Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 114 Laatste
Acties:
  • 893.403 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
DaKo2019 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:22:
Mbt graaddagen heb ik in een andere thread (DaKo2019 in "Tuning ATAG i28EC en ATAG ONE") al antwoord gekregen op de betrouwbaarheid, en variabelen. Met gewogen graaddagen worden seizoensinvloeden gedeeltelijk gecompenseerd, maar specifieke wind/zoninvloeden blijven aanwezig.

Maar zou ik dan niet in mijn grafiek in mindergas.nl een soort van horizontale lijn moeten hebben? Een slingerende lijn rondom een gemiddeld verbruik per graaddag? Ik heb nu in de zomer 0 (dat vind ik logisch, verwarming staat uit) maar het verbruik per graaddag loopt vervolgens op en piekt eind december/begin januari. Dit paraboolgedrag snap ik niet. Wat heeft rekenen met gewogen graaddagen voor zin als je eenzelfde grafiek krijgt als je gewoon de kuubs per dag gebruikt?
Bedoel je dat je verbruik per graaddag per dag uitrekent en dat je dan een grafiek over de tijd maakt van gas per graaddag per dag?

Als ik dat plaatje voor een stookseizoen maak zie ik geen parabool. Wel een rommelige grafiek. Per dag verschilt de 'gas per graaddag' tussen de 0.2 en 1. Zelfs het weekgemiddelde schommelt als een gek.

Voor gas per graaddag moet je echt kijken naar jaargemiddelden. Je krijgt dus 1 waarde per stookseizoen en zo kun je stookseizoenen met elkaar vergelijken.

Instraling van de zon/regen/wind zijn allemaal factoren die per dag verschillen en invloed hebben.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:55:
[...]

Klopt, bij de combinatie vv en radiatoren wel. Dan gaat de ruimtethermostaat in de ruimte met vloerverwarming in low-load modus en krijg je dus inderdaad dat de vloer aan/uit gaat (maar dan is ook de retour echt geen 35 graden, of je moet het water wel heel snel door de vloer pompen)

[...]

Hoeft niet. Als je geen radiatoren hebt, kun je prima je ketel op 35 graden laten stoken. Doe ik hier ook.
Wat voor verdeler heb je dan? Een open verdeler met bijmenging is dan weinig zinvol bij zulke temperaturen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:00:
[...]

Wat voor verdeler heb je dan? Een open verdeler met bijmenging is dan weinig zinvol bij zulke temperaturen. :)
Hier hangt een SST LTV mengverdeler. Die kan zowel als open verdeler met pomp helemaal hydraulisch neutraal aangesloten worden als als gesloten verdeler met eigen pomp.

De reden dat ik met 35 graden stook is omdat meer vooralsnog niet nodig is. Daarbij wil ik zeker weten dat ik over een paar jaar de overstap naar een warmtepomp kan maken zonder het afgiftesysteem aan te passen. Dat lijkt nu prima te lukken met een Ta van 35 graden en een delta-T van 5 tot 7 aan de ketel.

Mijn doel is om de vloeren zo in te regelen dat bij -10 een continu vraag van 35 graden is, terwijl bij de huidige temperaturen de vloer ongeveer 45% van de tijd warmte krijgt en 55% van de tijd niet. Dat lijkt aardig te lukken.

PS. Ik wil nog een keer proberen om de verdeler echt zelfaanzuigend aan te sluiten en dan de schakelbuffer om te bouwen naar een parallelbuffer. Dat moet nog netter stookgedrag geven, maar dat is wel een beetje een klus om zomaar 'even uit te proberen'.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:47
Is er ergens ook zo'n tooltje voor convectorputten?

Heb er hier een van 4300Kw maar draai met 45/35 dus dat vermogen keldert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Als je het aantal m³/ggd per maand plot en vergelijkt zie je (vaak?) een soort "parabool".
Zie bijvoorbeeld het toegevoegde m³/ggd plaatje per maand van mijn installatie.
Waarschijnlijk heeft @DaKo2019 het over een vergelijkbaar plaatje.

Ik zou trouwens de periode zorgvuldig kiezen en dan voor een rustige week in hartje winter
zonder veel wind en met weinig zon gaan.
Dan heb je de beste kans op een realistisch verbruik per graaddag zonder weersinvloeden.
Worst case is meestal een koude dag tijdens een winterstorm (mindere kierdichtheid sucks echt).
Niet verbaast kijken als dit +30% overstijgt.

YMMV

[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 10-12-2021 16:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:01
Superbeagle schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:17:
[...]

Hoe staat de pompsnelheid ingesteld op jouw ketel?
De ketel geeft bij pompsnelheid 2 aan en pompmodulatie 25. Geen idee wat dat exact betekent.
Het is een ATAG I36ECZ
Blihi schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:03:
[...]

Als de radiator aan een kant heet wordt kan dat twee oorzaken hebben. Ofwel, hij zit verkeerdom aangesloten, of de flow is gewoon te laag. Oog moet een radiator niet waterpas hangen, maar net van waterpas af. De aansluitkant is dan de lage kant. Zeker bij zo'n lang ding is dat belangrijk.

Als je dan nog niets vindt, moet je inderdaad naar warmtebeeldcamera's. Die kosten wel wat meer.

[...]

In ieder geval beginnen met de radiator die niet warm wordt. Dat hoort niet.
Ik heb 30 minuten geleden de CV aangezet met de radiator in de woonkamer volledig gesloten. Die heb ik zojuist (10 minuten geleden) volledig opengezet. Dan valt mij op dat de aansluiting met het pijltje naar beneden eerder opwarmt dan die met de pijl naar boven (pijltjes op voetventiel). Dit verschil is niet heel groot maar zeker voelbaar (op de tast gedaan uiteraard)

2e wat opvalt. waar het water de radiator in en uitgaat is het bovenaan en onderaan erg heet. De radiator warmt verder naar (links in dit geval) maar mondjesmaat op. Na meer dan 10 minuten is die aan het eind, linksboven een klein beetje warm en onderin nog koud.

Ik ga er dus vanuit dat de radiator (deze specifiek) dus verkeerd om is aangesloten. Alleen, hoe kan je dat dan herstellen? Ik neem aan dat dit nogal wat voeten in de aarde heeft. Afkoppelen radiator, leidingen zien om te draaien en hopen dat het dan nog goed past. Radiator aankoppelen, systeem vullen en weer testen. Lijkt me dat als je met leidingen gaat schuiven het hele systeem eerst leeg moet oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Tribunus schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:07:
[...]

De ketel geeft bij pompsnelheid 2 aan en pompmodulatie 25. Geen idee wat dat exact betekent.
Het is een ATAG I36ECZ

[...]

Ik heb 30 minuten geleden de CV aangezet met de radiator in de woonkamer volledig gesloten. Die heb ik zojuist (10 minuten geleden) volledig opengezet. Dan valt mij op dat de aansluiting met het pijltje naar beneden eerder opwarmt dan die met de pijl naar boven (pijltjes op voetventiel). Dit verschil is niet heel groot maar zeker voelbaar (op de tast gedaan uiteraard)

2e wat opvalt. waar het water de radiator in en uitgaat is het bovenaan en onderaan erg heet. De radiator warmt verder naar (links in dit geval) maar mondjesmaat op. Na meer dan 10 minuten is die aan het eind, linksboven een klein beetje warm en onderin nog koud.

Ik ga er dus vanuit dat de radiator (deze specifiek) dus verkeerd om is aangesloten. Alleen, hoe kan je dat dan herstellen? Ik neem aan dat dit nogal wat voeten in de aarde heeft. Afkoppelen radiator, leidingen zien om te draaien en hopen dat het dan nog goed past. Radiator aankoppelen, systeem vullen en weer testen. Lijkt me dat als je met leidingen gaat schuiven het hele systeem eerst leeg moet oid?
Die zit dus verkeerd om. Dan ga je het niet warm krijgen nee.

Er zijn ook aansluitblokken te koop soms die de dit kunnen corrigeren. Anders moet je inderdaad de leidingen verleggen. En ja, het systeem moet helemaal leeg en opnieuw gevuld worden. Vergeet niet de ketel uit te zetten als je dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Blihi schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:13:
[...]

Die zit dus verkeerd om. Dan ga je het niet warm krijgen nee.

Er zijn ook aansluitblokken te koop soms die de dit kunnen corrigeren. Anders moet je inderdaad de leidingen verleggen. En ja, het systeem moet helemaal leeg en opnieuw gevuld worden. Vergeet niet de ketel uit te zetten als je dat gaat doen.
Ik heb geen merk kunnen vinden, hieronder een foto. Maar gezien de rest van het verhaal lijk het mij dan toch dat deze dat niet corrigeren? Nu nog steeds: helemaal aan het eind van de radiator is het lekker warm, maar aan het begin is het boven en onder loeiheet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXy67p73MCfOhYBCrS_rI5xSric=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grW0UB0WjrIbjCG6wje46Yno.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Als het goed is wordt de buis die vanuit het aansluitblok naar boven loopt naast de radiator als eerste warm, van onder naar boven. Zodra je de radiator open draait kun je dat met twee handen voelen. Eentje bovenaan de buis, eentje onderaan. Welke kant wordt als eerste warm?

Zo'n voetventiel is ook andersom te krijgen. Zoiets heet een onderblok en die zijn er ook met verkeerde aansluiting: https://www.warmteservice...8060?origin=-tl001-11-79- of deze https://www.warmteservice...7305?origin=-tl001-11-79-

Maar welke precies past moet je even uitzoeken.

Dan hoeft dus alleen dat onderblok los er vervangen te worden. Dat is geen moeilijke klus.

[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 10-12-2021 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
@Tribunus als je het niet zelf kunt of wilt doen, dan schakel je een plaatselijke loodgieter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Blihi schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:24:
Als het goed is wordt de buis die vanuit het aansluitblok naar boven loopt naast de radiator als eerste warm, van onder naar boven. Zodra je de radiator open draait kun je dat met twee handen voelen. Eentje bovenaan de buis, eentje onderaan. Welke kant wordt als eerste warm?

Zo'n voetventiel is ook andersom te krijgen. Zoiets heet een onderblok en die zijn er ook met verkeerde aansluiting: https://www.warmteservice...8060?origin=-tl001-11-79- of deze https://www.warmteservice...7305?origin=-tl001-11-79-

Maar welke precies past moet je even uitzoeken.

Dan hoeft dus alleen dat onderblok los er vervangen te worden. Dat is geen moeilijke klus.
Ik zal ze weer even uit zetten en die test nog even doen. Vanaf de foto gezien wordt iig eerst de rechterleiding heet, en kort daarna wordt de linker warmer.

Dit heb ik nu bij 3 radiatoren gedaan, en alle 3 hebben het euvel. Ik denk dus dat de cv ketel verkeerd is aangesloten. Moet de rest nog testen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Nou, ook even de test gedaan die @Blihi aangeeft. Ik vind het apart maar de bovenkant en de onderkant worden beide gelijktijdig warm. En ik heb het idee dat de bovenkant eerder warm is.

Ik ga dit testje maar eens bij de CV-ketel doen, aangezien het onlogisch is dat elke radiator verkeerd is aangesloten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Ik heb nu alle radiatoren gehad. Alles werkt precies de andere kant op. Even voor mijn beeldvorming, maakt dat dan nog uit aan de ketel kant? Daar zit dan waarschijnlijk de aanvoerleiding op de retour kant aangesloten en de retourleiding op de aanvoerkant. Of zeg ik nou iets geks? Ik kan niet anders dan dit bedenken omdat alle radiatoren dus op de verkeerde manier zijn aangesloten en dat lijkt me wel erg gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 17:06
Beste mede tweakers, ik heb toch nog steeds het probleem. dat mijn woonkamer radiator niet lekker meegaat. deze blijf koud.
Situatie is dat deze radiator is afgetakt vlak voor de aanvoer van de vloerverwarming.
Als ik deze radiator open zet, blijft hij koud maar ook de VV gaat niet lekker meer, als ik hem dicht draai ziet ik de VV temp oplopen, en als ik de VV dichtzet dan word de radiator warm, dus duidelijk een flow probleem.
Water zijdig inregelen is me nog niet gelukt.
Ik heb de vraag, op de intergas heb ik optie 3. max toerental pomp en c. min pomp toerental.
Het verhogen van 3. dacht ik het probleem op te lossen maar achteraf toch niet.
Kan ik c. verhogen? want kan het zijn dat mijn modulerende thermostaat de pomp niet hard genoeg zet?
dus c. naar 50 zetten of hoger ipv default 40
Tweaken is leuk, als het lukt ;-)

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Tribunus schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:00:
Ik heb nu alle radiatoren gehad. Alles werkt precies de andere kant op. Even voor mijn beeldvorming, maakt dat dan nog uit aan de ketel kant? Daar zit dan waarschijnlijk de aanvoerleiding op de retour kant aangesloten en de retourleiding op de aanvoerkant. Of zeg ik nou iets geks? Ik kan niet anders dan dit bedenken omdat alle radiatoren dus op de verkeerde manier zijn aangesloten en dat lijkt me wel erg gek?
Ja, daar lijkt het wel op. Is dat wellicht ooit bij het vervangen van de ketel gebeurd?

