“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Dat is via een DisplayLink enabled docking station. Dan zit je dus wel met de ingebouwde GPU van het docking station en raak je dus aardig performance kwijt voor grafisch intensievere software. Heb je hier iets van gemerkt? Want de ingebouwde GPU in de M1 is aardig stevig vergeleken met de chip die in deze docks zit.EValentino schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:14:
[...]
Ik heb het met 2 dockings getest nu, beide ondersteunen DisplayLink en dat gaat prima. Ik heb wel even de DisplayLink software moeten installeren via de website.
HP & Lenovo maken gebruik van deze technologie voor zover ik weet, maar er zijn er vast veel meer.
Dan zit je dus wel met de manier van dataverwerking van het docking station (compressie van CPU en GPU) en raak je dus aardig performance kwijt voor grafisch intensievere software. Heb je hier al wat van gemerkt? Want de GPU in de M1 is aardig stevig vergeleken met veel geïntegreerde GPU's.
[ Voor 17% gewijzigd door Merethil op 18-11-2020 14:46 ]
Niks van gemerkt, maar ik doe er verder niets intensiefs mee. Ik heb de devices meer voor als ik op verschillende plekken zit om zo mijn eigen machine te kunnen gebruiken zonder al te veel gedoe en kabels.Merethil schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:42:
[...]
Dat is via een DisplayLink enabled docking station. Dan zit je dus wel met de ingebouwde GPU van het docking station en raak je dus aardig performance kwijt voor grafisch intensievere software. Heb je hier iets van gemerkt? Want de ingebouwde GPU in de M1 is aardig stevig vergeleken met de chip die in deze docks zit.
Ja, zoiets had ik eigenlijk al verwacht. Lijkt me ook een veel logischere usecase van een Air dan zwaar photoshoppen of gamen, maar ik was toch even benieuwdEValentino schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:45:
[...]
Niks van gemerkt, maar ik doe er verder niets intensiefs mee. Ik heb de devices meer voor als ik op verschillende plekken zit om zo mijn eigen machine te kunnen gebruiken zonder al te veel gedoe en kabels.
Veel plezier ermee! Ik ben super tevreden over de prestaties.
Welke uitvoering hebben jullie besteld?
Ik ben echt benieuwd!
Ik heb het basismodel besteld met 16GB
[ Voor 13% gewijzigd door Citroentaart op 18-11-2020 16:00 ]
Ditto. Zit op de verzendbus. Verwacht begin volgende week.Tomba schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:09:
[...]
8Core GPU/16GB/1TB/US Engels tobo Spacegrey
This space intentionally left blank.
Ik ben ook in met exact dezelfde configTomba schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:09:
[...]
Levering 9 Dec - 16 Dec
Dat zal de langere tijden ook verklaren. Basismodellen heeft Apple in overvloed.Tomba schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:09:
[...]
Klopt, wist van tevoren dat er een langere levertijd op zat. Ik vind het niet erg om wat langer te wachten op precies het model dat ik wil hebbenXeroFox schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:23:
[...]
Dat zal de langere tijden ook verklaren. Basismodellen heeft Apple in overvloed.
Haha ach dat is ook niet alles, ik heb de Macbook Air, Ipad Pro, iPhone Xs en Watch 5 in spacegray.. allemaal verschillende kleurenTomba schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:25:
[...]
Klopt, wist van tevoren dat er een langere levertijd op zat. Ik vind het niet erg om wat langer te wachten op precies het model dat ik wil hebbenal had ik het allerliefst een midnight green versie gehad die bij mijn iPhone 11 Pro past

Touché, dat klopt inderdaadXeroFox schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:27:
[...]
Haha ach dat is ook niet alles, ik heb de Macbook Air, Ipad Pro, iPhone Xs en Watch 5 in spacegray.. allemaal verschillende kleuren![]()
(zelf SpaceGray Watch MBPro 2018, iPad Pro 2017 en iPad mini en die zijn inderdaad ook allemaal net anders
Vind dat Midnight Green (is eigenlijk ook een soort grijs) evengoed de allermooiste kleur op een iDevice.
[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 18-11-2020 16:38 ]
De demo van Final Cut Pro was te bizar voor woorden. 3 x 4K op de timeline. No sweat. Export van een 4K filmje in 16:9 naar vertical voor social media met subject tracking ... zonder enige hapering of pauze.
Helemaal weggeblazen. Dit heb ik nooit gezien. En ja, 't was op de Air.
This space intentionally left blank.
iworx schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:49:
Gisteren de demo gezien met oa. de beta van Photoshop en een 3GB / 200 Megapixel foto. Aanpassingen doen, subject selection, ... a breeze. Affinity Publisher met een vectorieel bestand. Een paar 100k elementen/layers en dan inzoomen naar 50.000.000% .. alsof het niets was.
De demo van Final Cut Pro was te bizar voor woorden. 3 x 4K op de timeline. No sweat. Export van een 4K filmje in 16:9 naar vertical voor social media met subject tracking ... zonder enige hapering of pauze.
