Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.792 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:31
dezonnebril schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:10:
[...]

Wat voor soort inregelafsluiter bedoel je precies, en plaats je deze dan op de aanvoer direct onder de CV?

Ik heb namelijk ook last van suizen met Eclipse ingeregelde kranen i.c.m. een Remeha Tzerra Ace CW5. Gelukkig kan de pomp terugmoduleren en op 20% pompvermogen is het te doen, maar alles daarboven is echt herrie.
Ik jat deze even van @leonbong omdat ik het een eenvoudige betaalbare oplossing vindt. En voor die prijs kun je hem ook nog aflezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMBzQufBs9lRyu1AaZVcTVk1PYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/90eGFZNC3SKCxOF6vI6gnnSh.jpg?f=user_large

En deze komt inderdaad in de toevoer naar de radiatoren. Watts inregelafsluiter.

Maar als jij bij 20% pompstand het huis makkelijk warm krijgt en voldoende flow hebt waarom zou je de pomp dan nog hoger zetten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:49
Wie kan mij helpen met de volgende vragen:
Wij hebben overal in huis vloerverwarming (166 m2) en de ketel staat op een aanvoertemperatuur van 35 gr.c.
De capaciteit van de Intergas HCE36/30 A ketel staat ingesteld op 35% (11,15 kW)
De woning is van 2017 en is opgeleverd met een centrale thermostaat in de woonkamer.
Ik heb zelf de Evohome geplaatst en iedere ruimte voorzien van een eigen thermostaat in combinatie met een HCE 80 boven en beneden. De verdelers boven en beneden hebben geen eigen pomp en er zit een bypass in het systeem die nu regelmatig (gedeeltelijk) open staat. De bypass staat op 0,5 bar.
1) Heeft het zin om de capaciteit van de ketel verder terug te schroeven omdat de kans dat alle ruimtes tegelijk warmte vragen zeer klein is (tenzij het heel koud is misschien).
2) Als ik het goed begrijp zal bij een lagere capaciteit van de ketel de bypass ook later open gaan? Als ik het uitreken met de huidige 11,15 kW en 22 mm pijp naar de bypass toe moet de bypass minimaal 3,7 meter van de ketel geplaatst worden. Dat is nu qua afstand net op het randje. Met andere woorden door de capaciteit van de ketel te verlagen zit de bypass wat afstand op een betere plaats.
3) Als bovenstaande verhaal klopt, hoever zou de capaciteit dan terug kunnen (op de bovenverdieping wordt nagenoeg niet gestookt).

Alvast bedankt voor de hulp en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• io-er
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Bedankt voor de uitstekende CV inregelhandleiding. Ik ben ermee aan de slag gegaan omdat de radiator in mijn woonkamer niet netjes warm wordt. Zie het warmtebeeldplaatje hieronder. De toevoerwatertemperatuur 64C, de retourtemperatuur 23C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7N1kL2-aFep6GYzsc5yLGxtqCYM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/57iCztRepXQfSjGd4C5wMHJi.jpg?f=user_large

Ik heb deze afgelopen zomer af- en aangekoppeld omdat ik de gevel van binnenuit heb geisoleerd.
bij het aankoppelen heb ik het voetventiel moeten vervangen. Het nieuwe voetventiel komt van de Hornbach.
Ik vermoed dat dit het probleem is maar ik weet niet hoe ik het Voetventiel moet stellen. Is hier appart gereedschap voor nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8beIURk-7ykqOOErvynv4yjFmFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quYd6H9ua4Lr02qYZREsdy8E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Die lijkt bijna volledig dicht te zijn gedraaid op dit moment. Grote inbussleutel kun je hem mee openzetten.

P.S. Hoe zit het aangesloten? Ik zie gekke kunststof verloopjes :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
@io-er
Is daar nu zwarte tyleenslang gebruikt als slang op de radiator.
Zo ja snel veranderen is niet langdurig tmepearuurbestendig, voordat je een waterballet hebt.

[@Seafarer
Iedereen met pomp die niet toerental-geregeld is of met een beperkt regelbereik moet zo'n ventiel hebben, maakt inregelen zoveel makkelijker.
Dus eigenlijk voor alle ketel-installaties.

[ Voor 38% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• io-er
  • Laatst online: 28-10-2024
Bedankt voor het advies, het opendraaien van het voetventiel is de oplossing.
Ik heb het John Guest Speedfit systeem gebruikt met flexibele BPEX buis. Dit is ook geschikt voor CV en is gebruiksvriendelijker voor iemand die niet vaak loodgiet klusjes uitvoert. Dat zwarte vlakje is een stukje tape om de materiaalreflectie weg te nemen van het materiaal bij het toepassen van de warmtebeeldcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
Ik kan sinds gisteren via het netwerk mijn CV-ketel (Intergas Xtreme 36) uitlezen, en ik zie dat de druk bij verwarmen oploopt van 1,73 bar tot 2,17 bar. Als ik op internet zoek vind ik dat dit kan wijzen op een defect expansievat, maar ik lees ook dat een stijging van 0,5 bar normaal is. Wat is wijsheid? Overigens geeft CV-ketel via het instellingenmenu zelf aan dat de druk 1,7 bar is, ook als uitlezen via het netwerk 2,17 bar aangeeft. Wellicht is dat omdat de brander stopt als ik de druk wil uitlezen?

Afmetingen van het expansievat komen overeen met afmetingen van 12 liter expansievaten op internet, dus ik denk dat het expansievat 12 liter is.

[ Voor 12% gewijzigd door MarcoC op 06-12-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MarcoC schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:02:
Ik kan sinds gisteren via het netwerk mijn CV-ketel (Intergas Xtreme 36) uitlezen, en ik zie dat de druk bij verwarmen oploopt van 1,73 bar tot 2,17 bar. Als ik op internet zoek vind ik dat dit kan wijzen op een defect expansievat, maar ik lees ook dat een stijging van 0,5 bar normaal is. Wat is wijsheid? Overigens geeft CV-ketel via het instellingenmenu zelf aan dat de druk 1,7 bar is, ook als uitlezen via het netwerk 2,17 bar aangeeft. Wellicht is dat omdat de brander stopt als ik de druk wil uitlezen?

Afmetingen van het expansievat komen overeen met afmetingen van 12 liter expansievaten op internet, dus ik denk dat het expansievat 12 liter is.
Er zit maar een druk meter in de ketel. Dus heel vreemd dat je twee verschillende waardes hebt. In mijn ogen lijkt het erop dat de software je iets foutief voorschotelt.

Weet je ook de voordruk van je expansievat? Ketel en vat op zolder zou wel eens een 0,5 bar vat kunnen zijn. Als je er dan 1,73 druk op zet dan is je membraan plat gedrukt en doet het hele vat niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Seafarer schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:25:
[...]

Er zit maar een druk meter in de ketel. Dus heel vreemd dat je twee verschillende waardes hebt. In mijn ogen lijkt het erop dat de software je iets foutief voorschotelt.

Weet je ook de voordruk van je expansievat? Ketel en vat op zolder zou wel eens een 0,5 bar vat kunnen zijn. Als je er dan 1,73 druk op zet dan is je membraan plat gedrukt en doet het hele vat niets meer.
Het expansievat is rood zonder ook iets maar van een tekst ergens op te vinden. Voordruk dus onbekend.

Wat betreft de metingen, de druk uitlezen kan alleen als de brander uitstaat. Dus die 2,17 bar kan ik alleen uitlezen via de netwerkverbindingen van de ketel, niet via de CV-ketel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MarcoC schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:54:
[...]

Het expansievat is rood zonder ook iets maar van een tekst ergens op te vinden. Voordruk dus onbekend.

Wat betreft de metingen, de druk uitlezen kan alleen als de brander uitstaat. Dus die 2,17 bar kan ik alleen uitlezen via de netwerkverbindingen van de ketel, niet via de CV-ketel zelf.
Maar er zit geen druk indicatie op de ketel zelf dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Seafarer schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:07:
[...]

Maar er zit geen druk indicatie op de ketel zelf dan?
Jawel, de CV-ketel geeft altijd 1,7 bar aan, maar dat komt omdat (denk ik) omdat de brander uitschakelt als je de druk wilt aflezen.

Edit: toch wel een label op het expansievat gevonden. Het is een 18 liter vat met 1 bar voordruk.

[ Voor 14% gewijzigd door MarcoC op 07-12-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MarcoC schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:08:
[...]

Jawel, de CV-ketel geeft altijd 1,7 bar aan, maar dat komt omdat (denk ik) omdat de brander uitschakelt als je de druk wilt aflezen.
Vreemd. Daar kan ik je niet verder mee helpen.

Aan de onderzijde van het expansievat zit een nipple, zit hierom heen een sticker waar de voordruk op vermeld staat? Evenueel selfie stand op je telefoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Seafarer schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:13:
[...]

Vreemd. Daar kan ik je niet verder mee helpen.

Aan de onderzijde van het expansievat zit een nipple, zit hierom heen een sticker waar de voordruk op vermeld staat? Evenueel selfie stand op je telefoon gebruiken.
Klopt, zie de update van mijn bericht. 18 liter met 1 bar voordruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MarcoC schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:16:
[...]
Klopt, zie de update van mijn bericht. 18 liter met 1 bar voordruk.
Mooi dan is die 1,73 bar prima. Bij opwarmen loopt de druk ook op, immers je staat tegen de voordruk van gas aan te drukken, je comprimeert het. Dus dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Seafarer schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:22:
[...]

Mooi dan is die 1,73 bar prima. Bij opwarmen loopt de druk ook op, immers je staat tegen de voordruk van gas aan te drukken, je comprimeert het. Dus dat is prima.
Ok, thanks :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
Dit zal weer verschillende per ketel of niet? Mijn Bosch HRC 42 is denk ik ook veel te groot.

het lukt mij echter niet om het pendelen te voorkomen. In de avond/nacht is hij continu aan het pendelen. (zeg gemiddeld 10m3 per nacht)

Dat moet toch veel efficienter kunnen? Alleen kom ik er niet uit met deze oude ketel en thermostaat en nieuwe vloerverwarming.

Ketel van 40kw naar 20kw gezet.
temp van 70 naar 50 gezet.

