Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 114 Laatste
Acties:
  • 889.225 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:33
Als zelfs een Intergas extreme, die op papier heel ver terug kan moduleren met <5kW vermogen, al te groot is, waar moet je dan naar kijken? Volgens mij is dat ongeveer het laagste dat er te koop is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@olafmol Vaillant en Viessmann kunnen lager, tot ca. 1,9 kW (b.w.).
Maar zijn ook duurder, Viessmann bijvoorbeeld heeft een extra lambda-sonde.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:20
Blihi schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:12:

Dat is dus wat een OT thermostaat probeert te doen. 's morgens Ta=50 om op te warmen en de rest van de dag Ta=40 om op temperatuur te blijven. Daarbij moet je alleen wel de ketel goed afstellen.
Een hogere vraag (b.v. 's ochtends bij aanwarmen) gaat bij mij dus nu goed; 's ochtends is Ta=50. Maar overdag is Ta=32 te laag voor mijn situatie. Het gedrag wat je dan ziet is dat de thermostaat heel lang Ta=32 vraagt, de ketel zo af en toe aan gaat, direct boven de 32 graden uitkomt en dan dus de brander uitzet. Doordat de warmtevraag wel blijft, blijft dus ook de pomp draaien. Allemaal zo'n beetje voor niets. Uiteindelijk koelen de ruimten natuurlijk af en gaat Evohome Ta=40 of Ta=50 vragen en warmt de boel toch weer op. Nu ik Ta op minimaal 40 graden forceer gaat 't een stuk beter.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-06 09:11
Allen, ik heb momenteel een aanvoertemperatuur van 40 graden in mijn vloerverwarming. De vloerverwarming heeft geen aparte pomp, dit wordt gedaan door de Intergas HR eco 30 kompakt ketel. Nu zag ik vandaag dat de retourleiding slechts 22 graden is. Is deze deltaT misschien te groot is?

Wat zou een aangename en zuinige delta t zijn voor mijn vloerverwarming? En hoe bereik ik die? Er zit geen voetventiel of iets dergelijks om de stroming te versnellen.

Alvast dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 22:05
NTS schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:43:
[...]

Klopt helemaal. En dit probleem had ik dus twee pagina's geleden met een Chronotherm Modulation thermostaat ook. Maar heb jij code 1 en dan heel vaak per uur de ketel aan en uit? Of alleen de code maar verder geen negatief effect?

Ik had dat eerste, elke minuut aan en uit. Dus heb die Chronotherm thermostaat vervangen door een Remeha iSense, daar kan je de minimum gevraagde temperatuur instellen en dan is het opgelost. Die lijkt ook sowieso zelf al te regeren op "code 1" door de vraag aan te passen.
Ik ervaar eigenlijk hetzelfde als jullie @NTS @thespeed @olafmol , echter dan met een Honeywell evoHome thermostaat en een Remeha Tzerra Ace 39c CW5. De Tzerra stookt telkens maar heel erg kort (ca. 3 minuten) om dan na ca. 5 minuten weer aan te gaan. Dit gaat continu door, ook al is de warmtevraag nog (lang) niet voldaan. De CV stopt dan meestal met een code 10, maar soms ook met 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09wzgSQyK4lo4EQcUZKSZh6BgDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vlFvICGVWr2pOKEDORFFZzdE.png?f=user_large

De max aanvoer temperatuur staat ingesteld op 80 graden, echter stookt de CV altijd tussen de 50 en 60 graden. Hier kan de stop dus niet door komen, maar wellicht wel door de te lage temperatuur die de evoHome vraagt? Helaas is er in de evoHome niets in te stellen op dit gebied en kan ik ook niet zien welke temperatuur door de thermostaat gevraagd wordt.

Ik ervaar hier dus wel nadelige gevolgen van, aangezien het toepassen van een dag en/of nacht verlaging op de benedenverdieping met volledig vloerverwarming met dit gedrag niet te doen is. Het duurt uren om een halve graad bij te verwarmen.

Het gekke is dat wanneer ik bijvoorbeeld mijn kantoor (radiator) op zolder ga verwarmen 's ochtends, de stooksessie wel langer duurt. De vloerverwarming op de benedenverdieping warmt in zo'n stooksessie ook snel (mee) op, evoHome is namelijk meestal te laat met het dichtzetten van de HR92 knop op de vloer waardoor er een overshoot is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fToUmHpAR_Ml3wKF08IkdWpU2T0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tk91aBbcvhcs7gR0oZ4pXvg8.png?f=user_large

Ik heb al vanalles geprobeerd, pompsnelheid van de vloer verlagen/verhogen, pompsnelheid van de CV verlagen/verhogen, max aanvoer temperatuur verhogen maar niks helpt. Daarnaast heb ik meerdere thermostaten gehad voor evoHome, waaronder een Nest v3 en een Remeha eTwist die hetzelfde regelgedrag gaven.

Ik zie in de handleiding van de Tzerra Ace niet direct iets waar jullie naar refereren bij de Intergas m.b.t. een minimale temperatuur vraag. Eventueel komt parameter PP014 in de buurt(?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wgesRuZZ2bKfo4OtaQjN8iHrW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5xWIf13lozKsvHBipVzzmVsx.png?f=user_large

Al met al best frustrerend. Tips zijn welkom :) .

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:34
olafmol schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:20:
Als zelfs een Intergas extreme, die op papier heel ver terug kan moduleren met <5kW vermogen, al te groot is, waar moet je dan naar kijken? Volgens mij is dat ongeveer het laagste dat er te koop is?
Ik haal met de XTreme 36 een ondergrens van 3.75 kW op 100% bovenwaarde (dus bij 96% zal dat ongeveer 3.6 kW zijn).

De Viessmann haalt inderdaad een veel lagere ondergrens en sommige Vaillant ketels ook, maar die zijn allebei een stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dezonnebril schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Ik ervaar eigenlijk hetzelfde als jullie @NTS @thespeed @olafmol , echter dan met een Honeywell evoHome thermostaat en een Remeha Tzerra Ace 39c CW5. De Tzerra stookt telkens maar heel erg kort (ca. 3 minuten) om dan na ca. 5 minuten weer aan te gaan. Dit gaat continu door, ook al is de warmtevraag nog (lang) niet voldaan. De CV stopt dan meestal met een code 10, maar soms ook met 0.

[Afbeelding]

De max aanvoer temperatuur staat ingesteld op 80 graden, echter stookt de CV altijd tussen de 50 en 60 graden. Hier kan de stop dus niet door komen, maar wellicht wel door de te lage temperatuur die de evoHome vraagt? Helaas is er in de evoHome niets in te stellen op dit gebied en kan ik ook niet zien welke temperatuur door de thermostaat gevraagd wordt.

Ik ervaar hier dus wel nadelige gevolgen van, aangezien het toepassen van een dag en/of nacht verlaging op de benedenverdieping met volledig vloerverwarming met dit gedrag niet te doen is. Het duurt uren om een halve graad bij te verwarmen.

Het gekke is dat wanneer ik bijvoorbeeld mijn kantoor (radiator) op zolder ga verwarmen 's ochtends, de stooksessie wel langer duurt. De vloerverwarming op de benedenverdieping warmt in zo'n stooksessie ook snel (mee) op, evoHome is namelijk meestal te laat met het dichtzetten van de HR92 knop op de vloer waardoor er een overshoot is.

[Afbeelding]

Ik heb al vanalles geprobeerd, pompsnelheid van de vloer verlagen/verhogen, pompsnelheid van de CV verlagen/verhogen, max aanvoer temperatuur verhogen maar niks helpt. Daarnaast heb ik meerdere thermostaten gehad voor evoHome, waaronder een Nest v3 en een Remeha eTwist die hetzelfde regelgedrag gaven.

Ik zie in de handleiding van de Tzerra Ace niet direct iets waar jullie naar refereren bij de Intergas m.b.t. een minimale temperatuur vraag. Eventueel komt parameter PP014 in de buurt(?)

[Afbeelding]

Duidelijk, jouw afgiftevermogen is lager dan de ondergrens van wat de ketel kan leveren. Je zult daar dus iets aan moeten doen. Ik zou in ieder geval de ketel zo snel mogelijk terug laten moduleren. Ik zou in ieder geval GP021 eens op 40 graden zetten. Dan moduleert de ketel al veel eerder terug in vermogen.

Wat PP014 doet haal ik niet 1,2,3 uit de beschrijving, maar dat kun je uitproberen: Zet die maar eens op 40 en kijk of het helpt.

Verder kun je de pendeltijd wellicht verkorten (dus de minimale tijd dat de ketel uitschakelt terugzetten) en je kunt het maximum vermogen beperken, waardoor de ketel een kleinere maximale delta-T heeft.

Uiteindelijk wil je in low-load modus terecht komen. Die pieken in de grafiek zul je blijven zien, maar die komen niet van de ketelbeveiliging, maar vanuit de thermostaat omdat die in de gaten heeft dat er maar een paar minuten warmte nodig is per cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Blihi schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:16:
[...]

Duidelijk, jouw afgiftevermogen is lager dan de ondergrens van wat de ketel kan leveren. Je zult daar dus iets aan moeten doen. Ik zou in ieder geval de ketel zo snel mogelijk terug laten moduleren. Ik zou in ieder geval GP021 eens op 40 graden zetten. Dan moduleert de ketel al veel eerder terug in vermogen.

Wat PP014 doet haal ik niet 1,2,3 uit de beschrijving, maar dat kun je uitproberen: Zet die maar eens op 40 en kijk of het helpt.
Ik kan deze setting inderdaad nog eens proberen aanpassen, volgens mij heb ik hier ook al wel eens mee gespeeld zonder resultaat. Het terugmoduleren lijkt namelijk het probleem niet, de CV start op op 3200 toeren en gaat daarbij altijd al direct terug naar 2070 toeren (minimaal ventilator toerental).

Daarbij vind ik het gek dat de CV zijn vermogen niet kwijt zou kunnen, aangezien de aanvoer temperatuur constant tussen de 50-60 graden ligt en de vloerverwarming al dat water graag (zou moeten) ontvangen. De aanvoer komt nooit zo hoog dat de CV af zou moeten slaan op beveiliging. Ook als ik de pompsnelheid naar maximaal zet zit de temperatuur ergens tussen 40-50 graden, maar wel met hetzelfde gedrag.

De radiator die op mijn kantoor staat is ingeregeld op 10 liter per uur (ecplise). Het meerendeel van het warme water tijdens de stooksessie uit de grafiek gaat notabene de vloer in op de begane grond. Zoveel "extra vermogen" staat er op zo'n moment dus niet open dan wanneer ik het alleen met de vloer zou doen. Daarnaast staan de radiator van de hal beneden en badkamer ook altijd open (4l/u en 6l/u).
Verder kun je de pendeltijd wellicht verkorten (dus de minimale tijd dat de ketel uitschakelt terugzetten) en je kunt het maximum vermogen beperken, waardoor de ketel een kleinere maximale delta-T heeft.
Ik heb in de handleiding van de CV niks kunnen vinden over het verkorten van de pendeltijd, maximum vermogen heb ik inmiddels al een aantal weken gelijk gezet aan het minimum vermogen van 2070 toeren. Ook dit zonder resultaat, eigenlijk deed de CV dit zelf al zoals hierboven beschreven.
Uiteindelijk wil je in low-load modus terecht komen. Die pieken in de grafiek zul je blijven zien, maar die komen niet van de ketelbeveiliging, maar vanuit de thermostaat omdat die in de gaten heeft dat er maar een paar minuten warmte nodig is per cyclus.
Lowload wordt niet door de evoHome thermostaat ondersteund... :X En ook dat pieken in de grafiek zou niet erg zijn dat ben ik met je eens, maar als ik de woonkamer van bijvoorbeeld 18 graden naar 21 zou willen krijgen, kan ik daar meer dan een dag voor uittrekken. Terwijl de CV dus steeds 3 minuten warm water staat af te geven... De retour (gemeten op de CV) vanuit de vloerverwarming is dan nog niet eens omhoog gegaan (ca 24 graden). :?

