fguchelaar schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:00:
verbaas ik me erover dat je een aantal zaken blijkbaar niet zelf ik kan stellen en ik schrok nogal van het feit dat de spullen niet werken zonder internet.
[...]
Als het één keer niet werkt om deze reden, kom ik er nog mee weg. Maar bij een tweede keer zal ik het bindende advies van m’n partner krijgen om de hele boel weer te vervangen door een normale thermostaat. Het is niet acceptabel dat het niet gewoon ‘offline’ werkt…
Het is niet helemaal niet werken maar "deels werken".

Je kan de knoppen en thermostaten zelf prima bedienen en de ketel reageert er ook op. Wat niet werkt is instellen via de Tado app en de schema's zijn helaas niet offline beschikbaar. Dit is natuurlijk niet zonder nadelen. Het is bijv erg jammer als internet er langdurig uitknalt wanneer je op vakantie bent en de thermostaat onverhoopt volgas door blijft stoken. Ter voorkoming van dat soort dingen is het voor de gemoedsrust misschien handig om bij het op vakantie gaan de ketel maar uit te zetten.
Verder werkt de aansturing nog wel via Homekit omdat deze sturing niet via de Tado server loopt maar via het lokale LAN. Maar dat is eigenlijk geen geldig argument maar een uitvlucht, want lang niet iedereen heeft natuurlijk Homekit.
Tado staat hier overigens al op 1-0 achterstand, omdat je de temperatuur niet met halve graden kan instellen op de thermostaat. Het had weinig gescheeld, of hij kon na 10 minuten alweer van de muur

Eens. Het is moeilijk te bevatten dat zo'n basale functie die op elke basale thermostaat zit niet op deze zit. In de app kun je het dan weer overdreven precies instellen per tiende graad, onnodig en niet snel/handig. Althans bij de thermostaten dan. Bij de knoppen is het weer per hele graad in de app. Per kwartgraad of halve graad zou prima zijn, maar dan ook overal. Nu is het een rommelig geheel en een hele graad is in ieder geval te grof...
Dit soort zaken kan je aankaarten in de suggestie afdeling van de Tado Community. Meestal is er al een suggestie geplaatst van wat je wil, die kan je dan upvoten. Ik heb
hier een paar voorzetten gegeven waaronder de halve graad instelling en het slimme schema behouden tijdens een internetstoring.
Ik heb een kantoortje aan huis, waar wel een radiator met thermostaatkraan zit. Daar zou ik graag een Tado-knop op zetten. In de woonkamer heb ik de thermostaat, maar er zitten daar gewone knoppen op de radiatoren. De woonkamer is goed geïsoleerd; het koelt ’s nachts maar ca. 1-1,5 graden af. Het kantoor koelt veel sneller af (grote raampartijen). Als ik daar nu een Tado-knop op zet en de temperatuur instel op 20 graden, dan zal de ketel vaker aanslaan, maar dan verwarmt hij de kamer ook op en die komt dan ver boven de ingestelde temperatuur uit.
Wat is hiervoor de beste aanpak? Tado-knoppen in de woonkamer/keuken?
Dat wordt dan inderdaad overal knoppen of zonekleppen voor de verschillende zones. Je hebt (minimaal) 2 zones, woonkamer en kantoor. Wil je de en kunnen verwarmen zonder de andere heet te stoken dan is het óf handmatig knoppen dichtdraaien (de huidige of thermostaatknoppen) of automatisch, dmv een klep en/of Tado knoppen.
Dan moeten er er daar 5(!) op worden gezet.
Dat is vrij normaal hoor, genoeg mensen die het dubbele of meer hebben. Het mag blijkbaar wat kosten allemaal.

Als je al erg onzuinig stookte verdien je het mogelijk terug met de besparing, mits je alles wel effectief en zuinig in schema's vat natuurlijk. Bereid je bij het gebruik van thermnostaatknoppen wel alvast voor op een jaarlijks rondje batterijen vervangen.
Of gewone thermostatische knoppen en die dan inregelen op een max. van ~20/21 graden?
Dat kan maar het lost feitelijk weinig op behalve dat de temperatuur wat constanter zal zijn. Het blijft zo dat als je de knoppen niet elke keer handmatig verdraait je zowel kantoor als woonkamer warm aan het stoken bent.
Voor nu zou ik de Tado-knop op kantoor graag in een soort ‘offline’ modus willen instellen: dus wel temperatuur instellen, maar niet de ketel aansturen. Kan dat?
Dat is
2 pagina's terug al ter sprake gekomen.
De temperatuur zo staat ingesteld dat het om 7:30 21 graden moet zijn (ik moet ‘m nog configureren, want ik geloof dat het in het echt dan rond de 20 is). Maar wat schets mijn verbazing: de Tado blijft doorstoken tot 21,3. Hier een screenshot waarin je ziet dat de gevraagde temp. behaald is, maar dat er nog steeds warmte wordt gevraagd…
[Afbeelding]
waarom is dit?
Op de screenshot zie ik niet zoveel geks, ingestelde temperatuur is 21 graden, gemeten temperatuur 21,1 graden. Dat is slechts 1/10e graad maar jij hebt het over 1,3 graden verschil. Dat is inderdaad veel en komt helaas vaker voor. Ook onlangs aan de orde geweest, lees bijvoorbeeld de posts een door vanaf
hier en vanaf
hier. Zoek in dit topic op overshoot, dan vind je er allerlei bevindingen / meningen over sinds 2016.
Sowieso is de topic zoekfunctie erg handig.
[
Voor 3% gewijzigd door
Cap op 12-01-2021 16:54
]