Kan mijn Bosch ketel uberhaupt moduleren?
el polini schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:26:
Mijn ervaringen met het optimaliseren van de CV.
Inmiddels voor elkaar gekregen om de CV-ketel op laag-vermogen (laag pitje) langere stooksessies te laten draaien voor het extra comfort (continu egale warmte afgifte) en maximaal gebruik te maken van het hoog-rendementsprincipe (condenseren van rookgassen).

Mijn cv-ketel is over gedimensioneerd (25kW). In het begin de fout gemaakt om alleen de aanvoertermperatuur te verlagen, dit leidde tot extra pendelen (aan-uit-aan-uit), wat extra gas kost.
Om te voorkomen dat de ketel te vaak aan-uit gaat is het belangrijk dat de CV-ketel lang op zijn minimumvermogen kan draaien (laaglast).

Het belangrijkste is dus om het max. vermogen (ventilatie stand in rpm) te verlagen van 25kW naar 5kW en de pompsnelheid te verlagen naar zijn laagste stand. Omdat:
- 's Ochtends is er voor de meeste huizen de grootste warmtevraag, de modulerende ketel gaat vol vermogen draaien om het huis snel van warmte te kunnen voorzien. Dit is erg inefficient en daardoor wordt 's ochtends al ruim 50% van al het gas verbruikt gedurende die dag.
- De gemiddelde pompsnelheid van een ketel is normaliter 16L/min (1000L/uur), dit is veel te snel, waardoor de CV-installatie te snel het water door de installatie pompt. Dit kan prima naar 6L/min of 4L/min.
- Dat de CV op laag minimum vermogen kan werken is extra belangrijk voor een extra hoog rendement.
- Radiatoren dienen niet warm-koud, warm-koud te worden maar dienen een egale warmte af te geven.

Mijn setup:
Remeha Calenta 28C (25kW, CW4)
Tado slimme thermostaatknoppen
4 normale Radiatoren + 40m2 vloerverwarming (35*C)

Mijn instellingen:
Minimum (ventilator) vermogen: 1650rpm (1300rpm had beter geweest, maar is niet mogelijk)
Maximum (ventilator) vermogen: 2000rpm omgerekend 5kW
Pompstand: 2-6 (fabrieksinstelling)
Watt Flow 22mm (2-16ltr./min) inregelkraan op 4L/min. Handig om een metertje te hebben, max pompstand verlagen had hetzelfde bereikt.
Aanvoertemperatuur op 75*C (absoluut niet nodig om deze te verlagen)
Waterzijdig inregelen radiatoren (20% verschil aanvoer-retour)
Waterzijdig inregelen vloerverwarming (10 graden verschil aanvoer-retour)

De CV-ketel draait nu lang op laag vermogen en past zich gedurende de dag aan de warmtebehoefte van dat moment (moduleert tot max. 5kW dus). Daardoor is er altijd ruim 20*C verschil tussen de aanvoer en retour van de CV-ketel zelf. Meestal draait de CV op 50*C aanvoer en 30*C retour. :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
10 kuub per nacht?! Was mn eerste reactie... maar hoe groot is je huis, hoe goed geïsoleerd, hoe warm moet het zijn etc etc...

Ter vergelijk: mijn jaren 30’woning, vrijstaand, 140m2, vvw, overdag 18,5-19 graden, nachtverlaging naar 17, deels geïsoleerd met vloer en dak, HR++ glas: gisteren 7,8m3.

Dus of je ketel te groot is kunnen we niet aangeven zonder het afgiftesysteem te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Gramser schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:02:
10 kuub per nacht?! Was mn eerste reactie... maar hoe groot is je huis, hoe goed geïsoleerd, hoe warm moet het zijn etc etc...

Ter vergelijk: mijn jaren 30’woning, vrijstaand, 140m2, vvw, overdag 18,5-19 graden, nachtverlaging naar 17, deels geïsoleerd met vloer en dak, HR++ glas: gisteren 7,8m3.

Dus of je ketel te groot is kunnen we niet aangeven zonder het afgiftesysteem te kennen.
1990, vrijstaand, 130m2 vvw, en 1 radiator in de badkamer, overdag en nacht 19 graden. Veel glas, maar slechts HR. vvw 15 groepen jaar oud alles nieuw.

Overdag verbruik ik dan weer geen gas omdat hij het makkelijk op 19 graden kan houden.

hoeveel verbruik je om van 17 naar 19 te komen waar, dat klinkt zwaar voor vvw.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@water_escape
1) kan je brander moduleren
2) is de pomp van de cv toerental geregeld, (moduleren)
3) heeft je cv-systeem een bypass
4) gebruik je radiatoren/vloerverwarming of een combi
5) hoe groot is je huis en staat van isolatie

[ Voor 56% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:35:
@water_escape
1) kan je brander moduleren
2) is de pomp van de cv toerental geregeld, (moduleren)
3) heeft je cv-systeem een bypass
4) gebruik je radiatoren/vloerverwarming of een combi
5) hoe groot is je huis en staat van isolatie
1: hoe weet ik of dit kan?
2: ik kan het vermogen aanpassen: zie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhYPYR0ALPu0TrpzzkQ5W1uiJms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE0EeC8oQCev9vlaO1zbuv25.jpg?f=fotoalbum_large

3: CV durf ik niet te zeggen. De VVW wel.
4: enkel vvw (beneden verdieping) , Boven 1 radiator op badkamer.
6: 1000m3. Isolatie is goed, ramen nog niet , is HR en nog niet HR++.

edit: ik zie in de handleiding dat het vermogen modulerend is: https://www.warmteservice...---40,4-kW-CW5/p/12352605

[ Voor 8% gewijzigd door water_escape op 07-12-2020 09:47 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:14:
[...]

1990, vrijstaand, 130m2 vvw, en 1 radiator in de badkamer, overdag en nacht 19 graden. Veel glas, maar slechts HR. vvw 15 groepen jaar oud alles nieuw.

Overdag verbruik ik dan weer geen gas omdat hij het makkelijk op 19 graden kan houden.

hoeveel verbruik je om van 17 naar 19 te komen waar, dat klinkt zwaar voor vvw.
Hoeveel ik daarvoor gebruik is best weersafhankelijk natuurlijk, maar de laatste paar dagen heb ik daar zo'n 5kuub moor nodig gehad denk ik. De rest is douchen en het aanslaan van de ketel einde dag, als het weer af gaat koelen. Maar: ik moet nuanceren, de hele woning is 140m2, maar het oppervlak van vvw is denk ik zo'n 80-90. Daar doet-ie dan een paar uurtjes over op een lage Ta. Ik heb inmiddels van alles geprobeerd op mijn ketel maar de conclusie blijft dat de ketel overgedimensioneerd is voor mijn gebruik. Wat ik wel doe, is de ketel op de laagst mogelijke deellast laten draaien, met een verlaagde ventilatorsnelheid een lange branderwachttijd, en de pompsnelheid op automatisch (dan kan deze lager dan de laagst handmatig in te geven snelheid). Bypassdruk wat verhoogd ook, om het water naar de vvw te forceren en de ketel niet te snel via de reourleiding laten afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@water_escape
Ik heb zelf maar even opgezocht in de installatiehandleiding.

1) brander kan moduleren tussen de 10-40kW
2) pomp heeft alleen een 3 standen regeling.
3) Ok je cv-systeem heeft een bypass
4) combi
5) ok behoorlijk goed dus

Conclusie veel te hoog gasverbruik.

Advies:
Brandervermogen nog verder omlaag 12-15kW
Aanvoer temp naar 70 graden
Pomptoerental naar minimum

Controleer of het systeem niet de bypass bij de vloerverwarming open drukt zo ja, druk iets hoger instellen.
Daarnaast plaats een inregelventiel direct op aanvoerleiding van de ketel zet deze op 400l/uur voor 20kW misschien wel minder hangt een beetje af van dT die je haalt.
Grofweg:
Vermogen (kW) DeltaT ketel Liters/uur
55600
1051200
510300
1010600
530200
1030400

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@leonbong bestaat er nog een risico dat je de druk op de bypass té hoog instelt? Welk effect zou dat kunnen hebben? De mijne kan van 0,1 bar tot 0,5 bar, maar helemaal dicht kan denk ik niet per ongeluk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Er is zeker een risico van te hoog druk afgestelde bypass, dan kan de ketel niet altijd zijn minimum flow halen.
Dit is zeker een realistisch risico op ketels die niet begrenst zijn op vermogen, in huis met thermostaatkranen maar ook in huizen vloerverwarming mengverdelers of zonderegeligen.

Maar als je Max vermogen goed kiest bij je huis valt dat wel mee.
Omdat veel “normale” huizen aan 10 misschien 15kW wel genoeg hebben. Dus benodigde flow voor de brander grofweg 400 l/uur noodzakelijk bij ketel deltaT van 30 graden, wat heel normaal is bij vloerverwarming met mengverdelers.

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:50:
Dit zal weer verschillende per ketel of niet? Mijn Bosch HRC 42 is denk ik ook veel te groot.

het lukt mij echter niet om het pendelen te voorkomen. In de avond/nacht is hij continu aan het pendelen. (zeg gemiddeld 10m3 per nacht)

Dat moet toch veel efficienter kunnen? Alleen kom ik er niet uit met deze oude ketel en thermostaat en nieuwe vloerverwarming.

Ketel van 40kw naar 20kw gezet.
temp van 70 naar 50 gezet.

Kan mijn Bosch ketel uberhaupt moduleren?

[...]
Ja kan veel efficienter. Het doel is om de vermogens aanbod in balans te krijgen met de vermogens vraag van op dat moment.

Ik zou max vermogen van de ketel eerst op 5kW zetten, dan gaat de ketel langer branden op een laag pitje (dus veel minder pendelen), mocht het huis echt niet warm worden, dan verhogen naar 7kW.
Wat is je minimaal vermogen? Gezien de ketel al 40kW is zal het minimum vermogen ook vrij hoog liggen.
Aanvoertemperatuur kan je gerust op fabrieksinstelling laten staan, daardoor bereikt de ketel alleen maar sneller zijn retourtemperatuur en zal hij gaan pendelen.
Kijk ook naar waterzijdig inregelen (knijpen) van je radiatoren, daardoor voorkom je dat er te heet water retour gaan naar de ketel en geef je de installatie de tijd om zijn warmte af te geven aan de ruimte (egale en continue warmte afgifte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het minimum van die bosch hrc42 is 10kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:09:
@water_escape
Ik heb zelf maar even opgezocht in de installatiehandleiding.

