Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-08 17:47
Sinds ongeveer een week ook in het bezig van een Tado V3+. Wat mij opvalt is dat de ketel nu vaker aanslaat. Soms maar voor een minuutje, daarna is het een kwartier stil en begint ie weer een paar keer achter elkaar een minuut lang aan te slaan. Het is geen pendelen in ieder geval, wordt echt door Tado veroorzaakt. Ik heb verder geen thermostaatkranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mduran je gebruikt dus alleen een Tado ruimtethermostaat en geen Tado knoppen? Bij Tado knoppen als temperatuursensor / regelaar is onrustiger gedrag namelijk te verwachten ten opzichte van een ruimtethermostaat. Communicieert ie via aan/uit of Opentherm met de ketel, of iets anders? En hoe was dat voorheen? Zat de oude thermostaat op een andere plek?

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 09-12-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Nee alleen de bestaande Atag One vervangen door de Tado. Werkt met opentherm. En geen thermostaatknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:45
tado schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:52:
[...]

Schrijf data op dat u batterijen vervangen heeft.

Geeft die dan door aan support en vraag om vervangend apparaat.
Ja; dat is ook al gedaan. Ik heb alle data in mijn agenda genoteerd. Een vervangend apparaat gingen ze niet doen want na het vele 'nog eens proberen met nieuwe batterijen' was de garantietermijn verlopen.

Inmiddels heb ik Tuya zigbee knoppen die de helft kosten, langer met een setje batterijen doen en nooit warmte lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mduran Ok. De iSense op mijn Remeha regelde ook mooier (rustiger) dan de Tado. Het enige wat je kan doen om het evt te verbeteren is contact opnemen met de helpdesk om te vragen of ze de PID parameters willen aanpassen, met name de integrator I wat verminderen zodat ie dichtbij het doel wat trager gaat verwarmen zodat ie minder ver voorbij het setpoint schiet, dus minder op en neer gedrag. Heb ik overigens nooit gedaan omdat het contact met de helpdesk tot 2 maal toe niet al te soepel verliep, ik leef er maar mee. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 09-12-2020 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeanpaulh schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:12:
[...]

Ja; dat is ook al gedaan. Ik heb alle data in mijn agenda genoteerd. Een vervangend apparaat gingen ze niet doen want na het vele 'nog eens proberen met nieuwe batterijen' was de garantietermijn verlopen.

Inmiddels heb ik Tuya zigbee knoppen die de helft kosten, langer met een setje batterijen doen en nooit warmte lekken.
Dit kan toch niet @tado, ik vind dat jullie dit in orde moeten maken. Een klant komt met een klacht binnen garantieperiode, volgt de aanwijzingen om weer te proberen met andere batterijen en krijgt daarna als blijkt dat de batterijen weer te snel leeg gaan nul op rekest omdat de garantie verlopen is. Dat is geen manier van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-08 10:28

Famous

R 400+

Verwarming correctie op +0,5 gezet.
Kom zojuist binnen en het is goed warm, erg warm!
Kijk de temp binnen en die staat op 20,6 graden momenteel. Maar toch is tado nog aan het verwarmen ondanks 19,5 graden ingesteld. Geen wonder dat de temp stijgt. Bij mij kan het niet erin dat dit voor een besparing zorgt..

Tijdens de warme dagen is het prima maar verder is het toch een k.. syteem!

Persoonlijk ga ik het afkoppelen, zelf reguleren bespaard meer dan deze grapjas!

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-08 11:32
Even een crosspost vanuit het cv tuning topic om de expertize hier ook in te winnen:

Ik ga over op een volledige tado setup, heeft het dan zin om waterzijdig in te regelen? Het hele cv systeem is vervangen hier, dus blanco setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Famous schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:24:
Verwarming correctie op +0,5 gezet.
Kom zojuist binnen en het is goed warm, erg warm!
Kijk de temp binnen en die staat op 20,6 graden momenteel. Maar toch is tado nog aan het verwarmen ondanks 19,5 graden ingesteld. Geen wonder dat de temp stijgt. Bij mij kan het niet erin dat dit voor een besparing zorgt..

Tijdens de warme dagen is het prima maar verder is het toch een k.. syteem!

Persoonlijk ga ik het afkoppelen, zelf reguleren bespaard meer dan deze grapjas!
Voor mij op zich geen verrassing. Als je geen zoneregeling wilt is denk ik gewoon de thermostaat vd fabrikant vd ketel gebruiken het zuinigste, die is optimaal aangepast aan de ketel en stookt netjes tot de aangegeven temperatuur ipv bij een flinke aanloop een aardige bups eroverheen. Mits je zelf de discipline hebt om de thermostaat niet onnodig aan te laten staan. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 09-12-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Megalomania schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:26:
Even een crosspost vanuit het cv tuning topic om de expertize hier ook in te winnen:

Ik ga over op een volledige tado setup, heeft het dan zin om waterzijdig in te regelen? Het hele cv systeem is vervangen hier, dus blanco setting.
Heeft imo altijd zin omdat de delta-T onder/boven van je radiatoren dan optimaal is (toch het zuinigste stoken voor de ketel) en het comfort in de buurt van de radiatoren hetzelfde is.

Let wel, per kamer is er maar 1 device (naar keuze thermostaat, temperatuursensor of knop, die eerste twee doen het verreweg het beste) die de temperatuur meet en warmtevraag doet.

En als je bijv zoals ik voor de woonkamer gebruik maakt van de kamerthermostaat icm radiatoren met gewone, open staande knoppen, dan heeft het des te meer zin. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 09-12-2020 22:36 ]

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-07 22:03
NIB0R schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:38:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan met home assistant en een slimme stekker maar bij mij gaat hij uit als er 0% verwarmingsvraag is. En weer aan bij > 0. Nadeel van deze methode is als de zone van de vloerverwarming 10% vraagt en een andere zone de volle 100% dat de vloerverwarming dan wel gewoon 100% mee verwarmd. Misschien moet ik hem eerder uitschakelen dan bij 0.
Hier idem met Domoticz, maar dan gewoon als er warmtevraag is (ongeacht hoeveel). Temperatuur vloerverwarming staat op 38 graden en het effect van warmtevraag door andere knoppen is verwaarloosbaar, de temperatuur van de woonkamer schommelt max 0,2 graden.

• medu80
Cap schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:13:
@mduran Ok. De iSense op mijn Remeha regelde ook mooier (rustiger) dan de Tado. Het enige wat je kan doen om het evt te verbeteren is contact opnemen met de helpdesk om te vragen of ze de PID parameters willen aanpassen, met name de integrator I wat verminderen zodat ie dichtbij het doel wat trager gaat verwarmen zodat ie minder ver voorbij het setpoint schiet, dus minder op en neer gedrag. Heb ik overigens nooit gedaan omdat het contact met de helpdesk tot 2 maal toe niet al te soepel verliep, ik leef er maar mee. ;)
Ik heb geen overshoot, integendeel, het is een perfecte regeling van exact 20.0 graden. Het is alleen zo dat bij 19.96 de ketel meerdere malen enkele minuten aan springt om eigenlijk niks toe te voegen aan de temperatuur van de woonkamer. Vanmorgen ook weer 6x 1 minuut aangegaan om van 19.95 naar 19.98 op te warmen. Daarna springt ie langer aan en wordt het 20.09 graad. Vanmorgen rond 09:30 maar vermoedelijk ook rond 05:30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yE_T4gZcEIqIV4ADItA7VXLzFBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LN00qYSoOK1ArxhcWpEAg0Sy.png?f=fotoalbum_large

Gele lijn is aanvoertemperatuur Robot verdeler. Groene lijn is aanvoertemperatuur cv ketel.

[ Voor 19% gewijzigd door medu80 op 10-12-2020 12:43 ]

@mduran Ok, als het echt geen pendelen is doordat de ketel zijn warmte niet meer kwijt kan ivm het feit dat de knoppen (bijna) dicht staan dan is het toch niet echt een probleem? Je kan Tado vragen of ze toch naar de parameters kunnen kijken, wellicht kunnen zie iets aanpassen dat de drempelwaarde niet bij 0.04 graden ligt maar eerder bij 0.25 graden. Als ze dat kunnen dan hoor ik dat graag. :)

Wat betreft overshoot, logisch dat je die niet hebt als je kamer al op temperatuur is en slechts miniem bijverwarmd moet worden.

Als je met Tado helemaal geen overshoot hebt als je de kamer in een keer van 15 naar 20 graden verwarmt, dan verbaast mij dat oprecht. De Tado schiet een stuk agressiever over de doeltemperatuur heen dan mijn iSense in ieder geval, en er zijn hier in het topic in vergelijkbare gevallen al heel veel overshoot meldingen gekomen, niet alleen van een halve graad, maar ook rustig meer dan een graad.

• BAKPOND
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-12-2020
Alexa and Tado

Hello

Is there anyway to change the temperature from Fahrenheit to Celsius. I have alexa on Iphone. I use an Echo . Tado shows Celsius. Echo is set to Celsius as well.

Thanks

• frituurvetpet
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 10:44
Nieuw in dit topic, vanwege mogelijke overstap.

Op dit moment heb ik een Nest V3. Pre-thuiswerken was dat prima, maar nu ik doordeweeks praktisch in de studeerkamer leef voldoet deze niet meer.

Ik heb nu al Tado radiatorknoppen en bridge gekocht om ruimtes individueel te verwarmen en ik dacht met een omweg met een extra temp sensor van Nest uit te kunnen, echter die wordt niet ondersteund in Europa.

Enfin, lang verhaal kort: Nu denk ik er over om maar helemaal over te stappen op Tado...

Daarbij een paar vragen:

1) Ik heb dus al een set met radiatorknoppen en de bridge. Startersets die ik vind hebben echter ook een bridge, is de thermostaat ook los te koop, zonder enige extra producten? De foto's hier lijken erovereen te komen, maar gezien de beschrijving 'additioneel' weet ik niet zeker of dit het juiste product is. https://www.amazon.nl/Tad...id=pla-422148016745&psc=1

2) De Nest V3 is hier destijds geplaatst door de ketelinstallateur. Op internet zie ik veel mensen stoeien met de heatlink. Heeft iemand hier de Nest V3 vervangen voor de Tado en is de aansluiting op de ketel eenvoudig? FWIW: ik heb een Remeha Tzerra Ace

3) Sturen de radiatorknoppen via het centrale systeem ook de ketel aan? Wat ik bedoel is---> Stel in de ruimte waar GEEN thermostaat hangt maar wel Tado radiatorknoppen wil ik het 20 graden hebben Als die 20 graden dan bereikt is, gaan dan alleen de radiatorknoppen uit, of zal de ketel ook uit slaan? Als dit niet het geval is, wat heb ik daar dan nog voor nodig om dat wel te bereiken?

