Ik gok dat je uit België komt waar dit speelt? Ik zou dit aan een de technieker overlaten als ik jou was.opuntia1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:22:
[...]
Bedoel je de nozzles vervangen door nozzles met een kleinere boring?
Dus een mechanische oplossing.
Verkeerd gegokt.Superbeagle schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:55:
[...]
Ik gok dat je uit België komt waar dit speelt? Ik zou dit aan een de technieker overlaten als ik jou was.
Ik woon in de stad waar de voorzitter Vereniging Energie-Nederland woont.
In deze stad worden aardgasleidingen al vervangen voor leidingen die geschikt zijn voor waterstof.
Het lijkt mij niet zo'n groot probleem als toen er nog CO gas (zeer giftig) gebruikt werd en alles omgebouwd moest worden voor het Groningse aardgas.
Maar het probleem is dat er geen techneuten (technieker) meer zijn om voor die m.i kleine aanpassing te zorgen.
Dat heb je met gokkenopuntia1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:43:
[...]
Verkeerd gegokt.
Ik woon in de stad waar de voorzitter Vereniging Energie-Nederland woont.
In deze stad worden aardgasleidingen al vervangen voor leidingen die geschikt zijn voor waterstof.
Het lijkt mij niet zo'n groot probleem als toen er nog CO gas (zeer giftig) gebruikt werd en alles omgebouwd moest worden voor het Groningse aardgas.
Maar het probleem is dat er geen techneuten (technieker) meer zijn om voor die m.i kleine aanpassing te zorgen.
Help me even, heb je het over waterstof (H2) of Hoog calorisch aardgas (CH4)?
Zoals eerder gezegd zul je bij het aanpassen van het brandstof ook metingen moeten doen. Lijkt me niet iets voor iemand zonder technische kennis van cv-ketels.
Het zou me erg verbazen als waterstof (of hoogcalorisch aardgas) behalve in een soort proeftuin de komende jaren (3 -5?) voor consumenten/particulieren beschikbaar komt. Veel te duur voor een transitieperiode en waterstof kan je veel beter (lucratiever) voor andere doeleinden dan verwarming bij particulieren inzetten.
Hoogcalorisch aardgas is misschien wel een optie bij goed afgebakende gebieden met een passende aanvoer in de buurt.
Moderne HR-ketels kunnen zich "automatisch" aan verschillende gaskwaliteiten aanpassen.
Hoogcalorisch aardgas is misschien wel een optie bij goed afgebakende gebieden met een passende aanvoer in de buurt.
Moderne HR-ketels kunnen zich "automatisch" aan verschillende gaskwaliteiten aanpassen.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 23-01-2022 17:23 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De stikstoffabriek is nog lang niet klaar en ook niet nodig om het gas afkomstig van LNG te verdunnen met 15% stikstof om Gronings aardgas na te maken.Superbeagle schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:00:
[...]
Dat heb je met gokken
Help me even, heb je het over waterstof (H2) of Hoog calorisch aardgas (CH4)?
Zoals eerder gezegd zul je bij het aanpassen van het brandstof ook metingen moeten doen. Lijkt me niet iets voor iemand zonder technische kennis van cv-ketels.
Het is veel goedkoper om die Stikstoffabriek niet te bouwen en de besparing hiervoor te gebruiken om MBO ers de ketels te laten aanpassen voor 100% methaan en in de toekomst voor 100% waterstof.
Ah, je hebt het dus over hoog calorisch aardgas. Waar in Nederland wordt dat geleverd?opuntia1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:17:
[...]
De stikstoffabriek is nog lang niet klaar en ook niet nodig om het gas afkomstig van LNG te verdunnen met 15% stikstof om Gronings aardgas na te maken.
Het is veel goedkoper om die Stikstoffabriek niet te bouwen en de besparing hiervoor te gebruiken om MBO ers de ketels te laten aanpassen voor 100% methaan en in de toekomst voor 100% waterstof.
Ik ben het er verder met je eens dat het bouwen van een stikstoffabriek enkel om hoogcalorisch gas om te zetten naar laagcalorisch een onzinnig idee is.
In Vlaanderen waren ze wat dat betreft vooruitziender en waren ze al in 2018 begonnen om alle ketels aan te passen naar hoogcalorisch.
Wij Nederlanders hebben het altijd over domme Belgen maar ik denk dat het andersom is, ik denk hierbij ook aan de aanpak van corona.Superbeagle schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:55:
[...]
Ah, je hebt het dus over hoog calorisch aardgas. Waar in Nederland wordt dat geleverd?
Ik ben het er verder met je eens dat het bouwen van een stikstoffabriek enkel om hoogcalorisch gas om te zetten naar laagcalorisch een onzinnig idee is.
In Vlaanderen waren ze wat dat betreft vooruitziender en waren ze al in 2018 begonnen om alle ketels aan te passen naar hoogcalorisch.
Aan de overkant van de rivier waar ik aan woon, komt het LNG aan en wordt in gasvorm omgezet en geleverd aan de industrie.
Hier aan de overkant staat ook een aardgascentrale die dus nu op 100% methaangas kan werken.(misschien kan die nu weer rendabel electriciteit opwekken)
Ik vraag mij dan ook af waarom men nog niet begonnen is om hier de aardgasketels al vast aan te passen aan het hoogcalorische methaangas zoals bij jullie.
En maak van die dure onzinnige stikstoffabriek maar een pretpark.
@opuntia1 Voor mij is duidelijk waarom het "aanpassen" van de huidige NL-ketels (van voor 2018) bij particulieren aan hoogcalorisch gas onbegonnen werk is.
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 24-01-2022 09:16 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Nu wij vloerverwarming hebben ben ik even benieuwd of hier zinnig antwoord op te geven is:
- Heeft het daadwerkelijk zin om de temperatuur op de verdeler lager te zetten om gas te besparen?
- Wij hebben een jaren '30 woning, redelijk na-geisoleerd, 1e verdieping reguliere radiatoren en beneden vloerverwarming. Nu draait er een verwarming in de hal en een verwarming op de badkamer mee in stand 3 op de thermostaatknop (20gr). Nu zijn er nog 3 radiatoren boven die eigenlijk altijd uit staan, maar gezien de 'koude' kamers is het wel comfortabel om deze 3 op stand 2 (16gr) te zetten. Dit is puur uit luxe en comfort maar als ik er wat mee kan besparen doe ik ze liever uit. Ik vraag mij af bespaar ik er wat mee als deze uit staan? De ketel brand toch voor de vloerverwarming, zal hij zoveel meer moeten branden wanneer hij 3 radiatoren meer van water moet voorzien?
- Heeft het daadwerkelijk zin om de temperatuur op de verdeler lager te zetten om gas te besparen?
- Wij hebben een jaren '30 woning, redelijk na-geisoleerd, 1e verdieping reguliere radiatoren en beneden vloerverwarming. Nu draait er een verwarming in de hal en een verwarming op de badkamer mee in stand 3 op de thermostaatknop (20gr). Nu zijn er nog 3 radiatoren boven die eigenlijk altijd uit staan, maar gezien de 'koude' kamers is het wel comfortabel om deze 3 op stand 2 (16gr) te zetten. Dit is puur uit luxe en comfort maar als ik er wat mee kan besparen doe ik ze liever uit. Ik vraag mij af bespaar ik er wat mee als deze uit staan? De ketel brand toch voor de vloerverwarming, zal hij zoveel meer moeten branden wanneer hij 3 radiatoren meer van water moet voorzien?
In België stappen ze in een aantal regio's over van Gronings gas naar hoogcalorisch gas, daarvoor worden de ketels aangepast. Inschatting van de kosten is ongeveer 150 euro per ketel, moet gedaan worden door een gecertificeerd monteur.dunklefaser schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:11:
@opuntia1 Voor mij is duidelijk waarom het "aanpassen" van de huidige NL-ketels (van voor 2018) bij particulieren aan hoogcalorisch gas onbegonnen werk is.
Het doel is meestal comfortabel en zuinig. Als je alleen zuinig wilt dan kan je het beste de ketel helemaal uit zetten, scheelt een hoop gastom_aagten schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:17:
Nu zijn er nog 3 radiatoren boven die eigenlijk altijd uit staan, maar gezien de 'koude' kamers is het wel comfortabel om deze 3 op stand 2 (16gr) te zetten. Dit is puur uit luxe en comfort maar als ik er wat mee kan besparen doe ik ze liever uit. Ik vraag mij af bespaar ik er wat mee als deze uit staan? De ketel brand toch voor de vloerverwarming, zal hij zoveel meer moeten branden wanneer hij 3 radiatoren meer van water moet voorzien?
Maar dan serieus: Door de manier waarop een ketel werkt is er niet echt zoiets als "hij brandt toch". Er loopt een bepaalde stroom water door de ketel, de hoeveelheid energie die nodig is hangt af van hoeveel liters per uur er hoeveel graden omhoog moeten.
Als je boven een paar radiatoren extra open zet dan veranderen er twee dingen: 1. Er gaan wat meer liters per uur rond stromen (die gaan door de nu open radiatoren) en 2. Het water koelt verder af, want die warmte wordt afgegeven aan de slaapkamers. Beide zorgt voor een toename van de hoeveelheid energie die de ketel moet verstoken om het water toch weer even warm als daarvoor aan te leveren.
Ze moesten wel omdat Den Haag de gasleveringscontracten aan belgie niet wilden verlengen.Superbeagle schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:55:
[...]
Nee uitzonderingen in beperkte mate wel.dunklefaser schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:16:
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 24-01-2022 09:41 ]
In NL wordt al jaren LNG gelost/gebruikt/overgeslagen in de eemshaven/rotterdam en amsterdam.opuntia1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:46:
[...]
Aan de overkant van de rivier waar ik aan woon, komt het LNG aan en wordt in gasvorm omgezet en geleverd aan de industrie.
Maar dat wordt gemixt met stikstof om het daarna als laagcalorisch gas aan huishoudens te kunnen leveren toch?
Jawel - deze ketel kan bijvoorbeeld tot 30% H2 bijmenging aan en 100% CH4 zit daar qua Wobbe-Index zeker in.
Voor alle eclipse gebruikers/eigenaars die last van ruis hebben.
Zoals Heimeier adviseert is het belangrijk om na 1e ingebruikname het cv-systeem op "volle" kracht te laten werken. Dat wil vooral zeggen wat flow betreft.
DIt had ik dus gedaan nadat ik deze zomer het systeem had afgetapt en enkele maanden drukloos geweest was.
Met een grote maar ... mijn pomp stond op 1.
Afgelopen week heb ik voor iets anders 2 dagen de pomp op 3 gehad.
Jullie raden het al ... minder ruis.
Is dit toeval of heeft het echt te maken met standje 3?
Zoals Heimeier adviseert is het belangrijk om na 1e ingebruikname het cv-systeem op "volle" kracht te laten werken. Dat wil vooral zeggen wat flow betreft.
DIt had ik dus gedaan nadat ik deze zomer het systeem had afgetapt en enkele maanden drukloos geweest was.
Alleen hier op de Maasvlakte wordt het LNG omgezet in gasvormig gas.leonbong schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:50:
[...]
In NL wordt al jaren LNG gelost/gebruikt/overgeslagen in de eemshaven/rotterdam en amsterdam.
Niet in Amsterdam of Groningen (Eemshaven)
De stikstoffabriek staat ook niet in Amsterdam of Groningen maar in Zuidbroek, Zuid-Holland.
Deze fabriek krijgt het gas vanaf de Maasvlakte.
Met 3 torens van 65 meter goed in te richten als pretpark.
Dat ding (stikstoffabriek) staat in Zuidbroek Groningen!
Toevallig ken ik mensen die in Noordbroek Groningen wonen, daar staat ook het aardgas molecuul op snelweg als kunstwerk.
Voor de vondst van Slochteren in jaren 60.
https://zuidbroek.gasunie.nl/
Citaat
Ruimtelijke inpassing
Om te komen tot een goede ruimtelijke inpassing van de stikstofinstallatie voert Gasunie overleg met de provincie Groningen, gemeente Midden-Groningen, het Waterschap Hunze en Aa’s en de omwonenden. Gasunie realiseert zich dat er veel staat te gebeuren in de Tussenklappenpolder en vindt het daarom ook belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan.
Toevallig ken ik mensen die in Noordbroek Groningen wonen, daar staat ook het aardgas molecuul op snelweg als kunstwerk.
Citaat
Ruimtelijke inpassing
Om te komen tot een goede ruimtelijke inpassing van de stikstofinstallatie voert Gasunie overleg met de provincie Groningen, gemeente Midden-Groningen, het Waterschap Hunze en Aa’s en de omwonenden. Gasunie realiseert zich dat er veel staat te gebeuren in de Tussenklappenpolder en vindt het daarom ook belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan.
[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 24-01-2022 12:32 ]
Een vergelijk wat betreft of een rolluik buiten de kou enigszins buiten houdt.
/f/image/Yhwazyt756oXTVXagRLeEizE.png?f=fotoalbum_large)
2 Verschillende dagen.
Links met rolluik neer en rechts open.
Beide beginnen binnen (ruimte) met een temperatuur van 20°C en 's morgens vlak voor het opstarten van de ketel met 18°C.
De buitemtemperatuur is links van 6.6°C naar 6.4°C en 's morgens 7°C.
Rechts gaan we van 7°C gelijkmatig naar 5.7°C.
Conclusie is dat het wel of niet neer laten van een rolluik geen noemenswaardige invloed heeft op het afkoelen (bij deze buitentemperatuur) van de binnenruimte.
Dit was in wezen de (belangrijkste) reden van aanschaf van het rolluik.
Dat terwijl het open laten van het ventilatierooster duidelijk zichtbaar is.