1) brander kan moduleren tussen de 10-40kW
2) pomp heeft alleen een 3 standen regeling.
3) Ok je cv-systeem heeft een bypass
4) combi
5) ok behoorlijk goed dus

Conclusie veel te hoog gasverbruik.

Advies:
Brandervermogen nog verder omlaag 12-15kW
Aanvoer temp naar 70 graden
Pomptoerental naar minimum

Controleer of het systeem niet de bypass bij de vloerverwarming open drukt zo ja, druk iets hoger instellen.
Daarnaast plaats een inregelventiel direct op aanvoerleiding van de ketel zet deze op 300l/uur voor 20kW misschien wel minder.
Grofweg:
10 kW 200 l/uur bij ongeveer dT 20 graden
Dank je alvast. Fijne deze hulp/advies. Wel nog wat aanvullende vragen:
- vermogen dus naar laagste stand
- aanvoer omhoog, dus van stand 3-4 (50 graden) naar stand 5-6 (65 graden)
- pomptoerental -> Die in de cv ketel? Hoe kom ik daarbij? Software of ketel open maken?

- Hoe weet ik of de bypass van de vvw open gedrukt wordt? en wanneer gebeurd zoiets? Volgens mij niet namelijk. (aanvoer is daar 35 en retour 26)

- het stuk van je inregelventiel begrijp ik nog niet (sorry).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgPCZNhb2WqVbBGKvmVgieGKBXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3t5yLwvmmqibP0TeCPagZgu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx_ENHnKw7uLlTya1qsxXafGNrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zOmrD9iBkPBjnmZeHUCopAX.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:23:
Er is zeker een risico van te hoog druk afgestelde bypass, dan kan de ketel niet altijd zijn minimum flow halen.
Dit is zeker een realistisch risico op ketels die niet begrenst zijn op vermogen, in huis met thermostaatkranen maar ook in huizen vloerverwarming mengverdelers of zonderegeligen.

Maar als je Max vermogen goed kiest bij je huis valt dat wel mee.
Omdat veel “normale” huizen aan 10 misschien 15kW wel genoeg hebben. Dus benodigde flow voor de brander grofweg 400 l/uur noodzakelijk bij ketel deltaT van 30 graden, wat heel normaal is bij vloerverwarming met mengverdelers.
Tsja, zo'n dT haal ik nooit. Als ik de Ta op 75 zet, met 6kW deellast en pompsnelheid zo laag mogelijk (ik zag net 15% staan op het display), gaat-ie nog steeds met maar 40 tot 43 graden verwarmen. Omdat de bypass van de vvw nog steeds lauwwarm wordt, wilde ik eens gaan spelen met de bypass. Maar misschien is zo'n inregelventiel nog wel een goed idee bij mijn installatie ook. Volgend jaar wil ik de ketel eens laten nakijken, misschien dan meteen een inregelventiel laten installeren op de aanvoerleiding onder de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:29:
Je had de handleiding afbeelding gezien, dan zet ik optie 5.0 dus naar het laagste. Alleen dit kan maar tot 31 somehow...

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:36:
[...]

Dank je alvast. Fijne deze hulp/advies. Wel nog wat aanvullende vragen:
- vermogen dus naar laagste stand
- aanvoer omhoog, dus van stand 3-4 (50 graden) naar stand 5-6 (65 graden)
- pomptoerental -> Die in de cv ketel? Hoe kom ik daarbij? Software of ketel open maken?

- Hoe weet ik of de bypass van de vvw open gedrukt wordt? en wanneer gebeurd zoiets? Volgens mij niet namelijk. (aanvoer is daar 35 en retour 26)

- het stuk van je inregelventiel begrijp ik nog niet (sorry).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat betekent de "30" op je display? Is dat een temperatuur? Lijkt mij niet te matchen met de stand van de verwarmings-draaiknop eronder. Of was er geen warmtevraag op het moment van de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Gramser schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:38:
[...]

Wat betekent de "30" op je display? Is dat een temperatuur? Lijkt mij niet te matchen met de stand van de verwarmings-draaiknop eronder. Of was er geen warmtevraag op het moment van de foto?
klopt. dat is de temp. Stond niet aan hier.

Hij is nu aangesprongen toevallig (dan brand dat vlammetje ook rood) en staat nu op 46.

..Ondertussen weer uitgesprongen en temp daalt dus weer.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
Ik zou dan je max (ventilator) vermogen op 10kW zetten. En je max pompstand op de laagste stand. Daarna radiatoren waterzijdig inregelen (zie YouTube).
Mocht je ketel blijven pendelen kun je nog kijken om het vermogen van je vloerverwarming te verhogen, mits toegestaan voor de vloer. En evt meer afname te creeeren door een radiator open te laten staan.

Hier een site voor de berekening van je vloerverwarming.
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:08

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

cville schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:34:
[...]

Bij mij was het vervangen van een Honeywell voor een iSense juist een onderdeel van de oplossing. Kun je een lijstje leveren van alle iSense settings?
iSense instellingen:
Regelstrategie: RTC (T-ruimte)
Comfort corr.: Uit
Pompsturing: Aan
Opwarmsnelheid: Langzaamst
Afkoelsnelheid: Langzaamst
Max aanwarmtijd: 60 minuten
Minimale CV temp: 47 graden
Maximale CV temp: 70 graden
Groepen: Geen groepen

Informatie:
Totaal aantal branduren: 3342
Totaal aantal starts: 40133
Totaal aantal branduren tapwater: 843
Totaal aantal starts tapwater: --
bert pit schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:09:
[...]

Vermoedelijk een goed geisoleerde woning. Heb je zones die open en dicht gaan? Als dat zo is dan is dat de reden dat de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Aan/uit regelen is dan beter, kleinere ketel kan ook, let daarbij op een laag minimaal vermogen. Een warmtepomp is natuurlijk ook een optie. Of gewoon ramen en deuren open zetten :).

Je zegt de minimale aanvoer op 45 graden gezet te hebben, bedoel je de maximale aanvoer? Als dat toch de minimale aanvoer is, zou ik dat lekker door de ketel laten regelen.

Dit blijft een beetje trial and error, want je zou de hele situatie en instellingen moeten kunnen overzien (en dan nog...).
Wat je ook kunt proberen is het vermogen van je ketel omlaag schroeven en de aanvoertemperatuur omhoog. Je krijgt dan een grotere deltaT waardoor de ketel de zaak beter regelt.

Aan/uit regelen is dus een optie en prima voor VV, dan gaat de CV gewoon uit. Voor je verbruik maakt het niets uit, want of je nu OT op 40 graden regelt of aan/uit, dat blijft ongeveer gelijk. Het enige wat je mist is je datacommunicatie.
Inderdaad een goed geïsoleerde nieuwbouw woning uit 2012 met Energie label A. Ik heb juist de minimale aanvoertemperatuur omhoog gezet om er voor te zorgen dat de vvw-pomp gaat draaien omdat die een temperatuur > 30 gr. nodig heeft ivm de pompschakelaar.
el polini schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:40:
[...]

Veel gemaakte fout, aanvoertemperatuur dien je niet te verlagen. Leidt tot pendelen.

Zie mijn post:
el polini in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

:)
Zoals hier boven staat, ik heb juist de minimale aanvoertemperatuur verhoogd voor de vvw-pomp icm de pompschakelaar
Seafarer schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:57:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik je post drie keer heb moeten lezen. Want naar mijn idee staat de oplossing er ook in.
Je verandert van thermostaat en je hebt een probleem. Dus is de thermostaat het probleem toch?

De vol open radiator boven, ga ik vanuit dat deze wel waterzijdig is ingeregeld. In ieder geval geen extreme overflow.

Die low load zul je wel niet onderuit komen, bedenk wel Nederland zit om 18.00 aan tafel, meerdere mensen in de woon kamer, lampen aan, eten koken. Het wordt dus warmer in de woonkamer wat de thermostaat registreert en daarop anticipeert.
Ik zie bij ons thuis altijd een grote verwarmings dip rond deze tijd.Er wordt zeker een half uur niet gestookt.

Die bovenste foto is inderdaad serieus pendelen. Mocht je dat filmpje nog eens kunnen plaatsen dan zou dat een goed aanvulling voor dit topic zijn.
2020 (Remeha iSense)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjnQZtsMDFCNsMnfTmgM2FeGg3Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/yrBy0lsCbchqRO3RbrH9NuqP.png?f=fotoalbum_medium

De thermostaat was het probleem omdat deze stuk was en heb daarom een nieuwe aangeschaft.
Het verschil in retourtemperatuur vvw en cv is minder dan 5 graden dus dat geeft mij het idee dat er geen extreme overflow is van die ene open radiator.
Low load is wat volgens mij wel beter zou zijn dan pendelen maar low load was dus vorig jaar met een andere thermostaat, dat als voorbeeld voor hoe het vorig jaar was.

Ik heb nu last van pendelen en kan dat niet verklaren want het afgiftevermogen is alleen maar groter geworden doordat ik radiatoren open heb gezet.
Daarnaast komt de temperatuur van het water nooit zo hoog dat de vloerverwarming er iets aan heeft omdat de pomp niet gaat draaien omdat het niet/nauwelijks boven de 30 gr. komt of anders heel erg kort.

Filmpje van de ketel tijdens het pendelen:

Volgens de handleiding zijn dit de codes:

0 nadraaien CV
1 gewenste temperatuur bereikt
2 zelftest
3 ventileren
4 ontsteken
5 CV-bedrijf

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:36:
[...]

Aanvoertemperatuur op 75, is beter voor de warmte afgifte v/d radiatoren. Als de radiatoren goed zijn ingeregeld komt de CV veelal toch niet boven de 60C.

bypass wordt gebruikt als alle radiatoren dmv thermostaatkranen of slimme radiatorkranen gelijktijdig dichtgaan en de druk te hoog oploopt. Je hebt geen bypass nodig als er altijd 1 radiator open staat, aangezien dat niet gegarandeerd is, is het handig om een bypass te hebben :+

[ Voor 5% gewijzigd door el polini op 07-12-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:44

bert pit

asdasd

11,4 minimale afgifte zie ik in de installatiehandleiding. Maar dat is wel bij een TA van 80 graden. Ga je naar een TA van 40 graden dan is de minimale afgifte 12,9....

Verkleinen lijkt mij de oplossing, of een aan/uit thermostaat die de ketel gewoon uitzet. En dan nachtverlaging toepassen, zodat de vloer goed afkoelt en dus bij opwarming wel die hoge minimale afgifte kan doen.