Alvast dank voor de hulp.

• baggerwerkert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-03-2023
frituurvetpet schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:22:

Op dit moment heb ik een Nest V3. Pre-thuiswerken was dat prima, maar nu ik doordeweeks praktisch in de studeerkamer leef voldoet deze niet meer.

Ik heb nu al Tado radiatorknoppen en bridge gekocht om ruimtes individueel te verwarmen en ik dacht met een omweg met een extra temp sensor van Nest uit te kunnen, echter die wordt niet ondersteund in Europa.

Enfin, lang verhaal kort: Nu denk ik er over om maar helemaal over te stappen op Tado...

Daarbij een paar vragen:

1) Ik heb dus al een set met radiatorknoppen en de bridge. Startersets die ik vind hebben echter ook een bridge, is de thermostaat ook los te koop, zonder enige extra producten? De foto's hier lijken erovereen te komen, maar gezien de beschrijving 'additioneel' weet ik niet zeker of dit het juiste product is. https://www.amazon.nl/Tad...id=pla-422148016745&psc=1

2) De Nest V3 is hier destijds geplaatst door de ketelinstallateur. Op internet zie ik veel mensen stoeien met de heatlink. Heeft iemand hier de Nest V3 vervangen voor de Tado en is de aansluiting op de ketel eenvoudig? FWIW: ik heb een Remeha Tzerra Ace

3) Sturen de radiatorknoppen via het centrale systeem ook de ketel aan? Wat ik bedoel is---> Stel in de ruimte waar GEEN thermostaat hangt maar wel Tado radiatorknoppen wil ik het 20 graden hebben Als die 20 graden dan bereikt is, gaan dan alleen de radiatorknoppen uit, of zal de ketel ook uit slaan? Als dit niet het geval is, wat heb ik daar dan nog voor nodig om dat wel te bereiken?

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag: is de tado thermostaat ook los te koop? In mijn geval ben ik op zoek naar een bedrade versie.

Ik heb al een draadloze startersset gekocht (bridge + sensor + receiver) maar wil ook een zonneklep aansturen (bedraad).

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-07 17:52
Mijn Nefit ketel gaf al een tijdje een 6A storing en daarom monteur gebeld. Hij heeft de ontsteking vervangen en daarna op mijn verzoek de thermostaat vervangen voor een V3+

Hij gaf wel eerlijk toe dat hij geen ervaring heeft met het Tado protocol, maar heeft deze bedraad aangesloten met CV ketel. Manueel verstelde hij de temperatuur en de ketel sloeg aan.

Nu het probleem, ik kwam vandaag binnen in een sauna. De thermostaat stond op 20 graden, maar de werkelijke temperatuur in de woonkamer was 27,5 graden...Radiatoren waren ook gloeiendheet. Tado knoppen moet ik nog regelen.

Ik heb de stekker uit de CV ketel getrokken en die is nu uit. Als ik nu met de app of Google assistent een opdracht geef tot het verlagen van de temperatuur dan doet de thermostaat dit netjes. Zou die nu niet moeten aangeven, ik maak geen verbinding met de CV ketel, want die staat uit. Misschien dat een draadje voor communicatie met ketel toch niet goed zit?

Ik heb al contact opgenomen met Tado, maar nog geen reactie. Weet iemand hier hoe het zit?

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-08 22:50
Ik denk dat er iets niet goed aangesloten zit.
Maar zonder extra informatie is het voor ons ook gissen.

Verder moet de thermostaat zelf ook ingesteld worden.

Wat meer informatie zou handig zijn.
Hoe zit die aangesloten? Opentherm of aan uit.
Zoek even in dit topic naar de installateurs handleiding. Daar kun je misschien ook al genoeg info uit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65

Ik heb vorige maand mijn Nest V3 probleemloos zelf vervangen door een Tado. Kwestie van de installatiehandleidingen volgen en de documentatie van de ketel nakijken voor de aansluiting. Ik had de Heatlink ook al op opentherm aangesloten dus het was een kwestie van dezelfde aansluitingen op de ketel gebruiken.

• Nostordici
g00gle schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:38:
Ik denk dat er iets niet goed aangesloten zit.
Maar zonder extra informatie is het voor ons ook gissen.

Verder moet de thermostaat zelf ook ingesteld worden.

Wat meer informatie zou handig zijn.
Hoe zit die aangesloten? Opentherm of aan uit.
Zoek even in dit topic naar de installateurs handleiding. Daar kun je misschien ook al genoeg info uit halen.
Bedankt voor je reactie, ik zou echt niet weten of opentherm aan of uit staat? Kan ik dat ergens zien?
Ik heb de stekker uit de CV ketel getrokken en die is nu uit. Als ik nu met de app of Google assistent een opdracht geef tot het verlagen van de temperatuur dan doet de thermostaat dit netjes. Zou die nu niet moeten aangeven, ik maak geen verbinding met de CV ketel, want die staat uit.
Maar indien dit wel goed zit, zou de thermostaat hier niet moeten mopperen dat ie geen verbinding kan maken met de CV ketel die uitstaat?

CV ketel is een Nefit Topline Aquapower HRC45/CW6

Edit: Er is zojuist ook iets gebeurd in de Tado app. Warm water (warmwateraansluiting) is er bij gekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy7BIUN7zReALa09XD3Z8XB-7Xo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5CF3UctE2OWQ6AH8ZwNpqogl.jpg?f=user_large Deze draad loopt van Tado naar ketel. Heb je hier wat aan?

[ Voor 14% gewijzigd door Nostordici op 10-12-2020 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ovinomis
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-08 15:33
Nostordici schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:55:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik zou echt niet weten of opentherm aan of uit staat? Kan ik dat ergens zien?

[...]
Maar indien dit wel goed zit, zou de thermostaat hier niet moeten mopperen dat ie geen verbinding kan maken met de CV ketel die uitstaat?

CV ketel is een Nefit Topline Aquapower HRC45/CW6

Edit: Er is zojuist ook iets gebeurd in de Tado app. Warm water (warmwateraansluiting) is er bij gekomen

[Afbeelding] Deze draad loopt van Tado naar ketel. Heb je hier wat aan?
Bij mijn nefit hcr 30 zien de aansluitingen er ongeveer gelijk uit. Hij lijkt nu op aan / uit schakeling te staan. (bij mij is de opentherm / modulair de oranje aangesloten en daar zat mijn nefit easy thermostaat ook op)

Heb je ook de installatie handleiding doorlopen? Daar staat volgens mij alles in wat je moet weten.. Ben zelf een leek maar ik heb met de handleiding erbij alles zelf kunnen aansluiten / controleren.

Veel succes!

P2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
@Nostordici

Ik haal sowieso al dit uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvaVi6alHRiLH4X2Ix5lf6uujFc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MACsBt4oXAjQuRDMQ6mSbmER.jpg?f=user_large

Steek er zelf ook energie in om te kijken hoe het hoort te zitten. Tweakers is geen forum waar we voorkauwen hoe het precies werkt. We zijn hier geen helpdesk.

Begin is met het lezen van de handleidingen. Zowel die van Tado als van de ketel. Hierin kun je vinden hoe die aangesloten moet worden. Je moet hem als Aan/Uit aansluiten in iedergeval. Of Tado moet het Nefit protocol inmiddels ondersteunen (ik dacht het wel, maar daar twijfel ik over). @Cap weet jij dat?

Met de installateurs handleiding van tado kun je vinden hoe je de thermostaat kunt instellen dat die het juiste protocol gaat praten richting de ketel. Dan pas begrijpen ze elkaar.

Als je hier komt met deze info hoe het nu is ingesteld op de ketel en op de tado. Ook op welke manier de tado ingesteld staat. En het lukt dan nog niet, dan kunnen wij je vast helpen om het voor elkaar te krijgen.

Een foto delen met waar de draadjes inzitten zegt niet zoveel. Dan moet ik zelf gaan uitzoeken wat die plaatjes erbij betekenen. Als jij dat nou alvast doet is het helpen makkelijker! ;)

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-08 22:03
Ik heb een probleem met mijn tado.

Nadat deze week de batterijen van de thermostaat leeg waren heb ik die gewisseld.
Sinds die tijd reageert de ketel op geen enkel 'commando' van de thermostaat of app.

Wat heb ik al gedaan:
- Ketel herstart
- Tado herstart
- Tado opnieuw ingesteld
- andere thermostaat gebruikt (werkt daar wel mee)

Apparaten:
- Tado V3+
- Remeha aventa

Iemand die een gouden tip heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@g00gle zo te zien is ie nu aangesloten op aan/uit en niet op de EMS bus, dat zal wsch die ernaast zijn. Als ie het niet doet dan maakt het draadje dus gewoon geen contact of staat de thermostaat niet op aan/uit ingesteld...

De V3+ thermostaat ondersteunt dacht ik wel de Nefit EMS bus, de oudere V3/V2 versies niet. Maar dan sluit je hem natuurlijk wel op de EMS bus aansluiting aan. Kwestie van even de Tado compatibiliteitsgids raadplegen.

Dus lijkt me handig dat ie even met de Tado installateurshandleiding controleert waar de Tado V3+ op is ingesteld (aan / uit of EMS?) en dan de thermostaat op de overeenkomstige pinnen aansluit, makkelijker kunnen we het niet maken. :P

PS Tado installateurshandleiding / Tado compatibiliteitsgids / Nefit <modelnr> installatie handleiding is allemaal te googlen, dat mag ie zelf doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 10-12-2020 20:40 ]

Jarnoootje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:47:
Ik heb een probleem met mijn tado.

Nadat deze week de batterijen van de thermostaat leeg waren heb ik die gewisseld.
Sinds die tijd reageert de ketel op geen enkel 'commando' van de thermostaat of app.

Wat heb ik al gedaan:
- Ketel herstart
- Tado herstart
- Tado opnieuw ingesteld
- andere thermostaat gebruikt (werkt daar wel mee)

Apparaten:
- Tado V3+
- Remeha aventa

Iemand die een gouden tip heeft?
Dit is waarschijnlijk het toverwoord. Je hebt hem opnieuw ingesteld maar niet op dezelfde instellingen gezet als voorheen. ;) De vraag is, waarom heb je hem opnieuw ingesteld na het verwisselen van de batterijen? Is toch nergens voor nodig?

Dus even de installateurshandleiding googlen en opnieuw instellen.

