Gas besparen door middel van CV tuning deel III Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 114 Laatste
Acties:
  • 887.746 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:54
@krijn1985 lijkt op iets wat normaal voor ontluchters gebruikt wordt alleen dan een slag groter.

De schroef die erin zit kan je daar wat mee open dicht zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:27
Swenno schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:14:
@krijn1985 lijkt op iets wat normaal voor ontluchters gebruikt wordt alleen dan een slag groter.

De schroef die erin zit kan je daar wat mee open dicht zetten ?
Dat weet ik dus niet en ik durf eigenlijk niet zo goed hier zomaar in te gaan draaien. Ik neem aan dat je de sleuf voor een platbek schroevendraaier bedoelt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
@krijn1985 ja idd platbek schroefdraaier.

Of met een kleine steeksleutel / Bahco proberen of je er tussen komt en dan dat ding dicht zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa kroes
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Opa kroes

Daikin Wp 8kw 280L ww pv5500

krijn1985 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:16:
[...]

Dat weet ik dus niet en ik durf eigenlijk niet zo goed hier zomaar in te gaan draaien. Ik neem aan dat je de sleuf voor een platbek schroevendraaier bedoelt toch?
de schroef voor de platte schroevendraaier is om in te stellen (vergrendelen ) in de maximaal open positie.(kan hij nadat je klaar bent nooit te ver opengedraaid worden),
het vierkantje past een ontluchtingssleutel op.rechtsom is dicht. echter zit huj meestal zo vast dat de sleutel afbreekt.

Daikin Wp 8kw 280L ww pv2000 zuid-3500 zuid/west houtkachel aan vv gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
Opa kroes schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:23:
[...]

de schroef voor de platte schroevendraaier is om in te stellen (vergrendelen ) in de maximaal open positie.(kan hij nadat je klaar bent nooit te ver opengedraaid worden),
het vierkantje past een ontluchtingssleutel op.rechtsom is dicht. echter zit huj meestal zo vast dat de sleutel afbreekt.
Als ik het dus goed begrijp moet ik een ontluchtingsleutel gebruiken en naar rechts draaien als ik hem dicht wil hebben? Ik kan hier alleen niks over vinden op het internet? Nog voor de zekerheid, hierdoor kan niet eens zomaar water eruit gaan stromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa kroes
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

Opa kroes

Daikin Wp 8kw 280L ww pv5500

krijn1985 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Als ik het dus goed begrijp moet ik een ontluchtingsleutel gebruiken en naar rechts draaien als ik hem dicht wil hebben? Ik kan hier alleen niks over vinden op het internet? Nog voor de zekerheid, hierdoor kan niet eens zomaar water eruit gaan stromen?
nee echt niet

Daikin Wp 8kw 280L ww pv2000 zuid-3500 zuid/west houtkachel aan vv gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00
@krijn1985
Met platte schroeven draaier kan je hem blokkeren deblokkeren.
Met ontluchtingssleutel kan je hem daardwerkelijk open of dicht draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:01
Wenzel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:46:
Situatie:
• Woning uit 2007 met A-label, vrijstaand in buitengebied
• Intergas HRE 36/30A (2020) ingesteld op 70°C
• Chronotherm Touch thermostaat op 21° overdag en ’s nachts (20.00 – 8.00) uur op 20°
• Vloerverwarming (stenen vloer) beneden met 7 groepen. Thermostaatkraan bij verdeler op 45°
• De pomp bij de verdeler staat op de stand II (75W) aangesloten via een pompschakelaar
• Bovenverdieping met radiatoren, 1 open, in de badkamer

Af en toe zie ik op de ketel melding LC
Ik heb het volgende uitleg gevonden:

[...]

Als ik het goed begrijp is de ingestelde 70°C nog te hoog voor mijn situatie?
Heb ik het mis als ik denk dat de ketel temperatuur nog lager kan, bijvoorbeeld naar 60°C ?
Ik zou parameter 3 een paar procenten lager zetten en dan kijken wat er gebeurt. Lc 5 is idd geen storing maar een aanduiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:06
Situatie:
• Chronotherm Touch thermostaat op 21° overdag en ’s nachts (20.00 – 8.00) uur op 20°
• Vloerverwarming (stenen vloer) beneden met 7 groepen. Thermostaatkraan bij verdeler op 45°
• De pomp bij de verdeler staat op de stand II (75W) aangesloten via een pompschakelaar

[...]

Heb ik het mis als ik denk dat de ketel temperatuur nog lager kan, bijvoorbeeld naar 60°C ?
Vermogen en temperatuur zijn twee verschillende dingen.!!

Als je ketel in de laagste vermogens stand meer vermogen levert dan je afgifte (radiatoren) opnemen/verbruiken dan krijg je deze melding. Hij kan zijn warmte niet kwijt.

Bij jouw waarschijnlijk is je vloerverwarmings thermostaat dicht gelopen en vraagt je ruimte thermostaat nog een beetje warmte. Vooral als het af en toe eens voorkomt, niet druk om maken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Situatie:

[...]

Het verlagen van de temperatuur daar beperk je vermogen van de ketel niet mee.
Je beperkt er wel het afgiftevermogen van je radiatoren, dus misschien wordt het nog wel erger.

Een HRE36 leuk zo'n ding voor de douche maar drama voor goed regelen van de verwarming in je huis zo'n ding heeft minimum vermogen van 7-8kW.
Dat is een beetje alsof je met raketaandrijving op een fiets in je woonkamer wil fietsen.
Als je dan zo'n enorme ketel koop geef dan iets meer uit en koop de Xtreme36.

Het is jammer dat veel mensen de ketel kiezen obv tabwater comfort terwijl eigenlijk de verwarming belangrijker is want dat is bulk van gasverbruik.
Een betere oplossing voor veel mensen zou 10-15kW soloketel met een externe boiler van 200L daar kan in tapcomfort geen CW5 tegenop.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 10-02-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-05 19:02
leonbong schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:37:
[...]

Het verlagen van de temperatuur daar beperk je vermogen van de ketel niet mee.
Je beperkt er wel het afgiftevermogen van je radiatoren, dus misschien wordt het nog wel erger.

Een HRE36 leuk zo'n ding voor de douche maar drama voor goed regelen van de verwarming in je huis zo'n ding heeft minimum vermogen van 7-8kW.
Dat is een beetje alsof je met raketaandrijving op een fiets in je woonkamer wil fietsen.
Hoe zou jij dan een agpo ferroli domina VR ;( van 15 jaar oud (nee dus geen zomaar in de fik vlieg model als het goed is...) welke 28.4 kw maximaal doet en een minimum modulatie van 45% heeft noemen? :P

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:06
quadrofource schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Hoe zou jij dan een agpo ferroli domina VR ;( van 15 jaar oud (nee dus geen zomaar in de fik vlieg model als het goed is...) welke 28.4 kw maximaal doet en een minimum modulatie van 45% heeft noemen? :P
Turbo raket. _O-

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een drama!
Agpo is echt troep een tijdje hebben veel bouwers die dingen opgehangen omdat ze goedkoop waren. Maar de mate van troepheid heeft ze volledig uit markt weggevaagd.

Iedereen onthoud het als hij een ketel heeft gehad die naar 5 jaar puin is. Niemand koopt zo'n ding een tweede keer als je zo'n troep versie hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
Zie dit apparaat maar eens in te regelen :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
leonbong schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:54:
Een drama!
Agpo is echt troep een tijdje hebben veel bouwers die dingen opgehangen omdat ze goedkoop waren. Maar de mate van troepheid heeft ze volledig uit markt weggevaagd.

Iedereen onthoud het als hij een ketel heeft gehad die naar 5 jaar puin is. Niemand koopt zo'n ding een tweede keer als je zo'n troep versie hebt gehad.
Vind dit specifieke exemplaar niet helemaal troep. Vorige maand is toevallig de print vervangen omdat hij telkens na 8 seconden uitviel en vrolijk weer aan voor 8 seconden. Dat was het eerste defect in 7 jaar. De overige 8 jaar daarvoor is alleen een keer de ontsteekpen vervangen. Hij werkt altijd.. Dat weet ik omdat zelfs als je beneden de warme kraan opendraait je hem vanaf zolder nog net kunt horen aanslaan 8)7 8)7. waar baseer je jou reactie op? Hij was vast goedkoop maar er is amper iets mis mee geweest de afgelopen 15 jaar en dat is vast hetzelfde voor heel de straat want de monteur vertelde dat ze er allemaal nog hangen en pas na 18 jaar vervangen worden :)

[ Voor 12% gewijzigd door quadrofource op 10-02-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ik lees, ik kan het bijna niet geloven dat er ook Agpo's zijn die niet stuk gaan.
De HR-ketels van agpo zijn heel problemen mee geweest, ze worden ook bijna niet meer verkocht.

Zijn jullie niet stiekem een internet troll :)

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 10-02-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
leonbong schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:06:
ik lees, ik kan het bijna niet geloven dat er ook Agpo's zijn die niet stuk gaan.
Zijn jullie niet stiekem een internet troll :)
Hahaha nee geen troll. Het is gewoon zo dat er veel vaker over een negatieve ervaring wordt geschreven dan iemand die een positieve ervaring heeft. Tuurlijk ik zou graag een mooie nieuwe stille zuinige HR ketel hier hebben hangen maar het is een huurhuis. De HR varianten ken ik idd de problemen mee, Deze is echt ouderwets VR

[ Voor 6% gewijzigd door quadrofource op 10-02-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
Paar dagen geleden bezig geweest met het afstellen van de ketel en de vloerverwarming. Inmiddels wordt het huis weer warm en lijken de instelling geholpen te hebben.
- ketel pomp van 30-> 40
- vermogen naar bijna minimaal
- Ta vvw opgehaald naar 45⁰c ( nog wat isolatie problemen op te lossen, hoef de komende jaren nog niet naar een warmtepomp te kijken )
- nacht verlaging opgehaald van 18 -> 19⁰c

Nou wil ik alleen nog de vloerverwarming verdeler begrijpen. Heb 0.0 uitleg gekregen bij installatie en ook geen handleiding.

Heb ongeveer de volgende verdeler zie foto.
Volgens de handleiding zou er minimaal 70⁰c naar toe moeten gaan.

