Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Helemaal met je eens. De banden zorgen voor een veel te voorspelbare strategie. Het is dat er een aantal rijders dit jaar snel genoeg waren om een andere strategie te proberen met q2 op mediums rijden ipv softs maar voor de rest heel voorspelbaar. Veel te snel graining.DaniëlWW2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:04:
[...]
In 2018 werd het het een puinzooi. Toen kreeg je banden die zoveel blaren kregen en voor een paar races een dunner loopvlak. Voor 2019 en nu 2020 heb je alleen maar de banden met een dunner loopvlak gehad en die zijn zo slecht. Veel teams krijgen ze nauwelijks op temperatuur en ze raken ook snel oververhit. De regenbanden zijn volgens mij ook sinds 2018 niet of nauwelijks veranderd en die lijken veel te nauwe operationele windows te hebben. Inmiddels is het meer een bandenkampioenschap aan het worden dan een auto of coureur kampioenschap.
Ik bedoel, tijdens Q1 en Q2 toen het zo nat was, kwam niemand ook maar in de buurt van RBR op de wets. Werd het iets droger met inters en was het opeens Racing Point en vandaag ging het ook alle kanten op. RBR leek weer veel meer slijtage te hebben met inters en alsnog waren ze niet goed. Coureurs die met een setje inters wel gingen en het volgende setje gewoon niks meer mee konden doen omdat ze niet warm werden zoals Stroll. Hamilton kon ondertussen de boel uitrekken, en gelijk had hij waarschijnlijk ook.
TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear
Nou ze hadden sowieso veel zachtere droogweer banden moeten meenemen. Maar goed, die hebben we niet gezien vandaag.Hippocampus schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:04:
[...]
Maar het is een baan met nieuwe toplaag en dan ook nog met water erop, waarom dan klagen over de banden?
Tja, nu droogde de baan genoeg op om die MERC alsnog vooraan te laten rijden met een halve minuut voorsprong op de anderen.Franco10 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:03:
[...]
Ik vond het juist geweldig om een keer niet allemaal op rails en traction control rondjes te rijden.
Ook by SKY gaven ze een paar keer aan hoe fantastisch de race was en pleitten ze voor het verminderen van de grip zodat alle races geen kopieën van elkaar worden.
Ik kijk 1000 x liever naar dit soort races dan races onder perfecte omstandigheden waar twee mercedessen vooraan rijden met 5 seconden afstand en erachter Max en daarna niemandsland.
In de regen waren de MERCs helemaal nergens. VER heeft deze race helaas zelf verneukt waardoor HAM de show kon stelen door geduldig saai, zonder risico zijn rondjes te rijden.
Zolang de FIA niets doet aan al die MERC voordeeltjes die er inmiddels zijn veranderd er niets. Wie er ook dat hok van HAM over gaat nemen als ie met pensioen gaat, die gaat dan gewoon /of BOT WK worden.
De race was in het begin leuk, totdat de boel ging opdrogen en de regen niet meer doorzette. Toen was het ronduit saai.
Dat was een foutje tussen de gok van Pirelli en diegene die het asfalt gedaan hebben hoorde ik.MikeyMan schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:10:
[...]
Nou ze hadden sowieso veel zachtere droogweer banden moeten meenemen. Maar goed, die hebben we niet gezien vandaag.
Maar nu in deze race geen meter op slicks is gereden toch klagen over de banden vind ik een beetje rare timing.
Heel simpel. De beslissing voor de banden die meegenomen zijn is genomen voordat er nieuw asfalt werd gelegd. Ze hadden dus minder harde banden mee moeten nemen. De communicatie tussen het circuit en Pirelli is op zijn zachtst gezegd niet er goed geweest.Hippocampus schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:04:
[...]
Maar het is een baan met nieuwe toplaag en dan ook nog met water erop, waarom dan klagen over de banden?
Nu hadden zachtere banden waarschijnlijk niks uitgemaakt vanwege het vele water dat er is gevallen.
"When you grow up your heart dies"
Waarom niet zelf kiezen welke compound whenever. En daarmee mag je zo lang/kort racen als je wilt. Een race zonder stop? Waarom niet?! Allemaal strategieën die om zeep geholpen worden door de verplichting om 2 compounds te gebruiken.
Net als dat de huidige banden gewoon troep zijn. Gooi er maar weer een echte bandenstrijd in, en van mij mogen teams dan ook wel tijdens het seizoen wisselen van leverancier. Zo zorg je tenminste voor kwaliteitsbanden, want geen fabrikant wil afgaan.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling
Met zachtere banden had de gok misschien toch gewaagd geweest. Dat was nu totaal onmogelijk.Hippocampus schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:13:
[...]
Dat was een foutje tussen de gok van Pirelli en diegene die het asfalt gedaan hebben hoorde ik.
Maar nu in deze race geen meter op slicks is gereden toch klagen over de banden vind ik een beetje rare timing.
Niet waar, HAM maakte in het begin wel een foutje maar bleef goed meedoen hoor. Het was BOT die vandaag een totale offday had.LZ86 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:11:
[...]
Tja, nu droogde de baan genoeg op om die MERC alsnog vooraan te laten rijden met een halve minuut voorsprong op de anderen.
In de regen waren de MERCs helemaal nergens. VER heeft deze race helaas zelf verneukt waardoor HAM de show kon stelen door geduldig saai, zonder risico zijn rondjes te rijden.
Zolang de FIA niets doet aan al die MERC voordeeltjes die er inmiddels zijn veranderd er niets. Wie er ook dat hok van HAM over gaat nemen als ie met pensioen gaat, die gaat dan gewoon /of BOT WK worden.
De race was in het begin leuk, totdat de boel ging opdrogen en de regen niet meer doorzette. Toen was het ronduit saai.
Juist zachtere banden zijn interessanter idd. Zeker als de banden dan toch iets te hard blijken te slijten en men keuzes moet makenMikeyMan schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:17:
[...]
Met zachtere banden had de gok misschien toch gewaagd geweest. Dat was nu totaal onmogelijk.
En met lage temperaturen+ vochtigheid zijn zachtere banden wellicht eerder een optie tov inters
[Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 15-11-2020 14:20]
(en @sjaool ) Bedoelen jullie nou de compound van de regenbanden? (ik snap het allemaal ff niet meer)MikeyMan schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:17:
[...]
Met zachtere banden had de gok misschien toch gewaagd geweest. Dat was nu totaal onmogelijk.
Nee ik bedoel de droogweer banden. Met c5 hadden we vandaag misschien wel slicks op de baan gezien.Hippocampus schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:20:
[...]
(en @sjaool ) Bedoelen jullie nou de compound van de regenbanden? (ik snap het allemaal ff niet meer)
Nee, van de droogweerbanden.Hippocampus schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:20:
[...]
(en @sjaool ) Bedoelen jullie nou de compound van de regenbanden? (ik snap het allemaal ff niet meer)
"When you grow up your heart dies"
Ik denk dat ze erop doelen dat als men de zachtste bandensoorten had meegebracht ipv de hardste voor de slicks er misschien wel enkelingen het aangedurfd hadden om op softs of mediums te gaan op het einde van de race.Hippocampus schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:20:
[...]
Mij zou dat verbazen, voldoende bochten waar je nog gewoon water kon zien staan. En net daar heb je de grip nodig.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
HAM reed toch ook op tot slicks versleten inters?Blokker_1999 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:22:
[...]
Ik denk dat ze erop doelen dat als men de zachtste bandensoorten had meegebracht ipv de hardste voor de slicks er misschien wel enkelingen het aangedurfd hadden om op softs of mediums te gaan op het einde van de race.
Mij zou dat verbazen, voldoende bochten waar je nog gewoon water kon zien staan. En net daar heb je de grip nodig.

