CV-installatie krijgt woonkamer niet warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-08 16:44
Problemen problemen problemen... Hopelijk weet iemand hier raad, want ik kom er zelf niet meer uit helaas. Hoop dat ik in het goede topic zit. Sinds mei dit jaar ben ik verhuisd naar een nieuwe woning. De woonkamer wordt verwarmd door een grote convectorput ter breedte van de woning, met nog een radiator in de keuken en een radiator bij het zitgedeelte in de TV hoek. Het btreft een redelijk grote vrijstaande woning uit het bouwjaar 1990.

Bij het intrekken in de woning heb ik de Honeywell Round van de vorige bewoners vervangen door een Tado Thermostaat v3+. Deze is aangesloten op een 3 jaar oude Remeha Avanta 28C.

Nu het flink afkoelt in de nachten ben ik er achter gekomen dat ik mijn woning helaas niet opgewarmd krijg. Vanmorgen om 06:00u is de Tado gestart met het verwarmen van de woning naar 20.5 graden vanaf 17.3 op dat moment. Toen het 14:00u was, was het opgewarmd tot 19.6 graden, en zat de Tado nog proberen "vol" te stoken. Het viel mij hierbij direct op de de convectorput bijna geen warmte afgeeft. Dit terwijl naar mijn schatting in de woonkamer juist de convectorput de grootste warmtebron zou moeten zijn.

Even contact gehad met de vorige bewoners, echter hadden zij de thermostaat 24/7 op 19.5 staan en is dit helaas geen referentie kader. Dus ben ik op verder onderzoek uit gegaan. Al lezend op internet kwam ik er achter dat een convectorput pas boven de 65/70 graden goed warmte genereert en dan pas zijn warmte goed afgeeft.

Hierop ben ik naar de ketel gelopen en heb ik gekeken wat de maximale aanvoertemperatuur instelling was op de ketel. Deze stond op 75 en heb ik verhoogd naar 80. Vervolgens ben ik aan kijken wat "volledige" warmte vraag volgens Tado betekende in de aanvoertemperatuur van de ketel. Hierbij heb ik de ketel verschillende keren in de ochtend bekeken, ook na het verhogen van de aanvraag op de Tado naar 25 graden bleef deze elke keer steken tussen de 58 en 63 graden. Met een retour temperatuur van rond de 47 graden. Op geen enkel moment komt de maximale aanvoertemperatuur in zicht.

Wat ik vervolgens heb gedaan is het testen of het nog verschil maakt om de Tado in plaats van modulerend in aan/uit schakeling te zetten. Echter ook toen bleef de ketel na 2 uur stoken op een aanvoertemperatuur van 64 graden steken. Met als gevolg nog altijd zo goed als geen warmte afgifte van mijn convectorput en nog altijd een woonkamer die niet wilt opwarmen.

Gevolg is nu... Dat de ketel van 06:00u tot 14:00u 14 kuub aan gas gebruikt heeft, alle andere kamers in huis warm zijn (te warm) en woonkamer nog altijd geen 20 graden geworden is.

Welke stappen zou ik zelf nog kunnen ondernemen, het volgende heb ik nog gevonden na bestuderen van topics hier:

1: Minimale aanvoertemperatuur instellen op ketel, echter helaas kan ik hier geen instelling voor vinden op mijn Remeha Avanta 28c uit 2017;

2: Door een installateur de convectorkachel in de convectorput door een modern exemplaar laten vervangen welke ook functioneert bij een HR ketel met modulerende temperaturen

Is er nog iets dat ik zelf zou kunnen doen wat ik over het hoofd heb gezien? Momenteel beetje radeloos aan het worden, en maar een elektrische kachel er bij gezet in de woonkamer voor de timebeing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Razer schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:29:
Problemen problemen problemen... Hopelijk weet iemand hier raad, want ik kom er zelf niet meer uit helaas. Hoop dat ik in het goede topic zit. Sinds mei dit jaar ben ik verhuisd naar een nieuwe woning. De woonkamer wordt verwarmd door een grote convectorput ter breedte van de woning, met nog een radiator in de keuken en een radiator bij het zitgedeelte in de TV hoek. Het btreft een redelijk grote vrijstaande woning uit het bouwjaar 1990.

Bij het intrekken in de woning heb ik de Honeywell Round van de vorige bewoners vervangen door een Tado Thermostaat v3+. Deze is aangesloten op een 3 jaar oude Remeha Avanta 28C.

Nu het flink afkoelt in de nachten ben ik er achter gekomen dat ik mijn woning helaas niet opgewarmd krijg. Vanmorgen om 06:00u is de Tado gestart met het verwarmen van de woning naar 20.5 graden vanaf 17.3 op dat moment. Toen het 14:00u was, was het opgewarmd tot 19.6 graden, en zat de Tado nog proberen "vol" te stoken. Het viel mij hierbij direct op de de convectorput bijna geen warmte afgeeft. Dit terwijl naar mijn schatting in de woonkamer juist de convectorput de grootste warmtebron zou moeten zijn.

