Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 114 Laatste
Acties:
  • 892.785 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Afgelopen week was het 1 nacht koud en duurde het wel heel erg lang dat mijn woning warm werd.
De vloerverwarmings temperatuur bleef hangen rond de 30gr. De monteur dacht dat de rotor van de pomp versleten was en heeft nieuwe grundfos alpha pomp geplaatst.
Vanochtend zag ik echter nog steeds dat er ongeveer 30gr de vloer in ging. Nu heb ik mij beetje ingelezen en begrijp ik dat dit het gedrag is van een standaard mengverdeler als die aanvoer water onder de <60 gr krijgt aan gevoerd. Aangezien de nieuwe ketel de aanvoer terug moduleert richting de 45gr duurt het dus bij koud weer behoorlijk lang voor dat het warm is.

Kan ik hier zelf nog wat aan sturen behalve aanvoer temp boven de 60gr zetten of een andere verdeler..(zijn die er te krijgen zodat ik de Grundfos kan hergebruiken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Tito129 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:27:
Afgelopen week was het 1 nacht koud en duurde het wel heel erg lang dat mijn woning warm werd.
De vloerverwarmings temperatuur bleef hangen rond de 30gr. De monteur dacht dat de rotor van de pomp versleten was en heeft nieuwe grundfos alpha pomp geplaatst.
Vanochtend zag ik echter nog steeds dat er ongeveer 30gr de vloer in ging. Nu heb ik mij beetje ingelezen en begrijp ik dat dit het gedrag is van een standaard mengverdeler als die aanvoer water onder de <60 gr krijgt aan gevoerd. Aangezien de nieuwe ketel de aanvoer terug moduleert richting de 45gr duurt het dus bij koud weer behoorlijk lang voor dat het warm is.

Kan ik hier zelf nog wat aan sturen behalve aanvoer temp boven de 60gr zetten of een andere verdeler..(zijn die er te krijgen zodat ik de Grundfos kan hergebruiken?)
It is not a bug, it is a feature.

Vloerverwarming is per definitie traag. Ik denk dat je te veel nachtverlaging doet.
Zet die eens uit, en hou de vloer gewoon de hele tijd op temperatuur. Dat gaat een veel comfortabeler gevoel geven, en je ketel moet niet meer zo hoog opstoken.
Je moet niet alleen wat water verwarmen, maar ook een paar ton steen in de vloer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Tito129 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:27:

Zet gewoon de aanvoer op gewoon op 60 a 65 graden.
Je retour zal koud zat zijn voor de ketel dus zal je toch wel condenseren in de ketel.

Of ltv verdeler toepassen is ongeveer een lt-verdeler maar dan wel met een pomp.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 02-12-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Tommie12 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:30:
[...]

It is not a bug, it is a feature.

Vloerverwarming is per definitie traag. Ik denk dat je te veel nachtverlaging doet.
Zet die eens uit, en hou de vloer gewoon de hele tijd op temperatuur. Dat gaat een veel comfortabeler gevoel geven, en je ketel moet niet meer zo hoog opstoken.
Je moet niet alleen wat water verwarmen, maar ook een paar ton steen in de vloer.
Ja dat weet ik maar om er meer dan 12 over te doen om 1 gr winst te halen vind ik beetje overdreven. Dit was altijd ca 3 uur. Denk dat de combi is van te lage pomp druk door moduleren. (Als ketel op 85% pomp haal 35gr en bij 65% pomp 30gr). Wat is zuiniger minimale pompdruk verhogen of de aanvoer temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:57
We weten ook wel een beetje weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen - in detail dan. Hoeveel nachtverlaging? Hoe warm moet het worden en hoe lang is “erg lang”?

Ik pas zelf nachtverlaging van 1 graadje toe maar ben er nog een beetje mee aan het spelen. Ta is 45, vvw thermostaat op 37-38. Retour in de ketel zit altijd zo’n 7 graden onder de aanvoer. Dat krijg ik dan weer niet anders maar dat geeft ook niet, het is warm en de ketel condenseert toch wel.

Edit: ik zie dat je er al iets over zegt, excuus. Drie uur voor 1 graad klinkt vergelijkbaar met mijn situatie, maar ik ken de vloeroppervlakte / inhoud van je woning niet. Als het voorheen 3 uur was, en nu 12, is dat wel wat raar ja.

[ Voor 20% gewijzigd door Gramser op 02-12-2020 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik zelf pas nachtverlaging toe op mijn vloerverwarming in de woonkamer is bij mij ook echt zuiniger.
22:00 doordeweeks en 23:00 weekend gaat de thermostaat van 22 graden naar 15 graden.

In de ochtend 7:00 is met huidig weer 20,5 á 21 graden met matige vorst zoals van de week is het dan 19 á 19,5 graad.
De thermostaat gaat dan om 8:00 weer 21 graden, dat duurt dan een uur en 18:00 naar 22 graden.
Alleen als er periode van hele strenge vorst komt laat ik woonkamer thermostaat 6:00 al naar 20,5 graden gaan uit voorzorg.
Vroeger gebruikte ik adaptieve start op mijn Honeywell chronotherm en dan kan je gewoon prima nachtverlaging toepassen omdat hij op tijd begon te stoken.

Maar @Tito129 heeft gewoon zijn aanvoer te laag staan wat gewoon lastig is met mengverdelers die werken pas knap vanaf een graad of 60 aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:44

bert pit

asdasd

arjandijk162 schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:44:
Een adviesvraagje. Ik heb een Modulerende Nefit ketel en na 2 jaar proberen met een Nefit zonesysteem (Easy Control) waarbij de ontvangst van thermostaatkranen vaak wegviel, heeft de installateur in overleg met Nefit het systeem vervangen door Honeywell Evohome.

Het viel me bij thuiskomst meteen op dat je in de aangestuurde ruimtes wordt verwelkomt met warme gloed die je tegemoet. Ik zag dat de standaardtemperatuur op 21 ipv de 20 die ik gewend was. Maar ook na het aanpassen van deze waarde, voelt het in de aangestuurde ruimtes anders. Het blijkt dat de installateur heeft gekozen voor een Wireless On/Off module ipv een EMS-Openterm adapter. De reden was dat hij minder vertrouwen had in de protocol omzetting EMS-Openterm en gezien de slechte ervaringen met het vorige zonesysteem wilde hij iets installeren zonder issues.

Dit betekent dat de thermostaat niet meer modulerend werkt en constant op vol vermogen begin te blazen. De installateur gaf aan dat ik nog wat kon afregelen op de ketel mbt de watertemperatuur.

Ik vraag me nu af of mijn energiegebruik niet enorm omhoog gaat met on/off ipv modulerend. Het is niet mijn bedoeling om comfort om te ruilen voor een hogere gasrekening
Het systeem heeft een paar dagen nodig om zich in te leren en zal dan beter regelen. Als je overshoot houdt, heb je nog verschillende opties. Ook is het niet onverstandig om bij aan/uit de Ta te laten bepalen door een buitenvoeler, maar de ervaringen daarmee wisselen per ketelmerk.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
leonbong schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:16:
Maar @Tito129 heeft gewoon zijn aanvoer te laag staan wat gewoon lastig is met mengverdelers die werken pas knap vanaf een graad of 60 aanvoer.
Toch blijf ik dat bijzonder vinden, als zo'n mengverdeler is uitgerust met een thermostaat. Je zou zeggen dat het geen bal uitmaakt of de Ta 60, 50 of 40 graden of wat dan ook is, als het maar warmer is dan de op de vvw-thermostaat ingestelde waarde.

Eigenlijk zeg je dat de vvw-verdeler beter werkt met een aanvoer van 60 dan met een lagere temperatuur. Hoe kan dat dan? Is dat in lekentaal uit te leggen?

En jouw nachtverlaging is ook echt verlaging inderdaad. Maar de temperatuur daalt dan ook niet tot die waarde, daarvoor is je huis te goed geïsoleerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
bovenstaande vraag ik mij ook af.

Heb het idee dat ik ook veel pendel.
Ketel staat op 50 graden. In de vloer stroomt 30-35 graden.

Vannacht nachtverlaging toegpast naar 18.5 en vanmorgen aangezet naar 19.5. Is inmiddels al en uur bezig en nog niet klaar. (130m2 vloerverwarming)

[ Voor 6% gewijzigd door water_escape op 02-12-2020 09:34 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34
water_escape schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:33:
Vannacht nachtverlaging toegpast naar 18.5 en vanmorgen aangezet naar 19.5. Is inmiddels al en uur bezig en nog niet klaar. (130m2 vloerverwarming)
Vloerverwarming (zeker de klassieke variant die aan de onderkant van de dekvloer ligt) is dan ook een traag systeem. Hij moet 130m2 x +/- 0,1m (vloerdikte), ofwel 13m3 aan materiaal op temperatuur brengen.

Bij een ingefreesde verwarming (heb ik hier liggen) heb je uiteraard ook wel verlies naar de rest van de vloer, maar warm je ook veel sneller de bovenkant van de vloer op zodat deze de ruimte kan opwarmen. Desondanks duurt het hier ook wel even voordat de ruimte terug op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
theredone51 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:40:
[...]

Vloerverwarming (zeker de klassieke variant die aan de onderkant van de dekvloer ligt) is dan ook een traag systeem. Hij moet 130m2 x +/- 0,1m (vloerdikte), ofwel 13m3 aan materiaal op temperatuur brengen.

Bij een ingefreesde verwarming (heb ik hier liggen) heb je uiteraard ook wel verlies naar de rest van de vloer, maar warm je ook veel sneller de bovenkant van de vloer op zodat deze de ruimte kan opwarmen. Desondanks duurt het hier ook wel even voordat de ruimte terug op temperatuur is.
VVW is gloednieuw. jaartje oud. Ligt in de Anhydriet met pvc erop.
Hoe weet ik bijvoorbeeld op hoeveel kw mijn ketel staat of moet staan. Heb bovenstaande zitten mee lezen maar niet helemaal uit.

dus sowiso beter om max half graadje te verlagen in de nacht?

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 02-12-2020 09:42 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
water_escape schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:33:
bovenstaande vraag ik mij ook af.

Heb het idee dat ik ook veel pendel.
Ketel staat op 50 graden. In de vloer stroomt 30-35 graden.

Met radiatoren duurt het ook een uur om 1 graad te stijgen, zeker als je je radiatoren niet tot 90 graden wil stoken.
Je hebt echt een foute verwachting...
Als je vindt dat het te koud is als je je ontbijt neemt, dan moet je vroeger beginnen te stoken, en je kan ook vroeger uitschakelen, die vloer koelt echt zo snel niet af hoor.

Maar eigenlijk is vloerverwarming er voor gemaakt om gewoon de hele dag 24/7 doorverwarmd te worden op 25-30 graden.
En dan heb je het nooit koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Tommie12 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:44:
[...]

Met radiatoren duurt het ook een uur om 1 graad te stijgen, zeker als je je radiatoren niet tot 90 graden wil stoken.
Je hebt echt een foute verwachting...
Als je vindt dat het te koud is als je je ontbijt neemt, dan moet je vroeger beginnen te stoken, en je kan ook vroeger uitschakelen, die vloer koelt echt zo snel niet af hoor.

Maar eigenlijk is vloerverwarming er voor gemaakt om gewoon de hele dag 24/7 doorverwarmd te worden op 25-30 graden.
En dan heb je het nooit koud.
nee dat is het zeker niet. heerlijk warm.
Ik vraag mij alleen af wat de beste balans is om zo min mogelijk gas te verbruiken. November was 200kuub.

dus moet ik de ketel verlagen mbt Kw of niet. Moet de temp van 50 naar 40 of misschien naar 60. Deze ketel stookte eerst een stuk of 15 radiatoren en 3 slangen vvw. Die zijn nu weg en ligt er 15 groepen vvw.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
water_escape schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:49:
[...]

nee dat is het zeker niet. heerlijk warm.
Ik vraag mij alleen af wat de beste balans is om zo min mogelijk gas te verbruiken. November was 200kuub.

dus moet ik de ketel verlagen mbt Kw of niet. Moet de temp van 50 naar 40 of misschien naar 60. Deze ketel stookte eerst een stuk of 15 radiatoren en 3 slangen vvw. Die zijn nu weg en ligt er 15 groepen vvw.
Ik zou het gewoon eens proberen op 40 graden, en dan 24/7 stoken.
Als je ketel wat kan moduleren, dan gaat die ook op laag vermogen draaien. Heb je een weersafhankelijke regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Tommie12 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:51:
[...]