En zeldzaam interview met Bonno.

Zo en nu maar eens kijken wat de rest van de dag nog kunnen doen.

- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Ik vraag me na de race ook serieus af of Max niet veel langer door had kunnen gaan op wets en pas laat naar inters. Dat lijkt niet logisch, maar ik vermoed dat de problemen kwamen door bandentemperatuur. Die wets werkte eindelijk en het bleef nog erg lang ook nat op de baan. Qua baanpositie was het waarschijnlijk veel beter geweest.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Massa 2.0, die deed er op Silverstone (2008?) ook een flink aantal. Zelfde kaliber coureur...Transportman schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:52:
Ze hebben net in de postrace show even geteld hoe vaak Bottas in de rondte is gegaan, 6x.
Was het niet zo dat Max op dat moment een 1:47.x als snelste ronde reed, en HAM vrijwel direct een 1:45 deed op z'n inters?DaniëlWW2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:26:
Hier kon je niet op slicks gaan rijden. Als je S3 al haalde, dan was het daar meteen voorbij geweest. Maar het gaat me nu niet om de slicks. Het gaat me er nu even om dat de regenbanden gewoon slecht waren omdat ze niet op temperatuur te krijgen waren voor veel coureurs.
Ik vraag me na de race ook serieus af of Max niet veel langer door had kunnen gaan op wets en pas laat naar inters. Dat lijkt niet logisch, maar ik vermoed dat de problemen kwamen door bandentemperatuur. Die wets werkte eindelijk en het bleef nog erg lang ook nat op de baan. Qua baanpositie was het waarschijnlijk veel beter geweest.
Denk dat je dan echt weinig keus hebt..
Als je de teams die naar inters wisselen bijna onmiddelijk snelste sectoren ziet zetten dan weet je dat die inters gewoon de juiste band zijn op dat moment.dDaniëlWW2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:26:
Hier kon je niet op slicks gaan rijden. Als je S3 al haalde, dan was het daar meteen voorbij geweest. Maar het gaat me nu niet om de slicks. Het gaat me er nu even om dat de regenbanden gewoon slecht waren omdat ze niet op temperatuur te krijgen waren voor veel coureurs.
De vraag is vooral, hadden zij die meer dan 1 stop gemaakt hebben dat wel moeten doen? Hamilton toont aan dat de Inter eigenlijk goed genoeg was om heel de race op te rijden als je deze een beetje kunt beheersen. En dan heb je ook geen opwarmproblemen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Hij kwam VET niet voorbij en daardoor werd ie ingehaald door ALB. Hij ging het pas wat beter doen toen de baan opdroogde.Hippocampus schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:18:
[...]
Niet waar, HAM maakte in het begin wel een foutje maar bleef goed meedoen hoor. Het was BOT die vandaag een totale offday had.
Oh, ik geloof dat de consensus onder de rijders was dat het heel de race gewoonweg te nat was voor slicks.MikeyMan schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:21:
[...]
Nee ik bedoel de droogweer banden. Met c5 hadden we vandaag misschien wel slicks op de baan gezien.
Maar goed. Baan was glad, niet Pirelli's schuld, water op de baan, niet Pirelli's schuld, baan droogt op vanwege gebrek aan regen, niet Pirelli's schuld, maar hey, wat stom van Pirelli dat ze geen zachtere compound bij zich hadden dit weekend.

WilliamsPatrick schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:28:
[...]
Massa 2.0, die deed er op Silverstone (2008?) ook een flink aantal. Zelfde kaliber coureur...

En zo kwam Max PER ook niet voorbij.LZ86 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:29:
[...]
Hij kwam VET niet voorbij en daardoor werd ie ingehaald door ALB. Hij ging het pas wat beter doen toen de baan opdroogde.

...Wat een voordeel maar ook een nadeel is!nadroJ schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:31:
Prima starttijd overigens. Nog zeeën van tijd vandaag

Pirelli is ook voor 'normale' wegcondities op personenauto's en motorfietsen zelfs tegenwoordig meestal niet de veiligste keuze op het moment dat 't vochtig of nat wordt, op die momenten heb je vaak liever een Michelin of Dunlop óf zelfs een Bridgestone. Continental is ook een goede band op dat moment maar die hebben volgens mij nog nooit een poging ondernomen om een band voor de F1 te maken.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
En het asfalt spekglad is door de oliën die er nog uitkomen wanneer het gloednieuw is.Snowdog schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:31:
[...]
Nouja, dat was voor iedereen vandaag wel het geval, zie Max en Albon, of een van de vele andere mensen die achter een andere coureur vastzaten. Helaas niet een geweldige baan om in te halen als het nat is en je geen DRS hebt.
een treffende spreuk
Inderdaad een prima start- en eindtijd. Je hoeft er de wekker niet voor te zetten, maar je kan 's middags wel gewoon plannen maken (nu dan niet met corona, maar het gaat om het idee dat het zou kunnen).nadroJ schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:31:
Prima starttijd overigens. Nog zeeën van tijd vandaag
In de jaren 50Will_M schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:34:
. Continental is ook een goede band op dat moment maar die hebben volgens mij nog nooit een poging ondernomen om een band voor de F1 te maken.

