amphora schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:03:
Mijn slimme tado thermostaat was kapot en heb van @tado een nieuwe toegestuurd gekregen (gelukkig garantie). Nu probeer ik deze toe te voegen aan de app, QR code gescand etc, en nu heeft Tado 'm toegewezen aan "Kamer 5" en ik kan deze niet aanpassen naar een andere kamer (Woonkamer in mijn geval). Zie ook geen warm water tegel. Oude thermostaat heb ik al uit de app/woning verwijderd. Hoe zorg ik dat alles weer was zoals het was?
Verplaats de Slimme radiatorknoppen naar kamer 5 zodat de originele woonkamer "Leeg" zal zijn. Dan kunt u kamer 5 herbenoemen naar Woonkamer.

Voor warm water zone, even contact opnemen met de support of zelf activeren via het installateursmenu:
www.tado.com/professional-manuals

• sc0rpz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09-2021
Sinds onze verhuizing in oktober 2020 heb ik onze hele Tado installatie overgezet, en er fors meer in geinvesteerd.

Oude situatie, in het nieuwe huis:
  • Remeha Calenta 40c
  • iSenseRF bedienining
Qua Tado hebben wij nu:
  • 5 radiatorknoppen door het huis verspreid
  • de Tado Thermostaat in de woonkamer
  • 1 radiatorknop VOOR de verdeler van de vloerverwarming laten installeren à 400 euro om controle over de vloerverwarming te krijgen
  • De wireless upgrade Kit
De installatie destijds in Oktober was een mega pain in the ass. Maar na 2 weken aanklooien met customer support leek alles te werken. In de eindsituatie heb ik alle "iSense" onderdelen vervangen, en dus de Wireless Extension Kit direct op de OpenTherm plug in de boiler aangesloten en de Tado Thermostaat dus puur als temperatuursensor ingezet.

Wat wel opviel is dat de badkamer altijd heel warm bleef, de enige ruimte waar ik geen plek kon maken voor een radiatorknop. Nou is een warme badkamer niet echt een probleem dus ik was happy.

Maar in Juni kapte de boiler ermee. De reparateur gaf aan dat een aantal onderdelen op waren, maar nog zorgelijker, dat de boiler 100% aanstond (met natuurlijk snellere slijtage).

We hebben dus sinds Oktober full-time gestookt, met dus versleten onderdelen en hoge gas kosten. Echter, elke ruimte had Tado controle, dus alleen de badkamer werd continue verwarmt.

Nadat de reparateur dit vaststelde ben ik gaan experimenteren, en inderdaad, na enige tijd, zonder ene warmtevraag (alle radiatoren uit in Tado) gaat de boiler toch aan.

Support vroeg mij de hele installatie nog een keer door te lopen. Braaf gedaan, zonder effect.

En nu komen ze ineens met dit bericht!
After some additional checks on your system, unfortunately we must communicate that tado° is not compatible with your heating system at the moment. We are continuously enhancing tado°'s compatibility with different heating systems, but we cannot say when your system will be compatible
en
We will update soon our database, but unfortunately your boiler uses an opentherm module which is not compatible with tado°.
:( :( :(

Op de website in alle documentatie staat dat Tado volledig compatible is met Remeha OpenTherm.

Heeft iemand advies? Iemand die dit werkend heeft gekregen?

PS. Ik vond een thread van iemand met dezelfde issue, zonder oplossing: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53821027

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:10

Seafarer

XXX

sc0rpz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:01:
Sinds onze verhuizing in oktober 2020 heb ik onze hele Tado installatie overgezet, en er fors meer in geinvesteerd.

Oude situatie, in het nieuwe huis:
  • Remeha Calenta 40c
  • iSenseRF bedienining
Qua Tado hebben wij nu:
  • 5 radiatorknoppen door het huis verspreid
  • de Tado Thermostaat in de woonkamer
  • 1 radiatorknop VOOR de verdeler van de vloerverwarming laten installeren à 400 euro om controle over de vloerverwarming te krijgen
  • De wireless upgrade Kit
De installatie destijds in Oktober was een mega pain in the ass. Maar na 2 weken aanklooien met customer support leek alles te werken. In de eindsituatie heb ik alle "iSense" onderdelen vervangen, en dus de Wireless Extension Kit direct op de OpenTherm plug in de boiler aangesloten en de Tado Thermostaat dus puur als temperatuursensor ingezet.

Wat wel opviel is dat de badkamer altijd heel warm bleef, de enige ruimte waar ik geen plek kon maken voor een radiatorknop. Nou is een warme badkamer niet echt een probleem dus ik was happy.

Maar in Juni kapte de boiler ermee. De reparateur gaf aan dat een aantal onderdelen op waren, maar nog zorgelijker, dat de boiler 100% aanstond (met natuurlijk snellere slijtage).

We hebben dus sinds Oktober full-time gestookt, met dus versleten onderdelen en hoge gas kosten. Echter, elke ruimte had Tado controle, dus alleen de badkamer werd continue verwarmt.

Nadat de reparateur dit vaststelde ben ik gaan experimenteren, en inderdaad, na enige tijd, zonder ene warmtevraag (alle radiatoren uit in Tado) gaat de boiler toch aan.

Support vroeg mij de hele installatie nog een keer door te lopen. Braaf gedaan, zonder effect.

En nu komen ze ineens met dit bericht!

[...]

en

[...]

:( :( :(

Op de website in alle documentatie staat dat Tado volledig compatible is met Remeha OpenTherm.

Heeft iemand advies? Iemand die dit werkend heeft gekregen?

PS. Ik vond een thread van iemand met dezelfde issue, zonder oplossing: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53821027
Mocht het echt niet lukken:
Zet je ketel op het laagste vermogen, niet lage temperatuur, en stuur hem aan met aan/uit. En dan Tado ook op aan/uit. Heb geduld bij aan warmen.
En als aan warmen serieus langzaam gaat dan een klein beetje meer vermogen.

Realiseer je je dat ook de duurste thermostaat in een low load modus valt. Dood gewoon omdat de laagste brander stand nog steeds teveel is om je huis te verwarmen. Zeker in de overgangs seizoenen.
Je ketel verwarmd dan met aan/uit.
Tenzij je serieus groot woont dan heeft moduleren wel zin.

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Hier wat nuttige info.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-03 21:22
Geen idee of dit het juiste topic is, maar een nieuw topic openen is misschien wat meer vervuilend.
Ik wil aan de slag met de radiatorkranen van Tado. Nu heb ik gekeken wat er allemaal voor nodig is en welke kranen compatible zijn.

De situatie is nu zo dat mijn radiatoren van 15mm buis uit de grond overgaan in een 12mm leiding, waaraan haaks verkeerde knoppen zijn gemonteerd. Helaas niet thermostatisch, dus ik moet eerst een set aanschaffen om de basis thermostatisch te maken. Ik heb al veel gezocht maar ik vind alleen maar 15mm aansluitingen.

Wat is wijsheid?
- Door blijven zoeken naar (ouderwetse?) 12mm knel setje
- op een andere manier van 15mm naar 12mm knellen?

Is er iemand met eenzelfde situatie en of het juiste product wat ik kan aanschaffen?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Patavorene schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:06:
Geen idee of dit het juiste topic is, maar een nieuw topic openen is misschien wat meer vervuilend.
Ik wil aan de slag met de radiatorkranen van Tado. Nu heb ik gekeken wat er allemaal voor nodig is en welke kranen compatible zijn.

De situatie is nu zo dat mijn radiatoren van 15mm buis uit de grond overgaan in een 12mm leiding, waaraan haaks verkeerde knoppen zijn gemonteerd. Helaas niet thermostatisch, dus ik moet eerst een set aanschaffen om de basis thermostatisch te maken. Ik heb al veel gezocht maar ik vind alleen maar 15mm aansluitingen.

Wat is wijsheid?
- Door blijven zoeken naar (ouderwetse?) 12mm knel setje
- op een andere manier van 15mm naar 12mm knellen?

Is er iemand met eenzelfde situatie en of het juiste product wat ik kan aanschaffen?
Waarschijnlijk heb je gezocht bij resellers. Je moet echt bij de fabrikant een product blad nemen.
Hierbij een voorbeeld: Bijna helemaal onderaan staan knelringen voor 12 mm pijp. De bestelnummers staan erbij. Kan alleen besteld worden bij de betere webshop.
https://imihydronic.blob....DF_low/Eclipse_NL_low.pdf

Dit is een voorbeeld van een automatische flow regeling. Kost ietsje meer, maar als je toch gaat vervangen.
Dat is bedoelt voor waterzijdig inregelen.
Zie ook: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Bunecarera1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-11-2025
Hoi,

Ik heb vandaag een nieuwe Tado set up geïnstalleerd, maar er is 1 dingetje dat ik niet werkende krijg.

Set up is als volgt. Gaat over een appartement met:
4 radiatoren in de woonruimte
1 radiator een beetje apart in een niet-afgesloten bureau ruimte, afgescheiden van rest van woonruimte met een muurtje van anderhalve meter hoog.
1 radiator in een slaapkamer.
1 bedrade slimme thermostaat in woonruimte.
1 draadloze temperatuursensor in woonruimte.

Alle radiatoren hebben slimme knoppen.
Ik heb 3 kamers gemaakt.
Woonruimte met 4 radiatoren waarvan de temperatuur gecontroleerd wordt door de sensor.
Slaapkamer en bureauruimte.