Ik zou het gewoon eens proberen op 40 graden, en dan 24/7 stoken.
Als je ketel wat kan moduleren, dan gaat die ook op laag vermogen draaien. Heb je een weersafhankelijke regeling?
volgens mij niet. Oude ketel uit 2003 geloof ik. De Bosch HRC 42 en een Honeywell chronotherm TH8110M1003 thermostaat beneden.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Gramser en @water_escape
Je moet even in vermogens denken en de liters die je daarvoor moet verplaatsen grofweg uit mijn hoofd.
Vermogen (kW) DeltaT ketel Liters/uur
55600
1051200
510300
1010600
530200
1030400

Nu hebben veel goed inregelde installaties een beperkt max-vermogen.
Maar bij de opwarmen van je huis kan je veel vermogen in één keer kwijt en dat heb je ook nodig.
Maar voor de Cv-pomp is het best een uitdaging 1200 l/uur door de dunne aanvoerleidingen en de thermostaatkraan heen te persen.
Je zal dus ook zien dat installaties met lage max-aanvoertemperaturen bij het opwarmen ook soms zullen stopppen met stoken omdat de max bereikt is. De ketel kan het vermogen wel leveren maar de pomp kan het niet door het ventiel heen persen, gevolg de liters zijn te weinig aanvoer loopt op maar de max wordt bereikt ketel stopt.
Als je max-aanvoertemperatuur hoger zet dan "tolereert" hogere temperatuur een slaat dus niet af en je krijgt ook makkelijker het vermogen aan de vloer aangeleverd.

Thermostaatkraan op verdeler
Een beetje normale thermostaatkraan op een mengverdeler heeft meestal een doorlaat van grofweg kv 0,8 - 1. Dat betekent dat zo'n kraan maar max 1000 l/uur doorlaat maar dan moet de pomp 1bar drukverschil over dat ventiel leveren leveren dat kan een CV-pomp helemaal niet.

Kamer is warm
Als systeem eenmaal op temperatuur is dan is het ander verhaal omdat niet zo veel vermogen nodig hebt en kan je best met lagere temperaturen werken. Maar bij het aanwarmen moet je gewoon even vermogen hebben.

[ Voor 70% gewijzigd door leonbong op 02-12-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
water_escape schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:56:
[...]

volgens mij niet. Oude ketel uit 2003 geloof ik. De Bosch HRC 42 en een Honeywell chronotherm TH8110M1003 thermostaat beneden.
Spijtig...
Vloerverwarming gaat het beste als je langdurig op laag vermogen kan stoken.
Denk er zeker aan als je ooit je ketel vervangt.
Hoe lager die kan moduleren in vermogen hoe beter.

Ik heb sinds Juni een nieuwe ketel van 20kW die kan moduleren tot 7% - 1.4 kW.
Als het buiten 12 graden is, en binnen is alles op temperatuur dan zie je de ketel (zelfs met radiatoren) gewoon stoken naar 35-40° aanvoer, en gemoduleerd op 7-10% gedurende uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
leonbong schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:03:
@Gramser en @water_escape
Je moet even in vermogens denken en de liters die je daarvoor moet verplaatsen.
Vermogen (kW) DeltaT Liters/uur
55600
1051200
510300
1010600
530200
1030400
Ik probeer je te snappen, maar ik volg het niet helemaal helemaal helaas. De vvw pomp pompt de boel rond met een vooraf ingestelde snelheid, met water dat is ingesteld op een vaste temperatuur (via de thermostaat). Hoe kan het dan uitmaken of de aanvoertemperatuur op 60 of op 45 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb mijn post aangepast hierboven.

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 02-12-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
leonbong schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:16:
Ik heb mijn post aangepast hierboven.
Ik zie het - maar is bij een zeg 6kW een dT van 10 nog realistisch als ik met een Ta van 45 stook, en ik slechts 1 radiator en een vvw met pompverdeler en thermostaat als hoofdverwarming heb?

Of is dat juist een reden om de Ta te verhogen, teneinde een hogere dT te krijgen en toch de ketel te laten condenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Tommie12 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:09:
[...]

Spijtig...
Vloerverwarming gaat het beste als je langdurig op laag vermogen kan stoken.
Denk er zeker aan als je ooit je ketel vervangt.
Hoe lager die kan moduleren in vermogen hoe beter.

Ik heb sinds Juni een nieuwe ketel van 20kW die kan moduleren tot 7% - 1.4 kW.
Als het buiten 12 graden is, en binnen is alles op temperatuur dan zie je de ketel (zelfs met radiatoren) gewoon stoken naar 35-40° aanvoer, en gemoduleerd op 7-10% gedurende uren.
Hoe weet ik of ik weersafhankelijk heb of niet?
De vraag is nu dan ook, of ik de huidige ketel lager moet (of uberhaupt kan) zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N50gPdZY6Q5Qi5gsUjNR8omM36s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKhkAZSeKdYEajXsjXCKQG4B.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@water_escape
Heb je een buitensensor? Alleen als je die hebt kan je weersafhankelijk regelen.

Wel een knoert van een ketel met een vermogen van 42 kW. Beetje typisch gedrag van installateurs.
Laat ons maar een enorme ketel zetten, dan krijg je het zeker warm.
Je kan niet minder moduleren dan 10kW, en dat blijft een hoge waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

water_escape schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:25:
[...]

Hoe weet ik of ik weersafhankelijk heb of niet?
De vraag is nu dan ook, of ik de huidige ketel lager moet (of uberhaupt kan) zetten.

[Afbeelding]
Kijk anders eens even in in de handleiding
https://nefit-nl.resource...entatie/6720648865_01.pdf

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Gramser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:20:
[...]

Ik zie het - maar is bij een zeg 6kW een dT van 10 nog realistisch als ik met een Ta van 45 stook, en ik slechts 1 radiator en een vvw met pompverdeler en thermostaat als hoofdverwarming heb?

Of is dat juist een reden om de Ta te verhogen, teneinde een hogere dT te krijgen en toch de ketel te laten condenseren?
dT is helemaal niet belangrijk voor het condenseren.

De absolute temperatuur (+/ -<50 graden) van het retourwater is het enige wat bepaalt of de ketel condenseert.
Jouw aanvoertemperatuur is al laag genoeg om te condenseren dus hij zal altijd condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:28
Wachten... schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:43:
Maken de DeltaT`s dan ook niet meer zoveel uit in de andere kamers? Want dat is eigenlijk wat ik ermee bedoelde. Ik kan deze volgens de excel sheet niet 'optimaal' instellen, aangezien er dan (denk ik) ook nog eens teveel warm retourwater van de radiatoren komt, omdat ik deze volgens de excel sheet verder open moet zetten!

Kortom, klopt het dat je niet iedere situatie optimaal kunt maken, zoals in mijn geval met maar 2 radiatoren en een vloerverwarming?
het ligt er aan hoe je optimaal definieert ;-)

als je voor optimale efficiency van je ketel gaat dan moet je vooral naar de retourtemperatuur kijken en niet naar de delta T. Als voor optimale warmteoverdracht van je radiatoren gaat moet je de delta T hoog krijgen. Ik denk dat je vooral op zoek bent naar die eerste, en dan zou je voor de "andere kamers" alleen moeten kijken naar de retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
leonbong schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:31:
[...]

dT is helemaal niet belangrijk voor het condenseren.

De absolute temperatuur (+/ -<50 graden) van het retourwater is het enige wat bepaalt of de ketel condenseert.
Jouw aanvoertemperatuur is al laag genoeg om te condenseren dus hij zal altijd condenseren.
Goed, dat volg ik. Maar dan zeg je dat mijn vvw-systeem beter zal functioneren als ik de aanvoertemperatuur naar 60 graden gooi en de thermostaat van de vvw alsnog op 40-45 graden zet. Is dat correct? Want dan ga ik dat eens testen (moet wel de Tr beneden de 50 graden blijven anders geen condensatie).

We zitten natuurlijk wel in het "gas besparen"-topic, dus als dit geen zoden aan de dijk zet maar misschien zelfs averechts werkt als besparing, moet ik er nog maar ff over nadenken. Comfort en besparing moeten wel hand in hand gaan, als het kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Gramser op 02-12-2020 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Gramser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:29:
[...]

Toch blijf ik dat bijzonder vinden, als zo'n mengverdeler is uitgerust met een thermostaat. Je zou zeggen dat het geen bal uitmaakt of de Ta 60, 50 of 40 graden of wat dan ook is, als het maar warmer is dan de op de vvw-thermostaat ingestelde waarde.

Eigenlijk zeg je dat de vvw-verdeler beter werkt met een aanvoer van 60 dan met een lagere temperatuur. Hoe kan dat dan? Is dat in lekentaal uit te leggen?

En jouw nachtverlaging is ook echt verlaging inderdaad. Maar de temperatuur daalt dan ook niet tot die waarde, daarvoor is je huis te goed geïsoleerd _/-\o_
Volgens Jip en Janneke werkt het ongeveer zo: het water komt met laten we zeggen 60 graden de verdeler in en mengt zich daar met koud water uit de vloer. Dus gaat het met ongeveer 38 graden de vloer in.

Zou je als aanvoer 40 graden hanteren in plaats van de 60, dan zou het water gemengd worden tot ongeveer 28 graden en dat is niet genoeg om je vloer op te warmen.

Zou je direct 40 graden de vloer in pompen, dan koelt het bij het eerste segment als zo af, da het tweede segment niet eens meer warm wordt.

Het is natuurlijk mogelijk om die hele menging door de CV te laten regelen, maar dan heb je ofwel enorme aanvoerleidingen nodig (wat leidt tot minder efficiency) ofwel een super geïsoleerd huis dat je wel met die genoemde 28 graden aanvoer kunt opstoken. Dus het mengen bij de verdeler is in het geval van een gemiddelde vloerverwarming geval de beste oplossing, en de Ta moet hoog zijn.

In moderne super geïsoleerde woningen, is de vloerverwarming zonder mengverdeler/pomp op de ketel of warmtepomp aangesloten. De segmenten (slangen in de vloer) zijn korter en de slangen liggen dichter tegen elkaar aan. Hierdoor kan het met een lage temperatuur toch warm worden.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 02-12-2020 10:41 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Tommie12 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:29:
@water_escape
Heb je een buitensensor? Alleen als je die hebt kan je weersafhankelijk regelen.

Wel een knoert van een ketel met een vermogen van 42 kW. Beetje typisch gedrag van installateurs.
Laat ons maar een enorme ketel zetten, dan krijg je het zeker warm.
Je kan niet minder moduleren dan 10kW, en dat blijft een hoge waarde.
ja dat dacht ik dus ook :).

Volgens mij heb ik buiten niks. Zou niet weten waar die moet hangen dan.
Kan ik hem dan op 10kw instellen? Of maakt dat qua verbruik verder niet uit nu?

7.4:
Weersafhankelijke regelaar (TA) op de juiste verwarmingcurve en bedrijfstand instellen (zie bedieningsvoorschift TA)

dit is alles wat ik in de handleiding kan vinden.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
bert pit schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:37:
[...]

Volgens Jip en Janneke werkt het ongeveer zo: het water komt met laten we zeggen 60 graden de verdeler in en mengt zich daar met koud water uit de vloer. Dus gaat het met ongeveer 38 graden de vloer in.

Zou je als aanvoer 40 graden hanteren in plaats van de 60, dan zou het water gemengd worden tot ongeveer 28 graden en dat is niet genoeg om je vloer op te warmen.

Het is natuurlijk mogelijk om die hele menging door de CV te laten regelen, maar dan heb je ofwel enorme aanvoerleidingen nodig (wat leidt tot minder efficiency) ofwel een super geïsoleerd huis dat je wel met die genoemde 28 graden aanvoer kunt opstoken. Dus het mengen bij de verdeler is in het geval van een gemiddelde vloerverwarming geval de beste oplossing, en de Ta moet hoog zijn.