Even contact gehad met de vorige bewoners, echter hadden zij de thermostaat 24/7 op 19.5 staan en is dit helaas geen referentie kader. Dus ben ik op verder onderzoek uit gegaan. Al lezend op internet kwam ik er achter dat een convectorput pas boven de 65/70 graden goed warmte genereert en dan pas zijn warmte goed afgeeft.

Hierop ben ik naar de ketel gelopen en heb ik gekeken wat de maximale aanvoertemperatuur instelling was op de ketel. Deze stond op 75 en heb ik verhoogd naar 80. Vervolgens ben ik aan kijken wat "volledige" warmte vraag volgens Tado betekende in de aanvoertemperatuur van de ketel. Hierbij heb ik de ketel verschillende keren in de ochtend bekeken, ook na het verhogen van de aanvraag op de Tado naar 25 graden bleef deze elke keer steken tussen de 58 en 63 graden. Met een retour temperatuur van rond de 47 graden. Op geen enkel moment komt de maximale aanvoertemperatuur in zicht.

Wat ik vervolgens heb gedaan is het testen of het nog verschil maakt om de Tado in plaats van modulerend in aan/uit schakeling te zetten. Echter ook toen bleef de ketel na 2 uur stoken op een aanvoertemperatuur van 64 graden steken. Met als gevolg nog altijd zo goed als geen warmte afgifte van mijn convectorput en nog altijd een woonkamer die niet wilt opwarmen.

Gevolg is nu... Dat de ketel van 06:00u tot 14:00u 14 kuub aan gas gebruikt heeft, alle andere kamers in huis warm zijn (te warm) en woonkamer nog altijd geen 20 graden geworden is.

Welke stappen zou ik zelf nog kunnen ondernemen, het volgende heb ik nog gevonden na bestuderen van topics hier:

1: Minimale aanvoertemperatuur instellen op ketel, echter helaas kan ik hier geen instelling voor vinden op mijn Remeha Avanta 28c uit 2017;

2: Door een installateur de convectorkachel in de convectorput door een modern exemplaar laten vervangen welke ook functioneert bij een HR ketel met modulerende temperaturen

Is er nog iets dat ik zelf zou kunnen doen wat ik over het hoofd heb gezien? Momenteel beetje radeloos aan het worden, en maar een elektrische kachel er bij gezet in de woonkamer voor de timebeing.
toon volledige bericht
Ik mis het meest essentieele, waterzijdig inregelen daar gaat het hier over.
Als jij 1000ltr/uur rond pompt en er gaan er maar 100 door de convector put dan ga je het nooit warm krijgen.

Ik merk dat je heel erg gefixeerd bent op je thermostaat en ketel, maar je ketel moet zijn warmte kwijt kunnen. Je afgifte systeem moet in orde zijn.
Ik zou dus zeggen lees de openings post nog eens door. Zoek hier ook naar foto's hoe een convector put in elkaar hoort te zitten.Dat is kritisch!!

Ga wat temperaturen meten en niet blindelings vertrouwen op temperaturen uit thermostaten en ketels.

Gaat echt goed komen. Maar fixeer even op water verdelen door je hele huis. Met voor instelbare kranen.

Edit: Even terug naar de basis. Ken je dat: "meneer mijn machine doet het niet?" Meneer:" zit de stekker in het stop contact?"

Dus controleer alle simpele zaken worden radiatoren aan de bovenzijde warm? of zitten er radiatoren verkeerd om enz.enz.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 08-11-2020 15:09 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-08 18:15
Eerst dat ik dacht was: die convectorput is dichtgeknepen ofzo. Heb je al eens gekeken hoe dat ding ingebouwd zit en of er een kraantje ergens zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
@Gramser @Seafarer
Alle radiatoren in hele huis worden warm, systeem volledig ontlucht, en bijgevuld afgelopen week. De toevoerkraan van de convector is ook helemaal open. Toen we net in woning kwamen, kwamen we er al achter dat de CV installatie verkeerdom was aangesloten (toevoer op aanvoer en vice versa). Toen werden radiatoren eerst alleen aan onderkant warm. Dit hebben we al laten herstellen, waardoor nu alle radiatoren behalve de convectorput netjes doen wat ze moeten doen. Kijken of ik nog wat zaken kan afstellen adhv OP.

