Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-10 01:37

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:41:
[...]

Het is me zojuist opgevallen dat sinds v2023.2 het eea is veranderd in de aansturing van API's zoals vermeld in https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's
Vandaar een nieuwe opzet.
Deze zou je eens kunnen proberen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
local Elektra_WP_idx            = 'Elektra WP'
local Power_SM_idx              = 'Power_SM'
local S0_idx                    = "S0"
local Verbruikt_Meter_idx       = 'Verbruikt Meter'
local Teruggeleverd_Meter_idx   = 'Teruggeleverd Meter' 
local Netto_Verbruikt_Meter_idx = 'Netto Verbruikt Meter' 
local Verbruikt_Direkt_idx      = 'Verbruikt Direkt'
local Verbruikt_Totaal_idx      = 'Verbruikt Totaal' 
local Verbruikt_excl_WP_idx     = 'Verbruikt excl. WP' 

local YoulessVandaagX
local YoulessVandaag
local Teruggeleverd_Meter
local Verbruikt_Meter
local Netto_Verbruikt_Meter
local Verbruikt_Direkt
local Verbruikt_Totaal
local Verbruikt_ex_WP

return {
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

logging = {
        level  = domoticz.LOG_INFO,
        marker = '001 Power_SM'
    },

execute = function (domoticz, device)

YoulessVandaagX       =  domoticz.devices (Elektra_WP_idx) .counterDeliveredToday
        YoulessVandaag        =  YoulessVandaagX / 1000
        Teruggeleverd_Meter   =  domoticz.devices (Power_SM_idx)   .counterDeliveredToday * 1000
        Verbruikt_Meter       =  domoticz.devices (Power_SM_idx)   .counterToday          * 1000
        Netto_Verbruikt_Meter =  domoticz.devices (Power_SM_idx)   .counterToday          * 1000 - Teruggeleverd_Meter     
        Verbruikt_Direkt      =  domoticz.devices (S0_idx)         .WhToday                      - Teruggeleverd_Meter
        Verbruikt_Totaal      = (Verbruikt_Direkt + Verbruikt_Meter) / 1000
        Verbruikt_ex_WP       =  Verbruikt_Totaal - YoulessVandaag

domoticz.devices (Teruggeleverd_Meter_idx)   .updateCustomSensor (Teruggeleverd_Meter)
        domoticz.devices (Verbruikt_Meter_idx)       .updateCustomSensor (Verbruikt_Meter)
        domoticz.devices (Netto_Verbruikt_Meter_idx) .updateCustomSensor (Netto_Verbruikt_Meter)
        domoticz.devices (Verbruikt_Direkt_idx)      .updateCustomSensor (Verbruikt_Direkt)
        domoticz.devices (Verbruikt_Totaal_idx)      .updateCustomSensor (Verbruikt_Totaal)
        domoticz.devices (Verbruikt_excl_WP_idx)     .updateCustomSensor (Verbruikt_ex_WP)

domoticz.log ('YoulessVandaagX.......: ' .. YoulessVandaagX)
        domoticz.log ('YoulessVandaag........: ' .. YoulessVandaag)
        domoticz.log ('Teruggeleverd_Meter...: ' .. Teruggeleverd_Meter)
        domoticz.log ('Verbruikt_Meter.......: ' .. Verbruikt_Meter)
        domoticz.log ('Netto_Verbruikt_Meter.: ' .. Netto_Verbruikt_Meter)
        domoticz.log ('Verbruikt_Direkt......: ' .. Verbruikt_Direkt)
        domoticz.log ('Verbruikt_Totaal......: ' .. Verbruikt_Totaal)
        domoticz.log ('Verbruikt_ex_WP.......: ' .. Verbruikt_ex_WP)
    end
}

Wel garantie tot de deur en typefouten voorbehouden.
Ik kan immers dit script niet op mijn eigen installatie testen.

Dat eerste script vind ik te complex opgezet om ook even snel om te katten.
Super!
Vandaag laat thuis en morgen ook heel de dag van huis. Woensdag ga ik jou script er in zetten en testen. Ga zeker ook de kost van de link over 2023.2 tot mij nemen ;)
Ik heb hier meer Pi's draaien die ik wil updaten.

Waar ik overigens ook nog aan heb zitten denken is om de widgets weg te gooien en nieuwe aan te maken met dezelfde naam. Waarschijnlijk krijgen ze dan wel een nieuw idx nummer. Dat moet ik dan hier en daar aanpassen waarschijnlijk. Maar ik moet dan eerst weer even een systeem kopie maken voor als het helemaal mis gaat ;) nu eers ff :z

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 05-09-2023 01:26 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-10 18:38
Copitano schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 01:17:
[...]
Waar ik overigens ook nog aan heb zitten denken is om de widgets weg te gooien en nieuwe aan te maken met dezelfde naam. Waarschijnlijk krijgen ze dan wel een nieuw idx nummer.
Weggooien kan later altijd nog. Dit zou ik pas doen wanneer je niet anders kan en/of dat je een alternatief hebt gevonden dat werkt.
Overigens, met weggooien gooi je ook je historische waarden weg. En dat wil je liever ook niet, toch?

Nieuwe custom sensors aanmaken kan sowieso altijd wel, maar geef die dan sowieso een andere naam ivm uniciteit.

Maar ik raad je aan om anders eerst mbv een nieuw dzVents script een enkele dummy waarde mbv updateCustomSensor toe te aan een nieuwe custom sensors.
Wanneer je weet weet je hoe dit werkt en je hebt het onder controle kan je de volgende stap doen en je anders scripts gaan aanpassen.

Waar ik nog aan dacht is of je echt zeker weet dat je dummy sensors na restore nog precies dezelfde naam en idx hebben. Dit kan je goed zien op de pagina Devices.

En het is ook van belang hoe je API Protection staat ingesteld in tabblad Security onder pagina Settings.
Zie ook https://www.domoticz.com/wiki/Security.
Dit is echter alleen van belang wanneer je door wilt gaan met het updaten van je custom sensors mbv domoticz.openURL.
Wanneer je besluit om definitief over te stappen op updates mbv updateCustomSensor is dit uiteraard niet meer elevant.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 16:33

cooper_s1

MINI's rule

klump4u schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:31:
[...]

Als je een nieuwe p1 meter aanmaakt in Domoticz en die werkt kun je de oude sensor editten en remplaceer naar de nieuwe, de oude is dan weg en de data is naar de nieuwe gemigreerd.
Heeft iemand al eens een nieuwe slimme meter met daaraan dezelfde sensor als de vorige slimme meter?
Ik krijg nu een mega piek in mijn grafieken te zien, waarschijnlijk om dat de nieuwe meter vanaf 0 begint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awz768nlUibQOSdpt0d0P6YwVqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d57xzo9WAQrJfpQMiMva9k8M.png?f=fotoalbum_large

Overigs staan de waarden van de andere balkjes gewoon wel goed alleen die van gisteren is dus zo groot dat de anderen heel klein worden afgebeeld

Zie hier maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHVIs0VJEpgl9yFHGWoLmZgtwHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e8YZHRrYwv1QmWkpGqBzrhlV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2YgEXcLMTL2vXB_SABSwfELFog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZY1dxTXvaCznNZfWcEyUPZ2R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door cooper_s1 op 05-09-2023 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

cooper_s1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:46:
[...]

Heeft iemand al eens een nieuwe slimme meter met daaraan dezelfde sensor als de vorige slimme meter?
Ik krijg nu een mega piek in mijn grafieken te zien, waarschijnlijk om dat de nieuwe meter vanaf 0 begint.
[Afbeelding]

Overigs staan de waarden van de andere balkjes gewoon wel goed alleen die van gisteren is dus zo groot dat de anderen heel klein worden afgebeeld

Zie hier maar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij met de muisaanwijzer erop gaan staan en dan shift of ctrl induwen en tegelijkertijd rechter of linkermuisknop, dan kun je die dag verwijderen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

klump4u schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:14:
[...]

Volgens mij met de muisaanwijzer erop gaan staan en dan shift of ctrl induwen en tegelijkertijd rechter of linkermuisknop, dan kun je die dag verwijderen
Geweldig! Dat werkte inderdaad. Dus met Shift ingedrukt en linkermuistoets, mijn dank is enorm @klump4u !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:11:
[...]

Weggooien kan later altijd nog. Dit zou ik pas doen wanneer je niet anders kan en/of dat je een alternatief hebt gevonden dat werkt.
Overigens, met weggooien gooi je ook je historische waarden weg. En dat wil je liever ook niet, toch?

Nieuwe custom sensors aanmaken kan sowieso altijd wel, maar geef die dan sowieso een andere naam ivm uniciteit.

Maar ik raad je aan om anders eerst mbv een nieuw dzVents script een enkele dummy waarde mbv updateCustomSensor toe te aan een nieuwe custom sensors.
Wanneer je weet weet je hoe dit werkt en je hebt het onder controle kan je de volgende stap doen en je anders scripts gaan aanpassen.

Waar ik nog aan dacht is of je echt zeker weet dat je dummy sensors na restore nog precies dezelfde naam en idx hebben. Dit kan je goed zien op de pagina Devices.

En het is ook van belang hoe je API Protection staat ingesteld in tabblad Security onder pagina Settings.
Zie ook https://www.domoticz.com/wiki/Security.
Dit is echter alleen van belang wanneer je door wilt gaan met het updaten van je custom sensors mbv domoticz.openURL.
Wanneer je besluit om definitief over te stappen op updates mbv updateCustomSensor is dit uiteraard niet meer elevant.