In moderne super geïsoleerde woningen, is de vloerverwarming zonder mengverdeler/pomp op de ketel of warmtepomp aangesloten. De segmenten (slangen in de vloer) zijn korter en de slangen liggen dichter tegen elkaar aan. Hierdoor kan het met een lage temperatuur toch warm worden.
Kijk aan. Jip en Janneke kunnen het best goed uitleggen. Ik ga dat testen. Ik vind het wel bijzonder hoor: eigenlijk controleert de thermostaat van de vvw dus het water dat wordt gemengd, maar dat is dan niet de uiteindelijke mengtemperatuur? Is die mengtemperatuur dan wat de retourthermometer op de verdeler aangeeft? Hoeveel tijd zou er voor nodig zijn om effecten hiervan te merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
water_escape schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:39:
[...]

ja dat dacht ik dus ook :).

Volgens mij heb ik buiten niks. Zou niet weten waar die moet hangen dan.
Kan ik hem dan op 10kw instellen? Of maakt dat qua verbruik verder niet uit nu?

7.4:
Weersafhankelijke regelaar (TA) op de juiste verwarmingcurve en bedrijfstand instellen (zie bedieningsvoorschift TA)

dit is alles wat ik in de handleiding kan vinden.
Vanop afstand is dat moeilijk... experimenteren dan maar. (kost niks en kan leuk zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Gramser
Zo zwart/wit is het niet.

Het ligt er ook aan hoe je vloerverwarming gebruikt, zet je deze nooit uit geen nachtverlaging dan zal 45 graden prima gaan omdat je geen momenten van opeens van een groot vermogen behoefte zal hebben.
Waarbij je moet realiseren hoe kouder het wordt hoe meer je CV-pomp moet gaan doen wat strenge vorst alsnog een probleem kan zijn.

Pas jij nachtverlaging toe dan is meer zoals ik hierboven schets, want dan heb je bij het aanwarmen relatief veel vermogen nodig. Wat de ketel wel kan leveren, maar de kans bestaat dat je het niet verplaatst krijgt richting de verdeler.
Veel oudere mengverdelers zijn natuurlijk ook uitgerust met dunne leidingen en relatief kleine doorlaat thermostaat kranen kv 0,8-1, dezelfde die je op een radiator draait.
Heb je nu dikke leidingen en groot volume thermostaatkranen (die bestaan) dan kan het meevallen.

Samenvatting
Bij een lage aanvoertemperatuur van vloerverwarming heb je gewoon het risico dat je vermogen niet verplaatst krijgt door leidingen. Waardoor de ketel wel het vermogen levert maar pomp krijgt niet verplaats, waardoor je tegen de max-aanvoertemp aanloopt en de ketel daarop uitschakelt.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 02-12-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Tommie12 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:42:
[...]

Vanop afstand is dat moeilijk... experimenteren dan maar. (kost niks en kan leuk zijn)
Dit zijn de opties die ik heb volgens de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhYPYR0ALPu0TrpzzkQ5W1uiJms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE0EeC8oQCev9vlaO1zbuv25.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@leonbong @bert pit dank voor jullie uitleg. Er begint wel wat te dagen langzaam maar zeker.

Ik pas één graad nachtverlaging toe. Het blijft interessant hiermee te spelen maar op een gegeven moment moet je tevreden zijn met wat je hebt, en het daarbij laten. Voordeel van de 60 graden aanvoer zou kúnnen zijn dat de badkamerradiator wat meer warmte kan gaan afgeven, wat in de winter wel lekker is natuurlijk.

Als me dit niet, tov de 45 Ta, teveel gas gaat kosten, is het wellicht een goed idee. En misschien is er zelfs een minder lange stookrun nodig omdat de vloer sneller op temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:44
LinuxMan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:32:
[...]

het ligt er aan hoe je optimaal definieert ;-)

als je voor optimale efficiency van je ketel gaat dan moet je vooral naar de retourtemperatuur kijken en niet naar de delta T. Als voor optimale warmteoverdracht van je radiatoren gaat moet je de delta T hoog krijgen. Ik denk dat je vooral op zoek bent naar die eerste, en dan zou je voor de "andere kamers" alleen moeten kijken naar de retourtemperatuur.
Is het heel gek als ik het dan even niet meer begrijp?

Ik dacht dat als ik aan de hand van de Excel sheet de DeltaT goed krijg (dus tussen de 15 en 20) dat het dan optimaal is ingesteld en je retour automatisch optimaal is en dus het zuinigst, of zie ik nu echt iets verkeerd?

Wat is het verschil tussen de DeltaT tussen de 15 en 20 hebben of de retour temperatuur goed afstellen?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De absolute retourtemp is belangrijk die bepaald of je condenseert.
Gelijke deltaT over alle radiatoren bepalen of ze allemaal op dezelfde manier gelijkmatig warm worden.

@Gramser
Een ketel is dom ding, stel jij hebt het max vermogen beperkt op 10kW.
Max-aanvoer op 60 graden.
De pomp kan bijvoorbeeld max 400l/uur eenvoudig verplaatsen bij volledig open thermostaatkraan van de vloerverdeler.

Bij het opwarmen krijgt ketel water uit de vloer het was een koude nacht dus bijvoorbeeld 20 graden.
De aanvoer wordt dan bij 10kW dan maar +/- 50 graden.
Dus die hoge aanvoertemperatuur begin je pas te bereiken op eind van opwarmtraject als retourwater uit de vloer steeds warmer wordt.

Als dit je achterhoofd hebt kan je best wel je Cv-aanvoer op 75 graden zetten, zolang je dan nergens een radiator open draait haal je dat toch niet met vloerverwarming en de ketel zal permanent condenseren omdat de retour sporadisch boven de 30 uit zal komen.
Mits ja natuurlijk wel het ketelvermogen hebt afgestemd op het afgifte vermogen van je vloer.

[ Voor 80% gewijzigd door leonbong op 02-12-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wachten... schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:52:
[...]

Ik dacht dat als ik aan de hand van de Excel sheet de DeltaT goed krijg (dus tussen de 15 en 20) dat het dan optimaal is ingesteld en je retour automatisch optimaal is en dus het zuinigst, of zie ik nu echt iets verkeerd?

Wat is het verschil tussen de DeltaT tussen de 15 en 20 hebben of de retour temperatuur goed afstellen?
Zoals ik het begrijp, maakt de dT niet zoveel uit, als de retour maar beneden de 50 graden is. Dus als je Ta 65 is, en je het een dT van 15, is de Tr 50. Dan hangt het erom. Als je dT 20 is bij diezelfde Ta van 65, zit je al op een Tr van 45. Da's mooi.

Als je de Ta verlaagt naar zeg, 60, zit je met beide dT's in het condenserend bereik van de ketel.

Als je de Ta verlaagt naar 50, boeit het helemaal niet meer want de retour is per definitie lager dan aanvoertemp. Maar daarmee is het de vraag of je dan nog je woning warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Wachten... schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:52:
[...]

een heel extreem (en niet realistisch) voorbeeld:
stel de ene radiator heeft een input van 90 graden en een retour van 70 (deltaT=20), en een andere radiator zit achter een enorme leiding met veel verlies met een input van 70 en een retour van 50 (deltaT=20). Als ze even veel flow hebben krijgt de ketel iets van 60 graden in zijn retour en dus is de efficiency maar matig.

Als je de retour van beide radiatoren op 50 krijgt zal je CV efficienter stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
water_escape schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:46:
[...]

Dit zijn de opties die ik heb volgens de handleiding:
[Afbeelding]
Sorry hoor, maar hier kan ik niet meer helpen.
Probeer eens met het vermogen naar 20 of 15 kW te zetten, en kijk wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
LinuxMan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:11:
[...]

een heel extreem (en niet realistisch) voorbeeld:
stel de ene radiator heeft een input van 90 graden en een retour van 70 (deltaT=20), en een andere radiator zit achter een enorme leiding met veel verlies met een input van 70 en een retour van 50 (deltaT=20). Als ze even veel flow hebben krijgt de ketel iets van 60 graden in zijn retour en dus is de efficiency maar matig.

Als je de retour van beide radiatoren op 50 krijgt zal je CV efficienter stoken.
@Gramser

Oke het wordt volgens mij wat duidelijker. (Voel me redelijk dom, maar ben er pas sinds gisteren in gedoken).
Als ik dus goed begrijp en op mijn manier mag uitleggen...

DeltaT is het verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur. Dus stel we hebben 1 radiator en het water komt daar met 90 graden naar binnen, en met 70 graden gaat het er weer uit, dan heb je een DeltaT van 20. Volgens de Excel zou je dan perfect zitten, dat is tenminste wat ik dacht, want je moet een DeltaT hebben van 15 a 20 toch? Maar in dit geval slaat de DeltaT van 20 nergens op, want je retour is 75 graden en dus veel te hoog!

Maar eingelijk is het belangrijkste de gemiddelde retour temperatuur van alle radiatoren? Dus we voegen aan bovenstaande radiator nog een radiator toe, en daar komt het water ook in met 90, maar komt er met 30 graden weer uit (extreem geval). Dan heb je hier een DeltaT van 60. Volgens de tabel zou dit totaal niet goed zijn want je hebt een belachelijke DeltaT maar de retour van radiator 1 en radiator 2 is samen is 50 graden (70 graden + 30 graden is 100 graden, gedeeld door 2 radiatoren = gemiddelde van 50 graden) in dat geval zit je dus wel goed?

Is het dan wel zo dat je het zoveel mogelijk uit wilt vlakken? Dus radiator 1 wat lagere DeltaT krijgen en bij radiator 2 de DeltaT wat hoger? Is dat wat er bedoelt wordt met een sweatspot vinden dan?

Ik hoop dat ik het zo goed begrijp, anders hoor/zie ik graag nog een correctie. Ik had echter bij de beginpost en door de Excelsheet begrepen dat de DeltaT het belangrijkste is en dat je die tussen de 15 en 20 wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:30
leonbong schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:25:
Voor RA-DV kranen is het drukverschil niet van belang, daar compenseert deze automatisch voor dat maakt hem "dynamisch". Je stelt dus alleen l/uur in.

Maak het je niet te moeilijk zoek het vermogen van een radiator obv de fysieke afmetingen. Veronderstel dat je systeem was ontworpen bij 80/60 dat is namelijk heel gebruikelijk in de bouw nederland mid jaren 90 tot recent.
https://assets.danfoss.co...07676/DOC138386407676.pdf
Als je radiatoren in je woonkamer maar op dezelfde manier berekent zullen allemaal ongeveer dezelfde deltaT krijgen bij vol open.

Voorbeeld:
Radiator A met 3 platen met lamellen (een 33 dus). van 60 hoog en 80 breed = 2600W bij 90/70 dus bij 80/60 -> 2600W x 0,8 = 2080W.
Radiator B met 2 platen met één plaat met lamellen (een 21 dus) van 60 hoog en 80 breed = 1500W bij 90/70 dus bij 80/60 --> 1500 x 0,8 = 1200W

Q = m x c x dT
m = Q / (c x dT)

Q = Vermogen = W
dT= 80 - 60 = 20 graden
m = kg/s --> x3600 = kg/uur
c = J/(kgK) = 4200

Flow radiator A = 2080 / (4200 x 20) = 0,02 kg/sec --> x3600 = 90 l/uur.
Flow radiator B = 1200 / (4200 x 20) = 0,014 kg/sec --> x3600 = 50 l/uur
Ik heb hier nog eens goed naar gekeken en snap het grotendeels. Ik heb destijds de aanvoertemperatuur van de CV-ketel verlaagd naar 60 graden. Dan gaat 80/60/20°C niet op bij mij. Ik snap dat 80 - 60 = 20, maar wat betekent 75/65/20°C dan? Want 75 - 65 is geen 20 :P. Ik dacht dat die 20°C de dT was, maar dan begrijp ik dat denk ik verkeerd.

En is de retourtemperatuur de temperatuur die ik zelf wil? Want in dat geval zou het 60/40/20°C zijn, klopt dat? En heb ik dan een correctie nodig van 0,8?

