Ik ben mij ook aan het oriënteren op zoneverwarming en ik heb:
- Nefit Topline II AquaPower Plus HRC 30 HR ketel.
- Vloerverwarming beneden (6 zones, maar mogen als één geschakeld worden).
- Vier radiatoren bovenverdieping (slaapkamer, kleedkamer, werkkamer, berging/strijkkamer) met Heimeier thermostaatkranen.
- Vloerverwarming badkamer d.m.v. RTL-ventiel (Heimeier).
Ik twijfel tussen Tado en Plugwise (afhankelijk van prijs, uiterlijk en features), maar ik neig sterk naar Tado.
Tado
Vloerverwarming beneden schakel ik met een de
Bedrade Slimme Thermostaat - Starterskit V3+. Dit fungeert als thermostaat in de kamer. De achterkant komt uit in de meterkast, dus vandaar trek ik vrij eenvoudig een kabel naar de zoneklep die bij de verdelers komt.
Bij de ketel komt vervolgens de draadloze ontvanger (aka extensiekit) om deze aan te sturen. Volgens
deze lijst ondersteunt Tado standaard mijn Nefit ketel.
De radiatoren kan ik eenvoudig vervangen door slimme radiatorkranen (4x).
Het probleem is de badkamer, want die wordt met een RTL ventiel geregeld en ik snap dat deze niet vervangen kan worden door een slimme kraan. Ik weet het niet 100% zeker, maar aangezien de ketel naast de badkamer hangt heb ik de indruk dat ik deze groep wel apart zou kunnen schakelen. Ik zou verwachten dat ik voor het RTL ventiel ook een slimme thermostaatkraan kan plaatsen die ik laat aansturen door een draadloze draadloze temperatuursensor. Ik weet alleen niet of dit zo gaat werken?
Kosten:Dan kom ik rond de €700 uit en dat is nog wel te doen. Ik heb dan wel een thermostaatkraan over, maar een 6-pack is €5 duurder dan een 4-pack + losse kraan. Ik moet alleen een zoneklep voor de verdeler plaatsen en een radiatorkraan voor het RTL-ventiel.
Plugwise
De ketel stuur ik aan met de Adam HA (via WIFI) en de Nefit EMS-OT converter. In de woonkamer plaats ik een Lisa voor de temperatuurregeling. De vloerverwarming beneden heeft 6 zones, dus daar heb je dan 2x Koen 3 voor nodig (er is geen Koen 6 meer blijkbaar). Voor de radiatoren kan ik gewoon 4x Tom gebruiken.
De vloerverwarming in de badkamer zal denk ik dan ook met een Tom voor het RTL-ventiel moeten en dan een Lisa voor de temperatuurregeling (als dat tenminste kan).
Kosten:Daarmee kom ik op €1150 uit en dat is significant duurder dan Tado. Ik snap ook niet waarom er 6 losse motoren op de verdeler moet komen. Waarom niet gewoon één zoneklep schakelen? Dat is minder storingsgevoelig en als 1 zone uitvalt merk je het wellicht niet eens. Of is het met Plugwise ook mogelijk om een zoneklep aan te sturen? Ik heb het niet gezien. Ik kan ook 6x floor kiezen, maar dat wordt nog weer €200 duurder en ik verwacht niet de benedenverdieping apart te regelen. Alleen de hal zou ik wellicht apart schakelen (de rest is één ruimte).
Daarbij zijn er ook geen packs, waardoor Plugwise al gauw duur wordt met een aantal kranen. Daarbij vind ik Lisa ook minder fraai dan de Tado, dus ik neig eigenlijk wel sterk naar Tado.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of Tado persé een cloudverbinding nodig heeft. Als ik het zo lees kan ik zonder internet wel per kamer de temperatuur handmatig instellen, maar lopen alle programma's via de cloud. Ik ben daar nooit zo'n voorstander van, want als Tado besluit er mee te stoppen of de app niet meer te ondersteunen dan zit je met een dom of halfwerkend systeem. Ik heb nu een Nefit Easy en die kan niet veel, maar programma's en de mobiele app werken wel zonder internet.
Op mijn Nefit Easy kan ik ook het warmwaterprogramma instellen (mijn ketel heeft een boiler). Ik kan daarover niets veel lezen, behalve
hier. Kan ik daarmee dan ook de warmwater functie van de Nefit instellen?
[
Voor 11% gewijzigd door
BugBoy op 19-12-2020 01:27
]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.