De woonruimte werkt zonder problemen. Temperatuur hier verhogen via de app, ketel springt aan.

Maar als ik de temperatuur verhoog in de slaapkamer of bureauruimte, dan gebeurt er niets...
Bij alle kamers heb ik als zoneregelaar de slimme thermostaat.

Ben ik verkeerd als ik dacht dat, als de temperatuur in de woonruimte maar 18gr moet zijn, ik de temperatuur in de slaapkamer of bureauruimte wel kon verhogen naar 25gr bijvoorbeeld? Gewoon via de radiatorknop die tegen de thermostaat zegt om de ketel op te laten springen? Want dat lukt dus niet...

Dien ik dit anders in te delen?

• Patavorene
Seafarer schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Waarschijnlijk heb je gezocht bij resellers. Je moet echt bij de fabrikant een product blad nemen.
Hierbij een voorbeeld: Bijna helemaal onderaan staan knelringen voor 12 mm pijp. De bestelnummers staan erbij. Kan alleen besteld worden bij de betere webshop.
https://imihydronic.blob....DF_low/Eclipse_NL_low.pdf

Dit is een voorbeeld van een automatische flow regeling. Kost ietsje meer, maar als je toch gaat vervangen.
Dat is bedoelt voor waterzijdig inregelen.
Zie ook: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Heb het topic een tijd terug bestudeerd. Interessante informatie voor als er straks flink wordt geklust in het huis. Dan kunnen we meteen alles juist instellen.

Even voor mijn beeld: als ik de datasheet bekijk kan ik aan de slag met een 3/8e aansluiting en klemkoppeling van twee na laatste pagina bovenaan voor de leidingen van 12mm.

Dan weet ik namelijk in welke richting ik moet gaan zoeken naar knoppen/kranen.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:34
Omdat er een centraal topic is vraag ik het eerst hier even voordat ik er een nieuw topic voor open.
Ik wil graag mijn radiatoren 'slim' maken en Tado's installeren alleen kom ik er niet helemaal uit wat ik nou precies nodig heb..

Mijn situatie is als volgende;
Ik woon in een appartementencomplex welke blokverwarming heeft en geen CV.
Daarnaast zitten alle radiatoren in mijn woning niet op één blok. De blokken lopen verticaal door het pand.
Nu komt de huisinstallateur eerdaags de oude radiatorkranen vervangen door thermostaatkranen.
Ik heb ook gevraagd wat de meerkosten zijn om het door hen meteen smart te laten maken, maar dan betaal ik zo'n 3x het aanschaf bedrag. Dus ik dacht dat kan ik naderhand zelf wel.

We hebben Herz kranen waar dadelijk een thermostaat spindels in geïnstalleerd gaat worden.
Nu is mijn vraag; omdat ik geen CV heb, heb ik dan een compleet starterskit nodig? Of heb ik dan geen thermostaat nodig en heb ik genoeg aan alleen de radiatorknoppen?

Tot slot, ik heb de monteur gevraagd hoe en wat wat betreft smart systemen. Als zij gaan plaatsen dan komt er een Honeywell systeem in. Maar de meerkosten daarvan die zij rekenen vind ik de meerprijs niet waard. Dus ik zei kan ik na het installeren van de standaard thermostaatkranen zelf de knoppen vervangen door bv. een Todo systeem?
Hij gaf aan dat dat niet mogelijk is op Herz systemen omdat de veer te sterk zou zijn voor Tado systemen en dus het Tado systeem binnen de kortste keren kapot zou zijn.
Sowieso was de beste man zeer slecht te spreken over smart systemen dus ik heb het gevoel dat hier wat bias bij was. Klopt mijn vermoeden, kan een Todo systeem prima op een Herz thermostaatkraan(spindel) geplaatst worden?

PSN: Flix20-NL

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:10

GVR

Flix20 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:44:
Omdat er een centraal topic is vraag ik het eerst hier even voordat ik er een nieuw topic voor open.
Ik wil graag mijn radiatoren 'slim' maken en Tado's installeren alleen kom ik er niet helemaal uit wat ik nou precies nodig heb..

Mijn situatie is als volgende;
Ik woon in een appartementencomplex welke blokverwarming heeft en geen CV.
Daarnaast zitten alle radiatoren in mijn woning niet op één blok. De blokken lopen verticaal door het pand.
Nu komt de huisinstallateur eerdaags de oude radiatorkranen vervangen door thermostaatkranen.
Ik heb ook gevraagd wat de meerkosten zijn om het door hen meteen smart te laten maken, maar dan betaal ik zo'n 3x het aanschaf bedrag. Dus ik dacht dat kan ik naderhand zelf wel.

We hebben Herz kranen waar dadelijk een thermostaat spindels in geïnstalleerd gaat worden.
Nu is mijn vraag; omdat ik geen CV heb, heb ik dan een compleet starterskit nodig? Of heb ik dan geen thermostaat nodig en heb ik genoeg aan alleen de radiatorknoppen?

Tot slot, ik heb de monteur gevraagd hoe en wat wat betreft smart systemen. Als zij gaan plaatsen dan komt er een Honeywell systeem in. Maar de meerkosten daarvan die zij rekenen vind ik de meerprijs niet waard. Dus ik zei kan ik na het installeren van de standaard thermostaatkranen zelf de knoppen vervangen door bv. een Todo systeem?
Hij gaf aan dat dat niet mogelijk is op Herz systemen omdat de veer te sterk zou zijn voor Tado systemen en dus het Tado systeem binnen de kortste keren kapot zou zijn.
Sowieso was de beste man zeer slecht te spreken over smart systemen dus ik heb het gevoel dat hier wat bias bij was. Klopt mijn vermoeden, kan een Todo systeem prima op een Herz thermostaatkraan(spindel) geplaatst worden?
Geen specifieke ervaring met Herz, maar volgens de compatibiliteitslijst is deze met de bijgeleverde adapter te gebruiken.

Verder vind ik dit terug:
Wanneer u momenteel geen wandthermostaat gebruikt voor uw stads- of blokverwarming met radiatoren, dan heeft u genoeg aan onze Slimme Radiatorknop Starterskit plus optionele losse Slimme radiatorknoppen. Een Slimme Thermostaat is niet noodzakelijk.

[ Voor 63% gewijzigd door GVR op 24-08-2021 12:06 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Patavorene schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

Heb het topic een tijd terug bestudeerd. Interessante informatie voor als er straks flink wordt geklust in het huis. Dan kunnen we meteen alles juist instellen.

Even voor mijn beeld: als ik de datasheet bekijk kan ik aan de slag met een 3/8e aansluiting en klemkoppeling van twee na laatste pagina bovenaan voor de leidingen van 12mm.

Dan weet ik namelijk in welke richting ik moet gaan zoeken naar knoppen/kranen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THNzIO3nunpxhTlhdycMYUEdx3U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cbPKQzLKxCmuZAYQcfSfLTjv.jpg?f=user_large

Zo bedoel je?

• Patavorene
Dit is inderdaad veel duidelijker! Ik zie dat de tekst in mijn hoofd nogal wat uitgebreider is in vergelijking met mijn vraag :P

Zoals het bovenstaande inderdaad, met daaruit meteen de conclusie: bij dit merk / deze serie is een koppeling van D/DN 1/2e met 12 mm knelkoppeling niet mogelijk (alleen met D en DN 3/8e). Toch? Dan ga ik namelijk op deze manier zoeken.

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-04 08:03
Ik reageer gewoon even heel tevreden te zijn van Tado.
Zeer blij met het eenvoudige systeem, en de vele sensoren (vochtigheid, lucht kwaliteit,..).

En goede support :-)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Patavorene schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:12:
[...]

Dit is inderdaad veel duidelijker! Ik zie dat de tekst in mijn hoofd nogal wat uitgebreider is in vergelijking met mijn vraag :P

Zoals het bovenstaande inderdaad, met daaruit meteen de conclusie: bij dit merk / deze serie is een koppeling van D/DN 1/2e met 12 mm knelkoppeling niet mogelijk (alleen met D en DN 3/8e). Toch? Dan ga ik namelijk op deze manier zoeken.
Zo ziet het er wel naar uit.
Eventueel dat stukje 12 vervangen door 15mm pijp?

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:34
GVR schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Geen specifieke ervaring met Herz, maar volgens de compatibiliteitslijst is deze met de bijgeleverde adapter te gebruiken.

Verder vind ik dit terug:
Wanneer u momenteel geen wandthermostaat gebruikt voor uw stads- of blokverwarming met radiatoren, dan heeft u genoeg aan onze Slimme Radiatorknop Starterskit plus optionele losse Slimme radiatorknoppen. Een Slimme Thermostaat is niet noodzakelijk.
Dat het past, dat klopt en daar zit het probleem ook niet.
Het probleem, volgens de loodgieter, zit hem in de stugheid van de spindel welke de warmwater toevoer regelt.
Wanneer hier de kraan niet op aangepast is, dan zou dat niet ten goede komen voor de levensduur van de Tado knoppen.
Daarom ben ik benieuwd wat de bevindingen hiervan zijn.
Ik heb erg het 'wij van WC eend' gevoel bij. Tenslotte levert dit hem niets op als ik het naderhand doe.
En ik kan me niet voorstellen dat de vele woningen die ondertussen zo'n Tado systeem hebben hangen, hun radiatorkranen hebben vervangen.

Wat betreft systeem weet ik nu dat ik een starterkit +losse knoppen moet hebben.

