Is starttoerental eigenlijk het percentage van maximaal ingestelde vermogen of maximaal ketelvermogen?
Voor een ketel die moduleert tussen 25-30% vind ik starten met 70% aan de hoge kant, als dat met 50% ook kan...Tommie12 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:18:
[...]
Waarom wil je dat toerental naar beneden?
Dat gaat je echt niks besparen hoor.
Dat starttoetental doet hij maar heel kort nog geen minuut als er weinig warmtevraag is.
Maar wel noodzakelijk om een stabiele vlam te krijgen.
@leonbong Wordt een lambdasonde niet ook gebruikt om de verbranding altijd optimaal te laten verlopen? (niet teveel, maar ook niet te weinig lucht/zuurstof). Voor een groot modulatiebereik is zoiets waarschijnlijk wel zinvol/noodzakelijk.
Nog iets i.v.m. het starttoerental en de low-load modus: hoe korter de brander looptijd des te groter is de afwijking in het zgn. effectieve minimale vermogen, verder heb je relatief grote spoelverliezen en verlies je relatief veel tijd tot dat je een stabiele en efficiënte verbranding hebt.
Bij een minimum brandervermogen van 8 kW en effectieve verwarmingsbehoefte van 2 kW is de branderloopttijd vaak < 2 min per start (opstartvermogen van ca. 70% in de eerste 20-30 sec)
Dit heb ik iig bij mijn oude AWB-ketel proefondervindelijk moeten constateren.
Nog iets i.v.m. het starttoerental en de low-load modus: hoe korter de brander looptijd des te groter is de afwijking in het zgn. effectieve minimale vermogen, verder heb je relatief grote spoelverliezen en verlies je relatief veel tijd tot dat je een stabiele en efficiënte verbranding hebt.
Bij een minimum brandervermogen van 8 kW en effectieve verwarmingsbehoefte van 2 kW is de branderloopttijd vaak < 2 min per start (opstartvermogen van ca. 70% in de eerste 20-30 sec)
Dit heb ik iig bij mijn oude AWB-ketel proefondervindelijk moeten constateren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yRTV8ftOpBsbRlzTiv29oxtG.jpg?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 30-09-2021 20:43 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Daar heb je een punt maar weet ik niet. Ik weet niet hoe noodzakelijk dat is voor NL-Gas bij een groot modulatiebereik.dunklefaser schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:35:
@leonbong Wordt een lambdasonde niet ook gebruikt om de verbranding altijd optimaal te laten verlopen? (niet teveel, maar ook niet te weinig lucht/zuurstof). Voor een groot modulatiebereik is zoiets waarschijnlijk wel zinvol/noodzakelijk.
In NL mengen we gas tot een redelijk constante calorische waarde.
Goedenavond,
:strip_exif()/f/image/cA9xXt8lzAwFcDfRZhzDtMha.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben onlangs verhuisd en wilde vandaag de vloer verwarming in gaan schakelen. De stekker van de pomp er weer in gedaan. Gekeken of deze niet vast is gelopen en dat is hij niet.
Maar als ik de thermostaatknop op bijvoorbeeld 35 graden zet dan worden de pijpen op de onderste verdeler niet warm en de pijpen aan de bovenste verdeler wel (heet). Nu is mijn vraag of dit klopt? Ik heb het idee dat het omgedraaid zit.
Zoals ik het bestudeerd heb lijkt mij dat de onderste koker de aanvoer hoort te zijn (waar ook de aanvoeler van de thermostaatknop zit) en de bovenste koker de retour. Nu lijkt het andersom.
Alvast bedankt.
:strip_exif()/f/image/cA9xXt8lzAwFcDfRZhzDtMha.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben onlangs verhuisd en wilde vandaag de vloer verwarming in gaan schakelen. De stekker van de pomp er weer in gedaan. Gekeken of deze niet vast is gelopen en dat is hij niet.
Maar als ik de thermostaatknop op bijvoorbeeld 35 graden zet dan worden de pijpen op de onderste verdeler niet warm en de pijpen aan de bovenste verdeler wel (heet). Nu is mijn vraag of dit klopt? Ik heb het idee dat het omgedraaid zit.
Zoals ik het bestudeerd heb lijkt mij dat de onderste koker de aanvoer hoort te zijn (waar ook de aanvoeler van de thermostaatknop zit) en de bovenste koker de retour. Nu lijkt het andersom.
Alvast bedankt.
[ Voor 3% gewijzigd door psp30882 op 30-09-2021 21:17 ]
YouTube: Vlog installateur John Visser #7 Uitleg over een mengverdeler va...psp30882 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:15:
Goedenavond,
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
Waar zitten de ontluchtingen? Ik vraag me af of er echt wel water wordt rondgepompt. Luchtbel?
Die slangen zijn hopelijk geen Tyleen slangen?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Dank voor je reactie. Toevallig had ik dat filmpje net bekeken. Ik hoor ook water druppelen / lopen als het aan staat. Ontluchten lijkt mij een goed idee. Volgens mij is het bovenste de retoursventiel? Weet even niet want hetgeen op de onderste verdeler is, maar dat is het enige punt waar nog iets zit.Seafarer schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:22:
[...]
YouTube: Vlog installateur John Visser #7 Uitleg over een mengverdeler va...
Waar zitten de ontluchtingen? Ik vraag me af of er echt wel water wordt rondgepompt. Luchtbel?
Die slangen zijn hopelijk geen Tyleen slangen?
Als ik het bovenste ventiel dichtdraai dan komt er door de andere aanvoer (bovenste) buis geen warm water.
Hoe weet ik of het een Tyleen slang is? Het zijn vrij stugge grijze slangen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MgXMlqYXPvAGQ5XrjCECIU9o.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door psp30882 op 30-09-2021 23:21 ]
Ik denk dat het beter is om ontluchters aan te brengen.psp30882 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:36:
[...]
Dank voor je reactie. Toevallig had ik dat filmpje net bekeken. Ik hoor ook water druppelen / lopen als het aan staat. Ontluchten lijkt mij een goed idee. Volgens mij is het bovenste de retoursventiel? Weet even niet want hetgeen op de onderste verdeler is, maar dat is het enige punt waar nog iets zit.
Als ik het bovenste ventiel dichtdraai dan komt er door de andere aanvoer (bovenste) buis geen warm water.
Hoe weet ik of het een Tyleen slang is? Het zijn vrij stugge grijze slangen.
[Afbeelding]
Tyleen slang is dacht ik altijd zwart. Dan heb je geluk.
Dat is een percentage van het maximum (toerental van de ventilator, dus vermogen)Ribruijn schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:26:
Is starttoerental eigenlijk het percentage van maximaal ingestelde vermogen of maximaal ketelvermogen?
Klopt, vandaar dat die ook niet extreem laag kan. Het bespaart vrijwel niets, maar de ketel start een paar seconde op dat toerental, tot de ionisatiestroom klopt. Daarna zakt het toerental van de ventilator tot een zo laag mogelijke stand, waarbij de ionisatiestroom boven de 1.7 moet blijven. Bij een goed afgestelde ketel wordt die 1.7 nooit gehaald, bij een slecht afgestelde ketel kan dat wel en dan blijft het toerental dus hogerleonbong schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:35:
Dat starttoetental doet hij maar heel kort nog geen minuut als er weinig warmtevraag is.
Dit was bij mij het geval na de firmware-update. Het toerental kwam niet onder de 1300 omdat de ionisatiestroom 1.7 werd. De Lambda was 1.66, dus waar 1 m3 lucht genoeg zou zijn voor de verbranding, werd 1.66 m3 aangevoerd. Die waarde moet naar 1.3 (ongeveer) voor een correct afgestelde ketel en dat heeft de Intergas monteur voor me gedaan.
Klopt. Die Lamba-sensor zorgt ervoor (samen met een geregeld gasblok) dat de Lambda waarde op 1.3 blijft. Dat is in NL ook statisch in te regelen omdat onze gaskwaliteit vrij constant is.dunklefaser schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:35:
Daar kon de monteur nog niets over zeggen. Meestal gaat er een mail (technisch bulletin) naar de aangesloten installateurs die dan die update kunnen doen via hun computer. Zo'n mail is nog niet verstuurd voor zover hij wist.Ruidasilva schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:12:
[...]
Kan ik dan vanaf nu contact opnemen met Intergas om mijn Extreme 36 ook te updaten?
Intergas doet die updates normaal niet zelf, dat doet de installateur. Je kunt het dus proberen, maar verwacht er niet al te veel van.
Tweakers,
Zelf op 15 September eigenaar geworden van een nieuwe woning met weer een heel nieuw systeem. We beschikken over een Nefit Topline HRC 45 CW6. Dit is weersafhankelijk aangestuurd, sensor hangt netjes onder de overstek op het noorden uit de zon. De volledige woning is voorzien van vloerverwarming en 3 verdelers. Alles wordt aangestuurd door een Moduline 400 op zolder bij de ketel en Henco Zone thermostaten en zone verdelers die niet meer doen dan volgens mij de zones/groepen op de verdeler openzetten. Zie fotos van de verdelers plus pompen en aansturing.
