Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 114 Laatste
Acties:
  • 893.209 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Superbeagle schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:05:
@NTS & @Wolfram55 Waarom zou een ketel te warm worden bij een lagere Ta?
Oh nu snap ik je verwarring. Code 1 werking is niet hetzelfde als storing 1. Storing 1 is echt "te warm" dus 90 graden+ ofzo, dan heb je een groot probleem. Maar code 1 werking betekent volgens Intergas "temperatuur bereikt" dus de water temperatuur is gelijk aan of hoger dan wat de thermostaat vraagt. Dan gaat de brander dus uit. En door de anti-pendel tijd gaat die dan ook voor een aantal minuten niet meer aan, ook niet als de watertemperatuur weer onder de vraag van de thermostaat zakt.

Dit is allemaal heel normaal, bijvoorbeeld als je warm water gebruikt zal de temperatuur meestal hoger worden dan de thermostaat vraag dus daarna gaat je ketel eventjes uit tot alles afgekoeld is.

Waar het mis gaat is als je te weinig flow hebt en de temperatuur gelijk bij het ontsteken boven de vraag-temperatuur komt. Dan heb je dus een ketel die 10 seconden aan gaat en daarna een paar minuten uit door de anti-pendel-tijd. En dan werkt er eigenlijk niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 21:51

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@NTS Correct me if I’m wrong, maar volgens mij bedoelen wij hetzelfde. :)

De vraag blijft waarom bij een hogere Ta van 55 °C de flow dan schijnbaar wel voldoende is om het hete water af te voeren zodat de Ta bij de ketel niet wordt bereikt of overschreden.
En bij een lagere Ta van 40-45 °C dat niet schijnt te lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
De ketel van @abalone werkt probleemloos een paar minuten in plaats van enkele seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:57
NTS schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:52:
En door de anti-pendel tijd gaat die dan ook voor een aantal minuten niet meer aan, ook niet als de watertemperatuur weer onder de vraag van de thermostaat zakt.
Code-1 & pendeltijd hebben niks met elkaar te maken.

Ik heb in dit draadje veel geschreven over code-1 ... gevisualiseerd met plaatjes ...

bv

Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:40
Wolfram55 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:24:
OK
Hoe gaat Evohome dan om met een warmte vraag die hoger is dan de afgifte?

I know .... nu vraag ik naar dingen die waarschijnlijk al voorbij zijn gekomen ... _/-\o_
Ik heb de Evohome via open therm aangesloten op de intergas ketel. Bij heel weinig vraag regelt de ketel heel rustig terug naar een T aanvoer van 25 gr.c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Jos-P Als ik jou dus goed begrijp zou de ketel al helemaal geen probleem moeten hebben bij een Ta van 40-45 °C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Jos-P schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:20:
[...]

Ik heb de Evohome via open therm aangesloten op de intergas ketel. Bij heel weinig vraag regelt de ketel heel rustig terug naar een T aanvoer van 25 gr.c.
Dat klinkt geweldig !
Bij weinig vraag ... maar belangrijker ... wat gebeurt er bij (te) weinig afgifte ?
Of-te-wel .. zoals de situatie die de meeste hier hebben ... een 'normale' ketel + thermostaat en te wenig radiatoren ... Nog anders gezegd ... en te grote ketel tov de radiatoren.
Wat gebeurt er dan ?

En ... Evohome gebruikt toch dezelfde module (RF module CMT957M1011) welke de ketel modulerend maakt ?
Niet de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Wolfram55 Bij te weinig afgifte geeft de thermostaat opdracht om heter water te leveren. Ik weet niet of ze zo slim zijn om als alternatief de ketel de opdracht te geven om de flow te verhogen. Andere mogelijkheden zijn er niet om de afgifte te verhogen vanuit de warmtebron gezien.

En een ‘te grote’ of ‘te zware’ ketel, oftewel een hoger laaglastvermogen ten opzichte van het warmteverlies bij een bepaalde buitentemperatuur en wind, wordt gewoon geregeld op low=laag load=last aan-uit om zo toch een lage Ta te leveren. Gewoon aan-uit doet dat minder verfijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Superbeagle schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:29:
@Jos-P Als ik jou dus goed begrijp zou de ketel al helemaal geen probleem moeten hebben bij een Ta van 40-45 °C?
Ik heb in het gehele huis vloerverwarming met 2 gesloten verdelers, 1 beneden en 1 boven.
De temperatuur (Ta) staat ingesteld op 37 gr.c.
Edit: sinds een aantal weken staat de Ta op 35 gr.c. Gaat zonder problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jos-P op 09-03-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Wolfram55 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:45:
[...]

Dat klinkt geweldig !
Bij weinig vraag ... maar belangrijker ... wat gebeurt er bij (te) weinig afgifte ?
Of-te-wel .. zoals de situatie die de meeste hier hebben ... een 'normale' ketel + thermostaat en te wenig radiatoren ... Nog anders gezegd ... en te grote ketel tov de radiatoren.
Wat gebeurt er dan ?

En ... Evohome gebruikt toch dezelfde module (RF module CMT957M1011) welke de ketel modulerend maakt ?
Niet de thermostaat?
De Evohome stuurt een signaal naar de opentherm module van Honeywell (R8810A1018) de opentherm module is bedraad aangesloten op de Intergas HRE 36/30. Dit is nog net de versie waar de RF module niet standaard in de ketel was ingebouwd.

[ Voor 3% gewijzigd door Jos-P op 09-03-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Superbeagle schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:15:
@Wolfram55 Bij te weinig afgifte geeft de thermostaat opdracht om heter water te leveren. Ik weet niet of ze zo slim zijn om als alternatief de ketel de opdracht te geven om de flow te verhogen. Andere mogelijkheden zijn er niet om de afgifte te verhogen vanuit de warmtebron gezien.
Dat automatisch verhogen van de flow zat ik ook al een keer aan te denken, maar die optie zit niet in het Opentherm protocol dus de thermostaat heeft geen manier om deze opdracht te geven.

Maar moderne ketels met een modulerende pomp verhogen wel automatisch de pompsnelheid bij een hoger brander vermogen. Dus als de thermostaat een hogere aanvoer temperatuur vraagt, gaat de brander harder branden om die temperatuur te leveren en gaat de pomp ook automatisch harder draaien. Dat zorgt er in een goed ingeregeld systeem bijna automatisch voor dat de ketel het vermogen dus ook kwijt kan. Tenzij je te weinig radiatoren hebt en het water te warm terug komt, dan is er niks meer aan te doen aan de ketel kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:15:
@Wolfram55 Bij te weinig afgifte geeft de thermostaat opdracht om heter water te leveren.
Weet niet psies wat je hiermee bedoelt.
Maar 't volgende plaatje lijkt jouw verhaal niet te ondersteunen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qH5eq4wgHwCMP5VxKFePJ78a3pU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sg3VDy1JNNOAgW7IY7u3leMw.png?f=fotoalbum_large

Je ziet in dit plaatje dat Controlsetpoint gelijk oploopt met setpoint (of eigenlijk 'afloopt').
Rond 07:48 duikt hij onder setpoint.

Om 07:45 is T-flow 5°C boven Setpoint en treedt code-1 in werking.
Omdat Setpoint daalt krijgt T-flow niet de mogelijkheid om tot 5°C onde Setpoint te komen waardoor code-1 zou eindigen.
Waarom precies code-1 nu eindigt is me in deze situatie nog niet helder. Normaal gesproken daalt T-flow 5°C onder setpoint wat dat laat gebeuren.
En een ‘te grote’ of ‘te zware’ ketel, oftewel een hoger laaglastvermogen ten opzichte van het warmteverlies bij een bepaalde buitentemperatuur en wind, wordt gewoon geregeld op low=laag load=last aan-uit om zo toch een lage Ta te leveren.
Dat wordt in dit plaatje idd bevestigd (y)

Morgen/binnenkort ga ik verder testen wat de relatie warmte-afgifte/T-flow doet.
Ik krijg het vermoeden dat T-flow niet zoals hier algemeen wordt aangenomen direct de enigste oorzaak is van code-1 .
Ik bedoel ... krijg een beetje het gevoel dat het niet zozeer de radiatoren zijn die bepalen wat de T-flow doet laat stijgen (tijdens opwarmen) en code-1 laat ontstaan .....

Zou het (nu denk ik 'hardop') een te kleine diameter buis kunnen zijn naar de 1e verdelers ?

to be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38

bert pit

asdasd

Wolfram55 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:24:
OK
Hoe gaat Evohome dan om met een warmte vraag die hoger is dan de afgifte?

I know .... nu vraag ik naar dingen die waarschijnlijk al voorbij zijn gekomen ... _/-\o_
Dat laat de thermostaat aan de ketel over. In het beste geval in combinatie met opentherm schiet de ketel in 'low load' of een andere aan/uit modus.

Heeft je ketel die modus niet en loop je regelmatig tegen te weinig afgifte aan, regel dan op basis van aan/uit. Aan/uit regelt namelijk doorgaans korter en is in combinatie met een modulerende ketel lekker zuinig. Je moet ook met aan/uit natuurlijk geen radiator ter grote van een postzegel proberen een ruimte te laten verwarmen, want dat gaat ook niet.

Als je je even verdiept in de werking van een CV en opentherm, dan kom je er achter dat opentherm eigenlijk niet heel geschikt is om efficiënt in te zetten bij zone verwarming. Diverse zones vragen tegelijkertijd diverse aanvoertemperaturen en je CV kan er hoogstens één tegelijk leveren.... Bovendien ontbreek dus vaak in de ketel te tijdsmodulatie die aan/uit wel heeft.

