Toon posts:

[F1 2020] Race 15 GP van Bahrein Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste
Acties:
  • 76.893 views

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Aardappelbakker schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:29:
[Afbeelding]

Ondanks dat het echt extreem heftig is, is dit echt dé F1 foto van het jaar voor mij. Ongekend wat voor een ravage het is. Twee helden die in actie komen en Grosjean die uit de vlammenzee aan het ontsnappen is. Hier kan ik uren naar kijken.

(Misschien kijk ik er anders naar omdat ik freelance fotograaf ben)
Vanuit dat oogpunt is deze afbeelding ook apart / mooi :)
(Kan alleen even niet de grote versie vinden)

Tweakers Discord

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
tweakduke schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:36:
[...]

[Afbeelding]
Die zou iemand met Photoshop een klein beetje moeten bewerken (schaduw eronderuit halen), dan wordt die opeens heel raar.

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:04
Transportman schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:40:
[...]

Die zou iemand met Photoshop een klein beetje moeten bewerken (schaduw eronderuit halen), dan wordt die opeens heel raar.
Ook een beetje de verlichting van de banden weg en je hebt echt gelijk... Een mindf*ck

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35

Pinobigbird

doesn't share food!

[...]

[Afbeelding]
https://www.thesun.co.uk/...CT000622897978.jpg?w=1860

[Voor 27% gewijzigd door Pinobigbird op 29-11-2020 22:53]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:48

sjaool

Every life should have 9 cats

Die ziet er niet uit als een boer met kiespijn maar als iemand die dolblij is dat hij er ondanks die megaklapper er nog zo goed vanaf is gekomen... De race boeit hem op dit moment echt geen ene reet meer hoor. ;)

[Voor 3% gewijzigd door sjaool op 29-11-2020 22:51]

"When you grow up your heart dies"

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:38

pinda powerrr

Slow down...

Deze marshall heeft een brandwerend pak aan, die aan de andere kan stond (die begon met blussen van 30 meter afstand....) had een "normale" overall aan.
Was dit die marshall die over de baan aan kwam rennen?

Waiting on the world to change

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 12:59

Gé Brander

MS SQL Server

pinda powerrr schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:54:
[...]

Deze marshall heeft een brandwerend pak aan, die aan de andere kan stond (die begon met blussen van 30 meter afstand....) had een "normale" overall aan.
Die je hier ziet was die vanaf de andere kant kwam inderdaad.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:51
Phoe knap hoe iedereen heeft gehandeld, Grosjean die niet knock-out was, en dan in een vlammenzee zijn gordels los krijgt en eruit komt, dat is behoorlijk ‘koelbloedig’ gehandeld.
Ook de Marshalls die er snel bij waren en handelden, je moet het maar kunnen die brandblusser aan de praat krijgen als je weet dat iemand daar aan het verbranden is :X

Float like a butterfly, sting like a bee.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-03 23:11

mark-k

AKA markkNL

[...]

Als je refereert naar die renner waar Norris voor remde, dat was bij de vlammen bij Perez.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:48

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

Omdat ik weet dat het op zich behoorlijk goed is afgelopen is dit toch wel een erg mooie foto van een bijzonder heftig moment.

"When you grow up your heart dies"

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:36
Fittipaldi (zoon van denk ik), die kwam ook in beeld bij Sky en hij is de reserve coureur van Haas. Hij is in ieder geval op het circuit dus covid getest.

Waar hij dan in zou moeten rijden is een andere vraag.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie hier mensen de opmerking plaatsen van 2-3 liter brandstof van de BBC. Dat is echt onzin. Het was geen 100 kilo die de lucht in ging gelukkig, maar zeker een veelvoud van die 2 liter.

Een of twee liter brandstof wil je niet in je woonkamer hebben branden, maar lijkt in de verste verte niet op wat we vanmiddag zagen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
asing schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:02:
[...]

Fittipaldi (zoon van denk ik), die kwam ook in beeld bij Sky en hij is de reserve coureur van Haas. Hij is in ieder geval op het circuit dus covid getest.

Waar hij dan in zou moeten rijden is een andere vraag.
Ik denk dat je Enzo Fittipaldi bedoelt ? Dat is een kleinzoon van Emerson, en zit in het Ferrari junior programma. Ik denk alleen niet dat die genoeg punten heeft voor een F1 licentie ?

Edit: Pietro Fittipaldi, broer van Enzo, is de testcoureur bij Haas.

[Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 29-11-2020 23:15]

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04:09

Günther will be Günther, mooie woorden ook voor Alan van der Merwe en zijn team. :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-03 19:41

pro_6or

amateur_60r

[...]

[Afbeelding]
Te weinig downforce.

Upforce.

een treffende spreuk

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:12
PWM schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:08:
Ik zie hier mensen de opmerking plaatsen van 2-3 liter brandstof van de BBC. Dat is echt onzin. Het was geen 100 kilo die de lucht in ging gelukkig, maar zeker een veelvoud van die 2 liter.

Een of twee liter brandstof wil je niet in je woonkamer hebben branden, maar lijkt in de verste verte niet op wat we vanmiddag zagen.
Inderdaad, gooi maar eens 2 liter benzine op een stuk asfalt en steek het aan, dan krijg je echt niet deze vlammenzee...

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-03 12:04

MrMarcie

CFMoto 650MT gekocht

Wauw, ik volg de F1 al sinds de 70's. Maar dit is wel een klapper van formaat en een really freak accident. Dat Grosjean hier relatief gezond afkomt is een wonder. Ik hou wel van wat spectacel maar dit is iets teveel van het goede. Die halo vond ik echt helemaal niks, maar nu ben ik wel om. Max zei het ook nog mooi in dat interview achteraf.

Verder maar hopen, alweer, dat het volgend jaar eindeliijk eens wat spannender wordt vooraan, alhoewel ik met grote vreze vrees. Want HAM met een auto die veels en veels te goed is is een aanfluiting voor de sport. Er moet meer spanning en gevechten zijn. Dat filerijden begint erg saai te worden. Dan is die F2 leuker.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ik las ergens dat een van de twee doppen van de benzinetank er af lag, wellicht dat de helft van de brandstof er uit heeft kunnen lopen.

Wel iets om naar te kijken. Of dat nóg beter kan. Dat Romain er uit kon klimmen is verre van vanzelfsprekend. Ik was er naar van, we zijn de dans ontsprongen vandaag. Zo dicht bij is de dood dus nog.

Vangrails moeten beter. Blussen ook. Met schuiminstallaties oid.

een treffende spreuk

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:18
[Afbeelding]

Ondanks dat het echt extreem heftig is, is dit echt dé F1 foto van het jaar voor mij. Ongekend wat voor een ravage het is. Twee helden die in actie komen en Grosjean die uit de vlammenzee aan het ontsnappen is. Hier kan ik uren naar kijken.