Een laatste oplossing zou een buffervat kunnen zijn, maar dan zal een nieuwe kleinere ketel waarschijnlijk goedkoper zijn.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
el polini schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:43:
[...]

Ik zou dan je max (ventilator) vermogen op 10kW zetten. En je max pompstand op de laagste stand. Daarna radiatoren waterzijdig inregelen (zie YouTube).
Mocht je ketel blijven pendelen kun je nog kijken om het vermogen van je vloerverwarming te verhogen, mits toegestaan voor de vloer. En evt meer afname te creeeren door een radiator open te laten staan.

Hier een site voor de berekening van je vloerverwarming.
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening
Ik heb geen radiatoren. Ja ok, eentje op de badkamer. (die staat klein beetje open)
Wat bedoel je met vermogen vvw? Daar komt nu ongeveer 30 graden in en 26 uit. (aanvoer ketel 40)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PwpLOnDHG3UoRlNzWHDJ4uv9Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qgbwTiCaqovhlA2AvBIE8eAZ.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
el polini schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:47:
[...]

Aanvoertemperatuur op 75, is beter voor de warmte afgifte v/d radiatoren. Als de radiatoren goed zijn ingeregeld komt de CV veelal toch niet boven de 60C.

bypass wordt gebruikt als alle radiatoren dmv thermostaatkranen of slimme radiatorkranen gelijktijdig dichtgaan en de druk te hoog oploopt. Je hebt geen bypass nodig als er altijd 1 radiator open staat, aangezien dat niet gegarandeerd is, is het handig om een bypass te hebben :+
Ik heb alleen VVW, behalve op de badkamer. Die staat een klein beetje open. (oude radiator nog)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

MarcoC schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:02:
Ik kan sinds gisteren via het netwerk mijn CV-ketel (Intergas Xtreme 36) uitlezen, en ik zie dat de druk bij verwarmen oploopt van 1,73 bar tot 2,17 bar.
Misschien off-topic maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Dat scheelt weer een hoop heen-en-weer lopen naar de CV-ketel om te kijken. Kan er niet zoveel over vinden op de fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
bert pit schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:48:
[...]

11,4 minimale afgifte zie ik in de installatiehandleiding. Maar dat is wel bij een TA van 80 graden. Ga je naar een TA van 40 graden dan is de minimale afgifte 12,9....

Verkleinen lijkt mij de oplossing, of een aan/uit thermostaat die de ketel gewoon uitzet. En dan nachtverlaging toepassen, zodat de vloer goed afkoelt en dus bij opwarming wel die hoge minimale afgifte kan doen.

Een laatste oplossing zou een buffervat kunnen zijn, maar dan zal een nieuwe kleinere ketel waarschijnlijk goedkoper zijn.
@leonbong gaf net aan om de KW te verlagen en temp te verhogen?
De thermostaat is ook modulerend, is aan/uit niet te ouderwets en te veel verbruik dan?

Maar de tussenstarts, of we het noemen, gaan maar tot 45 graden voor een paar minuten, daar doet de vvw natuurlijk niks mee dan lijkt mij.

hij is net dus weer aangesprongen voor 5 minuten om tot 47 graden te komen en weer uit te gaan. Dit blijft zo door gaan lijkt het.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Jeoh schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:59:
[...]

Misschien off-topic maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Dat scheelt weer een hoop heen-en-weer lopen naar de CV-ketel om te kijken. Kan er niet zoveel over vinden op de fora.
Er bestaat zoiets als een Intergas gateway waarmee je het RF-signaal dat Intergas ketels kennelijk uitzenden via het netwerk beschikbaar kunt maken. Het is onderdeel van een pakket met app om de thermostaat van je CV-ketel te kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:14
Seafarer schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:22:
[...]
Maar als jij bij 20% pompstand het huis makkelijk warm krijgt en voldoende flow hebt waarom zou je de pomp dan nog hoger zetten?
I know, klinkt een beetje raar... ;)

Mijn CV opereert tussen een minimum (20%) en maximum (60%) pomptoerental. Beide waardes kan ik niet lager instellen. Ik merk in de praktijk dat de CV soms moeite heeft met het "wegpompen" van zijn warmte. Een andere "irritante" eigenschap van deze CV is dat deze soms na een SWW vraag de overgebleven warmte in de radiatoren/vv wil stoppen. Dit lijkt op de lage pompstand nogal eens te zorgen voor een code H01.05 (te weinig doorstroming) in combinatie met op dat moment (nagenoeg) dichte radiatoren/vloerverwarming door evoHome. Ik heb uitvoerig getest en iets meer pompvermogen lijkt dit te verbeteren, ook lijkt de CV langer op constante temperatuur stoken.

Aangezien bij hogere pompstand de radiatoren op de 1e verdieping (slaapkamers en badkamer) beginnen te suizen, zit ik te overwegen om op die specifieke aanvoer een regelafsluiter te plaatsen.

Daarnaast ga ik binnenkort eens proberen om met Recom de CV eens goed uit te lezen, om te begrijpen waarom hij soms (in mijn ogen) onverwacht gedrag vertoond.

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
bert pit schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:48:
[...]

Je denkt verkeerd brandervermogen is gelijk bij beide aanvoertemperatuur in het geval van @water_escape
80/60 = 11,4
60/40 = 12,4
De brander brandt voor beide even hard, het verschil komt door de retourtemperatuur, dus condenseren of niet.
Ik had grofweg 10kW moeten typen.

Doordat er hier vloerverwarming zal de retour zelden hoger zijn dan 40 dus beide condenseren. Dus voor beide zal het vermogen die 12,4kW zijn.

Ervaring leert dat ketels met simpele 3 standen pomp altijd te hard pompen voor lage vermogens.
Gevolg is dat je op de laagste stand alsnog de bypass open drukt.
Daardoor warm je het leiding-circuit snel op, waardoor Tr hoger wordt en Ta dus ook. Gevolg ketel schakelt uit op max Ta dit wordt pendelen genoemd.
Als je nu inregelenventiel direct onder ketel plaatst kan je de Max-flow limiteren, dat is eigenlijk hetzelfde als een nog lagere pompstand.
Daardoor verlaag is het risico dat je bypass bij vloerverwarming verdeler open drukt. Je staat dan dus niet je cv-circuit versneld op te warmen maar je huis en hou je ook langer je retourtemp laag.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:56:
[...]

Ik heb geen radiatoren. Ja ok, eentje op de badkamer. (die staat klein beetje open)
Wat bedoel je met vermogen vvw? Daar komt nu ongeveer 30 graden in en 26 uit. (aanvoer ketel 40)

[Afbeelding]
Ik heb zelf het opname 'vermogen' van de vloerverwarming wat vergroot door de verdeler thermostaatknop op 38'C in te stellen.
Zodat de temperatuur op de aanvoerbalk daadwerkelijk 35'C is. (afhankelijk van de vloer mag dit zelfs nog wat hoger).

Waardoor het afgegeven vermogen (tot 5kW) van de warmtebron (CV) meer in balans is met het opgenomen vermogen (4kW vloerverwarming + 1 kW radiator). Dit voorkomt onnodig pendelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:50:
[...]

Je denkt verkeerd brandervermogen is gelijk bij beide aanvoertemperatuur in het geval van @water_escape
80/60 = 11,4
60/40 = 12,4
De brander brandt voor beide even hard, het verschil komt door de retourtemperatuur, dus condenseren of niet.
Ik had grofweg 10kW moeten typen.

Doordat er hier vloerverwarming zal de retour zelden hoger zijn dan 40 dus beide condenseren. Dus voor beide zal het vermogen die 12,4kW zijn.
Ik begrijp nog steeds even niks van denk ik. iig niet waarom de ketel zo vaak heel kort 45 graden aanmaakt om de vvw op temp te houden.

- Heb pomp van 3 naar 2 gezet ( volgens handleiding mag ik niet naar 1 ivm warm water vraag)
- Temp op stand E (75) gezet. (maar komt nu bij het aan/uit (pendelen) wat hij doet iedere 10 minuten niet hoger dan 45
- KW van 75 naar 50 gezet, kan maximaal naar stand 31 terug (wat ik niet zie op de afbeelding grafiek)

- radiator badkamer is dicht
- ik zie/herken geen bypass bij de ketel
- hoe weet ik waar de bypass van de vvw op moet staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjw4ieje7JLw9UVLUpXPjsYlIGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQ4twfQY9eUPeL1xW9vc9KvW.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Mr.Viper schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:46:
[...]

iSense instellingen:
Regelstrategie: RTC (T-ruimte)
Pompsturing: Aan
Opwarmsnelheid: Langzaamst
Max aanwarmtijd: 60 minuten
Minimale CV temp: 47 graden
Maximale CV temp: 70 graden
Groepen: Geen groepen
Mijn instellingen zijn wel anders maar er valt me niet meteen iets op dat ik als fout kan bestempelen. Hier mijn instellingen:

iSense instellingen:
Regelstrategie: RTC+LIMIET
Pompsturing: UIT
Opwarmsnelheid: EXTRA LANGZAAM
Max aanwarmtijd: 0 minuten
Minimale CV temp: 35 graden
Maximale CV temp: 40 graden
Groepen: ?

Ik heb zelf 10 groepen en alleen een badkamerradiator. Meer info kun je wel in oudere posts van mij vinden. Het toevoegen van een virtuele buitensensor was een belangrijke verbetering (RTC+LIMIET). Het pendelen heb ik pas echt onder controle gekregen d.m.v. eigen software die enkele seconden voordat de ketel zou gaan pendelen, hem voor 20 min uitzet. Sindsdien wordt er bijna nooit meer gependeld.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:05:
[...]

Ik begrijp nog steeds even niks van denk ik. iig niet waarom de ketel zo vaak heel kort 45 graden aanmaakt om de vvw op temp te houden.

- Heb pomp van 3 naar 2 gezet ( volgens handleiding mag ik niet naar 1 ivm warm water vraag)
- Temp op stand E (75) gezet. (maar komt nu bij het aan/uit (pendelen) wat hij doet iedere 10 minuten niet hoger dan 45
- KW van 75 naar 50 gezet, kan maximaal naar stand 31 terug (wat ik niet zie op de afbeelding grafiek)

- radiator badkamer is dicht
- ik zie/herken geen bypass bij de ketel
- hoe weet ik waar de bypass van de vvw op moet staan?
[Afbeelding]
bypass zie je op de foto, waar de aanvoer en retour leiding met elkaar verbonden zijn.
Ik heb zelf de bypass op 0,3 bar, 0,2 bar was fabrieksinstelling.
bypass wordt alleen gebruikt als alle radiatorkranen gelijktijdig dicht gaan en daardoor de druk te hoog oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@water_escape
Wil jij heel snel weer de thermostaatkraankop van je vloerverdeler terug zetten heel riskant.