Opentherm is wel iets zuiniger maar het scheelt heel weinig (gemiddeld 0,2%)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Superbeagle schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:25:
@NTS Correct me if I’m wrong, maar volgens mij bedoelen wij hetzelfde. :)

De vraag blijft waarom bij een hogere Ta van 55 °C de flow dan schijnbaar wel voldoende is om het hete water af te voeren zodat de Ta bij de ketel niet wordt bereikt of overschreden.
En bij een lagere Ta van 40-45 °C dat niet schijnt te lukken.
Precies!

Ik heb vandaag de Ta in de ketel weer even op 55 gezet, de thermostaat een slinger gegeven en gekeken bij de ketel wat er gebeurde. De ketel draaide 15 min constant waarbij de Ta stabiliseerde op 55 graden, zonder ook maar een keer naar bedrijfscode 1 (temperatuur bereikt) te switchen.

Als de Ta op 40 ingesteld is gaat de Ta naar 45 graden binnen paar minuten (ik vermoed 2a3 minuten, maar zal het nog eens precies opmeten), en gaat de ketel naar bedrijfscode 1 totdat het genoeg afgekoeld is. Deze cyclus herhaalt zich vervolgens elke ~5 minuten.

Verder heb ik niks aan het systeem verandert. Waarom kan de CV zijn warmte wel kwijt op Ta = 55 graden en niet op Ta = 40 graden?

Er is ook goed nieuws. Afgelopen nacht (buitentemperatuur 2 graden) bleef het huis wel warm met Ta op 40 graden, in tegenstelling tot de nacht ervoor (buitentemperatuur 0 graden). Wellicht komt dit door de leercurve van de thermostaat. Dit is dus ondanks dat de ketel op en neer blijft springen tussen bedrijfsmodus 5 (branden) en 1 (temperatuur bereikt) (dit is dus geen pendelen begrijp ik?)

Ik heb nog even beter gekeken naar het EvoHome systeem dat er hier hangt: bij de ketel hangt een BDR91 aan/uit RF module. Deze kan dus niet moduleren volgens mij, misschien dat hij daarom over de 40 graden heenschiet? Maar waarom kan hij dan wel de Ta op 55 graden constant houden?

Het is misschien mogelijk om de BDR91 unit te vervangen door een OpenTherm R8810 RF module, deze kan wel moduleren. Ik weet alleen nog niet of de andere apparaten dan nog werken (BDR91 bij VW verdeler woonkamer, en HCE80 bij de VW verdeler slaapkamers/badkamer). Het voordeel zou zijn dat de ketel dan gemoduleerd kan worden. Ik weet alleen niet of dat mijn probleem oplost.

Edit: nu ik er over nadenk: ookal wordt de ketel niet modulerend aangestuurd door de thermostaat, maar de ketel zal wel zelf moeten kunnen moduleren om de Ta constant te houden. Misschien dat het min vermogen te hoog is voor een Ta van 40 graden (bij deze flow)? Dus of de pompsnelheid moet omhoog, of ik moet er vrede mee hebben ;)

[ Voor 7% gewijzigd door abalone op 09-03-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Jos-P schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Ik heb in het gehele huis vloerverwarming met 2 gesloten verdelers, 1 beneden en 1 boven.
De temperatuur (Ta) staat ingesteld op 37 gr.c.
Edit: sinds een aantal weken staat de Ta op 35 gr.c. Gaat zonder problemen.
Jouw situatie is heel vergelijkbaar met die van mij. Ik heb ook 2 verdelers, 1 boven 1 beneden, alleen hier zijn het open verdelers.

Heb je ook zoneverdeling, en zo ja, welke apparaten hanger er bij de verdelers? Bij mij zijn het een HCE80 en een BDR91 aan/uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:27:
Weet niet psies wat je hiermee bedoelt.
Wat ik bedoel met ‘te weinig afgifte’ is het volgende: stel dat de thermostaat heeft berekend dat met een Ta van 50 °C het 1 uur duurt om de ruimtetemperatuur 2 °C te laten stijgen.

Als er om wat voor reden dan ook de afgifte te weinig is, maw de thermostaat registreert dat met de gevraagde Ta de ruimtetemperatuur niet zal worden gehaald binnen de gestelde tijd, zal de thermostaat een hogere Ta vragen van de ketel. Deze hogere Ta zal niet sneller stijgen dan de interne stijgsnelheidsbeperking van de ketel.

Als de Ta max echter op de ketel is beperkt en na verloop van tijd deze waarde bereikt, dan zal de ketel dit aangeven middels een ‘regelstop’. Bij mij op de ketel is dit Ta + 5 °C.

@abalone Ik kan niet anders concluderen, ook nav jouw succesvolle test bij een hogere Ta, dat de oorzaak ligt bij de afgiftelichamen. Ik gok een te lage flow. Stel die eens flink hoger op de ketel.

@NTS Hoe verklaar je eigenlijk een regelstop? Immers de thermostaat ‘weet’ via opentherm de maximaal ingestelde Ta op de ketel en zou dus nooit een hogere waarde moeten vragen van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Superbeagle schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:51:
[...]
@abalone Ik kan niet anders concluderen, ook nav jouw succesvolle test bij een hogere Ta, dat de oorzaak ligt bij de afgiftelichamen. Ik gok een te lage flow. Stel die eens flink hoger op de ketel.
Dit doe ik door de minimum pompsnelheid van de ketel te verhogen? Of bedoel je een andere ketelinstelling?

Ik dacht dat de VW pompen het meeste werk deden, ik weet niet zo goed hoe die met de CV pomp samenwerken / tegenwerken. Maar het is in ieder geval duidelijk dat de warmte bij de CV weg moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@abalone Ja, minimum pompsnelheid.

En zeker als je een Ta van 40 °C hanteert, mag je de thermostaatknoppen op de verdelers helemaal open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
abalone schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Jouw situatie is heel vergelijkbaar met die van mij. Ik heb ook 2 verdelers, 1 boven 1 beneden, alleen hier zijn het open verdelers.

Heb je ook zoneverdeling, en zo ja, welke apparaten hanger er bij de verdelers? Bij mij zijn het een HCE80 en een BDR91 aan/uit.
Ja, ik heb ook zoneverdeling. 2x een HCE80, bij de HCE80 beneden hangt de antenne en bij de ketel hangt de opentherm module. Het grootste verschil zijn de soort verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Superbeagle schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:51:
@NTS Hoe verklaar je eigenlijk een regelstop? Immers de thermostaat ‘weet’ via opentherm de maximaal ingestelde Ta op de ketel en zou dus nooit een hogere waarde moeten vragen van de ketel.
Wat je denk ik over het hoofd ziet is dat de geleverde temperatuur hoger kan zijn dan de gevraagde temperatuur. Zijn een hoop redenen voor, bijvoorbeeld als je de warme kraan open draait warmt de warmtewisselaar op naar 60+ graden. Draai je de kraan weer dicht dan zie je op de sensoren dat het CV water in de korte tijd daarna ook een stuk warmer is. Dan ligt de temperatuur dus boven de gevraagde Ta en stopt de ketel.

En andere veel voorkomende reden is dat de gevraagde temperatuur te laag is ten opzichte van de retour. Als water met 30 graden de ketel in komt en je vraagt om 32 graden aanvoer, dan lukt dat meestal niet omdat de brander daar niet zacht genoeg voor kan. Die gaat dan in de minimum stand, maar als dat er voor zorgt dat het water alsnog 36 graden wordt dan stopt je ketel ook. Dit gebeurt sneller als je een lage doorstroming hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:09
abalone schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:04:
[...]
Precies!
...........
Verder heb ik niks aan het systeem verandert. Waarom kan de CV zijn warmte wel kwijt op Ta = 55 graden en niet op Ta = 40 graden?
...........

Edit: nu ik er over nadenk: ookal wordt de ketel niet modulerend aangestuurd door de thermostaat, maar de ketel zal wel zelf moeten kunnen moduleren om de Ta constant te houden. Misschien dat het min vermogen te hoog is voor een Ta van 40 graden (bij deze flow)? Dus of de pompsnelheid moet omhoog, of ik moet er vrede mee hebben ;)
Idd, dit soort gedrag is dus 't gevolg van een te hoog minimaal vermogen van je ketel t.o.v. jou systeem. 't is allemaal wel ergens in dit topic terug te vinden maar 't komt er op neer dat elke ketel een bepaald minimaal vermogen afgeeft. Vroeger, toen we allemaal nog enkel glas, slechte isolatie & tochtroosters in de ramen hadden en de ketel gewoon aan/uit met 80 graden werd gestook was dit nooit een issue. Nu, in goed geïsoleerde huizen met zonesturing, modulerende ketels en de wens voor een zo laag mogelijke Ta wel. Als b.v. in je huis maar 1 zone warmte vraagt wil je waarschijnlijk ook een lage pompsnelheid anders beginnen alle leidingen te suizen. Er is dan dus maar heel weinig flow en met 't minimale vermogen van je CV ketel zit de Ta in no time op 40 graden. Als je max Ta dan op 40 graden hebt staan dan slaat de CV af/gaat in storing (of iets later, afhankelijk van je ketel. De mijne, Remeha Avanta houd er 5 graden boven 't gevraagde setpoint mee op). Deze situatie kan, afhankelijk van de ketel, heel lang duren: draait de pomp nog wel na zodat de temperatuur in elk geval wat sneller daalt, hoe reageert de ketel op een hogere retour temp dan aanvoer enz, enz. Je zal je systeem zo moeten tweaken dat bij de meest minimale warmtevraag de ketel z'n minimale vermogen toch kwijt kan. Meest belangrijke parameters zijn flow (pompsnelheid en weerstand) en de Ta die de ketel mag leveren.

