Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:24
M.v.Veelen schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:43:
Heeft iemand (ervaring met) een draadloze temperatuursensor die werkt icm Domoticz voor een hottub?

Ik zie diverse van dat soort drijvende sensoren met een los kastje, maar zou leuk zijn als ik dit in Domoticz kan uitlezen. Zie bijv. https://www.amazon.com/wi...eless+hot+tub+thermometer
Wifi? Esp8266 (WeMos d1 mini bijv) met ds18b20 eraan. Waterdicht en nauwkeurig (genoeg). Kan je zo uitlezen in dz met easy-esp. Beetje solderen, maar het is tweakers he:)

Alles op ali onder 5 euro totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 23:27

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

M.v.Veelen schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Dankjewel, ik kan bij deze niet zien of die wel is uit te lezen via de RFlink, heb je een linkje naar die van Ali zodat ik 'm kan bekijken?
Eentje die via WiFi loopt heeft wel m'n voorkeur omdat de dekking overal perfect is en ik meer en meer van de RFxCom af wil stappen. Heb nu alleen nog maar m'n deurbel/gong via de RFxCom lopen.

Zoiets? En dan mbv Bluetooth verbinden met de Raspberry Pi 3B+, zou moeten kunnen denk ik?

https://inkbird.com/produ...pool-thermometer-ibs-p01b
Gebruik al 10 jaar een voorganger van deze

https://www.conrad.com/p/...-433-mhz-wireless-1318426

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:05
Heinemancp schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Wifi? Esp8266 (WeMos d1 mini bijv) met ds18b20 eraan. Waterdicht en nauwkeurig (genoeg). Kan je zo uitlezen in dz met easy-esp. Beetje solderen, maar het is tweakers he:)

Alles op ali onder 5 euro totaal.
Ik heb al van alles en nog wat in elkaar gesoldeerd, geflasht, enz. Maar ik zoek echt iets wat langere tijd in het water kan dobberen zonder dat ik zelf hoef te knutselen. Ook Tweakers hoeven niet altijd álles zelf te bouwen toch?
Toch weer een 433 MHz apparaatje. Misschien dan toch maar voor de weg van de minste weerstand kiezen, al moet ik er zeker van zijn dat het protocol wordt ondersteund door de RFxCom.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
RFlink en Dooya.

Ik heb een RFlink en Brell motor en om het compleet te maken een Dooya schakelaar.
De originele afstandsbediening wordt meteen herkend als blinds+stop en werkt ook.
De Dooya muurschakelaar (ook een afstandsbediening) wordt ook meteen herkend en via een Blockly heb ik een script gemaakt en alles werkt, behalve de stop. help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

M.v.Veelen schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:56:
[...]

Ik heb al van alles en nog wat in elkaar gesoldeerd, geflasht, enz. Maar ik zoek echt iets wat langere tijd in het water kan dobberen zonder dat ik zelf hoef te knutselen. Ook Tweakers hoeven niet altijd álles zelf te bouwen toch?

[...]

Toch weer een 433 MHz apparaatje. Misschien dan toch maar voor de weg van de minste weerstand kiezen, al moet ik er zeker van zijn dat het protocol wordt ondersteund door de RFxCom.
Ik heb rfxcom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 16:41

flexje

got-father

Zijn er mensen die nog oude versies van Domoticz draaien?

Ik draai nog Version: 2021.1 (build 13360) en twijfel om te updaten naar de nieuwste versie.
Alles draait nog prima maar weet niet of ik iets belangrijks mis?

(If it aint broke dont fix it ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door flexje op 14-07-2023 09:36 ]

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-06 11:32
flexje schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:35:
Zijn er mensen die nog oude versies van Domoticz draaien?

Ik draai nog Version: 2021.1 (build 13360) en twijfel om te updaten naar de nieuwste versie.
Alles draait nog prima maar weet niet of ik iets belangrijks mis?

(If it aint broke dont fix it ;) )
Dan gewoon zo laten .
ik ben ook van een 2021 versie naar de 2023-1 gegaan.
Was allemaal wel een dingetje.
had kaartje op RPI gekopieerd, en kon zo div malen terug.
nadien RPI nieuwe OS erop en laatste versie Domoticz , daarna data back-up terug gezet.

Maar allee je bent een tweaker >:) dus gewoon over naar laatste versie. 8)

[ Voor 0% gewijzigd door fazertje op 14-07-2023 17:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
@flexje
Draai nog versie 2020.2 (van 26-4-2020) op een Pi3B.
Dit is hier de veelgebruikte production Domoticz.

Ik ga deze niet updaten, maar heb er een Pi 4 (4gb en ssd) met de laatste Domoticz in een container via Portainer naast draaien.

Ik gebruik nog OpenZwave, dit moet ik eerst omzetten naar Zwave2MQTT, ik moet er een keer de tijd voor nemen om dat over te zetten.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:28
Is deze teller ook ipv elke minuut. Mogelijk bij verandering van een van beide omvormers/ sensor O-)
M.v.Veelen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:08:
Ik gebruik dit LUA script om de output van de 2 omvormers bij elkaar op te tellen (komen in een Dummy "Totaal zonnepanelen" :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
return
{
    on =
    {
        timer = { 'every minute' }
},

execute = function(domoticz, item)

local garagePower = domoticz.devices(2013)     -- garage
        local woningPower = domoticz.devices(2039)     -- woning
        local totalPower = domoticz.devices(2037)  -- totaal (garage + woning)

totalPower.updateElectricity(
                garagePower.WhActual + woningPower.WhActual,
                garagePower.WhTotal + woningPower.WhTotal
            )

end

}

[Afbeelding]

Edit:

a) slechte dag voor de paneeltjes
b) net op welk moment je de snapshot maakt, zo klopt het niet helemaal als je ze bij elkaar optelt :X

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Robwp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:17:
Is deze teller ook ipv elke minuut. Mogelijk bij verandering van een van beide omvormers/ sensor O-)

[...]
Ja hetzelfde script maar dan ipv timer type je device en ipv ‘every minute’ doe je ‘device naam panelen’

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:22
Heb indertijd in een File neer gezet dat Domoticz elke nacht op X tijd moet rebooten.

Helaas ben ik vergeten in welke file dat was, heb me rot gezocht maar nog niet kunnen vinden.
Heeft iemand een idee?? Het was volgens mij in een algeme file van de Pi....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:53
bing69 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:43:
Heb indertijd in een File neer gezet dat Domoticz elke nacht op X tijd moet rebooten.

Helaas ben ik vergeten in welke file dat was, heb me rot gezocht maar nog niet kunnen vinden.
Heeft iemand een idee?? Het was volgens mij in een algeme file van de Pi....
Meest voor de hand liggende is een cronjob, maar dat heb je vast al gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:22
Knielen schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Meest voor de hand liggende is een cronjob, maar dat heb je vast al gecontroleerd.
Thanks, zo simpel was het cronjob -e

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik heb een script draaien om precies te zien hoeveel stroom ik in de min sta. Dus teruglever en met salderen precies kan zien hoeveel stroom ik nog kan gebruiken.
Dit draaide perfect alleen na laatste update van domoticz 2023.2 update mijn teller niet meer. In de logs laat hij het wel zien dat de meterstand is veranderd. jaarverbr Stroom is mijn tegel dus het lua script draait nog wel maar mijn tegel werkt niet meer. Heeft iemand nog tips. nieuwe tegel maken herstart e.d. heb ik al gedaan.

2023-07-22 00:15:00.462 Status: dzVents: Debug: Afzonderlijke Meterstanden 1.10: Processing device-adapter for jaarverbr Stroom: Counter device adapter
2023-07-22 00:15:00.464 Status: dzVents: Debug: Afzonderlijke Meterstanden 1.10: Increment jaarverbr Stroom with: -824170
2023-07-22 00:16:00.478 Status: dzVents: Debug: Afzonderlijke Meterstanden 1.10: Processing device-adapter for jaarverbr Stroom: Counter device adapter
2023-07-22 00:16:00.480 Status: dzVents: Debug: Afzonderlijke Meterstanden 1.10: Increment jaarverbr Stroom with: -824162

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnrdnl
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-06 09:33
Ik zag in de changelog dat de P1, die je waarschijnlijk gebruikt voor het vullen van deze waarde, andere attributen heeft gekregen. Misschien even checken of dat attribuut wat je nu gebruikt nog bestaat op dat ding. Ik gebruik zelf alleen dzVents, weet niet of plain lua ook iets van een functie heeft om alle attributen van een device te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:04
Ik draai nog Domoticz 2022.1 versie met de zigbee2mqtt plugin. Ben aan het twijfelen om te updaten...Iemand ervaring met een update naar een recentere versie i.c.m de werking van de zigbee2mqtt plugin?

Hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lnrdnl
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-06 09:33
Je hebt de plugin niet meer nodig als je de MQTT Auto Discovery Gateway hardware gebruikt (zie hardware in Domoticz). Volgens mij was die er in 2022.1 ook al.

Ik ben in ieder geval overgestapt van de plugin op die hardware en dat werkt prima. Op deze wiki pagina staat een hoop info. En dan met name het stukje over bovengenoemde hardware.

Toen ik overstapte waren er wel wat devices die andere data gingen tonen. Temperatuursensor was bijvoorbeeld eerst gesplitst als temperatuur en humidity. Nu zit dit in een device. Ik kan er mee leven 😁

Of nu overstappen naar 2023.2 verstandig is weet ik niet. Ik lees wat dingen over incompatible OpenSSL versies op het Domoticz forum. Ik ga mijn setup met RPi4 draaiend op Buster nog niet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:14
Allen,
Ik heb thuis een htpc op windows 10 en een apart bakje met home assistant.
Ik wil graag enkel mijn htpc enkel overhouden. Ik las dat domoticz native op windows kan draaien.
Is dit stabiel of eerder in linux / eigen os te draaien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Yarisken schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:06:
Allen,
Ik wil graag enkel mijn htpc enkel overhouden. Ik las dat domoticz native op windows kan draaien.
Ik heb dat jarenlang gedaan. Op Windows 10 en 11. Draait onwaarschijnlijk stabiel.
Ik had maar 1 probleem, en dat is dat ik voor sommige scripts echt onder mijn userprofiel moest kunnen late,n draaien, en daarvoor de service dus onder mijn user installeerde. Bij elke update was dat echter weer overschreven met de standaard local user. Dat zou te omzeilen geweest zijn, maar het was ongeveer evenveel werk te scripts te herwerken naar LUA/dzevents. Voordeel daarvan is dat ik ben overgestapt op containers, dat geeft weer wat extra mogelijkheden ...