Daarnaast ik heb het doel van inregelventiel boven beter uitgelegd en ik bedoel je bypass bij de vloerverwarming.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:05:
[...]
CV ketel brandt (moduleert tot max vermogen) op basis van de warmtevraag -> gevraagde temp is 'maar' 45'C -> retourtemp bij de CV loopt gauw op / aanvoertemperatuur bereikt zijn max -> anti-pendel stand (wachten) -> proces begint opnieuw.

Vandaar dat je de CV-ketel op zo'n laag vermogen wil laten draaien, zodat je langere stooksessies tot de gevraagde afgifte creeert. Langere stooksessies voorkomt pendel gedrag (aan-uit, aan-uit), wat energie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:12:
@water_escape
Wil jij heel snel weer de thermostaatkraankop van je vloerverdeler terug zetten heel riskant.

Daarnaast ik heb doel van inregelventiel boven beter uitgelegd en ik bedoel je bypass bij de vloerverwarming.
klopt, is oude foto voor snelle test toen. Zit er gewoon netjes op :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Reptile209 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:18:
[...]

Je moet niet op flow willen regelen, maar op deltaT. Een grote groep mag meer water hebben, zodat er veel warmte kan worden afgegeven zodat de retourtemperatuur niet te laag wordt. Als die te dicht bij kamertemperatuur komt, ben je in het laatste deel van je groep niet meer (effectief) aan het verwarmen. Je wil het water snel genoeg laten gaan dat de hele groep een beetje gelijkmatig warm wordt.
En een kleine groep kan wat minder water krijgen, zodat er meer tijd is om warmte af te geven en het water er juist wat kouder uit komt dan bij een hoog debiet.
Daar kan je dus mee spelen denk ik.
jeetje, dat is nog lastiger dan ik dacht. ik moet daar even goed voor gaan zitten. al met al laat je in deze hele exercitie dus de voetventielen (of de afsluiters op de retour) volledig open? er zitten zoals ik zei afsluiters op de aanvoer met indicatie voor liters per uur.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
el polini schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:15:
[...]

CV ketel brandt (moduleert tot max vermogen) op basis van de warmtevraag -> gevraagde temp is 'maar' 45'C -> retourtemp bij de CV loopt gauw op / aanvoertemperatuur bereikt zijn max -> anti-pendel stand (wachten) -> proces begint opnieuw.

Vandaar dat je de CV-ketel op zo'n laag vermogen wil laten draaien, zodat je langere stooksessies tot de gevraagde afgifte creeert. Langere stooksessies voorkomt pendel gedrag (aan-uit, aan-uit), wat energie kost.
Dus de stap nu zou even zijn
- temp op E (75) laten staan.
- KW naar stand 31 (niet in de papieren zichtbaar, maar lager kan ik niet instellen)
- pomp op stand 2

en dit even gedurende de dag aankijken wat hij doet? (want de theremostaat in de woonkamer staat op 19 en het is 19, hij gaat soms even aan vreemd genoeg)

EDIT: ik zie zojuist dat hij even een korte run naar 75 graden heeft gedaan. inmiddels weer uit een temp is aan het aftellen.

[ Voor 6% gewijzigd door water_escape op 07-12-2020 12:25 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
el polini schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:08:
[...]

bypass zie je op de foto, waar de aanvoer en retour leiding met elkaar verbonden zijn.
Ik heb zelf de bypass op 0,3 bar, 0,2 bar was fabrieksinstelling.
bypass wordt alleen gebruikt als alle radiatorkranen gelijktijdig dicht gaan en daardoor de druk te hoog oploopt.
ok, die op de foto is van de VVW. bij de CV ziek het 123 niet zitten.
Maar die knoppen gaan nooit dicht idd.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@water_escape
Ik ken deze ketel matig, ondanks dat bij mijn schoonmoeder een vrijwel dezelfde hangt.

Kan je die pompstand in het menu aanpassen?
Zo ja dan wel op laagste stand zetten.

Zo nee, als het met fysieke schakelaar op de pomp zelf is dan moet hij minimaal wel op 2 staan (meestal) voor het tapwater.

Als pomp snelheid vanuit de elektronica wordt aangepast, dan kan je hem laag zetten omdat deze zelfde electronica de pomp hoog zal zetten als je warmwater uit de kraan haalt.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:46:
@water_escape
Ik ken deze ketel matig, ondanks dat bij mijn schoonmoeder een vrijwel dezelfde hangt.

Kan je die pompstand in het menu aanpassen?
Zo ja dan wel op laagste stand zetten.

Zo nee, als het met fysieke schakelaar op de pomp zelf is.

Als pomp snelheid vanuit de elektronica wordt aangepast, dan kan je hem laag zetten omdat deze zelfde electronica de pomp hoog zal zetten als je warmwater uit de kraan haalt.
Ik heb hem fysiek van stand 3 naar 2 gezet.
Stand 1 mag niet volgens het boekje ivm warm water.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dan zou ik toch maar een inregelventiel overwegen.
Je kan zo’n watts kopen is relatief goedkoop.
Of bijvoorbeeld een Oventrop Cocon die compenseert ook voor drukvariaties en is eventueel ook in te zetten als zoneafsluiter, met thermische motor.

Ik persoonlijk zou een Watts doen lekker simpel de variant tot 16l/min.

@water_escape
Je kan natuurlijk wel stookgedrag testen door de pomp op 1 te zetten.
Als de ketel dan wel langere stookruns maakt dan weet je zeker dat je pomp steeds de bypass op drukt.
wel gedurende die periode geen warmwater tappen

[ Voor 57% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:00:
Dan zou ik toch maar een inregelventiel overwegen.
Je kan zo’n watts kopen is relatief goedkoop.
Of bijvoorbeeld een Oventrop Cocon die compenseert ook voor drukvariaties en is eventueel ook in te zetten als zoneafsluiter, met thermische motor.

Ik persoonlijk zou een Watts doen lekker simpel de variant tot 16l/min.

@water_escape
Je kan natuurlijk wel stookgedrag testen door de pomp op 1 te zetten.
Als de ketel dan wel langere stookruns maakt dan weet je zeker dat je pomp steeds de bypass op drukt.
wel gedurende die periode geen warmwater tappen
Ik zal straks ook een periode op stand 1 testen.
Hij stookt nu op tot 70 graden en gaat dan uit. maar volgens mij komt er niks aan, of lang genoeg aan, bij de VVW.

Een inregelventiel watts, waar moet die komen te zitten? En waarvoor exact?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Die zou in de CV-aanvoerleiding moeten komen. En regelt de hoeveelheid water dan zo terug naar een lage hoeveelheid, dat de vvw het aan kan. Dan wordt het hete aanvoerwater niet meteen over de bypass van de vvw terug naar de ketel wordt gestuurd, en voorkomt zo een te hoge Tr. En door dat te voorkomen, wordt meteen het pendelen teruggeschroefd.

Je forceert op die manier eigenlijk een veel lagere pompsnelheid, waardoor je wel weer een hogere Ta kunt hebben.

Althans, zo vertaal ik het voor mezelf maar even. Please correct me if I'm wrong @leonbong

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:19:
[...]

Dus de stap nu zou even zijn
- temp op E (75) laten staan.
- KW naar stand 31 (niet in de papieren zichtbaar, maar lager kan ik niet instellen)
- pomp op stand 2

en dit even gedurende de dag aankijken wat hij doet? (want de theremostaat in de woonkamer staat op 19 en het is 19, hij gaat soms even aan vreemd genoeg)

EDIT: ik zie zojuist dat hij even een korte run naar 75 graden heeft gedaan. inmiddels weer uit een temp is aan het aftellen.
Kijk ook even dit filmpje:
YouTube: Duurzame energie #23 Deze cv-ketel is al 10 jaar geen hoog rendeme...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Laatst online: 27-08 08:54
Gramser schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:19:
Die zou in de CV-aanvoerleiding moeten komen. En regelt de hoeveelheid water dan zo terug naar een lage hoeveelheid, dat de vvw het aan kan. Dan wordt het hete aanvoerwater niet meteen over de bypass van de vvw terug naar de ketel wordt gestuurd, en voorkomt zo een te hoge Tr. En door dat te voorkomen, wordt meteen het pendelen teruggeschroefd.

Je forceert op die manier eigenlijk een veel lagere pompsnelheid, waardoor je wel weer een hogere Ta kunt hebben.

Althans, zo vertaal ik het voor mezelf maar even. Please correct me if I'm wrong @leonbong
Maar krijg je op deze manier niet een hogere druk voor het inregelventiel.
Waardoor er voor de ketel alsnog een "groot" drukverschil ontstaat op de aanvoer t.o.v. de retour (naar mijn idee juist hetgeen dat de bypass moet voorkomen). Of is dit verwaarloosbaar omdat er toch een constante flow is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Gramser schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:19:

op de cv-aanvoer, direct bij de ketel?
regelt de vvw pomp niet wat de vvw aan moet kunnen?

bij de vvw is de bypass niet heet/warm namelijk.

CV heeft nu paar keer tot 60+ gestookt.
Nu is hij weer max 50 aan het stoken. (ongeveer paar minuten stoken en dan weer paar minuten uit)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:20

Reptile209

- gers -

fabstar81 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:19:
[...]

jeetje, dat is nog lastiger dan ik dacht. ik moet daar even goed voor gaan zitten. al met al laat je in deze hele exercitie dus de voetventielen (of de afsluiters op de retour) volledig open? er zitten zoals ik zei afsluiters op de aanvoer met indicatie voor liters per uur.
Het maakt voor de flow door een radiator niet uit of je hem aan de voorkant of aan de achterkant 'knijpt': de flow wordt bepaald door de totale weerstand die het water ondervindt, dus de som van de regelaar en van het voetventiel.
Als de regelaar genoeg regelbereik heeft, kan je die voetventielen helemaal open laten. Dat houdt het lekker overzichtelijk. Alleen als daardoor de regelaar heel ver dicht komt te staan, zal hij gaan ruisen. Je kan dan het voetventiel een stukje dicht zetten, zodat die een stuk van de weerstand overneemt en de regelaar wat verder open kan.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:33:
[...]