/f/image/Yhwazyt756oXTVXagRLeEizE.png?f=fotoalbum_large)
2 Verschillende dagen.
Links met rolluik neer en rechts open.
Beide beginnen binnen (ruimte) met een temperatuur van 20°C en 's morgens vlak voor het opstarten van de ketel met 18°C.
De buitemtemperatuur is links van 6.6°C naar 6.4°C en 's morgens 7°C.
Rechts gaan we van 7°C gelijkmatig naar 5.7°C.
Conclusie is dat het wel of niet neer laten van een rolluik geen noemenswaardige invloed heeft op het afkoelen (bij deze buitentemperatuur) van de binnenruimte.
Dit was in wezen de (belangrijkste) reden van aanschaf van het rolluik.
Dat terwijl het open laten van het ventilatierooster duidelijk zichtbaar is.
Ja twee plaatsen in Nederland met de naam Zuidbroek.leonbong schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:31:
Dat ding (stikstoffabriek) staat in Zuidbroek Groningen!
Citaat
Ruimtelijke inpassing

Heel blij om te horen dat het pretpark in Groningen komt.
Ik hoop dat die torens van 65 m goed gefundeerd zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 24-01-2022 12:49 ]
Nouja plaats, zuid en Noordbroek samen zijn nog geen 5000 inwoners.
Wat zou er gebeuren als je alles dichtzet?tom_aagten schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:17:
Nu wij vloerverwarming hebben ben ik even benieuwd of hier zinnig antwoord op te geven is:
Radiatoren dicht vloerverwarning dicht.
Edit. Sorry nabrander.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Seafarer in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"Wolfram55 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:53:
Voor alle eclipse gebruikers/eigenaars die last van ruis hebben.
Je verdenkt de thermostaat.
Hoe kom je tot die conclusie dan ?
Dat is me niet helemaal duidelijk .. of ik lees er overheen.
Als je aan de eclipse draait terwijl de pomp draait krijg je (ik) meer ruis naarmate je knijpt.
Er is dus duidelijk een (in meer of mindere mate) relatie tot flow.
Mijn T33 90x90 had 2 weken geleden 'n geweldige ruis. Echt niet leuk. Nu nada.
Is er ook een relatie tussen volume radiator en ruis ??
Die, bijna, 60°C is wel erg veel
[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 24-01-2022 15:42 ]
Blihi schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:16:
[...]
Duidelijk, jouw afgiftevermogen is lager dan de ondergrens van wat de ketel kan leveren. Je zult daar dus iets aan moeten doen. Ik zou in ieder geval de ketel zo snel mogelijk terug laten moduleren. Ik zou in ieder geval GP021 eens op 40 graden zetten. Dan moduleert de ketel al veel eerder terug in vermogen.
Wat PP014 doet haal ik niet 1,2,3 uit de beschrijving, maar dat kun je uitproberen: Zet die maar eens op 40 en kijk of het helpt. moet deze niet juist naar beneden b.v 20 of 15 ?
Verder kun je de pendeltijd wellicht verkorten (dus de minimale tijd dat de ketel uitschakelt terugzetten) en je kunt het maximum vermogen beperken, waardoor de ketel een kleinere maximale delta-T heeft.
Uiteindelijk wil je in low-load modus terecht komen. Die pieken in de grafiek zul je blijven zien, maar die komen niet van de ketelbeveiliging, maar vanuit de thermostaat omdat die in de gaten heeft dat er maar een paar minuten warmte nodig is per cyclus.
Jan Corporaal
Momenteel haal ik verbruikscijfers van zo,n 0,95m3 per gestookt uur (excl. douche verbruik). (Huidige setup/woonsituatie eerder al eens geschetst) Vind dit toch aan de hoge kant aangezien ik best wel minimaal stook. Sochtends een run van zo'n 2,5 uur (van 18 naar 18,5 in de woonkamer) en einde middag (van 18,5 naar 19) wederom een run van 2,5 uur.
Constant aanvoer van 45 en een retour van 36 bij de CV gemeten.
Vloerverwarming in is 37 (thermostaatknop staat op 45 ingesteld, pomp op hoog), vvw uit is 30.
Overige cv instellingen:
Minimaal vermogen (c) 20%
Maximaal vermogen (3) 30%
min Pompsnelheid (c.) 40% (had deze eerder op 25% staan, maar de verhoging naar 40% lijkt iig niks uit te maken qua waarden)
max Pompsnelheid (3.) 60%
Aanvoer 70gr
Ik heb gespeeld met de pompsnelheid, om te kijken wat dit zou doen met de temperatuur in de vloer en met de temperatuur in de radiatoren boven. Lijkt echter weinig uit te maken voor aanvoer, retour en comfort gek genoeg.
Concreet even twee vragen;
1) Wat kan ik doen om het verbruik van de cv ketel verder te verlagen? Het comfort in de woonkamer is prima, maar dit komt ook doordat dit de warmte veel langer vasthoudt dan boven.
2) De twee werkkamers die verwarmd worden boven (T10 enkelwandige radiatoren, 1,20/1,30 lang +-) door de 2 stookruns per dag, geven natuurlijk maar weinig warmte af nu met 45 graden. Wat is wijsheid, bijv. de min. opentherm (E. staat nu op 45 graden) temperatuur verder verhogen? Of het vermogen van de ketel omhoog, of toch juist iets met de pompsnelheid? En zo ja, dan het minimum of het maximum? (dit wordt meestal niet aangegeven, men spreekt vaak van "het vermogen verhogen of verlagen" of idem bij pompsnelheid, maar vervolgens niks over min en max.
Hoor het graag want zie even niet wat ik nu het beste kan aanpassen.
Vloerverwarming in is 37 (thermostaatknop staat op 45 ingesteld, pomp op hoog), vvw uit is 30.
Overige cv instellingen:
min Pompsnelheid (c.) 40% (had deze eerder op 25% staan, maar de verhoging naar 40% lijkt iig niks uit te maken qua waarden)
Aanvoer 70gr
Ik heb gespeeld met de pompsnelheid, om te kijken wat dit zou doen met de temperatuur in de vloer en met de temperatuur in de radiatoren boven. Lijkt echter weinig uit te maken voor aanvoer, retour en comfort gek genoeg.
1) Wat kan ik doen om het verbruik van de cv ketel verder te verlagen? Het comfort in de woonkamer is prima, maar dit komt ook doordat dit de warmte veel langer vasthoudt dan boven.
2) De twee werkkamers die verwarmd worden boven (T10 enkelwandige radiatoren, 1,20/1,30 lang +-) door de 2 stookruns per dag, geven natuurlijk maar weinig warmte af nu met 45 graden. Wat is wijsheid, bijv. de min. opentherm (E. staat nu op 45 graden) temperatuur verder verhogen? Of het vermogen van de ketel omhoog, of toch juist iets met de pompsnelheid? En zo ja, dan het minimum of het maximum? (dit wordt meestal niet aangegeven, men spreekt vaak van "het vermogen verhogen of verlagen" of idem bij pompsnelheid, maar vervolgens niks over min en max.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Wat bedoel je met een gestookt uur? Die 2.5? Of van 's ochtends opstaan tot dat je hem lager zet voor de nacht?KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:55:
Momenteel haal ik verbruikscijfers van zo,n 0,95m3 per gestookt uur (excl. douche verbruik). (Huidige setup/woonsituatie eerder al eens geschetst) Vind dit toch aan de hoge kant aangezien ik best wel minimaal stook. Sochtends een run van zo'n 2,5 uur (van 18 naar 18,5 in de woonkamer) en einde middag (van 18,5 naar 19) wederom een run van 2,5 uur.
Waarom heb je dat maximum vermogen ingesteld?Minimaal vermogen (c) 20%
min Pompsnelheid (c.) 40%
Aanvoer 70gr
1) Die 2,5 inderdaad. Daarna schakelt de CV ketel weer uit en is de boel voldoende op temperatuur beneden. Over het algemeen is de woonkamer al binnen een kwartier op 18,5, dus de temp. in woonkamer sochtends zal zo;n 18,3 zijn. Dus de rest is 'laag pitje moduleren' gok ik dan, of dus dat de thermostaat simpelweg meer warmte vraag. Hoe dan ook is een run van 2,5 uur wel nodig om het boven warm te krijgen.NTS schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:57:
[...]
Wat bedoel je met een gestookt uur? Die 2.5? Of van 's ochtends opstaan tot dat je hem lager zet voor de nacht?
[...]
Waarom heb je dat maximum vermogen ingesteld?
2) Zonder specifieke reden. Zocht een goede balans qua comfort en verbruik en de meesten hameren op het verlagen van het max vermogen. Stond eerder op 25% max, 20% min. Vanwaar de vraag?
Ok, ik zou minder kijken naar hoeveel gas je per uur stoken verbruikt en meer naar hoeveel gas je per 24 uur totaal verbruikt in verhouding tot de buitentemperatuur.
Dat vermogen wordt inderdaad op sommige plekken om geroepen, maar dat is niet terecht. Als je geen problemen hebt dan is het niet nodig om je ketel handmatig te limiteren in het vermogen wat gebruikt kan worden. Wil je rustiger stookgedrag voor comfort dan kan je beter de maximum aanvoertemperatuur omlaag brengen en het aan het regelalgoritme van je ketel overlaten met welk vermogen die dat dan verder wil doen.
Een lagere aanvoertemperatuur heeft als voordeel dat je ketel efficienter kan draaien, HR-werking is namelijk afhankelijk van relatief koel retour-water en dat wordt vanzelf koeler als de aanvoer niet te warm is. Daarnaast natuurlijk kijken naar de inregeling van je radiatoren, zie de start-post van dit topic.
Dat vermogen wordt inderdaad op sommige plekken om geroepen, maar dat is niet terecht. Als je geen problemen hebt dan is het niet nodig om je ketel handmatig te limiteren in het vermogen wat gebruikt kan worden. Wil je rustiger stookgedrag voor comfort dan kan je beter de maximum aanvoertemperatuur omlaag brengen en het aan het regelalgoritme van je ketel overlaten met welk vermogen die dat dan verder wil doen.
Een lagere aanvoertemperatuur heeft als voordeel dat je ketel efficienter kan draaien, HR-werking is namelijk afhankelijk van relatief koel retour-water en dat wordt vanzelf koeler als de aanvoer niet te warm is. Daarnaast natuurlijk kijken naar de inregeling van je radiatoren, zie de start-post van dit topic.
Dit kan ik deels volgen, maar ik heb nu de aanvoertemp op 70 staan, dus geef de ketel de mogelijkheid om dit te halen/vragen als dat nodig is, maar hij komt daar dus nooit aan. Hij blijft altijd rond de 45 met de huidige instellingen, dus zie niet in wat het verlagen van die aanvoertemperatuur gaat veranderen in mijn geval met genoemde 'problemen'.
Overigens is het genoemde verbruik tevens het verbruik van 24u dus, als de ketel verder niet meer aanspringt. Dit geldt zowel nu met buitentemperaturen van 6 graden als ook een paar weken geleden met -5.
Streefgetal is 0,7 m3 per uur vgm.
Daarnaast valt het me op dat er toch wel lang wordt doorgestookt nadat de temperatuur is bereikt. Dit zou wel wat korter mogen. Ter illustratie. Vanmiddag om 1400 verhoogd naar 19. 1410h was het al 19. Om 1720h wordt er nog steeds gestookt terwijl de temperatuur hetzelfde is in de woonkamer. Het tijdelijk verlagen naar 18,5, om vervolgens na 1 min ofzo de thermostaat weer naar 19 te zetten stopt het stoken. Maar dat is natuurlijk ook niet ideaal.
Overigens is het genoemde verbruik tevens het verbruik van 24u dus, als de ketel verder niet meer aanspringt. Dit geldt zowel nu met buitentemperaturen van 6 graden als ook een paar weken geleden met -5.
Streefgetal is 0,7 m3 per uur vgm.
Daarnaast valt het me op dat er toch wel lang wordt doorgestookt nadat de temperatuur is bereikt. Dit zou wel wat korter mogen. Ter illustratie. Vanmiddag om 1400 verhoogd naar 19. 1410h was het al 19. Om 1720h wordt er nog steeds gestookt terwijl de temperatuur hetzelfde is in de woonkamer. Het tijdelijk verlagen naar 18,5, om vervolgens na 1 min ofzo de thermostaat weer naar 19 te zetten stopt het stoken. Maar dat is natuurlijk ook niet ideaal.
[ Voor 27% gewijzigd door KoningPaulus op 24-01-2022 17:32 ]
@KoningPaulus Laag vermogen, lage pompsnelheid en hoge aanvoer stamt nog van J. Visser. Verlaag enkel je max. aanvoer en laat de regelaar het zelf uitzoeken. Met de huidige kennis van nu zou ik dit voorstellen:
Je hebt de HRE 36/30 toch?
Minimaal vermogen (c) 30%
Maximaal vermogen (3) 70%
max Pompsnelheid (3.) 80%
Aanvoer (5.) 45 - 55 gr. (Afhankelijk van grootte radiatoren, en je zit altijd in HR-gebied ketel)
Komende tijd blijft het weer nog redelijk hetzelfde en kun je het testen. Je kunt altijd terug naar de oude instellingen.
Aanvoer (5.) 45 - 55 gr. (Afhankelijk van grootte radiatoren, en je zit altijd in HR-gebied ketel)
Komende tijd blijft het weer nog redelijk hetzelfde en kun je het testen. Je kunt altijd terug naar de oude instellingen.
