sjepper schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:18:
Is het mensen al opgevallen dat het niet Alan is maar Ian Roberts die bij het vuur staat en romain vastpakt? Alan gaat er nu vandoor met bijna alle credits.
Allebei hebben even goed geholpen.
Ja Ian stond bij het vuur, maar Alan heeft ook een enorme rol gespeeld.
Zij samen, met de Marshalls (en Grosjean zelf) hebben ervoor gezorgd dat dit vreselijke ongeluk nog een redelijk 'positief' uitslag hebben.
En ja, Ian Roberts houdt ook zelf niet zo erg van de spotlights, dus hij liet graag Alan de "show" stelen.
Allebei hebben even goed geholpen.
Ja Ian stond bij het vuur, maar Alan heeft ook een enorme rol gespeeld.
Zij samen, met de Marshalls (en Grosjean zelf) hebben ervoor gezorgd dat dit vreselijke ongeluk nog een redelijk 'positief' uitslag hebben.
En ja, Ian Roberts houdt ook zelf niet zo erg van de spotlights, dus hij liet graag Alan de "show" stelen.
Al met al, enorme helden allemaal!
Eens, ging mij meer om dat nu foutief bericht gegeven werd dat op veel foto's te zien is dat Ian hem helpt maar dat er Alan onder gezet werd.
Met alle respect GRO hadden ze allang zn superlicentie moeten innemen. Nu zit hij zelf met de brokken door zn eigen roekeloze rijgedrag. Dat hij een gevaar voor zichzelf is nog tot daar aantoe echter brengt hij ook andere rijders in gevaar. Stop deze dodemansrit en trek die superlicentie in!
Het is misschien cru om ze opperen zo na n bijna fataal ongeluk. Maar we moeten realistisch blijven en dan kan men niet anders concluderen dat dit systematische rijgedrag van GRO levensgevaarlijk is!
FelizNavidad schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:42:
Met alle respect GRO hadden ze allang zn superlicentie moeten innemen. Nu zit hij zelf met de brokken door zn eigen roekeloze rijgedrag. Dat hij een gevaar voor zichzelf is nog tot daar aantoe echter brengt hij ook andere rijders in gevaar. Stop deze dodemansrit en trek die superlicentie in!
Het is misschien cru om ze opperen zo na n bijna fataal ongeluk. Maar we moeten realistisch blijven en dan kan men niet anders concluderen dat dit systematische rijgedrag van GRO levensgevaarlijk is!
Idioot (en nee ik bedoel niet Grosjean)
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Top man!
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Bovendien, hij heeft nu zijn laatste race al gereden vermoed ik. Ik ben trots op hoe hij zich wist te redden. Ja, hij is wel een coureur die wat veel risico neemt. Dat doen anderen ook.
Lekker makkelijk oordelen of niet?
Zo zijn er wel meerdere coureurs die fouten maken en Grosjean zag in dit geval een gat wat net niet kon en ja dat heeft hij vaker gehad. Dat het hem dit keer fataal kon aflopen is nog niet een reden om maar van de zijlijn te roepen neem hem zijn licentie maar af.
Dat Stroll ondersteboven ging, lag in dit geval grotendeels aan Kvyat. Maar Stroll heeft wel vaker een handje van om in het drukke verkeer met de apex te kiezen en daarbij teveel risico te nemen. Beiden mogen gewoon blijven rijden en vind ik evengoed geen reden om zijn licentie maar af te nemen.
Zo zijn er wel meerdere coureurs die fouten maken en Grosjean zag in dit geval een gat wat net niet kon en ja dat heeft hij vaker gehad. Dat het hem dit keer fataal kon aflopen is nog niet een reden om maar van de zijlijn te roepen neem hem zijn licentie maar af.