PSN: Flix20-NL

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:44:
Ik heb stadsverwarming en had Herz knoppen. heb meerdere knoppen vervangen door tado knoppen met metalen adapters en heb geen enkel probleem met kapotte tado knoppen.

Of smart systemen echt energie besparing opleveren hangt af met je huidige stookgedrag. Ik vermoed dat daar zijn bias vandaan komt. Voor mij is de besparing minimaal, maar vind het gemak het waard.

• GigaPixels
  • Laatst online: 06-04 08:03
Is er nieuws indien Tado het Thread protocol zal ondersteunen?

https://www.threadgroup.org/

Bijvoorbeeld Eve ondersteunt dit reeds en ik hoor goede feedback: https://www.evehome.com/en/thread

#tado #thread

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:24
Onze woonkamer inclusief open keuken bestaat uit een vloerverwarming met 3 radiatoren als bijverwarming. Het voornemen is om in eerste instantie enkel op de radiatoren een slimme knop te monteren. Dit betekend dat wanneer de thermostaat warmte vraagt de vloerverwarming altijd mee verwarmt.

@tado (of andere ervaringsdeskundigen):
Is het mogelijk om binnen Tado de vloerverwarming ook als hoofdverwarming in te stellen om het bijvoorbeeld op temperatuur te krijge/houden en dat de radiatoren eventueel bijspringen wanneer nodig.

Eventueel kan ik in de toekomst wanneer noodzakelijk ook de vloerverwarming voorzien van een slimme knop zoals in dit topic is gedaan.

De overige radiatoren in het huis zijn voorzien van thermostaatkranen en staan eigenlijk altijd al dicht. Maar wie weet ga ik die in de toekomst ook nog voorzien van een slimme knop.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-04 12:21
@tado zijn er de laatste dagen problemen met de cloud? Mijn hub heeft constant problemen om de cloud te bereiken. Het bovenste lampje (cloud) knippert. Gisteren na een harde reset deed die het weer maar vandaag weer geen connectie.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

LordSinclair schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:24:
@tado zijn er de laatste dagen problemen met de cloud? Mijn hub heeft constant problemen om de cloud te bereiken. Het bovenste lampje (cloud) knippert. Gisteren na een harde reset deed die het weer maar vandaag weer geen connectie.
Nee er zijn geen problemen met de cloud, maar we hebben wel een nieuwe firmware die de verbinding naar de cloud juist zou moeten verbeteren.
Die firmware is nu naar maximaal 5000 apparaten verstuurd. Ik kan niet zeggen of dat ook in uw geval zo is, maar ik zou voor de zekerheid contact opnemen met de support met de specifieke vraag of er een nieuwe firmware op uw bridge staat die dit probleem zou kunnen verklaren.

• LordSinclair
tado schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:00:
[...]

Nee er zijn geen problemen met de cloud, maar we hebben wel een nieuwe firmware die de verbinding naar de cloud juist zou moeten verbeteren.
Die firmware is nu naar maximaal 5000 apparaten verstuurd. Ik kan niet zeggen of dat ook in uw geval zo is, maar ik zou voor de zekerheid contact opnemen met de support met de specifieke vraag of er een nieuwe firmware op uw bridge staat die dit probleem zou kunnen verklaren.
Firmware: 88.1 staat er op.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Mijn knoppen zitten inmiddels op firmware 90.1, maar ik kon verder geen changelog vinden.

March of the Eagles

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:58
Help! :P

Ik heb een woning gekocht waar de vorige eigenaar een prachtige ATAG cv ketel heeft achtergelaten. Hier wil ik graag een Tado op aansluiten, maar ik kom er niet uit...

Ik heb een nieuwe Tado thermostaat, en een ATAG E325EC.

De montage in de app/website is volgens mij normaal super duidelijk, maar ik kom er met mijn situatie niet uit.
De vorige eigenaar heeft namelijk een 'V2' thermostaat van de Hornbach achtergelaten, en deze is in de montage site niet te vinden. Deze thermostaat werkte volgens vorige eigenaar niet zo goed, dus ik wil ook helemaal niet uit gaan van de oude situatie, waar de interactieve handleiding wel vanuit gaat.

Volgens mij zat er voor deze V2 weer iets anders, wellicht een ATAG One (want er zit een BCU in, waarover later meer). Maar als ik die ATAG One in de installatie app selecteer, krijg ik de melding dat ik contact op moet nemen met de klantenservice.
En gezien @tado hier ook zit, wellicht goed om het hier te vragen.

Anyhow... De ketel heeft verschillende aansluitingen: een Opentherm (blauwe stekker, BUS) en een aan/uit (zwarte stekker). Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9xuHWPI59H4vszKBBh_jKhatTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUAdY3MVAdEMdciJeeucGCbK.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel zit hier een zwarte stekker op aangesloten. Deze loopt naar een ATAG BCU. Wtf is dat nou weer :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRUxQNatL9_eZ1e71CbjppUFbfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Ijg6eTBWRx9nufYt6cXGnXA.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze 'BCU' zit de blauwe stekker aangesloten welke met 2 draadjes naar beneden, naar de woonkamer loopt. En nog veel meer andere stekkers.

Nu denk ik heel simpel: volgens mij moet die hele BCU er tussen uit, en moet de blauwe kabel achterin het blauwe slot van de ketel.
Klopt dit? En naar welke aansluitingen achterin de Tado moet dit dan? COM en NC?
Weet iemand toevallig waar de rest van de kabels uit de BCU heen moet, of kan dat dan blijven zoals het is?

Of mag een Tado niet rechtstreeks op de 2 Opentherm draadjes uit de ketel? Ik vind het erg onduidelijk hoe het nou eigenlijk echt werkt, ipv dat er telkens wordt uitgegaan van de bestaande situatie...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:05
Richh schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:02:
Help! :P
Ik heb een nieuwe Tado thermostaat, en een ATAG E325EC.

Nu denk ik heel simpel: volgens mij moet die hele BCU er tussen uit, en moet de blauwe kabel achterin het blauwe slot van de ketel.
Klopt dit? En naar welke aansluitingen achterin de Tado moet dit dan? COM en NC?
Weet iemand toevallig waar de rest van de kabels uit de BCU heen moet, of kan dat dan blijven zoals het is?

Of mag een Tado niet rechtstreeks op de 2 Opentherm draadjes uit de ketel? Ik vind het erg onduidelijk hoe het nou eigenlijk echt werkt, ipv dat er telkens wordt uitgegaan van de bestaande situatie...
Lijkt erop dat die BCU er helemaal uit kan en de Tado direct op de OpenTherm aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Lk6IH60qKXYaH5zUDOU6jlrZa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3QiIKkllDOEzFdP3Ykr5jAv4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEta4E7GwWYBXHJAnFYOZxlmlus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2eLp25rwkq1t0DB1VmYk8mB.png?f=fotoalbum_large

Oftewel, heb je geen Atag One thermostaat, dan heb je geen BCU nodig zo te zien.

https://atag.compano.com/...R%20E%20SERIE%20V1116.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door RobbieT op 06-09-2021 22:18 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:58
RobbieT schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:12:
[...]

Lijkt erop dat die BCU er helemaal uit kan en de Tado direct op de OpenTherm aansluiting:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oftewel, heb je geen Atag One thermostaat, dan heb je geen BCU nodig zo te zien.

https://atag.compano.com/...R%20E%20SERIE%20V1116.pdf
Thnx voor je snelle reactie!! _/-\o_

Ja precies :) mijn idee was inderdaad om die BCU met wat hulp van een YouTube video eruit te slopen, en de 2 draadjes uit de opentherm poort op de Tado te knopen.

Maar... Gaat dat goed? :P als in; zolang ik er maar niks stuk mee maak haha.

En op welke aansluitingen van de Tado moeten de 2 draadjes dan?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Richh schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:24:
[...]

Thnx voor je snelle reactie!! _/-\o_

Ja precies :) mijn idee was inderdaad om die BCU met wat hulp van een YouTube video eruit te slopen, en de 2 draadjes uit de opentherm poort op de Tado te knopen.

Maar... Gaat dat goed? :P als in; zolang ik er maar niks stuk mee maak haha.

En op welke aansluitingen van de Tado moeten de 2 draadjes dan?
Misschien is er voor uw ketel een speciale ATAG vendor ID nodig op de OpenTherm.
Het beste is om toch even contact op te nemen via de chat op www.tado.com

Om OpenTherm te gebruiken op tado moet u op de plus en min aansluiten op de tado backplate.

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-04 16:51
Gisteren mijn pas aangeschafte Tado Thermostaat geïnstalleerd, hoewel de installatie gemakkelijk was bleek helaas dat de door Tado geleverde handleiding niet juist was. Tado ging er vanuit dat mijn Vaillant ketel voorzien was van Open Therm maar dat is slechts optioneel bij mijn ketel. De Tado helpdesk heeft mij gelukkig snel kunnen voorzien van de juiste manier van aansluiten en nu draait alles als een zonnetje. Komende van een Essent E-Thermostaat is dit wel een flinke stap vooruit.

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-04 21:42
Vraagje, ik overweeg een tado thermostaat. Ik draai Home Assistant, en wil het daar aan koppelen.
Functioneert Tado alleen met een tado-account? En heb ik deze ook nodig als ik deze koppel aan Home Assistant?

Ik kan het antwoord op deze vraag zo niet vinden in de reviews en het forum.

