[code]return {
active = true,
on = {
devices = {
'Geofencing'
}
},
execute = function(domoticz, device)
domoticz.log('Telefoon Aanwezig')
if (device.state == 'On') then
domoticz.variables.Iphone7 = tostring('Aanwezig')
elseif switch.state == "Off" then
domoticz.variables.Iphone7 = tostring('Afwezig')
end
end
}[/code]
Gewoon binnen sensoren zijn voldoende.
Volgens mij als je zoekt op de Cresta 320 vindt je ook de sensoren van TFA, meen bij Conrad voor net iets boven de 10 euro en op voorraad? Heb hier ook een aantal daarvan in gebruikbeOnt schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:15:
Zijn er nog mensen die goede temperatuur sensoren op 433mhz aanraden voor Domoticz (RFXcom)? Ik heb enkele Cresta TX320's hangen, waar ik heel tevreden over ben, alleen zijn ze niet goed meer leverbaar, en zijn vrij duur.
Gewoon binnen sensoren zijn voldoende.
bijnaleek
https://banggood.app.link/yNb8pO3LDcb
ik kwam een heel eind met deze instructies... maar ik liep vast bij installeren van domoticz, want ik krijg de volgende melding: -bash: curl: command not found.AUijtdehaag schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:15:
@Grimmie
Je zal er ubuntu (ik kies altijd minimal, heb zelf een C4 en N2) op moeten zetten met een emmc reader
https://wiki.odroid.com/o...untu_5.4/minimal/20200812
(kan met balena etcher)
https://www.antratek.nl/emmc-module-reader
of beter: https://www.antratek.nl/usb3-0-emmc-module-writer-for-odroid
Inloggen met putty:
root en wachtwoord odroid
password veranderen van root:
sudo passwd
Zone (tijd) goedzetten:
sudo timedatectl set-timezone Europe/Amsterdam
Updaten:
sudo apt update
sudo apt full-upgrade -y
sudo reboot
Daarna weer inloggen via putty als root met je eigen password en maak je een directory aan
mkdir /home/root
cd /home/root
curl -L https://install.domoticz.com | bash
Je kan de xu4 nog een eigen vaste ip adres geven, maar laat tegen die tijd maar wat horen.
Dus sudo apt install curl even toevoegen aan de stappen
Soms moet je zelf creatief zijn inderdaad.
Ik zal het toevoegen thnx.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| VAST IP_ADRES INSTELLEN COMMAND LINE: sudo nano /etc/netplan/01-netcfg.yaml Dit invullen in 01-netcfg.yaml: # This file describes the network interfaces available on your system # For more information, see netplan(5). network: version: 2 renderer: networkd ethernets: eth0: dhcp4: no # Ser IP address & subnet mask addresses: [192.168.178.22/24] # Set default gateway gateway4: 192.168.178.1 nameservers: # Set DNS name servers addresses: [192.168.178.1,8.8.8.8] dhcp6: no ctrl o - ctrl x sudo netplan try sudo netplan apply sudo systemctl restart network-manager ip add show |
[ Voor 99% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2020 16:09 ]
Wat staat er fout? Het gaat dus om Switch 1 wat niet goed gaat (gaat alleen wel aan op 100 procent, maar dimt dan niet naar boven)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| domoticz.log('State is: ' ..device.state, domoticz.LOG_INFO) -- if (Switch.state == 'Switch 1') then -- Op knop gedrukt domoticz.log('Start Click statement', domoticz.LOG_INFO) EettafelVerlichting.dimTo(100) --Select the right mode Switch.switchOff() elseif (Switch.state == 'Both_Click') then domoticz.log('Start Double Click statement', domoticz.LOG_INFO) EettafelVerlichting.switchOff() Switch.switchOff() elseif (Switch.state == 'Switch 2') then if(EettafelVerlichting.level <= 100) then domoticz.log('Start Double Click statement', domoticz.LOG_INFO) EettafelVerlichting.dimTo(EettafelVerlichting.level - 10) Switch.switchOff() elseif (Switch.state == 'Switch 1' and EettafelVerlichting.Level >= 10) then EettafelVerlichting.dimTo(EettafelVerlichting.level + 10) Switch.switchOff() end |
Zonder getest te hebben moet je het stukje veranderen naar zoiets als hieronder en de laatste elseif verwijderen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| if (Switch.state == 'Switch 1') then -- Op knop gedrukt if EettafelVerlichting.Level >= 10 then EettafelVerlichting.dimTo(EettafelVerlichting.level + 10) Switch.switchOff() else domoticz.log('Start Click statement', domoticz.LOG_INFO) EettafelVerlichting.dimTo(100) --Select the right mode Switch.switchOff() end elseif (Switch.state == 'Both_Click') then |
Thanx ik ga er meteen mee aan de slag!!RobinMM schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:47:
[...]
Hier alvast stap 1 en 2
1. Maak een variabele aan zoals onderstaand voorbeeld, kies je eigen herkenbare 'Variable name' :
[Afbeelding]
2. Maak een blockly script aan dat de variabele 'aan' of 'uit' zet op basis van het in of uitschakelen van de lamp die jij wilt gebruiken:
[Afbeelding]
Draai nu een paar versies lager.
Nu lees ik op de github dat ik eerst de hardware de plugin moet verwijderen, en erna opnieuw aanmaken.
Link
Verlies ik hiermee niet al mijn devices dan? heb er nogal veel, dus wil het even zeker weten.
Nu draai ik nog steeds op Domoticz versie V4.10717 (ivm stabiele Z-wave omgeving)
Zijn er hier personen die ook deze versie van Domoticz draaien samen met Versie 3.0 van de Zigbee2mqtt plugin?
Wil voordat ik update even deze dingen zeker weten
- leeg -
Er staat bij:luigi87 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:06:
Ik wil graag mijn versie van zigbee2mqtt updaten naar versie 3.0.
Nu lees ik op de github dat ik eerst de hardware de plugin moet verwijderen, en erna opnieuw aanmaken.
Link
Verlies ik hiermee niet al mijn devices dan? heb er nogal veel, dus wil het even zeker weten.
Nu draai ik nog steeds op Domoticz versie V4.10717 (ivm stabiele Z-wave omgeving)
Zijn er hier personen die ook deze versie van Domoticz draaien samen met Versie 3.0 van de Zigbee2mqtt plugin?
Dus dat lijkt me dan niet, het geeft juist problemen als je hem wel zou laten staan.It is recommended to remove plugin instance from Domoticz Hardware before upgrade and create new instance afterwards, otherwise some duplicated devices might be created. In other case you will need to remove devices manually.
Ja ik ook. Maar heb zeker 50 zigbee devices dus als het niet goed dat heb ik nog een weeke extra vakantie nodigKnielen schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:37:
[...]
Er staat bij:
[...]
Dus dat lijkt me dan niet, het geeft juist problemen als je hem wel zou laten staan.
- leeg -
Compleet image maken?luigi87 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:56:
[...]
Ja ik ook. Maar heb zeker 50 zigbee devices dus als het niet goed dat heb ik nog een weeke extra vakantie nodig
Op een zelfde soort maar fysiek ander medium als waar je nu op zit. In het ergste geval medium omwisselen en je bent weer terug bij af.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Mss hier aanhaken..[ hij vroeg naar een log, en zegt eigenlijk dat je moet kunnen switchen ]luigi87 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:06:
Ik wil graag mijn versie van zigbee2mqtt updaten naar versie 3.0.
Link
https://github.com/stas-d...30#issuecomment-752087810
Ik heb maar een schone start gemaakt.
Had ook een nieuwe coordinator besteld, ivm erg oude firmware en minde rbereik
Dus voor hij regeerde, was ik maar met schone schone start begonnen.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Oke. Zal mijn bijdrage toevoegen als ik wat heb/weet.Dylantje2 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:00:
[...]
Mss hier aanhaken..[ hij vroeg naar een log, en zegt eigenlijk dat je moet kunnen switchen ]
https://github.com/stas-d...30#issuecomment-752087810
Ik heb maar een schone start gemaakt.
Had ook een nieuwe coordinator besteld, ivm erg oude firmware en minde rbereik
Dus voor hij regeerde, was ik maar met schone schone start begonnen.
Jij heb de update gedaan met versie 2020.x? Van domoticz?
Het lastige is dat v3 voor mij niet meer te bieden heeft dan een cosmetische upgrade. Mijn zigbee2mqtt werkt prima dus ben best wel terug houdend dan met updaten.
Edit:
Zie ook dat zigbee2mqtt versie naar 1.16 zal moeten worden geupgrade. Tenzij ik nieuwe dingen wil toevoegen die niet gesupport zijn in versie die ik draai ga ik maar ff jiet upgraden.
[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 01-01-2021 12:03 ]
- leeg -
Alles laatste beta.luigi87 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:48:
[...]
Oke. Zal mijn bijdrage toevoegen als ik wat heb/weet.
Jij heb de update gedaan met versie 2020.x? Van domoticz?
Het lastige is dat v3 voor mij niet meer te bieden heeft dan een cosmetische upgrade. Mijn zigbee2mqtt werkt prima dus ben best wel terug houdend dan met updaten.
Ik snap je upgrade idee.
Alleen mijn ervaring is ook als je blijft hangen in de geschiedenis...
Loop je ineens heel ver achter
Kost soms wat tijd, maar he blijft hobby, en sommige mensen lezen boeken :=-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Haha helemaal mee eens. Heb alleen nu weinig tijd (te veel hobbies).Dylantje2 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:02:
[...]
Alles laatste beta.
Ik snap je upgrade idee.
Alleen mijn ervaring is ook als je blijft hangen in de geschiedenis...
Loop je ineens heel ver achter
Kost soms wat tijd, maar he blijft hobby, en sommige mensen lezen boeken :=-)
De gaat op mijn lijstje voor als ik toch een nieuwe opbouw ga doen op een nieuwe rpi 4.
- leeg -
Dan zou ik meteen een Odroid kopenluigi87 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:05:
[...]
Haha helemaal mee eens. Heb alleen nu weinig tijd (te veel hobbies).
