Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 10:29
mrnn schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:32:
@Bla65 ah dan begreep ik je verkeerd. Dacht dat je met Domoticz via IFTTT de Tado aan het uitlezen was maar dat kan dus ook direct blijkbaar. Goed om achter de hand te houden, zou eindelijk een goed excuus kunnen zijn om een domotica pc-tje neer te zetten.

Ik experimenteer nog wel even verder. Nadeel is dat het lastig testen is vanwege de trage vloerverwarming en als hij het signaal mist om de pomp aan te zetten dan moet ik 's morgens eerst 10 minuten op mijn ketel reset wachten voor ik kan douchen... |:(
Ik weet niet precies welke gegevens je uit Tado binnenkrijgt in IFTTT, maar hier heb ik recent ook een soortgelijke oplossing bedacht. Gehele benedenverdieping vloerverwarming, thermostaat in de woonkamer waarmee ik de temperatuur regel. Verder op elke slaapkamer een slimme radiatorknop.

Ik gebruik hier Domoticz en een klik-aan klik-uit stekker om de pomp van de vloerverwarming wel/niet te laten draaien. In plaats van op basis temperatuur in de woonkamer doe ik het echter op basis van de "heating power" die uit Tado komt. Dit is een waarde tussen 0 en 100 die aangeeft hoeveel vraag er bij de ketel is. Je ziet dit in de app ook terug in de drie "vlammetjes" in je ruimte. Ik kan hiermee dus gewoon zelf op de thermostaat of de app de temperatuur instellen. Zodra Tado bepaald dat de temperatuur te laag is, gaat de heating power omhoog en dus de pomp van de vloerverwarming aan. Het warme water uit de ketel stroomt dan de vloer in. Zodra alles op temperatuur is en de warmtevraag beneden stopt, gaat ook de pomp van de vloerwerwarming weer uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:15
Rainesh schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:28:
Op Tado forum zijn er heel wat mensen die tussen, de Bypass en temperatuurknop, een thermostatische aansluiting gemaakt hebben en daarop een Tado radiatorknop aangesloten hebben.

Veel kiezen voor dit ipv een zoneklep.

https://tado.vanillacommu...-plaatsen-ipv-zoneklep/p4
Volgens mij word hier in het topic ook wel vaker zo'n constructie gebruikt.

Ik heb zelf ook een extra thermostatische aansluiting laten maken die voor de temperatuurknop zit, zowel voor de vloerverwarming beneden als in de badkamer.

Omdat ik geen bypass heb heb ik vervolgens de designradiator in de badkamer altijd open gezet...

Dit koste me een paar tientjes om te laten doen, en werkt perfect, alhoewel niet officieel ondersteunt door Tado.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
Tado installatie gedaan maar na het toevoegen van de smart thermostaat heeft er geen een apparaat meer connectie. Iemand een idee hoe ik hem opnieuw kan toevoegen of wat het probleem kan zijn? Het begint al koud te worden hier.

Alle leds vd Bridge staan aan. Het probleem begon toen de smart thermostaat werd toegevoegd.

- edit: batterijen erin en eruit bleek de oplossing. 😬

[ Voor 44% gewijzigd door Megalomania op 23-12-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 13:31
Ik heb sinds kort een vreemd probleem waarvan ik vermoed dat het door de Tado thermostaat wordt veroorzaakt.

Het probleem is dat er komt zo nu en dan geen warm water meer uit de kraan komt. Er zit een wasbak vlakbij de ketel (Remeha Avanta) en als ik daar het warm water open draai blijft de ketel in rust op code 0.

Als ik de thermostaat van de muur afhaal en deze na 10 seconden weer terug plaats, reageert de ketel weer en is er warm water.

Ik weet dat Tado niet kan schakelen tussen de Eco en Comfort standen op Remeha ketels (alleen aan of uit) Dus heb ik het schema ervan altijd op 'aan' en '65 graden' staan.

Heeft iemand hier toevallig soort gelijke ervaringen gehad, en wellicht een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 16:15
dxta schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:16:
Hi tweakers, nieuwe smart home enthousiasteling in het topic hier :)

Korte vraag, ik had onderstaande setup bedacht, waarbij ik de woonkamer en 4 andere kamers 'smart' wil maken. Is deze setup zo compleet of mis ik nog een radiatorknop?
  • Woonkamer - Tado Slimme Thermostaat V3+ en 2 reguliere verstelbare radiatorknoppen op standje '5'
  • Slaapkamer - Tado Slimme Radiatorknop
  • Slaapkamer #2 - Tado Slimme Radiatorknop
  • Werkkamer- Tado Slimme Radiatorknop
  • Zolder - Tado Slimme Radiatorknop
Verstandigst is om ook in de woonkamer 2 radiatorknoppen te nemen, nu zal je woonkamer meeverwarmen als er bv op de werkkamer warmtevraag is.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

ikmattie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:54:
[...]
Verstandigst is om ook in de woonkamer 2 radiatorknoppen te nemen, nu zal je woonkamer meeverwarmen als er bv op de werkkamer warmtevraag is.
De vraag is of dit erg is natuurlijk, aangezien de woonkamer de 'default' kamer is en een eigen temperatuursensor heeft in de thermostaat (dat was iig mijn aanname). Of zorgt het dan voor onnodig verbruik?

Omelette du fromage!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devian schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:41:
[...]

Ik heb zelf ook een extra thermostatische aansluiting laten maken die voor de temperatuurknop zit, zowel voor de vloerverwarming beneden als in de badkamer.

Omdat ik geen bypass heb heb ik vervolgens de designradiator in de badkamer altijd open gezet...

Dit koste me een paar tientjes om te laten doen, en werkt perfect, alhoewel niet officieel ondersteunt door Tado.
Laten doen voor een paar tientjes? Een nieuwe thermostaatkraan + knop + koppelstuk, de verwarmingsinstallatie legen, de buis doorzagen, de nieuwe kraan erin zetten en de verwarmingsinstallatie weer vullen.

Ik ben oprecht benieuwd naar de monteur die dat voor een paar tientjes doet, die wil ik ook wel inhuren namelijk. Even los van de materiaalkosten ben je namelijk toch wel ff zoet met een installatie legen, weer vullen en ontluchten. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 23-12-2020 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:50
Cap schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:15:
[...]

Laten doen voor een paar tientjes? Een nieuwe thermostaatkraan + knop + koppelstuk, de verwarmingsinstallatie legen, de buis doorzagen, de nieuwe kraan erin zetten en de verwarmingsinstallatie weer vullen.

Ik ben oprecht benieuwd naar de monteur die dat voor een paar tientjes doet, die wil ik ook wel inhuren namelijk. Even los van de materiaalkosten ben je namelijk toch wel ff zoet met een installatie legen, weer vullen en ontluchten. :)
Alleen het materiaal is al meer als een "paar tientjes" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Cap schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:15:
[...]

Paar tientjes per vloerverwarming...en de monteur was een bekende ;). Ik heb hier waarschijnlijk niet de hoofdprijs voor betaald.

Klus zelf was verder in no-time gedaan...er kwam amper water uit de installatie lopen, dat zou ook meegeholpen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Devian op 23-12-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, paar tientjes materiaalkosten per vloerverwarming en gratis uitgevoerd dus. :)

Amper water uit de installatie zal dan wel komen omdat het open te zagen deel geisoleerd kon worden dmv dichtzetten van kranen. Anders is het wel een bijzonder kleine installatie, normaal is het toch heel wat emmertjes uit de verwarmingen halen. :P

Denk dat als je een uur een monteur moet inhuren + materialen en voorrijkosten dat je zo minimaal 200 euro kwijt bent voor aanbrengen van 2 nieuwe ventielen in het systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 23-12-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
wnwiigrtz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:33:
[...]

Ik gebruik hier Domoticz en een klik-aan klik-uit stekker om de pomp van de vloerverwarming wel/niet te laten draaien. In plaats van op basis temperatuur in de woonkamer doe ik het echter op basis van de "heating power" die uit Tado komt. Dit is een waarde tussen 0 en 100 die aangeeft hoeveel vraag er bij de ketel is. Je ziet dit in de app ook terug in de drie "vlammetjes" in je ruimte. Ik kan hiermee dus gewoon zelf op de thermostaat of de app de temperatuur instellen. Zodra Tado bepaald dat de temperatuur te laag is, gaat de heating power omhoog en dus de pomp van de vloerverwarming aan. Het warme water uit de ketel stroomt dan de vloer in. Zodra alles op temperatuur is en de warmtevraag beneden stopt, gaat ook de pomp van de vloerwerwarming weer uit. :)
Precies de opstelling zoals ik hem nu ook naar volle tevredenheid heb draaien. Ik ga alleen die kaku nog vervangen door een zigbee versie zodat je ook zeker weet dat hij aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Cap schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:38:
Ok, paar tientjes materiaalkosten per vloerverwarming en gratis uitgevoerd dus. :)

Amper water uit de installatie zal dan wel komen omdat het open te zagen deel geisoleerd kon worden dmv dichtzetten van kranen. Anders is het wel een bijzonder kleine installatie, normaal is het toch heel wat emmertjes uit de verwarmingen halen. :P

Denk dat als je een uur een monteur moet inhuren + materialen en voorrijkosten dat je zo minimaal 200 euro kwijt bent voor aanbrengen van 2 nieuwe ventielen in het systeem.
Klopt, ik herinner mij inderdaad de opdracht om alle kranen dicht te draaien....either way, het koste mij niet het einde van de wereld, qua tijd was het ook zo gedaan...en qua werking heb ik er niks op aan te merken. Vloerverwarming schakelt perfect aan/uit wanneer het moet, zowel beneden als in de badkamer.

Enige waar ik tegenaanloop, modern goed geïsoleerde woning, is dat het minimumvermogen van de CV ketel niet laag genoeg gaat en hij alsnog af en toe pendelt...vooral als de vloer al op temperatuur is dan gebeurt dit. Ik zet de vloer ook niet altijd aan, sochtends stook ik 3,5h (21gr) en de rest van de dag/avond blijft het vervolgens warm in huis. Als het echt koud word stook ik smiddags om 16.00 nog 2h erbij om het savonds ook warm(21gr) te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzzz_
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01 11:55
tado schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:38:
[...]

Dit is niet juist
U hoeft maar 1 starterskit.

En voor de laatste kamer hoeft u alleen de draadloze temperatuursensor.