Banden zijn te bepalend tegenwoordig en welke fabrikanten zouden het leuk vinden om vermogens in de sport te gooien om geen flater te slaan?Will_M schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:34:
Ik zou 't persoonlijk, zeker ná zo'n race als vandaag, ook wel weer eens interessant vinden om meerdere bandenfabrikanten toe laten tot de F1. In het verleden waren er ook altijd meerdere bandenfabrikanten in één seizoen.
Pirelli is ook voor 'normale' wegcondities op personenauto's en motorfietsen zelfs tegenwoordig meestal niet de veiligste keuze op het moment dat 't vochtig of nat wordt, op die momenten heb je vaak liever een Michelin of Dunlop óf zelfs een Bridgestone. Continental is ook een goede band op dat moment maar die hebben volgens mij nog nooit een poging ondernomen om een band voor de F1 te maken.
Zie ook het laatste Michelin/Bridgestone jaar. Niet echt leuk voor de sport.
Ik zie liever dat die auto's weer een stuk kleiner (vooral smaller) worden en dat tanken weer toegestaan wordt. DRS en een hoop electronica meuk mag weg, inclusief al het radio verkeer. Gewoon simpel stuurtje enkel om de stand van de voorwielen te veranderen. Dan komt het weer op racen aan ipv verstoppertje spelen en het team alles laten beslissen.
alles kan off-topic
Maar hij kon toch ook niet anders? Hamilton kwam er in de beginfase gewoon niet aan te pas. Het was dan ook meer bij proberen te blijven dan wachten. Met de snelste motor en DRS achter de hand. Terwijl Verstappen gewoon snelste op de baan was, vast zat achter Perez en Stroll zag wegrijden.wowly schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:08:
[...]
Ik snap je gedachtengang. Het is echter bijzonder lastig om geduld uit te oefenen als je op je toppen staat. Max bijvoorbeeld heeft hier nog moeite mee en kan dit vaak coveren met zijn talent. deze keer lukte dat ook niet. Dus wachten op je moment is echt een kunst....
Dus Verstappen moest waar Hamilton niet kon. Dat is een wereld van verschil. Bovendien gaat al het wijzen naar het verschil met Bottas hierboven niet op. Die liet gewoon meer dan ooit zien niet meer dan een zeer middelmatige coureur te zijn. Prima op een voorspelbare baan, maar zodra het iets onvoorspelbaarder wordt, is hij nergens.
Ik zou als ik de F1 eerder hard inzetten op financiële regulering, en de power unit ontwikkeling aan banden leggen. Laat motorfabrikanten die het minder doen maar inhalen op de rest tot de performance min of meer gelijk is. Het nieuwe reglement is mij iets te veel spec-series.
Daarnaast: weg met de carbon remmen, maak er carbon-keramisch van. Ja, presteert iets minder, wel meer relevant voor personenauto's/sportwagens. Een langere remweg maakt uitremacties om in te halen ook makkelijker. De auto's moeten ook niet te licht worden daarvoor, dus het veelgehoorde 'ze moeten weer lichter worden' ben ik het niet zo mee eens.
De overige onderdelen zou ik veel meer vrij laten. Specificeer een maximumoppervlak voor alle onderdelen die in contact staan met de open lucht, hier en daar een restrictie om de vorm van de auto's ongeveer gelijk aan elkaar te houden, en kijk dan maar wat de teams verzinnen. Als je verplicht dat het ontwerp van alle auto's aan het eind van het seizoen open source is ga je op deze manier, denk ik, veel minder eeuwige dominantie zien.
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus
Exact. Hamilton nam bij de start ook heel veel risico. Ricciardo loste dat voor hem op door hem die ruimte te geven. Ten koste van Ocon, ik meen ook Bottas en zichzelf. Hamilton gleed ook zelf nog van de baan (daar hadden Max en Albon hem mee te pakken) en de ene poging op Vettel was nou ook niet bepaald briljant. Later viel het wel zijn kant op, en dat heeft hij geweldig gedaan, begrijp me niet verkeerd maar Max zat Idd in een heel andere situatie. Jammer dat het net Perez was, dat is wel een tough cooky. Niet gauw vergeten, weer van leren en door maar. Weer een teleurstelling te verwerken voor de Max fan (zoals ik).KlaasjeNL schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:02:
[...]
Maar hij kon toch ook niet anders? Hamilton kwam er in de beginfase gewoon niet aan te pas. Het was dan ook meer bij proberen te blijven dan wachten. Met de snelste motor en DRS achter de hand. Terwijl Verstappen gewoon snelste op de baan was, vast zat achter Perez en Stroll zag wegrijden.
Dus Verstappen moest waar Hamilton niet kon. Dat is een wereld van verschil. Bovendien gaat al het wijzen naar het verschil met Bottas hierboven niet op. Die liet gewoon meer dan ooit zien niet meer dan een zeer middelmatige coureur te zijn. Prima op een voorspelbare baan, maar zodra het iets onvoorspelbaarder wordt, is hij nergens.
een treffende spreuk
Net binnen: no further actionwarp schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:04:
Hoe is het met de UI van VER eigenlijk?
https://www.fia.com/sites...ne%20at%20pit%20exit..pdf
ik zie hem net, zal eens tijd worden. "stel" een p1 voor max, en dan zolang ernaar nog een ''uitspraak'' stel dat het wel een 5sec was geweest?Muse schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:27:
[...]
Net binnen: no further action
ik vind, straffen kan je in de race beslissen, gebeurd er iets in de laatste ronden en heeft het gevolgen voor het podium, dan moet het podium even wachten. maar zolang, voor zo iets met nog 80% van de race te gaan.. why so long?
Omdat de stewards tijdens de race hun aandacht er nog bij moeten houden. Als een onderwerp te veel tijd kost, kan ik mij voorstellen dat er een beslissing genomen wordt na de race. Zeker als het maar 1 wagen betreft.jack zomer schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:32:
[...]
ik zie hem net, zal eens tijd worden. "stel" een p1 voor max, en dan zolang ernaar nog een ''uitspraak'' stel dat het wel een 5sec was geweest?
ik vind, straffen kan je in de race beslissen, gebeurd er iets in de laatste ronden en heeft het gevolgen voor het podium, dan moet het podium even wachten. maar zolang, voor zo iets met nog 80% van de race te gaan.. why so long?
Daar komt geen "stel" aan te pas? Maar is hoe het vorig jaar in Oostenrijk is gegaan. Verstappen wint na inhaalactie in laatste rondes die "under investigation" is en pas uren later (was dat niet 8 of 9 uur 's avonds?) komt er pas een conclusie dat er "no further action" nodig was.jack zomer schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:32:
"stel" een p1 voor max, en dan zolang ernaar nog een ''uitspraak'' stel dat het wel een 5sec was geweest?
Bedankt. Volkomen van de zotte eigenlijk, dat het beslissen over een dergelijk non-incident zo belachelijk lang moet duren...Muse schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:27:
Ik vond dit eigenlijk al een beetje vreemd onderzoek, je moet toch minimaal met één wiel over de lijn zijn gekomen, of is erop ook al voldoende? Verstappen ging toch niet over de lijn?Muse schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:27:
[...]
8.1 In accordance with Chapter 4 (Section 5) of Appendix L to the ISC drivers must keep to the right (<< or left), of the white line at the pit exit when leaving the pits, no part of any car leaving the pits may cross this line.
Edit: hmmm..., blijkbaar mag je de lijn niet overschrijden? Hebben ze er nu een andere draai aan gegeven?
Edit 2: Ja dus