• GVR

GVR

ZatarraNL schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:04:
Vraagje, ik overweeg een tado thermostaat. Ik draai Home Assistant, en wil het daar aan koppelen.
Functioneert Tado alleen met een tado-account? En heb ik deze ook nodig als ik deze koppel aan Home Assistant?

Waarom zou je geen tado account willen?

• ZatarraNL
GVR schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:32:
[...]

Waarom zou je geen tado account willen?
Het gaat me niet om het account, maar ik heb teveel ervaring met bedrijven die hun server stopzetten. Daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Mijn apparatuur moet ook kunnen werken zonder account.

• jeanpaulh
  • Laatst online: 14:39
ZatarraNL in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"ZatarraNL schreef: ik heb teveel ervaring met bedrijven die hun server stopzetten. Daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Mijn apparatuur moet ook kunnen werken zonder account.
Inderdaad; als Tado de spulletjes uit zet dan is je hardware waardeloos geworden.

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-03 00:35
Geen idee waarom, maar iets zegt me dat je daar altijd kans op hebt natuurlijk, maar bij Tado als dedicated thermostaat speler die volgens mij een aardige adoptie heeft minder nog dan een Nest ofzo, waarvan Google plots kan zeggen die kleine tak lozen we.

Verwijderd

ZatarraNL schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:04:

De IoT-rating van de Tado-integratie voor Home Assistant is Cloud Polling, dus het lijkt erop dat een account nodig is.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ZatarraNL schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:36:
[...]

Het gaat me niet om het account, maar ik heb teveel ervaring met bedrijven die hun server stopzetten. Daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Mijn apparatuur moet ook kunnen werken zonder account.
Als je daar bang voor bent is het misschien beter om een offline systeem aan te schaffen, zoals Honeywell Evohome.

March of the Eagles

• ZatarraNL
Voor mij is het een dealbreaker. Jammer. Dus dan ga ik inderdaad naar het honeywell systeem kijken.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:19
jeanpaulh schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:55:
[...]

Inderdaad; als Tado de spulletjes uit zet dan is je hardware waardeloos geworden.
Geldt dit ook voor de iOS kant van Tado? Volgens mij kan je via HomeKit, lokaal tado blijven bedienen zonder internet.

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Niet de thermostaat. Hoewel ik die ook heb. Maar ik zie in de spam een mail staan van
Researchlab@tado.com:
Hi R,

We have good news for you.
There is an update for your Smart AC Control from tado°.

Improvements of the update are (dependent on the AC model):

More Fan level
More Swing states
Additional AC features
If you are happy to test out the new features, please reply to this email and we will update your device(s).

Thank you very much for your time.
We look forward to your reply.

Kind regards,

tado° Team
Ik moet replyen en dan gaan ze updaten???
Ondanks het mailadres en de inhoud (meer swing states is iets wat ik wel mis nu) klinkt dit niet ok toch?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

readytoflow schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:45:
Niet de thermostaat. Hoewel ik die ook heb. Maar ik zie in de spam een mail staan van
Researchlab@tado.com:

[...]

Ik moet replyen en dan gaan ze updaten???
Ondanks het mailadres en de inhoud (meer swing states is iets wat ik wel mis nu) klinkt dit niet ok toch?
Ik heb de mail ook ontvangen, ook in de spambox (Gmail).
Misschien beste als @tado even kan bevestigen of ontkennen of dit inderdaad legitiem is.

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 10-09-2021 13:47 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-04 17:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb die mail ook ontvangen, maar heb geen Tado AC control. Wel een thermostaat en knoppen. Wellicht onterecht naar alle gebruikers gestuurd?

• JBS
  • Niet online

JBS

Eén van m'n Tado radiatorknoppen blijft melden 'Lage batterijspanning', ook na het plaatsen van nieuwe (niet oplaadbare IKEA batterijen). Zojuist nogmaals een ander setje nieuwe batterijen geplaatst die in de meter duidelijk aangeven 'vol' te zijn, maar Tado blijft maar 'Lage batterijspanning' melden voor die knop.

Herkent iemand dit?

• Seafarer

Seafarer

XXX

JBS schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:19:
Eén van m'n Tado radiatorknoppen blijft melden 'Lage batterijspanning', ook na het plaatsen van nieuwe (niet oplaadbare IKEA batterijen). Zojuist nogmaals een ander setje nieuwe batterijen geplaatst die in de meter duidelijk aangeven 'vol' te zijn, maar Tado blijft maar 'Lage batterijspanning' melden voor die knop.

Herkent iemand dit?
Gecontroleerd of de batterij contactjes zuiver schoon zijn?

• JBS
  • Niet online

JBS

Seafarer schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:33:
[...]

Gecontroleerd of de batterij contactjes zuiver schoon zijn?
Even bekeken, en die zien er inderdaad als nieuw uit.

\\Edit: En even later is de melding toch weg. Heeft 't blazen dan toch geholpen...?

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 11-09-2021 14:19 ]

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:40
JBS schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:19:

Herkent iemand dit?
Zijn het wel LR6 batterijen?

• JBS
  • Niet online

JBS

• Henkdo
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-01-2024
Overweeg om Tado Smart thermostaat - Starter Kit V3+ met 2 slimme radiatorthermostaten te kopen.

Volgende bestaande situatie: Intergas HRE 36/30 cv ketel met ICY thermostaat in woonkamer en ca 15 radiatoren in huis verdeeld over ca 10 ruimtes (bungalow / alles op begane grond). Tevens hebben wij een houtkachel in de woonkamer.

Probleem is dat als we in de winter de houtkachel stoken de slaapkamer en badkamer steenkoud worden en dat wil ik graag oplossen.

Plan is nu om de ICY thermostaat in woonkamer te vervangen door de Tado thermostaat. Verder wil ik in de slaapkamer en badkamer een slimme radiatorthermostaat plaatsen. Ik neem aan dat als deze ruimtes dan te koud worden de CV zal gaan draaien.
Probleem is dan, denk ik, dat de 5 radiatoren in de woonkamer ook warm gaan worden en dat is uiteraard niet de bedoeling. Dat kan ik voorkomen door deze (traditionele) radiatorkranen dicht te draaien als we de houtkachel stoken. Andere mogelijkheid is om deze 5 radiatoren ook te voorzien van een Tado radiatorthermostaat maar dat kost ca 350 Euro extra.

Zie ik dat goed of zijn er andere betere opties?

• fdkuyper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-03 14:51
Henkdo schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:37:
...
Andere mogelijkheid is om deze 5 radiatoren ook te voorzien van een Tado radiatorthermostaat maar dat kost ca 350 Euro extra.

Zie ik dat goed of zijn er andere betere opties?
Lijkt me genoeg als de radiatoren in de woonkamer gewone thermostaatkranen hebben. Dan vragen ze geen warmte als de houtkachel aan staat. Is een stuk goedkoper dan Tado kranen.

PS3/4/5 PSN: FDK

• GVR

GVR

fdkuyper schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:38:
[...]

Lijkt me genoeg als de radiatoren in de woonkamer gewone thermostaatkranen hebben. Dan vragen ze geen warmte als de houtkachel aan staat. Is een stuk goedkoper dan Tado kranen.
En gaan ze mee stoken als er geen kachel aan staat en je niet de bedoeling hebt om die ruimte te verwarmen met de cv. Dus, als je de woonkamer apart wilt verwarmen, tado knoppen plaatsen. Met een goede aanbieding ben je max 250 kwijt.

• fdkuyper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-03 14:51
GVR schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:50:
[...]

En gaan ze mee stoken als er geen kachel aan staat en je niet de bedoeling hebt om die ruimte te verwarmen met de cv. Dus, als je de woonkamer apart wilt verwarmen, tado knoppen plaatsen. Met een goede aanbieding ben je max 250 kwijt.
Ja, in dat geval heb je gelijk. Ik heb zelf ook Tado knoppen in de woonkamer om zo apart boven te kunnen stoken. Maar dat leek mij hier de vraag niet.

PS3/4/5 PSN: FDK

• Henkdo
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-01-2024
Dank voor de reacties! Dan lijkt het mij het handigst om gewone thermostaatknoppen in de woonkamer te gebruiken.

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Is het jullie al op gevallen dat je nu ook je gasmeter stand. In tado bij geschate energie verbruik kunt op geven.

Grutte Pier fansels

• JBS
  • Niet online

JBS

Één van m'n Tado knoppen is pakweg 2 jaar stabiel verbonden, maar sinds ongeveer 2 weken is deze op en af verbonden/niet verbonden. Herkent iemand dit? Firmware 54.20.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 16:49

Haan

dotnetter

@JBS Batterijen al eens vervangen? Internet bridge verplaatst?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06-2025
Hi all,

Even een vraag voor een kennis.

Sprake van stadsverwarming en vloerverwarming op de begane grond. Tado thermostaat hangt in de woonkamer met kabels direct verbonden met de pomp/verdeler. Heeft het altijd goed gedaan. In de zomer (tot op heden) heeft hij de thermostaat uitgezet. Alleen merkt die vandaag dat de vloerverwarming volop aanstaat/echt warm is.

Hoe kan dit? En wat voor stappen zou die kunnen ondernemen om te checken waar het aan ligt?

Alvast dank!

• MacbookProx
Mooie aanbiedingen bij Tink momenteel.

