je veel beter of het goed gaat.
Bwah... ik heb toch een paar filmpjes gezien waarin 4k filmpjes gerendered worden in tijden die je amper voor mogelijk acht op een instap MBA....met 8GB. Het liep verbazend goed.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
Misschien dat het aan mij ligt, maar ik merk sinds dat ik de MacBook heb dat er relatief veel stofdeeltjes op het scherm komen en nadat ik hem schoonmaak het niet lang meer duurt voor ik er alweer heel wat zie.

Is dit normaal of is mijn huis gewoon zo stoffig haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Ik ben nu nog op zoek naar een externe monitor voor mijn MacBook Pro maar zie echt door de bomen het bos niet meer .... Ik wil gebruik gaan maken van een dock (Omdat de Macbook maar 2 USB poorten heeft) en zit daarbij te denken aan een Caldigit TS3 plus, kost wel wat maar daar krijg je volgens mij ook veel voor.

De Macbook verbind ik dan via de USB / Thunderbolt poort op de Caldigit Thunderbolt 3 poort , wat voor aansluiting is dan het beste om te gebruiken vanaf de Caldigit naar de monitor , Displaypoort of ook Thunderbolt 3 of maakt helemaal niet uit ?

Edit, zie net dat deze Dock van Plugable Beschikbaar komt vanaf januari, misschien wel een betere keus.. Displayport 1.4 vs 1.2... (al zijn de reviews niet al te best...)

[ Voor 35% gewijzigd door joecks op 27-12-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Hoeveel usb heb je nodig? Je hebt ook monitoren met wat extra USB poorten en USB-C om je MacBook op te laden. 250 is een hoop geld dat je ook in een betere monitor kunt steken.

Bijv: pricewatch: LG 27UL850-W Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
mr.paaJ schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:49:
Hoeveel usb heb je nodig? Je hebt ook monitoren met wat extra USB poorten en USB-C om je MacBook op te laden. 250 is een hoop geld dat je ook in een betere monitor kunt steken.

Bijv: pricewatch: LG 27UL850-W Zilver
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid waar ik nog heel niet aan gedacht heb ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 12:43

UTADDICT

NERF

joecks schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:22:
Ik ben nu nog op zoek naar een externe monitor voor mijn MacBook Pro maar zie echt door de bomen het bos niet meer .... Ik wil gebruik gaan maken van een dock (Omdat de Macbook maar 2 USB poorten heeft) en zit daarbij te denken aan een Caldigit TS3 plus, kost wel wat maar daar krijg je volgens mij ook veel voor.

De Macbook verbind ik dan via de USB / Thunderbolt poort op de Caldigit Thunderbolt 3 poort , wat voor aansluiting is dan het beste om te gebruiken vanaf de Caldigit naar de monitor , Displaypoort of ook Thunderbolt 3 of maakt helemaal niet uit ?

Edit, zie net dat deze Dock van Plugable Beschikbaar komt vanaf januari, misschien wel een betere keus.. Displayport 1.4 vs 1.2... (al zijn de reviews niet al te best...)
Voor een dock rond die prijs zou ik gewoon voor de Caldigit TS3 Plus gaan. Is 269 in de Apple Store of op Amazon (niet aan te raden).

Ben nog een klein reviewtje aan het schrijven, maar ervaringen tot nu toe zijn top! Aangesloten op een LG UltraGear 27", via DisplayPort en draai nu gemiddeld 100hz met de M1 Pro.

Denk dat 144hz ook wel haalbaar is, maar dan moet ik even manual aan de settings sleutelen, is een project voor een andere keer.

[ Voor 3% gewijzigd door UTADDICT op 27-12-2020 10:25 ]

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:22

rammes

koekebakker 1e klas

gunghir schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:14:
Ik ben op zoek naar een laptop hoes/tas/opbergmap.
Zit al een tijd te neuzen op amazon.de maar kom er niet uit.. ze lijken allemaal net te groot voor de pro m1.

Heeft iemand nog leuke tips? (niet voor 200 euro van apple haha)
ik heb zelf deze:
https://www.bol.com/nl/p/...273184/?s2a=#productTitle

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 18:22
Ik zat te denken om van mijn 16" MacBook Pro over te stappen naar een 13" MacBook Pro M1. Ik zie overal dat de performance gelijk staat of beter ten opzichte van de 16" . Ik las ook dat de GPU in de M1 75% performance heeft van een dGPU, iets dat best interessant is omdat je dan niet van GPU hoeft te wisselen.

Mijn vraag is, zijn er mensen die hier ook overgestapt zijn vanaf de 16" naar de M1? Wat zijn jullie ervaringen en waarom hebben jullie deze (best wel snelle) upgrade uitgevoerd? Vonden jullie het ook achteraf waard om te upgraden naar de 13" M1?

Wat ik persoonlijk belangrijk vind is een combinatie tussen performance en 'smoothness', hoe hevig ik de CPU ook toetakel ik zie het liefst geen haperingen in de animaties. Is dat bij een M1 ook zo?

[ Voor 15% gewijzigd door kevinkrs op 27-12-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Naast een 16" i9 32GB vindt ik het een indrukwekkend apparaat hoor. Voelt een stuk snappier aan en bijna alle software die ik gebruik (webdevelopment: PHPStorm, Sketch, en veel via brew) is er nu al in ARM versie. Veel kortstondig processor gebruik en redelijk wat RAM.

Ik heb nog niet de zwaardere projecten gestart maar de eerste indruk is erg goed en ik denk dat deze voor mij de 16" bijna zou kunnen vervangen. Helaas heb je de duidelijke beperkingen (één extern scherm, 13") natuurlijk, maar ik kijk uit naar de grotere versie.

Wat doe jij ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-06 11:44
Waarom lees ik af en toe beperkt tot 1 extern scherm en dan mensen die de 16GB RAM aanraden voor gebruik van 2 schermen? Beetje verwarrend.

[ Voor 4% gewijzigd door jmignolet op 28-12-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Laatst online: 03-06 08:58
Ik heb hier een USB docking (usb-c) liggen van mijn HP Spectre (werk-laptop), zou ik die ook op de Macbook Air kunnen gebruiken? Vraag het liever eerst alvorens iets kapot te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
kevinkrs schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:46:
Mijn vraag is, zijn er mensen die hier ook overgestapt zijn vanaf de 16" naar de M1?
In het [MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie topic heb ik daar meerdere keren iets over gelezen. Is prima te vergelijken met de MBP M1 maar dan een stukje duurder en met touchbar.