Heb je toevallig een linkje naar de Affinity video? Hopelijk dat binnenkort weer aanbiedingen komen waarna ik de Affinity suite aanschaf.iworx schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:49:
Gisteren de demo gezien met oa. de beta van Photoshop en een 3GB / 200 Megapixel foto. Aanpassingen doen, subject selection, ... a breeze. Affinity Publisher met een vectorieel bestand. Een paar 100k elementen/layers en dan inzoomen naar 50.000.000% .. alsof het niets was.
Ik zag ergens voorbij komen dat vanaf volgende week er 30% korting is op verschillende producten.XeroFox schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:06:
[...]
Heb je toevallig een linkje naar de Affinity video? Hopelijk dat binnenkort weer aanbiedingen komen waarna ik de Affinity suite aanschaf.
Vorig jaar:Pixelmagic schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:56:
[...]
Ik zag ergens voorbij komen dat vanaf volgende week er 30% korting is op verschillende producten.
Zal dit jaar ook wel weer zijn.There’s 30% off everything in the Affinity Store for Black Friday and Cyber Monday.
EU DNS: 86.54.11.100
11:52Dancing_Animal schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:31:
[...]
Zoek even naar de video van de tech chap. Affinity illustrator en meer apps werden gelijktijdig gebruikt en er kon geen app meer gestart worden. Bij iPads heb je dat bij sommige grafische apps meer layers gebruikt kunnen worden op een iPad met meer ram.
[ Voor 12% gewijzigd door Dancing_Animal op 18-11-2020 19:04 ]
Wat is een handige/goede usb-c adapter? Kan me voorstellen dat HDMI, usb bijvoorbeeld wel handig kan zijn.
Zelf deze gevonden:noobynater schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:32:
Ik vind zelf de officiële adapter van Apple wel fijn, is prijzig maar is een van de weinig die USB-C passthrough charging, USB 2.0 en het belangrijkste HDMI met 4K60Hz support heeft. De meeste adapters die niet alleen HDMI zijn doen maximaal 4K30Hz.
Bekijk LifeGoods 7in1 USB C Hub - 3x USB 3.0 - 4K HDMI - USB-C Oplader - SD/TF Kaart - Power Delivery - Grijs op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Volgens mij moet ik daar ook een eind mee komen en het scheelt toch weer €40 t.o.v. de officiele apple adapter.
Na een ruime dag wat pielen en proberen zit ik nu nog op 13%!!! De batterij van mijn iPhone gaat sneller leeg naar mijn idee.
Is inderdaad stuk goedkoper èn heeft meer aansluitingen, maar is wel maar 30Hz maximaal bij 4K. Voor mij was/is dit een limiterende factor maar wellicht voor jou niet en dan is het mooi bespaardBertP schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:45:
[...]
Zelf deze gevonden:
Bekijk LifeGoods 7in1 USB C Hub - 3x USB 3.0 - 4K HDMI - USB-C Oplader - SD/TF Kaart - Power Delivery - Grijs op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Volgens mij moet ik daar ook een eind mee komen en het scheelt toch weer €40 t.o.v. de officiele apple adapter.
Edit:
En met deze Aukey is dat hetzelfde verhaal. Nogmaals, dit hoeft niet per se een probleem te vormen.Mrk87 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:34:
Heb zelf dit hubje besteld. https://www.amazon.de/-/n...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
[ Voor 19% gewijzigd door noobynater op 18-11-2020 20:30 ]
Wat games geprobeerd op de mba base, en man wat ben ik onder de indruk.
League op native resolutie: maxed out 60-70 FPS.
Wow op native resolutie, settings 5: 60 FPS
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Dat is zeker niet de bedoeling. Als je deze foutmelding even opzoekt (in het Engels) lijkt het vaak over een memoryleak te gaan. Daar moet ergens een programmeerfout in zitten.Bigg Balls schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:59:
[Afbeelding]
Kreeg zojuist deze melding terwijl ik in iPhoto bezig was... Deze zag ik niet aankomen en begin nu toch te twijfelen over de 8Gb...
Natuurlijk hoeft het niet altijd zo te zijn, maar met alleen Foto's open denk ik van wel.
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Ik teken nergens meer voor
Goede tip!BertP schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:45:
[...]
Zelf deze gevonden:
ik denk niet dat je ram 1 op 1 kan vergelijken met de M1 chip vs x64 intel chips. Maar dat is slechts mijn theorie.Quakie schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:36:
YouTube: How much RAM do you REALLY need for Macs in 2020? zelfde Channel heeft het verschil in geheugen getest dit jaar. En toch aardig wat tijdsverschillen tussen 8 en 16GB.
[ Voor 94% gewijzigd door Valinor op 18-11-2020 22:08 ]
[ Voor 28% gewijzigd door GertJan2012 op 18-11-2020 23:23 ]
Daarom moet je ook deze nemennoobynater schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:28:
[...]
Is inderdaad stuk goedkoper èn heeft meer aansluitingen, maar is wel maar 30Hz maximaal bij 4K. Voor mij was/is dit een limiterende factor maar wellicht voor jou niet en dan is het mooi bespaard
Edit:
[...]