• GVR

GVR

hessel schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 23:38:
Is het jullie al op gevallen dat je nu ook je gasmeter stand. In tado bij geschate energie verbruik kunt op geven.
Nee die optie kan ik niet vinden. Kan je preciezer zijn?

• MacbookProx
Voor een verbouwd huis heb ik het volgende in gedachte.

Opstelling:
- vloerverwarming op de gehele beneden etage. Geen zone’s: 1 verdeler.
- een zoneklep (Honeywell bijv.) voor de vvw.
- radiatoren op de 1ste en zolder: totaal 5 stuks.
- een CV ketel op zolder.

Zelfde eigenlijk als: https://intercom.help/tad...ebaseerde-vloerverwarming

Ik heb een draadje laten leggen van een muur middenin de woonkamer naar de meterkast/kelder waar de verdeler zit en zoneklep komt.

Klopt het dat ik dan:
- een bedrade Tado thermostaat in de woonkamer kan hangen, en met de gelegde leiding bedraad op de zoneklep kan aansluiten;
- met de draadloze ontvanger zowel de radiatorkranen als de zoneklep kan aansturen.

Ik vind overigens weinig goedkopere opties als:
- https://www.tink.nl/tado-...v3-radiatorknoppen-2-pack
- https://www.tink.nl/tado-slimme-radiatorknop-3-pack

Voor 350e + draadloze ontvanger (100e) + zoneklep (+- 150e). Totaal klaar voor 600 euro.

Wat ik me wel afvraag:
1) kan de bedrade versie zowel de zoneklep bedienen (met z’n draad), als de draadloze ontvanger tegelijk?
2) ik zie namelijk geen pakketten met een bedrade thermostaat en draadloze ontvanger..

Iemand advies hierover? :)

• RonaldM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-04 20:01
GVR schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:00:
[...]

Nee die optie kan ik niet vinden. Kan je preciezer zijn?
Het was even zoeken maar je kunt het vinden onder de 'tegel' Energiebesparingen. Daar zie je nu bovenaan (ik heb zelf de beta app dus het kan zijn dat niet iedereen het ziet), twee tabs 'Besparingen' en 'Verbruik'. Onder de tab verbruik zie je de mogelijkheid om meterstanden in te voegen. Maar er staat duidelijk dat het een beta functie is dus het kan zijn dat je deze nog niet kan zien.

Ik ben maar even wat meterstanden in gaan voeren, de maand is tenslotte al weer bijna voorbij.

@tado misschien handig om even een seintje te geven als je wilt dat de beta testers met een optie aan de slag gaan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RonaldM op 21-09-2021 14:04 ]

• GVR

GVR

RonaldM schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:03:
[...]

Het was even zoeken maar je kunt het vinden onder de 'tegel' Energiebesparingen. Daar zie je nu bovenaan (ik heb zelf de beta app dus het kan zijn dat niet iedereen het ziet), twee tabs 'Besparingen' en 'Verbruik'. Onder de tab verbruik zie je de mogelijkheid om meterstanden in te voegen. Maar er staat duidelijk dat het een beta functie is dus het kan zijn dat je deze nog niet kan zien.

Ik ben maar even wat meterstanden in gaan voeren, de maand is tenslotte al weer bijna voorbij.

@tado misschien handig om even een seintje te geven als je wilt dat de beta testers met een optie aan de slag gaan ;)
Ik ben ook bèta tester (Android) maar zie de optie nog niet, even afwachten dus maar.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:28

MrScratch

I am rubber, you are glue

MacbookProx schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:53:
Voor een verbouwd huis heb ik het volgende in gedachte.

Opstelling:
- vloerverwarming op de gehele beneden etage. Geen zone’s: 1 verdeler.
- een zoneklep (Honeywell bijv.) voor de vvw.
- radiatoren op de 1ste en zolder: totaal 5 stuks.
- een CV ketel op zolder.

Zelfde eigenlijk als: https://intercom.help/tad...ebaseerde-vloerverwarming

Ik heb een draadje laten leggen van een muur middenin de woonkamer naar de meterkast/kelder waar de verdeler zit en zoneklep komt.

Klopt het dat ik dan:
- een bedrade Tado thermostaat in de woonkamer kan hangen, en met de gelegde leiding bedraad op de zoneklep kan aansluiten;
- met de draadloze ontvanger zowel de radiatorkranen als de zoneklep kan aansturen.

Ik vind overigens weinig goedkopere opties als:
- https://www.tink.nl/tado-...v3-radiatorknoppen-2-pack
- https://www.tink.nl/tado-slimme-radiatorknop-3-pack

Voor 350e + draadloze ontvanger (100e) + zoneklep (+- 150e). Totaal klaar voor 600 euro.

Wat ik me wel afvraag:
1) kan de bedrade versie zowel de zoneklep bedienen (met z’n draad), als de draadloze ontvanger tegelijk?
2) ik zie namelijk geen pakketten met een bedrade thermostaat en draadloze ontvanger..

Iemand advies hierover? :)
Ik heb vrijwel hetzelfde als setup als jij. Ik heb vloerverwarming met 1 zoneklep erop en 6 radiatoren met een slimme thermostaatknop. Ik heb een slimme thermostaat in de woonkamer die de via een draad de zoneklep aanstuurt en een Extensiekit die aan de netstroom hangt en met de CV-ketel via een draad is verbonden. Dit werkt echt perfect.

De Extensiekit wordt tegenwoordig door een ander apparaat van Tado gedaan, geloof ik.

Zie deze post van mij met een overzicht hiervan: MrScratch in "Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2"

Look behind you! A three headed monkey!

• MacbookProx
Thanks,

Heb me inmiddels wat meer ingelezen en je kan blijkbaar net zo goed (het is geen officiële Tado-oplossing) een slimme radiatorknop na een bypass, maar vòòr de standaard thermostaatknop op je verdeler plaatsen.

Dan heb je en 1) geen zoneklep nodig en 2) niet per se een draadloze ontvanger a 99e (voorheen de extensiekit). Je kunt namelijk je slimme thermostaat bedraden naar de ketel. Wel heb je een slimme knop extra nodig.

Scheelt aardig in de aanschaf via Tado, maar evengoed heb je heb je werk: een zoneklep of bypass en thermostaatkoppeling - voor de extra slimme knop.

Op Tado Community staat een topic van 260 reacties met uitleg en ervaringen, velen die het zo doen en niet zonder succes.

PS, die extra slimme radiatorknop ipv de zoneklep zou je dan toewijzen als regelaar aan je slimme thermostaat in de ruimte waar je meet (bijvoorbeeld de woonkamer).
PPS, je kan natuurlijk ook je slimme thermostaat draadloos met de ketel verbinden. Er is dan nergens bedrading (nodig).

[ Voor 16% gewijzigd door MacbookProx op 21-09-2021 16:54 ]

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-04 05:14
Ik ga het hier na een klein waterballet even vragen. Ik heb deze Herz radiatorknop op de verwarming zitten. Er zit een pin in die ik heen en weer zie bewegen bij het draaien aan de knop. Ik krijg de knop er echter niet vanaf zonder dat er water uit de verwarming komt. De moer met het rode lijntje komt namelijk ook mee los. Iemand een idee hoe ik de knop eraf kan krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QK3uxQnY4lObnr9E-HxS3WwL5Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Yy6Ge5eXeyXb4iEyXYCtjhA.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om deze knop als ik het goed heb.

https://www.comwo.nl/nl/1...LtFEDbBol2YxoCiPIQAvD_BwE

• LordSinclair
tado schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:35:
- Helaas werkt de early start niet helemaal goed op dit moment, dit is iets waar we hopelijk binnenkort verbetering gaan brengen.
Met het koudere weer weer voor de deur was ik benieuwd of er al vooruitgang in zit, of kunnen we deze "slimme" functie beter weer uit laten staan deze winter?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Boinkie schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:06:
Ik ga het hier na een klein waterballet even vragen. Ik heb deze Herz radiatorknop op de verwarming zitten. Er zit een pin in die ik heen en weer zie bewegen bij het draaien aan de knop. Ik krijg de knop er echter niet vanaf zonder dat er water uit de verwarming komt. De moer met het rode lijntje komt namelijk ook mee los. Iemand een idee hoe ik de knop eraf kan krijgen?

[Afbeelding]

Gaat om deze knop als ik het goed heb.

https://www.comwo.nl/nl/1...LtFEDbBol2YxoCiPIQAvD_BwE
Ik krijg het idee dat je insert meedraait en daardoor de boel gaat lekken.
Dat wordt cv aftappen knop eruit draaien en kijken waarom het fout gaat.

• forgottenG
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-02 11:04
Opgelost*

[ Voor 99% gewijzigd door forgottenG op 23-09-2021 15:15 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 16:49

Haan

dotnetter

Seafarer schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:16:
[...]

Ik krijg het idee dat je insert meedraait en daardoor de boel gaat lekken.
Dat wordt cv aftappen knop eruit draaien en kijken waarom het fout gaat.
Dat denk ik ook, enige oplossing is dan inderdaad de radiator aftappen en de knop + insert verwijderen en dan krijg je ze hopelijk weer los van elkaar. Ik had dat vorig jaar ook met 1 radiator.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• chippie777
  • Laatst online: 16:19
Wat je zou kunnen proberen is om hem eerst een tikkie vaster te zetten (“tik” richting vast) en dan weer proberen los te draaien. Dit wil soms wel eens werken bij dingen die heel vast zitten.