Dat Stroll ondersteboven ging, lag in dit geval grotendeels aan Kvyat. Maar Stroll heeft wel vaker een handje van om in het drukke verkeer met de apex te kiezen en daarbij teveel risico te nemen. Beiden mogen gewoon blijven rijden en vind ik evengoed geen reden om zijn licentie maar af te nemen.
Ik vind de opmerking van @FelizNavidad misschien ook wel té, want iedereen maakt wel eens fouten dus ook F1 coureurs. Desondanks maakt(e?) Grosjean wel heel vaak fouten, of is betrokken bij fouten dus ik snap het sentiment wel. Er is gewoon verschil tussen de toppers en de mindere goden. Zeker van een ervaren iemand mag je verwachten dat 'ie meer en beter rekening houdt met wat er om hem heen gebeurt en dat 'ie vaardig genoeg is om óm de meeste problemen heen kan rijden.
Maar dit ongeluk had iedereen kunnen gebeuren, dus daarover kan ik alleen maar zeggen dat ik superblij ben dat het met een sisser is afgelopen... beterschap @ Romain Grosjean!
Ik vind de opmerking van @FelizNavidad misschien ook wel té, want iedereen maakt wel eens fouten dus ook F1 coureurs. Desondanks maakt(e?) Grosjean wel heel vaak fouten, of is betrokken bij fouten dus ik snap het sentiment wel. Er is gewoon verschil tussen de toppers en de mindere goden. Zeker van een ervaren iemand mag je verwachten dat 'ie meer en beter rekening houdt met wat er om hem heen gebeurt en dat 'ie vaardig genoeg is om óm de meeste problemen heen kan rijden.
Maar dit ongeluk had iedereen kunnen gebeuren, dus daarover kan ik alleen maar zeggen dat ik superblij ben dat het met een sisser is afgelopen... beterschap @ Romain Grosjean!
Vergeet niet dat er strafpunten zijn op je licentie en een team kan een rijder op het matje roepen als die het te bont maakt.
Als Grosjean zijwaarts in de muur was gevlogen dan was het een 'normale' crash geweest en dan hadden we niet meteen geroepen dat zijn licentie maar ingetrokken moet worden. Het blijft reageren uit emotie.
Vergeet niet dat er strafpunten zijn op je licentie en een team kan een rijder op het matje roepen als die het te bont maakt. Als Grosjean zijwaarts in de muur was gevlogen dan was het een 'normale' crash geweest en dan hadden we niet meteen geroepen dat zijn licentie maar ingetrokken moet worden. Het blijft reageren uit emotie.
Nou......
Gezien de topicwarning zal ik hier niet verder op in gaan
[Voor 7% gewijzigd door Icephase op 30-11-2020 16:22]
Men geeft de voorkeur aan zoveel mogelijk run-off als mogelijk is zodat men zoveel mogelijk kansen krijgt om de wagen terug onder controle te krijgen. Zeker in de eerste ronde kan het heel druk worden in die eerste bochten en heeft men graag veel ruimte net om zoveel mogelijk ongelukken te voorkomen. Zet je die barriere parallel met de baan dan moet deze dichter bij de baan komen staan zoals verderop trouwens ook het geval is. Maar waarom is dat? Vooral om de dienstweg te beschermen die er vlak achter ligt. Daarnaast verwacht je ook niet, gegeven de richting dat de wagens rijden en met welke snelheid, dat een wagen er frontaal op zou inrijden. Een zijdelingse impact is veel waarschijnlijker.
Achteraf is het altijd eenvoudig om te oordelen, dit was de zestiendende F1 race op dit circuit en nooit heb ik iemand horen roepen dat die barriere daar onveilig was. Nu zie ik een heleboel experts die staan te roepen dat het toch logisch is dat zoiets niet veilig is.
Inderdaad, achteraf is het mooi wonen...
Maar wat we hier geleerd hebben is dat het gevaarlijk is om de vangrail zover terug te laten komen, om via een dienstweg op de baan te kunnen komen.
