Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diederikd
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-06-2024
koelkast schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:46:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat jij van gescript hebt? Heb je een github pagina of anderszins voorbeelden van wat je hebt gefixed? Ik heb sinds kort een tado thermostaat + knoppen door het hele huis en ben benieuwd wat de verdere mogelijkheden zijn in combinatie met Home Assistant.
Ik heb wel 'slimme' schema's in gebruik, maar die vind ik niet zo goed werken met wisselende school/werktijden van ons gezin...
Zoals waarschijnlijk bij velen is m'n Home Assistant setup iets waar continu dingen in veranderen ;-)
Ik ben recent overgestapt van configuratie van automations in yaml naar node red. De eerste paar Tado flows heb ik daar dus ook weer ingebouwd. Zijn alleen iets lastiger te delen dan yaml via git (althans, nog niet echt naar gekeken).
Bijvoorbeeld: afhankelijk van geografische positie van bewoners (zones) Tado op de Away of Home modus zetten (vergelijkbaar met Geofencing - alleen iets flexibeler). Of verwarming uit wanneer open_window gedetecteerd is. Ik ben nu bezig om een aantal ESP32 temperatuursensors te maken en die te gebruiken als accurate thermostaat (ipv die van de knop). Ze echt integreren met Tado lukt niet, maar kan ze wel gebruiken om de offset (afwijking) continue te monitoren/corrigeren.

De 'slimme schema's' van Tado kun je niet heel veel slimmer maken. Moet je misschien ook niet willen, omdat zij (als het goed is) wel goed omgaan met weersomstandigheden en lessen over de verwarmtijd.
Je kunt er wel omheen werken, door bijvoorbeeld naar wekkers te kijken op je telefoon, of naar de status van verlichting/apparatuur in je huis (tv,muziek,verlichting uit & na 10pm => verwarming uit/laag; wekker om 7am & weekend => heat (afwijkend van normale schema)). Als je wilt kan ik wel een paar service calls delen, stuur dan maar even een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Hi All, na enige vertraging zojuist de V3+ kit met draadloze thermostaat oplossing ontvangen. Nu heb ik vanuit mijn inlezen "besloten" voor een oplossing met een 230V NC hoofd waterafsluiter (stadsverwarming) te gaan (Danfoss TWA-A). Ik "hoop" het aantal benodigde stopcontacten te kunnen beperken door de Tado Wireless receiver en de TWA knop op dezelfde 230V te kunnen hangen (die die standaard in de Tado zit) - moet dit kunnen? Hieruit komen 2 vragen ivm. het aansluiten:

-Zijn de beide"L" terminals van de Tado wireless thermostaat met elkaar verbonden (en kan ik dus de 2e hiervan gebruik voor het doorlussen naar de COM op de relais schakeling)?
-Moet ik voor een NC valve deze dan op de NO positie aansluiten? (verwarring omdat de getekende relais schakeling standaard op NC zit)?

Ik verheug me enorm op het straks eindelijk hebben van meer dan een celsius-aanduiding-loze domme knop in de meterkast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist via Tink een Starterkit gekocht met 6 thermostaatknoppen.
Nu heb ik dus los van de 2 radiatoren in de woonkamer, waar ook de thermostaat zelf komt te hangen, dus precies genoeg aan deze 6 knoppen.

Wat ik mij afvraag, de 2 radiatoren in de woonkamer staan altijd al op open (zit geen thermostaatknop op).
Zou dit nu nodig zijn, of is het niet nodig gezien de thermostaat die in dezelfde ruimte hangt?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Kippenijzer schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:00:
[..]
-Zijn de beide"L" terminals van de Tado wireless thermostaat met elkaar verbonden (en kan ik dus de 2e hiervan gebruik voor het doorlussen naar de COM op de relais schakeling)?
-Moet ik voor een NC valve deze dan op de NO positie aansluiten? (verwarring omdat de getekende relais schakeling standaard op NC zit)?
[..]
Om even een follow-up te geven, iets met stoute schoenen aan durven trekken:
-De beide L terminal zijn op elkaar aangesloten in de Tado Wireless Receiver en dus voor "doorlussen" te misbruiken.
-Mijn NC knop moest op de NO schakeling - dat voelde ergens ook wel logischer, maar was niet hoe hij er initieel aan hing.

Bevindingen volgen als we het een tijdje hebben draaien :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:53

Haan

dotnetter

JustinoFTW schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:12:
Wat ik mij afvraag, de 2 radiatoren in de woonkamer staan altijd al op open (zit geen thermostaatknop op).
Zou dit nu nodig zijn, of is het niet nodig gezien de thermostaat die in dezelfde ruimte hangt?
Als je het niet doet, wordt de woonkamer alitjd meeverwarmd als er vanuit een andere kamer (via de Tado radiatorknop) een warmtevraag komt.
Dus als je bijvoorbeeld, zoals veel mensen nu die thuiswerken, overdag wel warm op je werkkamer boven wilt zitten, maar niet de woonkamer onnodig wilt verwarmen, dan zal je ook daar de knoppen moeten plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Haan op 15-12-2020 15:54 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Haan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:51:
[...]

Als je het niet doet, wordt de woonkamer alitjd meeverwarmd als er vanuit een andere kamer (via de Tado radiatorknop) een warmtevraag komt.
Hmm, dat had ik inderdaad zelf kunnen bedenken 8)7 Dank
Ga het systeem eerst eens testen, laat ik de radiatoren van zolder en de slaapkamer even voor wat het is nu.

Aangezien het 2 thermostaatkranen en 1 thermostaat in één kamer zijn, kan je deze aan elkaar koppelen dat bijvoorbeeld de thermostaat daar de "master" is? Of denk ik te moeilijk
Aardige investering, al is €360 voor de bedrade starterkit + 6 radiatorkranen nog te overzien.

[ Voor 15% gewijzigd door JustinoFTW op 15-12-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijndef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12-2023
Sinds vandaag ook Tado geïnstalleerd & elke radiator voorzien van een slimme radiatorknop.

Is het de moeite om het Auto-Assist abonnement te nemen?
Ben van plan om Home Assistant op te zetten dus lijkt me dat ik daar hetzelfde mee kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:58
stijndef schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:12:
Sinds vandaag ook Tado geïnstalleerd & elke radiator voorzien van een slimme radiatorknop.

Ben van plan om Home Assistant op te zetten dus lijkt me dat ik daar hetzelfde mee kan bereiken?
Klopt met HA kun je het ook voor elkaar krijgen. Het meeste dan. Care&Protect niet denk ik. Maar of dat nou echt een meerwaarde is valt te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 08:01
Ik heb vorige maand een Tado slimme thermostaat geïnstalleerd en Tado slimme radiatorknoppen aan elke radiator gezet. Dit werkt allemaal prima, maar ik stel vast dat de radiator van mijn badkamer 's ochtends en' s avonds meer dan twee uur nodig heeft om de temperatuur te verhogen van 18 graden (ingestelde nacht- en dagtemperatuur) naar een comfortabele 23 graden. Ik heb een vrij zuinige condensatieketel op gas, maar vraag me af of het niet voordeliger is om de radiator op de badkamer op een lagere temperatuur in te stellen, en een elektrische bijverwarming te plaatsen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 06:29
stijndef schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:12:

Ik heb het (in een opwelling) afgesloten. Echter ben ik niet tevreden;
- Open Raam Detectie heeft al een aantal keer de thermostaat uitgezet zonder dat er een raam (of deur) open stond.
- Geolocatie zorgt er niet voor dat mijn huis op temperatuur is (hij is nog aan het verwarmen als ik thuis kom, instelling staat op comfort)
- Care en protect heb ik de meerwaarde nog niet van gezien

Ik denk dat je via HomeKit/Assistent prima je verwarming uit/aan kunt zetten en dat je daarmee gedekt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:41

DefLite

Why so serious?

Ik kan van een kennis een ongebruikte tado v2 voor weinig overnemen, nu lijkt me dit wel interessant maar ik ben er nog niet helemaal uit wat nou de verschillen zijn met de andere versies.
Van wat ik begreep kan de v2 niet met homekit overweg en heeft de v3+ vooral een andere interface. Maar als ik nieuwe bridge koop dan is het een v3? En als ik dan de app update dan heb ik eigenlijk een v3+. klopt dit? Of zit je dan ook aan het abonnement vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:26
DefLite schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:09:
Ik kan van een kennis een ongebruikte tado v2 voor weinig overnemen, nu lijkt me dit wel interessant maar ik ben er nog niet helemaal uit wat nou de verschillen zijn met de andere versies.
Van wat ik begreep kan de v2 niet met homekit overweg en heeft de v3+ vooral een andere interface. Maar als ik nieuwe bridge koop dan is het een v3? En als ik dan de app update dan heb ik eigenlijk een v3+. klopt dit? Of zit je dan ook aan het abonnement vast?
Als je nu een nieuwe bridge koopt is deze altijd v3+ dus met abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kortom, een v3 bridge op de kop tikken (marktplaats, ebay) of indien je geen Apple Homekit gebruikt gewoon de v2 bridge gebruiken. ;)
Ge0force schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:21:
Ik heb vorige maand een Tado slimme thermostaat geïnstalleerd en Tado slimme radiatorknoppen aan elke radiator gezet. Dit werkt allemaal prima, maar ik stel vast dat de radiator van mijn badkamer 's ochtends en' s avonds meer dan twee uur nodig heeft om de temperatuur te verhogen van 18 graden (ingestelde nacht- en dagtemperatuur) naar een comfortabele 23 graden. Ik heb een vrij zuinige condensatieketel op gas, maar vraag me af of het niet voordeliger is om de radiator op de badkamer op een lagere temperatuur in te stellen, en een elektrische bijverwarming te plaatsen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Nee, elektrische bijverwarming slurpt energie en zolang je daarvoor moet betalen is dat altijd duurder dan radiatoren verwarmen via een gasgestookte HR ketel.

Maar 23 graden is wel héél erg comfortabel :+, als je toch oog hebt voor besparing dan denk dat je met 20-21 graden ook een end moet komen? Kan me niet voorstellen dat je dan met kippenvel in de badkamer staat. Onze komt niet verder dan 18 a 19 graden en het is prima voor douchen en wassen. Toegegeven, er zit wel vloerverwarming in.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 16-12-2020 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jessesteinen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 08:24

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

Nee, elektrische bijverwarming slurpt energie en zolang je daarvoor moet betalen is dat altijd duurder dan radiatoren verwarmen via een gasgestookte HR ketel.
Elektrische verwarming is wel 100% efficiënt (alle energie wordt in warmte omgezet) en je verwarmt precies op de plek waar je de warmte wilt hebben. Of het duurder is, weet ik niet zo snel, maar je kunt op die manier wel vrij groen verwarmen (als je groene stroom) hebt, wat je met gas stoken niet zo gaat lukken...