Als je aan draadjes hebt zitten rommelen (o.a. door wisselen thermostaat) kan het ook nog het bekende geen contact verhaal zijn, of aangesloten op de verkeerde klemmen. Dus even goed de draadverbinding aan beide zijden (ketel en thermostaat) controleren. Zit ie echt op de goede klemmen? Maakt ie contact? ;)

Hier: Remeha Avanta + Tado op opentherm (D01), geen probleem. Aan / uit werkt ook maar ik prefereer opentherm.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 10-12-2020 20:30 ]

• Jarnoootje
Cap schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:28:
[...]

Dit is waarschijnlijk het toverwoord. Je hebt hem opnieuw ingesteld maar niet op dezelfde instellingen gezet als voorheen. ;) De vraag is, waarom heb je hem opnieuw ingesteld na het verwisselen van de batterijen? Is toch nergens voor nodig?

Dus even de installateurshandleiding googlen en opnieuw instellen.

Als je aan draadjes hebt zitten rommelen (o.a. door wisselen thermostaat) kan het ook nog het bekende geen contact verhaal zijn, of aangesloten op de verkeerde klemmen. Dus even goed de draadverbinding aan beide zijden (ketel en thermostaat) controleren. Zit ie echt op de goede klemmen? Maakt ie contact? ;)

Hier: Remeha Avanta + Tado op opentherm (D01), geen probleem. Aan / uit werkt ook maar ik prefereer opentherm.
Helaas dat allemaal al geprobeerd. Het lijkt er op dat de thermostaat geen signaal doorgeeft.

Wellicht de pinconnector kapot?
Back to basics om dingen uit te sluiten. Kort 2-aderig draadje pakken, thermostaat mee naar ketel nemen, stekker uit de ketel, korte draadje tussen ketel en thermostaat, desnoods draadjes direct op de thermostaatpinnetjes klemmen. Stekker erin.

Doet ie het dan? Zowel aan/uit als opentherm proberen op de thermostaat. (gelukkig zijn dat dezelfde pinnen bij de Avanta ;)) Dus probeer je nu opentherm? Probeer dan eens aan/uit. Ketel daarna even opnieuw opstarten (stekker eruit en er weer in).

Maar waarom heb je die thermostaat helemaal opnieuw ingesteld ipv alleen de batterijen verwisseld?

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 10-12-2020 21:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nostordici
@g00gle @Cap Zo was het niet bedoeld hoor, door die hitte was het ook lastiger om mezelf te concentreren haha

Ik heb hier ook geen kaas van gegeten en daarom had ik aan de monteur gevraagd om het goed aan te sluiten. Hij gaf zelf aan het systeem ook niet te kennen, maar ik zei dat ik me met het netwerk gedeelte wel zou redden.

Ik had voor hem nog wel de installateurshandleiding uitgeprint. Echter ontbrak er één stap. Namelijk deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4W8mMhwJ0dubbhNvnbXTP1rCvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x4Y0cLk9XcCdcwmHXh0FswvL.jpg?f=user_large

De installatie van de Tado zelf, hij reageert nu wel op de app (ketel slaat aan) en toen ik hem helemaal uit deed ging de ook ketel uit. Helemaal blij :) Ik ben benieuwd of ik morgen in een warm huis opsta.

Volgende beproeving wordt het aansluiten van de radiatorknoppen :X :? 8)7
Al schijnt dat nog makkelijker te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeanpaulh schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:12:
[...]

Cap schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:15:
[...]

Dit kan toch niet @tado, ik vind dat jullie dit in orde moeten maken. Een klant komt met een klacht binnen garantieperiode, volgt de aanwijzingen om weer te proberen met andere batterijen en krijgt daarna als blijkt dat de batterijen weer te snel leeg gaan nul op rekest omdat de garantie verlopen is. Dat is geen manier van doen.
Dit kan inderdaad niet.

Als de persoon nog een garantieclaim wil maken, graag dan een DM sturen met het email adres van het account. Dan kan ik alles even nalopen.

[ Voor 26% gewijzigd door tado op 11-12-2020 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb deze week mijn Nefit Moduline 1010 thermostaat vervangen door de Tado slimme thermostaat V3+. Ik hanteer momenteel het slimme schema en pas vanaf 22.00 uur een nachtverlaging toe (15 graden). Om 06.30 is het dankzij de vroege start weer 19 graden. Echter, ik zie nu dat er gedurende de nacht ook een gasverbruik wordt geregistreerd. In de grafiek in de Tado app zie ik tijdens deze periode geen heating streepjes en lijkt deze ook geen warmtevraag toe te passen. De temperatuur van 15 graden wordt bij lange na niet bereikt. Wordt er tijdens deze periode 22.00 t/m vroege start dan toch een warmtevraag gedaan? En remt Tado het afkoelen van de ruimte? Evt. met het oog op efficiëntie?

Edit: Ketel is een Nefit Topline Aquapower. Tado geconfigureerd volgens manual: modus D31, H01.

Met Tado:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fpVSOkm3wy-Sj8jlcoCbi6aky0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5pvkPTXG7JZc8rK33n4yK4sA.png?f=fotoalbum_large

Met Moduline 1010:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQegFSApz7dhrT0aFTz8vg--oJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M4kugemJubE9hirSfGkkVqtn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door WeekendWarrior op 11-12-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-08 22:22
Ik krijg volgende week een nieuwe ketel (Intergas Xtreme30) in onze 2^1 kap woning geinstalleerd. Een ketel die kan moduleren en opentherm ondersteund. Aangezien ik wel van de slimme gadgets ben en meer inzicht wil hebben in het gasverbruik denk ik er over om een (bedrade) Tado thermostaat te nemen.

Beneden (woonkamer, hal, bijkeuken) zijn de meeste radiatoren voorzien van een thermostaatknop. Wel jammer is dat deze thermostaatknoppen binnen de (Sentimo) radiatorbekleding zitten en dus wellicht niet helemaal lekker functioneren.

Slaapkamers op 1e verdieping hebben ook een thermostaatknop en worden in principe niet verwarmd. Badkamer wel en daar zit weer niet zo'n knop op.

Zolder op 2e verdieping wordt een radiator opgehangen omdat we daar thuiswerken en dat begint wel wat fris te worden.

Ik zou graag gebruik maken van de Tado radiatorknoppen om zo alleen de zolderverdieping te kunnen verwarmen. De woonkamper hoeft op het moment dat we beiden op zolder zitten niet verwarmd te zijn.

De vragen waar ik mee zit:
- Moet ik alle radiatoren in het hele huis voorzien van in ieder geval een gewone thermostaatknop?
- Wat moet ik in de woonkamer aanpassen zodat deze niet onnodig verwarmd wordt? Daar hangt dan in ieder geval al de bedrade Tado thermostaat. Moet ik dan alle radiatoren ook voorzien van een Tado-knop?
- wat is jullie ervaring met een thermostaatknop die binnen de radiatorbekleding valt. Moet ik dit echt gaan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 08:46
Hier nog een nieuwe Tado installatie, diverse kamers uitgerust met radiatorknoppen en de thermostaat bedraad aangesloten open een Nefit ketel. De bedrading was wel even uitzoeken, want het verving een Plugwise Anna/Smile en een OpenTerm coverter, dus dat mocht er allemaal tussenuit.

Bereik was een zorgenpuntje, maar tot nu toe zijn alle knoppen bereikbaar vanaf de meterkast, zowel op de tweede verdieping als aan de andere kant van het huis.

De enige opgave die nu nog rest is de vloerverwarming, in de keuken. De installatie in de kelder ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VxEt2Doi0iR49fbdCClOL39b28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tedjfBSfdraB3NTyjOn6krCI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat de bestaande knop niet vervangen moet worden, omdat deze de temperatuur in het mengblok meet. Het idee is dan om een aansluiting voor een radiatorknop daarvoor in de aanvoerbuis te maken, en een draadloze temperatuursensor in de keuken zelf op te hangen en deze aan dezelfde ruimte toe te kennen.

De officiele route is een extensiekit en een zoneklep, maar dat lijkt me een veel duurdere en minder flexibele oplossing. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 07:35
Help mijn vloerverwarming blijft opwarmen!

Ik heb een Tado thermostaat in de woonkamer welke bedraad direct gekoppeld is met mijn Intergas Xtreme ketel. Maandenlang heeft alles perfect gewerkt maar nu blijft de vloerverwarming maar opwarmen. De thermostaat staat ingesteld op 20 graden maar inmiddels is het al 21,8 graden volgens dezelfde thermostaat. De vloerverwarming is ook merkbaar warmer dus wat dat betreft werkt het wel.

Er zijn geen tijdelijke aanpassingen actief in de app. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Morpheus2003 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:04:
Help mijn vloerverwarming blijft opwarmen!

Ik heb een Tado thermostaat in de woonkamer welke bedraad direct gekoppeld is met mijn Intergas Xtreme ketel. Maandenlang heeft alles perfect gewerkt maar nu blijft de vloerverwarming maar opwarmen. De thermostaat staat ingesteld op 20 graden maar inmiddels is het al 21,8 graden volgens dezelfde thermostaat. De vloerverwarming is ook merkbaar warmer dus wat dat betreft werkt het wel.

Er zijn geen tijdelijke aanpassingen actief in de app. Iemand enig idee?
Een andere ruimte die warmte vraagt waardoor de ketel blijft stoken? Klinkt alsof je geen zoneklep of zo hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-08 14:05
Ik zit al een tijd te klooien met het verwarmen van mijn woning. Ik heb de volgende situatie:
  • Een Nefit ketel (AquaPower II uit 2014) met warmwater boiler
  • Vloerverwarming beneden en geen radiatoren (er is ook een open-haard). De pomp wordt automatisch uitgeschakeld als er geen warm-water aanvoer meer is (Tercal pompschakelaar).
  • Vloerverwarming in de badkamer via een "mengkraan".
  • Radiatoren op de overloop, drie slaapkamers en berging
  • Nefit Easy thermostaat in de woonkamer
Deze opstelling heeft een aantal problemen:
  • Als de haard 's avonds aan is geweest blijft het beneden lang warm en is 's morgens de douche steenkoud. De haard gaat vooral 's winters aan en dan is het dus extra koud in de douche.
  • De vloerverwarming warmt lang na, maar de slaapkamers koelen relatief snel af. 's Morgens is het dan warm op de slaapkamer als de woonkamer verwarmt, maar de slaapkamer koelt snel af, waardoor het 's middags onbehaaglijk koud is. Vooral in deze tijd van thuiswerken niet fijn.
  • Het is niet mogelijk om enkel een slaapkamer te verwarmen, zonder de hele benedenverdieping op te warmen.
Een collega van mij wees mij op de oplossing van Tado en heb ik wat onderzoek gedaan, maar ik houd toch wat vragen:
  1. Nefit doet geen Opentherm, dus volgens mij heb ik een Nefit Opentherm converter nodig. Klopt dat?
  2. Klopt het dat ik zonekleppen nodig heb voor de vloerverwarming beneden en voor de badkamer?
  3. Hoe regelt Tado de hoeveelheid warm water voor de vloerverwarming?
Ik ben een handige IT-er, maar van verwarmen heb ik geen verstand. Wil het wel graag snappen :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-08 20:56

Sharky

Skamn Dippy!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHKcEJg84v0tDhQBweex1LVh714=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wl4N2e0KtS8b6AH4w2rEgyfz.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ik de enige?