[ Voor 4% gewijzigd door Razer op 08-11-2020 15:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Razer schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:18:
@Gramser @Seafarer
Alle radiatoren in hele huis worden warm, systeem volledig ontlucht, en bijgevuld afgelopen week. De toevoerkraan van de convector is ook helemaal open. Toen we net in woning kwamen, kwamen we er al achter dat de CV installatie verkeerdom was aangesloten (toevoer op aanvoer en vice versa). Toen werden radiatoren eerst alleen aan onderkant warm. Dit hebben we al laten herstellen, waardoor nu alle radiatoren behalve de convectorput netjes doen wat ze moeten doen.
Onvoorstelbaar dat niemand dat eerder opmerkte.

Maar je weet na die aanpassing heel zeker dat alle radiatoren incluis de put goed zitten?

Als je boven gewoon kranen hebt dan zou ik die eens dicht draaien. Er gaat nu de volledige hoeveelheid water door de beneden verdieping. Het moet warm worden dan.
Nog een bypass ventiel gevonden die niet goed functioneert? (misschien zit die wel verkeerd om) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Seafarer schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:23:
[...]

Onvoorstelbaar dat niemand dat eerder opmerkte.

Maar je weet na die aanpassing heel zeker dat alle radiatoren incluis de put goed zitten?

Als je boven gewoon kranen hebt dan zou ik die eens dicht draaien. Er gaat nu de volledige hoeveelheid water door de beneden verdieping. Het moet warm worden dan.
Nog een bypass ventiel gevonden die niet goed functioneert? (misschien zit die wel verkeerd om) _/-\o_
Denk dat het mis is gegaan toen de vorige bewoners in 2017 de CV-ketel hebben laten vervangen, en een prutser er toen op zolder verkeerd aangesloten heeft. Want letterlijk het hele systeem draaide verkeerd om. Blij dat dat nu gecorrigeerd is, het verbaasde me al niks dat vorige bewoners zo een 2600kuub aan gas per jaar kwijt waren met een systeem dat verkeerd om aangesloten was en 24/7 stoken op 19.5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oW5KAxRX2ZeNfa7xc5x3P1g_4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7S506qfYGG565qfwS9ROR3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de betreffende convector, is hier nog iets in te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:35
Razer schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:35:
[...]

Denk dat het mis is gegaan toen de vorige bewoners in 2017 de CV-ketel hebben laten vervangen, en een prutser er toen op zolder verkeerd aangesloten heeft. Want letterlijk het hele systeem draaide verkeerd om. Blij dat dat nu gecorrigeerd is, het verbaasde me al niks dat vorige bewoners zo een 2600kuub aan gas per jaar kwijt waren met een systeem dat verkeerd om aangesloten was en 24/7 stoken op 19.5.

[Afbeelding]

Als dit zo enkele laag convector, het water maakt alleen een u-bocht dan is er geen onder of boven en kan je hem niet verkeerd aansluiten.

Zoals deze bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXL4-4-L1_ftR1rdeEVcZYvZSVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TFM5Ftod5XmWMsgGdYBlk9R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:13
[...]

[Afbeelding]

Voor je tot vervangen van de convector over zou mogen gaan is het wellicht nog de moeite waard hem te boosten, zie LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10

Exigence

dnkroz

1. Waterzijdig inregelen
2. Waterzijdig inregelen
3. Had ik al waterzijdig inregelen gezegd?

Ga daar mee aan de slag voordat je allemaal fratsen uit gaat halen met convectoren vervangen , of met ventilatoren boosten. Want dat lost je probleem niet op. Als de overige radiatoren in huis prima warm worden maar je convector niet dan kun je boosten wat je wilt, maar dan wordt het nog steeds niet warm.

Zorg dat je jezelf bekend maakt met de materie, want de meeste installateurs snappen er niks van.

Verder zou je convector ook prima kunnen werken bij lagere temperaturen hoor, daar heb je absoluut geen 75 graden voor nodig.

Draai om te beginnen de kraan in de convectorput eens volledig open en alle overige kranen in huis, zeker die het dichtst bij de ketel, volledig dicht.

[ Voor 35% gewijzigd door Exigence op 08-11-2020 20:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Draai andere radiatoren eens dicht. Kijken of je het dan warm krijgt.

Wat heel veel kan helpen is een IR temperatuur meter. Kost niet de hoofdprijs, 25€ ofzo. Dan een stukje schuldertape op aanvoer en retour, en daarop meten (blank metaal geeft afwijking in de waarde). Zo kun je een beetje inzicht krijgen welke radiatoren te ver open staan, en kun je ze met de voetventiel wat knijpen.
(Zo was er hier een radiator die überhaupt geen ventiel had, dus de retour was erg heet, en de radiator aan de achterzijde had amper toevoer omdat daar meer leiding tussen zat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

[...]

Inregelen nee . Liever helemaal open. Maar zoals @Exigence ook al voorstelt, doe alle radiatoren op de bovenverdieping eens helemaal dicht. En voel wat het resultaat is. Op de foto lijkt de put met pijp 22 mm aan gesloten te zijn, daar moeten bergen water doorheen kunnen.