Dank voor het meedenken. Idd de 36/30.Superbeagle schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:21:
@KoningPaulus Laag vermogen, lage pompsnelheid en hoge aanvoer stamt nog van J. Visser. Verlaag enkel je max. aanvoer en laat de regelaar het zelf uitzoeken. Met de huidige kennis van nu zou ik dit voorstellen:
De instellingen die noemt zijn de standaardinstellingen als ik me niet vergis. Enkel de aanvoer aanpassen denk je? En dan wat aan de hogere kant laten ivm de radiatoren om ook genoeg warm te worden? Aangezien die nu met 45 aanvoer niet denderend warm worden.
Daarnaast; de opentherm temp. zo laten?
Ik stook 'n kleine 0.4m³/h maar dat zegt niet alles !KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:55:
Ik ben geen expert ... en zeker niet wat betreft vloerverwarming maar ik denk dat als je systeem niet op low-load draait het niet gebalanceerd is. Wat er ontbreekt in de balans is lastig te zeggen vanop afstand.
Welkom in de wereld van inregelen cv-systemen. Dat is niet ff zo 123 gedaan.
Spreek uit ervaring. Koste me 4jaar maar ik durf dan ook te zeggen dat mijn situatie buitengewoon is.
Ik ben een voorstander van alles default tenzij er een bijzondere situatie is. Lijkt me niet echt bij jou t geval eerlijk gezegd.Constant aanvoer van 45 en een retour van 36 bij de CV gemeten.
Overige cv instellingen:
Aanvoer 70gr
Alleen vloerverwarming en te kleine radiatoren boven. Dit is mijns inziens uit balans tenzij als slaapkamer .
Dat zijn dingen om mee te spelen als het eenmaal draait zoals 't behoort.Ik heb gespeeld met de pompsnelheid, om te kijken wat dit zou doen met de temperatuur in de vloer en met de temperatuur in de radiatoren boven. Lijkt echter weinig uit te maken voor aanvoer, retour en comfort gek genoeg.
Eerst zorgen voor comfort en daarna tweaken om verbruik omlaag te brengen.Concreet even twee vragen;
T11 is karig tenzij voor n slaapkamer.
Para E is voor code-1 en geeft langere runs maar is niet de holy grail. Systeem moet naar low-load anders durf ik op afstand te zeggen dat je een comfort probleem heb
Dat er een verbruik aan een woning hangt is duidelijk. Hoeveel dat van jouw is weet ik niet.
Afgelopen dagen kwam er jaren '70 voorbij met ... waardes weet ik zo 123 niet meer.
Is die 4-6 m³/dag niet redelijk? (in je 1e post)
Ik zit nu op net ff boven de 4m³/dag met 80m³ over 2 verdiepingen. Wel met 20°C. Slaapverdieping niet meegerekend.
Als je echt het in de hand wil hebben zal je bv een OTGW kunnen maken/kopen.Dan kan je iig zien ...echt zien wat je ketel doet. (of het systeem van circuitsonline)
Maar dat betekent ook grafana/influx & node-red (bv).
Daarom kostte t bij mij ook zeker 'n extra.
Al mijn radiatoren krijgen 45°C in.KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:42:
Aangezien die nu met 45 aanvoer niet denderend warm worden.
Niks mis mee.
/f/image/f7rsSjYhcq5h4sgTUPegxWwV.png?f=fotoalbum_large)
Thanks. Dus alles terugzetten naar fabrieksinstellingen en enkel dus de aanvoer zetten op 45-55 begrijp ik, inclusief parameter E en nadraaitijd ook? Deze 2 zorgden ervoor dat mijn code 1 problemen verdwenen in het begin namelijk.
Misschien moet ik maar eens een tweaker hier op de koffie vragen om eens mee te kijken/meten/inregelen, haha
Misschien moet ik maar eens een tweaker hier op de koffie vragen om eens mee te kijken/meten/inregelen, haha
Waar komt je aanvoertemp op uit met alles default?KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:55:
Thanks. Dus alles terugzetten naar fabrieksinstellingen en enkel dus de aanvoer zetten op 45-55 begrijp ik, inclusief parameter E en nadraaitijd ook? Deze 2 zorgden ervoor dat mijn code 1 problemen verdwenen in het begin namelijk.
Ja, meeste default. Enkel als je volledig LTV hebt is het zinnig om aan het max vermogen te rommelen.KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:55:
Parameter E zou je nog iets kunnen verhogen, dat hangt af van wat voor minimale Ta je bij de verdeler wilt hebben.
Parameter 8 zou je proefondervindelijk moeten vaststellen. Bij mij is de tijd dat het duurt totdat de Ta zakt naar 37 gr. bij de pompschakelaar van de verdeler, vanaf het moment van stoppen met de warmtevraag zo’n 3 minuten. Daar staat hij dan ook op ingesteld.
Overigens is een IR-thermometer onmisbaar als je goed wilt tweaken, of als geld geen rol speelt een warmtebeeldcamera.
Wat heb ik gemist?Wolfram55 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:40:
[...]
Je verdenkt de thermostaat.
Hoe kom je tot die conclusie dan ?
Dat is me niet helemaal duidelijk .. of ik lees er overheen.
code:
1 2 3 4 5 6 Ik denk dat je wat gemist hebt. Vaak is hier voorbij gekomen dat woningen niet of zeer moeilijk opwarmen. Met veel gependel en error codes lukt het wel. Ik wilde dat ook wel eens ervaren met een ecomline en moduline thermostaat. ( dat lukt dus niet met deze combinatie, je huis is gewoon altijd warm, geen probleem) In bovenstaande posts is ook duidelijk gebleken dat thermostaten water gaan vragen van 30 graden. Dat kan vaak niet. Mensen die parameters hebben aangepast zodat extreem lage water temperaturen vragen niet meer mogenlijk is, hebben ook direct geen problemen meer. Dus thermostaat en/of instellingen zijn de grootste boosdoeners.
Als je aan de eclipse draait terwijl de pomp draait krijg je (ik) meer ruis naarmate je knijpt.
Er is dus duidelijk een (in meer of mindere mate) relatie tot flow.
Mijn T33 90x90 had 2 weken geleden 'n geweldige ruis. Echt niet leuk. Nu nada.
Is er ook een relatie tussen volume radiator en ruis ??code:
1 Dat lijkt me stug.
Die, bijna, 60°C is wel erg veel
Aanvoer met 60 zodat oude enkelplaats radiatoren nog wel warmte afgeven. Wat is daar mis mee? Zeker als de totale retour 32 graden is en het comfort okay.
Dan wordt het een spelletje of je rookgassen toenemen. Dat is zonde want dat gaat de schoorsteen uit. Dan beter de flow wat verhogen om dit te voorkomen.
Dat komt doordat je het vermogen helemaal omlaag gezet hebt, dan haal je de hogere aanvoertemperatuur niet meer. Maar dat is een onhandige manier om de aanvoer temp omlaag te krijgen, want dan duurt het ook lang om de temperatuur omhoog te krijgen. Dus doe inderdaad wat @Superbeagle zei, zet het meeste terug op standaard en daarna alleen de maximum aanvoer temperatuur wat omlaag als je zuiniger wilt stoken.KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:21:
Dit kan ik deels volgen, maar ik heb nu de aanvoertemp op 70 staan, dus geef de ketel de mogelijkheid om dit te halen/vragen als dat nodig is, maar hij komt daar dus nooit aan. Hij blijft altijd rond de 45 met de huidige instellingen, dus zie niet in wat het verlagen van die aanvoertemperatuur gaat veranderen in mijn geval met genoemde 'problemen'.
Er is een redelijke kans dat dat komt door je instellingen. Je thermostaat vraagt een bepaalde temperatuur, bijvoorbeeld 55 graden, die wordt niet geleverd doordat je het vermogen zo laag hebt staan. Dan vraagt ie een stukje hoger om 60, en die wordt ook niet geleverd, en daarna nog hoger om 65 en na een tijdje nog hoger om 70. Wordt allemaal niet gehaald door je ketel, die komt maar tot 45. Uiteindelijk wordt het dan warm in huis na lang wachten en dan denkt je (lerende) thermostaat dat daar een hoge vraag voor nodig was.Daarnaast valt het me op dat er toch wel lang wordt doorgestookt nadat de temperatuur is bereikt. Dit zou wel wat korter mogen.
Als het dan warm genoeg is, laat de thermostaat langzaam de gevraagde temperatuur weer terug lopen. Het doel is dat het dan stopt met opwarmen maar wel warm blijft. Maar dat zakken van de vraag-temperatuur begint dus vanaf de gevraagde 70 graden, en in jouw geval betekent dat dus dat de output van je ketel precies hetzelfde blijft want die levert maar 45 graden. Terwijl de thermostaat denkt dat die de warmteafgifte aan het verlagen is.
Om dit weer goed te krijgen denk ik wel dat je een dag of 3 a 4 met de standaard instellingen + verlaagde aanvoer moet draaien, want zo'n thermostaat heeft een tijdje nodig om te leren.
Superbeagle schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:20:
[...]
Ja, meeste default. Enkel als je volledig LTV hebt is het zinnig om aan het max vermogen te rommelen.
Parameter E zou je nog iets kunnen verhogen, dan hangt af van wat voor minimale Ta je bij de verdeler wilt hebben.
Parameter 8 zou je proefondervindelijk moeten vaststellen. Bij mij is de tijd dat het duurt totdat de Ta zakt naar 37 gr. bij de pompschakelaar van de verdeler, vanaf het moment van stoppen met de warmtevraag zo’n 3 minuten. Daar staat hij dan ook op ingesteld.
Overigens is een IR-thermometer onmisbaar als je goed wilt tweaken, of als geld geen rol speelt een warmtebeeldcamera.
Dank beiden. Ik ga de instellingen terugzetten, aanvoer op 55 graden zetten, min opentherm hou ik 45 voorlopig aan en nadraaitijd 3-5min.NTS schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:34:
[...]
Dat komt doordat je het vermogen helemaal omlaag gezet hebt, dan haal je de hogere aanvoertemperatuur niet meer. Maar dat is een onhandige manier om de aanvoer temp omlaag te krijgen, want dan duurt het ook lang om de temperatuur omhoog te krijgen. Dus doe inderdaad wat @Superbeagle zei, zet het meeste terug op standaard en daarna alleen de maximum aanvoer temperatuur wat omlaag als je zuiniger wilt stoken.
[...]
Er is een redelijke kans dat dat komt door je instellingen. Je thermostaat vraagt een bepaalde temperatuur, bijvoorbeeld 55 graden, die wordt niet geleverd doordat je het vermogen zo laag hebt staan. Dan vraagt ie een stukje hoger om 60, en die wordt ook niet geleverd, en daarna nog hoger om 65 en na een tijdje nog hoger om 70. Wordt allemaal niet gehaald door je ketel, die komt maar tot 45. Uiteindelijk wordt het dan warm in huis na lang wachten en dan denkt je (lerende) thermostaat dat daar een hoge vraag voor nodig was.
Als het dan warm genoeg is, laat de thermostaat langzaam de gevraagde temperatuur weer terug lopen. Het doel is dat het dan stopt met opwarmen maar wel warm blijft. Maar dat zakken van de vraag-temperatuur begint dus vanaf de gevraagde 70 graden, en in jouw geval betekent dat dus dat de output van je ketel precies hetzelfde blijft want die levert maar 45 graden. Terwijl de thermostaat denkt dat die de warmteafgifte aan het verlagen is.
Om dit weer goed te krijgen denk ik wel dat je een dag of 3 a 4 met de standaard instellingen + verlaagde aanvoer moet draaien, want zo'n thermostaat heeft een tijdje nodig om te leren.
Ik kom hier einde van de week / begin volgende week op terug met mijn bevindingen. Thanks voor nu!
Ja, bevindingen zijn altijd top om te lezen hier. Die 55 moet je even mee experimenteren of het genoeg is, dat is erg afhankelijk van de isolatie van je huis en radiatoren. Als het te koud is kan je die wat omhoog zetten.KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:56:I
k kom hier einde van de week / begin volgende week op terug met mijn bevindingen. Thanks voor nu!![]()
Is goed. Met name benieuwd hoe het stookgedrag er nu uit gaat ziet, en wanneer de thermostaat denkt dat het ' genoeg ' is, of dat hij nu idd daadwerkelijk lowload gedrag gaat laten zien. Dat heb ik met vorige instellingen dus nooit gehad, dat waren enkel runs van 2,3,4uur lang.NTS schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:03:
[...]
Ja, bevindingen zijn altijd top om te lezen hier. Die 55 moet je even mee experimenteren of het genoeg is, dat is erg afhankelijk van de isolatie van je huis en radiatoren. Als het te koud is kan je die wat omhoog zetten.
Aanvoertemp. ingesteld middels de knop aan de voorzijde.
Parameter 5. = Max. instelwaarde aanvoertemperatuur
via bedieningspaneel = af fabriek 90, en dat staat ie nu dus ook nog. Klopt dat?
@KoningPaulus Ja, die 5. staat zo goed op 90.
Dank, wat ik al dacht. En vwb vraag 1? Ik lees dat de meeste mensen adviseren op Max zetten wat de vloer kan hebben, dus ongeveer 38graden op de thermostaatknop op de verdeler zorgt voor ongeveer een vloertemperatuur van 28. Of gewoon laag zetten wanneer het niet zo koud is buiten en hoger wanneer het onder de 0 graden gaat en wanneer je de 38graden wel nodig hebt om het binnen warm te houden?NTS schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Het doel is meestal comfortabel en zuinig. Als je alleen zuinig wilt dan kan je het beste de ketel helemaal uit zetten, scheelt een hoop gas![]()
Maar dan serieus: Door de manier waarop een ketel werkt is er niet echt zoiets als "hij brandt toch". Er loopt een bepaalde stroom water door de ketel, de hoeveelheid energie die nodig is hangt af van hoeveel liters per uur er hoeveel graden omhoog moeten.
