Slottiee schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:53:
Ik ben de bovenverdieping in onze jaren '30 woning aan het renoveren en ben nu bezig met de radiatoren.
CV leidingen zijn al vernieuwd en de bestaande radiatoren worden teruggehangen. Het gaat om de twee slaapkamers en een kleine (was) kamer waar ik nu mee bezig ben.
Alle radiatoren zijn voorzien van nieuwe voetventielen, het betreft een tweepijpssysteem.
Radiator slaapkamer 1: type 20 - ca. 1384 W
Radiator slaapkamer 2: type 20 - ca. 923 W
Waskamer: type 22 - ca. 1450 W
In de badkamer (gerenoveerd in 2015) hangt een handdoekenradiator, daar ga ik nu niks aan veranderen.
Op zolder hangt een type 33 radiator met een vermogen van ca. 3044 W.
Op de benedenverdiepingen hangen verschillend types radiatoren in de hal, keuken, bijkeuken en woonkamer. In de (verdere toekomst) ga ik de begane grond ook renoveren en zal hier mogelijk deels vloerverwarming komen en/of nieuwe radiatoren.
CV ketel betreft een Nefit EcomLine HR Classic uit 1999.
Nu to the point: ik moet voor de radiatoren op de eerste verdieping (dus de slaapkamers en waskamer) nog nieuwe radiatorafsluiters kopen en aansluiten. Via dit forum kwam ik de Danfoss Dynamic Valve kranen tegen en dat spreekt mij wel aan ivm het gemakkelijk waterzijdig inregelen, de betere flow en de eventuele besparing.
Echter kan ik weinig echte ervaringen vinden en weet ik dus ook niet of de Danfoss DV de beste optie voor mij zijn en/of deze wel nodig zijn en ik niet net zo goed de normale RA-N afsluiters kan kopen.
Wat is jullie mening en advies?
Mijn algemene mening deze dingen zijn top voor leken, dus eigenlijk consumenten.
Maar:
Ik heb ooit de heimeier dynamsiche kraan getest evenals de Comap autosar ik heb beide in mijn huis.
Mijn conclusie de Comap is stiller, dat is volgens het specblad zo maar ook in praktijk bij dezelfde liter-instelling.
Daarnaast heb ik van Heimeier al een keer na een jaar het binnenwerk moeten vervangen verstopt, daar zijn ze nogal gevoelig voor.
Als ik na de spec-bladen kijk van die dingen.
Denk ik dat Oventrop Q-tech de stilste is, omdat deze de enige is die drukverschillen hoger dan 60-kPA toestaat maar liefst 150kPA waarop deze nog kan regelen. Deze noemen de geluidsgrens 60kPa een leuke bijkomstigheid Oventrop is de enige die er een vervangbaar filter in geplaatst heeft.
Heimeier Eclipse werkt goed tot max 60kPa drukverschil echter volgens heimeier begint deze te suisen bij >25kPa afhankelijk van benodige flow. Dit blijkt in mijn testen ook zo te zijn.
Comap autosar ligt datzelfde punt op 30kPA, deze maakt in mijn dus ook nooit geluid in mijn huis.
Honeywell combi TRV ligt dat punt ook 30kPA
Danfoss specificeert het niet.
Van dynamische kranen die ik ken is alleen de Oventrop geschikt voor drukverschillen hoger dan 60kPa, daarom vermoed ik dat die ook de stilste is en anders zeg ik Comap.
Maar dat is alleen omdat ik nog niet Q-tech in mijn handen heb gehad.
Danfoss gebruik ik niet omdat ik alleen m30x1,5 wil hebben.
Binnenkort (binnen nu en paar maanden) plaats ik een Honeywell kombi-trv en een Q-tech en dan weet ik dat ook.
Samenvatten voor consumenten top. Met een oude ketel met nog geen toerentalgeregelde pomp is er reëel risico op suizen, zeker als je wat hogere debieten nodig hebt (>70l/uur).
Ook hele vervuilde installaties niet doen, zonder filter in CV-installatie, ook niet doen.
Waar alle merken het over eens zijn in de brochures dat als je echt veel pompdruk hebt is dit niet de stilste oplossing. Overal wordt eigenlijk gezegd dat je deze dingen in combinatie met zo'n autoadapt pomp moet toepassen.
[
Voor 13% gewijzigd door
leonbong op 05-12-2020 21:53
]