Het deel voor de dienstweg zou parallel aan de baan moeten lopen. Het deel na de dienstweg loopt dan parallel aan dienstweg tot op het punt waar deze kruist met de vangrail parallel aan de baan.
Misschien niet makkelijk op te lossen maar de blusmogelijkheden/capaciteiten kwamen op mij nogal beperkt over. Zou daar niet ook eens naar gekeken moeten worden.
Een paar race suv's omgebouwd tot brandweerwagen oid standby hebben zodat je snel en goed kunt blussen
Daarnaast, hoe zit dat eigenlijk met de batterij, had hij niet geëlektrocuteerd kunnen worden Hoe tackelen ze dat ?
PC Specs Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Je hebt best wel een punt. GRO vliegt er echt wel zeer regelmatig af, heeft zijn crashes en vooral de crash waarbij hij spinde en de schuld gaf aan een ander: I think he hit me. Terwijl er niemand in den velde te bekennen was kenmerkt GRO. Ook deze crash kan hij op zijn conto schrijven...
Maf ongeluk wat hij heeft overleeft en ondanks dat er velen roepen: als ik er aan denk of het weer terug zie wordt ik misselijk. Dat kan, maar aan de andere kant is crashen ook wel iets waar je voor gaat zitten. Als ik de tv programma's over de F1 wel bekijk op Sky, Movistar Ziggo etc, dan blijven ze crashes, ook zware, regelmatig met veel plezier laten zien roepende OMG what a crash OMG!, om het vervolgens 100 keer te herhalen. Laten we niet zo hypocriet zijn. Crashen, prima maar liefst zonder doden.
en vooral de crash waarbij hij spinde en de schuld gaf aan een ander: I think he hit me. Terwijl er niemand in den velde te bekennen was
Vrij zeker dat dat zijn engineer was die dat riep, en niet grosjean zelf.
Doet niet zoveel af aan het feit dat ie niet de meest briljante coureur ever is overigens. Ik zal 'm ook niet missen, maar laten we de feiten wel kloppend houden.
tenzij je niet doelt op Baku, in dat geval heb ik niks gezegt
Hoe zie je dat precies voor je? Je kunt wel enkele "brandweerauto's" opstellen langs het circuit, maar voordat die ter plekke zijn ben je ook weer even verder. En als je met een slang gaat werken kost dat ook weer allemaal tijd. Dan moet je al een aantal crashtender achtige voertuigen klaar hebben staan. Dus met een spuit op het dak die meteen inzetbaar en richtbaar is. Maar zo'n voertuig kan niet (te) kort bij de brandhaard komen juist omdat ook medici "erbij willen zijn" en je ook niet vol de auto onder wil spuiten. Een gerichte blus actie om een veilig pad te maken lijkt mij in zoverre de beste route. Gooi je meteen een deken over de hele auto dan lijkt het mij een stuk lastiger voor de coureur om uit de auto te komen. Om nog niet te spreken over de mogelijk giftige stoffen in het schuim / poeder waar je ook niet iemand in wilt onder dompelen.
Daarnaast, hoe zit dat eigenlijk met de batterij, had hij niet geëlektrocuteerd kunnen worden Hoe tackelen ze dat ?
Normaliter brand er een lampje of de accu's veilig zijn, en als dat niet zo is springen ze van de auto af (zodat ze dus geen sluiting maken tussen auto en aarde). Hoe dat in dit geval gelopen zou zijn? Waarschijnlijk niet goed.
Ik vermoed ook dat die eerste Haas monteurs wat aan kwamen ook daarvoor waren. Even de auto / accu's controleren. Een van beide had daarvoor ook de dikke rubberen handschoenen aan.
De halo heeft hem gered, maar dat hij niet knock-out ging of bekneld zat door de klap van 53g evengoed. Die kracht van de klap kan evengoed al dodelijk zijn.
Het besef moet ook bij Grosjean nog komen, maar gelukkig geen ernstige fysieke schade.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat iemand 53G kan overleven . Dat ik dat hoorde, dacht ik dat het een foutje was.