The geek shall inherit the earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je wel eens zo'n elektrisch verwarmingspaneel in een zolderkamer gehangen? Ik wel, wegens tijdelijk gebruik als studentenkamer. Kamer van 12m2, 1 raam, dak geïsoleerd. Het jaarlijks elektriciteitsverbruik voor mijn appartement (90m2) was 40% gestegen bij gebruik van 1 enkel paneel, ruim 200 euro meer aan elektriciteit. De gasrekening van de overige 12 radiatoren in mijn eigen woongedeelte eronder was... samen 450 euro.

Kortom, de balans was in mijn geval meer dan 200 euro elektriciteit voor 12m2 en 450 euro gas voor 90m2.

Dus zo'n paneel zou ik zelf in ieder geval niet meer nemen. En aan de losse elektrische verwarmingsapparaten van Blokker & co zou ik al helemaal niet denken.

Als je zonnepanelen hebt en toch "gratis" stroom hebt (als je dan even de opbrengst van de teruglevering niet meerekent ;)) is het een prima optie, en je kan het ook doen als zolderkameroptie. Maar als er toch al een radiator hangt die aan een HR ketel vastzit...

Uiteraard is het met vloerverwarming een ander verhaal, dat is veel efficienter omdat de kamertemperatuur minder hoog moet voor hetzelfde comfort.

Als je toch meer (gericht) warmtegevoel wilt in een ruimte dan zou ik gaan voor een IR paneel aan het plafond, niet voor een elektrisch verwarmen van al die lucht in de ruimte met een los apparaat.

PS "groene" elektriciteit vs gas is een andere discussie. Een aantal aanbieders leveren wel "echt groene" elektriciteit maar de gemiddelde aanbieder levert nog steeds vrolijk kolenelektriciteit waarbij ze de Noorse staat betaald hebben voor groene certificaten van hun waterkrachtcentrale overschotten. :P
Of nog erger, "groene" elektriciteit van biomassagestookte centrales van Nederlandse Staatsbosbeheer bomen of met diesel verscheepte Canadese / Oost-europese (oer)bossen. :X

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 16-12-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 15:02

Mavamaarten

Omdat het kan!

jessesteinen schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:14:
[...]
Elektrische verwarming is wel 100% efficiënt (alle energie wordt in warmte omgezet) en je verwarmt precies op de plek waar je de warmte wilt hebben. Of het duurder is, weet ik niet zo snel, maar je kunt op die manier wel vrij groen verwarmen (als je groene stroom) hebt, wat je met gas stoken niet zo gaat lukken...
100% efficient misschien, maar dat wil niet zeggen dat het goedkoper is. Het verbruikt veel stroom en stroom is niet goedkoop.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Goedemorgen,

Hier in huis inmiddels alle radiatoren voorzien van Tado Smart radiatoren en in de woonkamer hangt de tado Thermostaat V3.
Omdat de oude thermostaat via aan/uit protocol werkte deed de Tado dit ook. Onze CV ketel (vaillant hr solide vhr 24-28/3c) ondersteunt ook OpenThem.
Volgens de handleiding van Vaillant dient er tussen 3/4 een burg geplaatst te worden en de thermostaat op +/- dit is uitgevoerd alleen is er geen communicatie tussen de thermostaat en de CV.
De Thermostaat staat ingesteld volgens:
Opentherm D01
HC01
HW: Ja
EK: Nee

Na vluchtig contact gehad te hebben gehad met tado via de telefoon werd mij verteld dat e VR33 module in de CV ketel niet nodig is. Deze is daarom ook los gekoppeld.Helaas blijft de ketel niks doen. Iemand een idee wat ik mis?

Het is uberhaupt lastig om tado te bereiken. Via de telefoon is alles maar snelsnelsnel en via de mail duurt het een paar dagen op een reactie.

@tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Configuratie van de Tado ziet er goed uit. Jammer dat je geen andere thermostaat die via opentherm werkt hebt om uit te sluiten dat het aan de Tado thermostaat ligt. Heb je de Tado thermostaat al met een kort 2-aderig draadje geprobeerd aan te sluiten direct bij de ketel? Dit om problemen met de draad nog een keer uit te sluiten. Bovendien troubleshoot het ook wat handiger dan als de thermostaat in een andere ruimte hangt.

En ik neem aan dat je de ketel al opnieuw opgestart hebt (stekker eruit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:43
Hoe lossen jullie het doorstroom probleem op. Ik heb in de badkamer 1 radiator die staat aan en bij de vloerverwarmingsverdeler een bypass. Als de ketel begint met stoken heb ik binnen notime de aanvoertemperatuur op 55 en gewenst 50. Dus dan stopt de ketel weer. Dit gaat net zo lang door tot mijn kantoor is verwarmd. Kantoor is 20m2 met een 800x500 T33.

Het punt is, de ketel start op een hoge modulatie om daarna af te zwakken. Ik heb maximale vermogen al verminderd tot 10% maar ook dit mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barrybobslee schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:28:
Goedemorgen,

Hier in huis inmiddels alle radiatoren voorzien van Tado Smart radiatoren en in de woonkamer hangt de tado Thermostaat V3.
Omdat de oude thermostaat via aan/uit protocol werkte deed de Tado dit ook. Onze CV ketel (vaillant hr solide vhr 24-28/3c) ondersteunt ook OpenThem.
Volgens de handleiding van Vaillant dient er tussen 3/4 een burg geplaatst te worden en de thermostaat op +/- dit is uitgevoerd alleen is er geen communicatie tussen de thermostaat en de CV.
De Thermostaat staat ingesteld volgens:
Opentherm D01
HC01
HW: Ja
EK: Nee

Na vluchtig contact gehad te hebben gehad met tado via de telefoon werd mij verteld dat e VR33 module in de CV ketel niet nodig is. Deze is daarom ook los gekoppeld.Helaas blijft de ketel niks doen. Iemand een idee wat ik mis?

Het is uberhaupt lastig om tado te bereiken. Via de telefoon is alles maar snelsnelsnel en via de mail duurt het een paar dagen op een reactie.

@tado
Vaillant heeft geen OpenTherm, Ik denk dat u Vaillant EBUS (D07) moet hebben. Dan ook de VR33 module loskoppelen van het moederbord (als die aanwezig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
tado schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:13:
[...]

Vaillant heeft geen OpenTherm, Ik denk dat u Vaillant EBUS (D07) moet hebben. Dan ook de VR33 module loskoppelen van het moederbord (als die aanwezig is).
heb net met iemand via de mail contact gehad. Ook die gaf aan dat de CV ketel geen Opentherm ondersteunt.
De kabels van de thermostaat heb ik aangesloten gehad op de +/- aansluiting (Ebus) alleen gebeurt er dan niks.
Ik heb nu dus alles teruggedraaid zodat het via aan/uit principe werkt en we iig verwarming hebben (wel zo lekker in de winter).

Buiten dit. Waar dient de VR33 module dan voor als deze niet gebruikt kan worden? Deze zat immers al in de CV ketel.

In hoeverre heeft het aansluiten van de thermostaat op de OT en massa van de VR33 zin?
Volgens https://wifithermostaten.nl/aansluittabel-vaillant zou dit moeten werken.

@Cap bedankt voor de Tip om de thermostaat boven bij de CV ketel met andere kabels aan te sluiten. Helaas heeft dit niet geholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Barrybobslee op 16-12-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-08 16:29
Kan ik met Tado mijn verwarmingsprobleem oplossen?

Wij hebben een vrij groot huis, de hele benedenverdieping heeft vloerverwarming. In een technische ruimte onder de trap zit een inregel thermostaat hiervoor.
Op de eerste verdieping hangt in elke kamer / hal een radiator met thermostaat kraan.
Op de zolderkamers hetzelfde.

Het huis is gas gestookt met een CV.

In de woonkamer hangt een bedrade thermostaat met timer/week functie.

Nu hebben wij 2 'problemen':
1: De werkkamer op de eerste verdieping komt nooit echt goed op temperatuur. Er hangt een vrij kleine radiator, en als de woonkamer op temperatuur is gaat natuurlijk de CV uit.
2: In de woonkamer hebben wij ook een vrij oversized gashaard voor de gezelligheid. Zodra deze aan gezet word in de avond, koelt de rest van het huis sterk af. Ideaal zou zijn als de CV dan wel aanblijft maar niet de woonkamer verwarmd.

Is dit op te lossen door het gebruik van Tado? En wat heb ik er dan precies voor nodig? Moet ik bang zijn voor ontvangst problemen? Er zit vrij veel gewapend beton in de muren van ons huis namelijk. Voor mijn Wifi netwerk had ik ook al meerdere Ubiquiti AP's nodig

[ Voor 8% gewijzigd door Flipside22 op 16-12-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@Flipside22 wat versta je onder 'vrij groot' huis? Ik woon in een jaren-50 huis van ongeveer 135m2, overal houten vloeren. De Tado bridge zit in de meterkast bij de voordeur en ik merk af en toe connectieproblemen met de kamer aan de achterzijde op de tweede verdieping. Kamer tweede verdieping voorzijde had ook connectieproblemen, maar toen heb ik e.e.a. opnieuw ingedeeld in de meterkast zodat de bridje een metertje hoger is komen te hangen en nu geen last meer gehad. Dus het lijkt vrij nauw te luisteren.
Het kan natuurlijk helpen om de bridge wat meer centraal te plaatsen, ergens op de eerste verdieping, maar dat kan weer lastiger zijn qua aansluiten (bij mij ook niet echt een optie).

Verder is jouw situatie precies waarom zo'n beetje iedereen hier terecht komt ;) , Tado zou daarvoor een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
Flipside22 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:32:
Kan ik met Tado mijn verwarmingsprobleem oplossen?

Wij hebben een vrij groot huis, de hele benedenverdieping heeft vloerverwarming. In een technische ruimte onder de trap zit een inregel thermostaat hiervoor.
Op de eerste verdieping hangt in elke kamer / hal een radiator met thermostaat kraan.
Op de zolderkamers hetzelfde.

Het huis is gas gestookt met een CV.

In de woonkamer hangt een bedrade thermostaat met timer/week functie.

