iSense instellingen:
Regelstrategie: RTC (T-ruimte)
Comfort corr.: Uit
Pompsturing: Aan
Opwarmsnelheid: Langzaamst
Afkoelsnelheid: Langzaamst
Max aanwarmtijd: 60 minuten
Minimale CV temp: 47 graden
Maximale CV temp: 70 graden
Groepen: Geen groepen
Informatie:
Totaal aantal branduren: 3342
Totaal aantal starts: 40133
Totaal aantal branduren tapwater: 843
Totaal aantal starts tapwater: --
bert pit schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:09:
[...]
Vermoedelijk een goed geisoleerde woning. Heb je zones die open en dicht gaan? Als dat zo is dan is dat de reden dat de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Aan/uit regelen is dan beter, kleinere ketel kan ook, let daarbij op een laag minimaal vermogen. Een warmtepomp is natuurlijk ook een optie. Of gewoon ramen en deuren open zetten

.
Je zegt de minimale aanvoer op 45 graden gezet te hebben, bedoel je de maximale aanvoer? Als dat toch de minimale aanvoer is, zou ik dat lekker door de ketel laten regelen.
Dit blijft een beetje trial and error, want je zou de hele situatie en instellingen moeten kunnen overzien (en dan nog...).
Wat je ook kunt proberen is het vermogen van je ketel omlaag schroeven en de aanvoertemperatuur omhoog. Je krijgt dan een grotere deltaT waardoor de ketel de zaak beter regelt.
Aan/uit regelen is dus een optie en prima voor VV, dan gaat de CV gewoon uit. Voor je verbruik maakt het niets uit, want of je nu OT op 40 graden regelt of aan/uit, dat blijft ongeveer gelijk. Het enige wat je mist is je datacommunicatie.
Inderdaad een goed geïsoleerde nieuwbouw woning uit 2012 met Energie label A. Ik heb juist de minimale aanvoertemperatuur omhoog gezet om er voor te zorgen dat de vvw-pomp gaat draaien omdat die een temperatuur > 30 gr. nodig heeft ivm de pompschakelaar.
Zoals hier boven staat, ik heb juist de minimale aanvoertemperatuur verhoogd voor de vvw-pomp icm de pompschakelaar
Seafarer schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:57:
[...]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik je post drie keer heb moeten lezen. Want naar mijn idee staat de oplossing er ook in.
Je verandert van thermostaat en je hebt een probleem. Dus is de thermostaat het probleem toch?
De vol open radiator boven, ga ik vanuit dat deze wel waterzijdig is ingeregeld. In ieder geval geen extreme overflow.
Die low load zul je wel niet onderuit komen, bedenk wel Nederland zit om 18.00 aan tafel, meerdere mensen in de woon kamer, lampen aan, eten koken. Het wordt dus warmer in de woonkamer wat de thermostaat registreert en daarop anticipeert.
Ik zie bij ons thuis altijd een grote verwarmings dip rond deze tijd.Er wordt zeker een half uur niet gestookt.
Die bovenste foto is inderdaad serieus pendelen. Mocht je dat filmpje nog eens kunnen plaatsen dan zou dat een goed aanvulling voor dit topic zijn.
2020 (Remeha iSense)
De thermostaat was het probleem omdat deze stuk was en heb daarom een nieuwe aangeschaft.
Het verschil in retourtemperatuur vvw en cv is minder dan 5 graden dus dat geeft mij het idee dat er geen extreme overflow is van die ene open radiator.
Low load is wat volgens mij wel beter zou zijn dan pendelen maar low load was dus vorig jaar met een andere thermostaat, dat als voorbeeld voor hoe het vorig jaar was.
Ik heb nu last van pendelen en kan dat niet verklaren want het afgiftevermogen is alleen maar groter geworden doordat ik radiatoren open heb gezet.
Daarnaast komt de temperatuur van het water nooit zo hoog dat de vloerverwarming er iets aan heeft omdat de pomp niet gaat draaien omdat het niet/nauwelijks boven de 30 gr. komt of anders heel erg kort.
Filmpje van de ketel tijdens het pendelen:
Volgens de handleiding zijn dit de codes:
0 nadraaien CV
1 gewenste temperatuur bereikt
2 zelftest
3 ventileren
4 ontsteken
5 CV-bedrijf