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
BugBoy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:06:
I
  1. Nefit doet geen Opentherm, dus volgens mij heb ik een Nefit Opentherm converter nodig. Klopt dat?
  2. Klopt het dat ik zonekleppen nodig heb voor de vloerverwarming beneden en voor de badkamer?
Ik ben een handige IT-er, maar van verwarmen heb ik geen verstand. Wil het wel graag snappen :)
2: je moet de aanvoer naar de vloerverwarming kunnen stoppen, de officiële methode is een zoneklep. Ik doe dat door de pomp van de vloerverwarming uit te zetten.In de badkamer heb je een thermostaatknop met Tado nodig.
3: Dat staat los van Tado, dat gaat net zoals nu. De ketel voert warm water aan en de thermostaatknop van je vloerverwarming regelt de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Is er een storing bij Tado? Alles ligt eruit, terwijl de bridge wel gewoon connected is. Maar pairing fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeya
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 20:20

mikeya

:o

Hier ook storing. Geen externe toegang.

Mike,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
mikeya schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:12:
Hier ook storing. Geen externe toegang.
Echt net pas uitgevallen, paar minuten geleden werkte het nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
Cap schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:31:
Back to basics om dingen uit te sluiten. Kort 2-aderig draadje pakken, thermostaat mee naar ketel nemen, stekker uit de ketel, korte draadje tussen ketel en thermostaat, desnoods draadjes direct op de thermostaatpinnetjes klemmen. Stekker erin.

Doet ie het dan? Zowel aan/uit als opentherm proberen op de thermostaat. (gelukkig zijn dat dezelfde pinnen bij de Avanta ;)) Dus probeer je nu opentherm? Probeer dan eens aan/uit. Ketel daarna even opnieuw opstarten (stekker eruit en er weer in).

Maar waarom heb je die thermostaat helemaal opnieuw ingesteld ipv alleen de batterijen verwisseld?
Alles geprobeerd maar helaas helpt dat niet.

De reden dat ik hem opnieuw heb ingesteld is nadat ik alles geprobeerd had, dit een volgende stap was die mij logisch leek. Helaas helpt dat dus ook niet.

Met de oude thermostaat aangesloten doet gelukkig de CV het wel weer, maar die is niet op afstand bedienbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
En hij doet het weer. Vond het al vreemd dat ik geen bericht kreeg van tado voor de storing. Maar wellicht opgelost dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-08 20:56

Sharky

Skamn Dippy!

Bij mij werkt het ook alweer.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 23:25
BugBoy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:06:
Ik zit al een tijd te klooien met het verwarmen van mijn woning. Ik heb de volgende situatie:
over punt 1: nefit heeft inderdaad geen opentherm, maar de Tado ondersteunt de EBU van Nefit.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frituurvetpet
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 10:44

Daarbij een paar vragen:

Vraag 2 is inmiddels door een medetweaker beantwoord, waarvoor dank!

Ik zoek nog antwoord op vraag 1 en 3.

1) Ik heb al een kit met bridge en radiatorknoppen, is het genoemde product voldoende om aan te sluiten op de ketel? Of moet ik een extra starterskit MET thermostaat kopen waardoor ik de bridge dubbel heb?

3) Srturen de radiatorknoppen ook de thermostaat aan als de gewenste temperatuur bereikt is, of draaien ze alleen de kraan dicht en blijft de ketel loeien als in die specifieke kamer geen thermostaat hangt om ook de temperatuur te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:47
Kleine frustratie bij het instellen van slimme schema's. Mijn zoon zit momenteel deeltijds thuisonderwijs te volgen: de ene dag op school, de andere thuis. Het is dus niet echt mogelijk om een vast schema in te stellen en ik heb dan maar een slim schema opgesteld waarbij er voor de weekdagen een blok voor 's nachts is en een blok voor overdag. Beide staan 'uit'. Manuele aanpassingen staan ingesteld tot de volgende automatische aanpassing.
Het idee was dan om manueel de kraan open te draaien op dagen dat hij thuis zit en dat 's avonds dan de kraan vanzelfs dicht gaat.

Helaas werkt dit dus niet. Twee blokken die 'uit' staan in een slim schema worden blijkbaar door Tado niet herkend als een automatische aanpassing, waardoor de chauffage de hele nacht aan blijft staan. Voor mij voelt dit aan als een bug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-08 14:05
Bla65 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:10:
Je moet de aanvoer naar de vloerverwarming kunnen stoppen, de officiële methode is een zoneklep. Ik doe dat door de pomp van de vloerverwarming uit te zetten.In de badkamer heb je een thermostaatknop met Tado nodig.
Dat vind ik ook een betere oplossing, want dat scheelt ook het continu draaien van de pomp (toch zo'n 65W). Hoe voorkom je overigens dat de pomp vast gaat zitten als die lang niet draait (bijv. zomer)? Mijn Tercal draait elke 14 dagen eventjes. Geen idee of die pompen in de praktijk ook vast gaan zitten of dat dit een verkooppraatje van de Tercal is...

Als ik de pompschakelaar wil behouden zou ik dus ook daarvoor een zoneklep kunnen plaatsen en die schakelen met de Tado extensiekit? Dan zet ik de voeler van de pompschakelaar achter die klep, zodat de pomp ook stilvalt als er geen warm water wordt aangevoerd.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
WeekendWarrior schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:21:
Ik heb deze week mijn Nefit Moduline 1010 thermostaat vervangen door de Tado slimme thermostaat V3+. Ik hanteer momenteel het slimme schema en pas vanaf 22.00 uur een nachtverlaging toe (15 graden). Om 06.30 is het dankzij de vroege start weer 19 graden. Echter, ik zie nu dat er gedurende de nacht ook een gasverbruik wordt geregistreerd. In de grafiek in de Tado app zie ik tijdens deze periode geen heating streepjes en lijkt deze ook geen warmtevraag toe te passen. De temperatuur van 15 graden wordt bij lange na niet bereikt. Wordt er tijdens deze periode 22.00 t/m vroege start dan toch een warmtevraag gedaan? En remt Tado het afkoelen van de ruimte? Evt. met het oog op efficiëntie?

Edit: Ketel is een Nefit Topline Aquapower. Tado geconfigureerd volgens manual: modus D31, H01.

Met Tado:
[Afbeelding]

Met Moduline 1010:
[Afbeelding]
Omdat ik het gevoel had dat er ergens in mijn setup misschien wel wat zou kunnen zitten, heb ik even in de instellingen gekeken. Mijn 2 Tado slimme thermostaatknoppen bevinden zich in 2 slaapkamers. Mijn intentie was om deze de temperatuur te laten regelen o.b.v. wat de thermostaat beneden doet; dus als slaves. Nu was de zoneregelaar in deze 2 slaapkamers ook de slimme thermostaat beneden. Ik denk dus dat de slimme thermostaatknoppen de warmtevraag versturen naar de ketel via de thermostaat. Voor deze zones (slaapkamers) heb ik nu geen zoneregelaar aangewezen. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
BugBoy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:16:
[...]

Hoe voorkom je overigens dat de pomp vast gaat zitten als die lang niet draait (bijv. zomer)? Mijn Tercal draait elke 14 dagen eventjes. Geen idee of die pompen in de praktijk ook vast gaan zitten of dat dit een verkooppraatje van de Tercal is...

Als ik de pompschakelaar wil behouden zou ik dus ook daarvoor een zoneklep kunnen plaatsen en die schakelen met de Tado extensiekit? Dan zet ik de voeler van de pompschakelaar achter die klep, zodat de pomp ook stilvalt als er geen warm water wordt aangevoerd.
Ik stuur de pomp aan met Domoticz en laat hem dan dus periodiek draaien. Je alternatief werkt volgens mij ook zo ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 15:17
Ik heb een Vaillant ecoTEC pro VCW286/5-3. Aangestuurd door een niet-modulerende Siemens REV13DC. Dus … aan … uit … aan … uit. Heel irritant. Het wordt aangestuurd via de RT24 kabels zoals je in onderstaande foto's kan zien.

Ik vind tegenstrijdige informatie of Tado goed werkt met Vaillant eBUS. Volgens deze post in het vorige topic ferbke in "Tado Smart Thermostat Topic" zou het alleszins wél moeten werken. Vaillant zelf zegt dat enkel Vaillant thermostaten werken.

Dus ik hoop dat ik hier uitsluitsel kan krijgen. Ik denk dat ik:
  1. de bestaande bedrading kan hergebruiken en gewoon op de eBUS aansluiting koppelen?
  2. https://www.bol.com/nl/p/...skit-v3/9200000097039926/ is alles wat ik nodig heb?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Q-ulmUvVkhSteKJeRqNu1Bhc4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTv8mvPqQoS0Kzqu3eJba7gd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
Wim Leers schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:40:
Ik heb een Vaillant ecoTEC pro VCW286/5-3. Aangestuurd door een niet-modulerende Siemens REV13DC. Dus … aan … uit … aan … uit. Heel irritant. Het wordt aangestuurd via de RT24 kabels zoals je in onderstaande foto's kan zien.

Ik vind tegenstrijdige informatie of Tado goed werkt met Vaillant eBUS. Volgens deze post in het vorige topic ferbke in "Tado Smart Thermostat Topic" zou het alleszins wél moeten werken. Vaillant zelf zegt dat enkel Vaillant thermostaten werken.