Is dit de originele foto met hoogste resolutie? Ik kan het op mn telefoon niet controleren. Mocht je de full size foto hebben. Kan je deze dan naar me dm’en?

• asing
u_nix_we_all schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:09:
[...]

Ik denk dat je Enzo Fittipaldi bedoelt ? Dat is een kleinzoon van Emerson, en zit in het Ferrari junior programma. Ik denk alleen niet dat die genoeg punten heeft voor een F1 licentie ?

Edit: Pietro Fittipaldi, broer van Enzo, is de testcoureur bij Haas.
Ze hebben er twee, het lijkt me er niet op dat je een reservecoureur neemt die geen superlicentie heeft of ad hoc kan aanvragen. Dat doet alleen Mercedes ;) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-03 23:11

mark-k

AKA markkNL

pro_6or schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:22:
Ik las ergens dat een van de twee doppen van de benzinetank er af lag, wellicht dat de helft van de brandstof er uit heeft kunnen lopen.

Wel iets om naar te kijken. Of dat nóg beter kan. Dat Romain er uit kon klimmen is verre van vanzelfsprekend. Ik was er naar van, we zijn de dans ontsprongen vandaag. Zo dicht bij is de dood dus nog.

Ja ik snap ook niet dat ze daar van die poederblussers hebben, dat wil je ook echt niet inademen :X

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
mark-k schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:25:
[...]

Ja ik snap ook niet dat ze daar van die poederblussers hebben, dat wil je ook echt niet inademen :X
Ze gebruiken voornamelijk foam volgens mij. Maar iets is beter dan niets als elke seconde telt.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• RobertMe
  • Laatst online: 09:44
Ik heb in dit topic wel zien langskomen dat het stukje bodywork miste wat normaal over die aansluitingen geplaatst is ontbrak. Maar op basis van (mijn herinnering van) die foto kan ik niet zeggen dat ik het idee had dat daar benzine uitgelopen zou zijn. De kleppen / aansluitingen leken in zoverre bv ook gewoon gesloten te zijn.

Maar rare is natuurlijk ook dat zowel de benzinetank als motor zich achter de coureur bevinden en in zoverre dus het achterste, afgebroken, stuk. En juist dat heeft niet gebrand, het was alleen de voorkant die in brand heeft gestaan. En daarvan zou je juist verwachten dat er zich geen brandstof bevind.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De dood is bij dergelijke sporten en snelheden altijd dichtbij. Men rijdt met 300+ KM/u over een circuit. De auto's en circuits kunnen wel goed (be)veilig(d) zijn, met die snelheden crashen is het altijd hopen op het beste en hooguit de potentiele impact beperken. Het is een risico, een risico dat de coureurs bewust nemen. Niet alleen in de F1 maar in meer sporten met machines.

Je kunt de risico's beperken maar nooit wegnemen. Nooit.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
asing schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:25:
[...]

Ze hebben er twee, het lijkt me er niet op dat je een reservecoureur neemt die geen superlicentie heeft of ad hoc kan aanvragen. Dat doet alleen Mercedes ;) .
Een testcoureur is nog geen reserve, dat zagen we wel bij Racing Point :P Hoewel ik denk dat Pietro wel voldoende punten heeft inderdaad, die heeft al in heel wat series gereden.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:08
RobertMe schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:27:
[...]

Ik heb in dit topic wel zien langskomen dat het stukje bodywork miste wat normaal over die aansluitingen geplaatst is ontbrak. Maar op basis van (mijn herinnering van) die foto kan ik niet zeggen dat ik het idee had dat daar benzine uitgelopen zou zijn. De kleppen / aansluitingen leken in zoverre bv ook gewoon gesloten te zijn.

Maar rare is natuurlijk ook dat zowel de benzinetank als motor zich achter de coureur bevinden en in zoverre dus het achterste, afgebroken, stuk. En juist dat heeft niet gebrand, het was alleen de voorkant die in brand heeft gestaan. En daarvan zou je juist verwachten dat er zich geen brandstof bevind.
De tank is behoorlijk afgesloten en veilig net zoals bij straaljagers.
Alleen heb je nog een voortankje waar de benzine voor de motor zich onder (hoge) druk verzameld. Dat is een paar liter. Scheurt de tank met een paar vonkjes dan heb je al snel een vuurbal.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Exorcist schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:29:
[...]

De dood is bij dergelijke sporten en snelheden altijd dichtbij. Men rijdt met 300+ KM/u over een circuit. De auto's en circuits kunnen wel goed (be)veilig(d) zijn, met die snelheden crashen is het altijd hopen op het beste en hooguit de potentie impact beperken. Het is een risico, een risico dat de coureurs bewust nemen. Niet alleen in de F1 maar in meer sporten met machines.

Je kunt de risico's beperken maar nooit wegnemen. Nooit.
Dat is waar. Maar wanneer je leert dat iets wat je voorheen als onoverkomelijk zag gewoon voorkomen kan worden, dan moet je dat niet laten. De halo is er nu. Deze vangrail had gewoon parallel aan de weg moeten staan en dit type rail is niet geschikt voor Formule wagens.

Ik snap de reflex wel, maar je kan elke keer dat er iets fout gaat lessen trekken. Soms zelfs zonder dat het fout gaat.

een treffende spreuk

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:28

ricardo246

Life's what you make it!

[Afbeelding]

Ik had het gevoel, dat de meneer links, die aan het blussen is, een soort van pad maakte waardoor GRO eruit kon komen. Misschien zie ik dingen die er niet zijn, maar mijn gevoel zegt dat hij wel spot on bluste, vanuit een andere hoek beter te zien. Idd een foto die alles zegt.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:48

De tank is sowieso een soort zak en die zal echt wel van extreem hoge kwaliteit zijn en aan weet ik hoe veel eisen moeten voldoen, maar tegen dit soort ongewone en niet te voorspellen crashes zijn eigenlijk geen maatregelen opgewassen. Maar het geeft inderdaad wel stof tot nadenken met betrekking tot de positie van de brandstoftank/zak.

Wat betreft de vangrails. Grosjean crasht op een punt waar je normaal gesproken helemaal niet op deze manier crasht. Dit is een scenario met een kans van 1 op de 1.000.000. We moeten ook wel realistisch blijven en het risico beoordelen op basis van kans x effect en niet ineens overal beton of 5 rijen bandenstapels naarzetten.

In een F1 wagen zit een blusinstallatie in het motorcompartiment, maar die doet het niet meer na zo'n impact ben ik bang. Tegen dit geweld is echt niks opgewassen... ofja, de halo en de monocoque dan gelukkig wel _/-\o_

Wat ik opvallender vind is dat de eerste brandweerman naar wat ik vermoed, met een waterblusser komt aanzetten. 0,0 effect en de worplengte is ook nog eens bagger. Als je op dat stukje doelde dat de blussing beter moet, dan ben ik het wel met je eens. Overal gewoon flinke poederblussers neerzetten. Smerige rommel, maar werkt wel het allerbeste :9

• RobertMe
D-dark schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:32:
[...]