Nu hebben wij 2 'problemen':
1: De werkkamer op de eerste verdieping komt nooit echt goed op temperatuur. Er hangt een vrij kleine radiator, en als de woonkamer op temperatuur is gaat natuurlijk de CV uit.
2: In de woonkamer hebben wij ook een vrij oversized gashaard voor de gezelligheid. Zodra deze aan gezet word in de avond, koelt de rest van het huis sterk af. Ideaal zou zijn als de CV dan wel aanblijft maar niet de woonkamer verwarmd.

Is dit op te lossen door het gebruik van Tado? En wat heb ik er dan precies voor nodig? Moet ik bang zijn voor ontvangst problemen? Er zit vrij veel gewapend beton in de muren van ons huis namelijk. Voor mijn Wifi netwerk had ik ook al meerdere Ubiquiti AP's nodig
Ja voor het verwarmen is dit zeker een oplossing omdat je die kamer onafhankelijk kunt verwarmen tov je woonkamer. Je hebt dan een slimme radiatorknop nodig voor die kamer naast de Slimme thermostaat. Let wel op dat andere kamers met de radiatorknop open dan ook verwarmen. Dus idealiter plaats je waar nodig ook op andere radiatoren slimme thermostaatknoppen. Dan kun je écht per kamer verwarmen.

Wat betreft ontvangst. Ik heb een nieuwbouw huis van 225m2 en had ontvangst problemen. De bridge is nu centraal in de woning op de 1e verdieping geplaatst en staat rechtop op advies van Tado. De ontvangst is nu goed. Maar ben het er wel mee eens dat Tado hiervoor een betere oplossing moet verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Laatst online: 11-09 16:51
heraut schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:57:
[...]

Ja voor het verwarmen is dit zeker een oplossing omdat je die kamer onafhankelijk kunt verwarmen tov je woonkamer. Je hebt dan een slimme radiatorknop nodig voor die kamer naast de Slimme thermostaat. Let wel op dat andere kamers met de radiatorknop open dan ook verwarmen. Dus idealiter plaats je waar nodig ook op andere radiatoren slimme thermostaatknoppen. Dan kun je écht per kamer verwarmen.

Wat betreft ontvangst. Ik heb een nieuwbouw huis van 225m2 en had ontvangst problemen. De bridge is nu centraal in de woning op de 1e verdieping geplaatst en staat rechtop op advies van Tado. De ontvangst is nu goed. Maar ben het er wel mee eens dat Tado hiervoor een betere oplossing moet verzinnen.
Aanvullend. Om de vloerverwarming van de rest van het huis los te koppelen heb je een zoneklep nodig en een extra slimme thermostaat voor de zone "boven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-08 16:29
Thanks voor jullie antwoorden! Het is een huis van ongeveer 10 jaar oud, 250+ m2. Dus ik zou dan ook de bridge inderdaad ergens centraal moeten plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barrybobslee schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:31:
[...]

heb net met iemand via de mail contact gehad. Ook die gaf aan dat de CV ketel geen Opentherm ondersteunt.
De kabels van de thermostaat heb ik aangesloten gehad op de +/- aansluiting (Ebus) alleen gebeurt er dan niks.
Ik heb nu dus alles teruggedraaid zodat het via aan/uit principe werkt en we iig verwarming hebben (wel zo lekker in de winter).

Buiten dit. Waar dient de VR33 module dan voor als deze niet gebruikt kan worden? Deze zat immers al in de CV ketel.

In hoeverre heeft het aansluiten van de thermostaat op de OT en massa van de VR33 zin?
Volgens https://wifithermostaten.nl/aansluittabel-vaillant zou dit moeten werken.

@Cap bedankt voor de Tip om de thermostaat boven bij de CV ketel met andere kabels aan te sluiten. Helaas heeft dit niet geholpen.
Beste, Ik snap uw vraag niet.
U heeft geen VR33 module nodig

U moest alleen tado op de juiste D07 (EBUS) instellen en iet op D01 (Opentherm)

Daarna een permanent lusje op de RT24 poorten van de ketel

Dan op de BUS aansluiten en tado op D07 zetten

• SnoopThaDoctor
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-08 14:43
Wij zijn ook van plan Tado te installeren, maar vragen ons af wat het meest slimme is qua installatie.

Eerst onze situatieschets:

Benedenverdieping:
- gerenoveerd en goed geisoleerd
- vloerverwarming, open mengsysteem met Robot pomp
- houthaard voor incidenteel gebruik
- thermostaat (momenteel Honeywell aan/uit)

Badkamer eerste verdieping:
- Goed geïsoleerd
- Vloerverwarming, thermostaatknop op zolder, staat open en verwarmt bij elke warmtevraag
- Extra radiator met thermostaatknop
- Geen thermostaat

Slaapkamers eerste verdieping en zolder:
- Matig tot slecht geïsoleerd
- Oude radiatoren met thermostaatknoppen
- Op zolder een Nefit Trendline HR ketel

Situatie nu is onwenselijk omdat het beneden gemoedelijk warm is, maar op de slaapkamers meestal koud als deze in gebruik zijn.

Gevonden oplossingen (Tado):

- Tado thermostaat bedraad aan 1) afsluitklep vloerverwarming verbinden of 2) pomp vloerverwarming verbinden en wireless laten communiceren met extensiekit welke direct met de CV is verbonden
- Tado slimme radiatorknoppen op de slaapkamers en eventueel badkamer radiator plaatsen

Vragen die blijven liggen:

A) klopt bovenstaand systeem met mijn situatie?
b) zou het mogelijk zijn de vloerverwarming van de badkamer met tado te regelen?
C) als de haard wordt gebruikt, wordt de vloerverwarming denk ik koud en deze zal als de haard uit gaat maar langzaam weer opwarmen? Zo ja, is hier een oplossing voor?

• waffel10
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-09 21:14
Onlangs heb ik ergens een connectionkit kunnen kopen. Na installatie en aanmelden in de tado app, wat vlekkeloos verliep, bleek dat de ketel geen warmteaanvraag van deze connectionkit ontving.
Na contact te hebben gehad met de support blijkt dat dat door de firmware (v16.11) te komen en dat hij een update moet krijgen, maar blijkbaar kan deze update wel 2 weken duren.

Iemand hier ervaring mee? Ik vind het zelf wat aan de lange kant. Kan ik iets doen om dit te versnellen?

• g00gle
Weer een storing... Echt niet te geloven joh de ene na de andere storing..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQEJevdY8Hn5suXPqM2FfOO-12I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDYDutKeqSIuX3ynB4IwiDTA.jpg?f=fotoalbum_large

De betrouwbaarheid is wel echt zorgelijk vindt ik.
Net weer m'n ketel volgas staan stoken tot 22,5 graad omdat de thermostaat niet aangaf dat het op temperatuur was. Na een handmatige aanpassing stopte die pas.

sorry moest even m'n gal kwijt

• jessesteinen

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

Probeerde net vanavond de boel te installeren bij mijn vader. De draadloze thermostaat blijft hangen bij het downloaden van de configuratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpDS7dkTl4xcWjatNV6GqleINf8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T9EOErvHO1Hp87CTPAIjEBxk.png?f=user_large

Ik neem aan (hoop) dat dat te maken heeft met de storing. Dit weekend maar verder dan. Het viel me ook op dat bij de configuratie opslaan hij vaker "FAIL" aangaf na het saven. Van de 6x doorlopen 2x gelukt, 4x FAIL gekregen. Wellicht hangt dat ook met die storing samen? Just my luck :)

Elders meende ik begrepen te hebben dat je een handleiding voor jouw situatie krijgt, waarbij je ook foto's van je radiatorkranen en je type ketel enz moet sturen, maar ik heb gewoon de spullen thuisgestuurd gekregen met de (minimale, maar afdoende) handleiding.

[ Voor 0% gewijzigd door jessesteinen op 17-12-2020 21:08 . Reden: spelling ]

• jessesteinen

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

Storing voorbij sinds 22:09, ik had me geregistreerd voor statusupdate via mail maar die is nu (> 1 uur later) nog niet binnen. @tado misschien iets om ook even naar te kijken? Idee van zo'n updatemail is natuurlijk dat je niet de hele tijd hoeft te kijken op de statuspagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
jessesteinen schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:38:
Storing voorbij sinds 22:09, ik had me geregistreerd voor statusupdate via mail maar die is nu (> 1 uur later) nog niet binnen. @tado misschien iets om ook even naar te kijken? Idee van zo'n updatemail is natuurlijk dat je niet de hele tijd hoeft te kijken op de statuspagina.
Ik ben al een tijd aangemeld voor een status update, zowel van het ontstaan van de melding als het oplossen van de storing. Heb ik geen mail gehad. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

wat betekent "off" op thermostaat display? Vorstbescherming? ik kom het in ieder geval nergens tegen in de manuals als symbool.

Vanmorgen leek de verwarming daarop te hangen, handmatig verstellen van setpoint reageerde ie niet op.

Alleen een reboot (10seconden knop indrukken) heeft geholpen. kan ik daar ook op andere manier vanaf?

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
Gister mijn Tado set binnengekregen en na een aantal keer FAIL te zien op mijn scherm tijdens het instellen is het daarnaast soepel verlopen! De handleidingen en stappen zijn lekker simpel.

Temperatuur wordt ook beter aangegeven vergeleken met mijn Nest v3, die meestal 1 tot 2,5 graad te warm aangaf.