Dat is inderdaad bijna letterlijk de situatie van @water_escape
volgens mij is dit niet wat er bij mij aan de hand is.
Mijn retour is niet heet namelijk.

14:32 ketel uit (50+ geworden)
zodra hij uit ging koelt hij snel af ( 27 graden na 1 minuut) , aanvoer leiding is dus ook niet meer warm.
14:37 ketel weer aangesprongen en 52 graden geworden
14:40 uitgesprongen (temp loopt weer snel terug tot 27. (dat is dus de retourtemp van de vvw?))
14:47 ketel weer aangesprongen en 55 geworden
14:51 ketel uit
Pomp naar stand 1 gezet + KW op 31 = ongeveer 10kw gezet)
14:57 ketel aan (54 graden geworden)
15:01 ketel uit (zakt weer snel terug naar 27 graden)
15:07 ketel aan

(ik heb het over de leidingen direct bij de CV, niet bij de VVW)

- Hoe weet je of de hoeveelheid wat de rondgepompt wordt te veel of te weinig is? vvw ligt over 130m2 HoH 10cm.
- ik laat de vvw pomp uitschakelen en inschakelen vanaf 21graden aanvoer.
- heel gek, is er iets mis met de thermostaat in de woonkamer misschien?

even kijken of die man van de video in de buurt woont om in te huren :).

EDIT:
Van de 55 CV temp komt er 43 bij de VVW aan (aanvoer) en dit geeft 30 graden IN de vvw. Maar wanner die 30 graden dus is bereikt stopt de cv al en zakt die ook in temp. Er komt dus maar heel even een heel klein beetje warm water in de vvw pomp. Dat zal geen zoden aan de dijk zetten lijkt mij....

[ Voor 21% gewijzigd door water_escape op 07-12-2020 15:54 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
is het jullie opgevallen dat hij geen 1 keer "uuuh" zegt :)

wat ik niet snap, is dat hij de aanvoertemperatuur verhoogt. dit is in dit topic het eerste wat je verlaagt. zo ben ik van 80 graden naar 40 gegaan in een paar stookseizoenen met mijn Remeha Calenta 40C.

wel pomploze verdeler opgehangen.

@Reptile209, thanks! ik ga hem nog eens keer inregelen. eerst even mijn DS18B20 sensoren op de ketel en zonneboiler weer aan de gang krijgen, zodat ik een volledig beeld heb van mijn hele circuit.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
fabstar81 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:16:
[...]

In een bijzinnetje heb je hier natuurlijk wel een groot deel van de pendelproblematiek ondervangen. Je vvw-thermostaat en -verdeler gooit geen roet meer in het eten. Is iets wat ik mogelijk ook had moeten doen. Je ketel bepaalt dan echt de temperatuur die de vloer in gaat. En ook eventueel aangesloten radiatoren draaien mee op die aanvoertemperatuur.

Nog minder wat kapot kan ook, maar je moet er wel op letten dat mensen met hun tengels van de Ta afblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:56
[...]

wat ik niet snap, is dat hij de aanvoertemperatuur verhoogt. dit is in dit topic het eerste wat je verlaagt. zo ben ik van 80 graden naar 40 gegaan in een paar stookseizoenen met mijn Remeha Calenta 40C.

Die pomploze verdeler is het verschil.

Bij een mengverdeler zijn er 2 pompen in de gehele installatie. Dat betekent dat je 2 actieve watercircuits hebt die in principe op zichzelf behoren te werken: een ketelcircuit en een vvw-circuit.
De retourbuis van de mengverdeler is het gezamenlijke deel van beide circuits. Dat is maar een heel kort stukje buis.
De werking van een mengverdeler is dat een circuit met hogere temperatuur warmte overdraagt aan een circuit met lagere temperatuur oftewel warmtevermogen overdraagt. (Een beetje vergelijkbaar met een transformator.)
De menging gebeurt volgens het principe van injectie-mengen.

Het warmtevermogen = soortelijke warmte x debiet x deltaT waarbij deltaT = Ta - Tr
Dat betekent in eenvoudige termen: een hogere temperatuur met een lager debiet aan de primaire zijde en een lagere temperatuur met een hoger debiet aan de secundaire zijde.

Dat is wat er in het filmpje wordt ingesteld. Let wel: dit geldt alleen voor een mengverdeler.
Edit: In het filmpje wordt de pompcapaciteit van de ketel naar het minimum teruggebracht. Als dat onvoldoende zou zijn, is een inregelventiel nodig in het primaire circuit (zoals hier al een aantal keren is geadviseerd).

Bij een pomploze verdeler (dat is in feite een verdeler met een aparte verzamelaar) is er sprake van 1 watercircuit waarbij de temperatuur en het debiet van de vvw vanuit de ketel worden geregeld. Eigenlijk dezelfde situatie als een radiatorenverwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door arpeggio op 07-12-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

@Reptile209, thanks! ik ga hem nog eens keer inregelen. eerst even mijn DS18B20 sensoren op de ketel en zonneboiler weer aan de gang krijgen, zodat ik een volledig beeld heb van mijn hele circuit.
Het eerste wat je moet doen om te besparen is vermogen afpassen op je huis.
Zeker niet als eerste je temperatuur verlagen want dat leidt veel te vaak tot pendel problemen.
Als je ketel hebt die heel laag kan moduleren dus ruim onder de 10kW dan kan je wel meteen temperatuur verlagen.
Maar dan kwam je waarschijnlijk niet in dit topic, want dan stook je waarschijnlijk al heel zuinig “vanzelf”

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
[...]

Dat staat dan ook totaal verkeerd in dit topic ;) en zorgt zelfs voor een averechts effect van pendelen.
Vermogen + pompsnelheid zijn dus de belangrijkste waardes.

Zie ook zijn reactie:
"Waarom aanvoertemperatuur naar 75 gr C?"
"Dat komt omdat deze ketel een hoog starttoerental heeft.. als je de aanvoertempratuur op 75 graden zet dan blijft de cv-ketel aan, anders gaat hij pendelen"

Uit mijn persoonlijke ervaring, kan ik vertellen dat de CV veelal op 60/35 draait met laag vermogen en laagste pompsnelheid + aanvoer op 75C.

[ Voor 6% gewijzigd door el polini op 07-12-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
el polini schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:16:
[...]

Dat staat dan ook totaal verkeerd in dit topic ;) en zorgt zelfs voor een averechts effect van pendelen.
Vermogen + pompsnelheid zijn dus de belangrijkste waardes.

Zie ook zijn reactie:
"Waarom aanvoertemperatuur naar 75 gr C?"
"Dat komt omdat deze ketel een hoog starttoerental heeft.. als je de aanvoertempratuur op 75 graden zet dan blijft de cv-ketel aan, anders gaat hij pendelen"
En toch kom ik er nog niet mee weg. Het pendelen gaat door.
Heb zelfs het idee dat het warme water niet eens in de vvw komt. Eerst het warme water een tijdje door de vvw pomp heeft kunnen gaan, slaat de ketel alweer uit en zakt alle temp.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:18:
[...]

Heb zelfs het idee dat het warme water niet eens in de vvw komt. Eerst het warme water een tijdje door de vvw pomp heeft kunnen gaan, slaat de ketel alweer uit en zakt alle temp.
In jouw geval vermoed ik over dimensionering van je CV-ketel, 10kW max is vrij fors + alleen maar vloerverwarming afgifte?

Hoe vaak pendelt je CV-ketel nu per uur, nadat je het max vermogen op 10kW hebt gezet?
Wat is je retourtemperatuur bij de ketel?

Aanvoer/retour T1/T2 temp kun je (mits het display het toestaat) uitlezen op de ketel.
Ventilator vermogen heet nF uitgedrukt in rpm, kun je dan ook bekijken. Op welke waarde staat dit?

[ Voor 16% gewijzigd door el polini op 07-12-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
el polini schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:22:
[...]

In jouw geval vermoed ik over dimensionering van je CV-ketel, 10kW max is vrij fors + alleen maar vloerverwarming afgifte?

Wat is je retourtemperatuur bij de ketel?
Aanvoer/retour temp kun je (wellicht) aflezen op de ketel.
alleen vvw idd 130m2. En 1 radiator in de badkamer. Vandaag dicht gezet om te testen, maar maakt ook niet uit. dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVJEaqtjZM1FG3a9q6E03yPtC1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TerJgYKB4yPk6aLO2f1uReOC.jpg?f=fotoalbum_large

Nee kan niks lezen. Maar in beeld staat de huidige temp. (oude ketel zonder digitale features.)
- aan het stoken 55 graden = dus aanvoer
- niet aan het stoken 27 graden = dus retour

op vvw meter staat retour ook op 27 graden.
Hij moet het wel naar de kelder pompen (naar de vvw) en de VVW weer omhoog pompen door de vloeren :). Maar die vvw pomp is automatisch en blijft altijd laag staan (constante curve)

[ Voor 7% gewijzigd door water_escape op 07-12-2020 16:25 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Slaat je ketel af op Max-temp of omdat de thermostaat gewoon uitschakelt?

Als het de thermostaat is dan is het normaal gedrag tgv hoge minimumvermogen van je ketel.
Het instellen van zo’n laag mogelijk Max-vermogen stelt het uitschakelen op Max-temperatuur wel zo lang mogelijk uit.

Ps ik ga er even vanuit dat je een aan/uit thermostaat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el polini
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:24:
[...]

alleen vvw idd 130m2. En 1 radiator in de badkamer. Vandaag dicht gezet om te testen, maar maakt ook niet uit. dit dus:
[Afbeelding]

Nee kan niks lezen. Maar in beeld staat de huidige temp. (oude ketel zonder digitale features.)
- aan het stoken 55 graden = dus aanvoer
- niet aan het stoken 27 graden = dus retour

op vvw meter staat retour ook op 27 graden.
Hij moet het wel naar de kelder pompen (naar de vvw) en de VVW weer omhoog pompen door de vloeren :). Maar die vvw pomp is automatisch en blijft altijd laag staan (constante curve)
Mocht je de temp waardes niet kunnen aflezen. Probeer het dan met de warmtebeeld camera. En kijk hoe tot hoog dit oploopt voordat je ketel in de anti-pendel schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:27:
[...]