De gaat op mijn lijstje voor als ik toch een nieuwe opbouw ga doen op een nieuwe rpi 4.
Draait rasbian hier dan ook goed op?
- leeg -
Armbian..https://www.armbian.com/
En dan kun je meteen ook pihole en wat andere mooie dingen draaien.
wel met emmc meteen doen
Veel stabieler dan pi
Overweeg echter een video deurbel, zijn er bekend die ook in domoticz draaien?
Bing
Iemand de Nest Indoor cam actief via Domoticz?
Helaas gebeurt er dan niets, dan gaat de lamp sowieso niet meer aanJeroenE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:55:
@vwtune De eerste if controleert of de state "switch 1" is en dan wordt de lamp op 100% gezet. De rest van de elseifs gaan dan niet meer af want er is al een if statement uitgevoerd.
Zonder getest te hebben moet je het stukje veranderen naar zoiets als hieronder en de laatste elseif verwijderen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 if (Switch.state == 'Switch 1') then -- Op knop gedrukt if EettafelVerlichting.Level >= 10 then EettafelVerlichting.dimTo(EettafelVerlichting.level + 10) Switch.switchOff() else domoticz.log('Start Click statement', domoticz.LOG_INFO) EettafelVerlichting.dimTo(100) --Select the right mode Switch.switchOff() end elseif (Switch.state == 'Both_Click') then
1
| 2021-01-02 14:11:22.982 Error: dzVents: Error: (3.0.19) ...ts/dzVents/generated_scripts/Eettafel Dimmer DZ test.lua:29: attempt to compare number with nil |
aangepast in:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| if (Switch.state == 'Switch 1') then -- Op knop gedrukt if(EettafelVerlichting.Level ~= 100) then EettafelVerlichting.dimTo(EettafelVerlichting.level + 10) Switch.switchOff() else EettafelVerlichting.dimTo(100) --Select the right mode Switch.switchOff() end elseif (Switch.state == 'Both_Click') then domoticz.log('Start Double Click statement', domoticz.LOG_INFO) EettafelVerlichting.switchOff() Switch.switchOff() elseif (Switch.state == 'Switch 2') then if(EettafelVerlichting.level <= 100) then domoticz.log('Start Double Click statement', domoticz.LOG_INFO) EettafelVerlichting.dimTo(EettafelVerlichting.level - 10) Switch.switchOff() |
Nu werkt het dimmen naar boven en beneden prima
[ Voor 40% gewijzigd door vwtune op 02-01-2021 14:36 ]
Ik heb een probleempje met mijn FIBARO FGS222

Stroomverbruik daalde fors, lichtopbrengst ook prima.
Alleen die Fibaro die normaal 200W schakelde, schakelt nu maar 25W. En daar wil hij niet aan. Aanzetten gaat wel, uitzetten is niet meer mogelijk. De woonkamerlamp doet het nog wel en schakelt met een duidelijk hoorbare klik aan en uit. De eetkamerlamp hoor je wel klikken maar doet vervolgens niets

Mijn idee : die 25W is niet genoeg om de Fibaro unit goed te laten werken. Dus wat zou ik in plaats daarvan kunnen monteren om die 25W te kunnen schakelen? Later gaat ook de woonkamerlamp om maar daar gaat denk ik nog geen 15W in.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Als je een klik hoort dan zit er een relais in. Dit is gewoon een mechanische schakelaar.asing schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:27:
Ik was mijn Domoticz topic kwijt maar hier zijn jullie dus!
Ik heb een probleempje met mijn FIBARO FGS222![]()
. Deze gebruik ik om mijn eetkamerlamp en woonkamerlamp te schakelen. Beide lampen zijn halogeen met 10*20W en 8*20W aan lampjes. Dat is een behoorlijke sloot energie dus ik heb vorige week de trafo van de eetkamerlamp vervangen door een LED trafo en de halogeen lampjes voor 2.5W LED versies.
Alleen die Fibaro die normaal 200W schakelde, schakelt nu maar 25W. En daar wil hij niet aan. Aanzetten gaat wel, uitzetten is niet meer mogelijk. De woonkamerlamp doet het nog wel en schakelt met een duidelijk hoorbare klik aan en uit. De eetkamerlamp hoor je wel klikken maar doet vervolgens niets.
Mijn idee : die 25W is niet genoeg om de Fibaro unit goed te laten werken. Dus wat zou ik in plaats daarvan kunnen monteren om die 25W te kunnen schakelen? Later gaat ook de woonkamerlamp om maar daar gaat denk ik nog geen 15W in.
Kun je de fibaros' omwisselen ter test?
Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een Zigbee wandthermostaat die:
Draadloos op batterijen kan werken.
Die een goede ingebouwde temperatuursensor gebruikt om de kamertemperatuur te sturen.
Die eenvoudig te koppelen is aan een Tuya Zigbee thermostaatknop
Die Zgibee2MQTT op domoticz ondersteunt.
Mocht iemand goede suggesties hebben hoor ik het graag. Er staan natuurlijk op de Zigbee2MQTT site ondersteunde apparaten. Maar die werken niet allemaal zomaar in Domoticz...
Alvast dank!
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
Waarom een thermostaat?Henkie-Jan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:55:
Iemand goede suggesties voor Zigbee wandthermostaten? Momenteel een losse Zigbee radiatorkraan van Tuya aangeschaft die heel behoorlijk werkt. Gebruik tot nu toe voor de hoofdklep van de stadsverwarming het Max! systeem. Heb in de woonkamer een draadloze thermostaat die verbinding maakt bij de hoofdkraan in de berging. Werkt verder prima! Alleen itegratie in Domoticz blijft gewoon niet lekker werken. Er zijn wel tig plugins maar die Cube reset/vergeet de configuratie 1 keer in de zoveel tijd. Daarnaast trekt EQ-3 de stekker uit Max! en gaan ze alleen verder met Homematic.
Die een goede ingebouwde temperatuursensor gebruikt om de kamertemperatuur te sturen.
Mocht iemand goede suggesties hebben hoor ik het graag. Er staan natuurlijk op de Zigbee2MQTT site ondersteunde apparaten. Maar die werken niet allemaal zomaar in Domoticz...
Alvast dank!
1 sensor icm domoticz is voldoende toch?
z2m sensor
en je kraan.
een blockly of een script
Als te koud, kraan open, op temp dan kraan dicht..
Of wil je display om af te lezen? [ devices genoeg toch waarop je domotcz kunt zien ]
Je zou een plugwise Lisa kunnen proberen. weet niet wat die doet in domoticz.Henkie-Jan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:55:
Iemand goede suggesties voor Zigbee wandthermostaten? Momenteel een losse Zigbee radiatorkraan van Tuya aangeschaft die heel behoorlijk werkt. Gebruik tot nu toe voor de hoofdklep van de stadsverwarming het Max! systeem. Heb in de woonkamer een draadloze thermostaat die verbinding maakt bij de hoofdkraan in de berging. Werkt verder prima! Alleen itegratie in Domoticz blijft gewoon niet lekker werken. Er zijn wel tig plugins maar die Cube reset/vergeet de configuratie 1 keer in de zoveel tijd. Daarnaast trekt EQ-3 de stekker uit Max! en gaan ze alleen verder met Homematic.
Alvast dank!
toevallig ook ervaring met extra sensoren (of wellicht iemand anders?)Speedy-Andre schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:31:
Ik heb een wifi weerstation dat via een script uitleesbaar is, hij upload naar Weather Underground.
Dan heb je meteen de UV index erbij.
Het is wel praktisch als hij op een plek komt waar geen schaduw is![]()
Ik heb deze en de data van elke sensor kan naar InfluxDb/Grafana
Een compleet weerstation voor de prijs van die ene sensor ...![]()
[Afbeelding]
Ik zie namelijk in de app dat je ook extra sensoren zou kunnen aansluiten
/f/image/AtjGmOd9nyCVApoGjiRGLkXa.png?f=fotoalbum_large)
De weersensors werken met 868MHz en die heb ik verder niet.
Althans wel enkele van een Homewizard weerstation maar die hebben een eigen protocol.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hartelijk dank!RobinMM schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:14:
Stap 3 en 4, voor beide sensoren maak je onderstaand blockly script aan:
[Afbeelding]
Als je niet op basis van een variabele werkt in dit geval dan zal het script in een endless loop raken. Hopelijk helpt dit je op weg!
kaku 433mhz is niet echt mooiEr zijn scripts die kijken naar vebruik en de schakelaar een status update geven.Rolandtwilt schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:53:
Zijn er ook 433mhz schakelaars met behoud van de wandschakelaar in China te koop? Iemand ervaring? Klik aan klik uit die werken met led-verlichting zijn best aan de prijs (voor mij dan) 🤭
Kaku heeft ook 868 en zigbee geloof ik.
Maar kijk naar xiaomi zigbee erg mooi spul..
Of een shelly icm mqtt nog mooier. mss wel en niet duur
Ik weet dat die FGS222 wanneer er een led lamp gedimd moet worden rond de 25 watt problemen gaat geven. Nu lees ik niet dat jij dimt maar alleen in/uit-schakelt, maar gezien het wattage moet jij ook een FIBARO Bypass 2 gebruiken. Met led lampen die minder dan 25w verbruiken vanwege het dimmen gaat dit met deze bypass wel goed.asing schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:27:
Ik was mijn Domoticz topic kwijt maar hier zijn jullie dus!
Ik heb een probleempje met mijn FIBARO FGS222![]()
. Deze gebruik ik om mijn eetkamerlamp en woonkamerlamp te schakelen. Beide lampen zijn halogeen met 10*20W en 8*20W aan lampjes. Dat is een behoorlijke sloot energie dus ik heb vorige week de trafo van de eetkamerlamp vervangen door een LED trafo en de halogeen lampjes voor 2.5W LED versies.
Alleen die Fibaro die normaal 200W schakelde, schakelt nu maar 25W. En daar wil hij niet aan. Aanzetten gaat wel, uitzetten is niet meer mogelijk. De woonkamerlamp doet het nog wel en schakelt met een duidelijk hoorbare klik aan en uit. De eetkamerlamp hoor je wel klikken maar doet vervolgens niets.
ehhhh..HOI
Problemen... Ik had eerst wat problemen met uitschakelen, tot hij een hele avond aan stond, toen wilde hij niet meer uit.krizzziz schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:10:
[...]