Al met een spiegeltje de onderzijde van de convector bekeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwTPFMa3JvMA6ksV6G0nOWQIuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq.jpg?f=user_large

Onderstaande om het perfect te maken,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pPCRtYlCTv4gVaHDd1EsLpkVI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjIBafqa8o5nrAHgFqgBODzx.jpg?f=fotoalbum_large

Maar er moet wel water doorheen stromen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-08 19:47
Hoe warm zijn die aanvoer en retour buizen in je convectorput op volle kracht?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Exigence schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:28:
1. Waterzijdig inregelen
2. Waterzijdig inregelen
3. Had ik al waterzijdig inregelen gezegd?
Dat dus. Stoken met 80 graden aanvoer is vaak nergens voor nodig. Ik stook zelf met 65, meer dan voldoende. Draai alle radiatoren dicht en zet er dan 1 open. Ga stoken en bepaal je aanvoer, retour en delta temp van die radiator. Pas aan totdat je ong 15-20 graden delta hebt. Herhaal voor alle andere radiatoren en daarna met alle radiatoren open die je normaal ook open hebt. Dikke kans dat je convectorput een te lage flow heeft. Een stappenplan staat in het grote CV topic: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Waarom heb je trouwens je radiatoren in de andere kamers open staan? Vaak zijn dat slaapkamers die je (normaliter) niet stookt.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 08-11-2020 22:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
Vanmorgen e.e.a. getest, wil even mijn bevindingen delen wellicht dat jullie mij nog verder kunnen helpen. Weet niet of dit het verhaal lastiger of makkelijker maakt te troubleshooten....

Ik heb vanmorgen voordat ik de CV ingeschakeld heb, alle kranen in het huis dicht gedraaid, behalve die in de woonkamer. Hier heb ik de radiatorknoppen (geen thermo knoppen) van de 2 radiators maar 1 slag open gezet in plaats van helemaal. De convectorput heb ik helemaal laten open staan.

Gevolg na een halfuur stoken, was dat de CV netjes naar een aanvoer van +70 graden aan het stoken was, de convectorput bij de ingang 68 graden was, en bij de uitgaande leiding rond de 57 graden. De woonkamer was in een uurtje van 18 graden naar 20 graden gestegen (daar waar andere dagen meer dan 6-7 uur stoken voor nodig was).

Wat me wel opviel is dat één radiator boven op slaapkamer (zelfde etage als CV ketel) ondanks dat die helemaal dicht gedraaid stond toch helemaal warm werd, is er iets te regelen aan deze knop om dit te verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXD5NNVleMT6kvYMUcPCQ_TD_dc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxCmzhZNkl8MfWJo2ArBy4SU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzHOY3OzZukWLNfHyNiDBjZpS9A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qC79cSQTEPqqu5Y9vYV74knv.jpg?f=fotoalbum_tile

Vervolgens heb ik de CV nog laten doorstoken, had thermostaat ingesteld op 25 graden. Toen heb ik op beide badkamers (deze dienen ook verwarmd te zijn) beide kranen een klein beetje open gezet (ook geen thermostaat kranen) en de CV nog een halfuur door laten stoken.

Wat me vervolgens opviel is dat de temperatuur in de woonkamer meteen terugviel, en de de aanvoer temperatuur inmiddels naar 58 graden was gezakt en retour op ketel rond 48 graden. Met als gevolg dat de convector weer geen warmte meer afgeeft en de capaciteit in de woonkamer weer te ver weg zakt doordat de convector weer wegviel. Vraag me af hoe ik nu verder kan gaan troubleshooten of wat ik nog zou kunnen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Je hebt duidelijk 2 problemen:
1) een radiatorkraan die het niet lekker doet, en die je niet kan instellen op een gewenste temperatuur.
2) een flow probleem, want als je de radiatoren in de badkamers open zet, heb je geen doorstroming meer naar je convector.

Beide kan je in 1x oplossen. Ik zou een loodgieter bellen om te vragen of hij die antieke radiatorkranen kan vervangen door moderne voorinstelbare thermostaatkranen van Danfoss (type Dynamic Valve) met een Danfoss thermostaatknop. Dit geeft je de volgende voordelen:
1) je kan de gewenste temperatuur per ruimte kan regelen. Is de gewenste temperatuur bereikt, dan knijpt de knop vanzelf de doorstroming af, zodat er niet onnodig warm water naar de radiator gaat en je dus gas bespaart.
2) Je kan de flow per radiator instelen, zodat alle radiatoren in je huis altijd de juiste flow (debiet) krijgen. Hiermee voorkom je dat een bepaalde radiator alle warmte "opslokt". Het systeem is dan waterzijdig in balans.