Nu heb ik zelf de gehele installatie opnieuw afgesteld omdat ik schrok van het gasverbruik van de oude bewoners van de afgelopen jaren. Het is een huis van 8 jaar oud en volgens de hoogste standaarden van die tijd gebouwd. Wat was dit een rommeltje..
De ketel stond ingesteld op Radiatoren (90 graden aanvoer temp. dus) terwijl er in het gehele huis enkel vloerverwarming is met geen enkele radiator. De aansturing op zolder word gedaan door een moduline 400 van Nefit zelf. Even zoeken hoe dit precies werkt maar met de juiste handleiding stelde het niet heel veel voor.
Wat heb ik gedaan:
- De instelling naar Vloerverwarming gezet
- Aanvoertemperatuur naar max 40 graden gezet
- Stooklijn moet ik nog gaan bepalen
Heb nu eerst wat vraagjes over onze huidige setup en gebruikte apparatuur, hopelijk kan iemand mij hier antwoord opgeven want het bedrijf wat de inrichting gemaakt heeft bestaat helaas niet meer.
1. Weersafhankelijkeregeling, is dat wel zo fijn en zuinig als dat ze toen dachten? Ik heb het idee dat als ik een (slimme) wifi thermostaat beneden in een algemene zone hang waar we het meeste zijn en daar aangeef dat het rond de klok van 17:00 22 graden moet zijn en dat ik dit rond de klok van 21:00 weer naar 21 of zelfs 20,5 zet ik veel meer kan besparen?
2. De zones worden geregeld met simpele Henco thermostaten in iedere ruimte. Enige wat deze kunnen zijn 2 instellingen maken die je handmatig kunt kiezen. Comfort stand en nachtstand noemen ze het. Je moet het alleen altijd handmatig kiezen dus zie het nut er niet super van in. Deze zorgen er enkel voor dat een zone in de vloerverwarming verdeler opengaat op moment dat hij meer temperatuur nodig heeft. Klopt dat?
3. De vloerverwarming pompen in de verdelers staan allemaal op stand 1, ik heb getest door alles op te stoken vanwege nieuwe vloer en het blijkt dat alles gewoon netjes warm wordt. Is het zo dat stand 1 voldoende is of kan het zo zijn dat de Henco kastjes die hangen bij de verdelers deze pompen ook aansturen qua snelheid op basis van vraag? Dus stel er gaan meer groepen in de verdeler open dat hij dan harder gaat draaien?
4. Ik heb in de keuken een deel wat niet warm wordt, kan het zijn dat een knop niet goed en/of dat er lucht in zit?
5. Denken jullie dat de Henco kastjes ook de CV zelf aansturen? Geven hun ook singaaltje wanneer de CV moet gaan verwarmen of doet hij dit echt enkel op basis van de buitentemperatuur door het weersafhankelijke gedeelte?
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen en als er nog tips zijn voor mijn setup dan hoor ik dit ook graag, wil het zo goed mogelijk instellen vooral nu met het feit dat het gas zoveel duurder wordt natuurlijk!:strip_exif()/f/image/aJ782ms78fUg5mQdgAEBSGvI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pLldsxidzK7OQVePfIXJthzu.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf op 15 September eigenaar geworden van een nieuwe woning met weer een heel nieuw systeem. We beschikken over een Nefit Topline HRC 45 CW6. Dit is weersafhankelijk aangestuurd, sensor hangt netjes onder de overstek op het noorden uit de zon. De volledige woning is voorzien van vloerverwarming en 3 verdelers. Alles wordt aangestuurd door een Moduline 400 op zolder bij de ketel en Henco Zone thermostaten en zone verdelers die niet meer doen dan volgens mij de zones/groepen op de verdeler openzetten. Zie fotos van de verdelers plus pompen en aansturing.
Nu heb ik zelf de gehele installatie opnieuw afgesteld omdat ik schrok van het gasverbruik van de oude bewoners van de afgelopen jaren. Het is een huis van 8 jaar oud en volgens de hoogste standaarden van die tijd gebouwd. Wat was dit een rommeltje..
De ketel stond ingesteld op Radiatoren (90 graden aanvoer temp. dus) terwijl er in het gehele huis enkel vloerverwarming is met geen enkele radiator. De aansturing op zolder word gedaan door een moduline 400 van Nefit zelf. Even zoeken hoe dit precies werkt maar met de juiste handleiding stelde het niet heel veel voor.
Wat heb ik gedaan:
Heb nu eerst wat vraagjes over onze huidige setup en gebruikte apparatuur, hopelijk kan iemand mij hier antwoord opgeven want het bedrijf wat de inrichting gemaakt heeft bestaat helaas niet meer.
1. Weersafhankelijkeregeling, is dat wel zo fijn en zuinig als dat ze toen dachten? Ik heb het idee dat als ik een (slimme) wifi thermostaat beneden in een algemene zone hang waar we het meeste zijn en daar aangeef dat het rond de klok van 17:00 22 graden moet zijn en dat ik dit rond de klok van 21:00 weer naar 21 of zelfs 20,5 zet ik veel meer kan besparen?
2. De zones worden geregeld met simpele Henco thermostaten in iedere ruimte. Enige wat deze kunnen zijn 2 instellingen maken die je handmatig kunt kiezen. Comfort stand en nachtstand noemen ze het. Je moet het alleen altijd handmatig kiezen dus zie het nut er niet super van in. Deze zorgen er enkel voor dat een zone in de vloerverwarming verdeler opengaat op moment dat hij meer temperatuur nodig heeft. Klopt dat?
3. De vloerverwarming pompen in de verdelers staan allemaal op stand 1, ik heb getest door alles op te stoken vanwege nieuwe vloer en het blijkt dat alles gewoon netjes warm wordt. Is het zo dat stand 1 voldoende is of kan het zo zijn dat de Henco kastjes die hangen bij de verdelers deze pompen ook aansturen qua snelheid op basis van vraag? Dus stel er gaan meer groepen in de verdeler open dat hij dan harder gaat draaien?
4. Ik heb in de keuken een deel wat niet warm wordt, kan het zijn dat een knop niet goed en/of dat er lucht in zit?
5. Denken jullie dat de Henco kastjes ook de CV zelf aansturen? Geven hun ook singaaltje wanneer de CV moet gaan verwarmen of doet hij dit echt enkel op basis van de buitentemperatuur door het weersafhankelijke gedeelte?
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen en als er nog tips zijn voor mijn setup dan hoor ik dit ook graag, wil het zo goed mogelijk instellen vooral nu met het feit dat het gas zoveel duurder wordt natuurlijk!
:strip_exif()/f/image/aJ782ms78fUg5mQdgAEBSGvI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pLldsxidzK7OQVePfIXJthzu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aJMH0MLuwteUFbnU5ITMR62r.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Weersafhankelijk is alleen zuinig als je het aan/uit signaal van de verdelers gebruikt om de ketel aan/uit te sturen, niet als de ketel continu draait. Geen idee hoe dat met zo'n Nefit werkt overigens.
Probeer dus de kijken of je een signaal van iedere verdeler naar de ketel kunt krijgen. Als er vraag is op de verdeler, dan pas gaat de ketel aan. Dat kun je simpelweg doen door de aan/uit kabels parallel te zetten.
De aanvoertemperatuur kan waarschijnlijk omlaag.
Probeer dus de kijken of je een signaal van iedere verdeler naar de ketel kunt krijgen. Als er vraag is op de verdeler, dan pas gaat de ketel aan. Dat kun je simpelweg doen door de aan/uit kabels parallel te zetten.
Ja dat was dus ook mijn punt, dit kan ik ook opvangen door het weersafhankelijke gedeelte weg te halen en gewoon met een (slimme) thermostaat in een algemene ruimte te werken bijvoorbeeld. Dan zou ik evt ook voor nachtverlaging kunnen kiezen dit omdat overdag niemand thuis is en ik dan van bij wijze van 21:00 kan stoppen met stoken tot in de middag 16:00 en dan langzaam 't huis weer opwarmen maar dit is kwestie van testen wat dit met het verbruik doet tegen over constant op zelfde temperatuur houden. Dank voor je reactie.Blihi schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:50:
Weersafhankelijk is alleen zuinig als je het aan/uit signaal van de verdelers gebruikt om de ketel aan/uit te sturen, niet als de ketel continu draait. Geen idee hoe dat met zo'n Nefit werkt overigens.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
@Blihi Wat ik me trouwens afvraag i.v.m. de correcte mengverhouding: Als er meer lucht wordt aangevoerd dan voor een optimale verbranding noodzakelijk, wordt de "condensatietemperatuur" dan niet in feite omlaag gebracht, d.w.z. minder HR-effect? - Meer lucht betekent immers lagere verzadiging met waterdamp.
Wat je noemde met 1,66 vs. 1,33 wat betekent dit m.b.t. de condensatietemperatuur?
Trouwens: Dat je zoiets al bij een nieuwe Intergas eXtreme kan constateren verbaast me.
Volgens mij kan je deze ongewilde afwijkingen van een optimale verbranding met een lambdasonde gestuurde brander (gedeeltelijk) voorkomen en iig geval vroegtijdig signaleren.
Wat je noemde met 1,66 vs. 1,33 wat betekent dit m.b.t. de condensatietemperatuur?