Ik kom zelf van een 15" MBP en dan is de M1 in de meeste opzichten toch een stukje snappier, met native M1 apps zelfs heel veel snappier.
jmignolet schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:35:
Waarom lees ik af en toe beperkt tot 1 extern scherm en dan mensen die de 16GB RAM aanraden voor gebruik van 2 schermen? Beetje verwarrend.
Ik begrijp niet helemaal waarom je daar 16GB voor nodig zou moeten hebben, maar als je het laptop scherm zelf meetelt (met 2K niet zomaar te verwaarlozen) zit je natuurlijk wel op 2 schermen :)

Overigens werkt dat ene externe scherm ook alleen maar goed wanneer je niets speciaals vereist; afwijkende (ulta-wide) resoluties, custom scaling en screen control werken allemaal (nog) niet.

[ Voor 8% gewijzigd door pimsaint op 28-12-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
Silent Thunder schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:24:
Hoeveel GB geheugen kan de GPU van de nieuwe M1 macbook zich toe eigenen?
Ik er nogal van onder de indruk aangezien ze de gpu de snelste integrated graphics noemen met haar 8 cores.

Autocad adviseert 4GB GPU en vraag me af of de GPU zoveel afsnoept van het systeem? Dan zou ik helemaal content zijn en hoef ik geen dure mac 16 met een dedicated gpu te kopen.
Heeft iemand hier nog een mening over?
Of is het toch meer van ''het blijft een integrated gpu, dus heb maar niet teveel pro-verwachtingen daarover''

[ Voor 9% gewijzigd door Silent Thunder op 29-12-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Silent Thunder schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:04:
[...]

Heeft iemand hier nog een mening over?
Of is het toch meer van ''het blijft een integrated gpu, dus heb maar niet teveel pro-verwachtingen daarover''
Ik heb de M1 niet maar was best wel onder de indruk van de filmpjes op youtube.

Er staan er ondertussen honderden, zoniet duizenden.
Kijk eens of je iets vindt met een test van de applicatie die jij meestal draait.

Mijn voorlopige conclusie.... zelfs de Air is nu al sneller dan de meest performante Intel van vorig jaar.
En het gebrek aan koeling lijkt vrijwel nooit een bepalende rol te spelen, behalve dan als je een half uur gaat renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatmarked
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-04 20:45
Wellicht ook goede info voor in de OP, maar ik ben op zoek naar de goedkoopste - werkende - oplossing om twee externe schermen aan mijn MBP M1 te hangen (dus 3 schermen incl. scherm van de macbook).

De dock of hub moet dus DisplayLInk ondersteunen.

De dock's die ik vind kosten minimaal 150 euro, daar moeten wel goedkopere oplossingen voor zijn, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:12:
Bwah... ik heb toch een paar filmpjes gezien waarin 4k filmpjes gerendered worden in tijden die je amper voor mogelijk acht op een instap MBA....met 8GB. Het liep verbazend goed.
Even lezen wat er staat want je hebt het dus echt helemaal niet begrepen. Het gaat er niet om dat die 4k exports in FCPX goed lopen maar het gaat erom dat dit op geen enkele wijze het geheugen test (je ziet het ook terug in de stats die ze geven). Dit is zoiets als naar de tandarts gaan wanneer je auto een APK nodig heeft. Beiden zijn een keuring dus dan moet dat toch wel exact hetzelfde zijn? Immers een dier met 4 poten is toch ook altijd een koe? ;)

Er zijn inmiddels diverse youtube kanalen met tests die neerkomen op: Geekbench en Cinebench draaien plus een 4k export in FCPX doen. Daarmee testen ze dan CPU, GPU, NPU, ISP, DSP, SSD, netwerk, geheugen, enz. Sommige hebben meer dan 10 van die filmpjes en allemaal komen ze op hetzelfde neer en is alleen de titel steeds anders. Het is vooral views en inkomsten genereren.
Er zijn inmiddels diverse ontwikkelaars die zelf ook aan het spelen zijn geslagen en daar zijn de resultaten toch wel even wat anders. Heel veel software werkt niet, het ding is op sommige punten sneller en op andere juist niet en 8GB aan geheugen is te weinig. Er zijn inmiddels steeds meer mensen die laten zien dat die 8GB best makkelijk vol te krijgen is waarbij swap het ook niet meer trekt, zij krijgen out of memory meldingen van macOS waardoor apps o.a. niet opstarten. Ook zijn er anderen die met andere videobewerkingssoftware dan FCPX werken en andere codecs gebruiken. De resultaten daar zijn meestal niet positief. Dat is ook niet zo raar, de M1 Macs zijn zeer geoptimaliseerd voor een aantal zaken. Je zult voor optimaal resultaat dan ook op de door Apple gebaande paden moeten blijven, daarvan afwijken komt met een prijs.

Men (lees: menig youtuber) lijkt te niet te weten dat de M1 een SoC is die anders in elkaar steekt dan voorgaande Intel processoren. Bij de Intel processoren had je welgeteld de CPU en de GPU die geheugen gebruikten. Daarvan werd er een vaste hoeveelheid aan de GPU toegewezen. Met de M1 is dat niet meer zo. De M1 bevat een CPU, GPU, NPU, SSD controller en nog veel meer die allemaal toegang hebben tot hetzelfde geheugen en waarbij er geen limiet is opgelegd. M.a.w. als de GPU 6GB aan geheugen claimt dan heeft de rest nog maar 2GB te verdelen. Daarom is de basis van 4GB aan geheugen opgetrokken naar 8GB. En daarom wordt er ook als een malle geswapt op een M1 systeem. Doordat het geheugen is uitgebreid betekent het ook dat de sleep image ook meer ruimte in gaat nemen en doordat er veel meer geswapt wordt heb je nog meer diskspace nodig plus een veel snellere schijf. Dat is dan weer de reden waarom de 128GB naar 256GB is opgerekt en we bloedsnelle SSD's in alle M1 machines hebben. Het is en blijft een samenspel van componenten. Naarmate je meer geheugen en diskspace hebt zal dit punt minder worden (op een gegeven moment is een sloot breed genoeg en heb je overcapaciteit).