De tank is behoorlijk afgesloten en veilig net zoals bij straaljagers.
Alleen heb je nog een voortankje waar de benzine voor de motor zich onder (hoge) druk verzameld. Dat is een paar liter. Scheurt de tank met een paar vonkjes dan heb je al snel een vuurbal.
Maar dat doet niks af aan het feit dat het mij lijkt dat zich geen benzine bij de coureur bevindt. Ok, bij mijn weten zit de coureur vrijwel met zijn rug tegen de benzinetank aan. Maar de motor bevindt zich ook achter de coureur. Een "voortankje" of wat dan ook alsnog verder naar voren plaatsen lijkt mij onlogisch (wel plek voor de leidingen, niet voor de voortank, en extra leidingen levert ook extra gewicht op).
De auto is van neus tot achterkant monocoque volledig afgebrand, terwijl juist het deel met de benzinetank, motor etc, waar je de echt vlambare vloeistoffen (lees: benzine) verwacht helemaal niet in brand heeft gestaan. Dat vind ik best raar.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

ricardo246 schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:37:
[...]

Ik had het gevoel, dat de meneer links, die aan het blussen is, een soort van pad maakte waardoor GRO eruit kon komen. Misschien zie ik dingen die er niet zijn, maar mijn gevoel zegt dat hij wel spot on bluste, vanuit een andere hoek beter te zien. Idd een foto die alles zegt.
Dat denk ik ook. Die man kwam dichtbij en maakte net genoeg lucht vrij zodat Romain er uit kon/durfde te komen, even wat zag anders dan alleen vlammen.

een treffende spreuk

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:48
[...]

Ik deel je gevoel inderdaad. Wellicht ook deels op aanwijzen van de dokter, maar inderdaad spot on.

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:18
[...]

Ja zo zag ik t ook. Toen Grosjean er uit kwam waren precies op die plek de vlammen even weg en daarna gelijk weer terug toen de blusser leeg was.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Aardappelbakker schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:39:
[...]

De tank is sowieso een soort zak en die zal echt wel van extreem hoge kwaliteit zijn en aan weet ik hoe veel eisen moeten voldoen, maar tegen dit soort ongewone en niet te voorspellen crashes zijn eigenlijk geen maatregelen opgewassen. Maar het geeft inderdaad wel stof tot nadenken met betrekking tot de positie van de brandstoftank/zak.

Wat betreft de vangrails. Grosjean crasht op een punt waar je normaal gesproken helemaal niet op deze manier crasht. Dit is een scenario met een kans van 1 op de 1.000.000. We moeten ook wel realistisch blijven en het risico beoordelen op basis van kans x effect en niet ineens overal beton of 5 rijen bandenstapels naarzetten.

In een F1 wagen zit een blusinstallatie in het motorcompartiment, maar die doet het niet meer na zo'n impact ben ik bang. Tegen dit geweld is echt niks opgewassen... ofja, de halo en de monocoque dan gelukkig wel _/-\o_

Wat ik opvallender vind is dat de eerste brandweerman naar wat ik vermoed, met een waterblusser komt aanzetten. 0,0 effect en de worplengte is ook nog eens bagger. Als je op dat stukje doelde dat de blussing beter moet, dan ben ik het wel met je eens. Overal gewoon flinke poederblussers neerzetten. Smerige rommel, maar werkt wel het allerbeste :9
Je kan best overal die tecpro zetten. Bv. Maar als de vangrails hier niet gedeeltelijk onder een hoek hadden gestaan was hij gewoon afgeketst. Nu groef hij zich er in vast en zo uitzonderlijk is een crash in de openingsronde niet. Op eau rouge staan de vangrails ook onder een hoek, maar daar kan het bijna niet anders, daar is een afgrond naast. Wellicht moeten ze daar ook van die waterkeringen heien en dan wat ruimte winnen. Hier moeten ze ook parallel worden gezet.

een treffende spreuk

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:46
Ik heb geen verstand van F1 auto constructie, maar ik denk dat de benzine tank wel rond het midden moet zitten.
Dit om te voorkomen dat het opraken van 100kg brandstof in een race ervoor zorgt dat het balanspunt tijdens de race enorm verschuift .

• asing
u_nix_we_all schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:31:
[...]

Een testcoureur is nog geen reserve, dat zagen we wel bij Racing Point :P Hoewel ik denk dat Pietro wel voldoende punten heeft inderdaad, die heeft al in heel wat series gereden.
Racing Point mocht gebruik maken van de reservecoureurs van Mercedes. De ene reserve zat in Japan voor een race en de andere bleek een verlopen superlicentie te hebben en niet genoeg punten om een nieuwe aan te vragen.

De Hulk was een redelijk voor de hand liggende stap.

• RobertMe
pro_6or schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:45:
[...]

Je kan best overal die tecpro zetten. Bv. Maar als de vangrails hier niet gedeeltelijk onder een hoek hadden gestaan was hij gewoon afgeketst. Nu groef hij zich er in vast en zo uitzonderlijk is een crash in de openingsronde niet. Op eau rouge staan de vangrails ook onder een hoek, maar daar kan het bijna niet anders, daar is een afgrond naast. Wellicht moeten ze daar ook van die waterkeringen heien en dan wat ruimte winnen. Hier moeten ze ook parallel worden gezet.
Maar daar liep ook een service road. En die lopen vrij vaak dwars het circuit op en dus krijg je dan ook een scheve vangrail / .... Daarnaast is het zoals veel eerder al iemand schreef ook ongewoon om op een recht stuk op deze manier eraf te gaan. De combinatie van factoren maakte het tot dit freak accident.

V.w.b. vangrail / service road zou dan ook de enige optie zijn om de service road parallel te laten lopen aan het circuit met de vangrail er tussen, en dan "ineens" stoppen met de vangrail en juist achter de service road edn nieuwe plaatsen. Dat zie je ook met enige regelmaat. Dan heb je in ieder geval alleen maar vangrail die parallel aan het circuit loopt.

• asing
RobertMe schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:40:
[...]

Maar dat doet niks af aan het feit dat het mij lijkt dat zich geen benzine bij de coureur bevindt. Ok, bij mijn weten zit de coureur vrijwel met zijn rug tegen de benzinetank aan. Maar de motor bevindt zich ook achter de coureur.
Die "zak" is een race tank. Dat is een heel speciaal ding wat gemaakt is van balisitic nylon. Ze voldoen aan een batterij eisen van de FIA, oa dat ze niet lek gaan als je erop schiet. :)

Google maar eens FIA-FT3.

• RobertMe
asing schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:47:
[...]

Racing Point mocht gebruik maken van de reservecoureurs van Mercedes. De ene reserve zat in Japan voor een race en de andere bleek een verlopen superlicentie te hebben en niet genoeg punten om een nieuwe aan te vragen.