Trouwens: Dat je zoiets al bij een nieuwe Intergas eXtreme kan constateren verbaast me.
Volgens mij kan je deze ongewilde afwijkingen van een optimale verbranding met een lambdasonde gestuurde brander (gedeeltelijk) voorkomen en iig geval vroegtijdig signaleren.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zie dunne aanvoerleidingen met hoge temperatuursverdelers.mvrooij schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:23:
Tweakers,
Wat heb ik gedaan:
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen en als er nog tips zijn voor mijn setup dan hoor ik dit ook graag, wil het zo goed mogelijk instellen vooral nu met het feit dat het gas zoveel duurder wordt natuurlijk![Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die ingestelde 40 graden aanvoer vanuit die monsterketel van 45kW dat gaat problemen opleveren.
Ik adviseer om 65/70 graden aanvoer temperatuur in te stellen en het vermogen van de ketel te beperkenop het minimum vermogen. Nu vermoed ik dat het een flinke woning is maar grofweg heb je op de BG 60-70W/m² nodig en verdiepingsvloeren 40-60W/m² een stuk minder dus, e.a afhankelijk bouwjaar woning..
Voorbeeld woning 160m² / BG 80m² 60W Verdieping 80m² 40W = 8000W
Hmm zo heb ik het nooit bekeken. Het betreft inderdaad een grotere woning en wij leven volledig beneden. Boven wordt op moment nog niet gebruikt, dat is voor de toekomst dus daar stoken we verder niet en ik ga er vanuit dat de temperaturen die opstijgen vanuit beneden voldoende is om het boven rond de 17/18 graden te houden in de winter.leonbong schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
Ik zie dunne aanvoerleidingen met hoge temperatuursverdelers.
Die ingestelde 40 graden aanvoer vanuit die monsterketel van 45kW dat gaat problemen opleveren.
Ik adviseer om 65/70 graden aanvoer temperatuur in te stellen en het vermogen van de ketel te beperkenop het minimum vermogen. Nu vermoed ik dat het een flinke woning is maar grofweg heb je op de BG 60-70W/m² nodig en verdiepingsvloeren 40-60W/m² een stuk minder dus, e.a afhankelijk bouwjaar woning..
Voorbeeld woning 160m² / BG 80m² 60W Verdieping 80m² 40W = 8000W
Ik heb mijn vloer moeten opstoken vanwege nieuwe tegel en merkte dat ik met 40 graden CV temp netjes 36/37 door mijn vloer krijg. Dit is dus te weinig? Ik moet zeggen dat met opstoken mijn woning op 28 graden uitkwam..
De begane grond is alles bij elkaar ongeveer 160m2 inderdaad. Dus dan zou het vermogen naar 8000W kunnen van de ketel? Ik begreep van een andere installateur dat de ketel wel erg zwaar is voor wat hij eigenlijk moet doen. Heb wel 2 badkamers waardoor ze het waarschijnlijk daarvoor hebben gedaan om 2 baden tegelijk vol te kunnen laten lopen maar wanneer gebruik je dit..

Je had voor die toepassing beter een 18kW solo ketel kunnen hebben met boiler van 200/300L was veel beter geweest.
Tegen het tapcomfort van een boiler, daar kan CW waarde tegenop.
[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 01-10-2021 12:03 ]
Tja ik heb deze keus niet gehad, het huis is 8 jaar geleden gebouwd en die oude bewoners hebben het op deze manier gedaan. Het is nu aan mij om hier de juiste afstelling voor te vinden daarom mijn vraag voor advies en fijn dat ik deze nu krijg!leonbong schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:01:
Je had voor die toepassing beter een 18kW solo ketel kunnen hebben met boiler van 200/300L was veel beter geweest.
En wie weet dat in de toekomst de warmtepomp er komt want zonnepanelen staan ook op de planning komende maanden maar vind die investering nu nog te groot want dan moeten ook tevens alle verdelers vervangen worden omdat dit ijzer is en gewoon niet de beste oplossing is.
[ Voor 20% gewijzigd door mvrooij op 01-10-2021 12:08 ]
Ik heb hier ook een vrij forse ketel hangen. Een Remeha Tzerra Ace met minimaal 8kW vermogen. Ga binnenkort echt aan de slag om het helemaal af te stellen (wacht nog op de OTGW). Maar ik zit al een beetje te experimenteren. Heb de ketel al op minimale vermogen ingesteld. De aanvoertemperatuur op 40 graden gezet, maar ik zie dat het water alsnog opwarmt tot ongeveer 50 graden. Komt dat ook door het hoge minimale vermogen?
Even een vraag vanuit een leek, aantal weken terug een radiator op de zolderkamer opgehangen. Er zaten een tweetal leidingen met een onderblok(heet dat zo?) uit de vloer met daarop 2 afgedopte stukken leiding. Toen niet bij stil gestaan maar er simpelweg vanuit gegaan dat de verticale leiding (omhoog) aanvoer is en de horizontale leiding de retour. Dus ook op die manier aangesloten. Vandaag de cv maar eens aangezet en tot mijn verbazing wordt de horizontale leiding warm en de verticale niet?
:strip_exif()/f/image/QcMUx0hVg3YAjl2VYJjWaN0X.jpg?f=fotoalbum_large)
Klein beetje terug lezen aub.Blune schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:25:
Ik heb hier ook een vrij forse ketel hangen. Een Remeha Tzerra Ace met minimaal 8kW vermogen. Ga binnenkort echt aan de slag om het helemaal af te stellen (wacht nog op de OTGW). Maar ik zit al een beetje te experimenteren. Heb de ketel al op minimale vermogen ingesteld. De aanvoertemperatuur op 40 graden gezet, maar ik zie dat het water alsnog opwarmt tot ongeveer 50 graden. Komt dat ook door het hoge minimale vermogen?
Maar die 8 kw moet je weg koelen met water dus zorg voor flow.
Je moet de aanvoer op 65 graden zetten, de aanvoertemperatuur stel je alleen laag is als je pomploze-vloerverwarming hebt.Blune schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:25:
Al gevoeld aan de toevoer? Als dat al verkeerd zit.Toekejoeke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:54:
Even een vraag vanuit een leek, aantal weken terug een radiator op de zolderkamer opgehangen. Er zaten een tweetal leidingen met een onderblok(heet dat zo?) uit de vloer met daarop 2 afgedopte stukken leiding. Toen niet bij stil gestaan maar er simpelweg vanuit gegaan dat de verticale leiding (omhoog) aanvoer is en de horizontale leiding de retour. Dus ook op die manier aangesloten. Vandaag de cv maar eens aangezet en tot mijn verbazing wordt de horizontale leiding warm en de verticale niet?
[Afbeelding]
Mag ik dan vragen wat hier de reden van is? Ik merk namelijk dat als ik mijn aanvoer op 40 graden zet er netjes 37/38 de vloer in gaat bij mijn verdeler met pomp. Als ik hem naar 65 zet dan kapt mijn thermostaat op de verdeler hem toch af op 40 graden.leonbong schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:30:
[...]
Je moet de aanvoer op 65 graden zetten, de aanvoertemperatuur stel je alleen laag is als je pomploze-vloerverwarming hebt.
Tuurlijk mag je dat vragen.
Bij vloerverwarming met pompverdelers.
De flow noodzakelijkdoor de vloer is veel groter dan flow door de ketel het zijn namelijk twee watercircuits die gemend worden in de verdeelbalk.
Als jij de temperatuur van ketel op laag instelt, dan moet de ketelpomp de volumestroom halen die noodzakelijk is voor de vloer.
Op zich kan dat echter meestal niet in huizen met hoge temperatuur pompverdelers omdat het leidingwerk vanaf de ketel daarvoor te dun voor is uitgelegd.
Dus door het toestaan van hogere aanvoertemperatuur, is de noodzakelijke flow door de ketel kleiner.
Voor gasrendement maakt geen bal uit. Omdat voor HR-bedrijf van de ketel een retourtemperatuur noodzakelijk is van <55 graden. Bij vloerverwarming met geen radiatoren actief heb je altijd een lage retourtemperatuur. Deze is immers altijd lager dan de watertemperatuur die je daadwerkelijk de vloer in pompt in jouw geval dus <40 graden.
Is jouw geval de retour >40 graden dan heb je ergens een slecht ingeregelde radiator open staan of een slecht ingeregelde bypass die je open drukt.
Daarnaast is er nog een nadeel van lage aanvoertemperatuur, doordat je instelt op bijvoorbeeld 40 graden heb je het risico dat ketel dat heel snel bereikt en uitschakelt. Het kan dus een oorzaak zijn voor pendelen.
De flow noodzakelijkdoor de vloer is veel groter dan flow door de ketel het zijn namelijk twee watercircuits die gemend worden in de verdeelbalk.
Als jij de temperatuur van ketel op laag instelt, dan moet de ketelpomp de volumestroom halen die noodzakelijk is voor de vloer.
Op zich kan dat echter meestal niet in huizen met hoge temperatuur pompverdelers omdat het leidingwerk vanaf de ketel daarvoor te dun voor is uitgelegd.
Dus door het toestaan van hogere aanvoertemperatuur, is de noodzakelijke flow door de ketel kleiner.