Dat gezegd hebbende kloppen de ervaringen zeker wel: de M1 is een instapper die een ontzettend goede performance heeft. Apple heeft hier zeker goede keuzes en optimalisaties doorgevoerd.
jmignolet schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:35:
De M1 ondersteund maximaal 2 schermen. Bij de MacBook Air en Pro betekent dat het interne scherm plus 1 extern scherm en bij de mini zijn dat dus 2 externe schermen. Hoe meer schermen je aansluit hoe meer rekenkracht je nodig hebt. Dat betekent ook dat je wat meer geheugen nodig hebt. Zoals hierboven uitgelegd bevat de M1 diverse componenten, waaronder de GPU, die allemaal van dezelfde sloot aan geheugen gebruik maken. Hoe meer componenten van de sloot gebruik maken en hoe intensiever ze dat doen, des te breder moet die sloot worden. De een speelt hierin wat veiliger dan de ander dus vandaar dat de ene je aanraadt om voor 8GB te gaan en een ander weer voor 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ppl schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:54:
[...]

Even lezen wat er staat want je hebt het dus echt helemaal niet begrepen. Het gaat er niet om dat die 4k exports in FCPX goed lopen maar het gaat erom dat dit op geen enkele wijze het geheugen test (je ziet het ook terug in de stats die ze geven). Dit is zoiets als naar de tandarts gaan wanneer je auto een APK nodig heeft. Beiden zijn een keuring dus dan moet dat toch wel exact hetzelfde zijn? Immers een dier met 4 poten is toch ook altijd een koe? ;)

Er zijn inmiddels diverse youtube kanalen met tests die neerkomen op: Geekbench en Cinebench draaien plus een 4k export in FCPX doen. Daarmee testen ze dan CPU, GPU, NPU, ISP, DSP, SSD, netwerk, geheugen, enz. Sommige hebben meer dan 10 van die filmpjes en allemaal komen ze op hetzelfde neer en is alleen de titel steeds anders. Het is vooral views en inkomsten genereren.
Er zijn inmiddels diverse ontwikkelaars die zelf ook aan het spelen zijn geslagen en daar zijn de resultaten toch wel even wat anders. Heel veel software werkt niet, het ding is op sommige punten sneller en op andere juist niet en 8GB aan geheugen is te weinig. Er zijn inmiddels steeds meer mensen die laten zien dat die 8GB best makkelijk vol te krijgen is waarbij swap het ook niet meer trekt, zij krijgen out of memory meldingen van macOS waardoor apps o.a. niet opstarten. Ook zijn er anderen die met andere videobewerkingssoftware dan FCPX werken en andere codecs gebruiken. De resultaten daar zijn meestal niet positief. Dat is ook niet zo raar, de M1 Macs zijn zeer geoptimaliseerd voor een aantal zaken. Je zult voor optimaal resultaat dan ook op de door Apple gebaande paden moeten blijven, daarvan afwijken komt met een prijs.

Men (lees: menig youtuber) lijkt te niet te weten dat de M1 een SoC is die anders in elkaar steekt dan voorgaande Intel processoren. Bij de Intel processoren had je welgeteld de CPU en de GPU die geheugen gebruikten. Daarvan werd er een vaste hoeveelheid aan de GPU toegewezen. Met de M1 is dat niet meer zo. De M1 bevat een CPU, GPU, NPU, SSD controller en nog veel meer die allemaal toegang hebben tot hetzelfde geheugen en waarbij er geen limiet is opgelegd. M.a.w. als de GPU 6GB aan geheugen claimt dan heeft de rest nog maar 2GB te verdelen. Daarom is de basis van 4GB aan geheugen opgetrokken naar 8GB. En daarom wordt er ook als een malle geswapt op een M1 systeem. Doordat het geheugen is uitgebreid betekent het ook dat de sleep image ook meer ruimte in gaat nemen en doordat er veel meer geswapt wordt heb je nog meer diskspace nodig plus een veel snellere schijf. Dat is dan weer de reden waarom de 128GB naar 256GB is opgerekt en we bloedsnelle SSD's in alle M1 machines hebben. Het is en blijft een samenspel van componenten. Naarmate je meer geheugen en diskspace hebt zal dit punt minder worden (op een gegeven moment is een sloot breed genoeg en heb je overcapaciteit).

Dat gezegd hebbende kloppen de ervaringen zeker wel: de M1 is een instapper die een ontzettend goede performance heeft. Apple heeft hier zeker goede keuzes en optimalisaties doorgevoerd.

[...]

De M1 ondersteund maximaal 2 schermen. Bij de MacBook Air en Pro betekent dat het interne scherm plus 1 extern scherm en bij de mini zijn dat dus 2 externe schermen. Hoe meer schermen je aansluit hoe meer rekenkracht je nodig hebt. Dat betekent ook dat je wat meer geheugen nodig hebt. Zoals hierboven uitgelegd bevat de M1 diverse componenten, waaronder de GPU, die allemaal van dezelfde sloot aan geheugen gebruik maken. Hoe meer componenten van de sloot gebruik maken en hoe intensiever ze dat doen, des te breder moet die sloot worden. De een speelt hierin wat veiliger dan de ander dus vandaar dat de ene je aanraadt om voor 8GB te gaan en een ander weer voor 16GB.
Daarom dat ik vermeldde.. Zoek een test waar ze werken met de software die jij gebruikt.

Wat ik bij de criticasters nogal eens zie is dat ze vergelijken met andere topmodellen, of dat ze uiterst professionele en zware toepassingen gaan draaien.
En dan vergeten ze te vermelden dat alle beschikbare M1 modellen nu de instappers zijn.
Dat die ergens compromissen moeten sluiten is logisch.

Als ik de ganse dag videos zou bewerken of AI zou ontwikkelen, dan zou ik eerder wachten op de echte Pro modellen of nu 16 GB kopen, en dan de laptop doorschuiven als er zwaardere modellen beschikbaar zijn.

De fout die Apple maakt is gewoon nu een instapper benoemen met PRO.

Voor een heel pak gebruikers wordt een Air nu wel een heel bruikbare computer voor amper 1000€. Dat blijft een laptop die zeker niet overprijsd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Vind ik ook, heb zelf recent een Air M1 gekocht (basismodel) en voor dagdagelijks gebruik en wat lichter werk in lightroom (on the go) is dit echt wel een zeer goede laptop voor het geld. Prachtig scherp scherm, enorm lange batterijduur, fijn OS om mee te werken (ben een windows pc gewoon), geen fanlawaai (is op mijn HP Spectre van werk wel anders!), en voor wat je krijg (imo) toch betaalbaar genoeg.