Maar kort samengevat: perfect doenbaar dus !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-06 08:57
Als je meerdere functies op dezelfde hardware gaat draaien, zou je eens kunnen kijken naar docker. Ik draai Domoticz al heel lang zo tot volle tevredenheid. Wel allemaal Linux bij mij, maar zou ook onder Windows moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
bikkel123 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 00:22:
Ik heb een script draaien om precies te zien hoeveel stroom ik in de min sta. Dus teruglever en met salderen precies kan zien hoeveel stroom ik nog kan gebruiken.
Dit draaide perfect alleen na laatste update van domoticz 2023.2 update mijn teller niet meer. In de logs laat hij het wel zien dat de meterstand is veranderd. jaarverbr Stroom is mijn tegel dus het lua script draait nog wel maar mijn tegel werkt niet meer. Heeft iemand nog tips. nieuwe tegel maken herstart e.d. heb ik al gedaan.

2023-07-22 00:15:00.462 Status: dzVents: Debug: Afzonderlijke Meterstanden 1.10: Processing device-adapter for jaarverbr Stroom: Counter device adapter
2023-07-22 00:15:00.464 Status: dzVents: Debug: Afzonderlijke Meterstanden 1.10: Increment jaarverbr Stroom with: -824170
2023-07-22 00:16:00.478 Status: dzVents: Debug: Afzonderlijke Meterstanden 1.10: Processing device-adapter for jaarverbr Stroom: Counter device adapter
2023-07-22 00:16:00.480 Status: dzVents: Debug: Afzonderlijke Meterstanden 1.10: Increment jaarverbr Stroom with: -824162
Misschien als je het script deelt dat we kunnen zien wat er mis is? Dit is nu proberen een 180 te gooien in het donker met blinddoek voor.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb hier de laatste tijd toch eens in de paar dagen een crash van domoticz. Begint een beetje irritant te worden eerlijk gezegd. Maar aangezien het vaak meer dan een paar dagen duurt is tegen die tijd de log alweer enkele gbs groot. Geen idee waar het aan kan liggen, zie tijdens normaal bedrijf geen hele rare zaken langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-06 20:00
MikeyMan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:48:
Heb hier de laatste tijd toch eens in de paar dagen een crash van domoticz. Begint een beetje irritant te worden eerlijk gezegd. Maar aangezien het vaak meer dan een paar dagen duurt is tegen die tijd de log alweer enkele gbs groot. Geen idee waar het aan kan liggen, zie tijdens normaal bedrijf geen hele rare zaken langs komen.
Ik vraag me af of dit wel aan Domoticz ligt.
Draai je Linux? Gebruik eens top om de gebruikte resources te bekijken.

Log je ook de motherboard sensors in Domoticz?
Wellicht dat je ook daar het eea uit kan afleiden.

Een log van enkele gbs lijkt me overigens ook geen goed idee.

Btw, wat heb je zelf al geprobeerd en zoal kunnen uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lawrentz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:30:
[...]

Ik vraag me af of dit wel aan Domoticz ligt.
Draai je Linux? Gebruik eens top om de geruikte resources te bekijken.

Log je ook de motherboard sensors in Domoticz?
Wellicht dat je ook daar het eea uit kan afleiden.

Een log van enkele gbs lijkt me overigens ook geen goed idee.

Btw, wat heb je zelf al geprobeerd en zoal kunnen uitsluiten?
Draai op een Raspberry. Heb daar enkel de p1 sensor via usb en een watermeter via gpio.

Log verder niets van de pi in domoticz. Tis ook niet dat het hele systeem vast dit. Service herstarten en het draait weer.

Heb een paar pogingen gedaan om log rotate voor elkaar te krijgen, das nog niet gelukt. En dus weinig nuttige aanknopingspunten nog.

Wel van sd kaart geswitcht, in de hoop dat dat zou helpen. Maar no luck.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 26-07-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Yarisken schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:06:
Allen,
Dit is best wel stabiel te krijgen maar raad aan om een RPi met Raspberry OS zonder GUI oid te nemen:
Lightweight pc-tje, Lightweight OS en enorm stabiel.
Energieverbruik is 5-10 Watt maximaal.

Monitoren en onderhoud doe je dan vanaf je Windows PC of welke GUI dan ook.

Iemand met andere/betere ideeën en/of voorstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
MikeyMan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:39:
[...]
Draai op een Raspberry. Heb daar enkel de p1 sensor via usb en een watermeter via gpio.

Log verder niets van de pi in domoticz. Tis ook niet dat het hele systeem vast dit. Service herstarten en het draait weer.

Heb een paar pogingen gedaan om log rotate voor elkaar te krijgen, das nog niet gelukt. En dus weinig nuttige aanknopingspunten nog.

Wel van sd kaart geswitcht, in de hoop dat dat zou helpen. Maar no luck.
Da's idd qua processen niet veel maar wellicht log je nog wel op een onnodig hoog niveau wanneer je gbs aan logging hebt.
Dan ga je je sd kaart onnodig veel belasten en dan is het een kwestie van tijd voordat die SD kaart door z'n hoeven zakt.

Voor aanpassing van de logging zie
https://www.domoticz.com/wiki/Command_line_parameters

Voor logrotate zie
https://www.domoticz.com/...to_syslog#Setup_procedure

Voor troubleshooting zie
https://www.domoticz.com/...oting#Monitoring_Domoticz
en dan mn de powersupply.

Maar denk ook nog aan het loggen van de motherboard sensors.
Dat heeft mij ook geholpen.
https://www.domoticz.com/wiki/Motherboard_sensors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Lawrentz Je hebt gelijk ook... Toch maar even in duiken...

domoticz.sh vind ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DAEMON=/home/pi/domoticz/$NAME
DAEMON_ARGS="-daemon"
#DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -daemonname $NAME -pidfile $PIDFILE"
DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -www 8080"
DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -sslwww 443"
#DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -log /tmp/domoticz.txt"
#DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -syslog"
DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -log /var/log/domoticz.log" # or any other OS file
DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -loglevel  normal,status,error, debug" # debug disabled for now
#DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -loglevel  normal,status,error" # these loglevels will make it to the logfile
#DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -loglevel  status,error" # these loglevels will make it to the logfile
#DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -debuglevel normal,hardware,received,webserver,eventsystem,python,thread_id"

Debug lijkt idd aan te staan dus. Maar das ook geen gek idee als we de crash willen analyseren ;)

local file aangepast zoals in de suggestie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
/var/log/local*.log
{
       rotate 4
       weekly
       maxsize 64M
       missingok
       notifempty
       compress
       delaycompress
       sharedscripts
       postrotate
               invoke-rc.d rsyslog rotate > /dev/null
       endscript
}

Klopt het dat nu alle logs worden geroteerd?

De motherboard sensors laten het volgende zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRysMgJjctuTKo8uXHE-iQ_xam4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AYg3C5HOdCd4KpfzCJmDmKR6.png?f=fotoalbum_large

los van dat Snap hier op 100% staat zie ik weinig spannends...

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 27-07-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:09:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DAEMON_ARGS="-daemon"
DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -loglevel  normal,status,error, debug" # debug disabled for now
#DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -loglevel  normal,status,error" # these loglevels will make it to the logfile
#DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -loglevel  status,error" # these loglevels will make it to the logfile
#DAEMON_ARGS="$DAEMON_ARGS -debuglevel normal,hardware,received,webserver,eventsystem,python,thread_id"

Debug lijkt idd aan te staan dus. Maar das ook geen gek idee als we de crash willen analyseren ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
/var/log/local*.log
{
       rotate 4
       weekly
       maxsize 64M
       missingok
       notifempty
       compress
       delaycompress
       sharedscripts
       postrotate
       endscript
}

[Afbeelding]

@MikeyMan
Dank! (Altijd fijn om te vernemen dan een bijdrage wordt gewaardeerd)

Debug zet je alleen tijdelijk aan en nooit langer dan noodzakelijk.
Juist om die overmatige logging en slijtage van je SD kaart (of evt je disk) te voorkomen.

Vwb de werking van die log rotate, dat zie je wel na een aantal dagen.
Je kan dit nu makkelijk monitoren met je motherboard sensors en dan mn. of die HDD sensors vollopen en weer teruglopen.

Vwb motherboard sensors, die zien er nu idd niet spannend uit.
Da's alleen maar mooi toch?
Maar wellicht ziet het er over een aantal dagen wat anders uit en je kan dan ook in de logging van de sensors zien of deze sensors een stijgende of dalende trend hebben.

Zo wisselt bij mij de ARM Clock Speed tussen de 600-1200 MHz en de Core Clock Speed tussen de 250-400 MHz. Dit heb ik uit die logs van de sensors kunnen halen.
De oorzaak heb ik nog niet kunnen achterhalen maar heb iig een (metalen) behuizing met extra koeling incl ventilator aangeschaft en die behuizing hoop ik in het weekend te kunnen plaatsen.
Mogelijk dat het upscalen en downscalen van de Clock Speed een 'natuurlijk' gedrag is, eea afhankelijk van 'vraag en aanbod' agv de draaiende processen.
(Ondanks dit gedoe met de clock speed, een behuizing met extra koeling incl ventilator verlengt sowieso de levensduur.)

Succes met je RPi met Domoticz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Lawrentz Wel vraagje over die logrotate. Heb deze nu handmatig gedraaid met sudo logrotate local.

Maar ik zie dat de log nu 600 mb groot is... Kan dat kloppen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:20:
@Lawrentz Wel vraagje over die logrotate. Heb deze nu handmatig gedraaid met sudo logrotate local.

Maar ik zie dat de log nu 600 mb groot is... Kan dat kloppen :?
(Ja, kloppen doet het zeker maar ik maak uit je woorden op dat het nog niet het gewenste resultaat is.)

Je aanpassingen voor de logrotate zul je moeten maken in /etc/logrotate.d/domoticz
Althans, daar staat bij mij de log rotate voor Domoticz.

Een paar opties
  • Het lijkt alsof je loglevel nog op debug staat (gezien regel 9 van je domoticz.sh).
    Bij mij staat de loglevel op status, error, maar dat is een kwestie van smaak.
  • Je kan je logfiles bekijken mbv
    code:
    1

ls -la /var/log/domoticz*
    Je kan dan de logfile(s) hernoemen naar *.old.en kijken wat er daarna gebeurt.
    Weggooien van deze *.old files kan altijd nog.
  • Je kan logrotate tunen met oa size en weekly, daily. Zie https://linux.die.net/man/8/logrotate voor meer details.
  • Je kan live in de logging meekijken mbv
    code:
    1

tail -f -n100 /var/log/domoticz.log
    Zie je nog debug info voorbijkomen dan weet je dat je loglevel te hoog staat
Afhankelijk van de resultaten weet je dan wat je waar moet aanpassen.
Maar vergeet ook niet om Domoticz te herstarten om de wijzigingen te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 20:58
MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:09:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DAEMON_ARGS="-daemon"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
/var/log/local*.log
{
       rotate 4
       weekly
       maxsize 64M
       missingok
       notifempty
       compress
       delaycompress
       sharedscripts
       postrotate
       endscript
}

[Afbeelding]

Hiermee zullen je Domoticz logs niet geroteerd worden. In jouw init script geef je aan dat je logt naar /var/log/domoticz.log. Die logrotate configuratie file gaat ervan uit dat je logt naar syslog en dat syslog naar een /var/log/local* file schrijft. Ik zou deze /etc/logrotate.d/domoticz file proberen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/var/log/domoticz.log {
        daily
        missingok
        rotate 8
        compress
        delaycompress
        notifempty
        create 644 domoticz domoticz
        sharedscripts
        postrotate
                /bin/kill -HUP $(cat /run/domoticz/domoticz.pid) > /dev/null
        endscript
}

Die create regel is alleen nodig als je Domoticz ook onder die user draait ipv root. En die pidfile locatie moet je ook even checken.