Evohome met opentherm zal bij zeer lage vraag ook een erg lage Ta vragen, b.v. 30 graden. Dit kan een CV ketel vaak helemaal niet leveren. Ik heb mijn installatie nu onder controle door via Opentherm Gateway het Controlsetpoint te manipuleren: als Evohome een controlsetpoint stuurt tussen 20 en 40 graden wordt de ketel altijd gevraagd 40 graden te leveren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
blb4 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:10:
[...]

Evohome met opentherm zal bij zeer lage vraag ook een erg lage Ta vragen, b.v. 30 graden. Dit kan een CV ketel vaak helemaal niet leveren. Ik heb mijn installatie nu onder controle door via Opentherm Gateway het Controlsetpoint te manipuleren: als Evohome een controlsetpoint stuurt tussen 20 en 40 graden wordt de ketel altijd gevraagd 40 graden te leveren.
Bij mijn intergas HRE36/30 ketel staat parameter E op 25 gr.c. en parameter E. op de standaardinstelling 1.
Bij mij levert de ketel bij lage vraag gewoon een TA van minimaal 25 gr.c. en maximaal 35 gr.c. Werkt bij mij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicJ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-03-2023
abalone schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:04:
[...]

Er is ook goed nieuws. Afgelopen nacht (buitentemperatuur 2 graden) bleef het huis wel warm met Ta op 40 graden, in tegenstelling tot de nacht ervoor (buitentemperatuur 0 graden). Wellicht komt dit door de leercurve van de thermostaat. Dit is dus ondanks dat de ketel op en neer blijft springen tussen bedrijfsmodus 5 (branden) en 1 (temperatuur bereikt) (dit is dus geen pendelen begrijp ik?)
Ta op 40 betekend, dat zodra de ketel ook 40 graden (of iets minder, ketelafhankelijk) retour krijgt de ketel in bedrijfsmode 1 gaat = temp. bereikt.
dus dat wil zeggen weinig warmteafgifte t.o.v. aanvoer.

dat het bij 55 graden wel goed gaat betekend dat het systeem bij 55 Ta wel goed de warmte kwijt kan.

pendelen kan ook door te veel vermogen van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Jos-P schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:49:
[...]

Bij mijn intergas HRE36/30 ketel staat parameter E op 25 gr.c. en parameter E. op de standaardinstelling 1.
Bij mij levert de ketel bij lage vraag gewoon een TA van minimaal 25 gr.c. en maximaal 35 gr.c. Werkt bij mij perfect.
Ik weet niet de minimale vermogens van allerlei ketels, ff zoekend op internet kom ik op 7,1 kW voor een intergas HRE36/30. Als dat zo is wil dat zeggen dat jij 7.1 kW wegstookt. Blijkbaar kan jij dat kwijt in jou installatie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Jos-P schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:49:
Bij de Intergas Xtreme serie is dat al standaard 30 terwijl die veel verder terug kunnen moduleren (4 ipv 7kw) dus ik denk dat ze bij Intergas hier ook inmiddels nieuwe inzichten in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:48
Ik heb zojuist mijn Nefit Topline op 40 graden (en eco stand) gezet om te testen of de huidige radiatoren het nog warm krijgen en we klaar zijn voor een warmtepomp.

Nu vraagt mijn partner zich af, hoe zit het met de kans op legionella bij douchen en kraanwater?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Fromz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:06:
Ik heb zojuist mijn Nefit Topline op 40 graden (en eco stand) gezet om te testen of de huidige radiatoren het nog warm krijgen en we klaar zijn voor een warmtepomp.

Nu vraagt mijn partner zich af, hoe zit het met de kans op legionella bij douchen en kraanwater?
Een CV heeft 2 temperaturen. Een voor CV en een voor SWW. Die van SWW moet je vanwege legionella op 60 laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EduardBerwers
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 10:34
Goedemorgen,

Ik lees al een tijd mee en wil toch even mij situatie voor leggen.

Onze woning is een 2-onder-1-kap uit 1911, vloer is geïsoleerd, muren zij geïsoleerd, alleen het dak nog niet. Alle ramen zijn voor zien van HR+++ glas.
Op de begane grond hebben we ongeveer 50m2 vloerverwarming (5 groepen, eigen pomp met pompschakelaar), boven in totaal 4 radiatoren. Deze zijn allemaal voorzien Heimeier E-clipse kranen met thermostaatknoppen en ingesteld met de app voor de juiste hoeveelheid water.

In de woonkamer hebben we Honeywell Chronotherm wireless thermostaat staan die met opentherm is aangesloten op de ketel, een Intergas Kombi Kompakt HR22 uit 2004.

Op de ketel heb ik de volgende paramaters ingesteld:

Max CV-vermogen: 30%
Max CV temp: 70 graden
Stappenmodulatie: aan
Minimale aanvoertemp tijdens OT-vraag: 45 graden
Pomp stand: 2

Dit geeft mij tijdens de nacht verlaging naar 19 graden het volgende beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JipZNhGvcEZdIkkdABPYYcwqhXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UE426Qv0AZgCqh6Vfjrh6sGY.jpg?f=fotoalbum_large

De ketel gaat dus zeer regelmatig aan, stook Ta warm en schakelt meteen weer af.
Wat kan ik hier nog aan doen, of komt dit doordat de ketel op zijn laagste vermogen nu gewoon te groot is nog?
Ik lees hier wel over een bypass bij de vloerverwarmingsverdeler, deze is bij mij niet aanwezig, wel heb ik de badkamerradiator op standje 5 staan om altijd flow te hebben.

Ik hoop dat jullie nog tips hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
SonicJ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:22:
[...]

Ta op 40 betekend, dat zodra de ketel ook 40 graden (of iets minder, ketelafhankelijk) retour krijgt de ketel in bedrijfsmode 1 gaat = temp. bereikt.
dus dat wil zeggen weinig warmteafgifte t.o.v. aanvoer.

dat het bij 55 graden wel goed gaat betekend dat het systeem bij 55 Ta wel goed de warmte kwijt kan.

pendelen kan ook door te veel vermogen van de ketel.
Die vraag heb ik al eerder gesteld hier, maar ik stel hem nogmaals voor jou:

Kun je uitleggen hoe het systeem bij een hogere Ta van 55 °C de warmte wel kwijt kan en bij een lagere Ta van 40 °C(impliciet minder warmte) niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:06
@Superbeagle ik vermoed omdat de delta T van de verwarming en de ruimte hoger is en er dus meer afgifte mogelijk is, waardoor de retour temperatuur niet de aanvoertemperatuur haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
NTS schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Wat je denk ik over het hoofd ziet is dat de geleverde temperatuur hoger kan zijn dan de gevraagde temperatuur. Zijn een hoop redenen voor, bijvoorbeeld als je de warme kraan open draait warmt de warmtewisselaar op naar 60+ graden. Draai je de kraan weer dicht dan zie je op de sensoren dat het CV water in de korte tijd daarna ook een stuk warmer is. Dan ligt de temperatuur dus boven de gevraagde Ta en stopt de ketel.

En andere veel voorkomende reden is dat de gevraagde temperatuur te laag is ten opzichte van de retour. Als water met 30 graden de ketel in komt en je vraagt om 32 graden aanvoer, dan lukt dat meestal niet omdat de brander daar niet zacht genoeg voor kan. Die gaat dan in de minimum stand, maar als dat er voor zorgt dat het water alsnog 36 graden wordt dan stopt je ketel ook. Dit gebeurt sneller als je een lage doorstroming hebt.
Als ik het me goed herinner ging er maar een Ta van 28 °C bij hem de verdeler in bij een Ta bij de ketel van 40 °C. De Tr zal dan niet hoger zijn dan 30 °C.

Het lijkt mij ook sterk dat hij toevallig als het cv-bedrijf inschakelt hij telkens om de paar minuten heet tapwater pakt.

Beide redenen die je noemt zijn dus niet aan de orde in het geval van @abalone. Zijn er andere redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Als ik het me goed herinner ging er maar een Ta van 28 °C bij hem de verdeler in bij een Ta bij de ketel van 40 °C. De Tr zal dan niet hoger zijn dan 30 °C.

Het lijkt mij ook sterk dat hij toevallig als het cv-bedrijf inschakelt hij telkens om de paar minuten heet tapwater pakt.

Beide redenen die je noemt zijn dus niet aan de orde in het geval van @abalone. Zijn er andere redenen?
Correct. Waarom het 40 graden water van de CV wordt teruggemengd tot ~28 graden is me nog niet duidelijk. Maar zolang het huis warm blijft is dat geen probleem. Maar ik wil het graag begrijpen :)

Ik denk vanwege deze reden ook dat de Tretour niet het probleem is. Vandaag ga ik testen met Ta op 40, en een hogere minimale pompsnelheid, en kijken of het 'pendelen' significant minder is dan met de huidige instellingen (default) voor de pompsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
abalone schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Correct. Waarom het 40 graden water van de CV wordt teruggemengd tot ~28 graden is me nog niet duidelijk. Maar zolang het huis warm blijft is dat geen probleem. Maar ik wil het graag begrijpen :)

Ik denk vanwege deze reden ook dat de Tretour niet het probleem is. Vandaag ga ik testen met Ta op 40, en een hogere minimale pompsnelheid, en kijken of het 'pendelen' significant minder is dan met de huidige instellingen (default) voor de pompsnelheid.
Die terugmenging is nou eenmaal hoe een open verdeler met pomp werkt.

Daarom wil je bij lagere Ta’s het liefst zo weinig mogelijk menging van Ta en Tr.

Dit doe je door de flow vanuit de cv te verhogen zodat er verhoudingsgewijs minder Tr wordt bijgemengd. Wel thermostaatkraan op verdeler helemaal open.

Bij sommige verdelers met pomp bestaat de mogelijkheid om de bijmenging van de Tr nog verder te beperken middels een LTV-inregelventiel.