Maar bij alle radiatoren wordt dus eerst de onderkant warm en dan pas de bovenkant? En bij alle radiatoren wordt de aansluitkant heet en blijft de andere kant koel? Dat is wel heel bijzonder.

Wanneer is de ketel geplaatst en door wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
merlin1201 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:18:
Beste mede tweakers, ik heb toch nog steeds het probleem. dat mijn woonkamer radiator niet lekker meegaat. deze blijf koud.
Situatie is dat deze radiator is afgetakt vlak voor de aanvoer van de vloerverwarming.
Als ik deze radiator open zet, blijft hij koud maar ook de VV gaat niet lekker meer, als ik hem dicht draai ziet ik de VV temp oplopen, en als ik de VV dichtzet dan word de radiator warm, dus duidelijk een flow probleem.
Water zijdig inregelen is me nog niet gelukt.
Ik heb de vraag, op de intergas heb ik optie 3. max toerental pomp en c. min pomp toerental.
Het verhogen van 3. dacht ik het probleem op te lossen maar achteraf toch niet.
Kan ik c. verhogen? want kan het zijn dat mijn modulerende thermostaat de pomp niet hard genoeg zet?
dus c. naar 50 zetten of hoger ipv default 40
Tweaken is leuk, als het lukt ;-)
Heeft de vloerverwarming geen eigen pomp? Zo nee, dan inderdaad parameter c omhoog. Ik zou eens beginnen met zo hoog mogelijk en dan kijken of het wel werkt. Dan kun je daarna ergens tussenin gaan zitten en kijken of het blijft werken en zo steeds verder.

Nu is het 40 en stel dat het maximum 100 is. Dan probeer je nu eerst 70. Werkt het met 70, ga je 55 proberen, werkt het met 70 niet, ga je 85 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 17:06
Blihi schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:48:
[...]

Heeft de vloerverwarming geen eigen pomp? Zo nee, dan inderdaad parameter c omhoog. Ik zou eens beginnen met zo hoog mogelijk en dan kijken of het wel werkt. Dan kun je daarna ergens tussenin gaan zitten en kijken of het blijft werken en zo steeds verder.

Nu is het 40 en stel dat het maximum 100 is. Dan probeer je nu eerst 70. Werkt het met 70, ga je 55 proberen, werkt het met 70 niet, ga je 85 proberen.
De vv heeft een eigen pomp.
Ik ga idd eens proberen of c. 50/60 gaat werken

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S83
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-12-2022

S83

Hallo allemaal,

Ik heb mij hier net aangemeld omdat ik 3
vragen heb omtrent de Avanta 28c icm Isense thermostaat:

1) Wat betekend minimaal cv temperatuur op de Isense? Deze staat nu op 6 graden.

2) De maximale cv temperatuur stond op 90 graden in Isense en heb ik verlaagd naar 75 graden zoals ook ingesteld op de cv ketel, neem aan dat dit goed is?

3) Temperatuur van het tapwater staat ingesteld op 60 graden op de cv ketel, kan ik deze verlagen en 1x per week de antilegionella functie activeren of is deze niet beschikbaar op de 28c?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden, hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Hoe meer ik hier lees van mensen met problemen, ook uit eigen ervaring, lijkt het erop dat de ‘John Visser-instellingen’ van laag vermogen icm lage pompsnelheid, zeker met een vvw, niet echt juist blijken. :?

De natuurkundige logica is dat bij een lagere Ta (laag vermogen) juist een hogere flow(hogere pompsnelheid) hoort en vice versa. Dat is ook het hele principe van LTV systemen.

Dat heeft @Blihi hier al eerder geconcludeerd https://gathering.tweaker...message/68959700#68959700

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
S83 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:41:
Hallo allemaal,

Ik heb mij hier net aangemeld omdat ik 3
vragen heb omtrent de Avanta 28c icm Isense thermostaat:

1) Wat betekend minimaal cv temperatuur op de Isense? Deze staat nu op 6 graden.

2) De maximale cv temperatuur stond op 90 graden in Isense en heb ik verlaagd naar 75 graden zoals ook ingesteld op de cv ketel, neem aan dat dit goed is?

3) Temperatuur van het tapwater staat ingesteld op 60 graden op de cv ketel, kan ik deze verlagen en 1x per week de antilegionella functie activeren of is deze niet beschikbaar op de 28c?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden, hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes
Toevallig heb ik ook een isense :)

1) dat is de minimale aanvoertemperatuur (Ta) die de thermostaat vraagt van de ketel in deellast (minimaal vermogen, 5 of 6 kW voor28c dacht ik). Ik zou die tussen 40 en 60 zetten. Ken de rest van jouw huis verder niet.

2) ja, is prima zo

3) 28c is volgens mij een combi, dus verlagen kan inderdaad. Ik gebruik zelf de eco stand bij mijn Quinta 35c waarbij helemaal geen sww op temperatuur wordt gehouden. Scheelt weer gas. Ik gebruik het als doorstroomverwarmer en vind 40 graden genoeg. :X Kun je allemaal op de isense instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Blihi schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:44:
[...]

Ja, daar lijkt het wel op. Is dat wellicht ooit bij het vervangen van de ketel gebeurd?

Maar bij alle radiatoren wordt dus eerst de onderkant warm en dan pas de bovenkant? En bij alle radiatoren wordt de aansluitkant heet en blijft de andere kant koel? Dat is wel heel bijzonder.

Wanneer is de ketel geplaatst en door wie?
Nou nee, even als voorbeeld de woonkamer:
- Behoorlijk breed (280cm x 30cm)
- Aansluitingen aan de rechterkant

Wanneer ik de radiator vol opendraai voel ik dat de retour kant bij het voetventiel eerder warm is dan de aanvoerkant. Als ik aan de enkele buis voel heb ik het idee dat de bovenkant eerder opwarmt dan de onderkant (dus warmte gaat niet van beneden naar boven) terwijl het midden nog even niet opwarmt.

Direct bij de aan en retourkant word de radiator direct heel heet, dus meest rechts, zowel boven als onder. Vervolgens gaat het warme water wel aan de bovenkant naar links toe (al duurt dat redelijk lang) Ik denk dat het wel 15-20 minuten duurt voordat de linkerkant behoorlijk warm aanvoelt, en dan is linksonder nog koel.

Alle radiatoren worden dus wel volledig warm. Al duurt het wellicht langer dan normaal, dat zal niet helpen met de snelheid van het opwarmen van de ruimtes. Wat ik dus verder op het internet veel lees is dat bij het omdraaien van aanvoer en retour de helft of het grotere deel van een radiator helemaal niet warm wordt, dat is hier dus niet het geval.

Feit is wel dat het dus omgedraaid zit aangesloten. De ketel is deze zomer geplaatst door een erkende installateur. En als ik naar de leidingen kijk die aangesloten zijn staat er een R en een L op. Die leidingen zijn ook links en rechts aangesloten op de ketel. Wellicht dat mijn oude ketel de aanvoer en de retour net anders had zitten, of het heeft nog nooit goed aangesloten gezeten. Ook met de oude ketel was het hier altijd kil en lastig warm te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dan zou ik heel snel die erkende installateur even terug laten komen.

Meestal zet je A en R op de leidingen (van Aanvoer en Retour).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
Erkend betekent niet foutloos helaas, zoals ook te lezen in de link naar onderstaande post uit de OP:

https://gathering.tweaker...message/37601634#37601634

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Gaan we zeker doen! Dank weer aan allen zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S83

S83

Superbeagle schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:00:
[...]

Toevallig heb ik ook een isense :)

1) dat is de minimale aanvoertemperatuur (Ta) die de thermostaat vraagt van de ketel in deellast (minimaal vermogen, 5 of 6 kW voor28c dacht ik). Ik zou die tussen 40 en 60 zetten. Ken de rest van jouw huis verder niet.

2) ja, is prima zo

3) 28c is volgens mij een combi, dus verlagen kan inderdaad. Ik gebruik zelf de eco stand bij mijn Quinta 35c waarbij helemaal geen sww op temperatuur wordt gehouden. Scheelt weer gas. Ik gebruik het als doorstroomverwarmer en vind 40 graden genoeg. :X Kun je allemaal op de isense instellen.
Heel erg bedankt voor je antwoorden!

1) Ik heb de minimale aanvoer op 50 graden gezet. (Heb overigens alleen radiatoren, geen vloerverwarming)

2) Laat ik deze mooi op 75 graden staan.

3) Temperatuur zet ik dan op de Isense op 40 graden (moet ik die 60 graden tapwater op de ketel ook veranderen naar 40 graden?) n
Dan kiezen voor continue temperatuur of tapwater eco?

Heb bij het warmhouden van het tapwater ook continue uit geselecteerd.

Thanks maar weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
S83 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:08:
[...]

Heel erg bedankt voor je antwoorden!

1) Ik heb de minimale aanvoer op 50 graden gezet. (Heb overigens alleen radiatoren, geen vloerverwarming)

2) Laat ik deze mooi op 75 graden staan.

3) Temperatuur zet ik dan op de Isense op 40 graden (moet ik die 60 graden tapwater op de ketel ook veranderen naar 40 graden?) n
Dan kiezen voor continue temperatuur of tapwater eco?

Heb bij het warmhouden van het tapwater ook continue uit geselecteerd.

Thanks maar weer!
Graag gedaan! :)

Op ketel zelf zou ik tapwater op 60 graden laten. Heb ik ook, namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Blihi schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:40:
Dan zou ik heel snel die erkende installateur even terug laten komen.

Meestal zet je A en R op de leidingen (van Aanvoer en Retour).
Ik denk dat in dit geval de L die ik zie ook nog wel eens een hele kromme A kan zijn. Maar goed, zit het nog steeds verkeerd om 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb een Vaillant hrpro cw4 in mijn appartementje, voedt 4 radiatoren. Aanvoertemperatuur terug nar 65, klokthermostaat (aan/uit) erop en nu het vermogen teruggebracht van 24(!!) kW naar 9kW. Alleen mijn leidingen suizen nog terwijl alle kranen volledig (of bijna volledig) open staan.

Helaas is de pomp niet instelbaar en ook niet vervangbaar. Er is een duidelijke 3-ader waar een condensator tussen kan, en ik geloof dat ik er met een 6 μF 450 V AC condensator moet komen om die pomp van 83 Watt terug te krijgen naar 50-ish. Dat moet meer dan genoeg zijn voor mijn appartementje.

Vraag: ik zoek bij Conrad, en kom hier met deze specs en buiten de elektrolyten alleen 'motoraanloopcondensatoren' tegen: https://www.conrad.nl/p/h...x-l-30-mm-x-48-mm-2354199

En volgens mij is dat helemaal niet wat ik zoek. Wie kan me wel de goede richting op sturen?

[ Voor 5% gewijzigd door TheZeroorez op 10-12-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55
Waarom is de pomp niet vervangbaar je kan toch een grundfos upm3 plaatsen met dezelfde maatvoering?

Je kan anders ook een inregelventiel plaatsen, zo’n watts ding.
Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/a641c50d4a6ae8b29851fa5640df1e87/3/0/3052000247940_1_2.JPG
Wel even het juiste type kiezen.

[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 10-12-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S83

S83

Superbeagle schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:27:
[...]

Graag gedaan! :)

Op ketel zelf zou ik tapwater op 60 graden laten. Heb ik ook, namelijk.
En continue temperatuur of tapwater eco op de Isense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:41
Speeddragon schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:06:
Even een snelle vraag in mijn zoektocht tot aanleg van de cv in ons nieuwe huis.
Ik begrijp dat onderblokken met een balkraan niet regelbaar zijn (H onderblokken voor verticale radiatoren).