Denk er héél sterk aan om mijn desktop pc (core i7, rtx3080, 32gb ram, m.2 ssd's enz) op termijn te vervangen door een high-end apple computer (misschien een imac met 30" scherm als die er komt?). Gamen doe ik te weinig wegens tijdsgebrek en heb dan liever alles in één ecosysteem (hebben al iphones, ipad, macbook air enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Ik heb een exemplaar besteld met de VS internationaal (Engels) toetsenbord layout maar krijg net een doos binnen waar op het label de type omschrijving eindigt met 'kb-n/nld'.

Mag ik er van uit gaan dat er dus een laptop met een nederlands toetsenbord in de doos zit?

Besteld via surfspot, geleverd door Amac. Iemand ervaring met het omruilen wegens een verkeerd toetsenbord? Doos is ongeopend, plastic zit er nog om.

Edit: en weet iemand misschien ook wat de code voor het us international toetsenbord is?

[ Voor 12% gewijzigd door zwippie op 30-12-2020 15:38 ]

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:18:
De fout die Apple maakt is gewoon nu een instapper benoemen met PRO.
Dat doen ze al sinds 2016, toen was er ineens een 4 port en 2 port 13" MBP. De 2 port leek wel verdacht veel op een MacBook Air. Het prijskaartje en de performance zijn er echter ook naar. De 2 port MBP is duurder en iets sneller dan de MacBook Air maar goedkoper en wat langzamer dan zijn 4 port broertje/zusje. Dat is nu met de M1 niet anders.
Voor een heel pak gebruikers wordt een Air nu wel een heel bruikbare computer voor amper 1000€
Dat niet alleen, je hebt nu ook de keuze uit 3 opties: een compleet stille laptop, een laptop die iets meer lawaai maakt maar wel een betere performance (met name bij lang rekenwerk) en een desktop model. Dat is dan meer kiezen obv je gebruik dan op performance. Dat doen ze ook een beetje bij de iPads en iPhones.

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
Na vele positieve en enkele kritische reviews te hebben gezien heb ik twee weken geleden besloten mijn MBP Retina 16GB 512SSD Mid 2015 in te ruilen en met bijbetaling voor een MBP M1 8GB 512SSD Late 2020 te gaan. Gelukkig was mijn gekozen exemplaar op voorraad en kon ik deze dezelfde dag nog bij het magazijn van de leverancier afhalen.

Twee weken later heb ik nog geen seconde respijt van mijn beslissing. Wat een geweldig apparaat die MBP M1. Voor mijn dagelijks gebruik gewoonweg perfect. De twijfel die ik had of 8GB wel voldoende zou zijn voor Lightroom is volkomen weerlegd, het werkt fantastisch.

Afgelopen twee weken de laptop helemaal getweakt en draait als een malle met alle software dat ik eerder ook al in gebruik had. Heb denk ik van 1 of 2 pakketjes afscheid genomen. Maar die waren ook al dusdanig verouderd.

Voor mijn werk gebruik ik een MBP 16GB 1T Mid2020. Maar eerlijk, de M1 voelt lekkerder aan. Waar ik me nog het meeste over verbaas. Dat ding wordt gewoon niet warm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-06 11:44
lapino schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:36:

Denk er héél sterk aan om mijn desktop pc (core i7, rtx3080, 32gb ram, m.2 ssd's enz) op termijn te vervangen door een high-end apple computer (misschien een imac met 30" scherm als die er komt?). Gamen doe ik te weinig wegens tijdsgebrek en heb dan liever alles in één ecosysteem (hebben al iphones, ipad, macbook air enz).
Dat is wel even zuur. Je hebt net een grafische kaart die moeilijk verkrijgbaar is en dan verkopen? :P
Maar ik begrijp je enigszins, ik heb zelf mijn grafische kaart verkocht (5700XT weliswaar) zodat ik mij wéér kon focussen op Apple's ecosysteem. Desktop pc wordt een mini homelab voor te studeren.

Ik moet dus wel nog een paar weken wachten op mijn Air. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CashMoney schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:37:

Voor mijn werk gebruik ik een MBP 16GB 1T Mid2020. Maar eerlijk, de M1 voelt lekkerder aan. Waar ik me nog het meeste over verbaas. Dat ding wordt gewoon niet warm....
Dat is inderdaad een ongelooflijke prestatie van Apple, en het belooft enorm voor de toekomst.
Als je ziet dat er benchmarks een batterijduur van 20 uur halen met een batterij van 57 Wh, dan betekent dit dat de hele laptop inclusief scherm nog geen 3W gebruikt.

Dit is volgens mij de sleutel om dergelijke prestaties te halen, en ze in de toekomst te verbeteren.
Als je ziet dat sommige desktops 300 W gebruiken, dan is koeling een opgave.
De M1X of M2 zal ook een pak zuiniger zijn, en dus kunnen die ook sneller lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:20
Tommie12 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 09:34:
[...]

Dat is inderdaad een ongelooflijke prestatie van Apple, en het belooft enorm voor de toekomst.
Als je ziet dat er benchmarks een batterijduur van 20 uur halen met een batterij van 57 Wh, dan betekent dit dat de hele laptop inclusief scherm nog geen 3W gebruikt.

Dit is volgens mij de sleutel om dergelijke prestaties te halen, en ze in de toekomst te verbeteren.
Als je ziet dat sommige desktops 300 W gebruiken, dan is koeling een opgave.
De M1X of M2 zal ook een pak zuiniger zijn, en dus kunnen die ook sneller lopen.
Ik maak me ergens ook wel een beetje zorgen. Corrigeer me als ik het mis heb. Is misschien ook maar een beetje een onderbuikgevoel.

Bij Intel macs heb ik nooit het idee gehad dat de performance zo radicaal steeg elk jaar. Als je naar de A-chips van Apple kijkt in de iPhone/iPad, is de performance increase elk jaar heel erg fors. Ik ben een beetje bang dat we over 5 jaar Apple Silicon met zo’n gigantisch performance verschil zitten tussen nu en dan, dat de huidige modellen als sneller oud aanvoelen.