Toevoeging: De code 10 "TAanv > stoptemp" lijkt naar mijn idee te wijzen naar de aanvoer temperatuur die gevraagd is vanuit de thermostaat. Want de CV komt nooit tot aan zijn max. aanvoer van 80 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door dezonnebril op 19-01-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dan is er iets stuk. Wellicht een lekke driewegklep?

Wat is de retourtemperatuur? Kun je die eens meten (kun je een gewone koortsthermometer voor gebruiken).

Het lijkt erop dat het water vrijwel direct weer terug de ketel in stroomt. Die slaat dus af, terwijl het water niet naar de vloer/radiatoren gaat.

Of kan het zijn dat de thermostaatknop op de VV verdeler dicht loopt. Dan kan de ketel zijn warmte niet aan de vloer kwijt en komt deze direct retour. Dat zou in ieder geval verklaren waarom het wel werkt als je een radiator open zet.

Op welke stand staat die thermostaatknop bij de VV verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dezonnebril schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:30:

Toevoeging: De code 10 "TAanv > stoptemp" lijkt naar mijn idee te wijzen naar de aanvoer temperatuur die gevraagd is vanuit de thermostaat. Want de CV komt nooit tot aan zijn max. aanvoer van 80 graden.
Ja, dit betekent dat de gemeten aanvoer meer dan een aantal graden boven de gevraagde aanvoer komt. Oftewel, de ketel kan zijn warmte niet kwijt. Dat heeft niets met de max 80 te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:50
dezonnebril schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Ik kan deze setting inderdaad nog eens proberen aanpassen, volgens mij heb ik hier ook al wel eens mee gespeeld zonder resultaat. Het terugmoduleren lijkt namelijk het probleem niet, de CV start op op 3200 toeren en gaat daarbij altijd al direct terug naar 2070 toeren (minimaal ventilator toerental).

Daarbij vind ik het gek dat de CV zijn vermogen niet kwijt zou kunnen, aangezien de aanvoer temperatuur constant tussen de 50-60 graden ligt en de vloerverwarming al dat water graag (zou moeten) ontvangen. De aanvoer komt nooit zo hoog dat de CV af zou moeten slaan op beveiliging. Ook als ik de pompsnelheid naar maximaal zet zit de temperatuur ergens tussen 40-50 graden, maar wel met hetzelfde gedrag.

De radiator die op mijn kantoor staat is ingeregeld op 10 liter per uur (ecplise). Het meerendeel van het warme water tijdens de stooksessie uit de grafiek gaat notabene de vloer in op de begane grond. Zoveel "extra vermogen" staat er op zo'n moment dus niet open dan wanneer ik het alleen met de vloer zou doen. Daarnaast staan de radiator van de hal beneden en badkamer ook altijd open (4l/u en 6l/u).

[...]

Ik heb in de handleiding van de CV niks kunnen vinden over het verkorten van de pendeltijd, maximum vermogen heb ik inmiddels al een aantal weken gelijk gezet aan het minimum vermogen van 2070 toeren. Ook dit zonder resultaat, eigenlijk deed de CV dit zelf al zoals hierboven beschreven.

[...]

Lowload wordt niet door de evoHome thermostaat ondersteund... :X En ook dat pieken in de grafiek zou niet erg zijn dat ben ik met je eens, maar als ik de woonkamer van bijvoorbeeld 18 graden naar 21 zou willen krijgen, kan ik daar meer dan een dag voor uittrekken. Terwijl de CV dus steeds 3 minuten warm water staat af te geven... De retour (gemeten op de CV) vanuit de vloerverwarming is dan nog niet eens omhoog gegaan (ca 24 graden). :?

Zit er nog een elektrisch bediende klep naar je vloerverwarming? Die veel te laat/te langzaam open gaat?
Als test uitschakelen zodat vloerverwarming gewoon altijd vol bij staat.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 19:32

bert pit

asdasd

dezonnebril schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Tzerra heeft geen low load. Het aansturen van een enkele radiator met circa 8KW aan minimaal vermogen is gedoemd te mislukken. Hier komt de aan/uit evangelist weer: de meeste Evohome problemen die ontstaan door 'te kleine radiatoren' kunnen worden opgelost door aan/uit te gaan regelen. Je maak dan gebruik van tijd modulatie. In feite is low load ook een aan/uit variant op basis van tijd modulatie.

Let op, niet alles is op te lossen. Een veel te kleine radiator kan ook bij aan/uit nog voor problemen zorgen. Dan zul je meerdere zones gelijktijdig moeten openen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Blihi schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:11:
[...]

Ik haal met de XTreme 36 een ondergrens van 3.75 kW op 100% bovenwaarde (dus bij 96% zal dat ongeveer 3.6 kW zijn).
Hoe stel je dat in? Mijn minimum vermogen van de xtreme 30 kan niet lager dan 22% in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Seafarer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Zit er nog een elektrisch bediende klep naar je vloerverwarming? Die veel te laat/te langzaam open gaat?
Even mezelf qouten. :)
@dezonnebril zit de temperatuur voeler in je verdeler op een ongelukkige plek.
Dus ketel gooit heet water in je verdeler, maar voordat het goed gemengd is dan heeft je voeler dit al gedetecteerd en gaat de toevoer knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
jerring1980 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:58:
Allen, ik heb momenteel een aanvoertemperatuur van 40 graden in mijn vloerverwarming. De vloerverwarming heeft geen aparte pomp, dit wordt gedaan door de Intergas HR eco 30 kompakt ketel. Nu zag ik vandaag dat de retourleiding slechts 22 graden is. Is deze deltaT misschien te groot is?

Wat zou een aangename en zuinige delta t zijn voor mijn vloerverwarming? En hoe bereik ik die? Er zit geen voetventiel of iets dergelijks om de stroming te versnellen.

Alvast dank voor jullie hulp!
Ik zag dat de installateur het maximum vermogen op 35% had staan en daarbij de pomp op 70%. Ik heb dit nu verhoogd naar 40 en 75, wellicht scheelt dit iets.

Is dit opmerkelijk dat de ketel max vermogen op 35% stond ingesteld? Of is dit normaal voor nieuwbouwhuizen (2017) tegenwoordig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
jerring1980 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Ik zag dat de installateur het maximum vermogen op 35% had staan en daarbij de pomp op 70%. Ik heb dit nu verhoogd naar 40 en 75, wellicht scheelt dit iets.

Is dit opmerkelijk dat de ketel max vermogen op 35% stond ingesteld? Of is dit normaal voor nieuwbouwhuizen (2017) tegenwoordig?
Waarom is een cv ketel minimaal 22kW?

Om te douchen. Niet om te verwarmen. dan is de helft al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Blihi schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:46:
Dan is er iets stuk. Wellicht een lekke driewegklep?

Wat is de retourtemperatuur? Kun je die eens meten (kun je een gewone koortsthermometer voor gebruiken).

Het lijkt erop dat het water vrijwel direct weer terug de ketel in stroomt. Die slaat dus af, terwijl het water niet naar de vloer/radiatoren gaat.

Of kan het zijn dat de thermostaatknop op de VV verdeler dicht loopt. Dan kan de ketel zijn warmte niet aan de vloer kwijt en komt deze direct retour. Dat zou in ieder geval verklaren waarom het wel werkt als je een radiator open zet.

Op welke stand staat die thermostaatknop bij de VV verdeler?
Overall info:
- Thermostaatknop op VV staat op 40 graden (ook hoger heeft geen zin invloed)
- Soort verdeler: HTV met bijmenging
- Pomp op de vloerverwarming staat op stand 4 constant (Yonos Para)
- Aantal groepen: 5, ca 60m2
- 2 radiatoren staan altijd open (badkamer 6l/h en hal 4l/h)

Retourtemperatuur is af te lezen op het display van de CV zelf. Tijdens het verwarmen van beneden verdieping (vloerverwarming) is deze meestal rond de 24 graden en loopt deze bijna niet op in de korte stooksessie van 3 minuten. Bij een warmtevraag op een kamer met radiatoren op de 1e verdieping of zolder loopt de retour wel op maar deze blijft altijd onder de 40 graden.

De meters op de vloerverwarmingsverdeler geven het volgende aan tijdens een korte sessie:
- Aanvoer ca. 33 graden
- Retour ca. 27 graden.

Ik zou het echt moeten monitoren om het op de graad nauwkeurig in kaart te kunnen brengen.

De bypass die bij de vloerverwarmingsverdeler gemonteerd is, is niet in mijn ogen niet lek, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Deze is namelijk van het model "gillen" :P. Als hij open geduwd wordt dan kun je hem horen. Heb ook vaak genoeg met de hand gevoeld of deze warm werd, wat niet het geval is. Ik zou dan ook verwachten dat de retour op de CV gemeten veel hoger zou liggen dan 24 graden. De aanvoer van de vloerverwarming was op zo'n moment dan wel heet. Draaide ik de knop op de aanvoer dicht, dan werd de bypass direct heet.

Ik verwacht dan zelf ook niet dat het de CV is die "schrikt" van wat er beneden gebeurt, want de aanvoer temperatuur loopt gewoon niet op tot grote hoogtes en de retour blijft laag. Ik denk zelf dat het de te lage temperatuur is die gevraagd wordt door de thermostaat, welke overschreden wordt door de CV waarna de boel uitgeschakeld wordt.
De Tzerra heeft geen low load. Het aansturen van een enkele radiator met circa 8KW aan minimaal vermogen is gedoemd te mislukken. Hier komt de aan/uit evangelist weer: de meeste Evohome problemen die ontstaan door 'te kleine radiatoren' kunnen worden opgelost door aan/uit te gaan regelen. Je maak dan gebruik van tijd modulatie. In feite is low load ook een aan/uit variant op basis van tijd modulatie.

Let op, niet alles is op te lossen. Een veel te kleine radiator kan ook bij aan/uit nog voor problemen zorgen. Dan zul je meerdere zones gelijktijdig moeten openen
@bert pit de Tzerra Ace heeft volgens mij wel low load (laaglast zoals het in de handleiding staat). Alleen de evoHome thermostaat dan weer niet dus kan ik er geen gebruik van maken. Ik heb wel eens overwogen om de huidige R8810A1018 OpenTherm RF-module te vervangen voor een aan/uit BDR91A1000 RF module. Dat heb ik nog niet geprobeerd. Wat ik ook misschien nogmaals een kans kan geven is om de HR92 op de vloerverwarming in de evoHome als "Radiator" op te nemen ipv "Vloerverwarming / Verdeler" om te kijken of de thermostaat dan met hogere temperaturen aan komt bij de CV. Ook dit heb ik wel eens eerder geprobeerd, maar wie weet...
@Seafarer er zit een HR92 knop op de aanvoer van de vloerverwarming. Deze staat op zo'n stookmoment helemaal open. Ik heb ook vaak getest zoals jij voorstelt met de HR92 losgekoppeld en de knop volledig open.

Toevoeging: Ik zit het nog eens te overdenken, het lijkt er ook wel op dat het niet perse uitmaakt hoeveel radiatoren ik open heb staan, maar meer welke vraag de evoHome thermostaat doet. Radiatoren extra open zonder warmtevraag voor die ruimte geeft geen ander stookbeeld (ga ik nog een keer verifieren) maar warmtevraag vanuit de evoHome naar een extra radiator naast de vloerverwarming geeft wel een ander stookbeeld (langere runs). Misschien komt dit iemand bekend voor met een evoHome (je ziet ook in het overzicht van de evoHome een percentage van de vraag)

[ Voor 6% gewijzigd door dezonnebril op 19-01-2022 17:40 . Reden: Extra informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Seafarer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Waarom is een cv ketel minimaal 22kW?

Om te douchen. Niet om te verwarmen. dan is de helft al genoeg.
goed punt!

Ik hoop door beiden iets te verhogen de delta van 18 graden bij aanvoer van 40 te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@dezonnebril had je al geprobeerd om de ketel een tijdje gewoon aan/uit te stoken?