Optioneel kan je nog kiezen voor de Danfoss bluetooth thermostaatknop, dan kan je elke thermostaat via je smartphone instellen.

Thermostaatknop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STjg2wCSUsY1MCbLvkuQqYPL2vg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y1oOY4UkaTjo4hgeylaAzG63.png?f=user_large

Thermostaatkraan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOmDkS4xCVOFPxOmmpRMlWsZEi8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oCpgW4w49Sb2EKWjmW9QZ6Oz.png?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door Microkid op 09-11-2020 18:02 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je hebt waterzijdig een probleem. Dit kan inderdaad voor een enorm gasverbruik zorgen. zie ook: Gas besparen door middel van CV tuning deel II. En kijk ook eens bij cvtuning.nl, die kan je helpen om je systeem waterzijdig goed ingeregeld te krijgen.

Probeer daarnaast je aanvoertemperatuur te verlagen, des te lager die temperatuur des te beter is je rendement van je HR ketel. Als je trouwens bij deze temperaturen, het was de afgelopen dagen 's nachts een graad of 4 a 6, al 14m3 gas nodig hebt dan heb je daar ook nog een joekel van een probleem zitten in huis.

Dus aanvullend op de verwarmingsproblemen zou ik je ook adviseren om eens te kijken naar de staat van je woning met betrekking tot kierdichting, slechte raam/deurrubbers, mogelijk lekkage ergens, en kijk ook eens naar de staat van je isolatie.

Ik woon in een huis uit 1978 en dat verbruikten wij pas ergens in januari met een week vrieskou. Ik heb mijn woning aardig opgeknapt en vannacht is mijn woning van 20.5 afgekoeld tot 19.0 graden waarbij pas om 10 uur mijn warmtepomp aan ging om het 19 graden te houden.

Als jou woning zo erg afkoelt dan heb je wel een dingetje zeg maar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vergeet de afzuigkap niet... Als die al iets ouder is en geen terugslagklep heeft, heb je een gasvreter erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Razer schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:35:

Wat me wel opviel is dat één radiator boven op slaapkamer (zelfde etage als CV ketel) ondanks dat die helemaal dicht gedraaid stond toch helemaal warm werd, is er iets te regelen aan deze knop om dit te verhelpen?
Met helemaal warm bedoel je: Van boven tot onder heeft de plaat ongeveer dezelfde temperatuur?

Want dan stroomt hier heel erg veel water door heen. Met als gevolg dat de rest van het huis gewoon water tekort komt. Wat enorme gevolgen heeft voor je convector.

Ik zou die kraan eerst rigoureus vervangen. Denk erom neem er eentje met voorinstelling, vooral omdat die radiator vlakbij de ketel hangt absoluut noodzakelijk.

Edit: een afsluiter die 1 slag open staat kan al 100% open zijn. Ondanks dat je nog drie slagen verder kunt.
2 bad kamers met van die handdoek radiators? Die verpesten ook je hele cv. Veel te veel flow nodig voor een beetje warmte.

[ Voor 13% gewijzigd door Seafarer op 09-11-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@Razer Hoe is het met je verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-08 00:08
laat die convector aub vervangen voor wat moderners. dit kan echt niet.
2 isoleer zon put zoveel mogenlijk. al pleur je er een 4 centimeter pipeschuim of pir in.
gooi er een hr convector van jaga erin en je heb meer rendement. vraag hoort het nee.
maar normale convectorput is zo,n ennergie vreter. dat alles wat je eraan doet.
beter is dan niks.

ps ik zie online jaga convectorputten. deze erin zetten en niks meer aan doen.
en ja die pijn voel je. maar die gasrekening elk jaar voel je ook.

en continu dezelfde temperauur stoken, voor de ene woning zinvol.
voor de andere niet. hangt er vanaf de massa van de woning etc.
ik vindt het persoonlijk lekker als de massa (muren en plafondt) op temp is.
en de radiatoren lauwwarm/warm. geeft het beste comfoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Razer schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:35:
Vanmorgen e.e.a. getest, wil even mijn bevindingen delen wellicht dat jullie mij nog verder kunnen helpen. Weet niet of dit het verhaal lastiger of makkelijker maakt te troubleshooten....

Ik heb vanmorgen voordat ik de CV ingeschakeld heb, alle kranen in het huis dicht gedraaid, behalve die in de woonkamer. Hier heb ik de radiatorknoppen (geen thermo knoppen) van de 2 radiators maar 1 slag open gezet in plaats van helemaal. De convectorput heb ik helemaal laten open staan.

Gevolg na een halfuur stoken, was dat de CV netjes naar een aanvoer van +70 graden aan het stoken was, de convectorput bij de ingang 68 graden was, en bij de uitgaande leiding rond de 57 graden. De woonkamer was in een uurtje van 18 graden naar 20 graden gestegen (daar waar andere dagen meer dan 6-7 uur stoken voor nodig was).