De andere optie is om over te stappen op een volledig pomploze verdeler waarbij er helemaal geen menging meer van Tr plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Superbeagle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Die terugmenging is nou eenmaal hoe een open verdeler met pomp werkt.

Daarom wil je bij lagere Ta’s het liefst zo weinig mogelijk menging van Ta en Tr.

Dit doe je door de flow vanuit de cv te verhogen zodat er verhoudingsgewijs minder Tr wordt bijgemengd. Wel thermostaatkraan op verdeler helemaal open.

Bij sommige verdelers met pomp bestaat de mogelijkheid om de bijmenging van de Tr nog verder te beperken middels een LTV-inregelventiel.

De andere optie is om over te stappen op een volledig pomploze verdeler waarbij er helemaal geen menging meer van Tr plaatsvindt.
Ik dacht dat de verdeler Ta mengt met Tr tot maximaal de ingestelde temperatuur. Maar bij mij blijft het gemengde water met 28 graden ruim onder de ingestelde waarde van de thermostaatkraan (45 graden).

Wordt er een vaste ratio gebruikt voor het mengen? Zodat de temperatuur langzaam oploopt als ook de TR begint te stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Caelorum schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:46:
@Superbeagle ik vermoed omdat de delta T van de verwarming en de ruimte hoger is en er dus meer afgifte mogelijk is, waardoor de retour temperatuur niet de aanvoertemperatuur haalt.
De enige situatie die ik mij kan voorstellen waarbij de Tr de Ta benadert in de ketel, is de situatie waarbij er geen afgifte is. Die situatie hangt echter niet af van de hoogte van de Ta.

Bijvoorbeeld als alle afsluiters dicht zijn en het warme water direct terugkeert naar de ketel over de bypass.

Misschien zijn er andere die ik niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:06
Superbeagle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:42:
[...]
De enige situatie die ik mij kan voorstellen waarbij de Tr de Ta benadert in de ketel, is de situatie waarbij er geen afgifte is. Die situatie hangt echter niet af van de hoogte van de Ta.

Bijvoorbeeld als alle afsluiters dicht zijn en het warme water direct terugkeert naar de ketel over de bypass.

Misschien zijn er andere die ik niet weet?
Mogelijk. Ik heb zo'n issue bij mij. Verwarmingen worden wel warm (en vrij snel ook), maar de retour is altijd nagenoeg gelijk aan de aanvoer. Heb het er met een CV monteur over gehad en hij gaf aan dat ze nog best vaak een bypass in de ketel zelf monteren en die dan te ver open zetten. Dan heb je dus dat een groot deel van het water direct terugkomt, ondanks dat het hele systeem nog wel warm wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
abalone schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Ik dacht dat de verdeler Ta mengt met Tr tot maximaal de ingestelde temperatuur. Maar bij mij blijft het gemengde water met 28 graden ruim onder de ingestelde waarde van de thermostaatkraan (45 graden).

Wordt er een vaste ratio gebruikt voor het mengen? Zodat de temperatuur langzaam oploopt als ook de TR begint te stijgen?
De HT verdelers met pomp werken het best bij een Ta > 70 °C. Er wordt verhoudingsgewijs weinig Ta van de ketel gemengd met veel Tr uit de vloer om het gewenste Ta van 35-40 °C te krijgen die vervolgens de vloer ingaat.

In jouw geval wordt dus weinig Ta van 40 °C vanaf de ketel gemengd met veel Tr van ±20 °C uit de vloer. Dan gaat er inderdaad maar 28 °C de vloer in wat in jouw geval leidt tot te weinig afgifte van de vloer.

Ta < 30 °C bij vloerverwarming werkt vrijwel enkel goed bij warmtepompen met veel flow die constant draaien met weinig tot geen nachtverlaging, of met een buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sermo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05-2024
P.S.

Heel veel berichten.

Waar kan ik de toepassing vinden van radiatorleiding-isolatie en het toepassen van radiator-ventilatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sermo De eerste is niet zo moeilijk en mag je zelf wat moeite voor doen om het uit te zoeken.

Wat het tweede betreft kunnen hier kijken: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sermo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05-2024
Bedankt Superbeagle,

Dank voor de link!

Deze draad bestaat maar liefst uit 270 "bladzijden"...

Na verloop van tijd, kom jezelf tot de conclusie dat (heel lang onnodig) zoeken naar een (door mij) gewenst onderwerp, pure tijdsverspilling en energieverspilling is tussen die 270 bladzijden.

Zeker als iemand op dit forum exact weet wat dit artikel precies staat.

Je radiatorleidingen met dikke radiatorleiding-isolatie met "zilveren" reflectielaag inpakken, ben ik nog niet tegengekomen, terwijl radiatorleiding-isolatie het allersnelste terug te verdienen is.

Misschien weet jij ook waar dat staat?

Met vriendelijk groet,

Sermo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Superbeagle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:56:
Weten we iets over de retour temp? Misschien staat er een badkamer radiatortje helemaal open. Want hij heeft toch echt een issue met een ketel die warmer wordt dan de thermostaat vraagt. Dat is wat bedrijfscode 1 bij Intergas betekent. Het is gewoon niet ingewikkelder dan dat.
Zeker niet :-) het was bedoeld als een voorbeeld waarom code 1 niet erg hoeft te zijn. Het is onderdeel van normaal gebruik dat een ketel soms warmer wordt dan de gevraagde temperatuur en dan even uit gaat om af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Sermo Geloof mij, het isoleren van buisleidingen isolatie is echt niet moeilijk. Vandaar dat er geen apart topic over is.

Stap gewoon de bouwmarkt binnen, koop die dingen en aanbrengen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eerder in dit topic heb ik vragen gesteld rondom het meerverbruik van mijn Intergas HRE tegenover de oude Calenta wat getriggerd lijkt te worden door de iSense thermostaat. Er waren meer mensen hier die vreemd stookgedrag opmerkten in de combo Intergas en iSense.

Ik wil een andere thermostaat en ben benieuwd welke anderen hier naar tevredenheid gebruiken in combinatie met een Intergas HRE? Ik kan prima een random populaire thermostaat uitzoeken maar wil niet wederom twijfel hebben over de combi.

Andere vraag: is er een mogelijkheid om het actuele vermogen van de Intergas ketel uit te lezen? Omdat wij flink gaan verbouwen wil ik qua verwarming een goed beeld hebben van het werkelijke vermogen dat bij ons gebruikt wordt. Ik denk dat ik dan met de Opentherm USB oplossing aan de slag kan maar die vind ik vrij prijzig.

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 12-03-2022 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 14:03

dbzfan

Nee.

Aghanim schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:20:
Eerder in dit topic heb ik vragen gesteld rondom het meerverbruik van mijn Intergas HRE tegenover de oude Calenta wat getriggerd lijkt te worden door de iSense thermostaat. Er waren meer mensen hier die vreemd stookgedrag opmerkten in de combo Intergas en iSense.

Ik wil een andere thermostaat en ben benieuwd welke anderen hier naar tevredenheid gebruiken in combinatie met een Intergas HRE? Ik kan prima een random populaire thermostaat uitzoeken maar wil niet wederom twijfel hebben over de combi.

Andere vraag: is er een mogelijkheid om het actuele vermogen van de Intergas ketel uit te lezen? Omdat wij flink gaan verbouwen wil ik qua verwarming een goed beeld hebben van het werkelijke vermogen dat bij ons gebruikt wordt. Ik denk dat ik dan met de Opentherm USB oplossing aan de slag kan maar die vind ik vrij prijzig.
Nest v3 werkt hier goed met mijn Intergas Xtreme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:23
Aghanim schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:20:

Vraagt flink verbouwen niet om de gedachte om van het gas af te gaan?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
hansvk schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:21:
[...]
Vraagt flink verbouwen niet om de gedachte om van het gas af te gaan?
Kijk, dat zijn de juiste opmerkingen/vragen! Enorm belangrijk bij het verduurzamen van je woning is dat je een plan maakt, voordenken dus in plaats van nadenken!! Ook als je nu nog geen WP gaat plaatsen, om wat voor reden dan ook, zorg dat je, zeker voordat je een grote verbouwing gaat doen, een goed plan hebt waar je naar toe wil werken. Dit om te zorgen dat je tijdens die verbouwing alvast de juiste maatregelen neemt. Denk daarbij vooral aan zaken als alvast (nu nog loze) leiding aanleggen. Tijdens zo'n verbouwing een extra pijpje aanleggen is een kleine moeite, als later de vloer of wand open moet wordt je niet blij. Of ga je 't niet doen. Als je dus nu b.v. al weet waar je de WP wil plaatsen en een boilervat dan kan je nu voor de juiste leidingen zorgen en wat loze leidingen voor bekabeling. Denk ook aan de aansluiting van je Inductiekookplaat, alvast een -flinke - buis voor de laadpaal enz. enz. Voor een WP kan je beter ook wat dikkere CV leidingen gebruiken, tijdens die verbouwing dus doen! En enorm belangrijk is daarbij ook de ventilatie, als je nu nog met een type C ventilatie zit of nog ouder (natuurlijke ventilatie) dan zullen er extra ventilatiebuizen moeten komen voor een type D met WTW.

Ik raad iedereen aan om eens te kijken op https://www.parisproofplan.nl/ en 't e-book aan te schaffen. 't geeft je heel veel inzicht!