En dan niet gelijk een nieuwe thermostaat kopen maar gewoon de aan/uit aansluitingen even voor een kwartiertje doorverbinden. (vermogen misschien even wat beperken) en dan even kijken wat er gebeurt.
Als de ketel dan keurig blijft branden dan kun je een ketel probleem redelijk uitsluiten.

(je weet dan alleen nog niet of de OT aansluiting zelf ergens brak is, elektronica/software)

Edit:
Je hebt 2 radiatoren open, totaal 10ltr/uur (een eclipse kun je per streepje instellen en dit is al direct 10ltr/streepje.)
Zijn 4 en 6 ltr/uur niet een beetje extreem laag? (10ltr/uur, delta 20 graden, vermogen 232 watt.) Of zie ik dat verkeerd. Dit lijkt meer op waakvlam vermogen. Het zal wel 60 en 40 ltr zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Seafarer op 19-01-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
Seafarer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:48:
@dezonnebril had je al geprobeerd om de ketel een tijdje gewoon aan/uit te stoken?

En dan niet gelijk een nieuwe thermostaat kopen maar gewoon de aan/uit aansluitingen even voor een kwartiertje doorverbinden. (vermogen misschien even wat beperken) en dan even kijken wat er gebeurt.
Als de ketel dan keurig blijft branden dan kun je een ketel probleem redelijk uitsluiten.

(je weet dan alleen nog niet of de OT aansluiting zelf ergens brak is, elektronica/software)

Edit:
Je hebt 2 radiatoren open, totaal 10ltr/uur (een eclipse kun je per streepje instellen en dit is al direct 10ltr/streepje.)
Zijn 4 en 6 ltr/uur niet een beetje extreem laag? (10ltr/uur, delta 20 graden, vermogen 232 watt.) Of zie ik dat verkeerd. Dit lijkt meer op waakvlam vermogen. Het zal wel 60 en 40 ltr zijn.
Oeps! Ja ik bedoel inderdaad de getallen bij de streepjes...! B) dus x10 in dit geval.

Ik heb zojuist op marktplaats een BDR91 (aan/uit) RF-module gekocht voor een schappelijk prijsje om OT uit te sluiten als probleem. Als het niks uitmaakt verkoop ik de module zo weer door. Dat wordt dus sowieso vervolgd.

Kabeltjes doorverbinden had dus ook gekund zoals je zegt... ;) Aan/uit stoken is eigenlijk voor mijn gevoel het enige dat ik nog niet geprobeerd heb. De voorgaande thermostaten waren ook allen OT (Nest en eTwist).

[ Voor 5% gewijzigd door dezonnebril op 19-01-2022 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
olafmol schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:41:
[...]

Hoe stel je dat in? Mijn minimum vermogen van de xtreme 30 kan niet lager dan 22% in de instellingen.
Daar is een update voor uitgekomen. De installateur zou dat moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@dezonnebril dus bij warmtevraag door een radiator werkt het prima?

Je zult storing moeten zoeken. Die foutcode geeft echt aan dat de ketel warm water retour krijgt, of dat de flow zo laag is dat de ketel het vermogen niet kwijt kan.

Dat eerste kan zijn omdat de ketel intern een lekke driewegklep heeft, maar dat zou vreemd zijn omdat je zegt dat het wel werkt bij vraag op de radiatoren.

Dat tweede kan zijn doordat de leidingweerstand te hoog is. Bijvoorbeeld omdat er ergens een klep dicht zit die nog niet open is (zoals @Seafarer al aangaf), of omdat de weerstand over de verdeler te hoog is. Is die wellicht geknepen op de uitgang (kan bij sommige verdelers)? Haal ook die thermostaatknop eens van de verdeler af. Dat ding heeft geen functie als de aanvoer 40 graden is. Helpt dat?

En dan inderdaad: wat gebeurt er bij geforceerde laaglast? Dus: verdelerpomp aan, klep open als die er zit en op de ketel aan/uit doorverbinden of via het servicemenu geforceerde laagalst inschakelen.

Een derde optie is dat de thermostaat een lagere Ta vraagt dan jij kunt leveren (bij een bepaalde pompsnelheid is de delta-T vast). Dan moet je de thermostaat vertellen om dat niet te doen. Volgens mij kun je dat wel instellen op die Honeywell systemen: minimale Ta.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 19-01-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-06-2024
Ben alvast begonnen om wat radiatoren te mappen. En ik heb met volledig open kraan het typische beeld van John Visser..

Afbeeldingslocatie: https://www.johnvisserduurzaam.nl/upload/images/1.jpg

Bij mij is linksboven (of rechtsboven afhankelijk vd radiator) dan ~60 graden. En linksonder (of rechtsonder) ook. Soms is linksonder zelfs hoger dan linksboven.

Is de radiator dan verkeerd aangesloten? Volgens mij niet, want verderop in de radiator is het bovenin steevast warmer dan onderin.

Het gaat van ~60 graden linksboven en onder naar ~40 graden helemaal rechtsboven en ~35 graden rechtsonder.

Blijf het toch gek vinden dat de aanvoer en retour qua temperatuur zo dicht bij elkaar liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vazGnpvU7UoFM9xRSwnD6ISIXGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnyvSQGjh3v57UpivihQmNrk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P3nojDbfYoou3wm3Euag3BVPv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZAKcwzpHqK1Ypec8ia7vsv0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTYjK-978cbXirTJNKCuiYgq0zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tv7ngE9PDiqTw6tqAEfWCrSE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whz3zHViGYD_DilbYuctkynbRpE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsnKpIwSGaCubQE5mxCnNAot.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Scarrrr schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:58:
Ben alvast begonnen om wat radiatoren te mappen. En ik heb met volledig open kraan het typische beeld van John Visser..

[Afbeelding]

Bij mij is linksboven (of rechtsboven afhankelijk vd radiator) dan ~60 graden. En linksonder (of rechtsonder) ook. Soms is linksonder zelfs hoger dan linksboven.

Is de radiator dan verkeerd aangesloten? Volgens mij niet, want verderop in de radiator is het bovenin steevast warmer dan onderin.

Het gaat van ~60 graden linksboven en onder naar ~40 graden helemaal rechtsboven en ~35 graden rechtsonder.

Blijf het toch gek vinden dat de aanvoer en retour qua temperatuur zo dicht bij elkaar liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Soms is het beter om de kop van die infrarood meter tegen het te meten object te houden.

Wat meet je op iedere kunststof pijp? Die grijze die net uit de vloer komen.
Dat die kunststof pijpen een hele andere waarde geven dan de radiator is niet erg, relatief geeft niet, het verschil is toch weer absolute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Seafarer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Soms is het beter om de kop van die infrarood meter tegen het te meten object te houden.

Wat meet je op iedere kunststof pijp? Die grijze die net uit de vloer komen.
Dat die kunststof pijpen een hele andere waarde geven dan de radiator is niet erg, relatief geeft niet, het verschil is toch weer absolute.
Het is lastig meten, maar de maximale waarde tussen de twee kunststof pijpjes is 2C˚ verschil

Ik heb ook het verdeelblok gemeten.
Gekke is dat de ketel ingesteld staat op 60. Maar een overshoot heeft van ruim 4C˚

Is dit allemaal recht te trekken door waterzijdig in te regelen of speelt er meer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJf7x08xoTWGxxl1ObFnP5wH7h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWOwUxP5ch7ivexCGXuGC01R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SRJ43aEGTOlt6QONfIeTGHPV8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NakxF8ad7FZ1XlqF5Eb6a1db.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is5zpiKT-9EQhxhhVuv910IKHsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SX9KcPevsYVTIW3RGmLJe0t1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_tjMd2_QqkDVz5tswEIvFIIkFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01L12LgETUtL0wwwej75HsiT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TheF0JUdpEdQ3P-NEu94IrNyaNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsAyBItJsgwTlbZ6bCEi7n3W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Blihi schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:45:
@dezonnebril dus bij warmtevraag door een radiator werkt het prima?

[..]

Een derde optie is dat de thermostaat een lagere Ta vraagt dan jij kunt leveren (bij een bepaalde pompsnelheid is de delta-T vast). Dan moet je de thermostaat vertellen om dat niet te doen. Volgens mij kun je dat wel instellen op die Honeywell systemen: minimale Ta.
Heb je een idee hoe? ik heb 't niet gevonden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Scarrrr schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Het is lastig meten, maar de maximale waarde tussen de twee kunststof pijpjes is 2C˚ verschil
Het gaat er natuurlijk om, welk pijpje is het warmste? De rechter zou de warmste moeten zijn.
Ik heb ook het verdeelblok gemeten.
Gekke is dat de ketel ingesteld staat op 60. Maar een overshoot heeft van ruim 4C˚
Jij gaat blindelings vertrouwen op een IR metertje van 19,95 euro. Ik heb meer vertrouwen in je cv ketel.
Is dit allemaal recht te trekken door waterzijdig in te regelen of speelt er meer?
Je retour zit op de rand van het HR gebied. Je kunt eens proberen je cv pomp iets zachter te laten draaien.Kijken wat dat brengt. Met een gewone radiator kraan kun je ook de flow sturen. Zie openings post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ik had juist als probleem dat de minimum aanvoer temp op de Honywell Chronotherm niet in te stellen is. En de Chronotherm Modulation leek ook de minimum instelling op de ketel te negeren (wordt volgens OTGW logging überhaupt niet opgevraagd). Die vroeg vrolijk om temperaturen tussen 22 en 30 die voor de ketel niet te leveren zijn. Dan krijg je dus een ketel die aan gaat, en binnen 20 seconden zo ver over de gevraagde temperatuur heen gaat dat die weer uit gaat en de anti-pendel tijd af telt. En dan begint hetzelfde gelijk weer. Was opgelost met een andere thermostaat waar wel een 30 graden minimum ingesteld kon worden. Sommige ketels hebben dit ook al zelf als instelling, vraag onder de 30 negeren of behandelen als 30.

Hetzelfde probleem kan je ook op hogere temperaturen hebben als er niet voldoende flow is. Dat kwam bij mij voor als de vloer warm is en de verdeler dicht gaat terwijl de radiatoren boven dicht waren. Daar is dan een bypass mogelijk een oplossing voor. Moet ik nog met de monteur bespreken en evt laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Omdat ik zo nu en dan dit topic langs zag komen raakte ik ook geïnteresseerd en begon ik me af te vragen of er bij mij nog winst te halen valt uit CV tuning. Om te beginnen ben ik met de homewizard p1 meter mijn gasverbruik gaan bijhouden en vul ik het in op mindergas.nl.
Nu valt me op dat het gasverbruik op sommige dagen een vreemd patroon laat zien. In eerste instantie zou ik denken dat het gaat om pendelen maar dat zie ik niet terug aan mijn cv-ketel.
Onderstaand 2 voorbeelden uit de Energy app:
een normale dag: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5mFVt_UkDrk2Y63tiRrTiHK81U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JE8MVGYAamXJC8ujeYqhvYNs.jpg?f=fotoalbum_large

maar heel ander gedrag bijvoorbeeld gisteren (laatste piek rechts is douchen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQtrMIkaFwhFYLXATsjWIHrAVh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiVOrPLaQfC2BouokesxreAF.jpg?f=fotoalbum_large

In eerste instantie dacht ik bij het zien hiervan aan pendelen. Ik ben daarvoor meerdere keren bij de ketel gaan kijken maar die kwam telkens niet in de buurt van de maximum temperatuur. Ik zag hem bijvoorbeeld afslaan zonder melding rond 51 graden terwijl de max aanvoer temperatuur op 55 graden staat.

Gaat om een toon thermostaat (zonder subscriptie), met vloerverwarming in de woonkamer met een robot verdeler. Daarnaast is er een radiator in de badkamer die half open staat en vloerverwarming in de badkamer zonder verdeler maar met een aparte radiatorknop in de retourleiding. Dit alles is zo aangelegd door de vorige bewoner. De ketel is een recent onderhouden AWB Thermoelegance 3 (uit 2007).
De thermostaat staat ingesteld op 18 's nachts en overdag en 19.5 tussen 7 en 8 uur en tussen 17 en 22uur.