Dus ik hoop dat ik hier uitsluitsel kan krijgen. Ik denk dat ik:
  1. de bestaande bedrading kan hergebruiken en gewoon op de eBUS aansluiting koppelen?
  2. https://www.bol.com/nl/p/...skit-v3/9200000097039926/ is alles wat ik nodig heb?
[Afbeelding]
Ik ben ergens een installateurs handleiding tegengekomen waarin de configuratie voor eBus staat beschreven. Ik liep tegen dezelfde vraag aan met de EMS-Bus voor Nefit. Ik was in de veronderstelling dat een openTherm converter benodigd was. Dat was niet het geval. Tado heeft meerdere regelmethodes aan boord. Zie handleiding hieronder:

https://www.handleidi.ng/...taat-v3+/handleiding?p=20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Laatst online: 09-08 07:35
Bla65 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:06:
[...]

Een andere ruimte die warmte vraagt waardoor de ketel blijft stoken? Klinkt alsof je geen zoneklep of zo hebt?
Ik heb in andere ruimtes (1e verdieping en zolder) radiatoren welke allemaal voorzien zijn van een Tado radiatorknop. Deze staan allemaal op 12 graden ingesteld en dus uit. De extensiekit is aan de ketel gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
WeekendWarrior schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:56:
[...]

Ik ben ergens een installateurs handleiding tegengekomen waarin de configuratie voor eBus staat beschreven. Ik liep tegen dezelfde vraag aan met de EMS-Bus voor Nefit. Ik was in de veronderstelling dat een openTherm converter benodigd was. Dat was niet het geval. Tado heeft meerdere regelmethodes aan boord. Zie handleiding hieronder:

https://www.handleidi.ng/...taat-v3+/handleiding?p=20
Right, maar zonet nog Vaillant gesproken, en die zeggen dat Tado niet blijkt te werken met Vaillant eBUS. (Bijzonder onvriendelijke support overigens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeekendWarrior
Wim Leers schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:00:
[...]

Right, maar zonet nog Vaillant gesproken, en die zeggen dat Tado niet blijkt te werken met Vaillant eBUS. (Bijzonder onvriendelijke support overigens.)
Dat maak het inderdaad lastig, al heeft men daar misschien ook een ander belang bij. Je zou het natuurlijk kunnen proberen. Werkt het niet, dan retour.

Kan alleen maar aangeven dat het bij mijn Nefit ketel naar behoren lijkt te werken. Al vond ik de informatie daaromtrent ook erg schaars en ben ik per toeval op de handleiding gestuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTQZtFV77yf5Re--2ZpRuwdx6-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4axuXE9cgBrCFVZlPgPNJdRM.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie drie draadjes aan m'n huidige Siemens REV13DC thermostaat (onding!), maar slechts twee zijn aangesloten. Ook arriveren er slechts twee aan de ketel. Ik neem aan dat dat derde draadje een aarding is die er niet toe doet? 🤞

Als ik https://www.reddit.com/r/...ado_app_without_internet/ zie dan is het behoorlijk eng om een Tado te gebruiken … behalve als je HomeKit gebruikt, omdat het dan ook zonder internet verder blijft werken. Weliswaar zonder weerinformatie vermoed ik dan.

De plek op de foto hierboven staat jammer genoeg in de zon, wat de metingen uiteraard beïnvloed (de techniekers die dit geïnstalleerd hebben … 🙈). Daarom vraag ik me af of het mogelijk is om Tado gebruik te laten maken van lokale temperatuursensoren. Ik heb binnen en buiten temperatuursensoren. Als ik kan instellen naar welke binnentemperaturen de Tado zich moet richten, én kan instellen om niet weersvoorspellingen te gebruiken maar de actuele gelezen buitentemperatuur … dan lijkt me dit sowieso accurater dan de Tado Cloud diensten? Bovendien kan je dan in theorie 100% onafhankelijk van de Tado servers werken.

Ik weet dat https://www.tado.com/all-...ure-sensor-specifications bestaat, maar dit is enkel voor bínnen. Bovendien heb ik al andere sensoren (Eve Room) in het hele huis, die veel kleiner zijn, ook de luchtkwaliteit meten én met HomeKit werken.

Kortweg, ik zou graag de Tado kunnen instellen om naar bepaalde HomeKit temperaturen te kijken. Kan dit? Komt dit eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:24

Zak

Hoe om te gaan met kinderen die de thermostaatknop regelmatig ervanaf trekken... De ene keer heeft ze alleen de knop vast de andere keer alles. Dus ook de danfoss adapter. Ze is 2 en in een hele lastige periode op het moment helaas.

Ze zitten echt niet stevig met die adapters. En sommige knoppen zijn echt niet op hun "schildje" te krijgen. Heb 1 knop liggen die echt niet vast wil.

[ Voor 39% gewijzigd door Zak op 11-12-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Zak schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:26:
Hoe om te gaan met kinderen die de thermostaatknop regelmatig ervanaf trekken... De ene keer heeft ze alleen de knop vast de andere keer alles. Dus ook de danfoss adapter. Ze is 2 en in een hele lastige periode op het moment helaas.

Ze zitten echt niet stevig met die adapters. En sommige knoppen zijn echt niet op hun "schildje" te krijgen. Heb 1 knop liggen die echt niet vast wil.
Ik heb hier ook 2 radiatoren met een Danfoss adapter, die moest er een stukje verder op dan ik in eerste instantie dacht. Dus boutje nog niet aandraaien en doorduwen tot hij klik zegt. Nu zit hij wel stevig, amar de eerste keer duwde de tado knop zichzelf eraf.

En dat ze de knop van het schild afhaalt, tja, kinderen. Gaat vanzelf over. Misschien kun je er een tiewrap of wat ijzerdraad omheen doen en zo aan de buis verankeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wim Leers schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:20:
[Afbeelding]
Ik zie drie draadjes aan m'n huidige Siemens REV13DC thermostaat (onding!), maar slechts twee zijn aangesloten. Ook arriveren er slechts twee aan de ketel. Ik neem aan dat dat derde draadje een aarding is die er niet toe doet? 🤞

Als ik https://www.reddit.com/r/...ado_app_without_internet/ zie dan is het behoorlijk eng om een Tado te gebruiken … behalve als je HomeKit gebruikt, omdat het dan ook zonder internet verder blijft werken. Weliswaar zonder weerinformatie vermoed ik dan.

De plek op de foto hierboven staat jammer genoeg in de zon, wat de metingen uiteraard beïnvloed (de techniekers die dit geïnstalleerd hebben … 🙈). Daarom vraag ik me af of het mogelijk is om Tado gebruik te laten maken van lokale temperatuursensoren. Ik heb binnen en buiten temperatuursensoren. Als ik kan instellen naar welke binnentemperaturen de Tado zich moet richten, én kan instellen om niet weersvoorspellingen te gebruiken maar de actuele gelezen buitentemperatuur … dan lijkt me dit sowieso accurater dan de Tado Cloud diensten? Bovendien kan je dan in theorie 100% onafhankelijk van de Tado servers werken.

Ik weet dat https://www.tado.com/all-...ure-sensor-specifications bestaat, maar dit is enkel voor bínnen. Bovendien heb ik al andere sensoren (Eve Room) in het hele huis, die veel kleiner zijn, ook de luchtkwaliteit meten én met HomeKit werken.

Kortweg, ik zou graag de Tado kunnen instellen om naar bepaalde HomeKit temperaturen te kijken. Kan dit? Komt dit eraan?
Tado kan alleen kijken naar Tado thermostaten of thermostaat knoppen, externe sensoren is geen ondersteuning voor. Homekit helpt je daar ook niet bij, middels de Homekit integratie kun je enkel lokaal je thermostaten of thermostaat knoppen instellen en uitlezen.

Wat je wel kunt doen is de draadloze starter kit kopen in plaats van de reguliere kit met bedrade thermostaat. Dan plaats je direct bij de ketel de losse draadloze ontvanger, die wordt daar dan met de 2 draden aangesloten op de ketel. Vervolgens heb je daarin ook een losse draadloze thermostaat die je op elke gewenste plek kunt plaatsen. Hiermee los je dus wel het plaatsing probleem wat je nu hebt op.

Zo heb ik het hier ook, in mijn geval omdat ik op de plek van de oude thermostaat een tablet voor domotica besturing wilde ophangen en ook hier was de originele plek niet optimaal voor een representatieve meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 23:09

Remi

Moo!

Ik kreeg vanochtend een bericht dat bij één van de knoppen de batterijen bijna leeg waren en binnen een week vervangen moesten worden.
Bij controle bleek de knop al niet meer te werken. Op zich vreemd aangezien de knoppen nog maar net hangen.

Alleen na het plaatsen van nieuwe batterijen doet de knop nog steeds niks. Er is geen reactie bij het plaatsen of indrukken van de pair knop.

De batterijen werken prima in andere knoppen dus ik vrees dat deze misschien defect is of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
@Remi je hebt alles geprobeerd wat ik ook zou proberen... Dus ik ben een beetje bang dat die overleden is. Hopelijk nog garantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crateagus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-08 16:29
Een check:

Op dit moment heb ik een bedrade thermostaat en wil overstappen naar een Tado.
Ik begrijp dat je dan een bedrade starterskit kan bestellen.

Vanuit een optimale flexibiliteit insteek lijkt me een draadloze variant handiger. Voor zover ik het heb kunnen nagaan dat niet ketel afhankelijk en is mogelijk.

Zijn er redenen te verzinnen om niet voor een draadloze variant te gaan als je een nu een bedrade thermostaat hebt? Ik krijg dat niet scherp. Prijsverschil van ca. € 5,- buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Crateagus schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:28:
Een check:

Op dit moment heb ik een bedrade thermostaat en wil overstappen naar een Tado.
Ik begrijp dat je dan een bedrade starterskit kan bestellen.

Vanuit een optimale flexibiliteit insteek lijkt me een draadloze variant handiger. Voor zover ik het heb kunnen nagaan dat niet ketel afhankelijk en is mogelijk.

Zijn er redenen te verzinnen om niet voor een draadloze variant te gaan als je een nu een bedrade thermostaat hebt? Ik krijg dat niet scherp. Prijsverschil van ca. € 5,- buiten beschouwing gelaten.
Voor de werking maakt het niet uit en het is dus inderdaad ook niet ketel afhankelijk ofzo. Letterlijk het enige verschil is dat bij de bedrade variant één kastje krijgt wat je dus ook op de plek van de huidige thermostaat moet hangen en daar bedraad moet aansluiten aan de ketel. Terwijl bij de draadloze variant je een losse thermostaat en een losse draadloze ontvanger krijgt. Die ontvanger moet dan uiteraard alsnog bedraad aangesloten worden op de ketel maar de thermostaat kun je dan overal plaatsen.