2020 Turkish F1 Grand Prix Event Notes Doc 3 121120
https://www.fia.com/sites...irectors_event_notes_.pdf
18) Lines or bollards at the Pit Entry and Pit Exit18.1In accordance with Chapter 4 (Section 5) of Appendix L to the ISC drivers must keep to the leftof the solid white line at the pit exit when leaving the pits. No part of any car leaving the pits may cross this line.
[Voor 54% gewijzigd door hardware-lover op 15-11-2020 15:55]
Testing, one, two ...
In principe hoeven de stewards niks "bij te houden" tijdens de race. De stewards hoeven alleen te onderzoeken wat de raceleiding hun voor legt. In andere woorden: Michael Masi en de zijnen letten op het verloop van de race, en als er iets gebeurd wat (wellicht) onderzocht moet worden dan verwijzen ze dat naar de stewards. Zolang er niks "under investigation" is kunnen de stewards dus net zo goed gaan zitten klaverjassen en dus totaal niet op de race letten.Jasphur schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:34:
[...]
Omdat de stewards tijdens de race hun aandacht er nog bij moeten houden. Als een onderwerp te veel tijd kost, kan ik mij voorstellen dat er een beslissing genomen wordt na de race. Zeker als het maar 1 wagen betreft.
Typisch hierin was dat de under investigation pas kwam toen Max spinde achter Perez. Ik durf wel te stellen dat hij anders niet eens was gekomen. Dat soort typische timing heb ik al heeeeeel veel vaker gezien. Pas als het niet meer zo veel uitmaakt komen ze dan alsnog met de UI.Jasphur schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:34:
[...]
Omdat de stewards tijdens de race hun aandacht er nog bij moeten houden. Als een onderwerp te veel tijd kost, kan ik mij voorstellen dat er een beslissing genomen wordt na de race. Zeker als het maar 1 wagen betreft.
een treffende spreuk
Ze zijn sowieso erg langzaam bij incidenten Je bekijkt toch gewoon direct 1 of 2x het incident, en je stuurt het naar de stewards. Die melding kan direct in beeld komen. Dat duurt toch maximaal 1 minuut?pro_6or schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:41:
[...]
Typisch hierin was dat de under investigation pas kwam toen Max spinde achter Perez. Ik durf wel te stellen dat hij anders niet eens was gekomen. Dat soort typische timing heb ik al heeeeeel veel vaker gezien. Pas als het niet meer zo veel uitmaakt komen ze dan alsnog met de UI.
Op beeld van buitenaf was wel redelijk duidelijk dat hij net op de lijn reed. Op onboard kon je, mede door de bocht, de lijn niet meer zien en zag het er uit alsof hij net zo goed over de lijn kon zijn geweest. In die zin apart dat het onderzoek zo lang duurt, maar op basis van onboard kun je wel stellen dat het er tricky uit zag (puur doordat je alleen de lijn wat verder voor de auto ziet die, door de bocht, dus "onder de auto door" lijkt te gaan).hardware-lover schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:35:
[...]
Ik vond dit eigenlijk al een beetje vreemd onderzoek, je moet toch minimaal met één wiel over de lijn zijn gekomen, of is erop ook al voldoende? Verstappen ging toch niet over de lijn?
In het beeld van buitenaf meende ik toch echt te zien dat ie over de lijn ging (echter niet met een volledig wiel)?RobertMe schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:53:
[...]
Op beeld van buitenaf was wel redelijk duidelijk dat hij net op de lijn reed. Op onboard kon je, mede door de bocht, de lijn niet meer zien en zag het er uit alsof hij net zo goed over de lijn kon zijn geweest. In die zin apart dat het onderzoek zo lang duurt, maar op basis van onboard kun je wel stellen dat het er tricky uit zag (puur doordat je alleen de lijn wat verder voor de auto ziet die, door de bocht, dus "onder de auto door" lijkt te gaan).
Testing, one, two ...
Of het nou door de banden, of door de trekjes van de RB komt, dit was erg teleurstellend. Een reactie als “deze race moeten we vergeten” klinkt volwassen, maar ze moeten alles doen behalve vergeten.
Ik geloof dat Lewis te verslaan is, als je dat “op zijn Alonso’s doet”. Je erin vastbijten en altijd het maximale doen. Er zijn genoeg races geweest waarin er voor Max meer in had gezeten. Was je dan WK geworden? Waarschijnlijk niet, maar je moet Lewis toch op de eoa manier onder druk zetten. En aantonen “ruthless” te zijn. Dit was een race om de standaard voor volgend jaar te zetten. Maar helaas.
Deceptie dus.
- DaniëlWW2
- Niet online
Ik hoef niet zozeer meerdere bandenleveranciers omdat bepaalde teams daar ook enorme voordelen uit kunnen halen. Als je nu bijvoorbeeld Michelin erbij zou krijgen, dan twee je dat Mercedes, Ferrari, RBR, McLaren, Renault en dan Aston gaan vechten om voorgetrokken te worden voor Pirelli of Michelin. Twee teams winnen hierbij, de rest niet.Will_M schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:34:
Ik zou 't persoonlijk, zeker ná zo'n race als vandaag, ook wel weer eens interessant vinden om meerdere bandenfabrikanten toe laten tot de F1. In het verleden waren er ook altijd meerdere bandenfabrikanten in één seizoen.
Ik denk dat een leverancier beter is, maar Pirelli moet echt eens kwaliteit gaan leveren. Ik heb vrijwel nul hoop voor 2021 en ik hoop dat de 18 inch velgen met veel dunnere loopvlakken, de invloed van Pirelli op de races drastisch gaan verminderen. Ik hoop dat het belang op mechanische grip en ophanging zo groot gaat worden, dat de teams weer uit kunnen maken wie het snelste is en niet om die kunstmatige "kauwgombanden" heen moeten ontwikkelen om er nog iets uit te halen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Daar is inderdaad weinig op af te dingen. De beste coureur in de beste auto, met de meeste ervaring, met aantoonbaar de beste strategie, het beste bandenmanagement, de minste risico's nemend, het meeste geduld en het meeste geluk in alle opzichten. Zorg dat alles op de juiste wijze samenkomt en dat kan maar in één ding resulteren: winnen.BlauweFles schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:12:
Het jammere van deze race is niet dat Hamilton aantoont de beste te zijn.
Waarom kan ik er dan niet van genieten???