Maar hij was én nog bij bewustzijn én maakte op dat moment nog een bewuste keuze door niet onder de rails te gaan maar bovenlangs.
Dan kom je erachter dat straaljagers niet boven de 10G komen en dat de vroegere schietstoelen (Sovjet) rond de 22G waren. Dit is dus echt een gigantische klap geweest voor hem, maar gezien zijn filmpje op twitter in het ziekenhuis, zonder echte directe gevolgen. Echt bizar dit. Het is natuurlijk geen klap omhoog of omlaag, waar je minder van kunt hebben, maar ik zou het interessant vinden als hier nog meer informatie over vrijkomt.
Vrij zeker dat dat zijn engineer was die dat riep, en niet grosjean zelf.
Doet niet zoveel af aan het feit dat ie niet de meest briljante coureur ever is overigens. Ik zal 'm ook niet missen, maar laten we de feiten wel kloppend houden.
tenzij je niet doelt op Baku, in dat geval heb ik niks gezegt
Bakoe was dat idd. Had ik gelezen..maar goed, zoals je zegt doet niets af aan het feit dat GRO echt regelmatig is betrokken bij incidenten door hemzelf veroorzaakt. Daar ging het mij uiteindelijk om
Ik ben nog steeds voorstander van een vast team van marshals, of in ieder geval een aantal rescue teams, zoals bijvoordbeeld NASCAR. (Ja ik weet het bij Nascar is het simpeler vanwege de kortere banen en dat de meeste banen relatief dicht bij elkaar liggen.)
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
SnowDude schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:03:
Ik ben nog steeds voorstander van een vast team van marshals, of in ieder geval een aantal rescue teams, zoals bijvoordbeeld NASCAR. (Ja ik weet het bij Nascar is het simpeler vanwege de kortere banen en dat de meeste banen relatief dicht bij elkaar liggen.)
Indycar doet het sowieso. Die rijden ook road courses.
SnowDude schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:03:
Inderdaad, sport van miljarden maar het veiligheidspersoneel is meestal voor een paar euro van de straat geplukt lijkt het wel. Zo vaak dat je geklungel ziet met die marshalls. Ja okee het gaat niet enorm vaak mis natuurlijk en het is stressvol, maar toch.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat iemand 53G kan overleven . Dat ik dat hoorde, dacht ik dat het een foutje was.
Maar hij was én nog bij bewustzijn én maakte op dat moment nog een bewuste keuze door niet onder de rails te gaan maar bovenlangs.
Dan kom je erachter dat straaljagers niet boven de 10G komen en dat de vroegere schietstoelen (Sovjet) rond de 22G waren. Dit is dus echt een gigantische klap geweest voor hem, maar gezien zijn filmpje op twitter in het ziekenhuis, zonder echte directe gevolgen. Echt bizar dit. Het is natuurlijk geen klap omhoog of omlaag, waar je minder van kunt hebben, maar ik zou het interessant vinden als hier nog meer informatie over vrijkomt.
Het gaat bij G’s ook om de tijdsduur en de richting waarop ze zijn.
Mensen kunnen bijv slechter tegen G’s in de richting waarbij de G’s organen omhoog duwen etc
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back. PSN
De "tijd" zit al in dat getal 53G net als de afstand. Volgens mij bepalen tijd en afstand nou juist dat getal van 53G
1G is -9/81m/(s^2).
Stel je gaat van 220 km/h naar 0 km/h dan maken we daar een delta v van - 60m/s van. In de natuurkunde werken we graag met meters per seconde ipv km/h of mph of c. En een minnetje omdat we afremmen.
Rem je af in 0.1 seconde dan krijg je (60 m/s) / 0.1 = -600m/(s^2) (meter per seconde kwadraat).
Da's ongeveer 60G.