En dan is er nog ondersteuning. Ik hoop niet dat ze hetzelfde geintje op de mac gaan uithalen. Ik heb nog een iPad 2 liggen. Kan je naast safari en mail helemaal niks meer mee. Geen enkele app werkt nog. Ik heb niet dat de verschuiving naar ARM hetzelfde gaat gebeuren. Dat over 6 jaar de apps niet meer werken vanwege ondersteuning die stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
aschja schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:45:

En dan is er nog ondersteuning. Ik hoop niet dat ze hetzelfde geintje op de mac gaan uithalen. Ik heb nog een iPad 2 liggen. Kan je naast safari en mail helemaal niks meer mee. Geen enkele app werkt nog.
Vreemd op mijn oude iPad Mini (iOS 9.3.5) draait YouTube, Google Maps, NOS, Kindle, PodCasts, NS, Netflix, Reddit, BBC News, Yahoo Weather, enz nog prima! Ik moet dan in de Appstore wel kiezen voor 'oudere, compatible versie' downloaden. Stuur me anders maar een DM dan neem ik 'm graag voor een tientje je iPad 2 over als je er toch niks meer op kan doen. Toch net even een groter scherm dan wat ik nu heb :9

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 01-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:22
[...]

Ik maak me ergens ook wel een beetje zorgen. Corrigeer me als ik het mis heb. Is misschien ook maar een beetje een onderbuikgevoel.

Bij Intel macs heb ik nooit het idee gehad dat de performance zo radicaal steeg elk jaar. Als je naar de A-chips van Apple kijkt in de iPhone/iPad, is de performance increase elk jaar heel erg fors. Ik ben een beetje bang dat we over 5 jaar Apple Silicon met zo’n gigantisch performance verschil zitten tussen nu en dan, dat de huidige modellen als sneller oud aanvoelen.

En dan is er nog ondersteuning. Ik hoop niet dat ze hetzelfde geintje op de mac gaan uithalen. Ik heb nog een iPad 2 liggen. Kan je naast safari en mail helemaal niks meer mee. Geen enkele app werkt nog. Ik heb niet dat de verschuiving naar ARM hetzelfde gaat gebeuren. Dat over 6 jaar de apps niet meer werken vanwege ondersteuning die stopt.
Kan ik me wel voorstellen. De ipad2 is uit 2011, 9 jaar oud, bijna 10..

Maar mijn MacBook Air uit 2011 werkt ook nog gewoon, OSX wordt niet meer ge-update hierop (latest is 10.13, high sierra, uit 2017). Maar dat ding werkt gewoon nog steeds, kan alles nog doen. Accu vervangen pas geleden en mijn zoon gebruikt hem nu voor school. Office draait er gewoon op, net als chrome en andere applicaties. Misschien niet meer de snelste, maar werkt nog gewoon.

De iPad is nooit bedoeld geweest voor 10 jaar gebruik, telefoons zouden per max 2 jaar gaan, tablets zouden ongeveer 4 jaar mee horen te gaan (volgens de experts). Maar die dingen zijn soms niet kapot te krijgen :)
Mijn ipad1 werkt zelfs nog steeds..

Ik maak me er geen zorgen over, snelheidswinst wordt steeds minder bij apple socs, en heb gisteren gewoon een MacBook Pro m1 gekocht voor onderweg en de bank..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Ik heb sinds gisteren ook mijn M1 MacBook Pro binnen gekregen met 8GB Ram en 512 GB Opslag. Eerst wilde ik voor de 265GB versie gaan, maar via Coolblue was een tweedekansje beschikbaar met 512GB opslag voor de prijs van de 265GB versie. Dit omdat er waarschijnlijk bij het verzenden van Apple naar Coolblue er iets tegen de doos is aan gekomen waardoor er een heel klein deukje zit op de top case (alleen zichtbaar als je er echt op let en specifiek licht op zet). Mooie deal dus. Mijn 2017 MBP was wel aardig op en ik had spijt dat ik voor de base configuratie (i5 was gegaan).

Ik had al een 16GB/265 MBP besteld bij apple maar die komt pas over een week aan. Wellicht dat ik er iemand blij mee kan maken die sneller een M1 MBP in huis wil hebben en anders stuur ik hem retour.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02
AllInOneNerd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:06:
Ik had al een 16GB/265 MBP besteld bij apple maar die komt pas over een week aan. Wellicht dat ik er iemand blij mee kan maken die sneller een M1 MBP in huis wil hebben en anders stuur ik hem retour.
Welke toetsenbord-layout? NL of US?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
LaborGardens schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:08:
[...]

Welke toetsenbord-layout? NL of US?
NL

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02
Dan zet ik de joker in ;)
Misschien dat iemand anders interesse heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Buiten AppleInsider en MacRumors nog aan te raden sites voor Mac users?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
lapino schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:10:
iMore en 9to5Mac

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dan moet je dingen wel even in de juiste context plaatsen. Die grafiek die Apple hiervan heeft laten zien is allemaal heel erg mooi maar het is wel de uitkomst van vooral benchmarks. Er is vrijwel niemand die ook daadwerkelijk al die snelheid uit die A-series haalt. De toepassingen op smartphones en tablets hebben dat gewoon niet nodig. Daarom is een iPad Air 2 van 5 jaar geleden nog steeds een iPad die met de nieuwste modellen mee kan komen en kun je daar ook de nieuwste iPadOS versie op draaien. Ik denk dat je op dit vlak niet veel meer kunt verwachten in de toekomst, het heeft zijn limieten zo'n beetje bereikt.

Een Mac is een ander type apparaat waarbij er daadwerkelijk iets met die performance wordt gedaan. Dat is waar het verschil vandaan komt. Als je dat bekijkt met de rest van de computer wereld dan valt het ook allemaal wel mee met de verbeteringen. Wil je echt optimaal van alle snelheid gebruik maken dan moet je ook precies datgene draaien wat die M1 optimaal ondersteund. Doe je dat niet dan ga je dat zeker in snelheid merken: het is gewoon lang zo snel niet. De M1 is dus niet op alle vlakken zo snel, iets wat je bijvoorbeeld ook heel goed in de benchmarks van Phoronix terugziet.