Succes!
Dank voor je uitgebreide en heldere hulp d:)b
Morgen heb ik wat meer tijd en ga ik er weer eens mee aan de slag oOo

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
klump4u schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:14:
[...]
Weggooien omdat het een piek is?
Dit zou ik nooit zomaar doen.

Ik heb ook weleens pieken gehad die de rest vd data ook min of meer wegdrukten, bijvoorbeeld omdat de P1 meter een tijdje van streek was.
Die pieken lopen in de loop van de tijd vanzelf uit de grafiek.
Maar zo behoud je wel je historische gegevens en je totalen.

Wanneer het foutieve data is dan is het een ander verhaal en kunnen de gegevens uiteraard wel worden verwijderd.

Maar goed, iedereen kan daarin zijn/haar persoonlijke afwegingen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Lawrentz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:04:
[...]

Ik heb ook weleens pieken gehad die de rest vd data ook min of meer wegdrukten, bijvoorbeeld omdat de P1 meter een tijdje van streek was.

Wanneer het foutieve data is dan is het een ander verhaal en kunnen de gegevens uiteraard wel worden verwijderd.

Die pieken beïnvloeden altijd je maand en jaaroverzichten dus daarom weg en uiteindelijk wat maakt het uit.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Lawrentz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:04:
[...]

In dit geval was het echt foutieve data, waarschijnlijk omdat mijn nieuwe slimme meter van 0 begint... nu had ik anders op 1 dag ruim 17 MWh verbruikt en ruim 9,5 MWh geleverd.... dat gaat de boel echt wel vertekenen...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oh oh... Not good...
2023-09-07 09:24:01.933 Error: SQL Query("SELECT Total, Rate FROM Rain WHERE (DeviceRowID='55' AND Date>='2023-09-07') ORDER BY ROWID DESC LIMIT 1") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:24:09.212 Error: SQL Query("SELECT Rate, Date FROM Rain WHERE (DeviceRowID=55 AND Date>='2023-09-07') ORDER BY ROWID ASC") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:24:09.218 Error: SQL Query("SELECT Total, Rate FROM Rain WHERE (DeviceRowID='55' AND Date>='2023-09-07') ORDER BY ROWID DESC LIMIT 1") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:24:09.225 Error: SQL Query("SELECT Total, Rate FROM Rain WHERE (DeviceRowID='55' AND Date>='2023-09-07') ORDER BY ROWID DESC LIMIT 1") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:24:09.777 Error: Goodwe SEMS: Failed to request data: invalid password or username
2023-09-07 09:24:59.685 Error: SQL Query("DELETE FROM UserSessions WHERE ExpirationDate < datetime('now', 'localtime')") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:24:59.704 Error: SQL Query("DELETE FROM UserSessions WHERE ExpirationDate < datetime('now', 'localtime')") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:25:00.235 Error: SQL Query("INSERT INTO Rain (DeviceRowID, Total, Rate) VALUES ('55', '0.00', '0')") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:25:00.264 Error: SQL Query("INSERT INTO Meter (DeviceRowID, Value, [Usage]) VALUES ('618', '0', '0')") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:25:00.298 Error: SQL Query("DELETE FROM Temperature WHERE strftime('%s',datetime('now','localtime')) - strftime('%s',Date) > (SELECT p.nValue * 86400 From Preferences AS p WHERE p.Key='5MinuteHistoryDays')") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:25:00.298 Error: SQL Query("DELETE FROM Rain WHERE strftime('%s',datetime('now','localtime')) - strftime('%s',Date) > (SELECT p.nValue * 86400 From Preferences AS p WHERE p.Key='5MinuteHistoryDays')") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:25:00.309 Error: SQL Query("DELETE FROM Meter WHERE strftime('%s',datetime('now','localtime')) - strftime('%s',Date) > (SELECT p.nValue * 86400 From Preferences AS p WHERE p.Key='5MinuteHistoryDays')") : database disk image is malformed
2023-09-07 09:25:00.379 Error: SQL Query("DELETE FROM Percentage WHERE strftime('%s',datetime('now','localtime')) - strftime('%s',Date) > (SELECT p.nValue * 86400 From Preferences AS p WHERE p.Key='5MinuteHistoryDays')") : database disk image is malformed
Heb de fix al geprobeerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sudo service domoticz stop
cd /home/pi/domoticz # or other directory if domoticz is in another place
sudo cp domoticz.db domoticz.2repair
sudo service domoticz start

sudo sqlite3 domoticz.2repair
sqlite>.out dump.sql
sqlite>.recover 
sqlite>.quit
sudo sed -i '$ s/ROLLBACK;/COMMIT;/g' dump.sql # change last line in dump to prevent rollback and recover as much as possible
sudo sqlite3 domoticz.repaired < dump.sql
sudo sqlite3 domoticz.repaired
sqlite> pragma integrity_check;
sqlite> other checks you want to do
sqlite> .quit
sudo service domoticz stop
sudo cp domoticz.db domoticz.just2beSure
sudo cp domoticz.repaired domoticz.db
sudo service domoticz start

Maar dat hielp niet.

code:
1
2
sqlite> pragma integrity_check;
ok

Any thoughts?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 07-09-2023 09:30 ]

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:41:
[...]

Het is me zojuist opgevallen dat sinds v2023.2 het eea is veranderd in de aansturing van API's zoals vermeld in https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's
Vandaar een nieuwe opzet.
Deze zou je eens kunnen proberen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
local Elektra_WP_idx            = 'Elektra WP'
local Power_SM_idx              = 'Power_SM'
local S0_idx                    = "S0"
local Verbruikt_Meter_idx       = 'Verbruikt Meter'
local Teruggeleverd_Meter_idx   = 'Teruggeleverd Meter' 
local Netto_Verbruikt_Meter_idx = 'Netto Verbruikt Meter' 
local Verbruikt_Direkt_idx      = 'Verbruikt Direkt'
local Verbruikt_Totaal_idx      = 'Verbruikt Totaal' 
local Verbruikt_excl_WP_idx     = 'Verbruikt excl. WP' 

local YoulessVandaagX
local YoulessVandaag
local Teruggeleverd_Meter
local Verbruikt_Meter
local Netto_Verbruikt_Meter
local Verbruikt_Direkt
local Verbruikt_Totaal
local Verbruikt_ex_WP

return {
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

logging = {
        level  = domoticz.LOG_INFO,
        marker = '001 Power_SM'
    },

execute = function (domoticz, device)

YoulessVandaagX       =  domoticz.devices (Elektra_WP_idx) .counterDeliveredToday
        YoulessVandaag        =  YoulessVandaagX / 1000
        Teruggeleverd_Meter   =  domoticz.devices (Power_SM_idx)   .counterDeliveredToday * 1000
        Verbruikt_Meter       =  domoticz.devices (Power_SM_idx)   .counterToday          * 1000
        Netto_Verbruikt_Meter =  domoticz.devices (Power_SM_idx)   .counterToday          * 1000 - Teruggeleverd_Meter     
        Verbruikt_Direkt      =  domoticz.devices (S0_idx)         .WhToday                      - Teruggeleverd_Meter
        Verbruikt_Totaal      = (Verbruikt_Direkt + Verbruikt_Meter) / 1000
        Verbruikt_ex_WP       =  Verbruikt_Totaal - YoulessVandaag

domoticz.devices (Teruggeleverd_Meter_idx)   .updateCustomSensor (Teruggeleverd_Meter)
        domoticz.devices (Verbruikt_Meter_idx)       .updateCustomSensor (Verbruikt_Meter)
        domoticz.devices (Netto_Verbruikt_Meter_idx) .updateCustomSensor (Netto_Verbruikt_Meter)
        domoticz.devices (Verbruikt_Direkt_idx)      .updateCustomSensor (Verbruikt_Direkt)
        domoticz.devices (Verbruikt_Totaal_idx)      .updateCustomSensor (Verbruikt_Totaal)
        domoticz.devices (Verbruikt_excl_WP_idx)     .updateCustomSensor (Verbruikt_ex_WP)

domoticz.log ('YoulessVandaagX.......: ' .. YoulessVandaagX)
        domoticz.log ('YoulessVandaag........: ' .. YoulessVandaag)
        domoticz.log ('Teruggeleverd_Meter...: ' .. Teruggeleverd_Meter)
        domoticz.log ('Verbruikt_Meter.......: ' .. Verbruikt_Meter)
        domoticz.log ('Netto_Verbruikt_Meter.: ' .. Netto_Verbruikt_Meter)
        domoticz.log ('Verbruikt_Direkt......: ' .. Verbruikt_Direkt)
        domoticz.log ('Verbruikt_Totaal......: ' .. Verbruikt_Totaal)
        domoticz.log ('Verbruikt_ex_WP.......: ' .. Verbruikt_ex_WP)
    end
}

Wel garantie tot de deur en typefouten voorbehouden.
Ik kan immers dit script niet op mijn eigen installatie testen.