Voor gasrendement maakt geen bal uit. Omdat voor HR-bedrijf van de ketel een retourtemperatuur noodzakelijk is van <55 graden. Bij vloerverwarming met geen radiatoren actief heb je altijd een lage retourtemperatuur. Deze is immers altijd lager dan de watertemperatuur die je daadwerkelijk de vloer in pompt in jouw geval dus <40 graden.
Is jouw geval de retour >40 graden dan heb je ergens een slecht ingeregelde radiator open staan of een slecht ingeregelde bypass die je open drukt.
Daarnaast is er nog een nadeel van lage aanvoertemperatuur, doordat je instelt op bijvoorbeeld 40 graden heb je het risico dat ketel dat heel snel bereikt en uitschakelt. Het kan dus een oorzaak zijn voor pendelen.
[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 01-10-2021 13:50 ]
Oké dankje, duidelijk! Alleen is het dan niet gek dat ik het wel 28 graden bij mij binnen kreeg toen het buiten 16/17 graden was (zonder zon op die ruimte) met een water temperatuur van 40 graden?leonbong schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:44:
Tuurlijk mag je dat vragen.
Ik kan eventueel het retour nog meten dat heb ik niet gedaan.
Nu ben ik sinds enkele dagen mijn vloer aan het afkoelen (voor het opstook protocol) door de aanvoer naar constant 30 te zetten en nu blijft het binnen ook werkelijk 24 graden met 30 aanvoer en constant 25/26 door mijn vloer heen.
@mvrooij
Als jij de ruimte/voer te snel vindt opwarmen dan verlaag je de thermostaatknop van het vloerwater.
Ik vind 40 graden vloerwater vrij hoog voor deze periode van het jaar. Ik heb die nu op 25 graden staan.
In huis van minder dan 10/15 jaar oud is vaak een watertemperatuur van 35 graden zat bij diepe vorst.
Als jij de ruimte/voer te snel vindt opwarmen dan verlaag je de thermostaatknop van het vloerwater.
Ik vind 40 graden vloerwater vrij hoog voor deze periode van het jaar. Ik heb die nu op 25 graden staan.
In huis van minder dan 10/15 jaar oud is vaak een watertemperatuur van 35 graden zat bij diepe vorst.
[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 01-10-2021 13:54 ]
Oké maar de ketel gaat dus niet zuiniger met gas om als ik hem op de ketel max op 40 zet in plaats van wat jij aangeeft op 60/70.leonbong schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:53:
@mvrooij
Daarom gaf ik ook aan dat ik juist met mijn stooklijn in wil regelen dat het aanvoer van het watertemperatuur op max 35 wil laten zetten. Dus als het buiten -10 is dat hij max 35 erdoorheen stuurt en bij 15 graden bijv. maar 25 graden temperatuur. Alleen ik heb zelf het gevoel dat weersafhankelijk helemaal niet fijn werkt en dat ik beter met een losse slimme thermostaat kan werken zodat de ketel ook werkelijk afslaat als ik geen warmte nodig heb en dat hij niet alleen puur kijkt naar het weer buiten.
[ Voor 30% gewijzigd door mvrooij op 01-10-2021 13:58 ]
De grootste gasbesparing realiseer je door het vermogen (kW) correct af te stelen en zorgen dmv waterzijdig inregelen dat retourtemperatuur altijd <55 graden is.
Als je het vermogen correct hebt afgesteld dan zal je ook zien dat 60/70 graden eigenlijk nooit wordt gehaald en dat aanvoer eigenlijk altijd lager is.
PS vuistregel
Een gemiddelde rij woning is is 5-12kW vermogen zat voor huizen van grofweg de jaren 80.
Een gemiddelde vrijstaande woning 10-20kW vermogen voor huizen van grofweg de jaren 80.
Als je het vermogen correct hebt afgesteld dan zal je ook zien dat 60/70 graden eigenlijk nooit wordt gehaald en dat aanvoer eigenlijk altijd lager is.
PS vuistregel
Een gemiddelde rij woning is is 5-12kW vermogen zat voor huizen van grofweg de jaren 80.
Een gemiddelde vrijstaande woning 10-20kW vermogen voor huizen van grofweg de jaren 80.
Gisteren bij het stoken zag ik dat hij 15,2kW deed, kan dat? Hij staat ook niet afgesteld hierop verder. Ik heb 160m2 wat ik moet verwarmen en het huis is 7/8 jaar oud en erg goed geïsoleerd. Ik zal hem eens naar 8kW zetten bijvoorbeeld.leonbong schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:19:
De grootste gasbesparing realiseer je door het vermogen (kW) correct af te stelen en zorgen dmv waterzijdig inregelen dat retourtemperatuur altijd <55 graden is.
PS vuistregel
Dit maakt verder voor het warmwater uit de kraan niks uit?
Nee, tapwater stel je apart in. Enne, ik denk inderdaad dat je zo’n nieuw huis makkelijk met 8kW zou kunnen stoken.
Jaren ‘30, grotendeels geïsoleerd hier, 120m2, vrijstaand: 7kW deellast.
Met sinds vanmiddag tochtstrips in de erker. Ventilatie mag volledig door de roosters!
Met sinds vanmiddag tochtstrips in de erker. Ventilatie mag volledig door de roosters!
Je bedoeld dat misschien het onderblok verkeerd om is gemonteerd? Dus dat de rechter de aanvoer is en de linker de retour, ik lees op internet ook nog iets met 1 of 2 pijps onderblokken kan dat er nog mee te maken heben? Verder lijkt me deze aansluiting verder wel correct toch?Seafarer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:32:
[...]
Al gevoeld aan de toevoer? Als dat al verkeerd zit.
Afgaande op de pijltjes op het onderblok is links de aanvoer en rechts de retour. Het kan zijn dat de leidingen verkeerd om zitten, dat gebeurt wel vaker.Toekejoeke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:54:
[Afbeelding]
Please state the nature of the technical emergency
@Toekejoeke @edsandje was me voor.
Als je de cv aandoet dan kun je toch voelen welk pijpje, dat uit de vloer steekt, het eerste warm wordt. Zo voel je direct of het verkeerd zit.
De doorgaande, naar boven, dient dus eerst warm te worden.
Als je de cv aandoet dan kun je toch voelen welk pijpje, dat uit de vloer steekt, het eerste warm wordt. Zo voel je direct of het verkeerd zit.
De doorgaande, naar boven, dient dus eerst warm te worden.
Oke net meteen gekeken en je raad het al het minimale is 9,9kW helaas dus daar maar opgezet! Heb stooklijn van het weersafhankelijk deel aangepast naar 35 graden max aanvoer bij -10. Nu kijken hoe t zal gaan als t buiten kouder gaat worden..Gramser schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:09:
Nee, tapwater stel je apart in. Enne, ik denk inderdaad dat je zo’n nieuw huis makkelijk met 8kW zou kunnen stoken.
Thanks, inderdaad onderblok en/of leidingen zitten verkeerd om. Rechts wordt warm en dus aanvoer. Weer wat geleerd niet blind van uit gaan dat het allemaal correct zit aangesloten. Inmiddels een pentec 2 pijps onderblok omgekeerde aansluiting besteld hiermee zal het probleem hopelijk zonder het opnieuw moeten buigen van leidingen verholpen moeten zijn.
Aanvoertemperatuur vanuit de ketel Max 35 graden bij -10 buiten?mvrooij schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:29:
[...]
Oke net meteen gekeken en je raad het al het minimale is 9,9kW helaas dus daar maar opgezet! Heb stooklijn van het weersafhankelijk deel aangepast naar 35 graden max aanvoer bij -10. Nu kijken hoe t zal gaan als t buiten kouder gaat worden..
Volgens mij heb je mijn eerdere post niet begrepen.
Zet je vloer thermostaatknop op 35-40.
Aanvoer temp ketel op 60-70 graden.
Als je toch perse 35 graden aanvoer-ketel wil dan mag je cv-ketel-pomp wel keihard zetten wil dat werken. Met als gevolg lekker suizende leidingen.
[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 01-10-2021 20:13 ]
Geen CV tuning, wel (ietsje) gas besparen: ik heb eindelijk de ramen van de erker van tochtstrips voorzien. Die kieren waren breed genoeg om bij een stevige wind de dennennaalden binnen te laten…
Zitten die leidingen niet op een verdeler? En ze dan op de verdeler omdraaien misschien.Toekejoeke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:18:
Thanks, inderdaad onderblok en/of leidingen zitten verkeerd om. Rechts wordt warm en dus aanvoer. Weer wat geleerd niet blind van uit gaan dat het allemaal correct zit aangesloten. Inmiddels een pentec 2 pijps onderblok omgekeerde aansluiting besteld hiermee zal het probleem hopelijk zonder het opnieuw moeten buigen van leidingen verholpen moeten zijn.
Openslaand werk eruit gooien en direct HR++ glas erin zetten?Gramser schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:23:
Geen CV tuning, wel (ietsje) gas besparen: ik heb eindelijk de ramen van de erker van tochtstrips voorzien. Die kieren waren breed genoeg om bij een stevige wind de dennennaalden binnen te laten…
Rustaaagh…! Er zit al HR++ in. De openslaande delen willen we graag houden, erg fijn om de woning te kunnen luchten. Rest van de ramen zijn al vervangen door kunststof kozijnen. Maar nu is de tocht in de erker ook weg. Ventilatie vanaf nu alleen nog door de roostersSeafarer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:55:
[...]