Het lijkt me dat dit geen pendelen kan zijn omdat de max temperatuur niet bereikt wordt en dat het gedrag zich ook tijdens de temperatuurverlaging overdag laat zien. Maar als het dat niet is, wat is het dan wel? Het lijkt me geen optimaal gedrag.
Naast de CV verwarm ik bij met een Airco die via home assistant wordt aangestuurd. Zou het kunnen dat de Toon zich daardoor een verkeerd patroon heeft aangeleerd?

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Seafarer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:40:
[...]
Het gaat er natuurlijk om, welk pijpje is het warmste? De rechter zou de warmste moeten zijn.

[...]
Jij gaat blindelings vertrouwen op een IR metertje van 19,95 euro. Ik heb meer vertrouwen in je cv ketel.

[...]

Je retour zit op de rand van het HR gebied. Je kunt eens proberen je cv pomp iets zachter te laten draaien.Kijken wat dat brengt. Met een gewone radiator kraan kun je ook de flow sturen. Zie openings post.

[...]
Rechts is inderdaad de warmste.

Wat betreft de overshoot, zoals je ziet geeft de ketel zelf ook aan dat de aanvoer op 64 ligt (terwijl ik hem vraag om maximaal 60 aan te voeren).

Stappenplan:

1. Waterzijdig inregelen volgens OP
2. Eventueel pomp snelheid aanpassen, al zou hij dit automatisch moeten doen.
3. Testen wat de tado knoppen doen op een gebalanceerd systeem
4. Eventueel verdere tweaks aan de aanvoer temperatuur.
5. Begin vd lente de bypass monteren.

Wat wil ik hiermee bereiken.

1. A. Gelijkmatigere warmteafgifte radiatoren.
1. B. Flow beperken en daarmee retourtemp verlagen.
1. C. Hopen dat de tado knoppen daar beter mee om kunnen gaan.

2. Eventueel verder verlagen van flow mits nodig

3. Spreekt voor zich

4. Extra besparing op gas

5. Extra optie om drukverschillen in systeem op te vangen als het met tado maar niet wil lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Blihi schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:36:
[...]

Daar is een update voor uitgekomen. De installateur zou dat moeten weten.
Ok. Weet je ook welke versies de laatste update installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Scarrrr schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:01:
[...]

Rechts is inderdaad de warmste.

Wat betreft de overshoot, zoals je ziet geeft de ketel zelf ook aan dat de aanvoer op 64 ligt (terwijl ik hem vraag om maximaal 60 aan te voeren).

Stappenplan:

1. Waterzijdig inregelen volgens OP
2. Eventueel pomp snelheid aanpassen, al zou hij dit automatisch moeten doen.
3. Testen wat de tado knoppen doen op een gebalanceerd systeem
4. Eventueel verdere tweaks aan de aanvoer temperatuur.
5. Begin vd lente de bypass monteren.

Wat wil ik hiermee bereiken.

1. A. Gelijkmatigere warmteafgifte radiatoren.
1. B. Flow beperken en daarmee retourtemp verlagen.
1. C. Hopen dat de tado knoppen daar beter mee om kunnen gaan.

2. Eventueel verder verlagen van flow mits nodig

3. Spreekt voor zich

4. Extra besparing op gas

5. Extra optie om drukverschillen in systeem op te vangen als het met tado maar niet wil lukken.
Als overal een Tado zit dan zou ik het advies van Tado volgen. Bypass plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
olafmol schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Ok. Weet je ook welke versies de laatste update installeert?
Nee, want ik was een van de eerste in NL waar de update gedaan werd en toen ging het versienummer van 1.70 naar 1.62. Blijkbaar waren ze vergeten dat nummer te updaten. Later zijn er anderen in het topic geweest die versie 1.80 gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jansen90 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:45:
Omdat ik zo nu en dan dit topic langs zag komen raakte ik ook geïnteresseerd en begon ik me af te vragen of er bij mij nog winst te halen valt uit CV tuning. Om te beginnen ben ik met de homewizard p1 meter mijn gasverbruik gaan bijhouden en vul ik het in op mindergas.nl.
Nu valt me op dat het gasverbruik op sommige dagen een vreemd patroon laat zien. In eerste instantie zou ik denken dat het gaat om pendelen maar dat zie ik niet terug aan mijn cv-ketel.
Onderstaand 2 voorbeelden uit de Energy app:
een normale dag: [Afbeelding]

maar heel ander gedrag bijvoorbeeld gisteren (laatste piek rechts is douchen):
[Afbeelding]

In eerste instantie dacht ik bij het zien hiervan aan pendelen. Ik ben daarvoor meerdere keren bij de ketel gaan kijken maar die kwam telkens niet in de buurt van de maximum temperatuur. Ik zag hem bijvoorbeeld afslaan zonder melding rond 51 graden terwijl de max aanvoer temperatuur op 55 graden staat.

Gaat om een toon thermostaat (zonder subscriptie), met vloerverwarming in de woonkamer met een robot verdeler. Daarnaast is er een radiator in de badkamer die half open staat en vloerverwarming in de badkamer zonder verdeler maar met een aparte radiatorknop in de retourleiding. Dit alles is zo aangelegd door de vorige bewoner. De ketel is een recent onderhouden AWB Thermoelegance 3 (uit 2007).
De thermostaat staat ingesteld op 18 's nachts en overdag en 19.5 tussen 7 en 8 uur en tussen 17 en 22uur.

Het lijkt me dat dit geen pendelen kan zijn omdat de max temperatuur niet bereikt wordt en dat het gedrag zich ook tijdens de temperatuurverlaging overdag laat zien. Maar als het dat niet is, wat is het dan wel? Het lijkt me geen optimaal gedrag.
Naast de CV verwarm ik bij met een Airco die via home assistant wordt aangestuurd. Zou het kunnen dat de Toon zich daardoor een verkeerd patroon heeft aangeleerd?
Dat lijkt op een low-load regeling van de thermostaat. Is helemaal prima dus, even ervan uitgaande dat er verder geen comfortklachten zijn.

Wil je naar CV tuning kijken, zul je moeten gaan meten wat je aanvoer- en retourtemperaturen bij de ketel zijn. Dan is de vraag of je nog wat extra kWh energie uit de m3 gas kunt persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Om nog even te reageren op het omgekeerd aansluiten van radiatoren:

Wat is de kans dat de radiator wel 'goed' warm wordt, als deze verkeerd-om is aangesloten?

Begin steeds meer het idee te krijgen dat mijn hele eerste etage omgedraaid aangesloten zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Scarrrr op 20-01-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:37

pietje63

RTFM

Superbeagle schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Je ketel werkt optimaal als hij zo weinig mogelijk gas nodig heeft om je huis op te warmen en te behouden onder alle omstandigheden en zoveel mogelijk warmte recupereert uit de waterdamp van de rookgassen.

Het eerste heeft vooral te maken of het vermogen van je ketel en afgiftelichamen is afgestemd op het warmteverlies van jouw woning. Hoe beter de isolatie en kierdichtheid hoe gunstiger dit is.

De tweede heeft eenvoudigweg te maken met het feit dat de retourtemperatuur onder ongeveer 58 °C moet liggen. Zie onderstaand plaatje.
Dank voor deze toelichting en je uitgebreide reactie!
Met een Ta van 60 °C zit jouw Tr daar vrijwel zeker onder. Je zou nog kunnen testen of de boel nog steeds comfortabel blijft bij een Ta van 55 °C of zelfs 50 °C. Maar zoals je zelf schreef vormen de radiatoren dan de bottleneck.

Verder vind ik een Tr van 48 °C bij de ketel iets aan de hoge kant. Ik gok dat de Tr uit de vvw verdeler rond de 30 °C is,
Ik heb net even gekeken, deze is nu 37 (en Ta 38). Dat is wel op het moment dat de vloerverwarming net maximaal heeft opgewarmd (heb hem snachts 1 graden lager staan)
dan is de Tr van de radiatoren hoger dan 50 °C, terwijl die bij een Ta van 60 °C rond de 45 °C moet zijn. De gecombineerde Tr bij de ketel zou dan naar schatting rond de 40 °C moeten zijn. Zijn jouw radiatoren wel in balans?
Wellicht niet.. Dit zou betekenen dat de doorstroming te hoog is toch? Heeft er wellicht ook mee te maken dat ik in de ochtend relatief weing radiatoren aan heb staan (in woonkamer een stuk == bypass; hal een stukje; rest via tado, maar zal feitelijk op dit tijdstip uit staan). Als overal de doorstroming te hoog is, dan zal de ketel toch automatisch minder hard moeten gaan pompen (ik vind dit moeilijk te "meten", want de pompsnelheid lijkt erg variabel).

Anyways, conclusie lijkt "waterdamp = niet optimale Tr, kijken hoe deze wat lager kan".

Zoals ook anderen in dit topic, heb ik het idee dat het juist afstellen van een CV op de vloerverwarming uitdagend is. De thermostaat (Tado) denkt "het opwarmen gaat te langzaam", dus vraagt meer warmte. Maar het opwarmen gaat niet sneller met een hogere Ta of flow, want de Tr van de vloerverwarming zit al tegen de max aan. Eigenlijk zou de Tado de Tr van de vloerverwarming moeten meten en zijn warmtevraag daar op aanpassen..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:41

Reptile209

- gers -

Scarrrr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:36:
Om nog even te reageren op het omgekeerd aansluiten van radiatoren:

Wat is de kans dat de radiator wel 'goed' warm wordt, als deze verkeerd-om is aangesloten?

Begin steeds meer het idee te krijgen dat mijn hele eerste etage omgedraaid aangesloten zit.
Makkelijke test: draai een radiator even helemaal dicht en wacht een kwartiertje/half uur. Dan weer open zetten en even aan beide leidingen voelen welke als eerste weer warm wordt. Daar zit je aanvoer.
Als je niet goed bij de leiding kan (door een krap verdeel ook bijv) dan kan je natuurlijk ook aan die hoek van de radiator voelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Reptile209 op 20-01-2022 09:06 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07
Scarrrr schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze radiator zit goed aangesloten als de rechter leiding het warmst is.
Waarschijnlijk is de flow te hoog waardoor je dit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
leonbong schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:06:
[...]

Deze radiator zit goed aangesloten als de rechter leiding het warmst is.
Waarschijnlijk is de flow te hoog waardoor je dit krijgt.
Ik begin daar nu dus aan te twijfelen. Ik heb net nog eens gemeten en zie amper verschil. Het verschil tussen de leidingen is maximaal een paar graden, zelfs als ik het aanvoerventiel praktisch dicht zet (stand 1). Omdat het verschil zo klein is weet ik niet of het nu een meetfout betreft.

Op zolder heb ik 1 radiator waarvan ik 100% weet (want ik kan de leidingen volgen) dat deze goed zit.
Die radiator meet dan ook bovenin 60 graden en onderin ~48/50 graden.

Dit is het verschil in warmte output wat ik zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O90xqnASTs4YuPdTuLdNqJtTNSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HwVPkMj1GTSCHt5qHBuKe0Vk.png?f=fotoalbum_large

De radiator op zolder reageert ook een beetje als ik het ventiel dicht draai. Echter staat deze dermate dichtbij de ketel, dat zelf op stand 1 ik de retour niet lager krijg dan 48.

De andere radiatoren lijken helemaal niet te reageren op de ventielaanpassingen.