Slaat je ketel af op Max-temp of omdat de thermostaat gewoon uitschakelt?

Als het de thermostaat is dan is het normaal gedrag tgv hoge minimumvermogen van je ketel.
Het instellen van zo’n laag mogelijk Max-vermogen stelt het uitschakelen op Max-temperatuur wel zo lang mogelijk uit.

Ps ik ga er even vanuit dat je een aan/uit thermostaat hebt.
ik begreep je post al niet, tot de laatste zin:

ik heb HoneyWell Chronotherm Vision Modulation TH8110M1003

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:19
arpeggio schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:45:
[...]

Die pomploze verdeler is het verschil.

Bij een mengverdeler zijn er 2 pompen in de gehele installatie. Dat betekent dat je 2 actieve watercircuits hebt die in principe op zichzelf behoren te werken: een ketelcircuit en een vvw-circuit.
De retourbuis van de mengverdeler is het gezamenlijke deel van beide circuits. Dat is maar een heel kort stukje buis.
De werking van een mengverdeler is dat een circuit met hogere temperatuur warmte overdraagt aan een circuit met lagere temperatuur oftewel warmtevermogen overdraagt. (Een beetje vergelijkbaar met een transformator.)
De menging gebeurt volgens het principe van injectie-mengen.

Het warmtevermogen = soortelijke warmte x debiet x deltaT waarbij deltaT = Ta - Tr
Dat betekent in eenvoudige termen: een hogere temperatuur met een lager debiet aan de primaire zijde en een lagere temperatuur met een hoger debiet aan de secundaire zijde.

Dat is wat er in het filmpje wordt ingesteld. Let wel: dit geldt alleen voor een mengverdeler.
Edit: In het filmpje wordt de pompcapaciteit van de ketel naar het minimum teruggebracht. Als dat onvoldoende zou zijn, is een inregelventiel nodig in het primaire circuit (zoals hier al een aantal keren is geadviseerd).

Bij een pomploze verdeler (dat is in feite een verdeler met een aparte verzamelaar) is er sprake van 1 watercircuit waarbij de temperatuur en het debiet van de vvw vanuit de ketel worden geregeld. Eigenlijk dezelfde situatie als een radiatorenverwarming.
Goede samenvatting.

Maar als je de pompsnelheid van je primair circuit te laag zet, dan moet je CV alsnog met hoge temperaturen stoken.
Dan kan je echt beter zorgen voor een hoger debiet (met lagere deltaT), dan zit je wellicht langer in het condensatiegebied.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ah dat is een opentherm thermostaat,
Nou dan is het gedrag volledig normaal van de huidige situatie. Je kamer wordt wel warm echter het kan zijn dat de thermostaat te lage watertemperaturen vraagt aan de ketel.

Soms kan je instellen op thermostaat of ketel wat minimale watertemperatuur vraag is. Want die verdeler doet weinig met lauw water.
Mijn oplossing zou hang gewoon een adaptieve aan/uit thermostaat op veel “voorspelbaarder” gedrag.

[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:32:
Ah dat is een opentherm thermostaat,
Nou dan is het gedrag volledig normaal van de huidige situatie. Je kamer wordt wel warm echter het kan zijn dat de thermostaat te lage watertemperaturen vraagt aan de ketel.
Dat zou ik erg jammer vinden.
Vanmorgen van 19 naar 19,5 gezet. En de hele dag het bovenstaande gedrag mijn timings.

Wat zou een next step zijn hiervoor?
(het liefst iemand uit de buurt die een keer kan komen kijken, of een goed bedrijf)

trouwens, kan ik dan beter wel nachtverlaging toepassen nu?
Zeg 18 en dan ochtend weer op 19,5 zetten? ipv 19 naar 19,5 ?

[ Voor 9% gewijzigd door water_escape op 07-12-2020 16:35 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dit is een Mercedes Benz onder thermostaten dus ik niet voorstellen dat thermostaat daar geen instelling voor heeft.

Ik heb even gekeken in de installatiehandleiding helaas geen mogelijk om de minimum aanvoertemperatuur te beïnvloeden.
https://www.wilfredgroen....ronotherm_vision_inst.pdf
Mogelijk heeft het zin om de regeling op traag in te stellen, parameter 10 op 1 zetten.

[ Voor 55% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

[...]

Het pendelen wordt toch veroorzaakt doordat verschil aanvoer - retour te groot wordt/is ?

Dat zou betekenen dat aanvoer niet het circuit in gaat maar vrijwel meteen bij cv terug komt.
Waarom is dat ? Staat er niets open qua mengklep of radiatoren om warmte af te kunnen geven.

Wanneer aanvoer temperatuur wordt verlaagd neemt kans op pendelen af.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:44

bert pit

asdasd

water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:02:
[...]

@leonbong gaf net aan om de KW te verlagen en temp te verhogen?
De thermostaat is ook modulerend, is aan/uit niet te ouderwets en te veel verbruik dan?

Maar de tussenstarts, of we het noemen, gaan maar tot 45 graden voor een paar minuten, daar doet de vvw natuurlijk niks mee dan lijkt mij.

hij is net dus weer aangesprongen voor 5 minuten om tot 47 graden te komen en weer uit te gaan. Dit blijft zo door gaan lijkt het.
Nee hoor zeker niet ouderwets, werkt gewoon heel goed. Als je problemen hebt met het type regeling kan het verstandig zijn om terug te schakelen naar iets waarvan je direct ziet hoe het werkt. Het kan ook goed gaan hoor met OT, maar je ziet vaak problemen ontstaan na het aanbrengen van veranderingen in een goed werkend systeem.

OT is voor velen een "no brainer", letterlijk en figuurlijk. Er wordt vaak niet over nagedacht wat het doet. OT wil met een hoge temperatuur aanwarmen en met een lagere aanvoer op temperatuur houden. Het verlaagt dus de aanvoertemperatuur en verlengt de stooktijd. Dat is bij een traditionele vloerverwarming helemaal niet nodig. Uitzonderingen daargelaten. Voor radiatoren is het wel geschikt.

Alle ketels die OT ondersteunen, moduleren ook op DeltaT en dat is voor een vloerverwarming vaak veel beter. Zeker als je minimale afgifte te hoog is, kan aan/uit wel eens een veel betere regeling zijn.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:29:
[...]

ik begreep je post al niet, tot de laatste zin:

ik heb HoneyWell Chronotherm Vision Modulation TH8110M1003
Wellicht is de gemeten kamertemperatuur niet juist.

Eventueel naar boven of beneden aan tepassen:

Bijstellen van de temperatuuraanduiding 0006 0.0 °C -1.5 °C – 1.5 °C (p 10)
https://www.kijkvoelbeleef.nl/Renderers/ShowMedia.ashx?i=MediaArchive:d4ef2a6f-2dd8-42d5-b900-86d3a032f5e5

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
pingwim schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:46:
[...]

Het pendelen wordt toch veroorzaakt doordat verschil aanvoer - retour te groot wordt/is ?

Dat zou betekenen dat aanvoer niet het circuit in gaat maar vrijwel meteen bij cv terug komt.
Waarom is dat ? Staat er niets open qua mengklep of radiatoren om warmte af te kunnen geven.

Inocrrect.

Pendelen wordt veroorzaakt door het bereiken van max-aanvoertemperatuur, waardoor de ketel uitschakelt om een overschrijding van de max te voorkomen.
Een te grote delta-T is voor geen enkele ketel een reden om uit te schakelen en te kleine deltaT wel soms bij ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fabstar81
Gramser schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:20:
[...]

In een bijzinnetje heb je hier natuurlijk wel een groot deel van de pendelproblematiek ondervangen. Je vvw-thermostaat en -verdeler gooit geen roet meer in het eten. Is iets wat ik mogelijk ook had moeten doen. Je ketel bepaalt dan echt de temperatuur die de vloer in gaat. En ook eventueel aangesloten radiatoren draaien mee op die aanvoertemperatuur.

Nog minder wat kapot kan ook, maar je moet er wel op letten dat mensen met hun tengels van de Ta afblijven.
klein verschil, ik heb nooit last gehad van pendelproblematiek :+

hier elk seizoen de Ta terug kunnen schroeven, pompsnelheid verhoogd en mijn ketel stookt netjes op ongeveer 5 graden deltaT met alleen 45 m2 vloerverwarming beneden. alle radiatoren in huis staan verder uit. ik stook op 40 graden, wil eigenlijk eens keer teruggaan nog naar 35 of zo, maar dan doet de kickspace in de keuken niks. die heeft iets van 38 graden nodig en die slaat vaak genoeg niet eens aan nu al.

ik kreeg het in de woonkamer nooit warm, dus op gegeven moment maar oude robot verdeler verkocht en pomploze erin geknald. heerlijk warm, goedkoper, niks wat stuk kan gaan, en dit jaar richting de 200 kuub komende van 1500 _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:45:
Dit is een Mercedes Benz onder thermostaten dus ik niet voorstellen dat thermostaat daar geen instelling voor heeft.

Ik heb even gekeken in de installatiehandleiding helaas geen mogelijk om de minimum aanvoertemperatuur te beïnvloeden.
https://www.wilfredgroen....ronotherm_vision_inst.pdf
Mogelijk heeft het zin om de regeling op traag in te stellen, parameter 10 op 1 zetten.
Die was ik net aan het lezen ook. Maar lijkt allemaal goed en niks in te stellen.
Ik zal die parameter eens proberen straks. Dank je.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
pingwim schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:46:
[...]

Dat weet ik dus niet zeker.

retour is 27. Aanvoer is 30 in vvw , 42 voor vvw en 55 bij de ketel.

Dus jij zegt om de temp weer van 75 naar 50 te zetten bijvoorbeeld?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
pingwim schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:55:
[...]

Wellicht is de gemeten kamertemperatuur niet juist.

Eventueel naar boven of beneden aan tepassen:

Bijstellen van de temperatuuraanduiding 0006 0.0 °C -1.5 °C – 1.5 °C (p 10)
https://www.kijkvoelbeleef.nl/Renderers/ShowMedia.ashx?i=MediaArchive:d4ef2a6f-2dd8-42d5-b900-86d3a032f5e5
Hij geeft iets minder aan dan dat het daadwerkelijk is. Lijkt mij geen issue verder dan toch.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:57:
[...]

Inocrrect.