Overigens, als ik het via de app doe en ik moet het drukverschil invullen, dan neem ik aan dat ik daar dus gewoon 10 kPa kan laten staan omdat het voor de DV toch dynamisch wordt geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Wachten...
DeltaT over de radiatoren gelijk = Allemaal gelijk matig warm, niet heet, andere koud = dit is comfort met name als je meerdere radiatoren in een ruimte hebt, dan wordt de hele ruimte gelijkmatig warm.
Retourtemperatuur ketel = Aardgasrendement

Bij een perfect in balans zijnde installatie is:
deltaT radiatoren = deltaT ketel
Waarbij die retour ook nog <50 graden is.

@Alphyraz
80/60/20
80 aanvoer
60 retour
20 graden ruimtetemperatuur

65/40/20
65 aanvoer
40 retour
20 graden ruimtetemperatuur

Dit is overigens een notatievorm die je ook spec bladen van bijvoorbeeld ketels ziet of spec bladen van radiatoren.

PS Hou gewoon die tabel aan die is echt goed genoeg voor plaat radiatoren. Als je die app-gebruikt die verteld geen liters, de app van heimeier werkt sneller voor dynamsiche kranen. Het l/uur antwoord van daar is ook goed genoeg voor die van Danfoss, zelfde rekensom.

Ik maak het je makkelijk:
1) Kijk in danfoss tabel voor vermogens van je radiatoren.
2) Lees in deze comap tabel de l/uur af voor een vermogen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC-vkv1AN1PKIfj9Th1g07N7HJw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mlrh0biNHnxHZB9cSBnpnwUf.jpg?f=user_large
3) Stel die liters/uur op dynamsiche kraan die je hebt, merk maakt geen bal uit.

[ Voor 61% gewijzigd door leonbong op 02-12-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:11

dbzfan

Nee.

thespeed schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:41:
[...]

Ik had hier ook last van na het waterzijdig inregelen en heb daarom zelfs de retour temperatuur van de radiatoren weer iets verhoogd. (van 45 naar +-48)
Dit hielp niet voldoende en ik zag constant de Intergas ketel naar code 1 springen.
Pomp snelheid verhogen, anti pendeltijd verhogen bijna niets leek te helpen.
Nu viel het mij op dat de Nest v3 thermostaat iedere keer nog steeds om warmte vroeg.
Maar de ketel juist iedere keer afsloeg op code 1
Door nu de minimale opentherm temperatuur te verhogen van de standaard waarde 40 naar 45 graden lijkt het nu beter te werken en zie ik de ketel nu ook echt afslaan (totaal geen code). Misschien heb je hier wat aan.
Je zou de naloop tijd van de pomp misschien ook nog wat kunnen verhogen.
In de Nest thermostaat zelf heb ik ook de juiste maximale aanvoer temperatuur ingesteld want die stond ook verkeerd.

Vraag me ook af wat de minimale aanvoer temperatuur is voor een standaard jaren 80/90 radiator.

Helaas dit gisteren pas uitgevoerd en momenteel weinig gegevens om te checken omdat mijn Homeassistant installatie plat ligt (Micro SD kaart alweer corrupt, en wachtende op een pakketje uit China voor een SSD case ;) )
Hoe heb jij de minimale opentherm temperatuur verhoogd? Ik kan die optie niet vinden op mijn Intergas.. Want heb eigenlijk dezelfde issue als jou.. Heb het CV vermogen op het laagst staan, pompsnelheid praktisch op het laagst en CV temp op 75 maar blijf steeds code 1 houden.

[ Voor 4% gewijzigd door dbzfan op 02-12-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik lees al een tijdje mee en heb (zo uit m'n hoofd) een aantal jaar geleden mijn CV installatie waterzijdig ingeregeld en CV instellingen 'getweakt' (pompsnelheid en vermogen omlaag geschroeft). Momenteel heb ik de maximale CV watertemperatuur ingesteld op 50 graden, dit leidt tot onderstaande grafieken van de afgelopen 24 uur:

Woonkamer temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pdYNCLNay9dRgI24yBO3krexZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXs2wI4DZlpcWVNxC42RZ06p.jpg?f=fotoalbum_large

CV temperatuur (incl. 2 douchebeurten in de ochtend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8PubBz8coeCG511y-9-FV99zek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlOioTdaoe8236GQleZHFeTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Gewenste CV temperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSqlVT81RoFpgS0Z2h-or1gO16I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8B2Jkz909r9NQl1xN8zkLg7T.jpg?f=fotoalbum_large

Retour temperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9AkhXIFMnj66BpN17JO83NGNWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXldq268Pe8tTdklufiZn8sS.jpg?f=fotoalbum_large

Gasverbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwu2DwsVv7ydCgl-GzCcmUBzEhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VM7QuseGpA0eivr729EYwP0H.jpg?f=fotoalbum_large

Tussenwoning uit 1998
Remeha Avanta 28c
iSense v30
2 radiatoren woonkamer (4x Speedfan comfort)
1 radiator werkkamer
1 radiator slaapkamer

[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 02-12-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Wachten... Ik ben niet zo heel erg bezig met radiatoren, ik heb er maar een en voor de rest vloerverwarming, maar het gaat om een paar dingen in het geval van radiatoren denk ik:

- voor een effectieve opwarming van de ruimte moet de radiator een nette dT hebben. Kan best zijn dat dat 20 is, als de kamer daarmee efficiënt op temperatuur komt
- het samenspel van al die radiatoren bepaalt uiteindelijk de retourtemp bij de ketel.
- als die Tr beneden de 50 graden is, prima, dan functioneert de ketel in het HR-bereik. Met welke dT dat is, doet er niet zo heel veel toe.
- als je met een lage Ta de ruimtes warm krijgt, ook prima, dan behaal je makkelijker een lage Tr.
- met een hoge Ta is eerder een hoge dT nodig om een Tr te krijgen van 50 graden of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Tommie12 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:24:
[...]

Sorry hoor, maar hier kan ik niet meer helpen.
Probeer eens met het vermogen naar 20 of 15 kW te zetten, en kijk wat er gebeurt.
dank! gaan we proberen.
Ketel is iig nog steeds bezig (sinds half 9) met op 50 graden stoken. Temp in de kamer is inmiddels goed, dus hij pendelt een beetje om het op temp te houden denk ik.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
leonbong schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:57:
@Wachten...
DeltaT over de radiatoren gelijk = Allemaal gelijk matig warm, niet heet, andere koud = dit is comfort met name als je meerdere radiatoren in een ruimte hebt, dan wordt de hele ruimte gelijkmatig warm.
Retourtemperatuur ketel = Aardgasrendement

Bij een perfect in balans zijnde installatie is:
deltaT radiatoren = deltaT ketel
Waarbij die retour ook nog <50 graden is.
Ja het is op deze manier duidelijk, uiteraard is mijn voorbeeld totaal niet reëel of optimaal, maar het was even om voor mij dingen duidelijk te hebben.

Het beste (zoals jij al aangaf) wil je beide optimaal hebben maar mocht 1 radiator toch wat afwijken, dan wil je toch liever kijken naar de gezamenlijke retour temperatuur (die lager dan 50) kijken en niet zo zeer teveel focussen op de DeltaT, iets wat ik hiervoor wel deed.

Ik ga wel kijken om beide goed in te stellen, maar weet nu iets beter hoe deze 2 dingen samenhangen en wat belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 22:38
dbzfan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:57:
[...]

Hoe heb jij de minimale opentherm temperatuur verhoogd? Ik kan die optie niet vinden op mijn Intergas.. Want heb eigenlijk dezelfde issue als jou.. Heb het CV vermogen op het laagst staan, pompsnelheid praktisch op het laagst en CV temp op 75 maar blijf steeds code 1 houden.
Dat is Code E bij de parameter instellingen via de service code.
De omschrijving daarvan is:

Min. aanvoertemperatuur bij OT
(OpenTherm) of RF thermostaat

Hoeveel is het verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur?
Als hij de warmte niet kwijt kan dan gaat hij volgens mij ook in code 1.
Bij mij is dat bij een aanvoertemperatuur van 60 graden 45 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door thespeed op 02-12-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

thespeed schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:12:
[...]

Dat is Code E bij de parameter instellingen via de service code.
De omschrijving daarvan is:

Min. aanvoertemperatuur bij OT
(OpenTherm) of RF thermostaat
Oh ik heb een Xtreme en daar zit die instelling niet in...

Ik snap die code 1 gewoon niet, want de aanvoer voelt goed heet en de retourleiding is erg lauw dus het lijkt alsof mijn radiatoren de warmte goed kwijt kunnen... maar toch code 1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 22:38
dbzfan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:14:
[...]

Oh ik heb een Xtreme en daar zit die instelling niet in...

Ik snap die code 1 gewoon niet, want de aanvoer voelt goed heet en de retourleiding is erg lauw dus het lijkt alsof mijn radiatoren de warmte goed kwijt kunnen... maar toch code 1..
Heb je de verwarmingen waterzijdig ingeregeld?
Want dan zou ik de voetventielen nog even goed controleren als ze niet te ver dicht staan.
Ik heb ze uiteindelijk ook weer iets verder open moeten zetten.

Zijn alle radiatoren goed aangesloten?
Bij mij weet ik toevallig dat er 2 radiatoren verkeerd om aangesloten zijn.
Daar moet ik helaas ook nog mee bezig.
Ik weet niet wat daar het effect van is op de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

thespeed schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:22:
[...]

Heb je de verwarmingen waterzijdig ingeregeld?
Want dan zou ik de voetventielen nog even goed controleren als ze niet te ver dicht staan.
Ik heb ze uiteindelijk ook weer iets verder open moeten zetten.

Zijn alle radiatoren goed aangesloten?
Bij mij weet ik toevallig dat er 2 radiatoren verkeerd om aangesloten zijn.
Daar moet ik helaas ook nog mee bezig.
Ik weet niet wat daar het effect van is op de installatie.
Radiatoren zijn goed aangesloten.. Zijn uit 1979.. lijken geen voetventielen te hebben. Bovenkant voelt iets heter dan de onderkant van de radiator. Het in code 1 schieten verstoort het opwarmen enorm.. duurt uren zo.. Ook lijkt het nu alsof het modulerende vermogen van de Intergas niet benut wordt.

Hier een foto van de radiator.. lijkt niet alsof ik hier iets kan instellen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avl7uO3WOICg6PtVzpj8ZgVJuLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hnbndbDtmoGuwPsZumdQTfe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dbzfan op 02-12-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
@dbzfan Als er een kraan op zit kun je hem daar ook prima mee inregelen hoor. Alleen zorgen dat er daarna niemand meer aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

ThinkPadd schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:30:
@dbzfan Als er een kraan op zit kun je hem daar ook prima mee inregelen hoor. Alleen zorgen dat er daarna niemand meer aan zit.
Ja die staan gewoon vol open (die draaiknop bovenaan). Maar code 1 betekend toch dat de retourtemp van de ketel te hoog is? En die retourtemp voelt bij de ketel juist niet hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

dbzfan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:28:
[...]

Radiatoren zijn goed aangesloten.. Zijn uit 1979.. lijken geen voetventielen te hebben. Bovenkant voelt iets heter dan de onderkant van de radiator. Het in code 1 schieten verstoort het opwarmen enorm.. duurt uren zo.. Ook lijkt het nu alsof het modulerende vermogen van de Intergas niet benut wordt.

Hier een foto van de radiator.. lijkt niet alsof ik hier iets kan instellen..

[Afbeelding]
Ik begrijp dat het niet snel genoeg opwarmt? Het zou me niet verbazen als de radiatoren wat te klein zijn. In de tijd dat deze radiatoren werden opgehangen, brandde CV's met 80 of meer aanvoer. Lekker warm, goede stralingswarmte en heel comfortabel.