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Lijkt erop dat de bandenspanning vrij hoog was? Alleen het midden van de band is glad?
- DaniëlWW2
- Niet online
Ik zou banden willen zien waar je niet constant bezig bent met temperaturen managen en een veel groter verschil tussen typen. Laat softs alsjeblieft echt softs zijn en harde banden echt hard. De race vrijwel afleggen met een harde band mag van mij, maar zorg ervoor dat het je nooit gaat lukken met softs. Dan heb je strategie en ben je van het krampachtige managen van temperaturen af.Jasphur schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:23:
Kwaliteit in welke zin? Slechtere met snellere slijtage of betere waarbij we hele races op 1 set kunnen rijden. Of misschien grotere verschillen tussen de drie banden per race?
Voor de regenbanden kan slijtage me echt gestolen worden. Die moeten gewoon binnen een temperatuur window kunnen blijven en voor langere tijd werken. Bij een regenrace gaat het om op de baan blijven en kan strategie me eigenlijk gestolen worden.
Ik zal het mij waarschijnlijk verkeerd herinneren maar het is toch normaal dat die Under Investigation kwam na de spin achter Perez? Het was toch na die spin dat hij naar binnen is geweest en de overtreding begaan zou hebben?pro_6or schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:41:
[...]
Typisch hierin was dat de under investigation pas kwam toen Max spinde achter Perez. Ik durf wel te stellen dat hij anders niet eens was gekomen. Dat soort typische timing heb ik al heeeeeel veel vaker gezien. Pas als het niet meer zo veel uitmaakt komen ze dan alsnog met de UI.
Dus zou je eigenlijk willen dat een bandenfabrikant iedere keer drie soorten banden maakt per circuit? Want ieder circuit is anders. Een onbegonnen werk. En zelfs al doet een fabrikant dat, dan zal er toch weer commentaar komen want er zullen altijd teams zijn waar het niet zo goed loopt.DaniëlWW2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:36:
[...]
Ik zou banden willen zien waar je niet constant bezig bent met temperaturen managen en een veel groter verschil tussen typen. Laat softs alsjeblieft echt softs zijn en harde banden echt hard. De race vrijwel afleggen met een harde band mag van mij, maar zorg ervoor dat het je nooit gaat lukken met softs. Dan heb je strategie en ben je van het krampachtige managen van temperaturen af.
Voor de regenbanden kan slijtage me echt gestolen worden. Die moeten gewoon binnen een temperatuur window kunnen blijven en voor langere tijd werken. Bij een regenrace gaat het om op de baan blijven en kan strategie me eigenlijk gestolen worden.
En de temperatuur die een band krijgt, hangt evenveel af van de wagen als van de band zelf (met lichte overdrijving). Was toch zeker duidelijk vandaag. Het duurde vele ronden langer eer Mercedes (zelfs met hun DAS systeem) de banden op temperatuur krijgt.
Voor mij hebben de regenbanden en de intermediates gedaan wat ze moesten doen. Maar er kan geen enkele fabrikant een band ontwikkelen die tegen de smurrie, vettigheid,... bestand is die er dit weekend op het circuit lag
[Voor 54% gewijzigd door Kenhas op 15-11-2020 16:44]
Nee. De stop duurde met 4.2 seconde net te lang, daardoor kwam Max achter Perez op de baan. Maar net. Daarom zat hij ook vol op het gas bij uitrijden pits. Dat was de 2e keer, naast de start, dat het weer niet mee zat. Rondes later, toen Max gespind was achter Perez, toen kwam de UI ook prompt.Kenhas schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:38:
[...]
Ik zal het mij waarschijnlijk verkeerd herinneren maar het is toch normaal dat die Under Investigation kwam na de spin achter Perez? Het was toch na die spin dat hij naar binnen is geweest en de overtreding begaan zou hebben?
[Voor 4% gewijzigd door pro_6or op 15-11-2020 16:45]
een treffende spreuk
Slim banden sparen in het begin waardoor hij maar 1 pitstop nodig had.
Ik zie vergelijkingen met Schumacher voorbij komen.
Waarbij "men" vergeet dat Schumacher eindeloos kon testen.
En Ham is gewoon écht goed. Heeft natuurlijk veel aan z’n wagen te danken maar kan echt wel een potje sturen.
[Voor 27% gewijzigd door CF230 op 15-11-2020 16:54]
Men kan nu al helemaal eindeloos testen, de technologie is zo ver dat vrijwel alles is te berekenen ver van tevoren.Speedster schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:44:
Wat een geweldige race! Hamilton laat zien dat hij een coureur van de buitencatagorie is.
Slim banden sparen in het begin waardoor hij maar 1 pitstop nodig had.
Ik zie vergelijkingen met Schumacher voorbij komen.
Waarbij "men" vergeet dat Schumacher eindeloos kon testen.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Geef de teams voor elk event 3 soorten banden (soft, medium, hard) eventueel uit de bestaande keuze van 5 stuks (ik zou zelfs nog wat meer stuks invoeren om de verschillen tussen de compounds wat groter te maken en ook nooit opeenvolgende compounds nemen want nu zie je altijd C2-C3-C4, waarom eens niet C2-C3 en C5 bv). De soft is x seconden sneller maar heeft als nadeel dat ie na 10tal rondes om zeep is. De hard kan je net wel/net niet de hele race mee uitrijden. Maar is x seconden trager. En de medium zit er ergens tussen in.
Of om het helemaal leuk te maken: laat de teams zelf de compounds kiezen die ze mee willen. Bepaalde teams gaan proberen met vooral harde banden en minimale stops. Andere kunnen met de zachtere snellere banden gaan voor meerdere stops, allemaal afhankelijk van de eigenschappen van de eigen wagen. Dat eventueel zelfs met eventueel tanken bij de stops. Dat was het geestige eind jaren 90, begin 00. Die verschillende strategieën tot stand zien komen. Met hertanken misschien wel wat gevaarlijker maar niet minder gevaarlijk imo als op 2sec 4 banden wisselen en dan de auto laten vertrekken met losse banden of in de baan van een aankomende concurrent.
[Voor 90% gewijzigd door RoD op 15-11-2020 17:28]
[Voor 94% gewijzigd door RoD op 15-11-2020 17:28]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Idd, denk vanwege de lage temperaturen van baan en omgeving meer druk op de banden om ze beter/makkelijker op temperatuur te houden.MikeyMan schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:35:
[...]
Lijkt erop dat de bandenspanning vrij hoog was? Alleen het midden van de band is glad?
Eigenlijk wel grappig: Het veld 'vecht' om de Mercedes over te mogen nemen van HAM als ie weg gaat zodat je WK mag wordenLZ86 schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:11:

Doet me denken aan karten waar iedereen altijd vocht om die ene goed afgestelde kart die veel harder ging dan de anderen. Zat je daar in, dan werd je eerste. Dat is hier ook het geval.
MAX in de mercedes volgend jaar? Hij wordt WK... LEC in de mercedes volgend jaar? Hij wordt WK. Ricciardo in the mercedes volgend jaar? Hij wordt WK. Bottas is maar een gemiddelde rijder, dus kat in 't bakkie voor de 'nieuwe rijder' van mercedes.
Dit dus.
Of 4 verplichte pitstops... Dan gaat de snelheid van de pitstop ook ineens belangrijk worden en rijden de mercedessen ook regelmatig in de vuile lucht.Mef schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:01:
Over de banden: waar ze gewoon moeten vanaf stappen is die verplichte pitstop, want uiteindelijk beslist die gewoon de strategie.
Dit dus.
Vlak Bottas 5.0 niet uit!FunkyTrip schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:16:
[...]
MAX in de mercedes volgend jaar? Hij wordt WK... LEC in de mercedes volgend jaar? Hij wordt WK. Ricciardo in the mercedes volgend jaar? Hij wordt WK. Bottas is maar een gemiddelde rijder, dus kat in 't bakkie voor de 'nieuwe rijder' van mercedes.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ja dit. Het is ontzettend knap van Hamilton en ook ik wil er niets op afdingen. Maar toch, het kostte hem dit keer waarschijnlijk de overwinning, maar zo'n actie van Verstappen op Perez is gewoon zo opwindend om te zien. De agressie waarmee hij achter Perez opduikt (net als vorige keer bij Bottas), zo racen op het scherp van de snede, daar kan ik echt van genieten.Spotmatic schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:29:
[...]
Daar is inderdaad weinig op af te dingen. De beste coureur in de beste auto, met de meeste ervaring, met aantoonbaar de beste strategie, het beste bandenmanagement, de minste risico's nemend, het meeste geduld en het meeste geluk in alle opzichten. Zorg dat alles op de juiste wijze samenkomt en dat kan maar in één ding resulteren: winnen.
Waarom kan ik er dan niet van genieten???