Dus 1x bedrade thermostaat starterkit
1x additionele slimme thermostaat (bedraad)
1x draadloze sensor
en dan hoeveel knoppen u nodig heeft.
Nogmaals dank voor je reactie! Ik zie door de codes het bos niet meer :-)
Welke product code heeft de "additionele slimme thermostaat (bedraad)" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 16:15
dxta schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:13:
[...]

De vraag is of dit erg is natuurlijk, aangezien de woonkamer de 'default' kamer is en een eigen temperatuursensor heeft in de thermostaat (dat was iig mijn aanname). Of zorgt het dan voor onnodig verbruik?
Ik merk nu, met al het thuiswerken, dat de huiskamer de hele dag amper verwarmd wordt, terwijl de studeerkamer wel op temperatuur gehouden wordt. Als we de hele dag de huiskamer mee zouden verwarmen denk ik dat we op dit moment meer dan het dubbele zouden stoken (matig geïsoleerd huis uit 1919)

Is dat erg? Niet echt, maar zal inmiddels sinds maart wellicht hebben gescheeld in stookkosten.

Het klopt idd dat de woonkamer een sensor heeft in de thermostaat, maar de woonkamer kan dus niet uitgezet wordne als er vraag is vanuit andere ruimtes, de woonkamer zal dus warmer worden dan ingesteld.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dizzzz_ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:38:
[...]

Nogmaals dank voor je reactie! Ik zie door de codes het bos niet meer :-)
Welke product code heeft de "additionele slimme thermostaat (bedraad)" ?
Op www.tado.nl is alles zeer duidelijk.

Ook via de tweakers pricewatch is alles redelijk duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKOEL
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 11:06
Banix schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:37:
[...]

Is dat zo opgelost bij jou? Ik zocht op deze vraag en kwam bij jouw reactie uit. Ik vond in de app namelijk per kamer een zoneregelaar en deze stond per radiatorknop allemaal op de centrale unit afgesteld. Nu allemaal op niet toegewezen gezet in de hoop dat dat de oplossing is.
Ja, contact opgenomen met Tado, die hebben het goed ingesteld.

gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAB The Frisian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 20:33
Hallo,

Gisteren een ATAG thermostaat vervangen door een Tado V3+.
Maakt niet uit hoe de plus en de min aangesloten dus dat moet goed zijn.
Gepaired met de bridge en dat klopt allemaal. De app ook.
Helaas reageert de a244c niet op de Tado. Heb 'm al op 25º gezet maar het blijft hier 20º.
Iemand die hier een verklaring voor heeft ?
Ketel voldoende druk - ontluchten gaat automagisch, al enkele malen gereset maar er verandert niets.
Het schermpje geeft echter een kraantje aan en geen radiator. Moet dat bij warmtevraag niet de radiator zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Heb je de thermostaat wel ingesteld? Zoek hier maar is naar de installateurs handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAB The Frisian
Ik kom niet verder dan de steeksleutel en de schroevendraaier. Volgens mij laadt het menu niet.
Als ik dan op de knop en de min druk verschijnt "exit" en that's it. R01 komt niet eens in beeld.
Kan Open Therm dus niet configureren.

[ Voor 7% gewijzigd door MAB The Frisian op 23-12-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 10:29
Bla65 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:43:
[...]

Precies de opstelling zoals ik hem nu ook naar volle tevredenheid heb draaien. Ik ga alleen die kaku nog vervangen door een zigbee versie zodat je ook zeker weet dat hij aan staat.
Als je koude voeten hebt, dan draait ie niet :P KlikAanKlikUit is inderdaad niet de meeste bedrijfszekere schakelaar, want geen terugkoppeling, maar tot op heden werkt het prima. Zou dus ook iets voor @mrnn kunnen zijn.

Ik heb nog op mijn todo-list staan dat ik via Domoticz ook de warmte-vraag in de andere kamers afvangen en zodra de slimme radiatorkraan in één (of meerdere) van de andere kamers warmte vragen aan de ketel én de temperatuur in de woonkamer is onder de 20 graden (overdag staat deze op 18'C, 's avonds op 20'C) de pomp van de vloerverwarming aan gaat.

De ketel staat dan toch te draaien en blijkbaar is er dan iemand thuis, want ergens anders wordt er warmte gevraagd, dus laat het dan beneden ook maar gewoon lekker mee warmen tot 20'C, dan blijft het daar gewoon op temperatuur en hoef ik eind van de dag niet extra te stoken om het daar weer warmer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
MAB The Frisian schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:39:
Ik kom niet verder dan de steeksleutel en de schroevendraaier. Volgens mij laadt het menu niet.
Als ik dan op de knop en de min druk verschijnt "exit" en that's it. R01 komt niet eens in beeld.
Kan Open Therm dus niet configureren.
Goed lezen, je moet die knop een aantal keer 3 sec inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessesteinen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-05 11:28

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

g00gle schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:05:
[...]

En of de handleiding klopt niet (de flyer die erbij zit) of ik lees het steeds verkeerd maar als je het sleuteltje te zien krijgt dan moet je nog eens 3 sec inhouden, dan komt er een puntje naast het sleuteltje te staan en dan druk je kort 1x op de knop voor de instellingen. HTH!

The geek shall inherit the earth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAB The Frisian
g00gle schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:05:
[...]

Dat klopt. Tweemaal 3 sec en dan zou ie 2 minuten bezig zijn met laden en dan zou R01 verschijnen.
De manual voor installateurs op p9,10 en 11.

Dat gebeurt dus allemaal niet en dus kom ik niet verder.

@jessesteinen: dat ga ik even proberen. YES, en nu nog verder.

Ben nu bij de v en de Opentherm is dus installed. Weet ook waar het aan lag. Had 'm gisteren al gepaired en had meteen daarna verder moeten gaan. Nu kwam ik met tweemaal 3 seconden niet verder dan de schroevendraaier en de steeksleutel. Normaal download ie na de tweede 3 seconden dan meteen het menu.

Bedankt voor de hulp. Zal nu eens verder kijken nog.

Nog iets bijzonders te verwachten of zou het zo moeten werken ?

Dat werkt wel (y)

[ Voor 39% gewijzigd door MAB The Frisian op 23-12-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik loop tegen een paar issues aan. Systeem is nu ruim 2 jaar in gebruik. Van een tweetal knoppen krijg ik de melding dat de batterijen leeg zijn dus die had ik vervangen. Gek genoeg bleef de melding in de app staan, zelfs nadat ik voor de zekerheid de installatieprocedure had herhaald. Ik twijfelde aan mezelf en kocht nieuwe batterijen. Nog een keer vervangen in beide kamers... en nog steeds geeft de app aan dat de batterijen bijna leeg zijn.
ik gebruik deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzNnYuN4t9-DytFxlBUEPm7gsDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6lda6tGciFpKrUkUd6TtnkW.jpg?f=fotoalbum_large
en die werkten tot dusver goed in alle andere knoppen in huis.
Waar ligt dit probleem?

Een ander issue zijn de stevige overshoots in de woonkamer, maar die komen waarschijnlijk door mijn vloerverwarming die als bijverwarming meedraait. Denk niet dat ik daar snel iets aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 09:14
De melding van lege batterijen kan lang (denk aan een uur of zelfs langer) blijven staan in de app, maar verdwijnt tzt vanzelf.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
wnwiigrtz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:03:
[...]

Als je koude voeten hebt, dan draait ie niet :P KlikAanKlikUit is inderdaad niet de meeste bedrijfszekere schakelaar, want geen terugkoppeling, maar tot op heden werkt het prima. Zou dus ook iets voor @mrnn kunnen zijn.

Ik heb nog op mijn todo-list staan dat ik via Domoticz ook de warmte-vraag in de andere kamers afvangen en zodra de slimme radiatorkraan in één (of meerdere) van de andere kamers warmte vragen aan de ketel én de temperatuur in de woonkamer is onder de 20 graden (overdag staat deze op 18'C, 's avonds op 20'C) de pomp van de vloerverwarming aan gaat.

De ketel staat dan toch te draaien en blijkbaar is er dan iemand thuis, want ergens anders wordt er warmte gevraagd, dus laat het dan beneden ook maar gewoon lekker mee warmen tot 20'C, dan blijft het daar gewoon op temperatuur en hoef ik eind van de dag niet extra te stoken om het daar weer warmer te krijgen.
Ik zal daar binnenkort eens induiken. Dan wordt het dus knutselen/hobbyen met een Pi en Domoticz (of een van de anderen zoals Home Assistant). Momenteel alleen niet zoveel tijd. Is dit dmv plugins (of hoe ze dat binnen Domoticz ook noemen) redelijk plug and play bij elkaar te klikken of moet je zelf met scripts aan de slag? En bij klikaanklikuit inderdaad geen terugkoppeling maar mogelijk kan het ook wel via een wifi stopcontact. Dan wel terugkoppeling maar waarschijnlijk minder betrouwbaar dan de RF van klikaanklikuit...

En op basis van die heating power zoals jij het doet is sowieso al veel beter natuurlijk. Bij IFTTT is dat geen optie, daar is het meer basic zoals temperatuur. Dan loop je dus altijd risico op pomp aan/uit niet helemaal in sync met CV wat slecht voor de CV is als er verder geen warmtevraag is. Daar heb ik nu een offset tussen maar daardoor draait de pomp weer onnodig.

Sta er wel van te kijken dat je vloerverwarming zo snel reageert. Ik heb in het begin geëxperimenteerd met vloerverwarming schema's maar uiteindelijk toch voor een continu vaste temperatuur gegaan aangezien het te lang duurde. Zeker 2 graden verschil. Bij ons is het overigens wel de volledige benedenverdieping en niet alleen woonkamer.

Gelukkig nu altijd thuis vanwege Corona, dan voelt het niet zo zonde dat hij de hele week staat te verwarmen terwijl wij er niet zijn..

[ Voor 13% gewijzigd door mrnn op 24-12-2020 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
mrnn schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:45:
[...]

Ik zal daar binnenkort eens induiken. Dan wordt het dus knutselen/hobbyen met een Pi en Domoticz (of een van de anderen zoals Home Assistant). Momenteel alleen niet zoveel tijd. Is dit dmv plugins (of hoe ze dat binnen Domoticz ook noemen) redelijk plug and play bij elkaar te klikken of moet je zelf met scripts aan de slag? En bij klikaanklikuit inderdaad geen terugkoppeling maar mogelijk kan het ook wel via een wifi stopcontact. Dan wel terugkoppeling maar waarschijnlijk minder betrouwbaar dan de RF van klikaanklikuit...