Maar een moderne ketel denkt meer aan gas besparen en voert minder heet water aan. Om het daarmee toch comfortabel te krijgen kun je twee dingen doen, beter isoleren of de radiatoren vergroten. Als je dat laatste overweegt, dan zou een type t22 van dezelfde afmeting een goed resultaat geven. Die kunnen dus de ruimte comfortabel op temperatuur brengen met een lagere aanvoer temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hang dan meteen 33's op kost bijna niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
@leonbong Even een voorbeeldje om te kijken of ik het begrijp, met jouw voorbeeld:
Radiator A met 3 platen met lamellen (een 33 dus). van 60 hoog en 80 breed = 2600W bij 90/70 dus bij 80/60 -> 2600W x 0,8 = 2080W.
Radiator B met 2 platen met één plaat met lamellen (een 21 dus) van 60 hoog en 80 breed = 1500W bij 90/70 dus bij 80/60 --> 1500 x 0,8 = 1200W

Beide hebben een delta T van 20. De standen op de kranen zouden dus als volgt moeten zijn?
Radiator A: .5-1/2 = 1928, 6 = 2155. 2155 zit dichterbij, dus stand 6
Radiator B: .3-1/2 = 1021, 4 = 1361. 1631 zit dichterbij, dus stand 4

Kloppen deze beweringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die standen zijn traploos dus je kan hem er ook tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphyraz
@leonbong Helder. In die tabel die jij stuurde, daar is "Delta T in K" toch het gewenste verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur? Dus in mijn geval 60/40 = 20? Dan moet ik dus naar de rechterkolom kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC-vkv1AN1PKIfj9Th1g07N7HJw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mlrh0biNHnxHZB9cSBnpnwUf.jpg?f=user_large

Edit: wellicht dat ik de temperatuur van de ketel weer op 80 graden moet zetten, aangezien dat een vaker voorkomende temperatuur (en ook standaard lijkt te zijn) is. Is dat correct?

[ Voor 17% gewijzigd door Alphyraz op 02-12-2020 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
Toch nog steeds vreemd:

Thermostaat kamer op 19.5 ingesteld. Dat is het al lang. Toch slaat de ketel soms aan.

Thermostaat geeft 19.5 aan. Maar home assistant 20.2 (direct naast thermostaat) en een andere 20.4.

Waarom blijft de thermostaat zeggen dat de ketel aan moet?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:03
olafmol schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:53:
[...]

Ja. En dan krijg ik toch nog zo’n 0Y melding. Ik laat ff een check doen op het expansievat. Dat klinkt overal hetzelfde, maar is zo’n platte geïntegreerde. Dus dat laat ik liever aan de vakman/vrouw over. Tnx!
Even een korte update over de Nefit 0Y melding, ik begin het donkerbruine vermoeden te krijgen dat dit door de Nest (gen3) thermostaat komt. Die heeft een "true radiant" optie, die "leert" hoelang het duurt voordat je huis op temperatuur is, en hier rekening mee houdt bij het opstarten van je programma. om op tijd de doeltemperatuur te bereiken.

Allemaal mooi, maar als ik deze instelling aan heb krijg ik dus vrijwel elke keer als de Nest is gestart met opwarmen na verloop van tijd zo'n 0Y melding, waarbij de Nest in "verwarmen" stand blijft staan, maar de ketel niet verder wil omdat de CV water temperatuur de maximale instelling heeft bereikt.

Als ik deze true radiation instelling echter uitzet zie ik dat de ketel deze 0Y instelling niet meer krijgt, en de Nest thermostaat ook netjes de "verwarmen" stand uitschakelt omdat de gewenste temp bereikt is.

Ik begin zomaar te vermoeden dat er een bug in de Nest algoritmes zit, die geen rekening houdt met een aangepaste max temperatuur op de CV ketel. Ik heb daar 65 graden ingesteld, en dit heb ik ook in de Nest thermostaat ingesteld bij de max CV aanvoer temperatuur. Maar als ie daar gewoon geen rekening mee houdt dan snap ik wel dat de ketel een 0Y geeft, omdat de Nest OT dan een hogere temp vraagt dan de ketel ingesteld heeft...

duh....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@water_escape Da's inderdaad wel gek. Misschien registreert de thermostaat een lichte daling van de kamertempratuur die hij (afrondend?) niet laat zien op het display?

Hoe dat zit in vergelijking met de andere temperaturen weet ik niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 02-12-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Iemand een idee wat de instelling 'aanwarmtijd' in de Remeha App (of op de eTwist) nou precies doet? Deze lijkt standaard op 0 te staan, maar heb deze op 150 gezet.
Het vreemde is dat de temperatuur vanmorgen bij het wisselen van de ingestelde temperatuur op de klokthermostaat van 18.5 naar 19.5, opeens 17.5 stond. Vreemd, want normaal zou de temperatuur dus al nooit onder de 18,5 uit moeten kunnen komen.
Ik weet niet of de aanwarmtijd hier iets mee te maken heeft, maar vond het wel vreemd.

In de handleiding van Remeha vind ik hier niet veel over terug. Ook op internet is de informatie zeer beknopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
henkjansmits123 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:03:
Iemand een idee wat de instelling 'aanwarmtijd' in de Remeha App (of op de eTwist) nou precies doet? Deze lijkt standaard op 0 te staan, maar heb deze op 150 gezet.
Het vreemde is dat de temperatuur vanmorgen bij het wisselen van de ingestelde temperatuur op de klokthermostaat van 18.5 naar 19.5, opeens 17.5 stond. Vreemd, want normaal zou de temperatuur dus al nooit onder de 18,5 uit moeten kunnen komen.
Ik weet niet of de aanwarmtijd hier iets mee te maken heeft, maar vond het wel vreemd.

In de handleiding van Remeha vind ik hier niet veel over terug. Ook op internet is de informatie zeer beknopt.
Interwebs zegt dit: https://tools.remeha.nl/v...ik-van-het-klokprogramma/

Zou ervoor moeten zorgen dat de ketel zoveel eerder gaat verwarmen, als het moment waarop je het warm wil hébben. In jouw geval, als je het om 07.30 warm wil hebben, gaat-ie daar vanaf 17:00 voor zorgen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjansmits123
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
Gramser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:07:
[...]

Interwebs zegt dit: https://tools.remeha.nl/v...ik-van-het-klokprogramma/

Zou ervoor moeten zorgen dat de ketel zoveel eerder gaat verwarmen, als het moment waarop je het warm wil hébben. In jouw geval, als je het om 07.30 warm wil hebben, gaat-ie daar vanaf 17:00 voor zorgen, denk ik.
Zo lees ik het ook inderdaad. 05:00 bedoel je in dit geval denk ik?

Als ik deze instelling niet gebruik, maar bijvoorbeeld een temperatuur van 20 graden instel om 12:00 's middag's, begint ie ook daadwerkelijk pas om 12:00, niet al van te voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
henkjansmits123 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:11:
[...]

Zo lees ik het ook inderdaad. 05:00 bedoel je in dit geval denk ik?

Als ik deze instelling niet gebruik, maar bijvoorbeeld een temperatuur van 20 graden instel om 12:00 's middag's, begint ie ook daadwerkelijk pas om 12:00, niet al van te voren.
Inderdaad, typo mijnerzijds :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Gramser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:50:
@water_escape Da's inderdaad wel gek. Misschien registreert de thermostaat een lichte daling van de kamertempratuur die hij (afrondend?) niet laat zien op het display?

Hoe dat zit in vergelijking met de andere temperaturen weet ik niet...
Tijd voor een nieuwe thermostaat.
Toon2 die geroot is :). Maarja waar zijn die te krijgen nog..

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:22

RvL

Voor het stookseizoen heb ik de radiator in onze serre (aluminium, HR++, binnen verwarmingsschil) vervangen door een flink grotere Jaga convector. Opnieuw waterzijdig ingeregeld en dat werkt nu prima. Het verschil in aanwarmtijd en comfort is aanzienlijk. Het is op dit moment met het grootste gemak comfortabel te krijgen. Qua gasverbruik heb ik ook al aardig gewonnen, waarschijnlijk door de toename in verwarmend vermogen in de huiskamer. In het huidige stookseizoen heb ik 7% minder verbruikt dan vorig jaar terwijl ik nu:
  • i.v.m. COVID-19 alle dagen thuis werk en dus ook alle dagen stook
  • 0,5-1 graad hoger stook dan vorig jaar omdat ik zit te werken
De directe vergelijking loopt dus een beetje scheef.

Nu zat ik te kijken naar hoe de thermostaat en ketel het een en ander aan het verwarmen zijn en dan valt me op dat de ketel wel wat veel korte stookmomenten heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fhoOAM4-NCtdvdlpiP16BmT6nA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rg6IQhRS2FqrvqSpnMr7j8kN.png?f=user_large

In deze afbeelding, zie je de initiele opwarming starten rond 8:30. Gewoon verwarming aangezet op 20, vandaar de sprong van 0 naar 70 graden i.p.v. geleidelijk verhogen als ik het via het schema doe. Kamertemperatuur was op dat moment 16,5 graden. Aanwarmen gaat goed. Eenmaal bijna op temperatuur (0,5 onder gewenst temperatuur) gaat ie terug moduleren. Daarna is de vrouw gaan douchen en dat duurt wel even, dus daalde de temperatuur weer wat. Vandaar de stijging van de gewenste aanvoertemperatuur.

Het gedrag waar ik over twijfel is tijdens het op temperatuur houden van 't huis, zeg maar de periode vanaf 11:30 in de grafiek. De thermostaat vraagt een vrij constante aanvoertemperatuur maar de ketel heeft zo'n 10 schakelmomenten per uur.

In eerste instantie dacht ik aan low load modus, maar overal waar ik over low load modus lees hebben ze 't over 6 schakelmomenten per uur. In mijn geval lijkt de ketel zijn warmte gewoon niet kwijt te kunnen en lijkt dus te pendelen.

De ketel in kwestie is een Bosch 30 HRC en die is 'wat' aan de ruime kant. Het grootste nadeel, vermoed ik, is het hoge minimum vermogen van 8,2kW bij 80/60. Bij 50/30 is dat al 9,4kW. Ik vermoed dus dat de ketel zijn vermogen gewoon niet kwijt kan, de aanvoertemperatuur te ver op loopt en daarom dus weer af slaat.

Ik heb het idee dat het hoge minimum vermogen me hier parten speelt. Als ik in deze periode het huidige vermogen van de ketel bekijk in Heatronic (menu van de Bosch) dan zie ik dat ie op dit moment op 60% start en al snel terug moduleert naar 27%. Lager kan hij niet, dus loopt de aanvoertemperatuur op en schakelt de ketel weer uit.

Meer flow genereren is niet zomaar mogelijk. De pomp staat in stand 2 (van 3) en zou dus nog een stand hoger kunnen, maar dan beginnen de leidingen nadrukkelijk te ruisen.

Thermostaat is overigens een Plugwise Anna. Verwarming beneden gebeurt vooral door middel van convectors (kickspaces in keuken en onder trap, Jaga in serre). Aanvoer is temperatuurafhankelijk en wordt geregeld door Anna. Deze staat in comfortmodus, maar ook de andere modi geven hetzelfde gedrag.

Vraag is: moet ik hier iets aan doen? Zo ja, wat kan ik hier aan doen?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
RvL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:02:

Ik heb het idee dat het hoge minimum vermogen me hier parten speelt. Als ik in deze periode het huidige vermogen van de ketel bekijk in Heatronic (menu van de Bosch) dan zie ik dat ie op dit moment op 60% start en al snel terug moduleert naar 27%. Lager kan hij niet, dus loopt de aanvoertemperatuur op en schakelt de ketel weer uit.
[..]
ik denk dat je gelijk hebt dat je ketel inderdaad te groot is vergeleken met ja radiatorcapaciteit. Extra radiatoren zullen helpen. Ook het verhogen van de Ta verhoogt de capaciteit van je radiatoren - maar ja, dan gaat ook je retour omhoog en daarmee je efficiency omlaag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

LinuxMan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:10:
[...]

ik denk dat je gelijk hebt dat je ketel inderdaad te groot is vergeleken met ja radiatorcapaciteit. Extra radiatoren zullen helpen. Ook het verhogen van de Ta verhoogt de capaciteit van je radiatoren - maar ja, dan gaat ook je retour omhoog en daarmee je efficiency omlaag..
Kortom: zolang deze ketel er hangt zal dit gedrag blijven. Extra radiatoren zou ik niet weten waar ik ze (technisch en estetisch) op moet hangen.

Het is dus wel iets waar ik op zal gaan letten, mocht deze ketel ooit vervangen gaan worden door een andere gasketel. Ik weet ook niet waarom de vorige bewoners zo'n grote ketel hebben opgehangen destijds....

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
RvL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:18:
[...]