Als je boven een paar radiatoren extra open zet dan veranderen er twee dingen: 1. Er gaan wat meer liters per uur rond stromen (die gaan door de nu open radiatoren) en 2. Het water koelt verder af, want die warmte wordt afgegeven aan de slaapkamers. Beide zorgt voor een toename van de hoeveelheid energie die de ketel moet verstoken om het water toch weer even warm als daarvoor aan te leveren.
Top dank. En voor de volledigheid en laatste vraag; heb mn vvw verdeelknop dus nu zo ingesteld (op 45) zodat de vloertemp oploopt tot 37 met een retour van 30. Dit ook met de gedachte dat de woonkamer sneller warm zou worden om zo die lange stookruns te voorkomen. Maar nu icm terugzetten naar standaardinstellingen kan dit "te snel" gaan gok ik? Te snel als in, dat boven geen kans krijgt om op te warmen. VVW dan weer wat knijpen zodat de vloer in naar 30 graden gaat bijv?Superbeagle schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:14:
@KoningPaulus Ja, die 5. staat zo goed op 90.
Overigens weet ik ook niet wat goede vloer in en uit temperaturen zijn. Pomp staat iig op hoog, pompschakelaar op 37 (ook op jouw advies
Seafarer schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:23:
In bovenstaande posts is ook duidelijk gebleken dat thermostaten water gaan vragen van 30 graden. Dat kan vaak niet.
/f/image/ZG3SaCkTeaKDUXZer0pifJVY.png?f=fotoalbum_large)
Vaak ... zou kunnen idd
Bij mij ...zie plaatje.
Ben ook geen voorstander van vanalles aan te passen ... zeker niet !Mensen die parameters hebben aangepast zodat extreem lage water temperaturen vragen niet meer mogenlijk is, hebben ook direct geen problemen meer. Dus thermostaat en/of instellingen zijn de grootste boosdoeners.
Al dat gedraai aan knoppen.
We onderschatten de makers van ketels en thermostaten. Laat die hun werk doen.
Als dat niet gaat is er iets wrong met het systeem zoals bij mij een convectorput op lagere temperaturen proberen te laten werken.
Een T11 is niet echt een radiator he ... is meer een kookplaatje.Aanvoer met 60 zodat oude enkelplaats radiatoren nog wel warmte afgeven. Wat is daar mis mee? Zeker als de totale retour 32 graden is en het comfort okay.
Dus zou ik die maar eens vergroten. Dat is, lijkt mij waarschijnlijker dan de thermostaat.
Maar ik denk ook maar hardop he ...
Wat voor thermostaat heb je? En hoe staat die ingesteld? Kan ook zeker van invloed zijn, bv mijn nest in opentherm modus bepaalt zelf welke aanvoer temperatuur ie wil. Dat hoeft niet altijd logisch effectief of efficiënt te zijn heb ik gemerkt.KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:55:
Overige cv instellingen:
Aanvoer 70gr
Honeywell Round Wireless Modulation (simpel draaiding, zonder programma's of iets, enkel met de tekst wireless voorop. Staat in verbinding met een rf module die aan de cv ketel hangt)olafmol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:39:
[...]
Wat voor thermostaat heb je? En hoe staat die ingesteld? Kan ook zeker van invloed zijn, bv mijn nest in opentherm modus bepaalt zelf welke aanvoer temperatuur ie wil. Dat hoeft niet altijd logisch effectief of efficiënt te zijn heb ik gemerkt.
Kan dus letterlijk 0.0 aan ingesteld naar mijn weten.
[ Voor 4% gewijzigd door KoningPaulus op 24-01-2022 20:42 ]
Tnx. Als de gewenste temp in de kamer waar de thermostaat hangt is gehaald zou deze nooit om extra hitte moeten vragen. De ketel zou dan echt moeten afslaan. Anders is er iets niet in orde bij thermostaat of tussen ketel en thermostaat. Mss dat de display de gemeten temp naar boven afrondt?KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:40:
[...]
Honeywell Round Wireless Modulation (simpel draaiding, zonder programma's of iets, enkel met de tekst wireless voorop. Staat in verbinding met een rf module die aan de cv ketel hangt)
Kan dus letterlijk 0.0 aan ingesteld naar mijn weten.
Dit sowieso, op halve graden meestal. En het verhaal wat ik hierboven schreef, zo'n thermostaat begint z'n gevraagde aanvoertemperatuur rustig te verlagen en niet in één keer uit. Als door de instellingen de vraag heel hoog is maar de werkelijkheid niet, dan krijg je raar gedrag.olafmol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:00:
[...]
Mss dat de display de gemeten temp naar boven afrondt?
Ik ken deze ketel niet precies, maar ik denk dat die parameter er eentje is voor de installateur om de instelling die je met de knop aan de voorzijde kunt doen te beperken. Bijvoorbeeld omdat dat nodig is voor bescherming van een vloerverwarming. Als je nu 55 hebt ingesteld met de andere knop dan is dat verder prima.KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:08:
Aanvoertemp. ingesteld middels de knop aan de voorzijde.
Parameter 5. = Max. instelwaarde aanvoertemperatuur
via bedieningspaneel = af fabriek 90, en dat staat ie nu dus ook nog. Klopt dat?
Theoretisch kan je een heel klein beetje besparen door de temperatuur te veranderen, want de retour zal iets kouder worden. Maar praktisch is de retour van een vloerverwarming al heel koud dus ik denk dat je er niet echt iets mee op gaat schieten.tom_aagten schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:14:
En vwb vraag 1? Ik lees dat de meeste mensen adviseren op Max zetten wat de vloer kan hebben, dus ongeveer 38graden op de thermostaatknop op de verdeler zorgt voor ongeveer een vloertemperatuur van 28. Of gewoon laag zetten wanneer het niet zo koud is buiten en hoger wanneer het onder de 0 graden gaat en wanneer je de 38graden wel nodig hebt om het binnen warm te houden?
Nou wordt het leuk!KoningPaulus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:20:
[...]
Top dank. En voor de volledigheid en laatste vraag; heb mn vvw verdeelknop dus nu zo ingesteld (op 45) zodat de vloertemp oploopt tot 37 met een retour van 30. Dit ook met de gedachte dat de woonkamer sneller warm zou worden om zo die lange stookruns te voorkomen. Maar nu icm terugzetten naar standaardinstellingen kan dit "te snel" gaan gok ik? Te snel als in, dat boven geen kans krijgt om op te warmen. VVW dan weer wat knijpen zodat de vloer in naar 30 graden gaat bijv?
Overigens weet ik ook niet wat goede vloer in en uit temperaturen zijn. Pomp staat iig op hoog, pompschakelaar op 37 (ook op jouw advies)
Je bedoelt waarschijnlijk dat de radiatorknop ingesteld staat op 45 zodat de temp op de thermometer op de aanvoerbalk van de verdeler 37 aangeeft. Je vloeroppervlak zal niet hoger worden dan 28 gok ik. (IR-thermometer, weet je nog?)
Je radiatoren boven zullen meer warmte afgeven bij een Ta van 55, dus de ruimtes zijn ook sneller op temperatuur.
De Ta in naar de vloer moet dusdanig zijn dat de ruimte snel genoeg opwarmt, zonder de maximale vloertemperatuur te overschrijden. Bij mijn keramische tegels is dat nu 37 met een Tr van (37*0,8) ≈ 30. Ze kunnen wel een Ta van 45 hebben, maar dan wordt het hier snel bloedheet.
Verder staat de radiatorknop op mijn verdeler helemaal open en heb ik de pompsnelheid naar stand II teruggebracht. (zou graag eentje willen hebben met een LTV-regelventiel voor meer aanvoerwater, of een volwaardig LTV-verdeler) Dat kan in jouw situatie allemaal net anders zijn, maar juist dat zoeken naar het sweet-spot is het leuke eraan, althans dat vind ik.
Dat klopt helemaal. De volledige omschrijving van parameter 5. is "Max. instelwaarde aanvoertemperatuurNTS schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:09:
[...]
Ik ken deze ketel niet precies, maar ik denk dat die parameter er eentje is voor de installateur om de instelling die je met de knop aan de voorzijde kunt doen te beperken. Bijvoorbeeld omdat dat nodig is voor bescherming van een vloerverwarming. Als je nu 55 hebt ingesteld met de andere knop dan is dat verder prima.
via bedieningspaneel".
Overigens, als de instelling op het bedieningspaneel voor de max. aanvoertemperatuur 55 graden is en par. E "Min. aanvoertemperatuur bij OT" is ingesteld op 45 graden, dan is het effectieve modulatiebereik voor de aanvoertemperatuur slechts 10 graden. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van OpenTherm? En zeker als je bedenkt dat de ketelsoftware zelf ook nog moduleert op aanvoertemperatuur.
Uit de installatiehandleiding van Intergas:
Het vermogen tijdens het branden wordt langzaam verhoogd en wordt verlaagd
zodra de ingestelde aanvoertemperatuur wordt bereikt (modulatie op Ta).
Correct. De vloer in thermometer geeft nu 37 aan, en de vloer uit thermometer 30Superbeagle schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:27:
[...]
Nou wordt het leuk!
Je bedoelt waarschijnlijk dat de radiatorknop ingesteld staat op 45 zodat de temp op de thermometer op de aanvoerbalk van de verdeler 37 aangeeft. Je vloeroppervlak zal niet hoger worden dan 28 gok ik. (IR-thermometer, weet je nog?)
Als de 55 gehaald wordt wel. Als de aanvoer blijft op 45 waar ie nu telkens op staat niet, maar dat zal ik laten weten.Je radiatoren boven zullen meer warmte afgeven bij een Ta van 55, dus de ruimtes zijn ook sneller op temperatuur.
Ik heb in het begin mijn vvw pomp naar constant laag ook gezet, maar de tendens was dat men zei dat ik de druk beter op hoog constant moest laten ivm 70m2 te verwarmen en dat het mogelijk niet alles zou bereiken op laag.De Ta in naar de vloer moet dusdanig zijn dat de ruimte snel genoeg opwarmt, zonder de maximale vloertemperatuur te overschrijden. Bij mijn keramische tegels is dat nu 37 met een Tr van (37*0,8) ≈ 30. Ze kunnen wel een Ta van 45 hebben, maar dan wordt het hier snel bloedheet.
Verder staat de radiatorknop op mijn verdeler helemaal open en heb ik de pompsnelheid naar stand II teruggebracht. (zou graag eentje willen hebben met een LTV-regelventiel voor meer aanvoerwater, of een volwaardig LTV-verdeler) Dat kan in jouw situatie allemaal net anders zijn, maar juist dat zoeken naar het sweet-spot is het leuke eraan, althans dat vind ik.
Beste mede tweakers,
Na het lezen van vele pagina's van dit topic ben ik behoorlijk enthousiast geworden van CV tuning.
Ik heb al een paar initiële stappen gezet, maar ik denk dat er meer uit te halen valt.
Hierbij zou ik jullie graag om advies willen vragen.
Situatie:
:strip_exif()/f/image/jUC4aNtYtsGIZzxO5M2xhi3m.jpg?f=fotoalbum_large)
CV aanvoer/retour + 4 uur testrun (max temp. vraag tussen blauwe verticale lijnen) om inzicht te creëren:
/f/image/bA4IxL6OEZaclHH3Ihui7mo7.png?f=fotoalbum_large)
Vloerverwarming verdeler aanvoer/retour + 4uur testrun (max temp. vraag) om inzicht te creëren:
/f/image/ul1Wh0aNuxWbzVGGq2kabWap.png?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden zodat ik de volgende stap kan zetten in mijn CV-tuning
Na het lezen van vele pagina's van dit topic ben ik behoorlijk enthousiast geworden van CV tuning.
Ik heb al een paar initiële stappen gezet, maar ik denk dat er meer uit te halen valt.
Hierbij zou ik jullie graag om advies willen vragen.
Situatie:
- 2 onder 1 kap, bouwjaar 2011
- in 2018 in het huis komen wonen en de CV installatie is ongewijzigd
- Geen gegevens beschikbaar van de vloerverwarming (lengte slangen ect)
- Gemiddeld verbruik per jaar: 1700m3
- CV ketel Nefit topline aquapower hrc 25 cw5
- Benedenverdieping: vloerverwarming 8 groepen, 4 zones
- Bovenverdieping: vloerverwarming 1 groep + badkamer radiator, 1 zone (badkamer)
- Aangestuurd via Evohome (Beneden via HCE80 + thermische kleppen, boven via zone BDR91 (pomp + thermische klep)
- Temperatuur logging (18x temp. sensoren + Influxdb + Grafana) aanvoer&retour vloerverwarming/CV beneden
- CV vermogen van 25kw naar 9kw gereduceerd
- CV Max pompsnelheid naar 55%
- Vloerverwarmings pomp beneden vervangen met ALPHA2 L 15-60 BP (pomp was boven vastgelopen en de nieuwe pomp verbruikt minder energy), op stand: CP1 Laagste constante druk curve
- Gas reductiestatus: momenteel ~10% reductie volgens "mindergas".
- Pendelgedrag van CV (naar mijn idee te korte runs: max 12 mins)
- Niet alle zones voelen gelijk verwarmt aan (sommige delen zijn kouder)
- Testrun met alle beneden zones (4x) met hoge temperatuur setpoint
- De delta-T van badkamer vloerverwarming is 2 graden (waarschijnlijk te hoge flow = geen voetventiel)
- Ik wil graag de het systeem waterzijdig inregelen, om het systeem te optimaliseren
- Hierbij wil ik starten met het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming van de benedenverdieping
- Tips mbt achteraf installeren van voetventielen op de verdeler / of is beter om de complete verdeler te vervangen?