[ Voor 46% gewijzigd door JustinoFTW op 18-12-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:32
Ai, die storingen zijn nog wel een aandachtspuntje. Twijfel nog enorm om de nieuwe Intergas Xtreme 30 ketel die na de kerst wordt opgehangen uit te rusten met Tado. Voordeel is dat ik als ik alle radiatoren in woonkamer en die op zolder deze ruimten apart kan verwarmen maar ben dan ook ruim 300 euro verder. Dat heb ik er voor over als het een stabiel systeem is maar nu ik lees dat er regelmatig storingen zijn waardoor de boel of koud of onbedoeld heet wordt gestookt begin ik wel te twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Om even te relativeren, als ik hier niet iets over een storing had gelezen, had ik er nooit van geweten, niks van gemerkt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook niks van gemerkt, Tado heeft volgens de stookgrafiek netjes volgens schema tot 22u de woonkamer op temperatuur gehouden en is toen gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Ik heb gister mijn nieuwe set geinstalleerd, en heb ook niks gemerkt moet ik zeggen.
Alles aan kunnen melden tussen 18:00 en 23:00 met wat tussenpauzes om het even te testen uit de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Cap schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:07:
Hier ook niks van gemerkt, Tado heeft volgens de stookgrafiek netjes volgens schema tot 22u de woonkamer op temperatuur gehouden en is toen gestopt.
bij mij dus ook net na 2200, al is ie ingesteld om tot 2300 op 21 graden te staan. Daarna is ie niet meer opgekomen en stond er vanmorgen "off" op het display. Na reboot deed ie t weer normaal

Normaal gaat ie langer door met verwarmen.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn schema loopt tot 22u dus dat klopte. Vanmorgen startte ie ook gewoon netjes met verwarmen op de geplande tijd. Geen problemen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:50
Is dat zo opgelost bij jou? Ik zocht op deze vraag en kwam bij jouw reactie uit. Ik vond in de app namelijk per kamer een zoneregelaar en deze stond per radiatorknop allemaal op de centrale unit afgesteld. Nu allemaal op niet toegewezen gezet in de hoop dat dat de oplossing is.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
Cap schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:07:
ik neem aan dat de Tado dus z'n geprogrammeerde schedule op de server bewaard, en niet lokaal? En dat als ie geen verbinding kan maken gewoon op de laatste stand blijft doordraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
JustinoFTW schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:50:
Gister mijn Tado set binnengekregen en na een aantal keer FAIL te zien op mijn scherm tijdens het instellen is het daarnaast soepel verlopen! De handleidingen en stappen zijn lekker simpel.

Temperatuur wordt ook beter aangegeven vergeleken met mijn Nest v3, die meestal 1 tot 2,5 graad te warm aangaf.
interessant, ik twijfel ook of ik mijn Nest v3 de deur uitdoe, te weinig inzicht in hoe en waarom ie zich gedraagt zoals ie doet (geen stooklijnen ed), te brede deadband en overshoots, en te hoge gemeten temp.

Ben dus erg benieuwd hoe de Tado je bevalt tov de Nest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jessesteinen schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:38:
Niet voor elk incident sturen we emails. Dat hangt af van hoe lang het incident duurt. Zie ook de incidenten de afgelopen weken waar u niets van heeft gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferbke
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-05-2023
U moest alleen tado op de juiste D07 (EBUS) instellen en iet op D01 (Opentherm)
Beetje off topic maar wel fijn aan EBUS: De batterij van de thermostaat gaat heel lang mee. De mijne zit er al 2 jaar in en ze staat nog altijd op 'goed'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
Banix schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:37:
[...]

Is dat zo opgelost bij jou? Ik zocht op deze vraag en kwam bij jouw reactie uit. Ik vond in de app namelijk per kamer een zoneregelaar en deze stond per radiatorknop allemaal op de centrale unit afgesteld. Nu allemaal op niet toegewezen gezet in de hoop dat dat de oplossing is.
Wil je dat de kamer alleen verwarmd wordt als er warmtevraag is vanuit de centrale thermostaat?
Voor zover ik weet is dat namelijk wat je hiermee bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
olafmol schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:49:
[...]

interessant, ik twijfel ook of ik mijn Nest v3 de deur uitdoe, te weinig inzicht in hoe en waarom ie zich gedraagt zoals ie doet (geen stooklijnen ed), te brede deadband en overshoots, en te hoge gemeten temp.

Ben dus erg benieuwd hoe de Tado je bevalt tov de Nest...
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe positief ben.
Kan per kamer de temperatuur regelen en merk dat ook de losse kamers dus veel sneller warm worden i.p.v dat alle radiatoren warm worden zoals bij de Nest het geval was. Ketel heeft het een stuk rustiger zo.
Enige wat ik nog een beetje spannend vind is het cloud gebeuren, wat als Tado ooit stopt? Maar daar lijkt voorlopig nog geen sprake van, en dit jaar door mijn overschot aan stroom eigenlijk al terugverdient.

Mocht je besluiten om de Tado te kopen, via Tink kan je voordeliger setjes kopen. Zo was ik 359 euro kwijt voor de starterspack + 6 radiatorkranen. Gewoon een tip, verdien er zelf niks aan (mocht het niet toegestaan zijn dit te plaatsen)

[ Voor 10% gewijzigd door JustinoFTW op 18-12-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik snap niet hoe jullie een enkel kamertje opwarmen. Bij mij loopt de ketel te pendelen van heb ik jouw daar. Elke minuut uit en aan. Ik heb minimaal 4,8Kw. Grootste radiator is 1750 watt bij 75*. Ik heb ook een bypass laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banix
wvanommen schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:38:
[...]

Wil je dat de kamer alleen verwarmd wordt als er warmtevraag is vanuit de centrale thermostaat?
Voor zover ik weet is dat namelijk wat je hiermee bereikt.
Nee ik wil dat ze allemaal los van de centrale thermostaat verwarmen. Dus dan moeten ze worden losgekoppeld en op niet toegewezen staan toch?

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Ik ben mij ook aan het oriënteren op zoneverwarming en ik heb:
  1. Nefit Topline II AquaPower Plus HRC 30 HR ketel.
  2. Vloerverwarming beneden (6 zones, maar mogen als één geschakeld worden).
  3. Vier radiatoren bovenverdieping (slaapkamer, kleedkamer, werkkamer, berging/strijkkamer) met Heimeier thermostaatkranen.
  4. Vloerverwarming badkamer d.m.v. RTL-ventiel (Heimeier).
Ik twijfel tussen Tado en Plugwise (afhankelijk van prijs, uiterlijk en features), maar ik neig sterk naar Tado.

Tado
Vloerverwarming beneden schakel ik met een de Bedrade Slimme Thermostaat - Starterskit V3+. Dit fungeert als thermostaat in de kamer. De achterkant komt uit in de meterkast, dus vandaar trek ik vrij eenvoudig een kabel naar de zoneklep die bij de verdelers komt.

Bij de ketel komt vervolgens de draadloze ontvanger (aka extensiekit) om deze aan te sturen. Volgens deze lijst ondersteunt Tado standaard mijn Nefit ketel.

De radiatoren kan ik eenvoudig vervangen door slimme radiatorkranen (4x).

Het probleem is de badkamer, want die wordt met een RTL ventiel geregeld en ik snap dat deze niet vervangen kan worden door een slimme kraan. Ik weet het niet 100% zeker, maar aangezien de ketel naast de badkamer hangt heb ik de indruk dat ik deze groep wel apart zou kunnen schakelen. Ik zou verwachten dat ik voor het RTL ventiel ook een slimme thermostaatkraan kan plaatsen die ik laat aansturen door een draadloze draadloze temperatuursensor. Ik weet alleen niet of dit zo gaat werken?

Kosten:Dan kom ik rond de €700 uit en dat is nog wel te doen. Ik heb dan wel een thermostaatkraan over, maar een 6-pack is €5 duurder dan een 4-pack + losse kraan. Ik moet alleen een zoneklep voor de verdeler plaatsen en een radiatorkraan voor het RTL-ventiel.

Plugwise
De ketel stuur ik aan met de Adam HA (via WIFI) en de Nefit EMS-OT converter. In de woonkamer plaats ik een Lisa voor de temperatuurregeling. De vloerverwarming beneden heeft 6 zones, dus daar heb je dan 2x Koen 3 voor nodig (er is geen Koen 6 meer blijkbaar). Voor de radiatoren kan ik gewoon 4x Tom gebruiken.

De vloerverwarming in de badkamer zal denk ik dan ook met een Tom voor het RTL-ventiel moeten en dan een Lisa voor de temperatuurregeling (als dat tenminste kan).

Kosten:Daarmee kom ik op €1150 uit en dat is significant duurder dan Tado. Ik snap ook niet waarom er 6 losse motoren op de verdeler moet komen. Waarom niet gewoon één zoneklep schakelen? Dat is minder storingsgevoelig en als 1 zone uitvalt merk je het wellicht niet eens. Of is het met Plugwise ook mogelijk om een zoneklep aan te sturen? Ik heb het niet gezien. Ik kan ook 6x floor kiezen, maar dat wordt nog weer €200 duurder en ik verwacht niet de benedenverdieping apart te regelen. Alleen de hal zou ik wellicht apart schakelen (de rest is één ruimte).

Daarbij zijn er ook geen packs, waardoor Plugwise al gauw duur wordt met een aantal kranen. Daarbij vind ik Lisa ook minder fraai dan de Tado, dus ik neig eigenlijk wel sterk naar Tado.

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of Tado persé een cloudverbinding nodig heeft. Als ik het zo lees kan ik zonder internet wel per kamer de temperatuur handmatig instellen, maar lopen alle programma's via de cloud. Ik ben daar nooit zo'n voorstander van, want als Tado besluit er mee te stoppen of de app niet meer te ondersteunen dan zit je met een dom of halfwerkend systeem. Ik heb nu een Nefit Easy en die kan niet veel, maar programma's en de mobiele app werken wel zonder internet.

Op mijn Nefit Easy kan ik ook het warmwaterprogramma instellen (mijn ketel heeft een boiler). Ik kan daarover niets veel lezen, behalve hier. Kan ik daarmee dan ook de warmwater functie van de Nefit instellen?

[ Voor 11% gewijzigd door BugBoy op 19-12-2020 01:27 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Laatst online: 01-09 21:10
medu80 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:09:
Ik snap niet hoe jullie een enkel kamertje opwarmen. Bij mij loopt de ketel te pendelen van heb ik jouw daar. Elke minuut uit en aan. Ik heb minimaal 4,8Kw. Grootste radiator is 1750 watt bij 75*. Ik heb ook een bypass laten installeren.
Ik heb dit stookseizoen ook last van een pendelende (Intergas HR28) ketel, ook als ik alleen de woonkamer verwarm. Vorig jaar was dat nog niet het geval. Moet nog uitvissen waar dat aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
Banix schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:36:
Nee ik wil dat ze allemaal los van de centrale thermostaat verwarmen. Dus dan moeten ze worden losgekoppeld en op niet toegewezen staan toch?
Voor zover ik begrepen heb is deze optie een poging om de slave mode instelbaar te maken voor de gebruiker.
Dus als er geen warmtevraag van de centrale thermostaat is wordt de ketel dan niet aangestuurd.

Ten minste zo lees ik ook deze tekst:

Heating zone
When this room calls for heat, the zone controller will turn your heating system on. All rooms that are controlled by this zone controller, are in the same heating zone.

Zone controller
Smart Thermostat

Maar goed je kunt het heel makkelijk testen, zet je thermostaat lager dan dat het is in de kamer waar hij hangt is. Check of de ketel niets doet, en zet een knop van een ander kamer boven de temperatuur die het daar is.
Als de ketel dan niet aan gaat, dan doet het dus niet wat je wil.

