Voor het stookseizoen heb ik de radiator in onze serre (aluminium, HR++, binnen verwarmingsschil) vervangen door een flink grotere Jaga convector. Opnieuw waterzijdig ingeregeld en dat werkt nu prima. Het verschil in aanwarmtijd en comfort is aanzienlijk. Het is op dit moment met het grootste gemak comfortabel te krijgen. Qua gasverbruik heb ik ook al aardig gewonnen, waarschijnlijk door de toename in verwarmend vermogen in de huiskamer. In het huidige stookseizoen heb ik 7% minder verbruikt dan vorig jaar terwijl ik nu:
- i.v.m. COVID-19 alle dagen thuis werk en dus ook alle dagen stook
- 0,5-1 graad hoger stook dan vorig jaar omdat ik zit te werken
De directe vergelijking loopt dus een beetje scheef.
Nu zat ik te kijken naar hoe de thermostaat en ketel het een en ander aan het verwarmen zijn en dan valt me op dat de ketel wel wat veel korte stookmomenten heeft:
In deze afbeelding, zie je de initiele opwarming starten rond 8:30. Gewoon verwarming aangezet op 20, vandaar de sprong van 0 naar 70 graden i.p.v. geleidelijk verhogen als ik het via het schema doe. Kamertemperatuur was op dat moment 16,5 graden. Aanwarmen gaat goed. Eenmaal bijna op temperatuur (0,5 onder gewenst temperatuur) gaat ie terug moduleren. Daarna is de vrouw gaan douchen en dat duurt wel even, dus daalde de temperatuur weer wat. Vandaar de stijging van de gewenste aanvoertemperatuur.
Het gedrag waar ik over twijfel is tijdens het op temperatuur houden van 't huis, zeg maar de periode vanaf 11:30 in de grafiek. De thermostaat vraagt een vrij constante aanvoertemperatuur maar de ketel heeft zo'n 10 schakelmomenten per uur.
In eerste instantie dacht ik aan low load modus, maar overal waar ik over low load modus lees hebben ze 't over 6 schakelmomenten per uur. In mijn geval lijkt de ketel zijn warmte gewoon niet kwijt te kunnen en lijkt dus te pendelen.
De ketel in kwestie is een Bosch 30 HRC en die is 'wat' aan de ruime kant. Het grootste nadeel, vermoed ik, is het hoge minimum vermogen van 8,2kW bij 80/60. Bij 50/30 is dat al 9,4kW. Ik vermoed dus dat de ketel zijn vermogen gewoon niet kwijt kan, de aanvoertemperatuur te ver op loopt en daarom dus weer af slaat.
Ik heb het idee dat het hoge minimum vermogen me hier parten speelt. Als ik in deze periode het huidige vermogen van de ketel bekijk in Heatronic (menu van de Bosch) dan zie ik dat ie op dit moment op 60% start en al snel terug moduleert naar 27%. Lager kan hij niet, dus loopt de aanvoertemperatuur op en schakelt de ketel weer uit.
Meer flow genereren is niet zomaar mogelijk. De pomp staat in stand 2 (van 3) en zou dus nog een stand hoger kunnen, maar dan beginnen de leidingen nadrukkelijk te ruisen.
Thermostaat is overigens een Plugwise Anna. Verwarming beneden gebeurt vooral door middel van convectors (kickspaces in keuken en onder trap, Jaga in serre). Aanvoer is temperatuurafhankelijk en wordt geregeld door Anna. Deze staat in comfortmodus, maar ook de andere modi geven hetzelfde gedrag.
Vraag is: moet ik hier iets aan doen? Zo ja, wat kan ik hier aan doen?