De M1 is het instapmodel. Wat je nu ziet zijn vooral de instappers die met hun workload laten zien dat het ding gewoon heel goed werkt. De meesten van hen maken ook gebruik van de geoptimaliseerde software (zoals FCPX) waardoor ze ook ten volste gebruik kunnen maken van die M1. De grote vraag hier is nu wat de mid-rang en high-end mensen gaan hebben aan Apple silicon. Dat zal veel beeldbepalender zijn dan de prestaties van de M1 want daar zitten workloads die echt eisen stellen aan rekenkracht.
Dat over 6 jaar de apps niet meer werken vanwege ondersteuning die stopt.
Dat is geen probleem van Apple silicon. Wat je hier noemt is een universeel probleem in de technologie wereld. Of het nou open source of closed source is, of het nou een kleine of een hele grote multinational is, het maakt allemaal niet uit. Er zijn heel veel omstandigheden die bepalen hoe lang een product of dienst blijft leven. Wat je bij iOS/iPadOS heel erg ziet is de snelheid waarmee third party apps ondersteuning voor oudere systemen stoppen. Dat is ook niet heel erg onbegrijpelijk: alles wat je dropt hoef je geen rekening meer mee te houden. Dat helpt progressie maar het verlaagt ook je eigen hoeveelheid werk. Voor een kleine partij is dit behoorlijk belangrijk.

Overigens is de iPad 2 in deze een heel slecht voorbeeld. Deze versie is er eentje die stamt uit de begintijd van de iPad. Zoals altijd gaan de ontwikkelingen in het begin heel hard waarna dat ineens fors afneemt. Dat is wanneer we zeggen dat iets volwassen is geworden. De iPad Air 2 is nu al langer ondersteund met iPadOS dan de iPad 2 dat was. M.a.w. als je nu een iPad koopt is de kans veel groter dat je daar 10 jaar mee kunt doen dan de iPad die je 5 jaar eerder had gekocht.

@lapino reddit heeft ook aardig wat handige subreddits. Voor wat meer technisch inhoudelijke sites: der flounder, the eclectic light company, afp548.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
lapino schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:10:
Daringfireball.net

[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 01-01-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ben eens aan het kijken naar andere password managers ook, maar blijkbaar is samenwerken met Safari niet echt ideaal. Gebruik al jaren lastpass, en nu 1password én Bitwarden eens geïnstalleerd. Maar rare dingen die ik in Windows niet heb. Zo vraagt Bitwarden op geen enkel moment of ik user/pasw wil bewaren of bijwerken (opties gecontroleerd, die staan juist), en als ik met 1password inlog op bepaalde sites met gekende user/pasw, krijg ik telkens de vraag of ik die wil bijwerken. Wat ook niet ideaal is want heb niks veranderd aan user/pasw.

Beetje brakke integratie met Safari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klinkt meer als een bug in Bitwarden en wellicht ook in 1Password. Houdt er rekening mee dat in ieder geval 1Password nog niet voor de M1 geschikt is gemaakt, dat kan dit soort foutjes opleveren.

Het kan echter ook zijn dat sommige sites niet helemaal lekker om weten te gaan met password managers. Dan werkt het invullen van de credentials niet of niet helemaal (hij vult bijv. alleen maar het password in, niet ook de username).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

lapino schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:47:
Ben eens aan het kijken naar andere password managers ook, maar blijkbaar is samenwerken met Safari niet echt ideaal. Gebruik al jaren lastpass, en nu 1password én Bitwarden eens geïnstalleerd. Maar rare dingen die ik in Windows niet heb. Zo vraagt Bitwarden op geen enkel moment of ik user/pasw wil bewaren of bijwerken (opties gecontroleerd, die staan juist), en als ik met 1password inlog op bepaalde sites met gekende user/pasw, krijg ik telkens de vraag of ik die wil bijwerken. Wat ook niet ideaal is want heb niks veranderd aan user/pasw.

Beetje brakke integratie met Safari?
Ik gebruik al tijden 1Password en de bijwerken vraag komt mij bekend voor, maar ik zie dit niet als bug op de M1 machine. Dit had ik ook op mijn Intel machine.

Ik heb dit meegemaakt wanneer de url in je browser niet overeenkomt met de url in de database. Ik kwam hier achter door de nieuwe gegevens te bewaren. Ik zag toen dat de tweede entry met dezelfde gegevens een andere url dan de al bestaande entry had.

Wat ik me kan herinneren heb ik dit meegemaakt op de Aruba ASP en Cisco websites, deze maken gebruik van een soort SSO waarbij je inlogt op een centrale pagina anders dan de Aruba of Cisco pagina waar ik op moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Mja, vind het toch wat clunky. En Bitwarden vraagt dan weer niet om paswoord te bewaren, lastpass soms. Zonet Edge eens geinstalleerd, en daar werken al die plugins prima. Dus vermoed eerder Safari beperking dan? Zelfs 1password doet dit op Microsoft Edge niet (Mac versie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het zit in 1Password. Voor iedere browser hebben ze een eigen browser plugin, die voor Safari zit in de app zelf. Als je op het forum van Agilebits (de maker van 1Password) zoekt dan vindt je dat men daar het probleem ook meldt met de beta versie van 1Password (vandaar de vraag of je de nieuwste versie draait of niet).

@RnB wat je nu beschrijft is een heel ander probleem. De credentials worden bij iedere website met de URL opgeslagen. Als de URL in de browser niet overeenkomt met die in de password manager dan wordt dit gezien als een nieuwe login en krijg je vaak de vraag of je deze wilt bewaren. Hier gaat het juist om eentje die al is bewaard maar waarvan de password manager denkt dat de gebruikersnaam of wachtwoord is gewijzigd. Dan krijg je de vraag of je het bestaande item wilt updaten.
Dit soort zaken komt nog wel eens voor omdat niet iedere website de velden voor gebruikersnaam en wachtwoord even goed heeft ingesteld. Dan kan een password manager er soms ook niet veel van bakken. Daarnaast kan er, zoals ik hierboven al omschreef, een bug in de browser plugin zelf zitten. Dan werkt het in een andere browser prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Nee hoor, ik heb het over hetzelfde probleem.
Hier gaat het juist om eentje die al is bewaard maar waarvan de password manager denkt dat de gebruikersnaam of wachtwoord is gewijzigd. Dan krijg je de vraag of je het bestaande item wilt updaten.
Dit is inderdaad wat ik bedoel.