[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 12-03-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@blb4 Ik heb die site eens bezocht, maar de navigatie is wel erg slecht. Bovendien zijn alle artikelen enkel te zien als je eerst het e-book aanschaft. Die hele site lijkt een grote en slecht uitgewerkte ‘sales funnel’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@hansvk nee niet per definitie. En ja dat is een optie en ook daar moet ik het huidige vermogen dat ik nodig heb om te verwarmen voor weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Superbeagle schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:28:
@blb4 Ik heb die site eens bezocht, maar de navigatie is wel erg slecht. Bovendien zijn alle artikelen enkel te zien als je eerst het e-book aanschaft. Die hele site lijkt een grote en slecht uitgewerkte ‘sales funnel’.
Die site is idd redelijk slecht, Lars Boelen, de eigenaar is zijn tijd vooral aan 't besteden aan 't verduurzamen van de Nederlandse woningen maar omdat hij vind dat we haast moeten maken probeert hij in de tussentijd zijn opgedane kennis beschikbaar te stellen aan veel meer mensen die er zelf mee aan de slag kunnen. Hij kan niet iedereen adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:45
dbzfan schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Nest v3 werkt hier goed met mijn Intergas Xtreme.
Bij mij ook, tevreden met nest gen 3 icm Intergas xtreme via OT. Doordat we gewone radiatoren hebben moet ik wel op de Intergas de minimum opentherm aanvoer temp omhoog zetten naar 50 graden, gelukkig kun je op Intergas ketels een heleboel configureren en is er veel info te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
blb4 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:53:
[...]

Die site is idd redelijk slecht, Lars Boelen, de eigenaar is zijn tijd vooral aan 't besteden aan 't verduurzamen van de Nederlandse woningen maar omdat hij vind dat we haast moeten maken probeert hij in de tussentijd zijn opgedane kennis beschikbaar te stellen aan veel meer mensen die er zelf mee aan de slag kunnen. Hij kan niet iedereen adviseren.
T’is dat ik het idee erachter sympathiek vind…

Neem nou de site van Theo van Lieshout ‘Een huis energieneutraal maken’. Erg informatief en gebruiksvriendelijk. Ook hij verkoopt een boek maar komt minder opdringerig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Bij de woning van mijn moeder ben ik aan het kijken wat er qua afstelling te winnen valt.
Ketel: Intergas HRE 28/24.
Warmte afgifte middels radiatoren + convectorput + VV op BG
Max vermogen stond op 55%, naar 45% verlaagd voor nu, kan waarschijnlijk nog wat lager. Max pompsnelheid op 40% gezet.

Nu is de vloerverwarming (aangelegd in 1995) in 2 lussen gelegd. Het is bijverwarming in een vloer van ongeveer 80m2. Temperatuur mengverdeler is ingesteld op zo'n 37 graden. Na een kwartier draaien zie ik dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwImtRiHMI-VOM6xWP-H2ebRD6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sIDBPEEF9TTrPqbSi5I3bKs2.jpg?f=user_large

Daarbij valt op dat de retour van de ene groep een stuk lager is dan de andere groep. De ene groep mag dus wat meer geknepen worden. Maar ik heb ook het vermoeden dat de pompsnelheid van de verdeler nog wat omhoog kan. Een delta T van 6gr (lus 1) en 8gr (lus 2) op een aanvoer van ongeveer 35 graden lijkt me wat hoog?
Naast dat de warmte beter over de vloer verdeeld zou worden, zou het verhogen van de pompsnelheid de warmte afgifte van de vloerverwarming dan ook verbeteren?

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Tutti-frutti Ik hanteer de vuistregel dat ΔT = 0,2 x Ta.

Vullen we dat met jouw getallen dan komt dat uit op 35 °C x 0,2 = 7 °C.

Niks aan doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Superbeagle schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:20:
@Tutti-frutti Ik hanteer de vuistregel dat ΔT = 0,2 x Ta.

Vullen we dat met jouw getallen dan komt dat uit op 35 °C x 0,2 = 7 °C.

Niks aan doen dus.
Oke, ik dacht dat de dT voor een vloerverwarminggroep iets kleiner mocht zijn. Ik zit hier thuis op zo'n 3 graden geloof ik op 38 Ta (wel hoofdverwarming 10cm hoh).

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Tutti-frutti schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:17:
[...]

Oke, ik dacht dat de dT voor een vloerverwarminggroep iets kleiner mocht zijn. Ik zit hier thuis op zo'n 3 graden geloof ik op 38 Ta (wel hoofdverwarming 10cm hoh).
Die vuistregel is echter een uitgangspunt tijdens het ontwerpen van een verwarmingssysteem.

Een belangrijk onderdeel daarvan is het dimensioneren van de leidingen waarbij de flow afhangt van de gekozen ΔT. Hier geven ze bij vloerverwarming een ΔT van 5 tot 10 °C.

Hierbij ook een tabel van warmtepomp-tips. Bij een Ta van 36 °C geven ze een ΔT van 6 °C. En bij een Ta van 42 °C een ΔT van 8 °C.

Als ik mijn vuistregel hanteer bij jouw Ta van 38 °C kom ik uit op (38 x 0,2) een ΔT van 7 of 8 °C. Precies volgens die twee bronnen.

Kortom, het staat iedereen vrij om zelf een ΔT te kiezen in de gebruiksfase. Bedenk wel dat je dan afwijkt van hoe het systeem ontworpen is. Een hogere pompsnelheid verbruikt ook meer energie. De vraag is of die hogere afgifte opweegt tegen dit hogere energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
EduardBerwers schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:03:
Goedemorgen,

Ik lees al een tijd mee en wil toch even mij situatie voor leggen.

Onze woning is een 2-onder-1-kap uit 1911, vloer is geïsoleerd, muren zij geïsoleerd, alleen het dak nog niet. Alle ramen zijn voor zien van HR+++ glas.
Op de begane grond hebben we ongeveer 50m2 vloerverwarming (5 groepen, eigen pomp met pompschakelaar), boven in totaal 4 radiatoren. Deze zijn allemaal voorzien Heimeier E-clipse kranen met thermostaatknoppen en ingesteld met de app voor de juiste hoeveelheid water.

In de woonkamer hebben we Honeywell Chronotherm wireless thermostaat staan die met opentherm is aangesloten op de ketel, een Intergas Kombi Kompakt HR22 uit 2004.

Op de ketel heb ik de volgende paramaters ingesteld:

Max CV-vermogen: 30%
Max CV temp: 70 graden
Stappenmodulatie: aan
Minimale aanvoertemp tijdens OT-vraag: 45 graden
Pomp stand: 2

Dit geeft mij tijdens de nacht verlaging naar 19 graden het volgende beeld:

[Afbeelding]

De ketel gaat dus zeer regelmatig aan, stook Ta warm en schakelt meteen weer af.
Wat kan ik hier nog aan doen, of komt dit doordat de ketel op zijn laagste vermogen nu gewoon te groot is nog?
Ik lees hier wel over een bypass bij de vloerverwarmingsverdeler, deze is bij mij niet aanwezig, wel heb ik de badkamerradiator op standje 5 staan om altijd flow te hebben.

Ik hoop dat jullie nog tips hebben.
Ik begrijp dat je de ketel liefst een constante watertemperatuur wil laten afgeven.
Dit zal je nooit lukken omdat de branders niet van 0 tot 100 % kunnen branden.
Altijd zal een brander een minimum warmte afgeven waarbij de brander nog goed brandt met de voor de verbranding noodzakelijke lucht.
Dit is bij jouw ketel minimaal 30%? van je maximum capaciteit.
Maar goed, de bedoeling is een constante temperatuur in je vloerverwarming en dat is je aardig gelukt.
Het verwarmingssysteem bij jou werkt min of meer als PWM.
Als het kouder wordt of je de temperatuur hoger instelt zal de puls wel breder worden, dus ketel langer aan dan uit.
Jouw conclusie dat de ketel op zijn laagste vermogen te groot is lijkt mij juist, zeker als je het dak nog gaat isoleren en het niet stervenskoud buiten wordt.
Dus de tip is de ketel vervangen, zeker na het isoleren van je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03
opuntia1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:14:
[...]

Ik begrijp dat je de ketel liefst een constante watertemperatuur wil laten afgeven.
Dit zal je nooit lukken omdat de branders niet van 0 tot 100 % kunnen branden.
Altijd zal een brander een minimum warmte afgeven waarbij de brander nog goed brandt met de voor de verbranding noodzakelijke lucht.
Dit is bij jouw ketel minimaal 30%? van je maximum capaciteit.
Maar goed, de bedoeling is een constante temperatuur in je vloerverwarming en dat is je aardig gelukt.
Het verwarmingssysteem bij jou werkt min of meer als PWM.
Als het kouder wordt of je de temperatuur hoger instelt zal de puls wel breder worden, dus ketel langer aan dan uit.
Jouw conclusie dat de ketel op zijn laagste vermogen te groot is lijkt mij juist, zeker als je het dak nog gaat isoleren en het niet stervenskoud buiten wordt.
Dus de tip is de ketel vervangen, zeker na het isoleren van je dak.
Dat loont financieel?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 16:18
Nee natuurlijk kan dat financieel niet uit.

Financieel is het dan verstandiger om goede veerbelaste bypass te plaatsen of een CV-buffer met secundaire pomp.
Dan maak je ook een constante watertemperatuur, waarbij de buffer oplossing echt heel goed is voor bijvoorbeeld zone-systemen waarbij je kleine ruimte moet verwarmen.