Dat eerste script vind ik te complex opgezet om ook even snel om te katten.
Ik heb het aangepaste script er in gezet, maar ik krijg deze foutmelding op 4 sensoren de andere doen (en deden) het gewoon.
code:
1
2
3
4
2023-09-07 10:41:53.339 Error: dzVents: Error: (3.1.8) 001 Power_SM: Method updateCustomSensor is not available for device "Teruggeleverd Meter" (deviceType=General, deviceSubType=Managed Counter). If you believe this is not correct, please report.
2023-09-07 10:41:53.339 Error: dzVents: Error: (3.1.8) 001 Power_SM: Method updateCustomSensor is not available for device "Verbruikt Meter" (deviceType=General, deviceSubType=Managed Counter). If you believe this is not correct, please report.
2023-09-07 10:41:53.340 Error: dzVents: Error: (3.1.8) 001 Power_SM: Method updateCustomSensor is not available for device "Netto Verbruikt Meter" (deviceType=General, deviceSubType=Managed Counter). If you believe this is not correct, please report.
2023-09-07 10:41:53.340 Error: dzVents: Error: (3.1.8) 001 Power_SM: Method updateCustomSensor is not available for device "Verbruikt Direkt" (deviceType=General, deviceSubType=Managed Counter). If you believe this is not correct, please report.

Het lijkt erop dat domoticz de sensors niet ziet, terwijl ze toch echt in het dashboard staan. Ze zijn voor het laatst geupdate op 1 september om 13:52 uur. Dat is ook het moment waarop de update naar 2023.2 is uitgevoerd. Gekke is dat de andere sensors uit hetzelfde script wel geupdate worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZTb78y9b0C2sTmUxEqJM_XzDZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9pHHsiPZgmdbn3fVa9dmGZu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Copitano op 07-09-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Copitano schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:54:
[...]

Ik heb het aangepaste script er in gezet, maar ik krijg deze foutmelding op 4 sensoren de andere doen (en deden) het gewoon.
code:
1
2
3
4
2023-09-07 10:41:53.339 Error: dzVents: Error: (3.1.8) 001 Power_SM: Method updateCustomSensor is not available for device "Teruggeleverd Meter" (deviceType=General, deviceSubType=Managed Counter). If you believe this is not correct, please report.
2023-09-07 10:41:53.339 Error: dzVents: Error: (3.1.8) 001 Power_SM: Method updateCustomSensor is not available for device "Verbruikt Meter" (deviceType=General, deviceSubType=Managed Counter). If you believe this is not correct, please report.
2023-09-07 10:41:53.340 Error: dzVents: Error: (3.1.8) 001 Power_SM: Method updateCustomSensor is not available for device "Netto Verbruikt Meter" (deviceType=General, deviceSubType=Managed Counter). If you believe this is not correct, please report.
2023-09-07 10:41:53.340 Error: dzVents: Error: (3.1.8) 001 Power_SM: Method updateCustomSensor is not available for device "Verbruikt Direkt" (deviceType=General, deviceSubType=Managed Counter). If you believe this is not correct, please report.

Het lijkt erop dat domoticz de sensors niet ziet, terwijl ze toch echt in het dashboard staan. Ze zijn voor het laatst geupdate op 1 september om 13:52 uur. Dat is ook het moment waarop de update naar 2023.2 is uitgevoerd. Gekke is dat de andere sensors uit hetzelfde script wel geupdate worden.
[Afbeelding]
Ah, nu wordt het eea duidelijk.

Wat we hier hebben geprobeerd is in de 4 gevallen met errors een update te doen op zgn Managed Counters. Dat gaat niet lukken.
De waarden in Managed Counters worden in principe gewoon onderhouden door Domoticz zelf.
Je kan nog wel een updateCounter of een update History doen maar ik vraag me echt af of je dit wel moet willen. (Ik heb deze functie overigens nooit gebruikt.)

Wat je wel kan doen is 4 nieuwe Custom Sensors aanmaken waarin je de berekende waarden naar kan wegschrijven mbv updateCustomSensor .

Dan gaat het lopen als een zonnetje.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:44:
[...]

Ah, nu wordt het eea duidelijk.

Wat we hier hebben geprobeerd is in de 4 gevallen met errors een update te doen op zgn Managed Counters. Dat gaat niet lukken.
De waarden in Managed Counters worden in principe gewoon onderhouden door Domoticz zelf.
Je kan nog wel een updateCounter of een update History doen maar ik vraag me echt af of je dit wel moet willen. (Ik heb deze functie overigens nooit gebruikt.)

Wat je wel kan doen is 4 nieuwe Custom Sensors aanmaken waarin je de berekende waarden naar kan wegschrijven mbv updateCustomSensor .

Dan gaat het lopen als een zonnetje.
Okay, als dat de oplossing is, dan los ik het op die manier op.
Blijft bij mij nog wel de vraag waarom het tot nu toe (domoticz 2020, 2021, 2022 en 2023.1) altijd gewerkt heeft als een zonnetje :?

• Lawrentz
Copitano schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:35:
[...]
Blijft bij mij nog wel de vraag waarom het tot nu toe (domoticz 2020, 2021, 2022 en 2023.1) altijd gewerkt heeft als een zonnetje :?
Zie Lawrentz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"
Blijkbaar was je oude code niet meer forward compatible met dz v2023.2.

Ik verwacht dat je met deze opzet niet meer zo snel tegen dit soort issues aanloopt, even los dat het nog wel even kan duren voordat we een nieuwe versie ontvangen.

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:14:
[...]

Zie Lawrentz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"
Blijkbaar was je oude code niet meer forward compatible met dz v2023.2.

Ik verwacht dat je met deze opzet niet meer zo snel tegen dit soort issues aanloopt, even los dat het nog wel even kan duren voordat we een nieuwe versie ontvangen.
Inmiddels heb ik weer vier sensors in de lucht met jou suggesties. Thanks! d:)b
Bij het aanmaken van de sensor heb ik in eerste instantie geprobeerd een virtual managed counter (energy) aan te maken. Dat gaf direkt een foutmelding. Maar met een gewone Costum Sensor werkt het wel weer.
Nu nog het maandtotaal WP in de rails krijgen. Maar dat lijkt inderdaad wat ingewikkelder ook al omdat het ik het script niet zelf gemaakt heb.

• Lawrentz
Copitano schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:50:
[...]

Inmiddels heb ik weer vier sensors in de lucht met jou suggesties. Thanks! d:)b 0
YW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
TripleQ schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:47:
Nou Controlicz stopt ermee eind 2023, net de mail gehad.

Wat zijn nu de alternatieven om domoticz aan Google Home te hangen? Gelukkig nog even de tijd... Al geeft hij aan dat er geen breaking bugs meer worden opgepakt, hopen dat Google en Domoticz dus niks aanpassen dit jaar...
Misschien oud nieuws voor sommigen, maar misschien ook niet.
Voor diegene die stug nog controliz waren blijven gebruiken omdat ze geen zin/tijd hadden om iets anders te implementeren...Goed nieuws! controlicz blijft gewoon in de lucht! Volgens mij is deze inmiddels ook geupdate met de mainstream code van domoticz en kan je dus veilig updaten naar de laatste versie.. Al durf ik dat nog niet echt aan, het werkt zoals het nu werkt, en heb er voorlopig geen tijd/zin in om te troubleshooten

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Inmiddels ook de boel voor maandtotaal WP (Electra Warmtepomp maand) weer aan de gang met dezelfde benadering. Hoewel het commentaar in het script aangeeft om een 'virtual managed counter (energy)' aan te maken heb ik in plaats daarvan een gewone custom sensor aangemaakt en vermenigvuldigen met 1000 uit geschakeld. Was dus een gokje, maar het blijkt te werken :)
Was wel ff wat uitzoekwerk omdat resultaten weer doorwerken in opvolgende scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:07
Betreft Domoticz in Docker - Ik wil SolarEdge Modbus werkend krijgen

Gelukt:
- Domoticz draait in Docker
- Ik kan hardware installeren voor P1-meter en voor SolarEdge via Lan

Geinstalleerd:
- domoticz-solaredge-modbustcp-plugin
(van https://github.com/addiej...edge-modbustcp-plugin.git)
- solaredge_modbus

Ik krijg de volgende fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 2023-09-11 12:55:53.704 Error: SEbus: (SolarEdge_ModbusTCP) failed to load 'plugin.py', 
Python Path used was '/opt/domoticz/userdata/plugins/domoticz-solaredge-modbustcp-plugin/:
/usr/lib/python39.zip:
/usr/lib/python3.9:
/usr/lib/python3.9/lib-dynload:
/usr/local/lib/python3.9/dist-packages:
/usr/lib/python3/dist-packages:
/usr/lib/python3.9/dist-packages'.
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: Traceback (most recent call last):
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: File "/opt/domoticz/userdata/plugins/domoticz-solaredge-modbustcp-plugin/plugin.py", line 54, in <module>
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: import solaredge_modbus
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: File "/usr/local/lib/python3.9/dist-packages/solaredge_modbus/__init__.py", line 157, in <module>
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: class SolarEdge:
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: File "/usr/local/lib/python3.9/dist-packages/solaredge_modbus/__init__.py", line 163, in SolarEdge
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: wordorder = Endian.Big
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: File "/usr/lib/python3.9/enum.py", line 405, in __getattr__
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: raise AttributeError(name) from None
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: AttributeError: Big

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:03:
Betreft Domoticz in Docker - Ik wil SolarEdge Modbus werkend krijgen

Gelukt:
- Domoticz draait in Docker
- Ik kan hardware installeren voor P1-meter en voor SolarEdge via Lan