De Hulk was een redelijk voor de hand liggende stap.
De Hulk was sowieso de beste stap. Die had nog maar drie races en de wintertests gemist ten opzichte van de overige coureurs, daar waar Vandoorne en Gutiérrez alweer langer uit de running zijn. Daarnaast was Hulkenberg nog redelijk bekend met het team, immers was die IIRC pas twee en een beetje jaar weg.

Enige probleem voor Hulkenberg was dat die niet aanwezig was, geen COVID-test had gedaan, etc. Maar puur kijkende naar de beste coureur voor in de auto, zonder de randzaken, had het Hulkenberg sowieso moeten zijn.

• FelizNavidad
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-03 23:53
Volgens mij was het zon freakcrash omdat die vangrail uit meerdere delen bestaat waar de auto zich tussen heeft kunnen frommelen

Dit heb niet met een muur wat uit een stuk bestaat zoals bij indycar. Daar klappen ze ook met 400 tegen de muur

Natuurlijk verwacht je niet zo n dergelijk ongeluk op die plek maar toch is het een ontwerpfout van het circuit dat blijkt wel.

Bandenstapels of van die andere safetybariers zouden daar de auto beter hebben “opgevangen”
Als de auto zn energie maar kwijt kan. Ook in een klap stil komen te staan zijn de autos klaar voor. Bij een muur zou de auto waarschijnlijk hebben afgeketst en dat was het dan met hopelijk geen opkomend verkeer wat dan het risico is natuurlijk. Zolang je maar niet ergens in vast wurmt dat is wat het hier zon freak ongeluk maakte

• RobertMe
FelizNavidad schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:59:
Volgens mij was het zon freakcrash omdat die vangrail uit meerdere delen bestaat waar de auto zich tussen heeft kunnen frommelen

Dit heb net met een muur wat uit een stuk bestaat zoals bij indycar. Daar klappen ze ook met 400 tegen de muur

Natuurlijk verwacht je niet zo n dergelijk ongeluk op die plek maar toch is het een ontwerpfout van het circuit dat blijkt wel.

Bandenstapels of van die andere safetybariers zouden daar de auto beter hebben “opgevangen”
Als de auto zn energie maar kwijt kan. Ook in een klap stil komen te staan zijn de autos klaar voor. Bij een muur zou de auto waarschijnlijk hebben afgeketst en dat was het dan met hopelijk geen opkomend verkeer wat dan het risico is natuurlijk. Zolang je maar niet ergens in vast dat is wat het hier zon freak ongeluk maakte
Als de auto terug de baan op was gekomen (door bv betonnen muur) en er was nog achteropkomend verkeer dan hadden we nu de discussie of de FIA niks heeft geleerd van het ongeluk van Hubert. En bij bandenstapels en tecpro barriers kan de auto met de neus onder de barrière komen wat ook flinke problemen kan geven (crash structure die niet goed kan functioneren en alsnog moeten vertrouwen op de halo dat de coureur niet de barrier raakt.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RobertMe schreef op maandag 30 november 2020 @ 00:04:
[...]

Als de auto terug de baan op was gekomen (door bv betonnen muur) en er was nog achteropkomend verkeer dan hadden we nu de discussie of de FIA niks heeft geleerd van het ongeluk van Hubert. En bij bandenstapels en tecpro barriers kan de auto met de neus onder de barrière komen wat ook flinke problemen kan geven (crash structure die niet goed kan functioneren en alsnog moeten vertrouwen op de halo dat de coureur niet de barrier raakt.
Daarom moet de barrière dus parallel asn de weg. Net zoals dat boven op eau rouge zou moeten. Daar is het wel moeilijker te verwezenlijken. Hier is het echt niet nodig.

een treffende spreuk

• FelizNavidad
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-03 23:53
[...]

Het probleem met autos die de baan op komen en achterop komend verkeer zal je nooit helemaal weg kunnen nemen of we zullen n heel seizoen op Paul Ricard moeten rijden

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:35

TommyGun

Stik er maar in!

RobertMe schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:40:
[...]

Maar dat doet niks af aan het feit dat het mij lijkt dat zich geen benzine bij de coureur bevindt. Ok, bij mijn weten zit de coureur vrijwel met zijn rug tegen de benzinetank aan. Maar de motor bevindt zich ook achter de coureur. Een "voortankje" of wat dan ook alsnog verder naar voren plaatsen lijkt mij onlogisch (wel plek voor de leidingen, niet voor de voortank, en extra leidingen levert ook extra gewicht op).
De auto is van neus tot achterkant monocoque volledig afgebrand, terwijl juist het deel met de benzinetank, motor etc, waar je de echt vlambare vloeistoffen (lees: benzine) verwacht helemaal niet in brand heeft gestaan. Dat vind ik best raar.
Wellicht remvloeistof of andere olie voorin?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

[Voor 33% gewijzigd door Illegal_Alien op 30-11-2020 01:04]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-03 12:04

MrMarcie

CFMoto 650MT gekocht

TommyGun schreef op maandag 30 november 2020 @ 00:33:
[...]

Wellicht remvloeistof of andere olie voorin?
Die hele tank is gescheurd en dat veroorzaakt die brand. Daarom ook die enorme vlammen. Zie je, gelukkig, zelden nog. Vroeger kwam het helaas wel vaker voor. Zie als voorbeeld de video, dan zie je dat het vergelijkbaar is. Helaas kwam Peterson hier wel bij om.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:11

Pierre

Van nature lui!

DaniëlWW2 schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:59:
[...]
Maar handen en voeten verbonden, tja dat lijken toch brandwonden te zijn. :/
Die brandwonden helen uiteindelijk, ben benieuwd hoe het mentaal met hem is/gaat dat blijft wel een poos in je hoofd zitten, dat je enorm veel mazzel gehad hebt.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Poh man, krijg nog rillingen als ik de beelden zie en er aan terug denk. Gelukkig maakt Grosjean het naar omstandigheden goed. Zonder die halo had ie dit nooit overleefd. Verder ook enorm indrukwekkend als je dat "bakje" dan nog ziet waar Grosjean in zit nadat de auto doormidden is. Respect voor de mensen die dit ontworpen hebben!

[Voor 32% gewijzigd door JB op 30-11-2020 08:06]

Mijn boefje is liev!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

MikeyMan schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:07:
[...]

Vind het vooral apart dat die vangrail delen niet overlappen. Zit gewoon een kier tussen.
Door de halo lijkt me? Die heeft het zaakje open geduwd en daardoor het hoofd van Grosjean beschermd?

Mijn boefje is liev!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 20:30

Just_I

What did you just say?

Wat me opviel bij het fikkie van Perez is dat er ook rook uit de cockpit kwam terwijl hij nog aan het rijden was. Geen idee of dit door de brandblusser kwam.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:56
MikeyMan schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:07:
[...]