De volgende vraag krijg ik voorgeschoteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOqTPStU7ymWgYp4YlaKF64B66A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sAnoeASX4V5hcNVF2cfpL9R8.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaand screenshot even gereproduceerd door mijn wachtwoord aan te passen, echter is dit wel dezelfde pop up die ik op de Aruba en Cisco websites na login steeds te zien kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 23:41
zwager van mij heeft een oude 21,5" iMac (2011). Wil graag over naar een nieuw Apple systeem. De iMac wordt voornamelijk gebruikt voor Photoshop en Lightroom. Hij zit te denken aan een 16" MB Pro. ik heb hem aangeraden om een nieuwe 13.3" MB pro met M1 processor en een goed scherm er bij. Hij wil graag een laptop om bv ook aan de keukentafel te kunnen werken. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
107mb schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:17:
zwager van mij heeft een oude 21,5" iMac (2011). Wil graag over naar een nieuw Apple systeem. De iMac wordt voornamelijk gebruikt voor Photoshop en Lightroom. Hij zit te denken aan een 16" MB Pro. ik heb hem aangeraden om een nieuwe 13.3" MB pro met M1 processor en een goed scherm er bij. Hij wil graag een laptop om bv ook aan de keukentafel te kunnen werken. Wat is wijsheid?
Daar denk ik ook over na.
Nu heb ik een 27’ iMac, maar die wordt te weinig gebruikt.
Ik denk (maar dat is niet dringend) dat ik ook alles kan doen met een MBP (of zelfs Air) en dan een 34’ scherm wat ik ook voor thuiswerk kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
RnB schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:03:
Nee hoor, ik heb het over hetzelfde probleem.

[...]

Dit is inderdaad wat ik bedoel.

De volgende vraag krijg ik voorgeschoteld:

[Afbeelding]

Bovenstaand screenshot even gereproduceerd door mijn wachtwoord aan te passen, echter is dit wel dezelfde pop up die ik op de Aruba en Cisco websites na login steeds te zien kreeg.
Hier dus ook, maw 1Password is 'niet geschikt'. Ben nu eens naar "Dashlane" aan het kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
107mb schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:17:
Ik denk dat je al goed advies gegeven hebt.

Een 16" MBP is nu zeker geen goed idee, even wachten tot die ook met een Apple processor beschikbaar komen. Idem voor een nieuwe iMac moest hij dat ook overwegen.

Dan lijkt me vandaag een 13" MBP met M1 processor de beste deal. Misschien wel opteren voor 16 GB ram (daar gaan we weer met die discussie, maar als ik Photoshop en Lightroom én een externe monitor lees zou ik hier toch zeker niet op besparen). Enige nadeel dat ik eventueel zie, voor sommige mensen is 13" misschien te klein om fotobewerking te doen. Tenzij dat altijd op het externe scherm zal gebeuren, natuurlijk.

Tip voor de monitor, een exemplaar met power over de USB-C, super handig om de laptop met één kabeltje te verbinden en op te laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Darks op 02-01-2021 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 23:41
Darks schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 00:38:
[...]
Tenzij dat altijd op het externe scherm zal gebeuren, natuurlijk.
dat gaat inderdaad gebeuren.
Tip voor de monitor, een exemplaar met power over de USB-C, super handig om de laptop met één kabeltje te verbinden en op te laden.
mijn oog is op deze gevallen:
https://www.kamera-expres...-27ul850-w-27-4k-monitor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
107mb schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:15:
[...]

dat gaat inderdaad gebeuren.

[...]

mijn oog is op deze gevallen:
https://www.kamera-expres...-27ul850-w-27-4k-monitor/
Dat is toevallig de monitor die aan mijn Mac Mini hangt (en af en toe aan mijn MacBook Pro).

Prima scherm, ontzettend strak beeld gezien de geschaalde 4k resoluties. Mits je de kleine nadelen van IPS erbij neemt (mogelijkheid op glow). Er zijn inmiddels misschien wel nieuwe varianten op de markt, en fabrikanten zoals Dell hebben gelijkwaardige aanbiedingen. Dus best even vergelijken in de pricewatch want de prijzen durven nogal eens op en neer gaan. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lapino schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:39:
Hier dus ook, maw 1Password is 'niet geschikt'. Ben nu eens naar "Dashlane" aan het kijken.
Ik vraag me af of die ook geschikt is. Je kunt met 1Password veel meer en het werkt ook aanzienlijk beter dan Dashlane en LastPass. Met name wanneer je logins op verschillende URL's wilt gebruiken is dat echt heel wat beter met 1Password. Je voegt gewoon een extra URL aan je item toe en klaar. Bij Dashlane en LastPass moet je eerst door 20 hoepels springen voor je dat kunt.

Daarbij moet je hier echt rekening gaan houden met het feit dat je op een heel andere architectuur zit en een spiksplinternieuw OS. Zowel het OS en de architectuur zorgen er nu voor dat software lang niet altijd even lekker draait en soms echt buggy kan zijn. Daarom is het van belang dat je voordat je een M1 gaat aanschaffen je huiswerk doet. Dat betekent uitzoeken welke apps je draait en in hoeverre deze gaan werken in Big Sur op de M1. Dan kun je wel naar andere software gaan kijken maar de kans dat die niet tegen problemen aan loopt is net zo groot als de software die je nu al gebruikt. Het gras is dus niet groener.

@107mb bovenstaande alinea gaat dus ook op voor jouw verhaal: kijk vooral naar de applicaties die gedraaid worden en controleer of deze gaan werken op de M1. Het is niet raar dat je een nieuwe versie zult moeten kopen of dat het nog eerst een half jaar gaat duren vooraleer er iets is. Parallels Desktop is daar een goed voorbeeld van. Zo'n 16" MBP die nog een Intel chip heeft is wat dat betreft zo gek nog niet, die optie moet je zeker niet vooraf van tafel vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:47
Zojuist de M1 besteld, ik ben heel benieuwd naar de performance ten opzichte van mijn huidige MBP Retina 2015.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Erg interessante discussie over effect van Chrome browser op de performance van jouw Mac, ook de M1 dus... ik heb echt het verschil gemerkt door Keystone uit te zetten:

https://forums.macrumors....ware-from-now-on.2275388/

https://chromeisbad.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Nu online
CashMoney schreef op zondag 3 januari 2021 @ 01:20:
Erg interessante discussie over effect van Chrome browser op de performance van jouw Mac, ook de M1 dus... ik heb echt het verschil gemerkt door Keystone uit te zetten:

https://forums.macrumors....ware-from-now-on.2275388/

https://chromeisbad.com/
Eerlijk gezegd, ik gebruik al jaren Safari en heb nog nooit het gevoel gehad dat ik iets tekort kom..