Is het mogelijk dat de radiatoren op de eerste etage verkeerd-om zitten, maar alsnog de illusie wekken goed te werken omdat na verloop van tijd door geleiding de radiator in zn geheel warm lijkt te zijn?
Reptile209 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Makkelijke test: draai een radiator even helemaal dicht en wacht een kwartiertje/half uur. Dan weer open zetten en even aan beide leidingen voelen welke als eerste weer warm wordt. Daar zit je aanvoer.
Als je niet goed bij de leiding kan (door een krap verdeel ook bijv) dan kan je natuurlijk ook aan die hoek van de radiator voelen.
Ik laat het nu even afkoelen en dan ga ik dat zo proberen

[ Voor 16% gewijzigd door Scarrrr op 20-01-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Het ziet er naar uit dat links (afvoer) en onderin de radiator, het als eerste warm wordt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Blihi schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:14:
[...]

Nee, want ik was een van de eerste in NL waar de update gedaan werd en toen ging het versienummer van 1.70 naar 1.62. Blijkbaar waren ze vergeten dat nummer te updaten. Later zijn er anderen in het topic geweest die versie 1.80 gezien hebben.
Ok, mijn Xtreme 30 draait met Firmware Versies: 1.92 software release (2 streepjes), en 1.21 pomp software release (3 streepjes).... Zou ik dan niet naar 16% moeten kunnen in de minimale pomp vermogen settings?

Mss eens met Intergas mailen/bellen..tnx voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 20-01-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Geen idee. Ik zie overigens op het scherm nooit minder dan 5 kW staan, maar gemeten op de gasmeter is dat 3.75 kW op bovenwaarde, dus 3.6 kW effectief bij rookgastemperatuur van 35 graden.

Het display klopt dus niet met de werkelijke waarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Ik wil iedereen hier bedanken die mee heeft gedacht met mijn vraag over het voorkomen van Status 1 bij onze nieuwe Intergas Xtreme 30 CV ketel. BEDANKT! ;)

Alles lijkt opgelost te zijn door de minimale OT aanvraagtemperatuur (P056) van de standaard 30C naar 50C te verhogen. De CV ketel draait nu het grootste gedeelte van de dag (met name de ochtend tot een uur of 12 in deze wat koudere maanden) lekker rustig met 50C op 6kW (display waarde, effectief denk ik zelfs wat lager) en een pomp-vermogen van rond de 49%. Rookgas-temperatuur is rond de 39C. Het huis blijft lekker op temperatuur (20C) en de Nest TrueRadiant heeft geen over- of under-shoots en houdt de temperatuur mooi stabiel met 0,2C rond het setpoint. Maar vooral voelt alles comfortabel, niet te koud of teveel stralingswarmte. (Voor het archief/toekomstige lezers: het gaat hier om een matig geisoleerd jaren 30 huis met een beperkt aantal radiatoren)

Ik zou evt nog wat dingen kunnen proberen met aanvoertemp of min. pompsnelheid, of de OT Treshold verlagen, maar denk niet dat ik daar iets/veel mee ga winnen, die energie kan ik beter steken in (nog) beter isoleren ;)

Dank allemaal! Erg blij mee...

[ Voor 8% gewijzigd door olafmol op 20-01-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
Doordat ik een schuifpui wil plaatsen moet er binnenkort een radiator wijken. Dan sta ik voor de keuze of ik in de woonkamer voor vloerverwarming ga of een convectorput ga plaatsen. In de keuken, bijkeuken en bovenverdiepingen blijven het radiatoren.

In het kader van efficiënt stoken... Is het dan wel handig om een laag en hoog temperatuur systeem te gaan combineren? Lijkt me moeilijk om daar de optimale instellingen voor te vinden. Ook omdat een VVW een langzaam systeem is en de radiatoren 'snel'.

Echter komt er in de toekomst wellicht een warmtepomp. De huidige T10 radiatoren zou ik dan willen vervangen door T22 radiatoren. Iets om ook rekening mee te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 20:34
Hoe meten jullie de rookgas temperatuur?
Ik hou nu enkel de retourtemp. bijv op de retourleiding van de CV ketel. Zit momenteel op 36 bij 45 aanvoer.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
KoningPaulus schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:49:
Hoe meten jullie de rookgas temperatuur?
Ik hou nu enkel de retourtemp. bijv op de retourleiding van de CV ketel. Zit momenteel op 36 bij 45 aanvoer.
In mijn Intergas Xtreme 30 CV ketel zit een realtime status overzicht (2x paar seconden op tang icoontje drukken) waar deze waarde wordt getoond (sensor 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
olafmol schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:56:
[...]

In mijn Intergas Xtreme 30 CV ketel zit een realtime status overzicht (2x paar seconden op tang icoontje drukken) waar deze waarde wordt getoond (sensor 5).
Ah, ik heb dat naar mijn weten niet bij mijn Intergas 36/30. Wel wat over meetprobes tegengekomen in de handleiding, tenzij er toch een trucje voor is of als het hetzelfde is als jouw ketel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
Blune schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:30:
Doordat ik een schuifpui wil plaatsen moet er binnenkort een radiator wijken. Dan sta ik voor de keuze of ik in de woonkamer voor vloerverwarming ga of een convectorput ga plaatsen. In de keuken, bijkeuken en bovenverdiepingen blijven het radiatoren.

In het kader van efficiënt stoken... Is het dan wel handig om een laag en hoog temperatuur systeem te gaan combineren? Lijkt me moeilijk om daar de optimale instellingen voor te vinden. Ook omdat een VVW een langzaam systeem is en de radiatoren 'snel'.

Echter komt er in de toekomst wellicht een warmtepomp. De huidige T10 radiatoren zou ik dan willen vervangen door T22 radiatoren. Iets om ook rekening mee te houden....
Ik ben eigenaar van een convector put.

Ik zeg alleen: denk 10 keer na voordat je aan een convector put begint.
Want weet je zeker dat de put zo komt te zitten dat de gordijnen er nog goed achterlangs kunnen? Want dat ligt aan de constructie van je vloer.
Extreem lage convector put, helemaal niet aan beginnen.
2 x per jaar helemaal uitzuigen.
Je krijgt geen extra ruimte, want als je er wat opzet komt er geen lucht uit.
Hoge grondwater stand? dan moet je een dure polyester put hebben.

Ik ben wel erg negatief he. ;)

Maar ik zal de dag prijzen als die er bij mij uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol

Als je toch gaat slopen/breken, en je kunt het betalen, zou ik echt voor vloerverwarming gaan. Efficient, comfortabel etc. Van mensen die ik ken met convector putten hoor ik alleen maar negatieve ervaringen. VVW erin is natuurlijk wel een hele operatie, maar als je het financieel kunt bolwerken is het denk ik wel de manier om te gaan. Ook voor de toekomst evt met warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
KoningPaulus schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Ah, ik heb dat naar mijn weten niet bij mijn Intergas 36/30. Wel wat over meetprobes tegengekomen in de handleiding, tenzij er toch een trucje voor is of als het hetzelfde is als jouw ketel...
Over het algemeen ligt die een paar graden hoger dan de retourtemperatuur. De Xtreme heeft inderdaad een sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 19:32

bert pit

asdasd

Neem dan meteen T33, knijpen kan altijd nog ;). Ik denk dat het samenhangt met de diepte van je zakken en of je bereid bent direct te investeren.

Als je ketel nog goed is kan deze voorlopig blijven hangen. Laat je goed informeren over vloerverwarming. Er is een trend naar kortere slangen (max 60m per segment) die dikker zijn dan voorheen en hoog in de vloer liggen. Dat laatste zorgt voor een snellere warmte afgifte, waardoor je enigszins effectief nachtverlaging kunt toepassen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:19
Blihi schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:05:
Ik denk niet dat dat per se waar is. De Intergas ketels kunnen de pomp gewoon ver terug moduleren en die code 1 komt dan ook vaak doordat de pompsnelheid te laag wordt waardoor er simpelweg niet meer voldoende volumestroom is om het vermogen aan kwijt te kunnen.

Je kunt dus ook proberen om de minimale pompsnelheid te verhogen en de Ta wel verder terug te laten lopen. Of dat zinvol is hangt van het afgiftesysteem af (bij radiatoren niet, want de gemiddelde radiatortemperatuur verandert niet, maar je retourtemperatuur stijgt).
Ik maak het graag zichtbaar en heeft daarom niks te maken met wel of geen waarheid !

De afgelopen weken waren een uitgelezen kans voor tweakers met voorliefde voor het inregelen van cv-systemen.
De weersomstandigheden waren geweldig. Mistig, geen zon en temperaturen die dagelijks redelijk gelijk waren.
En voor de komende dagen is dat ook zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aTZCD1FhEdpc7UZJLKT28ECegI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gu9Q80q6FuZQb9414PtBfTdI.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande is de temp van Xiaomi Mijia bij mij achter de afgelopen 7 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb_DikEvhgwvJ7UBVSHJ3f91iLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rDhX9Gqwy8Yz3PQgSLx4EuJe.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande de pluim van het KNMI.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYHY1RegqCQmJeO_AaGx8LWr3Uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ThOw2wpCUO4zj9UymhUyKqHy.png?f=fotoalbum_large

Maar waar het me nu even gaat is het bovenste plaatje.
Opgedeeld in 2 dagen.
Links gisteren en rechts vandaag.
Links is zoals de afgelopen paar weken ook was. Zat minimaal verschil in en gasverbuik was ook binnen ±0.2m³.

Links is dus zoals ik de afgelopen weken draai. Pomp op stand 1 (van de 3).

Rechts stand pomp op 3.

Wat ik zie is dat de tijd tot code-1 een minimaal verschil heeft. Slechts 2 minuten.
Of-te-wel ... in mijn ! situatie lijkt een verhoging van de pompsnelheid wat betreft code-1 bijzonder weinig invloed te hebben op het beginnen daarvan.
Wel zie je dat low-load veel eerder begint.
Eigenlijk direct na de 1e code-1 melding.

Maar ...

Op het verloop van de temperatuur in de ruimteheeft de low-load geen negatieve invloed.
Er komen nog wel eens berichtjes dat low-load het lastiger maakt om de gevraagde temperatuur van de thermostaat te halen.
Na het beginnen van low-load stijgt de temperatuur nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK3PkOSpHztFakXyA34Y6tUlIUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/efuc5sJQ6njbZ3PAyBVOFymB.png?f=fotoalbum_large

Verder valt me ook op dat Setpoint (para E) soms zelf hoger wordt. Vanzelf natuurlijk niet helemaal. Controlsetpoint lijkt hier de trigger.
Het zou mooi zijn als controlsetpoint hoger wordt tijdens het bereiken van 5° boven setpoint.
Maar hoe dit in de hand te hebben is met nog niet helemaal duidelijk.

In het 3e plaatje zie je dat de retour links en rechts ook "vrijwel" gelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFy2RcZnL4LQAPIzhLizetP8Y20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gKiMexLuo5a2Hxph6twsTSLV.png?f=fotoalbum_large

Realiseerde me dat een plaatje met aanvoer/retour ook handig zou zijn.
Wederom zelfde tijdsbestek als 3e plaatje.
Wat we hier zien is dat de retour iets grilliger is en met pomp op 1 een paar graden hoger.

De aanvoer is dat juist vandaag met pomp op 3.
Dit wordt idd vaker zo omschreven en zien we ook hier terug.
Maar de verschillen zijn minimaal.

Wat me ook wel opvalt is dat T-flow (3e plaatje) door code-1, links & rechts, wordt begrenst maar in het 4e plaatje hoger is.
Beetje vreemd ?

Weer even genoeg voor today :9

Edit:
Alles op ketel & thermostaat verder default.
Dus geen verlaging vermogen ed.
En door hogere flow geen extra suizen bij de eclipsen .... ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
bert pit schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Neem dan meteen T33, knijpen kan altijd nog ;). Ik denk dat het samenhangt met de diepte van je zakken en of je bereid bent direct te investeren.