Bij mij heb ik ze in ieder geval allemaal op mijn bedrade thermostaat staan en werkt het zoals ik verwacht.

[ Voor 14% gewijzigd door wvanommen op 19-12-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banix
wvanommen schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:13:
[...]

Voor zover ik begrepen heb is deze optie een poging om de slave mode instelbaar te maken voor de gebruiker.
Dus als er geen warmtevraag van de centrale thermostaat is wordt de ketel dan niet aangestuurd.

Maar goed je kunt het heel makkelijk testen, zet je thermostaat lager dan dat het is in de kamer waar hij hangt is. Check of de ketel niets doet, en zet een knop van een ander kamer boven de temperatuur die het daar is.
Als de ketel dan niet aan gaat, dan doet het dus niet wat je wil.

Bij mij heb ik ze in ieder geval allemaal op mijn bedrade thermostaat staan en werkt het zoals ik verwacht.
Ik heb geen ketel ivm stadsverwarming. De aan/uit klep van de benedenverdieping zit aan de centrale unit. Boven hebben we overal losse thermostaatkranen van tado, die toevoer staat los van de klep beneden. Dus in ons geval zou beneden niets moeten doen als boven aangaat omdat de radiator kraan dan zogenaamd de klep is. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
Banix schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:26:
[...]

Ik heb geen ketel ivm stadsverwarming. De aan/uit klep van de benedenverdieping zit aan de centrale unit. Boven hebben we overal losse thermostaatkranen van tado, die toevoer staat los van de klep beneden. Dus in ons geval zou beneden niets moeten doen als boven aangaat omdat de radiator kraan dan zogenaamd de klep is. Toch?
Als je stadsverwarming hebt is er geen ketel om aan te sturen, dan zou het wel eens een prima optie kunnen zijn. Ik ben dan wel benieuwd of als een ruimte meerdere knoppen heeft de knop waar je aan draait alleen de temperatuur krijgt of beide, dat lijkt me namelijk ook een functie van de zonecontroller.

Deze tekst zegt geloof ik dat het wel gaat werken:
This room will act independently and is not communicating with any zone controller

[ Voor 8% gewijzigd door wvanommen op 19-12-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banix
wvanommen schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:29:
[...]

Als je stadsverwarming hebt is er geen ketel om aan te sturen, dan zou het wel eens een prima optie kunnen zijn. Ik ben dan wel benieuwd of als een ruimte meerdere knoppen heeft de knop waar je aan draait alleen de temperatuur krijgt of beide, dat lijkt me namelijk ook een functie van de zonecontroller.

Deze tekst zegt geloof ik dat het wel gaat werken:
This room will act independently and is not communicating with any zone controller
Voor nu lijkt het te werken! Ik zal na t weekend nog ff een update geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:23
Ik had een apart topic gemaakt maar bij deze ook even mijn vraag hier. Ik heb een appartement met stadsverwarming en centrale klep. Ik wil twee zones apart verwarmen de woonkamer en studeerkamer. In de woonkamer 3 radiatoren studeerkamer 1. Er hangt nu een thermostaat in de woonkamer. Probleem is dat de studeerkamer veel kouder blijft dan de woonkamer. Wat ik wil is dat ik de woonkamer uit kan zetten / radiatoren dicht. Maar dat de studeerkamer wel verwarmd kan worden. Centrale klep moet dan open staan. Kan ik dit met Tado bereiken en wat moet ik dan aanschaffen en instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, twee keuzes:

1. Klep voor woonkamer plaatsen zodat die dicht kan terwijl de rest open kan blijven. Thermostaat in woonkamer stuurt de klep, de overige ruimtes die je wilt verwarmen dan (Tado) thermostaatknoppen. Kan eventueel ook met domme knoppen met draagbare thermostaat die dan de warmtevraag verzorgt; het essentiële punt is dat je de woonkamer moet kunnen afsluiten.
2. Thermostaat in woonkamer én overal op de radiatoren in woonkamer Tado thermostaatknoppen, zodat alle radiatoren in de woonkamer afgesloten kunnen worden. Ook hier is het punt dat je de hele woonkamer wilt kunnen afsluiten terwijl je elders verwarmt. Overige ruimtes dan naar keuze ook Tado thermostaatknoppen toepassen afhankelijk van de verwarmingsbehoefte. Op een ruimte die je zelden / nooit separaat verwarmt kan je een normale thermostaatknop laten zitten op standje antivries of 1.

PS als ik het goed begrijp is die klep een centrale voorziening om te zorgen dat er pas warm water de woning binnenkomt als er warmtevraag is van de thermostaat), zo ja dan moet die dus altijd open gaan zodra er warmtevraag is vanuit een willekeurig vertrek, woonkamer of ander.

in dat geval is het het handigste om het relais van de Tado thermostaat de centrale klep te laten schakelen en op de plekken waar je afzonderlijk wilt kunnen verwarmen Tado knoppen te installeren. Deze knoppen worden in de app dan toegewezen aan de aparte kamers. De warmtevraag loopt dan altijd via de thermostaat, dus zodra je een knop opendraait zet de thermostaat de centrale klep open.

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 20-12-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:23
Cap schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:08:
Ja, twee keuzes:

PS als ik het goed begrijp is die klep een centrale voorziening om te zorgen dat er pas warm water de woning binnenkomt als er warmtevraag is van de thermostaat), zo ja dan moet die dus altijd open gaan zodra er warmtevraag is vanuit een willekeurig vertrek, woonkamer of ander.

in dat geval is het het handigste om het relais van de Tado thermostaat de klep te laten schakelen en op de plekken waar je afzonderlijk wilt kunnen verwarmen Tado knoppen te installeren. Deze knoppen worden in de app dan toegewezen aan de aparte kamers. De warmtevraag loopt dan altijd via de thermostaat, dus zodra je een knop opendraait zet de thermostaat de klep open.
Dat is precies mijn vraag hoe ik dat moet doen. Als ik dus in de woonkamer een thermostaat hang met ook op elke radiator een knop plus studeerkamer dan kan ik de woonkamer op 0 graden zetten (geen warmte vraag) en de studeer kamer op 22 graden (warmte vraag). Dan is de tado slim genoeg om de centrale klep open te zetten? Ondanks dat bij de (hoofd) thermostaat in de woonkamer geen warmte vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn verhaal is wat onduidelijk denk ik, ik zal het beter uitleggen. Tegenwoordig verkoopt Tado een draadloze thermostaat starterskit. Dat is waar ik op doel. Dit is inclusief een draadloze ontvanger naast de ketel (vroeger werd dit de Extensiekit genoemd en was een losse accessoire).

Deze draadloze ontvanger is de crux voor een multi zone systeem. Hij communiceert volgens het protocol van je verwarningsapparaat (Opentherm, bus protocol, aan/uit etc) en is daarmee bedraad verbonden. In jouw geval is het verwarmingsapparaat feitelijk de klep die de watertoevoer van de stadverwarming open zet. Als ik het goed begrijp tenminste ;)

Werking Tado multi zone:
De thermostaten / temperatuursensors / radiatorknoppen in de verschillende ruimtes communiceren allemaal draadloos met de draadloze ontvanger en geven per ruimte door of er warmtevraag is. De draadloze ontvanger schakelt in jouw geval het relais van de klep, die opent en het warme water stroomt door die radiatoren waarvan de knoppen open staan.
Per kamer geef je aan welk Tado device het "meettoestel" is oftewel de warmtevraag doorzet naar de draadloze ontvanger. Elke kamer heeft dus één meettoestel. Hier kan je zowel een thermostaatknop, een thermostaat als een draadloze temperatuursensor (goedkoper dan een thermostaat) gebruiken.

Toevoeging:
De knoppen heb je bij het ontbreken van kleppen per zone sowieso nodig om de radiatoren open/dicht te draaien. Nadeel van de knoppen is wel dat deze veel minder precies meten en in te stellen zijn, dit gaat per hele graad. Voeg je een temperatuursensor (of extra thermostaat) toe aan een kamer dan gaat het per tiende graad en zal de meting en dus ook de temperatuurregeling beter zijn omdat je deze op een goed plek in de ruimte, niet vlakbij de radiatoren, zon of tocht, op kan hangen.

Zo duidelijker?

Hier wat meer info over de verschillende aansluitopties met zones:
https://intercom.help/tad...aar-in-een-kamer-wijzigen

Hier spreken ze over een zoneregelaar. MIjn uitleg komt neer op voorbeeld B. Of er nog andere opties zijn, even vragen aan @tado ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 20-12-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik ben wat dieper in het Tado systeem gedoken, maar heeft er niemand een probleem mee dat je volledig afhankelijk bent van de Tado servers? Als ik het goed begrijp kan je zonder internet niet de boel inregelen en heb je zelfs geen programmasturing. Als Tado over 5 jaar besluit de stekker uit zijn server te trekken, dan heb je ineens een dom systeem.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
BugBoy schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:26:
Ik ben wat dieper in het Tado systeem gedoken, maar heeft er niemand een probleem mee dat je volledig afhankelijk bent van de Tado servers? Als ik het goed begrijp kan je zonder internet niet de boel inregelen en heb je zelfs geen programmasturing. Als Tado over 5 jaar besluit de stekker uit zijn server te trekken, dan heb je ineens een dom systeem.
Tado ondersteunt vanaf de V3 Homekit, daarmee kan ik het systeem volledig lokaal aansturen vanuit Home Assistant.

Ik gebruik het hele cloud gebeuren nu al niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik ben er denk ik achter waarom mijn ketel een paar minuten stookt en weer uit gaat. Soms is het zo erg, dat ie binnen een minuut 2 of 3 keer aan springt om direct weer uit te gaan.

De handleiding en installatie kloppen niet helemaal. In de handleiding geeft Tado aan om de OpenTherm aansluiting te kiezen. Maar als je in de App aangeeft dat het om een Atag One Zone thermostaat gaat, wordt de instelling gezet op D57, wat dus de Ariston Bus inhoud. De ketel is een Ariston met een ATAG logo dat klopt dus wel. Maar met deze instelling gaat de ketel dus helemaal niet aan.

Gebruik je toch de BUS aansluiting in de ketel, dan staat er in het display van de ketel. Apparaat herkennen, dit gebeurt de hele tijd. Op de één of andere manier werkt de ketel wel, maar hij blijft staan op intialiseren en apparaat herkennen. Dus er is een kleine fout in de Tado die zich niet kan identificeren als een ATAG thermostaat.