Ik dacht altijd dat de temp bij de thermostaat kraan werd geregeld maar denk nu, dat het dus anders zit.

Dus ik als ik de verdeler goed begrijpt. Regelt die intern voor de pomp de temperatuur voor het systeem. Dat is dus de temperatuur die je op de thermostaat kraan instelt?

Dus als ik met 70 graden erin ga. Mengt die dat terug naar 45 graden en gebruikt die dus meer 'koud' retour water ?

Dus effectief werkt het systeem dan beter als de Ta vanaf de ketel hoger is ? Omdat die dan meer flow heeft.

Klopt mijn beredenering want dan heb ik morgen weer wat te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4URvrc44shHwf2b62WsfmIfwm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooefGSw3M1z4EnIxaG9aqfAb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:44
[quote]Swenno schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:11:

Heb ongeveer de volgende verdeler zie foto.
Volgens de handleiding zou er minimaal 70⁰c naar toe moeten gaan.

Heb je daadwerkelijk deze of een LT, LTV verdeler

Ik dacht altijd dat de temp bij de thermostaat kraan werd geregeld maar denk nu, dat het dus anders zit.

Dus ik als ik de verdeler goed begrijpt. Regelt die intern voor de pomp de temperatuur voor het systeem. Dat is dus de temperatuur die je op de thermostaat kraan instelt?

Dus als ik met 70 graden erin ga. Mengt die dat terug naar 45 graden en gebruikt die dus meer 'koud' retour water ?

Klopt, maar als je weinig radiatoren open hebt staan en de aanvoer is te hoog, dan heb je kans dat je ketel gaat pendelen omdat de temperatuur in de cv ketel te hoog oploopt. Dit omdat er gewoonweg te weinig circulatie in de leidingen zit

Dus effectief werkt het systeem dan beter als de Ta vanaf de ketel hoger is ? Omdat die dan meer flow heeft.

Deze snap ik niet, de flow is altijd ongeveer hetzelfde. Als je veel aanvoert met bijvoorbeeld 60 graden mengt ie minder bij als dat je met 80 graden aanvoert. Zonde om de ketel te hoge temperaturen te laten bereiden om ze bij de verdeler te laten afkoelen door bijmenging

Klopt mijn beredenering want dan heb ik morgen weer wat te doen.

Ik heb zo'n beetje dezelfde verdeler, de LT variant en ik heb aanvoer van maximaal 60 graden. Al zie ik dit vrij weinig gebeuren. Aanvoer is vrijwel altijd 35 graden omdat de thermostaat 24x7 op 20 graden staat. Met de huidige temperaturen is de ketel ook de gehele dag aan.

Volgens mij had ik beter jouw tekst italic en bold kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nu dacht ik de situatie hier aardig onder controle te hebben, met het verlagen van het maximale vermogen en het terugbrengen van de aanvoertemperatuur.

Maar nu het kouder wordt; blijkt vooral de matig geisoleerde tweede verdieping een struikelblok. Laat dat nou net noodgedwongen mijn kantoor zijn momenteel :)

Nachtverlaging kan daar echt niet meer, dan is het 'sochtends 16 graden, dus laat hem nu niet meer verder dan 18 terug lopen. Kijken of ie dat vast houdt de komende dagen.

Enige wat me wel verbaast; is dat m'n ketel ook met deze temperaturen, en hoge vraag vanuit de zones nog pendelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUdQ--3o6cbrtRVxUmGqf1wceMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DpeHSQvyk4773HsjSDjs60cP.png?f=fotoalbum_large

Is het niet vreemd dat ie met deze temperaturen alsnog aan het pendelen slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als jij maar een radiator open hebt op je kantoor dan is dat niet vreemd.

Als mijn huis eenmaal warm is (BG 22 graden) overig werkkamer (22) overige slaapkamers 5 stuks op 19, heeft dit allemaal maar 3-4kW nodig om warm te houden.

[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 10-02-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:32:
Als jij maar een radiator open hebt op je kantoor dan is dat niet vreemd.

Als mijn huis eenmaal warm is (BG 22 graden) overig werkkamer (22) overige slaapkamers 5 stuks op 19, heeft dit allemaal maar 3-4kW nodig om warm te houden.
Ligt 20m2 vloerverwarming in twee groepen ;)

Maar 'sochtends staan vrijwel alle (21) groepen open, bij elkaar een 200m2.

Vandaar dat ik me verbaas over het pendelen nog.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 10-02-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
MikeyMan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:38:
[...]

Ligt 20 meter vloerverwarming in twee groepen ;)
Das niet zo heel veel. Dat kan het pendelen wel verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

medu80 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:39:
[...]

Das niet zo heel veel. Dat kan het pendelen wel verklaren.
Over de dag snap ik dat inderaad ook wel. Hoewel volgens mij met dit weer vrijwel de hele dag warmte vraag uit meerdere zones is. Maar vooral 's ochtends verbaast het me.

As we speak vraagt de woonkamer (90m2) 81% en kantoor 21%. Zou toch wel een beetje warmte mee kwijt moeten kunnen. Morgen overdag even checken. Komt helaas niet uit de API ;)

Let wel; de grafiek is bij de CV ketel zelf gemeten. Niet het kantoor.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 10-02-2021 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Blihi schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:42:

Hier ben ik ook nog even ingedoken. In de Italiaanse en Tsjechische documentatie staat dat P011 default op 16% staat. Dat komt overeen met 4.1 kW (16% van 25.7 kW is 4.1 kW). Bij mijn ketel (en dus ook bij de jouwe) is de minimumwaarde van P011 niet 16%, maar 22%, wat overeenkomt met 5.6 kW en op het display staat nooit minder dan 7 kW (en dat lijkt te kloppen met de gemeten delta-T en de ingestelde flow).

Ik heb Intergas maar gemaild met de vraag hoe ze die 7 kunnen verklaren, terwijl in de specificaties staat dat het 4 moet kunnen worden.

Zul je zien dat er een reactie komt dat die 4 kW alleen gehaald kan worden met een extraspeciale Intergas thermostaat ...
Heb jij hier ooit antwoord op gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
@leonbong@Opa kroes@Swenno Bedankt voor jullie hulp, toch een beetje voorzichtig met zomaar dingen te gaan proberen! Met een ontluchtingssleutel lijkt het inderdaad gelukt te zijn. Buis word nog wel warm, maar dat komt waarschijnlijk door het retourwater. Zie de grafiek hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fayycYrgpTEMFsaXLD_Rqu-sDx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/naiddeSjByfOGGcNd2UmRAfV.png?f=fotoalbum_large

Delta T lijkt nu een stuk logischer/beter. Op de onderstaande grafiek is van 11:30 tot 17:00 ongeveer de oude situatie, toen heb ik de verwarming uitgezet. De piek om 18:00 is warm water en rond 19:15 heb ik de verwarming in de nieuwe situatie weer aangezet. Delta is nu ongeveer 24 graden in tegen stelling tot 13 graden eerst. Als ik de verwarming in de studeerkamer een beetje knijp met de radiatorknop zie ik dat de delta weer iets hoger wordt.

Volgende stappen worden waarschijnlijk maximale vermogen verlagen, verwarmingen eventueel knijpen indien nodig en dan kijken of de max temperatuur nog iets lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Vergeet die max-aanvoertemperatuur niet zo belangrijk.
Je retour zit nu al de 50 graden dus je ketel condenseert dat is goed. Het verlagen van de temp heeft dan nauwelijks effect op het gasverbruik.

Verlaag het vermogen dat heeft meet effect voor het gasverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
@darklord007 heb je nog getest met thermostaat regeling op andere stand dan Slow? (daar je vloerverwarming niet hoofdverwarming is, zie mijn eerdere reply)

[ Voor 8% gewijzigd door Remmit op 10-02-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Even terug naar de oudheid. Mijn ouders hebben destijds niet naar mij geluisterd en toch een nieuwe VR-ketel genomen in plaats van een warmtepomp. Ook de oude thermostaat, Honeywell kwikkontakt, werd niet door de door mij aangeleverde electronische thermostaat vervangen. Ook de >50jr oude ledenradiatoren zijn er nog.
Wel rond 1980 al spouwmuur isolatie en dubbelglas. (met deze kou beetje condens bij gesloten gordijnen.)

De oude "thermostaat" zorgde voor zeker 3 graden overshoot. En sloeg ook een paar graden te laag pas weer aan. Het was effectief dus handmatig de ketel aanzetten en weer uitzetten. De radiatoren werden heet. Ik had de maximum temperatuur al wel verlaagd, maar dat kon niet te ver anders werd het mijn vader niet snel genoeg warm. Nu mijn vader er niet meer is heb ik een electronische Honeywell Round geregeld en geïnstalleerd. Oude losschroeven, andere er op. Aan-uit, zo werkt de ketel. Deze kan je per halve graad instellen. Ik weet niet wat dat ding doet, maar de radiatoren worden niet meer heet, alleen nog lauw, en toch is de kamer op temperatuur. Warmt snel genoeg op, zonder overshoot, en zonder merkbare temperatuur wisselingen blijft de temperatuur stabiel. In de rest van het huis zijn de radiatoren zover open gezet dat de gewenste temperatuur gehaald word.

Ik ben benieuwd naar de besparing, het comfort is in ieder geval 10x beter.

Nu nog Jaga Tempo regelen voor de woonkamer? Heeft dat nog zin?
Iemand een idee of dat nog helpt nu de radiatoren niet meer dan handwarm worden?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-05 11:15
medu80 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:44:
[...]

Nee, nog niet. Ik zal eens een herinnering sturen.

Overigens klopt die 7 niet. Met deze buitentemperaturen is er continu warmtevraag. Ik ben, voor de test, eens een tijdje voor de ketel gaan zitten en die sloeg niet uit (het vlammetje op het display bleef steeds branden). De gasmeter gaf in die tijd aan dat er (per 5 minuten) gas verbruikt werd voor 5 kW op bovenwaarde. Even aangenomen dat deze ketel niet meer vermogen uit het gas haalt dan natuurkundig mogelijk kan die 7 dus niet kloppen.

• leonbong
Jawel 107%🤥

Nee ik denk dat display niet klopt, ik zou op de gasmeter vertrouwen.