Verder zou ik debug logging standaard uitzetten en alleen aanzetten als je crashes wilt onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@tsjoender @Lawrentz Thanks, dit gaat beter zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
WARNING: logrotate in debug mode does nothing except printing debug messages!  Consider using verbose mode (-v) instead if this is not what you want.

reading config file domoticz
error: domoticz:12 lines must begin with a keyword or a filename (possibly in double quotes)
error: found error in /var/log/domoticz.log , skipping
Reading state from file: /var/lib/logrotate/status
Allocating hash table for state file, size 64 entries
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state

Handling 1 logs

rotating pattern: /var/log/domoticz.log  after 1 days (8 rotations)
empty log files are not rotated, old logs are removed
considering log /var/log/domoticz.log
Creating new state
  Now: 2023-07-27 11:27
  Last rotated at 2023-07-27 11:00
  log does not need rotating (log has already been rotated)
not running postrotate script, since no logs were rotated

Nu wachten op een crash ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Lawrentz schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:59:
[...]
Zo wisselt bij mij de ARM Clock Speed tussen de 600-1200 MHz en de Core Clock Speed tussen de 250-400 MHz. Dit heb ik uit die logs van de sensors kunnen halen.
De oorzaak heb ik nog niet kunnen achterhalen maar heb iig een (metalen) behuizing met extra koeling incl ventilator aangeschaft en die behuizing hoop ik in het weekend te kunnen plaatsen.
Mogelijk dat het upscalen en downscalen van de Clock Speed een 'natuurlijk' gedrag is, eea afhankelijk van 'vraag en aanbod' agv de draaiende processen.
Om m'n eigen vraag te beantwoorden en graag mijn ervaringen te delen:
Het antwoord staat opMaw, het upscalen en downscalen van de ARM Clock Speed en de Core Clock Speed is idd een 'natuurlijk' gedrag is, eea afhankelijk van 'vraag en aanbod' agv de draaiende processen.
Dit natuurlijke gedrag is (blijkbaar) ook goed te tunen, maar daar ligt mijn behoefte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, we hebben een aanknopingspunt hoor! Heel duidelijk is het niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
2023-07-28 04:02:00.898  Error: EventSystem: Warning!, lua script /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua has been running for more than 10 seconds
2023-07-28 04:02:09.154  Error: Pvoutput: GetStatus failed: 
2023-07-28 04:02:16.463  SolarEdge Modbus: Updated 4 values out of 22
2023-07-28 04:02:22.107  Goodwe SEMS: PowerStation created: 'd0afeff7-fcc9-44ef-b24d-085d99de44e5'
2023-07-28 04:02:22.249  Goodwe SEMS: Status of GoodWe inverter (SN: 51000SSX22BW0018): '-1 offline'
2023-07-28 04:02:29.860  Error: Pvoutput: GetStatus failed: 
2023-07-28 04:02:29.921  Slimme Meter: General/kWh (kWh Usage L3 (Calculated))
2023-07-28 04:02:36.003  Slimme Meter: General/kWh (kWh Delivery L3 (Calculated))
2023-07-28 04:02:36.574  Status: Starting automatic database backup procedure...
2023-07-28 04:02:36.677  Raspberry Pi: Temp (Internal Temperature)
2023-07-28 04:02:37.050  InfluxLink: value Percentage,idx=303,name=Heishamon---Pump_Flow value=11.95
2023-07-28 04:02:39.331  Status: dzVents: Debug: Dumping domoticz data to /home/pi/domoticz/scripts/dzVents/domoticzData.lua
2023-07-28 04:02:42.484  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Mode: Switch device adapter
2023-07-28 04:02:44.014  Error: Weer: Error getting http data! (Check your internet connection!)
2023-07-28 04:02:44.335  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Fan: Switch device adapter
2023-07-28 04:02:44.338  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Temp: Switch device adapter
2023-07-28 04:02:44.341  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Vane Horizontal: Switch device adapter
2023-07-28 04:02:44.343  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Vane Vertical: Switch device adapter
2023-07-28 04:02:44.344  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Room Temp: Temperature device adapter
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: dzVents version: 3.1.8
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: Event triggers:
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Mode
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Fan
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Temp
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Vane Horizontal
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Vane Vertical
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Room Temp
2023-07-28 04:02:49.114  Error: EventSystem: Warning!, lua script /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua has been running for more than 10 seconds
2023-07-28 04:03:34.942  Error: Weer: Problem Connecting to Buienradar! (Check your Internet Connection!)
2023-07-28 04:04:55.333  Error: mainworker seems to have ended or hung unexpectedly (last update 301.000000 seconds ago)
2023-07-28 04:04:56.065  Error: Domoticz(712) is exiting due to watchdog triggered...
2023-07-28 04:06:03.811  Error: Failed to start gdb, will use backtrace() for printing stack frame

2023-07-28 04:06:05.360  Status: Closing application!...
2023-07-28 04:06:05.453  Status: Stopping worker...

Zou zomaar kunnen dat juist de omvang van de logfile voor issues zorgt. Ik haal debug er even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
MikeyMan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:04:
Nou, we hebben een aanknopingspunt hoor! Heel duidelijk is het niet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
2023-07-28 04:02:00.898  Error: EventSystem: Warning!, lua script /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua has been running for more than 10 seconds
2023-07-28 04:02:09.154  Error: Pvoutput: GetStatus failed: 
2023-07-28 04:02:16.463  SolarEdge Modbus: Updated 4 values out of 22
2023-07-28 04:02:22.107  Goodwe SEMS: PowerStation created: 'd0afeff7-fcc9-44ef-b24d-085d99de44e5'
2023-07-28 04:02:22.249  Goodwe SEMS: Status of GoodWe inverter (SN: 51000SSX22BW0018): '-1 offline'
2023-07-28 04:02:29.860  Error: Pvoutput: GetStatus failed: 
2023-07-28 04:02:29.921  Slimme Meter: General/kWh (kWh Usage L3 (Calculated))
2023-07-28 04:02:36.003  Slimme Meter: General/kWh (kWh Delivery L3 (Calculated))
2023-07-28 04:02:36.574  Status: Starting automatic database backup procedure...
2023-07-28 04:02:36.677  Raspberry Pi: Temp (Internal Temperature)
2023-07-28 04:02:37.050  InfluxLink: value Percentage,idx=303,name=Heishamon---Pump_Flow value=11.95
2023-07-28 04:02:39.331  Status: dzVents: Debug: Dumping domoticz data to /home/pi/domoticz/scripts/dzVents/domoticzData.lua
2023-07-28 04:02:42.484  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Mode: Switch device adapter
2023-07-28 04:02:44.014  Error: Weer: Error getting http data! (Check your internet connection!)
2023-07-28 04:02:44.335  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Fan: Switch device adapter
2023-07-28 04:02:44.338  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Temp: Switch device adapter
2023-07-28 04:02:44.341  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Vane Horizontal: Switch device adapter
2023-07-28 04:02:44.343  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Vane Vertical: Switch device adapter
2023-07-28 04:02:44.344  Status: dzVents: Debug: Processing device-adapter for Airco - Slaapkamer - Room Temp: Temperature device adapter
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: dzVents version: 3.1.8
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: Event triggers:
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Mode
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Fan
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Temp
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Vane Horizontal
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Vane Vertical
2023-07-28 04:02:44.345  Status: dzVents: Debug: - Device: Airco - Slaapkamer - Room Temp
2023-07-28 04:02:49.114  Error: EventSystem: Warning!, lua script /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua has been running for more than 10 seconds
2023-07-28 04:03:34.942  Error: Weer: Problem Connecting to Buienradar! (Check your Internet Connection!)
2023-07-28 04:04:55.333  Error: mainworker seems to have ended or hung unexpectedly (last update 301.000000 seconds ago)
2023-07-28 04:04:56.065  Error: Domoticz(712) is exiting due to watchdog triggered...
2023-07-28 04:06:03.811  Error: Failed to start gdb, will use backtrace() for printing stack frame

2023-07-28 04:06:05.360  Status: Closing application!...
2023-07-28 04:06:05.453  Status: Stopping worker...

Zou zomaar kunnen dat juist de omvang van de logfile voor issues zorgt. Ik haal debug er even af.
Er is een dzVents script dat blijft hangen en uiteindelijk stopt Domoticz ermee doordat er geen respons meer is. Heb je een script wat bijvoorbeeld os.execute gebruikt?

Hieronder nog wat tips: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=29354

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knielen schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:08:
[...]

Er is een dzVents script dat blijft hangen en uiteindelijk stopt Domoticz ermee doordat er geen respons meer is. Heb je een script wat bijvoorbeeld os.execute gebruikt?

Hieronder nog wat tips: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=29354
Alle scripts die ik heb draaien leveren daadwerkelijk data. Duren blijkbaar wel langer dan 10s, maar gaat niet fout oid.

Zal eens kijken welke het specifiek is, zie ik helaas niet terug in de log. Erg spannend is het allemaal niet.

Inmiddels ook monit aangeslingerd.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

MikeyMan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Alle scripts die ik heb draaien leveren daadwerkelijk data. Duren blijkbaar wel langer dan 10s, maar gaat niet fout oid.

Zal eens kijken welke het specifiek is, zie ik helaas niet terug in de log. Erg spannend is het allemaal niet.

Inmiddels ook monit aangeslingerd.
Ik zou beginnen met het uitschakelen van scripts/hardware en daarna stuk voor stuk aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niki_lauda schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:10:
[...]

Ik zou beginnen met het uitschakelen van scripts/hardware en daarna stuk voor stuk aanzetten
Ja dat klinkt ook logisch... Ware het niet dat ie soms rustig een week zonder problemen loopt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

MikeyMan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Ja dat klinkt ook logisch... Ware het niet dat ie soms rustig een week zonder problemen loopt :X
Begin eens met buienradar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toevallig een tip voor een beter alternatief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
MikeyMan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:48:
[...]
Bij mij werkt Buienradar goed, al heb ik een paar keer per week ook een hickup bij het ophalen van de gegevens. Ik neem dit voor lief zolang Buienradar en Domoticz maar niet crashen, en dat gebeurt (gelukkig) niet.