Vind het vooral apart dat die vangrail delen niet overlappen. Zit gewoon een kier tussen.
Wel eens een filmpje gezien met de uitleg hoe zo'n barrière werkt, is ergens een filmpje van op Youtube maar kan hem zo niet vinden
Die dingen zijn echt ontworpen om energie op te vangen en je weer terug te duwen, maar dat werkt natuurlijk niet als je er haaks op in rijdt ;)

Ik had hier verder nog niet gereageerd, maar wat een bizar begin van de race gisteren, wat een geluk dat die F1 auto's tegenwoordig zo veilig zijn gebouwd
Wel erg zonde van Perez, die had dat podium gewoon verdiend (in ieder geval een stuk meer dan degene die zijn podiumplek heeft ingenomen)
Was Netflix eigenlijk aanwezig?

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:23

Blokker_1999

Full steam ahead

pro_6or schreef op maandag 30 november 2020 @ 00:23:
[...]

Daarom moet de barrière dus parallel asn de weg. Net zoals dat boven op eau rouge zou moeten. Daar is het wel moeilijker te verwezenlijken. Hier is het echt niet nodig.
Men geeft de voorkeur aan zoveel mogelijk run-off als mogelijk is zodat men zoveel mogelijk kansen krijgt om de wagen terug onder controle te krijgen. Zeker in de eerste ronde kan het heel druk worden in die eerste bochten en heeft men graag veel ruimte net om zoveel mogelijk ongelukken te voorkomen. Zet je die barriere parallel met de baan dan moet deze dichter bij de baan komen staan zoals verderop trouwens ook het geval is. Maar waarom is dat? Vooral om de dienstweg te beschermen die er vlak achter ligt. Daarnaast verwacht je ook niet, gegeven de richting dat de wagens rijden en met welke snelheid, dat een wagen er frontaal op zou inrijden. Een zijdelingse impact is veel waarschijnlijker.

Achteraf is het altijd eenvoudig om te oordelen, dit was de zestiendende F1 race op dit circuit en nooit heb ik iemand horen roepen dat die barriere daar onveilig was. Nu zie ik een heleboel experts die staan te roepen dat het toch logisch is dat zoiets niet veilig is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:08:
[...]

Door de halo lijkt me? Die heeft het zaakje open geduwd en daardoor het hoofd van Grosjean beschermd?
Ja maar wel precies op een plek tussen de delen. De vangrail bestaat uit drie horizontale banen. Deze zijn niet onderling verbinden, zit zelfs ruimte tussen, zoals je op het filmpje van Ted goed kunt zien.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:51
MikeyMan schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:43:
[...]

Ja maar wel precies op een plek tussen de delen. De vangrail bestaat uit drie horizontale banen. Deze zijn niet onderling verbinden, zit zelfs ruimte tussen, zoals je op het filmpje van Ted goed kunt zien.
Omdat je anders net zo goed betonblokken weg kan zetten?
Vangrail absorbeert de klap, als je die vangrails allemaal aan elkaar gaat maken en verstijven, kun je net zo goed geen vangrail neer zetten :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
FelizNavidad schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:59:

Dit heb niet met een muur wat uit een stuk bestaat zoals bij indycar. Daar klappen ze ook met 400 tegen de muur

Als de auto zn energie maar kwijt kan. Ook in een klap stil komen te staan zijn de autos klaar voor. Bij een muur zou de auto waarschijnlijk hebben afgeketst en dat was het dan met hopelijk geen opkomend verkeer wat dan het risico is natuurlijk. Zolang je maar niet ergens in vast wurmt dat is wat het hier zon freak ongeluk maakte
Die muren op de ovals hebben ook nog een kreukelzone

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:10
MikeyMan schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:43:
[...]

We moeten daarbij ook niet vergeten, dat als de vangrail niet 'open' was gegaan de G krachten vele malen hoger waren geweest. Hij zat daardoor misschien wel klem, maar als hij voor de de vangrail had gelegen die niet stuk was gegaan, was hij wellicht bewusteloos geweest..

• Jeest
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-03 18:09
JB schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:08:
[...]

Ja dat denk ik ook. De neus is zo sterk en de impact zo groot dat het zich tussen twee van de drie stroken wurmt. Wikipedia: Wig (gereedschap)

Overleefd door de halo, maar ook zonder de door de fia gestelde eisen aan de survival cell, trainingen aan marshalls en medical personeel zou hij erger verwond zijn. Hoe 'rustig' ze uit die auto stappen, achterklepje open, ehbo trommel en blusser eruit en lopend ! naar het vuur. En twee van de drie deuren weer dicht, geen idee of dat procedure was (warme kant dicht, andere open). Vervolgens coureur en doc besproeien, de auto kwam daarna pas.
Logisch als je het van te voren overdacht hebt maar als bankexpert zit je 'jamaar... vuur!' En kom je er pas na meerdere slomo's achter wat er in die ~25 seconden allemaal gebeurt. En dat die auto fikt, lekker belangrijk, de rijder is er uit, daar gaat het om.

Repsteck _/-\o_

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Waarschijnlijk bij Haas dit keer... :?

Testing, one, two ...

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:58

Chiron

Moderator Tweakers Discord
Haas heeft laten weten dat het geen probleem is om Grosjean te laten rijden komend weekend, mits hij wil en fysiek goed genoeg is. Maar dat gaan we de komende dagen wel merken. Het hangt er een beetje vanaf of en hoe erg zijn ribben gebroken/gekneusd zijn, dat is niet genezen in een paar dagen en met de g-krachten wil je dan ook echt niet in een F1 wagen zitten.

Als Haas het zakelijk slim speelt (en deze klapper van Grosjean was een dure), laten ze Mazepin tegen betaling van wat extra kapitaal eerder instappen voor de laatste twee races.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Chiron schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:05:
[...]
Als Haas het zakelijk slim speelt (en deze klapper van Grosjean was een dure), laten ze Mazepin tegen betaling van wat extra kapitaal eerder instappen voor de laatste twee races.
Ik denk dat het belangrijkste is dat er niet nog een auto kapot gaat, weet niet hoeveel reserve onderdelen ze nog over hebben voor 2 races?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:58

Chiron

Moderator Tweakers Discord
Mwoa het is het einde van het seizoen, en het team van Magnussen heeft ook nog wat onderdelen over.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:28

ricardo246

Life's what you make it!

Voor diegen die meer willen weten over hoe de tank van een F1 auto eruit ziet:
Richard Hammond heeft er professioneel onderzoek naar gedaan :+

vanaf 32:00

I have no special talent. I am only passionately curious.

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:42
[...]

Volgens mij gebeurde het bij de F2 race in Sochi dat een auto onder de tecpro barrier schoof en ook vlam vatte. Ik herinner me dat ik dat toen ook een aardig freaky accident vond.