Stel ik de Tado in op D01, dus OpenTherm. Dan werkt de ketel wel, maar gaat deze ook verwarmen bij 0% warmtevraag, dit is dus het moment dat ie zo'n beetje 30 keer per half uur aan en uit gaat. Hoe dan ook, ik wacht nu al sinds 8 december op antwoord en ik heb nog steeds geen reactie. Maar mijn gasverbruik loopt wel op omdat de ketel niet stopt met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
medu80 schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:31:
Ik ben er denk ik achter waarom mijn ketel een paar minuten stookt en weer uit gaat. Soms is het zo erg, dat ie binnen een minuut 2 of 3 keer aan springt om direct weer uit te gaan.

De handleiding en installatie kloppen niet helemaal. In de handleiding geeft Tado aan om de OpenTherm aansluiting te kiezen. Maar als je in de App aangeeft dat het om een Atag One Zone thermostaat gaat, wordt de instelling gezet op D57, wat dus de Ariston Bus inhoud. De ketel is een Ariston met een ATAG logo dat klopt dus wel. Maar met deze instelling gaat de ketel dus helemaal niet aan.

Gebruik je toch de BUS aansluiting in de ketel, dan staat er in het display van de ketel. Apparaat herkennen, dit gebeurt de hele tijd. Op de één of andere manier werkt de ketel wel, maar hij blijft staan op intialiseren en apparaat herkennen. Dus er is een kleine fout in de Tado die zich niet kan identificeren als een ATAG thermostaat.

Stel ik de Tado in op D01, dus OpenTherm. Dan werkt de ketel wel, maar gaat deze ook verwarmen bij 0% warmtevraag, dit is dus het moment dat ie zo'n beetje 30 keer per half uur aan en uit gaat. Hoe dan ook, ik wacht nu al sinds 8 december op antwoord en ik heb nog steeds geen reactie. Maar mijn gasverbruik loopt wel op omdat de ketel niet stopt met verwarmen.
Atag is een lastig merk.

Ik zou voor de kerst dit doen:
Sluit uw tado aan via R01 (relais) NO en COM op de aan/uit poorten van de ketel.

In 2021:
Stuur wat foto's van de aansluitblokken van uw ketel.
Ik verwacht dat u wel OpenTherm nodig heeft maar dat er op die OpenTherm een VendorID van ATAG nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:07
Nu ik twee weken thuis ben kom ik tot de ontdekking dat er geen mogelijkheid aanwezig is om extra schema's aan te maken. Normaal slaat de verwarming om 16:00 aan, maar nu wil ik graag een 'kerstvakantie schema' aanmaken. Ik kan met domoticz het wel oplossen, maar het is vreemd dat deze ogenschijnlijk standaard functie niet aanwezig is in de app.

[ Voor 3% gewijzigd door PjotrStroganov op 21-12-2020 10:50 ]

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
tado schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:42:
[...]

Atag is een lastig merk.

Ik zou voor de kerst dit doen:
Sluit uw tado aan via R01 (relais) NO en COM op de aan/uit poorten van de ketel.

In 2021:
Stuur wat foto's van de aansluitblokken van uw ketel.
Ik verwacht dat u wel OpenTherm nodig heeft maar dat er op die OpenTherm een VendorID van ATAG nodig is.
Dit heb je vaker gezegd over de Wize. Ik heb de Tado nu ingesteld als een Atag Wize en aangesloten op de OpenTherm aansluiting. Eens kijken of het nu beter gaat....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeiIdEt2-mrzQnybysdIuidYz0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SsOLMXbvJdL6aOBIUYuTCKcu.jpg?f=user_large

Ik kan wel een afbeelding opsturen, maar volgens de handleiding hebben jullie die al.... :)

[ Voor 21% gewijzigd door medu80 op 21-12-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
ik222 schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:39:
Tado ondersteunt vanaf de V3 Homekit, daarmee kan ik het systeem volledig lokaal aansturen vanuit Home Assistant. Ik gebruik het hele cloud gebeuren nu al niet :)
Als ik het goed begrepen heb moet je voor het koppelen van een thermostaatkraan aan het systeem toch al verbinding hebben met de Tado server? Kan je programmasturing ook doen zonder internetverbinding? Dus als je de Adam loskoppelt van het internet (niet van je LAN natuurlijk) zou alles gewoon blijven werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
medu80 schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:57:
[...]

Dit heb je vaker gezegd. Ik heb de Tado nu ingesteld als een Atag Wize en aangesloten op de OpenTherm aansluiting. Eens kijken of het nu beter gaat....
Atag WiZe maakt gebruik van zet Atag Z-protocol.
Het Atag Z-protocol is niets anders dan OpenTherm met de speciale ATAG Vendor ID (zodat ATAG kan forceren dat mensen een ATAG thermostaat gebruiken en niet zomaar een ander merk OpenTherm thermostaat)

U kunt dit Atag vendor ID niet zelf op uw tado zetten. Daar kan onze support bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Is het nu goed dat ik de Atag Wize heb ingesteld of moet ik alsnog met support mailen. Want ik heb al gemaild en wacht op reactie sinds 8 december.

Tevens de nieuwe Atag Zone ketel is onder de motorkap gewoon een Ariston, zelfde aansturing, zelfde menu items. Dus ik kan me niet voorstellen dat die Atag Z-Protocol nog in het systeem zit. Het gekke is dat de Ariston BUS taal wel werkt, alleen komt de ketel dan niet verder met apparaat initialiseren....Ondanks dat die foutmelding er staat reageert de ketel wel en verwarmt ie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Hallo,

Ik ben me aan het inlezen in de Tado slimme radiator knoppen en toebehoren. Maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer qua wat in mijn situatie nu een slimme keuze is.

Korte situatie schets:
- CV installatie uit 2017 (Vaillant ecoTEC plus VHR NL 30-34/5-5 HR Combiketel CW5)
- CV systeem bestaat uit 2 lussen door het gehele huis.
- Lus 1: Gaat middels aftakkingen naar elke ruimte (behalve laatste radiator) zolder-werkkamer -> studeerkamer 1e etage -> kinder-slaapkamer -> huiskamer radiator1
- Lus 2: Logeerkamer (zolder) -> badkamer -> ouderlijke slaapkamer -> inloopkast-kamer -> huiskamer radiator2 -> vloerverwarming (4 lussen) -> radiator hal
- alle knoppen zijn thermostatisch op de huiskamer radiatoren na ((vrijwel)laatste in de lus, staan altijd beetje open ivm overdruk) en waterzijdig afgericht middels radiatorkraan Danfoss Dynamic Valves.
- vloerverwarmingspomp wordt aangestuurd middels pompschakelaar.
- thermostaat hangt in huiskamer onder de trap, in stellingkast. Onhandige plek, wil ik verplaatst hebben
- huidige CV wordt aangestuurd door tijdschema ma-zo en handmatig aangepast wanneer nodig (lees bijna dagelijks ivm thuiswerken).

Doel is de woonkamer en de studeer en zolderkamer onafhankelijk van elkaar te kunnen verwarmen (ivm thuiswerken). Ipv nu de CV volgas op te stoken om de zolderkamer ook warm te krijgen.
Doel 2 is de tado spullen boel (temperatuur per kamer) inzichtelijk maken in domoticz/dashticz.

Zoals ik het nu zie heb ik nodig:
- 1x draadloze thermostaat woonkamer
- 2x temperatuur sensoren/thermostaat (?) (draadloos?) voor zolderkamer en studeerkamer.
- 8 slimme Tado radiator knoppen

Mis ik nog wat, of sla ik nu de plank volledig mis en kan ik beter andere keuzes maken?
Qua vloerverwarming ben ik nog niet zeker, hoe ik dat kan doen.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
ik ben benieuwd hoe mensen hun vloerverwarming regelen, ik heb voor thuis straks de volgende situatie:
1 thermostaat deze is aangesloten op de cv in de woonkamer, in de woonkamer zit vloerverwarming.
In de woonkamer heb ik ook nog een extra radiator, because why not en deze wordt straks geregeld door een tado radiator knop.
De vloerverwarming verdeler zit in de kast op de gang dus een slimme thermostaat knop installeren heeft (denk ik) geen zin?
Of kan ik de thermostaat in de woonkamer linken met de radiator knop die op de verdeler zit in de kast?

verder heb ik nog 3 losse radiatoren op 3 verschillende kamers die allemaal een tado krijgen.

hebben jullie ervaring met een tado oplossing om de vloerverwarming aan te sturen, dat wanneer het bijvoorbeeld 20 graden is in de kamer dat en de radiator uit gaat en de vloerverwarming?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 05:45
maubaan schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:29:
ik ben benieuwd hoe mensen hun vloerverwarming regelen, ik heb voor thuis straks de volgende situatie:
1 thermostaat deze is aangesloten op de cv in de woonkamer, in de woonkamer zit vloerverwarming.
In de woonkamer heb ik ook nog een extra radiator, because why not en deze wordt straks geregeld door een tado radiator knop.
De vloerverwarming verdeler zit in de kast op de gang dus een slimme thermostaat knop installeren heeft (denk ik) geen zin?
Of kan ik de thermostaat in de woonkamer linken met de radiator knop die op de verdeler zit in de kast?

verder heb ik nog 3 losse radiatoren op 3 verschillende kamers die allemaal een tado krijgen.

hebben jullie ervaring met een tado oplossing om de vloerverwarming aan te sturen, dat wanneer het bijvoorbeeld 20 graden is in de kamer dat en de radiator uit gaat en de vloerverwarming?
Je kan niet een Tado knop op de thermostaatkraan van de vloerverwarming monteren. Er komt dan heet water in je vvw en dat levert schade op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjan
Ik heb overigens ook een vraag. Hebben mensen ervaring met de relaisfunctie van de slimme thermostaat? Moet deze nog apart geactiveerd worden?

De mijne staat vast in de NO stand en reageerd eigenlijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
BugBoy schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:18:
[...]

Als ik het goed begrepen heb moet je voor het koppelen van een thermostaatkraan aan het systeem toch al verbinding hebben met de Tado server? Kan je programmasturing ook doen zonder internetverbinding? Dus als je de Adam loskoppelt van het internet (niet van je LAN natuurlijk) zou alles gewoon blijven werken?
Voor het installeren heb je wel internet nodig inderdaad.

