Het zit in de DisplayPort standaard. Een wat simpeler en mooie uitleg met plaatjes is die van Caldigit:
https://www.caldigit.com/...am-transport-mst-feature/
Overigens mag Caldigit zijn eigen schrijfsel ook eens goed nalezen. Ze beginnen met "macOS ondersteund geen MST" en halen dat statement vervolgens diverse malen onderuit. Het artikel sluit zelfs met de opmerking dat met MST macOS alleen maar mirrored doet. Juist...
Waar de hardnekkigheid vandaan komt weet ik ook niet maar men lijkt massaal te denken dat MST Extended mode gelijk staat aan MST. Dat is dus niet zo.
Voor MST hubs zie ik wel dat er verschillende modi zijn. Zo'n hub kun je in mirroring of extended mode (of zelfs videowall) gebruiken. In mirroring mode kan een MST hub een SST stream alleen maar dupliceren. Is dat misschien waar je op doelt?
Yep, precies dat. De Caldigit link legt het wat mooier uit met de plaatjes. Ze zijn trouwens niet de enigen die het op deze manier uitleggen.
Apple heeft vanaf het begin 4k schermen ondersteund. Het nadeel was echter dat er destijds veel schermen waren die 4k @ 60Hz niet konden doen met 1 connector of 1 stream dus werden er 2 gebruikt. Zoals je aan de DisplayPort standaard kunt zien is het gebruik van 1 stream SST en 2 of meer streams MST. Als je dit soort schermen wilt kunnen aansturen moet je dus MST ondersteunen. In dit geval ondersteund Apple kennelijk alleen de basis zodat dit soort beeldschermen werken en dat extended mode weer niet.
De ontwikkelingen bij DisplayPort staan ook niet stil, met een nieuwe versie is er weer meer bandbreedte mogelijk en kun je 4k, 5k in 1 stream kwijt. Ditzelfde geldt ook voor de alt mode die DisplayPort gebruikt bij USB-C. Waar ze voorheen voor 4k @ 60Hz alle beschikbare kanalen voor alt mode nodig hadden is dat inmiddels niet meer nodig. Daardoor kun je nu wel 4k @ 60Hz en USB3.0 snelheden naast elkaar realiseren (USB3.0 heeft ook een alt mode kanaal nodig).
Bioflap schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:41:
Haha ja dit is best een uitdaging, daar ben ik zojuist ook achter gekomen. Ik probeer nog te vaak Ctrl+C en Ctrl+V te doen, en dat werkt dus allemaal niet. Ook vind ik het groter maken van vensters en het juist neerzetten nog aardig lastig.
Dat met ctrl werkt wel degelijk alleen heeft dat in macOS een andere functie dan in Windows en Linux. De ctrl is vooral voor de Emacs-style sneltoetsen. Iets als ctrl-a is in Windows/Linux alles selecteren maar in Emacs ga je daarmee naar het begin van de regel. Met ctrl-e doe je het omgekeerde (einde van de regel).
Als je de macOS variant gewend bent dan gaat die ctrl-a je in Windows/Linux heel erg opbreken. Ik heb al ontelbaar veel stukken tekst weg weten te mikken omdat ik alleen maar de letter aan het begin van de regel wilde verwijderen

Gelukkig is andersom een stuk makkelijker: ctrl naar cmd vervangen en je hebt de macOS variant te pakken (in 99% van de gevallen, het werkt niet altijd zo).