Zelf heb ik de gegevens van Buienradar vergeleken met Visual Crossing.
Visual Crossing wijkt m.i. te veel af van de realiteit en vergeleken met Buienradar.
Wellicht werkt het bij jou nauwkeuriger (agv de longitude, latitude) maar valt bij mij af.
(Voor Visual Crossing heb je wel een API key nodig maar die is gratis en voor niets te verkrijgen bij het aanmaken van een account en bij gebruik max 1.000 calls per dag.)

Wat ik vandaag ook in Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 heb gelezen is dat sommige hardware entries kunnen crashen wanneer deze een spatie in de naam heeft.
Of dit idd klopt kan ik nog niet bevestigen.
Ik heb dit wel bij een enkele hardware entry aangepast in de hoop dat het helpt en stabieler wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

MikeyMan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Open weather map of als je de regen voorspelling wilt is it gonna rain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:20
zojuist upgrade gedaan naar 2023.2 op m'n RaspberryPi.
Ik zie nu dat ik een aantal switches mis terwijl deze wel in mijn devices staan.

De http api toont ook geen 'result' json subset voor deze missing devices...
code:
1
2
curl -s $CURLOPT "${DOMURL}/json.htm?type=command&param=getdevices&rid=$IDXSWITCH" | jq -r .result[0].Status 
null

Normaliter heb ik een status On/Off...

Herkent iemand dit probleem ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36
baszie schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:13:
zojuist upgrade gedaan naar 2023.2 op m'n RaspberryPi.
Ik zie nu dat ik een aantal switches mis terwijl deze wel in mijn devices staan.

De http api toont ook geen 'result' json subset voor deze missing devices...
code:
1
2
curl -s $CURLOPT "${DOMURL}/json.htm?type=command&param=getdevices&rid=$IDXSWITCH" | jq -r .result[0].Status 
null

Normaliter heb ik een status On/Off...

Herkent iemand dit probleem ?
Bekend probleem sinds de upgrade, zie ook https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=47&t=40336

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:20
Thanks, that did the trick _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
klump4u schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Ja hetzelfde script maar dan ipv timer type je device en ipv ‘every minute’ doe je ‘device naam panelen’
Hmmmm....ik dacht dit eens te proberen, maar is mij niet gelukt. Weet je zeker dat dit kan?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door niki_lauda op 03-08-2023 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 15:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Met de huidge energie prijzen, het relatieve overschot aan panelen en het laden van de auto ben ik eigenlijk op zoek naar een dzvents script die uit hoeveel 'buffer' / stroom nog over is (of te kort).

Ik heb een P1 meter en alle opbrengsten komen ook in Domoticz binnen. Heeft iemand toevallig al een script liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 04-08-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

rens-br schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:58:
Met de huidge energie prijzen, het relatieve overschot aan panelen en het laden van de auto ben ik eigenlijk op zoek naar een dzvents script die uit hoeveel 'buffer' / stroom nog over is (of te kort).

Ik heb een P1 meter en alle opbrengsten komen ook in Domoticz binnen. Heeft iemand toevallig al een script liggen?
bedoel je vermogen (W) of opbrengst (kWh)?
het klinkt alsof je een teller wilt hebben voor je saldeertegoed in kWh. Houd er wel rekening mee dat dit nogal afhankelijk is van je energieleverancier. Die gaan ook allemaal weer anders om met dal en piek tarieven etc.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

bedoel je vermogen (W) of opbrengst (kWh)?
Opbrengst kwh. Ik wil dus eigenlijk weten hoeveel kWh ik nog in de plus of min sta, zodat ik een beetje weet of ik aan het einde van het jaar energie moet bijbetalen of over heb. Doel is om zoveel mogelijk op 0 uit te komen aan het einde van het jaar.

Ik zie nu dat @bikkel123 zoiets heeft gemaakt.
het klinkt alsof je een teller wilt hebben voor je saldeertegoed in kWh. Houd er wel rekening mee dat dit nogal afhankelijk is van je energieleverancier. Die gaan ook allemaal weer anders om met dal en piek tarieven etc.
Dat is inderdaad het plan. Ik had afgelopen jaar 1000 Kwh over. Ik heb nieuwe panelen gelegd en heb nu een verwachte 'overschot' van 3500Kwh. We hebben echter ook een airco gekocht en laden sinds de nieuwe panelen de elektrische auto op, dus wil kijken hoe 'hard' het gaat.

[ Voor 40% gewijzigd door rens-br op 04-08-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
rens-br schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:58:

rens-br schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:45:
[...]
Opbrengst kwh. Ik wil dus eigenlijk weten hoeveel kWh ik nog in de plus of min sta, zodat ik een beetje weet of ik aan het einde van het jaar energie moet bijbetalen of over heb. Doel is om zoveel mogelijk op 0 uit te komen aan het einde van het jaar.
Je geeft wel erg weinig specs om te iets van te maken.

Maar goed, toch een poging:
Ik heb een Power Idx waarin oa de waarde counterDeliveredToday en de waarde counterToday voorbij komen.
Waarschijnlijk heb jij die ook.

De waarde van de counterDeliveredToday en waarde van de counterToday kan je om 23:59 uur optellen en de som vastleggen in een Custom Sensor (Dummy).
Dit doe je de volgende dag opnieuw en tel je op bij de waarde van de volgende dag, enz.

Waar je de eerste keer wel rekening mee moet houden is de startwaarde van het huidige jaar en een reset van de teller bij de jaarovergang naar een nieuw contract.
Ik denk dat je met 20 regels code al een heel eind bent

Geen rocket science lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Lawrentz schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

[...]

Je geeft wel erg weinig specs om te iets van te maken.

Maar goed, toch een poging:
Ik heb een Power Idx waarin oa de waarde counterDeliveredToday en de waarde counterToday voorbij komen.
Waarschijnlijk heb jij die ook.

De waarde van de counterDeliveredToday en waarde van de counterToday kan je om 23:59 uur optellen en de som vastleggen in een Custom Sensor (Dummy).
Dit doe je de volgende dag opnieuw en tel je op bij de waarde van de volgende dag, enz.

Waar je de eerste keer wel rekening mee moet houden is de startwaarde van het huidige jaar en een reset van de teller bij de jaarovergang naar een nieuw contract.
Ik denk dat je met 20 regels code al een heel eind bent

Geen rocket science lijkt mij?
met als nadeel dat dit alleen werkt als je het vanaf dag 1 van je contract bij houdt. Of je moet nu eenmalig de stand handmatig bijwerken.

Vaak is even inloggen bij de energieleverancier toch makkelijker ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

met als nadeel dat dit alleen werkt als je het vanaf dag 1 van je contract bij houdt. Of je moet nu eenmalig de stand handmatig bijwerken.

Vandaar de opmerking betreffende de startwaarde.

Maar goed, die zet je bijvoorbeeld één keer in je code en haal je er daarna weer uit.
Deze startwaarde kan je vaststellen door de dagen, maanden via Report en Download XLS te exporteren en op te tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Mijn energieleverancier (Oxxio) heeft dat overzicht helaas niet voor mij. Maar ik ben wat gaan puzzelen en ben eruit denk ik.

Ik heb de huidige meterstanden op mijn jaarrekening opgevraagd en gebruik deze als startwaardes. Ik kan de meterstanden via de P1 meter uitlezen en die trek ik van elkaar af. Daarna trek ik de opwekking en het verbruik van elkaar af en rolt daar mooi de hoeveelheid Saldering uit. Momenteel 960kWh. Dus nog weinig te vrezen.

Nu alleen nog even kijken in welk type ik het ding wil stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
Zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
local powerIdx                   =   68 -- P1 Power
local energieverbruikTotNuToeIdx = 1170 -- Custom Sensor [kWh/Jaar]
local startWaarde                =    0
--local startWaarde              = 5432.1 -- Voor éénmalig gebruik in het eerste jaar
local energieverbruik8eraf

return {
--    on = {timer = {' every 1 minutes'} -- Om het mechanisme te testen
    on = {    timer = {'at 23:59'}
    },

logging = {level  = domoticz.LOG_INFO},

execute = function (domoticz)
        domoticz.log ('startWaarde......................: '  .. startWaarde)
        domoticz.log ('energieverbruikTotNuToeIdx vooraf: '  .. domoticz.devices (energieverbruikTotNuToeIdx) .sValue)
        domoticz.log ('counterToday.....................: '  .. domoticz.devices (powerIdx)                   .counterToday)
        domoticz.log ('counterDeliveredToday............: -' .. domoticz.devices (powerIdx)                   .counterDeliveredToday)
        energieverbruik8eraf = startWaarde + domoticz.devices (energieverbruikTotNuToeIdx) .sValue + domoticz.devices (powerIdx) .counterToday - domoticz.devices (powerIdx) .counterDeliveredToday
--      energieverbruik8eraf = 0  -- Reset bij nieuw contactjaar 
        domoticz.log ('energieverbruik 8eraf............: '  .. energieverbruik8eraf)
        domoticz.devices(energieverbruikTotNuToeIdx) .updateCustomSensor (energieverbruik8eraf)
    end
}

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lawrentz schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:01:
Zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
local powerIdx                   =   68 -- P1 Power
local energieverbruikTotNuToeIdx = 1170 -- Custom Sensor [kWh/Jaar]
local startWaarde                =    0
--local startWaarde              = 5432.1 -- Voor éénmalig gebruik in het eerste jaar
local energieverbruik8eraf

return {
--    on = {timer = {' every 1 minutes'} -- Om het mechanisme te testen
    on = {    timer = {'at 23:59'}
    },

logging = {level  = domoticz.LOG_INFO},

execute = function (domoticz)
        domoticz.log ('startWaarde......................: '  .. startWaarde)
        domoticz.log ('energieverbruikTotNuToeIdx vooraf: '  .. domoticz.devices (energieverbruikTotNuToeIdx) .sValue)
        domoticz.log ('counterToday.....................: '  .. domoticz.devices (powerIdx)                   .counterToday)
        domoticz.log ('counterDeliveredToday............: -' .. domoticz.devices (powerIdx)                   .counterDeliveredToday)
        energieverbruik8eraf = startWaarde + domoticz.devices (energieverbruikTotNuToeIdx) .sValue + domoticz.devices (powerIdx) .counterToday - domoticz.devices (powerIdx) .counterDeliveredToday
--      energieverbruik8eraf = 0  -- Reset bij nieuw contactjaar 
        domoticz.log ('energieverbruik 8eraf............: '  .. energieverbruik8eraf)
        domoticz.devices(energieverbruikTotNuToeIdx) .updateCustomSensor (energieverbruik8eraf)
    end
}
Zoiets ja:

BIj mij is het dit geworden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 04-08-2023
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 
--Description: Calculates total saldering
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

--Declarations

return {
    on = {
        timer = {
            'at 23:59'
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local p1Meter           = domoticz.devices(387)   -- p1 meter
        local SalderingMeter    = domoticz.devices(646)   -- Saldering

local StartStroomDal                = 3784 -- Waarde jaarrekening
        local StartStroomNormaal            = 2922 -- Waarde jaarrekening
        local TotalStartStroom              = 0

local StartOpwekkingDal             = 722 --Waarde jaarrekening
        local StartOpwekkingNormaal         = 1586 -- Waarde jaarrekening
        local TotalStartOpwekking           = 0

local CurrentMeterstandStroom       = p1Meter.counter
        local CurrentMeterstandOpwekking    = p1Meter.counterDelivered

local JaarVerbruikStroom            = 0
        local JaarTeruglevering             = 0
        local Saldering                     = 0

--Function
        --Calculate total start waardes op jaarrekening
        TotalStartStroom    = StartStroomNormaal + StartStroomDal
        TotalStartOpwekking = StartOpwekkingNormaal + StartOpwekkingDal

--Calculate huidig verbruik (ytd)
        JaarVerbruikStroom  = CurrentMeterstandStroom - TotalStartStroom
        JaarTeruglevering   = CurrentMeterstandOpwekking - TotalStartOpwekking

--Calculate Saldering
        Saldering = JaarTeruglevering - JaarVerbruikStroom

--Write to output
        SalderingMeter.updateCustomSensor(Saldering)
  end
}
En dat stop ik dan in een Custom sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dZwmZPC-o2IwZqJ5lZoj7anHcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NAlMr8yqms8bTBVPk20N51hC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
rens-br schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Zoiets ja:

BIj mij is het dit geworden:

[...]