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52
Vraagje, m'n thermostaat gaat elke keer automatisch gewoon op uit (vorst beveiliging) om een of andere reden.

Dan moet ik hem weer handmatig op "slim schema volgen" zetten.. lijkt me niet echt "slim".

Ik heb geolocatie en al die andere dingen uit staan want ik wil puur alleen een schema volgen.

Iemand enig idee wat hier gebeurt ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyp6Y4ggL5tv-mI34RbTJhJmqP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mBe3hkUJ25dDb7Rpb8GC5gP.jpg?f=fotoalbum_large
LordSinclair schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:13:
[...]

Met het koudere weer weer voor de deur was ik benieuwd of er al vooruitgang in zit, of kunnen we deze "slimme" functie beter weer uit laten staan deze winter?
Laat nog maar uit, helaas nog niet hoog genoeg op de prioriteitenlijst gekomen deze zomer :(

• GVR

GVR

vinno86 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 06:06:
Vraagje, m'n thermostaat gaat elke keer automatisch gewoon op uit (vorst beveiliging) om een of andere reden.

Dan moet ik hem weer handmatig op "slim schema volgen" zetten.. lijkt me niet echt "slim".

Ik heb geolocatie en al die andere dingen uit staan want ik wil puur alleen een schema volgen.

[Afbeelding]
hoe ziet het schema van de woonkamer eruit dan?
Ik had hem heel de zomer uit staan (knop 'Uitschakelen alle kamers') en heb nu eenmalig met 'schema hervatten alle kamers' de boel weer geactiveerd.

• jeanpaulh
  • Laatst online: 14:39
tado schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:07:
[...]

Laat nog maar uit, helaas nog niet hoog genoeg op de prioriteitenlijst gekomen deze zomer :(
Da's al sinds 2016 stuk. Dus 5 jaar!

Je kunt ook gewoon die feature er uit halen op een gegeven moment. Dat geeft een stuk minder gedoe. Dit kan gewoon niet een kwestie van prioriteiten zijn

• vinno86
GVR schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:32:
[...]

hoe ziet het schema van de woonkamer eruit dan?
Ik had hem heel de zomer uit staan (knop 'Uitschakelen alle kamers') en heb nu eenmalig met 'schema hervatten alle kamers' de boel weer geactiveerd.
Ik druk dan ook weer op "schema hervatten" maar als ik de volgende dag of op een later moment kijk dan is hij toch weer uit |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04qjKy0ZFx1wxoIPqu52ae2Ol8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDjETGZyjyzDSyJIw8GohSVS.jpg?f=fotoalbum_large
Die Schema hervatten / alles uit knop werkt gewoon nog steeds niet lekker.

Ik ging hier na een mail van Tado (strekking: "het koudere seizoen komt er weer aan ,dus test nu of je CV ketel nog werkt!") mijn schema maar eens activeren, alle zones/kamers hadden sinds mei op UIT gestaan.

Dus even op de knop SCHEMA HERVATTEN gedrukt. Nou dat heb ik geweten. De ketel ging loeien en ging niet meer uit. NIet via de knop en ook niet nadat ik 1 voor 1 alle kamers / zones uit had gezet en volgens de Tado app zelf geen enkele zone meer verwarmd werd....

Vervolgens maar de hele extensiekit eruit getrokken en de ketel ook opnieuw opgestart. Nog een keer de app gecheckt en gecontroleerd of alles op UIT stond, jawel! Vervolgens de ketel en extensiekit weer aan en.... hij begon weer vol te loeien....

Na een kwartier staren naar het app scherm waarin werd aangegeven dat geen enkele zone verwarmd werd nogmaals de hele boel eruit getrokken, thermostaat maar even van de muur, batterijen eruit en weer er in. Vervolgens de extensiekit weer aan en de ketel weer in het stopcontact.

En zowaar... de ketel gaat niet automatisch vol zitten verwarmen.

Gelukkig maar. Maar die schema hervatten knop gebruik ik niet meer. Erg vreemd dat dit nog steeds gebeurd, vorig stookseizoen waren hier al meerdere meldingen van. Blijkbaar niet echt opgelost... :(

@tado maak die alles aan/uit knop robuust of verwijder hem a.u.b. Zo is het maar niks. Zeker niet als het resultaat is dat de ketel vol gaat zitten stoken terwijl geen enkele thermostaat warmtevraag heeft. Dan blijft niets anders over dan alles uit het stopcontact trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 24-09-2021 20:59 ]

Cap schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:57:

Ik ging hier na een mail van Tado (strekking: "het koudere seizoen komt er weer aan ,dus test nu of je CV ketel nog werkt!") mijn schema maar eens activeren, alle zones/kamers hadden sinds mei op UIT gestaan.

Dus even op de knop SCHEMA HERVATTEN gedrukt. Nou dat heb ik geweten. De ketel ging loeien en ging niet meer uit. NIet via de knop en ook niet nadat ik 1 voor 1 alle kamers / zones uit had gezet en volgens de Tado app zelf geen enkele zone meer verwarmd werd....

Vervolgens maar de hele extensiekit eruit getrokken en de ketel ook opnieuw opgestart. Nog een keer de app gecheckt en gecontroleerd of alles op UIT stond, jawel! Vervolgens de ketel en extensiekit weer aan en.... hij begon weer vol te loeien....

Na een kwartier staren naar het app scherm waarin werd aangegeven dat geen enkele zone verwarmd werd nogmaals de hele boel eruit getrokken, thermostaat maar even van de muur, batterijen eruit en weer er in. Vervolgens de extensiekit weer aan en de ketel weer in het stopcontact.

Gelukkig maar. Maar die schema hervatten knop gebruik ik niet meer. Erg vreemd dat dit nog steeds gebeurd, vorig stookseizoen waren hier al meerdere meldingen van. Blijkbaar niet echt opgelost... :(

@tado maak die alles aan/uit knop robuust of verwijder hem a.u.b. Zo is het maar niks. Zeker niet als het resultaat is dat de ketel vol gaat zitten stoken terwijl geen enkele thermostaat warmtevraag heeft. Dan blijft niets anders over dan alles uit het stopcontact trekken.
Er zijn op dit moment geen problemen bekend met de alles aan/uit knop. Ik verwacht dat het hier is gegaan om de minimale aan periode van de ketel.

Dus als u de ketel even aan zet, dan blijft tado een aan commando geven voor een minimale tijd, ook al zet u de kamers weer uit in de app. Dit kan verklaren waarom er een mismatch was tussen de app en wat u op de ketel heeft gezien?

Mocht dit het probleem niet verklaren, en bent u van mening dat er echt een bug zit in de knop, dan graag contact opnemen met onze support. Stuur dan ook een video of screenshots mee met duidelijke beschrijving (met timestamps) van wat er is gebeurd.

• Zbx
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:31

Zbx

Goedemorgen allemaal. Mijn eerste post in dit topic. Ik heb nu een Nest v3, en overweeg over te stappen naar de Tado v3+. Ik ben op zoek naar meningen en ervaringen. Ik heb het web natuurlijk al enigszins afgestruind, maar de meeste reviews zijn vooral op basis van een dagje proberen.

Ik woon in een huis met 5 kamers (waarvan enkele met meerdere radiatoren), en werk vaak thuis. De reden dat ik een overstap overweeg is omdat ik het in de winter tijdens het werken vaak koud heb en de thermostaat dan op 22 of 23 graden zet. Ik vind het zonde dat het hele huis dan mee verwarmd, en wil dus graag de temperatuur per kamer kunnen instellen. We hebben ook vloerverwarming (in de helft van de woonkamer, ik weet ook niet wat de vorige bewoners bezielde), die volgens mij gewoon altijd aan staat (weet niet hoe dat nu allemaal werkt). Ik wil geen abonnement, en ben van plan puur een schema te gaan gebruiken.

Heeft iemand ervaringen met zowel Nest als Tado, of suggesties voor mijn situatie?

• GVR

GVR

Cap schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:57:

Vreemd! totaal geen problemen mee gehad, werkt probleemloos hier
tado schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:19:
[...]

Er zijn op dit moment geen problemen bekend met de alles aan/uit knop. Ik verwacht dat het hier is gegaan om de minimale aan periode van de ketel.

Dus als u de ketel even aan zet, dan blijft tado een aan commando geven voor een minimale tijd, ook al zet u de kamers weer uit in de app. Dit kan verklaren waarom er een mismatch was tussen de app en wat u op de ketel heeft gezien?

Mocht dit het probleem niet verklaren, en bent u van mening dat er echt een bug zit in de knop, dan graag contact opnemen met onze support. Stuur dan ook een video of screenshots mee met duidelijke beschrijving (met timestamps) van wat er is gebeurd.
Interessant. Wat bedoel je met een minimale aanperiode van de ketel, gaat het hier om een periode van de thermostaat of de ketel zelf? Want bij mij is geen minimale aan periode van de Remeha Avanta bekend, en als ik via de Tado app handmatig een enkele kamer aan zet en vervolgens enkele minuten later weer uit gaat de ketel ook binnen een minuut uit.

Ik heb voor de test van de alles aan/uit knop de boel een behoorlijke tijd aan laten staan en rustig gecontroleerd of alle radiatoren op de verdiepingen warm werden. Dat was dus geen minuten kwestie maar eerder een kwartier of langer, waarschijnlijk wel een half uur.