En met deze Aukey is dat hetzelfde verhaal. Nogmaals, dit hoeft niet per se een probleem te vormen.
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B087QZVQJX/
(Nadeel van deze is dat de cardreader uhs-I snelheden ondersteunt dus je max tegen de 104mb/s zit ipv uhs-II met max 312mb/s, misschien belangrijk voor de fotografen onder ons)
Zou mooi zijn als iemand er eentje heeft gevonden met een thunderbolt 3 of 4 port.
[ Voor 11% gewijzigd door Valinor op 19-11-2020 00:34 ]
Als je 't mij vraagt zijn de verschillen in compute performance tussen de Air en de Pro zo minimaal, dat de scheiding tussen Air en Pro meer neer komt op de geheugen keuze
Pro: die-hard photoshoppers, videobewerkers, modellers en researchers (+70 browsertabs) - 16GB
De rest: 8GB
[ Voor 19% gewijzigd door pimsaint op 19-11-2020 09:40 ]
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
https://www.codeweavers.c...ilicon-is-officially-cool
Damn, wachten zuigta 32-bit Windows Intel binary, running in a 32-to-64 bridge in Wine / CrossOver on top of macOS, on an ARM CPU that is emulating x86
En een Throttle test film:
De Air zakt van 3.0 GHz terug naar iets 2,3 GHz als hij lang onder load blijft dus. De body is op dat moment nog onder de 36 graden Celcius...
[ Voor 31% gewijzigd door Tomba op 19-11-2020 07:50 ]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
(Ik stap over uit enthousiasme over de technische prestatie van Apple maar het scheelt wel dat ik via iPhone al in t Apple ecosysteem zit natuurlijk)
Ik had de base besteld en aangepast naar 16GB...
Ik verwacht weer 7 jaar er mee te gaan doen. Ik was/ben blij dat ik niet voor de instapper gegaan ben in 2013. Bij hetzelfde gebruik als 7 jaar geleden merk je toch dat het allemaal zwaarder is geworden.
@Tomba extra leuk voor je dan.. Ik houd persoonlijk Big Sur tegen op mijn huidige machine om ook 'iets nieuws' gevoel te hebben naast speed increase. (ook technische redenen om BigSur mijn machine onklaar kan maken maar dat is een ander verhaal).
[ Voor 30% gewijzigd door Quakie op 19-11-2020 09:00 ]
Nee, met base bedoel ik dus écht base. De goedkoopste variant, 8C/7C met 8GB geheugen. Voor mij ruim voldoende denk ik. Over vier jaar mag ik sowieso weer een nieuwe van mijn werkgever, dus dan stap ik weer over.Quakie schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:57:
@ben2513 hiervoor niet dan?
Ik verwacht weer 7 jaar er mee te gaan doen. Ik was/ben blij dat ik niet voor de instapper gegaan ben in 2013. Bij hetzelfde gebruik als 7 jaar geleden merk je toch dat het allemaal zwaarder is geworden.
De reviews laten goed zien hoe ver je komt met 8GB en de M1. Ik werk in Safari, Word en EndNote. Af en toe een foto/video bewerken kan daarmee ook prima.
Sinds 2015 Mac user, maar toen ben ik wel overgestapt. Was geen probleem hoor! Je went je er snel aan.Tomba schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:57:
Wat ik me wel afvraag; zijn er meer mensen zoals ik die de overstap maken van Windows naar Mac zoals ik of zijn jullie allemaal al MacOS users?
(Ik stap over uit enthousiasme over de technische prestatie van Apple maar het scheelt wel dat ik via iPhone al in t Apple ecosysteem zit natuurlijk)
Hahah ja zeker leuk, al werk ik op mijn werk al een jaar of 4 op een MacBook Pro maar daarop spring ik zsm over op een RDP sessie / Citrix. Op MacOS zelf gebruik ik nu eigenlijk alleen Outlook en Teams. Op mijn privé laptop (SurfaceBook 1 met alle opties of als ik licht wil werken een HP Spectre X360) draai ik met name Firefox, Plex maar ook spelletjes, Handbrake en dat soort geneuzelQuakie schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:57:
@ben2513 hiervoor niet dan?
@Tomba extra leuk voor je dan.. Ik houd persoonlijk Big Sur tegen op mijn huidige machine om ook 'iets nieuws' gevoel te hebben naast speed increase. (ook technische redenen om BigSur mijn machine onklaar kan maken maar dat is een ander verhaal).
Ben sowieso enorme fan van het touchpad en de bijbehorende Swipes
[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 19-11-2020 09:27 ]
Ben zeer benieuwd naar het geheugen verbruik van M1 met Big Sur, aangezien het efficiënter zou zijn, maar ik zie dit nergens in de reviews terug komen. Dit is in ieder geval geen goed teken.Bigg Balls schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:59:
[Afbeelding]
Kreeg zojuist deze melding terwijl ik in iPhoto bezig was... Deze zag ik niet aankomen en begin nu toch te twijfelen over de 8Gb...