Nu zie ik op deze site: https://www.cvtuning.nl/w...atkranen/kranenonderzoek/

Dat een onderblok dat naast de radiator staat volgens hem wel inregelbaar is.

Maar hier: https://www.klusidee.nl/F...-ventielradiatoren.39169/

Wordt gezegd dat je dan op de aanvoer en retour knijpt, en het de bedoeling is om dit niet op beide tegelijk te doen (alleen op de aanvoer denk ik?).

Heeft een van jullie hier wat zicht op?
Dit topic gaat hard daarom even een tvp'tje

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:03:
Waarom is de pomp niet vervangbaar je kan toch een grundfos upm3 plaatsen met dezelfde maatvoering?

Je kan anders ook een inregelventiel plaatsen, zo’n watts ding.
[Afbeelding]
Wel even het juiste type kiezen.
Hmm ik dacht gevonden te hebben dat het om een vrij specifieke maat gaat omdat de pomp geïntegreerd is. Maar dat kan ik nu natuurlijk niet meer vinden, dus misschien vergis ik me. Lastig na te gaan nu de boel nog netjes geïnstalleerd is, maar ik zou dus op basis van het label (VPAR-5, PN6, TF95, 25/10) een vervanging moeten kunnen plaatsen? Dat lijkt me kostbaarder, maar wel zekerder dat het goed werkt.

Inregelventiel heeft als nadeel dat je nog steeds een energievretende pomp hebt, dus die optie kies ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
S83 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:19:
[...]

En continue temperatuur of tapwater eco op de Isense?
Warm houden: continu uit

Tapwater temperatuur: klokprogramma, 40 graden op momenten dat vrouw doucht. Lukt aardig om het in te schatten. ;) Daarbuiten 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
TheZeroorez schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:39:
Ik heb een Vaillant hrpro cw4 in mijn appartementje, voedt 4 radiatoren. Aanvoertemperatuur terug nar 65, klokthermostaat (aan/uit) erop en nu het vermogen teruggebracht van 24(!!) kW naar 9kW. Alleen mijn leidingen suizen nog terwijl alle kranen volledig (of bijna volledig) open staan.

Helaas is de pomp niet instelbaar en ook niet vervangbaar. Er is een duidelijke 3-ader waar een condensator tussen kan, en ik geloof dat ik er met een 6 μF 450 V AC condensator moet komen om die pomp van 83 Watt terug te krijgen naar 50-ish. Dat moet meer dan genoeg zijn voor mijn appartementje.

Vraag: ik zoek bij Conrad, en kom hier met deze specs en buiten de elektrolyten alleen 'motoraanloopcondensatoren' tegen: https://www.conrad.nl/p/h...x-l-30-mm-x-48-mm-2354199

En volgens mij is dat helemaal niet wat ik zoek. Wie kan me wel de goede richting op sturen?
Ik gok dat je van dit artikel komt waarin het toepassen van een condensator wordt aanbevolen om de pompsnelheid te verlagen?

http://www.olino.org/blog...aciteit-van-mijn-cv-pomp/

Daar staat wel dat je eerst de impedantie van de pomp moet bepalen. Geen idee hoe dat moet. Iemand?

Stel dat je wel die 6 μF 450 V AC condensator nodig hebt dan moet je erop letten dat het een continu of bedrijfscondensator betreft en geen aanloopcondensator.

Het staat hier uitgelegd:
https://www.elektronica-s...ors_gesorteerd_op_uF.html

Edit:
In het oude deel van de topic is hierover ook al het eea over geschreven:
https://gathering.tweaker...5D=Vaillant%20condensator

[ Voor 5% gewijzigd door Superbeagle op 11-12-2021 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laica
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04-2023
@Tribunus
Als de installateur komt. Laat dan ook meteen een spirovent en vuilfilter plaatsen, mocht je die nog niet hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Laica op 11-12-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Videopac

Rommelt wat aan.

cville schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:48:
[...]

De Honeywell Chronotherm Modulation was de thermostaat die met mijn ketel meekwam (een Itho Daalderop BaseCube). 3 thermostaten later ben ik - tot volle tevredenheid - geëindigd met een Remeha iSense. De Honeywell is niet echt compatibel met deze ketel (ook door de service monteur vastgesteld).
Kun je me hier meer over vertellen? Ik ben sinds kort eigenaar van een huis met een Itho Daalderop BaseCube en CoolCube i.c.m. een Honeywell Chronotherm Modulation. Wat waren je problemen? Waarom werkt dit niet goed samen? En welke thermostaten heb je geprobeerd? Wat maakt dat de Remeha iSense wel goed samenwerkt? Ik las trouwens in een V&A advertentie dat er verschillende (software)versies van de iSense zijn, al kan ik daar op internet weinig over vinden.

Sorry voor alle vragen maar ik ben benieuwd of ik mijn opzet kan verbeteren en optimaliseren.

Ik las over die BaseCube dat er nogal eens printplaatproblemen voorkomen. En dat er softwareproblemen mee zijn.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

cville schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:09:
[...]

Een paar opmerkingen:

1. het doorvoeren van de buitentemperatuur naar de thermostaat doe ik ook. Ik heb een Remeha iSense en gebruikt dan de WAR + RT regelstrategie die je veel flexibiliteit geeft.
2. t.a.v. hysterese etc. heb ik uiteindelijk ook zelf software moeten schrijven om de ketel goed te kunnen regelen. Ik heb een Itho Daalderop BaseCube en die is zeer moeilijk te regelen. Het voorkomen van continue pendelen kan ik alleen maar voorkomen door softwarematig in te grijpen.

Nog een tip voor je Grafana plots: door in je query fill(none) of fill(previous) te gebruiken, samen met een kleinere lijndikte, krijg je (IMHO) mooiere lijnen die wat duidelijker uit te lezen zijn.
Kun je wat meer vertellen over de aanpassingen die je aan de software gemaakt hebt?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S83

S83

Superbeagle schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:36:
[...]

Warm houden: continu uit

Tapwater temperatuur: klokprogramma, 40 graden op momenten dat vrouw doucht. Lukt aardig om het in te schatten. ;) Daarbuiten 50 graden.
Haha, dus je vrouw mag maar met 40 graden douchen en jij met 50? _/-\o_

En wat heb jij bij die functie antilegionella? Heb jij die aangezet? (is dit nodig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
S83 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:02:
[...]

Haha, dus je vrouw mag maar met 40 graden douchen en jij met 50? _/-\o_

En wat heb jij bij die functie antilegionella? Heb jij die aangezet? (is dit nodig?)
Ja, haha. Ik douch gemiddeld 5 minuten en draai de kraan ook nog eens dicht tijdens het inzepen. Mijn vrouw daarentegen kan gerust een half uur onder de douche staan. :')
Heb geen klachten gehoord dat het water te koud is.

Wat legionella betreft groeit het volgens het rivm tussen 20 en 50 graden. Als ik het tapwater niet op temperatuur houd, dan neem ik aan dat het water onder de 20 graden blijft. Dus concludeer ik dat ik geen antilegionellaprogramma hoef te draaien. De meningen zullen hierover vast verschillen.
https://www.rivm.nl/legionella

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:06
@S83 , @Superbeagle

De werking van deze instelling staat in de Installatie- en Gebruikershandleiding iSense.
Zie de downloads op de website https://www.remeha.nl/product/isense#productInfoTabber4
7.3.4 Legionella-functie
Instellen via Menu > Instellingen > Warmwater > Antilegionella.
Om legionella in de boiler te voorkomen kan het tapwater één keer per
week tot 65℃ verwarmd worden. Deze maatregel kan alleen gebruikt
worden bij externe boilers en is niet mogelijk bij combiketels.
Met deze functie actief is, wordt het tapwater standaard op maandag
02:00 uur verwarmd.
Belangrijk
Controleer voor de juiste werking van deze functie of er
instellingen aan de ketel gedaan moeten worden. De ketel moet
een verhoogde gewenste tapwatertemperatuur toestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 22:20
Videopac schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:22:
[...]

Kun je me hier meer over vertellen? Ik ben sinds kort eigenaar van een huis met een Itho Daalderop BaseCube en CoolCube i.c.m. een Honeywell Chronotherm Modulation. Wat waren je problemen? Waarom werkt dit niet goed samen? En welke thermostaten heb je geprobeerd? Wat maakt dat de Remeha iSense wel goed samenwerkt? Ik las trouwens in een V&A advertentie dat er verschillende (software)versies van de iSense zijn, al kan ik daar op internet weinig over vinden.

Sorry voor alle vragen maar ik ben benieuwd of ik mijn opzet kan verbeteren en optimaliseren.

Ik las over die BaseCube dat er nogal eens printplaatproblemen voorkomen. En dat er softwareproblemen mee zijn.
Het is nogal een verhaal. In eerdere posts van mij kun je een aantal antwoorden vinden maar om dit goed te kunnen bespreken zou ik meer van je huidige systeem en problemen moeten weten. Dit om te kijken of mijn oplossingen jou zouden kunnen helpen. Als je mij een PM met een telefoonnummer stuurt, wil ik je wel bellen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-08 07:32
Heinemancp schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:05:
[...]

Een getal per dag zegt inderdaad weinig door de combi van wind en zonkracht.
Maar afgelopen jaren bij mij aardig zichtbaar dat investeren in isolatie een effect had op gebruikte gas in totaal en in m3 per graaddag
Oh wow, ik heb n.a.v. jouw post nu de historie tab ontdekt in mindergas.nl. Meerjaarstrend is in ieder geval omlaag bij mij :-). Maar duidelijk is wel dat ik voor het finetunen van de cv niet zozeer naar de graaddagen hoef te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Laica schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:50:
@Tribunus
Als de installateur komt. Laat dan ook meteen een spirovent en vuilfilter plaatsen, mocht je die nog niet hebben.
Goeie tip! Ik zal daar direct naar vragen, als ze toch de leidingen moeten aanpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Topicstarter
arpeggio schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:56:
@S83 , @Superbeagle

De werking van deze instelling staat in de Installatie- en Gebruikershandleiding iSense.
Zie de downloads op de website https://www.remeha.nl/product/isense#productInfoTabber4

[...]
Je hebt helemaal gelijk! De legionellafunctie is enkel bij boilers geschikt. En nieuwsgierig als ik ben heb ik eens de werking van combiketels, althans Remeha, eens nader bekeken.

Er wordt in combiketels, in tegenstelling tot boilers, geen tapwater op temperatuur gehouden. Het enige wat op temperatuur wordt gehouden is een klein buffervat met cv water. Bij tapwater vraag wordt dit cv water door een platenwarmtewisselaar geleid om het koude tapwater uit de leiding op te warmen. Combiketels zijn dus altijd doorstroomverwarmers. Het buffervat verkort enkel de opwarmtijd.

En ik maar al die tijd denken dat in combiketels een boilervat zit met tapwater dat eventueel op temperatuur wordt gehouden. 8)7

Legionellefunctie op combiketels is dus onzinnig. Afhankelijk van je wensen kun je dus gerust het tapwater bij een combiketel lager zetten dan 60 graden.

Heb je een boiler dan is een legionellafunctie wel verstandig!

Weer wat geleerd vandaag. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
dunklefaser schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:44:

Hoe groot de invloed is hangt natuurlijk van de ligging van je woning en vooral van het glasoppervlak op zuid af.
(extra broeikas-effect in de woonkamer bij onvoldoende ventilatie :+ door hoge CO2 concentratie)
Dat ik de graaddagen te hoge waarde toekende is mij inmiddels wel duidelijk...Ik zie volgend jaar dus pas of de maatregelen van dit jaar effect hebben. EN als dat negatief is, moet ik even goed nadenken hoe ik volgend jaar de instellingen weer terug zet :-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKo2019
Blihi schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:59:
[...]

Bedoel je dat je verbruik per graaddag per dag uitrekent en dat je dan een grafiek over de tijd maakt van gas per graaddag per dag?

Als ik dat plaatje voor een stookseizoen maak zie ik geen parabool. Wel een rommelige grafiek. Per dag verschilt de 'gas per graaddag' tussen de 0.2 en 1. Zelfs het weekgemiddelde schommelt als een gek.

Voor gas per graaddag moet je echt kijken naar jaargemiddelden. Je krijgt dus 1 waarde per stookseizoen en zo kun je stookseizoenen met elkaar vergelijken.