Toen pas via de alles uit knop weer opdracht gegeven om de boel uit te zetten. Na een paar minuten waren volgens de app in het verwarmingsoverzicht van Care & Protect inderdaad alle kamers uitgezet, "geen enkele kamer wordt momenteel verwarmd". Maar de ketel bleef vol doorstoken. Nog eens een kwartier later heb ik de stekker er maar uitgetrokken, evenals van de tado extensiekit. Vervolgens een paar minuten later de stekkers er weer in en weer ging de ketel vol staan stoken.

Als ik de knoppen per kamer gebruik gebeurt dit niet en het is ook niet meer gebeurd sinds ik van de alles aan/uit knop afgebleven ben.
GVR schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:01:
[...]

Vreemd! totaal geen problemen mee gehad, werkt probleemloos hier
Inderdaad vreemd. Op de alles aan/uit knop na (die ik niet meer van plan ben te gaan proberen) werkt hier verder alles probleemloos.

Het enige bijzondere is misschien dat de verwarming sinds de lente niet meer aan gestaan had. Maar de ketel was natuurlijk wel gewoon dagelijks in werking vanwege warm water. En de Tado apparatuur heeft al die tijd gewoon aangestaan, dus ook dat kan het eigenlijk niet zijn.

Dus wat ik kan bedenken is dat de Tado software (server side?) 'schrikt' omdat ik na maanden opeens weer een commando geef om iets te doen met de verwarming. Een andere verklaring kan ik niet verzinnen, buiten dat de all-in knop wellicht toch niet helemaal bug free is. :)
Cap schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:15:
[...]

Interessant. Wat bedoel je met een minimale aanperiode van de ketel, gaat het hier om een periode van de thermostaat of de ketel zelf? Want bij mij is geen minimale aan periode van de Remeha Avanta bekend, en als ik via de Tado app handmatig een enkele kamer aan zet en vervolgens enkele minuten later weer uit gaat de ketel ook binnen een minuut uit.

Ik heb voor de test van de alles aan/uit knop de boel een behoorlijke tijd aan laten staan en rustig gecontroleerd of alle radiatoren op de verdiepingen warm werden. Dat was dus geen minuten kwestie maar eerder een kwartier of langer, waarschijnlijk wel een half uur.

Toen pas via de alles uit knop weer opdracht gegeven om de boel uit te zetten. Na een paar minuten waren volgens de app in het verwarmingsoverzicht van Care & Protect inderdaad alle kamers uitgezet, "geen enkele kamer wordt momenteel verwarmd". Maar de ketel bleef vol doorstoken. Nog eens een kwartier later heb ik de stekker er maar uitgetrokken, evenals van de tado extensiekit. Vervolgens een paar minuten later de stekkers er weer in en weer ging de ketel vol staan stoken.

Als ik de knoppen per kamer gebruik gebeurt dit niet en het is ook niet meer gebeurd sinds ik van de alles aan/uit knop afgebleven ben.
Het gaat om een algoritme in tado zelf. Maar in uw geval lijkt die niet relevant.
Als ik zou moeten gokken denk ik dat het een radio storing tussen de bridge en de Extensiekit was.
Als het vaker voorkomt zou ik u aanraden om de tado bridge te verplaatsen om zo het signaal tussen de bridge en Extensiekit (of draadloze ontvanger) te verbeteren.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:17
@tado Is er misschien al iets bekend over het schakelen op verschillende personen, dit heeft ooit in jullie roadmap gestaan, maar heb ik nooit terug gezien. Het gaat er dus om dat als ik thuis ben alleen mijn kamers gaan verwarmen, en voor mijn huisgenoot net zo.

Ik vind dat het bij jullie de laatste tijd erg stil is wat betreft ontwikkeling, gebeurt er bij jullie nog wat en zo ja, wat is er het afgelopen half jaar bijvoorbeeld bijgekomen qua functionaliteit?

• GVR

GVR

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-04 22:26
Kunnen de radiator knoppen ook in slave? Zodat ze niet de cv triggeren?

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-04 21:00
Beste tweakers,

Lukt het om om 1 extra slaapkamer te reguleren met een 1 additionele radiator knop?

Ik heb nu alleen de tado thermosstaat in de woonkamer, maar hoe kan het tado systeem alleen de slaapkamer verwarmen wanneer de woonkamer al op temperatuur is? In de woonkamer staan immers geen slimme radiatorknoppen die de radiatoren uitdraaien op dat moment.

• ArisB
  • Laatst online: 09-04 10:39
Remco Tr schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:51:
Kunnen de radiator knoppen ook in slave? Zodat ze niet de cv triggeren?
Het kan, maar het is (volgens mij) geen standaard instelling. Voorheen kon je dit door de klantenservice laten doen.
Guids schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:31:
Beste tweakers,

Lukt het om om 1 extra slaapkamer te reguleren met een 1 additionele radiator knop?

Ik heb nu alleen de tado thermosstaat in de woonkamer, maar hoe kan het tado systeem alleen de slaapkamer verwarmen wanneer de woonkamer al op temperatuur is? In de woonkamer staan immers geen slimme radiatorknoppen die de radiatoren uitdraaien op dat moment.
In het kort: Nee, je hebt dan ook ook radiatorknoppen nodig in de woonkamer.

• vinno86
vinno86 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 06:06:

[Afbeelding]
Problem solved, oplossing voor geïnteresseerden.

Ik had de Tado in m'n Amazon Alexa geïntegreerd, dit werkt blijkbaar niet optimaal met schema's aangezien Alexa de thermostaat "handmatig" aan en uit zet en er verder geen communicatie is..

Wat er gebeurde is dus als ik "Alexa, goodbye" ofzo zei en de deur uit ging hij de thermostaat ook uitschakelde.

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-04 20:52
Beste Tado liefhebbers en @tado zelf..
Ik ben op zoek naar advies.

Vandaag is mijn vloerverwarming aangesloten op de beneden verdieping. Ik heb hier geen radiatoren meer.
Boven heb ik nog 4 radiatoren.

Ik heb 1 bedrade Tado Thermostaat op mijn CV aangesloten.
De Vloerverwarming is middels een 2-weg klep aangesloten. (Honeywell VC8615)

Indien ik nu alle kamers boven + beneden gescheiden wil verwarmen, wat heb ik dan nodig?
Na wat onderzoekswerk kom ik tot het volgende:
4x slimme thermostaatkranen
Extensiekit die ik op de 2-weg klep moet aansluiten

Wie kan dit bevestigen voor mij? En hoe sluit je dit dan aan? (Noob)
DarkAllMan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:06:
Beste Tado liefhebbers en @tado zelf..
Ik ben op zoek naar advies.

Vandaag is mijn vloerverwarming aangesloten op de beneden verdieping. Ik heb hier geen radiatoren meer.
Boven heb ik nog 4 radiatoren.

Ik heb 1 bedrade Tado Thermostaat op mijn CV aangesloten.
De Vloerverwarming is middels een 2-weg klep aangesloten.

Indien ik nu alle kamers boven + beneden gescheiden wil verwarmen, wat heb ik dan nodig?
Na wat onderzoekswerk kom ik tot het volgende:
4x slimme thermostaatkranen
Extensiekit die ik op de 2-weg klep moet aansluiten

Wie kan dit bevestigen voor mij? En hoe sluit je dit dan aan? (Noob)
Ik zou hier eens beginnen met lezen:
https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

• DarkAllMan
Daar zat ik te lezen. Dan klopt mijn bewering hierboven dus dat ik 4 thermostaat kranen + extensie kit moet kopen?
DarkAllMan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:10:
[...]

Daar zat ik te lezen. Dan klopt mijn bewering hierboven dus dat ik 4 thermostaat kranen + extensie kit moet kopen?
Kijk goed naar de plaatjes.
Je mag de extensiekit NIET op de klep aansluiten. De extensiekit (of de nieuwere versie, de draadloze ontvanger), mag alleen op de ketel.
De thermostaat moet dan aan de klep.
En als dat niet bedraad kan, dan kunt u een slimme temperatuursensor toevoegen.

U kunt eventueel contact opnemen met Savvycons, die kunnen dat voor u komen installeren.

• MacbookProx
tado schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:13:
[...]

En als dat niet bedraad kan, dan kunt u een slimme temperatuursensor toevoegen.
Wat bedoeld u hiermee? Welke stap is dit in dit geheel?
MacbookProx schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:26:
[...]

Wat bedoeld u hiermee? Welke stap is dit in dit geheel?
Kijk naar de 3e optie hier:
https://support.tado.com/...ebaseerde-vloerverwarming

Hier ook de technische informatie over hoe te installeren:
https://www.tado.com/star...ing%20en%20radiatoren.pdf

3. Een Draadloze Temperatuursensor meet de kamertemperatuur in de kamer met vloerverwarming op waterbasis, een Slimme Thermostaat stuurt de zoneklep van de vloerverwarming aan, de Draadloze Ontvanger stuurt de verwarmingsketel aan en Slimme Radiatorknoppen zijn geïnstalleerd in alle dagelijks gebruikte kamers
Deze setup is een variatie op 2. en kan gebruikt worden als het onmogelijk is om een kabel te trekken tussen de Slimme Thermostaat en de zoneklep van de vloerverwarming. In dergelijke gevallen bevindt de Slimme Thermostaat zich niet in dezelfde kamer als de vloerverwarming.