En dat stop ik dan in een Custom sensor:

[Afbeelding]
Mooi toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover123
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-08-2023
Net geprobeerd update 2023.2 te installeren (ik had 2023.1 overgeslagen). Vervolgens krijg ik dit scherm (op het Dashboard, dat alleen dit nog laat zien) (zie bijlage). Ik heb 1 apparaat onder apparaten ingevoerd (RFXcom) dat onder het scherm hardware/apparaten gewoon te zien is als altijd (de optie favoriete apparaten zie ik niet).
Domo lijkt verder wel gewoon te werken. Bij een check op updates, is antwoord: geen nieuwe updates beschikbaar.

Herkent iemand dit? En weet iemand wat aan te doen is?

Veel dank vast voor jullie reactie!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuTR69AYooOqlmzNnCN7F4sbW3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zfwgbc7r55QLvQ20DMaI1Rop.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Gover123 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:12:
Net geprobeerd update 2023.2 te installeren (ik had 2023.1 overgeslagen). Vervolgens krijg ik dit scherm (op het Dashboard, dat alleen dit nog laat zien) (zie bijlage). Ik heb 1 apparaat onder apparaten ingevoerd (RFXcom) dat onder het scherm hardware/apparaten gewoon te zien is als altijd (de optie favoriete apparaten zie ik niet).
Domo lijkt verder wel gewoon te werken. Bij een check op updates, is antwoord: geen nieuwe updates beschikbaar.

Veel dank vast voor jullie reactie![Afbeelding]
Heb je de cache van je browser al leeggegooid?
Probeer die dashboard pagina maar eens in incognito mode. Dan zul je waarschijnlijk weer alles zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Gover123 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:12:

Veel dank vast voor jullie reactie![Afbeelding]
Welke devices staan bij jou in het gebruikersmenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover123
jobr schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:19:
[...]

Heb je de cache van je browser al leeggegooid?
Probeer die dashboard pagina maar eens in incognito mode. Dan zul je waarschijnlijk weer alles zien.
Ik heb beide geprobeerd (cache al eerder geleegd), maar er verandert niets. Maar toch bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover123
niki_lauda schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:24:
[...]

Welke devices staan bij jou in het gebruikersmenu?
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp (wat bedoel je met gebruikersmenu?). Maar ik heb maar 1 apparaat in het menu-item Hardware opgenomen (nl. Rfxcom), waarmee ik allerlei apparaten aanstuur (die onder de tab schakelaars zijn ingevoerd), c.q. klik-aan-klik-uit-schakelaars en rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Gover123 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:28:
[...]
Ik heb beide geprobeerd (cache al eerder geleegd), maar er verandert niets. Maar toch bedankt!!
Heb je zekerheidshalve ook geprobeerd om in te loggen met een andere browser of evt vanaf een ander device?
Ik vraag dit bewust omdat een update van Domoticz zelden of nooit leidt tot dit soort issues die jij ervaart.

Loopt je logging wel door wanneer het eea schakelt?
code:
1
tail -f -n200 /var/log/domoticz.log
Natuurlijk afhankelijk of dit idd de plek is waar je logfile staat.

wat zeggen je recente errors?
code:
1
tac /var/log/domo* | grep -i error

wat zeggen je oudere errors?
code:
1
zgrep -inHIE error /var/log/domo*.log*

Wat zegt systemctl?
code:
1
sudo systemctl status domoticz

En bij errors in de systemctl status evt op te lossen dmv de botte bijl:
code:
1
2
3
sudo systemctl stop   domoticz
sudo systemctl start  domoticz

Just my 2 cents...

[ Voor 5% gewijzigd door Lawrentz op 08-08-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-06 10:38
Vandaag heb ik Domoticz geupdatet naar de laatste stable versie (2023.2) en opeens zie ik de meeste switches, temperatuur sensors en utility sensors niet meer. Ze staan nog wel vermeld bij setup/devices. Heeft iemand een idee hoe dit kan? Ik heb al een backup teruggezet maar dit heeft niet geholpen. Domoticz heeft al jarenlang prima gefunctioneerd maar nu heb ik dus een probleem na een update.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zubadan schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:41:
Vandaag heb ik Domoticz geupdatet naar de laatste stable versie (2023.2) en opeens zie ik de meeste switches, temperatuur sensors en utility sensors niet meer. Ze staan nog wel vermeld bij setup/devices. Heeft iemand een idee hoe dit kan? Ik heb al een backup teruggezet maar dit heeft niet geholpen. Domoticz heeft al jarenlang prima gefunctioneerd maar nu heb ik dus een probleem na een update.
browser cache al gereset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan wellicht hiermee te maken hebben:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=40088

Autorisatie issue.

Hoewel nu bij de laatste update bij mij de hele klerezooi vast loopt :X

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 08-08-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Zubadan schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:41:
  • Wat heb je zelf al ondernomen (naast het terugzetten van een backup)?
    Wat was daarvan het resultaat?
  • Heb je dit draadje en mn de laatste 10 posts al doorgelezen?
    Wat was daarvan het resultaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-06 10:38
Bedankt! Het had inderdaad met een authorisatie issue te maken. Opgelost door onder users - set devices - alle devices te selecteren. Nu is alles weer zichtbaar.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Gover123 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp (wat bedoel je met gebruikersmenu?). Maar ik heb maar 1 apparaat in het menu-item Hardware opgenomen (nl. Rfxcom), waarmee ik allerlei apparaten aanstuur (die onder de tab schakelaars zijn ingevoerd), c.q. klik-aan-klik-uit-schakelaars en rolluiken.
Je hebt het gevonden zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover123
Lawrentz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:02:
[...]

Heb je zekerheidshalve ook geprobeerd om in te loggen met een andere browser of evt vanaf een ander device?
Ik vraag dit bewust omdat een update van Domoticz zelden of nooit leidt tot dit soort issues die jij ervaart.

Loopt je logging wel door wanneer het eea schakelt?
code:
1
tail -f -n200 /var/log/domoticz.log
Natuurlijk afhankelijk of dit idd de plek is waar je logfile staat.

wat zeggen je recente errors?
code:
1
tac /var/log/domo* | grep -i error

wat zeggen je oudere errors?
code:
1
zgrep -inHIE error /var/log/domo*.log*

Wat zegt systemctl?
code:
1

En bij errors in de systemctl status evt op te lossen dmv de botte bijl:
code:
1
2
3
sudo systemctl stop   domoticz
sudo systemctl start  domoticz

Just my 2 cents...
Dank voor uitvoerige suggesties. Ik ben er mee bezig, maar vooralsnog de oplossing nog niet gevonden (gelukkig geen ernstig probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Dit script heb ik draaien voor jaarberekening salderen. Heb een bestaand script van huizebruin wat uitgebreid en werkt perfect. Het wat ik nog mis dat ik ook jaargrafieken kan zien. dan zou ik jaaropbrengsten ook kunnen zien en met elkaar vergelijken. Nu zie ik dat niet.
Ik zag eerder al wat scripts staan die nagenoeg hetzelfde doen maar weet alleen niet of die wel jaarverbruiken/opbrengsten tonen in de domoticz app.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
dzVents script dzVents script time
     om P1 Smart Meter Elektriciteitswaarde te ontleden in afzonderlijke Meterstanden.
     Houd er rekening mee dat de teller van vandaag aanvankelijk tot de volgende dag bij de GUI een verkeerde waarde zal weergeven.
     Script gedownload van huizebruin.nl
     www.huizebruin.nl/domoticz/slimme-meter-(p1)-opsplitsen-naar-4-tellers-domoticz-met-lua/
    29/08/2020-/-v1.10: verbeteringen in totaal verwerkt

Te gebruiken voor domoticz versie >= V4.11305
]] --
local fetchIntervalMins = 1    -- (Geheel) Minutenfrequentie van deze scriptuitvoering 1 = elke minuut, 10 = elke 10 minuten, enz.) Moet een van (1,2,3,4,5,6,10,12,15,20,30) zijn.
local ScriptVersion = '1.10' -- domoticz > V2020.1 / dzVents >= 2.4.28

return {

on =      {
                        timer = { 'every ' .. fetchIntervalMins .. ' minutes' }
              },

logging = {
                         level = domoticz.LOG_DEBUG,    
                         marker = 'Afzonderlijke Meterstanden '.. ScriptVersion
              },

data = { lastP1 = { initial = {} }},

execute = function(dz, item)

-- Voeg apparaatnamen toe tussen aanhalingstekens of apparaat-idx zonder aanhalingstekens
        local P1  = dz.devices(12) -- Electra, P1 Smart Meter device (idx or "name") (required)

--[[ Voer namen / idx in voor apparaten die je wilt onder deze commentaarregels
     Deze apparaten moeten worden gemaakt als nieuwe incrementele tellers. Script kan verkeerde waarden opleveren
     bij gebruik met bestaande die al waarden bevatten
     De resterende regels kunnen worden verwijderd of becommentarieerd 
]]--
        local usageLow = dz.devices('Verbruik Dal T1') -- Metergebruik laag, virtueel apparaat, teller incrementeel
        local usageHigh = dz.devices('Verbruik normaal T2') -- Metergebruik Hoog, Virtueel apparaat, teller incrementeel
        local returnLow  = dz.devices('Teruglevering dal T3')  -- Meter Return Laag, Virtueel apparaat, teller incrementeel
        local returnHigh = dz.devices('Teruglevering normaal T4')  -- Meter Return Hoog, Virtueel apparaat, teller incrementeel
        local jaarVerbruik = dz.devices('jaarverbr Stroom')
        local jaarVerbruikGas = dz.devices('Gas Verbruik (jaar)')

local verbruikLaagStartT1 = 0           --beginstand invullen
        local verbruikHoogStartT2 = 0           --beginstand invullen
        local leveringLaagStartR1 = 0           --beginstand invullen
        local leveringHoogStartR2 = 0           --beginstand invullen
        local beginstandStroom = 0              --beginstand invullen