Instraling van de zon/regen/wind zijn allemaal factoren die per dag verschillen en invloed hebben.
DIt is het beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FLB3ONTx1rka9v3zFs6BAb_ubY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H0JJo3N1ZJVvLXbpoBWugsyV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:30
Goedemiddag CV tweakers,

Ik ben ook eens begonnen met mijn cv, heb een oud beestje. Via youtube filmpje voorbij zien komen dat je het vermogen omlaag.
Laaste paar dagen beetje gekeken en lijkt erop dat mijn gas verbruik stuk omlaag gaat al. Ook zie ik in mij ´home assistant´ dat de ketel niet vol vermogen meer doet stoken, wat eerst wel het geval was.
-Tado thermostaat (modulerend met de ketel)
-CV: nefit ecomline hr classic hr30
-Vloerverwarming (5 groeps)

Dit was de start waarop die al langere tijd stond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQztNBKNDtyJ9JxiIYjUvbc_Bxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxLyr9nIUClS2AUALcwILAgr.jpg?f=fotoalbum_large

Nu staat die hier op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7UfekZog5ZGaiM9yU_8OcFxYFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPjRIyMirq1sx2hD3ukyhjG0.jpg?f=fotoalbum_large
CV: iets omlaag gezet
kraanwater: van 10 naar 8 gezet
vermogen ketel: deze helemaal terug gedraaid naar 1 en de jumper eruit gehaald (begreep hierdoor dat het vermogen helemaal omlaag gaat van de ketel)

In de grafiek hieronder zie je ook het verschil van de afgelopen dagen
(Helemaal links is oude situatie helemaal rechts was een test 15 min stoken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z26I3XKCHfjsHzbdjF_melr1jp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2SGRMOOT3tALY8aYLru5XkHU.png?f=fotoalbum_large

Gemeten door 15 min de ketel vol te laten stoken
Temperatuur aanvoer is 60 graden
Temperatuur retour is 24,8.
uitlaat ketel naar buiten is 22 graden
Vloerverwarming thermostaat staat op dit moment op 45 graden het huis is lekker aangenaam.

Paar vragen.
-CV water kan ik deze nog verder omlaag zetten?
-Kan ik de kraanwater nog verder omlaag zetten in verband met legionella? enigste wanneer we warm water gebruiken is als we douche. Beneden hebben we een Quooker welke koken & heet water verzorgt. Warm water kan bijspringen als die het niet red maar dit gebeurt nauwelijks.
-

[ Voor 14% gewijzigd door k_ers op 11-12-2021 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
@k_ers Je kunt de temp van het cv water gerust nog verder proberen te verlagen. Op den duur kom je er vanzelf achter of je het te ver hebt doorgezet. Dan komt je woonkamer heel langzaam (of niet meer) op temperatuur. In dat geval zet je hem weer wat omhoog.

Van de andere kant ik heb dezelfde ketel en max cv water op 63 staan maar momenteel komt de ketel niet boven de 55 aanvoer eigenlijk omdat de thermostaat niet meer vraagt

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 22:29
Ik ondervind toch wat problemen, met name dat de thermostaat blijkbaar warmte blijft vragen ook al is de temperatuur bereikt. Gevolg; lange stooksessies en doorschietende temperaturen +0,5 graad boven ingesteld.

Ik probeer daarnaast een instelling te vinden die ik doordeweek kan hanteren, als ook in het weekend wanneer ik boven de 2 radiatoren dichtdraai. Dit lijkt vooralsnog niet te lukken. Ketel blijft aan schieten nadat hij uitgaat, terwijl de retourtemp of aanvoer niet buitensporig hoog is. Ook vaker code 1 vandaag. Ben al weer terug naar aanvoer temp van 70 ipv 55-60, normaliter kom ik daar toch niet aan.

Huidig:

Minimaal vermogen (c) 25%
Maximaal vermogen (3) 30%
min Pompsnelheid (c.) 25%
max Pompsnelheid (3.) 30%
Aanvoer 70gr

E 45 graden
Nadraaitijd 5 min
VVW schakelaar 37 graden
VVW pomp laag constant

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
Top! Ga ik er verder afstellen en kijken hoever ik kan gaan.
Vloerverwarming blijft vrij stabiel warm dus dat scheelt ook een hoop (denk ik)
Fantastic_fox schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:49:
@k_ers Je kunt de temp van het cv water gerust nog verder proberen te verlagen. Op den duur kom je er vanzelf achter of je het te ver hebt doorgezet. Dan komt je woonkamer heel langzaam (of niet meer) op temperatuur. In dat geval zet je hem weer wat omhoog.

Van de andere kant ik heb dezelfde ketel en max cv water op 63 staan maar momenteel komt de ketel niet boven de 55 aanvoer eigenlijk omdat de thermostaat niet meer vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
KoningPaulus schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:38:
Ik ondervind toch wat problemen, met name dat de thermostaat blijkbaar warmte blijft vragen ook al is de temperatuur bereikt. Gevolg; lange stooksessies en doorschietende temperaturen +0,5 graad boven ingesteld.
Daar kan de ketel niks aan doen, om dit op te lossen betere thermostaat kopen
Ik probeer daarnaast een instelling te vinden die ik doordeweek kan hanteren, als ook in het weekend wanneer ik boven de 2 radiatoren dichtdraai. Dit lijkt vooralsnog niet te lukken. Ketel blijft aan schieten nadat hij uitgaat, terwijl de retourtemp of aanvoer niet buitensporig hoog is. Ook vaker code 1 vandaag. Ben al weer terug naar aanvoer temp van 70 ipv 55-60, normaliter kom ik daar toch niet aan.

Huidig:

Minimaal vermogen (c) 25%
Maximaal vermogen (3) 30%
min Pompsnelheid (c.) 25%
max Pompsnelheid (3.) 30%
Aanvoer 70gr

E 45 graden
Nadraaitijd 5 min
VVW schakelaar 37 graden
VVW pomp laag constant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Sinds gister is onze vloerverwarming verdeler aangesloten op het CV systeem en ik probeer nu het opstookprotocol te volgen voor ingefreesde vloerverwarming in combinatie met een PVC vloer.

Volgens het protocol moet ik op 15 graden beginnen, echter gaat de thermostaat van de verdeler niet lager dan 20. Zodoende heb ik deze maar op 20 gezet en de boel aangezet. Echter begon de led van de pomp rood/groen te knipperen. Ik heb de groepen opnieuw proberen te ontluchten en uiteindelijk de pompstand aangepast naar 2, waarna de led groen bleef branden.

Ik vraag mij nu echter af of alles wel correct functioneert, aangezien er geen of zeer weinig flow door de aanvoer gaat. Leidingen voelen ook allemaal koud aan.

Of komt dit doordat de thermostaat op 20 staat, waardoor er maar heel weinig bijgemengd wordt? Verder viel het mij op dat alle flowmeters op 0 staan, ongeacht of ik ze helemaal open zet of dicht.

CV ketel betreft een Remeha Avanta 28C, aangesloten op een iSense. Ik heb momenteel de max CV water temperatuur ingesteld op 45 graden. Vloerverwarming verdeler is een 6 groeps Top-Flow kunstof PRO PLUS en de pomp is een Wilo Para.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74ieWWBc-aoLkuC94DYp6JzVwUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJe2K9BLU7ybAU3kqokXD7xL.jpg?f=fotoalbum_large (maximaal temperatuurbeveiliging is inmiddels bevestigd aan het aanvoerblok van de verdeler)

Iemand nog advies of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2eEvWrgKF3pK1UWrdXsX82ER0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDjWNM6e7O5YzfMK0JyVSJVd.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de nachten wat kouder worden zou ik wat langere runs verwachten maar m'n ketel (Intergas HRE36/30) blijft gevoelsmatig maar wat pendelen...

Vermogen staat op 30%, lager kan het niet. Weet niet goed wat ik nog kan tweaken. Knijpen van groepen lijkt mij averechts effect te geven, alle groepen staan volledig open (alles begane grond, ongeveer 1 grote ruimte).

Meer afgifte creëren zou ik kunnen bedenken, maar hoe?

@Dj-sannieboy 20 graden is niet heel warm natuurlijk, hoe staat je isense thermostaat? Heeft die wel warmtevraag?

[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 12-12-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heb jij niet ergens een bypass die je open drukt, retourtemperatuur loopt bijna synchroon met de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

leonbong schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:04:
Heb jij niet ergens een bypass die je open drukt, retourtemperatuur loopt bijna synchroon met de aanvoer.
Geen bypass in het systeem. Begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt, retour (ketel afvoer) is redelijk stabiele lijn die heel klein beetje oploopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_ers
Opstarten duurt lang,
Bij ons was het elke 24 uur 3 graden omhoog, vanuit de omgevingstemperatuur.
De pomp staat ingesteld dat de middelste leds onder elkaar branden.
Maar het duurde bij ons lang
Dj-sannieboy schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:19:
Sinds gister is onze vloerverwarming verdeler aangesloten op het CV systeem en ik probeer nu het opstookprotocol te volgen voor ingefreesde vloerverwarming in combinatie met een PVC vloer.

Volgens het protocol moet ik op 15 graden beginnen, echter gaat de thermostaat van de verdeler niet lager dan 20. Zodoende heb ik deze maar op 20 gezet en de boel aangezet. Echter begon de led van de pomp rood/groen te knipperen. Ik heb de groepen opnieuw proberen te ontluchten en uiteindelijk de pompstand aangepast naar 2, waarna de led groen bleef branden.

Ik vraag mij nu echter af of alles wel correct functioneert, aangezien er geen of zeer weinig flow door de aanvoer gaat. Leidingen voelen ook allemaal koud aan.

Of komt dit doordat de thermostaat op 20 staat, waardoor er maar heel weinig bijgemengd wordt? Verder viel het mij op dat alle flowmeters op 0 staan, ongeacht of ik ze helemaal open zet of dicht.

CV ketel betreft een Remeha Avanta 28C, aangesloten op een iSense. Ik heb momenteel de max CV water temperatuur ingesteld op 45 graden. Vloerverwarming verdeler is een 6 groeps Top-Flow kunstof PRO PLUS en de pomp is een Wilo Para.

[Afbeelding] (maximaal temperatuurbeveiliging is inmiddels bevestigd aan het aanvoerblok van de verdeler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Beekforel
Ah ik kijk verkeerd.
1) Heb je radiatoren misschien heel veel geknepen?

2) wat zijn je ketelinstellingen
Max vermogen
Max aanvoertemperatuur

[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 12-12-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@leonbong geen radiatoren, alleen ~100 m2 vloerverwarming op de begane grond. Bovenverdieping verwarmen we momenteel niet.

Maximaal vermogen op 30% en aanvoer op 80 (standaardwaarde want als je vermogen al knijpt hoef je deze niet te knijpen begreep ik).

[ Voor 35% gewijzigd door Beekforel op 12-12-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
En staat je pomp heel hard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dj-sannieboy schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:19:

Blijf goed ontluchten. Het zal best een tijd duren voordat alle lucht uit de leidingen is. Die lucht verzamelt zich allemaal in de bovenste balk en moet dus door de pomp. Dat kan storingen geven.

Die thermostaat is dramatisch onnauwkeurig. Dit moet je puur als beveiliging gebruiken. Deze reageert op de aanvoertemperatuur in de bovenste balk en draait daarmee de aanvoer dicht.

Beter de temperatuur op de ketel regelen tijdens het opstoken en niet op de verdeler (en waarom doe je een opstookprotocol bij ingefreesde leidingen?

[Afbeelding] (maximaal temperatuurbeveiliging is inmiddels bevestigd aan het aanvoerblok van de verdeler)

Is dit de enige verdeler in huis, of heb je ook nog radiatoren? Als dit alles is, dan moet de pompsnelheid op de ketel veeeel hoger. Anders heeft de ketel niet in de gaten dat er warmte nodig is.

Dit wordt vaak vergeten bij mengverdelers. Als je overal mengverdelers hebt moet je de pompsnelheid in de ketel op constant, hoog debiet zetten, dus geen variabele snelheden, geen drukregeling, maar gewoon een vast debiet, zo hoog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De pomp van de vloerverwarming staat denk ik op de hoogste stand inderdaad. Die kan ik wel eens wat omlaag zetten.

Hm gezien de reactie van @Blihi hierboven even naar de pomp instellingen van de ketel gekeken. Minimaal vermogen cv pomp 5% omhoog gezet (30 naar 35) en ook minimale toerental 5% omhoog (25 naar 30).

Max vermogen CV pomp had ik ook geknepen naar 40, deze nu naar 50 gezet.