Geinstalleerd:
- domoticz-solaredge-modbustcp-plugin
(van https://github.com/addiej...edge-modbustcp-plugin.git)
- solaredge_modbus

Ik krijg de volgende fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
 2023-09-11 12:55:53.704 Error: SEbus: (SolarEdge_ModbusTCP) failed to load 'plugin.py', 
Python Path used was '/opt/domoticz/userdata/plugins/domoticz-solaredge-modbustcp-plugin/:
/usr/lib/python39.zip:
/usr/lib/python3.9:
/usr/lib/python3.9/lib-dynload:
/usr/local/lib/python3.9/dist-packages:
/usr/lib/python3/dist-packages:
/usr/lib/python3.9/dist-packages'.
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: Traceback (most recent call last):
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: File "/opt/domoticz/userdata/plugins/domoticz-solaredge-modbustcp-plugin/plugin.py", line 54, in <module>
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: import solaredge_modbus
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: File "/usr/local/lib/python3.9/dist-packages/solaredge_modbus/__init__.py", line 157, in <module>
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: class SolarEdge:
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: File "/usr/local/lib/python3.9/dist-packages/solaredge_modbus/__init__.py", line 163, in SolarEdge
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: wordorder = Endian.Big
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: File "/usr/lib/python3.9/enum.py", line 405, in __getattr__
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: raise AttributeError(name) from None
2023-09-11 12:55:53.708 Error: SEbus: AttributeError: Big

Iemand een idee?
Hoe installeer je je plugin dependencies?
Heb er ook even mee gesukkeld, installatie - in de container welliswaar - werkte, maar door de vele updates van de docker container verdween de plugin dependency steeds (in dit geval pyViCare).
Ik gebruik nu zoals gedocumenteerd het customstart.sh script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#!/bin/bash

if [ -f /opt/domoticz/FIRSTRUN ]; then
true
else
echo 'install pyViCare python package'
pip install pyViCare
echo 'creating FIRSTRUN file so script can check on next run'
touch /opt/domoticz/FIRSTRUN
fi

De plugins zélf staan in mijn geval in /data-domoticz/config/plugins en blijven onaangeroerd bij updates
code:
1
2
volumes:
      - ./data-domoticz/config:/opt/domoticz/userdata

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:55
Voor degenen die nog een leverbare thermometer zoeken die werkt met Rfxcom:

Bresser Temeo Hygro Quadro Draadloos weerstation met buitensensor, inclusief 3 buitensensoren om bij 4 omgevingen tegelijkertijd temperatuur en luchtvochtigheid te meten en te controleren
Fabrikant ‎Bresser
Modelnummer item ‎7000020QT5000
In domoticz subType:
Rubicson/IW008T/TX95

[ Voor 6% gewijzigd door stroom op 18-09-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
stroom schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:15:
Voor degenen die nog een leverbare thermometer zoeken die werkt met Rfxcom:

Bresser Temeo Hygro Quadro Draadloos weerstation met buitensensor, inclusief 3 buitensensoren om bij 4 omgevingen tegelijkertijd temperatuur en luchtvochtigheid te meten en te controleren
Fabrikant ‎Bresser
Modelnummer item ‎7000020QT5000
In domoticz subType:
Rubicson/IW008T/TX95
Ik lees in de reviews van amazon dat de temperatuur meting vaak een afwijking heeft van 2 graden. Wat is jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:05

Seafarer

XXX

kevi-n1 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:57:
[...]

Ik lees in de reviews van amazon dat de temperatuur meting vaak een afwijking heeft van 2 graden. Wat is jouw ervaring?
Hoe heeft men dat vergeleken in die reviews? Tegen gecertificeerde en gecalibreerd meet apparaat anders is het nog onnauwkeurig.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:55
kevi-n1 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:57:
[...]

De drie thermometers geven zelfde temperatuur aan binnen een graad.
Je kan in Domoticz een offset meegeven om dit te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 23:32

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

lukt me niet om in docker zwavejs en z2m device toe te voegen..
Zijn er speciale manieren voor nodig?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piacco78
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-10 17:50
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen hoe mqtt autodiscovery werkt?
Ben zwave-js-ui aan het installeren en weet niet goed welke instellingen ik moet aanpassen in het tabblad MQTT is er een prefix: zwave
In het tablad Home assistant Discovery prefix: zwaveauto, dit heb ik in Domoticz ook toegevoegd, alleen zie ik in MQTT explorer beide topics verschijnen (zwave en zwaveauto) gebruikt Domoticz alleen het topic zwaveauto? En wat wordt er gedaan met het topic zwave?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPgZtjDuM4f3m91_-GU6oJwLq7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IhLija5aO76jZVtOFrQXkQF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwPXavBba49dRICc3TGIvqlAXjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kg4bLn5fr54GvUK77GM8zNDO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Piacco78 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:49:
Hallo,

Ben zwave-js-ui aan het installeren en weet niet goed welke instellingen ik moet aanpassen in het tabblad MQTT is er een prefix: zwave
In het tablad Home assistant Discovery prefix: zwaveauto, dit heb ik in Domoticz ook toegevoegd, alleen zie ik in MQTT explorer beide topics verschijnen (zwave en zwaveauto) gebruikt Domoticz alleen het topic zwaveauto? En wat wordt er gedaan met het topic zwave?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, dit is best wel een lastig dingetje om het werkend te krijgen, ook na een herstart of een crash.
Zomaar een export van mijn gedachtes:
  • Kopieer je S0 en S2 keys uit de sectie Home Assistant, bijvoorbeeld naar je passwordmanager.
  • In de sectie Z-Wave staat mijn Serial Port op /dev/zwave
  • In de sectie Z-Wave staat mijn Config Priority Directory op /home/pi/domoticz/zwave-js-ui/config
  • Heeft jouw MQTT geen authenticatie? Bij mij is dat wel het geval.
  • Je Discovery Prefix moet in Zwave-JS-UI en HA overeenkomen.
    Zelf gebruik ik Domoticz en had daar een keer typo van één letter in die Discovery Prefix. Na herstel van die typo werkte het als een zonnetje.
  • Wellicht dat je op de sectie Home Assistant ook de WS Server moet activeren.
Wanneer alles werkt: Klap alle secties open en maak dan een afdruk of een screenshot in PDF als een vorm van backup.
Je kan ook een export maken maar die is wat lastiger leesbaar.
Een leesbare screenshot helpt enorm bij een eventuele herstelactie en is dan snel doorgevoerd.

Succes!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-10 10:55
Piacco78 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:49:
Hallo,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als de waardes wel in de MQTT database aankomen dan zou het probleem kunnen zitten in de MQTT kant van Domoticz.
Opletten dat daar ook het IP adres correct staat en exact dezelfde discoveryprefix als in de Zwave-JS module. Hier werkt het sinds een paar maanden in een testomgeving, binnenkort de overstap maken in de live omgeving

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limboconnect
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:18
Is het mogelijk om een AEON Labs Zwave gen 5 stick te koppelen aan ser2net?
zodat ik deze kan koppelen in Z-Wave JS UI met een tcp://ipadres:3333 string.

Op een of andere manier lukt mij dit niet.

Op dit moment draait domoticz bij mij in docker op een synology al geruime tijd zonder problemen.
Ik wil afstappen van de usb poorten die ik gebruik op mijn synology.
Derhalve wil ik mijn gebruikte USB poorten uit faseren en mijn controllers koppelen
aan ser2net.

alvast bedankt.

[ Voor 38% gewijzigd door limboconnect op 05-10-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
Ik ben op zoek naar drie relais (liefst 16A, 230V) die ik gemakkelijk remote vanuit Domoticz kan bedienen en die ik netjes op een DIN-rail kan monteren. Aansturen zou via Ethernet, Z-Wave of desnoods modbus kunnen.
Op zoek naar een mogelijkheid kwam ik deze tegen, de Heatit Z-DIN616:
Afbeeldingslocatie: https://www.sossolutions.nl/media/catalog/product/cache/5df5c040ed8cd3972c59a8e190e44350/h/e/heat-it-z-din616.jpg
Weliswaar stevig geprijsd en wat veel in- en uitgangen, maar wel lekker degelijk en geschikt om rechtstreeks 6A-verwarmingselementen aan te sturen.
Helaas wordt deze (voor zover ik kon vinden) niet door Domoticz ondersteund, zodat dit volgens mij niks wordt.

Weet iemand een alternatief? De 16A is nog de laagste eis, want ik kan er altijd nog vermogensrelais (contactors) achter schakelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12
Andrehj schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:45:
Ik ben op zoek naar drie relais (liefst 16A, 230V) die ik gemakkelijk remote vanuit Domoticz kan bedienen en die ik netjes op een DIN-rail kan monteren. Aansturen zou via Ethernet, Z-Wave of desnoods modbus kunnen.
[Afbeelding]
Weliswaar stevig geprijsd en wat veel in- en uitgangen, maar wel lekker degelijk en geschikt om rechtstreeks 6A-verwarmingselementen aan te sturen.
Helaas wordt deze (voor zover ik kon vinden) niet door Domoticz ondersteund, zodat dit volgens mij niks wordt.