Openslaand werk eruit gooien en direct HR++ glas erin zetten?
@leonbong ik heb hier beneden vloerverwarming met een LTV-verdeler en boven hebben we radiatoren. Ik maak gebruik van Honeywell Evohome. Op de vloerverwarmingsverdeler kan ik (zie foto) instellen hoeveel retourwater de verdeler moet bijmengen. Is jouw advies om de aanvoertemp op 65 graden te zetten ook van toepassing voor een LTV-verdeler of geldt dit alleen voor een HTV-verdeler ? En wat is dan het advies mbt bijmengen van retourwater-instelling ?leonbong schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:10:
[...]
Aanvoertemperatuur vanuit de ketel Max 35 graden bij -10 buiten?
Als je toch perse 35 graden aanvoer-ketel wil dan mag je cv-ketel-pomp wel keihard zetten wil dat werken. Met als gevolg lekker suizende leidingen.
:strip_exif()/f/image/KAknFaRiTzecu5h1OAanMo8f.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb in de hele woning geen verdeler kunnen vinden, woning is van 2002 en begin te twijfelen of ik wel een 2 pijps systeem heb..Seafarer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:53:
[...]
Zitten die leidingen niet op een verdeler? En ze dan op de verdeler omdraaien misschien.
Vaak heb je dan al dikkere aanvoerleidingen en levert een lagere aanvoertemperatuur minder problemen op.scotman21 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:16:
[...]
@leonbong ik heb hier beneden vloerverwarming met een LTV-verdeler en boven hebben we radiatoren. Ik maak gebruik van Honeywell Evohome. Op de vloerverwarmingsverdeler kan ik (zie foto) instellen hoeveel retourwater de verdeler moet bijmengen. Is jouw advies om de aanvoertemp op 65 graden te zetten ook van toepassing voor een LTV-verdeler of geldt dit alleen voor een HTV-verdeler ? En wat is dan het advies mbt bijmengen van retourwater-instelling ?[Afbeelding]
Vanwaar de twijfel?Toekejoeke schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:24:
[...]
Heb in de hele woning geen verdeler kunnen vinden, woning is van 2002 en begin te twijfelen of ik wel een 2 pijps systeem heb..
Leidingen na lopen en een schemaatje maken.
Maar op je onder blok staat een "1" wat duid op een twee pijps systeem.
Edit: 2002 schrijf je, per definitie een 2 pijps systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 01-10-2021 22:38 ]
Ik heb er naar laten kijken en het blijkt dat het werk (weet even de naam niet meer) achter de pomp waar een pijl op staat naar boven wijst. Dus de pomp draait de goede kant op maar het binnenwerk is naar boven gericht en moet dus gedraaid worden.Seafarer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 06:51:
[...]
Ik denk dat het beter is om ontluchters aan te brengen.
Tyleen slang is dacht ik altijd zwart. Dan heb je geluk.
Heb de “1” ook geconstateerd maar als je een onderblok verkeerd om monteert, begin ik te twijfelen over de expertise en is er misschien wel gewoon iets op gezet wat voorhanden lag. Ga vandaag als ik de verwarming aanzet 1 radiator met een H onderblok de aanvoer dichtdraaien en kijken of het onderblok na verloop van tijd ook warm wordt dan weet ik voldoende..Seafarer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:26:
[...]
Vanwaar de twijfel?
Leidingen na lopen en een schemaatje maken.![]()
Maar op je onder blok staat een "1" wat duid op een twee pijps systeem.
Edit: 2002 schrijf je, per definitie een 2 pijps systeem.
Alleen een onderblok 1 pijps omgekeerde aansluiting heb ik nog niet kunnen vinden
Het pijltje op het pomphuis is de pomprichting. Kleine cv electro motoren kunnen maar en kant op.psp30882 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:20:
[...]
Ik heb er naar laten kijken en het blijkt dat het werk (weet even de naam niet meer) achter de pomp waar een pijl op staat naar boven wijst. Dus de pomp draait de goede kant op maar het binnenwerk is naar boven gericht en moet dus gedraaid worden.
Als ik naar jouw foto kijk dan hoort het warme cv water via de thermostaat kraan gemengd te worden met het retour water uit je vloer. Deze stromen gaan gemengd de pomp in en dan de vloer in.( dus naar beneden pompen)
Op het onderste blok zit ook je beveiliging die je pomp stopt als het water onverwacht te heet wordt.
Zoals jij het beschrijft dan zou je pomp verkeerd om werken. Hij moet naar beneden pompen.
Ah nee ik zal hem naar 60-70 zetten om het te testen, ik had alleen het idee dat bij 60-70 dit zware overkill is en mij veel meer gas gaat kosten gewoonweg omdat als ik hem op 35 of 40 zet qua aanvoertemperatuur het water wat door de vloer heen gaat ook rond die 32/35 zit daarom leek het mij niet nodig om hem op bijna het dubbele te zetten. Maar nu door het vermogen te verminderen hoeft dat dus niet zo te zijn?leonbong schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:10:
[...]
Aanvoertemperatuur vanuit de ketel Max 35 graden bij -10 buiten?
Ik denk dat het gewoon een 2-pijp systeem is. De aanvoer en retour zijn verwisseld of ze hebben een verkeerd onderblok gebruikt.Toekejoeke schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:39:
[...]
Heb de “1” ook geconstateerd maar als je een onderblok verkeerd om monteert, begin ik te twijfelen over de expertise en is er misschien wel gewoon iets op gezet wat voorhanden lag. Ga vandaag als ik de verwarming aanzet 1 radiator met een H onderblok de aanvoer dichtdraaien en kijken of het onderblok na verloop van tijd ook warm wordt dan weet ik voldoende..
Alleen een onderblok 1 pijps omgekeerde aansluiting heb ik nog niet kunnen vinden
Was deze aansluiting voor jij de radiator hebt aangesloten afgedopt of doorverbonden?
Als afgedopt kan het geen 1-pijpsysteem zijn, dan had je cv installatie (deels) niet gewerkt.
Als jij het vermogen laag zet zal de daadwerkelijke aanvoertemperatuur lang niet zo hoog zijn.mvrooij schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:24:
[...]
Ah nee ik zal hem naar 60-70 zetten om het te testen, ik had alleen het idee dat bij 60-70 dit zware overkill is en mij veel meer gas gaat kosten gewoonweg omdat als ik hem op 35 of 40 zet qua aanvoertemperatuur het water wat door de vloer heen gaat ook rond die 32/35 zit daarom leek het mij niet nodig om hem op bijna het dubbele te zetten. Maar nu door het vermogen te verminderen hoeft dat dus niet zo te zijn?
Bouwjaar 2002 toen werden toch geen een pijps systemen meer geplaatst?edsandje schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:37:
[...]
Ik denk dat het gewoon een 2-pijp systeem is. De aanvoer en retour zijn verwisseld of ze hebben een verkeerd onderblok gebruikt.
Was deze aansluiting voor jij de radiator hebt aangesloten afgedopt of doorverbonden?
Als afgedopt kan het geen 1-pijpsysteem zijn, dan had je cv installatie (deels) niet gewerkt.
Correct me if I'm wrong.
Vermogen staat nu op het laagste (23% 9,9kW). Dit kan helaas niet lager daarom was ik bang dat de temperatuur dan nog te hoog was maar dat zal dan wel mee vallen, ik hou het gewoon in de gate. Dank!leonbong schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:44:
[...]
Als jij het vermogen laag zet zal de daadwerkelijke aanvoertemperatuur lang niet zo hoog zijn.
Laatste vraag, wat vinden jullie voor vloerverwarming? Constante temperatuur in de ruimtes houden 24/7 of wel gaan voor nachtverlaging? Door de weeks overdag eigenlijk zelden thuis vanwege werk dus belangrijkste is dat het vanaf uurtje of 16:00/17:00 warm is en blijft tot 23:00.
Op het onderblok zat zowel in de aanvoer- en retourleiding een 10 cm leiding welke was afgedopt. Moeten de verdelers, neem aan 2 voor beneden en 1e verdieping, bereikbaar en zichtbaar zijn? Ik heb geen idee waar deze zouden moeten zitten. Toen ik deze woning kocht is mij wel verteld dat in de muur naast de cv ketel “vol” met leidingen zit die naar boven gaat.edsandje schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:37:
[...]
Ik denk dat het gewoon een 2-pijp systeem is. De aanvoer en retour zijn verwisseld of ze hebben een verkeerd onderblok gebruikt.
Precies als jij dus de aanvoertemp begrenst zal de ketel dus steeds geforceerd uitschakelen.mvrooij schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:47:
[...]
Vermogen staat nu op het laagste (23% 9,9kW). Dit kan helaas niet lager daarom was ik bang dat de temperatuur dan nog te hoog was maar dat zal dan wel mee vallen, ik hou het gewoon in de gate. Dank!