Programma sturing vanuit Tado gebruik ik niet. Home assistant bepaalt wanneer hij de thermostaat hoger of lager zet en dat gaat dus volledig offline via de Homekit integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Het is niet de officiele manier, maar je kunt inderdaad gewoon een radiator knop op je vloerverwarming zetten. Bij voorkeur op zijn eigen thermostaat en niet op de maximaal thermostaat (die beschermt je vloer tegen te hoge temperaturen).

Echter als je zeker weet dat je CV/warmtepomp geen hoge temperaturen maakt kun je hem ook op de maximaal thermostaat zetten (moet je wel weten waar je mee bezig bent).

Zelf heb ik hem ook hierop zitten, mijn CV is zo ingesteld dat het water nooit hoger dan 45 graden zal worden (stooklijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

En dan komt een keer iemand langs voor onderhoud aan de CV, reset per ongeluk de aanvoer naar 90 graden en je vloer is naar de knoppen en blaren op je voeten .. Heel onverstandig en al helemaal niet iets om anderen aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
je radiator knop kan ook kapot gaan en er stroomt mega warm water door heen... dat is een doomsday senario en als een monteur de tempratuur op 90 graden zet en jou vloerverwarming naar de knoppen gaat kan je hem gewoon aansprakelijk stellen

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
maubaan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:53:
je radiator knop kan ook kapot gaan en er stroomt mega warm water door heen... dat is een doomsday senario en als een monteur de tempratuur op 90 graden zet en jou vloerverwarming naar de knoppen gaat kan je hem gewoon aansprakelijk stellen
Als het goed is zit er nog een losse beveiliging op je pomp. Kijk maar onder je verdeler. Die schakelt je pomp uit.
Zie ook

Vindt ik jou oplossing nog steeds geen goede oplossing. Ik zou dat risico echt niet nemen.
Helemaal niet voor de moeite die het je kost om er een thermostaat ventiel bij te zetten. Dat is letterlijk 15 minuten werk als je de spullen heb.

[ Voor 17% gewijzigd door g00gle op 22-12-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

De slimme thermostaat moet aan een zoneklep op je vloerverwarming. De extensiekit schakelt vervolgens de ketel aan/uit.

Als je de vloerverwarming en radiator tegelijkertijd gebruikt: dan moet je die in de app in dezelfde zone/ruimte/kamer zetten. Als je ze apart wil gebruiken (bijvoorbeeld de radiator alleen bij een onverwacht koude dag in het najaar/voorjaar, als de vloerverwarming uit is), dan plaats je die in een eigen zone/ruimte/kamer in de app.
Kevjan schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:59:
Ik heb overigens ook een vraag. Hebben mensen ervaring met de relaisfunctie van de slimme thermostaat? Moet deze nog apart geactiveerd worden?

De mijne staat vast in de NO stand en reageerd eigenlijk nergens op.
Ja. Je moet de thermostaat in relais modus zetten (R01) via het installateur menu (of de setup opnieuw doorlopen). Vervolgens je zoneklep op NO/COM aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Op Tado forum zijn er heel wat mensen die tussen, de Bypass en temperatuurknop, een thermostatische aansluiting gemaakt hebben en daarop een Tado radiatorknop aangesloten hebben.

Veel kiezen voor dit ipv een zoneklep.

https://tado.vanillacommu...-plaatsen-ipv-zoneklep/p4

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik heb het nog simpeler aangepakt, maar werkt op dit moment niet naar tevredenheid.

Heb de vloerverwarming pomp aangesloten op een slim wifi stopcontact compatibel met IFTTT. Tado is ook compatibel met IFTTT dus daar tweetal applets gemaakt. Eentje om de pomp aan te zetten als de tado temp in de woonkamer onder de 19 graden komt en eentje die de pomp uitschakelt als de pomp boven de 19 komt. Kosten 15 euro en een half uurtje werk.

Heeft enige tijd prima gewerkt maar begon soms signalen te missen. Dan sloeg de ketel aan zonder dat de pomp aan stond. Als er dan verder nergens warmtevraag was schoot de ketel in storing. Inmiddels werkt de aansturing helemaal niet meer.

Het stopcontact heeft prima bereik, zit vlak bij mijn accesspoint en via de app van het stopcontact schakelt hij zonder problemen maar via IFTTT niet. Helaas lastig troubleshooten waar dit vastloopt.

Overigens is dit natuurlijk sowieso een slechtere oplossing dan de zondeklep of knop die daadwerkelijk de vloerverwarming afsluit. Maar voor deze kleine moeite en lage kosten leek dit me een mooi alternatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s88dbXubJWwEdZbj5CblLIgGZGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gBRzbXxvTgmtRFGImLROjXTB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.kruit
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-04 10:44
Ik heb gister hier in huis een aantal slimme knoppen voor de radiatoren en een slimme thermostaat geïnstalleerd. De montage en installatie ging op zich goed, maar ik heb toch een probleempje: als ik in de woonkamer (met thermostaat) de temperatuur verhoog naar 21 graden en de CV-ketel gaat warmte leveren, dan worden de radiatoren op zolder en in de gang toch warm ondanks dat ze op ‘off’ staan. De radiatorknoppen lijken dus op een of andere manier ‘warmte te lekken’.

Met de oorspronkelijke thermostaatknop was dicht ook echt dicht; de radiator bleef koud.

We maken voor de radiatoren gebruik van deze adapter. https://support.tado.com/...-slimme-radiatorknop-past

Wat doe ik verkeerd/ hoe los ik dit op?

P.s.: de radiatoren en thermostaatkranen zijn zo’n 25 jaar oud en 2 radiatoren in huis doen het sowieso al niet, vermoedelijk wegens kalk. Kalk in het systeem is dus zeker een probleem. Echter; de radiatoren die nu voorzien zijn van een slimme knop werkten met een traditionele thermostaatknop wel naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjan
HuHu schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:23:
[...]

De slimme thermostaat moet aan een zoneklep op je vloerverwarming. De extensiekit schakelt vervolgens de ketel aan/uit.

Als je de vloerverwarming en radiator tegelijkertijd gebruikt: dan moet je die in de app in dezelfde zone/ruimte/kamer zetten. Als je ze apart wil gebruiken (bijvoorbeeld de radiator alleen bij een onverwacht koude dag in het najaar/voorjaar, als de vloerverwarming uit is), dan plaats je die in een eigen zone/ruimte/kamer in de app.

[...]

Ja. Je moet de thermostaat in relais modus zetten (R01) via het installateur menu (of de setup opnieuw doorlopen). Vervolgens je zoneklep op NO/COM aansluiten.
Klinkt logisch, maar ik heb 'm enkele weken geleden juist op TS in moeten stellen om extentiekit aan de gang te krijgen. Blijft de koppeling met de EK wel actief dan?

Edit: Oh wacht. R01>HC01>Hwv>Ekv>D07. Je geeft verderop in de regel natuurlijk aan dat de Extentiekit aanwezig is, dan ga ik dat even proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kevjan op 22-12-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjan
douwe.kruit schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:10:
Ik heb gister hier in huis een aantal slimme knoppen voor de radiatoren en een slimme thermostaat geïnstalleerd. De montage en installatie ging op zich goed, maar ik heb toch een probleempje: als ik in de woonkamer (met thermostaat) de temperatuur verhoog naar 21 graden en de CV-ketel gaat warmte leveren, dan worden de radiatoren op zolder en in de gang toch warm ondanks dat ze op ‘off’ staan. De radiatorknoppen lijken dus op een of andere manier ‘warmte te lekken’.

Met de oorspronkelijke thermostaatknop was dicht ook echt dicht; de radiator bleef koud.

We maken voor de radiatoren gebruik van deze adapter. https://support.tado.com/...-slimme-radiatorknop-past

Wat doe ik verkeerd/ hoe los ik dit op?

P.s.: de radiatoren en thermostaatkranen zijn zo’n 25 jaar oud en 2 radiatoren in huis doen het sowieso al niet, vermoedelijk wegens kalk. Kalk in het systeem is dus zeker een probleem. Echter; de radiatoren die nu voorzien zijn van een slimme knop werkten met een traditionele thermostaatknop wel naar behoren.
Wel de juiste verloopjes gemonteerd en goed gekalibreerd? Misschien kan de knop de kraan gewoon niet goed genoeg sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
mrnn schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:41:
Ik heb het nog simpeler aangepakt, maar werkt op dit moment niet naar tevredenheid.

Heb de vloerverwarming pomp aangesloten op een slim wifi stopcontact compatibel met IFTTT. Tado is ook compatibel met IFTTT dus daar tweetal applets gemaakt. Eentje om de pomp aan te zetten als de tado temp in de woonkamer onder de 19 graden komt en eentje die de pomp uitschakelt als de pomp boven de 19 komt. Kosten 15 euro en een half uurtje werk.

Heeft enige tijd prima gewerkt maar begon soms signalen te missen. Dan sloeg de ketel aan zonder dat de pomp aan stond. Als er dan verder nergens warmtevraag was schoot de ketel in storing. Inmiddels werkt de aansturing helemaal niet meer.

Het stopcontact heeft prima bereik, zit vlak bij mijn accesspoint en via de app van het stopcontact schakelt hij zonder problemen maar via IFTTT niet. Helaas lastig troubleshooten waar dit vastloopt.

Overigens is dit natuurlijk sowieso een slechtere oplossing dan de zondeklep of knop die daadwerkelijk de vloerverwarming afsluit. Maar voor deze kleine moeite en lage kosten leek dit me een mooi alternatief.

[Afbeelding]
Heeft dit niets te maken met het nieuwe model van IFTTT: betalen als je meer dan x scripts hebt? Ik schakel ook de pomp maar dan met Domoticz om het aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
douwe.kruit schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:10:
Ik vermoed eerder roest dan kalk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzzz_
  • Laatst online: 12-01 11:55
@tado In onze nieuwe woning hebben we een CV ketel die met twee thermostaten bedraad wordt aangestuurd: de vloerverwarming met OpenTherm, alle radiatoren met Aan/Uit (**). In de 'werkkamer' krijgen we de temperatuur niet goed geregeld omdat de thermostaat van de radiatoren in de badkamer hangt. Tis altijd te koud of te warm.

Dit willen we graag veranderen op de volgend manier (zie plaatje).
  • vervangen van twee huidige honeywell 'rounds' door Tado bedrade thermostaten (*)
  • nieuwe draadloze Tado thermostaat (sensor?) in werkkamer
  • tenminste twee "slimme knoppen" voor werkkamer en badkamer
  • zo min mogelijk andere wijzigingen
Is een dergelijke opzet mogelijk met het Tado systeem? Kan dit in de app worden geconfigureerd?