Als je ketel nog goed is kan deze voorlopig blijven hangen. Laat je goed informeren over vloerverwarming. Er is een trend naar kortere slangen (max 60m per segment) die dikker zijn dan voorheen en hoog in de vloer liggen. Dat laatste zorgt voor een snellere warmte afgifte, waardoor je enigszins effectief nachtverlaging kunt toepassen.
Brrrr .... convectorput overwegen ...... nooooo !!
:)

T33 idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
olafmol schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:27:
Alles lijkt opgelost te zijn door de minimale OT aanvraagtemperatuur (P056) van de standaard 30C naar 50C te verhogen.
Is dit het equivalent van parameter E bij Kombi HRE ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Scarrrr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:30:
Het ziet er naar uit dat links (afvoer) en onderin de radiator, het als eerste warm wordt :(
Alway's look on the bride site of life.

Je weet nu wat het is en het relatief "simpel op te lossen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:06:
Ik ben wel erg negatief he. ;)

Maar ik zal de dag prijzen als die er bij mij uit is.
Niet negatief !!
Enigste juiste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
Wolfram55 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Alway's look on the bride site of life.

Je weet nu at het is en het relatief "simpel op te lossen"
Het verklaard in elk geval wel e.e.a. Dat is altijd waardevol. Ik kan me niet bedenken dat de vorige bewoners dus al die tijd met deze radiatoren hebben geleefd... dat zou je moeten merken toch? (ik heb de sleutel nu net een maand).

Met simpel bedoel je andere onderblokken installeren? Want ik probeer nu uit te vogelen wat ik daar allemaal voor nodig heb en of ik dat zelf kan.

[ Voor 23% gewijzigd door Scarrrr op 20-01-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Kan je eens een fototje maken van hoe de radiatoren aangesloten zijn? En zitten ze per verdieping op een verdeler blok? Als ze echt allemaal zonder uitzondering verkeerdom zitten ben je snel klaar als je de leidingen bij de verdeler omdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Scarrrr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Het verklaard in elk geval wel e.e.a. Dat is altijd waardevol. Ik kan me niet bedenken dat de vorige bewoners dus al die tijd met deze radiatoren hebben geleefd... dat zou je moeten merken toch? (ik heb de sleutel nu net een maand).

Met simpel bedoel je andere onderblokken installeren? Want ik probeer nu uit te vogelen wat ik daar allemaal voor nodig heb en of ik dat zelf kan.
Daar zijn verschillen manieren voor.
Bij mij was de hele benedenverdieping ook verkeerd om.
Heb het bij het verdeelblok gedaan maar dat zou ik niet weer als 1e optie doen denk ik.
Nieuwe onderblokken is idd een 2e optie
Weet niet hoe handig je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
NTS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:10:
Kan je eens een fototje maken van hoe de radiatoren aangesloten zijn? En zitten ze per verdieping op een verdeler blok? Als ze echt allemaal zonder uitzondering verkeerdom zitten ben je snel klaar als je de leidingen bij de verdeler omdraait.
Ik kan inderdaad de verdelers omdraaien, maar dan moet ik die flexibele leidingen op een of andere manier verlengen. De verdeler die je ziet regelt enkel de eerste etage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJf7x08xoTWGxxl1ObFnP5wH7h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWOwUxP5ch7ivexCGXuGC01R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTYjK-978cbXirTJNKCuiYgq0zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tv7ngE9PDiqTw6tqAEfWCrSE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
NTS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:10:
Je hebt daar erg weinig ruimte (normaal gesproken)
Als je niet ervaren bent is 't wel een uitdaging.
Een installateir doet 't wel ff zeg maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Wolfram55 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Is dit het equivalent van parameter E bij Kombi HRE ?
Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Scarrrr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:12:
Ik kan inderdaad de verdelers omdraaien, maar dan moet ik die flexibele leidingen op een of andere manier verlengen.
Ik zou de flexibele leidingen laten zitten en de in/uit leiding aan de zijkant omwisselen. Dus die van/naar de ketel, die zet je van blok 1 naar 2 en 2 naar 1 zegmaar.
Wolfram55 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:12:
Een installateir doet 't wel ff zeg maar
Ja, die heeft dat zo gedaan. Check ff met je nieuwe buren of ze een lokale partij hebben waar goede ervaringen mee zijn.

Edit: Huis was net gekocht toch? Toevallig plannen om iets met de badkamer te laten doen? Dan zou ik ze vragen dit gelijk even mee te pakken.

[ Voor 9% gewijzigd door NTS op 20-01-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scarrrr
NTS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Ik zou de flexibele leidingen laten zitten en de in/uit leiding aan de zijkant omwisselen. Dus die van/naar de ketel, die zet je van blok 1 naar 2 en 2 naar 1 zegmaar.

[...]

Ja, die heeft dat zo gedaan. Check ff met je nieuwe buren of ze een lokale partij hebben waar goede ervaringen mee zijn.

Edit: Huis was net gekocht toch? Toevallig plannen om iets met de badkamer te laten doen? Dan zou ik ze vragen dit gelijk even mee te pakken.
Ah ja dat is ook nog een mogelijkheid! Onderaan de hoofdleiding zit wel de vloerverwarming aangesloten, maar zolang die aanvoer/retour gelijk blijft lijkt het me geen issue.

Badkamer moet nog even wachten.. keuken is wel net gedaan. Vloerverwarming is ook net nieuw evenals de ketel :'( Dus het systeem was recent nog helemaal afgekoppeld.

Wat ik wel direct mee kan nemen:
Zone-klep voor vloerverwarming
Bypass aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Scarrrr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Ik kan inderdaad de verdelers omdraaien, maar dan moet ik die flexibele leidingen op een of andere manier verlengen. De verdeler die je ziet regelt enkel de eerste etage.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is een andere situatie dan bij mij. Bij mij komen ze van onder (uit de vloer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
pietje63 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:41:
[...]
Ik heb net even gekeken, deze is nu 37 (en Ta 38). Dat is wel op het moment dat de vloerverwarming net maximaal heeft opgewarmd (heb hem snachts 1 graden lager staan)
Hmm.. ik vind een ΔT van 1°C wel erg laag bij de verdeler. Op welke stand staat de verdelerpomp? Ingesteld?

Een vuistregel voor een optimale warmteafgifte is Ta * 0,20. Dus bij een aanvoer van 90 °C is een ΔT van 90 * 0,2 = 18 °C is ongeveer 20 °C goed. Bij een aanvoer van 30 °C is dan 30 * 0,2 = 6 °C is ongeveer 5 °C ΔT goed.
Wellicht niet.. Dit zou betekenen dat de doorstroming te hoog is toch? Heeft er wellicht ook mee te maken dat ik in de ochtend relatief weing radiatoren aan heb staan (in woonkamer een stuk == bypass; hal een stukje; rest via tado, maar zal feitelijk op dit tijdstip uit staan). Als overal de doorstroming te hoog is, dan zal de ketel toch automatisch minder hard moeten gaan pompen (ik vind dit moeilijk te "meten", want de pompsnelheid lijkt erg variabel).

Anyways, conclusie lijkt "waterdamp = niet optimale Tr, kijken hoe deze wat lager kan".
Zolang de Tr bij de ketel onder de 58 °C is zit je goed. Ik zou me niet te veel focussen op de waterdamp, want dat alleen zegt niet genoeg.

Als je het helemaal goed wilt doen, dan doe je het op de PentaClover manier.
Zoals ook anderen in dit topic, heb ik het idee dat het juist afstellen van een CV op de vloerverwarming uitdagend is. De thermostaat (Tado) denkt "het opwarmen gaat te langzaam", dus vraagt meer warmte. Maar het opwarmen gaat niet sneller met een hogere Ta of flow, want de Tr van de vloerverwarming zit al tegen de max aan. Eigenlijk zou de Tado de Tr van de vloerverwarming moeten meten en zijn warmtevraag daar op aanpassen..
Dat is zeker een uitdaging. Ik zie het dan ook als een tussenoplossing naar volledig LTV afgiftelichamen.
Het probleem zit deels bij het type verdeler. Ik heb een HTV verdeler zonder ltv regelventiel(wat je tegenwoordig wel steeds vaker ziet), die niet goed werkt met lagere Ta’s.

Wat ik wel op de iSense kan instellen is een Tamin. Dit voorkomt, samen met de pompschakelaar(ingesteld bij 37 °C), dat er te koud water wordt bijgemengd in de balk van de verdeler.

Daarnaast kan ik de opwarm- en afkoelsnelheid van de ruimte instellen. Op de iSense kan de gebruiker zo invloed uitoefenen op de P, I en D- acties van de regelaar. Dat voorkomt bijvoorbeeld de overshoots. Misschien kan iemand met meer kennis van zaken uitleggen hoe dit precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Superbeagle schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Hmm.. ik vind een ΔT van 1°C wel erg laag bij de verdeler. Op welke stand staat de verdelerpomp? Ingesteld?

Een vuistregel voor een optimale warmteafgifte is Ta * 0,20. Dus bij een aanvoer van 90 °C is een ΔT van 90 * 0,2 = 18 °C is ongeveer 20 °C goed. Bij een aanvoer van 30 °C is dan 30 * 0,2 = 6 °C is ongeveer 5 °C ΔT goed.
Dan zit ik in mijn geval dus goed met een Ta van 45 en een Tr van 36 begrijp ik? Dat is spot on 0,2.
Idem bij mijn vloerverwarming; 37 wordt er nu in de vloer gepompt (had eerder 30, maar thermostaatknop wat verder open gedraaid), en 30 komt er retour uit de vloer. Ook dat is weer die 0,2.

Waar valt er nog wat te winnen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Als je verder tevreden bent met je energiekosten en comfort, niet veel meer. Kijk je uit het oogpunt van duurzaamheid dan valt er zeker nog veel te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Superbeagle schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:18:
Als je verder tevreden bent met je energiekosten en comfort, niet veel meer. Kijk je uit het oogpunt van duurzaamheid dan valt er zeker nog veel te winnen.
Tsja wat kan ik zeggen. Ik zie wat ik nu verbruik per dag, maar het liefst zie ik dit natuurlijk zo laag als mogelijk is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:25
Superbeagle schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:35:
[...]

[...]

Zolang de Tr bij de ketel onder de 58 °C is zit je goed. Ik zou me niet te veel focussen op de waterdamp, want dat alleen zegt niet genoeg.

Als je het helemaal goed wilt doen, dan doe je het op de PentaClover manier.

[...]

Dat is zeker een uitdaging. Ik zie het dan ook als een tussenoplossing naar volledig LTV afgiftelichamen.
Het probleem zit deels bij het type verdeler. Ik heb een HTV verdeler zonder ltv regelventiel(wat je tegenwoordig wel steeds vaker ziet), die niet goed werkt met lagere Ta’s.

Wat ik wel op de iSense kan instellen is een Tamin. Dit voorkomt, samen met de pompschakelaar(ingesteld bij 37 °C), dat er te koud water wordt bijgemengd in de balk van de verdeler.

Daarnaast kan ik de opwarm- en afkoelsnelheid van de ruimte instellen. Op de iSense kan de gebruiker zo invloed uitoefenen op de P, I en D- acties van de regelaar. Dat voorkomt bijvoorbeeld de overshoots. Misschien kan iemand met meer kennis van zaken uitleggen hoe dit precies zit.
Let op bij de isense. Met bepaalde remeha ketels zoals de calenta ace werken deze pid parameters niet. Die zul je op de ketel moeten instellen. Een monteur vertelde met dat laatst hetgeen me verbaasde. Ta en de min daarvan werken bijv. wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolfram55 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Ik maak het graag zichtbaar en heeft daarom niks te maken met wel of geen waarheid !
Met waar doelde ik op jouw stelling over het OT protocol. Vooropgesteld natuurlijk dat OT alleen maar een communicatieprotocol is. Dat heeft verder niets met de daadwerkelijke regeling te maken.

Iedere thermostaat heeft zijn eigen regelalgoritme. Sommige zijn daarbij beter geschikt voor LT verwarming, andere juist niet. Sommige zijn configureerbaar, andere niet.