Laatste vraag, wat vinden jullie voor vloerverwarming? Constante temperatuur in de ruimtes houden 24/7 of wel gaan voor nachtverlaging? Door de weeks overdag eigenlijk zelden thuis vanwege werk dus belangrijkste is dat het vanaf uurtje of 16:00/17:00 warm is en blijft tot 23:00.
Met onrustig stookgedrag als gevolg hebbend en dat kost onnodig gas.
Ja zeker wel, vaak bij appartementen waar bijvoorbeeld 4 radiatoren zitten zie je vaak dat deze 2 aan 2 worden aangesloten.Seafarer schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:44:
[...]
Bouwjaar 2002 toen werden toch geen een pijps systemen meer geplaatst?
Correct me if I'm wrong.
1 streng naar de voorzijde en 1 naar de achterzijde. Naarmate de woningen nieuwer worden zie je het wel steeds minder. (gelukkig)
Er kunnen ook geen verdelers zijn geplaatst dat alles zit aangesloten op elkaar in de vloer en wand.Toekejoeke schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:58:
[...]
Op het onderblok zat zowel in de aanvoer- en retourleiding een 10 cm leiding welke was afgedopt. Moeten de verdelers, neem aan 2 voor beneden en 1e verdieping, bereikbaar en zichtbaar zijn? Ik heb geen idee waar deze zouden moeten zitten. Toen ik deze woning kocht is mij wel verteld dat in de muur naast de cv ketel “vol” met leidingen zit die naar boven gaat.
Maar als je weet welke slang bij je radiator de aanvoer is kan je dat onderblok er net zo goed afhalen als de radiator daar niet geplaatst wordt.
Dan sluit je de radiator aan op de slang, ziet er beter uit.
Wat ik nog onduidelijk vind is dat als ik Weersafhankelijk stook, en mijn Moduline 400 (die op zolder bij de CV hangt) op AUTO staat ik wel of geen klokprogramma moet gebruiken? Dit krijg ik nergens gevonden maar mij lijkt toch dat hij enkel stookt op basis van de buiten temp?
Ik heb net handmatig de ketel laten stoken door de thermostaat bij de CV op 28 te zetten en toen ging hij max naar 36 graden toe met 9,9kW. Zou dat kunnen kloppen? Ik heb hem nu de aanvoer op de ketel in ieder geval op 65 gezet en ook op de stooklijn als max aanvoer temp.leonbong schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:00:
[...]
Precies als jij dus de aanvoertemp begrenst zal de ketel dus steeds geforceerd uitschakelen.
Met onrustig stookgedrag als gevolg hebbend en dat kost onnodig gas.
Yup, je gaat zuiniger stoken door het vermogen te begrenzen. Niet de Max temperatuur.mvrooij schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:45:
[...]
Ik heb net handmatig de ketel laten stoken door de thermostaat bij de CV op 28 te zetten en toen ging hij max naar 36 graden toe met 9,9kW. Zou dat kunnen kloppen? Ik heb hem nu de aanvoer op de ketel in ieder geval op 65 gezet en ook op de stooklijn als max aanvoer temp.
Vermogen omlaag, waterflow hoog, Max temp op 65 of 75 (komt ie toch niet aan).
Zo krijg je een zachtjes pruttelende ketel, dat is wat je wilt.
(Heb ik hier keurig op dit forum geleerd en warempel, het werkt.)
[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 02-10-2021 12:30 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Is er ook nog een leidraad wat te doen met de waterflow? Ofwel hoe bepaal ik hoe hard (min en max) de pomp moet pompen in geval van een modulerende pomp?Panzer_V schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:29:
[...]
Yup, je gaat zuiniger stoken door het vermogen te begrenzen. Niet de Max temperatuur.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Als ik het goed begrijp dan gaat bij een hogere flow de aanvoertemperatuur vanzelf omlaag en zal die de max niet halen. Ik had naar aanleiding van de OP de rpm's van de pomp verlaagd. Maar dat staat daar eigenlijk dus niet helemaal lekker?Seafarer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:11:
[...]
Klein beetje terug lezen aub.
Maar die 8 kw moet je weg koelen met water dus zorg voor flow.
Overigens wilde ik kijken of ik het met 40 graden aanvoer het uberhaupt nog warm gestookt kreeg. En toen viel me op dat ie daar niet eens onder blijft.
je flowmeter zit verkeerd gemonteerd, op deze manier kan er lucht achterblijven in het glaasje.scotman21 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:16:
[...]
@leonbong ik heb hier beneden vloerverwarming met een LTV-verdeler en boven hebben we radiatoren. Ik maak gebruik van Honeywell Evohome. Op de vloerverwarmingsverdeler kan ik (zie foto) instellen hoeveel retourwater de verdeler moet bijmengen. Is jouw advies om de aanvoertemp op 65 graden te zetten ook van toepassing voor een LTV-verdeler of geldt dit alleen voor een HTV-verdeler ? En wat is dan het advies mbt bijmengen van retourwater-instelling ?[Afbeelding]
glaasje moet naar beneden wijzen, horizontaal mag ook aldus john visser.
YouTube: Tips & Trucs #11 Hoe plaats je een Watts inregelkraan...
Wh-mdc07j3e5
Zo begrijp ik het ook. Tenminste als je het ketelvermogen begrenst dan geeft een hogere flow een lagere aanvoertemperatuur.Blune schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:59:
[...]
Als ik het goed begrijp dan gaat bij een hogere flow de aanvoertemperatuur vanzelf omlaag en zal die de max niet halen. Ik had naar aanleiding van de OP de rpm's van de pomp verlaagd. Maar dat staat daar eigenlijk dus niet helemaal lekker?
Overigens wilde ik kijken of ik het met 40 graden aanvoer het uberhaupt nog warm gestookt kreeg. En toen viel me op dat ie daar niet eens onder blijft.
Het retourwater vliegt immers sneller door de ketel dan bij een lagere pompsnelheid. Normaal (beetje afhankelijk hoe hij is geprogrammeerd) compenseert de ketel dat door extra hard te stoken. Als je de ketel begrenst kan deze dus niet meer compenseren en verlaat het water de ketel op de ingekomen temperatuur plus de warmte die de ketel tijdens jet doorstromen toevoegt.
Met de tijd als alle afgiftesystemen opwarmen komt er steeds warmer retourwater terug wat door het constant brandende vuurtje in de ketel dus steeds iets warmer de ketel kan verlaten. Ik ben benieuwd tot hoe hoog je dan komt maar kwestie van ontdekken.
Ik ga het deze winter proberen met een ingesteld vermogen van 8kW. Hij kan dan niet moduleren , dus als ik de (minimale) aanvoertemperatuur wil beïnvloeden moet ik met de flow aan de gang. Dit doe ik als test voor een warmtepomp. Door de ketel te begrenzen geef je in principe comfort op omdat de ruimtes trager opwarmen.
[ Voor 13% gewijzigd door Banjy op 03-10-2021 08:19 ]
Foutje dubbelpost..
[ Voor 102% gewijzigd door Banjy op 03-10-2021 08:20 ]
In mijn huis (1998) zit de verdeler in een ruimte naast de meterkast. Is bereikbaar door een schot los te schroeven:Toekejoeke schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:58:
[...]
Op het onderblok zat zowel in de aanvoer- en retourleiding een 10 cm leiding welke was afgedopt. Moeten de verdelers, neem aan 2 voor beneden en 1e verdieping, bereikbaar en zichtbaar zijn? Ik heb geen idee waar deze zouden moeten zitten. Toen ik deze woning kocht is mij wel verteld dat in de muur naast de cv ketel “vol” met leidingen zit die naar boven gaat.
:strip_exif()/f/image/dvQp9TaefaKLWjqxPqQHFXyc.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets gaat hier fout, even wijzigen op mobiel dacht ik 😒
Excuus. Mocht een admin deze tegenkomen, aub verwijderen
Excuus. Mocht een admin deze tegenkomen, aub verwijderen
[ Voor 92% gewijzigd door Banjy op 03-10-2021 08:29 ]
Ik ga er deze winter ook verder mee experimenteren door:
- ketel op 6kW deellast te zetten (stond hij al)
- aanvoertemperatuur op 60 te zetten (had ik op 40)
- pompsnelheid te verhogen (stond op auto, nu zet ik ‘m op 70%)
Ben benieuwd wat dit doet, vooral met de enige radiator die ik heb, op de badkamer. De vvw is met de thermostaat toch begrensd op 38 graden.
Vorig jaar de woning goed op temperatuur weten te houden. Maar dat van de flow hoog bij een lage deellast icm “hoge” Ta, is een nieuw inzicht voor me. Dus ik ben benieuwd.
Jammer dat het nog te warm is, en de ketel niet aanslaat 😋
- ketel op 6kW deellast te zetten (stond hij al)
- aanvoertemperatuur op 60 te zetten (had ik op 40)
- pompsnelheid te verhogen (stond op auto, nu zet ik ‘m op 70%)
Ben benieuwd wat dit doet, vooral met de enige radiator die ik heb, op de badkamer. De vvw is met de thermostaat toch begrensd op 38 graden.