[Afbeelding][Afbeelding]

Vervolgens heb ik de CV nog laten doorstoken, had thermostaat ingesteld op 25 graden. Toen heb ik op beide badkamers (deze dienen ook verwarmd te zijn) beide kranen een klein beetje open gezet (ook geen thermostaat kranen) en de CV nog een halfuur door laten stoken.

Wat me vervolgens opviel is dat de temperatuur in de woonkamer meteen terugviel, en de de aanvoer temperatuur inmiddels naar 58 graden was gezakt en retour op ketel rond 48 graden. Met als gevolg dat de convector weer geen warmte meer afgeeft en de capaciteit in de woonkamer weer te ver weg zakt doordat de convector weer wegviel. Vraag me af hoe ik nu verder kan gaan troubleshooten of wat ik nog zou kunnen doen.
toon volledige bericht
De radiatorknop op je foto is geen knop maar een afdekkap, deze eraf draaien en een thermostaatknop of handwiel erop zetten (m30 kraan is denk ik heimeier)
Voordat je dingen gaat vernieuwen/vervangen/inregelen zou ik eerst de installatie eens spoelen.
Deze installatie heeft 20 jaar gewerkt, heeft toen 3 jaar de andere kant op gecirculeerd dus al het vuil heeft een andere plek gekregen.
Zit er een vuilfilter onder de cv ketel? Zo ja dan deze controleren en reinigen.
Als de installatie schoon is, dan testen en als het dan goed warm wordt beginnen met inregelen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:57

Santford

FP PowerMod
Microkid schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:45:
1) een radiatorkraan die het niet lekker doet, en die je niet kan instellen op een gewenste temperatuur.
2) een flow probleem, want als je de radiatoren in de badkamers open zet, heb je geen doorstroming meer naar je convector.

Beide kan je in 1x oplossen. Ik zou een loodgieter bellen om te vragen of hij die antieke radiatorkranen kan vervangen door moderne voorinstelbare thermostaatkranen van Danfoss (type Dynamic Valve) met een Danfoss thermostaatknop. Dit geeft je de volgende voordelen:
1) je kan de gewenste temperatuur per ruimte kan regelen. Is de gewenste temperatuur bereikt, dan knijpt de knop vanzelf de doorstroming af, zodat er niet onnodig warm water naar de radiator gaat en je dus gas bespaart.
2) Je kan de flow per radiator instelen, zodat alle radiatoren in je huis altijd de juiste flow (debiet) krijgen. Hiermee voorkom je dat een bepaalde radiator alle warmte "opslokt". Het systeem is dan waterzijdig in balans.

Optioneel kan je nog kiezen voor de Danfoss bluetooth thermostaatknop, dan kan je elke thermostaat via je smartphone instellen.

Thermostaatknop:
[Afbeelding]

Thermostaatkraan:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dit is hoe ik het ook heb, alle radiatoren in huis zijn van thermostaatkranen voorzien behalve de radiator in de woonkamer. Deze radiator bevindt zich in dezelfde ruimte als de convector en thermostaat en moet, volgens de installateur die bij mij geweest is, een normale knop hebben en altijd helemaal openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt, die in de ruimte van je thermostaat moet altijd open.
Stel dat je die dicht zou zetten, en de thermostaat geeft aan dat er gestookt moet worden, komt hij nooit op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*knip*
Dat is niet het probleem van de TS dit voegt dus niks toe.

De radiatorkraan vervangen van de radiator die dicht staat en toch warm word. hier staat alleen de radiator in de badkamer aan op etageverdieping. Kijk eens of je lucht in je systeem hebt. koud systeem opvullen tot 3bar
alle radiatoren open en verwarming opstoken naar 20gr. Dan alle radiatoren ontluchten. Systeem doet dat niet voldoende, en duurt te lang. Begin bij het hoogste punt van ontluchten. en echt even straal laten lopen (10seconden)

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 14-11-2020 11:10 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:30:
@Razer Ik heb de verwarming nog niet aan gehad. 20 graden zet ik het op als het echt koud is in de winteravond. Ik zou gaan wennen aan iets lagere temperaturen, dat bespaart je ook veel m3 gas. Is ook nog goed voor je gezondheid. Ergens waar het 20 graden is in huis, dan trek ik mijn trui al uit.
Nee. Ieder zijn eigen ding. Als hij het 22gr wil hebben binnen dan is dat zijn goed recht. Dat ie dan meer gas verbruikt is een logisch gevolg en dat vind je dan blijkbaar niet erg.