Ik heb zelf twee Honeywell HCE20 zoneregelaars. Die regelen in instelbare cyclus van lengte X minuten als volgt:
- Als de ketel tijdens warmtevraag in de pendelstand springt, wordt de gevraagde Ta verlaagd met een Y aantal graden.
- Als de ketel tijdens warmtevraag blijft stoken, maar de ruimtetemperatuur niet gehaald wordt, wordt de Ta verhoogd met Z graden per minuut.
- Als de ruimte de referentietemperatuur bereikt gaat de regelaar in low-load modus. De aan-tijd per cyclus wordt dan verkort afhankelijk van de reactie van de ruimte.

Dit herhaalt zich dus elke cyclus, waarbij de cyclus steeds begint met de laatste Ta. Het idee is dat dit op den duur stabiliseert.

Als je met nachtverlaging werkt, moet je de cyclustijd kort instellen. Doe je dat niet, dan duurt het veel te lang voordat de regelaar doorheeft dat de Ta verhoogd moet gaan worden.

Als je zonder nachtverlaging werkt, moet je de cyclustijd hoog instellen. Dat leidt tot minder branderstarts, want onder normale omstandigheden heb je 1 branderstart per cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Blihi schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:31:
Met waar doelde ik op jouw stelling over het OT protocol.
Deze zin snap ik niet helemaal.

Als het te maken heeft met mijn eerdere uitspraak:
Deze plaats ik omdat ik niet graag spreek in termen van "dit of dat is niet waar".
Probeer een stelling te plaatsen om daarover van gedachte te wisselen :)
Vooropgesteld natuurlijk dat OT alleen maar een communicatieprotocol is. Dat heeft verder niets met de daadwerkelijke regeling te maken.
Die is me duidelijk ja.
Iedere thermostaat heeft zijn eigen regelalgoritme. Sommige zijn daarbij beter geschikt voor LT verwarming, andere juist niet. Sommige zijn configureerbaar, andere niet.
Ik begon juist een beetje te wennen aan de gedachte dat bijna alle Honeywell's dezelfde regelalgoritme's hebben. Maar dat klopt dus niet helemaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV0ju3quxwp0OIQJSc6k8RXJnww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/926KKEngl5mioA0M85siDeIc.png?f=fotoalbum_large

Wat me nu duidelijker geworden is zichtbaar in bovenstaand plaatje.
Wederom 2 dagen links en rechts.
Wat me opvalt is dat na bereiken van code-1 (45°C) door de pomp de Tflow daalt. Op stand 3 gaat dat in 1 tempo door en op stand 1 zit daat op gegeven moment een vertraging in.
Het resoluut dalen triggerd, lijkt, eerder de low-load.
Dus dan heeft zeker de pompsnelheid invloed op code-1/low-load.

Dan rijst gelijk de vraag ... kan ik een beter stookgedrag krijgen door met behulp van een condensator
de pompsnelheid verder te verlagen?

En blijft staan de vraag ... hoe kan ik controlsetpoint dusdanig beheersen/beïnvloeden dat hij op het voor mij gewenst moment boven setpoint uitkomt, zodat de grens van 5°C boven setpoint opschuift boven 45°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 15:03
Ik ben sinds korte tijd gestart met het loggen van de meterstanden en het gasverbruik. Is er in algemene zin een verbruik per graaddag dat in de regel als energiezuinig wordt gezien? In dit forum heb ik gezocht maar kennelijk niet goed genoeg.

Nu heb ik absoluut niet de illusie een energiezuinig huis/ketel te hebben (8 jaar oude AWB 3HR Thermomaster) en een vrijstaand jaren 70 huis waar we net naartoe verhuisd zijn. Maar ik kan niet goed een vergelijking met andere (zuinigere) situaties vinden. Naar mindergas.nl wordt elke nacht het gasverbruik gestuurd door mijn raspberry pi. Over de afgelopen 2 weken kom ik op 0,562 m3 per graaddag. Mij lijkt dat dit onzuinig is, maar zou graag proberen te achterhalen hoe onzuinig dit is (althans dat in perspectief proberen te plaatsen). Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ketel Intergas Kombi HRE 28/24 (2011).

Welke stand wordt er gebruikt voor warm water?
Vanmorgen stond de ketel stil op code-1 ( op zich niet vreemd maar wel als dat continu is :o ).

Heb wel warm water.

Wil dat zeggen dat er niks mis is met de pomp ?
Omdat ik denk dat warm water met de pomp op stand 3 wordt geleverd?

Voor verwarming de pomp maar op standje 2 gezet ... dus wel verwarming iig.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 22-01-2022 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
marcelcee schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:24:
Over de afgelopen 2 weken kom ik op 0,562 m3 per graaddag. Mij lijkt dat dit onzuinig is, maar zou graag proberen te achterhalen hoe onzuinig dit is (althans dat in perspectief proberen te plaatsen). Iemand een idee?
Het is lastig daar een absolute waarde aan toe te kennen.
Wellicht komen er vergelijkbare woningen even voorbij voor je.

[ Voor 40% gewijzigd door Wolfram55 op 22-01-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@marcelcee Met het aantal verwarmde m² en de gemiddelde kamertemperaturen
zouden de experts hier waarschijnlijk iets kunnen roepen over zuinig/onzuinig.
Je hebt het verbruik voor warmwater natuurlijk afgetrokken.
Misschien kan je nog je stookregime (aanvoer/retourtemperatuur/buitentemperatuur) vermelden?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Bestaan er van dit soort oplossingen/onderblokken?

Wil graag in een ruimte 'n extra radiator plaatsen voor meer vermogen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2g3mfyQNmHLecl1ibLyxHDspKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wRixv6itfUlrMBHaqTjixhM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolfram55 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:00:
Bestaan er van dit soort oplossingen/onderblokken?

Wil graag in een ruimte 'n extra radiator plaatsen voor meer vermogen

[Afbeelding]
Volgens mij niet, tenminste ik heb zoiets nog niet gezien.
Andere oplossing; een nieuwe radiator met een midden onder aansluiting?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
edsandje schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:33:
Andere oplossing; een nieuwe radiator met een midden onder aansluiting?
Yep ... die had ik ook al in gedachte maar op MP zijn die spaarzaam :+

Edit: maar dan is mijn eclipse niet mogelijk ?

[ Voor 9% gewijzigd door Wolfram55 op 22-01-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
dunklefaser schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:38:
@marcelcee Met het aantal verwarmde m² en de gemiddelde kamertemperaturen
zouden de experts hier waarschijnlijk iets kunnen roepen over zuinig/onzuinig.
Je hebt het verbruik voor warmwater natuurlijk afgetrokken.
Misschien kan je nog je stookregime (aanvoer/retourtemperatuur/buitentemperatuur) vermelden?
Verwarmd oppervlak is circa 85m2 (woonkamer 50, kleine keuken 10, badkamer 10 en werkkamer 15). Dat gaat allemaal nog ingrijpend wijzigen na verbouwing, maar voor nu ben ik al benieuwd om een soort van nullijn vast te stellen.

Stoken: van 08:00 tot 22:00 op 18 graden, en dan nachtverlaging naar 15 graden. Enkel verwarmen middels (oude) radiatoren. Ketel/Lyric t6 op max 70 graden gezet als aanvoertemp. Bij de radiatoren gemeten is er een deltaT van circa 10 graden aanvoer/retour (niet echt ideaal). Maar omdat we over circa 2 jaar proberen te verbouwen naar passief huis standaard doen we hier niet al teveel aan.

Vooral de vraag hoe onzuinig dit is. Een vergelijking middels graad dagen zou mogelijk moeten zijn in mijn ogen, maar dan moet er een grote pool van data zijn. Ik zag overigens op minder gas.nl dat je kunt vergelijken waar je staat t.o.v. andere gebruikers. Maar die data is natuurlijk al gekleurd omdat met name ‘zuinige’ verbruikers daar geregistreerd zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Wellicht dat je hier (vooral ?) ook je licht op kan steken ...

Wat is jouw actuele energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wolfram55 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Yep ... die had ik ook al in gedachte maar op MP zijn die spaarzaam :+

Edit: maar dan is mijn eclipse niet mogelijk ?
Welke maatvoering moet het zijn?
Als je 1 radiator ophangt lijkt mij mooier dan 2 en waarschijnlijk anders in maatvoering.
Eclipse kan ook als insert https://afc.imi-hydronic.com/nl/producten/eclipse-insert/
Heb je die nodig? Met een insert die standaard in de radiator zit kan je ook inregelen. (in ieder geval de merken die ik gebruik, Henrad/Stelrad - Thermrad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@edsandje is het praktisch echt een verbetering dat water door de voorste plaat gaat en daarna de achterste?
Zoals de eco van henrad.
Ik ben ze nog niet tegengekomen, terwijl er water doorstroomde en het praktisch kon ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Seafarer schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:29:
@edsandje is het praktisch echt een verbetering dat water door de voorste plaat gaat en daarna de achterste?
Zoals de eco van henrad.
Ik ben ze nog niet tegengekomen, terwijl er water doorstroomde en het praktisch kon ervaren.
Dat is alleen bij de eco versie.
Premium 8 (Henrad) of de Novello 8 (Stelrad) zijn gewone radiatoren met 8 aansluitmogelijkheden.
Volgens de folder bespaar je, ik kan dat niet meten maar feit is dat je meer stralingswarmte aan de voorzijde hebt.
Dus dat klopt wel, je voelt duidelijk verschil in temperatuur tussen de voor en achterplaat.
Bijkomend voordeel bij Henrad/Stelrad is dat er een insert gemonteerd wordt die past bij de afmeting van de radiator en op de juiste stand wordt gezet.
Zelden is het nodig om de radiator nog in te regelen.

Overigens is het voordeel van de eco radiator met een vlakke voorplaat minimaal.
De voorplaat is niet watervoerend en moet eerst worden opgewarmd dus of er dan veel verschil zit in temperatuur tussen voor en achter?
Ik plaats veel van de eco radiatoren meestal de versie zonder vlakke voorzijde.
Ik zal eens meten als ik een vlakke heb geplaatst.

[ Voor 16% gewijzigd door edsandje op 22-01-2022 18:47 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Over de afgelopen 2 weken kom ik op 0,562 m3 per graaddag. Mij lijkt dat dit onzuinig is, maar zou graag proberen te achterhalen hoe onzuinig dit is (althans dat in perspectief proberen te plaatsen). Iemand een idee?
Mijn huis (monument uit 1891) is 300m² en pakweg 1000m³ en ik zit ongeveer op 1m³ per graaddag aan verwarming. Daarmee kom ik op 1800m³ per jaar, wat ik heel netjes vind. Energierekening komt uit op 200,- per maand, incl sww en elektriciteit. Helpt dit?

[ Voor 33% gewijzigd door KabouterSuper op 22-01-2022 19:03 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
KabouterSuper schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:57:
[...]

Mijn huis (monument uit 1891) is 300m² en pakweg 1000m³ en ik zit ongeveer op 1m³ per graaddag aan verwarming. Daarmee kom ik op 1800m³ per jaar, wat ik heel netjes vind. Energierekening komt uit op 200,- per maand, incl sww en elektriciteit. Helpt dit?
Dan heb je ofwel heel erg geisoleerd, of je verwarmt maar een paar kamers….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
edsandje schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Welke maatvoering moet het zijn?
Als je 1 radiator ophangt lijkt mij mooier dan 2 en waarschijnlijk anders in maatvoering.
Eclipse kan ook als insert https://afc.imi-hydronic.com/nl/producten/eclipse-insert/
Heb je die nodig? Met een insert die standaard in de radiator zit kan je ook inregelen. (in ieder geval de merken die ik gebruik, Henrad/Stelrad - Thermrad)
Nou de beste optie is een losse extra. Die kan achter een vitrage hangen en zodoende vrijwel niet zichtbaar (in de keuken ook gedaan ... T33 90x90 ..... heerlijk !!!! )
Zou iets van 70x90 (t22 kunnen zijn). Dat zet ook zoden aan de dijk (1700W)

De enkele optie, met midden aansluiting, zal maar 1200x400 T22 kunnen zijn. Dit omdat er aan 1 kant (rechts van de schets) niet meer ruimte is en aan de uit te breiden kant wel (als je begrijp wat ik bedoel). Maar niet meer dan de bestaande omdat de aansluiting in t midden zit.
Dat levert maar 800W op.