Ik heb hier ook een ouderwetse bedrade thermostaat vervangen door de draadloze Tado starterskit. De ontvanger hangt nu dus in het stookhok direct aan de ketel en de draadloze thermostaat op een andere plek in de woonkamer. In mijn geval deed ik dat ook vooral omdat ik op de plek van de oude thermostaat dus een domotica tablet wilde plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-07 23:09

Remi

Moo!

g00gle schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:01:
@Remi je hebt alles geprobeerd wat ik ook zou proberen... Dus ik ben een beetje bang dat die overleden is. Hopelijk nog garantie!
Zou je denken... Ik heb gisteravond de oude batterijen nog een keer getest en toen kwam ie weer tot leven. Volgens de app zijn de batterijen vol en zover ik kan zien is de knop niet meer uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crateagus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-08 16:29
ik222 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:50:
[...]

Voor de werking maakt het niet uit en het is dus inderdaad ook niet ketel afhankelijk ofzo. Letterlijk het enige verschil is dat bij de bedrade variant één kastje krijgt wat je dus ook op de plek van de huidige thermostaat moet hangen en daar bedraad moet aansluiten aan de ketel. Terwijl bij de draadloze variant je een losse thermostaat en een losse draadloze ontvanger krijgt. Die ontvanger moet dan uiteraard alsnog bedraad aangesloten worden op de ketel maar de thermostaat kun je dan overal plaatsen.

Ik heb hier ook een ouderwetse bedrade thermostaat vervangen door de draadloze Tado starterskit. De ontvanger hangt nu dus in het stookhok direct aan de ketel en de draadloze thermostaat op een andere plek in de woonkamer. In mijn geval deed ik dat ook vooral omdat ik op de plek van de oude thermostaat dus een domotica tablet wilde plaatsen.
Top, dan wordt het de draadloze variant. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waffel10
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-06 21:08
Mijn opstelling was alsvolgt: een thermostaat bedraad aan de ketel met themperatuursensoren en radiatorknoppen die warmte vragen via deze thermostaat aan de ketel.
Nu heb ik er een connectionkit bij geplaatst en deze rechtstreeks aan de ketel gekoppeld. De thermostaat moet nu dus via deze connetionkit warmte aanvragen.
De instellingen die ik op de thermostaat moet aanpassen krijg ik niet opgeslagen, steeds een FAIL.
Heeft iemand een idee wat ik nu het beste kan doen om het aan de praat te krijgen?

EDIT: Nadat ik de warmwater functie had uitgeschakeld werden de instellingen wel bewaard. Het lijkt erop dat het werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door waffel10 op 12-12-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kr7Br schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:14:
Helaas werkt dit dus niet. Twee blokken die 'uit' staan in een slim schema worden blijkbaar door Tado niet herkend als een automatische aanpassing, waardoor de chauffage de hele nacht aan blijft staan. Voor mij voelt dit aan als een bug...
Ik heb het systeem 's nachts een 1/10 graad lager ingesteld dan overdag, dan zijn er automatische veranderingen. Moest wel even via de website de default zetten naar tot de volgende automatische verandering (kon niet via de app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Nog even in navolging van mijn post (DaCoTa in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"): voor de mensen met een thermostaatknop in serie met de vloerverwarming, werkt dit naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
DaCoTa schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:24:
Nog even in navolging van mijn post (DaCoTa in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"): voor de mensen met een thermostaatknop in serie met de vloerverwarming, werkt dit naar behoren?
Jep werkt prima. Thermostaat ventiel er tussen. Tado knop erop en gaan. Wel Blijft een zoneklep beter, deze is namelijk helemaal open of helemaal gesloten. Tado kan ook de toevoer gaan knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
g00gle schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:55:
[...]

Jep werkt prima. Thermostaat ventiel er tussen. Tado knop erop en gaan. Wel Blijft een zoneklep beter, deze is namelijk helemaal open of helemaal gesloten. Tado kan ook de toevoer gaan knijpen.
Wat kan daar het nadeel van zijn? De pomp blijft het interne circuit namelijk doorpompen, met of zonder nieuwe toevoer, er zit nml. een mengblok tussen (voor zover ik mijn installatie snap).

Ik zet er wel nog een ECO Pump Switch HY-02 op, dus als er geen warm water binnenkomt, stopt de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Die knop kan gaan suizen bijvoorbeeld doordat hij geknepen wordt. De tado gaat zich eigenlijk bemoeien met wat de meng thermostaat doet. Hij gaat hem knijpen als de temperatuur bijna behaald is in de kamer waar de vv zit. Om niet te ver door te schieten. Verder denk ik weinig nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
g00gle schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:01:
Die knop kan gaan suizen bijvoorbeeld doordat hij geknepen wordt. De tado gaat zich eigenlijk bemoeien met wat de meng thermostaat doet. Hij gaat hem knijpen als de temperatuur bijna behaald is in de kamer waar de vv zit. Om niet te ver door te schieten. Verder denk ik weinig nadelen.
Kan ik mee leven denk ik, installatie zit in de kelder, dus daar merk ik dan weinig van. Voor tado werd de vloerverwarming nooit warm, want de installatie stopte met verwarmen als de woonkamer op temperatuur was. Nu met tado word de vloerverwarming te warm, want er is altijd wel een kamer die een beetje warmte vraagt. Dus met een ventiel in het midden kunnen we in ieder geval de keuken ook regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:47
onigiri schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:53:
[...]

Ik heb het systeem 's nachts een 1/10 graad lager ingesteld dan overdag, dan zijn er automatische veranderingen. Moest wel even via de website de default zetten naar tot de volgende automatische verandering (kon niet via de app)
Ja, ik heb het zo opgelost. Het lukt trouwens wel om dat via de app in te stellen. Je moet de kamer selecteren en niet de kraan. Daar heb je de optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Boudewijn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-12-2021
Slimme mensen help mij (of eigenlijk mijn buren) even verder als jullie willen...

Op dit moment hebben ze namelijk een verwarmingsinstallatie die niet echt voldoet.

Om te beginnen is er in onze straat een, naar mijn idee, nogal vreemde installatie gemaakt. Op de benedenverdieping zit namelijk vloerverwarming welke door een losse thermostaat in de woonkamer wordt geregeld, naja... bij ons was het zo dat de thermostaat een klep in de aanvoer van warm water aan de vloerverwarming verdeler open en dicht stuurde. Boven zitten er wel weer radiatoren met thermostaatknoppen. Om dan toch warmwater in het systeem te krijgen hadden ze bij de ketel nog een thermostaat gehangen die op 24 graden was ingesteld en dus nooit z’n temperatuur bereikte waardoor de ketel dus eigenlijk non-stop aan het stoken was. Zelf heb ik dat opgelost met een set van TADO en een extensie kit bij de ketel. Dat werkt prima! Zo goed dat wij met een hoekwoning zelfs op het gasverbruik van een flat zitten (volgens Vattenfall).

Nu had ik het daar met onze buren over en die gaven inderdaad aan een klein kapitaal aan gas uit te geven en het ook wel fijn te vinden als de installatie zich slim zou gaan gedragen.

Alleen is hun installatie nog weer een stukje anders dan die van ons, het is namelijk zo dat daar ook een aanbouw van een fysio is die op dezelfde ketel verwarmd wordt. Destijds is er toen ook voor gekozen om gelijk wat meer thermostaten in andere vertrekken te installeren die op hun beurt weer elektrische kleppen op de vloerverwarmingsinstallatie aansturen. Maar alsnog hangt ook daar een losse thermostaat bij de ketel die op 24 graden staat om ervoor te zorgen dat er altijd warm water beschikbaar is, maar dus ook dat de ketel zo goed als non-stop aan staat.

Mijn idee is dan ook om de huidige thermostaten te vervangen door de thermostaten van TADO die als master werken en dan de huidige elektrische kleppen te vervangen voor de TADO radiatorknoppen die als slave per ruimte werken op hitte vraag van de betreffende thermostaat. Daarnaast uiteraard een extensie kit bij de ketel om daarmee te communiceren.

Bij deze wat foto’s van wat er nu zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DauZ8Nt3F_i7mAu90XD98vcXioY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiIU1L9xP9FgdHCNTimhWlQc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gqK6scRRRREP4hC7MXrbNYWyj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEgQNuNwyfuzsTTI3fvDetPV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cnbmfu5ot-IEz_jdRmi-lcSENtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGqF5jDTJsamef4LW9zK8ft8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pz3u5R56uD6QobGjWwtitPxHt7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3U5azbRxlkEHUZ39azgxWPU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/am_vepwWcPOoFK3U3IVQm0SyHho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9jYUITBDR9q83lCVKcO6zi8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huZo2nf9rXOm87mxlDPDOQy4Y0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iiONApsP6e6QbdCfLgJZDIq.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij bevestigen of ik het zo goed doe? :)

Alvast bedankt!

Groet,
Peter

PSN id: MrKnown86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessesteinen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-07 14:56

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

Hoi,

Ik heb dit topic redelijk doorgelezen en de (niet heel erg behulpzame, om te helpen kiezen) site van Tado, maar heb toch nog een vraag/zoek bevestiging :)
Mijn vader heeft een CV-ketel, oude Honeywall draaithermostaat, en thermostatische knoppen op de radiatoren. Nu heeft ie 2 probleempjes daarmee:
1) twee slaapkamers blijven koud, omdat het in de woonkamer warm genoeg is.
2) de thermostaat hangt vlak naast een gashaard. Als die aan is, dan schakelt de thermostaat uiteraard al heel snel uit

Nu dacht ik dat te kunnen oplossen:
1) met twee Tado radiatorknoppen alleen gaat niet lukken, toch? Want als de thermostaat het warm genoeg vindt, en er dus geen warmtevraag naar de ketel gaat, dan zullen die 2 Tado's de ketel ook niet aan het branden krijgen. En als wel, dan worden daarmee ook de andere ruimtes warmer dan nodig/gewenst.
2) als ik daarnaast een draadloze Tado thermostaat aanschaf en die verder bij de gashaard weg hang, dan is dat opgelost, en samen met de 2 Tado radiatorknoppen voor de slaapkamers ben ik dan klaar?

Alvast bedankt voor het meedenken!