In plaats daarvan wordt de Slimme Thermostaat naast de zoneklep** of pomp van het vloerverwarmingssysteem geïnstalleerd. Hij stuurt de vloerverwarming aan op basis van de kamertemperatuur die door de Draadloze Temperatuursensor in de vloerverwarmingszone wordt gemeten. (De temperatuurmeting door de Slimme Thermostaat wordt genegeerd).

De Draadloze Ontvanger/Extensiekit zet de verwarmingsketel aan als de tado° apparaten warmte vragen. De temperatuur in de individuele kamers, kan dan aangestuurd worden door de instellingen op de Slimme Radiatorknoppen te wijzigen*.

Voor deze setup heb je de volgende tado° apparaten nodig:

1x Starterskit - Draadloze Slimme Thermostaat (bevat een Draadloze Temperatuursensor, Draadloze Ontvanger en de Internetbridge
1x Accessoire - Bedrade Slimme Thermostaat
Accessoire - Slimme Radiatorknop voor elke kamer.

[ Voor 4% gewijzigd door tado op 01-10-2021 15:32 ]

• DarkAllMan
Even resume:
De huidige hoofdthermostaat koppel ik dus los van de CV en sluit ik aan op de vloerverwarmings klep (blijft op dezelfde plek)
De nieuwe thermostaat sluit ik aan op de CV (bedraad) op de plek waar de oude hing.
De draadloze ontvanger sluit ik aan op de CV.
De radiatoren boven voorzie ik van slimme thermostaat kranen.

[ Voor 21% gewijzigd door DarkAllMan op 01-10-2021 15:40 ]

DarkAllMan schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:34:
Even resume:
De huidige hoofdthermostaat koppel ik dus los van de CV en sluit ik aan op de vloerverwarmings klep.
De nieuwe thermostaat sluit ik aan op de CV (bedraad) op de plek waar de oude hing.
De radiatoren boven voorzie ik van slimme thermostaat kranen.
U heeft een "draadloze ontvanger" nodig om aan te sluiten op de ketel.
Die kunt u alleen hier kopen: https://nl.shop.tado.com/

Dit is de opvolger van de Extensiekit.

• FloggingHank
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04 14:25
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb een tado gekocht en heb een avanta 28c ketel. Deze ondersteunt opentherm. Echter maakte de thermostaat die erop zat (vorige bewoners) hier geen gebruik van. Als ik de installatie van die thermostaat volg in tado dan moet ik ze aansluiten op NO en COM. maar dat wil ik niet, ik wil opentherm. Echter weet ik dan niet hoe het moet, welke gaat op + en welke op -?
FloggingHank schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:22:
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb een tado gekocht en heb een avanta 28c ketel. Deze ondersteunt opentherm. Echter maakte de thermostaat die erop zat (vorige bewoners) hier geen gebruik van. Als ik de installatie van die thermostaat volg in tado dan moet ik ze aansluiten op NO en COM. maar dat wil ik niet, ik wil opentherm. Echter weet ik dan niet hoe het moet, welke gaat op + en welke op -?
www.tado.com/professional-manuals
U moet wel de tado op D01 zetten om OpenTherm te activeren op de tado.

OpenTherm is pool onafhankelijk. Maakt dus niet uit welke op plus en welke op min.

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:55
Wij hebben straks vloerverwarming beneden en boven radiotoren. Boven (op zolder) komt een kantoor.

Wat wij willen voorkomen is dat het straks beneden lekker 21 graden is maar op het kantoortje 18 graden. Het huis heeft een energie label A.

Mijn vraag:
Kan Tado dit verhelpen of moeten wij toch opzoek naar een ander systeem?
Jboy1991 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:54:
Wij hebben straks vloerverwarming beneden en boven radiotoren. Boven (op zolder) komt een kantoor.

Wat wij willen voorkomen is dat het straks beneden lekker 21 graden is maar op het kantoortje 18 graden. Het huis heeft een energie label A.

Mijn vraag:
Kan Tado dit verhelpen of moeten wij toch opzoek naar een ander systeem?
Dat kan tado voorkomen als u Slimme Radiatorknoppen toevoegt aan uw woonkamer en het kantoortje. Dan kunt u die 2 kamers volledig onafhankelijk van elkaar aansturen.

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-04 16:10
ik zit even met het volgend vraagstuk:
Heb op 1 kamer een tado radiatorkraan met als instelling zoneregelaar : bedrade tado thermostaat.
In de woonkamer heb ik 2 tadoradiatorkranen met als zone regelaar "niet toegewezen". De bedrade thermostaat regelt in de huiskamer dus de temperatuur.
Maar als de thermostaat warmte vraagt en de radiatorkranen staan dicht (al op temperatuur), dan kan de cv de warmte nergens kwijt. Dus de cv slaat op storing. (Of vliegt misscchien nog een keer het dak uit daar de warmte die hij niet kwijt kan.)

Nu kan ik de kranen in de huiskamer ook instellen op zoneregelaar "niet toegewezen". Maar moet ik dan de thermostaat ook op "geen zoneregelaar" zetten ?
En als mijn dochter dan een warmere huiskamer wil, dan kan ze dus niet meer via de thermostaat de cv aanzetten ? (Dit zou ze dan via de kranen moeten doen?)

Klopt mijn aanname?

• GVR

GVR

sjansen schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:48:
ik zit even met het volgend vraagstuk:
Heb op 1 kamer een tado radiatorkraan met als instelling zoneregelaar : bedrade tado thermostaat.
In de woonkamer heb ik 2 tadoradiatorkranen met als zone regelaar "niet toegewezen". De bedrade thermostaat regelt in de huiskamer dus de temperatuur.
Maar als de thermostaat warmte vraagt en de radiatorkranen staan dicht (al op temperatuur), dan kan de cv de warmte nergens kwijt. Dus de cv slaat op storing. (Of vliegt misscchien nog een keer het dak uit daar de warmte die hij niet kwijt kan.)

Nu kan ik de kranen in de huiskamer ook instellen op zoneregelaar "niet toegewezen". Maar moet ik dan de thermostaat ook op "geen zoneregelaar" zetten ?
En als mijn dochter dan een warmere huiskamer wil, dan kan ze dus niet meer via de thermostaat de cv aanzetten ? (Dit zou ze dan via de kranen moeten doen?)

Klopt mijn aanname?
De bedrade thermostaat hangt in de woonkamer neem ik aan? Dan moet je de knop in de aparte kamper niet aan die thermostaat toewijzen en de knoppen in de woonkamer juist wel. En beide kamers uiteraard apart benoemen in de Tado app.Op die manier kan je beide ruimtes apart van elkaar aansturen.

• sjansen
Thermostaat hangt in de huiskamer met de 2 radiator kranen "zonder zoneregelaar".
Radiatorkraan slaapkamer1, heeft de instelling "zoneregelaar thermostaat beneden in de huiskamer".
Dus als de slaapkamer warmte vraagt dan sprint de cv aan.
Dat is dus goed. Maar als ik in de huiskamer zit en het dan te koud heb, dan ben ik gewend om de themostaat omhoog te gooien. Maar omdat de radiatorkranen in de huiskamer ook op temperatuur regelt. Kan het dus zijn dat alles dicht staat en de thermostaat, warmte vraagt. Dat kan de cv dus niet aan.

Jou oplossing zou betekenen, dat mijn dochter, als ze het koud heeft in de slaapkamer1, eerst naar beneden moet om de thermostaat hoger te zetten. Das niet logisch.

Kortweg denk ik dus dat alles op "geen zone" moet staan en dat de thermostaat dus ook ingesteld moet worden door Tado, dat deze niet meespeelt ? Alleen was mijn vraag dan: kan ik dan nog wel wat met de thermostaat regelen ?

• Seafarer

Seafarer

XXX

sjansen schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:11:
Thermostaat hangt in de huiskamer met de 2 radiator kranen "zonder zoneregelaar".
Radiatorkraan slaapkamer1, heeft de instelling "zoneregelaar thermostaat beneden in de huiskamer".
Dus als de slaapkamer warmte vraagt dan sprint de cv aan.
Dat is dus goed. Maar als ik in de huiskamer zit en het dan te koud heb, dan ben ik gewend om de themostaat omhoog te gooien. Maar omdat de radiatorkranen in de huiskamer ook op temperatuur regelt. Kan het dus zijn dat alles dicht staat en de thermostaat, warmte vraagt. Dat kan de cv dus niet aan.

Jou oplossing zou betekenen, dat mijn dochter, als ze het koud heeft in de slaapkamer1, eerst naar beneden moet om de thermostaat hoger te zetten. Das niet logisch.

Kortweg denk ik dus dat alles op "geen zone" moet staan en dat de thermostaat dus ook ingesteld moet worden door Tado, dat deze niet meespeelt ? Alleen was mijn vraag dan: kan ik dan nog wel wat met de thermostaat regelen ?
Bypass klep?

Een radiator in de woonkamer de Tado knop verwijderen? Dan kan in ieder geval de cv ketel zijn warmte beter kwijt.

• sjansen
Seafarer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:59:
[...]

Bypass klep?

Een radiator in de woonkamer de Tado knop verwijderen? Dan kan in ieder geval de cv ketel zijn warmte beter kwijt.
Tja, soms kan het antwoord heel simpel zijn.
Bypass klep zou het mooiste zijn, maar ben ff klaar met aan de buizen te rammelen. Heb net alle radiatoren een Tado gegeven incl thermische kraan.

Dus word de oplossing 1 kraan wat open te laten staan..
Thanks.
Pagina: 1 ... 21 ... 70 Laatste