Kortom: zolang deze ketel er hangt zal dit gedrag blijven. Extra radiatoren zou ik niet weten waar ik ze (technisch en estetisch) op moet hangen.

Het is dus wel iets waar ik op zal gaan letten, mocht deze ketel ooit vervangen gaan worden door een andere gasketel. Ik weet ook niet waarom de vorige bewoners zo'n grote ketel hebben opgehangen destijds....
Extra radiatoren gaan amper helpen, sowieso produceert die ketel minimaal 8kW, en je hebt er maar 2kW nodig tijdens de dag bij matige koude.

Vooral kijken naar een ketel die heel laag kan moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
dezonnebril schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:32:
@Robje1244 Ik heb een Remeha Tzerra Ace CW5, welke (denk ik) hetzelfde stookgedrag vertoond. CV gaat vaak aan en weer uit, maar bereikt voordat hij uitgaat niet zijn maximale temperatuur. Ik heb niet van die fancy grafiekjes helaas.

Aanvoer temperatuur staat op 80 graden, maar de CV stookt meestal rondom de 60 graden. Ik heb de CV nog nooit tijden achtereen zien stoken, meestal maximaal een aantal minuten achter elkaar. Ik heb het vermogen wel drastisch verlaagd, zie de tabel voor mijn huidige waardes. GP007 moet uiteraard boven GP008 blijven en komt als ik het goed interpreteer met mijn instelling op ongeveer 7-8kW uit.

[Afbeelding]

CodeBeschrijvingMogelijke parameterinstellingenIngestelde parameter
GP007Maximum ventilator toerental bij CV bedrijf1200Rpm - 7400Rpm2200
GP008Minimum ventilator toerental tijdens CV en warm water bedrijf1200Rpm - 5000Rpm2070 (default)
GP009Ventilator toerental bij het starten van het toestel1200Rpm - 4000Rpm3200 (default)
PP018Minimum pomptoerental bij CV bedrijf20-100%20
PP016Maximum pomptoerental bij CV bedrijf60-100%60
PP017Maximum pomptoerental bij laaglast als percentage van het max. pomptoerental0-100%30 (default)

@leonbong zover als ik (ook van jou) begrepen heb moet je sowieso niet aan GP008 komen. Daarnaast is GP009 toch ook "verboden" terrein?

Weet iemand ook of er nog mogelijkheden zijn te behalen met GP017, en of dit veilig aan te passen is? Ik heb namelijk snel last van ruis in de leidingen.
Hoe goed zijn de parameters van de Remeha Tzerra te vergelijken met een avanta?

Is bijvoorbeeld GP007 (Maximum ventilator toerental tijdens CV bedrijf) vergelijkbaar met P17 (Maximum toerental ventilator (verwarming))? In mijn pogingen om het vermogen van mijn ketel omlaag te krijgen heb ik P17 op 15 ingesteld. Als ik de volgende grafiek goed interpreteer zou dat veilig moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP5GASsVh9IQfKFZ9FRBSteGv4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCvCrt5IUbaP9dat6KM6JX1p.png?f=fotoalbum_large

Zou ik het nog verder terug kunnen zetten naar bijvoorbeeld 12/13?

Uiteindelijk is het vermogen van de CV nog steeds veel te veel voor wat ik probeer te bereiken: vloerverwarming van ~50m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
RvL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:02:
Voor het stookseizoen heb ik de radiator in onze serre (aluminium, HR++, binnen verwarmingsschil) vervangen door een flink grotere Jaga convector. Opnieuw waterzijdig ingeregeld en dat werkt nu prima. Het verschil in aanwarmtijd en comfort is aanzienlijk. Het is op dit moment met het grootste gemak comfortabel te krijgen. Qua gasverbruik heb ik ook al aardig gewonnen, waarschijnlijk door de toename in verwarmend vermogen in de huiskamer. In het huidige stookseizoen heb ik 7% minder verbruikt dan vorig jaar terwijl ik nu:
  • i.v.m. COVID-19 alle dagen thuis werk en dus ook alle dagen stook
  • 0,5-1 graad hoger stook dan vorig jaar omdat ik zit te werken
De directe vergelijking loopt dus een beetje scheef.

Nu zat ik te kijken naar hoe de thermostaat en ketel het een en ander aan het verwarmen zijn en dan valt me op dat de ketel wel wat veel korte stookmomenten heeft:
[Afbeelding]

In deze afbeelding, zie je de initiele opwarming starten rond 8:30. Gewoon verwarming aangezet op 20, vandaar de sprong van 0 naar 70 graden i.p.v. geleidelijk verhogen als ik het via het schema doe. Kamertemperatuur was op dat moment 16,5 graden. Aanwarmen gaat goed. Eenmaal bijna op temperatuur (0,5 onder gewenst temperatuur) gaat ie terug moduleren. Daarna is de vrouw gaan douchen en dat duurt wel even, dus daalde de temperatuur weer wat. Vandaar de stijging van de gewenste aanvoertemperatuur.

Het gedrag waar ik over twijfel is tijdens het op temperatuur houden van 't huis, zeg maar de periode vanaf 11:30 in de grafiek. De thermostaat vraagt een vrij constante aanvoertemperatuur maar de ketel heeft zo'n 10 schakelmomenten per uur.

In eerste instantie dacht ik aan low load modus, maar overal waar ik over low load modus lees hebben ze 't over 6 schakelmomenten per uur. In mijn geval lijkt de ketel zijn warmte gewoon niet kwijt te kunnen en lijkt dus te pendelen.

De ketel in kwestie is een Bosch 30 HRC en die is 'wat' aan de ruime kant. Het grootste nadeel, vermoed ik, is het hoge minimum vermogen van 8,2kW bij 80/60. Bij 50/30 is dat al 9,4kW. Ik vermoed dus dat de ketel zijn vermogen gewoon niet kwijt kan, de aanvoertemperatuur te ver op loopt en daarom dus weer af slaat.

Meer flow genereren is niet zomaar mogelijk. De pomp staat in stand 2 (van 3) en zou dus nog een stand hoger kunnen, maar dan beginnen de leidingen nadrukkelijk te ruisen.

Thermostaat is overigens een Plugwise Anna. Verwarming beneden gebeurt vooral door middel van convectors (kickspaces in keuken en onder trap, Jaga in serre). Aanvoer is temperatuurafhankelijk en wordt geregeld door Anna. Deze staat in comfortmodus, maar ook de andere modi geven hetzelfde gedrag.

Een hele nette posting. _/-\o_

Je hebt waarschijnlijk 2 retour temperatuur verziekers in huis: kick space.
Hier moet een mega flow doorheen voor een beetje warmte. Kun je deze eens flink knijpen en kijken wat er dan gebeurt?

Had je de retour temperatuur wel eens gemeten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:14
@zerokill het klinkt mij inderdaad als dezelfde instelling. Echter heeft de Tzerra Ace dan het daadwerkelijke ventilatortoerental als waarde. Ik neem aan dat jouw waarde "15" dan als 1500 toeren in de grafiek afgelezen moet worden. Dan zit je inderdaad nog boven het minimum toerental en lijk je nog iets speling te hebben. De Tzerra Ace kan met stappen van 10 ingesteld worden, bij jou dan per 100.

Staat er in het boekje ergens een minimum toerental gedefinieerd als getal/waarde? Daar moet je niet onderdoor gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door dezonnebril op 02-12-2020 18:48 . Reden: Typo ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Alphyraz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:39:
@leonbong Helder. In die tabel die jij stuurde, daar is "Delta T in K" toch het gewenste verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur? Dus in mijn geval 60/40 = 20? Dan moet ik dus naar de rechterkolom kijken.
[Afbeelding]

Edit: wellicht dat ik de temperatuur van de ketel weer op 80 graden moet zetten, aangezien dat een vaker voorkomende temperatuur (en ook standaard lijkt te zijn) is. Is dat correct?
Juist bij deltaT 20 rechter kolom en dan kan je links de liters aflezen.

Je hoeft niet perse op 80 graden aanvoer te werken. Liever niet zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
dezonnebril schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:44:
@zerokill het klinkt mij inderdaad als dezelfde instelling. Echter heeft de Tzerra Ace dan het daadwerkelijke ventilatortoerental als waarde. Ik neem aan dat jouw waarde "15" dan als 1500 toeren in de grafiek afgelezen moet worden. Dan zit je inderdaad nog boven het minimum toerental en lijk je nog iets speling te hebben. De Tzerra Ace kan met stappen van 10 ingesteld worden, bij jou dan per 100.

Staat er in het boekje ergens een minimum toerental gedefinieerd als getal/waarde? Daar moet je niet onderdoor gaan.
Het minimum toerental is met P19 in te stellen (Minimum toerental van de ventilator (CV+SWW)) maar deze is instelbaar. Fabrieks instelling is 13. Ik ga hier in ieder geval niet aanzitten!

Overigens is deze CV al een aantal jaar oud. Als ik een nieuwe CV moet uitkiezen is het dus belangrijk om er een te kiezen die een laag minimum vermogen heeft? Viessmann of Intergas zag ik een paar pagina's terug langs komen. Heeft het ook een nadeel als ik een relatief kleine CV zou plaatsen? We zijn binnenkort van plan om twee extra radiatoren te plaatsen op de tweede verdieping. Ik verwacht alleen niet dat we deze radiatoren heel veel gaan gebruiken.

Onze zolder is (gelukkig) redelijk goed geïsoleerd, we merken alleen dat in de winter je op zolder een klein extra zetje nodig hebt om het behaaglijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:14
@zerokill dan is je minimum ventilatortoerental dus 1300 Rpm, deze instelling veranderen wordt inderdaad afgeraden. Je zou dan nog wel iets kunnen zakken met waarde P17. Je hebt nu een verschil van 200 Rpm tussen beide instellingen.

En wat je in dit forum kunt lezen is het inderdaad belangrijk om een CV te kiezen welke een zeer laag minimum vermogen heeft, zodat deze indien nodig ver kan terugmoduleren.

[ Voor 28% gewijzigd door dezonnebril op 02-12-2020 20:05 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Seafarer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:43:
[...]

Een hele nette posting. _/-\o_

Je hebt waarschijnlijk 2 retour temperatuur verziekers in huis: kick space.
Hier moet een mega flow doorheen voor een beetje warmte. Kun je deze eens flink knijpen en kijken wat er dan gebeurt?

Had je de retour temperatuur wel eens gemeten?
De delta T van die kickspaces is inderdaad gigantisch als je dat bedoelt. Door de geforceerd luchtstroom koelen die het cv water als een razende. Dat wordt op die streng gecompenseerd door de volledig open radiator in de badkamer. Voordeel is dat ik bij de ketel altijd een vrij lage retour heb, zodat ik vrijwel altijd in het condensatiebereik zit.

Deze kickspaces knijpen lijkt me niet ideaal. Er komt toch de nodige warmte vanaf. Knijpen betekent dat ze waarschijnlijk niet of in ieder geval een stuk later aan springen. Ik ben bang dat ik het toevoegen van meer vermogen inde serre daarmee weer grotendeels teniet doe.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
RvL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:26:
[...]

De delta T van die kickspaces is inderdaad gigantisch als je dat bedoelt. Door de geforceerd luchtstroom koelen die het cv water als een razende. Dat wordt op die streng gecompenseerd door de volledig open radiator in de badkamer. Voordeel is dat ik bij de ketel altijd een vrij lage retour heb, zodat ik vrijwel altijd in het condensatiebereik zit.

Deze kickspaces knijpen lijkt me niet ideaal. Er komt toch de nodige warmte vanaf. Knijpen betekent dat ze waarschijnlijk niet of in ieder geval een stuk later aan springen. Ik ben bang dat ik het toevoegen van meer vermogen inde serre daarmee weer grotendeels teniet doe.
Ik bedoelde het andersom. Meestal een "slechte" delta T. Zodat het retour water veel te heet retour naar de ketel gaat. Er moet al snel 350 ltr. door de warmte wisselaar.
Maar jij hebt daar blijkbaar geen enkel probleem mee. (je had er toch 2 ?) Heb je een inregel afsluiter ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeekendWarrior
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
Als geïnteresseerde volger van dit topic, wil ik mijn ervaringen met jullie delen. Net als vele andere leken heb ik mij aanvankelijk enkel gefocused op de aanvoertemperatuur en het verlagen hiervan. Dat moest wel een besparing opleveren toch?!