De "tijd" zit al in dat getal 53G net als de afstand. Volgens mij bepalen tijd en afstand nou juist dat getal van 53G
Niet correct. De tijd zit wel in de eenheid van 53g inderdaad, maar die versnelling kan alsnog heel kort of heel lang duren. Hoe korter, hoe beter het te doen is. Als je in je handen klapt, kun je ook meer dan 10g opwekken. Langdurig 10g trekken in een achtbaan is voor de meeste mensen echter dodelijk.
Iemand kan z'n adem best wel minimaal 10-15 seconden inhouden, zeker een zeer getrainde sportman. Ook in extreme omstandigheden. Dat zal denk ik best wel helpen.
[Voor 3% gewijzigd door Klojum op 30-11-2020 18:54]
Iemand kan z'n adem best wel minimaal 10-15 seconden inhouden, zeker een zeer getrainde sportman. Ook in extreme omstandigheden. Dat zal denk ik best wel helpen.
Maar kan je dat ook als je net een klapper gemaakt hebt en midden in een vuurzee zit
En jij gelooft dat hij met zo'n klapper en met de in spanning die hij nodig heeft om uit het wrak te klimmen zijn adem inhoud. 😳
Maf ongeluk wat hij heeft overleeft en ondanks dat er velen roepen: als ik er aan denk of het weer terug zie wordt ik misselijk. Dat kan, maar aan de andere kant is crashen ook wel iets waar je voor gaat zitten. Als ik de tv programma's over de F1 wel bekijk op Sky, Movistar Ziggo etc, dan blijven ze crashes, ook zware, regelmatig met veel plezier laten zien roepende OMG what a crash OMG!, om het vervolgens 100 keer te herhalen. Laten we niet zo hypocriet zijn. Crashen, prima maar liefst zonder doden.
Crashes zijn leuk, maar ik ga niet zitten om te kijken hoe iemand voor zijn leven vecht in een brandende cockpit of hoe hij onder een kraan komt.
Heeft niks met hypocriet te maken, maar meer met emphatic vermogen en niet de drang hebben om bloed te zien.
Ik kijk om het racen en ja er kunnen dan mensen sterven. Maar ik word misselijk als ik zoiets als gisteren zie. Dat is niet hypocriet vriend
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Een helm (motorhelm in ieder geval) sluit behoorlijk goed af hoor aan de onderkant, daar komt nooit veel doorheen, door de luchtgaten voor je mond zal meer komen.
Maar in de vlammen zullen weinig gassen zijn?
Jeetje.. dit topic..
Zoveel mensen zoveel meningen maar ik wist niet dat er zóveel experts op Tweakers zaten.
Bijzonder schokkend om te lezen hoe men hier met elkaar om gaat en het allemaal beter denken te weten dan een ander. Wat een heftige uitspraken komen er voorbij.
De schrik zit er goed in bij Romain Grosjean. De Franse Formule 1-coureur ontsnapte zondag in Bahrein aan de dood na een crash met zijn auto. Voortaan neemt hij daarom de trein.
“Het geeft misschien minder vrijheid, maar ik voel me een stuk veiliger”, verklaart Grosjean. “Voorlopig heb ik het wel even gehad met auto’s. En eigenlijk is het ook wel comfortabel dat iemand anders me rijdt. Dan kan ik lekker een boek lezen.”
Stel je gaat van 220 km/h naar 0 km/h dan maken we daar een delta v van - 60m/s van. In de natuurkunde werken we graag met meters per seconde ipv km/h of mph of c. En een minnetje omdat we afremmen.
Rem je af in 0.1 seconde dan krijg je (60 m/s) / 0.1 = -600m/(s^2) (meter per seconde kwadraat).
Da's ongeveer 60G.
Op de onboard reed hij rond de 250km/u dacht ik. Echt bizar harde impact.
DonJunior schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:20:
Jeetje.. dit topic..