En op basis van die heating power zoals jij het doet is sowieso al veel beter natuurlijk. Bij IFTTT is dat geen optie, daar is het meer basic zoals temperatuur. Dan loop je dus altijd risico op pomp aan/uit niet helemaal in sync met CV wat slecht voor de CV is als er verder geen warmtevraag is. Daar heb ik nu een offset tussen maar daardoor draait de pomp weer onnodig.

Sta er wel van te kijken dat je vloerverwarming zo snel reageert. Ik heb in het begin geëxperimenteerd met vloerverwarming schema's maar uiteindelijk toch voor een continu vaste temperatuur gegaan aangezien het te lang duurde. Zeker 2 graden verschil. Bij ons is het overigens wel de volledige benedenverdieping en niet alleen woonkamer.

Gelukkig nu altijd thuis vanwege Corona, dan voelt het niet zo zonde dat hij de hele week staat te verwarmen terwijl wij er niet zijn..
Het werkt op zich out of the box maar je moet wel een scriptje bouwen om de pomp te schakelen. Dus vooral doen als je tijd hebt.
Bij ons gaat het ook niet zo snel hoor, ik laat hem ‘s nachts maar een half graadje zakken.

• Rexel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-05 12:08
Deze vraag zal vast wel vaker gesteld zijn maar ik kon het antwoord niet zo makkelijk vinden.

Ik ben mijn aan het oriënteren voor het aanschaffen van een Tado thermostaat met radiatorknoppen, alleen nu zag ik in een filmpje dat de radiatoren perse voorzien moeten zijn van thermostatische radiatorknop voordat een Tado radiatorknop gemonteerd kan worden. Echter zie ik op verschillende afbeeldingen dat er aardig wat verloop stukken meegeleverd worden.

Is het dan ook nog steeds verplicht dat de radiator al voor een thermostatische radiatorknop/kraan heeft? Alle radiatoren in mijn appartement hebben namelijk geen thermostatische radiatorknop/kraan er opzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
@Rexel Ja dat blijft nodig.

Een thermostaatknop werkt door het indrukken van een pin en dat doet de tado. De oude knop moet je draaien en dat kan niet met de tado. Afhankelijk van leeftijd en type kraan hoeft het vervangen niet extreem moeilijk te zijn voor een doe het zelver. Ik heb er onlangs een vervangen en door hetzelfde merk te kopen konden leidingen en knelring blijven zitten. Dus geen hennep, tape etc nodig. Maar een heel appartement vol is natuurlijk een groter klusje...

Heb toen wat foto's gemaakt van de stappen. Links de oude situatie, midden de oude kraan eraf, rechts de nieuwe kraan erop. Daarna kwestie van de tado erop bevestigen. Kosten 15 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rk4DYoJ3e88EwMwcDeN1Cc7NM4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z4MUAuOpjDlAmDeixbqm1EqG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door mrnn op 24-12-2020 11:41 ]

• Rexel
@mrnn Bedankt voor je snelle antwoord! Had inderdaad al gekeken om dit zelf te vervangen en leek mij inderdaad niet zo heel lastig. Maar dan weet ik voor nu even voldoende :)

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-05 13:10
Rexel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:17:
Deze vraag zal vast wel vaker gesteld zijn maar ik kon het antwoord niet zo makkelijk vinden.

Ik ben mijn aan het oriënteren voor het aanschaffen van een Tado thermostaat met radiatorknoppen, alleen nu zag ik in een filmpje dat de radiatoren perse voorzien moeten zijn van thermostatische radiatorknop voordat een Tado radiatorknop gemonteerd kan worden. Echter zie ik op verschillende afbeeldingen dat er aardig wat verloop stukken meegeleverd worden.

Is het dan ook nog steeds verplicht dat de radiator al voor een thermostatische radiatorknop/kraan heeft? Alle radiatoren in mijn appartement hebben namelijk geen thermostatische radiatorknop/kraan er opzitten.
Check wel even of je niet stiekem toch themostatische knoppen hebt, dat er een "normale" knop (dus zonder schaalverdeling) op zit zegt niet altijd alles. Ik heb ze uiteindelijk wel laten vervangen door een type die M30 heeft omdat de knoppen daar meteen op passen, en de Danfoss RA adapters van Tado dramatisch waren (durf niet te zeggen hoe het nu is).

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 12:00
Chris12 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:03:
Hallo,

Ik ben me aan het inlezen in de Tado slimme radiator knoppen en toebehoren. Maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer qua wat in mijn situatie nu een slimme keuze is.

Korte situatie schets:
- CV installatie uit 2017 (Vaillant ecoTEC plus VHR NL 30-34/5-5 HR Combiketel CW5)
- CV systeem bestaat uit 2 lussen door het gehele huis.
- Lus 1: Gaat middels aftakkingen naar elke ruimte (behalve laatste radiator) zolder-werkkamer -> studeerkamer 1e etage -> kinder-slaapkamer -> huiskamer radiator1
- Lus 2: Logeerkamer (zolder) -> badkamer -> ouderlijke slaapkamer -> inloopkast-kamer -> huiskamer radiator2 -> vloerverwarming (4 lussen) -> radiator hal
- alle knoppen zijn thermostatisch op de huiskamer radiatoren na ((vrijwel)laatste in de lus, staan altijd beetje open ivm overdruk) en waterzijdig afgericht middels radiatorkraan Danfoss Dynamic Valves. Heimeier E-clipse.
- vloerverwarmingspomp wordt aangestuurd middels pompschakelaar.
- thermostaat hangt in huiskamer onder de trap, in stellingkast. Onhandige plek, wil ik verplaatst hebben
- huidige CV wordt aangestuurd door tijdschema ma-zo en handmatig aangepast wanneer nodig (lees bijna dagelijks ivm thuiswerken).

Doel is de woonkamer en de studeer en zolderkamer onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen (ivm thuiswerken). Ipv nu de CV volgas op te stoken om de zolderkamer ook warm te krijgen.
Doel 2 is de tado spullen boel (temperatuur per kamer) inzichtelijk maken in domoticz/dashticz.

Zoals ik het nu zie heb ik nodig:
- 1x draadloze thermostaat woonkamer
- 2x temperatuur sensoren/thermostaat (?) (draadloos?) voor zolderkamer en studeerkamer.
- 8 slimme Tado radiator knoppen

Mis ik nog wat, of sla ik nu de plank volledig mis en kan ik beter andere keuzes maken?
Qua vloerverwarming ben ik nog niet zeker, hoe ik dat kan doen.
Ik ben inmiddels al een aardige eindje op weg, ben goed geholpen op het tado eigen forum.
Qua benodigdheden:
  • 1x bedrade thermostaat woonkamer
  • 1x bridge voor bedrade thermostaat
  • 2x temperatuur sensoren voor zolderkamer en studeerkamer.
  • 4 slimme Tado radiator knoppen voor lus-1
  • 4 slimme Tado radiator knoppen voor lus-2 (hierbij dan geen slimme knop voor inloopkast en gang radiator, maar wel 1 voor huiskamer radiator2 en de slimme schakelaar bij aanvoer vloerverwarming)
  • 3 extra thermostatische radiatorkranen (huiskamer radiatoren, en vloerverwarming aanvoer)
Wel heb ik nog een vraag over het plaatsen van een thermostaat kraan in de aanvoer van de vloerverwarming.

Ik wil daar een Heimeier E-clipse thermostaatkraan 1/2" recht tussen zetten, maar ik weet niet welke knelset ik nu nog daarbij nodig heb. Daar er aan 1 zijde schroefdraad zit.
De leiding van de aanvoer is een witte buigbare koperleiding. Het zelf doen is lastig volgens mij, daar ik niet een knelkoppeling apparaat heb, dus ik moet het laten doen. Of moet ik dan uitgaan dat de installateur dit wel weet op te lossen.

Als ik het goed heb gelezen zijn de M30 heimeier knoppen gemakkelijk uit te wisselen met de Tado knoppen. Dus het uitwisselen en het plaatsen/vervangen van de thermostaat kan ik zelf wel.

Nog een laatste vraag: waar moet ik de bridge plaatsen vlak bij de CV zelf?

Mijn PVOutput

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:49

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

wvanommen schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:42:
[...]en de Danfoss RA adapters van Tado dramatisch waren (durf niet te zeggen hoe het nu is).
Ik heb afgelopen 2 weken het huis hier met de Danfoss RA adapters omgebouwd naar Tado. Simpele plastic "convertor ring" die denk ik prima voldoet als je geen kinderen hebt die eraan gaan hangen of op andere wijze er onnodige druk op wordt uitgeoefend. Wat voor problemen had je er mee?

• Rexel
wvanommen schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:42:
[...]

Check wel even of je niet stiekem toch themostatische knoppen hebt, dat er een "normale" knop (dus zonder schaalverdeling) op zit zegt niet altijd alles. Ik heb ze uiteindelijk wel laten vervangen door een type die M30 heeft omdat de knoppen daar meteen op passen, en de Danfoss RA adapters van Tado dramatisch waren (durf niet te zeggen hoe het nu is).
Bedankt voor de extra info, ik ga even op onderzoek uit :)

• Megalomania
Stel je hebt 3 radiatoren zonder voorinstelling, in de woonkamer /open keuken, is het mogelijk om ervoor te zorgen dat tado degene in de keuken, welke 3x minder vermogen heeft, minder belast?

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:46
Hier een al jaren tevreden Tado Urker, maar ik heb een vraag. Op blackfriday voor aantrekkelijke prijs de Tado temperatuursensor gekocht. Ik heb deze volgens voorschrift in een ander deel van de woonkamer hangen. Door het grote raam is het daar altijd net wat koeler. Ik heb de sensor hetzelfde ingesteld als de Tado hoofdthermostaat. Echter mijn idee is dat het geen effect heeft. Verschil in temp. blijft gelijk. Ik had gehoopt dat het wat koelere deel van de kamer wat warmer zou worden. Of is de sensor daar niet geschikt voor? Alvast dank voor de reacties.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ClomMPZO5oyttyTnMAgQe3WWs8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DQd3kkmWNRLv3FIKKxyWtRgx.png?f=fotoalbum_large

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 09:14
Dat kan de sensor alleen als deze aan een thermostaatknop gekoppeld is onder/dichtbij het raam en de andere knoppen op de "heating" groep zitten.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• mcmiles
Motorfret schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:32:
Dat kan de sensor alleen als deze aan een thermostaatknop gekoppeld is onder/dichtbij het raam en de andere knoppen op de "heating" groep zitten.
Dank voor je reactie. Ik maak geen gebruik van een thermostaatknop. Moet de sensor altijd aan een thermostaatknop gekoppeld zitten? Zoals ik nu heb ingesteld heeft het geen toegevoegde waarde begrijp ik.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
Kippenijzer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:57:
[...]