Je kan het zo veilig maken als je wil, maar dit soort freak accidents zijn moeilijk te vermijden. In de USA heb je bij Indycar en NASCAR nog die safer wall die het daar veel veiliger heeft gemaakt, maar ook daar moet je er niet aan denken om er recht in te gaan. Die zijn, net als de vangrails in Bahrein, bedoeld om te begeleiden. Het vervelende aan dit soort oplossingen is dat een muur niet meegeeft bij een head-on collision met die muur, maar dat een bandenstapel of tecpro het risico hebben dat je er onder schuift.

• YakuzA
  • Laatst online: 09:39

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hompu schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:16:
[...]

Volgens mij gebeurde het bij de F2 race in Sochi dat een auto onder de tecpro barrier schoof en ook vlam vatte. Ik herinner me dat ik dat toen ook een aardig freaky accident vond.

Je kan het zo veilig maken als je wil, maar dit soort freak accidents zijn moeilijk te vermijden. In de USA heb je bij Indycar en NASCAR nog die safer wall die het daar veel veiliger heeft gemaakt, maar ook daar moet je er niet aan denken om er recht in te gaan. Die zijn, net als de vangrails in Bahrein, bedoeld om te begeleiden. Het vervelende aan dit soort oplossingen is dat een muur niet meegeeft bij een head-on collision met die muur, maar dat een bandenstapel of tecpro het risico hebben dat je er onder schuift.
Safer barriers uit de VS zijn idd bedoeld om alles weer terug te kaatsen de baan op, wat ook het principe is wat de FIA gebruikt voor barriers op de rechte stukken.

Voor echte bochten, waar je mogelijk een frontale impact hebt, zijn dit soort barriers niet geschikt, omdat de deceleratie te snel is een een mens die G krachten niet kan verwerken, op dat soort plekken staan de bandenstapels of die plastic blokken die ze tegenwoordig hebben, om de deceleratie geleidelijk in een metertje of 2 of 3 te doen ipv de safer barriers die een 30 tot 50 cm ruimte hebben tussen de 2 lagen.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-03 09:04
Help!!!! schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:35:
[...]

Denk inmiddels dat die F1's veiliger zijn dan een personenauto.
Nou dat zijn ze al jaren hoor, doe 200kmh met personen auto tegen een muur of met f1 auto, bij f1 auto stap je uit of er niets aan de hand is bij personen auto kan je het 99% niet meer navertellen.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Radio van andere coureurs:

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Blokker_1999 schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:29:
[...]

Men geeft de voorkeur aan zoveel mogelijk run-off als mogelijk is zodat men zoveel mogelijk kansen krijgt om de wagen terug onder controle te krijgen. Zeker in de eerste ronde kan het heel druk worden in die eerste bochten en heeft men graag veel ruimte net om zoveel mogelijk ongelukken te voorkomen. Zet je die barriere parallel met de baan dan moet deze dichter bij de baan komen staan zoals verderop trouwens ook het geval is. Maar waarom is dat? Vooral om de dienstweg te beschermen die er vlak achter ligt. Daarnaast verwacht je ook niet, gegeven de richting dat de wagens rijden en met welke snelheid, dat een wagen er frontaal op zou inrijden. Een zijdelingse impact is veel waarschijnlijker.

Achteraf is het altijd eenvoudig om te oordelen, dit was de zestiendende F1 race op dit circuit en nooit heb ik iemand horen roepen dat die barriere daar onveilig was. Nu zie ik een heleboel experts die staan te roepen dat het toch logisch is dat zoiets niet veilig is.
Gelukkig sta ik niet maar zit ik. Ik roep ook niet maar type het, het is hier totaal stil, buiten het tikken op de toetsen en ik ben ook geen expert. Alle steekjes weer afgeweerd, zo gaat dat nu eenmaal met leren, vaak moet het eerst fout gaan, en nog vaker nog een keer. Die Armco barrières zijn niet goed genoeg meer voor de huidige wagens. Te veel energie. Ik hoop dat er wél iets gedaan wordt want dat Grosjean hier wist te ontsnappen was niet evident.

een treffende spreuk

• DoeEensGek
  • Laatst online: 29-03 19:59
pro_6or schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:36:
Slechte start. Daarna lekke band na de herstart. Moeite met inhalen.
Mercedes die moeite heeft met inhalen op dit circuit? Lijkt mij dat er toch meer aan de hand moet zijn.

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

DoeEensGek schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:26:
[...]

Mercedes die moeite heeft met inhalen op dit circuit? Lijkt mij dat er toch meer aan de hand moet zijn.
In vuile lucht en/of verkeer zijn ze nooit goed geweest dit seizoen.

rMBP M1 13"  iPhone 12 Mini  Watch S7  AirPods Pro

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-03 13:25

Bansheeben

There never was any cake...

DoeEensGek schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:26:
[...]

Het grote probleem van de 2e Mercedes in dirty air is dat Bottas achter het stuur zit.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Vergeet ook niet dat ze de party mode niet meer hebben, of andere inhaalmodussen, om de coureur te helpen.

Anders dan je batterij opsparen, maar dat kan je voorligger ook doen.

een treffende spreuk

• powah33
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-03 13:13

"wiel rechtsvoor" ???

[Voor 7% gewijzigd door powah33 op 30-11-2020 10:54]

https://f1manager.info/ranking

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-03 13:25

Bansheeben

There never was any cake...

Dit mag als het goed is. Je mag alleen niet met verschillende soorten banden tegelijkertijd rijden.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:16
YakuzA schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:22:
[...]

Safer barriers uit de VS zijn idd bedoeld om alles weer terug te kaatsen de baan op, wat ook het principe is wat de FIA gebruikt voor barriers op de rechte stukken.

Voor echte bochten, waar je mogelijk een frontale impact hebt, zijn dit soort barriers niet geschikt, omdat de deceleratie te snel is een een mens die G krachten niet kan verwerken, op dat soort plekken staan de bandenstapels of die plastic blokken die ze tegenwoordig hebben, om de deceleratie geleidelijk in een metertje of 2 of 3 te doen ipv de safer barriers die een 30 tot 50 cm ruimte hebben tussen de 2 lagen.
Kan nog spannend worden in de Arie Luyendijk bocht op Zandvoort dan volgend jaar!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Bansheeben schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:54:
[...]

Dit mag als het goed is. Je mag alleen niet met verschillende soorten banden tegelijkertijd rijden.
2020 Sporting regs

24.2 a) A complete set of tyres will be deemed to comprise two front and two rear tyres all of which must be of the same specification and as allocated by the FIA, however, sets of the same specification may be mixed following the qualifying practice session.

24.4 b) Any driver who uses a set of tyres of differing specifications during the race may not complete more than three laps on this set before changing them for a set of tyres of the same specification.
Lijkt te mogen ja. (Maar volgens mij alleen als de ander (voor)band ook uit dezelfde set is?)