Volgende keer beter.
https://www.motorsport.co...unds-2018-981774/1380274/Mef schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:01:
Over de banden: waar ze gewoon moeten vanaf stappen is die verplichte pitstop, want uiteindelijk beslist die gewoon de strategie. Nu starten ze op de soft pitten na 1/3 ongeveer en gaan dan verder op de medium. Of omgekeerd met een pitstop na 2/3 race. (Of zelfs heel absurd soms: rijden 3/4e van de race op de soft en leggen voor het laatste kwart nog even de medium op omdat het moet).
Geef de teams voor elk event 3 soorten banden (soft, medium, hard) eventueel uit de bestaande keuze van 5 stuks (ik zou zelfs nog wat meer stuks invoeren om de verschillen tussen de compounds wat groter te maken en ook nooit opeenvolgende compounds nemen want nu zie je altijd C2-C3-C4, waarom eens niet C2-C3 en C5 bv)[knip]
Dat hebben we eerder ook al eens gehad, maar dan nog kiest (koos) Pirelli welke banden naar welke race komen. Een kleur (hardheid) overslaan is eveneens al eens gebeurd, weet zo direct niet meer welke race of races dat waren.
Dit is sowieso een raar jaar vwb banden, per team kiezen welke hoeveelheid waarvan, is afgeschaft i.v.m. Corona.
Testing, one, two ...
Dat lijkt me mooi iets voor in het algemene topic, deze race is er door geen enkele coureur een "verplichte pitstop" gemaakt. Iedereen behalve Williams waren op full wets gestart en op een gegeven moment werden de inters gewoon sneller. Sowieso geldt het bandenreglement bij een natte race niet meer, Russel heeft bijvoorbeeld alleen maar op inters gereden. Of je dan een verplichte pitstop moet maken betwijfel ik, die pitstop lijkt me meer een gevolg van de normale eis dat je op twee verschillende compounds gereden moet hebben.Mef schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:01:
Over de banden: waar ze gewoon moeten vanaf stappen is die verplichte pitstop, want uiteindelijk beslist die gewoon de strategie. Nu starten ze op de soft pitten na 1/3 ongeveer en gaan dan verder op de medium. Of omgekeerd met een pitstop na 2/3 race. (Of zelfs heel absurd soms: rijden 3/4e van de race op de soft en leggen voor het laatste kwart nog even de medium op omdat het moet).
Geef de teams voor elk event 3 soorten banden (soft, medium, hard) eventueel uit de bestaande keuze van 5 stuks (ik zou zelfs nog wat meer stuks invoeren om de verschillen tussen de compounds wat groter te maken en ook nooit opeenvolgende compounds nemen want nu zie je altijd C2-C3-C4, waarom eens niet C2-C3 en C5 bv). De soft is x seconden sneller maar heeft als nadeel dat ie na 10tal rondes om zeep is. De hard kan je net wel/net niet de hele race mee uitrijden. Maar is x seconden trager. En de medium zit er ergens tussen in.
Of om het helemaal leuk te maken: laat de teams zelf de compounds kiezen die ze mee willen. Bepaalde teams gaan proberen met vooral harde banden en minimale stops. Andere kunnen met de zachtere snellere banden gaan voor meerdere stops, allemaal afhankelijk van de eigenschappen van de eigen wagen. Dat eventueel zelfs met eventueel tanken bij de stops. Dat was het geestige eind jaren 90, begin 00. Die verschillende strategieën tot stand zien komen. Met hertanken misschien wel wat gevaarlijker maar niet minder gevaarlijk imo als op 2sec 4 banden wisselen en dan de auto laten vertrekken met losse banden of in de baan van een aankomende concurrent.
Verder zijn de meeste races behoorlijk uit te rijden op 1 setje hard. De meeste races zijn een ronde of 60 lang en een gemiddelde pitstop iets van 25 seconden, dus een zachtere compound zal een voordeel van bijna een seconde per ronde moeten hebben (als je halverwege de race wisselt) en vanaf pole moeten starten om behoorlijke zekerheid te hebben over het behouden van je plek, inhalen kost je namelijk ook nog best wat tijd. Dan gaat iedereen voor de conservatieve optie en dat is gewoon met hards rijden, waardoor de races nog saaier worden. Denk ik dan.
Mercedes heeft dit jaar alle resources gebruikt voor auto's van komende jaren. Dat kan ze normaal gesproken een grote voorsprong geven die je niet snel wil opgeven. Dus als ze er nog steeds staan in 2021 kan Max daar heen.
Hoop dat Ferrari tegen die tijd weer competitief is, dan kunnen we een paar jaar genieten van Max vs Lec.
Na die spin had Verstappen vierkante banden en heeft die meteen een pitstop gemaakt. In de UI stond ook niet voor welke stop het onderzoek was. Dat kan dus net zo goed die tweede stop zijn geweest. Is dus geen "wachten tot de spin en dan ineens een UI" bij, maar ik neem aan de andere pitstop waarvoor de UI was.pro_6or schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:44:
[...]
Nee. De stop duurde met 4.2 seconde net te lang, daardoor kwam Max achter Perez op de baan. Maar net. Daarom zat hij ook vol op het gas bij uitrijden pits. Dat was de 2e keer, naast de start, dat het weer niet mee zat. Rondes later, toen Max gespind was achter Perez, toen kwam de UI ook prompt.
Als dit waar is en er idd 7 graden verschil tussen links en rechts zat snap ik wel dat het niet echt consistent reed allemaal.
Wie heeft er een high-res foto? 7 graden zou je normaal wel kunnen zienMikeyMan schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:08:
https://racingnews365.nl/...gesteld-tijden-gp-turkije
Als dit waar is en er idd 7 graden verschil tussen links en rechts zat snap ik wel dat het niet echt consistent reed allemaal.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt
Ik snap deze reactie niet zo goed Robert. De 1e pitstop was de kritische. Daar kwam hij net achter Perez (en net voor Vettel en Hamilton) de pit weer uit. Dat was ook degene waar hij (natuurlijk) pushte als een madman en waarbij de auto uitbrak en dus met een wiel op de lijn kwam. Dat was ook degene die in beeld kwam.RobertMe schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:07:
[...]
Na die spin had Verstappen vierkante banden en heeft die meteen een pitstop gemaakt. In de UI stond ook niet voor welke stop het onderzoek was. Dat kan dus net zo goed die tweede stop zijn geweest. Is dus geen "wachten tot de spin en dan ineens een UI" bij, maar ik neem aan de andere pitstop waarvoor de UI was.
Daarna, na die spin achter Perez maakte hij Idd nog een pitstop. Daar hebben we de pit exit niet eens van gezien, toen was het leed al geleden. Theoretisch kan dat de pitstop van de UI zijn. Maar dat is toch volledig onlogisch.
Het lijkt wel of je me koste wat kost geen gelijk wilt geven?!
Overigens, had die 1e pitstop een record snelle geweest, of zeg 2.2 seconde (ipv 4.2 wat hij nu duurde) dan Had Max vandaag de race gewonnen (of Lewis had hem nog net gepakt). Zelfs met deze vleugel afstelling en moeten starten in de 1. Zo dicht ligt het bij elkaar.
[Voor 11% gewijzigd door pro_6or op 15-11-2020 18:38]
een treffende spreuk
Ik zag tijdens een van de trainingen (of was het een Q sessie?) de camera de nr33 pitbox in beeld nemen en daar waren meerdere monteurs met speciale tooltjes de vleugel aan het nameten. Je zag de verwarring. Dat was denk ik ook de reden dat ze dat in beeld namen, er was duidelijk iets aan de hand.Rene schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:34:
[...]
Wie heeft er een high-res foto? 7 graden zou je normaal wel kunnen zien
een treffende spreuk
Ik doe gewoon niet graag aannamespro_6or schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:36:
[...]
Ik snap deze reactie niet zo goed Robert. De 1e pitstop was de kritische. Daar kwam hij net achter Perez (en net voor Vettel en Hamilton) de pit weer uit. Dat was ook degene waar hij (natuurlijk) pushte als een madman en waarbij de auto uitbrak en dus met een wiel op de lijn kwam. Dat was ook degene die in beeld kwam.
Daarna, na die spin achter Perez maakte hij Idd nog een pitstop. Daar hebben we de pit exit niet eens van gezien, toen was het leed al geleden. Theoretisch kan dat de pitstop van de UI zijn. Maar dat is toch volledig onlogisch.
Het lijkt wel of je me koste wat kost geen gelijk wilt geven?!