Ik weet dat die FGS222 wanneer er een led lamp gedimd moet worden rond de 25 watt problemen gaat geven. Nu lees ik niet dat jij dimt maar alleen in/uit-schakelt, maar gezien het wattage moet jij ook een FIBARO Bypass 2 gebruiken. Met led lampen die minder dan 25w verbruiken vanwege het dimmen gaat dit met deze bypass wel goed.
Tnx!
Edit: hoe sluit je dit aan? Parallel over de leds? Dus aan de 12v kant? Of aan de 230 kant?
[ Voor 7% gewijzigd door asing op 02-01-2021 21:05 ]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wat moet ik me daar bij voorstellen "bypass" ?krizzziz schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:10:
[...]
Ik weet dat die FGS222 wanneer er een led lamp gedimd moet worden rond de 25 watt problemen gaat geven. Nu lees ik niet dat jij dimt maar alleen in/uit-schakelt, maar gezien het wattage moet jij ook een FIBARO Bypass 2 gebruiken. Met led lampen die minder dan 25w verbruiken vanwege het dimmen gaat dit met deze bypass wel goed.
Een hoop gegraaf op het Fibaro forum leverde informatie op die misschien handig is om te weten.
LED verlichting is anders dan normale verlichting. LED geeft namelijk een hele hoge piekstroom bij het inschakelen. Zo hoog dat het relais intern aan elkaar gelast wordt. Een paar keer tikken op het relais en het zou weer vrij moeten komen maar dat is van tijdelijke aard.
Meer informatie : https://community.hom.ee/...n-einschaltstroemen/20143
Nog meer : https://www.led-drivers.c...rent-problems-led-drivers
Fibaro forum link : https://forum.fibaro.com/...-of-20w-led-driver/page/1
En de oplossing : https://de.elv.com/einschaltstrombegrenzer-esb1-130366
Deze moet in serie gezet worden tussen de Fibaro switch en de LED verlichting.
[ Voor 5% gewijzigd door asing op 03-01-2021 00:37 ]
De xiaomi of aqara sensoren werken prima. Kosten bijna niets... Ik zou er wat extra weghangen, dan kun je middelen of als back-up. Zorg wel voor een goede router op redelijke afstand.Henkie-Jan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:55:
Iemand goede suggesties voor Zigbee wandthermostaten?
Alvast dank!
Vaak korte schakeltijden namelijk.
Er lijkt een woord te missen in je zin. Dat maakt het wat onduidelijk. Maar ik snap dat je het ding als voorschakel relais inzet.SpikeHome schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:01:
@asing bij mij schakelt het relais 1000w steeds en wilde dat niet door de fibaro rechtstreeks laten doen vandaar het relais er tussen.
Vaak korte schakeltijden namelijk.
Voor alle anderen : als je gaat proberen LED te schakelen met domotica moet je rekening houden met de inschakelpiek.
[ Voor 12% gewijzigd door asing op 03-01-2021 11:25 ]
Ik heb z2m [ alles laatste versies ]
Daarop vanalles lopen.
Rolgordijn van de ikea en de repeater en de switch
Nu wil graag de switch direct op het rolgordijn zodat hij werkt, ook buiten domoticz om.
Nu heb alles ook in domoticz staan.
Maar ik krijg er geen beweging in, zoals wenselijk zou zijn.
Ik zie in domoticz alleen stop commando als ik op de switch klik. Em eem fputcode:
1
2
3
4
5
6
7
| 2021-01-03 20:15:41.484 (DMP Z2M) onCommand: Stop, level (0) Color: 2021-01-03 20:15:41.485 (DMP Z2M) MqttClient::publish zigbee2mqtt/Ryan Rol 1/set ({"state": "stop"}) 2021-01-03 20:15:42.387 Error: (DMP Z2M) A Zigbee publish error occured for device 'Ryan Rol 1' with error message: Publish 'set' 'state' to 'Ryan Rol 1' failed: 'Error: Command 0xd0cf5efffeea8f11/1 closuresWindowCovering.stop({}, {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null}) failed (Timeout - 38899 - 1 - 194 - 258 - 11 after 10000ms)' 2021-01-03 20:15:44.671 (DMP Z2M) MqttClient::ping 2021-01-03 20:15:45.453 (DMP Z2M) onCommand: Stop, level (0) Color: 2021-01-03 20:15:45.453 (DMP Z2M) MqttClient::publish zigbee2mqtt/Ryan Rol 1/set ({"state": "stop"}) 2021-01-03 20:15:48.066 (DMP Z2M) onCommand: Stop, level (0) Color: |
Terwijl in mqqt Explorer netjes wel open en close komt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6ppPvYsXscMHj0S3DXK1SknK.png?f=user_large)
Dan probeer ik met blockley eea aan te slingeren.
/f/image/spzOeW5xkI8PbcTgvxlV4rqK.png?f=fotoalbum_large)
Vanalles geprobeerd..
/f/image/R0Jbrvuf8RsOpa2MCS7O1tf8.png?f=fotoalbum_large)
Maar het lukt niet.
De switch werkt erg mooi en snel in domoticz als ik er op klik dus open is open dicht dicht enz.
Mar de log zegt iets anders..
Meer ook om in te stellen. Ik vind voor elke temperatuurwijziging wat omslachtig. Of beter gezegd lijkt me omslachtig.Dylantje2 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:58:
[...]
Waarom een thermostaat?
1 sensor icm domoticz is voldoende toch?
z2m sensor
en je kraan.
een blockly of een script
Als te koud, kraan open, op temp dan kraan dicht..
Of wil je display om af te lezen? [ devices genoeg toch waarop je domotcz kunt zien ]
Ik zal eens kijken! Thnxakatar schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:04:
[...]
Je zou een plugwise Lisa kunnen proberen. weet niet wat die doet in domoticz.
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
Je kunt een range instellen door bijv niets te dien tussen 19.5 en 20.5Henkie-Jan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:59:
[...]
Meer ook om in te stellen. Ik vind voor elke temperatuurwijziging wat omslachtig. Of beter gezegd lijkt me omslachtig.Misschieng ewoon eens proberen. Genoeg temperatuur sensors inderdaad.
[...]
Ik zal eens kijken! Thnx
Is makkelijker dan je denkt
[ Voor 8% gewijzigd door anconakip op 05-01-2021 08:22 ]
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
ik gebruik hiervoor https://github.com/SoCo/SoCo. Scriptje aan je deurbel device koppelen en gaananconakip schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:22:
Ik heb sinds kort een Sonos met google assistent. Dit werkt heel mooi en ook netjes samen met domoticz. Nu wil ik graag dat er een geluid wordt afgespeeld op de Sonos als de deurbel gaat. De deurbel zit al in Domoticz geïntegreerd. Iemand een idee hoe ik dit voor mekaar kan krijgen?
In domoticz is al geregeld dat er een uitschakel vertraging zit via het aan en uit zetten van de hue badkamer lamp via de hue dimmer. Dit wordt via een dzVents script geregeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| return { on = { devices = { 'Dimmer_badkamer', -- naam van dimmer } }, logging = { level = domoticz.LOG_DEBUG, marker = 'Hue dimmer / selector', }, execute = function(domoticz, item) deviceToSwitch = domoticz.devices('Ventilator') -- naam van device dat aan/uit geschakeld wordt domoticz.log('Device ' .. item.name .. ' updated. Last level was ' .. item.lastLevel .. '; new level is ' .. item.level .. ' (' .. item.levelName .. ')', domoticz.LOG_DEBUG) actions = { -- ['Button 1 long'] = function() return '1L' end, -- ['Button 2 long'] = function() return '2L' end, -- ['Button 3 long'] = function() return '3L' end, -- ['Button 4 long'] = function() return '4L' end, ['Button 1 short'] = function() return '1S' end, -- ['Button 2 short'] = function() return '2S' end, -- ['Button 3 short'] = function() return '3S' end, ['Button 4 short'] = function() return '4S' end, ['Off'] = function() return 'Off' end, } domoticz.log('Short name for ' .. item.levelName .. ' ==>> ' .. actions[item.levelName](),LOG_DEBUG) if item.levelName == 'Button 1 short' then domoticz.devices('Ventilator').switchOn().afterMin(5) end if item.levelName == 'Button 4 short' then domoticz.devices('Ventilator').switchOff().afterMin(30) end end } |
Nu heb ik echter een nefit boiler in domoticz en die geeft zijn status aan.
-hot water active
-system waiting*
-Unknown
-central heating active
Doel:
Nu wil ik graag als de boiler 5 minuten op 'hot water' staat, de ventilator gaat lopen tot er een andere status komt en dan nog 30 min uitschakel vertraging.
Wat ik tot nu toe heb:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| return { on = { devices = { 'CV', } }, logging = { level = domoticz.LOG_DEBUG, marker = 'Ventilator', }, execute = function(domoticz, item) deviceToSwitch = domoticz.devices('Ventilator') domoticz.log('Device ' .. item.name .. ' updated. Last level was ' .. item.lastLevel .. '; new level is ' .. item.level .. ' (' .. item.levelName .. ')', domoticz.LOG_DEBUG) actions = { ['hot water active'] = function() return '1' end, ['system waiting*'] = function() return '2' end, ['central heating active'] = function() return '3' end, ['sensors measured abnormal temperature'] = function() return '4' end, ['Unknown'] = function() return '5' end, } domoticz.log('Short name for ' .. item.levelName .. ' ==>> ' .. actions[item.levelName](),LOG_DEBUG) if item.levelName == 'hot water active' then domoticz.devices('Ventilator').switchOn()--.afterMin(5) end if item.levelName == 'system waiting' then domoticz.devices('Ventilator').switchOff()--.afterMin(30) end end } |
Resultaat:
1
2
3
4
5
6
| 2021-01-05 21:14:50.439 Status: dzVents: Info: Handling events for: "CV", value: "system standby" 2021-01-05 21:14:50.439 Status: dzVents: Info: Ventilator: ------ Start internal script: Boiler_ventilator: Device: "CV (Nefit)", Index: 23 2021-01-05 21:14:50.439 Status: dzVents: Debug: Ventilator: Processing device-adapter for Ventilator: Switch device adapter 2021-01-05 21:14:50.439 Status: dzVents: Info: Ventilator: ------ Finished Boiler_ventilator 2021-01-05 21:14:50.439 Error: dzVents: Error: (3.0.2) Ventilator: An error occurred when calling event handler Boiler_ventilator 2021-01-05 21:14:50.439 Error: dzVents: Error: (3.0.2) Ventilator: .../scripts/dzVents/generated_scripts/Boiler_ventilator.lua:19: attempt to concatenate a nil value (field 'levelName') |
Ik weet niet zo goed wat er fout gaat terwijl het bij de dimmer wel lukt.