Groetjes

Dannes

(*) houden en gebruiken van bedrading heeft ons voorkeur
(**) de CV ketel ondersteunt OpenTherm op 2 draden, en heeft ook nog een RTF module aan boord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9U_9A6hm-vaS9Yr7HFWW2Ch7q4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lt8wYayXKGOhJXfp23Ur9EnK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Bla65 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:20:
[...]

Heeft dit niets te maken met het nieuwe model van IFTTT: betalen als je meer dan x scripts hebt? Ik schakel ook de pomp maar dan met Domoticz om het aan te sturen.
Dat was in eerste instantie inderdaad de oorzaak, ik had meer dan drie applets dus hadden ze hem uitgeschakeld. Daarna hersteld maar niet meer goed gekomen.

Goed te weten dat jij geen problemen ervaart met de IFTTT integratie van Tado, dan vallen die twee partijen af en moet het bijna wel bij de aansturing van het stopcontact zitten of een bug/fout in de applets. Ik zal ze opnieuw aanmaken en nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
mrnn schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:25:
[...]

Dat was in eerste instantie inderdaad de oorzaak, ik had meer dan drie applets dus hadden ze hem uitgeschakeld. Daarna hersteld maar niet meer goed gekomen.

Goed te weten dat jij geen problemen ervaart met de IFTTT integratie van Tado, dan vallen die twee partijen af en moet het bijna wel bij de aansturing van het stopcontact zitten of een bug/fout in de applets. Ik zal ze opnieuw aanmaken en nog eens testen.
Niet zo kort door de bocht ;), ik gebruik geen IFTTT. Domoticz leest de Tado uit en stuurt daarmee de schakelaar van mijn pomp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Bla65 ah dan begreep ik je verkeerd. Dacht dat je met Domoticz via IFTTT de Tado aan het uitlezen was maar dat kan dus ook direct blijkbaar. Goed om achter de hand te houden, zou eindelijk een goed excuus kunnen zijn om een domotica pc-tje neer te zetten.

Ik experimenteer nog wel even verder. Nadeel is dat het lastig testen is vanwege de trage vloerverwarming en als hij het signaal mist om de pomp aan te zetten dan moet ik 's morgens eerst 10 minuten op mijn ketel reset wachten voor ik kan douchen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
mrnn schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:32:
@Bla65 ah dan begreep ik je verkeerd. Dacht dat je met Domoticz via IFTTT de Tado aan het uitlezen was maar dat kan dus ook direct blijkbaar. Goed om achter de hand te houden, zou eindelijk een goed excuus kunnen zijn om een domotica pc-tje neer te zetten.

Ik experimenteer nog wel even verder. Nadeel is dat het lastig testen is vanwege de trage vloerverwarming en als hij het signaal mist om de pomp aan te zetten dan moet ik 's morgens eerst 10 minuten op mijn ketel reset wachten voor ik kan douchen... |:(
:) Met een Raspberry Pi (en wat slapeloze nachten) ben je voor zo'n € 100 klaar. Ik zou het wel weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Gebruik je een Philips Hue stekker of een KAKU stekker. Via domotica makkelijk aan te sturen. Scheelt je slapeloze nachten en gepruts. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dizzzz_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:27:
@tado In onze nieuwe woning hebben we een CV ketel die met twee thermostaten bedraad wordt aangestuurd: de vloerverwarming met OpenTherm, alle radiatoren met Aan/Uit (**). In de 'werkkamer' krijgen we de temperatuur niet goed geregeld omdat de thermostaat van de radiatoren in de badkamer hangt. Tis altijd te koud of te warm.

Dit willen we graag veranderen op de volgend manier (zie plaatje).
  • vervangen van twee huidige honeywell 'rounds' door Tado bedrade thermostaten (*)
  • nieuwe draadloze Tado thermostaat (sensor?) in werkkamer
  • tenminste twee "slimme knoppen" voor werkkamer en badkamer
  • zo min mogelijk andere wijzigingen
Is een dergelijke opzet mogelijk met het Tado systeem? Kan dit in de app worden geconfigureerd?

Groetjes

Dit is prima.
De werkkamer heeft alleen een sensor nodig, geen thermostaat. En zelfs dat is optioneel (maar wel aan te raden)

Dannes

(*) houden en gebruiken van bedrading heeft ons voorkeur
(**) de CV ketel ondersteunt OpenTherm op 2 draden, en heeft ook nog een RTF module aan boord.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzzz_
  • Laatst online: 12-01 11:55
@tado dank je wel voor je snelle reactie! Duidelijk, ik denk dat ik dan het volgende nodig heb, is dat correct?:

TD-33-020 (EAN 4260328611456)
Tado Slimme Thermostaat V3+

TD-33-028 (EAN 4260328611661)
Tado Slimme Thermostaat V3+ startpakket + 2 radiatorknoppen

TD-33-017 (EAN 4260328610404)
Tado Slimme Thermostaat Multi-Zone (uitbreiding)

Dit zijn wel 2 bridges helaas (want 2 start pakketten), of is er een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Het valt mij op dat sinds wij een nieuwe CV ketel hebben de Tado die de woonkamer aanstuurt eigenlijk de heledag warmte vraag heeft. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sniFY5JWOlUsy4djnO1SMtVL1wU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/we6bd1Rt0bq4QoAqwMVfhBNs.png?f=fotoalbum_large

Je kunt het ook zo mooi zien, temp is al behaald maar de warmte vraag is er nog steeds. Die blijft eigenlijk de heledag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNL610337yBaWK3n-eGzvG-JAys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/neLK9ktZsYkJ5E9fVJ8eWWrK.png?f=fotoalbum_large

Hierdoor blijft ook de zoneklep de hele dag open.
De CV ketel lijkt deze warmte vraag te negeren, voor het grootste gedeelte. Maar ik snap niet helemaal waarom dit is en wat eraan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dizzzz_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:03:
@tado dank je wel voor je snelle reactie! Duidelijk, ik denk dat ik dan het volgende nodig heb, is dat correct?:

TD-33-020 (EAN 4260328611456)
Tado Slimme Thermostaat V3+

TD-33-028 (EAN 4260328611661)
Tado Slimme Thermostaat V3+ startpakket + 2 radiatorknoppen

TD-33-017 (EAN 4260328610404)
Tado Slimme Thermostaat Multi-Zone (uitbreiding)

Dit zijn wel 2 bridges helaas (want 2 start pakketten), of is er een andere optie?
Dit is niet juist
U hoeft maar 1 starterskit.

En voor de laatste kamer hoeft u alleen de draadloze temperatuursensor.

Dus 1x bedrade thermostaat starterkit
1x additionele slimme thermostaat (bedraad)
1x draadloze sensor
en dan hoeveel knoppen u nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
g00gle schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:14:
Het valt mij op dat sinds wij een nieuwe CV ketel hebben de Tado die de woonkamer aanstuurt eigenlijk de heledag warmte vraag heeft. Zie hier:
[Afbeelding]

Je kunt het ook zo mooi zien, temp is al behaald maar de warmte vraag is er nog steeds. Die blijft eigenlijk de heledag:
[Afbeelding]

Hierdoor blijft ook de zoneklep de hele dag open.
De CV ketel lijkt deze warmte vraag te negeren, voor het grootste gedeelte. Maar ik snap niet helemaal waarom dit is en wat eraan te doen is.
Het lijkt erop dat de ketel modulerend wordt aangestuurd, dan blijft hij netjes steeds een klein beetje branden om het op temperatuur te houden.

Dat is heel anders dan met een aan/uit sturing waarbij de thermostaat het eerst laat afkoelen om vervolgens weer even de ketel (volgas) in te schakelen. Ik vermoed dat je oude ketel op die manier aangestuurd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
ik222 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:48:
[...]

Het lijkt erop dat de ketel modulerend wordt aangestuurd, dan blijft hij netjes steeds een klein beetje branden om het op temperatuur te houden.

Dat is heel anders dan met een aan/uit sturing waarbij de thermostaat het eerst laat afkoelen om vervolgens weer even de ketel (volgas) in te schakelen. Ik vermoed dat je oude ketel op die manier aangestuurd werd?
Oude ketel was ook modulerend. Alleen de nieuwe ketel heeft een veel groter modulerend bereik! Dus je kan gelijk hebben inderdaad. Ik wacht helaas nog op m'n temp sensoren voor de aanvoer + retour leiding. Dan kan ik het nog wat beter inzichtelijk krijgen. Thanks voor je reactie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Hi tweakers, nieuwe smart home enthousiasteling in het topic hier :)

Korte vraag, ik had onderstaande setup bedacht, waarbij ik de woonkamer en 4 andere kamers 'smart' wil maken. Is deze setup zo compleet of mis ik nog een radiatorknop?
  • Woonkamer - Tado Slimme Thermostaat V3+ en 2 reguliere verstelbare radiatorknoppen op standje '5'
  • Slaapkamer - Tado Slimme Radiatorknop
  • Slaapkamer #2 - Tado Slimme Radiatorknop
  • Werkkamer- Tado Slimme Radiatorknop
  • Zolder - Tado Slimme Radiatorknop

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

WishmasterNL schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:10:
@Haan bedankt voor je antwoord. Dan kan ik dus eens gaan testen.

@Cap Ik vind Evohome ontzettend traag werken. Ook zijn er meerdere radiatoren die gewoon helemaal niks doen. Althans, de knop die er op zit doet niks. Als ik diezelfde radiatoren handmatig opendraai, worden deze wel direct warm.
Vanochtend ook, kamer staat ingesteld op 19 graden. Het is er echter 17,5 graden. Knop doet niks. Als ik deze overdreven instel op 21 graden, word de setting overgenomen maar doet de knop verder niks.
Ik zag je post en vroeg me af of je dit al hebt opgelost. Mijn vermoeden is dat de adapters op de niet goed werkende radiatoren niet goed zijn gemonteerd, waardoor de kraan niet goed opent. Daarnaast kan er iets met de instellingen zijn dat gewoon opgelost kan worden. Als je dat oplost zul je veel plezier hebben van je Evohome.

Trage werking herken ik niet, als ik aan een knop draai, voel ik na 30 seconden heet water dat helemaal vanaf de zolder naar de woonkamer komt. Een directe response dus. Een draai aan een kamerthermostaat heeft soms een minuut extra nodig, ook nog niet echt traag te noemen.

Voor de rest heb ik een aantal slimme instellingen in het systeem geprogrammeerd, waardoor je gas bespaart, nergens vocht in huis hebt en toch overal een uitstekend comfort hebt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1 ... 8 ... 66 Laatste