[ Voor 72% gewijzigd door leonbong op 11-02-2021 08:33 . Reden: Bovenstaand is natuurlijk een flauwe grap. ]

• Blihi
Nee 107% op onderwaarde. Op bovenwaarde kom je echt niet boven de 100% hoor.
Nee ik denk dat display niet klopt, ik zou op de gasmeter vertrouwen.
Dat denk ik ook.

• leonbong
En zelfs op bovenwaarde daar kan je geen 100% halen want dan zou het rookgas net zo koud moeten zijn als de aangezogen verbrandingslucht.
Is het rookgas warm dan is toch "stiekem" energie uit het aardgas in rookgas gaan zitten ipv in het CV-water.

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 11-02-2021 08:42 ]

• Blihi
Daarom dus. Als het schem 7 kW aangeeft, maar de gasmeter maar voldoende gas meet voor continu 4 kW op bovenwaarde en er is geen sprake van aan/uit gedrag, dan klopt het scherm dus niet. Bij een rookgastemperatuur van 30 graden is de efficiëntie op bovenwaarde 97%, dus heeft de ketel effectief maar 3.9 kW gestookt en dus geen 7.

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 20:19
Ik heb en vraagje over de instelling van mijn ketel waar weer een evohome op aangesloten zit, ik merk de laatste dagen op dat ik op verschillende zones 1 tot 2 graden warmer wordt dan dat ik ingesteld heb.
nu had ik hier met normale temperaturen geen last van maar dit komt waarschijnlijk omdat meer zones tegelijk temperatuur vragen wat normaal minder is.
Nu lijkt me dat de ketel teveel vermogen / te warm water door de radiatoren stuurt.

Gisteren dus even gekeken en ik heb de ketel nu als volgt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ec_QDogvjMVpzE4xfBjplZy7LSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYt3pOW1ZN1NbWs6G2BGFWT1.jpg?f=fotoalbum_large

Links heb ik nu de temperatuur voor de radiatoren volgens mij op 60 gezet, deze stond 2 streepjes hoger.
Tapwater heb ik laten staan.
Rechts het ketel vermogen stond vol open op stand 10 dit heb ik nu wat omlaag gezet, denk nu rond de 8kw, als ik de radiatoren in de woonkamer tel zitten die rond de 7,5 kw, dit is de grootste zone. zones staan over het algemeen niet allemaal tegelijk aan. Overdag eigenlijk alleen het kantoor en in de nacht de garage om deze vorst vrij te houden.
Mijn kantoor was iig vanmorgen gewoon netjes op de gevraagde temperatuur en de garage was ook zoals de vorige dagen.
Denken jullie dat deze instellingen goed zijn?

Verder staat op de evohome de minimale aan tijd op 1 min en het aantal schakelingen op 3, geen idee of dit hoger moet. Weet ook niet of ik deze vraag beter in het evohome topic kan stellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Blihi
Hou nou maar gewoon die gasmeter dat is wat je verbruikt en zolang de ketel condeseert is zo'n beetje het maximale wat je aan efficiëntie kan doen in je huis.

Die 107% dat is nou eenmaal een afgesproken rekenmethode in de CV-branche, die als je er echt natuurkundig naar kijkt natuurlijk niet klopt. Maar dat geeft niet "we als maatschappij" hebben nou eenmaal afgesproken het zo uit te rekenen.

Je hebt mensen die dan roepen.
Een warmtepomp is minder efficient omdat die loopt op stroom en de gascentrale haalt maar 60% rendement.
Mijn CV-ketel doet 107%.
Die er dan helemaal aan voorbij gaan dat die % niet volgens dezelfde rekenmethode zijn uitgerekend.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 19:51
Vanavond de temperatuur op 19,5 gehouden, met deze temperaturen is er dan eigenlijk continue warmtevraag. Wellicht nog eens een keer een check laten doen waar er nog wat te winnen is kwa eventuele issolatie (waarschijnlijk de mechanische ventilatie die alle warme lucht zo naar buiten pompt). Maar kwa comfort is het wel veel fijner, ook op bv de slaapkamer van mijn dochtertje een stuk behagelijker.

Zijn er verder nog zaken aan de Calenta ketel, ik lees in dit topic wisselende meningen. Deze zou zelf al goed moduleren dus met aanpassingen zou er weinig te winnen zijn klopt dat?

[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 11-02-2021 09:18 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

TheMystery schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:57:
Ik heb en vraagje over de instelling van mijn ketel waar weer een evohome op aangesloten zit, ik merk de laatste dagen op dat ik op verschillende zones 1 tot 2 graden warmer wordt dan dat ik ingesteld heb.
nu had ik hier met normale temperaturen geen last van maar dit komt waarschijnlijk omdat meer zones tegelijk temperatuur vragen wat normaal minder is.
Nu lijkt me dat de ketel teveel vermogen / te warm water door de radiatoren stuurt.

[Afbeelding]

Links heb ik nu de temperatuur voor de radiatoren volgens mij op 60 gezet, deze stond 2 streepjes hoger.
Rechts het ketel vermogen stond vol open op stand 10 dit heb ik nu wat omlaag gezet, denk nu rond de 8kw, als ik de radiatoren in de woonkamer tel zitten die rond de 7,5 kw, dit is de grootste zone. zones staan over het algemeen niet allemaal tegelijk aan. Overdag eigenlijk alleen het kantoor en in de nacht de garage om deze vorst vrij te houden.
Mijn kantoor was iig vanmorgen gewoon netjes op de gevraagde temperatuur en de garage was ook zoals de vorige dagen.

Verder staat op de evohome de minimale aan tijd op 1 min en het aantal schakelingen op 3, geen idee of dit hoger moet. Weet ook niet of ik deze vraag beter in het evohome topic kan stellen
Ik ken de ketel niet en het type staat er ook niet bij, maar als je stuurt op aan/uit kan het handig zijn om meer schakelmomenten per uur te programmeren. Zes is al beter dan 3 want dan wordt de temperatuur gelijkmatiger verdeeld en krijg je minder schommelingen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

• TheMystery
bert pit schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:26:
[...]

Ik ken de ketel niet en het type staat er ook niet bij, maar als je stuurt op aan/uit kan het handig zijn om meer schakelmomenten per uur te programmeren. Zes is al beter dan 3 want dan wordt de temperatuur gelijkmatiger verdeeld en krijg je minder schommelingen.
Het is een nefit ecomline excellent hr cw6 uit 2008 met een externe boiler, dus dit moet een HR 30 of 43 zijn als ik op internet zoek, kan het type niet vinden op de ketel. Evohome is aangesloten met aan/uit, opentherm was niet ondersteund bij deze ketel.
Ik heb beneden vloerverwarming dus dat is eigenlijk de reden dat ik de schakelmomenten op 3 heb gezet.
tussen de vloerverwarming zit ook geen evohome, dus als er ergens warmte gevraagd wordt gaat er ook altijd iets door de vloerverwarming.

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

@TheMystery Dan is dat de reden dat het te warm wordt in de woonkamer. Op dit moment slaat de verwarming vaker aan en zal dus de woonkamer ook meer opwarmen. Echter wordt dat niet terug geregeld.

Wat je kunt doen is de thermostaatknop op de verdeler iets naar beneden zetten. Bijvoorbeeld van 40 naar 35, of de segment kranen iets knijpen waardoor er minder door de vloer heen gaat. Later weer terugzetten natuurlijk, (foto maken van de huidige instellingen).

Als dit vaak tot "onbalans" leidt, raad ik aan om een zoneklep in de aanvoer naar de verdeler zetten en een extra thermostaat in de woonkamer te plaatsen. Dan regelt de zoneklep of er water naar de vloer moet of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door bert pit op 11-02-2021 11:15 ]

• darklord007
  • Laatst online: 13-05 15:05
Remmit schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:52:
[...]

Mijn situatie is anders (geen vloerverarming en hoofdzakelijk convectoren) maar ik bemerkte gisteren een vergelijkbaar gedrag en het kwam door de thermostaat (want die stopte steeds even met warmte vragen). Het aantal starts was zeer hoog, steeds een paar minuten aan en dan weet een paar minuten uit. Veel vaker dan wanneer de ketel pendelt of als de thermostaat low load control zou doen.

Ik wist op dat moment niet wat het was maar heb toen de volgende instellingen veranderd op de thermostaat (en aan de ketel niets gewijzigd):
- type regelgedrag van 1 (langzaam) naar 3 (snel)
- low load control uitgezet

Direct daarna was dit gedrag over en kwamen er langere stooksessies. Ik vermoed dat het regelgedrag de boosdoener was. Ik denk dat bij stand 1 (langzaam) de thermostaat geprogrammeerd is om wanneer de kamertemp eenmaal redelijk stijgt, aan te nemen dat die stijging nog wel even doorgaat en dus afschakelt. Maar die kamertemp stijgt dan niet meer en dus springt ‘ie weer aan.

In vorige winters heb ik met die instelling gespeeld maar nooit een echt effect waargenomen. Sinds begin januari had ik hem permanent op Langzaam staan en dat leek goed te werken dus zo gelaten. Tot de lage buitentemp plus veel wind (en geen zon) van gisteren dus.

Het zou ook kunnen dat de thermostaat nog moest leren dat het ineens kouder is en het gedrag bijgesteld moest worden, maar dan zou ik niet dit specifieke gedrag verwachten.

Gezien bij jou de vloerverwarming bijverwarming is zou je wellicht eens met Standaard of Snel regelgedrag kunnen testen of dit gedrag bij jou dan ook verdwijnt.

PS 1: Mijn thermostaat is een Honeywell chronotherm vision modulation.

PS 2: Gisteren 13,3 kuub (inclusief een douche) en vandaag 16,2 kuub (zonder douche). Dat gaat hard! (Wel heb ik vaker gemerkt dat er een kleine vertraging is wanneer het kouder of warmer weer wordt, vermoedelijk doordat de massa van de woning enige tijd neemt - donderdag en vrijdag was het nog best warm)
Hier hetzelfde. Ik had hem op slow gezet omdat me dat de beste instelling leek ism vloerverwarming.
Wat me ook opviel wat dat niet alle rediatoren in de woonkamer nog warm werden. Kon niet verklaren waardoor dit kwam..
Heb m nu naar regular gezet en meteen zag ik dat het langere sessies kwamen en alle radiatoren worden weer lauw.
Ik zie (in tegenstelling tot veel andere huizen hier) geen witte damp uit de schoorsteen als hij aan het branden is en de vloer wordt fijn warm (en alle rediators ook).
Retourtemp is lekker laag en hij condenseerd goed.