Ik heb afgelopen 2 weken het huis hier met de Danfoss RA adapters omgebouwd naar Tado. Simpele plastic "convertor ring" die denk ik prima voldoet als je geen kinderen hebt die eraan gaan hangen of op andere wijze er onnodige druk op wordt uitgeoefend. Wat voor problemen had je er mee?
Dat mijn knoppen "automagisch" van de radiator vielen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
mcmiles schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:44:
[...]

Dank voor je reactie. Ik maak geen gebruik van een thermostaatknop. Moet de sensor altijd aan een thermostaatknop gekoppeld zitten? Zoals ik nu heb ingesteld heeft het geen toegevoegde waarde begrijp ik.
Begrijp ik je nu goed dat je de bedrade thermostaat en de draadloze temperatuur sensor in dezelfde ruimte hebt, en dat je de draadloze sensor de temperatuur sensor voor die ruimte wil laten zijn?

Als dat inderdaad is wat je wil, dan moeten ze beide in dezelfde kamer zitten, zo zien je tegels er nu niet uit.
Als je ze in dezelfde kamer hebt, kun je de draadloze temperatuur sensor als het goed is instellen als meet apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
[quote]wvanommen schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:58:
[...]

Begrijp ik je nu goed dat je de bedrade thermostaat en de draadloze temperatuur sensor in dezelfde ruimte hebt, en dat je de draadloze sensor de temperatuur sensor voor die ruimte wil laten zijn?

Klopt, de bedrade thermostaat en de draadloze hangen beiden in de woonkamer. Ik wil inderdaad de draadloze sensor leidend laten zijn. De hangt in een ander deel van de woonkamer op 1,5 m hoogte. Op 2m van het grote raam waar het altijd wat koeler is.

Als dat inderdaad is wat je wil, dan moeten ze beide in dezelfde kamer zitten, zo zien je tegels er nu niet uit.
Als je ze in dezelfde kamer hebt, kun je de draadloze temperatuur sensor als het goed is instellen als meet apparaat.

Ik wil inderdaad de draadloze sensor leidend laten zijn. Ik heb de bedrade thermostaat nu op uitgeschakeld dwz op 15 gr ingesteld en de draadloze sensor op zeg maar comfort temperatuur.
Dank en ik laat nog weten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Megalomania schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:23:
Stel je hebt 3 radiatoren zonder voorinstelling, in de woonkamer /open keuken, is het mogelijk om ervoor te zorgen dat tado degene in de keuken, welke 3x minder vermogen heeft, minder belast?
Ik kan me 2 mogelijkheden voorstellen: Waterzijds inregelen om zo de doorstroom per radiator anders af te stemmen, of
Een tweede zone aanmaken en die apart programmeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
mcmiles schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:56:
Ik wil inderdaad de draadloze sensor leidend laten zijn. Ik heb de bedrade thermostaat nu op uitgeschakeld dwz op 15 gr ingesteld en de draadloze sensor op zeg maar comfort temperatuur.
Dank en ik laat nog weten hier.
Als ze in dezelfde kamer/zone zitten, dan kun je ze ook niet los instellen, of je de temperatuur handmatig op één of de ander instelt zou hetzelfde resultaat moeten geven. Bij mij hangt de draadloze sensor in dezelfde kamer (Slaapkamer Wim & Adri) als 2 knoppen, de sensor heb ik ingesteld als measuring device. Het kan er bij jou anders uitzien want ik heb alles op Engels staan. Zie plaatjes hieronder voor een idee hoe dat er uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xI2F6-LehDWdNY_HcfczRos0HQ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qFoHO93hbzbsPXfb2RmcW8Mq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYAUBHJTkFaGyiE7idXJoiubYe8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y7LfSo7M7t9DsH03YewA9pOH.jpg?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door wvanommen op 25-12-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
wvanommen schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:24:
[...]

Als ze in dezelfde kamer/zone zitten, dan kun je ze ook niet los instellen, of je de temperatuur handmatig op één of de ander instelt zou hetzelfde resultaat moeten geven. Bij mij hangt de draadloze sensor in dezelfde kamer (Slaapkamer Wim & Adri) als 2 knoppen, de sensor heb ik ingesteld als measuring device. Het kan er bij jou anders uitzien want ik heb alles op Engels staan. Zie plaatjes hieronder voor een idee hoe dat er uitziet:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank wederom! Klopt, ik heb de bedrade thermostaat in de woonkamer nu de hele dag op 15gr gezet en mijn draadloze sensor als measuring device gemaakt. Althans dat dacht ik maar jou reactie lezende werkt dat dus niet. Ik ga het maar weer terugzetten. Sorry, maar dan heb ik niet door hoe ik de draadloze sensor moet instellen om in de ruimte bij het raam iets warmer te krijgen. Ik ben bang dat daar toch een radiatorthermostaat voor nodig is. Ik weet niet of dit kan bij stadsverwarming. Plaatje geeft de instelling nu weer Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whvdVCU8TaKDSJgFTFgsbv8N1-I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u0cNPNaIhPnyOTw8iJVtIZ9s.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door mcmiles op 25-12-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
mcmiles schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:01:
[...]

Dank wederom! Klopt, ik heb de bedrade thermostaat in de woonkamer nu de hele dag op 15gr gezet en mijn draadloze sensor als measuring device gemaakt. Althans dat dacht ik maar jou reactie lezende werkt dat dus niet. Ik ga het maar weer terugzetten. Sorry, maar dan heb ik niet door hoe ik de draadloze sensor moet instellen om in de ruimte bij het raam iets warmer te krijgen. Ik ben bang dat daar toch een radiatorthermostaat voor nodig is. Ik weet niet of dit kan bij stadsverwarming. Plaatje geeft de instelling nu weer[Afbeelding]
Ik zie ze bij jou niet in dezelfde kamer/zone, hoe ziet dat er bij settings/room & devices bij jou uit.
Ik heb namelijk het gevoel dat je ze niet aan dezelfde kamer hebt toegevoegd. Het lijkt mij dat dat wel moet kunnen. Als het goed is kun je als je op het apparaat klikt een kamer aanmaken als je er nog geen één hebt. Vervolgens kun je het andere apparaat naar die kamer verplaatsen. Als je een knop erbij hebt is het verhaal niet anders, die heb je m.i. dus niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door wvanommen op 25-12-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
wvanommen schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:04:
[...]

Ik zie ze bij jou niet in dezelfde kamer/zone, hoe ziet dat er bij settings/room & devices bij jou uit.
Ik heb namelijk het gevoel dat je ze niet aan dezelfde kamer hebt toegevoegd. Het lijkt mij dat dat wel moet kunnen.
Hierbij mijn settings overzichtAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfVtPhsBQfX5dbCkbEv1gRK2TKE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LWX6a9FXXkyGsnQYgFvlqbJG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
Je moet de sensor i.p.v. in woonkamer raam dus in woonkamer centraal zetten, dan kun je het meetapparaat daarvan op de sensor zetten, dat moet doen wat jij wil. Op welk apparaat je de temperatuur instelt maakt dan niet uit.
Ik zou die kamer dan gewoon woonkamer noemen, maar dan ben ik ;-).

[ Voor 1% gewijzigd door wvanommen op 25-12-2020 14:19 . Reden: ik kan echt niet typen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
wvanommen schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:17:
[...]

Je moet de sensor i.p.v. in woonkamer raam dus in woonkamer centraal zetten, dan kun je het meetapparaat daarvan op de sensor zetten, dat moet doen wat jij wil. Op welk apparaat je de temperatuur instelt maakt dan niet uit.
Ik zou die kamer dan gewoon woonkamer noemen, maar dan ben ik ;-).
Ik ga je advies opvolgen en laat je weten. Ik heb nu even de bedrade leidend staan en nu is het weer aangenaam ;) Eerst voor de kerstmis aan het werk. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mcmiles schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:01:
[...]

ik heb de bedrade thermostaat in de woonkamer nu de hele dag op 15gr gezet en mijn draadloze sensor als measuring device gemaakt. Althans dat dacht ik maar jou reactie lezende werkt dat dus niet. Ik ga het maar weer terugzetten. Sorry, maar dan heb ik niet door hoe ik de draadloze sensor moet instellen om in de ruimte bij het raam iets warmer te krijgen. Ik ben bang dat daar toch een radiatorthermostaat voor nodig is. Ik weet niet of dit kan bij stadsverwarming.
Een thermostaat kan alleen netjes de temperatuur meten en dan de cv ketel aan of uitschakelen. Die kan geen radiatoren afzonderlijk bedienen omdat ie simpelweg de watertoevoer per radiator niet kan regelen. Indien je dus in 1 ruimte 2 radiatoren hebt waarvan de ene bij het raam warmer moet worden dan de andere radiator centraal in de kamer, dan moet je gewoon de knop bij het raam wat meer open zetten en die centraal in de kamer wat meer dicht. De verhouding waarin ze open staan bepaalt de temperatuurverhouding. Dat kan met het voetventiel, of zelfs met doodnormale knoppen. De koudste plek zet je helemaal open, de warmere plek draai je iets meer dicht net zo lang tot de verhouding goed is. Daar heb je in principe dus zelfs geen thermostaatknop voor nodig laat staan een Tado slimme knop.

Vervolgens laat je de bedrade thermostaat netjes de temperatuur regelen. En is het overal gelijkmatig warm. De draadloze temperatuursensor lijkt me overbodig. Tenzij je bedrade thermostaat op een verkeerde plek hangt/ Dwz, het punt is niet representatief voor de gemiddelde temperauur in de kamer. Dus bijv: vlakbij een radiator, vlakbij een kil raam, in de tocht, in de zon.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 25-12-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
mcmiles schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:36:
[...]