[ Voor 3% gewijzigd door CerandoX.nl op 19-11-2020 09:34 ]
In 2014 de overstap gemaakt van Windows naar Apple. Aan de rand gebruik ik nog een Microsoft Surface Pro voor bepaalde zaken om dingetjes te programmeren en voor het geval Apple geen uitkomst biedt (hoogst zelden maar met BMW coderingen enzo was het toch wel prettig)..Tomba schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:57:
Wat ik me wel afvraag; zijn er meer mensen zoals ik die de overstap maken van Windows naar Mac zoals ik of zijn jullie allemaal al MacOS users?
Ik ben bezig al mijn 'ouder' Apple spul te koop te zetten nu (MBPro, MBAir en een iMac) en dan komt er ook een nieuwe M1 bij mij. Ben nieuwsgierig!
Bedoel je de reviews van Big Sur zelf? Want in zo'n beetje iedere review van de M1 basismodellen wordt benadrukt hoe indrukweekend veel ze uit 8gb kunnen persen [1] [2].CerandoX.nl schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:33:
[...]
Ben zeer benieuwd naar het geheugen verbruik van M1 met Big Sur, aangezien het efficiënter zou zijn, maar ik zie dit nergens in de reviews terug komen. Dit is in ieder geval geen goed teken.
Ik denk inderdaad dat @ben2513 meer in de goede richting zit en bovenstaande melding een programmeerfout is ipv beperking van het geheugen zelf.
[ Voor 5% gewijzigd door pimsaint op 19-11-2020 09:54 ]
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
Apart, ik ken de melding maar zelf nog nooit gehad en ik heb met 11 versies van macOS met 8 GB gewerkt. Het lijkt inderdaad op een bug/memory leak of een applicatie die is vastgelopen. Dat laatste kun je zien in "Activiteitenweergave" waarbij een vastgelopen process in het rood wordt getoond. Of het is een fout in Big Sur die de komende weken/maanden zal worden gefixt.Bigg Balls schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:59:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Icelus op 19-11-2020 09:50 ]
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Ja ik ben niet van plan om al het Windows spul de deur uit te doen (sowieso mijn gamePC, een Windows Server 2019 voor testing en ook een Surface Pro voor vliegreizenTyphone schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:43:
[...]
In 2014 de overstap gemaakt van Windows naar Apple. Aan de rand gebruik ik nog een Microsoft Surface Pro voor bepaalde zaken om dingetjes te programmeren en voor het geval Apple geen uitkomst biedt (hoogst zelden maar met BMW coderingen enzo was het toch wel prettig)..
Ik ben bezig al mijn 'ouder' Apple spul te koop te zetten nu (MBPro, MBAir en een iMac) en dan komt er ook een nieuwe M1 bij mij. Ben nieuwsgierig!
Waar liep je zoal tegenaan bij de overstap? (ik merk vooral irritatie als CTRL-C/CTRL-V weer eens niet werkt
[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 19-11-2020 09:59 ]
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Hij zegt "it is unified memory it is going to perform faster" maar hoe relevant is dat überhaupt? Zou wel willen weten hoeveel dit nou eigenlijk uitmaakt in een waarneembaar performance verschil.Femme schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:55:
Voor wie zich zorgen maak over 8GB ram in een MacBook Air, hier een geinig filmpje van Krazy Ken / Computer Clan waar hij op een gegeven moment een bak apps opstart terwijl Photoshop foto's aan het switchen is in Photoshop en Cheetah3D iets rendert in de achtergrond. Dit pakt vrij goed uit voor de Air:
[YouTube: M1 MacBook Air is Faster Than You Think! (Real Tests) - Krazy Ken's Tech Misadventures]
Bedoel Big Sur + M1. Ik hik nu vaak tegen de grens van 16GB aan op mijn MBP.pimsaint schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:43:
[...]
Bedoel je de reviews van Big Sur zelf? Want in zo'n beetje iedere review van de M1 basismodellen wordt benadrukt hoe indrukweekend veel ze uit 8gb kunnen persen [1] [2].
Ik denk inderdaad dat @ben2513 meer in de goede richting zit en bovenstaande melding een programmeerfout is ipv beperking van het geheugen zelf.
Ja ik lees qua performance wel veel dat ja, maar is het geheugengebruik ook efficiënter?
Even hard denken maar wat ik me nog goed herinner is inderdaad CTRL-C/CTRL-V en het feit dat heel veel externe harde schijven niet lekker werkten i.v.m. NTFS. Er stond heel veel data op die externe disks maar die kon ik op de Macbook niet benaderen en moest daarvoor Tuxera NTFS kopen herinner ik me.Tomba schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:54:
[...]
Ja ik ben niet van plan om al het Windows spul de deur uit te doen (sowieso mijn gamePC, een Windows Server 2019 voor testing en ook een Surface Pro voor vliegreizen) maar het is voor mij stiekem toch wel een grote (en bovendien onverwachte
) stap om voor mijn eigen werkstation over te stappen
Waar liep je zoal tegenaan bij de overstap? (ik merk vooral irritatie als CTRL-C/CTRL-V weer eens niet werkt)
Voor de rest ben ik wel eens ooit aan het kloten met de filestructuur als het echt op specifieke dingen aankomt. Werken met de terminal en dergelijke. Ik vind I(C)T wel heel leuk maar ben verre van een programmeur. Ook moest ik erg wennen aan de manier waarop backups gemaakt werden, iCloud + iCloud Drive (ik begreep daarna pas waarom dat elke keer vol zat) en dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik een volledig nieuw Apple ID heb aangemaakt. Sindsdien is alles in orde en vind ik het eco-systeem erg prettig.