CV-schema met buffer, de woonkamer thermostaat stuurt gewoon de CV-ketel aan, de 2e pomp draait met behulp van een pompschakelaar met behoorlijke nadraaitijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrogFUzJQ3Jy80qlFBRkuSGpNhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m94kdZqFlovFoE4oo3V9p59N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door leonbong op 13-03-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@opuntia1 @Seafarer @leonbong Misschien is het nog niet opgevallen,
als ik de curves in de oorspronkelijke post bekijk zie ik dat de warmtevraag met de halve frequentie van de branderstarts loopt, dus 6 x per uur vs ca. 12 x per uur branderstarts.
Misschien klopt hier iets niet? Ik weet alleen niet wat.
Normaal lopen warmtevraag en branderstart parallel of niet?
@EduardBerwers Nog een paar open vragen: Merk en type ketel, verbruik per uur tijdens de getoonde periode, wordt de gewenste temperatuur altijd bereikt/gehouden?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
dunklefaser schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:24:
als ik de curves in de oorspronkelijke post bekijk zie ik dat de warmtevraag met de halve frequentie van de branderstarts loopt, dus 6 x per uur vs ca. 12 x per uur branderstarts.
ongeveer wel ja. Maar de instelling "Minimale aanvoertemp tijdens OT-vraag: 45 graden". De ketel zou alle warmte vraag onder de 45 graden negeren, naar mijn idee zou je die temperatuur dus ook terug moeten vinden in de grafieken. Maar nergens zie ik 45 graden. Ook al raar.
quote]
@EduardBerwers Nog een paar open vragen: Merk en type ketel, verbruik per uur tijdens de getoonde periode, wordt de gewenste temperatuur altijd bereikt/gehouden?
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
Over anderhalve week komt er weer een monteur naar onze EvoHome installatie kijken. Voor de vierde keer. Want de leidingen blijven maar ruisen en fluiten, precies bij de knoppen. Voor die tijd heb ik alvast een grote vraag; ik heb nu in alle ruimtes waar knoppen zitten de temperatuur op vijf gezet. Lees: uit dus. Er zijn alleen twee radiatoren in andere ruimtes die altijd open staan (daar zit namelijk helemaal geen thermostaatknop op). Maar…. Ook al zijn alle leidingen en radiatoren nu koud, het ruisen is er nog steeds. Klinkt alsof er dus koud water wordt rondgepompt? Is dat normaal…?? Niet eerder gehoord, maar afgelopen dagen merk ik het telkens (nu we ‘s nachts alles dus echt uit zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
locloc schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:24:
Over anderhalve week komt er weer een monteur naar onze EvoHome installatie kijken. Voor de vierde keer. Want de leidingen blijven maar ruisen en fluiten, precies bij de knoppen. Voor die tijd heb ik alvast een grote vraag; ik heb nu in alle ruimtes waar knoppen zitten de temperatuur op vijf gezet. Lees: uit dus. Er zijn alleen twee radiatoren in andere ruimtes die altijd open staan (daar zit namelijk helemaal geen thermostaatknop op). Maar…. Ook al zijn alle leidingen en radiatoren nu koud, het ruisen is er nog steeds. Klinkt alsof er dus koud water wordt rondgepompt? Is dat normaal…?? Niet eerder gehoord, maar afgelopen dagen merk ik het telkens (nu we ‘s nachts alles dus echt uit zetten).
Je hebt dus ook de stekker van de cv ketel eruit getrokken om zeker te weten dat alles stil staat?
Misschien maakt de mechanische ventilatie ...............

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Check je ketel instellingen of deze de pomp permanent laat draaien.

In het geval van opentherm aansturingen ook de instelling in de ketel controleren waarmee je kan aangeven welke watertemperatuurvraag de ketel moet negeren en deze eventueel verhogen. Zodat de ketel bijvoorbeeld geen 25 graden water probeert te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:27
Mijn oude Agpo Econforte HMC 32 met opentherm (aansturing via HASS) heb ik voor CV al volledig getuned. Maar SWW staat gewoon op 60c. Zit een 26L boilertje in, dus ik geloof dat dat dan een doorstroomketel is?

Mijn vraag is, heeft het zin om:

a) deze op 55 of 50 te zetten gedurende de dag en dan in de ochtend om 05:00 20min op 60c
b) deze op 55 of 50 te zetten gedurende de week en dan zondagochtend om 05:00 20min op 60c
c) na 5 (of 10?) minuten SWW aktief is (bijv douche of bad) naar 55 of 50, en wanneer inaktief weer naar 60

Of is dat een dusdanig klein verschil in gasverbruik dat het niet de moeite loont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@infernix 26 liter is gewoon een dik voorraadvat, is geen doorstroomtoestel.
Volgens de handleiding is dat ding dusdanig geïsoleerd dat er eens per 8 uur gestookt wordt om de boiler op te warmen naar 65 graden.

Je zult vast marginaal besparen met jouw voorstellen, maar of het 100% veilig is... je wilt sowieso minimaal 55 aanhouden in je voorraadvat en voor je leidingen is het ook nuttig om die zo nu en dan enkele minuten met >55 te kunnen spoelen. Handleiding geeft aan dat vaatje van 65 graden een uitstroom heeft van 62 graden, dus je eerste verlies begint al bij de ketel door bijmengen van koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
dunklefaser schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:24:
Dat komt door de modulatie, rode lijn.
Niets mis daar mee, je wilt toch vooruit denken met de warmtevraag! >:)
Ik zou de modulatie eens uitschakelen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-08 09:13
Hoi. Ik heb mijn Intergas redelijk getuned dmv de openingspost en wat YT videos. Het lijkt nu allemaal wel redelijk goed ingesteld, maar ik twijfel een beetje over de pompsnelheid:
- De ketel op zolder staat ingesteld op 25% van zijn vermogen (~7kW) op een CV watertemperatuur van 30-35 graden.
- De vloerverwarming op de begane vloer is de enige gebruiker. Achteraf had ik misschien beter voor een pomploze verdeler kunnen gaan, maar c'est ça. Hier heb ik het mee te doen.
- De pomp van de CV staat op een max capaciteit van 40%
- De pomp van de vloerverwarming staat op stand 2 zodat deze meer aanzuigt op de aanvoer, en daarmee voorkomt dat de CV pomp het water door de bypass drukt.

Het liefst schroef ik de CV pomp nog lager zodat de pomp van de verdeler ook op 1 kan. Maar tot hoe ver kan ik gaan? Hoe bepaal ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
Hoi,

Ik heb ongetwijfeld een heel domme vraag🤪

Ik ben naar ketel vervanging en hybride aan het kijken. De crux zit hem volgens mij in de beste cop halen. En dit hangt allemaal af van de aanvoer temperatuur (althans gegeven een specifieke wp).

Nu stook ik met bestaand radiatoren neem de woon kamer t22 200*60.

Aanvoer is bv 46 retour 32. Als ik nu naar een warmtepomp ga dan zal die proberen aanvoer 46 retour 46-5=41.

In welke situatie geeft deze radiator nu meer vermogen? Bij aanvoer46 retour 32 of bij aanvoer 46 retour 41?

Of is dit zo niet te zeggen en hebben jullie meer gegevens nodig?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 15:41
Fantastic_fox schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:22:
Hoi,

Ik ben naar ketel vervanging en hybride aan het kijken. De crux zit hem volgens mij in de beste cop halen. En dit hangt allemaal af van de aanvoer temperatuur (althans gegeven een specifieke wp).

Aanvoer is bv 46 retour 32. Als ik nu naar een warmtepomp ga dan zal die proberen aanvoer 46 retour 46-5=41.

In welke situatie geeft deze radiator nu meer vermogen? Bij aanvoer46 retour 32 of bij aanvoer 46 retour 41?

Het meeste vermogen heb je in de situatie met de radiator met het hoogste gemiddelde vermogen. Dat is dus jouw tweede keuze (46+41)/2=43,4 Je eerste keuze komt gemiddeld op 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
@Stillekracht dat zou dus betekenen dat als ik naar een delta t=5 ga dat de aanvoer temperatuur dus omlaag moet kunnen (in de huidige situatie zit ik nl op 39 zoals je aangeeft).

Met andere woorden door de het delta t=5 beleid tov delta t= 14 kan de aanvoer altijd omlaag 😎of mis ik dan iets?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 15:41
Bij een CV installatie is de vuistregel dat je delta T 20% van de Ta is. Dus bij een afgiftetemperatuur van 40 graden moet je retourtemperatuur in de buurt van 32 zitten.

Bij warmtepompen wordt met een kleinere delta T gewerkt. Daar is de flow hoger.

Heb je bij een CV bijna geen delta T dan voer je in feite warm retourwater terug naar de ketel wat hij bijna niet hoeft te verwarmen. Is niet echt efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Fantastic_fox schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:22:
Hoi,

Domme vragen bestaan hier niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EduardBerwers
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 10:34
@dunklefaser Het gasverbruik voor die periode was:
Tussen 7:00 en 8:00 : 0.19 m3
tussen 8:00 en 9:00 : 0.16 m3

Ik begrijp dat dit niet veel is, naar het aantal starts is goed hoorbaar vanuit de slaapkamer, ketel hangt daar recht boven, vandaar dat ik dit graag zou willen verminderen.
Gewenste temperatuur wordt gehaald zodra ik naar een setpoint van 20 graden ga, 's avonds dus, dan stookt de wel gewoon. Voor nu heb ik de nachtverlaging naar 18 graden gezet, zodat er minder vaak opgewarmd wordt.

@leonbong Het gebruik maken van een buffervat is voor mij helaas niet mogelijk, weet niet hoe groot deze moet zijn, maar de vloer van de zolder is gewoon van hout en ben bang dat dat het buffervat dan een keer in slaapkamer terecht komt.

@opuntia1 Modulatie uitschakelen? Ketel via aan/uit laten werken bedoel je dan? Of is daar een andere manier voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Seafarer schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Je hebt dus ook de stekker van de cv ketel eruit getrokken om zeker te weten dat alles stil staat?
Misschien maakt de mechanische ventilatie ...............
welke mechanische ventilatie...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
leonbong schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:39:
Check je ketel instellingen of deze de pomp permanent laat draaien.