Voegd waterzijdig inregelen in deze zin nog wat toe aan efficiency?

• TheMystery
@bert pit Woonkamer wordt eigenlijk niet te warm het is eigenlijk meer op kantoor en badkamer welke wel een evohome zone is.
Ik test het even zo met de radiator temperatuur op de ketel op 60 en het mindere ketel vermogen.
Tot nu toe 4 m3 minder gas verbruikt en alles lijkt tot nu toe ongeveer de juiste temp te hebben +- 0.5 en dat lijkt me vrij normaal.
Misschien dat ik nog met 6 schakel momenten kan experimenteren, wordt er dan meer gas verbruikt of alleen gelijk matiger verdeeld over het uur?

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:30
leonbong schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:09:
@Blihi
Hou nou maar gewoon die gasmeter dat is wat je verbruikt en zolang de ketel condeseert is zo'n beetje het maximale wat je aan efficiëntie kan doen in je huis.

Die 107% dat is nou eenmaal een afgesproken rekenmethode in de CV-branche, die als je er echt natuurkundig naar kijkt natuurlijk niet klopt. Maar dat geeft niet "we als maatschappij" hebben nou eenmaal afgesproken het zo uit te rekenen.

Je hebt mensen die dan roepen.
Een warmtepomp is minder efficient omdat die loopt op stroom en de gascentrale haalt maar 60% rendement.
Mijn CV-ketel doet 107%.
Die er dan helemaal aan voorbij gaan dat die % niet volgens dezelfde rekenmethode zijn uitgerekend.
Als je er natuurkundig naar kijkt klopt dat juist wel, die 100% onderwaarde is de warmte die vrij komt bij de verbranding van het gas, die extra %-en boven de 100% komen uit de fase verandering van gas naar vloeistof bij het condenseren van de waterdamp uit je rookgassen.

Een HR ketel haalt dus meer warmte uit het gas dan dat er puur door verbranding vrijkomt.

Rendement is totale geproduceerde warmte / onderwaarde gas dat verbrand is.

Met een warmte pomp maak je exact de zelfde berekening over de hele keten:
geproduceerde warmte / onderwaarde van verbrande gas.

Stel rendement gas centrale + transport naar huis = 50%
Stel de Warmtepomp heeft een COP van 3.5 = 350%
Dan is het totale rendement 50% * 350% = 175%

Of via de lange weg met een voorbeeld:
1 m3 Gas levert dan 50% van 31.65/3.6 = 4.4 kWh electrische energie in huis.
De Warmtepomp heeft een COP van 3.5, dan levert dat 3.5*4.4 kWh = 15.4 kWh aan warmte, dus het rendement op het aardgas dat door de centrale verbrand wordt = 100*15.4/8.8 = 175 %

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

TheMystery schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:40:
@bert pit Woonkamer wordt eigenlijk niet te warm het is eigenlijk meer op kantoor en badkamer welke wel een evohome zone is.
Ik test het even zo met de radiator temperatuur op de ketel op 60 en het mindere ketel vermogen.
Tot nu toe 4 m3 minder gas verbruikt en alles lijkt tot nu toe ongeveer de juiste temp te hebben +- 0.5 en dat lijkt me vrij normaal.
Misschien dat ik nog met 6 schakel momenten kan experimenteren, wordt er dan meer gas verbruikt of alleen gelijk matiger verdeeld over het uur?
Dit wordt trial and error. Met steeds nieuwe informatie is het ondoenlijk om te zeggen waar het zit. Zelfs de zon heeft momenteel veel invloed op het verwarmen van bepaalde ruimten.

• leonbong
Off-topic.

@PentaClover
Tuurlijk is de verbranding 100%, dat is hij namelijk altijd “energie gaan niet verloren”

Maar netto heb je natuurlijk nooit 100% van de warmte in het cv-water gekregen.
Er gaat altijd energie via de schoorsteen naar buiten.
Maar ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten.

Nu terug on topic

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 11-02-2021 13:39 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
PentaClover schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:22:
[...]

Als je er natuurkundig naar kijkt klopt dat juist wel, die 100% onderwaarde is de warmte die vrij komt bij de verbranding van het gas, die extra %-en boven de 100% komen uit de fase verandering van gas naar vloeistof bij het condenseren van de waterdamp uit je rookgassen.

Een HR ketel haalt dus meer warmte uit het gas dan dat er puur door verbranding vrijkomt.

Rendement is totale geproduceerde warmte / onderwaarde gas dat verbrand is.

Met een warmte pomp maak je exact de zelfde berekening over de hele keten:
geproduceerde warmte / onderwaarde van verbrande gas.

Stel rendement gas centrale + transport naar huis = 50%
Stel de Warmtepomp heeft een COP van 3.5 = 350%
Dan is het totale rendement 50% * 350% = 175%

Of via de lange weg met een voorbeeld:
1 m3 Gas levert dan 50% van 31.65/3.6 = 4.4 kWh electrische energie in huis.
De Warmtepomp heeft een COP van 3.5, dan levert dat 3.5*4.4 kWh = 15.4 kWh aan warmte, dus het rendement op het aardgas dat door de centrale verbrand wordt = 100*15.4/8.8 = 175 %
een HR gasketel zuigt lucht van buiten aan voor de verbranding, en blaast die daar na weer naar buiten.
een gas ketel die dus 110% van de warmte uit gas kan halen.
moet dus koudere lucht naar buiten blazen als hij naar binnen zuigt voor de verbranding.
het moet ergens vandaan komen. ;)
dus ook een warmtepomp zijn, lol al eens gevoeld aan de schoorsteen of de temperaturen gemeten in die schoorsteen?

(grofweg in werkelijkheid, word er maar +/-80% van de warmte uit het gas gehaald van de verbranding, de rest word naar buiten geblazen.
dit word de nieuwe 100% genoemd.
het voorverwarmen van de aangezogen lucht met de 20% rest warmte van de uitgaande lucht die naar buiten word geblazen vangt nog een gedeelte van die rest warmte terug. (voor het grootste gedeelte in de speciale schoorsteen, maar niet alles.)
(wat dan weer de condensatie geeft van het vocht van uit de verbranding) levert nog een +/-10% extra warmte uit het gas op.
die bij die 100% word geteld (die eigenlijk 80% is) en de 110% marketing rendement geeft.
werkelijkheid zit je dan eerder rond de +/-90% wat je uit het gas haalt, maar er gaat nog steeds een +/-10% verloren.
wat nog steeds heel erg netjes en goed is natuurlijk, dit is nog steeds een erg hoog rendement.
dit is een voorbeeld hoe het werkelijk werkt in een gasketel, elk model heeft dan weer iets andere waarde zodoende heb je 105% tot 112% rendement ketels.
dus getallen vervangen voor het type wat je werkelijk hebt, de betere merken geven die waardes ook gewoon aan in hun handleiding, zoek ze maar eens op zonder marketing is dat gewoon rond de 90%. ;)
en er is best nog iets te schuiven in dit verhaal, zo condenseert niet alles in de schoorsteen, soms ook in de ketel zelf, etc etc... in werkelijkheid is het allemaal nog iets ingewikkelder. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Daarom is het ook jammer dat in NL vaak gekozen wordt voor een gescheiden aan- en afvoerleiding van de lucht & rookgassen. Pas in de schoorsteen komen die weer samen in een broekstuk. Het zou beter zijn om het gehele traject van de rookgassen concentrisch uit te voeren om maximaal ingevoerde lucht te gebruiken om uitgaande lucht te koelen. (en dan hebben sommige schoorstenen nog een gaatje in het midden waarlangs condensdruppels naar beneden vallen. Die druppels zorgen voor wervelingen in de rookgassen zodat de warmste rookgassen uit het midden van de buis naar de wand gedrukt worden om nog verder te consenderen)

Overigens stook ik nu zelf met een aanvoertemperatuur van 35 graden. De retour is +/- 28 graden en de rookgastemperatuur bij het verlaten van de ketel nog 33 graden. Oftewel, de ketel is niet maximaal in staat om alle energie uit de rookgassen te halen (dan zouden die namelijk afgekoeld moeten worden tot minder dan 28 graden).

Dit gebeurt wel bij tapwatervraag. Dan zijn de rookgassen 20 graden omdat de XTreme36 het koude tapwater gebruikt om de rookgassen extra te koelen.

Maar goed. In mijn grafiekjes reken ik met 100% op bovenwaarde uit het gas. In de praktijk zal dit dus maar 97% zijn (bij rookgastemperatuur 35 graden), maar dat negeer ik maar even.

In de vergelijking met warmtepompen moet je natuurlijk niet kijken naar de COP van 3.5, maar naar de SCOP die gemiddeld over het hele stookseizoen berekend is. Voor een A++ warmtepomp zit deze tussen 4.6 en 5.1 en voor een A+++ variant boven de 5.1.

Overigens speelt ook bij warmtepompen het modulatievraagstuk. Ook die dingen kunnen vaak moeilijk terug moduleren en gaan dan pendelen en grappig genoeg: Hoe warmer het buiten is, hoe hoger het minimale vermogen ligt. Een warmtepomp werkt qua modulatiebereik dus eigenlijk precies verkeerd om. Als het buiten kouder wordt, kunnen ze verder terug moduleren, maar halen ze hun maximum vermogen niet meer. Niet alle fabrikanten zijn daar even open over.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 11-02-2021 14:41 ]

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-01 05:43
TheMystery schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:57:

[Afbeelding]

Ik heb volgens mij dezelfde ketel als jij. Mijn huis heeft een inhoud van 1000 m3. Beneden ligt vloerverwarming; boven heb ik radiatoren. Ik gebruik de EVO Home voor de aansturing van mijn vloerverwarming en radiatoren. Meestal verwarm ik alleen de woonkamer, keuken, hal en bijkeuken (100 m2) alsmede een kantoorruimte boven. Overdag (van 10.00 - 22.00 uur) stook ik op 21 graden; 's nachts op 18 graden. In de praktijk zakt de temperatuur 's nachts maar 1,5 graad.