Zoveel mensen zoveel meningen maar ik wist niet dat er zóveel experts op Tweakers zaten.
Bijzonder schokkend om te lezen hoe men hier met elkaar om gaat en het allemaal beter denken te weten dan een ander. Wat een heftige uitspraken komen er voorbij.
.. ik ben er een beetje stil van.
Als je dit al verbazingwekkend vindt, pak anders de threads over het coronavirus eens mee...
RobertMe schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:48:
Ik vermoed ook dat die eerste Haas monteurs wat aan kwamen ook daarvoor waren. Even de auto / accu's controleren. Een van beide had daarvoor ook de dikke rubberen handschoenen aan.
Ze hebben dit ook laten zien ergens....kan alleen niet meer vinden waar. Hier lieten ze duidelijk zien dat ze met een dikke tang de hoofdkabels doorknipten. Dit doen ze normaal vanzelfsprekend wat anders.
Hoe zie je dat precies voor je? Je kunt wel enkele "brandweerauto's" opstellen langs het circuit, maar voordat die ter plekke zijn ben je ook weer even verder. En als je met een slang gaat werken kost dat ook weer allemaal tijd. Dan moet je al een aantal crashtender achtige voertuigen klaar hebben staan. Dus met een spuit op het dak die meteen inzetbaar en richtbaar is. Maar zo'n voertuig kan niet (te) kort bij de brandhaard komen juist omdat ook medici "erbij willen zijn" en je ook niet vol de auto onder wil spuiten. Een gerichte blus actie om een veilig pad te maken lijkt mij in zoverre de beste route. Gooi je meteen een deken over de hele auto dan lijkt het mij een stuk lastiger voor de coureur om uit de auto te komen. Om nog niet te spreken over de mogelijk giftige stoffen in het schuim / poeder waar je ook niet iemand in wilt onder dompelen.
Zat inderdaad aan een crashtender achtig voertuig te denken maar dan in de vorm van een omgebouwde zeer snelle SUV. Als je daar er bijvoorbeeld drie van op strategische plaatsen zet dan kan je vrij snel ter plaatse zijn en meteen blussen.
Met alleen hand-brandblussers kom je er niet, zeker niet als iemand vast zit in de auto. De marshall kon ook niet veel uitrichten, meeste 'blussen' kwam nog van de medics die er snel waren.
Schuim/poeder is wellicht niet gezond, maar misschien toch beter dan leven verbranden.
[...]
Normaliter brand er een lampje of de accu's veilig zijn, en als dat niet zo is springen ze van de auto af (zodat ze dus geen sluiting maken tussen auto en aarde). Hoe dat in dit geval gelopen zou zijn? Waarschijnlijk niet goed.
Ik vraag me af hoe ze eigenlijk bij een grote crash waarbij er zware schade aan de auto is, soort van waarborgen dat de coureur niet geelektrocuteerd wordt.
PC Specs Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Als je dit al verbazingwekkend vindt, pak anders de threads over het coronavirus eens mee...
Haha. Ach als ik een ding heb geleerd van internet is dat het vol zit met experts.
Schnater schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:10:
De doktoren en de marshalls hebben weliswaar niks fout gedaan, maar als Grosjean er niet zélf was uitgeklommen, dan zat ie er nu nog in. Een heldenrol toedichten aan de doktoren en marshalls gaat m.i. dan ook te ver.
...
Niet mee eens. Ja ze waren niet opgewassen tegen de hitte maar ze waren daar! En ze reageren op de situatie maar meer als wat ze konden doen was er niet. Daarom blijven het gewoon helden. Die marshall die ondanks dat hij geen hittebestendig pak iemand wil helpen en het vuur wil bestrijden, held. De man die overstak met een brandblusser omdat hij intuïtief gelijk de ernst van de situatie in zag, en toevalligerwijs wel een hittebestendig pak aan had, held. De dokter en bestuurder die gelijk actie ondernemen. Het is maar een handje wat hij uitsteekt om te helpen bij de afsprong, maar hij staat er! Met het risico dat hij zelf brandwonden of iets anders zou oplopen. Held! En ja ik weet dat ze toevallig daar reden omdat eerste ronde, maar zo toevallig is het ook niet omdat de eerste ronde een veel grotere kans op een crash is! Dus ja Grosjean heeft wonder boven wonder zichzelf gered uit de benarde situatie maar elke hand die er was en uitstak zat vast aan een held!