Absoluut grootste nadeel is dat je dat hier kunt vertellen maar begeef je s.v.p. niet op de frontpage want daar ontaarden alle discussies standaard in 'duur', 'mijn Lenovo kan dit en dat', 'fanboys', 'schele hoenders die geïndoctrineerd zijn' en maar heel zelden komen er discussies van de grond die hout snijden.
[ Voor 35% gewijzigd door WouterL op 19-11-2020 10:07 ]
Die core kost je wel nog €50, want de 8C/7C kun je ook gewoon upgraden naar 512 GB ;-)Hertog schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:02:
En hier nog een duit in het 'hoeveel geheugen' zakje. Ik heb in ieder geval geen spijt van mijn 8 GB keuze. Wel blij dat ik voor de 512 GB opslag ben gegaan, vandaag pas gezien dat ik daarmee meteen ook een extra core GPU 'krijg'... Nu alleen nog even wachten tot hij binnen is
.
Maar doe je dat nou werkelijk? Activity Manager toont je je verbruik, klopt, maar als je systeem 16GB heeft dan probeert het ook zoveel mogelijk te gebruiken. Dat betekent niet dat het echt nodig is.CerandoX.nl schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:04:
[...]
Bedoel Big Sur + M1. Ik hik nu vaak tegen de grens van 16GB aan op mijn MBP.
[ Voor 15% gewijzigd door ben2513 op 19-11-2020 10:08 ]
Verrek! Maar ja, die was niet op voorraad..ben2513 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:06:
[...]
Die core kost je wel nog €50, want de 8C/7C kun je ook gewoon upgraden naar 512 GB ;-)
Voor mij persoonlijk was dit juist een verademing toen ik van Windows/Linux naar macOS ging voor mijn laptop. Door de Command toets heb je nu namelijk de Control toets volledig beschikbaar voor alle Unix commandos, dus dan kun je ctrl+c gebruiken om een cancel te sturen en wel nog steeds cmd+c doen om tekst te kopiëren.Tomba schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:54:
Waar liep je zoal tegenaan bij de overstap? (ik merk vooral irritatie als CTRL-C/CTRL-V weer eens niet werkt)
Verder wat ik het meeste vind wennen is dat cmd+tab tussen processen switched en niet tussen windows, dus je moet cmd+tab doen om bij het goede process te komen en dan cmd+` om bij het goede window te komen. Eigenlijk vind ik deze manier wel fijner, maar na zoveel jaar altijd alleen maar alt+tab te gebruiken duurt het wel even om hier in te komen.
Ja dat vraag ik mezelf ook wel eens af. Ik design in a.o. Illustrator en code (Vue) met VSCode (nu even Nova aan het proberen), Slack, Teams, Spotify, Mail en Firefox staan aan. Heb vaak vertragingen en dan zie ik dat het geheugen verbruik op 15GB hangt. Het is een MBP 13 2016, het kan dus makkelijk ook de processor zijn en dat het toeval is.ben2513 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:07:
[...]
Maar doe je dat nou werkelijk? Activity Manager toont je je verbruik, klopt, maar als je systeem 16GB heeft dan probeert het ook zoveel mogelijk te gebruiken. Dat betekent niet dat het echt nodig is.
Ik zie hier dan hier mensen die aan 8GB genoeg hebben en dan vraag ik mij af wat ik verkeerd doe.

Duidelijk ja! Ga dan uiteindelijk toch voor de 16GB, maar wilde eigenlijk 32GB.Femme schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:55:
Voor wie zich zorgen maak over 8GB ram in een MacBook Air, hier een geinig filmpje van Krazy Ken / Computer Clan waar hij op een gegeven moment een bak apps opstart terwijl Photoshop foto's aan het switchen is in Photoshop en Cheetah3D iets rendert in de achtergrond. Dit pakt vrij goed uit voor de Air:
[YouTube: M1 MacBook Air is Faster Than You Think! (Real Tests) - Krazy Ken's Tech Misadventures]
Ik wil voor het eerst MacOS gaan gebruiken. Altijd diehard windows gebruiker geweest zelfs toen ik ooit in het bezit was van een iphone en ipad jaren geleden bleef ik vasthouden aan windows.Tomba schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:57:
Maar ik zocht al een tijdje naar een 1000 euro laptop. Eentje die dun, strak en degelijke prestaties heeft en nu verleidt apple mij dus voor het eerst met het basismodel.
Het zijn de kleine dingen zoals snelle laadtijden, instant opstart, integratie van touchid voor mijn password manager, goed scherm/bouwkwaliteit. En dat de zware apps ook prima werken op 8gb ram is mooi meegenomen.