[ Voor 35% gewijzigd door Beekforel op 12-12-2021 10:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Beekforel schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:22:
[...]

De pomp van de vloerverwarming staat denk ik op de hoogste stand inderdaad. Die kan ik wel eens wat omlaag zetten.

Hm gezien de reactie van @Blihi hierboven even naar de pomp instellingen van de ketel gekeken. Minimaal vermogen cv pomp 5% omhoog gezet (30 naar 35) en ook minimale toerental 5% omhoog (25 naar 30).

Max vermogen CV pomp had ik ook geknepen naar 40, deze nu naar 50 gezet.
Als je alleen mengverdelers hebt, dus geen radiatoren en open verdelers, mag de pompsnelheid in de ketel echt veel hoger.

De meeste moderne ketels voeren het pomptoerental op als er meer vermogen gevraagd wordt. Alleen, ze sturen op delta-T. Bij mengverdelers duurt het lang voordat de ketel ook echt een veel kleinere retour terug krijgt van de verdeler, helemaal als deze nageregeld zijn. De ketel 'ziet' dus pas heel laat dat er meer vermogen nodig is.

Door de pompsnelheid vanuit de ketel constant (en vrij hoog) te houden zorg je er voor dat de mengverhouding constant blijft en dat de ketel vrijwel direct reageert als de retourtemperatuur terug loopt. Deze gaat dan nog steeds omhoog moduleren, maar nu met alleen de brander en dus niet meer de pompsnelheid.

Het regelen van de temperatuur die de vloer in gaat, doe je dan door de aanvoertemperatuur van de ketel te verlagen in combinatie met de stand van de pomp op de verdeler. Door het constante debiet verandert de mengverhouding in de verdeler niet en dus is daar de afgifte constanter.

Als je nu nageregelde verdelers hebt, stel je de pomp van de verdeler in op druk-verschil gestuurd. Heb je geen nageregelde verdeler kun je de pomp op de verdeler ook op constant debiet zetten.

Wat je op deze manier krijgt is:
- De pompsnelheid op de verdeler regelt de delta-T over de vloer.
- De pompsnelheid van de ketel regelt de mengverhouding.
- De Ta van de ketel regelt de temperatuur van het verse water.

Drie instelmogelijkheden die (bijna geheel) onafhankelijk van elkaar in te stellen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 12-12-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Blihi schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:22:
[...]

Blijf goed ontluchten. Het zal best een tijd duren voordat alle lucht uit de leidingen is. Die lucht verzamelt zich allemaal in de bovenste balk en moet dus door de pomp. Dat kan storingen geven.

[...]

Die thermostaat is dramatisch onnauwkeurig. Dit moet je puur als beveiliging gebruiken. Deze reageert op de aanvoertemperatuur in de bovenste balk en draait daarmee de aanvoer dicht.

Beter de temperatuur op de ketel regelen tijdens het opstoken en niet op de verdeler (en waarom doe je een opstookprotocol bij ingefreesde leidingen?

[...]

Is dit de enige verdeler in huis, of heb je ook nog radiatoren? Als dit alles is, dan moet de pompsnelheid op de ketel veeeel hoger. Anders heeft de ketel niet in de gaten dat er warmte nodig is.

Dit wordt vaak vergeten bij mengverdelers. Als je overal mengverdelers hebt moet je de pompsnelheid in de ketel op constant, hoog debiet zetten, dus geen variabele snelheden, geen drukregeling, maar gewoon een vast debiet, zo hoog mogelijk.
Ik merk inderdaad dat er nog regelmatig lucht uit komt, dus zal blijven ontluchten.

Goed om te weten, ik ga de temperatuur regelen via de CV. Waarom een opstookprotocol, dat is wat ik geadviseerd kreeg. Heb ook op internet gezocht en blijkbaar is er wel een opstookprotocol bij ingefreesde vloerverwarming. Ook moet de geplakte PVC vloer natuurlijk niet ineens teveel warmte krijgen.

Er is ook nog een standaard verdeler voor de radiatoren op de bovenverdieping, waar momenteel alleen de handdoekradiator in de badkamer open staat. Ik kan de pompstand niet wijzigen in de CV, maar heb pompsturing wel even uitgezet op de iSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bij de combinatie met radiatoren moet je de pompsnelheid niet al te hoog zetten, want de radiatoren moeten natuurlijk wel blijven doen wat ze moeten doen.

Om dit straks waterzijdig in te regelen moet je de hele vloerverwarmingsverdeler als een (1) radiator beschouwen. Je meet dan dus aanvoer/retour aan de onderkant van de verdeler.

Er zit volgens mij geen kraan op om de weerstand over de verdeler te regelen, dat kan eventueel met die blauwe kraan, maar die is behoorlijk onnauwkeurig. Dat is wel jammer. Misschien zit er linksonder nog een stelschroef, maar ik zou denken dat die de verdeler eventueel hydraulisch actief maakt (dat moet je even uitzoeken, want hangt van het merk af).

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het binnenwerk van die thermostaatkraan voorinstelbaar is.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 12-12-2021 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:16
Dj-sannieboy schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:42:
[...]

Ik merk inderdaad dat er nog regelmatig lucht uit komt, dus zal blijven ontluchten.

Goed om te weten, ik ga de temperatuur regelen via de CV. Waarom een opstookprotocol, dat is wat ik geadviseerd kreeg. Heb ook op internet gezocht en blijkbaar is er wel een opstookprotocol bij ingefreesde vloerverwarming. Ook moet de geplakte PVC vloer natuurlijk niet ineens teveel warmte krijgen.

Er is ook nog een standaard verdeler voor de radiatoren op de bovenverdieping, waar momenteel alleen de handdoekradiator in de badkamer open staat. Ik kan de pompstand niet wijzigen in de CV, maar heb pompsturing wel even uitgezet op de iSense.
Opstookprotocol had voor je PVC plakken moeten doen. Want als er thermische spanning scheuren ontstaan, dan moet nu de rek in je PVC het oplossen :X. Moet eerlijk zeggen dat mijn vloer nog nooit meer heeft gezien dan 32C. Dus snap de vraag van velen wel waarom je nog opstook protocol gaat toepassen bij maximaal 15C verschil in een jaar. Mijn donkere buitenmuur gaat 40C op en neer in de zomer op 1 dag en daar gebruik je toch ook geen opstookprotocol voor. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

cville schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:22:
[...]

Het is nogal een verhaal. In eerdere posts van mij kun je een aantal antwoorden vinden maar om dit goed te kunnen bespreken zou ik meer van je huidige systeem en problemen moeten weten. Dit om te kijken of mijn oplossingen jou zouden kunnen helpen. Als je mij een PM met een telefoonnummer stuurt, wil ik je wel bellen.
Dank, zeer attent. Aangezien ik er nog niet woon en nog niet veel kennis verder heb ga ik me eerst verder inlezen. Uit een beoordeling van de eTwist begrijp Ik dat de Honeywell Chronotherm o.a. de stooklijnen van warmtepomp negeert.

De reden dat ik op onderzoek uitging was dat ik de BaseCube al enkele malen B60 storing heb zien aangeven. Het huis (bouwjaar 2013) heeft per kamer regelbare vloerverwarming en heeft energielabel A++ (2021). Ik meld me weer als ik me beter ingelezen heb en eventuele (andere) problemen tegen gekomen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zouden boosters ook wat doen op een te kleine radiator op een slaapkamer? De radiator wordt wel warm, maar de slaapkamer niet. Ik denk dat het weinig uit gaat halen als de thermostaat in de huiskamer hangt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:06:
Bij de combinatie met radiatoren moet je de pompsnelheid niet al te hoog zetten, want de radiatoren moeten natuurlijk wel blijven doen wat ze moeten doen.
Wat bedoel je met "te hoge" flow i.v.m. dat "wat de radiatoren moeten blijven" doen? (=warmte afgeven?)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:54
Goedemiddag,

Ik heb even alle parameters uit menu C020 van mijn Intergas Xtreme 36 nagelopen en de huidige waarden daarvan in een tabelletje gezet. Ik vraag me alleen af wat parameter P076 is welke bij mij waarde 1 heeft. Ergens anders vond ik dat het Tapcomfort (0: uit, 1: aan) betekent. Klopt dat?

Voor de volledigheid hieronder mijn C020 instellingen met firmware versie 1.70 voor de ketel (waarbij naderhand een aanpassing door Intergas is toegepast waarde P011 nu minimale waarde 17 i.p.v. 22 heeft) en 1.20 voor de pomp.

ParameterOmschrijving Parameter Waarde (standaard/installateur)Omschrijving Waarden
P001Installatietype0 (0)0 = Xtreme Kombi
1 = Xtreme Solo + Boiler
2 = Xtreme Tap
3 = Xtreme Solo
P002Instelling display2 (0)0 = Weinig info
1 = Informatiever
2 = Uitgebreid
P009Toestel belasting aanpassing0 (0)Aantal graden (-5 - 5)
P010Ingesteld maximaal CV-vermogen100 (75/50)Percentage (25 - 100)
P011Minimaal CV vermogen17 (22)Percentage (17 - waarde P010)
P012Opstartvermogen CV50 (50)Percentage
P030CV-pomp instelling0 (0)0 = Nadraaitijd actief, 1 = Continu (P076 tapcomfortfunctie is uitgeschakeld)
P031Maximum capaciteit modulerende CV-pomp95 (65)Percentage (waarde P032 - 100)
P032Minimum capaciteit modulerende CV-pomp80 (35/45)Percentage (15 - waarde P031)
P033CV-pomp nadraaitijd na CV-bedrijf1 (1)Aantal minuten (0 - 15)
P034CV-pomp nadraaitijd na boiler-bedrijf (alleen relevant bij geen Kombi ketel)1 (1)Aantal minuten (0 - 15)
P035Stappenmodulatie1 (1/0)0 = Uit, 1 = Aan
P036Anti-pendel tijd CV5 (5)Minimum aantal minuten uitschakeltijd op ketelwater temperatuur (0 - 15)
P037Wachttijd inschakelen bij CV vraag0 (0)Aantal minuten
P039Warmtevraag niet beantwoordenn.v.t. (0)0 = Uit, 1 = Aan
P040Interne klokthermostaatn.v.t. (0)0 = Uit, 1 = Aan
P050Maximale CV aanvoer temperatuur (ook instelbaar via radiatorknop ketel)40 (80)Aantal graden (10 - waarde P059)
P051Minimale CV aanvoer temperatuur33 (25)Aantal graden (10 - waarde P050)
P052Stooklijn minimum buitentemperatuur-9 (-9)Aantal graden (-30 - 10)
P053Stooklijn maximum buitentemperatuur25 (25)Aantal graden (10 - 30)
P056Opentherm minimumtemperatuur30 (30)Aantal graden (10 - 60)
P057Reactie OpenTherm kamerthermostaat2 (1)0 = Warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde temperatuur lager is dan 30 graden
1 = Warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op 30 graden
2 = Warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)
P059Maximale instelwaarde aanvoertemperatuur45 (90/55)Aantal graden (10 - 90)
P060Aanvoertemperatuur tweede circuit (alleen relevant bij LT/HT regeling)45 (50)Aantal graden
P070Ingesteld maximaal WW-vermogen100 (100)Percentage (20 - 100)
P071Minimaal vermogen bij warmwatervraag14 (18)Percentage
P072Opstartvermogen bij warmwatervraag50 (50)Percentage
P073Tapwatertemperatuur in ECO bedrijf (stand 0 betekent dat de ketel in ECO bedrijf het tapwater op 3 graden onder waarde P075 houdt)0 (0)Aantal graden (0 - 65)
P074Aantal ECO dagen7 (7)Aantal dagen (0 - 10)
P075Regeltemperatuur tijdens boiler bedrijf60 (80)Aantal graden (60 - 90)
P076Tapcomfort1 (1)0 = Uit, 1 = Aan
P077Wachttijd CV-bedrijf na WW-bedrijf0 (0)Aantal minuten (0 - 15)
P081Stand driewegklep of elektrische afsluiter0 (0)0 = Tijdens CV bedrijf bekrachtigd
1 = Tijdens WW bedrijf bekrachtigd
P085Legionella preventie (alleen relevant als P001 op 1 staat)n.v.t. (0)0 = Uit, 1 = Aan
P086Comfort offset17 (17)Aantal graden (0 - 60)
P087Klokprogramma warmwaterfunctien.v.t. (0)0 = Uit, 1 = Aan
P090Functie contact 3,4 van X40 (0)0 = Driewegklep
1 = Driewegklep voor LT/HT systeem
2 = Injectiepomp
3 = Houtboiler
4 = Externe CV pomp
5 = Externe opslagpomp
6 = Externe warmwaterpomp
P091Functie contact 4,5 van X40 (0)0 = Driewegklep
2 = Injectiepomp
3 = Houtboiler
4 = Externe CV pomp
5 = Externe opslagpomp
P097Relaisfunctie contact X110 (0)0 = Functie uit
1 = Boiler werkt: contacten 1,3 open Boiler fout: contacten 1,3 gesloten
P100Functie contact 3,4 van X130 (0)0 = Buitentemperatuurvoeler
1 = LT aanvoer voeler
2 = Warmtewisselaarsensor (n.v.t.)
3 = Buffersensor (Aquastat of 10k NTC)
P101Functie contact 4,5 van X130 (0)0 = Buitentemperatuurvoeler
1 = LT aanvoer voeler

Woningeigenschappen: het betreft een aan de berging geschakelde nieuwbouwwoning welke in 2020 is opgeleverd met een vloeroppervlakte van ongeveer 212m2. Overal is vloerverwarming aangebracht met zoneregeling. In elke kamer zit dus een thermostaat welke draadloos communiceert met een controller op de verdeler welke de thermostatische kraan van de groep aanstuurt. Dit is een systeem van Watts wat lijkt op het draadloze systeem van Honeywell.
Het betreft een "open verdeler systeem" waarbij de pomp van de CV ketel het hele systeem voorziet; de drie verdelers hebben dus geen eigen pomp.