In het geval van opentherm aansturingen ook de instelling in de ketel controleren waarmee je kan aangeven welke watertemperatuurvraag de ketel moet negeren en deze eventueel verhogen. Zodat de ketel bijvoorbeeld geen 25 graden water probeert te maken.
laat ik ze dan wel even naar kijken ook, maar het hoort dus niet als ik het zo hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
locloc schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:53:
[...]
welke mechanische ventilatie...?
Mooi dat we weten dat je geen mechanische ventilatie hebt. Maar als de stekker van de cv ketel eruit is dan is het geluid weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
locloc schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:24:
Weleens gedacht aan je spoel reservoir in je toilet? >:)
Kijk eens naar je watermeter als alles dicht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

leonbong schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:39:
Deze kan ook voor mij interessant zijn. Zit dat standaard op alle ketels en hoe heet dat ongeveer? Hier een Nefit Trendline II en nog niet zoiets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
EduardBerwers schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:16:
@leonbong Het gebruik maken van een buffervat is voor mij helaas niet mogelijk, weet niet hoe groot deze moet zijn, maar de vloer van de zolder is gewoon van hout en ben bang dat dat het buffervat dan een keer in slaapkamer terecht komt.
Voor houtkachel wordt 50 tot 100L per kW vermogen aangeraden maar dat is omdat die dingen niet makkelijk aan en uit kunnen. Dat kan CV-ketel wel en je wil alleen maar de watertemperatuur constanter maken.

Voor warmtepompen wordt 15 tot 50L per kW (min-vermogen) aangeraden omdat je daar ook niet wil dat dingen permanent aan en uit gaan.

Een CV-ketel kan heel makkelijk aan en uit en daar kunnen ze ook goed tegen dus ik zou zeggen 15 tot 50L per kW (min vermogen).
Dus voor CV-ketel met min-vermogen van 7kW zou ik zeggen 7x15= 105L dus het gewicht valt wel mee, kleiner zal ook al helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
leonbong schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:00:
[...]

Voor houtkachel wordt 50 tot 100L per kW vermogen aangeraden maar dat is omdat die dingen niet makkelijk aan en uit kunnen. Dat kan CV-ketel wel en je wil alleen maar de watertemperatuur constanter maken.

Voor warmtepompen wordt 15 tot 50L per kW (min-vermogen) aangeraden omdat je daar ook niet wil dat dingen permanent aan en uit gaan.

Een CV-ketel kan heel makkelijk aan en uit en daar kunnen ze ook goed tegen dus ik zou zeggen 15 tot 50L per kW (min vermogen).
Dus voor CV-ketel met min-vermogen van 7kW zou ik zeggen 7x15= 105L dus het gewicht valt wel mee, kleiner zal ook al helpen.
Ik gebruik als buffervat mijn oude 50 liter boiler.
Staat op een houten vloer op zolder, maar dicht bij de muur waar de draagkracht het grootst is.
De boiler thermostaat stuurt de ketel aan en uit met een hysterese van 5 C.
De ketel staat op minimum vermogen ingesteld.
Dit had ik ook al met mijn vorige ketel gedaan waarbij ik de gasdruk lager instelde en waarbij de brander nog goed brandde met blauwe vlammen.
De onsteking ging met een waakvlam die ik ook zo laag mogelijk instelde om de ketel betrouwbaar te ontsteken.
En dat deed ik toen omdat de gasmeter in de gang heel veel geluidshinder gaf in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Knutselaar schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:58:
Hoi. Ik heb mijn Intergas redelijk getuned dmv de openingspost en wat YT videos. Het lijkt nu allemaal wel redelijk goed ingesteld, maar ik twijfel een beetje over de pompsnelheid:
- De ketel op zolder staat ingesteld op 25% van zijn vermogen (~7kW) op een CV watertemperatuur van 30-35 graden.
- De vloerverwarming op de begane vloer is de enige gebruiker. Achteraf had ik misschien beter voor een pomploze verdeler kunnen gaan, maar c'est ça. Hier heb ik het mee te doen.
- De pomp van de CV staat op een max capaciteit van 40%
- De pomp van de vloerverwarming staat op stand 2 zodat deze meer aanzuigt op de aanvoer, en daarmee voorkomt dat de CV pomp het water door de bypass drukt.

Het liefst schroef ik de CV pomp nog lager zodat de pomp van de verdeler ook op 1 kan. Maar tot hoe ver kan ik gaan? Hoe bepaal ik dat?
Je hebt flow nodig om de warmte uit de ketel naar je vloerverwarming te krijgen. Als je de pomp te laag zet kan de ketel de warmte niet meer kwijt en gaat de temperatuur oplopen.

Ik heb sinds enige tijd de pompstand op mijn HRE 28/24 van 2 naar 3 gezet (ouderwetse 3-standenpomp). Geeft wat meer geluid en meer stroomverbruik, maar warmte afgifte is zoveel beter en temperatuur bij de ketel blijft nu laag. Liep op stand 2 op tot boven de 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Waarom is het erg dat je aanvoer >50 graden wordt?
Zo lang je retour maar laag is, maakt het weinig niks uit voor het gasrendement.

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 15-03-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
_JGC_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Je hebt flow nodig om de warmte uit de ketel naar je vloerverwarming te krijgen. Als je de pomp te laag zet kan de ketel de warmte niet meer kwijt en gaat de temperatuur oplopen.

Ik heb sinds enige tijd de pompstand op mijn HRE 28/24 van 2 naar 3 gezet (ouderwetse 3-standenpomp). Geeft wat meer geluid en meer stroomverbruik, maar warmte afgifte is zoveel beter en temperatuur bij de ketel blijft nu laag. Liep op stand 2 op tot boven de 50 graden.
Dat 'de temperatuur op zou lopen' heb ik vaker gelezen, maar dat wordt nooit goed uitgelegd. Welke temperatuur loopt er dan op? De aanvoer richting de verdeler? Hoe kan ik dat het beste testen?
leonbong schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:03:
Zo lang je retour maar laag is, maakt het weinig niks uit voor het gasrendement.
Omdat ik uiteindelijk naar een warmtepomp wil, probeer ik zo dicht mogelijk bij de 30-35 graden te blijven bij wijze van 'test'. Ik wil geen water van 50 graden door de vloer, dus dan zou ik op de verdeler moeten gaan knijpen dmv de thermostaatkraan. Zodra die gaat knijpen wordt het water door de bypass gedrukt en gaat de ketel pendelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Knutselaar op 15-03-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
leonbong schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:03:
Die retour loopt gewoon net zo hard mee.

Verder heb ik sindskort 50 meter vloerverwarmingsbuis direct onder de ketel in de betonvloer gestort, daar gaat 45 graden in en komt 15-20 graden uit (kan hoger, RTL verder opendraaien, maar dan wordt het te warm in die ruimte). Is wel zo fijn als daar 45 graden water max in gaat. Met pomp op 2 had ik onvoldoende flow om zowel die vloer als de radiator voor in de woonkamer tegelijk te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Knutselaar schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:36:
[...]

Dat 'de temperatuur op zou lopen' heb ik vaker gelezen, maar dat wordt nooit goed uitgelegd. Welke temperatuur loopt er dan op? De aanvoer richting de verdeler? Hoe kan ik dat het beste testen?
Je ketel gooit 7KW energie in water van 30 graden. Hoe langzamer het water door de ketel stroomt, hoe hoger de uitgaande temperatuur wordt. Hoeft niet erg te zijn, maar als je ergens een begrenzing hebt ingesteld slaat je ketel voortijdig af of gaan er dingen kapot.
Verder is hogere flow op lage temperaturen beter voor de effectiviteit van je afgiftesysteem. Ik stook nog grotendeels met radiatoren, als ik daar de bovenkant 40 graden van laat worden en de retour blijft koud, krijg ik die 7KW van de ketel niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
_JGC_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Je ketel gooit 7KW energie in water van 30 graden. Hoe langzamer het water door de ketel stroomt, hoe hoger de uitgaande temperatuur wordt. Hoeft niet erg te zijn, maar als je ergens een begrenzing hebt ingesteld slaat je ketel voortijdig af of gaan er dingen kapot.
Verder is hogere flow op lage temperaturen beter voor de effectiviteit van je afgiftesysteem. Ik stook nog grotendeels met radiatoren, als ik daar de bovenkant 40 graden van laat worden en de retour blijft koud, krijg ik die 7KW van de ketel niet weg.
Bedankt, hier kan ik wel wat mee. Nog 1 vraagje: kan die aanvoertemperatuur op die manier ook boven de max ingestelde temperatuur komen, of slaat de ketel dan af? Sorry, het stond letterlijk in je antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door Knutselaar op 15-03-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
Wat doet de pompsturing in de iSense?
Als ik die in de iSense uitschakel regelt de ketel dan de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:43
Laica schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:23:
Uit manual ;

Pompsturing: Als deze optie aan staat wordt de pomp uitgezet wanneer er geen warmtevraag is. Hierdoor maakt de pomp minder uren (besparing elektriciteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Laica schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:23:
Dit staat letterlijk in de installatiehandleiding van de iSense:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxrrwoZrJXGnoIQk03x7KNrFnYY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dn7yyCbJom3bd8UNlvgKB39w.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
@JohnAlbregtse en @Superbeagle hoe verhoudt zich dat dan met de pompnadraaitijd in ketelinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Ik lees vaak de zin ‘ketel krijgt warmte/kW niet kwijt’ vaker. Ik gebruik liever de term ‘de Tr benadert de Ta’.

Volgens mij kan vanuit de warmtebron de ketel ‘zijn warmte altijd kwijt’ door over te gaan op aan-uit in laaglast. Sommigen noemen het ook low-load modus.