Ik ga je advies opvolgen en laat je weten. Ik heb nu even de bedrade leidend staan en nu is het weer aangenaam ;) Eerst voor de kerstmis aan het werk. Dank!
Met de opmerking van Cap hierboven valt bij mij het kwartje pas, wat jij blijkbaar wil, kan inderdaad alleen in combinatie met knoppen en de losse kamers zoals jij ze nu hebt.

Je hebt dan:
- de centrale meting en die stuurt de Tado knop(pen) van de radiatoren aan die daar bij horen
en je hebt:
- de draadloze sensor meting met zijn eigen Tado knop(pen).

Misschien dat dat met stadsverwarming inderdaad iets bespaart, je investering omdat dat voor elkaar te krijgen is wel vele malen hoger.

Zitten er nu thermostaat knoppen op je radiatoren? Wat schakelt de bedrade thermostaat in dit geval, een centrale klep? Die moet hij dan sowieso in alle situaties schakelen, dat is tenslotte de aanvoer van je warme water.

Ik merk dat mijn brein altijd van C.V. uitgaat omdat dat is wat ik heb ;-).

toevoeging:
Je kan natuurlijk de opmerking van Cap (de radiatoren waar het altijd wel warm wordt dichter zetten), combineren met wat ik aangaf één kamer en de meting door de draadloze sensor laten doen zodat er pas geen warmtevraag meer is als daar de juiste temperatuur bereikt wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door wvanommen op 25-12-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Cap schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:13:
[...]

Een thermostaat kan alleen netjes de temperatuur meten en dan de cv ketel aan of uitschakelen. Die kan geen radiatoren afzonderlijk bedienen omdat ie simpelweg de watertoevoer per radiator niet kan regelen. Indien je dus in 1 ruimte 2 radiatoren hebt waarvan de ene bij het raam warmer moet worden dan de andere radiator centraal in de kamer, dan moet je gewoon de knop bij het raam wat meer open zetten en die centraal in de kamer wat meer dicht. De verhouding waarin ze open staan bepaalt de temperatuurverhouding. Dat kan met het voetventiel, of zelfs met doodnormale knoppen. De koudste plek zet je helemaal open, de warmere plek draai je iets meer dicht net zo lang tot de verhouding goed is. Daar heb je in principe dus zelfs geen thermostaatknop voor nodig laat staan een Tado slimme knop.

Vervolgens laat je de bedrade thermostaat netjes de temperatuur regelen. En is het overal gelijkmatig warm. De draadloze temperatuursensor lijkt me overbodig. Tenzij je bedrade thermostaat op een verkeerde plek hangt/ Dwz, het punt is niet representatief voor de gemiddelde temperauur in de kamer. Dus bijv: vlakbij een radiator, vlakbij een kil raam, in de tocht, in de zon.
Dank voor je hele heldere uitleg, het is me nu duidelijk. Ik ben bang dat ik de aanschaf van de draadloze sensor niet goed overdacht heb met wat ik wilde. En daarmee overbodig. De bedrade thermostaat hangt centraal in de woonkamer. Maar in een ander deel hebben we grote ramen (daar is het net wat koeler) en dacht met de draadloze sensor een oplossing te hebben. Maar eens kijken of ik hem ergens[/i] anders kan inzetten, ik denk aan de bovenverdieping maar in feite blijft het hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
wvanommen schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:15:
[...]

Met de opmerking van Cap hierboven valt bij mij het kwartje pas, wat jij blijkbaar wil, kan inderdaad alleen in combinatie met knoppen en de losse kamers zoals jij ze nu hebt.

Klopt, bij mij is nu ook het kwartje gevallen met de bijdrage van Cap, zie mijn reactie op zijn post.

Je hebt dan:
- de centrale meting en die stuurt de Tado knop(pen) van de radiatoren aan die daar bij horen
en je hebt:
- de draadloze sensor meting met zijn eigen Tado knop(pen).

Misschien dat dat met stadsverwarming inderdaad iets bespaart, je investering omdat dat voor elkaar te krijgen is wel vele malen hoger.

Zitten er nu thermostaat knoppen op je radiatoren? Wat schakelt de bedrade thermostaat in dit geval, een centrale klep? Die moet hij dan sowieso in alle situaties schakelen, dat is tenslotte de aanvoer van je warme water.

Ik merk dat mijn brein altijd van C.V. uitgaat omdat dat is wat ik heb ;-).
ik heb geen thermostaatknoppen op de radiatoren, een korte zoekactie levert op dat dit met huidige aansluiting niet gaat

toevoeging:
Je kan natuurlijk de opmerking van Cap (de radiatoren waar het altijd wel warm wordt dichter zetten), combineren met wat ik aangaf één kamer en de meting door de draadloze sensor laten doen zodat er pas geen warmtevraag meer is als daar de juiste temperatuur bereikt wordt.
Klopt, ik ga daar nu mee experimenteren en eens kijken of dat wat oplevert. En maar eens kijken of ik de draadloze sensor ergens anders kan inzetten. Voor nu dank voor je hulp, erg prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-05 11:13
Ik heb een vraag ivm Tado:

Ik heb 5 radiatorkranen van Tado + een tado thermostaat (v2) in combinatie met een Remeha Avanta 28C. Ik heb alles geïnstalleerd, maar vraag me nu af of alles wel goed is aangesloten.

In de combiketel staat hij aangesloten op 3 en 4, op de tado thermostaat (die er naast hangt) staat deze aangesloten op de Com & No).

Het probleem is dat als 1 van de radiatorkranen warmte vraagt, het meer dan 5 min duurt eer dat de thermostaat aanspringt.

Dit op zich valt nog mee, het grootste probleem is dat als de radiatorkranen genoeg warmte hebben gehad en zichzelf afsluiten dat de ketel maar afspringt na 5 min.
Dit is uiterst problematisch, daardoor kan de ketel het water niet meer in rondpompen en begint hij uiterst rare geluiden te maken om dan een foutcode te geven.

Is er geen enkel manier om te zorgen dat als de radiatorvalven geen warmte meer vragen, om dan direct de combiketel uit te zeten?(zoals bij mijn vorige thermostaat)

Kan ik dat ergens selecteren?

Of iemand tips?

Tado helpdesk heb ik al gecontacteerd, maar reageert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:59

Haan

dotnetter

Dit kan ook je oplossen met een bypass in je systeem, of door een radiator (zonder tado knop) altijd open te hebben, dan kan de CV altijd blijven pompen. Dit is sowieso aan te bevelen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Mijn draadloze sensor is geen sensor succes gebleken en heb ik deze verwijderd, jammer. Ik wil hem nu uit mijn Tado app verwijderen maar ik kan niet ontdekken hoe dat moet? Bij “woningdetails” zie ik de draadloze sensor niet staan alleen de bedrade hoofdthermostaat. Daarnaast kan ik het slimme schema niet meer aanmaken, daar waar je de tijden moet aangeven staan deze hidden. App verwijderen en of opnieuw installeren of is er een andere oplossing?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p29kc2S3uRkAhaL_lYDSiqFs-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z7StKRbT7XwxSpxsgXz25ObW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsbtdQ1uu95gCyxn_7T32vJLVGY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KDHSlG7sKPkGkrh5ZvNoKHEc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
mcmiles schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:45:
Mijn draadloze sensor is geen sensor succes gebleken en heb ik deze verwijderd, jammer. Ik wil hem nu uit mijn Tado app verwijderen maar ik kan niet ontdekken hoe dat moet?
Dit lukte mij ook niet goed. Pas na twee keer helpdesk was het geregeld. Vraag gelijk hem helemaal uit app te verwijderen, niet alleen uit zone of ruimte waar hij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
HGBMason schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:15:
[...]

Dit lukte mij ook niet goed. Pas na twee keer helpdesk was het geregeld. Vraag gelijk hem helemaal uit app te verwijderen, niet alleen uit zone of ruimte waar hij staat.
Dank, dat betekent dat alleen Tado de draadloze sensor kan verwijderen? Ik ga maandag de helpdesk maar eens bellen. Ik merk nu ook dat de open raam detectie “geen externe toegang” heeft en dat de pairing led van de internetbridge staat te knipperen. Ik heb hem al eens 10 sec ingedrukt maar heb het idee dat dat het niets is. Heeft het altijd goed gedaan. Ik wou dat ik niet aan die draadloze sensor was begonnen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
Haan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:16:
Dit kan ook je oplossen met een bypass in je systeem, of door een radiator (zonder tado knop) altijd open te hebben, dan kan de CV altijd blijven pompen. Dit is sowieso aan te bevelen.
Wat bedoel je met een bypass?

Snap niet goed dat ze daar niet over nagedcht hebben, dus als ik heel mijn huis installeer met slimme radiatorknoppen kan ik tado niet laten werken?

Voor hun is dit toch mogelijk om de radiator direct te laten (of lichtjes vertraagd) te laten stoppen?
Nu moet ik 1 radiatorknop (geen slimme) "vollen bak" laten openstaan, energiezuinig is dat ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
mcmiles schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:27:
[...]

Dank, dat betekent dat alleen Tado de draadloze sensor kan verwijderen? Ik ga maandag de helpdesk maar eens bellen. Ik merk nu ook dat de open raam detectie “geen externe toegang” heeft en dat de pairing led van de internetbridge staat te knipperen. Ik heb hem al eens 10 sec ingedrukt maar heb het idee dat dat het niets is. Heeft het altijd goed gedaan. Ik wou dat ik niet aan die draadloze sensor was begonnen ;(
Klopt, tenzij je de gehele woning gaat verwijderen in de app. Heb het ook moeten doen, want eer dat Tado gaat reageren, zijn we al weekje verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
vintage88 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:01:
[...]

Klopt, tenzij je de gehele woning gaat verwijderen in de app. Heb het ook moeten doen, want eer dat Tado gaat reageren, zijn we al weekje verder ;)
Oké en goed om te weten! Ik ga de woning verwijderen en opnieuw installeren. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
Iemand die weet welke instelling ik moet gebruiken bij een Remeha Avanta 28c (Zonder extentiekit, wel met een bedrade thermostaat)?