Vorig jaar de woning goed op temperatuur weten te houden. Maar dat van de flow hoog bij een lage deellast icm “hoge” Ta, is een nieuw inzicht voor me. Dus ik ben benieuwd.
Jammer dat het nog te warm is, en de ketel niet aanslaat 😋
Tuurlijk leidt een hogere pompflow tot een lagere aanvoertempetatuur bij hetzelfde vermogen.
Maar ik adviseer niet snel om de pompflow maar heel hoog te zetten.
Omdat er een punt is dat leiding/kranen gaan suizen, dat is niet prettig.
Veel ketels moduleren hun pomptoerental toch al dus ik zou hem lekker op auto laten.
Veel ketels moduleren hun pomptoerental toch al dus ik zou hem lekker op auto laten.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 03-10-2021 09:15 ]
Helemaal goed. En je gaat het gewoon warm krijgen.Banjy schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:03:
[...]
Zo begrijp ik het ook. Tenminste als je het ketelvermogen begrenst dan geeft een hogere flow een lagere aanvoertemperatuur.
Het retourwater vliegt immers sneller door de ketel dan bij een lagere pompsnelheid. Normaal (beetje afhankelijk hoe hij is geprogrammeerd) compenseert de ketel dat door extra hard te stoken. Als je de ketel begrenst kan deze dus niet meer compenseren en verlaat het water de ketel op de ingekomen temperatuur plus de warmte die de ketel tijdens jet doorstromen toevoegt.
Met de tijd als alle afgiftesystemen opwarmen komt er steeds warmer retourwater terug wat door het constant brandende vuurtje in de ketel dus steeds iets warmer de ketel kan verlaten. Ik ben benieuwd tot hoe hoog je dan komt maar kwestie van ontdekken.
Ik ga het deze winter proberen met een ingesteld vermogen van 8kW. Hij kan dan niet moduleren , dus als ik de (minimale) aanvoertemperatuur wil beïnvloeden moet ik met de flow aan de gang. Dit doe ik als test voor een warmtepomp. Door de ketel te begrenzen geef je in principe comfort op omdat de ruimtes trager opwarmen.
Daar wil ik dus ook even achter komen - hoe hoog is de flow met auto (gooit-ie de pompsnelheid zelf al omhoog?) en hoe verhoudt zich dat vervolgens tot de door mij nu ingestelde 70%..? Misschien is “auto” in de praktijk wel meer dan de 70%…leonbong schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:14:
Tuurlijk leidt een hogere pompflow tot een lagere aanvoertempetatuur bij hetzelfde vermogen.
Om @leonbong bij te springen, flow verhogen hoeft helemaal niet direct met de pomp instellingen.
Minder knijpen meer radiatoren openen geeft ook meer flow.
Het moge duidelijk zijn dat mensen die zoneregeling nemen, (op iedere radiator een afstand bestuurbare thermostaat), en dan alleen de werkkamer met 7 kW gaan verwarmen een ketel krijgen die waarschijnlijk in storing valt. (en dat ook nog proberen zonder bypass)
Minder knijpen meer radiatoren openen geeft ook meer flow.
Het moge duidelijk zijn dat mensen die zoneregeling nemen, (op iedere radiator een afstand bestuurbare thermostaat), en dan alleen de werkkamer met 7 kW gaan verwarmen een ketel krijgen die waarschijnlijk in storing valt. (en dat ook nog proberen zonder bypass)
Ik heb mijn pompflow juist teruggedraaid omdat mijn ervaring was dat het water zijn warmte niet kwijt kon en met een te hoge temperatuur terug kwam bij de ketel. Door de pompflow te verlagen, kon het water beter zijn warmte kwijt. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik vloerverwarming beneden heb en radiatoren boven en dat van de radiatoren er meestal maar 1 open staat.leonbong schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:14:
Meestal zit er in ketels een wel soort regeling die afhankelijk van het vermogen/temperatuur/temperatuurverschil het toerental verhoogd.
Vaak voldoet dat wel.
Ik zie vaker in dit topic dat bij die enorme cw5/6 ketels het laagste pomptoerental nog dusdanig hard is dat er suizende leidingen.
Vaak voldoet dat wel.
Ik zie vaker in dit topic dat bij die enorme cw5/6 ketels het laagste pomptoerental nog dusdanig hard is dat er suizende leidingen.
Ha, en ik als n00b dacht te gaan luisteren naar Milieudefensie en m'n aanvoertemperatuur op max 50 graden te zetten.Panzer_V schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:29:
[...]
Yup, je gaat zuiniger stoken door het vermogen te begrenzen. Niet de Max temperatuur.

Dat advies van milieudefensie is echt heel slecht. Daar heb ik al vaker commentaar op gegeven.
Nu snap ik het wel waarom ze dit adviseren omdat het ongetwijfeld bij best wel wat huizen zal besparen omdat de retour spontaan koud genoeg zal zijn voor condenseren (hr-bedrijf).
Dat ze daarmee potentieel allerlei problemen introduceren is jammer.
Nu snap ik het wel waarom ze dit adviseren omdat het ongetwijfeld bij best wel wat huizen zal besparen omdat de retour spontaan koud genoeg zal zijn voor condenseren (hr-bedrijf).
Dat ze daarmee potentieel allerlei problemen introduceren is jammer.
[ Voor 57% gewijzigd door leonbong op 03-10-2021 10:28 ]
Ik heb een Nefit Ecomline Classic CW5. Op de vloerverwarming zit een aparte pomp waarvan het toerental automatisch wordt geregeld. De pomp van de Nefit heb ik dus op stand 1 gezet ipv 2 of 3.leonbong schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:10:
Meestal zit er in ketels een wel soort regeling die afhankelijk van het vermogen/temperatuur/temperatuurverschil het toerental verhoogd.
Vaak voldoet dat wel.
Misschien is het alleen bedoelt om te testen of je over kan op een warmtepomp, en dus of je je woning warm kan krijgen met watertemperatuur van 50 graden. Leuk om eens te testen in de winter denk ik dan, maar voor nu ga ik de max temperatuur weer omhoog zetten van 50 naar 75, kijken of ik vermogen van CV ketel kan beperken (zal wel, is Remeha Avanta van 6 jaar oud) en de vloerverwarmingtemperatuur bij verdeler lager zetten...die staat nu op 50 graden.leonbong schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:25:
Dat advies van milieudefensie is echt heel slecht. Daar heb ik al vaker commentaar op gegeven.
Bijkomend voordeel van hogere maximum aanvoertemperatuur van de CV ketel is dat mijn ondergedimensioneerde radiator op zolder (waar ik werk) misschien ook wat warmer wordt af en toe. Of misschien ook niet. 't is nog complex zo een verwarmingssysteem

[ Voor 16% gewijzigd door marteltor op 03-10-2021 10:32 ]
@Leatherneck1665
Ah u heeft een minstens 5 jaar oude ketel.
Tegenwoordig zijn de pompen in de ketels ook modulerend zoals je al op je vloerverwarming hebt.
Zet je cv-pomp maar eens op 3 waarschijnlijk heb je dan spontaan een suizende badkamerradiator (als je die hebt).
Tegenwoordig zijn de pompen in de ketels ook modulerend zoals je al op je vloerverwarming hebt.
Zet je cv-pomp maar eens op 3 waarschijnlijk heb je dan spontaan een suizende badkamerradiator (als je die hebt).
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 03-10-2021 10:32 ]
Ik ben er ook initieel ingetrapt. Afgelopen winter een flink pendelende ketel gehad hierdoor. Nu op advies van mensen hier het vermogen flink teruggeschroefd en merk direct het effect. Max temperatuur staat op 75, maar komt in de praktijk niet boven de 45. Ondank oude woning uit 1932 met deels enkel glas.marteltor schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
Ha, en ik als n00b dacht te gaan luisteren naar Milieudefensie en m'n aanvoertemperatuur op max 50 graden te zetten.Maar ik moet dus vermogen terug zetten
Max temperatuur is namelijk max temperatuur. Niet doel temperatuur 😉
[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 03-10-2021 10:46 ]
Dat klopt. Maar dat is niet de reden dat ik de flow heb teruggeschroefd. De pomp stond altijd op stand 2. Ook toen had ik geen last van suizen. Ik merkte echter wel dat de retourtemperatuur vrij hoog was. Door de pomp op stand 1 te zetten, is deze nu lager. Kennelijk werd het water te snel door de leidingen gepompt, waardoor het systeem zijn warmte onvoldoende kwijt kon. Op stand 1 lijkt dat beter en is het verbruik ook lager. Ik heb het vermogen op de ketel op minimaal ingesteld en de keteltemperatuur op iets van 50 graden.leonbong schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:31:
@Leatherneck1665
ik vraag me alleen af hoe het samengaat met mijn vloerverwarming. Daar zit een Robot vloerverwarmingspompschakelaar op die aanslaat bij 35 graden, middels een metalen voelertje op een leiding. Straks is m'n water een hele tijd 34 graden en dan slaat de pomp niet aanPanzer_V schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:39:
[...]
Ik ben er ook initieel ingetrapt. Afgelopen winter een flink pendelende ketel gehad hierdoor. Nu op advies van mensen hier het vermogen flink teruggeschroefd en merk direct het effect. Max temperatuur staat op 75, maar komt in de praktijk niet boven de 45. Ondank oude woning uit 1932 met deels enkel glas.