Verbruik: 0,565 m3 per graaddag. Woonkamertemperatuur overdag 21 graden, 's nachts 20 graden. Later heb ik ontdekt dat de Watts thermostaten wat "pessimistisch" ingesteld zijn; ze zitten 0,5 - 1 graad te laag met hun waarde. Dus in werkelijkheid is de temperatuur overdag 22 graden en 's nachts 21 graden.

Sinds ik de pompsnelheid (P031 & P032) en het maximale vermogen (P010) drastisch heb verhoogd is het verbruik omlaag en het comfort omhoog gegaan.

[ Voor 119% gewijzigd door witterholt op 12-12-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:54
Marzman schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:04:
Zouden boosters ook wat doen op een te kleine radiator op een slaapkamer? De radiator wordt wel warm, maar de slaapkamer niet. Ik denk dat het weinig uit gaat halen als de thermostaat in de huiskamer hangt.
Hangt van de radiator af. Een radiator zonder lamellen ertussen heeft geen zin om te boosten aangezien er bijna geen oppervlak is waar je lucht langs forceert.

Zou persoonlijk kijken naar een grotere radiator als dat kan. Tweedehands heb je die vaak al voor een kratje bier. Wel opletten dat ze niet uit een rokershol komen, de radiator die ik hier heb van mijn ouders ruik je nog altijd... roken al 20 jaar niet meer :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:21:
[...]

Wat bedoel je met "te hoge" flow i.v.m. dat "wat de radiatoren moeten blijven" doen? (=warmte afgeven?)
Ja, maar je wilt bij radiatoren niet een zodanig hoge flow dat ze veel te warm worden. Ze moeten wel de tijd hebben om het vermogen af te geven. Dat bedoelde ik er mee. Maar je hebt gelijk, strikt genomen klopte de zin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dapdodo schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:10:
[...]

Opstookprotocol had voor je PVC plakken moeten doen. Want als er thermische spanning scheuren ontstaan, dan moet nu de rek in je PVC het oplossen :X. Moet eerlijk zeggen dat mijn vloer nog nooit meer heeft gezien dan 32C. Dus snap de vraag van velen wel waarom je nog opstook protocol gaat toepassen bij maximaal 15C verschil in een jaar. Mijn donkere buitenmuur gaat 40C op en neer in de zomer op 1 dag en daar gebruik je toch ook geen opstookprotocol voor. O-)
Dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepen of staan er verkeerde adviezen op internet.

Helaas was de verdeler nog niet op het CV systeem aangesloten toen de vloer gelegd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
witterholt schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:24:
Goedemiddag,

Ik heb even alle parameters uit menu C020 van mijn Intergas Xtreme 36 nagelopen en de huidige waarden daarvan in een tabelletje gezet. Ik vraag me alleen af wat parameter P076 is welke bij mij waarde 1 heeft. Ergens anders vond ik dat het Tapcomfort (0: uit, 1: aan) betekent. Klopt dat?

Voor de volledigheid hieronder mijn C020 instellingen met firmware versie 1.70 voor de ketel (waarbij naderhand een aanpassing door Intergas is toegepast waarde P011 nu minimale waarde 17 i.p.v. 22 heeft) en 1.20 voor de pomp.

ParameterOmschrijving Parameter Waarde (standaard/installateur)Omschrijving Waarden
P001Installatietype0 (0)0 = Xtreme Kombi
1 = Xtreme Solo + Boiler
2 = Xtreme Tap
3 = Xtreme Solo
P002Instelling display2 (0)0 = Weinig info
1 = Informatiever
2 = Uitgebreid
P009Toestel belasting aanpassing0 (0)Aantal graden (-5 - 5)
P010Ingesteld maximaal CV-vermogen100 (75/50)Percentage (25 - 100)
P011Minimaal CV vermogen17 (22)Percentage (17 - waarde P010)
P012Opstartvermogen CV50 (50)Percentage
P030CV-pomp instelling0 (0)0 = Nadraaitijd actief, 1 = Continu (P076 tapcomfortfunctie is uitgeschakeld)
P031Maximum capaciteit modulerende CV-pomp95 (65)Percentage (waarde P032 - 100)
P032Minimum capaciteit modulerende CV-pomp80 (35/45)Percentage (15 - waarde P031)
P033CV-pomp nadraaitijd na CV-bedrijf1 (1)Aantal minuten (0 - 15)
P034CV-pomp nadraaitijd na boiler-bedrijf (alleen relevant bij geen Kombi ketel)1 (1)Aantal minuten (0 - 15)
P035Stappenmodulatie1 (1/0)0 = Uit, 1 = Aan
P036Anti-pendel tijd CV5 (5)Minimum aantal minuten uitschakeltijd op ketelwater temperatuur (0 - 15)
P037Wachttijd inschakelen bij CV vraag0 (0)Aantal minuten
P039Warmtevraag niet beantwoordenn.v.t. (0)0 = Uit, 1 = Aan
P040Interne klokthermostaatn.v.t. (0)0 = Uit, 1 = Aan
P050Maximale CV aanvoer temperatuur (ook instelbaar via radiatorknop ketel)40 (80)Aantal graden (10 - waarde P059)
P051Minimale CV aanvoer temperatuur33 (25)Aantal graden (10 - waarde P050)
P052Stooklijn minimum buitentemperatuur-9 (-9)Aantal graden (-30 - 10)
P053Stooklijn maximum buitentemperatuur25 (25)Aantal graden (10 - 30)
P056Opentherm minimumtemperatuur30 (30)Aantal graden (10 - 60)
P057Reactie OpenTherm kamerthermostaat2 (1)0 = Warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde temperatuur lager is dan 30 graden
1 = Warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op 30 graden
2 = Warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)
P059Maximale instelwaarde aanvoertemperatuur45 (90/55)Aantal graden (10 - 90)
P060Aanvoertemperatuur tweede circuit (alleen relevant bij LT/HT regeling)45 (50)Aantal graden
P070Ingesteld maximaal WW-vermogen100 (100)Percentage (20 - 100)
P071Minimaal vermogen bij warmwatervraag14 (18)Percentage
P072Opstartvermogen bij warmwatervraag50 (50)Percentage
P073Tapwatertemperatuur in ECO bedrijf (stand 0 betekent dat de ketel in ECO bedrijf het tapwater op 3 graden onder waarde P075 houdt)0 (0)Aantal graden (0 - 65)
P074Aantal ECO dagen7 (7)Aantal dagen (0 - 10)
P075Regeltemperatuur tijdens boiler bedrijf60 (80)Aantal graden (60 - 90)
P076Tapcomfort1 (1)0 = Uit, 1 = Aan
P077Wachttijd CV-bedrijf na WW-bedrijf0 (0)Aantal minuten (0 - 15)
P081Stand driewegklep of elektrische afsluiter0 (0)0 = Tijdens CV bedrijf bekrachtigd
1 = Tijdens WW bedrijf bekrachtigd
P085Legionella preventie (alleen relevant als P001 op 1 staat)n.v.t. (0)0 = Uit, 1 = Aan
P086Comfort offset17 (17)Aantal graden (0 - 60)
P087Klokprogramma warmwaterfunctien.v.t. (0)0 = Uit, 1 = Aan
P090Functie contact 3,4 van X40 (0)0 = Driewegklep
2 = Injectiepomp
3 = Houtboiler
4 = Externe CV pomp
5 = Externe opslagpomp
P091Functie contact 4,5 van X40 (0)0 = Driewegklep
2 = Injectiepomp
3 = Houtboiler
4 = Externe CV pomp
5 = Externe opslagpomp
P097Relaisfunctie contact X110 (0)0 = Functie uit
1 = Boiler werkt: contacten 1,3 open Boiler fout: contacten 1,3 gesloten
P100Functie contact 3,4 van X130 (0)0 = Buitentemperatuurvoeler
1 = LT aanvoer voeler
P101Functie contact 4,5 van X130 (0)0 = Buitentemperatuurvoeler
1 = LT aanvoer voeler

Woningeigenschappen: het betreft een aan de berging geschakelde nieuwbouwwoning welke in 2020 is opgeleverd met een vloeroppervlakte van ongeveer 212m2. Overal is vloerverwarming aangebracht met zoneregeling. In elke kamer zit dus een thermostaat welke draadloos communiceert met een controller op de verdeler welke de thermostatische kraan van de groep aanstuurt. Dit is een systeem van Watts wat lijkt op het draadloze systeem van Honeywell.
Het betreft een "open verdeler systeem" waarbij de pomp van de CV ketel het hele systeem voorziet; de drie verdelers hebben dus geen eigen pomp.

Verbruik: 0,565 m3 per graaddag. Woonkamertemperatuur overdag 21 graden, 's nachts 20 graden. Later heb ik ontdekt dat de Watts thermostaten wat "pessimistisch" ingesteld zijn; ze zitten 0,5 - 1 graad te laag met hun waarde. Dus in werkelijkheid is de temperatuur overdag 22 graden en 's nachts 21 graden.

Sinds ik de pompsnelheid (P031 & P032) en het maximale vermogen (P010) drastisch heb verhoogd is het verbruik omlaag en het comfort omhoog gegaan.
P076 staat inderdaad als WW comfort instelling in de boeken. Gewoon uitzetten. Kost alleen maar gas. De ketel stookt dan af en toe het warm water warm. Zal in de winter geen verschil maken, want dan heb je CV, maar 's zomers schakelt de ketel dus af en toe aan om het warm water in de brander even op te warmen. Zonde van het gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:54
Blihi schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:24:
[...]

P076 staat inderdaad als WW comfort instelling in de boeken. Gewoon uitzetten. Kost alleen maar gas. De ketel stookt dan af en toe het warm water warm. Zal in de winter geen verschil maken, want dan heb je CV, maar 's zomers schakelt de ketel dus af en toe aan om het warm water in de brander even op te warmen. Zonde van het gas.
Bedankt voor de tip. Heb je verder nog opvallende dingen gezien in mijn lijstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Laatst online: 00:17
Ik heb een gerenoveerd appartement van ca 120m2 onder het dak. De woning is redelijk goed geisoleerd en er hangt een Intergas HR 36/30 ketel.

Wij hebben de klokthermostaat (aan/uit honeywell chronotherm iv) ingesteld op 19 graden zodat het van 7-8 een uurtje warm is bij het ontbijt en vanaf 15:30 tot 22:00 ook op 19:00 voor de thuiskomers na school en werk tot wij gaan slapen. Alleen op zondag staat de thermostaat van 9:00 tot 22:00 op 19 graden. Voor alle overige tijden staat de thermostaat op 10 graden.

Is het dan gunstiger (zuiniger) om de cv op lage temperatuur (50 graden) te laten
draaien met de pomp op de laagste stand? Of zijn de uren dat wij het warm willen hebben zo kort dat een hogere keteltemperatuur met hogere pompsnelheid dan efficienter zal zijn?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

_JGC_ schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:27:
[...]