R01,HC01,Hwv,Ekv of D07?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:23
Sinds gisteravond geeft de app hier 'geen externe toegang' aan.
Overige domotica (kaku) werkt wel, dus geen stroom of internetstoring.
Helaas ben ik niet thuis komende dagen. Zou ik deze vanaf een afstand alsnog kunnen resetten om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:55
yannickie111 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:04:
Sinds gisteravond geeft de app hier 'geen externe toegang' aan.
Overige domotica (kaku) werkt wel, dus geen stroom of internetstoring.
Helaas ben ik niet thuis komende dagen. Zou ik deze vanaf een afstand alsnog kunnen resetten om dit op te lossen?
Herkenbaar, alle domotica werkte gisteren, behalve Tado. Alleen de internetbridge opnieuw aanzetten bleek te werken. Helaas geen remote work-around gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
mcmiles schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:27:
[...]

Dank, dat betekent dat alleen Tado de draadloze sensor kan verwijderen? Ik ga maandag de helpdesk maar eens bellen ......
Via de mail werd ik snel geholpen. Eerst werd de sensor uit de betreffende ruimte verwijderd. Dat bleek niet genoeg, hij bleef bij apparaten zichtbaar. Na tweede keer helpdesk was het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
HGBMason schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:37:
[...]

Via de mail werd ik snel geholpen. Eerst werd de sensor uit de betreffende ruimte verwijderd. Dat bleek niet genoeg, hij bleef bij apparaten zichtbaar. Na tweede keer helpdesk was het goed.
Oké, ik kan er een mail aan wagen. Als je de woning uit de app verwijderd ben je ook de geschiedenis kwijt, maar op zich is dat geen ramp. Wat voor gegevens moet je aanleveren?

[ Voor 5% gewijzigd door mcmiles op 26-12-2020 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
mcmiles schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:35:
[...]

Oké, ik kan er een mail aan wagen. Als je de woning uit de app verwijderd ben je ook de geschiedenis kwijt, maar op zich is dat geen ramp. Wat voor gegevens moet je aanleveren?
Ik heb gevraagd de draadloze temperatuursensor SUxxxxxxxx uit Ruimte A te verwijderen. Erbij gezegd dat ik het niet zelf kon doen omdat de optie bij de drie stipjes in het blauwe bolletje ( nog?) ontbrak.
Vraag gelijk bij Onvoltooide Installaties het apparaat te verwijderen en bij Instellingen de rode stip te verwijderen want dat werd eerst vergeten. Dat scheelt een tweede mail.

[ Voor 14% gewijzigd door HGBMason op 27-12-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vintage88 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:21:
Iemand die weet welke instelling ik moet gebruiken bij een Remeha Avanta 28c (Zonder extentiekit, wel met een bedrade thermostaat)?

R01,HC01,Hwv,Ekv of D07?
Gewoon even de installateurshandleiding Tado lezen, google. Daar staat het letterlijk in.

EKv betekent Extentiekit JA, dus nee, je moet EKx hebben.
R01 kan, dat is aan uit. Maar als je Opentherm wilt kies je D01. D07 geen idee wat dat is, maar die kies je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
HGBMason schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:05:
[...]

Ik heb gevraagd de draadloze temperatuursensor SUxxxxxxxx uit Ruimte A te verwijderen. Erbij gezegd dat ik het niet zelf kon doen omdat de optie bij de drie stipjes in het blauwe bolletje ( nog?) ontbrak.
Vraag gelijk bij Onvoltooide Installaties het apparaat te verwijderen en bij Instellingen de rode stip te verwijderen want dat werd eerst vergeten. Dat scheelt een tweede mail.
Dank voor de tips, ik heb inmiddels een mail naar support gestuurd. Ik laat nog even weten hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
Cap schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:15:
[...]

Gewoon even de installateurshandleiding Tado lezen, google. Daar staat het letterlijk in.

EKv betekent Extentiekit JA, dus nee, je moet EKx hebben.
R01 kan, dat is aan uit. Maar als je Opentherm wilt kies je D01. D07 geen idee wat dat is, maar die kies je niet.
Thnx, heb ik gedaan. Maar komt een fail op het tado thermostaat scherm. Waar vind jij deze afkortingen? In de professionele handleiding vind ik enkel dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgg8KFA3ZxQvkpwql3pgPVQEtdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyxfqDhYUerXxkeppjoEX5Ia.jpg?f=fotoalbum_large

Maar staat nergens een remeha met aan/uit vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
Volgens de handleiding heeft mijn remeha avanta 28C opentherm, maar ik twijfel er wel aan want heb maar 4 mogelijke connecties en hij is al 10 jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLYsjsNHRJ7n42RMFXA5IVUGXGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2h8pUg33ydEmeskhIE5MbdG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

vintage88 schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:46:
[...]

Thnx, heb ik gedaan. Maar komt een fail op het tado thermostaat scherm. Waar vind jij deze afkortingen? In de professionele handleiding vind ik enkel dit: [Afbeelding]

Alles wat niet specifiek genoemd is, valt onder 'diverse': D01 voor opentherm of R01 voor aan/uit.
Mijn Remeha Quinta 28c uit 2008 wordt ook op die manier via opentherm aangestuurd. In de handleiding van je ketel moet je kunnen zien hoe het daar aangesloten moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
Haan schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:00:
[...]

Alles wat niet specifiek genoemd is, valt onder 'diverse': D01 voor opentherm of R01 voor aan/uit.
Mijn Remeha Quinta 28c uit 2008 wordt ook op die manier via opentherm aangestuurd. In de handleiding van je ketel moet je kunnen zien hoe het daar aangesloten moet zijn.
Blijkbaar worden ze op dezelfde poort aangesloten (raar).

Dus hoe ze nu aangesloten zijn...

Moet ik nog iets veranderen van setting op mijn Remeha ketel?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk7gsXqvOmF26hgyPOVu3-5Ni0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nX1bGs96CkcBnSc8NaQc8Unr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door vintage88 op 27-12-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Dat lijkt er wel goed uit te zien, dus dan nog de Tado configuratie checken: D01 > HC01 > HW: v > EK: x > save
Dan zou het gewoon moeten werken. Je hebt de thermostaat wel op de - en + aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 16:41

MrScratch

I am rubber, you are glue

mrnn schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:37:
@Rexel Ja dat blijft nodig.

Een thermostaatknop werkt door het indrukken van een pin en dat doet de tado. De oude knop moet je draaien en dat kan niet met de tado. Afhankelijk van leeftijd en type kraan hoeft het vervangen niet extreem moeilijk te zijn voor een doe het zelver. Ik heb er onlangs een vervangen en door hetzelfde merk te kopen konden leidingen en knelring blijven zitten. Dus geen hennep, tape etc nodig. Maar een heel appartement vol is natuurlijk een groter klusje...

Heb toen wat foto's gemaakt van de stappen. Links de oude situatie, midden de oude kraan eraf, rechts de nieuwe kraan erop. Daarna kwestie van de tado erop bevestigen. Kosten 15 euro.

[Afbeelding]
Als je dit doet, zou ik willen aanraden om meteen een dynamic flow radiatorkraan te nemen. Jij lijkt dit naar de oranje dop gekeken inderdaad gedaan te hebben. Met deze dynamic flow radiatorkranen kun je het gewenste debiet instellen voor de radiator en daarmee heb je deze meteen waterzijdig ingeregeld. Geeft de optimale warmteafgifte voor je radiator onder alle (variabele druk) omstandigheden van je CV-systeem. Waterzijdig inregelen gaat in de toekomst verplicht worden bij een nieuwe CV-ketel installatie. Als je niet dit soort kranen hebt, moet dat gedaan worden door de voetventielen te knijpen en af te stellen en dat is een kostenpost van circa 400 euro als je het door een CV-monteur moet laten doen.

Voorbeelden zijn de Heimeier Eclipse of the Danfoss Dynamic Valve radiatorknoppen. Ikzelf heb de Heimeier Eclipse variant en daarop passen de Tado knoppen direct zonder enige adaptor. Helemaal super.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
Haan schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:13:
Dat lijkt er wel goed uit te zien, dus dan nog de Tado configuratie checken: D01 > HC01 > HW: v > EK: x > save
Dan zou het gewoon moeten werken. Je hebt de thermostaat wel op de - en + aangesloten?
Nee, tado zei dat ik het op com & No moest zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6i5ysV1zNn_seDZeXsJ2mAGNX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nB2Qj6br7Q6FXE3bxTYlz1Qb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door vintage88 op 27-12-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

vintage88 schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:55:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij is dat onzin en moet je + en - aansluiten. Getuige ook het feit dat het nu ook niet werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
Haan schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:04:
[...]

Volgens mij is dat onzin en moet je + en - aansluiten. Getuige ook het feit dat het nu ook niet werkt ;)
Het werkt wel (opeens) maar kan de radiatorvalven niet apart aansturen.

Nu moet ik de hoofdthermostaat opzetten en dan werken de radiatorvalven (als ik ze op een bepaald aantal graden zet).

Ik wil liever dat de radiatorvalven warmte vragen en dan springt mijn ketel aan. Moet je dat apart ergens instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@vintage88 check per kamer of bij verwarmingszone je thermostaat als zoneregelaar is ingesteld (onder instellingen). Als dat zo is zou een knop via de thermostaat de ketel aan moeten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vintage88 schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:06:
[...]

Blijkbaar worden ze op dezelfde poort aangesloten (raar).

Dus hoe ze nu aangesloten zijn...

Moet ik nog iets veranderen van setting op mijn Remeha ketel?[Afbeelding]
Dat is niet raar, dat is handig ;) En het klopt. Niets veranderen aan de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vintage88 schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:55:
[...]

[Afbeelding]
Tado helpdesk zegt maar wat algemeens. Als je hem als aan/uit instelt moet ie inderdaad op het relais (NO / COM). Maar voor opentherm moet ie op de + en -.

Als het kan, gebruik opentherm. Betere controle van de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vintage88 schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:46:
[...]

Thnx, heb ik gedaan. Maar komt een fail op het tado thermostaat scherm. Waar vind jij deze afkortingen? In de professionele handleiding vind ik enkel dit: [Afbeelding]

Remeha staat wel vermeld, zoals ik zei dus in de handleiding voor installateurs. En de genoemde afkortingen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:23
Mr.D78 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:31:
[...]