Weet iemand een alternatief? De 16A is nog de laagste eis, want ik kan er altijd nog vermogensrelais (contactors) achter schakelen.
Is dit wat.
https://sigma-shop.com/pr...nels-web-relay-board.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Lijkt nog niet zo gek. _/-\o_ Dankjewel! Moet dan alleen wel de versie met din-rail mount kopen:
https://sigma-shop.com/pr...s-for-din-mount-rail.html
Ik vraag me wel af of ik het aandurf om die mini-relaistje met continu 6A te belasten, maar dat kan ik altijd nog met die externe contactors oplossen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:12
Andrehj schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Lijkt nog niet zo gek. _/-\o_ Dankjewel! Moet dan alleen wel de versie met din-rail mount kopen:
https://sigma-shop.com/pr...s-for-din-mount-rail.html
Ik vraag me wel af of ik het aandurf om die mini-relaistje met continu 6A te belasten, maar dat kan ik altijd nog met die externe contactors oplossen.
Je kan met het board zwaardere relais aansturen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
[Afbeelding]

De Sonoff CH4 Pro R3? Toevallig zelf ook gebruikt om mijn zonnewering te schakelen: rens-br in "Extern aanstuurbare relais gezocht". Je kan er Tasmota op flashen en dan werkt hij out of the box met Domoticz.

Zie wel dat die maar tot 10A gaat, in ieder geval genoeg voor 6A, maar niet genoeg voor 16A.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 12-10-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
rens-br schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:32:
Je kan er Tasmota op flashen en dan werkt hij out of the box met Domoticz.
Dank voor het meedenken (serieus), maar bovenstaande zin is natuurlijk een tegenstelling in zich. Ik zoek iets wat gewoon werkt, zonder dat ik eerst moet gaan zitten prutsen om er andere firmware via zelf de knutselen aansluitingen op moet flashen. Dan betaal ik liever 100 euro meer voor iets wat direct werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-10 14:10
[Afbeelding]

Misschien is de Shelly Pro 3 dan iets? https://www.shelly.com/en...uct-overview/shelly-pro-3

Volgens mij kun je de meeste wensen daarmee afvinken: DIN, Ethernet en 16A. Ik heb geen ervaring met dit apparaat, maar ik stel me voor dat je via Ethernet API calls de relais kunt schakelen (en vast nog veel meer leuke dingen). Je zou dan drie virtuele schakelaars (of een multi schakelaar) toe kunnen voegen in Domoticz en de aan-/uit http calls daar aan kunnen koppelen. Dat is misschien niet werken out of the box met Domoticz, maar wel werkend met weinig inspanning. Zelf zou ik dat nog onder "gemakkelijk onder Domoticz aan te sturen" scharen, maar misschien gaat dit voor jou iets teveel richting "knutselen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dank! _/-\o_ Hardwarematig is dit inderdaad precies wat ik zoek.
Volgens mij kun je de meeste wensen daarmee afvinken: DIN, Ethernet en 16A. Ik heb geen ervaring met dit apparaat, maar ik stel me voor dat je via Ethernet API calls de relais kunt schakelen (en vast nog veel meer leuke dingen). Je zou dan drie virtuele schakelaars (of een multi schakelaar) toe kunnen voegen in Domoticz en de aan-/uit http calls daar aan kunnen koppelen. Dat is misschien niet werken out of the box met Domoticz, maar wel werkend met weinig inspanning. Zelf zou ik dat nog onder "gemakkelijk onder Domoticz aan te sturen" scharen, maar misschien gaat dit voor jou iets teveel richting "knutselen"?
Ik heb nu ook al diverse scripts buiten Domoticz om lopen die devices uitlezen en de data naar Domoticz lezen en schrijven. Dus als deze module met wat gemakkelijke calls aan te sturen is ben ik al een heel eind.

Nog mooier zou een wat diepere integratie in Domoticz zijn. Ik kom heel veel MQTT tegen (wat ik toch al heb draaien vanwege z-wavejs. Zou ik deze module ook zo simpel kunnen integreren als hier (https://www.bjorn-meijer....i-switch-add-in-domoticz/) in stap 9 is uitgelegd over een 1PM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-10 14:10
Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:23:
[...]

Dank! _/-\o_ Hardwarematig is dit inderdaad precies wat ik zoek.

[...]

Ik heb nu ook al diverse scripts buiten Domoticz om lopen die devices uitlezen en de data naar Domoticz lezen en schrijven. Dus als deze module met wat gemakkelijke calls aan te sturen is ben ik al een heel eind.

Nog mooier zou een wat diepere integratie in Domoticz zijn. Ik kom heel veel MQTT tegen (wat ik toch al heb draaien vanwege z-wave2js. Zou ik deze module ook zo simpel kunnen integreren als hier (https://www.bjorn-meijer....i-switch-add-in-domoticz/) in stap 9 is uitgelegd over een 1PM?
Zoals gezegd geen ervaring met dit apparaat, maar ik neem aan dat de MQTT implementatie tussen de 1PM en Pro 3 wel overeenkomsten heeft. Er is een Shelly topic waar mensen daar vast iets meer over kunnen vertellen zonder op mijn aannames te hoeven vertrouwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:41
Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Dank voor het meedenken (serieus), maar bovenstaande zin is natuurlijk een tegenstelling in zich. Ik zoek iets wat gewoon werkt, zonder dat ik eerst moet gaan zitten prutsen om er andere firmware via zelf de knutselen aansluitingen op moet flashen. Dan betaal ik liever 100 euro meer voor iets wat direct werkt.
Je bent hier op een tweakers forum, dus zelf een beetje inspanning leveren adhv adviezen is wat hier wel wat van je wordt verwacht. Het flashen van Tasmota is echt heel eenvoudig én slechts eenmalig per schakelaar. Ik heb het over de jaren talloze keren gedaan en je hebt erna erg veel plezier ervan.
Er zijn heel wat tutorials die je op weg helpen en waarbij je probleemloos Tasmota kunt flashen.

Er zijn ook lieden die dit voor je kunnen doen, maar dan zul je even verder moeten zoeken. Op AliExpress bieden ze ook switches met pre-flashed Tasmota erop. Of dat dan is wat je wilt?

KLIK

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden bij het installeren van Domoticz op de nieuwste image van Raspberry Pi (Debian bookworm)?
Ik krijg de foutmelding:
code:
1
 /home/pi/domoticz/domoticz: error while loading shared libraries: libssl.so.1.1: cannot open shared object file: No such file or directory

Ik kom op internet op oude topics tegen dat Domoticz zou werken met oudere versies van libssl, maar dat zou inmiddels opgelost zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door weasel op 15-10-2023 13:09 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
weasel schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:58:
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden bij het installeren van Domoticz op de nieuwste image van Raspberry Pi (Debian bookworm)?
Ik krijg de foutmelding:
code:
1
 /home/pi/domoticz/domoticz: error while loading shared libraries: libssl.so.1.1: cannot open shared object file: No such file or directory

Ik kom op internet op oude topics tegen dat Domoticz zou werken met oudere versies van libssl, maar dat zou inmiddels opgelost zijn?
Ja het lukt mij ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 06:27
weasel schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:58:
Ik krijg de foutmelding:
code:
1

Domoticz zou gecompileerd moeten worden met Libssl3. Helaas is dat (nog) niet gedaan. Wil je niet in een Dependency Hell terechtkomen :) , dan raadt ik je aan één stapje terug te doen en ipv Bookworm Bullseye te pakken.

For the record, ik hang nog op Buster :o , en ook die wordt nog steeds bijgehouden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
asing schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:37:
[...]

Domoticz zou gecompileerd moeten worden met Libssl3. Helaas is dat (nog) niet gedaan. Wil je niet in een Dependency Hell terechtkomen :) , dan raadt ik je aan één stapje terug te doen en ipv Bookworm Bullseye te pakken.

For the record, ik hang nog op Buster :o , en ook die wordt nog steeds bijgehouden.
Dank, het leek mij een beetje een gemakkelijke oplossing maar dan ga ik de legacy image (bullseye) dan toch maar installeren.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Is het niet mogelijk om de missende libraries alsnog te installeren cq toe te voegen?
Met een beetje zoeken kom je wel meer dezelfde situaties tegen incl oplossingen.

Zelf zit ik nog op Bullseye dus kan niet contoleren of de geboden oplossingen ook daadwerkelijk ook in deze context werken.

Update:
Wat doet ...
code:
1
sudo find / -name libssl.so*
... bij jou?

Het resultaat op mijn RPi:
code:
1
2
/usr/lib/arm-linux-gnueabihf/libssl.so.1.1
/usr/lib/arm-linux-gnueabihf/libssl.so

Update 2:
Zie ook:
https://packages.debian.o...n=all&keywords=libssl-dev

Exacte resultaten
Pakket libssl-dev
  • buster (oldoldstable) (libdevel): Secure Sockets Layer toolkit - development files
    1.1.1n-0+deb10u6 [security]: amd64 arm64 armhf i386
    1.1.1n-0+deb10u3: armel mips mips64el mipsel ppc64el s390x
  • bullseye (oldstable) (libdevel): Secure Sockets Layer toolkit - development files
    1.1.1w-0+deb11u1: amd64 arm64 armel armhf i386 mips64el mipsel ppc64el s390x
  • bookworm (stable) (libdevel): Secure Sockets Layer toolkit - development files
    3.0.11-1~deb12u1: amd64 arm64 armel armhf i386 mips64el mipsel ppc64el s390x
  • trixie (testing) (libdevel): Secure Sockets Layer toolkit - development files
    3.0.11-1: amd64 arm64 armel armhf i386 mips64el ppc64el s390x
  • sid (unstable) (libdevel): Secure Sockets Layer toolkit - development files
  • 3.0.11-1: alpha amd64 arm64 armel armhf hppa i386 ia64 m68k mips64el ppc64 ppc64el riscv64 s390x sh4 sparc64 x32[/li]
  • experimental (libdevel): Secure Sockets Layer toolkit - development files
    3.1.3-1: amd64 arm64 armel armhf i386 ia64 m68k mips64el ppc64 ppc64el riscv64 s390x sh4 sparc64 x32
    3.1.1-1 [debports]: alpha hppa

[ Voor 82% gewijzigd door Lawrentz op 15-10-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

Weet iemand of het ook mogelijk is om de conbee II stick te gebruiken als hij op een ander apparaat (intel nuc) ingeplugd is? Dus via het netwerk.