En het lijkt mij wel leuk weer een nieuw OS te leren
Edit: vergelijkingsfilmpje tussen de intel macbook air basemodel en de m1 macbook air basemodel
[ Voor 11% gewijzigd door Valinor op 19-11-2020 11:48 ]
Chrome opnieuw geinstalleerd (ARM ditmaals) en het is véél sneller dan chrome via Rosetta. Ik weet niet zeker of safari nu nog wel sneller is dan chrome op arm. Maar het werkt in ieder geval top.Tomba schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:37:
[...]
Vandaag nog maar eens testen?
https://www.theverge.com/...ely-on-apples-arm-macs-m1
[edit]
Mozilla heeft zijn nightly inmiddels ook beschikbaar;
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/85.0a1/releasenotes/
(Heel fijn want dat is mijn default browser)
Neemt overigens niet weg dat ik op accu altijd Safari zou adviseren(want al is het niet zo erg als Chrome kan FF er ook wat van qua belasting)
Ik ben gisteren overgestapt. Spannend!Tomba schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:57:
Loop meteen er al tegen aan dat mijn losse usb toetsenbord niet werkt want usb... Dus op jacht naar een goede hub.
Ik zie het niet als een overstap, maar meer als een device erbij.Tomba schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:57:
Ik game op een PC.
Ik werk meestal op een PC thuis.
Ik bel met een iPhone professioneel, maar heb een Android Phone privé.
Mijn iPad Pro neem ik graag mee.
Een MacBook is de beste laptop (als je naar alle factoren kijkt) om op lokatie te werken.
Het heen en weer sturen via de Cloud hoort er dan helaas wel wat bij.
[ Voor 5% gewijzigd door honey op 19-11-2020 13:04 ]
[ Voor 92% gewijzigd door Kakaroto op 19-11-2020 13:05 ]
Hahah ik toch echt wel. Mijn main device is al sinds het jaar stillekes een Windows laptophoney schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:02:
[...]
Ik zie het niet als een overstap, maar meer als een device erbij.
Ik game op een PC.
Ik werk meestal op een PC thuis.
Ik bel met een iPhone professioneel, maar heb een Android Phone privé.
Mijn iPad Pro neem ik graag mee.
Een MacBook is de beste laptop (als je naar alle factoren kijkt) om op lokatie te werken.
Het heen en weer sturen via de Cloud hoort er dan helaas wel wat bij.
Beste laptop is ook relatief overigens; voor mij is dit waarschijnlijk de beste laptop omdat voor mij een goed scherm, vlot werken maar vooral accuduur een belangrijke is. Vooral dat laatste zorgt voor de overstap nu (buiten de technische bewondering die ik heb voor de prestatie van Apple)
Leuk manLiefsnoepje schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:59:
[...]
Ik ben gisteren overgestapt. Spannend!
Loop meteen er al tegen aan dat mijn losse usb toetsenbord niet werkt want usb... Dus op jacht naar een goede hub.
Ik heb al een SatechiHavic hub die ik bij mijn MBPro gebruik die bevalt (buiten dat ie geen 4K60Hz ondersteunt) eigenlijk prima.
Klinkt een beetje als mijn verhaalD2FValinor schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:28:
[...]
Ik wil voor het eerst MacOS gaan gebruiken. Altijd diehard windows gebruiker geweest zelfs toen ik ooit in het bezit was van een iphone en ipad jaren geleden bleef ik vasthouden aan windows.
Maar ik zocht al een tijdje naar een 1000 euro laptop. Eentje die dun, strak en degelijke prestaties heeft en nu verleidt apple mij dus voor het eerst met het basismodel.
Het zijn de kleine dingen zoals snelle laadtijden, instant opstart, integratie van touchid voor mijn password manager, goed scherm/bouwkwaliteit. En dat de zware apps ook prima werken op 8gb ram is mooi meegenomen.
En het lijkt mij wel leuk weer een nieuw OS te leren
[...]
https://www.bourgedesign.com/arc-hub
Een Iiyama 5K monitor met twee verschillende DisplayPort naar usb-c kabels levert ook geen beeld op. Er wordt wel een tweede beeldscherm gezien in macOS, maar niet op 5K native resolutie.
Met een 4K portable usb-c display heb ik ook geen succes, die wordt helemaal niet herkend.
De 11.0.1 update moet nog geïnstalleerd worden.
Update: inmiddels (na het installeren van de update) wel beeld op de Dell P2415Q, echter op 30Hz. De M1 kan dus geen MST gebruiken om tot 60Hz te komen, jammer maar ik was er al bang voor dat Apple dit niet zou supporten.
De Iiyama 5K geeft enige output (dat wil zeggen om de seconde krijg ik even beeld te zien) op 30Hz en resoluties tot 4K. De native 5K resolutie wordt niet als optie getoond. Ik vind dat wel erg jammer want die Iiyama 5K monitoren zijn awesome voor productiviteit en waren nog enigszins betaalbaar.
De portable 4K usb-c display doet het inmiddels ook, deze draait wel op 60Hz.
[ Voor 57% gewijzigd door Femme op 19-11-2020 16:38 ]
Heb je hier al een verklaring voor? Dit zou toch moeten werken?Femme schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:41: ...