Het enige geval wanneer de Tr de Ta benadert is aan de afgifte kant wanneer er vanuit de thermostaat een warmtevraag is en de warmte van het warme water niet wordt afgegeven maar terugkeert naar de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:43
Laica schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:41:
@JohnAlbregtse en @Superbeagle hoe verhoudt zich dat dan met de pompnadraaitijd in ketelinstellingen?
Ik heb zelf een Valiant Eco , daar is deze keuze in pompsturing ook mogelijk echter heet het 'Eco' vs 'Comfort'

Op 'ECO' draait pomp alleen bij 'Brander aan' en op standje 'Comfort' draait pomp wanneer thermostaat 'vraagt' , de ingestelde na draai tijd komt daar nog bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:47:
[...]
Ik gebruik liever de term ‘de Tr benadert de Ta’.

Volgens mij kan vanuit de warmtebron de ketel ‘zijn warmte altijd kwijt’ door over te gaan op aan-uit in laaglast. Sommigen noemen het ook low-load modus.
Ik ga steeds meer een andere conclusie trekken.
Maar die is voor discussie vatbaar 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgtGNfNWc_yq8DCJMm6hvRyRSXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AAS5uPWluJ3dYimx24kC1rbm.png?f=fotoalbum_large

Als we kijken naar het begin van 12:24 tot 12:29.

Setpoint is26°C.
Om 12:28 is T-flow max (31°C) en bijbehorende CV-retour 19°C.
Op dat tijdstip stopt verwarmen.
Of-te-wel ... de retour is net weer aan het stijgen maar verre van Ta=Tr.

Ik beging steeds meer te denken aan dat de leidingen richting de radiatoren (vanaf de ketel) te klein berekend/aangelegd zijn.

Dit omdat ... :

Om 12:28 zie je dat de Radiator-in nog maar 22°C is. En die is meer dan 10m van de ketel af.

of-te-wel ... de warmte is nog niet eens in een radiator.
Dus heeft nog niet eens de tijd gehad om maar iets aan warmte af te staan ... waar dan ook !!
Toch slaat de ketel al af.
Dit is niet mijn bevinding van alleen vandaag maar dat zie ik al langer ook bij andere (buiten) temperaturen.

Daarom denk ik dat het de leidingen zijn.
De warmte kan de ketel niet uit !

De warmte loopt alleen maar op in !! de ketel en niet er buiten (althans niet noemens waardig)

Correct me if I'm wrong (wie dan ook)

Ketel Intergas Kombi HRE 28/24 2011
Pomp standje 3 (=max)
Eclipsjes op alle radiatoren op 1 na = V-exact wat de Radiator-in is.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 15-03-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Wolfram55 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:34:
[...]

Ik ga steeds meer een andere conclusie trekken.
Maar die is voor discussie vatbaar 8)

[Afbeelding]

Als we kijken naar het begin van 12:24 tot 12:29.

Setpoint is26°C.
Om 12:28 is T-flow max (31°C) en bijbehorende CV-retour 19°C.
Op dat tijdstip stopt verwarmen.
Of-te-wel ... de retour is net weer aan het stijgen maar verre van Ta=Tr.

Ik beging steeds meer te denken aan dat de leidingen richting de radiatoren (vanaf de ketel) te klein berekend/aangelegd zijn.

Dit omdat ... :

Om 12:28 zie je dat de Radiator-in nog maar 22°C is. En die is meer dan 10m van de ketel af.

of-te-wel ... de warmte is nog niet eens in een radiator.
Dus heeft nog niet eens de tijd gehad om maar iets aan warmte af te staan ... waar dan ook !!
Toch slaat de ketel al af.
Dit is niet mijn bevinding van alleen vandaag maar dat zie ik al langer ook bij andere (buiten) temperaturen.

Daarom denk ik dat het de leidingen zijn.
De warmte kan de ketel niet uit !

De warmte loopt alleen maar op in !! de ketel en niet er buiten (althans niet noemens waardig)

Correct me if I'm wrong (wie dan ook)
De ketel slaat af omdat Ta + 5 °C is bereikt. 26 °C + 5 °C = 31 °C.

De thermostaat vraagt een hogere Ta van de ketel om de ingestelde ruimtetemperatuur te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Omdat je al aan de maximale flow zit(pompstand 3) kun je maar 2 dingen doen:
  1. Zorgen voor voldoende afgifte bij de lagere Ta.
  2. Genoegen nemen met een hogere Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Superbeagle schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:13:
[...]
De ketel slaat af omdat Ta + 5 °C is bereikt. 26 °C + 5 °C = 31 °C.
I know .... 8)
De thermostaat vraagt een hogere Ta van de ketel om de ingestelde ruimtetemperatuur te bereiken.
Ta = Controlsetpoint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtTafjhKLSUtt5yhu74Mom24iUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wasHV2Z14IS1sckGmE2qyqcf.png?f=fotoalbum_large
Omdat je al aan de maximale flow zit(pompstand 3) kun je maar 2 dingen doen:

Zorgen voor voldoende afgifte bij de lagere Ta.
Genoegen nemen met een hogere Ta.
Begin toch steeds meer tegen die stellingname in opstand te komen 8) :+

Probeer je te laten zien dat voor dat de warmte de ketel uit is hij al uitslaat.
Er lijkt een weerstand te zijn direct na het verlaten van de ketel. Of zelfs al erin. Zit de voeler op een verkeerde plek?

Heeft, mijns inziens, niks te maken met de capaciteit van de radiatoren die er achter hangen.

Of zit ik nu in een tunnel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 19:20

Nicap

Tsssk....

Hopelijk kunnen jullie me wat inzicht geven in het systeem wat hier in huis zit. Het is lekker aangenaam hier, dus het werkt wel. Ik twijhfel echter of het wel optimaal werkt.
Ik zie namelijk verschillende grafieken van temperaturen i.c.m. vloerverwarming. De grafiek die ik uit mijn data haal ziet er toch iets anders uit heb ik het gevoel.

Hier de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNOfq0fEa-8JlkG304cnaHgMY0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgFmykdhGRuPdOEmLXbjQU4I.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet blijft de flow van de aanvoer vrij lang actief in tegenstelling tot de grafieken die ik hier ben tegengekomen. Gemiddeld in blokken van zo'n anderhalf uur. Dan weer een uur of drie niets en dan begint het weer. Kan best kloppen hoor, maar zou graag bevestiging willen hebben.
De thermostaat staat op 20, maar de temperatuur die hij aangeeft is meestal rond de 22. Dat lijkt me ook niet helemaal juist.
Voordat ik contact opneem met een installateur zou ik dus eerst even bevestiging willen hebben.

Het is een verdeler welke is aangesloten op stadsverwarming. Even niet naar de temperatuur van aanvoer koud kijken, want dat is de omgevingstemperatuur van waar de sensor zit. Die gaat nog lang niet actief zijn.

Iemand een idee of het beeld van de grafiek een beetje klopt bij de normale werking van een verdeler?
Als meer info gewenst is, laat maar weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Nicap op 15-03-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdehaseleer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik lees veel dat waterzijdig instellen het rendement kan verbeteren. Maar is dit ook interessant voor mijn situatie?

Op elke verdieping staat een collector. En van die collector vertrekken er drie buizen, telkens naar twee radiatoren. Dus radiator 1 en 2 staan in serie, net zoals 3 en 4 en 5 en 6.

Momenteel heb ik nog een oude niet modulerende gasketel. Maar binnenkort wordt die vervangen door een modulerende Vaillant ketel (aardgas)

Ik heb overal Radson radiatoren van ongeveer 25 jaar oud. Deze zijn meestal van het type 22 (2 platen met lamellen op elke plaat). Ze zijn meestal 75 op 75 of 75 op 90cm.
Op de meeste radiatoren staat een RF thermostaatkraan. Dus elke ruimte wordt apart gestuurd.

Is waterzijdig instellen voor mij interessant? En gebruik ik best 75-60. Of ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
hdehaseleer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:06:
Ik lees veel dat waterzijdig instellen het rendement kan verbeteren. Maar is dit ook interessant voor mijn situatie?

Op elke verdieping staat een collector. En van die collector vertrekken er drie buizen, telkens naar twee radiatoren. Dus radiator 1 en 2 staan in serie, net zoals 3 en 4 en 5 en 6.

Momenteel heb ik nog een oude niet modulerende gasketel. Maar binnenkort wordt die vervangen door een modulerende Vaillant ketel (aardgas)

Ik heb overal Radson radiatoren van ongeveer 25 jaar oud. Deze zijn meestal van het type 22 (2 platen met lamellen op elke plaat). Ze zijn meestal 75 op 75 of 75 op 90cm.
Op de meeste radiatoren staat een RF thermostaatkraan. Dus elke ruimte wordt apart gestuurd.

Is waterzijdig instellen voor mij interessant? En gebruik ik best 75-60. Of ??
Makkelijker is om het maximaal vermogen in de ketel zo laag mogelijk te zetten, zodat het nog net comfortabel opwarmt sochtens.
En je kan de pompsnelheid inde ketel lager zetten.
Dan zal die sochtents met ca 60 graden opwarmen, gedurende een wat langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Superbeagle schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Ik lees vaak de zin ‘ketel krijgt warmte/kW niet kwijt’ vaker. Ik gebruik liever de term ‘de Tr benadert de Ta’.
Dat lees je toch niet helemaal goed. Warmte niet kwijt kunnen is een te groot vermogen hebben ten opzichte van de doorstroming.
Tr benadert Ta kan betekenen dat er voldoende flow is maar het te snel wordt teruggestuurd. Bypass open bijvoorbeeld.
meestal gaat de thermostaat over op deze modus en niet de ketel.
Het enige geval wanneer de Tr de Ta benadert is aan de afgifte kant wanneer er vanuit de thermostaat een warmtevraag is en de warmte van het warme water niet wordt afgegeven maar terugkeert naar de ketel.

Pagina: 1 ... 68 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?