Overigens kan die late UI net zo goed komen doordat de FIA niet alles ziet en een ander team laat een klacht had ingediend over de eerste stop en de FIA daardoor pas laat ernaar keek en het vervolgens net na die tweede stop pas doorverwees naar de stewards.
Maar een "Pas als het niet meer zo veel uitmaakt komen ze dan alsnog met de UI." vind ik persoonlijk in ieder geval ver gezocht.
Duidelijk, dank je voor de verdere uitleg. Ik doe altijd wel graag aan wat tussen devregels doorlezen. Dat mag duidelijk zijnRobertMe schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:58:
[...]
Ik doe gewoon niet graag aannamesHeeft verder niks te maken met wel/geen gelijk willen geven. In ieder geval net even de onboard van de tweede stop erbij gepakt, en hij lijkt ook daar over, of op z'n minst dicht bij, de lijn te gaan. Maar die eerste stop zal inderdaad meer op het randje zijn geweest.
Overigens kan die late UI net zo goed komen doordat de FIA niet alles ziet en een ander team laat een klacht had ingediend over de eerste stop en de FIA daardoor pas laat ernaar keek en het vervolgens net na die tweede stop pas doorverwees naar de stewards.
Maar een "Pas als het niet meer zo veel uitmaakt komen ze dan alsnog met de UI." vind ik persoonlijk in ieder geval ver gezocht.

een treffende spreuk
Kijk eens naar revoluties in automotive en bij banden. De auto's hebben veel en veel en heel veel meer mechanische grip en downforce dan jaren geleden, daarmee ook de krachten die zo'n band moet verduren.
Kleinere, smallere auto's die makkelijker dicht op elkaar kunnen rijden. Als we dat voor elkaar kunnen krijgen maken die banden een stuk minder uit.
In het begin van de race had hij een superstart maar verloor daarna weer wat plaatsen. Het is mooi dat hij dan niet tot op het bot verdedigt maar zijn verlies daar pakt. Om later weer terug te komen. Gewoon de tijd nemen en slim zijn. Het is oprecht te hopen dat Mercedes hun voorsprong kwijtraakt op welke manier dan ook. Het maakt Hamilton namelijk een betere en mooiere coureur. Vechten om een overwinning geeft zoveel meer voldoening dan met 2 vingers in de neus al en de andere op je mobiel het weekend te domineren. Je hoorde het hem ook al ergens aangeven voor dit weekend dat hij meer tijd besteed aan bijzaken dan aan racen. Zou hij daarom dan ook twijfelen?
Waar ik ook positief van opkijk is Leclerc, die zie je ook groeien! In en buiten de baan wordt hij beter. Zijn actie in de laatste bochten laat weer die gretigheid zien maar tegelijk ook teveel willen. Maar zijn reactie direct na de race maar ook zijn interviews lieten zien dat zijn zelfreflectie beter is geworden! Mooi dat Vettel dan nog en podium pakt in de Ferrari. blijft een drol van een auto.
Maar Max... Hoe dan? Weer te hongerig? Weer te gretig? Of toch weer die moeilijke auto? De start sloeg weer nergens op en mag Honda zich volledig schuldig voor voelen. Echt ik heb nog nooit een superstart, zoals we weleens in de Renaults zagen, gezien met de Honda. Tja en die actie op Perez ik vindt het lastig, ook door de regen je kan niet remmen en zelfs liften kan al voor problemen zorgen. Ik kan hierbij alleen maar aan een zinnetje denken, ooit gezegd door een vers 7-voudig wk, blijf uit die situaties weg. Op het moment dat je zo dicht bij die auto komt weet je eigenlijk al dat dit niet goed kan aflopen. Droog perfect, maar regen op een ijsbaan. Toch te gretig? zeg het maar. Hij kwam daarna ook niet echt meer terug in de race. Lees nog dat zijn afstelling totaal uit balans was, dan vraag ik toch echt af hoe kan dat? Alsof ze er bij RedBull gewoon nog steeds niet klaar voor zijn.
Conclusie
Genoten: Ja.

Als bonus nog even een eerbetoon Bottas:

@DoeEensGek mooi gezegd. HAM kan ik vaak niet uitstaan, vandaag in stijl zijn titel gepakt. Goed, slim, berekenend, uitgekiend, geef het een naam, maar van P6 naar de winst in deze omstandigheden

Waiting on the world to change
Aan een kant 7 graden uit het load.
Dat verklaart enigszins de banden vreterij
Oorzaak zou een softwarefout zijn
Dat kan best aan het motorontwerp liggen, niet aan de rijder of het team. De versnellingsbak ligt ook voor het seizoen vast. Als de Honda om wat voor reden dan ook slecht op lage toeren kan rijden zal de anti-stall eerder ingrijpen bij rustig wegrijden. Dat had hij in de eerste versnelling al, hij wilde natuurlijk proberen om zonder wielspin weg te rijden dus tijdens/na het opkomen van de koppeling moet je erg weinig gas geven, en vanuit een wielspin-situatie gas loslaten. Als je dan te langzaam rijdt voor de motor gebeurt dat nou eenmaal. In de tweede versnelling was het alleen maar erger geweest, omdat je voor diezelfde snelheid nog dieper in de toeren zakt. Na de anti-stall had hij dus niet echt een andere keus dan met heftige wielspin wegrijden, en dat zou, wederom, in de tweede versnelling alleen maar erger zijn.pinda powerrr schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:21:
In een replay was heel duidelijk te zien dat RIC in tweede versnelling wegreed. Je rijdt op ijs, behandel het dan ook zoSoms vind ik het dan te stom dat een ander team daar niet aan denkt om te doen.
Je kunt ook overdrijvenDoeEensGek schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:10:
Op het podium, in de auto, voor de microfoons zag je gewoon iemand die gevochten had voor zijn overwinning en 7e wk titel.