Een paar pagina's terug lees ik echter dat focus in eerste instantie op het terugschroeven van het vermogen van de ketel moet liggen. Immers de meeste ketels zijn flink over-gedimensioneerd voor de woning waarin ze zijn geplaatst. Gewapend met dit nieuwe inzicht terug naar de basis!

Aanvoertemp. omhoog gebracht naar 75C. Bij laag vermogen duur het immers toch langer voordat deze wordt bereikt. Wellicht dat de ruimte reeds op warmte is voordat deze temp. wordt bereikt. Ketelvermogen teruggebracht van 30kW (100%) naar 10,5kW (35%). Daarnaast maximale pompvermogen teruggebracht naar 50%; dit ook het minimum pompvermogen. De ketel betreft trouwens een Nefit Topline Aquapower plus.

Vanochtend proef op de som. Kamertemp. was 16,5C n.a.v. nachtverlaging. Jaren 50 huis, met matige isolatie. Temp. verhoogd naar 19C i.v.m. thuiswerken. Ik zie een rustige start en geleidelijke stijging van de aanvoertemp. Geen rooksignalen uit de rookgasafvoer, wat mij doet vermoeden dat de retourtemp voldoende laag is om in HR gebied te functioneren.

Ik ben erg benieuwd naar de verbruiksgegevens. Normaliter kost deze boost al snel 1 à 2 m3 bij deze wat koudere temperaturen. Ik verwacht dat deze langere stooksessies op lager vermogen een winst op zouden moeten leveren. We gaan het zien. Wellicht in de toekomst nog wat spelen met de aanvoertemp. Maar eerst maar wat baseline gegevens voor deze setup verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het zou leuk zijn als een fabrikant een ketel maakt die je automatisch op HR kan forceren op basis van Max retourtemperatuur.

Dat bedoel ik als volgt ketel is bijvoorbeeld 20kW, die hoef je dan niet te begrenzen.
Op basis van de retourtemperatuur schroeft deze automatisch het vermogen terug.
Nu moduleren veel ketels op basis van deltaT, maar ik bedoel dus moduleren op absolute retourtemperatuur.
Want dan heb je voordelen van veel vermogen (snel kunnen opwarmen), maar toch altijd HR.
Zeker bij vloerverwarming huizen zou dat fantastisch in de ochtend, bij nachtverlaging, wat dan ook echt altijd geld/gas zou besparen.

Ik wel eens gedacht om zelf zo iets te maken met aan/uit thermostaat kan dat prima met een tussen breekrelais tussen thermostaat en ketel.
Temp-sensor op de retour leiding die dan 45 graden het tussenrelais verbreekt.
Dan moet je wel nadraaitijd instellen op de ketel anders zakt de retour niet snel genoeg waardoor het heel lang duurt voordat deze weer wordt ingeschakeld.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 03-12-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
leonbong schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:38:
Het zou leuk zijn als een fabrikant een ketel maakt die je automatisch op HR kan forceren op basis van Max retourtemperatuur.

Dat bedoel ik als volgt ketel is bijvoorbeeld 20kW, die hoef je dan niet te begrenzen.
Nu moduleren veel ketels op basis van deltaT, maar ik bedoel dus moduleren op absolute retourtemperatuur.
Want dan heb je voordelen van veel vermogen (snel kunnen opwarmen), maar toch altijd HR.
Zeker bij vloerverwarming huizen zou dat fantastisch in de ochtend, bij nachtverlaging, wat dan ook echt geld zou besparen.

Ik wel eens gedacht om zelf zo iets te maken met aan/uit thermostaat kan dat prima met een tussen breekrelais tussen thermostaat en ketel.
Dan moet je wel nadraaitijd instellen op de ketel anders zakt de retour niet snel genoeg waardoor het heel lang duurt voordat deze weer wordt ingeschakeld.
Het gekke is dus, dat met mijn Vaillant, ik dus wel íets kan met retourtemperatuur. Alleen: de waarde van de retourtemperatuur kan ik dan niet ingeven en de deellast kan dan niet op automatisch staan (als je dat wel doet kiest hij meteen de hoogste deellast van 30kW). Ik kan dan wel de max aanvoertemperatuur niet hoger dan een bepaalde waarde laten worden. Ik heb het getest, maar ik merk nergens verschil in stookgedrag.

Edit: als ik de handleiding lees, kan ik iets met de retourrgeleing als ik een eBUS-thermostaat heb. Die heb ik, de bijbehorende Vaillant Calormatic 350.

Ik kan dit doen in het installateursmenu:

D017: Omschakeling aanvoer-/retourregeling
CV Thermostaat type: op retour zetten

dan

D071: Gewenste waarde max. aanvoertemperatuur op 50 zetten

want onder D005 wordt de onder D071 bedoelde aanvoertemperatuur door D017 op retour een max retourtemperatuur, toch?

D005:Gewenste aanvoertemperatuur (of gewenste retourtemperatuur)in °C, max. van de in d.71 ingestelde waarde, begrensd door een eBus-thermostaat, indien aangesloten

Ik kan dat eens gaan proberen, maar dan zou ik de deellast eens op automatisch moeten zetten? Of gaat-ie dan alsnog pendelen...? Hij zal dan op maximum deellast gaan functioneren (30kW).

Wat ook opvallend is: ook al zet ik de Ta van mijn ketel op 60 (een vvw-pompverdeler zou daar beter op reageren) - de Ta komt eigenlijk nooit boven de 45. Is dat omdat ik de deellast zo laag mogelijk in heb gesteld? Ik moet toch ook een fikse aanvoertemperatuur kunnen forceren zou ik zeggen...

[ Voor 18% gewijzigd door Gramser op 03-12-2020 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
. Is dat omdat ik de deellast zo laag mogelijk in heb gesteld?
Ja, maar dat is prima zolang je het warm hebt, je aanvoer zal pas hoger worden als de retourtemperatuur stijgt.

Je maakt eigenlijk precies mijn punt er zijn best situaties waarin je het hoge vermogen wil benutten, maar dat gaat nu niet met alle ketels die ik ken omdat vermogen niet dynamisch kan regelen obv de retourtemperatuur.
Momenteel als je ketel niet begrenst kom je al snel in pendel situaties ook met opentherm.

Voor jouw beeldvorming:
Vermogen = Volumestroom x soortelijke warmtewater x (AanvoerT - RetourT)

Aanvoer - Retour = Vermogen / (Volumestroom x Soortelijke warmte water)
AanvoerT = RetourT + Vermogen / (Volumestroom x Soortelijke warmte water)
AanvoerT = 30 gradC + 10000 W / (0,5 kg/s x 4200 J/kgK ) = 35 graden.

0,5 kg/s = 1800 kg/uur = 1800 l/uur

@Gramser
Leuk die optie moet je eens proberen wat er gebeurt, want als je dan meer vermogen van de ketel kan benutten meteen doen!
Wel dan even ketel op hoger vermogen begrenzen om te zien wat er gebeurt.
Kan je in de ochtend veel sneller opwarmen, je hebt mengverdelers voor je vloer?
Zo ja dan is het risico heel beperkt.

Jammer ik wou bijna een Louis van Gaal doen.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie ketelbouwers nou zo dom!

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 03-12-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Zeker bij vloerverwarming huizen zou dat fantastisch in de ochtend, bij nachtverlaging, wat dan ook echt altijd geld/gas zou besparen.

Dit lijkt er wel op?
De vertikale lijntjes laten zien waar de retour iets oploopt, en ketel stopt bijna direct.
Water temp max. staat op 70. maar net boven de 60 komen gebeurt alleen s'ochtends.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZJ5b9_WFpDEJGyhSekWc7F0eIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kuwI3nEIldoUxOtCAKVwzaUd.jpg?f=user_large

Overigens ik heb wel eens gezegd dat mijn ketel ongeveer 6 maal per uur start in low load modus. En dat blijkt dus niet te kloppen. Domoticz maakt dit heel inzichtelijk.
Sinds ik grafiekjes kan bekijken is 4 starts per uur wel de max.

[ Voor 7% gewijzigd door Seafarer op 03-12-2020 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
@leonbong Ik gooi de ketel wel even naar 10-12kW dan. Ben zelf wel benieuwd wat er gebeurt inderdaad. Ik heb inderdaad een mengverdeler op de groepen van de vloerverwarming, thermostaat is ingesteld op iets van 38 graden. Zou ik ook wel op 40-45 durven zetten.

Als-ie sneller opwarmt hierdoor, kan ik de nachtverlaging ook vergroten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Doe even een sloot meer vermogen dan kan je het effect beter zien.

Daarnaast draai dan eens tijdens het opwarmen een radiator open (indien mogelijk paar 10 minuten) want dan moet de retouromhoog vliegen en kan je zien of hij terug regelt.

Het is bijna 5 december maar "Zie ginds komt de stoomboot" op je schoorsteen is niet goed.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 03-12-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@leonbong Moet nu even aan het werk helaas, maar ik ga dat wel proberen. Staat nu op 12kW ingesteld, zal 'm straks eens op 20 zetten. Waarschijnlijk kan ik morgenochtend pas verder testen, want de woning is al warm nu. Echter, naast de vvw heb ik maar 1 radiator die al open staat. Zal ik die dicht doen om het effect te kunnen zien?

En wat wel opvalt. Ik kan nu niet via het snelmenu de Ta instellen. Het heet nog "aanvoertemp." maar is in feite de max Tr geworden. Dus de instellingen hebben in elk geval een effect :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

water_escape schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:45:
Toch nog steeds vreemd:

Thermostaat kamer op 19.5 ingesteld. Dat is het al lang. Toch slaat de ketel soms aan.

Thermostaat geeft 19.5 aan. Maar home assistant 20.2 (direct naast thermostaat) en een andere 20.4.

Waarom blijft de thermostaat zeggen dat de ketel aan moet?
Een beetje weinig specifieke informatie (merk en type thermostaat/CV ketel, regelstrategie). Maar een goed regelende thermostaat is zo gemaakt, dat temperatuurschommelingen zoveel als mogelijk worden voorkomen.

Om jouw "probleem" te voorkomen, zou je een oude aan/uit thermostaat moeten monteren op een oude CV ketel. Die kunnen je goed volgen. Temperatuur zakt onder setpoint, ketel springt aan, temperatuur stijgt boven setpoint en de ketel gaat weer aan. Nadeel: onder setpoint heb je koude voeten en boven setpoint trek je je trui uit. De wat ouderen onder ons kennen dat nog, dit is in de loop der jaren verbeterd.

Om dat klapperen van de temperatuur te voorkomen zijn er allerlei voorzieningen ingebouwd, onder andere TPI (Time Proportional Integration) die de temperatuur constanter houden, en honeywell heeft nog een hele trits aan zaken toegevoegd, andere fabrikanten ook. Je begrijpt dat dit een wat grilliger patroon heeft dan alleen aan/uit.

Dan hebben we nog Opentherm: een no-brainer voor iedereen die van besparen houdt, alle Nederlanders dus. OT voegt datacommunicatie tussen de kamerthermostaat en ketel toe, waardoor berekeningen gemaakt kunnen worden waarmee een ruimte snel warm kan worden gestookt en efficiënt op temperatuur gehouden kan worden. De besparing is overigens kleiner dan door sommigen gedacht wordt, zeker als op een lage temperatuur gestookt kan worden. Maar het werkt prima en allerlei fabrikanten hebben eigen regelstrategieën bovenop het protocol geplakt, waardoor het niet altijd duidelijk is wat wanneer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben een upgrade aan het doorvoeren van de CV-installatie. Nu wil ik een oude vloerverwarming vervangen voor een nieuwe variant op termijn. Deze zit helemaal aan het einde van de CV-installatie in de garage. Mijn idee is om de installatie af te koppelen op de 2 plekken waar de pijlen staan. Omdat hier bij beide een afsluitkraan zit verwacht ik dit te kunnen doen zonder het legen van de CV-installatie (ervan uitgaande dat de afsluiters 100% werken natuurlijk).Links van de afsluitkranen wordt alles verwijderd. Is dat een terechte verwachting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdCnEXqFjJe4BaESEBXDllHjqmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpcaSHvz8E2Ic4fJ643x6vMb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
In mijn andere posts, staat dit beschreven. (Bosch HRC 42 met Homeywell Chronotherm vision modulation)

Hoe werkt opentherm / slimme thermo eigenlijk?
Als ik om 09:00 het 19,5 graden wil hebben. Moet ik dan 09:00 op 19,5 zetten en dan start de ketel zelf wanneer hij vind dat het nodig is om rond 09:00 op die temp te zitten. Of begint hij dan pas om 09:00 met stoken? (en is het dus geen 19,5 om 9:00)
bert pit schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:28:
[...]