Op Instagram hield ze een emotioneel betoog en noemde iedereen die bij had gedragen aan de goede afloop ‘superhelden’. Het echtpaar Grosjean heeft drie kinderen.
I used useful words, urgent words, to protect them above all. I mentioned the ‘shield of love’ that protected him. Today, I have to find other expressions, come up with other rational phrases, to express the feelings. We will find them together.
Expressions of gratitude, for the men of the Medical Car.
Expressions of friendship, for Jean Todt and his unfailing humanity.
Expressions of thanks for you all, who have shown your support, your affection, your kindness which is so precious to us.
Thank you to the family of Jules Bianchi; to his father Philippe, who I think of constantly. To Jules himself. To Kevin Magnussen for his words. To the team at Canal+ for their sensitivity. I will forget some people, excuse me.
Thank you to our children, who pushed him to pull himself out of the fire. Thank you to his courage, his determination, his strength, his love, his physical training that probably kept him alive (Kim, Dan, love you guys). It didn’t take one miracle but several yesterday. I embrace you all.
[Voor 20% gewijzigd door DoeEensGek op 30-11-2020 20:26]
Inderdaad, sport van miljarden maar het veiligheidspersoneel is meestal voor een paar euro van de straat geplukt lijkt het wel. Zo vaak dat je geklungel ziet met die marshalls. Ja okee het gaat niet enorm vaak mis natuurlijk en het is stressvol, maar toch.
Marshalls zijn over het algemeen vrijwilligers. Over het algemeen wel goed getrainde vrijwilligers, maar het blijven vrijwilligers.
Zat inderdaad aan een crashtender achtig voertuig te denken maar dan in de vorm van een omgebouwde zeer snelle SUV. Als je daar er bijvoorbeeld drie van op strategische plaatsen zet dan kan je vrij snel ter plaatse zijn en meteen blussen.
Met alleen hand-brandblussers kom je er niet, zeker niet als iemand vast zit in de auto. De marshall kon ook niet veel uitrichten, meeste 'blussen' kwam nog van de medics die er snel waren.
Schuim/poeder is wellicht niet gezond, maar misschien toch beter dan leven verbranden.
Ook met schuim/poeder blussers kan je weinig beginnen bij zo een brand als gisteren, dan is water/schuim misschien nog wel het beste vanwege het koelend vermogen. Brandblussers zijn echt voor beginnende brandjes (en dat van gisteren valt daar niet onder), dan helpt het alleen maar om iets van een pad te maken voor degene die eruit moet.
[...]
Ik vraag me af hoe ze eigenlijk bij een grote crash waarbij er zware schade aan de auto is, soort van waarborgen dat de coureur niet geelektrocuteerd wordt.
In dat geval moet de coureur uit de auto springen. Geen idee hoe ze dat doen als de coureur niet meer zelf uit de auto kan komen.
Marshalls zijn over het algemeen vrijwilligers. Over het algemeen wel goed getrainde vrijwilligers, maar het blijven vrijwilligers.
Tja, misschien moet daar dan verandering in komen, een paar extra mensen inhuren die meereizen en tussen de andere Marshalls staan zou de f1 toch wel moeten kunnen betalen.
Let op: Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
Geen naamverbasteringen zoals: Tracing Point, Crashstappen, Mission Spinnow, Crashjean etc
Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
-Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
-Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
-Ongefundeerd Ferrari/Renault bashen.
-Gezeur over Hamilton.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details