Hangt van de radiator af. Een radiator zonder lamellen ertussen heeft geen zin om te boosten aangezien er bijna geen oppervlak is waar je lucht langs forceert.

Zou persoonlijk kijken naar een grotere radiator als dat kan. Tweedehands heb je die vaak al voor een kratje bier. Wel opletten dat ze niet uit een rokershol komen, de radiator die ik hier heb van mijn ouders ruik je nog altijd... roken al 20 jaar niet meer :X.
Er zitten wel lamellen tussen, maar hij is denk ik te klein. Hij kan ook niet groter want dan zou hij voor een raam staan. Maar lijkt me dat hij niet magisch meer warmte gaat produceren door een ventilator en de thermostaat reageert er ook niet op want die hangt daar niet.

Misschien kan ik beter in de huiskamer de radiator het dichtst bij de thermostaat dicht draaien een uurtje voor ik naar bed ga? Dan gaat de cv waarschijnlijk wel meer warmte produceren waar ik misschien boven nog voordeel aan heb.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:56
Beste allen, ik zag hier al een aantal keer mindergas.nl langs komen. Ik heb sinds kort de meterstand-invoer geautomatiseerd via Home Assistant en vind het wel leuk om dat te vergelijken met deze of gene via de optie "Vergelijk met vriend" op de site -- meer voor de sport, dan voor het praktisch nut.

Zelf zit ik in een ruime vrijstaande jaren '30-woning, HR++ glas maar grotendeels steense buitenmuren, dus de isolatie is belabberd. Over een heel jaar gemeten ga ik richting 0.65m3/graaddag. Dat is al beter dan de 0.8m3/graaddag van de vorige bewoners, en ondanks continu thuiswerken afgelopen 1.5jr. Te danken aan laaghangend fruit (radiatorventilatoren, zo laag mogelijke watertemperatuur, CV-vermogenbeperking).
Voor wie wil, stuur me even een DM dan kunnen we accountgegevens uitwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
witterholt schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:53:
[...]

Bedankt voor de tip. Heb je verder nog opvallende dingen gezien in mijn lijstje?
Ik zou 33 en 34 ook op 0 zetten. Waarom zou je de pomp laten nadraaien? Zeker in een nageregeld systeem ben je dus warmte over de bypass aan het pompen.

De pompsnelheid van 80-95 is vrij hoog, maar zolang je geen comfort klachten hebt zou ik die lekker zo laten. Het liefst zou je eigenlijk een druk-gestuurde pomp toepassen bij nageregelde open verdelers. Maar die zit er helaas niet in.

Verder niets spannends volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:15:
[...]

Ja, maar je wilt bij radiatoren niet een zodanig hoge flow dat ze veel te warm worden. Ze moeten wel de tijd hebben om het vermogen af te geven. Dat bedoelde ik er mee. Maar je hebt gelijk, strikt genomen klopte de zin niet.
Ik dacht dat bij @Dj-sannieboy (het geval in kwestie) de aanvoertemperatuur vanaf de ketel op dit moment 45°C is - hoe kunnen de radiatoren dan veel te warm worden?
De formulering dat "de radiatoren de tijd moeten hebben" om de energie (niet "het vermogen") af te geven
lijkt me niet (helemaal) correct, maar de tijd zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Dj-sannieboy schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:15:
[...]

Dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepen of staan er verkeerde adviezen op internet.

Helaas was de verdeler nog niet op het CV systeem aangesloten toen de vloer gelegd werd.
Let op de smilies, Als je vloer dik is, is opstookprotocol handig en noodzaak.
Maar de droogtijd bij de huidige egaliseer materialen is 10mm / dag of zo.
Dus afhankelijk van je volledige doorhardingstijd moet je er wel of niet voor kiezen.
Maar met PVC er al op, zou ik me er niet meer aan wagen. En op natuurlijke wijze verder laten drogen, en met lage Ta je hut warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dapdodo schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:36:
[...]

Let op de smilies, Als je vloer dik is, is opstookprotocol handig en noodzaak.
Maar de droogtijd bij de huidige egaliseer materialen is 10mm / dag of zo.
Dus afhankelijk van je volledige doorhardingstijd moet je er wel of niet voor kiezen.
Maar met PVC er al op, zou ik me er niet meer aan wagen. En op natuurlijke wijze verder laten drogen, en met lage Ta je hut warm houden.
Opstookprotocol is niet bedoeld om de vloer te drogen. Het opstookprotocol is om het uitzetten/krimpen een keer gecontroleerd te laten gebeuren. Drogen moet daarvoor al gebeurd zijn. Een zandcementvloer droogt sowieso heel snel. anhydriet langzamer, maar in beide gevallen is het een chemische droging, dat versnel je niet met warmte.

Bij anhydrietvloeren moet altijd een vochtmeting gedaan worden voor het tegelen/lijmen van pvc. Dat doet de vloerenlegger als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:28:
[...]

Ik dacht dat bij @Dj-sannieboy (het geval in kwestie) de aanvoertemperatuur vanaf de ketel op dit moment 45°C is - hoe kunnen de radiatoren dan veel te warm worden?
De formulering dat "de radiatoren de tijd moeten hebben" om de energie (niet "het vermogen") af te geven
lijkt me niet (helemaal) correct, maar de tijd zal het leren.
Ja ja, je hebt gelijk. De correcte term is dat de radiatoren de energie dissiperen en niet het vermogen. Het vermogen is energie per tijdseenheid. Dus vermogen * tijd is dan weer energie en dat klopt dan weer wel met gedurende een bepaalde tijd vermogen leveren :)

Bij te hoge pompsnelheid in een systeem met radiatoren kunnen die 'te warm' worden, in de zin dat ze een gemiddelde temperatuur krijgen die dicht tegen de aanvoertemperatuur aan zitten. Daarmee worden ze waarschijnlijk "te warm" voor de ruimte waarin ze hangen, omdat ze ooit gedimensioneerd zijn voor een grotere delta-T.

Door vloerverwarming aan te leggen in een ruimte waar oorspronkelijk radiatoren hingen, moet je op zoek naar een nieuwe balans. Heb je alleen vloerverwarming met gesloten open verdelers (met eigen pomp dus) kun je vrijwel ongestraft de pompsnelheid in het primaire circuit verhogen. Dat heeft immers alleen invloed op de mengverhouding, maar veel minder op de delta-T (ervan uitgaande dat de flow in het secundaire circuit aanzienlijk hoger blijft).

Het verhogen van de flow in een gecombineerd systeem verhoogt ook het afgiftevermogen van de radiatoren en dat kan ongewenst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Blihi schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:40:
[...]

Opstookprotocol is niet bedoeld om de vloer te drogen. Het opstookprotocol is om het uitzetten/krimpen een keer gecontroleerd te laten gebeuren. Drogen moet daarvoor al gebeurd zijn. Een zandcementvloer droogt sowieso heel snel. anhydriet langzamer, maar in beide gevallen is het een chemische droging, dat versnel je niet met warmte.

Bij anhydrietvloeren moet altijd een vochtmeting gedaan worden voor het tegelen/lijmen van pvc. Dat doet de vloerenlegger als het goed is.
Is maar wat je droog vind, zand/cement is hard na een dag/weekend, maar droog.......
Maar nu bij hem zijn PVC er al op ligt, zou ik niet meer aan een opstookprotocol tot 40 C beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dapdodo schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:49:
[...]

Is maar wat je droog vind, zand/cement is hard na een dag/weekend, maar droog.......
Maar nu bij hem zijn PVC er al op ligt, zou ik niet meer aan een opstookprotocol tot 40 C beginnen.
Nee, het is niet droog na een dag, dat zeg ik niet. Het drogen kost ongeveer een week per cm dikte, maar het opstookprotocol is daar niet voor bedoeld. Dat is om de vloer gecontroleerd te laten uitzetten en krimpen. Vandaar dat het ook wat nutteloos is bij gefreesde vloerverwarming. De dekvloer waarin gefreesd is is dan al door en door droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Blihi schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:54:
[...]

Nee, het is niet droog na een dag, dat zeg ik niet. Het drogen kost ongeveer een week per cm dikte, maar het opstookprotocol is daar niet voor bedoeld. Dat is om de vloer gecontroleerd te laten uitzetten en krimpen. Vandaar dat het ook wat nutteloos is bij gefreesde vloerverwarming. De dekvloer waarin gefreesd is is dan al door en door droog.
De sleuven zijn wel dichtgesmeerd en daarna is de vloer ook nog geëgaliseerd. (Beide met eurocol 945 als ik het goed heb)

Ik ga de temperatuur nu per dag zo’n 2 graden verhogen naar max 27 graden. Daarna weer afbouwen en dan maar hopen dat het allemaal goed gaat. De PVC vloer mag sowieso niet warmer dan 27 graden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

Wat is nou de beste strategie bij het waterzijdig inregelen? In de OP staat dat je in het begin alles moet open zetten. Maar wat als er nu ergens halverwege een radiator zit waar het te snel doorheen gaat? Dan zal die radiator een lage deltaT hebben, maar de radiatoren die er paralel achter hangen dan toch ook? Hoe weet je dan bij welke het probleem zit? Is het dan niet handiger om de radiatoren een voor een te openen en meten?
Of zitten daar nadelen aan?

Andere vraag: is het bij het meten wellicht handig om de aanvoer temepratuur wat hoger te zetten dan normaal? Omdat de deltaT dan wat groter wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Rein_stein schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:37:
Ons gasverbruik (hoekhuis, 1985) is gigantisch, we gaan dit jaar richting de 2500m3. Beneden (60m2) ligt sinds 2 jaar vloerverwarming en boven zitten radiatoren, welke meestal dichtzitten op de studeerkamer na.

De CV is een Daaldrop Combifort 32/80+ en de thermostaat een Chronotherm IV.

Ik ben eens gaan meten (DS18B20 sensoren) op de aanvoer en retourleidingen en heb het resultaat in een grafiek gezet. Overdag staat de temperatuur vast op 20.5 graden, 's nachts op nachtverlaging (18 graden)

[Afbeelding]

De CV staat op standaard instelling; begint zelf op relatief lage temperaturen en gaat maar heel even richting de 60. Delta T lijkt me OK te zijn toch?

Wat me opvalt is een behoorlijk overshoot van 0.5-1.0 graad in de ochtend. Het lijkt alsof die Chronotherm niet helemaal lekker omgaat met de traagheid van de vloerverwarming.

Nu zat ik te denken om die Chronotherm IV te upgraden naar een modulerende thermostaat. Echter als ik bij de gebruikersreviews van Honeywell T6, Tado en Nest kijk zie je toch ook nog regelmatig klachten van overshoot. Als dat 't geval is, is het vervangen van de huidige thermostaat onzin. Welke thermostaat werkt wel 'goed' met vloerverwarming?

De minimale nominale belasting van deze CV is 9kW, is dat niet overkill voor vloerverwarming? Zou het in dit geval misschien beter zijn een om er een warmtepomp erbij te zetten voor CV ondersteuning?
Had je altijd al zo’n hoog gasverbruik? En hoe is je vloerisolatie? Tot slot: die Daaldrop: is dat niet een oude ketel met 80 liter voorraadvat? Het kost nogal wat gas om dat op temperatuur te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:13
hneel schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:44:
Wat is nou de beste strategie bij het waterzijdig inregelen? In de OP staat dat je in het begin alles moet open zetten. Maar wat als er nu ergens halverwege een radiator zit waar het te snel doorheen gaat?
als het er te snel doorheen gaat zal die een hoge retour hebben, dus zul je die waarschijnlijk gaan knijpen
Dan zal die radiator een lage deltaT hebben, maar de radiatoren die er paralel achter hangen dan toch ook? Hoe weet je dan bij welke het probleem zit?
wat bedoel je met "er achter hangen"? de retour van de eerste radiator is niet de ingang van de volgende radiator?? Dus er zit geen enkele radiator achter, het water gaat vanuit de radiator weer terug naar de ketel.
de deltaT is een maat voor de energieafgifte van een radiator.
Is het dan niet handiger om de radiatoren een voor een te openen en meten? Of zitten daar nadelen aan?
Daar zitten hele grote nadelen aan: het gaat om de standen van de radiatoren ten opzichte van elkaar. als je de ene radiator knijpt, gaat de volgende harder (bij gelijke pompsnelheid). Dus waterzijdig inregelen gaat er juist om dat ze ten opzichte van elkaar goed ingeregeld zijn. Waarbij een grote radiator dus meer water krijgt dan een kleintje, zodat de retour overal gelijk is.
Andere vraag: is het bij het meten wellicht handig om de aanvoer temepratuur wat hoger te zetten dan normaal? Omdat de deltaT dan wat groter wordt?
Eigenlijk gaat het voor het besparen niet om de deltaT, het gaat om een zo laag mogelijke retourtemperatuur bij je CV ketel bij zo min mogelijk flow (bij een nog steeds comfortabel huis). Dat maakt dat je gasverbruik daalt. Aanvoer omhoog verhoogt je deltaT inderdaad, maar daarmee gaat je gasverbruik juist omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Zijn comap thermostaat kranen voor op een radiator (bij mij een JAGA) echt stiller als een heimeier Mx30?
Staat nu best wel te ruisen. Voorinstelling is tussen 3 en 4.
Juiste zoekwoorden gebruiken levert:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65095970
Nu nog drukverschil bepalen.