Bij home assistant kan dit. Maar dit lijkt bij domoticz niet te kunnen? Die vereist een directe verbinding via usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-10 11:40
de Peer schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:17:
Weet iemand of het ook mogelijk is om de conbee II stick te gebruiken als hij op een ander apparaat (intel nuc) ingeplugd is? Dus via het netwerk.

Bij home assistant kan dit. Maar dit lijkt bij domoticz niet te kunnen? Die vereist een directe verbinding via usb?
Kan dat niet via ser2net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

ahbart schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Kan dat niet via ser2net?
Dat ken ik niet, maar ik zie nu pas dat je bij de deconz plugin (bij apparaten, domoticz) gewoon het ip adres van de gateway kunt instellen! Dat zal dus de makkelijkste manier zijn.
eigenlijk krijgt die stick dus alleen stroom via mijn rasp pi, de data gaat via het wifi netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-10 11:40
de Peer schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Dat ken ik niet, maar ik zie nu pas dat je bij de deconz plugin (bij apparaten, domoticz) gewoon het ip adres van de gateway kunt instellen! Dat zal dus de makkelijkste manier zijn.
eigenlijk krijgt die stick dus alleen stroom via mijn rasp pi, de data gaat via het wifi netwerk?
IK ging er vanuit dat je linux draaide, wat misschien niet zo vanzelfsprekend is als ik dacht ser2net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Lawrentz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:08:
Is het niet mogelijk om de missende libraries alsnog te installeren cq toe te voegen?
Met een beetje zoeken kom je wel meer dezelfde situaties tegen incl oplossingen.
Ik noemde het niet voor niets "Dependency Hell".

Je zal het best werkend krijgen door wat binaries van een vorige versie te installeren en te linken. Het probleem is alleen dat de ontwikkelaars van Debian daar geen rekening mee houden en dat kan je werkende systeem bij een volgende update breken.

De naam is passend gekozen, dus als je niet zwaar gefrustreerd wilt worden van het steeds weer fixen van problemen dan moet je proberen uit de Dependency Hell wegblijven.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
asing schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Je zal het best werkend krijgen door wat binaries van een vorige versie te installeren en te linken. Het probleem is alleen dat de ontwikkelaars van Debian daar geen rekening mee houden en dat kan je werkende systeem bij een volgende update breken.

De naam is passend gekozen, dus als je niet zwaar gefrustreerd wilt worden van het steeds weer fixen van problemen dan moet je proberen uit de Dependency Hell wegblijven.
Ok, Hellder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
asing schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Daar hebben ze dus docker en microservices voor uitgevonden, 10 jaar geleden al :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
wimmme schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Daar hebben ze dus docker en microservices voor uitgevonden, 10 jaar geleden al :+
Als hij zich daar prettig bij voelt kan dat natuurlijk ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-10 10:41
Of overstappen op docker, dan zitten alle dependencies in de container…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
asing schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Als hij zich daar prettig bij voelt kan dat natuurlijk ook. :)
Met de legacy image voor de Pi werkt hij prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
weasel schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:26:
[...]

Met de legacy image voor de Pi werkt hij prima!
Top! Ik moet ook nog een stapje upgraden. Ik had getracht de nieuwe Z-wave techniek erop te zetten maar dat was wat lastig én het ene apparaat wat ik ermee wilde aansturen doet het alleen op Open-Zwave, niet op MQTT.

Dus ik kan ook naar Bullseye. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Heb Domoticz revisie 2023.2 draaien op mijn Raspberry Pi en gebruik deze met name als logger voor mijn slimme meter.
Nu meen ik mijn te herinneren dat het in de vorige revisies mogelijk was om alle vier de telwerken van de elektriciteitsmeter uit te kunnen lezen, ik lijk nu enkel het de gecombineerde tarieven terug te kunnen vinden als verbruik en opwek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenefa
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
Hallo,

Ik heb mijn raspberry pi geüpdatet naar bookworm (os) nu krijg in domoticz niet meer aan de praat

kan nergens vinden of deze nieuwe versie werkt met domoticz .

iemand al ervaringen mee.

bedankt.

Frank
.
Samengevoegd, maar je post is überhaupt wat mager. Wat heb je al geprobeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 19-10-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
weasel schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:16:
Heb Domoticz revisie 2023.2 draaien op mijn Raspberry Pi en gebruik deze met name als logger voor mijn slimme meter.
Nu meen ik mijn te herinneren dat het in de vorige revisies mogelijk was om alle vier de telwerken van de elektriciteitsmeter uit te kunnen lezen, ik lijk nu enkel het de gecombineerde tarieven terug te kunnen vinden als verbruik en opwek?
Ik snap even niet wat je met de 4 telwerken bedoelt maar bij mij komen 29 waarden binnen.
Dit is wel incl 3 fasen, teruglevering en gas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5T3fNWFQA-WAlyEYI-fh0keShQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jdllkFmfNygwC0zGH8uBOyNt.png?f=fotoalbum_large

Wat je ook kan doen is een telnetsessie naar de P1-meter uitvoeren vanaf de cli.
Dit kan vanaf de RPi, Windows of wat dan ook.
Hier zie je bijna alle actuele waarden die je eigenlijk ook in Dz zou moeten zien. Een aantal waarde zoals de Equipment identifiers zie je uiteraard niet in Dz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 21:48
coenefa schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:29:
Hallo,

Ik heb mijn raspberry pi geüpdatet naar bookworm (os) nu krijg in domoticz niet meer aan de praat

kan nergens vinden of deze nieuwe versie werkt met domoticz .

iemand al ervaringen mee.

bedankt.

Frank
.
[mbr]Samengevoegd, maar je post is überhaupt wat mager. Wat heb je al geprobeerd?[/mbr]
Staat een paar posts terug al veel over, werkt nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hobby_gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-01 11:00
> Ik heb mijn raspberry pi geüpdatet naar bookworm (os) nu krijg in domoticz niet meer aan de praat
> kan nergens vinden of deze nieuwe versie werkt met domoticz .
> iemand al ervaringen mee.

Ik heb het draaien op een verse installatie (bookworm).
Als je domoticz vanaf de commandline start dan zie je dat de libssl1.1 library ontbreekt. Ik heb die met aptitude zo kunnen installeren, daarna draaide domoticz direct.
(heb er helaas geen notitie van gemaakt, ben ben vrij zeker dat het libssl1.1 was)

Growatt 3000TL-X + 10 x JASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N - FTXM42M - FTXM25M - FTXM20M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
hobby_gebruiker schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:18:
> Ik heb mijn raspberry pi geüpdatet naar bookworm (os) nu krijg in domoticz niet meer aan de praat
> kan nergens vinden of deze nieuwe versie werkt met domoticz .
> iemand al ervaringen mee.

Ik heb het draaien op een verse installatie (bookworm).
Als je domoticz vanaf de commandline start dan zie je dat de libssl1.1 library ontbreekt. Ik heb die met aptitude zo kunnen installeren, daarna draaide domoticz direct.
(heb er helaas geen notitie van gemaakt, ben ben vrij zeker dat het libssl1.1 was)
Ik zou zeggen dat je even in dit draadje moet zoeken op bookworm en je vind je antwoord vrij snel.

Spoiler alert:
Ik hoop date je backup achter de hand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Lawrentz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:15:
[...]

Ik snap even niet wat je met de 4 telwerken bedoelt maar bij mij komen 29 waarden binnen.
Dit is wel incl 3 fasen, teruglevering en gas.
[Afbeelding]

Wat je ook kan doen is een telnetsessie naar de P1-meter uitvoeren vanaf de cli.
Dit kan vanaf de RPi, Windows of wat dan ook.
Hier zie je bijna alle actuele waarden die je eigenlijk ook in Dz zou moeten zien. Een aantal waarde zoals de Equipment identifiers zie je uiteraard niet in Dz
Met 4 telwerken bedoel ik:
-Verbruik laag tarief
-Verbruik normaal tarief
-Teruglevering laag tarief
-Teruglevering normaal tarief
Ik meen dat dit ook altijd in Domoticz zichtbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
weasel schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:48:
[...]

Met 4 telwerken bedoel ik:
-Verbruik laag tarief
-Verbruik normaal tarief
-Teruglevering laag tarief
-Teruglevering normaal tarief
Ik meen dat dit ook altijd in Domoticz zichtbaar was.
In 2023.1 is dit in ieder geval alleen te zien in de log. Bij het device zelf in het tabblad utilities zie je alleen de opgetelde waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:10
Knielen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:30:
[...]