Herkenbaar, alle domotica werkte gisteren, behalve Tado. Alleen de internetbridge opnieuw aanzetten bleek te werken. Helaas geen remote work-around gevonden.
Sinds eerder vandaag is alles spontaan weer gaan werken gek genoeg 👀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
Haan schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:33:
@vintage88 check per kamer of bij verwarmingszone je thermostaat als zoneregelaar is ingesteld (onder instellingen). Als dat zo is zou een knop via de thermostaat de ketel aan moeten sturen.
Ok, dus het bovenste selecteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVSm8l3S0kWPHsb6jWOsrZMd8IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynCn5RouHTK97sGauev2jE1P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
Cap schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:49:
[...]

Tado helpdesk zegt maar wat algemeens. Als je hem als aan/uit instelt moet ie inderdaad op het relais (NO / COM). Maar voor opentherm moet ie op de + en -.

Als het kan, gebruik opentherm. Betere controle van de cv.
Het probleem hier is dat ik D01 niet kan selecteren op mijn thermostaat (zelf niet als ik hem met + & - verbind). Als ik wil opslaan heeft hij altijd de melding "fail". Als ik hem instel op R01, kan ik wel opslaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Correct.
vintage88 schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:22:
[...]

Het probleem hier is dat ik D01 niet kan selecteren op mijn thermostaat (zelf niet als ik hem met + & - verbind). Als ik wil opslaan heeft hij altijd de melding "fail". Als ik hem instel op R01, kan ik wel opslaan...
Dat is dan denk ik iets voor support, want zo zou het wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vintage88 schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:22:
[...]

Dan is je thermostaat stuk, of je begrijpt niet hoe je optie D01 moet selecteren. Want D01 is een standaard optie van de thermostaat net als R01. De thermostaat heeft daarnaast zelf geen enkel benul van wat er is aangesloten (en of er überhaupt iets is aangesloten). Je kan hem dus ook gewoon programmeren terwijl de bedrading er nog niet op zit. Je gaf eerder al aan dat je de optie extensiekit aan had staan (EKv) terwijl je geen extensiekit hebt, dat is dus niet de bedoeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GVEf-ef7aXJl25dyrOlvLIX1KA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nPHZ1iVfqexIbdMUF6Bt3F8j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSut7rRhEHStFG8yEks3WRZvFrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6InpyXi05xF5YCPRJ5TREME9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 27-12-2020 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vintage88
Cap schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:56:
[...]

Dan is je thermostaat stuk, of je begrijpt niet hoe je optie D01 moet selecteren. Want D01 is een standaard optie van de thermostaat net als R01. De thermostaat heeft daarnaast zelf geen enkel benul van wat er is aangesloten (en of er überhaupt iets is aangesloten). Je kan hem dus ook gewoon programmeren terwijl de bedrading er nog niet op zit. Je gaf eerder al aan dat je de optie extensiekit aan had staan (EKv) terwijl je geen extensiekit hebt, dat is dus niet de bedoeling.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi,

Ik heb de extensiekit niet meer aanstaan. Nu werkt alles wel op aan/uit, maar het modulerende werkt nog altijd niet. Blijf nog altijd de "fail" krijgen als ik D01 wil instellen.

Ik heb contact met tado en hou jullie op d ehoogte als ik iets meer weet.
Zou het te maken kunnen hebben dat het een V2 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het komt vaker voor, heb je al geprobeerd door de optie warm water (HW) uit te zetten (x):
waffel10 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:14:
De instellingen die ik op de thermostaat moet aanpassen krijg ik niet opgeslagen, steeds een FAIL.
Heeft iemand een idee wat ik nu het beste kan doen om het aan de praat te krijgen?

EDIT: Nadat ik de warmwater functie had uitgeschakeld werden de instellingen wel bewaard. Het lijkt erop dat het werkt.
Het lijkt tegenwoordig vaker voor te komen dat er een "fail" komt bij het configureren. Lijkt een gevalletje net zo lang proberen tot het wel werkt. Ik heb dat tijdens het installeren ook gehad maar dat is alweer meer dan een jaar geleden. Volgens mij heb ik gewoon mijn hele configuratie van mijn account verwijderd en toen opnieuw aangemaakt, dat loste het op.
jessesteinen schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:08:
Probeerde net vanavond de boel te installeren bij mijn vader. De draadloze thermostaat blijft hangen bij het downloaden van de configuratie:

[Afbeelding]

Ik neem aan (hoop) dat dat te maken heeft met de storing. Dit weekend maar verder dan. Het viel me ook op dat bij de configuratie opslaan hij vaker "FAIL" aangaf na het saven. Van de 6x doorlopen 2x gelukt, 4x FAIL gekregen. Wellicht hangt dat ook met die storing samen? Just my luck :)
JustinoFTW schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:50:
Gister mijn Tado set binnengekregen en na een aantal keer FAIL te zien op mijn scherm tijdens het instellen is het daarnaast soepel verlopen! De handleidingen en stappen zijn lekker simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom_aagten
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:26
De illusie dat tado hier zinnige antwoorden geeft heb ik allang laten varen maar wellicht kunnen jullie mij helpen. Of is tado nog zo vriendelijk om alsnog te reageren.

Ik zit met het volgende:

Vorig jaar veel gezeur gehad met de instellingen en installeren van tado. Uiteindelijk kreeg ik de woning warm maar energie zuinig NEE. Daarnaast werkte mijn vroege start niet, de woning was pas 2 uur later op temperatuur.

3 weken gelden een expert erbij gehad die verstand heeft van ketel instellingen en waterzijdig inregelen.

In mijn geval zei hij dat ik simpelweg mijn woning kon verwarmen met een aanvoertemperatuur van 60 graden. Maar voor deze maand wilde ik eerst even proberen met 70 graden en kijken of de vroege start zou gaan werken. Verder heeft hij de Max cv vermogen op 40 gezet en de pomp op Max 55 en min 25. Pompinstelling heeft hij iets verlaagd omdat ik last had van stromingsgeluiden en ik hoorde in de woonkamer de cv op zolder aangaan, zo hard was hij aan het werken. Geen idee waarom. Het is nu beter maar mijn vroege start is nog steeds niet secuur genoeg.

Nu wordt mij doodleuk verteld door tado dat de vroege start alleen is ontwikkeld voor trage verwarmingssystemen zoals vloerverwarming. Dit is toch pure onzin. Daarnaast wilde ik weten wat de Max cv temperatuur is die tado vraagt omdat ik het idee had dat hij nog boven de 70 uit kwam. Hier wilde tado geen overzicht van geven, waar ik deze vorig jaar wel kon krijgen. Toen ik vervolgens de vraag stelde of zij mij konden vertellen welke Max cv temperatuur lijdend is wisten zij dit ook niet, ofwel of de tado thermostaat de cvinstelling kon overrulen konden zij mij niet vertellen, heel handig dat zij dit weten 🤬.

Tot slot wilde ik weten wanneer de warmwatertemp 24/7 op 65 graden staat hij de boiler van de ketel dus ook op die temp houdt? Of betekend dit alleen dat hij 65 graden kan leveren. De instelling uitzetten zorgt voor koud water helaas. Maar ik moet ook niet hebben dat hij 24/7 het water warm houdt. De instelling op de ketel staat op uit. Dus niet op comfort of eco.

Resume:

- Is vroege start überhaupt werkend te krijgen, iemand tips;
- Max cv temperatuur bij tado aan laten passen of je eigen ketel;
- Overrulen ketel, als tado een instelling heeft van 80 of misschien wel meer aan Max cv temperatuur kan hij dan de instelling van de ketel overrulen want tado kon hier geen zinnig antwoord op geven. Zie ik dit nu verkeerd? Ik wil dit toch zelf in de hand houden met de instelling op de ketel;
- Verwarmt Tado met de warmwaterinstelling ook het water van de boiler?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Greets Tom

EDIT: ik voeg even 2 e-mails bij waarom ik zo droevig wordt van Tado. Ik kan hier echt helemaal niets mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOqrTiISqqZAdTlD1kRKO57g3OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ak878XUg4tgYSVsgF5dgvtV6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2ad1pZ7g8FsZoZLvwDHd059e6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfP4ibP0J6GhoScHmu3VN4oY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door tom_aagten op 28-12-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe Intergas HRE 28/24 ketel, die via Opentherm modulerend kan worden aangestuurd. In mijn geval dus door een Tado met in het hele huis thermostaten.

Nu vraag ik me af of de ketel daadwerkelijk wel modulerend brandt. Op basis van de temperatuur van het aanvoerwater vind ik er nogal wat beweging inzitten; ik zou verwachten dat de lijn wat vlakker zou zijn. Ook de kamertemperaturen fluctueren meer dan ik zou willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6GJXOyqMZU4p05saz9j0YvSRFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yaRQJ8RUNv8Dv6SPG5t5mUjf.png?f=user_large

Ik heb er ook een Opentherm Gateway aan hangen, en daarbij krijg ik helaas niet zoveel informatie. Wel zie ik dat het modulatieniveau bijna altijd 0 of 100% is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1w5R4lDuLR0J0DPucUdY_baJkM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4dVfelEPcBeCtlfUmqAe6LnL.png?f=user_large

De thermostaat zit op de Opentherm aansluiting op de ketel aangesloten. Verder zou ik niet weten wat ik zou kunnen doen, behalve dat ik het ketelvermogen en de pompstand naar beneden heb gezet.

Moet ik iets aan Tado doorgeven of opvragen? Ik kan helaas niet veel meer technische gegevens inzien dan bovenstaande zaken. Iemand een idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
tom_aagten schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:56:

Resume:

- Is vroege start überhaupt werkend te krijgen, iemand tips;
- Max cv temperatuur bij tado aan laten passen of je eigen ketel;
- Overrulen ketel, als tado een instelling heeft van 80 of misschien wel meer aan Max cv temperatuur kan hij dan de instelling van de ketel overrulen want tado kon hier geen zinnig antwoord op geven. Zie ik dit nu verkeerd? Ik wil dit toch zelf in de hand houden met de instelling op de ketel;
- Verwarmt Tado met de warmwaterinstelling ook het water van de boiler?
Mijn mening:

- Vroege start werkt niet (laat het 'optimaal' maar weg uit het antwoord). Zie ook hier. Je moet het gewoon uit laten staan totdat ze het gefikst hebben. Sowieso is vroege start een energievespillende functie. Zet gewoon je schema goed zodat de ketel op de juiste tijd start met verwarmen en accepteer dat het nog niet op volle temperatuur is als je thuis komt van buiten, dat spaart weer aardig wat energie en dus kosten.
- Max CV moet je op je ketel instellen, die is leidend en altijd in te stellen. Lijkt me ook geen probleem, gewoon de installateurshandleiding van je CV ketel erbij pakken en instellen maar. Beneden die maximale waarde kan Opentherm dan eventueel variëren afhankelijk van de warmtevraag, maar dat is een ander verhaal
- Of de warm water instelling van Tado ook de boiler verwarmt hangt inderdaad af van het type ketel (en de instelling daarop: comfort / eco / uit). Het is dus inderdaad een kwestie van uitproberen. Dus alleen als het werkt naar je wens / verwachting dan zet je HW aan, maar je zal dus echt zelf even het gedrag van de boiler moeten monitoren,

Met Tado stel je de temperatuur van het tapwater in dus inderdaad instellen op 65 graden = tapwater 65 graden. An je kan het warme water helemaal UITschakelen in de app. Maar er zit geen functie ingebouwd in de app om te sturen of je ketel de boiler voorverwarmt of niet, dat bepaalt de instelling op je ketel. Dus als jij die op comfort zet dan houdt ie de boiler op temperatuur, zet je die op uit dan niet.