[Voor 4% gewijzigd door Illegal_Alien op 30-11-2020 11:02]

• powah33
Het blijft een vreemd gezicht.
Ook omdat ze met de wielgun net alsof doen ...

Hij had natuurlijk al een paar lekke banden gereden .. misschien hadden ze geen spare meer van die kleur.
Anders zie ik geen reden om 1 van de 4 niet te wisselen.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:56
powah33 schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:04:

Hij had natuurlijk al een paar lekke banden gereden .. misschien hadden ze geen spare meer van die kleur.
Zal dat er niet mee te maken hebben dat anders het licht niet op groen gaat voor de coureur, dan is er immers 1 wheelgun die niets heeft geregistreerd?

• powah33
FabianGTI schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:06:
[...]

Zal dat er niet mee te maken hebben dat anders het licht niet op groen gaat voor de coureur, dan is er immers 1 wheelgun die niets heeft geregistreerd?
Dat kan indd ook de reden zijn ... slim gedacht ... jij hebt duidelijk al koffie gehad.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:29

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

powah33 schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:04:

Denk dat ze niet alsof deden, daarom hielden 2 man die band op de as.

Rechtsvoor heeft op deze baan weinig te lijden, maar blijft apart om te zien idd.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

[YouTube: https://youtu.be/ZQ7_En2xEm4]

FOM = Click

Hier zie je hem goed zitten; even spoiler just to be sure; en dan zie je hoe dichtbij hij bij die barrier was met zijn helm.

spoiler:

[Voor 124% gewijzigd door Illegal_Alien op 30-11-2020 13:32. Reden: EMBED is weer F upped... :(]

• Erapaz
  • Laatst online: 28-03 09:14
BasvanS schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:48:
[...]

We moeten daarbij ook niet vergeten, dat als de vangrail niet 'open' was gegaan de G krachten vele malen hoger waren geweest. Hij zat daardoor misschien wel klem, maar als hij voor de de vangrail had gelegen die niet stuk was gegaan, was hij wellicht bewusteloos geweest..
Ik ben heel benieuwd naar een reconstructievideo. Hier en daar lees ik dat hij head-on de vangrail raakte en dat de monocoque naar rechts is gedraaid omdat de rest van de auto niet door de vangrail kon, de monocoque brak toen van de achterkant van de auto en toen kreeg je die vuurbal. In dat geval waren inderdaad de krachten hoger geweest.
Als de auto echter schuin de vangrail heeft geraakt (in de richting van de monocoque), dan was hij waarschijnlijk of terug gestuiterd of langs de vangrail naar rechts gegleden (zoals Berger in Tamburello 1989). In dat geval heb je een veel langere weg waarom de impact uitgesmeerd wordt.

Verder ben ik benieuwd of bandenstappels of waterzakken hier hadden kunnen helpen. Je wilt natuurlijk niet dat de auto door de vangrail gaat, maar met zo'n impact eindigt de auto vaak onder de banden.

• Erapaz
Illegal_Alien schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:21:
[YouTube]

FOM = Click

Hier zie je hem goed zitten; even spoiler just to be sure; en dan zie je hoe dichtbij hij bij die barrier was met zijn helm.

spoiler:
Volgens mij probeert hij er hier aan de baan-kant uit te kruipen, daarom zit zijn helm zo dichtbij. Ten tijde van de impact zat hij onder de halo natuurlijk. Uiteindelijk bleek dit gat te klein en is hij er aan de buitenkant van de vangrail uitgekomen.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Je hebt gelijk, paar seconde daarvoor zie je goed de halo die zijn taak deed en de helm + shoulderrest van Grosjean.

• Erapaz
Blokker_1999 schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:29:
[...]

1 op de 16 keer een bijna dodelijk ongeluk op een circuit is natuurlijk veel te veel. Dus natuurlijk was die barrière daar onveilig. Een fout die mensen vaak maken, omdat het een aantal keer goed gaat, betekent het niet dat het risico lager is.

• Erapaz
[Afbeelding]

Uit hoe dit ongeluk is verlopen kunnen we concluderen dat de juiste mensen ontzettend snel ter plaatse waren en dat er extreem goed gehandeld is in de eerste momenten na het ongeluk. Grosjean is hier echt gered door de dokter en de marshal, die alles goed deden.

• Schnater
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:52
De doktoren en de marshalls hebben weliswaar niks fout gedaan, maar als Grosjean er niet zélf was uitgeklommen, dan zat ie er nu nog in. Een heldenrol toedichten aan de doktoren en marshalls gaat m.i. dan ook te ver.

Dat Grosjean er zelf uit weet te klimmen is zijn redding geweest. Daarom ook terecht Driver of the Day; ik zie dat daar ook wat discussie over is. Ja, zijn eigen fout en de beste coureur van het veld is het bij lange na niet. Maar de F1 draait om verhalen maken, geschiedenis schrijven. Daarom ook vind ik de kampioenschappen van Hamilton wat flets, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de verhalen van Senna (tip: Netflix) of Fangio (tip: Netflix). Het weglopen van dit ongeval, inclusief de beelden waarbij Grosjean op de vangrail klimt om aan het vuur te ontkomen past daar prima bij.

De doktoren konden er niet bijkomen vanwege de hitte en de brandblussers van de marshalls waren niet opgewassen tegen de vuurzee. Dus de vraag die eigenlijk beantwoord moet worden: hoe halen we een bewusteloze coureur uit een brandende auto?

Ik ben benieuwd wat hierop het antwoord gaat zijn in de komende weken/maanden.

• neocon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-04-2022
Hij kan weer lachen gelukkig.

Now Leaving Springfield - The Armpit of America's Butt-Crack

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-03 16:43
Is het mensen al opgevallen dat het niet Alan is maar Ian Roberts die bij het vuur staat en romain vastpakt? Alan gaat er nu vandoor met bijna alle credits.

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

sjepper schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:18:
Is het mensen al opgevallen dat het niet Alan is maar Ian Roberts die bij het vuur staat en romain vastpakt? Alan gaat er nu vandoor met bijna alle credits.
Dat viel me ook al op ja.

Wat me verder opvalt, of ja: meer een hersenspinsel: Grosjean pakte de vangrail vast, die natuurlijk bloedheet is. Zou hij juist daar niet zijn handen verbrand hebben? En idem voor zijn voet? Overleef je alles, verbrand je net je vingers aan zoiets onbenulligs. :P

Volvotips.com

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-03 15:56

Beaves

Usque ad Finem

Bart-Willem schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:36:
[...]

Dat viel me ook al op ja.