[ Voor 17% gewijzigd door thijsjek op 05-01-2021 21:21 ]
Blijkbaar heeft je device CV geen levelName zoals een de dimmer wel heeft. Als je die uit je log-regel sloopt op regel 19 dan werkt het hopelijk wel. Edit: het staat ook nog in regel 29 dus daar moet je het ook uit halen.thijsjek schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:40:
Ik weet niet zo goed wat er fout gaat terwijl het bij de dimmer wel lukt.
Niet ieder device werkt hetzelfde, dus je kan niet altijd alle gegevens die je bij het ene device hebt ook opvragen bij een ander device.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 06-01-2021 08:18 ]
Dit is alleen text en geen selector. Dat kan je geloof ik uitlezen met een van de onderstaande commando'sthijsjek schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:40:
Nu heb ik echter een nefit boiler in domoticz en die geeft zijn status aan.
-hot water active
-system waiting*
-Unknown
-central heating active
1
2
| item.text item.rawData[1] |
Mocht dat niet werken, kan je ook met het onderstaande commando een dump maken in de logger van alle informatie die je device bevat, dan kan je ook meteen zien in welk van de variablen de informatie is opgeslagen die je zoekt.
1
| log(item.dump()) |
Verder moet je even rekening houden met het feit dat wanneer je gebruik maakt van .afterMin (en alle andere tijd dingen) er gekke dingen kunnen gebeuren als je meerdere keren tijd achter elkaar stuurt. Het is dus aan te raden om altijd eerst een .cancelQueuedCommands() mee te sturen, zodat hij alle voorgaande commando's uitzet, voordat je een nieuwe stuurt. Zie ook: https://www.domoticz.com/...ion_Lua_scripting#Options.
Als laatste gaat je ventilator nu altijd aan wanneer hot water active is geweest, niet alleen wanneer die 5 minuten aan is. Je moet dus nog een else inbouwen die het commando wederom weggooit.
Dus:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| if item.text == 'hot water active' then domoticz.devices('Ventilator').cancelQueuedCommands() domoticz.devices('Ventilator').switchOn().afterMin(5) elseif item.text == 'system waiting' then domoticz.devices('Ventilator').cancelQueuedCommands() domoticz.devices('Ventilator').switchOff().afterMin(30) else domoticz.devices('Ventilator').cancelQueuedCommands() end |
[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 06-01-2021 09:17 ]
En wil je dat scriptje misschien delen?rasper schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:10:
[...]
ik gebruik hiervoor https://github.com/SoCo/SoCo. Scriptje aan je deurbel device koppelen en gaan
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
het enige is, dat niets in domoticz geupdate wordt. als ik de plugin van domoticz uit en weer aanzet, dan maakt ie keurig verbinding met de mqtt server, hij leest netjes de configuratiefile, maar wat ik voorheen kreeg dat alle devices binnenkwamen in de log, zie ik nu niets gebeuren.
de plugin uit- en inschakelen geen soelaas, domoticz service opnieuw starten ook niet. niets lijkt te helpen.
iemand een idee?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
ja, dat bedoelde ik met plugin aan/uit gezet. dat biedt geen soelaas helaas. een restart van de hele rpi ook niet. domoticz service stop en start ook niet.DjAntoon schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:18:
Hardware al eens gedisabled in domoticz?
Dit is wat ik krijg in de logging als ik de hardware disable en enable:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 2021-01-06 20:16:36.827 Status: (zigbee2mttq) Started. 2021-01-06 20:16:37.409 (zigbee2mttq) Installing plugin custom page... 2021-01-06 20:16:37.440 (zigbee2mttq) Installing plugin custom page completed. 2021-01-06 20:16:37.491 (zigbee2mttq) Connected to MQTT Server: 127.0.0.1:1883 2021-01-06 20:16:37.594 (zigbee2mttq) Zigbee2mqtt bridge is online 2021-01-06 20:16:37.594 (zigbee2mttq) Joining new devices is disabled on the zigbee bridge 2021-01-06 20:16:37.646 (zigbee2mttq) Received groups list from bridge 2021-01-06 20:16:37.370 Status: (zigbee2mttq) Entering work loop. 2021-01-06 20:16:37.371 Status: (zigbee2mttq) Initialized version 3.0.0 |
dus dat ziet er netjes uit. enige wat ik mis is de hele rits aan devices die doorgaans hierna komt.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Sure. Zie onder het python scriptje. Vergeet niet de soco module te installeren volgens github instructies. Als argument geef je het IP adres van je sonos mee en het volume. Zelf even een mp3 url toevoegen met het geluid dat je wilt afspelen. Ik moet hem ooit nog wat slimmer maken zodat hij na de deurbel doorgaat waar hij gebleven was maar nog niet aan toe gekomen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| #!/usr/bin/env python3 import sys; sys.path.append('/home/pi/.local/lib/python3.7/site-packages/') import time from soco import SoCo def play_doorbell_on_sonos (sonosip,bellvolume): mysonos = SoCo (sonosip) try: mysonos.get_current_transport_info() except: print ("Sonos can not be reached at IP", sonosip) else: mysonos.stop() mysonos.volume = bellvolume mysonos.play_uri('http://your_link_to_mp3_file_here') time.sleep (15) mysonos.stop() return; print (sys.argv[1]) print (sys.argv[2]) play_doorbell_on_sonos (sys.argv[1], sys.argv[2]) |
Succes!
Ik wil graag een Sonos aansturen zonder een plugin.
https://github.com/jishi/node-sonos-http-api
Wel wat gevonden maar best oud...
En deze is beetje higher math voor mij..
https://developer.sonos.com/reference/authorization-api/
Ben erg benieuwd of er andere opties zijn.
potverdorie, ik lees het nu ook. grrrrrrrr, moet ik de hardware opnieuw toevoegen. maar net gedaan en ben ik alle devices kwijt.Knielen schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:31:
@fabstar81 Heb je wel Github gevolgd en dus eerst de plugin in Domoticz verwijdert, daarna de upgrade van Zigbee2MQTT gedaan en daarna de laatste versie van de plugin geinstalleerd? Paar pagina's terug is hier ook al over gesproken.
dat wordt wel een dingetje. ben ik weer uren mee bezig om terug te zetten.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ja zeker. Die gebruik ik ook. Zie: rens-br in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"Dylantje2 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:41:
Iemand ervaring met een Sonos http api?
Werkt als een tierelier.
Ik heb er al 1,5 jaar 4 van deze in huis staan: https://m.nl.aliexpress.c...CbXXa7.jpg_640x640Q90.jpg
Ze doen het, maar wijken behoorlijk af van mn kamerthermostaat of de babyfoon die er naast staat. Natuurlijk verwacht ik geen wonderen van eentje van €1 - 3,50 (afhankelijk van Ali-aanbieder).
Ik heb ook vraagtekens bij de betrouwbaarheid / repeteerbaarheid van de meting over tijd.
Welke zijn domweg een stuk beter in het prijssegment €15 - €25 /stuk?
En een goede middenklasse met ook wind en zo'n?
Geen €15, maar ook weer geen €150+ zegmaar...
Bomen, bos, ik zie het niet meer

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Maar waar vul ik in dit script dan de "trigger" in? dus de deurbelknop?rasper schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:37:
[...]
Sure. Zie onder het python scriptje. Vergeet niet de soco module te installeren volgens github instructies. Als argument geef je het IP adres van je sonos mee en het volume. Zelf even een mp3 url toevoegen met het geluid dat je wilt afspelen. Ik moet hem ooit nog wat slimmer maken zodat hij na de deurbel doorgaat waar hij gebleven was maar nog niet aan toe gekomen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 #!/usr/bin/env python3 import sys; sys.path.append('/home/pi/.local/lib/python3.7/site-packages/') import time from soco import SoCo def play_doorbell_on_sonos (sonosip,bellvolume): mysonos = SoCo (sonosip) try: mysonos.get_current_transport_info() except: print ("Sonos can not be reached at IP", sonosip) else: mysonos.stop() mysonos.volume = bellvolume mysonos.play_uri('http://your_link_to_mp3_file_here') time.sleep (15) mysonos.stop() return; print (sys.argv[1]) print (sys.argv[2]) play_doorbell_on_sonos (sys.argv[1], sys.argv[2])
Succes!
Na heel lang zoeken heb ik een oplossing gevonden welke bij mij werkt.
1
2
3
4
5
6
| ping -c4 192.168.1.1 > /dev/null if [ $? != 0 ] then sudo /sbin/shutdown -r now fi |
Waarbij je natuurlijk het IP van je Wifirouter moet invoeren.
Sla dit script op:
1
| /usr/local/bin/checkwifi.sh |
Zet de permissies goed.
1
| sudo chmod 775 /usr/local/bin/checkwifi.sh |
Vervolgens voeg je onderstaand script toe aan de crontab.
1
| */5 * * * * /usr/bin/sudo -H /usr/local/bin/checkwifi.sh >> /dev/null 2>&1 |
Hierna wordt iedere 5 minuten gecheckt of er nog Wifi connectie is. Zo niet, dan reboot je Pi.
Bij mij heeft dit het probleem helemaal verholpen. Hopelijk hebben jullie wat aan deze best practice.