- Is het noodzakelijk om ook flowmeters te installeren, of is inregelen via de temperatuursensoren nauwkeuriger/gemakkelijker?
- Kan ik de tule van de kunststof vloerverwarmings slang hergebruiken als ik een voetventiel installeer of direct nieuwe kopen?
- Andere tips in deze situatie
:strip_exif()/f/image/jUC4aNtYtsGIZzxO5M2xhi3m.jpg?f=fotoalbum_large)
CV aanvoer/retour + 4 uur testrun (max temp. vraag tussen blauwe verticale lijnen) om inzicht te creëren:
/f/image/bA4IxL6OEZaclHH3Ihui7mo7.png?f=fotoalbum_large)
Vloerverwarming verdeler aanvoer/retour + 4uur testrun (max temp. vraag) om inzicht te creëren:
/f/image/ul1Wh0aNuxWbzVGGq2kabWap.png?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden zodat ik de volgende stap kan zetten in mijn CV-tuning
V aanvoer/retour + 4 uur testrun (max temp. vraag tussen blauwe verticale lijnen) om inzicht te creëren:
Jij creert max door de thermostaat heel hoog in te stellen gedurede 4 uur.
In die 4-uur heb je geen moment waarop de ketel uitschakelt op max-aanvoertemperatuur.
Daarnaast heb je in normaal bedrijf runs van 12 min of langer dat is niet echt pendelen.
Conclusie je hebt geen last van pendelen, anders was dat gebeurt.
Systeem werkt dus prima, ik zie het nergens staan maar zo te zien stuur je de ketel met aan/uit aan.
Ik zou alleen de vloerverwarming lussen wat beter inregelen, zodat de retouren meer gelijk zijn.
Jij creert max door de thermostaat heel hoog in te stellen gedurede 4 uur.
In die 4-uur heb je geen moment waarop de ketel uitschakelt op max-aanvoertemperatuur.
Daarnaast heb je in normaal bedrijf runs van 12 min of langer dat is niet echt pendelen.
Systeem werkt dus prima, ik zie het nergens staan maar zo te zien stuur je de ketel met aan/uit aan.
Ik zou alleen de vloerverwarming lussen wat beter inregelen, zodat de retouren meer gelijk zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 25-01-2022 08:33 ]
@neffe hoe heb je de temperaturen van de vvw gemeten? Is dit onderdeel van het Honeywell systeem, of heb je hier zelf iets voor gebouwd?
Heb zelf een simpeler systeem voor de vvw (Robot Standaard Pro verdeler 8-groeps Wilo Para; Tado met zoneklep), maar met de grafieken van Tr en Ta zou ik deze nog wat beter kunnen inregelen.
Heb zelf een simpeler systeem voor de vvw (Robot Standaard Pro verdeler 8-groeps Wilo Para; Tado met zoneklep), maar met de grafieken van Tr en Ta zou ik deze nog wat beter kunnen inregelen.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Ik heb ook vloerverwarming en misschien dezelfde ketel die jij ook hebt.Superbeagle schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:27:
[...]
Die ketel is al bijna 10 jaar oud. Lastig om een foto te maken van de stikker aan de onderkant van de ketel.
Voor mij ook even oefenen hoe ik een foto kan versturen.
Het laatste wat ik al weer jaren geleden gedaan heb is mijn pomp modulerend aan sturen.
Zoals je ziet is de temperaruur 19,5 graad C.
De pomp staat nu continue te draaien.
:strip_exif()/f/image/gv3UHss0181vkIU18RT0oWFJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De pompsnelheid staat op 3, de hoogste stand.
De radiatorknop op mijn verdeler staat ook helemaal open.
De modulerende thermostaat is ingesteld op 20 graden C en ligt op een kast in mijn woonkamer.
:strip_exif()/f/image/CqEm6j5M2lugZ0UcvOYkCsqr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door opuntia1 op 25-01-2022 14:20 . Reden: foto ]
@neffe
Ik ga er even van uit dat je alles wat betreft logging (grafana, influxdb, ds18b20) zelf hebt gedaan. Gezien je karmaverloop en je post lijkt dat erop iig.
Complimenten voor je 1e post !
.
Als ik meerdere thumbs-up zou kunnen geven zouden het er meerdere zijn
.
De meeste mensen zien dit topic, en als je geluk hebt lezen ze een paar pagina's, en gaan gelijk vragen stellen en ... vooral gelijk aan knoppen draaien.
Zo ook ik
.
Dit is een/de goede volgorde.
Ik ga er even van uit dat je alles wat betreft logging (grafana, influxdb, ds18b20) zelf hebt gedaan. Gezien je karmaverloop en je post lijkt dat erop iig.
Complimenten voor je 1e post !
Als ik meerdere thumbs-up zou kunnen geven zouden het er meerdere zijn
De meeste mensen zien dit topic, en als je geluk hebt lezen ze een paar pagina's, en gaan gelijk vragen stellen en ... vooral gelijk aan knoppen draaien.
Zo ook ik
Dit is een/de goede volgorde.
Hallo 👋 experts
Kan iemand mij uitleggen en eventueel wat er te optimaliseren is bij de volgende parameters ?
Er hangt bij mij een remeha terraza ace 28 geplaatst in 2020
Kan iemand mij uitleggen en eventueel wat er te optimaliseren is bij de volgende parameters ?
Er hangt bij mij een remeha terraza ace 28 geplaatst in 2020
:fill(white):strip_exif()/f/image/2M389ytsjzuzwGA1GBTxK7ip.png?f=user_large)

Jan Corporaal
DankjewelNTS schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:15:
[...]
Theoretisch kan je een heel klein beetje besparen door de temperatuur te veranderen, want de retour zal iets kouder worden. Maar praktisch is de retour van een vloerverwarming al heel koud dus ik denk dat je er niet echt iets mee op gaat schieten.
Klopt, je kunt als dit een tijdje stabiel draait proberen om het minimum vermogen van 30% omlaag naar 20% te zetten (als je ketel die optie heeft) en daarna de minimum temperatuur van 45 naar bijvoorbeeld 40 en dan 35. Zo heb je een ruimer modulatiebereik. Die lagere temperatuur heeft wel een stuk meer kans op pendelen en vergelijkbare issues.arpeggio schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:36:
Overigens, als de instelling op het bedieningspaneel voor de max. aanvoertemperatuur 55 graden is en par. E "Min. aanvoertemperatuur bij OT" is ingesteld op 45 graden, dan is het effectieve modulatiebereik voor de aanvoertemperatuur slechts 10 graden. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van OpenTherm? En zeker als je bedenkt dat de ketelsoftware zelf ook nog moduleert op aanvoertemperatuur.
Dit beperkte modulatiebereik wordt veroorzaakt doordat de meeste ketels met veel warm-water capaciteit (CW5) niet zo ver terug kunnen moduleren. Als je ketel een minimum vermogen van 6kw of 8kw heeft en je hebt niet meer dan bijvoorbeeld 10kw aan radiator-vermogen hangen (dat vermogen neemt af met lagere temperaturen) dan valt er gewoon niet zoveel meer te moduleren zonder dat je de warmte niet kwijt kunt of je ketel niet zachter kan.
Oplossing is een kleinere ketel (met dus minder warm water) kopen, of een model wat specifiek gemaakt is om ver terug te kunnen moduleren. Vaillant en Intergas hebben een paar modellen die CW5 zijn en toch naar 4kw of daaronder terug kunnen.
wij hebben in onze nieuwbouw de vloerverwarming op 10cm HOH liggen, volgens de gegevens levert deze 64 watt per m2 bij een ruimtetemperatuur van 20 graden en watertemperatuur van 30 graden.
Echter is volgens de EPG waarde een verlies van 42watt per m2 normaal?
Voor het waterzijdig inregelen van de groepen wat is dan wenselijk? de 64 watt als waarde, de 42 watt per m2 of juist 22 watt per m2 waarde?
Echter is volgens de EPG waarde een verlies van 42watt per m2 normaal?
Voor het waterzijdig inregelen van de groepen wat is dan wenselijk? de 64 watt als waarde, de 42 watt per m2 of juist 22 watt per m2 waarde?
Dus als ik je goed begrijp eerst alles terug naar fabriek, dan aankijken wat het doet icm lage aanvoertemp., en vervolgens kijken of de min. vermogen naar beneden kan om het modulatiebereik te vergroten? Max vermogen en min+max pompsnelheid nog van invloed op het modulatiebereik?NTS schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:01:
[...]
Klopt, je kunt als dit een tijdje stabiel draait proberen om het minimum vermogen van 30% omlaag naar 20% te zetten (als je ketel die optie heeft) en daarna de minimum temperatuur van 45 naar bijvoorbeeld 40 en dan 35. Zo heb je een ruimer modulatiebereik. Die lagere temperatuur heeft wel een stuk meer kans op pendelen en vergelijkbare issues.
Ik heb een bypass vlak bij de CV en die staat op standje 6 (of 9). deze is ooit geplaatst en nooit meer naar gekeken. inmiddels een intergas hre maar geen idee wat een normale instelling is voor die bypass.
:strip_exif()/f/image/CElsMnaqGx6rxXCiu9s6QD3C.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door merlin1201 op 25-01-2022 18:00 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Wat is beter vloerverwarming icm stadsverwarming qua pomp instelling.
Constante druk of contant toerental?
Kom veel over constante druk tegen, maar constant toerental lijkt me ook goed omdat je dan altijd hetzelfde (maximale?) debiet hebt.
Kom veel over constante druk tegen, maar constant toerental lijkt me ook goed omdat je dan altijd hetzelfde (maximale?) debiet hebt.
Stop chasing the dream, you're already living it
Als de by pass bij normaal stookgedrag en je radiatoren open koud blijft gaat het goed. Als ie net zo warm/heet wordt als de rest van de leidingen kan je hem nog een slagje strakker afstellen.merlin1201 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:59:
Ik heb een bypass vlak bij de CV en die staat op standje 6 (of 9). deze is ooit geplaatst en nooit meer naar gekeken. inmiddels een intergas hre maar geen idee wat een normale instelling is voor die bypass.
[Afbeelding]
Geen idee voor stadsverwarming, maar voor specifiek vloerverwarming adviseert Wilo verschildruk constant. Stand II 1 t/m 6 groepen en stand III >7 groepen.Qosmic schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:52:
Wat is beter vloerverwarming icm stadsverwarming qua pomp instelling.
Ja, als de standaard instelling een hoger minimum vermogen heeft dan dat de ketel kan leveren. Intergas doet dat, ik heb het nog niet bij anderen gezien.KoningPaulus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:29:
Dus als ik je goed begrijp eerst alles terug naar fabriek, dan aankijken wat het doet icm lage aanvoertemp., en vervolgens kijken of de min. vermogen naar beneden kan om het modulatiebereik te vergroten? Max vermogen en min+max pompsnelheid nog van invloed op het modulatiebereik?
Max vermogen doet niet echt iets met het modulatiebereik. Dat is vaak veel hoger dan je aan radiatoren hebt hangen, dus wordt niet gehaald.
Pompsnelheid is ingewikkelder. Bij sommige ketels verandert dit mee met de instellingen voor vermogen dus dan moet je extra opletten. Je wilt een pompsnelheid die past bij de flow die je radiatoren nodig hebben, dus dit moet je meenemen bij het waterzijdig in. regelen. En je wilt niet te weinig flow, ook niet als bijvoorbeeld thermostaatkranen dicht gaan, want dan kan je ketel de warmte niet meer kwijt en gaat foutmeldingen geven.
Dag,
Misschien kan iemand mij helpen bij het volgende probleem.
Thuis is er een zeer traag systeem. Er is groot mazige vloerverwarming wat wij gebruiken als hoofdverwarming. Werkt prima als dit op temperatuur is, maar systeem is traag te verwarmen. Echter voor ons geen probleem.
Er is een remeha calanta 40c met een Isense thermostaat. Kan waardes uitlezen via een openthermgateway.
Maak gebruik van een klokprogramma dat de temperatuur s'nachts op 18,5 graden zet en overdag op 20 graden. Het geval is, dat de ketal altijd te laat begint met verwarmen. En daardoor nooit op tijd de temperatuur bereikt. Hij is altijd +/- 2 uur te laat.
Ik heb de aanwarmtijd op 240min staan en de opwarmsnelheid op langzamer.
Nu is via de openthem te zien dat de ketel nooit op 240 min begint met verwarmen, maar pas op 120 min en daardoor logischer wijs te laat komt.
Waarom neemt de regeling niet de 240 min over? Wat moet ik nog aanpassen om er wel voor te zorgen dat de ketel eerder begint en zo langzaam naar de juiste temperatuur werkt?
Mijn systeem is dus extreem langzaam, moet ik daarom ook extra langzaam kiezen als opwarmsnelheid in mijn thermostaat?
Hopelijk kan iemand me helpen.
Misschien kan iemand mij helpen bij het volgende probleem.
Thuis is er een zeer traag systeem. Er is groot mazige vloerverwarming wat wij gebruiken als hoofdverwarming. Werkt prima als dit op temperatuur is, maar systeem is traag te verwarmen. Echter voor ons geen probleem.
Er is een remeha calanta 40c met een Isense thermostaat. Kan waardes uitlezen via een openthermgateway.
Maak gebruik van een klokprogramma dat de temperatuur s'nachts op 18,5 graden zet en overdag op 20 graden. Het geval is, dat de ketal altijd te laat begint met verwarmen. En daardoor nooit op tijd de temperatuur bereikt. Hij is altijd +/- 2 uur te laat.
Ik heb de aanwarmtijd op 240min staan en de opwarmsnelheid op langzamer.