Een Iiyama 5K monitor met twee verschillende DisplayPort naar usb-c kabels levert ook geen beeld op.
Main device is toch de PC. Absoluut. Altijd.Tomba schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:29:
[...]
Hahah ik toch echt wel. Mijn main device is al sinds het jaar stillekes een Windows laptop![]()
Beste laptop is ook relatief overigens; voor mij is dit waarschijnlijk de beste laptop omdat voor mij een goed scherm, vlot werken maar vooral accuduur een belangrijke is. Vooral dat laatste zorgt voor de overstap nu (buiten de technische bewondering die ik heb voor de prestatie van Apple)
[...]
Maar MacBook had voor mij wel zo’n beetje alles bij elkaar, en kon ik niet vinden bij andere laptops. Een goed scherm, accuduur en licht.
Ik heb het zelfde probleem maar dan met een Mac Mini, geen 4K output op mijn TV pricewatch: Philips 55OLED804 ZwartFemme schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:41:
Mijn vriendin heeft inmiddels haar MacBook Air M1 (
Een tegenvaller is wel dat we geen beeld krijgen op een Dell P2415Q. Dit is een 4K display uit 2014 die MST nodig had om 4K 60Hz te kunnen doen over DisplayPort 1.2. De MacBook herkent het beeldscherm wel maar de monitor zegt dat er niets is aangesloten.
Een Iiyama 5K monitor met twee verschillende DisplayPort naar usb-c kabels levert ook geen beeld op. Er wordt wel een tweede beeldscherm gezien in macOS, maar niet op 5K native resolutie.
Met een 4K portable usb-c display heb ik ook geen succes, die wordt helemaal niet herkend.
Greatsword in "[Mac Mini (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 19-11-2020 14:38 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Als ik heel eerlijk ben is mijn main device mijn iPhonehoney schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:06:
[...]
Main device is toch de PC. Absoluut. Altijd.
Maar MacBook had voor mij wel zo’n beetje alles bij elkaar, en kon ik niet vinden bij andere laptops. Een goed scherm, accuduur en licht.
Ik heb deze maand best wat aanschaffingen gedaan:
- iPhone 12 Pro Max (eerste iPhone ooit)
- Apple Watch Series 6 (dito)
- XBOX Series X
- M1 MacBook Air
Ik ben er nu best blij mee (de Air moet echter nog worden geleverd). De Series X voor het gamen, mijn iPad Pro voor mediaconsumptie en internetten, iPhone voor de foto’s en app-groepjes, Apple Watch die mij helpt om minder aan de iPhone te hangen, en de MacBook Air voor werk (en alleen werk!).
Het is best belangrijk voor mij dat ik werk van privégebruik kan scheiden. Momenteel doe ik alles op de iPad (tot vorige week zelfs ook gamen) en zo raak ik veel te snel mijn concentratie kwijt (nou, het is 15 uur en ik ben eigenlijk nog aan het werk ;-))
Das voor behoorlijk wat geld aan spullenben2513 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:09:
[...]
Ik heb deze maand best wat aanschaffingen gedaan:Daar bovenop heb ik nog mijn iPad Pro 12.9” 2018 dat ik sinds begin augustus als mijn enige “computer” gebruik. Toen had ik mijn Hackintosh verkocht (van dat geld heb ik de Series X gekocht trouwens).
- iPhone 12 Pro Max (eerste iPhone ooit)
- Apple Watch Series 6 (dito)
- XBOX Series X
- M1 MacBook Air
Ik ben er nu best blij mee (de Air moet echter nog worden geleverd). De Series X voor het gamen, mijn iPad Pro voor mediaconsumptie en internetten, iPhone voor de foto’s en app-groepjes, Apple Watch die mij helpt om minder aan de iPhone te hangen, en de MacBook Air voor werk (en alleen werk!).
Het is best belangrijk voor mij dat ik werk van privégebruik kan scheiden. Momenteel doe ik alles op de iPad (tot vorige week zelfs ook gamen) en zo raak ik veel te snel mijn concentratie kwijt (nou, het is 15 uur en ik ben eigenlijk nog aan het werk ;-))
Ai, deze heb ik ook staan, en wil ik ook gaan gebruiken icm de M1.Femme schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:41:
Mijn vriendin heeft inmiddels haar MacBook Air M1 (via Coolblue, Amazon hebben we maar geannuleerd). Het ding voelt super snel aan. Een tegenvaller is wel dat we geen beeld krijgen op een Dell P2415Q. Dit is een 4K display uit 2014 die MST nodig had om 4K 60Hz te kunnen doen over DisplayPort 1.2. De MacBook herkent het beeldscherm wel maar de monitor zegt dat er niets is aangesloten.
Heb je hier nog wat aan? https://www.dell.com/supp...atpanels-oplossen?lang=nl
Screw you guys... I'm going home.
Resolutie 2560x1080 en 75 hertz ondersteuning ook geen probleem. Ook als ik de MacBook dicht klap kan ik het externe display gewoon blijven gebruiken.