[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 07-01-2021 08:01 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Hoe goed gevonden ook lijkt mij het beter om te zoeken waarom je wifi wegvalt.Panzer_V schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:01:
Hola! Ik heb Domoticz op een Pi-3b+ draaien. Nu liep ik tegen het probleem aan dat de Pi vrij rap (na een paar dagen vaak) de Wifi connectie verliest. Domoticz draait dan wel door, maar bijvoorbeeld de temperatuurgegevens, die ik via Buienrader naar binnen trek, worden niet langer geupdate. Daar ik er geen monitor etc. aan heb hangen resteerde alleen een hard reboot via het uitpluggen van de stekker.
Na heel lang zoeken heb ik een oplossing gevonden welke bij mij werkt.
code:
1 2 3 4 5 6 ping -c4 192.168.1.1 > /dev/null if [ $? != 0 ] then sudo /sbin/shutdown -r now fi
Waarbij je natuurlijk het IP van je Wifirouter moet invoeren.
Sla dit script op:
code:
1 /usr/local/bin/checkwifi.sh
Zet de permissies goed.
code:
1 sudo chmod 775 /usr/local/bin/checkwifi.sh
Vervolgens voeg je onderstaand script toe aan de crontab.
code:
1 */5 * * * * /usr/bin/sudo -H /usr/local/bin/checkwifi.sh >> /dev/null 2>&1
Hierna wordt iedere 5 minuten gecheckt of er nog Wifi connectie is. Zo niet, dan reboot je Pi.
Bij mij heeft dit het probleem helemaal verholpen. Hopelijk hebben jullie wat aan deze best practice.
Slechte dekking / verstoring in je signaal / hardware probleem / dlecht wifi router
Check de logs om te zien wat er gebeurt in /var/logs
Dat het een keer gebeurt dat kan altijd maar om de paar dagen dan is er meer aan de hand.
Dit zijn meer noodoplossingen zolang je het probleem niet kan oplossen.
uiteraard mijn visie
Maar mooi dat je het deelt.
LET OP - Mindergas.nl API aangepast!
Met dank aan @ThinkPadWijzigingen per 1 januari 2021
In verband met het toevoegen van ondersteuning voor meterstanden in kWh en GJ zijn de volgende wijzigingen aan de API doorgevoerd:De oude API blijft voorlopig nog wel werken (zeker enkele maanden), maar update ajb jouw software.
- De URL is veranderd van http(s)://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings naar http(s)://www.mindergas.nl/api/meter_readings.
- De meterstand in liters (reading_l) wordt niet meer ondersteund.
[ Voor 79% gewijzigd door Toppe op 07-01-2021 12:29 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Je neemt dit script op in de on action van je domoticz deurbel device, zodat het wordt uitgevoerd als je deurbel “on” gaat.anconakip schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:00:
[...]
Maar waar vul ik in dit script dan de "trigger" in? dus de deurbelknop?
Op jouw advies ben ik de logs ingedoken. Op 2 januari was de laatste keer een drop in WLAN (draai nu al paar dagen het extra script). Ik kan inzake de WLAN dit in de log terugvinden:MikeOO schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:08:
Hoe goed gevonden ook lijkt mij het beter om te zoeken waarom je wifi wegvalt.
Slechte dekking / verstoring in je signaal / hardware probleem / dlecht wifi router
Check de logs om te zien wat er gebeurt in /var/logs
Dat het een keer gebeurt dat kan altijd maar om de paar dagen dan is er meer aan de hand.
Dit zijn meer noodoplossingen zolang je het probleem niet kan oplossen.
uiteraard mijn visie
Maar mooi dat je het deelt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Jan 2 00:16:36 raspberrypi avahi-daemon[393]: Registering new address record for fe80::f787:b7c:c8e:c41c on wlan0.*. Jan 2 00:42:22 raspberrypi dhcpcd[430]: wlan0: expired address xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:c77:a7a3:6dd:468/64 Jan 2 00:42:22 raspberrypi dhcpcd[430]: wlan0: part of Router Advertisement expired Jan 2 00:42:22 raspberrypi avahi-daemon[393]: Withdrawing address record for xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:c77:a7a3:6dd:468 on wlan0. Jan 2 00:42:22 raspberrypi dhcpcd[430]: wlan0: deleting route to xxxx:xxxx:xxxx:xxxx::/64 Jan 2 00:42:22 raspberrypi avahi-daemon[393]: Leaving mDNS multicast group on interface wlan0.IPv6 with address xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:c77:a7a3:6dd:468. Jan 2 00:42:22 raspberrypi avahi-daemon[393]: Joining mDNS multicast group on interface wlan0.IPv6 with address fe80::f787:b7c:c8e:c41c. Jan 2 00:42:25 raspberrypi kernel: [199389.557209] ieee80211 phy0: _brcmf_set_multicast_list: Setting mcast_list failed, -110 Jan 2 00:42:28 raspberrypi kernel: [199392.117219] ieee80211 phy0: _brcmf_set_multicast_list: Setting allmulti failed, -110 Jan 2 00:42:33 raspberrypi kernel: [199397.237242] ieee80211 phy0: _brcmf_set_multicast_list: Setting BRCMF_C_SET_PROMISC failed, -110 |
Heb hierbij mijn publieke IPv6 deel van het adres vervangen door xxxx.
Ik kom zelf niet helemaal uit deze log. Zo te lezen is het IPv6 adres verlopen en moet deze hernieuwd worden. Zal wel het IPv6 adres zijn ie van mijn router krijgt. Maar waarom er dan twee verschillende MAC adresdelen voorkomen in deze log snap ik niet helemaal.
Wat is jouw kijk hierop?
Is, of wordt, het Mindergas-script hierop aangepast? Mooi dat het nog op de oude manier blijft werken, maar zou het liever al op de nieuwe situatie aan willen passen.Toppe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:28:LET OP - Mindergas.nl API aangepast!
[...]
Met dank aan @ThinkPad
¯\_(ツ)_/¯
Het script hiervoor is sowieso third-party en dus moet je het zelf aanpassen. Het is een kwestie van één URL aanpassen. Als je het script deelt kan ik het wel voor je aanpassen als je dit wilt.M.v.Veelen schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:45:
[...]
Is, of wordt, het Mindergas-script hierop aangepast? Mooi dat het nog op de oude manier blijft werken, maar zou het liever al op de nieuwe situatie aan willen passen.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ooooh, nee joh, dat red ik wel. Ik zie idd in het script de URL en zal die aanpassen en kijken of dat alles is.Toppe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:49:
[...]
Het script hiervoor is sowieso third-party en dus moet je het zelf aanpassen. Het is een kwestie van één URL aanpassen. Als je het script deelt kan ik het wel voor je aanpassen als je dit wilt.
Edit: werkt prima na de aanpassing
[ Voor 5% gewijzigd door M.v.Veelen op 07-01-2021 21:05 ]
¯\_(ツ)_/¯
werkt! gewoon URL aangepast in script.Toppe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:28:LET OP - Mindergas.nl API aangepast!
[...]
Met dank aan @ThinkPad
dank voor de heads up!
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Echter heb ik een probleem.
Mijn aeontec doorbel geeft 2 maal in korte periode een off command. Hier is het script ook opgemaakt. Echter als Domoticz restart (reboot) o.i.d. gaat de bel dus ook af.
Heeft iemand een slimme oplossing in Dzvents hiervoor?
Bijvoorbeeld bij voorkeur dat de deurbel (het script) niet af gaat binnen 10 min na reset, opstarten van Domoticz ?
Of dat na 2 keer off command in 1 minuut, de bellen afgaan? Echter zullen de bellen hierdoor weer wat later afgaan.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| return { active = true, on = { devices = { 'Z-wave Deurbel' } }, execute = function(domoticz, device) if domoticz.time.matchesRule('at 00:05-05:00') or domoticz.devices('Slaapmodus').active then domoticz.log('voordeur bel geactiveerd, maar wij doen lekker niets') else domoticz.log('voordeur bel gaat af') domoticz.devices('Zigbee2MQTT - Zigbeebel1').toggleSwitch() domoticz.devices('Zigbee2MQTT - Zigbeebel2').toggleSwitch() end end } |
----
[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 07-01-2021 23:10 ]
- leeg -
Heb je niet last van dat je leasetime van je iP adressen kort staan?Panzer_V schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:03:
[...]
Op jouw advies ben ik de logs ingedoken. Op 2 januari was de laatste keer een drop in WLAN (draai nu al paar dagen het extra script). Ik kan inzake de WLAN dit in de log terugvinden:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Jan 2 00:16:36 raspberrypi avahi-daemon[393]: Registering new address record for fe80::f787:b7c:c8e:c41c on wlan0.*. Jan 2 00:42:22 raspberrypi dhcpcd[430]: wlan0: expired address xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:c77:a7a3:6dd:468/64 Jan 2 00:42:22 raspberrypi dhcpcd[430]: wlan0: part of Router Advertisement expired Jan 2 00:42:22 raspberrypi avahi-daemon[393]: Withdrawing address record for xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:c77:a7a3:6dd:468 on wlan0. Jan 2 00:42:22 raspberrypi dhcpcd[430]: wlan0: deleting route to xxxx:xxxx:xxxx:xxxx::/64 Jan 2 00:42:22 raspberrypi avahi-daemon[393]: Leaving mDNS multicast group on interface wlan0.IPv6 with address xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:c77:a7a3:6dd:468. Jan 2 00:42:22 raspberrypi avahi-daemon[393]: Joining mDNS multicast group on interface wlan0.IPv6 with address fe80::f787:b7c:c8e:c41c. Jan 2 00:42:25 raspberrypi kernel: [199389.557209] ieee80211 phy0: _brcmf_set_multicast_list: Setting mcast_list failed, -110 Jan 2 00:42:28 raspberrypi kernel: [199392.117219] ieee80211 phy0: _brcmf_set_multicast_list: Setting allmulti failed, -110 Jan 2 00:42:33 raspberrypi kernel: [199397.237242] ieee80211 phy0: _brcmf_set_multicast_list: Setting BRCMF_C_SET_PROMISC failed, -110
Ik kom zelf niet helemaal uit deze log. Zo te lezen is het IPv6 adres verlopen en moet deze hernieuwd worden. Zal wel het IPv6 adres zijn ie van mijn router krijgt. Maar waarom er dan twee verschillende MAC adresdelen voorkomen in deze log snap ik niet helemaal.