-- Onder deze regel zijn geen wijzigingen vereist ---
               lastP1 = dz.data.lastP1

local function updateCounter(dv, value, previousValue )
            if not(dv) then return end
            if not(previousValue) then
                dz.log("Geen eerdere gegevens voor " .. dv.name .. " nog; deze run overslaan",dz.LOG_DEBUG)
                return
            end
            if (dv.counter ~=0 or dv.counter ~= nil) then
            value = value - previousValue
            end
            dv.updateCounter(value)
            dz.log("Increment " .. dv.name .. " with: " .. value,dz.LOG_DEBUG)
            end 

local T1Waarde = dz.utils.round(P1.usage1 - verbruikLaagStartT1)
        local T2Waarde = dz.utils.round(P1.usage2 - verbruikHoogStartT2)
        local R1Waarde = dz.utils.round(P1.return1 - leveringLaagStartR1)
        local R2Waarde = dz.utils.round(P1.return2 - leveringHoogStartR2)

local TwaardeOpgeteld = dz.utils.round(T1Waarde + T2Waarde)
        local RwaardeOpgeteld = dz.utils.round(R1Waarde + R2Waarde)
        local tenRwaardenAfgetrokken = dz.utils.round(TwaardeOpgeteld - RwaardeOpgeteld)

-- Update the device
        updateCounter(usageLow, P1.usage1, lastP1.usage1)
        updateCounter(usageHigh, P1.usage2, lastP1.usage2)
        updateCounter(returnLow, P1.return1, lastP1.return1)
        updateCounter(returnHigh, P1.return2, lastP1.return2)
        updateCounter(jaarVerbruik, tenRwaardenAfgetrokken, beginstandStroom)

lastP1.usage1 = P1.usage1
        lastP1.usage2 = P1.usage2
        lastP1.return1 = P1.return1
        lastP1.return2 = P1.return2

end
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:55
Graag even je bericht bewerken en het script tussen </> code haakjes zetten.

Misschien heb je aan dit script iets: https://github.com/Bazema...k%20%26%20Kosten%20script

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

M.v.Veelen schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:48:
[...]

Mocht iemand nog een goede oplossing weten, graag. Moet nu toch telkens via de CLI updaten en dat zou niet nodig hoeven zijn.
Was jij hier nog uit gekomen?

Updaten via CLI is bij mij nogal traag. Het maken van een backup duurt een baard.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 22-08-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
MikeyMan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:46:
[...]

Updaten via CLI is bij mij nogal traag. Het maken van een backup duurt een baard.
Heb je al gekeken met top?
https://man7.org/linux/man-pages/man1/top.1.html
https://www.geeksforgeeks...d-in-linux-with-examples/

Dan kan je kijken wat het resourcegebruik is.
Wellicht dat je daar wat uit kan afleiden.

Zo heb ik een paar weken geleden oa een hoop oude logging, cache en oudere installatiebestanden verwijderd.
Opslag op de SD-kaart ging hierna van 50% naar 12,5%.
Alles (en mn Domoticz) draait nu een stuk soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Lawrentz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Zo heb ik een paar weken geleden oa een hoop oude logging, cache en oudere installatiebestanden verwijderd.
Bovenstaande is inderdaad goed aan te raden. Ik had 2 maanden terug ook al langere tijd een traag systeem. Bleek dat er nog een oud zwave proces draaide waarvan ik dacht dit allang gedeinstalleerd te hebben. Proces definitief de nek omgedraaid en direct veel stabielere raspberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:50

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Heeft iemand hier wel eens een P1 meter welke aangesloten is via een P1 kabel vervangen voor de home wizzard P1 meter met behoud van informatie? Gaat dat makkelijk en goed in de vorm van dat het gewoon een kwestie is van aangeven dat een nieuwe sensor een oude vervangt?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:20
Bor schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:36:
Heeft iemand hier wel eens een P1 meter welke aangesloten is via een P1 kabel vervangen voor de home wizzard P1 meter met behoud van informatie? Gaat dat makkelijk en goed in de vorm van dat het gewoon een kwestie is van aangeven dat een nieuwe sensor een oude vervangt?
Ik heb dan wel niet de homewizard uitvoering gekozen maar een P1 DSMR die hier op tweakers (vraag en aanbod) wordt aangeboden. Heel eenvoudig te installeren en ook binnen domoticz te integreren.

bijnaleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lawrentz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Het punt zat hem meer in de mislukkende update, maar zal hier idd ook eens naar kijken. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Nope, maar even beredenerend:
Ik denk dat als je de integratie via de Hardware tab hebt gedaan en je gebruikt dezelfde IDX en dezelfde gegevens dat je dan een hele grote kans maakt dat het gaat lukken. Ander IP adres lijkt me geen probleem.

Als je in je Hardware een nieuwe P1 meter aanmaakt dan wordt het wat lastiger denk ik want dan moet je in de database gaan vrotten, en dat moet je niet willen.

Als je de geen Hardware integratie hebt gedaan maar alles via bijvoorbeeld een APi in DzVents binnenhaalt dan lijkt het me ook geen issue. Want dan kan je immers je opgehaalde gegevens doorverwijzen naar je eigen dummies.

Iemand anders met andere, betere ideeën?
Laat iig even weten of het je is gelukt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
MikeyMan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:00:
[...]
Het punt zat hem meer in de mislukkende update, maar zal hier idd ook eens naar kijken. Thanks :)
YW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Als je een nieuwe p1 meter aanmaakt in Domoticz en die werkt kun je de oude sensor editten en remplaceer naar de nieuwe, de oude is dan weg en de data is naar de nieuwe gemigreerd.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Ik kom niet uit het volgende probleem.
Ik heb vanuit mijn auto de odometerstand in domoticz als afstand. Nu wil ik de afstand van vandaag berekenen.
Iemand een voorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
MikeyMan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:46:
[...]

Met een andere browser ging het wel goed kwam ik achter. Al doe ik het nu toch elke keer nog via de CLI omdat ik voor de zekerheid Monit ook eerst even stop.

Zojuist getest via de andere browser zonder Monit te stoppen en dat ging goed. Binnen een halve minuut weer up and running.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 17:40

DaRoot

Some say...

Ik heb iets vreemds bij de gebeurtenissen, meer specifiek 1 gebeurtenis die ik in Blockly gebouwd heb, en al ruim 1,5 jaar in gebruik heb zonder problemen. Ik heb hem denk ik in een Domoticz versie uit 2022 of 2021 gebouwd. Huidige versie is 2023.2, op een Raspberry Pi 3B+.
Onlangs viel me op dat het script/gebeurtenis niet meer werkte: de sfeerverlichting in de woonkamer ging niet 15 minuten voor zondersondergang aan. Nu haalde ik het Blockly script erbij, en dit was er nog van over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYt9DcsWWJ0apxEzLgvL2-zNaoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q1OFrOj6IEz6yNYJTUOLCxGC.png?f=fotoalbum_large
Voorheen echter was ie zo (niet alles staat erop, maar verschil is wel duidelijk):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vONf6RfIt7uc33UDMGApLcFfTq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GojiLk46UkWs3VA3Gx8iAQoq.png?f=fotoalbum_large
Nu viel me ook op dat het script niet meer werkte, sinds ik die lege versie in beeld heb gehad, en die een keer heb opgeslagen.
Het gekke is, als ik uit een backup database het script als XML exporteer, en in een nieuw Blockly script importeer, het er weer uit ziet zoals in het 2e screenshot, compleet dus. Die kan ik dan opslaan, en hij werkt dan ook weer.
Sluit ik het script, en heropen ik het weer, ziet het er weer zo leeg uit als het 1e.. en als ik die lege dan opsla, werkt het ook niet meer.
Het script zo leeg tonen lijkt pas sinds de update naar 2023.2 te zijn. Iemand meer zoiets vergelijkbaars gehad, en daar een oorzaak/oplossing voor?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
DaRoot schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:17:
Ik heb iets vreemds bij de gebeurtenissen, meer specifiek 1 gebeurtenis die ik in Blockly gebouwd heb, en al ruim 1,5 jaar in gebruik heb zonder problemen. Ik heb hem denk ik in een Domoticz versie uit 2022 of 2021 gebouwd.
...
Het script zo leeg tonen lijkt pas sinds de update naar 2023.2 te zijn. Iemand meer zoiets vergelijkbaars gehad, en daar een oorzaak/oplossing voor?
Ja, heb ik ook gehad.
Mijn oplossing was dzVents.
dzVents is veel stabieler en biedt meer mogelijkheden dan Blocky.
Blocky was mij toch niet stabiel te krijgen, had te veel beperkte mogelijkheden en ik zat me er hierdoor constant aan te irriteren.

De overstap naar dzVents had mij even een aanloop(je) maar wil nu absoluut niet meer terug.
Die aanloop bleek achteraf gewoon koudwatervrees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lawrentz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:50:
[...]

Ja, heb ik ook gehad.
Blocky was mij toch niet stabiel te krijgen, had te veel beperkte mogelijkheden en ik zat me er hierdoor constant aan te irriteren.

De overstap naar dzVents had mij even een aanloop(je) maar wil nu absoluut niet meer terug.
Mee eens. Paar jaar geleden voor exact dezelfde situatie gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 17:40

DaRoot

Some say...

Lawrentz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:50:
[...]

Ja, heb ik ook gehad.

Is ook bij mij de bedoeling, ik heb al paar dzVents scripts draaien, die zijn wat eenvoudiger.
Ik vind het gewoon apart dat sinds de upgrade naar 2023.2 dit optreedt.
Nou ja, zaak om niet te druk meer om maken, en snel omzetten naar dzVents.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 14:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MMM

een DZ vent probleempje na een een update:
code:
1
2023-08-30 22:06:00.202 Error: dzVents: Error: (3.1.8) /opt/domoticz/dzVents/runtime/persistence.lua:24: /opt/domoticz/userdata/scripts/dzVents/data/__data_Script Weer 24 uurs gemiddelde DZ AI1.lua: No such file or directory

Hij zegt geen script maar het script staat er wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvuKj0qlC-Blvbxb_hRjfl5XgDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UpkRqbAiieyOos4n2ZZSuTs2.png?f=fotoalbum_large

Met dit script.. :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
return {
    on = {
        timer = {
            'every 3 minutes'
        }
    },
    data = {
        temperature1 = { history = true, maxItems = 480 }, -- 24 uur aan gegevens (elke 3 minuten)
        temperature2 = { history = true, maxItems = 480 }, -- 24 uur aan gegevens (elke 3 minuten)
        averageTemperature = { history = true, maxItems = 480 } -- 24 uur aan gegevens (elke 3 minuten)
    },
    execute = function(domoticz, _)
        local sensor1 = domoticz.devices('939')
        local sensor2 = domoticz.devices('12460')
        local averageSensor = domoticz.devices('12216')

-- Controleer of de sensoren bestaan
        if sensor1 and sensor2 and averageSensor then
            -- Haal de huidige temperatuurwaarden op
            local temperature1 = sensor1.temperature
            local temperature2 = sensor2.temperature

-- Bereken het gemiddelde van de temperatuursensoren
            local averageTemperature = (temperature1 + temperature2) / 2

-- Sla de temperatuurwaarden op in de geschiedenis
            domoticz.data.temperature1.add(temperature1)
            domoticz.data.temperature2.add(temperature2)
            domoticz.data.averageTemperature.add(averageTemperature)

-- Update de gemiddelde temperatuursensor
            averageSensor.updateTemperature(averageTemperature)
        end
    end
}

Jaren gelopen maar welke update hij het niet meer doet?