Jij jouw ding, hij zijn ding.*knip*
Maak aub een TR de volgende keer.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 14-11-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

_ferry_ schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:19:
Klopt, die in de ruimte van je thermostaat moet altijd open.
Stel dat je die dicht zou zetten, en de thermostaat geeft aan dat er gestookt moet worden, komt hij nooit op temperatuur.
Hij gaat zelfs kapot dan als alle radiatoren dicht staan omdat hij wel blijft verwarmen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien volgende keer de andere radiatoren even dicht zetten. En ben je ook al gekeken of de confectieputten niet helemaal dicht zitten met stof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Half Nederland krijgt dat alleen met extra hydrofoorpomp voor elkaar, zeker op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kabeltjekabel schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:43:
[...]

Half Nederland krijgt dat alleen met extra hydrofoorpomp voor elkaar, zeker op zolder.
2.5 is ook goed, moet je alleen weer bijvullen als je veel lucht hebt. ;)

@Razer
Hoe hoog staat je pomp, of je ketel. toch niet op zomerstand of ECO ?
Dan heb je geen capaciteit om 3 graden te verwarmen in 1uur.

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 14-11-2020 17:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05:22
Wat is de diameter van je hoofdleidingen? Deze moeten ongeveer een dubbele diameter hebben t.o.v. de buizen die aan je radiators zitten. Als de hoofdleidingen te klein zijn dan zal de dichtsbijzijnde radiator het warmst worden en de rest.een stuk.minder warm. Denk ook aan het isoleren van je transportbuizen, dat kan ook wat enegie.besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
Aangezien de woonkamer wel opwarmt wanneer de andere radiatoren dicht staan ligt het probleem waarschijnlijk bij de andere radiatoren.
De thermostatische kranen op je foto zijn niet inregelbaar. Kijk eens of de radiatoren voetventielen hebben. Met een voetventiel kan je het maximale debiet door de radiator regelen door met een Nimbus sleutel de leiding een beetje te smoren. Een goed geregelde radiator krijgt exact het debiet dat hij nodig heeft, wanneer de thermostaat kop open staat.
Indien je radiatoren niet zijn ingeregeld, zal bvb 90% van het pompdebiet door de radiatoren vlak bij de ketel stromen, 7% door de daaropvolgende radiatoren en 3% van het debiet geraakt nog tot aan de woonkamer.
Het principe van waterzijde inregelen is vrij eenvoudig. Smoor alle radiatoren aan de voetventielen en draai ze net voldoende open zodat ze warm worden wanneer de thermostatische kranen open staan. (Dit kan je simuleren door de thermostaat kop van de radiatoren af te halen.)
Hierdoor blijft er zeker genoeg debiet over voor de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

fastedje schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:38:
Wat is de diameter van je hoofdleidingen? Deze moeten ongeveer een dubbele diameter hebben t.o.v. de buizen die aan je radiators zitten. Als de hoofdleidingen te klein zijn dan zal de dichtsbijzijnde radiator het warmst worden en de rest.een stuk.minder warm. Denk ook aan het isoleren van je transportbuizen, dat kan ook wat enegie.besparen.
zgn aanvoer/standleidingen zijn meestal 22mm, en de rest 15(cv-buis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Klinkt eerder als een niet ingeregelde CV installatie, als het boven een sauna wordt en beneden koud dan boven de voetventielen verder dichtdraaien en beneden verder open.

2 bar moet ruim voldoende zijn voor een CV installatie, wel nakijken of er niet ergens lucht in de installatie zit.

@Marzman Dat is onwaar zolang er maar voldoende radiatoren open blijven zodat de flow gehandhaafd blijft zal een CV nooit kapot gaan, zit er een bypass op dan kan je in principe alle radiatoren dichtdraaien want anders zouden CV ketels met WAR regeling ook kapot gaan.

De ketel slaat gewoon af als zijn maximaal water temperatuur wordt bereikt ondanks de thermonstaat warmte vraagt, ze hebben een anti-pendel beveiliging, de brander zal ook niet meteen weer starten.

Efficient is het niet nee en zal gerust extra slijtage kunnen geven maar de CV zal niet stuk gaan.

[ Voor 97% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2020 18:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:04
Microkid schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:45:

Thermostaatknop:
[Afbeelding]

Thermostaatkraan:
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Goede tips, maar aangezien TS een Tado thermostaat heeft kan hij beter de bijbehorende thermostaatknoppen aanschaffen. Dan is het 1 systeem.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de instelmogelijkheid op je pomp? Vaak zit daar een keuzeknopje op om deflow in te stellen. Lijkt mij dat je daar eens naar moet kijken, (natuurlijk icm het inregelen van de verschillende radiatoren).
Wat ik op dit moment nog niet snap aan je verhaal is de daling van de watertemperatuur als de radiator in de badkamer(was het toch)erbij aangezet wordt. dat blijft voor mij nog een beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Drardollan schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:02:
[...]