Wat is jouw kijk hierop?
Dan verloopt je ip adres namelijk en verlies je mogelijk je verbinding
Probeer het eens met een static ip!
- leeg -
Raakte je alle devices kwijt na het disablen van de hardware? Of op een andere manier?fabstar81 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:42:
[...]
potverdorie, ik lees het nu ook. grrrrrrrr, moet ik de hardware opnieuw toevoegen. maar net gedaan en ben ik alle devices kwijt.
dat wordt wel een dingetje. ben ik weer uren mee bezig om terug te zetten.
Mogelijk kan het ook komen dat voor de laatste versie ook de configuratie.yaml moet worden aangepast met iets van New Api true?
- leeg -
Zou inderdaad zoals @luigi87 ook al aangeeft eens testen door je Raspberry een vast ip-adres te geven.Panzer_V schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:03:
[...]
Op jouw advies ben ik de logs ingedoken. Op 2 januari was de laatste keer een drop in WLAN (draai nu al paar dagen het extra script). Ik kan inzake de WLAN dit in de log terugvinden:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Jan 2 00:16:36 raspberrypi avahi-daemon[393]: Registering new address record for fe80::f787:b7c:c8e:c41c on wlan0.*. Jan 2 00:42:22 raspberrypi dhcpcd[430]: wlan0: expired address xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:c77:a7a3:6dd:468/64 Jan 2 00:42:22 raspberrypi dhcpcd[430]: wlan0: part of Router Advertisement expired Jan 2 00:42:22 raspberrypi avahi-daemon[393]: Withdrawing address record for xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:c77:a7a3:6dd:468 on wlan0. Jan 2 00:42:22 raspberrypi dhcpcd[430]: wlan0: deleting route to xxxx:xxxx:xxxx:xxxx::/64 Jan 2 00:42:22 raspberrypi avahi-daemon[393]: Leaving mDNS multicast group on interface wlan0.IPv6 with address xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:c77:a7a3:6dd:468. Jan 2 00:42:22 raspberrypi avahi-daemon[393]: Joining mDNS multicast group on interface wlan0.IPv6 with address fe80::f787:b7c:c8e:c41c. Jan 2 00:42:25 raspberrypi kernel: [199389.557209] ieee80211 phy0: _brcmf_set_multicast_list: Setting mcast_list failed, -110 Jan 2 00:42:28 raspberrypi kernel: [199392.117219] ieee80211 phy0: _brcmf_set_multicast_list: Setting allmulti failed, -110 Jan 2 00:42:33 raspberrypi kernel: [199397.237242] ieee80211 phy0: _brcmf_set_multicast_list: Setting BRCMF_C_SET_PROMISC failed, -110
Wat is jouw kijk hierop?
In je router kun je meestal het MAC adres koppelen aan een ip-adres en zo hoef je op de Rasp zelf niets aan te passen.
Zorg wel dat je een ip-adres gebruikt die niet in de DHCP range zit die de router gebruikt.
Gebruik meestal blockley aangezien scripten niet echt lukt met mijn adhd. En met blockley krijg ik het niet voor elkaar.
Maar ik wil toch graag een goep aan en uit kunnen zetten, zodat ik meer gelijktijdig kan doen.
luigi87 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:10:
[...]
Heb je niet last van dat je leasetime van je iP adressen kort staan?
Dan verloopt je ip adres namelijk en verlies je mogelijk je verbinding
Probeer het eens met een static ip!
Goede tip. Heb net in mijn router gekeken (Fritzbox 7583) en zie dat ik de Pi al een static IPv4 heb gegeven.MikeOO schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:11:
[...]
Zou inderdaad zoals @luigi87 ook al aangeeft eens testen door je Raspberry een vast ip-adres te geven.
In je router kun je meestal het MAC adres koppelen aan een ip-adres en zo hoef je op de Rasp zelf niets aan te passen.
Zorg wel dat je een ip-adres gebruikt die niet in de DHCP range zit die de router gebruikt.
Als ik de logfiles nog eens terugkijk dan praat ie daar alleen over IPv6. Mogelijk dat ie daar een issue heeft. Maar een IPv6 adres is toch uniek per apparaat? Mijn publieke IPv6 wijzigt nooit.
wat lukt er niet dan? ik heb dit veelvuldig toegepast in mijn blockly scripts. sterker nog, met name bij RGB devices is het handiger om een groep aan te maken en de kleur te bepalen, dan via de URL een HEXa code te pushen naar het device.Dylantje2 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:27:
Iemand een script of een mogelijkheid om een grope te activeren, of aan en uit te zetten?
Gebruik meestal blockley aangezien scripten niet echt lukt met mijn adhd. En met blockley krijg ik het niet voor elkaar.
Maar ik wil toch graag een goep aan en uit kunnen zetten, zodat ik meer gelijktijdig kan doen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
ik heb de hardware verwijderd en toen waren al mijn devices weg. ik had achteraf gezien beter kunnen disablen, nieuwe instance van de plugin (hardware) kunnen toevoegen, de nieuwe devices kunnen toevoegen en vervangen van de oude. had ik tenminste nog wat logging gehad. maar goed, helaas pindakaasluigi87 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:16:
[...]
Raakte je alle devices kwijt na het disablen van de hardware? Of op een andere manier?
Mogelijk kan het ook komen dat voor de laatste versie ook de configuratie.yaml moet worden aangepast met iets van New Api true?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| ... 2021-01-08 05:16:54.263 (P1 Slimme meter) Usage (Usage L2) 2021-01-08 05:16:54.264 (P1 Slimme meter) Usage (Usage L3) 2021-01-08 05:16:54.264 (P1 Slimme meter) Usage (Delivery L1) 2021-01-08 05:16:54.264 (P1 Slimme meter) Usage (Delivery L2) 2021-01-08 05:16:54.265 (P1 Slimme meter) Usage (Delivery L3) 2021-01-08 05:16:55.261 (P1 Slimme meter) P1 Smart Meter (Power) 2021-01-08 05:16:55.262 (P1 Slimme meter) General/Voltage (Voltage L1) 2021-01-08 05:16:55.262 (P1 Slimme meter) General/Voltage (Voltage L2) 2021-01-08 05:16:55.263 (P1 Slimme meter) General/Voltage (Voltage L3) 2021-01-08 05:16:55.263 (P1 Slimme meter) Usage (Usage L1) 2021-01-08 05:16:55.264 (P1 Slimme meter) Usage (Usage L2) ... |
Hier hoeven mn HDDs niet druk mee te zijn wat mij betreft, tenzij ik problemen heb
voor zover ik domoticz ken is er een koppeling tussen -> "een activiteit" en melding in log... bij mijn weten kan je niet zeggen: doe maar elke seconde data zonder het te loggen....lijkt mij ook niet logisch...
Je kunt bij het opstarten van Domoticz meegeven wat er naar de log geschreven moet worden:Juzzuts schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:58:
ik ben nog maar een beginnende gebruiker en heb tot nu toe enkel mn energiemeter erop aangesloten. Op mn Synology heb ik Domoticz 2020.2 in Docker draaien op dit moment. De USB > P1 kabel is direct op de Synology aangesloten. Vanuit Docker heb ik de mappen die settings/databases bevatten gekoppeld aan een map buiten de container. Alles draait perfect, alleen zie ik in docker wel erg veel logging weggeschreven worden als:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 2021-01-08 05:16:54.263 (P1 Slimme meter) Usage (Usage L2) 2021-01-08 05:16:54.264 (P1 Slimme meter) Usage (Usage L3) 2021-01-08 05:16:54.264 (P1 Slimme meter) Usage (Delivery L1) 2021-01-08 05:16:54.264 (P1 Slimme meter) Usage (Delivery L2) 2021-01-08 05:16:54.265 (P1 Slimme meter) Usage (Delivery L3) 2021-01-08 05:16:55.261 (P1 Slimme meter) P1 Smart Meter (Power) 2021-01-08 05:16:55.262 (P1 Slimme meter) General/Voltage (Voltage L1) 2021-01-08 05:16:55.262 (P1 Slimme meter) General/Voltage (Voltage L2) 2021-01-08 05:16:55.263 (P1 Slimme meter) General/Voltage (Voltage L3) 2021-01-08 05:16:55.263 (P1 Slimme meter) Usage (Usage L1) 2021-01-08 05:16:55.264 (P1 Slimme meter) Usage (Usage L2) ...
Hier hoeven mn HDDs niet druk mee te zijn wat mij betreft, tenzij ik problemen heb. Ik heb al zitten spelen met de 'dzVents' settings, maar ik zie er geen verandering in gedrag van deze logging door. Is dit op een manier te minimaliseren?
-loglevel normal,status,error,debug
In jouw geval zou je eerst eens kunnen beginnen met alleen error. (bron)
Als ik in /config file "domoticz.sh" aanpas naartsjoender schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:47:
[...]
Je kunt bij het opstarten van Domoticz meegeven wat er naar de log geschreven moet worden:
-loglevel normal,status,error,debug
In jouw geval zou je eerst eens kunnen beginnen met alleen error. (bron)
1
| DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -log /tmp/log/domoticz.log -loglevel error" |
en dan de container herstart, zie ik geen verschil... heb ik het dan wel correct gedaan?
-loglevel normal" heeft ook geen resultaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Juzzuts op 08-01-2021 13:21 ]
Wat ik eigenlijk mis is om een groep via blocky automatisch uit te zetten na x tijd.fabstar81 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:22:
[...]
wat lukt er niet dan? ik heb dit veelvuldig toegepast in mijn blockly scripts. sterker nog, met name bij RGB devices is het handiger om een groep aan te maken en de kleur te bepalen, dan via de URL een HEXa code te pushen naar het device.