In 2023.1 is dit in ieder geval alleen te zien in de log. Bij het device zelf in het tabblad utilities zie je alleen de opgetelde waardes.
@Knielen en @weasel
Dit kan helpen: https://github.com/Bazema...s/Meterstanden%20uit%20P1

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb een aantal Shelly PlugS aangeschaft en geflasht (OTA) met Tasmota. Dat gaat super simpel en zonder solderen dus.

Nu registreren deze ook het stroomverbruik en worden per PlugS een aantal devices aangemaakt waarvan ik niet goed begrijp wat nu precies wat is (die MQTT plugin maakt er ook allemaal Duitse teksten van helaas). Translate helpt me ook niet echt, ik heb de letterlijke vertalingen hieronder gezet:

Leistung = Prestatie (?)
Scheinleistung = Schijnbare kracht (?)
Blindleistung = Blindvermogen (?)

Leistungsfaktor = Arbeidsfactor (vermogen?)
Spannung = Spanning (Voltage?)
Strom = Actueel (Vermogen?)

Iemand ervaring met deze Shelly's en wat zou ik het beste als namen kunnen opgeven zodat het logischer wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1iNQTjkHT-7Cg3yz-WKQORFDnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FpJKl1l3MigyAgIUgNDiErf5.png?f=fotoalbum_large

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
M.v.Veelen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:41:
Ik heb een aantal Shelly PlugS aangeschaft en geflasht (OTA) met Tasmota. Dat gaat super simpel en zonder solderen dus.

Nu registreren deze ook het stroomverbruik en worden per PlugS een aantal devices aangemaakt waarvan ik niet goed begrijp wat nu precies wat is (die MQTT plugin maakt er ook allemaal Duitse teksten van helaas). Translate helpt me ook niet echt, ik heb de letterlijke vertalingen hieronder gezet:

Leistung = Prestatie (?)
Scheinleistung = Schijnbare kracht (?)
Blindleistung = Blindvermogen (?)

Leistungsfaktor = Arbeidsfactor (vermogen?)
Spannung = Spanning (Voltage?)
Strom = Actueel (Vermogen?)
De eerste drie zijn
  • Vermogen
  • Schijnbaar vermogen
  • Blind vermogen.
Wat dat betekent legt Wikipedia mooi uit: Wikipedia: Elektrisch vermogen

Als leek zou ik de laatste twee gewoon op inactief zetten en alleen naar het vermogen kijken.
Leistungsfactor is werkelijke vermogen gedeeld door schijnbaar vermogen (zie ook weer Wikipedia) en mag je als leek ook negeren.
Strom is uiteraard Stroom (in Ampere). Ik snap niet dat je daar vermogen van maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Andrehj schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

De eerste drie zijn
  • Vermogen
  • Schijnbaar vermogen
  • Blind vermogen.
Wat dat betekent legt Wikipedia mooi uit: Wikipedia: Elektrisch vermogen

Als leek zou ik de laatste twee gewoon op inactief zetten en alleen naar het vermogen kijken.
Leistungsfactor is werkelijke vermogen gedeeld door schijnbaar vermogen (zie ook weer Wikipedia) en mag je als leek ook negeren.
Strom is uiteraard Stroom (in Ampere). Ik snap niet dat je daar vermogen van maakt...
Dank voor de tip(s), heb e.e.a. zitten hernoemen en ook de overbodige (voor mij) devices gedeactiveerd.
Leuk spul die schakelaars, stuk fraaier dan de Sonoff S20's die ik hiervoor had en ook een stuk praktischer.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Iemand nog een tip hoe ik de namen van devices in de weergave op het dashboard een kleiner font kan geven? Al is het dat ik elke keer dit moet aanpassen in de broncode van een bestandje (welke?), dat vind ik niet erg. Nu heb ik soms namen die met dit font size onleesbaar worden.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
M.v.Veelen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:17:
Iemand nog een tip hoe ik de namen van devices in de weergave op het dashboard een kleiner font kan geven? Al is het dat ik elke keer dit moet aanpassen in de broncode van een bestandje (welke?), dat vind ik niet erg. Nu heb ik soms namen die met dit font size onleesbaar worden.
Verschillende opties:

https://www.domoticz.com/wiki/Customization

Dashticz is ook leuk, maar dat is wel even werk om op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Knielen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Verschillende opties:

https://www.domoticz.com/wiki/Customization

Dashticz is ook leuk, maar dat is wel even werk om op te zetten
Dasticz is idd een stuk lastiger. Heb in de style.css wat zitten rommelen en de font size specifiek voor de namen heb ik nog niet kunnen vinden. Ik zoek nog even verder.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:56:
[...]

Dasticz is idd een stuk lastiger. Heb in de style.css wat zitten rommelen en de font size specifiek voor de namen heb ik nog niet kunnen vinden. Ik zoek nog even verder.
Als je in de browser bezig bent, met F12 de developer console openen. Daar zit steeds een 'element picker' in, waarbij je op de site een element kan aanduiden, en in de developer console springt ie dan naar de code in kwestie. Zou moeten lukken B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
wimmme schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:37:
[...]

Als je in de browser bezig bent, met F12 de developer console openen. Daar zit steeds een 'element picker' in, waarbij je op de site een element kan aanduiden, en in de developer console springt ie dan naar de code in kwestie. Zou moeten lukken B)
Had daar wel al mee gespeeld en iets gevonden. Dacht ik. Maar vind dit niet terug in de style.css

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFVdBdC5An1qoDPlwETr1YBWAbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RjkQApuyQq92GCXewQvAmGHW.png?f=user_large

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Had daar wel al mee gespeeld en iets gevonden. Dacht ik. Maar vind dit niet terug in de style.css

[Afbeelding]
Gebruik je een custom.css ?
Bij mij staat daar bv het volgende in voor blocktitles, zou ook moeten werken voor td.item-name of .item-name:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
/*
CUSTOM CSS FILE
*/

.blocktitle {
  font-size: 100%;
  text-align: center;
}

.transbg[class*="col-xs"] {
  border-radius: 20px;                              /* Rounded corners */
}

border: 3px solid rgba(255,255,255,0);            /* border: 7px -> 3px - Smaller space between blocks */
}

.blocktitle {
    height: 40px !important;                        /* default height=75px */
    padding-top: 2px !important;                    /* center text for new height */
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-10 17:56
mr_star schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:40:
Ik heb ondertussen een KNX buskabel besteld. Dat is een geshielde kabel met 2 getwiste paren, maar met een grotere kabelsectie dan UTP (0.8mm vs 0.5mm).
Op die manier is de spanningsval wat minder groot over die afstand.

Volgende week zal ik hem tussen mijn proefopstelling monteren en een aantal dagen testen of dat stabiel werkt.
Het is een tijdje terug, maar, is het gelukt / heb je inmiddels resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:54
Ik ben nogal een ESP noob, maar nu zou ik twee s0 kwh meters en een thermokoppel willen uitlezen in Domoticz. Volgens mij moet dit kunnen door alles aan te sluiten op een ESP8266 bordje (bijv. NodeMCU) met ESPEasy en deze dan via wifi uit te lezen in Domoticz. Klopt dit of denk ik te makkelijk?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
wimmme schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

Gebruik je een custom.css ?
Bij mij staat daar bv het volgende in voor blocktitles, zou ook moeten werken voor td.item-name of .item-name:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
/*
CUSTOM CSS FILE
*/

.blocktitle {
  font-size: 100%;
  text-align: center;
}

border-radius: 20px;                              /* Rounded corners */
}

border: 3px solid rgba(255,255,255,0);            /* border: 7px -> 3px - Smaller space between blocks */
}

.blocktitle {
    height: 40px !important;                        /* default height=75px */
    padding-top: 2px !important;                    /* center text for new height */
}
Hi, nee, nog niet. Ga vanmiddag daar eens mee experimenteren. Het gaat me alleen om die tekst, dus dat zou moeten lukken.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-10 15:34
Plexxodus schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:24:
Ik ben nogal een ESP noob, maar nu zou ik twee s0 kwh meters en een thermokoppel willen uitlezen in Domoticz. Volgens mij moet dit kunnen door alles aan te sluiten op een ESP8266 bordje (bijv. NodeMCU) met ESPEasy en deze dan via wifi uit te lezen in Domoticz. Klopt dit of denk ik te makkelijk?
Klopt. Dat kan zo makkelijk.
Heb ik draaien op Wemos D1 mini, vragen? DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Nee, het is me nog niet gelukt om de "namen" kleiner te krijgen. Ik ga me deze week maar eens verdiepen in het themen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Is er al iemand bezig geweest met het koppelen van Domoticz aan Solcast of andere dienst die een prognose kan doen van de opbrengst van panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
Ben ik nou gek? Ik heb een aantal custom sensors toegevoegd via de Hardware -> Dummy -> Cretae vritual Sensors:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IT-lO--6s1mMAg1zJ76xjzhvg2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pMfeLvddV4dufzZdx6C2vmfG.png?f=user_large

En ik zie ze ook bij devices:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRapzoLw7WHHXtreh-MtN1KR1sI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CQd0NeZKWM5ElogP4GOEUL8C.png?f=fotoalbum_large

Ook in bijvoorbeeld Room Plan zijn ze zichtbaar, maar voor de rest kan ik ze nergens terug vinden in de User Interface. Als ik bij devices op het op een na rechtse icoon klik, kom ik voor de meeste op een lege pagina, terwijl je dan eigenlijk op de log pagina van de device zou moeten komen.

Ik heb eerder ook al eens custom sensors toegevoegd en die gedragen zich wel zoals verwacht.