Nu is via de openthem te zien dat de ketel nooit op 240 min begint met verwarmen, maar pas op 120 min en daardoor logischer wijs te laat komt.
Waarom neemt de regeling niet de 240 min over? Wat moet ik nog aanpassen om er wel voor te zorgen dat de ketel eerder begint en zo langzaam naar de juiste temperatuur werkt?
Mijn systeem is dus extreem langzaam, moet ik daarom ook extra langzaam kiezen als opwarmsnelheid in mijn thermostaat?
Hopelijk kan iemand me helpen.
@Baboonimab Als het verwarmen 4 uurt duurt, heeft nachtverlaging dan geen negatief effect op je totale gasverbruik? (geen antwoord op je vraag, maar wellicht maakt het je vraag overbodig)
[ Voor 23% gewijzigd door pietje63 op 26-01-2022 10:02 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Ik heb de afgelopen week een test gedaan om te bepalen wat grofweg de impact op verbruik is bij 2 strategieën. We hebben convectoren en radiatoren:
- beperkte schommelingen in temperatuur (nacht 17C, overdag 18C, avond 19C)
- pieken en dalen (nacht 17C, overdag naar 19.5C opwarmen en af laten koelen naar 18C, avond idem)
De tweede strategie lijkt gas te besparen omdat de CV per uur meer verbruikt (om en nabij de 0.4m3) om de boel op temperatuur te houden dan dat een piek inclusief uren afkoeling verbruikt.
Ik verdenk mijn iSense thermostaat er van dat deze onnodig vaak om een beetje warmte vraagt. Dat blijkt ook uit het aantal keren dat de thermostaat 'aan slaat'. Dit is dan 5 minuten lang en vervolgens gaat deze weer uit voor 5-10 minuten om daarna weer te starten. Ik betwijfel of het ook daadwerkelijk iets toevoegt aan de warmte beleving in de woonkamer op deze manier, volgens mij kost het alleen maar onnodig gas.
Is mijn beeld juist en is er een parameter in de iSense of Intergas HRE 36/30 die ik hiervoor kan wijzigen of is een opwarm planning op basis van piek - dal instellen de enige optie? Ik zie bijvoorbeeld 'afkoelsnelheid' en 'opwarmsnelheid' maar de handleiding is niet bepaald duidelijk.
Ons huis is redelijk geïsoleerd (HR++ 2019 en spouwmuur 2019. Vloer en dak uit 1979 en niet nageïsoleerd) en koelt in deze tijden ongeveer 1.5C - 2C af tussen 22:00 - 07:00.
- pieken en dalen (nacht 17C, overdag naar 19.5C opwarmen en af laten koelen naar 18C, avond idem)
De tweede strategie lijkt gas te besparen omdat de CV per uur meer verbruikt (om en nabij de 0.4m3) om de boel op temperatuur te houden dan dat een piek inclusief uren afkoeling verbruikt.
Ik verdenk mijn iSense thermostaat er van dat deze onnodig vaak om een beetje warmte vraagt. Dat blijkt ook uit het aantal keren dat de thermostaat 'aan slaat'. Dit is dan 5 minuten lang en vervolgens gaat deze weer uit voor 5-10 minuten om daarna weer te starten. Ik betwijfel of het ook daadwerkelijk iets toevoegt aan de warmte beleving in de woonkamer op deze manier, volgens mij kost het alleen maar onnodig gas.
Is mijn beeld juist en is er een parameter in de iSense of Intergas HRE 36/30 die ik hiervoor kan wijzigen of is een opwarm planning op basis van piek - dal instellen de enige optie? Ik zie bijvoorbeeld 'afkoelsnelheid' en 'opwarmsnelheid' maar de handleiding is niet bepaald duidelijk.
Ons huis is redelijk geïsoleerd (HR++ 2019 en spouwmuur 2019. Vloer en dak uit 1979 en niet nageïsoleerd) en koelt in deze tijden ongeveer 1.5C - 2C af tussen 22:00 - 07:00.
Ja die stand is aangeraden voor vloerverwarming met een eHR ketel volgens de installatie handleiding van Remeha dus ik zou dat zeker even proberen.Baboonimab schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:41:
Low-Load?Aghanim schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:31:
Handmatig uit gezet op 19.5°C en laten afkoelen naar 18°C ?- pieken en dalen (nacht 17C, overdag naar 19.5C opwarmen en af laten koelen naar 18C, avond idem)
Hoe meet je het verbruik?De tweede strategie lijkt gas te besparen omdat de CV per uur meer verbruikt (om en nabij de 0.4m3) om de boel op temperatuur te houden dan dat een piek inclusief uren afkoeling verbruikt.
Het is niet helemaal vergelijkbaar maar hier mijn bevindingen die er op lijken.
/f/image/ZZemhFZFsVE1sBYKPpIl6xzF.png?f=fotoalbum_large)
Rechts de temperatuur en links gasverbruik.
Rechts zie je dat vanaf 16:00 de strategie anders is.
Is niet relevant waarom
Gaat om het idee.
Je ziet dat het verbruik eigenlijk niks uitmaakt.
Alleen qua comfort een "wereld" van verschil.
Ik heb me hier (in vorige delen laten vertellen, weet niet meer wie) dat de combi iSense - Intergas geen goede is.Ik verdenk mijn iSense thermostaat er van dat deze onnodig vaak om een beetje warmte vraagt.
Dit is ook eens door mijn installateur medegedeeld.
Kan iemand dit nog eens bevestigen aub of ontkrachten ?
Beste tweakers,
Sinds 2020 wonen wij in ons huidige huis (2 onder 1 kap; 1979). Direct werk gemaakt van isolatie en overige energiebesparende maatregelen. Dit topic al met grote interesse doorgelezen en kritisch gaan kijken naar de CV + VV en de instellingen hiervan. Hierbij viel het direct op dat onze VV amper 30 graden aangaf.
Informatie:
CV ketel: Remeha Calenta 40C
Thermostaat: Honeywell Chronoterm IV
Verdeler VV: Therminon 5000 (staal, 5 groepen, enkel afsluitbaar, open, Wilo pomp 3 standen)
Verder geen gegevens beschikbaar mbt de VV (lengte slangen etc)
We hebben dus helaas te maken met een standaard, open, passieve verdeler die dus volledig bijmengt in de bovenbalk, waarbij aanvoer en retour volledig samenkomen. Op dit forum valt te lezen dat een dergelijke verdeler alleen werkt met 60+ graden aanvoer en een hoge aanvoersnelheid. Modulerende ketels die bijv op enig moment maar 45 graden aanvoer leveren zijn funest. Vandaar dus ook onze problemen met de temperatuur die niet hoger te krijgen was dan 30 graden.
Bijkomend nadeel is dat de verdeler van de vloerverwarming op het einde zit van het gehele circuit, na ongeveer 15-20 meter aan leidingen. Hiertussen zitten 2 grote radiatoren (1 bovenverdieping, 1 woonkamer) en 2 kleinere radiatoren (1 woonkamer, 1 toilet). Op de andere aftakking vanuit de CV ketel op zolder zitten nog 2 radiatoren op slaapkamers (staan altijd uit) en een leiding richting de badkamer (handdoekradiator en VV in één lus, welke wel vaak aan staan en dus ook warmte vragen).
Wat is inmiddels gedaan om het geheel (in mijn ogen) te optimaliseren:
Aanvoertemperatuur CV 75 graden.
CV vermogen verlaagd naar 8-9kw (P19: 1700 toeren; P17: 1800 toeren)
CV pompsnelheid min-max naar 60/60%
Met IR-thermometer groepen van VV waterzijdig ingeregeld zodat alle 5 de groepen dezelfde retourtemperatuur hebben.
Pompstand VV staat op stand 3/3 (hoogste flow); thermostaat op 50 graden.
Het doel is om de woonkamer te verwarmen middels een combinatie van de VV en 2 radiatoren (1 groot, 1 klein). Deze 2 radiatoren heb ik flink geknepen, waardoor de retourtemperatuur van beide ongeveer 30 graden is. Hierdoor wordt er al zoveel mogelijk flow gegenereerd richting de VV verdeler. Bij het inschakelen van thermostaat (aan/uit) stookt de ketel, zonder pendelgedrag, richting de 75 graden, waarbij na ongeveer een uur een maximale temperatuur van 32-33 graden de vloer ingaat (hoger lukt niet; aanvoertemperatuur vlak voor de verdeler is net iets hoger dan 60 graden).
Hierbij is er sprake van een behoorlijke deltaT bij de ketel. Zelfs na een aantal uren stoken en een aanvoer (direct onder ketel) van bijna 75 graden, blijft de retourtemperatuur bij de ketel 30 graden. Mijns inziens is er dus sprake van een hoog rendement op deze manier. Toch heb ik het gevoel dat door de hoge aanvoertemperatuur en de relatief hoge pompsnelheid het gasverbruik negatief beïnvloed wordt + er is sprake van ruis door de hoge pompsnelheid. Echter, zoals gezegd, heeft onze VV verdeler dat helaas wel nodig.
- Zijn er op basis van dit verhaal nog tweaks die jullie zouden toepassen? Wellicht het vermogen toch iets verhogen, aangezien de VV verdeler als laatste in het circuit ligt en wellicht toch te weinig vermogen krijgt. Hierbij uiteraard oppassen voor pendelgedrag.
- Is het vervangen van de Therminon 5000 door een Therminon LTV verdeler (aanvoer en retour (instelbaar) gescheiden) een goed idee? Ons verbruik lijkt met 1300m3 per jaar redelijk te zijn, echter ligt dit meer aan ons zuinige stookgedrag dan aan de efficiëntie van het huidige systeem in mijn ogen. We zijn van plan om hier zeker een flink aantal jaar te blijven wonen, dus het is wellicht de investering waard, maar is het rendabel, gezien het rendement van de HR ketel wat nu ook al behaald wordt?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Sinds 2020 wonen wij in ons huidige huis (2 onder 1 kap; 1979). Direct werk gemaakt van isolatie en overige energiebesparende maatregelen. Dit topic al met grote interesse doorgelezen en kritisch gaan kijken naar de CV + VV en de instellingen hiervan. Hierbij viel het direct op dat onze VV amper 30 graden aangaf.
Informatie:
CV ketel: Remeha Calenta 40C
Thermostaat: Honeywell Chronoterm IV
Verdeler VV: Therminon 5000 (staal, 5 groepen, enkel afsluitbaar, open, Wilo pomp 3 standen)
Verder geen gegevens beschikbaar mbt de VV (lengte slangen etc)
We hebben dus helaas te maken met een standaard, open, passieve verdeler die dus volledig bijmengt in de bovenbalk, waarbij aanvoer en retour volledig samenkomen. Op dit forum valt te lezen dat een dergelijke verdeler alleen werkt met 60+ graden aanvoer en een hoge aanvoersnelheid. Modulerende ketels die bijv op enig moment maar 45 graden aanvoer leveren zijn funest. Vandaar dus ook onze problemen met de temperatuur die niet hoger te krijgen was dan 30 graden.
Bijkomend nadeel is dat de verdeler van de vloerverwarming op het einde zit van het gehele circuit, na ongeveer 15-20 meter aan leidingen. Hiertussen zitten 2 grote radiatoren (1 bovenverdieping, 1 woonkamer) en 2 kleinere radiatoren (1 woonkamer, 1 toilet). Op de andere aftakking vanuit de CV ketel op zolder zitten nog 2 radiatoren op slaapkamers (staan altijd uit) en een leiding richting de badkamer (handdoekradiator en VV in één lus, welke wel vaak aan staan en dus ook warmte vragen).
Wat is inmiddels gedaan om het geheel (in mijn ogen) te optimaliseren:
Aanvoertemperatuur CV 75 graden.
CV vermogen verlaagd naar 8-9kw (P19: 1700 toeren; P17: 1800 toeren)
CV pompsnelheid min-max naar 60/60%
Met IR-thermometer groepen van VV waterzijdig ingeregeld zodat alle 5 de groepen dezelfde retourtemperatuur hebben.
Pompstand VV staat op stand 3/3 (hoogste flow); thermostaat op 50 graden.
Het doel is om de woonkamer te verwarmen middels een combinatie van de VV en 2 radiatoren (1 groot, 1 klein). Deze 2 radiatoren heb ik flink geknepen, waardoor de retourtemperatuur van beide ongeveer 30 graden is. Hierdoor wordt er al zoveel mogelijk flow gegenereerd richting de VV verdeler. Bij het inschakelen van thermostaat (aan/uit) stookt de ketel, zonder pendelgedrag, richting de 75 graden, waarbij na ongeveer een uur een maximale temperatuur van 32-33 graden de vloer ingaat (hoger lukt niet; aanvoertemperatuur vlak voor de verdeler is net iets hoger dan 60 graden).
Hierbij is er sprake van een behoorlijke deltaT bij de ketel. Zelfs na een aantal uren stoken en een aanvoer (direct onder ketel) van bijna 75 graden, blijft de retourtemperatuur bij de ketel 30 graden. Mijns inziens is er dus sprake van een hoog rendement op deze manier. Toch heb ik het gevoel dat door de hoge aanvoertemperatuur en de relatief hoge pompsnelheid het gasverbruik negatief beïnvloed wordt + er is sprake van ruis door de hoge pompsnelheid. Echter, zoals gezegd, heeft onze VV verdeler dat helaas wel nodig.
- Zijn er op basis van dit verhaal nog tweaks die jullie zouden toepassen? Wellicht het vermogen toch iets verhogen, aangezien de VV verdeler als laatste in het circuit ligt en wellicht toch te weinig vermogen krijgt. Hierbij uiteraard oppassen voor pendelgedrag.