Heb nu 3700W dus met 1700W erbij doet het er toe :) en is 800W in de marge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@marcelcee Gelet op jouw zuinig stookregime (8-22uur 18°C en nachtverlaging 15°C) en de verwarmde 85 m²
is de 0,562 m³/ggd voor de afgelopen 2 weken helaas niet zuinig. Maar voor een slecht geïsoleerde jaren 70 rijtjes? vrijstaande woning niet echt ongewoon. Ik denk dat je met de isolatie/renovatiemaatregelen (welke wil je trouwens laten uitvoeren?) makkelijk 20 - 30% aan stookenergie kan besparen, misschien zelfs 40%?
Niet vergeten dat ook je wooncomfort wordt verbeterd.

[ Voor 2% gewijzigd door dunklefaser op 22-01-2022 21:01 . Reden: aangepast rijtjes -> vrijstaand ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Ik ben sinds korte tijd gestart met het loggen van de meterstanden en het gasverbruik. Is er in algemene zin een verbruik per graaddag dat in de regel als energiezuinig wordt gezien? In dit forum heb ik gezocht maar kennelijk niet goed genoeg.

Nu heb ik absoluut niet de illusie een energiezuinig huis/ketel te hebben (8 jaar oude AWB 3HR Thermomaster) en een vrijstaand jaren 70 huis waar we net naartoe verhuisd zijn. Maar ik kan niet goed een vergelijking met andere (zuinigere) situaties vinden. Naar mindergas.nl wordt elke nacht het gasverbruik gestuurd door mijn raspberry pi. Over de afgelopen 2 weken kom ik op 0,562 m3 per graaddag. Mij lijkt dat dit onzuinig is, maar zou graag proberen te achterhalen hoe onzuinig dit is (althans dat in perspectief proberen te plaatsen). Iemand een idee?
Er is tegenwoordig een standaard (in de maak):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BcFo1GKJrS9Z187lj2I24iNOWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3G4xkgDYglAGKDWQproFfmBG.png?f=fotoalbum_large
Deze standaard is dus een norm op basis van 't bouwjaar en de compactheid van je woning. Hiermee kan je uitrekenen wat ' de standaard' voor jou huis is. Zie verder hier

O ja, als je een HR ketel hebt die ook HR werkt dan kan je uitgaan van ongeveer 9 kWh per m3 gas.

O ja II, ik heb een nu goed geïsoleerd hoekhuis uit 1953 met gebruiksoppervlakte van 130 m2 en mijn gasgebruik op mindergas.nl is over de periode 7 t/m 21 januari 0,324 m3/graaddag. Bijna 't hele huis wordt 7/7 verwarmd, 19,5 graden overdag, 's nachts nachtverlaging naar 17 graden (met de huidige warme dagen wordt die 17 graden niet bereikt).

[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 22-01-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
never mind

[ Voor 127% gewijzigd door Wolfram55 op 22-01-2022 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@marcelcee Ik woon alleen in een eengezinswoning uit 1969, 114m2 (ca. 320m3). En voor de energie crisis en nagenoeg niks geïsoleerd stookte ik 1600m3/jaar. Heb nu de spouw, vloer, dak en tussen verdieping en zolderwand geïsoleerd en stook nu omgerekend iets van 1200m3/jaar (is onnauwkeurig vanwege alle gas stook compensatie na werkzaamheden en slechte CV inregeling, dus verwacht dat het lager wordt..).

Dan stook ik met thuiswerken constant rond de 20,5C.

Bespaar zeker 25% gas per dag sinds ik m'n dag helemaal dicht heb zitten en geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 10:46
@marcelcee kijk eens op je ketel of je de pompsnelheid kunt verlagen (krijg je grotere delta t) en eventueel eens kijken welke temperatuur je thermostaat vraagt anders kan de aanvoer naar beneden.

Ook kun je het max vermogen eventueel verlagen of dit echt een positief effect heeft ligt een beetje aan de combi ketel thermostaat…. Maar kan wel helpen.

Ook kun je eventueel de max watertemperatuur sww wat verlagen (wel biven de 60houden ivm legionella)

Ergste wat zou kunnen gebeuren is dat je huis niet (snel genoeg) meer warm wordt… in dat geval weer terug omhoog zetten.

Wat ook kan is dat er retourventielen of inregel ventielen opnieuw afgesteld moeten worden of dat je eventueel de instellingen van dubbel instelbare kranen moet nakijken.

Kwestie van proberen kan niet veel fout gaan anders dat je meer info krijgt over je cv

[ Voor 18% gewijzigd door Fantastic_fox op 23-01-2022 00:01 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik heb een Intergas ketel.
Hoe stellen jullie het maximum vermogen van de ketel in?
Mijn vraag heeft te maken met het geschikt maken van mijn ketel met 100% methaangas, dus zonder de 15% stikstof.

[ Voor 40% gewijzigd door opuntia1 op 23-01-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:26:
[...]
Dan heb je ofwel heel erg geisoleerd, of je verwarmt maar een paar kamers….
Het huis is in 2004 grondig gerenoveerd van een drugsbezochte disco tot een woonhuis, met nieuwe muur & dakisolatie en overal vloerverwarming. En toen ik er ging wonen heb ik op een aantal plekken de isolatie verbeterd. Maar afgezien van de garage wordt alles verwarmd. Ik speel een beetje vals doordat ik ook een houtkachel heb en voor sww ook een quooker en warmtepomp boiler gebruik (respectievelijk voor de keuken en de douches in de kinderslaapkamers). Maar ik ben er inderdaad trots op dat ik relatief weinig gas gebruik.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
opuntia1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:53:
Mijn vraag heeft te maken met het geschikt maken van mijn ketel met 100% methaangas, dus zonder de 15% stikstof.
Eigen giertank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07
opuntia1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:53:
Je moet hem laten ombouwen voor hoog calorisch gas.
NL heeft standaard laag calorisch gas.

Of zo’n ketel die er automatisch voor corrigeren, maar die moet je met een zoeklicht zoeken in NL, sommige, Viessmann en Vaillant modellen voor de Duitse/Belgische markt. En zo zullen er nog wel meer zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 23-01-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:18
Als je anders dan aardgas verstookt in NL in je intergas ketel moet er een andere maat restrictiering geplaatst worden. Daarbij dient Co danwel Co2 opnieuw afgesteld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
KabouterSuper schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:57:
[...]

Dankjewel, dit helpt inderdaad voor de beeldvorming! Voor het aantal m2 valt het mij eerlijk gezegd reuze mee.

(ik weet niet hoe ik de diverse reacties mooi in 1 post kan scheiden, daarom maar even zo)
dunklefaser schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:14:
@marcelcee Gelet op jouw zuinig stookregime (8-22uur 18°C en nachtverlaging 15°C) en de verwarmde 85 m²
is de 0,562 m³/ggd voor de afgelopen 2 weken helaas niet zuinig. Maar voor een slecht geïsoleerde jaren 70 rijtjes? vrijstaande woning niet echt ongewoon. Ik denk dat je met de isolatie/renovatiemaatregelen (welke wil je trouwens laten uitvoeren?) makkelijk 20 - 30% aan stookenergie kan besparen, misschien zelfs 40%?
Niet vergeten dat ook je wooncomfort wordt verbeterd.
Was me er inderdaad van bewust dat dit nog niet zuinig is, maar is eigenlijk ook niet erg. Zoals eerder genoemd is het de bedoeling om een gecertificeerd passiefhuis-na-verbouwing (enerphit) te realiseren. Je voldoet dan niet aan de nog strengere eisen die bij nieuwbouw gelden, want dat kan ook niet omdat je niet vanaf 0 begint. Deze werkzaamheden bevatten ruwweg: nieuw ventilatiesysteem, extra raampartijen op het zuiden (en ook de rest vernieuwen), muren van buitenaf isoleren, vloerisolatie verbeteren en een nieuw dak. Dit alles luchtdicht verpakt :) Als de werkzaamheden conform certificering worden uitgevoerd hoef je voor de warmte geen actieve bron meer te hebben. Dat is de theorie.
Fantastic_fox schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:00:
@marcelcee kijk eens op je ketel of je de pompsnelheid kunt verlagen (krijg je grotere delta t) en eventueel eens kijken welke temperatuur je thermostaat vraagt anders kan de aanvoer naar beneden.

Ook kun je het max vermogen eventueel verlagen of dit echt een positief effect heeft ligt een beetje aan de combi ketel thermostaat…. Maar kan wel helpen.

Ook kun je eventueel de max watertemperatuur sww wat verlagen (wel biven de 60houden ivm legionella)

Ergste wat zou kunnen gebeuren is dat je huis niet (snel genoeg) meer warm wordt… in dat geval weer terug omhoog zetten.

Wat ook kan is dat er retourventielen of inregel ventielen opnieuw afgesteld moeten worden of dat je eventueel de instellingen van dubbel instelbare kranen moet nakijken.

Kwestie van proberen kan niet veel fout gaan anders dat je meer info krijgt over je cv
Dankjewel voor deze tips, ga nog eens verder zoeken naar installateursinstellingen bij mijn ketel. Die is al wat ouder en ben er tot dusverre nog niet echt wijs uit geworden welke parameter wat doet. Kan nooit kwaad om dat verder te bekijken nee!
ArcticWolf schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:37:
@marcelcee Ik woon alleen in een eengezinswoning uit 1969, 114m2 (ca. 320m3). En voor de energie crisis en nagenoeg niks geïsoleerd stookte ik 1600m3/jaar. Heb nu de spouw, vloer, dak en tussen verdieping en zolderwand geïsoleerd en stook nu omgerekend iets van 1200m3/jaar (is onnauwkeurig vanwege alle gas stook compensatie na werkzaamheden en slechte CV inregeling, dus verwacht dat het lager wordt..).

Dan stook ik met thuiswerken constant rond de 20,5C.

Bespaar zeker 25% gas per dag sinds ik m'n dag helemaal dicht heb zitten en geïsoleerd.
Dat is toch een behoorlijke besparing, zeker als je nog verwacht dat het verschil groter wordt. Nice! Wij wonen met 2 in deze woning (sinds november) en er gaan met dit weer toch wel zo'n 10-12 kuub per dag doorheen. De wind zal ook een rol kunnen spelen want die heeft vrij spel (ondanks dat het huis gewoon in de bebouwde kom ligt). Overigens staat bij ons de thermostaat op 18 graden maar wij ervaren dit hetzelfde als in ons vorige huis de vloerverwarming op 20 graden. Misschien eens een thermometer ophangen om te kijken of kalibratie van de thermostaat nodig is.

[ Voor 16% gewijzigd door marcelcee op 23-01-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-06 13:44

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Op welke verwarmingstype kan ik een Atag CV ketel het beste zetten bij Jaga Tempo Convectors.
Vloerverwarming
Radiators
Convectors
Luchtverwarming
Vloer verwarming met convectors
Vloerverwarming met radiators

Huis uit 1969 450m3 inhoud leefruimte + keuken 20 graden en andere verdiepingen 18 graden met nageisoleerde spouw/dak en vloer en een gas gebruik per jaar van 650m2 voor verwarming en warmwater voor 3 pers.

CV max temperatuur staat op 35 graden ingestel en CV min op 20 graden.
Ketel I36ecz en is begrenst op 27% van zijn vermogen.

[ Voor 22% gewijzigd door RVerheijden op 23-01-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
scofield schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:24:
Als je anders dan aardgas verstookt in NL in je intergas ketel moet er een andere maat restrictiering geplaatst worden. Daarbij dient Co danwel Co2 opnieuw afgesteld te worden.
Bedoel je de nozzles vervangen door nozzles met een kleinere boring?
Dus een mechanische oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 23-01-2022 13:24 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?