Op mijn ketel heb ik het vermogen op zijn laagste stand ingesteld en de invoertemperatuur op ca. 50 graden. De boiler staat ingesteld op het derde merkteken. Ook deze dagen krijg ik met deze instellingen het huis goed warm, heb ik heet water om te douchen en verstook ik bij de huidige lage temperaturen tussen 6 en 8 m3 per dag.

Rob

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Even een vraagje want ik kom er niet uit. Na ~30 jaar hete lucht verwarming is dit mijn eerste winter met vloerverwarming en de traagheid is wel een nadeeltje gebleken.

We hebben een redelijk lichte woonkamer en wanneer de zon naar binnen schijnt wordt het al snel warmer dan de setpoint van de thermostaat en gaat de kachel uit. Natuurlijk schitterend dat de kachel vandaag 3 uur geen gas heeft verstookt maar het huis begint in de namiddag wel af te koelen. Dit gaat zo langzaam dat de CV nu nog steeds geen opdracht krijgt om te stoken. We hebben vloerverwarming en het opwarmen gaat zo traag dat hij straks de rest van de avond nodig heeft om weer op temperatuur te komen en we het eigenlijk iets te fris hebben.

Ik kan in de Atag Brainq thermostaat (rampzalig ding) wel een Parameter "Overschreiding ruimtetemperatuur" instellen maar volgens mij anticipeert dit niet op het teruglopen van de ruimte temperatuur. Toen ik deze parameter had ingeschakeld op 0.5 C leek de CV letterlijk de hele dag bezig te zijn met die laatste 0.5.

Als ik het zo bekijk is hier menselijk ingrijpen gewoon altijd nodig en moet ik in dit soort gevallen gewoon zelf anticiperen en de setpoint verhogen. (de thermostaat zelf hangt trouwens nooit in de zon)

• TheMystery
Leatherneck1665 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Ik heb volgens mij dezelfde ketel als jij. Mijn huis heeft een inhoud van 1000 m3. Beneden ligt vloerverwarming; boven heb ik radiatoren. Ik gebruik de EVO Home voor de aansturing van mijn vloerverwarming en radiatoren. Meestal verwarm ik alleen de woonkamer, keuken, hal en bijkeuken (100 m2) alsmede een kantoorruimte boven. Overdag (van 10.00 - 22.00 uur) stook ik op 21 graden; 's nachts op 18 graden. In de praktijk zakt de temperatuur 's nachts maar 1,5 graad.

Op mijn ketel heb ik het vermogen op zijn laagste stand ingesteld en de invoertemperatuur op ca. 50 graden. De boiler staat ingesteld op het derde merkteken. Ook deze dagen krijg ik met deze instellingen het huis goed warm, heb ik heet water om te douchen en verstook ik bij de huidige lage temperaturen tussen 6 en 8 m3 per dag.

Rob
Mijn huis is rond de 700 m3, beneden heb ik vloerverwarming + radiatoren. Ik verwarm van 9 tot 16:30 de woonkamer / keuken naar 19 graden van 16:30 tot 22:30 20 graden ruimte is rond de 65m2.
Boven verwarm ik het kantoor van 7:30 tot 16:30 op 20,5 en de badkamer van 18:30 tot 20:00 op 19,5
Verder heb ik een verwarming in de garage op 5 graden, deze springt nu om de 2uur ongeveer aan.
In de nacht staat het op 17,5 ingesteld.

Laatste dagen een verbruik van de 18/19m3, een behoorlijk verschil met jou en je huis is ook nog Een stuk groter. Vandaag zit ik met de nieuwe instelling op 11m3 gisteren om 13:00 zat ik al op 12m3 dus het scheelt al een stuk.

Dus waarschijnlijk zou ik het vermogen nog wat terug kunnen schroeven. Staat er bij jou ook 11KW op?
Op mijn boiler heb ik geen instelling dit is een witte dichte kast zonder een klep. Waar zie jij het merkteken staan?

• Blihi
Pixal schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:45:
Even een vraagje want ik kom er niet uit. Na ~30 jaar hete lucht verwarming is dit mijn eerste winter met vloerverwarming en de traagheid is wel een nadeeltje gebleken.

We hebben een redelijk lichte woonkamer en wanneer de zon naar binnen schijnt wordt het al snel warmer dan de setpoint van de thermostaat en gaat de kachel uit. Natuurlijk schitterend dat de kachel vandaag 3 uur geen gas heeft verstookt maar het huis begint in de namiddag wel af te koelen. Dit gaat zo langzaam dat de CV nu nog steeds geen opdracht krijgt om te stoken. We hebben vloerverwarming en het opwarmen gaat zo traag dat hij straks de rest van de avond nodig heeft om weer op temperatuur te komen en we het eigenlijk iets te fris hebben.

Ik kan in de Atag Brainq thermostaat (rampzalig ding) wel een Parameter "Overschreiding ruimtetemperatuur" instellen maar volgens mij anticipeert dit niet op het teruglopen van de ruimte temperatuur. Toen ik deze parameter had ingeschakeld op 0.5 C leek de CV letterlijk de hele dag bezig te zijn met die laatste 0.5.

Als ik het zo bekijk is hier menselijk ingrijpen gewoon altijd nodig en moet ik in dit soort gevallen gewoon zelf anticiperen en de setpoint verhogen. (de thermostaat zelf hangt trouwens nooit in de zon)
Bij de Honeywell thermostaten kun je het regelgedrag op "traag" instellen. Dan begint de thermostaat ruim op tijd met het vragen van warmte als de ruimte door de zon opgewarmd is. Geen idee of dat bij deze thermostaat ook kan.

• scofield
TheMystery schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Het is een nefit ecomline excellent hr cw6 uit 2008 met een externe boiler, dus dit moet een HR 30 of 43 zijn als ik op internet zoek, kan het type niet vinden op de ketel. Evohome is aangesloten met aan/uit, opentherm was niet ondersteund bij deze ketel.
Ik heb beneden vloerverwarming dus dat is eigenlijk de reden dat ik de schakelmomenten op 3 heb gezet.
tussen de vloerverwarming zit ook geen evohome, dus als er ergens warmte gevraagd wordt gaat er ook altijd iets door de vloerverwarming.
Typeplaatje zit achter je UBA op het plaatje aan de zijkant net voor het gasblok.
Ik zou die aan/uit van Honeywell op 6 schakelmomenten zetten. De uitleg van de instellingen ww en cv alsook cv vermogen staan in de handleiding. Als je die jumper bij 11 kW weghaalt gaat de ketel niet meer vermogen leveren dan diezelfde 11 kW

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:24
Hoe irritant. Danfoss dynamic valves besteld bij een van de goedkoopste opties is het nog niet geleverd. Zou gisteren binnen komen. Vandaag gebeld en ze zeiden dat het wel verstuurd was. Tracking van DHL geeft toch echt aan dat de zending wel aangemeld is maar er nog niks ontvangen is. Alles van DHL gaat goed behalve deze.

Morgen maar weer bellen want ben er inmiddels wel achter dat er hier thuis nog een hoop te verbeteren valt. Helaas nu Ladino pomp stand 3 beneden comfortabel en boven loeiheet Haha.

[ Voor 4% gewijzigd door Deef_K op 11-02-2021 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leatherneck1665
TheMystery schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:15:
[...]

Mijn huis is rond de 700 m3, beneden heb ik vloerverwarming + radiatoren. Ik verwarm van 9 tot 16:30 de woonkamer / keuken naar 19 graden van 16:30 tot 22:30 20 graden ruimte is rond de 65m2.
Boven verwarm ik het kantoor van 7:30 tot 16:30 op 20,5 en de badkamer van 18:30 tot 20:00 op 19,5
Verder heb ik een verwarming in de garage op 5 graden, deze springt nu om de 2uur ongeveer aan.
In de nacht staat het op 17,5 ingesteld.

Laatste dagen een verbruik van de 18/19m3, een behoorlijk verschil met jou en je huis is ook nog Een stuk groter. Vandaag zit ik met de nieuwe instelling op 11m3 gisteren om 13:00 zat ik al op 12m3 dus het scheelt al een stuk.

Dus waarschijnlijk zou ik het vermogen nog wat terug kunnen schroeven. Staat er bij jou ook 11KW op?
Op mijn boiler heb ik geen instelling dit is een witte dichte kast zonder een klep. Waar zie jij het merkteken staan?
Maar ik verwarm maar 1 ruimte van 20 m2 boven (radiator). De rest is beneden (allemaal vloerverwarming m.u.v. de badkamer (radiator)). Wij zijn met 2 personen. Ik heb dubbelglas, maar mijn buitenmuren zijn van cellenbeton (40 cm) en dat isoleert goed. Ik heb een Nefit Ecomline Classic HRC 30. Volgens mij is het vermogen daarvan 9 kWh op zijn laagste stand. Bij mij staat de rechterknop op de foto dus op 1. De linkerknop staat op 6 (zelfde als bij jou) en de middelste op 3. Dat is de knop voor het tapwater. Tot slot heb ik mijn pomp op stand 1 gezet (stond op 2). Die pomp zie je pas als je de kap er even afhaalt.Met deze instellingen komt de aanvoertemperatuur niet boven de 50 graden, is de retourtemperatuur dus nog lager (onder dauwpunt) en pendelt de ketel niet. Ik heb dus lange stooksessies op laag vermogen.

• scofield
haakjesluiten schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:17:

Zijn er verder nog zaken aan de Calenta ketel, ik lees in dit topic wisselende meningen. Deze zou zelf al goed moduleren dus met aanpassingen zou er weinig te winnen zijn klopt dat?
De calenta evt icm een i-sense of e-twist moduleert dan zelf als de best kwa temperatuur.

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:13

mlo

Iemand enig idee wat hier gebeurt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi65OIHOPOHUta44rnaHG1EBF8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y2lvJ5DK9rdHWkUUowJVUBrN.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit wel vaker gezien, ik dacht dat het een glitch was vanuit de CV ketel of Sensor of OTGW. Echter zie ik sinds ik de DS18B20 sensoren heb aangesloten dat er daarna ook iets gebeurd in de CVaanvoer (1 graad omhoog) en CVretour (1 graad naar beneden) temperaturen.

• TheMystery
scofield schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:03:
[...]

Typeplaatje zit achter je UBA op het plaatje aan de zijkant net voor het gasblok.
Ik zou die aan/uit van Honeywell op 6 schakelmomenten zetten. De uitleg van de instellingen ww en cv alsook cv vermogen staan in de handleiding. Als je die jumper bij 11 kW weghaalt gaat de ketel niet meer vermogen leveren dan diezelfde 11 kW
Bedankt, heb eens gekeken maar kan er niet echt een type uithalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em4bpBkigHYu1qBEwhYcZWhP4yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tX3sFqhVg1YiKudC9QLCqdmp.jpg?f=fotoalbum_large

Maar Max vermogen ligt dus ergens tussen de 30/32, als ik al mij radiatoren optel die tegelijk aan zouden kunnen is dit 10kw ex vloerverwarming.
Dus vermogen knop kan waarschijnlijk wel op stand 3 of 4 van de 10 en dat zal redelijk wat besparen aangezien deze eerst vol open stond op stand 10.
Ik ga de 6 schakel momenten eens testen.

Edit:
Boekje er op nagezocht en volgens mij moet het dan een HR30 zijn met een ecomfit boiler.
Stand 3 is dan 13,5 kw en stand 4 15,6, ik ga stand 4 eens proberen dat lijkt me genoeg met wat ik bereken.

[ Voor 6% gewijzigd door TheMystery op 11-02-2021 20:23 ]

• scofield
TheMystery schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Bedankt, heb eens gekeken maar kan er niet echt een type uithalen.
[Afbeelding]

Maar Max vermogen ligt dus ergens tussen de 30/32, als ik al mij radiatoren optel die tegelijk aan zouden kunnen is dit 10kw ex vloerverwarming.
Dus vermogen knop kan waarschijnlijk wel op stand 3 of 4 van de 10 en dat zal redelijk wat besparen aangezien deze eerst vol open stond op stand 10.
Ik ga de 6 schakel momenten eens testen.

Edit:
Boekje er op nagezocht en volgens mij moet het dan een HR30 zijn met een ecomfit boiler.
Stand 3 is dan 13,5 kw en stand 4 15,6, ik ga stand 4 eens proberen dat lijkt me genoeg met wat ik bereken.
Dat is een aardig slootje warm water op voorraad idd. Ketel is uit 2007

[ Voor 4% gewijzigd door scofield op 11-02-2021 20:35 ]

• Blihi
mlo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:10:
[Afbeelding]

Ik heb dit wel vaker gezien, ik dacht dat het een glitch was vanuit de CV ketel of Sensor of OTGW. Echter zie ik sinds ik de DS18B20 sensoren heb aangesloten dat er daarna ook iets gebeurd in de CVaanvoer (1 graad omhoog) en CVretour (1 graad naar beneden) temperaturen.
Is dit geen tapwatervraag? Doordat het water dat nog in de warmtewisselaar zit opwarmt, straalt dat af op de sensor in de aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
migjes schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:20:
[...]

een HR gasketel zuigt lucht van buiten aan voor de verbranding, en blaast die daar na weer naar buiten.
een gas ketel die dus 110% van de warmte uit gas kan halen.
moet dus koudere lucht naar buiten blazen als hij naar binnen zuigt voor de verbranding.
het moet ergens vandaan komen. ;)
dus ook een warmtepomp zijn, lol al eens gevoeld aan de schoorsteen of de temperaturen gemeten in die schoorsteen?
Daar maak je dus een denk fout, bij het condenseren van waterdamp komt er belachelijk veel energie in de vorm van warmte vrij (maximaal 0.98kWh per m3 Nederlands aardgas als 100% van de waterdamp zou condenseren), en dat is al helemaal veel als je kijkt hoeveel energie je rookgassen kunnen bevatten.
De lucht die naar buiten gaat kan warmer zijn dan de lucht die naar binnen wordt gezogen en toch nog meer dan 100% van de verbrandingswaarde/onderwaarde aan warmte afgegeven worden door de ketel aan het CV water.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• PentaClover
Blihi schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:40:

In de vergelijking met warmtepompen moet je natuurlijk niet kijken naar de COP van 3.5
Er stond: Stel de Warmtepomp heeft een COP van 3.5 = 350%

dat was natuurlijk een makkelijk getal voor het rekenvoorbeeld |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
leonbong schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:36:
Off-topic.

@PentaClover
Tuurlijk is de verbranding 100%, dat is hij namelijk altijd “energie gaan niet verloren”

Maar netto heb je natuurlijk nooit 100% van de warmte in het cv-water gekregen.
Er gaat altijd energie via de schoorsteen naar buiten.
Maar ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten.

Nu terug on topic
Dat is niet wat ik zei, en inderdaad praat je langs mij heen.

• Blihi
PentaClover schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:35:
[...]

Er stond: Stel de Warmtepomp heeft een COP van 3.5 = 350%

dat was natuurlijk een makkelijk getal voor het rekenvoorbeeld |:(
Dan had je moeten zeggen: stel de WP heeft een SCOP van 3.5 |:(

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:50
[Afbeelding]

Wat @Blihi zegt. Ik zie dit ook. Ik vermoed zelf dat er bij mij ergens een kraan langzaam wat doorlaat en daarom het tapwater van druk gaat. Ik zie ook dat de CH water temp op dat moment omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[Afbeelding]

Ik zie dit bij mijn Intergas ook gebeuren. Vannacht ook weer. Even een piekje in de temperatuur, maar ook in het gasverbruik op de meter. Gekke is dat die piekjes steeds op dezelfde tijd zijn en er echt geen warmwatervraag is. De ketel gaat gewoon heel even op maximaal vermogen stoken en stopt daar dan weer mee.

Dit kan niet de ECO of Comfort stand zijn van het warm water, want die staat uit. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik niet weet wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Blihi schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:51:
[...]
Dan had je moeten zeggen: stel de WP heeft een SCOP van 3.5 |:(
Nee COP is correct. SCOP is het seizoens gewogen gemiddelde van de COP.
Het rekenvoorbeeld ging over 1m3 Gas die omgezet werd in 4.4 kWh electrische energie die omgezet werd in 15.4 kWh warmte door de WP. Dat duurt typisch niet een heel stookseizoen, in die context is SCOP net zo relevant als de gemiddelde buiten temperatuur van de afgelopen 6 maanden voor iemand die wil weten hoe koud het nu buiten is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 17:34

_Arthur

blub

en
Blihi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:26:
Dit kan niet de ECO of Comfort stand zijn van het warm water, want die staat uit. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik niet weet wat het is.
Ketels zijn doorgaans standaard ingesteld om warmwater direct beschikbaar te hebben, hiervoor start de CV-ketel automatisch elk uur / elk anderhalf uur om dat warmtapwater op temperatuur te houden.

Ik heb een Nefit Topline HRC en heb dit uitgeschakeld (als ik nu warm water wil hebben uit de kraan moet ik dus langer wachten).

Bij mijn ketel c.q. thermostaat (Moduline 300) scharen ze dit onder de noemer "Warmwaterbedrijf".

Dus; even in de handleiding van je ketel kijken of je dit uberhaupt wel kan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PentaClover schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:36:
[...]

Nee COP is correct. SCOP is het seizoens gewogen gemiddelde van de COP.
Het rekenvoorbeeld ging over 1m3 Gas die omgezet werd in 4.4 kWh electrische energie die omgezet werd in 15.4 kWh warmte door de WP. Dat duurt typisch niet een heel stookseizoen, in die context is SCOP net zo relevant als de gemiddelde buiten temperatuur van de afgelopen 6 maanden voor iemand die wil weten hoe koud het nu buiten is.
Ja, maar je doet deze berekening om te redeneren over jaargemiddeldes van rendement. Dan moet je dus niet met COP rekenen, of je moet de gascentrale ook even op een veel hogere efficiëntie zetten, want ik weet zeker dat zo'n centrale die efficiëntie soms ook wel haalt.

Maar goed, volgens mij gaat dit een beetje off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

_Arthur schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:37:
Ketels zijn doorgaans standaard ingesteld om warmwater direct beschikbaar te hebben, hiervoor start de CV-ketel automatisch elk uur / elk anderhalf uur om dat warmtapwater op temperatuur te houden.

Ik heb een Nefit Topline HRC en heb dit uitgeschakeld (als ik nu warm water wil hebben uit de kraan moet ik dus langer wachten).

Bij mijn ketel c.q. thermostaat (Moduline 300) scharen ze dit onder de noemer "Warmwaterbedrijf".

Dus; even in de handleiding van je ketel kijken of je dit uberhaupt wel kan uitschakelen.
Wat ik zie is volgens mij niet voor het warmtapwater op temperatuur te houden, die momenten zie ik inderdaad ook. Het verschil met wat ik hier zie tov als wel het tapwater op temperatuur gehouden wordt is dat niet altijd de brander aangaat, de pomp in de CV ook niet aangaat, de temperatuur ook veel korter omhoog gaat maar wel veel hoger (118 graden) en er geen gas verbruik is. Ik zie alleen dat de CV Aanvoer en CV retour temperatuur van temperatuur wisselen. CV aanvoer 1 graaf omhoog en CV retour 1 graad naar beneden...

Als het wel voor tapwater op temperatuur gaat dan zie ik gas verbruik, CV ketel altijd branden en veel langer, pomp in CV ketel gaat draaien en ik zie gas verbruik (0.1 kuub)

[ Voor 9% gewijzigd door mlo op 12-02-2021 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Als je het water in de ketel naar 120 graden krijgt zonder gas te verbruiken moet je snel patent aanvragen, want dan heb je een uniek apparaat in handen.

Het zal dan wel om een meetfout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 17:34

_Arthur

blub

mlo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:57:
Wat ik zie is volgens mij niet voor het warmtapwater op temperatuur te houden, die momenten zie ik inderdaad ook. Het verschil met wat ik hier zie tov als wel het tapwater op temperatuur gehouden wordt is dat niet altijd de brander aangaat, de pomp in de CV ook niet aangaat, de temperatuur ook veel korter omhoog gaat maar wel veel hoger (118 graden) en er geen gas verbruik is. Ik zie alleen dat de CV Aanvoer en CV retour temperatuur van temperatuur wisselen. CV aanvoer 1 graaf omhoog en CV retour 1 graad naar beneden...
Geen gasverbruik en toch hogere temperaturen. Dat gaat natuurlijk niet samen lijkt mij :)
Als het wel voor tapwater op temperatuur gaat dan zie ik gas verbruik, CV ketel altijd branden en veel langer, pomp in CV ketel gaat draaien en ik zie gas verbruik (0.1 kuub)
Zoiets dus (toen ik dat warmhouden van warmtap water nog niet had uitgeschakeld en nog niet bezig was geweest met verlagen aanvoer temperatuur):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8IssmJSTeMugz4JjfBsLAUi54g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQMGD9BbGEviSDRWifr8wznm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Blihi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:51:
[...]
Ja, maar je doet deze berekening om te redeneren over jaargemiddeldes van rendement. Dan moet je dus niet met COP rekenen, of je moet de gascentrale ook even op een veel hogere efficiëntie zetten, want ik weet zeker dat zo'n centrale die efficiëntie soms ook wel haalt.

Maar goed, volgens mij gaat dit een beetje off-topic.
Ik was niet aan het redeneren over jaargemiddeldes van rendement, en inderdaad begint het zo een beetje offf-topic te geraken.
Het gaat helemaal niet om de getallen dat was een reken voorbeeld, het ging in mijn reactie om het uitdrukken van opgewekte warmte als percentage van de verbrandings warmte van het gas dat je erin stopt, en dat dat voor een CV ketel of WP waarvan de electriciteit met een gas centrale wordt opgewekt, fundamenteel niet anders is.

En dat is exact wat de 107% HR ketel aanduiding is, het uitdrukken van de afgegeven warmte aan het CV water, als percentage van de verbrandings warmte van het gas dat je erin stop onder bepaalde condities.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
mlo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Als je over een intergas spreekt dan zou dit kunnen kloppen. Die doet zowieso een zelftest van zn sensoren een keer per 24 uur ongeacht de draaiuren. Dit geeft tijdelijk een 2 in de display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo

mlo

Blihi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:02:
Als je het water in de ketel naar 120 graden krijgt zonder gas te verbruiken moet je snel patent aanvragen, want dan heb je een uniek apparaat in handen.

Het zal dan wel om een meetfout gaan.
_Arthur schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:03:
[...]
Geen gasverbruik en toch hogere temperaturen. Dat gaat natuurlijk niet samen lijkt mij :)
snap ik vandaar ook de vraag: weten jullie wat hier gebeurt. Ik dacht eerst ook dat het een meetfout, of test of glitch was, totdat ik van het weekend de DS18B20 sensoren op de leidingen heb gezet en zie dat de CV Aanvoer en Retour wel op iets reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-05 12:45
[Afbeelding]

Mijn ketel (Daalderop BaseCube Duo) ging in het verleden iedere avond om precies 22:00 even aan zonder aanwijsbare oorzaak (warmtevraag of instellingen). Ik weet dat aan een bug in de ketel firmware. Toen de regelunit om andere redenen (was defect) vervangen werd door een nieuwe, is het opgehouden.

Ik weet niet hoe het bij andere merken is maar in mijn ketel zitten verschillende bugs. Zo gaat de pomp 3 minuten na het douchen voor 1 seconde uit, wat natuurlijk zinloos is.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mlo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:07:
[...]

[...]

snap ik vandaar ook de vraag: weten jullie wat hier gebeurt. Ik dacht eerst ook dat het een meetfout, of test of glitch was, totdat ik van het weekend de DS18B20 sensoren op de leidingen heb gezet en zie dat de CV Aanvoer en Retour wel op iets reageren...
De Intergas XTreme die ik heb heeft dus een tapcomfort instelling. Als je dat uit zet duurt het iets langer voordat je warm water hebt, anders wordt het tapwater minimaal op een bepaalde waarde gehouden.

Dat tapcomfort staat uit, maar ook ik zie 's nachts soms piekjes. Ik vermoed, maar dat weet ik niet zeker, dat dat te maken heeft met de comfort offset parameter P086. Als de aanvoertemperatuur van het tapwater onder deze waarde komt, wordt altijd eventjes het warm water circuit opgestookt. Standaard is die parameter 17 graden, maar bij deze buitentemperaturen kan het natuurlijk gebeuren dat het tapwater kouder wordt dan dat.

Die piekjes die ik zie, zie ik in gasverbruik en ook licht in aanvoertemperatuur van de CV. Op zich logische, want de warmtewisselaar is warmer dan bij alleen CV bedrijf en dus wordt de CV heel even aanvoer iets warmer. Dat is gewoon restwarmte uit de wisselaar.

Ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik die 17 graden omlaag zet. Misschien dat die piekjes dan ook verdwijnen. Sowieso is 17 graden niet nodig, want ik heb mijn tapwater op 45 graden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
medu80 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:44:
[...]

Ik heb Intergas nogmaals gevraagd om een reactie. Ze gaven aan hier nog een keer achteraan te gaan.

Ik zie nu overigens op mijn schermpje steeds "6" als vermogen staan in plaats van "7" nadat ik parameter P009 op +5 heb gezet. Geen idee wat deze parameter doet, maar de omschrijving is "Toestel belasting aanpassing" en hij is instelbaar van -5 tot +5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
MikeyMan schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:30:
Nu dacht ik de situatie hier aardig onder controle te hebben, met het verlagen van het maximale vermogen en het terugbrengen van de aanvoertemperatuur.

Maar nu het kouder wordt; blijkt vooral de matig geisoleerde tweede verdieping een struikelblok. Laat dat nou net noodgedwongen mijn kantoor zijn momenteel :)

Nachtverlaging kan daar echt niet meer, dan is het 'sochtends 16 graden, dus laat hem nu niet meer verder dan 18 terug lopen. Kijken of ie dat vast houdt de komende dagen.

Enige wat me wel verbaast; is dat m'n ketel ook met deze temperaturen, en hoge vraag vanuit de zones nog pendelt:

[Afbeelding]

Is het niet vreemd dat ie met deze temperaturen alsnog aan het pendelen slaat?
En waarom heb je je aanvoertemperatuur verlaagd?
- Daardoor gaat het opwarmen trager, en je bent nu verbaasd dat het opwarmen traag gaat.
- Daardoor bereikt de ketel veel sneller de maximale aanvoertemperatuur, en je bent nu verbaasd dat de ketel pendelt (= maximale aanvoertemperatuur bereikt).

Welke vloerverwarmingsverdeler heb je? Met pomp: zet aanvoer maar op 65°C, zonder pomp: maximum wat in je vloer mag.
Door goed waterzijdig af te regelen ga je de retourtemperatuur laag houden, en de ketel beperkt zelf de opwarming. Komt er warmer water retour, dan wordt er wellicht langdurig warmte gevraagd of is het afgiftevermogen niet in lijn met minimale CV vermogen, beide vragen om een wat hogere aanvoertemperatuur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@naftebakje ben vooral verbaasd dat ik met het vloeroppervlak wat ik heb nog steeds gependeld heb. En dat de tweede verdieping nieteens op temperatuur blijft. De rest is inderdaad logisch, maar dat had ik niet verwacht.

Heb geen thermostaatkranen meer op de verdelers, ivm enorme ruis. Dus zit idd aan de maximale vloertemperatuur vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:50
_Arthur schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:37:

Heet blijkbaar 'warm houden' bij Remeha. Staat niet in de ketel documentatie, alleen in de thermostaat documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
darklord007 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:36:
[...]

...

Voegd waterzijdig inregelen in deze zin nog wat toe aan efficiency?
Dat hangt helemaal van je situatie af. Maar kun je ook testen met alle tips hier. Worden alle ruimtes nu warm genoeg en niet te warm? Dan is je balans nu wellicht goed. Maar als deze koude periode weer voorbij is kan dat weer anders uitpakken natuurlijk.

Het bizarre bij mij is dat ik geen verschil in gedrag kon ontdekken met de regelgedrag setting, tot afgelopen zondag dus. Sindsdien loopt alles weer goed.

Een paar weken geleden heb ik nog gebeld met Honeywell en gevraagd wat deze setting precies doet, gezien diverse mensen en diverse websites iets anders beweren en uit de documentatie haal je dit niet. Sommigen zeggen bij Snel gaat hij vaker aan. Anderen zeggen dan gaat de thermostaat langer een hogere aanvoer vragen. Dat laatste was ook wat Honeywell mij vertelde.

Maar het resultaat was dus totaal anders. Hij gaat juist minder vaak aan, maar de aanvoervraag is helemaal niet hoger dan anders. En ik krijg met de minimale aanvoerstand van 54 graden (reëel 57-58 graden op de leiding) gewoon het huis lekker warm met de huidige buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Stand 2, regelaarafhankelijk is dat bij Remeha. Dan pakt ie het schema op dat je via Tado instelt.
0 is "dagcyclus" oftewel op een door Remeha gedefinieerd tijdstip aan en weer uit.
1 is ECO oftewel niet voorverwarmen.

Overigens maakt het bijna niets uit, het scheelt misschien 4 seconden en het water begint nog steeds eerst koud en dan nog een tijdje redelijk lauw, tenzij je kraan direct aan je CV ketel gemonteerd zit zodat er geen koud stuk leiding tussen zit dat eerst opgewarmd moet worden. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 13-02-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 13-05 15:05
Remmit schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:43:
@darklord007 heb je nog getest met thermostaat regeling op andere stand dan Slow? (daar je vloerverwarming niet hoofdverwarming is, zie mijn eerdere reply)
Sorry voor de late reactie.
Heb idd de instelling veranderd en zag meteen ander gedrag:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yVn9dZr/Knipsel.jpg

Hij blijft nu netjes lang op een laag pitje branden en de VV wordt veel beter warm :*)
Remmit schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:54:
[...]

Dat hangt helemaal van je situatie af. Maar kun je ook testen met alle tips hier. Worden alle ruimtes nu warm genoeg en niet te warm? Dan is je balans nu wellicht goed. Maar als deze koude periode weer voorbij is kan dat weer anders uitpakken natuurlijk.

Het bizarre bij mij is dat ik geen verschil in gedrag kon ontdekken met de regelgedrag setting, tot afgelopen zondag dus. Sindsdien loopt alles weer goed.

Een paar weken geleden heb ik nog gebeld met Honeywell en gevraagd wat deze setting precies doet, gezien diverse mensen en diverse websites iets anders beweren en uit de documentatie haal je dit niet. Sommigen zeggen bij Snel gaat hij vaker aan. Anderen zeggen dan gaat de thermostaat langer een hogere aanvoer vragen. Dat laatste was ook wat Honeywell mij vertelde.

Maar het resultaat was dus totaal anders. Hij gaat juist minder vaak aan, maar de aanvoervraag is helemaal niet hoger dan anders. En ik krijg met de minimale aanvoerstand van 54 graden (reëel 57-58 graden op de leiding) gewoon het huis lekker warm met de huidige buitentemperaturen.
Ik moet eens gaan meten, maar volgens mij is de retour altijd wel goed koud.
Heb 50m2 VV (bijverw) en 4 radiatoren, dat is al bij elkaar een flink vermogen. Zeker als de ketel maar laag brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-05 08:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsmTAyc-ma6YWE5TXnVJWZ-bBhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oIbVyGMtrcCaEeoUNKZGTNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik schrik enorm van dit verbruik, we hebben onlangs een tussenwoning gekocht uit 1974 met dakisolatie en 94 m2 vloeroppervlakte.

Overal dubbelglas alleen op 2 van de 4 slaapkamer niet.
Boven hebben alle kamers een enkele plaat verwarming en de badkamer vloerwarming met een design radiator.

Ketel is een Remeha avanta 28c uit 2007 icm een Remeha celcia 20 thermostaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Bassbounce op 14-02-2021 08:48 ]

Huidige Pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:04
Wat wil je eraan doen, qua CV tuning, om enigszins on topic te blijven? Het is wat aan de hoge kant ja, maar volgens mij ook weer niet schrikbarend. Hoe heet stook je het, en hoe lang op een dag/nacht? En waar staan de radiatoren open?
Aanvoertemperatuur etc, gecheckt en aangepast obv openingspost?

[ Voor 29% gewijzigd door Gramser op 14-02-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Bassbounce schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:43:
[Afbeelding]

Ik schrik enorm van dit verbruik, we hebben onlangs een tussenwoning gekocht uit 1974 met dakisolatie en 94 m2 vloeroppervlakte.

Boven hebben alle kamers een enkele plaat verwarming en de badkamer vloerwarming met een design radiator.

Dat is inderdaad wel aan de hoge kant denk ik. Hoe staat de aanvoertemperatuur van je ketel en hoe is je thermostaatprogramma?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
Gramser schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:47:
Het is wat aan de hoge kant ja, maar volgens mij ook weer niet schrikbarend. Hoe heet stook je het, en hoe lang op een dag/nacht? En waar staan de radiatoren open?
20 a 21 graden overdag en in de nacht zetten we de thermostaat op 19.5 graden anders word het echt koud.
In elke kamer staan de radiators vol open.
Aanvoer temperatuur is 75 graden.
Ik gebruik geen programma op de thermostaat.

Ik had de aanvoer temperatuur op 70 graden gezet echter duurt het dan nog langer om de gewenste temperatuur te bereiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Bassbounce op 14-02-2021 08:52 ]

Huidige Pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leatherneck1665
Bassbounce schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:49:
[...]

20 a 21 graden overdag en in de nacht zetten we de thermostaat op 19.5 graden anders word het echt koud.
Aanvoer temperatuur is 75 graden.
Ik gebruik geen programma op de thermostaat.

Ik had de aanvoer temperatuur op 70 graden gezet echter duurt het dan nog langer om de gewenste temperatuur te bereiken.
Ik zou de aanvoertemperatuur op 75 laten staan en in eerste instantie het vermogen terugschroeven. Dan kijken of je het nog (snel) genoeg warm krijgt. Volgens mij zou de nachttemperatuur naar 18 moeten kunnen en je moet je afvragen of het nodig is op elke kamer de radiatoren vol open te hebben.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
Leatherneck1665 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Ik zou de aanvoertemperatuur op 75 laten staan en in eerste instantie het vermogen terugschroeven. Dan kijken of je het nog (snel) genoeg warm krijgt. Volgens mij zou de nachttemperatuur naar 18 moeten kunnen en je moet je afvragen of het nodig is op elke kamer de radiatoren vol open te hebben.

Rob
Ik ga hiermee aan de slag bedankt!

Huidige Pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:25
Heren (en dames),
Ik heb het forum helemaal doorgelezen, maar kon het antwoord niet vinden over het volgende:

Ik heb een standaard Robot vloerverwarmingsverdeler (geen LTV o.i.d.) de handleiding zegt dat er minimaal 70 graden aanvoer warm water door de CV moet worden aangeleverd en dat deze verdeler dat dan zelf mengt.
Nu lees ik op het forum dat het verlagen van de aanvoer temperatuur naar 40-50 graden een energiebesparing kan opleveren. Kan dat dan echt niet bij deze verdeler? Immers als het met een lagere temperatuur aankomt bij de verdeler hoeft deze toch ook minder te mengen? Of werkt dat niet zo?

Situatie:
Vloerverwarming beneden
Boven nog radiatoren (staan amper open)

Overigens maakt de hoogte van de aanvoertemperatuur niet uit voor de delta vloer aanvoer en retour af te lezen op mijn vloerverwarmingspomp, dit blijft namelijk maar een hele kleine delta van 2/3 graden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Bassbounce
Als jij zegt dat je de thermostaat op 19 moet houden om te voorkomen dat echt koud wordt.
Dan weet je eigenlijk wel dat de isolatie matig, ik schrik er ook niet van voor een dergelijk bouwjaar.

Maar ik zou:
1) Checken of retourtemperatuur ketel <50 is.
2) In de kamers waar niet de thermostaat hangt thermostatische knoppen monteren, of evohome/tado achtig systeem.
3) inregeling radiatoren checken
4) vermogen ketel correct instellen meestal omlaag, met wat overmaat als je nachtverlaging wil toepassen.
Begin met een laag vermogen en verhoog bij koude klachten.
5) als je woonkamer nu met verlaagd vermogen en 75 graden aanvoertemperatuur heel schommelden gevoelstemperatuur heeft de aanvoer verlagen naar 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

haakjesluiten schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:17:
Vanavond de temperatuur op 19,5 gehouden, met deze temperaturen is er dan eigenlijk continue warmtevraag. Wellicht nog eens een keer een check laten doen waar er nog wat te winnen is kwa eventuele issolatie (waarschijnlijk de mechanische ventilatie die alle warme lucht zo naar buiten pompt). Maar kwa comfort is het wel veel fijner, ook op bv de slaapkamer van mijn dochtertje een stuk behagelijker.

Ja dat klopt. De Calenta is een van de ketels die op alle fronten zeer goed probeert te regelen. Hij regelt zelf het vermogen terug en de pompsnelheid. Het enige is dat je last van stomingsgeluid kunt krijgen bij zoneverwarming. Dan moet de pompsnelheid gereduceerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bassbounce schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:49:
[...]
Daar gaat je gas dus naartoe. Het is even handig om een overzicht te maken van je kamers:
- naam van de kamer
- inhoud in m3
- type en afmetingen van de radiator
- gewenste temperatuur en actuele temperatuur
- soort radiatorkraan + knop

[ Voor 30% gewijzigd door Microkid op 14-02-2021 10:47 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Ik wil deze aansluiting er af halen maar ik heb hier geen gereedschap voor. Hoe pak ik dit aan? Ik zie twee haakjes aan de binnenkant maar daar lukt me niks mee. Het is een conische verbinding dus doordraaien met thermostaatkraan heeft geen zin. Er achter heb ik niet genoeg houvast.

Deze aansluiting is groter dan mijn danfoss kraan.
Ik gok dat deze er af moet en dan de kraan er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfMHXjgmocTw3o3_tJ8Q5XP4jbU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLk0NH3ALGNSvn3e48C5WV59.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPbT_ocJvKx4qbdUP3L1WVyFKDY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2CFnE6IsPRUmoIH4jGqpwlr.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 26% gewijzigd door Deef_K op 14-02-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Daar heb je een radiatorsleutel voor nodig.

Maar is je radiator 1/2 inch draad aansluiting dan?

[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 14-02-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online

bert pit

asdasd

Bassbounce schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:43:
[Afbeelding]

Ik zou zo'n flir foto (laten) maken. Best kans dat je je kapot schrikt van de matige isolatie. Vochtige isolatie is geen uitzondering en werkt contraproductief.

De kortste klap die je kunt maken is voorlopig radiatorfolie aanbrengen, eventuele kieren dichten, geen deuren naar boven open laten staan, als je de slaapkamers ventileert de deuren dicht houden.

Daarna de isolatie op orde brengen. Hoewel de CV niet meer nieuw is, is dat in principe een goede HR ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 14-02-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

leonbong schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:01:
En die kan je o.a. halen bij de Praxis, laatst ook gehaald voor een tientje geloof ik.
https://www.praxis.nl/ger...s-radiatorsleutel/5361447

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 14-02-2021 11:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
leonbong schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:01:

Maar is je radiator 1/2 inch draad aansluiting dan?
Beneden was dit wel zo alleen lijkt dit net anders maar ik verwacht dat als ik deze eruit haal het dan wel past.

Bedoel je deze?
https://www.praxis.nl/ger...s-radiatorsleutel/5361447

[ Voor 22% gewijzigd door Deef_K op 14-02-2021 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Soms past een imbus dop (8mm uit mijn hoofd) die je op een ratel kan doen ook.
Dan kan je meer kracht zetten

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 14-02-2021 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

@Deef_K
Dikke imbussleutel of een punt van de combinatietang of waterpomptang erin.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Pagina: 1 ... 26 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe. Laat dit dan ook achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?