Via MQTT en een script worden de waarden van de sensors ook correct geupdate. In de log geen gekke meldingen.

Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen?

[ Voor 4% gewijzigd door Vollervo op 01-11-2023 17:51 . Reden: Toevoeging over andere sensors die wel normaal doen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
Vollervo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:49:
Ben ik nou gek? Ik heb een aantal custom sensors toegevoegd via de Hardware -> Dummy -> Cretae vritual Sensors:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook in bijvoorbeeld Room Plan zijn ze zichtbaar, maar voor de rest kan ik ze nergens terug vinden in de User Interface. Als ik bij devices op het op een na rechtse icoon klik, kom ik voor de meeste op een lege pagina, terwijl je dan eigenlijk op de log pagina van de device zou moeten komen.

Ik heb eerder ook al eens custom sensors toegevoegd en die gedragen zich wel zoals verwacht.

Via MQTT en een script worden de waarden van de sensors ook correct geupdate. In de log geen gekke meldingen.

Heb je je cache gecleared ? Of probeer eens in een incognito-venster van je browser ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Vollervo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerlijk gezegd snap ik deze oplossing niet zo.

Zelf heb ik onder de hardware de MQTT Auto Discovery Client Gateway with LAN interface.
Alle nieuwe MQTT devices worden hiermee automatisch aangemaakt.
Alle MQTT waarden worden na aanmaken van de nieuwe MQTT devices automatisch geüpdatet..
Hier heb ik geen Virtual Switches voor nodig.
Zie https://www.domoticz.com/...scovery_Client_Gateway.22 voor meer details.

Zou dit voor jou ook een optie kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Lawrentz op 02-11-2023 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:03

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

asing schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:24:
Is er al iemand bezig geweest met het koppelen van Domoticz aan Solcast of andere dienst die een prognose kan doen van de opbrengst van panelen?
Heb pv forecast op iobroker geïnstalleerd. Moet het nog gaan koppelen met domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Gebruikt iemand Fujitsu met FGlair app en de bijbehorende Domoticz plugin?

Ik heb deze geinstalleerd in docker en na wat troubles werkt deze. Maar de snelheid van de plugin laat te wensen over. Tevens zorgt die plugin ervoor dat mijn hele Domoticz installatie onbruikbaar wordt. Lampen worden niet meer automatisch aangezet, knoppen reageren nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Laatst online: 30-03 07:50
Vraagje: ik krijg de error: 2023-11-03 10:04:59.172 Error: User: Roland, switch not found (idx=3906)!
Iedere tien minuten, dus mijn log stroomt over. Ik heb echter geen apparaat of hardware met deze IDX. Ik heb me rot gezocht maar hij is er echt niet, wordt ook niet genoemd in 1 van de events. Wat kan ik doen?
Groeten uit Tiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Rolandtwilt schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:08:
Vraagje: ik krijg de error: 2023-11-03 10:04:59.172 Error: User: Roland, switch not found (idx=3906)!
Iedere tien minuten, dus mijn log stroomt over. Ik heb echter geen apparaat of hardware met deze IDX. Ik heb me rot gezocht maar hij is er echt niet, wordt ook niet genoemd in 1 van de events. Wat kan ik doen?
Groeten uit Tiel
Is er ook niet een plugin die hiernaar op zoek is? Iets van presence detection ofzo? Heb je laatst een device weggegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-10 15:34
Groeten uit Tiel
probleem is ook dat er dus geen switch is met IDX=3906.
Echter roept er iets dat aan, dus OF een script, of een dummy switch. Heb je iets met ping/ acties oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Groeten uit Tiel
Ja, dan flip je.

Weer even inhoudelijk:
Dit issue is het gevolg van iets anders maar niet de oorzaak.
Even hardop denkend, wordt dit issue niet veroorzaakt in een script (Blocky, dzVents, Lua Python) met daarin een typo met idx=3906.
Wellicht kan je de oorzaak makkelijker achterhalen door tijdelijk het logniveau te verhogen.

Just my 2 cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
wimmme schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:27:
[...]

Heb je je cache gecleared ? Of probeer eens in een incognito-venster van je browser ?
Ja, en helaas zonder resultaat :-(

Ik vermoed dat mijn database ergens een beetje corrupt is geraakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
Lawrentz schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:10:
[...]

Eerlijk gezegd snap ik deze oplossing niet zo.

Zelf heb ik onder de hardware de MQTT Auto Discovery Client Gateway with LAN interface.
Alle nieuwe MQTT devices worden hiermee automatisch aangemaakt.
Alle MQTT waarden worden na aanmaken van de nieuwe MQTT devices automatisch geüpdatet..
Hier heb ik geen Virtual Switches voor nodig.
Zie https://www.domoticz.com/...scovery_Client_Gateway.22 voor meer details.

Zou dit voor jou ook een optie kunnen zijn?
Ik heb die auto discovery voor Zwave en Zigbee, maar de sensor van https://moresense-nl.com/ werkt blijkbaar anders. Heb de manual gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bopitje
  • Laatst online: 26-08 20:12
Heb sinds de update 2023.2 problemen met uitlezen van waardes van andere domoticz's. In ons netwerk maken we gebruik van meerdere Raspberry pi’s met Domoticz erop.

1 van de domoticz is de main in huis en leest de overige domoticz's uit, om zo bijvoorbeeld onze CV in huis te regelen. Het idee er achter is dat alle apparaten / sensoren zichtbaar zijn op 1 scherm om alles te bedienen. Dit werkte altijd super goed.

Alleen merk ik op dat sinds update 2023.2 dat de apparaten nog steeds zichtbaar zijn bij tab devices, waar ook de actuele temperaturen zichtbaar zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qPoxtA7B25itTt04tubVuuyf38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6prX2yu4BVEkLn7xfjwwpUn.jpg?f=fotoalbum_large

Echter worden ze niet meer gelogd. Dan krijg je een scherm te zien waar geen info staat. Een blauw scherm dus, zie onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSBgS4AdOHtLW-EaW3rMoLdBY4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvtnPWbYCGmpYdYhXmfNPt42.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn echter niet zichtbaar in de tabblad temperature. Dit geldt echter niet alleen voor temperaturen ook lampen zijn niet te loggen, dan wel te bedienen.

Wat betreft userrechten krijg ik geen foutmeldingen, krijg alles mooi te zien. Alleen niet te loggen. Hebben meer mensen hier last van? Of weten de oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
Daar heb ik dus ook last van, maar met een single instance Domoticz en nieuwe devices! Zie post van een paar dagen terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:03

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

bopitje schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:31:
Heb sinds de update 2023.2 problemen met uitlezen van waardes van andere domoticz's. In ons netwerk maken we gebruik van meerdere Raspberry pi’s met Domoticz erop.

1 van de domoticz is de main in huis en leest de overige domoticz's uit, om zo bijvoorbeeld onze CV in huis te regelen. Het idee er achter is dat alle apparaten / sensoren zichtbaar zijn op 1 scherm om alles te bedienen. Dit werkte altijd super goed.

Alleen merk ik op dat sinds update 2023.2 dat de apparaten nog steeds zichtbaar zijn bij tab devices, waar ook de actuele temperaturen zichtbaar zijn.
[Afbeelding]

Echter worden ze niet meer gelogd. Dan krijg je een scherm te zien waar geen info staat. Een blauw scherm dus, zie onderstaande afbeelding.

[Afbeelding]

Ze zijn echter niet zichtbaar in de tabblad temperature. Dit geldt echter niet alleen voor temperaturen ook lampen zijn niet te loggen, dan wel te bedienen.

Wat betreft userrechten krijg ik geen foutmeldingen, krijg alles mooi te zien. Alleen niet te loggen. Hebben meer mensen hier last van? Of weten de oplossing hiervoor?
Even bij gebruikers de devices/apparaten toewijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Laatst online: 30-03 07:50
Ik heb het opgelost. Er stond nog ergens op mijn laptop een script die API verzoeken stuurde naar een verwijderd apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
niki_lauda schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:12:
[...]

8)7 Dat was het, nieuw sinds de laatste release. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

meer mensen hier in docker?
Kan mijn setting van de p1 niet op 0 zetten, blijft er niet in staan als ik hem op sla.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bopitje
  • Laatst online: 26-08 20:12
niki_lauda schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:12:
[...]

Die staan goed zoals ik al eerder zei. Heb het meerdere malen gecontroleerd. Ook opnieuw toegevoegd en opnieuw opgestart.

Je kan de apparaten ook zien bij de main domoticz die bij de slave domoticz zijn geselecteerd. Echter kan ik ze niet loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:14:
Kan mijn setting van de p1 niet op 0 zetten, blijft er niet in staan als ik hem op sla.
ja, maar geen last van. hoe zijn je volumes/mounts gedefinieerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:14:
Ik heb docker, maar geen idee welke setting je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

rens-br schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:20:
[...]

Ik heb docker, maar geen idee welke setting je het over hebt.
In domoticz:
De p1 hardware:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2GVEFu7DHxU1afbTFf2MPxfAU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xYzZ6S8POrNv3WYI5mVvlqQV.png?f=fotoalbum_large

De 16, moet eigenlijk op 0.

Heb je mss ook monit werkend?
En de poortcheck van een ander lan device met een script?

Wat heb je allemaal draaien in docker?

Pagina: 1 ... 44 ... 53 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!