Wat me verder opvalt, of ja: meer een hersenspinsel: Grosjean pakte de vangrail vast, die natuurlijk bloedheet is. Zou hij juist daar niet zijn handen verbrand hebben? En idem voor zijn voet? Overleef je alles, verbrand je net je vingers aan zoiets onbenulligs. :P
Als hij zijn handen aan de vangrail verbrand heeft, waarom is dan de buitenkant helemaal ingezwachteld en niet de binnenkant? ;) Je zag ook op de foto's net na het ongeluk, toen hij wegliep van het wrak, dat de buitenkant van zijn rechterhand verbrand leek/is.

Ik weet ook niet of metaal na 20 seconden in vuur al meteen gloeiend heet is?

[Voor 5% gewijzigd door Beaves op 30-11-2020 14:52]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Tk55
  • Niet online
Schnater schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:10:
De doktoren en de marshalls hebben weliswaar niks fout gedaan, maar als Grosjean er niet zélf was uitgeklommen, dan zat ie er nu nog in. Een heldenrol toedichten aan de doktoren en marshalls gaat m.i. dan ook te ver.

Dat Grosjean er zelf uit weet te klimmen is zijn redding geweest. Daarom ook terecht Driver of the Day; ik zie dat daar ook wat discussie over is. Ja, zijn eigen fout en de beste coureur van het veld is het bij lange na niet. Maar de F1 draait om verhalen maken, geschiedenis schrijven. Daarom ook vind ik de kampioenschappen van Hamilton wat flets, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de verhalen van Senna (tip: Netflix) of Fangio (tip: Netflix). Het weglopen van dit ongeval, inclusief de beelden waarbij Grosjean op de vangrail klimt om aan het vuur te ontkomen past daar prima bij.

De doktoren konden er niet bijkomen vanwege de hitte en de brandblussers van de marshalls waren niet opgewassen tegen de vuurzee. Dus de vraag die eigenlijk beantwoord moet worden: hoe halen we een bewusteloze coureur uit een brandende auto?

Ik ben benieuwd wat hierop het antwoord gaat zijn in de komende weken/maanden.
Grotendeels eens. Ik weet echter niet of je het echt een fout kunt noemen van Grosjean. Hij maakt weliswaar vaker brokken, maar in deze situatie zie ik het zo:
Hij had geen zicht op Kvyat, er was niemand te zien in zijn spiegels. Wellicht dacht hij dat hij daar alleen reed. Dan ga je voor zo'n gat. Dat hij daar dan onverwacht Kvyat tegenkomt is gewoon enorme pech. Had Grosjean moeten weten dat Kvyat daar reedt? Wellicht, maar het is altijd chaos in de eerste ronde en er gebeurde ook nog ontzettend veel voor hem.

Hij heeft inderdaad zijn eigen leven gered. Dat hij met deze krachten nog bij bewustzijn was, is echt een geluk bij een ongeluk.

• SnowDude
  • Laatst online: 29-03 18:42
sjepper schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:18:
Zelfs Olaf zei gisteren al dat het Ian was die hem hielp.

Ik snap niet dat een hoop toetsenbord helden nu roepen dat het een levensgevaarlijk circuit is. Dit soort delen vangrail heb je op alle circuits, dat is niet iets Bahrein specifiek, ook onder deze hoeken.

De vangrail heeft zijn werk juist echt goed gedaan. De auto werdt vertraagt (en niet meteen stil gezet) waardoor Grosjean bij bewust zijn bleef. Dit is een freak accident die gelukkig niet elke week voorkomt.

Ja dit is een reden voor onderzoek door de fia, en om er van te lerenm (en dat wordt echt wel heel uitgebreid gedaan)
Nee dit is geen reden om direct alle vangrail te verbieden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:48
Zelfs wetende dat hij het overleefd heeft , kan ik niet naar deze beelden kijken zonder misselijk te worden.

Mijn God , wat een ongelooflijke traumatische ervaring zal dit geweest voor hem zijn. Man , daar zal hij de rest van zijn leven nachtmerries van hebben.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• sjepper
SnowDude schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:13:
[...]

Zelfs Olaf zei gisteren al dat het Ian was die hem hielp.

Ik snap niet dat een hoop toetsenbord helden nu roepen dat het een levensgevaarlijk circuit is. Dit soort delen vangrail heb je op alle circuits, dat is niet iets Bahrein specifiek, ook onder deze hoeken.

De vangrail heeft zijn werk juist echt goed gedaan. De auto werdt vertraagt (en niet meteen stil gezet) waardoor Grosjean bij bewust zijn bleef. Dit is een freak accident die gelukkig niet elke week voorkomt.

Ja dit is een reden voor onderzoek door de fia, en om er van te lerenm (en dat wordt echt wel heel uitgebreid gedaan)
Nee dit is geen reden om direct alle vangrail te verbieden.
Jammer dat het internet nog steeds de spuigaten uit loopt met alleen de naam van Alan! Ian mag net zo goed van de credits genieten.

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• sjepper
backupdevice schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:14:
Zelfs wetende dat hij het overleefd heeft , kan ik niet naar deze beelden kijken zonder misselijk te worden.

Mijn God , wat een ongelooflijke traumatische ervaring zal dit geweest voor hem zijn. Man , daar zal hij de rest van zijn leven nachtmerries van hebben.
Precies, stel dat hij buitenwesten was geraakt door de klap

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

hardware-lover schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:55:
[...]

Waarschijnlijk bij Haas dit keer... :?
Ik zag iemand in de pitbox van Ferrari lopen met een flinke camera die er anders uitzag dan die de FIA normaal gebruikt. Aangezien het in 2019 Bahrein was waar Ferrari voor het eerst echt opviel qua performance, hebben ze denk ik gegokt dat Ferrari hier weer iets zou gaan uithalen?

• SnowDude
  • Laatst online: 29-03 18:42
Icephase schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:19:
[...]

Ik zag iemand in de pitbox van Ferrari lopen met een flinke camera die er anders uitzag dan die de FIA normaal gebruikt. Aangezien het in 2019 Bahrein was waar Ferrari voor het eerst echt opviel qua performance, hebben ze denk ik gegokt dat Ferrari hier weer iets zou gaan uithalen?
De meeste netflix opnames worden gemaakt met RED camera's die zijn vaak wat compacter dan een broadcast camera

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

SnowDude schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:20:
[...]

De meeste netflix opnames worden gemaakt met RED camera's die zijn vaak wat compacter dan een broadcast camera
Dit leek inderdaad wel een RED camera, in een rig met wat extra handvatten. Vandaar dat ik zeg 'flinke camera', het was meer een flinke rig met een inderdaad vrij korte camera.

Kan het shot niet meer terugvinden helaas...

[Voor 5% gewijzigd door Icephase op 30-11-2020 15:37]

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.

Verder wat simpele huisregels van dit topic:
  • Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
  • We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
  • Geen naamverbasteringen zoals: Tracing Point, Crashstappen, Mission Spinnow, Crashjean etc
  • Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
    -Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
    -Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
    -Ongefundeerd Ferrari/Renault bashen.
    -Gezeur over Hamilton.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee