Allen, ik worstel al een tijdje met onze cv installatie.
Enkele specs:
Huis uit 1973. Dak geïsoleerd met 14 cm PIR. Muren geïsoleerd met minerale wol. Ramen dubbelglas (beneden) / HR++ (boven).
CV Ketel: Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30
Verwarming: b.g. is vloerverwarming (5 jaar terug ingefreesd), boven d.m.v. radiatoren.
Gasverbruik circa 1.400m³
Waar loop ik tegen aan: de oude CV installatie bestond uit 2 'delen'. Voorkant en achterkant huis. De aanvoerleiding splitst direct onder de CV ketel dus ook naar zowel voor als achterkant. Door het infrezen van vloerverwarming hebben we nu eigenlijk nog maar aan 1 kant warmtevraag. Zie onderstaande afbeelding voor verduidelijking.
Het kantoor wordt nu natuurlijk wel af en toe verwarmd, maar is misschien 12m². Bijkeuken, schuur en slaapkamer staan op vorstbeveiliging.
Doordat er geen/nauwelijks warmteafgifte is aan de linkerkant heb ik het vermoeden dat deze warmte direct weer retour gaat en daarmee de delta flink om zeep helpt. Een paar meter naast de cv zit namelijk onderstaande constructie die volgens mij bij geen warmtevraag "links" het warme water direct in de retourleiding pompt.
Klopt die aanname of is deze constructie ergens anders voor?
Indien deze constructie inderdaad zorgt dat mijn retour eigenlijk veel te warm is, wat zijn dan de beste oplossingen?
Optie 1:
Ik heb gedacht aan het plaatsen van een elektrische afsluiter i.c.m. het inrichten van 2 zones.
Zone 1: Kantoor (d.m.v. aan/uit thermostaat)
Zone 2: Begane grond (OpenTherm)
Nadeel, zonder thuiswerken houd ik in principe dezelfde situatie als nu.
Optie 2:
Aanvoer voor de 'linkerkant' koppelen aan de retour van de 'rechterkant'. Alle warmte die niet door de vloerverwarming is opgebruikt stoppen we dan in het kantoor (indien warmtevraag).
Optie 2 lijkt mij - met mijn beperkte verstand - eigenlijk de meest logische. Dat is ook vrij makkelijk te realiseren (T stuk vervangen door bocht en vervolgens de retour "rechts" verbinden met aanvoer "links". Nadeel is wel dat de aanvoer voor "links" een behoorlijke afstand moet afleggen (van zolder naar b.g. naar zolder naar 1e verdieping).