Voor ketels zonder boiler maar met warmtewisselaar is het sowieso niet interessant, het compliceert de boel nodeloos en je bespaart er niets mee als je je warm water stand op de ketel toch al op eco hebt staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 28-12-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantjezoepenman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 07:38
Hallo mede forum gebruikers.

De volgende vraag.

De situatie is als volgt. Ik heb een ATAG I36EC, hierop heb ik een extensiekit aangesloten. Ik heb vloerverwarming in de keuken die geschakeld word door een radiatorknop van Tado die word overruled door de draadloze thermostaat in de keuken. Verder heb ik in de badkamer een radiatorknop. Dit werkt allemaal perfect.

Maar nu moet het aangepast worden. Ik wil graag de thermostaat in de keuken behouden zodat ik deze apart kan regelen dan de woonkamer. De thermostaat kan niet weg omdat de radiatorknop in een ander vertrek zit en dus niet die temperatuur aan kan houden. In de woonkamer had ik een oude bedrade Honeywell Chronotherm IV met radiatoren, maar daar komt ligt nu vloerverwarming die alleen nog aangesloten moet worden. Het liefst ook met een thermostaat. Kan ik met een zoneklep de vloerverwarming regelen met een extra thermostaat met de huidige bedrading?

Ik breek mijn hoofd er over dus een beetje hulp zou welkom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelkast schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:47:

De thermostaat zit op de Opentherm aansluiting op de ketel aangesloten. Verder zou ik niet weten wat ik zou kunnen doen, behalve dat ik het ketelvermogen en de pompstand naar beneden heb gezet.
Aan de grafiekjes kan je niet zoveel zien omdat niet duidelijk is wat de resolutie van die grafiek is, maar er lijkt idd wel veel tempertuurzwenking in te zitten.

Je moet m.i. 2 dingen checken, ten eerste geeft de Tado app aan dat je ketel modulerend wordt aangestuurd en ten tweede zijn de instellingen op de ketel zo dat deze modulerend werkt / kan werken.

De dingen die je in ieder geval moet controleren:
- zit de bedrading op de opentherm klemmen van de cv ketel aangesloten (ja zeg je, maar bij mijn ketel zijn de opentherm klemmen dezelfde als die voor aan/uit sturing, dus dat kan verwarring opleveren)
- staat de ketel ingesteld op opentherm in het installatiemenu van de ketel (indien van toepassing)
- zit de bedrading op de +/- klemmen van de thermostaat aangesloten en NIET op de NO/NC/com klemmen? die laatste is namelijk alleen voor aan/uit aansturing.
- staat de Tado thermostaat ingesteld op de opentherm stand? installatie zelf dus nog even doorlopen via het ingebouwde menu.
- geeft de Tado app tijdens het verwarmen onder de tile van de ruimte wisselend aantal golfjes weer, dus 1, 2 of 3 golfjes? Zo ja dan denkt de thermostaat iig dat ie modulerend aanstuurt.
- geeft de Tado app tijdens het verwarmen onder de tile van Care en Protect een wisselend aantal golfjes en percentage weer voor de ruimte(s)? Zo ja dan denkt de thermostaat iig dat ie modulerend aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom_aagten
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:26
Cap schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:50:
[...]

Mijn mening:

- Vroege start werkt niet (laat het 'optimaal' maar weg uit het antwoord). Zie ook hier. Je moet het gewoon uit laten staan totdat ze het gefikst hebben. Sowieso is vroege start een energievespillende functie. Zet gewoon je schema goed zodat de ketel op de juiste tijd start met verwarmen en accepteer dat het nog niet op volle temperatuur is als je thuis komt van buiten, dat spaart weer aardig wat energie en dus kosten.
- Max CV moet je op je ketel instellen, die is leidend en altijd in te stellen. Lijkt me ook geen probleem, gewoon de installateurshandleiding van je CV ketel erbij pakken en instellen maar. Beneden die maximale waarde kan Opentherm dan eventueel variëren afhankelijk van de warmtevraag, maar dat is een ander verhaal
- Of de warm water instelling van Tado ook de boiler verwarmt hangt inderdaad af van het type ketel (en de instelling daarop: comfort / eco / uit). Het is dus inderdaad een kwestie van uitproberen. Dus alleen als het werkt naar je wens / verwachting dan zet je HW aan, maar je zal dus echt zelf even het gedrag van de boiler moeten monitoren,

Met Tado stel je de temperatuur van het tapwater in dus inderdaad instellen op 65 graden = tapwater 65 graden. An je kan het warme water helemaal UITschakelen in de app. Maar er zit geen functie ingebouwd in de app om te sturen of je ketel de boiler voorverwarmt of niet, dat bepaalt de instelling op je ketel. Dus als jij die op comfort zet dan houdt ie de boiler op temperatuur, zet je die op uit dan niet.

Voor ketels zonder boiler maar met warmtewisselaar is het sowieso niet interessant, het compliceert de boel nodeloos en je bespaart er niets mee als je je warm water stand op de ketel toch al op eco hebt staan.
- ok schema aangepast en vroege start uit gezet.
-ok dit ga ik eens testen want ik heb hem vorig winter op 80 gehad volgens de ketel instelling. Kennelijk bleek tado het op 70 te hebben staan. Praktijk wees uit dat hij nooit hoger kwam dan 70, ofwel dan zou tado leidend zijn;
- ok fijn dus als ik de instelling van de boiler op off heb staan dan kan tado nooit dit water onnodig verwarmen? Ik moet namelijk de instelling in de app wel aan hebben staan voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat het zo inderdaad werkt. Dat kan je zelf controleren. Want als je hem een tijd uit hebt gehad heb je dan niet meteen warm water, en je boilervat zal ook niet warm voelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:46

GVR

@tado is al bekend wanneer de kinderslot functie wordt uitgerold? Zou hier erg welkom zijn met 2 grijpgrage handjes 😉
tom_aagten schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:56:
De illusie dat tado hier zinnige antwoorden geeft heb ik allang laten varen maar wellicht kunnen jullie mij helpen. Of is tado nog zo vriendelijk om alsnog te reageren.
Als je deze toon blijft aanhouden komt dat wel goed ja 🤔

[ Voor 58% gewijzigd door GVR op 28-12-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:47

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Hey all. Korte vraag, en ik weet niet zo goed waar ik op moet Googelen. Ik wil op alle kachels dat tussenstukje vervangen met een thermostatische aansluiting voor de Tado knoppen. Is er ergens een guide te vinden wat ik met m'n leidingen precies moet doen? Ik gok ergens het water eruit laten lopen en later weer bijvullen, maar ik zoek een iets gedetailleerder stappenplan (kon op de Tado site niks vinden) :D

edit: never mind, gevonden: https://www.gamma.nl/klusadvies/a/radiatorkraan-vervangen

[ Voor 9% gewijzigd door apNia op 28-12-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Cap schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:50:
[...]

Het is niet mogelijk de pompsnelheid en CV water temperatuur op te vragen ergens? Bij mij staat de pompsnelheid ook veel te hoog, het ruist enorm. Dat had ik voorheen nooit met Isense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ligt aan je ketel. Kijk dus in de handleiding van de ketel. Sommige ketels ondersteunen het, andere niet. Bij de Remeha Avanta kan het niet, dus Tado kan de pompsnelheid ook niet aanpassen. Het ruisen komt dan gewoon omdat de knoppen de leiding flink knijpen omdat de gevraagde temperatuur er bereikt is. Is dat niet het geval en ruisen ze altijd dan heb je wellicht je knop niet goed gekalibreerd of zijn de gebruikte adapter pinnetjes te lang, waardoor de radiator altijd geknepen wordt en het dus altijd ruist.

De aanvoer en retour temperatuur kan je vaak op het display op je ketel bekijken, staat ook in de handleiding. Meestal een kwestie van herhaald op een knop drukken. Er zitten vaak niet meer dan 2 knoppen op een ketel dus het lukt vaak ook wel zonder handleiding: als je een waarde tussen de 50 en 75 ziet staan dan weet je wel dat dit een temperatuur is. ;)

Tado heeft hier allemaal weinig mee van doen, die grijpt niet in op de geavanceerde systeeminstellingen van je ketel laat staan dat ie ze in de Tado interface aanbiedt om te wijzigen. Tado is een generiek one-for-all product in tegenstelling tot de thermostaat die bij de CV ketel komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 29-12-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@Cap dank voor je duidelijke antwoord! Heb de instellingen gevonden. Die Isense gaf altijd de pomp deellast aan van - to 5 maar ik lees inderdaad dat die avanta maar een pomp stand heeft!
Cap schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:07:
[...]
- geeft de Tado app tijdens het verwarmen onder de tile van de ruimte wisselend aantal golfjes weer, dus 1, 2 of 3 golfjes? Zo ja dan denkt de thermostaat iig dat ie modulerend aanstuurt.
- geeft de Tado app tijdens het verwarmen onder de tile van Care en Protect een wisselend aantal golfjes en percentage weer voor de ruimte(s)? Zo ja dan denkt de thermostaat iig dat ie modulerend aanstuurt.
Ik dacht dat die golfjes puur het knijpen van de flow zijn, of heeft het ook invloed op de aanvoer temperatuur?
Pagina: 1 ... 9 ... 65 Laatste