:fill(white):strip_exif()/f/image/r4xx32DDksSXql46TdJINR6y.png?f=user_large)
Of aan voor zoveel minuten
Thanx for the heads-up!Toppe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:28:LET OP - Mindergas.nl API aangepast!
[...]
Met dank aan @ThinkPad
That was easy to fix en gelijk maar op https gezet. Zag dat die nog op http stond.
Nu nog uitvogelen hoe ik mijn WP gegevens er in krijg want zag dat die al sinds juni 2019 de zelfde gas-meterstanden doorzet........
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Ik moet bekennen dat ik dit zelf nog nooit geprobeerd heb. Wel het loggen naar een file. Kan het zijn dat je nu een file hebt (/tmp/log/domoticz.log) met alleen error logging en dat de log in de webinterface de volledige log blijft tonen?Juzzuts schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:18:
[...]
Als ik in /config file "domoticz.sh" aanpas naar
code:
1 DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -log /tmp/log/domoticz.log -loglevel error"
en dan de container herstart, zie ik geen verschil... heb ik het dan wel correct gedaan?
-loglevel normal" heeft ook geen resultaat.
Wauw. Dan mag er wel een waarschuwing in de uitleg op github. Nu staat er in de uitleg dat je de plugin moet verwijderen en opnieuw installeren. Ik heb 50 zigbee devices die er opnieuw in mogen...fabstar81 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:02:
[...]
ik heb de hardware verwijderd en toen waren al mijn devices weg. ik had achteraf gezien beter kunnen disablen, nieuwe instance van de plugin (hardware) kunnen toevoegen, de nieuwe devices kunnen toevoegen en vervangen van de oude. had ik tenminste nog wat logging gehad. maar goed, helaas pindakaas
Blij dat ik de update niet heb gedaan nog.
- leeg -
ja, als je de hardware verwijdert ben je ze echt allemaal kwijt. heel hinderlijk. ik had er stuk of 20. fijne aan zigbee2mqtt is wel dat ze gewoon met de originele naamgeving vanuit de configuration.yaml in domoticz komen. dat is wel anders met de zwave stick die alle devices hetzelfde noemt.luigi87 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:03:
[...]
Wauw. Dan mag er wel een waarschuwing in de uitleg op github. Nu staat er in de uitleg dat je de plugin moet verwijderen en opnieuw installeren. Ik heb 50 zigbee devices die er opnieuw in mogen...
Blij dat ik de update niet heb gedaan nog.
maar fijn was het niet. ergste was dat ik natuurlijk geen backup gemaakt had voordat ik die hardware (plugin) verwijderd had. dus ik kon sowieso niet meer terug naar een actuele stand. gelukkig wel van 2 weken terug backup gevonden. enige wat ik miste was wat data en enkele mini-wijzigingen in mijn events.
daarnaast, terugvinden welke devices je in de (blockly) events had verwerkt en die weer ombouwen naar je nieuwe devices, was ook een crime.
ik zou zeggen, niet updaten totdat het echt MOET
waarom los je dat in de groep niet op dan? maak een groep, zet alles op "On delay" van waneer je iets na x minuten aan/uit wilt zetten, en voila, opgelostDylantje2 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:58:
[...]
Wat ik eigenlijk mis is om een groep via blocky automatisch uit te zetten na x tijd.
[Afbeelding]
Of aan voor zoveel minuten
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Misschien IPv6 eens uitzetten op de Rasp en testen of het dan wek blijft werken.Panzer_V schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:27:
[...]
[...]
Goede tip. Heb net in mijn router gekeken (Fritzbox 7583) en zie dat ik de Pi al een static IPv4 heb gegeven.
Als ik de logfiles nog eens terugkijk dan praat ie daar alleen over IPv6. Mogelijk dat ie daar een issue heeft. Maar een IPv6 adres is toch uniek per apparaat? Mijn publieke IPv6 wijzigt nooit.
Dan ben je weer een stap verder en weet je zeker of het daar fout op gaat.
Kun je het of uit laten of je kan gerichter zoeken, mogelijk dat de Fritzbox hier problemen mee heeft of juist iets anders.
Uitsluiten blijf in mijn ogen altijd de beste manier om een lastig probleem te achterhalen.
Eerlijk, hoeveel werk is het om die om te zetten.fabstar81 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:23:
[...]
ja, als je de hardware verwijdert ben je ze echt allemaal kwijt. heel hinderlijk. ik had er stuk of 20. fijne aan zigbee2mqtt is wel dat ze gewoon met de originele naamgeving vanuit de configuration.yaml in domoticz komen. dat is wel anders met de zwave stick die alle devices hetzelfde noemt.
maar fijn was het niet. ergste was dat ik natuurlijk geen backup gemaakt had voordat ik die hardware (plugin) verwijderd had. dus ik kon sowieso niet meer terug naar een actuele stand. gelukkig wel van 2 weken terug backup gevonden. enige wat ik miste was wat data en enkele mini-wijzigingen in mijn events.
daarnaast, terugvinden welke devices je in de (blockly) events had verwerkt en die weer ombouwen naar je nieuwe devices, was ook een crime.
[...]
waarom los je dat in de groep niet op dan? maak een groep, zet alles op "On delay" van waneer je iets na x minuten aan/uit wilt zetten, en voila, opgelostbeetje creatief zijn.
Ik heb het ook maar gedaan..
En tsja opensource toch, hobby van die mensen.
En ik denk dat ze het niet omdat ze het leuk vinden, het zal best een vooruitgang zijn.
Had ooit maar eens licenties Homeseer gekocht, ben benieuwd waar we dan in terecht waren gekomen :-)
En thanks voor je tip, is een optie, om de groepen te schakelen.
Maar mis eigenlijk toch wel gewoon die opties in blockley of scripts.
Groep aan en uit na x tijd.
zo update ik eigenlijk altijd al, maar thanks voor de tip,fabstar81 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:23:
[...]
Ik draai iedere nacht een backup naar dropbox toe, dus als ik om zou moeten is het vooral alle blokies en Ruimtes aanpassen. veel werk
- leeg -
Even mezelf quoten. Ik heb de stroombegrenzer bij Conrad besteld. Gisteren de boel ingebouwd en gisteravond getest. Het werktasing schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:17:
@SpikeHome , @Seafarer , @krizzziz
Een hoop gegraaf op het Fibaro forum leverde informatie op die misschien handig is om te weten.
LED verlichting is anders dan normale verlichting. LED geeft namelijk een hele hoge piekstroom bij het inschakelen. Zo hoog dat het relais intern aan elkaar gelast wordt. Een paar keer tikken op het relais en het zou weer vrij moeten komen maar dat is van tijdelijke aard.
Meer informatie : https://community.hom.ee/...n-einschaltstroemen/20143
Nog meer : https://www.led-drivers.c...rent-problems-led-drivers
Fibaro forum link : https://forum.fibaro.com/...-of-20w-led-driver/page/1
En de oplossing : https://de.elv.com/einschaltstrombegrenzer-esb1-130366
Deze moet in serie gezet worden tussen de Fibaro switch en de LED verlichting.
Nu het volgende
Het grootste struikelbok is dat beide lampen worden bediend met 2 schakelaars op één wandcontactdoos. Alle draden komen samen in de contactdoos van de eetkamerlamp (blauw, bruin en zwart), dus daar zit ook de Fibaro dubbele schakelaar.
Een zwave dubbele dimmer in de wandcontactdoos is niet te vinden

Ik zou een zwave dimmer (of driver/dimmer) in de lamp van de salontafel kunnen monteren. De dimmer zou dan worden bediend via de fibaro schakelaar die ik eerder noemde. Het zou geen probleem zijn als de dimmer na inschakelen de laatste instelling qua dimmen zou aannemen. Daarmee bedoel ik dat ik de lamp aan kan zetten met de originele schakelaar en dat deze gedimd start. De dim instelling kan ik dan wel met de telefoon aanpassen.
Het mooiste zou zijn om een dubbele dimmer te vinden die de plaats van de oude fibaro in kan nemen. Maar die schijnt er ook niet te zijn.
Je kan wel met association werken. De knop acties van 1 zwave device worden dan doorgegeven aan een ander device. Je kan dan een input van de bestaande schakelaar een elders geplaatste zwave dimmer laten bedienen.asing schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:06:
[...]
Even mezelf quoten. Ik heb de stroombegrenzer bij Conrad besteld. Gisteren de boel ingebouwd en gisteravond getest. Het werkt! De LED verlichting schakelt nu weer netjes uit als ik dat wil.
Nu het volgende: ik heb de lamp boven de eettafel nu voorzien van LED verlichting. Dat was 20W*10 G4 fitting met trafo. De LEDs zijn dimbaar, de nieuwe trafo niet. Boven de salontafel hangt ook zo'n ding, maar dan met 20W*8. Die wil ik dan ook van LEDs voorzien, maar dan heel wat minder vermogen, en liefst dimbaar. Ik heb me suf gezocht maar kan niets vinden wat bij mijn situatie zou passen en werken.
Het grootste struikelbok is dat beide lampen worden bediend met 2 schakelaars op één wandcontactdoos. Alle draden komen samen in de contactdoos van de eetkamerlamp (blauw, bruin en zwart), dus daar zit ook de Fibaro dubbele schakelaar.
Een zwave dubbele dimmer in de wandcontactdoos is niet te vinden. Ik bedoel iets ter vervanging van de 2 schakelaars die er nu zitten.
Ik zou een zwave dimmer (of driver/dimmer) in de lamp van de salontafel kunnen monteren. De dimmer zou dan worden bediend via de fibaro schakelaar die ik eerder noemde. Het zou geen probleem zijn als de dimmer na inschakelen de laatste instelling qua dimmen zou aannemen. Daarmee bedoel ik dat ik de lamp aan kan zetten met de originele schakelaar en dat deze gedimd start. De dim instelling kan ik dan wel met de telefoon aanpassen.
Het mooiste zou zijn om een dubbele dimmer te vinden die de plaats van de oude fibaro in kan nemen. Maar die schijnt er ook niet te zijn.