Een beetje weinig specifieke informatie (merk en type thermostaat/CV ketel, regelstrategie). Maar een goed regelende thermostaat is zo gemaakt, dat temperatuurschommelingen zoveel als mogelijk worden voorkomen.

Om jouw "probleem" te voorkomen, zou je een oude aan/uit thermostaat moeten monteren op een oude CV ketel. Die kunnen je goed volgen. Temperatuur zakt onder setpoint, ketel springt aan, temperatuur stijgt boven setpoint en de ketel gaat weer aan. Nadeel: onder setpoint heb je koude voeten en boven setpoint trek je je trui uit. De wat ouderen onder ons kennen dat nog, dit is in de loop der jaren verbeterd.

Om dat klapperen van de temperatuur te voorkomen zijn er allerlei voorzieningen ingebouwd, onder andere TPI (Time Proportional Integration) die de temperatuur constanter houden, en honeywell heeft nog een hele trits aan zaken toegevoegd, andere fabrikanten ook. Je begrijpt dat dit een wat grilliger patroon heeft dan alleen aan/uit.

Dan hebben we nog Opentherm: een no-brainer voor iedereen die van besparen houdt, alle Nederlanders dus. OT voegt datacommunicatie tussen de kamerthermostaat en ketel toe, waardoor berekeningen gemaakt kunnen worden waarmee een ruimte snel warm kan worden gestookt en efficiënt op temperatuur gehouden kan worden. De besparing is overigens kleiner dan door sommigen gedacht wordt, zeker als op een lage temperatuur gestookt kan worden. Maar het werkt prima en allerlei fabrikanten hebben eigen regelstrategieën bovenop het protocol geplakt, waardoor het niet altijd duidelijk is wat wanneer gebeurt.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@water_escape
Jij wil dat de temperatuur op het tijdstip al op temperatuur is.
Dat heeft niks met aan/uit of opentherm te maken.

Daarvoor moet je een klokthermostaat met adaptieve start hebben een honeywell Chronotherm kan dat bijvoorbeeld of Remeha Etwist en nog een heleboel.
Het is wel een functie die je moet activeren, ik heb het jaren gebruikt op een chronotherm, maar nu op evohome gebruik ik niet, terwijl die kan het ook kan.

Nu zie je wel vaak dat het start moment niet klopt bij een snelle weersomslag van warm naar koud.
Kortweg opeens vorst, dan klopt het niet dan is hij te laat begonnen.

@Aghanim
Die installatie gaat al even mee nog fitwerk mid/eind jaren 70?
In principe wel, maar niet verbaasd zijn als die draaiafsluiter niet meer lekker afsluit.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 03-12-2020 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Aghanim schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:31:
Ik ben een upgrade aan het doorvoeren van de CV-installatie. Nu wil ik een oude vloerverwarming vervangen voor een nieuwe variant op termijn. Deze zit helemaal aan het einde van de CV-installatie in de garage. Mijn idee is om de installatie af te koppelen op de 2 plekken waar de pijlen staan. Omdat hier bij beide een afsluitkraan zit verwacht ik dit te kunnen doen zonder het legen van de CV-installatie (ervan uitgaande dat de afsluiters 100% werken natuurlijk).Links van de afsluitkranen wordt alles verwijderd. Is dat een terechte verwachting?

[Afbeelding]
Terecht.

En als je zekerheid wilt, sluit de afsluiters, spuit een beetje WD40 op een pomp koppeling zodat de roest loskomt. Eventueel een paar klappen met twee hamers tegelijk op de koppeling moer. En dan voorzichtig losdraaien. Maar laat de moer wel vastzitten op de draad. Trek dan iets ruimte in de koppeling helften. Als alles goed is komt er een beetje water uit.
En als het veel is dan kun je hem weer gauw dichtdraaien. Want je moer zit nog op de draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@leonbong uit 1979 met thyleen slangen. Is een matige bijverwarming die volgens mij ook lekt dus daar wil ik van af. Ik ga de methode van @Seafarer gebruiken om te testen of de afsluiters daadwerkelijk nog werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Aghanim schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:57:
@leonbong uit 1979 met thyleen slangen. Is een matige bijverwarming die volgens mij ook lekt dus daar wil ik van af. Ik ga de methode van @Seafarer gebruiken om te testen of de afsluiters daadwerkelijk nog werken.
Dat zijn die slangen die zuurstof doorlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Interessante gedachte, maar het gaat over prioriteiten.

Eigenlijk bestaan er al goede regelingen (WAR met vloerverwarming), en als je huis dan goed geïsoleerd is, dan zal je ketel altijd in de condensatiezone draaien. Dat zal leiden tot rustig opwarmen en matige temperaturen in je installatie.
Heb je nog radiatoren, dan wil je in het tussenseizoen op laag vermogen draaien, maar .... ik weet niet hoe tevreden je vrouw zou zijn als het eens stevig (-15°C)vriest, en je woonkamer wordt niet warmer dan 16 graden. Want dat is wat je krijgt als je je ketel sterk zou beperken in vermogen.
Mijn vrouw zou stante pede de verwarmingstechnieker bellen en zeggen dat de verwarming NIET werkt.

Op die momenten wil je gewoon dat je ketel goed doorstookt, en als dat betekent radiatoren naar 80 graden, dan is dat maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Mijn AWB Thermomaster 28 HT cw5 van 2003 heb ik begin stookseizoen gemodificeerd naar minimaal vermogen van 5 KW, temperatuur aanvoer maximaal 50 graden. Als de ruimtetemperatuur bijna is bereikt, is de aanvoer ca. 45 graad en de retour ca. 42 graad. Ta=50 is de laagste instellingswaarde. En de Wilo pomp staat op standje 1. Het verschil in aanvoer en retour is delta van 11 graden. De ketel start rustig op en gaat eigenlijk niet met volle kracht branden. Na 5 kwartier is de hut op 19,5 graad en stopt de ketel dus. De radiatoren koelen weer af en er kan zo een uur voorbij gaan, voordat de ketel weer aanspringt. Liever zie ik de ketel de radiators constant op een graad of 30 houden. Dus dat zou betekenen dat het minimale vermogen van de ketel beter nog lager is. Ook ik heb de ketel naar aanleiding van advies van Leonbong de max temperatuur weer gezet op een stand hoger en dat is bij deze ketel 72 graden. De ketel blijft echter rustig stoken met een aanvoer temperatuur onder de 50 graden. Als er een nieuwe ketel komt naast eventueel een warmtepomp, dan zoek ik een ketel met max. 24 KW en min. 2 KW. Plus een pomp met een variabele snelheid. Misschien dat het handig is als ketels kunnen worden vergeleken op deze waarden vooraan in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
M.B.te L. schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:08:
Mijn AWB Thermomaster 28 HT cw5 van 2003 heb ik begin stookseizoen gemodificeerd naar minimaal vermogen van 5 KW, temperatuur aanvoer maximaal 50 graden. Als de ruimtetemperatuur bijna is bereikt, is de aanvoer ca. 45 graad en de retour ca. 42 graad. Ta=50 is de laagste instellingswaarde. En de Wilo pomp staat op standje 1. Het verschil in aanvoer en retour is delta van 11 graden. De ketel start rustig op en gaat eigenlijk niet met volle kracht branden. Na 5 kwartier is de hut op 19,5 graad en stopt de ketel dus. De radiatoren koelen weer af en er kan zo een uur voorbij gaan, voordat de ketel weer aanspringt. Liever zie ik de ketel de radiators constant op een graad of 30 houden. Dus dat zou betekenen dat het minimale vermogen van de ketel beter nog lager is. Ook ik heb de ketel naar aanleiding van advies van Leonbong de max temperatuur weer gezet op een stand hoger en dat is bij deze ketel 72 graden. De ketel blijft echter rustig stoken met een aanvoer temperatuur onder de 50 graden. Als er een nieuwe ketel komt naast eventueel een warmtepomp, dan zoek ik een ketel met max. 24 KW en min. 2 KW. Plus een pomp met een variabele snelheid. Misschien dat het handig is als ketels kunnen worden vergeleken op deze waarden vooraan in dit topic.
Viessmann Vitodens 200-W is wat je wil dan. Die moduleert zelfs onder de 2 kW.

Heb je echt 24kW nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Thx.
Ik heb zojuist wel het vermogen omlaag gezet. Deze stond op 75, heb ik nu 40 gezet.
Hij kon tot 31 zakken (volgens schema lager somehow)

ook zie ik in de instellingen dat hij wel weersafhankelijk geschakeld wordt (staat op stand 3 en volgens handleiding is dat weersafhankelijk). Hoe kan ik dat nog meer controleren of deze ketel dat heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhYPYR0ALPu0TrpzzkQ5W1uiJms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE0EeC8oQCev9vlaO1zbuv25.jpg?f=fotoalbum_large
leonbong schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:45:
@water_escape
Jij wil dat de temperatuur op het tijdstip al op temperatuur is.
Dat heeft niks met aan/uit of opentherm te maken.

Daarvoor moet je een klokthermostaat met adaptieve start hebben een honeywell Chronotherm kan dat bijvoorbeeld of Remeha Etwist en nog een heleboel.
Het is wel een functie die je moet activeren, ik heb het jaren gebruikt op een chronotherm, maar nu op evohome gebruik ik niet, terwijl die kan het ook kan.

Nu zie je wel vaak dat het start moment niet klopt bij een snelle weersomslag van warm naar koud.
Kortweg opeens vorst, dan klopt het niet dan is hij te laat begonnen.

@Aghanim
Die installatie gaat al even mee nog fitwerk mid/eind jaren 70?
In principe wel, maar niet verbaasd zijn als die draaiafsluiter niet meer lekker afsluit.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
water_escape schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:15:
Thx.
Ik heb zojuist wel het vermogen omlaag gezet. Deze stond op 75, heb ik nu 40 gezet.
Hij kon tot 31 zakken (volgens schema lager somehow)

ook zie ik in de instellingen dat hij wel weersafhankelijk geschakeld wordt (staat op stand 3 en volgens handleiding is dat weersafhankelijk). Hoe kan ik dat nog meer controleren of deze ketel dat heeft?

[Afbeelding]

[...]
Vermogen op 75 ? Met 75 kw kun je al een kleine ongeiisoleerde werkplaats verwarmen.

Bedoelde je 75 graden water?

Edit: ik zie het al je bedoelde de scherm instelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 03-12-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
:) zie afbeelding wat 75 is en wat 40 :).

75kw zou ik idd de heel straat kunnen voorzien haha
Seafarer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:19:
[...]

Vermogen op 75 ? Met 75 kw kun je al een kleine ongeiisoleerde werkplaats verwarmen.

Bedoelde je 75 graden water?

Edit: ik zie het al je bedoelde de scherm instelling.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
@Tommie12 Nu werkt de ketel hier met een vermogen van 5 KW. Hoeveel vermogen er nodig zou zijn met -15 graden weet ik niet. Bovendien met straks een warmtepomp erbij, is de ketel er voor bypass en voor het sanitair warm water. Dus waarschijnlijk dat het aantal benodigd liters water van 40 graden per minuut voor de douche en het bad het minimale vermogen bepaalt van de ketel. Zijn er nog meer ketels die zo laag kunnen moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 00:17
Ik ben al maanden aan het fine tunnen op de ketel, en heb veel aan dit topic. Ik snap het terugzetten van de maximale capaciteit van de CV, maar op het moment dat ik mijn Ta op de ketel laag instel (40 graden), zal de ketel toch automatisch moduleren naar het ingestelde mininum of zover daar boven als nodig om 40 graden te bereiken. Wat is dat het nut van het begrenzen van je maximale brander capaciteit?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Pagina: 1 ... 8 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?