Pendelen wordt veroorzaakt door het bereiken van max-aanvoertemperatuur, waardoor de ketel uitschakelt om een overschrijding van de max te voorkomen.
Een te grote delta-T is voor geen enkele ketel een reden om uit te schakelen en te kleine deltaT wel soms bij ketel.
ok , niet verlagen dus :). Maar wat dan wel denk ik nu....

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 09:22

GVR

Kan iemand me vertellen wat het minimum vermogen is van de Nefit Trendline II HRC30 CW5?. Ik kan dit niet goed terugvinden op internet.

Het maximum vermogen staat (vanuit installatie) ingesteld op 17,1 kWh. Pomp staat (ook standaard) op min-max 30-60%.

De temperatuur heb ik vanaf een jaar geleden in stappen verlaagd van 80 naar 65 graden met het oog op besparing. Dat leek allemaal prima te gaan, maar ik lees hier nu dat dat niet de beste manier is om te beginnen.

Vooral nu ik thermostatische kranen heb geplaatst met Tado knoppen en ik merk dat de CV vermoedelijk veel gaat pendelen. Ik kan de CV helaas nog niet uitlezen dus loop er regelmatig naar toe om het op de ketel zelf uit te lezen. De melding die ik vaak zie, terwijl Tado wel warmte vraagt aan de CV is:

OY: 204 Aanvoersensor: Het cv-toestel wacht. De gemeten aanvoertemperatuur is hoger
dan de berekende of ingestelde cv-watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:56
Tommie12 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:30:
[...]

Dan kan je echt beter zorgen voor een hoger debiet (met lagere deltaT), dan zit je wellicht langer in het condensatiegebied.
Wat je hier voorstelt, kan met een LTV-verdeler. Die is hydraulisch aktief, wat inhoudt dat de vvw-pomp aktief een hoeveelheid water aanzuigt uit het primaire circuit. Meer dan bij een standaard mengverdeler, want die is hydraulisch neutraal. Dat gebeurt m.b.v. een regelventiel tussen de retouren van de vvw-groepen en de aanzuigzijde van de vvw-pomp (restrictie) en daardoor wordt een groter debiet vanuit het primaire circuit aangezogen.

Een LTV-verdeler is bedoeld voor aanvoertemperaturen rond 50 graden van het primaire circuit, waarbij je dus een hoger debiet nodig hebt. En dan kom je zeker in het condensatie-gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door arpeggio op 07-12-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Kan ik de huidige OT als aan/uit aansluiten? Is dat kwestie van anders aansluiten of echt een andere thermostaat?
bert pit schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:50:
[...]

Nee hoor zeker niet ouderwets, werkt gewoon heel goed. Als je problemen hebt met het type regeling kan het verstandig zijn om terug te schakelen naar iets waarvan je direct ziet hoe het werkt. Het kan ook goed gaan hoor met OT, maar je ziet vaak problemen ontstaan na het aanbrengen van veranderingen in een goed werkend systeem.

OT is voor velen een "no brainer", letterlijk en figuurlijk. Er wordt vaak niet over nagedacht wat het doet. OT wil met een hoge temperatuur aanwarmen en met een lagere aanvoer op temperatuur houden. Het verlaagt dus de aanvoertemperatuur en verlengt de stooktijd. Dat is bij een traditionele vloerverwarming helemaal niet nodig. Uitzonderingen daargelaten. Voor radiatoren is het wel geschikt.

Alle ketels die OT ondersteunen, moduleren ook op DeltaT en dat is voor een vloerverwarming vaak veel beter. Zeker als je minimale afgifte te hoog is, kan aan/uit wel eens een veel betere regeling zijn.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:59

mlo

ik wil ook was DA18B20 sensoren bestellen om mij CV installatie beter te monitoren. Is het verstandig om losse DS18B20 sensoren te bestellen of kan ik beter de waterproof variant inclusief een stalen buisje en bekabeling kopen?
Is een metalen buis nodig of handig als ik de sensoren op de vloerverwarmingsbuizen wil monteren. Krijg ik dan betrouwbaardere metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
dezonnebril schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:26:
[...]

I know, klinkt een beetje raar... ;)

Mijn CV opereert tussen een minimum (20%) en maximum (60%) pomptoerental. Beide waardes kan ik niet lager instellen. Ik merk in de praktijk dat de CV soms moeite heeft met het "wegpompen" van zijn warmte. Een andere "irritante" eigenschap van deze CV is dat deze soms na een SWW vraag de overgebleven warmte in de radiatoren/vv wil stoppen. Dit lijkt op de lage pompstand nogal eens te zorgen voor een code H01.05 (te weinig doorstroming) in combinatie met op dat moment (nagenoeg) dichte radiatoren/vloerverwarming door evoHome. Ik heb uitvoerig getest en iets meer pompvermogen lijkt dit te verbeteren, ook lijkt de CV langer op constante temperatuur stoken.

Aangezien bij hogere pompstand de radiatoren op de 1e verdieping (slaapkamers en badkamer) beginnen te suizen, zit ik te overwegen om op die specifieke aanvoer een regelafsluiter te plaatsen.

Daarnaast ga ik binnenkort eens proberen om met Recom de CV eens goed uit te lezen, om te begrijpen waarom hij soms (in mijn ogen) onverwacht gedrag vertoond.
Aha krappe flow in de afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
water_escape schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:28:
Kan ik de huidige OT als aan/uit aansluiten? Is dat kwestie van anders aansluiten of echt een andere thermostaat?

[...]
HoneyWell Chronotherm Vision Modulation TH8110M1003 kan alleen OT

Je schrijft: delta T van de vloerverwarming is 3 graden.
Stel min vermogen van ketel is 10kW.
Om 10kW in je vloer te krijgen bij 3dT heb je een flow nodig van 47,6 L/min.
Als je (schatting, kan ze niet tellen) 10 groepen hebt, moet er dus meer dan 4L/min flow per groep zijn.
Wel erg hoog. 2L/min is meer realistisch.
Dus je delta T moet omhoog.

Maar ... controleer eerst de VVW pomp: zet die op max (op de foto lijkt die op min te staan ?)
Dan verder kijken naar delta T over de VVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het betreft hier een mengverdeler met pomp.
Het debiet door de vloer heeft dan (bijna) niks te maken met debiet door de ketel.
Vvw-pomp op minimaal wel een beetje weinig voor 10 groeps verdeler?

@water_escape
Begrijp ik je nu goed.
Je ketel maakt 55 maar in de leiding bij vloerverdeler is dit nog maar 40?
Is de retour van vloerverdeler enorm geknepen dan ofzo?

[ Voor 51% gewijzigd door leonbong op 07-12-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mlo schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:41:
ik wil ook was DA18B20 sensoren bestellen om mij CV installatie beter te monitoren. Is het verstandig om losse DS18B20 sensoren te bestellen of kan ik beter de waterproof variant inclusief een stalen buisje en bekabeling kopen?
Is een metalen buis nodig of handig als ik de sensoren op de vloerverwarmingsbuizen wil monteren. Krijg ik dan betrouwbaardere metingen?
ik vond deze laatst op ali express:
https://nl.aliexpress.com/item/32830104909.html

moet je wel hoop T-stukken erbij bestellen ook, maar dat zijn helemaal relaxte dingen.

aan de andere kant...als je metingen maar altijd op hetzelfde gedaan worden, dan maakt betrouwbaarheid niet zo veel uit.

bij mij zitten er zo een 20 over heel mijn systeem, gewoon op de leidingen geplakt. al maanden. de statistieke regels halen afwijkingen er zo wel uit en geeft je na een lang genoeg tijd een goed beeld van hoe het eraan toegaat in je systeem.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Deze staat op auto. Wat blijkbaar altijd laag is. Ik kan hem handmatig op een andere setting zetten.

Er zijn 15 groepen. En ketel staat nu op 10-12kw
Domosapiens schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:04:
[...]

HoneyWell Chronotherm Vision Modulation TH8110M1003 kan alleen OT

Je schrijft: delta T van de vloerverwarming is 3 graden.
Stel min vermogen van ketel is 10kW.
Om 10kW in je vloer te krijgen bij 3dT heb je een flow nodig van 47,6 L/min.
Als je (schatting, kan ze niet tellen) 10 groepen hebt, moet er dus meer dan 4L/min flow per groep zijn.
Wel erg hoog. 2L/min is meer realistisch.
Dus je delta T moet omhoog.

Maar ... controleer eerst de VVW pomp: zet die op max (op de foto lijkt die op min te staan ?)
Dan verder kijken naar delta T over de VVW.

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 07-12-2020 18:35 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Klopt.

Ketel stook nu 55graden.
Dan is er beneden ongeveer 42 over.
In de verdeler Max 30 (daarna slaat de ketel alweer uit)

Retour helemaal open.
Bypass bijna dicht, bij verder open wordt die ook warm, wat ik niet snap want de thermostaat kraan van de vvw staat op 50.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FP_WHtB_aI-azuj1POByo4ye3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1zwQ0joAJd6h6lHLgRpW0MW.jpg?f=fotoalbum_large
leonbong schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:20:
Het betreft hier een mengverdeler met pomp.
Het debiet door de vloer heeft dan (bijna) niks te maken met debiet door de ketel.
Vvw-pomp op minimaal wel een beetje weinig voor 10 groeps verdeler?

@water_escape
Begrijp ik je nu goed.
Je ketel maakt 55 maar in de leiding bij vloerverdeler is dit nog maar 40?
Is de retour van vloerverdeler enorm geknepen dan ofzo?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Kan het verschil tussen een modulerende, en een aan/uit thermostaat hier nog wat in uitmaken? Ik heb ongeveer dezelfde uitdagingen als @water_escape met het verschil dat ik de Ta gewoon nooit hoger weet te krijgen dan 45 graden. Ik heb echt van alles al geprobeerd, van een hele lage Ta tot een hele hoge, regeling obv retourtemperatuur, hoge deellast, lage deellast, alles op auto, pompsnelheid hoog, pompsnelheid laag, ventilator omlaag geschroefd, en ga zo maar door. Maar wat ik ook doe, ik zie gewoon nul komma nul verschil in aanvoer- en retourtemperatuur op zowel vvw als ketel zelf. Het blijft bijzonder. Zeker omdat ik het huis wel gewoon warm krijg. Maar ik zou toch graag zelf wat meer invloed willen kunnen uitoefenen.

Dus nu maar eens aan/uit ipv moduleren.
Pagina: 1 ... 10 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?