The geek shall inherit the earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-08 16:42
jessesteinen schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:59:
Hoi,

Ik heb dit topic redelijk doorgelezen en de (niet heel erg behulpzame, om te helpen kiezen) site van Tado, maar heb toch nog een vraag/zoek bevestiging :)
Mijn vader heeft een CV-ketel, oude Honeywall draaithermostaat, en thermostatische knoppen op de radiatoren. Nu heeft ie 2 probleempjes daarmee:
1) twee slaapkamers blijven koud, omdat het in de woonkamer warm genoeg is.
2) de thermostaat hangt vlak naast een gashaard. Als die aan is, dan schakelt de thermostaat uiteraard al heel snel uit

Nu dacht ik dat te kunnen oplossen:
1) met twee Tado radiatorknoppen alleen gaat niet lukken, toch? Want als de thermostaat het warm genoeg vindt, en er dus geen warmtevraag naar de ketel gaat, dan zullen die 2 Tado's de ketel ook niet aan het branden krijgen. En als wel, dan worden daarmee ook de andere ruimtes warmer dan nodig/gewenst.
2) als ik daarnaast een draadloze Tado thermostaat aanschaf en die verder bij de gashaard weg hang, dan is dat opgelost, en samen met de 2 Tado radiatorknoppen voor de slaapkamers ben ik dan klaar?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Voor punt 1 heb je inderdaad altijd overal knoppen nodig, de knoppen in de ruimte die niet verwarmd hoeft te worden dienen namelijk te kunnen worden dichtgedraaid door het systeem.

De draadloze thermostaat kun je inderdaad plaatsen waar je wil (en dus ook ver van de gashaard), hij meet waar hij hangt.

Je hebt ook altijd een bridge nodig (en internet), dus je zal het draadloze starterspakket moeten combineren met het benodigde aantal knoppen om een werkend systeem te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessesteinen

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

wvanommen schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:20:
[...]

Voor punt 1 heb je inderdaad altijd overal knoppen nodig, de knoppen in de ruimte die niet verwarmd hoeft te worden dienen namelijk te kunnen worden dichtgedraaid door het systeem.

De draadloze thermostaat kun je inderdaad plaatsen waar je wil (en dus ook ver van de gashaard), hij meet waar hij hangt.

Je hebt ook altijd een bridge nodig (en internet), dus je zal het draadloze starterspakket moeten combineren met het benodigde aantal knoppen om een werkend systeem te krijgen.
Dank je wel! Wat is het effect van niet alle knoppen vervangen? Blijven de huidige thermostaatknoppen niet werken obv de warmtevraag van de thermostaat? Ik begrijp dat ik die andere radiatoren dan niet zo precies kan regelen natuurlijk, maar de thermostatische functie verdwijnt toch niet? Dus zo lang de thermostaat in de woonkamer vindt dat er gestookt moet worden, verwarmen die radiatoren mee (afhankelijk van hoe de thermostatische knop op die radiatoren staat.. en ze kunnen uiteraard niet laten stoken als de thermostaat vindt dat de woonkamer warm genoeg is), toch? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
jessesteinen schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:52:
[...]

Dank je wel! Wat is het effect van niet alle knoppen vervangen? Blijven de huidige thermostaatknoppen niet werken obv de warmtevraag van de thermostaat? Ik begrijp dat ik die andere radiatoren dan niet zo precies kan regelen natuurlijk, maar de thermostatische functie verdwijnt toch niet? Dus zo lang de thermostaat in de woonkamer vindt dat er gestookt moet worden, verwarmen die radiatoren mee (afhankelijk van hoe de thermostatische knop op die radiatoren staat.. en ze kunnen uiteraard niet laten stoken als de thermostaat vindt dat de woonkamer warm genoeg is), toch? Of mis ik iets?
Je kan natuurlijk wel je huidige thermostatische knoppen blijven gebruiken, maar die moet je dan wel zelf op de één of ander manier op de juiste temperatuur zetten, en meestal hebben die de optie 1,2 en 3. Als je dat niet doet zou je je draadloze thermostaat op 21 graden kunnen zetten terwijl je knoppen zo staan dat het dat nooit kan worden. Dan blijft je ketel doorstoken.
Heb je overal Tado knoppen dan is die situatie nooit het geval.

In mijn geval had ik toen ik aan Tado begon geen knoppen met een maatverdeling (ze waren stiekem wel thermostatisch maar dat is een ander verhaal). Dan is het logisch om ze allemaal te vervangen. Bij mij heeft de badkamer overigens nog steeds de knop die erop zat om dat die gewoon standaard open staat en meeverwarmd als er vraag is, dit om als "bypass" te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessesteinen

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

Duidelijk, dank voor je uitleg! Aangezien de knoppen refurbished nog steeds €50 per stuk kosten, koop ik er liever niet meer dan nodig.
De situatie is zo dat hij een grote woonkamer/keuken heeft, twee slaapkamers (waar ik dan de Tado's wil plaatsen), een badkamer (evt ook een Tado) en nog een halletje, wat niet zo belangrijk is.
Dan kan hij de temperatuur in de woonkamer met de (Tado) thermostaat en bestaande thermostatische knoppen (altijd vol open) regelen en in de slaapkamers met de Tado knoppen.

We gaan ermee aan de slag, nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
jessesteinen schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:25:
Duidelijk, dank voor je uitleg! Aangezien de knoppen refurbished nog steeds €50 per stuk kosten, koop ik er liever niet meer dan nodig.
De situatie is zo dat hij een grote woonkamer/keuken heeft, twee slaapkamers (waar ik dan de Tado's wil plaatsen), een badkamer (evt ook een Tado) en nog een halletje, wat niet zo belangrijk is.
Dan kan hij de temperatuur in de woonkamer met de (Tado) thermostaat en bestaande thermostatische knoppen (altijd vol open) regelen en in de slaapkamers met de Tado knoppen.

We gaan ermee aan de slag, nogmaals dank!
Woonkamer altijd vol open betekend dat de woonkamer bij elke warmtevraag verwarmd wordt, en aangezien in het tadosysteem dat elke knop kan zijn, is dat naar mijn mening meestal niet wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-08 11:32
g00gle schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:24:
[...]

Allereerst heel erg bedankt voor je input! Kan ik zeker wat mee 👍🏼

- Ik zal is onderzoeken of het voor mijn CV ketel van 2009 mogelijk is dit aan te passen. En de snelheid wat te verlagen. Heb inderdaad het idee dat die heel hard staat te pompen. Dus zou mogelijk wel wat minder kunnen worden.

- Bypass heb ik al. Naar mijn idee is die ook goed afgesteld. Zodra ik namelijk ervoor zorg dat alles gesloten is als de CV draait gaat hij via de bypass lopen. Niet eerder. Misschien kan ik deze wat losser zetten. Dat zou ik is moeten proberen.
Hoe stel je zo'n bypass / drukregelaar goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessesteinen

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

wvanommen schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:53:
[...]

Woonkamer altijd vol open betekend dat de woonkamer bij elke warmtevraag verwarmd wordt, en aangezien in het tadosysteem dat elke knop kan zijn, is dat naar mijn mening meestal niet wat je wil.
woonkamer zou dan op 'domme' thermostatische knoppen geregeld worden tot bijv max 21ºC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-07 19:54
Ik weer hoor...

Verwarming stuk. Wel warm water, mijn logische denkwijze legt het dus bij de thermostaat neer. Thermosmart, leuk ding altijd goed gewerkt maarja, geen homekit ondersteuning, mist toch een beetje een moderne look, ik schaf wel een Tado aan.

Tado aangesloten, maar nog steeds geen verwarming. Toch maar een monteur laten komen. Blijkt het aan de driewegklep te liggen!

Maarja, nou hangt die Tado al. Heb ik m echt nodig? Nee, want de thermosmart is ook nog goed.

Maar hij blift mooi hangen. Ik ben een sucker voor “mooi” 8)7

Dus ik ben nu ook lid van de Tado family O+
Straks dit topic maar even door bladeren :) als t ook met Domoticz werkt is het helemaal mooi!

[ Voor 11% gewijzigd door Aherin op 14-12-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zijn bezig met een Global OFF feature (waar je met 1-2 klikken alle kamers uit kan zetten).

Nu hadden we vandaag de discussie of deze feature naast de verwarmingszones en Airco-zones ook invloed zou moeten hebben op de warm water zone?

Daarom hier dus een poll voor mensen die interesse hebben:
https://community.tado.com/en-gb/discussion/7084/

(je kan gewoon inloggen met je tado account, dus je hoeft geen nieuwe login te maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Aherin schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:13:
Ik weer hoor...

Verwarming stuk. Wel warm water, mijn logische denkwijze legt het dus bij de thermostaat neer. Thermosmart, leuk ding altijd goed gewerkt maarja, geen homekit ondersteuning, mist toch een beetje een moderne look, ik schaf wel een Tado aan.
Verheug je niet teveel. Mijn Thermosmart werkte volgens schema door als het Internet uitviel, was niet afhankelijk van de server van de fabrikant, kende een goed werkende vroege start, had een webinterface waarin je goed week- en vakantieprogramma's kon maken en aanpassen, ..... Maar geen zoneregeling zoals Tado die heeft en waar ik nu al drie jaar veel plezier van heb. Ik ben tevreden over Tado, maar mis die goede features van Thermosmart nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
tado schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:17:
We zijn bezig met een Global OFF feature (waar je met 1-2 klikken alle kamers uit kan zetten).

Nu hadden we vandaag de discussie of deze feature naast de verwarmingszones en Airco-zones ook invloed zou moeten hebben op de warm water zone?

(je kan gewoon inloggen met je tado account, dus je hoeft geen nieuwe login te maken)
Een vakantiestand zou handig zijn idd. Voor als we ooit weer op vakantie mogen, dat wel.

Bij mijn vorige (Plugwise Anna) waren er (dacht ik) 4 (of 5) programma's: thuis, weg, nacht en vakantie, en wellicht nog een uit stand oid. Zeker een verschil tussen weg en nacht is handig, en vakantie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
DaCoTa schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:38:
[...]

Een vakantiestand zou handig zijn idd. Voor als we ooit weer op vakantie mogen, dat wel.

Bij mijn vorige (Plugwise Anna) waren er (dacht ik) 4 (of 5) programma's: thuis, weg, nacht en vakantie, en wellicht nog een uit stand oid. Zeker een verschil tussen weg en nacht is handig, en vakantie ook.
Die heb ik ingeregeld met HomeKit, ik stel me zo voor dat andere systemen dat ook kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
HGBMason schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:25:
[...]

Verheug je niet teveel. Mijn Thermosmart werkte volgens schema door als het Internet uitviel, was niet afhankelijk van de server van de fabrikant, kende een goed werkende vroege start, had een webinterface waarin je goed week- en vakantieprogramma's kon maken en aanpassen, ..... Maar geen zoneregeling zoals Tado die heeft en waar ik nu al drie jaar veel plezier van heb. Ik ben tevreden over Tado, maar mis die goede features van Thermosmart nog steeds.
Mjah, ik had nog zo’n 1st gen. Die miste toch wel wat features hoor, vooral HomeKit ondersteuning. En kwaliteitsmeters etc.