Ben geen fan meer van Chrome omwille van de mindere optimalisatie, advertentiepolitiek, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
Microsoft Edge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Zoals lapino hierboven al schrijft is Edge een prima alternatief. Da's Chrome met wél de lusten maar niet de lasten. De ARM preview draait hier als een zonnetje, mark qua batterij geen verschil met Safari.

Safari doet het natuurlijk ook prima maar werkt helaas (nog) niet met de Chrome plugins die ik graag gebruik en sync is alleen mogelijk binnen het Apple ecosystem. Ik gebruik nog wel eens een PC-tje of android telefoon, dus dan brengt Edge toch wel het beste van twee (of meer) werelden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CashMoney
pimsaint schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:38:
[...]

Zoals lapino hierboven al schrijft is Edge een prima alternatief. Da's Chrome met wél de lusten maar niet de lasten. De ARM preview draait hier als een zonnetje, mark qua batterij geen verschil met Safari.

Safari doet het natuurlijk ook prima maar werkt helaas (nog) niet met de Chrome plugins die ik graag gebruik en sync is alleen mogelijk binnen het Apple ecosystem. Ik gebruik nog wel eens een PC-tje of android telefoon, dus dan brengt Edge toch wel het beste van twee (of meer) werelden :)
Ik heb inmiddels de Canary built M1 versie van Edge aan het draaien op mijn MBP en werkelijk razendsnel. Ik ben om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:41
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn met mijn Macbook pro M1 en een gekoppeld beeldscherm? Heb een LG27GL83A alleen zodra ik die aan mijn MAC hang met HDMI en een Apple USB-C HDMI Digital AV Multiport Adapter gaat het beeld flickeren en uiteindelijk alleen maar statische ruis.

Ik heb helaas geen DP adapter oid en daarnaast heeft het scherm maar 1 DP poort en die zit aan de PC.

Als ik de resolutie lager zet dan 2560x1440 naar 1920x1080 is het probleem weg maar daar heb ik niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:51
Dracula schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:34:
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn met mijn Macbook pro M1 en een gekoppeld beeldscherm? Heb een LG27GL83A alleen zodra ik die aan mijn MAC hang met HDMI en een Apple USB-C HDMI Digital AV Multiport Adapter gaat het beeld flickeren en uiteindelijk alleen maar statische ruis.

Ik heb helaas geen DP adapter oid en daarnaast heeft het scherm maar 1 DP poort en die zit aan de PC.

Als ik de resolutie lager zet dan 2560x1440 naar 1920x1080 is het probleem weg maar daar heb ik niet zoveel aan.
Als je hem op 60 Hz 2560x1440 zet, gaat het dan wel goed? Kan goed je HDMI-kabel zijn die niet lekker is (bandbreedte te laag oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:41
Merethil schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Als je hem op 60 Hz 2560x1440 zet, gaat het dan wel goed? Kan goed je HDMI-kabel zijn die niet lekker is (bandbreedte te laag oid).
Ja hij staat op 60 HZ, meerdere kabels getest en allemaal zelfde resultaat. Nieuwe HDMI kabels die op TV gewoon keurig 4k dolby vision doen geven zelfde euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 14:54

Er zijn nogal wat problemen met externe schermen met de M1, het internet loopt inmiddels vol met soortgelijke problemen, lees je maar eens in op MacRumors
https://jfzdw7rpxfo5ffngz...m-all-here.2271533/page-5

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amens
  • Laatst online: 14:14
Zojuist toch maar de nieuwe MBP besteld. Ik werkte nog op een Air uit 2013, die is nu echt op. Als het goed is komt MediaMarkt de nieuwe MBP zo brengen. Ik ben erg benieuwd naar de prestaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

SebasFM

BOFH

<knip>
Dit had ik met de Mac Mini 2020 M1 i.c.m. een AOC U2790PQU 4K monitor. Het beeld deed met de el cheapo "4k certified" HDMI kabel sowieso niet meer dan 4K@30 Hz via de HDMI poort van de mini, met een hoop geflikker/zwart beeld. Toen een Delock 8K HDMI kabel gekocht en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon, met netjes 4K@60 Hz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-06 22:19
Ik heb dus een 2560x1600 scherm met alleen een DisplayPort-aansluiting: een Cinema HD 30". En die wil ik op de Macbook M1 aansluiten. Na lang wachten kwam het USB-C naar DisplayPort kabeltje vandaag eindelijk binnen! :) Het werkt!

De combinatie Macbook M1 met extern scherm was in dit geval niet helemaal lekker. Na het aansluiten ziet de M1 het externe scherm als een met 1200x800 resolutie, in plaats van 2560x1600.

Misschien hebben anderen met gelijksoortige problemen wat aan deze informatie hoe ik het goed heb gekregen:
  • Via Appeltje -> Over deze Mac -> Beeldschermen staat Apple Cinema HD 30-inch (1280x800). maar die resolutie klopt niet. Bij de beeldschermvoorkeuren zijn onder 'Geschaald' alleen 1280x800 of 1024x640 te kiezen. :/
  • Hou de alt/optie knop ingedrukt in het beeldschermvoorkeuren-scherm en kies dan opnieuw voor 'Geschaald', je ziet wederom 1200x800 als max. Hou de alt knop ingedrukt, ga terug naar 'Standaard voor dit beeldscherm', ga opnieuw naar 'Geschaald' en er komen ditmaal wel meer resoluties te voorschijn. Waaronder 2560x1600(!). Het lijkt me een bug want doe je dit opnieuw staat afwisselend de ene keer 1200x800 als max en de andere keer 2560x1600 als max.
  • Selecteer 2560x1600 en de M1 stuurt het scherm aan met 2560x1600.
  • Stuur de M1 in sleep mode via het appeltje links boven. Haal 'm uit sleep. Kijk opnieuw bij 'Over deze Mac' staat nu Apple Cinema HD 30-inch (2560x1600). :)
Hierna heb ik de rest van de dag met de M1 en het externe scherm kunnen werken. :) Totdat je de M1 afsluit en de kabels eruit haalt. Als je dan opstart, start je weer in 1280x800 en begint het verhaal weer opnieuw.

Ik heb dit aan Apple Support laten zien, het is reproduceerbaar inclusief de workaround om het scherm te laten werken. Er is een incident van gemaakt voor de M1/Big Sur. Omdat de maximale resolutie bij iedere muisklik voorspelbaar wisselt, denk ik aan een bug. Ik hoop dat ze dit in een Big Sur update gaan fixen.
Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Pro 13" (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Air (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.