Max temperatuur is namelijk max temperatuur. Niet doel temperatuur 😉
Reactie van intergas op mijn vraag over de software update van de Xtreme ketels. Ben benieuwd of mijn vrienden van Feenstra dit ook weten……
Betreffende onderstaande: uw installateur dient eerst e.e.a. te controleren in de installatie en afstelling van de ketel.
Als een bezoek van Intergas dan nodig blijkt, dan kan hij/zij een service verzoek indienen bij ons zodat wij met u een afspraak kunnen maken hiervoor.
Uw installateur is uw eerste aanspreekpunt voor advies, aanpassingen in de installatie, onderhoud en het verhelpen van storingen.
Wij adviseren u daarom contact op te nemen met uw installateur. Deze kan indien nodig altijd een beroep doen op de technische ondersteuning van de Intergas serviceafdeling.
Betreffende onderstaande: uw installateur dient eerst e.e.a. te controleren in de installatie en afstelling van de ketel.
Als een bezoek van Intergas dan nodig blijkt, dan kan hij/zij een service verzoek indienen bij ons zodat wij met u een afspraak kunnen maken hiervoor.
Uw installateur is uw eerste aanspreekpunt voor advies, aanpassingen in de installatie, onderhoud en het verhelpen van storingen.
Wij adviseren u daarom contact op te nemen met uw installateur. Deze kan indien nodig altijd een beroep doen op de technische ondersteuning van de Intergas serviceafdeling.
marteltor schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:53:
[...]
ik vraag me alleen af hoe het samengaat met mijn vloerverwarming. Daar zit een Robot vloerverwarmingspompschakelaar op die aanslaat bij 35 graden, middels een metalen voelertje op een leiding. Straks is m'n water een hele tijd 34 graden en dan slaat de pomp niet aanOf is dat niet erg?
:strip_exif()/f/image/9vS2v0bx8ThZvNuawHRpTH0E.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kon in de handleiding van m'n Remeha Avanta al niet vinden hoe ik het vermogen van de CV ketel kon instellen. Kennelijk kan dat niet...alleen temperatuur en pompsnelheid.
Naja, beneden de vloerverwarming op max 40gr gezet (stond op 45) en zal de CV temperatuur dan toch maar wat lager zetten dan de orginele 75...misschien toch maar naar een graad of 50, zoals Milieudefensie adviseert
Edit: Remeha isense thermostaat in woonkamer heeft bij instellingen staan "vermogen sturing: aan". Denk niks meer aan doen dan hè.
Edit 2:denk dat ik nu toch sturing van max vermogen heb gevonden. Op de thermostaat onder 'installateur' en 'kwh berekening'. Alles staat hier op 0. Klopt het dat ik hier het vermogen kan terugschroeven? En dan max aanvoertemperatuur dus weer hoger kan zetten?
:strip_exif()/f/image/8JRJovF4m9NIO8Vr7z7hKK7d.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaat over bijhouden verbruik, niet over instellen.
[ Voor 33% gewijzigd door marteltor op 03-10-2021 11:35 ]
Dit is een foto gemaakt van de zijkant waarbij de pijl in het zwart omhoog wijst. Volgens degene die even had gekeken ligt daar het probleem en moet dat omgedraaid worden. Verklaart ook waarom het warme water van de aanvoer de makkelijkste weg kiest en via de retour weer terug wil.Seafarer schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:03:
[...]
Het pijltje op het pomphuis is de pomprichting. Kleine cv electro motoren kunnen maar en kant op.
Als ik naar jouw foto kijk dan hoort het warme cv water via de thermostaat kraan gemengd te worden met het retour water uit je vloer. Deze stromen gaan gemengd de pomp in en dan de vloer in.( dus naar beneden pompen)
Op het onderste blok zit ook je beveiliging die je pomp stopt als het water onverwacht te heet wordt.
Zoals jij het beschrijft dan zou je pomp verkeerd om werken. Hij moet naar beneden pompen.
:strip_exif()/f/image/fWg0APtOJqX0CCtdiYuoOd59.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloerverwarming heb ik geen ervaring mee. Misschien dat iemand anders hier je kan helpen.marteltor schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:53:
[...]
ik vraag me alleen af hoe het samengaat met mijn vloerverwarming. Daar zit een Robot vloerverwarmingspompschakelaar op die aanslaat bij 35 graden, middels een metalen voelertje op een leiding. Straks is m'n water een hele tijd 34 graden en dan slaat de pomp niet aanOf is dat niet erg?
Weet iemand of je bij een Weersafhankelijke setup waarbij de thermostaat langs de ketel op zolder hangt je ook een klokprogramma moet instellen? Dit is mij niet volledig duidelijk.. Nu heb ik het klok programma op standaard laten staan en heb ik de stooklijn juist ingesteld met hulp van hier. Ketel staat verder goed nu met hulp van @leonbong
Zover ik weet gaat een stooklijn uit van een kamer temperatuur van 20c ,zet je thermostaat op 21 c verschuif je dus je gehele stooklijnmvrooij schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:13:
Weet iemand of je bij een Weersafhankelijke setup waarbij de thermostaat langs de ketel op zolder hangt je ook een klokprogramma moet instellen? Dit is mij niet volledig duidelijk.. Nu heb ik het klok programma op standaard laten staan en heb ik de stooklijn juist ingesteld met hulp van hier. Ketel staat verder goed nu met hulp van @leonbong
Ik vraag me echt af waar deze telkens weer opduikende cv-legende vandaan komt:Leatherneck1665 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:43:
[...]
...
Door de pomp op stand 1 te zetten, is deze nu lager. Kennelijk werd het water te snel door de leidingen gepompt, waardoor het systeem zijn warmte onvoldoende kwijt kon.
...
"Je moet het water de tijd geven om zijn warmte kwijt te raken." (Of iets van die strekking)
Wat een flauwe kul!
Ja ik zie het, dan zal ik hem verder wel niet in hoeve te stellen. Ik krijg dit werkelijk nergens gevonden, de hele handleiding al gehad van de thermostaat.Ramon_1984 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
Zover ik weet gaat een stooklijn uit van een kamer temperatuur van 20c ,zet je thermostaat op 21 c verschuif je dus je gehele stooklijn
Instellen en afblijvenmvrooij schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:11:
[...]
Ja ik zie het, dan zal ik hem verder wel niet in hoeve te stellen. Ik krijg dit werkelijk nergens gevonden, de hele handleiding al gehad van de thermostaat.
Wel grappig dat iedereen al bezig is met de verwarming. Hier in huis is het nog steeds boven de 20 graden.
Ketel heeft nog niet gedraaid. En komende week wordt het weer warm, zegt men.......
Ketel heeft nog niet gedraaid. En komende week wordt het weer warm, zegt men.......
Idem dito hier - voorlopig nog geen gas voor cv nodig - gemiddeld nu 19,5°C,cwrm63 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:41:
Wel grappig dat iedereen al bezig is met de verwarming. Hier in huis is het nog steeds boven de 20 graden.
pas onder de 19,0°C gaat de verwarming aan.
Mijn ervaring: Energie/gasbesparing is ook een kwestie van gedragsaanpassing.
YMMV
Niet schrikken staat in de openings post.dunklefaser schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:11:
[...]
Ik vraag me echt af waar deze telkens weer opduikende cv-legende vandaan komt:
"Je moet het water de tijd geven om zijn warmte kwijt te raken." (Of iets van die strekking)
Wat een flauwe kul!
:strip_exif()/f/image/I9FBc4ErIhsnQSzetQ58KBF9.jpg?f=fotoalbum_small)
Pomp in z'n geheel omdraaien.psp30882 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:57:
[...]
Dit is een foto gemaakt van de zijkant waarbij de pijl in het zwart omhoog wijst. Volgens degene die even had gekeken ligt daar het probleem en moet dat omgedraaid worden. Verklaart ook waarom het warme water van de aanvoer de makkelijkste weg kiest en via de retour weer terug wil.
[Afbeelding]
Zorg wel even voor de zekerheid dat je 2 nieuwe pakkingen hebt.
Gaat helemaal goed komen.
Precies, je gewoon aanpassen: lekker thuiswerken in bed, samen met je vrouw. Geen verwarming nodigdunklefaser schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:51:
[...]
Mijn ervaring: Energie/gasbesparing is ook een kwestie van gedragsaanpassing.
YMMV
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Dat was toch een ander topic.Mars Warrior schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:33:
[...]
Precies, je gewoon aanpassen: lekker thuiswerken in bed, samen met je vrouw. Geen verwarming nodig
Airco in de slaapkamer.
Wel op voldoende ventilatie lettenMars Warrior schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:33:
[...]
Precies, je gewoon aanpassen: lekker thuiswerken in bed, samen met je vrouw. Geen verwarming nodig

Nop hier ook nog niet hoor, alleen omdat ik moest opstoken vanwege de nieuwe vloer kwam ik er achter dat het hele systeem verkeerd stond. Nu afwachten tot het kouder wordt om verder te gaan testen maar tot nu toe is stoken idd nog niet nodig.cwrm63 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:41:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?