- Is het vervangen van de Therminon 5000 door een Therminon LTV verdeler (aanvoer en retour (instelbaar) gescheiden) een goed idee? Ons verbruik lijkt met 1300m3 per jaar redelijk te zijn, echter ligt dit meer aan ons zuinige stookgedrag dan aan de efficiëntie van het huidige systeem in mijn ogen. We zijn van plan om hier zeker een flink aantal jaar te blijven wonen, dus het is wellicht de investering waard, maar is het rendabel, gezien het rendement van de HR ketel wat nu ook al behaald wordt?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Bedankt voor de info. Ik zet de verwarming inderdaad handmatig uit bij deze tests. Ik kan natuurlijk ook dit in een programma zetten. Meten van het verbruik doe ik via Domoticz, koppeling van slimme meter aan Raspberry Pi. Het is geen super detail maar ik kan het verbruik per uur zien en per dag zie ik rond de 25% minder verbruik met 'aan - uit ' versus meer continu stoken. Comfort is overigens wel beter in het geval van continu stoken.Wolfram55 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:18:
[...]
Low-Load?
[...]
Handmatig uit gezet op 19.5°C en laten afkoelen naar 18°C ?
[...]
Hoe meet je het verbruik?
Het is niet helemaal vergelijkbaar maar hier mijn bevindingen die er op lijken.
[Afbeelding]
Rechts de temperatuur en links gasverbruik.
Rechts zie je dat vanaf 16:00 de strategie anders is.
Is niet relevant waarom
Gaat om het idee.
Je ziet dat het verbruik eigenlijk niks uitmaakt.
Alleen qua comfort een "wereld" van verschil.
[...]
Ik heb me hier (in vorige delen laten vertellen, weet niet meer wie) dat de combi iSense - Intergas geen goede is.
Dat de combi iSense en Intergas niet lekker werkt is nieuw voor mij, dat zou mogelijk verklaren waarom het regelgedrag zo bijzonder is. Hiervoor had ik een Calenta op deze iSense, het gedrag was toen niet anders maar het verbruik is (op gevoel want werk nu 5 dagen thuis en met de Calenta niet) toch wel wat hoger, ik schat in 10% ongeveer (op dagbasis, niet door meer dagen thuis te werken). Dus ben erg benieuwd naar het beeld van anderen.
Denk overigens dat het eerder low load dan pendelen is. De aanvoer zit rond de 45C - 50C op modulatiestand 1 (5 is de max). Retour ongeveer 6C-7C lager. Draait dus heel rustig maar wel continu. Ik vraag me alleen af of de warmte op 45C voldoende is om daadwerkelijk het huis op te warmen. We hebben convectorputten uit 1979 en 1 radiator in de woonkamer. Die lusten in mijn ogen allemaal wel een stuk meer dan 45C. Dat gebeurt enkel bij aan/uit stoken.
Zou het kunnen helpen om de minimale aanvoertemperatuur juist te verhogen naar bijvoorbeeld 60C?
[ Voor 11% gewijzigd door Aghanim op 26-01-2022 13:06 ]
Let op! n=1Wolfram55 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:18:
Ik heb me hier (in vorige delen laten vertellen, weet niet meer wie) dat de combi iSense - Intergas geen goede is.
Ik had vorig jaar een hoger gasverbruik met een iSense dan met een Honywell Chronotherm Vision Modulation met mijn Intergas HRE 36/30 uit 2012. Ik ging van 700 naar 900 kuub gas. Dus dat lag niet alleen aan het weer en een koude winter. Zie ook mijn post van 2020: Mr.Viper in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Nu heb ik de iSense vervangen door een Plugwise Anna en is mijn verwachte gasverbruik volgens mindergas.nl weer 740 kuub gas voor het jaar. Als dat werkelijk zo is dan heb ik de nieuwe thermostaat snel terugverdiend.
[ Voor 6% gewijzigd door Mr.Viper op 26-01-2022 12:09 ]
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Ik had/bedoelde het niet eens over verbruik ...
Maar schade die de iSense aan de Intergas kan aanbrengen.
Printplaat om psies te zijn
Maar schade die de iSense aan de Intergas kan aanbrengen.
Printplaat om psies te zijn
[ Voor 16% gewijzigd door Wolfram55 op 26-01-2022 12:27 ]
Wat is jouw per gewogen graaddag tot nu toe in 2022?Mr.Viper schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:06:
[...]
Nu heb ik de iSense vervangen door een Plugwise Anna en is mijn verwachte gasverbruik volgens mindergas.nl weer 740 kuub gas voor het jaar. Als dat werkelijk zo is dan heb ik de nieuwe thermostaat snel terugverdiend.
Mijn prognose is 770 kuub gas en graaddag 1-23 jan = 0,277
2019 = 0,266
2020 = 0,263
2021 = 0,248
Sinds maart '21 heb ik mijn verwarming 24/7 aanstaan.
[ Voor 9% gewijzigd door ChiMan op 26-01-2022 13:00 ]
Gewogen graaddagen bij mij zijn overigens:
2019 = 0,3997
2020 = 0,3410
2021 (nieuwe ketel Intergas ipv Calenta) = 0,502
2022 = 0,464 so far
Er is in 2021 vooral thuisgewerkt in tegenstelling tot gemiddeld 1-2 dagen per week in de eerdere jaren. Dat maakt moeilijk te bepalen in welke mate de forse stijging door de nieuwe ketel met iSense komt.
2019 = 0,3997
2020 = 0,3410
2021 (nieuwe ketel Intergas ipv Calenta) = 0,502
2022 = 0,464 so far
Er is in 2021 vooral thuisgewerkt in tegenstelling tot gemiddeld 1-2 dagen per week in de eerdere jaren. Dat maakt moeilijk te bepalen in welke mate de forse stijging door de nieuwe ketel met iSense komt.
Mijn situatie is heel vergelijkbaar, dus ik kijk graag meeRM.17 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:51:
- Gasverbruik is bij ons zo 1400m3 (2-onder-1-kap, 1997, 160m2, met 65m2 Vloerverwarming), dat is volgens mij ondergemiddeld.
- Ook Remeha 40C ketel. Benodigd vermogen in huis is zo'n 19 kW, dus heb hem op fabrieksstand van 23kW laten staan.
- Comfort is er wel, duurt alleen lang en vraag me ook af of niet efficienter kan
- Ik stook op 55 gr CV, retourtemperatuur is dan zo'n 38 graden = efficiënt
- Aanvoer bij VV is dan zo'n 48 graden
- Ouderwetse VV verdeler (Klima Plus) met 8 groepen, wordt zo'n 30 graden
- Thermostaatkraan op VV gaat van 1-9, en staat al op 9
- Wilo pomp staat op laagste stand
- Retour bij VV is 26-28 graden
- Is het een wijze investering op de verdeler (en pomp) te vervangen/moderniseren?
- Is het slim om andere instellingen op de CV (temperatuur, min. pompsnelheid) aan te passen?
- Hoe regel ik het retourventiel (zie foto) in? Daar zit zo'n driehoekssleutel op, maar die blijft onbeperkt draaien
- Bypass zit vrij vast, maar volgens metingen gaat er weinig warm water direct terug
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 60% gewijzigd door Canis Lupus op 26-01-2022 13:15 ]
De vloerverwarming bij mij is via een warmtewisselaar aangesloten op de water uit de ketel.
Die warmtewisselaar was nodig omdat de slangen van de vloerverwarming niet diffusiedicht waren.
Daar kwam ik achter toen de slangen al in mijn vloer lagen en er alarmerende berichten kwamen van oververhitte ketels door dichtslibben.
De eerste jaren had ik een aan/uit thermostaat die de pomp van de vloerverwarming schakelde via een mechanisch relais toen ik nog een Radson ketel had met een aluminium warmtewisselaar.
De boiler die hierbij hoorde gebruik ik nog steeds en die bediend de ketel.
:strip_exif()/f/image/lQDre6v1ASf8pHkMx4s3pcg5.jpg?f=fotoalbum_large)
Na de Intergas ketel heb ik die aan/uit thermostaat ook nog gebruikt, maar ik dacht dat moet beter kunnen door de pomp modulerend aan te sturen, maar hoe?
Achteraf heel eenvoudig door een modulerende thermostaat aangesloten op een solid state relais.
:strip_exif()/f/image/bnmkCjOIppaKsNjEAuU0tCng.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit relais schakelt nu de pomp van de vloerverwarming.
Die warmtewisselaar was nodig omdat de slangen van de vloerverwarming niet diffusiedicht waren.
Daar kwam ik achter toen de slangen al in mijn vloer lagen en er alarmerende berichten kwamen van oververhitte ketels door dichtslibben.
De eerste jaren had ik een aan/uit thermostaat die de pomp van de vloerverwarming schakelde via een mechanisch relais toen ik nog een Radson ketel had met een aluminium warmtewisselaar.
De boiler die hierbij hoorde gebruik ik nog steeds en die bediend de ketel.
:strip_exif()/f/image/lQDre6v1ASf8pHkMx4s3pcg5.jpg?f=fotoalbum_large)
Na de Intergas ketel heb ik die aan/uit thermostaat ook nog gebruikt, maar ik dacht dat moet beter kunnen door de pomp modulerend aan te sturen, maar hoe?
Achteraf heel eenvoudig door een modulerende thermostaat aangesloten op een solid state relais.
:strip_exif()/f/image/bnmkCjOIppaKsNjEAuU0tCng.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit relais schakelt nu de pomp van de vloerverwarming.
Inderdaad, daar begin ik ook over te denkenpietje63 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:02:
@Baboonimab Als het verwarmen 4 uurt duurt, heeft nachtverlaging dan geen negatief effect op je totale gasverbruik? (geen antwoord op je vraag, maar wellicht maakt het je vraag overbodig)
Maar toch de vraag waarom de isense niet de aanwarmtijd gebruikt die van mij mag. De 240 min. Wat kan ik instellen zodat de ketel wel ver van te voren begint. i.p.v. 120 min van te voren.
Thanks, zal hem hier op aanpassen.NTS schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:55:
[...]
Ja die stand is aangeraden voor vloerverwarming met een eHR ketel volgens de installatie handleiding van Remeha dus ik zou dat zeker even proberen.
Waarom, die warmte gaat toch niet verloren.leonbong schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:26:
@Canis Lupus
Uw pomp zuipt stroom laagste stand is nog 59W!
Mijn persoonlijk advies snel vervangen.
Alvast voor de toekomst als we elektrisch moeten verwarmen.
[ Voor 10% gewijzigd door opuntia1 op 26-01-2022 13:36 ]
Klopt als een "zwerende vinger" en je bespaart ook nog gas!opuntia1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:30:
[...]
Waarom, die warmte gaat toch niet verloren.
Alvast voor de toekomst als we elektrisch moeten verwarmen.
Zelf ben ik voorstander van om zoveel mogelijk je woning met gas verwarmen omdat dit meestal goedkoper is.dunklefaser schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:38:
[...]
Klopt als een "zwerende vinger" en je bespaart ook nog gas!
Ik heb er gelukkig al wel een schakelaar tussen zitten (vorige bewoners nietleonbong schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:26:
@Canis Lupus
Uw pomp zuipt stroom laagste stand is nog 59W!
Mijn persoonlijk advies snel vervangen.

Sowieso ga ik zelf niet aan de installatie rommelen dus laat ik dat door een monteur doen.
Maar wilde eerst even kijken hoe zinvol dat is., vandaar de vraag aan de experts hier 🙂..
Volgens mindergas zijn dit de statestieken:ChiMan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:46:
[...]
Wat is jouw per gewogen graaddag tot nu toe in 2022?
Mijn prognose is 770 kuub gas en graaddag 1-23 jan = 0,277
2019 = 0,266
2020 = 0,263
2021 = 0,248
Sinds maart '21 heb ik mijn verwarming 24/7 aanstaan.
In 2013 zat ik van 1-25 januari op 0,277 m3/graaddag
In 2014 zat ik van 1-25 januari op 0,208 m3/graaddag - 24,8% vegeleken met 2013
In 2015 zat ik van 1-25 januari op 0,193 m3/graaddag - 7,5% vegeleken met 2014
In 2016 zat ik van 1-25 januari op 0,190 m3/graaddag - 1,3% vegeleken met 2015
In 2017 zat ik van 1-25 januari op 0,190 m3/graaddag + 0,2% vegeleken met 2016
In 2018 zat ik van 1-25 januari op 0,192 m3/graaddag + 1,0% vergeleken met 2017
In 2019 zat ik van 1-25 januari op 0,207 m3/graaddag + 7,7% vergeleken met 2018
In 2020 zat ik van 1-25 januari op 0,184 m3/graaddag - 9,7% vergeleken met 2019
In 2021 zat ik van 1-25 januari op 0,245 m3/graaddag + 31% vergeleken met 2020
In 2022 zit ik van 1-25 januari op 0,210 m3/graaddag - 14,1% vergeleken met 2021
Daarbij is onze nieuwbouwwoning in december 2012 opgeleverd en in die winter van 2013 heb ik denk ik veel vocht uit de woning moeten stoken. Daarna blijft het wel aardig stabiel in die periode maar 2021 steekt er wel negatief bovenuit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4rZSFT0kL1Js9gfKeedkXaWF.png?f=user_large)
Vanaf 12 augustus 2020 de Remeha iSense thermostaat in gebruik genomen. Toen het verbruik dus flink tegenviel gezocht naar een andere (slimmere) thermostaat en de Plugwise Anna geïnstalleerd op 10 jun 2021.
:fill(white):strip_exif()/f/image/syJ7Z3rlGYkUrKk7UziKGkZQ.png?f=user_large)
Opmerking: Ik werk sinds maart 2020 thuis op een zolderkamertje met een elektrisch kacheltje en de programmering van de thermostaat is eigenlijk niet veranderd in al die jaren.