Goede tips, maar aangezien TS een Tado thermostaat heeft kan hij beter de bijbehorende thermostaatknoppen aanschaffen. Dan is het 1 systeem.
Dat kan, maar hij zal nog steeds zijn antieke kranen moeten vervangen door moderne thermostaatkranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:00
Ondertussen blijft TS stil...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mr_evil08 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:19:
@Marzman Dat is onwaar zolang er maar voldoende radiatoren open blijven zodat de flow gehandhaafd blijft zal een CV nooit kapot gaan, zit er een bypass op dan kan je in principe alle radiatoren dichtdraaien want anders zouden CV ketels met WAR regeling ook kapot gaan.

De ketel slaat gewoon af als zijn maximaal water temperatuur wordt bereikt ondanks de thermonstaat warmte vraagt, ze hebben een anti-pendel beveiliging, de brander zal ook niet meteen weer starten.

Efficient is het niet nee en zal gerust extra slijtage kunnen geven maar de CV zal niet stuk gaan.
Dat is precies wat ik bedoel, als overal een thermostaatkraan op zit en je kamerthermostaat staat op een hogere temperatuur dan de knoppen in je huiskamer dan blijft je ketel verwarmen en staan je radiatoren dicht. Als de rest ook dicht staat dan gaat hij kapot (of daar een bypass voor is weet ik niet, ik weet alleen dat ik een keer een kapotte cv-ketel heb gehad doordat er te weinig radiatoren open stonden ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:04
Microkid schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:25:
[...]

Dat kan, maar hij zal nog steeds zijn antieke kranen moeten vervangen door moderne thermostaatkranen.
Geen idee waarom je dit post, dat heeft toch ook niemand gezegd of gesuggereerd?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Verwijderd Kijk eens in de installateurshandleiding en kijk bij maximaal CV vermogen, mogelijk is die begrenst.
Ook heeft de CV ketel (intergas tenminste) een test knop door op een bepaalde toetsencombinatie te drukken gaat de CV volluit branden en overruled jouw thermostaat, kijk eens of zijn maximaal aanvoer temperatuur dan bereikt wordt.

Een convectorpunt hoort bij 65c ook wel voldoende te werken bij dit weer, het lijkt erop of dat de convector "verstopt" zit of de kraan niet goed is of de voetventiel teveel ingedraaid, en in het ergste geval een te kleine convector geplaatst met te weinig capaciteit(die kan je wel boosten met ventilatoren).

(btw mocht er een thermonstaatkraan op zitten die mag nooit op een radiator waar de thermonstaat hangt, is dat het geval trek hem eraf, je kan het plastic gedeelte er zo afdraaien met de hand dan staat de kraan maximaal open).

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

mr_evil08 schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:09:
(btw mocht er een thermonstaatkraan op zitten die mag nooit op een radiator waar de thermonstaat hangt, is dat het geval trek hem eraf, je kan het plastic gedeelte er zo afdraaien met de hand dan staat de kraan maximaal open).
mag wel, maar dan moet je hem maximaal opendraaien natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Microkid schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:17:
[...]

mag wel, maar dan moet je hem maximaal opendraaien natuurlijk :)
Wordt in een convectorpunt niet gemakkelijk 26c ?
Ik had vroeger thermonstaatkranen waarbij de max stand 26c is en dan gaat die alsnog "knijpen" ondanks helemaal open draaien (stond in de handleiding).

Voor troubleshooten trek ik ze er altijd even af.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat de CV niet gewoon terugschakelen omdat de retourtemperatuur te hoog wordt? Dan zou de pomp snelheid verlagen ook een optie kunnen zijn om te proberen. Je jaagt heel heet water door waarschijnlijk kleine radiatoren die die hitte helemaal niet kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:20:
Gaat de CV niet gewoon terugschakelen omdat de retourtemperatuur te hoog wordt? Dan zou de pomp snelheid verlagen ook een optie kunnen zijn om te proberen. Je jaagt heel heet water door waarschijnlijk kleine radiatoren die die hitte helemaal niet kwijt kunnen.
Je bedoelt de CV is uit balans, dan zou je de voetventielen van de sauna kamers verder dicht moeten draaien, voor de test gewoon de radiatorkraan bijna helemaal dichtzetten.

Dan moet TS wel zeker weten dat beneden alles open staat.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-08 15:03
Hackus schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:29:
[...]

Hoe hoog staat je pomp, of je ketel. toch niet op zomerstand of ECO ?
Dan heb je geen capaciteit om 3 graden te verwarmen in 1uur.
Zoals ts schreef, heeft ie een avanta 28. Deze heeft een pomp met 2 standen welke je in de parameters kunt aanpassen. Lees de installatiehandleiding of zorg anders dat je weet waar je over praat zonder onzin over eco of zomerstand.
Pagina: 1