Uiteindelijk was het gewoon een moeilijke race voor iedereen, en Hamilton heeft er (door kunde en ervaring) goed van geprofiteerd. Door dus bv ook geen stop meer te maken naar nieuwe intermediates.
Verstappen heeft in interview met Ziggo aangegeven dat hij wist dat het een poepstart ging worden. Dat aangevuld met dat hier werd aangegeven dat alle Honda's in de 1 starte, terwijl we in de uitzending al zagen dat alle anderen in de 2 starten heeft het er in ieder geval alle schijn van dat de Honda motor niet in z'n 2 kan wegrijden.Maar Max... Hoe dan? Weer te hongerig? Weer te gretig? Of toch weer die moeilijke auto? De start sloeg weer nergens op en mag Honda zich volledig schuldig voor voelen. Echt ik heb nog nooit een superstart, zoals we weleens in de Renaults zagen, gezien met de Honda.
V.w.b. algemeen slechte start. Volgens mij is dat ook iets "uit het verleden" wat intussen grotendeels is opgelost. In bv Mugello had Verstappen gewoon een goede start en kwam die zelfs naast Hamilton en kon Bottas "volgen". Totdat het ding er dan mee op hield.
Eigenlijk had hij gewoon moeten weten dat hij in die situatie de bocht niet meer kon halen. Dat is ook wat je ziet. Haalt de bocht net niet, komt op de curbs / net buiten de baan, en dat zou op het droge waarschijnlijk net zo goed gebeurt zijn. Alleen was het nu op een natte baan, grip kwijt, en de auto schiet onder hem vandaan. In zoverre vind ik het eerlijk gezegd al een domme fout dat hij daar blijft zitten. Immers verwacht ik, van in mijn luie stoel, dat hij ook op het droge onder normale omstandigheden wijd zou zijn gegaan. Een foutje dat nu keihard werd afgestraft met een spin en vierkante banden als gevolg.Tja en die actie op Stroll Perez ik vindt het lastig, ook door de regen je kan niet remmen en zelfs liften kan al voor problemen zorgen. Ik kan hierbij alleen maar aan een zinnetje denken, ooit gezegd door een vers 7-voudig wk, blijf uit die situaties weg. Op het moment dat je zo dicht bij die auto komt weet je eigenlijk al dat dit niet goed kan aflopen. Droog perfect, maar regen op een ijsbaan. Toch te gretig? zeg het maar.
Wat @pro_6or ook al aangaf. Vrijdag rijdens een van beide FPs zag je op een gegeven moment al een groepje monteurs incl IIRC Paul Monaghan wat gedesillusioneerd bij de voorvleugel van Verstappen zijn auto, met meetapparatuur erbij. Wellicht dat dat dus al een voorteken was.Hij kwam daarna ook niet echt meer terug in de race. Lees nog dat zijn afstelling totaal uit balans was, dan vraag ik toch echt af hoe kan dat? Alsof ze er bij RedBull gewoon nog steeds niet klaar voor zijn.
Bron?D-dark schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:33:
Hmm, lees net op meerdere plekken dat er vandaag een fout is gemaakt in de front wing setting van Max.
I have no special talent. I am only passionately curious.
Raar verhaal wel, maar dat maakt het misschien ook plausibelerD-dark schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:33:
Hmm, lees net op meerdere plekken dat er vandaag een fout is gemaakt in de front wing setting van Max.

Je hebt toch vanaf begin FP3 parc fermee? Of wanneer is dat precies?, en wanneer was dat moment nou met Monaghan en iedereen bij de FW van Max, inclusief blauw meet tooltje. Toen wisten ze het al denk ik maar toen mochten ze niks meer doen.DataGhost schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:36:
[...]
Raar verhaal wel, maar dat maakt het misschien ook plausibelerAls ze in de trainingen al zagen dat iets niet klopte maar de computer zei van wel, waar ga je dan van uit? In Q was het minder zichtbaar omdat je met zulke regen toch nauwelijks bandenslijtage en snelheid hebt. Maar als je het binnen een paar uur na de race gevonden hebt en dat tijdens een FP/Q niet gelukt is, dat vind ik wel raar.
een treffende spreuk
Interview met de TelegraafD-dark schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:39:
[...]
Reddit en F1technical.net
Eens kijken of ik het verder kan volgen naar een respectabele bron
https://www.gpfans.com/nl...utm_campaign=Headliner.nl
een treffende spreuk
Normaal gesproken wel maar niet na een regenkwalificatie en als er met regen gestart mag worden.pro_6or schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:40:
[...]
Je hebt toch vanaf begin FP3 parc fermee? Of wanneer is dat precies?, en wanneer was dat moment nou met Monaghan en iedereen bij de FW van Max, inclusief blauw meet tooltje. Toen wisten ze het al denk ik maar toen mochten ze niks meer doen.
Vanaf het voor de eerste keer uitrijden van de pits tijdens Q1 is de auto onder parc fermé. Dan mag je niks cruciaals meer veranderen, maar de voorvleugel is dan juist de uitzondering, die mag nog, en dat gebeurt ook nog. Ik vond het meer raar dat ze het probleem 18-24+ uur voor de race al hebben gezien en niet op hebben kunnen lossen ondanks hun metingen enz, maar slechts een paar uur na de race al wel. De vleugel daadwerkelijk verstellen is minder dan 10 seconden werk.pro_6or schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:40:
[...]
Je hebt toch vanaf begin FP3 parc fermee? Of wanneer is dat precies?, en wanneer was dat moment nou met Monaghan en iedereen bij de FW van Max, inclusief blauw meet tooltje. Toen wisten ze het al denk ik maar toen mochten ze niks meer doen.
Tijdens een pitstop gaan ze die vleugel niet staan uitlijnen.
Telegraaf link is:
https://www.telegraaf.nl/...totaal-verkeerd-afgesteld
[Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 15-11-2020 20:50]
Minder dan 1,8 seconden zelfs. In hun record breaking pitstops zit meestal ook wel een aanpassing van de voorvleugel.DataGhost schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:44:
De vleugel daadwerkelijk verstellen is minder dan 10 seconden werk.
Wat dat betreft wel een deceptie dat juist de mannetjes die tijdens pitstop de voorvleugel aanpassen ook de brake ducts aanpassen. Juist daardoor was de eerste stop van Verstappen zo langzaam waardoor die achter Perez de baan op kwam. Je zag overduidelijk dat de monteur die aan de rechterzijde (vanuit auto gezien) de voorvleugel aanpaste daarna nog iets van de brake duct afhaalde.
Dat is dus echt een heel raar verhaal. Ik geloof wel dat het waar is, niet een excuus, want Max was duidelijk over de radio dat hij niet in kon sturen, onderstuur had, en duidelijk de McLarens niet kon volgen. Zucht. Wanneer nu eens probleemvrij.DataGhost schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:44:
[...]
Vanaf het voor de eerste keer uitrijden van de pits tijdens Q1 is de auto onder parc fermé. Dan mag je niks cruciaals meer veranderen, maar de voorvleugel is dan juist de uitzondering, die mag nog, en dat gebeurt ook nog. Ik vond het meer raar dat ze het probleem 18-24+ uur voor de race al hebben gezien en niet op hebben kunnen lossen ondanks hun metingen enz, maar slechts een paar uur na de race al wel. De vleugel daadwerkelijk verstellen is minder dan 10 seconden werk.
een treffende spreuk
Joah maar meestal geen 7 graden tochRobertMe schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:48:
[...]
Minder dan 1,8 seconden zelfs. In hun record breaking pitstops zit meestal ook wel een aanpassing van de voorvleugel.

Ja, dat zal het geweest zijn. Als het tooltje een andere stand aangeeft. Ze hebben zulke rare vormen. Kan je het echt zien of niet.MikeyMan schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:48:
Ja, ze mogen wel aanpassen, maar wat er normaal gesproken gebeurt is half slagje linksom of half slagje rechtsom. Als er dan al een basis fout in zit, blijf je daarmee klooien.
Tijdens een pitstop gaan ze die vleugel niet staan uitlijnen.
een treffende spreuk
Vroeger zag je ze dit inderdaad met een stuk handgereedschap, lijkende op de sleutel van een autokrik, doen. Tegenwoordig lijkt het verdacht veel er op dat ze hier een (aangepaste) accuschroevendraaier voor gebruiken. Of die een halve of zeven hele slagen moet draaien zal dan niet veel uit maken vermoed ik.DataGhost schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:50:
[...]
Joah maar meestal geen 7 graden tochdat zijn wel een paar slagjes dacht ik, dus ik hield een slag om de arm.
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
- We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
- Geen naamverbasteringen zoals: Tracing Point, Crashstappen, Mission Spinnow, Crashjean etc
- Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
-Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
-Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
-Ongefundeerd Ferrari/Renault bashen.
-Gezeur over Hamilton.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2020
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2020
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.