[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Viper op 26-01-2022 14:54 ]
@Mr.Viper Heb je al de periodevergelijker op mindergas en dan voor een heel jaar gebruikt?
Dan zie je waarschijnlijk dat je "meerverbruik" in m³/ggd in 2021 vooral in de maanden april en mei is ontstaan.
Dan zie je waarschijnlijk dat je "meerverbruik" in m³/ggd in 2021 vooral in de maanden april en mei is ontstaan.
Dit is de vergelijking van augustus 2019 t/m juli 2020 en augustus 2020 t/m juli 2021. Dan is het goed te zien dat in het na- en voorjaar het verbruik het meeste afwijkt. En zoals je zegt in april en mei maar ook in oktober.dunklefaser schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:01:
@Mr.Viper Heb je al de periodevergelijker op mindergas en dan voor een heel jaar gebruikt?
:fill(white):strip_exif()/f/image/zFBUVhgbxCq5V46AIcisqaMW.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/a0FmD6x1SasIiveyYiulDWvP.png?f=user_large)
Ik heb naar aanleiding van mijn eerdere vermeende poging onze Intergas HRE36/30 te tunen (verlagen aanvoer + parameters 3, 3., c, c. en
en feedback, waaronder die van @NTS en @Superbeagle, het systeem gauw weer op de standaard instellingen hersteld.
Hierna heb ik op basis van ervaring van anderen hier;
- de aanvoer verlaagd van 80 naar 65;
- de pompsnelheid op I (van III) gezet;
- parameter E van 40 naar 45 verhoogd (we hebben nog oude kolomradiatoren die met 40 graden OT aanvoer gewoon onvoldoende warmte afgeven).
Verder geen parameters aangepast.
Dit draait nu al een week erg goed. Comfort is prima, ook gedurende de dag, dus die stap heb ik al bereikt. Voorheen zette mijn vrouw de thermostaat al gauw naar 21 graden, omdat ze het koud had, echter nog steeds een koude trek. Dat is nu dus verleden tijd
.
Meten van invloed op verbruik (via mindergas.nl) en Ta en Tr kan ik tegen het weekend mee experimenteren, dan heb ik de thermometertjes binnen.
Ik vroeg me wel af of het volgende een gezond beeld is, of dat ik nog zaken kan verbeteren.
De woning wordt in de ochtend goed (en toch vrij snel, ondanks lage pompstand) opgewarmd. Tegen 8:00 is de gevraagde temperatuur van 20 graden bereikt en stopt de ketel met stoken (code 0 op display). Tegen de middag schakelt de thermostaat naar 20,5. Aangezien het 0,5 graden is, gaat dat in kleine stappen. Vervolgens start de ketel gedurende de dag en avond ongeveer 5x per uur om de ruimte op temperatuur te houden. Ik lees vaker dat het beter is om langere runs op een laag vermogen te stoken, zonder dat de ketel tussentijds stopt. Is dat in mijn situatie ook haalbaar, of heb ik nu al een optimale situatie bereikt?
Edit: ook vroeg ik me af of parameters c en c. überhaupt effect hebben op het type pomp in onze ketel (niet de a-label modulerende pomp, maar de Wilo pomp met 3 fysieke standen)?
Hierna heb ik op basis van ervaring van anderen hier;
- de aanvoer verlaagd van 80 naar 65;
- de pompsnelheid op I (van III) gezet;
- parameter E van 40 naar 45 verhoogd (we hebben nog oude kolomradiatoren die met 40 graden OT aanvoer gewoon onvoldoende warmte afgeven).
Verder geen parameters aangepast.
Dit draait nu al een week erg goed. Comfort is prima, ook gedurende de dag, dus die stap heb ik al bereikt. Voorheen zette mijn vrouw de thermostaat al gauw naar 21 graden, omdat ze het koud had, echter nog steeds een koude trek. Dat is nu dus verleden tijd
Meten van invloed op verbruik (via mindergas.nl) en Ta en Tr kan ik tegen het weekend mee experimenteren, dan heb ik de thermometertjes binnen.
Ik vroeg me wel af of het volgende een gezond beeld is, of dat ik nog zaken kan verbeteren.
De woning wordt in de ochtend goed (en toch vrij snel, ondanks lage pompstand) opgewarmd. Tegen 8:00 is de gevraagde temperatuur van 20 graden bereikt en stopt de ketel met stoken (code 0 op display). Tegen de middag schakelt de thermostaat naar 20,5. Aangezien het 0,5 graden is, gaat dat in kleine stappen. Vervolgens start de ketel gedurende de dag en avond ongeveer 5x per uur om de ruimte op temperatuur te houden. Ik lees vaker dat het beter is om langere runs op een laag vermogen te stoken, zonder dat de ketel tussentijds stopt. Is dat in mijn situatie ook haalbaar, of heb ik nu al een optimale situatie bereikt?
Edit: ook vroeg ik me af of parameters c en c. überhaupt effect hebben op het type pomp in onze ketel (niet de a-label modulerende pomp, maar de Wilo pomp met 3 fysieke standen)?
[ Voor 5% gewijzigd door Yoshimi op 26-01-2022 21:02 ]
Hm, ik herken dat eigenlijk niet echt. In mijn geval ging het verbruik omlaag na een switch van een Honeywell naar een iSense (van 0,216 naar 0,203 m3 per gewogen graaddag). Maar dat lijkt me niet een algemene eigenschap van een thermostaat, meer een verandering van instellingen omdat je wisselt.Mr.Viper schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:50:
Vanaf 12 augustus 2020 de Remeha iSense thermostaat in gebruik genomen. Toen het verbruik dus flink tegenviel gezocht naar een andere (slimmere) thermostaat en de Plugwise Anna geïnstalleerd op 10 jun 2021.
Ook de kalibratie van de temperatuur kan veel verschil maken. Mijn Honeywell gaf bijvoorbeeld een hogere temperatuur aan dan de werkelijkheid, dus die heb ik op -0,5 moeten zetten. De iSense lijkt wel vrijwel exact te kloppen. Als ik die -0,5 in de Honeywell niet had ingesteld zou de iSense dus effectief met een hogere temperatuur gestookt hebben en had ik misschien wel een zelfde toename in verbruik gezien als jij.
Je zou zelfs kunnen denken dat fabrikanten bewust een wat optimistische temperatuur aangeven. Ik las bijvoorbeeld een verhaal van iemand waar een Honeywell de gemeten temperatuur anders leek af te ronden afhankelijk van wat de target temperatuur was.
Goed om te horen dat dit niet pendelen is.leonbong schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:30:
Klopt, de ketel wordt aangestuurd via aan/uit.
De vloerverwarming inregelen is inderdaad de volgende stap (waterzijdig).
Vandaar mijn vragen:
Vragen waterzijding inregelen:
- Tips mbt achteraf installeren van voetventielen op de verdeler / of is beter om de complete verdeler te vervangen?
- Is het noodzakelijk om ook flowmeters te installeren, of is inregelen via de temperatuursensoren nauwkeuriger/gemakkelijker?
- Kan ik de tule van de kunststof vloerverwarmings slang hergebruiken als ik een voetventiel installeer of direct nieuwe kopen?
- Andere tips in deze situatie
pietje63 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:01:
@neffe hoe heb je de temperaturen van de vvw gemeten? Is dit onderdeel van het Honeywell systeem, of heb je hier zelf iets voor gebouwd?
Wolfram55 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:51:
@neffe
Complimenten voor je 1e post !![]()
.
Als ik meerdere thumbs-up zou kunnen geven zouden het er meerdere zijn.
Ik kom al geruime tijd op GOT en vaak mijn antwoorden in posts kunnen vinden (oud account verlopen), hulde voor de GOT(D) kennis
De logging is via: ESP8266 met ds18b20's + ESPEASY-> NAS + docker(s)-> domoticz-> influxdb-> grafana.
Deze setup wordt nu gebruikt om inzicht te creëren (binnenhuis klimaat, WTW, energy, ect), maar nog niet om aan te sturen (dus alleen smart sensing). Om hiermee zelf te starten lijkt het als een grote barrière, maar het valt reuze mee (geen elektronische of programmeer achtergrond nodig).
Begin bij het inlezen via docker tutorials / het espeasy topic + bestel een aantal ESP8266 bordjes en sensoren op Ali (geen usb voedingen!). Ga daarna aan de slag met test-bordjes om te testen voordat je gaat solderen
Tip: start simpel, kopieer een bestaande setup en ga daarna uitbreiden.
https://www.circuitsonlin...w/message/2320866#2320866NTS schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:15:
Ook de kalibratie van de temperatuur kan veel verschil maken. Mijn Honeywell gaf bijvoorbeeld een hogere temperatuur aan dan de werkelijkheid, dus die heb ik op -0,5 moeten zetten. De iSense lijkt wel vrijwel exact te kloppen. Als ik die -0,5 in de Honeywell niet had ingesteld zou de iSense dus effectief met een hogere temperatuur gestookt hebben en had ik misschien wel een zelfde toename in verbruik gezien als jij.
Je zou zelfs kunnen denken dat fabrikanten bewust een wat optimistische temperatuur aangeven. Ik las bijvoorbeeld een verhaal van iemand waar een Honeywell de gemeten temperatuur anders leek af te ronden afhankelijk van wat de target temperatuur was.
Er is daar iemand
@Yoshimi Fijn om te lezen dat het comfort is verbeterd.
Het gedrag wat je beschrijft is vermoedelijk low-load. Om die 0,5 °C te overbruggen, levert jouw ketel in deellast nog te veel vermogen. Dit vermogen wordt dan gedoseerd geleverd. Je ketel moduleert dan in tijd om zo per tijdseenheid minder vermogen te leveren.
Het kan verder geen kwaad, maar als je dit vervelend vindt, zou je parameter E. op ‘0’ kunnen zetten zodat hij watertemperaturen onder de ingestelde waarde van E negeert. Ik gok dan dat je iets meer schommelingen krijgt in ruimtetemperatuur. Het is echter de vraag of je dat voelt.
Zie het resultaat van van KoningPaulus.
Je kunt ook E. op 1 laten staan en E verlagen in stappen van 5 per dag en kijken of het gedrag verbetert. Zo levert de ketel kouder water in overeenstemming met de vraag om die 0,5 °C te overbruggen. Je hebt geen vloerverwarming dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Realiseer me dat dat ook niet gaat werken vanwege jouw kolommen. Op basis van de consensus hier lijkt het erop dat load-load bij jouw systeem vooralsnog onvermijdelijk is.
Het gedrag wat je beschrijft is vermoedelijk low-load. Om die 0,5 °C te overbruggen, levert jouw ketel in deellast nog te veel vermogen. Dit vermogen wordt dan gedoseerd geleverd. Je ketel moduleert dan in tijd om zo per tijdseenheid minder vermogen te leveren.
Het kan verder geen kwaad, maar als je dit vervelend vindt, zou je parameter E. op ‘0’ kunnen zetten zodat hij watertemperaturen onder de ingestelde waarde van E negeert. Ik gok dan dat je iets meer schommelingen krijgt in ruimtetemperatuur. Het is echter de vraag of je dat voelt.
Zie het resultaat van van KoningPaulus.
Je kunt ook E. op 1 laten staan en E verlagen in stappen van 5 per dag en kijken of het gedrag verbetert. Zo levert de ketel kouder water in overeenstemming met de vraag om die 0,5 °C te overbruggen. Je hebt geen vloerverwarming dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Realiseer me dat dat ook niet gaat werken vanwege jouw kolommen. Op basis van de consensus hier lijkt het erop dat load-load bij jouw systeem vooralsnog onvermijdelijk is.
[ Voor 13% gewijzigd door Superbeagle op 28-01-2022 21:33 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]
Ik ben al een tijdje op zoek naar wat Max Relative Modulation precies is en hoe zich dat verhoud ten opzichte van de watertemperatuur. Ik kan beide instellen maar kom er niet uit hoe ze zich verhouden.
Voor zover ik het snap gaat modulatie over het vermogen wat je CV kan leveren. Maar het lijkt mij dat als je de temperatuur lager zet, het maximale vermogen dan ook lager is. Verder lijkt mij dat als de temperatuur vast staat, de CV verder geen parameters meer heeft om te moduleren. Hooguit de pomp-snelheid? Alleen denk ik niet dat mijn CV de pomp-snelheid kan aanpassen, er zit op de pomp een standenschakelaar. De CV is een Intergas Kombi Kompakt uit 2005.
Voor zover ik het snap gaat modulatie over het vermogen wat je CV kan leveren. Maar het lijkt mij dat als je de temperatuur lager zet, het maximale vermogen dan ook lager is. Verder lijkt mij dat als de temperatuur vast staat, de CV verder geen parameters meer heeft om te moduleren. Hooguit de pomp-snelheid? Alleen denk ik niet dat mijn CV de pomp-snelheid kan aanpassen, er zit op de pomp een standenschakelaar. De CV is een Intergas Kombi Kompakt uit 2005.
Hier zie je mijn pomp van de vloerverwarming.dunklefaser schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:38:
[...]
Klopt als een "zwerende vinger" en je bespaart ook nog gas!
Hij dateert nog uit het 220V tijdperk, maar werkt ook goed op 230V op hoogste toerental.
Al heel wat geld bespaard door de pomp niet te vervangen, had gelijk een reserve pomp gekocht omdat ik toen dacht dat die pomp niet lang zou meegaan i.v.m. de zuurstof die in het vloerverwarmings circuit terecht komt.
De pomp bleek corrosie bestendig
:strip_exif()/f/image/5znwR1FsAMefpwy7IUB1KKWO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?