Mss iemand die verstand heeft van dz:-)
DANK

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Dylantje2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:10:
MMM

een DZ vent probleempje na een een update:
code:
1
2023-08-30 22:06:00.202 Error: dzVents: Error: (3.1.8) /opt/domoticz/dzVents/runtime/persistence.lua:24: /opt/domoticz/userdata/scripts/dzVents/data/__data_Script Weer 24 uurs gemiddelde DZ AI1.lua: No such file or directory

Hij zegt geen script maar het script staat er wel:
[Afbeelding]

Met dit script.. :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
return {
    on = {
        timer = {
            'every 3 minutes'
        }
    },
    data = {
        temperature1 = { history = true, maxItems = 480 }, -- 24 uur aan gegevens (elke 3 minuten)
        temperature2 = { history = true, maxItems = 480 }, -- 24 uur aan gegevens (elke 3 minuten)
        averageTemperature = { history = true, maxItems = 480 } -- 24 uur aan gegevens (elke 3 minuten)
    },
    execute = function(domoticz, _)
        local sensor1 = domoticz.devices('939')
        local sensor2 = domoticz.devices('12460')
        local averageSensor = domoticz.devices('12216')

-- Controleer of de sensoren bestaan
        if sensor1 and sensor2 and averageSensor then
            -- Haal de huidige temperatuurwaarden op
            local temperature1 = sensor1.temperature
            local temperature2 = sensor2.temperature

-- Bereken het gemiddelde van de temperatuursensoren
            local averageTemperature = (temperature1 + temperature2) / 2

-- Sla de temperatuurwaarden op in de geschiedenis
            domoticz.data.temperature1.add(temperature1)
            domoticz.data.temperature2.add(temperature2)
            domoticz.data.averageTemperature.add(averageTemperature)

-- Update de gemiddelde temperatuursensor
            averageSensor.updateTemperature(averageTemperature)
        end
    end
}

Jaren gelopen maar welke update hij het niet meer doet?

Mss iemand die verstand heeft van dz:-)
DANK
Bovenstaande foutmelding wijst naar een andere locatie dan je fileoverzicht.
Had je dit ook gezien?
Heb je dit ook geanalyseerd?

Zomaar wat gedachtes:
  • Oude dzVents script via de GUI kopiëren naar een nieuw dzVents script met een iets andere naam.
  • Oude dzVents script disablen.
  • Oude dzVents script iets aanpassen zoals in een comment, enablen en weer opslaan. gewoon om de boel op te slaan
  • Dz stoppen en starten
Op zich niets schokkends, maar wellicht helpt het meteen of krijg je nieuwe, andere foutmelding waardoor het analyseren makkelijker gaat.
Of heb je dit al geprobeerd?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:28:
@tsjoender @Lawrentz Thanks, dit gaat beter zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
WARNING: logrotate in debug mode does nothing except printing debug messages!  Consider using verbose mode (-v) instead if this is not what you want.

reading config file domoticz
error: domoticz:12 lines must begin with a keyword or a filename (possibly in double quotes)
error: found error in /var/log/domoticz.log , skipping
Reading state from file: /var/lib/logrotate/status
Allocating hash table for state file, size 64 entries
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state
Creating new state

Handling 1 logs

rotating pattern: /var/log/domoticz.log  after 1 days (8 rotations)
empty log files are not rotated, old logs are removed
considering log /var/log/domoticz.log
Creating new state
  Now: 2023-07-27 11:27
  Last rotated at 2023-07-27 11:00
  log does not need rotating (log has already been rotated)
not running postrotate script, since no logs were rotated

Nu wachten op een crash ;)
Om mezelf nog even te quoten... Lijkt toch iets niet helemaal goed te gaan.
Vandaag de log bekeken, en die is nog vanaf 28-7.

logrotate ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/var/log/domoticz.log {
        daily
        missingok
        rotate 8
        compress
        delaycompress
        notifempty
        create 777 domoticz domoticz
        sharedscripts
        postrotate
        endscript
}

@tsjoender @Lawrentz any thoughts?

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 31-08-2023 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
MikeyMan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Om mezelf nog even te quoten... Lijkt toch iets niet helemaal goed te gaan.
Vandaag de log bekeken, en die is nog vanaf 28-7.

logrotate ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/var/log/domoticz.log {
        daily
        missingok
        rotate 8
        compress
        delaycompress
        notifempty
        create 777 domoticz domoticz
        sharedscripts
        postrotate
        endscript
}

@tsjoender @Lawrentz any thoughts?
Nope, maar wil je wel graag mijn logrotate met je delen.
Wellicht dat je deze eens kan proberen en het je verder op weg helpt.

Mijn Dz logrotate
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
$ cat /etc/logrotate.d/domoticz
/var/log/domoticz.log
{
rotate 7
daily
missingok
notifempty
delaycompress
compress
postrotate
if [ -f /var/run/domoticz.pid ]; then
/etc/init.d/domoticz.sh restart > /dev/null
fi
endscript
}

Mijn Dz logfiles
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
$ ls -la /var/log/domo*
-rw-r--r-- 1 root root  564436 31 aug 10:41 /var/log/domoticz.log
-rw-r--r-- 1 root root 4032255 31 aug 00:01 /var/log/domoticz.log.1
-rw-r--r-- 1 root root  245608 30 aug 00:00 /var/log/domoticz.log.2.gz
-rw-r--r-- 1 root root  249630 29 aug 00:01 /var/log/domoticz.log.3.gz
-rw-r--r-- 1 root root  243224 28 aug 00:00 /var/log/domoticz.log.4.gz
-rw-r--r-- 1 root root  243802 27 aug 00:01 /var/log/domoticz.log.5.gz
-rw-r--r-- 1 root root  304939 26 aug 00:00 /var/log/domoticz.log.6.gz
-rw-r--r-- 1 root root  222347 25 aug 00:00 /var/log/domoticz.log.7.gz

• Dylantje2

Dylantje2

Lawrentz schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:06:
[...]

Bovenstaande foutmelding wijst naar een andere locatie dan je fileoverzicht.
Had je dit ook gezien?
Heb je dit ook geanalyseerd?

Zomaar wat gedachtes:
  • Oude dzVents script via de GUI kopiëren naar een nieuw dzVents script met een iets andere naam.
  • Oude dzVents script iets aanpassen zoals in een comment, enablen en weer opslaan. gewoon om de boel op te slaan
  • Dz stoppen en starten
Op zich niets schokkends, maar wellicht helpt het meteen of krijg je nieuwe, andere foutmelding waardoor het analyseren makkelijker gaat.
Of heb je dit al geprobeerd?
MMM nee maar dat verklaard wel wat..
Ben over gegaan naar Docker dus de direction is anders geworden.
Het truucje wat je uithaald werkt ook niet helaas..
Andere opties???

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Lawrentz
Dylantje2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

MMM nee maar dat verklaard wel wat..
Ben over gegaan naar Docker dus de direction is anders geworden.
Het truucje wat je uithaald werkt ook niet helaas..
Andere opties???
Wellicht nog even het opstartscript tegen het licht houden?
code:
1
sudo nano /etc/init.d/domoticz.sh

Wellicht nog even kijken naar de status?
code:
1
En dan even kijken of de status van alle regels overeenkomen met het opstartscript en de dockersettings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Lawrentz schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Wellicht nog even het opstartscript tegen het licht houden?
code:
1
sudo nano /etc/init.d/domoticz.sh

Wellicht nog even kijken naar de status?
code:
1
En dan even kijken of de status van alle regels overeenkomen met het opstartscript en de dockersettings.
Niets te zien

Domoticz draait in Docker en dan is eea toch wel anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-06 09:19

Copitano

Hoorn NH

Ik zit hier even met de handen in het haar na de update van 2023.1 naar 2023.2 op een raspberry Pi4 8GB met daarop bullseye (64). Twee van een hele trein aan dzVents scripts vertikken het om de widgets op het dashboard te updaten. Alle ander lopen prima. Modbus RTU plugin maakt geen widgets meer aan in het dashbord (zelfs niet op een maagdelijke installatie met uitsluitend de plugin).De buienradar plugin (Weather lookup) knalt er steeds uit en als ik een update do in Hardware slaat domoticz helemaal vast. Alleen een restart van domoticz start Buienradar weer. De build-in versie blijft gewoon lopen.
Op een Pi3B+ waar ik de update ook op heb uitgevoerd draaien de scripts gewoon en blijft de plugin van buienradar ook gewoon draaien.

Ten einde raad heb ik maar backups gemaakt van domoticz en influxdb, een systeembackup van 25 augustus teruggezet met daarop nog 2023.1 en geprobeer de backup terug te zetten. Echter zonder succes. Domoticz start wel op en de data t/m 25 augustus zijn er gewoon en alle scripts werken ook gewoon. Echter zodra ik de backup van domoticz terugzet gaat het fout. Ik krijg dan een login scherm. Dat werkt echter niet met de standaard login (admin/domoticz). Zelf heb ik geen wijzigingen aangebracht in de standaard login.
Als ik vervolgen op domoticz probeer in te loggen zonder wachtwoord (./domoticz -nowwwpwd) dan ziet het scherm rood van de foutmeldingen. Dit zijn de scripts:

Okay, heel verhaal om zo compleet mogelijk te zijn.