Dat afhankelijk zijn van de fabrikant is wel een dingetje, ik vind dat sowieso altijd wel een beetje riskant. Maarja totdat ik genoeg heb voor een kickstarter project moet t maar even volstaan 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Aherin op 15-12-2020 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-08 11:45
Aherin schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:13:

Straks dit topic maar even door bladeren :) als t ook met Domoticz werkt is het helemaal mooi!
ik heb tado in home assistant draaien, dus zou niet weten waarom het niet in domoticz werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door KingKoning op 15-12-2020 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdkuyper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-08 14:52
tado schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:17:

Vraagje daarover: ik heb een "doorstromer", dus een ketel zonder boiler. Dan heeft de warm water setting toch geen enkele betekenis? Of kom ik toch onder een koude douche te staan als het verkeerd staat? In elk geval lijkt het uitzetten dan nergens voor nodig, of werkt het anders?

PS3/4/5 PSN: FDK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Laatst online: 07-08 11:49

Griffin

Is mythical

Ik ga ook even een duit in het zakje doen met wat vragen. Ik denk het te snappen maar weet even niet wat ik nu wel minimaal nodig heb of wat juist niet.

Huidige setup:
Ketel: Vaillant CV Cv-ketel ecoTEC plus 30-34 / 5-5 CW5 (geplaatst eind 2013)
Thermostaat: calorMatic 350 (geen idee of deze modulerend aangesloten is), wel is er een programma op gezet wanneer het warm en wanneer niet warm moet zijn.
Beneden: 3 verwarmingen (1 woonkamer, 1 keuken, 1 hal), allemaal met normale knop, geen thermo oid)
1e verdieping: 4 kamers (3x slaapkamer (2x thermo kraan, 1x normale) & 1x badkamer met thermo kraan
Zolder: 1 verwarming met thermo kraan

Wat we nu hebben is dat we het boven soms niet warm krijgen omdat de thermostaat vind dat het warm genoeg is. Dus moeten we beneden temp omhoog zetten om het boven warm te krijgen.

Wat wil ik eigen is dus op elke kamer (3x slaapkamer & badkamer & zolder) een aparte zone regeling hebben en beneden als zone hebben.

Om bovenstaande op te lossen moet ik dus op alle slaapkamers (en zolder) en de badkamer de slimme radiatorknoppen hebben. Alleen die gaan een 'verwarm' commando geven en dus gaat het dan beneden ook warm worden. Dus ook hier heb ik die knoppen nodig.

Nog een paar vragen:
1. Als ik bovenstaande doe waarom heb ik dan nog de Slimme thermostaat nodig? Of is het zo dat de knoppen met de thermostaat communiceren en de thermostaat met de ketel (bedraad)?

2. En hoe weet ik of de ketel op dit moment modulerend aangestuurd word en of dit straks met tado ook kan?

3. Kan je ook programma's maken op de Tado thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:17

Haan

dotnetter

Griffin schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:20:

1. Als ik bovenstaande doe waarom heb ik dan nog de Slimme thermostaat nodig? Of is het zo dat de knoppen met de thermostaat communiceren en de thermostaat met de ketel (bedraad)?
2. En hoe weet ik of de ketel op dit moment modulerend aangestuurd word en of dit straks met tado ook kan?
3. Kan je ook programma's maken op de Tado thermostaat?
1.
Correct. Zonder thermostaat zijn de knoppen niet in staat om de CV aan te sturen.
2.
Pak de handleiding van de CV er bij en kijk hoe het nu is aangesloten ;)
3.
Ja dat kan via de app en/of website

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-08 10:28

Famous

R 400+

Cap schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:30:
[...]

Voor mij op zich geen verrassing. Als je geen zoneregeling wilt is denk ik gewoon de thermostaat vd fabrikant vd ketel gebruiken het zuinigste, die is optimaal aangepast aan de ketel en stookt netjes tot de aangegeven temperatuur ipv bij een flinke aanloop een aardige bups eroverheen. Mits je zelf de discipline hebt om de thermostaat niet onnodig aan te laten staan. ;)
Als die er wat overheen gaat snap ik dat best.
Maar redelijk overheen gaan én blijven verwarmen gaat er bij mij niet in.

Het voordeel dat je warm thuis kan komen, verwarming uit bij vertrek en het tijdsschema bevallen mij goed.
Echter met een 0,5 graad correctie nog denken dat het warm binnen is als koukleum en zien dat die gewoon structureel blijft verwarmen? :/

Gisteren heb ik de batterijen vervangen van de knop, het hing al eventjes.
Mijn laatste hoop op een betere werking.
(toen werd de verwarming overigens direct warm terwijl die uit moest staan).

[ Voor 3% gewijzigd door Famous op 15-12-2020 09:44 ]

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
diederikd schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:55:
Voor hen die Tado gebruiken en een Home Assistant setup hebben - je kunt vrij eenvoudig de functionaliteiten van het abonnement in HA scripten. Bespaart je die paar tientjes per jaar. Het biedt dan ook meer flexibiliteit - zo kun je het daar dan mooi uitbreiden met eigen (goedkope) thermometers etc.
Ik ben wel benieuwd wat jij van gescript hebt? Heb je een github pagina of anderszins voorbeelden van wat je hebt gefixed? Ik heb sinds kort een tado thermostaat + knoppen door het hele huis en ben benieuwd wat de verdere mogelijkheden zijn in combinatie met Home Assistant.
Ik heb wel 'slimme' schema's in gebruik, maar die vind ik niet zo goed werken met wisselende school/werktijden van ons gezin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
KingKoning schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:18:
[...]

ik heb tado in home assistant draaien, dus zou niet weten waarom het niet in domoticz werkt :)
Ik heb het in Domoticz draaien dus ik denk wel dat het werkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonky
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-08-2023
Ik zit met het volgende probleem. Sinds 2 weken heb ik mijn systeem uitgebreid met 8 slimme radiatorknoppen. In de woonkamer heb ik een bedrade slimme thermostaat en 3 radiatoren met een slimme knop. Verder heb ik op de verdieping en op zolder alle radiatoren voorzien van slimme knoppen. In totaal kan ik dus 6 ruimtes aansturen via het tado systeem.

Mijn woning heeft ook nog een aanbouw. Hier heb ik bewust op dit moment geen tado spullen geïnstalleerd. Het leek mij fijn dat deze met de rest mee verwarmd zou gaan worden op wanneer één of meerdere ruimtes warmtevraag zouden hebben.

In de aanbouw bevindt zich:

Garage (radiator met thermostatische kraan op stand vorstbeveiliging),
Bijkeuken (zeer eenvoudige vloerverwarming met thermostatische kraan die leidingwater meet),
Wc (kleine radiator met oude open / dicht kraan)
Entree hal (radiator met oude open / dicht kraan)

Voorheen, toen ik nog geen slimme radiatorknoppen had geïnstalleerd, was deze aanbouw eigenlijk altijd behoorlijk koud. Blijkbaar kon de CV-ketel niet genoeg warmte die kant op sturen. Nu is het omgekeerde het geval. De wc en de bijkeuken zijn lekker warm, heel fijn. Maar de entree hal wordt echt heel erg heet. Ook kan ik zien dat de afgelopen twee weken mijn verbruik behoorlijk omhoog is gegaan.

Nu zit ik eraan te denken om op de radiator in de hal een thermostatische kraan te monteren zodat ik het beter kan afstellen en het niet te heet wordt daar. Deze kan eventueel ook nog later worden voorzien van een slimme knop. Nu weet ik dat je systeem altijd een radiator met open / dicht kraan of bypass moet hebben om zijn druk / warmte kwijt te kunnen wanneer alle slimme radiatorknoppen dicht gedraaid zijn. Ik vraag me daarom af of het hele kleine radiatortje in de wc voldoende is om het systeem te kunnen ontlasten.

Een heel verhaal met een vrij ingewikkelde situatie, maar wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
tado schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:41:
Het kan vandaag voorkomen dat er korte periodes zijn waar de tado app niet zal reageren:
https://status.tado.com/
Voor zoiets essentieels als verwarming is dat toch wel een dingetje..
Als jullie failliet gaan kan ik t ding dus weg gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aherin schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:49:
[...]

Voor zoiets essentieels als verwarming is dat toch wel een dingetje..
Als jullie failliet gaan kan ik t ding dus weg gooien?
Deze discussie is al meerdere keren voorbij gekomen. Apple Homekit zal altijd blijven werken omdat daar geen cloud verbinding voor nodig is. Voor andere features bent u inderdaad van de tado cloud afhankelijk. Net zoals heel veel IoT producten.
De reden dat we nu weer onderhoud plegen aan de servers is trouwens omdat we een zeer groot aantal nieuwe klanten hebben mogen verwelkomen de afgelopen weken! We hadden met minder gerekend vanwege lockdowns etc.. maar het lijkt erop dat ons product daar niet al te veel last van heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-08 17:35
tado schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:00:
[...]

Deze discussie is al meerdere keren voorbij gekomen. Apple Homekit zal altijd blijven werken omdat daar geen cloud verbinding voor nodig is. Voor andere features bent u inderdaad van de tado cloud afhankelijk. Net zoals heel veel IoT producten.
De reden dat we nu weer onderhoud plegen aan de servers is trouwens omdat we een zeer groot aantal nieuwe klanten hebben mogen verwelkomen de afgelopen weken! We hadden met minder gerekend vanwege lockdowns etc.. maar het lijkt erop dat ons product daar niet al te veel last van heeft gehad.
Het zal vast eerder voorbij zijn gekomen, maar hebben jullie als exit strategie dan wel de optie om eventueel zelf te hosten? Dat is handig om op voorhand te bedenken en mogelijk te maken, want als jullie wel failliet gaan, danwel over willen naar een nieuw software oid waarbij oude hardware niet meer werkt, wij nog wel de optie hebben om door te draaien.

En tbh, een dergelijke strategie zou mij doen overhalen om jullie nieuwe hardware dan bijvoorbeeld wel te kopen, dan weet ik namelijk dat ik niet zomaar in een onverwarmd huis zit. :)

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
tado schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:00:
[...]

Ik ben net nieuw he :P

Ik ga er maar vanuit dat jullie de komende drie jaar niet failliet gaan, en daarna zien we wel verder ;-)
Pagina: 1 ... 7 ... 65 Laatste