[ Voor 27% gewijzigd door Dapdodo op 12-12-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

LinuxMan schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:55:
[...]

als het er te snel doorheen gaat zal die een hoge retour hebben, dus zul je die waarschijnlijk gaan knijpen

[...]

wat bedoel je met "er achter hangen"? de retour van de eerste radiator is niet de ingang van de volgende radiator?? Dus er zit geen enkele radiator achter, het water gaat vanuit de radiator weer terug naar de ketel.
de deltaT is een maat voor de energieafgifte van een radiator.
Zoiets dus eigenlijk:
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20211212_221352_Untitled.png

Als zeg maar tussen A en B een heel kleine dT zit, kan dan tussen C en D nog wel een grote dT zijn?
[...]

Daar zitten hele grote nadelen aan: het gaat om de standen van de radiatoren ten opzichte van elkaar. als je de ene radiator knijpt, gaat de volgende harder (bij gelijke pompsnelheid). Dus waterzijdig inregelen gaat er juist om dat ze ten opzichte van elkaar goed ingeregeld zijn. Waarbij een grote radiator dus meer water krijgt dan een kleintje, zodat de retour overal gelijk is.
Ok, dat is helder.
Eigenlijk gaat het voor het besparen niet om de deltaT, het gaat om een zo laag mogelijke retourtemperatuur bij je CV ketel bij zo min mogelijk flow (bij een nog steeds comfortabel huis). Dat maakt dat je gasverbruik daalt. Aanvoer omhoog verhoogt je deltaT inderdaad, maar daarmee gaat je gasverbruik juist omhoog.
Het ging mij puur om het meten. Stel, dat je bv bij eeen aanvoer van 75 een dT van 20 krijgt, en bij 60 nog maar van 15, dan is het allemaal wat duidelijker te zien. Minder last van meetfouten en dergelijke. De temp die je meet aan de buitenkant van de radiator zal altijd wel iets verschillen van het water aan de binnenkant, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:13
hneel schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:18:
[...]

Zoiets dus eigenlijk:
[Afbeelding]

Als zeg maar tussen A en B een heel kleine dT zit, kan dan tussen C en D nog wel een grote dT zijn?
Inderdaad, een hele kleine radiator die te veel flow krijgt kan best 45 graden retour geven, terwijl een grote radiator die te weinig flow krijgt een 30 graden retour heeft. Dat moet je gelijk gaan trekken. Als je de kleine radiator dan knijpt, zal de grote meer flow krijgen en daardoor gaat het geheel beter in balans.
Het ging mij puur om het meten. Stel, dat je bv bij eeen aanvoer van 75 een dT van 20 krijgt, en bij 60 nog maar van 15, dan is het allemaal wat duidelijker te zien. Minder last van meetfouten en dergelijke. De temp die je meet aan de buitenkant van de radiator zal altijd wel iets verschillen van het water aan de binnenkant, om maar wat te noemen.
voor de meetfout inderdaad makkelijker, maar de balans tussen de radiatoren verandert als je de watertemperatuur of pompsnelheid verandert. Dus voor de ruw-afstelling kun je dit best doen, maar ik zou adviseren om daarna een fijnafstelling te doen bij de CV instellingen die je uiteindelijk gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 13:09
Ik heb een Alpha 2L die op een verdeler van Tube Systems zit. Op de verdeler zitten mengklepregelaars die (indirect) door de EVO Home worden aangestuurd. Moet de Alpha 2L in dit geval worden ingesteld op proportionele druk of constante druk?
Blihi schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:40:
[...]

Als je alleen mengverdelers hebt, dus geen radiatoren en open verdelers, mag de pompsnelheid in de ketel echt veel hoger.

De meeste moderne ketels voeren het pomptoerental op als er meer vermogen gevraagd wordt. Alleen, ze sturen op delta-T. Bij mengverdelers duurt het lang voordat de ketel ook echt een veel kleinere retour terug krijgt van de verdeler, helemaal als deze nageregeld zijn. De ketel 'ziet' dus pas heel laat dat er meer vermogen nodig is.

Door de pompsnelheid vanuit de ketel constant (en vrij hoog) te houden zorg je er voor dat de mengverhouding constant blijft en dat de ketel vrijwel direct reageert als de retourtemperatuur terug loopt. Deze gaat dan nog steeds omhoog moduleren, maar nu met alleen de brander en dus niet meer de pompsnelheid.

Het regelen van de temperatuur die de vloer in gaat, doe je dan door de aanvoertemperatuur van de ketel te verlagen in combinatie met de stand van de pomp op de verdeler. Door het constante debiet verandert de mengverhouding in de verdeler niet en dus is daar de afgifte constanter.

Als je nu nageregelde verdelers hebt, stel je de pomp van de verdeler in op druk-verschil gestuurd. Heb je geen nageregelde verdeler kun je de pomp op de verdeler ook op constant debiet zetten.

Wat je op deze manier krijgt is:
- De pompsnelheid op de verdeler regelt de delta-T over de vloer.
- De pompsnelheid van de ketel regelt de mengverhouding.
- De Ta van de ketel regelt de temperatuur van het verse water.

Drie instelmogelijkheden die (bijna geheel) onafhankelijk van elkaar in te stellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Leatherneck1665 schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:43:
Ik heb een Alpha 2L die op een verdeler van Tube Systems zit. Op de verdeler zitten mengklepregelaars die (indirect) door de EVO Home worden aangestuurd. Moet de Alpha 2L in dit geval worden ingesteld op proportionele druk of constante druk?

[...]
Bij naregeling de pomp op 'verschildruk constant' zetten, dus de stand die een constante druk aanhoudt, ongeacht werk debiet er getransporteerd wordt. Meestal is dat een icoontje met grafiekje met daarin een vlakke lijn (bij elk debiet evenveel verschildruk). Dit zorgt er voor dat de vloerlussen altijd dezelfde stroomsnelheid hebben, ook als een deel van de verdeler dicht stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dj-sannieboy schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:40:
[...]

De sleuven zijn wel dichtgesmeerd en daarna is de vloer ook nog geëgaliseerd. (Beide met eurocol 945 als ik het goed heb)

Ik ga de temperatuur nu per dag zo’n 2 graden verhogen naar max 27 graden. Daarna weer afbouwen en dan maar hopen dat het allemaal goed gaat. De PVC vloer mag sowieso niet warmer dan 27 graden worden.
Maar de vloer wordt ook niet warmer dan 27 graden als je de vloerverwarming op 35 aanvoer, 20 retour hebt staan. De temperatuur van de vloer is het gemiddelde van de aanvoer- en retourtemperatuur. Je aanvoer mag dus echt wel boven de 27 graden uit komen.

Het is maar de vraag of je met een aanvoer van 27 de woning warm gaat krijgen. Zo ja, dan ben je in ieder geval goed voorbereid op een warmtepomp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
Dank. Gedaan. De pomp op de CV zelf heeft 3 standen. Ik heb beneden vloerverwarming en 1 radiator in de badkamer en op de bovenverdieping radiatoren, maar die staan nooit aan. Op welke stand kan ik het beste de CV-pomp zetten?
Blihi schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:46:
[...]

Bij naregeling de pomp op 'verschildruk constant' zetten, dus de stand die een constante druk aanhoudt, ongeacht werk debiet er getransporteerd wordt. Meestal is dat een icoontje met grafiekje met daarin een vlakke lijn (bij elk debiet evenveel verschildruk). Dit zorgt er voor dat de vloerlussen altijd dezelfde stroomsnelheid hebben, ook als een deel van de verdeler dicht stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat bepaal je door waterzijdig inregelen, waarbij je de vloerverwarming eigenlijk als een grote radiator beschouwt. Verder is het proces hetzelfde.

De delta-T gaat wel varieren bij het openen en sluiten van de zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Hoe maak je dan de juiste afweging tussen lage temperatuur stoken maar wel altijd je woning op temperatuur houden tegenover een meer efficiente HR die je alleen gedurende een korte tijd op hoge aanvoer stookt omdat je het grootste deel van de dag en nacht geen behoefte hebt aan een woning die warm blijft omdat er niemand thuis is of je met een open raam onder een warm dekbed ligt?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
TeslaNerd schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:22:
[...]

Hoe maak je dan de juiste afweging tussen lage temperatuur stoken maar wel altijd je woning op temperatuur houden tegenover een meer efficiente HR die je alleen gedurende een korte tijd op hoge aanvoer stookt omdat je het grootste deel van de dag en nacht geen behoefte hebt aan een woning die warm blijft omdat er niemand thuis is of je met een open raam onder een warm dekbed ligt?
Uitproberen en meten via bijvoorbeeld MinderGas.nl. Ik zat/zit met hetzelfde vraagstuk. Uiteindelijk bleek in mijn geval nachtverlaging zuiniger. Kunst is wel om bij een zo laag mogelijk vermogen en zo laag mogelijke Ta (waarbij de CV niet gaat pendelen) je huis tijdig warm te krijgen. Zeker bij vloerverwarming kan dat wel een halve dag duren voordat de woonkamer 2 graden is opgewarmd na de nachtverlaging. Door je Ta te verhogen kun je die tijd verkorten. Ook je flow heeft enig invloed, maar in mijn geval is dat voor de vloerverwarming marginaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Dit is niet helemaal waar. Het gaat om zo min mogelijk gas te verstoken om het gewenste vermogen op te wekken. De flow is daar niet relevant voor.

Het is voor een CV ketel even efficient om volcontinu water van 30 naar 40 graden te verwarmen met 2000 liter/uur als om water van 30 naar 50 graden te verwarmen met 1000 liter/uur. Dat kost exact evenveel gas (wel iets minder stroom omdat de pomp miner hard hoeft te werken)

Waarom dan toch die focus op flow in de vele youtube filmpjes en comments hier?

Veel oudere woningen waren slecht geisoleerd. Zij hadden dus veel warmteverlies en daarom hangen er veel, grote radiatoren die tot 80 graden aanvoer opgestookt werden, bij een retourtemperatuur van 60 graden. Inefficient dus.

Nu zijn de woningen geisoleerd en hebben die woningen minder vermogen nodig. Het vermogen van een radiator wordt echter bepaald door de gemiddelde temperatuur van dat ding. Verlaag je de gemiddelde temperatuur, daalt het afgiftevermogen kwadratisch mee.

Je kunt de aanvoertemperatuur verlagen. Dat is gunstig voor het gasverbruik (want de retour daalt en daarmee de rookgastemperaturen). Je kunt ook de flow verlagen. Daarmee geef je het water meer tijd om de warmte aan de verschillende ruimtes af te staan. Beide zijn gunstig voor het gasverbruik, maar je hoeft ze zeker niet allebei toe te passen.

Uiteindelijk moet je op zoek naar het ideale punt. Waarbij de radiatoren het warmteverlies van de woning kan compenseren (warm houden) en het afgiftevermogen dus gelijk is aan het warmteverlies. En waarbij het opgewekte vermogen in de radiatoren verwerkt kan worden (geen pendelgedrag).

In systemen met vloerverwarming, naregeling etc. wordt dit allemaal nog veel ingewikkelder. Dan kan het soms juist nodig zijn om een hoge flow, lage aanvoer te hebben (ik stook zelf met 35 graden aanvoer, +/- 30 graden retour, maar met een enorm hoge flow). Ook kan soms lage flow met hoge aanvoer handig zijn.

Het domweg verlagen van zowel flow als aanvoertemperatuur kan gemakkelijk leiden tot comfortklachten.

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 13-12-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Als mijn cv gaat pendelen, wat is dan de eerste maatregel? De flow verhogen?

Pagina: 1 ... 52 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?