Mocht je beide lichtpunten willen kunnen dimmen, dan zou je de bestaande Fibaro schakelaar kunnen vervangen met een enkele dimmer met dubbele switch input (bijvoorbeeld de Dimmer 2 van Fibaro, maar er zijn er vast meer) en dan weer association gebruiken naar een tweede Zwave dimmer die bij de lamp geplaatst is.
[ Voor 7% gewijzigd door tsjoender op 10-01-2021 15:20 ]
Ik had precies hetzelfde probleem, en is vooral lastig als je 's avonds laat een keer besluit om Domoticz te updatenluigi87 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:01:
Echter heb ik een probleem.
Mijn aeontec doorbel geeft 2 maal in korte periode een off command. Hier is het script ook opgemaakt. Echter als Domoticz restart (reboot) o.i.d. gaat de bel dus ook af.
Heeft iemand een slimme oplossing in Dzvents hiervoor?
Bijvoorbeeld bij voorkeur dat de deurbel (het script) niet af gaat binnen 10 min na reset, opstarten van Domoticz ?
----

Ik gebruik hiervoor het volgende in mijn dzVents script voor mijn deurbel:
1
2
| local DomoticzUpTime = domoticz.startTime.minutesAgo if (DomoticzUpTime > 10) then....... |
Kan je hier wat mee? Werkt bij mij prima.
Juist, hier ook nog wel eens. moet ik weer schreeuwen door het huis was ik!rwaaijer schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:15:
[...]
Ik had precies hetzelfde probleem, en is vooral lastig als je 's avonds laat een keer besluit om Domoticz te updaten.
Ik gebruik hiervoor het volgende in mijn dzVents script voor mijn deurbel:
code:
1 2 local DomoticzUpTime = domoticz.startTime.minutesAgo if (DomoticzUpTime > 10) then.......
Kan je hier wat mee? Werkt bij mij prima.
Die kan zeker bij mij helpen
maar ik ben nog niet thuis genoeg met DZ vents.
waar plaats ik deze regel nu in mij script dan?
Voor de execute neem ik aan, toch?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| return { active = true, on = { devices = { 'Z-wave Deurbel' } }, execute = function(domoticz, device) if (not(domoticz.time.matchesRule('at 00:05-08:00')) or not(domoticz.devices('Slaapmodus').active)) then domoticz.log('voordeur bel gaat af') domoticz.devices('Zigbee2MQTT - Zigbeebel1').toggleSwitch() domoticz.devices('Zigbee2MQTT - Zigbeebel2').toggleSwitch() end end } |
- leeg -
Als de modus is ingesteld op alles uit en de lux is lager dan 10 en er is beweging dan gaan de lampen aan voor 250 seconden.
S'ochtends kom ik de woonkamer in, druk ik op het knopje en gaat de virtuele schakelaar algemeen uit waar uit. Hierdoor verandert de modus naar Iemand thuis en springen tevens mijn lampen aan want lux is lager dan x en er is iemand thuis.
Na 250 seconden gaan de lampen echter nog wel een keer uit, dat hangt samen met de modus voor de nacht. Iemand een idee hoe ik dat nog op los?
De scripts tref je hier onder aan:
Lampen op basis van LUX
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| --*---------------------------------------------------------------------------------------------------*-- --Creator: Rob --Date: 01-04-2020 --Last update: 24-09-2020 --Changelog: --10-04-2020: Added option so lights will not switch off when event lights at night are on. --17-06-2020: Switched to using groups instead of seperate lights. --24-09-2020: Added option to switch mode automaticly in the morning. --Description: Used to switch the lights in the living room, based on someone home and lux --*---------------------------------------------------------------------------------------------------*-- return { on = { devices = { 311, --PIR Livingroom | Lux 312, --PIR Livingroom | Movement 243, --General switch 313 --Mode } }, --Add logging for this script logging = { level = domoticz.LOG_INFO, --Set the loglevel. Seclect from:LOG_INFO, LOG_DEBUG, LOG_ERROR or LOG_FORCE to override system log level marker = "-=#Livingroom Lights | Lux#=-" }, execute = function(domoticz, device) --Declarations local Modus = domoticz.devices(313) --Mode local LuxDevice = domoticz.devices(311) --PIR Livingroom | Lux local Lux = LuxDevice.lux local Movement = domoticz.devices(312) --PIR Livingroom | Movement local Knop = domoticz.devices(92) --Xiaomi mini Switch local Time = require('Time') --Time function local CurrentTime = Time() --Current time local Algemeen = domoticz.devices(243) --Knop Algemeen --Function --Light above dresser if (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux < 72) then --Someone home and lux below set value then, domoticz.groups('Lampen Dressoir').switchOn().checkFirst() --Turn on light above dresser at 100% elseif (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux > 74) then domoticz.groups('Lampen Dressoir').switchOff().checkFirst() --Turn off light above dresser end --Other lights in the livingroom if (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux < 11) then --When mode is set to "Iemand thuis/Oppas" and Lux is below set level and --and Knop.lastUpdate.secondsAgo > 5) then --Knop last update is more then 5 seconds ago then, domoticz.groups('Lampen woonkamer').switchOn().checkFirst() --Turn on group Lampen woonkamer and domoticz.groups('Lampen keuken').switchOn().checkFirst() --Turn on group Lampen keuken elseif (Modus.state == 'Iemand thuis/Oppas' and Lux > 13) then domoticz.groups('Lampen woonkamer').switchOff().checkFirst() --Turn off group Lampen woonkamer and end --update 23-12-2020 --if Modus.lastUpdate.minutesAgo > 3 and Modus.state == 'Alles uit' and Movement.active and Lux < 10 then --there is movement and lux is below set level then, --domoticz.devices(188).dimTo(15) --Turn on lights above the dinnertable at 15% --domoticz.devices(185).dimTo(15) --Turn on lights above the couch at 15% --domoticz.devices(188).switchOff().afterSec(150) --Turn off lights above the dinnertable after 2.5 minutes --domoticz.devices(185).switchOff().afterSec(150) --Turn off lights above the couch after 2.5 minutes --end update 23-12-2020 --update 12-04-2020 if Knop.lastUpdate.minutesAgo > 2 and (Modus.state == 'Alles uit' and --If mode is set to 'Alles uit' and mode hasn't changed the last 2 minutes and Movement.active and Lux < 10) then --there is movement and lux is below set level then, domoticz.groups('Lampen nacht').switchOn().forSec(250) --end update 12-04-2020 elseif Modus.state == 'Uit' then --When mode is set to uit then domoticz.groups('Lampen woonkamer').switchOff().checkFirst() --Turn off lights in the livingroom and domoticz.groups('Lampen Dressoir').switchOff().checkFirst() --Turn off lights above the dresser and domoticz.groups('Lampen keuken').switchOff().checkFirst() --Turn off lights in the kitchen end --Update 21-09-2020 --if (Modus.state == 'Alles uit' and (CurrentTime.matchesRule('at 07:00-07:30') and --When mode is set to Alles uit and time is between 07:00 and 07:30 and --Movement.active and Lux < 10)) then --There is movement while Lux is below 10 then, --domoticz.devices(243).switchOff() --Set General Switch to off. --end end } |
lampen door middel van knop
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| --*------------------------------------------------------------------------------------*-- --Creator: Rob --Date: 06-03-2020 --Last update: 12-03-2020 --Changelog: --12-03-2020: Added ledstrip under kitchen cabinets --Source: - --Description: Used to Switch lights in the living room. --*------------------------------------------------------------------------------------*-- return { on = { devices = { 92 -- Xiaomi mini switch } }, --Voeg logging toe voor dit script logging = { level = domoticz.LOG_INFO, marker = "Lampen woonkamer geschakeld" }, execute = function(domoticz, device) --Declarations local Time = require('Time') --Time function local CurrentTime = Time() --Current time local Knop = domoticz.devices(92) --Xiaomi Mini Switch local Algemeen = domoticz.devices(243) --Algemeen op uit --Function if Knop.state == 'Click' and (CurrentTime.matchesRule('at 05:00-13:00')) then domoticz.devices(243).switchOff().checkFirst() --Switch general off domoticz.groups('Lampen woonkamer').switchOn().afterSec(2) --Turn on lights in the livingroom, check first if already on domoticz.groups('Lampen Dressoir').switchOn().afterSec(2) --Turn on lights above the dresser, check first if already on domoticz.groups('Lampen keuken').switchOn().afterSec(2) --Turn on lights in the kitchen, check first if already on domoticz.log('De lampen zijn ingeschakeld') elseif Knop.state == 'Click' then domoticz.groups('Lampen woonkamer').switchOn().checkFirst() --Turn on lights in the livingroom, check first if already on domoticz.groups('Lampen Dressoir').switchOn().checkFirst() --Turn on lights above the dresser, check first if already on domoticz.groups('Lampen keuken').switchOn().checkFirst() --Turn on lights in the kitchen, check first if already on domoticz.log('De lampen zijn ingeschakeld') elseif Knop.state == 'Double Click' and (CurrentTime.matchesRule('at 06:00-21:30')) then domoticz.groups('Lampen woonkamer').switchOff().checkFirst() --Turn off lights in the livingroom, check first if already off domoticz.groups('Lampen Dressoir').switchOff().checkFirst() --Turn off lights above the dresser, check first if already off domoticz.groups('Lampen keuken').switchOff().checkFirst() --Turn off lights in the kitchen, check first if already off domoticz.log('De lampen zijn uitgeschakeld') elseif (Knop.state == 'Double Click') then domoticz.groups('Lampen keuken').switchOff().afterSec(15) --Turn off kitchen lights after 10 seconds and domoticz.groups('Lampen woonkamer').switchOff().afterSec(25) --Turn off lights in the livingroom, after 25 seconds domoticz.groups('Lampen Dressoir').switchOff().afterSec(30) --Turn off lights above the dresser, after 30 seconds domoticz.devices(243).switchOn().afterSec(10) --Set general to off domoticz.log('De lampen zijn uitgeschakeld') end end } |
1
| cancelQueuedCommands() |
Dit zorgt ervoor dat alle timers die lopen in het script worden gestopt.
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!