Ben wel heel blij met de M1 versie van Chrome. Ik moet voor werk toch werken met Chrome dus dan zit ik aan de lader en heb nog niet gekeken naar de battery drain, maar voelt wel bijna net zo snel als safari. Waar m'n MacBook Pro 13" 2020 begon te blazen als ik meer dan 5 tabbladen open had in Chrome doet deze air het geheel stil en wordt ook totaal niet warm. Heel fijn om mee te werken.
Do more
Kinderziektes zullen we dan maar hopen...
Van het weekend eens kijken of ik hem al in kan richten als development machine. Ik zie al dat Homebrew en dergelijke vooralsnog via Rosetta moet, maar mijn hoofd-machine is al weer uit 2015 dus ik ben eens benieuwd hoe dat zich gaat verhouden
Ik ga ervan uit dat jij ook nog niks ontvangen hebt? Vandaag kreeg ik mijn factuur binnen en het blijkt dat de mijne rechtstreeks uit China wordt verzonden (of China -> ff Eindhoven -> Thuis).BTBoy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:20:
[...]
Ik zie precies hetzelfde, even op morgen wachten qua status en dan hopen dat hij morgen er is. Heeft DHL in Eindhoven Waalwijk een distributie centrum?
Eerste indrukken zijn prima.
Machine blijft echt super cool en batterij gaat super lang mee.
Snelheid is gewoon fantastisch en de mogelijkheid om iPad apps te draaien is echt een uitkomst.
Geluid en beeld zijn gewoon super.
Welke iPad apps gebruik jij dan? ik las dat het qua iOS apps nog redelijk slecht gesteld was (natuurlijk omdat die knurften geen touchscreen hebben ingebouwdkrotwijk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:46:
Sinds dinsdag in het bezit van deze geweldige laptop met 256gb.
Eerste indrukken zijn prima.
Machine blijft echt super cool en batterij gaat super lang mee.
Snelheid is gewoon fantastisch en de mogelijkheid om iPad apps te draaien is echt een uitkomst.
Geluid en beeld zijn gewoon super.
awallet cloud password manager, wordfeudTomba schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:53:
[...]
Welke iPad apps gebruik jij dan? ik las dat het qua iOS apps nog redelijk slecht gesteld was (natuurlijk omdat die knurften geen touchscreen hebben ingebouwd)
Precies hetzelfde hier, hoe kan je zien dat het uit China komt? Ik hoop dat het direct naar thuis wordt gestuurd, maar ik denk dat het via Eindhoven gaat.ben2513 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:37:
[...]
Ik ga ervan uit dat jij ook nog niks ontvangen hebt? Vandaag kreeg ik mijn factuur binnen en het blijkt dat de mijne rechtstreeks uit China wordt verzonden (of China -> ff Eindhoven -> Thuis).
Veel bekende apps hebben de optie voor Universal downloads uitgezet, en zijn daarom niet beschikbaar in de App Store.Tomba schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:53:
[...]
Welke iPad apps gebruik jij dan? ik las dat het qua iOS apps nog redelijk slecht gesteld was (natuurlijk omdat die knurften geen touchscreen hebben ingebouwd)
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Dit is wel een interessante eerste gebruikerservaring op dat gebied: https://forums.macrumors....c-7g-8gib-256gib.2269411/Snelletomaat schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:43:
Ik zit de halve dag te vergaderen via Teams de laatste tijd. M'n MBP uit 2015 wordt toch wel aardig warm daarvan, de fans gaan wel draaien! Heeft iemand al ervaring met langdurige videocalls op de M1 Air misschien?
Hele mooie resultaten met Zoom.noobynater schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:06:
[...]
Dit is wel een interessante eerste gebruikerservaring op dat gebied: https://forums.macrumors....c-7g-8gib-256gib.2269411/
Ik ben zelf ook benieuwd hoe MS Teams zal zijn. Ik werk daar ook heel veel mee.
En ook een beetje angstig want Apple wil natuurlijk niets liever dan het net zo dicht timmeren als de iPhone, en hiermee gaan ze zeker zieltjes winnen.
[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 19-11-2020 22:17 ]
https://docs.google.com/s...5z3Z-CxQZ-uPVs/edit#gid=0
Zelf heb ik vandaag wat zitten pielen met games, o.a. League of Legends kunnen spelen op high settings toch netjes 100 fps, resolutie is te doen op 2560x1600 want deze draait echt overal prima op. Maar is uiteraard rosetta 2 en niet optimised.
Diablo 3 geprobeerd, 60 fps is stabiel met veel effecten on-screen. Wel heb je frame dips naar 40fps als er een nieuw gebied ingeladen moet worden zoals bij teleporten. Resolutie wel iets lager gezet en ik weet niet of deze native draait. Volgens mij heeft Blizzard alleen WoW native geport naar m1.
Dit allemaal wel met de 8 core gpu. Opvallend rustig spelen zonder storende fans en de laptop wordt niet eens heel warm, maar echt minimaal. Totaal niet storend. Qua batterijduur zat ik op 100% voordat ik begon rond 20.00 uur. Een goede 1.5 uur zitten gamen, daarna nog wat 1440p YouTube +/- 1 uur gekeken en wat browserwerk in safari, batterij 80% over na 3 uur.
Do more
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.