Heeft iemand enig idee waar ik het euvel moet zoeken?
Hoe kan ik forseren dat de dzVents scripts de widgets weer gaan updaten?
De buienradar plugin zou ik er eventueel vanaf kunnen gooien en verder werken met alleen de build-in versie. Moet dan wel een aantal scripts aanpassen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
local httpResponses = "monthTotal"

return {
    on      =   {   
                    timer           =   { "every 1 minutes" },
                    httpResponses   =   { httpResponses .. "*" } 
                },

logging =   {   
                    level           =   domoticz.LOG_DEBUG, -- set to LOG_ERROR when script works as expected
                    marker          =   httpResponse   
                },

-- ****************************** Your settings below this line ***************************************************
        usageDevice = dz.devices(305)          -- Replace xxxx with ID of energyDevice you want to track
        monthTotal = dz.devices(320)        -- Create as virtual managed counter (energy) and change yyyy to the ID of the new device
        -- ****************************** No changes required below this line *********************************************

local function logWrite(str,level)
            dz.log(tostring(str),level or dz.LOG_DEBUG)
        end

local function triggerJSON(id, period, delay)
            local delay = delay or 0
            local  URLString   =    dz.settings['Domoticz url'] .. "/json.htm?type=graph&sensor=counter&range=" .. 
                                    period .. "&idx=" .. id 
            dz.openURL({    url = URLString,
                            method = "GET",
                            callback = httpResponses .. "_" .. period}).afterSec(delay)                      
        end

local function calculateMonthTotal(rt)
            local monthTotal = 0
            local currentMonth = dz.time.rawDate:sub(1,7)
            for id, result in  ipairs(rt) do 
                if rt[id].d:sub(1,7) == currentMonth then
                    logWrite(rt[id].d .. " ==>> " .. rt[id].v)
                    monthTotal = monthTotal + rt[id].v
                end
            end
            return monthTotal * 1000
        end    

if not item.isHTTPResponse then
            triggerJSON(usageDevice.id, "month")
        elseif item.ok then                                      -- statusCode == 2xx
            monthTotal.update(0,calculateMonthTotal(item.json.result))
        else
            logWrite("Could not get (good) data from domoticz. Error (" .. (item.statusCode or 999) .. ")"  ,dz.LOG_ERROR)
            logWrite(item.data)

end

end

}

Deze lijkt helemaal niets te doen, althans in het log van domoticz is niets te zien.

en:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
return {
    active = true,
      --on = { 
        --['timer'] = { "every 1 minutes" }     -- Change to your liking to 1,2,3,4,5,6,10,12,15 or 20 
    --},    
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },
            local YoulessVandaagX       =domoticz.devices("Elektra WP").counterDeliveredToday
        local YoulessVandaag    =YoulessVandaagX/1000
        local Teruggeleverd_Meter   =domoticz.devices("Power_SM").counterDeliveredToday*1000
            local Verbruikt_Meter   =domoticz.devices("Power_SM").counterToday*1000
            local Netto_Verbruikt_Meter =domoticz.devices("Power_SM").counterToday*1000-Teruggeleverd_Meter     
        local Verbruikt_Direkt  =domoticz.devices("S0").WhToday-Teruggeleverd_Meter
        local Verbruikt_Totaal  =(Verbruikt_Direkt+Verbruikt_Meter)/1000
        local Verbruikt_ex_WP   =((Verbruikt_Direkt+Verbruikt_Meter)/1000-YoulessVandaag)
        --local NetLaag     =domoticz.devices("Power_SM").           
        --local NetHoog     =domoticz.devices("Power_SM").
            --local ZonLaag     =domoticz.devices("Power_SM").
            --local ZonHoog     =domoticz.devices("Power_SM").
        --local ZonnestroomVandaag  = 

domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Teruggeleverd Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Teruggeleverd_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Netto Verbruikt Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Netto_Verbruikt_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Direkt').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Direkt)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Totaal').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Totaal)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt excl. WP').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_ex_WP)

domoticz.log('YoulessVandaagX: '..YoulessVandaagX)
domoticz.log('YoulessVandaag: '..YoulessVandaag)
domoticz.log('Teruggeleverd_Meter: '..Teruggeleverd_Meter)
domoticz.log('Verbruikt_Meter: '..Verbruikt_Meter)
domoticz.log('Netto_Verbruikt_Meter: '..Netto_Verbruikt_Meter)
domoticz.log('Verbruikt_Direkt: '..Verbruikt_Direkt)
domoticz.log('Verbruikt_Totaal: '..Verbruikt_Totaal)
domoticz.log('Verbruikt_ex_WP: '..Verbruikt_ex_WP)
    end
}

Bij deze laatste zie ik wel waardes wijzigen in het log van domoticz. Het script lijkt dus wel te worden getriggerd. Lijkt dus iets met de widgets te zijn. Waardes worden niet doorgezet naar influxdb en grafana.
In het log staan geen foutmeldingen.

Wat de plugin van buienradar betreft krijg ik na verloop van tijd wel een foutmelding dat de verbinding onverwacht is verbroken.

[ Voor 62% gewijzigd door Copitano op 03-09-2023 14:07 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:06:
[...]
Zomaar wat gedachtes:
  • Dz stoppen en starten
In mijn geval helpt dat trucje helaas niet :'(

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Copitano schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:51:
Heeft iemand enig idee waar ik het euvel moet zoeken?
Hoe kan ik forseren dat de dzVents scripts de widgets weer gaan updaten?
De buienradar plugin zou ik er eventueel vanaf kunnen gooien en verder werken met alleen de build-in versie. Moet dan wel een aantal scripts aanpassen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
local httpResponses = "monthTotal"

return {
    on      =   {   
                    timer           =   { "every 1 minutes" },
                    httpResponses   =   { httpResponses .. "*" } 
                },

logging =   {   
                    level           =   domoticz.LOG_DEBUG, -- set to LOG_ERROR when script works as expected
                    marker          =   httpResponse   
                },

-- ****************************** Your settings below this line ***************************************************
        usageDevice = dz.devices(305)          -- Replace xxxx with ID of energyDevice you want to track
        monthTotal = dz.devices(320)        -- Create as virtual managed counter (energy) and change yyyy to the ID of the new device
        -- ****************************** No changes required below this line *********************************************

local function logWrite(str,level)
            dz.log(tostring(str),level or dz.LOG_DEBUG)
        end

local function triggerJSON(id, period, delay)
            local delay = delay or 0
            local  URLString   =    dz.settings['Domoticz url'] .. "/json.htm?type=graph&sensor=counter&range=" .. 
                                    period .. "&idx=" .. id 
            dz.openURL({    url = URLString,
                            method = "GET",
                            callback = httpResponses .. "_" .. period}).afterSec(delay)                      
        end

local function calculateMonthTotal(rt)
            local monthTotal = 0
            local currentMonth = dz.time.rawDate:sub(1,7)
            for id, result in  ipairs(rt) do 
                if rt[id].d:sub(1,7) == currentMonth then
                    logWrite(rt[id].d .. " ==>> " .. rt[id].v)
                    monthTotal = monthTotal + rt[id].v
                end
            end
            return monthTotal * 1000
        end    

if not item.isHTTPResponse then
            triggerJSON(usageDevice.id, "month")
        elseif item.ok then                                      -- statusCode == 2xx
            monthTotal.update(0,calculateMonthTotal(item.json.result))
        else
            logWrite("Could not get (good) data from domoticz. Error (" .. (item.statusCode or 999) .. ")"  ,dz.LOG_ERROR)
            logWrite(item.data)

end

end

}

Deze lijkt helemaal niets te doen, althans in het log van domoticz is niets te zien.
Probeer eerst elke variabele te loggen zoals usageDevice en monthTotal van resp regels 16 en 17 door toevoeging van regels 18 en 19:
code:
1
2
dz.log (usageDevice)
dz.log (monthTotal)

Daarnaast lijkt het declareren van beide variabelen te ontbreken.
code:
1
2
local usageDevice
local monthTotal

Klopt mijn gedachte?
Dat zou dan te zien zijn wanneer de resp logregels nil weergeven.
Deze 2 declaraties zou ik op resp regels 2 en 3 plaatsen
Of zie ik zit ze over het hoofd?
Alle andere declaraties zou ik overigens ook boven de return. {...} zetten.
De declaratie op regel 1 (local httpResponses....): Ik zou een variabele niet zo snel de naam van een native keyword geven.
En ik zou beide triggers (timer en httpResponses) uit elkaar trekken en er twee aparte scripts van maken: één voor de timer en één voor de httpResponses.
Alles voor de leerbaarheid, logging en daarmee de analyse.
en:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
return {
    active = true,
      --on = { 
        --['timer'] = { "every 1 minutes" }     -- Change to your liking to 1,2,3,4,5,6,10,12,15 or 20 
    --},    
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },
            local YoulessVandaagX       =domoticz.devices("Elektra WP").counterDeliveredToday
        local YoulessVandaag    =YoulessVandaagX/1000
        local Teruggeleverd_Meter   =domoticz.devices("Power_SM").counterDeliveredToday*1000
            local Verbruikt_Meter   =domoticz.devices("Power_SM").counterToday*1000
            local Netto_Verbruikt_Meter =domoticz.devices("Power_SM").counterToday*1000-Teruggeleverd_Meter     
        local Verbruikt_Direkt  =domoticz.devices("S0").WhToday-Teruggeleverd_Meter
        local Verbruikt_Totaal  =(Verbruikt_Direkt+Verbruikt_Meter)/1000
        local Verbruikt_ex_WP   =((Verbruikt_Direkt+Verbruikt_Meter)/1000-YoulessVandaag)
        --local NetLaag     =domoticz.devices("Power_SM").           
        --local NetHoog     =domoticz.devices("Power_SM").
            --local ZonLaag     =domoticz.devices("Power_SM").
            --local ZonHoog     =domoticz.devices("Power_SM").
        --local ZonnestroomVandaag  = 

domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Teruggeleverd Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Teruggeleverd_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Netto Verbruikt Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Netto_Verbruikt_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Direkt').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Direkt)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Totaal').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Totaal)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt excl. WP').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_ex_WP)

domoticz.log('YoulessVandaagX: '..YoulessVandaagX)
domoticz.log('YoulessVandaag: '..YoulessVandaag)
domoticz.log('Teruggeleverd_Meter: '..Teruggeleverd_Meter)
domoticz.log('Verbruikt_Meter: '..Verbruikt_Meter)
domoticz.log('Netto_Verbruikt_Meter: '..Netto_Verbruikt_Meter)
domoticz.log('Verbruikt_Direkt: '..Verbruikt_Direkt)
domoticz.log('Verbruikt_Totaal: '..Verbruikt_Totaal)
domoticz.log('Verbruikt_ex_WP: '..Verbruikt_ex_WP)
    end
}

Bij deze laatste zie ik wel waardes wijzigen in het log van domoticz. Het script lijkt dus wel te worden getriggerd. Lijkt dus iets met de widgets te zijn. Waardes worden niet doorgezet naar influxdb en grafana.
In het log staan geen foutmeldingen.

Wat de plugin van buienradar betreft krijg ik na verloop van tijd wel een foutmelding dat de verbinding onverwacht is verbroken.
Ook hier: Loggen, loggen, loggen. In dit geval de opbouw van de url:
code:
1
2
3
4
5
6
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Teruggeleverd Meter')  .idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Teruggeleverd_Meter)
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Verbruikt Meter')      .idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Verbruikt_Meter)
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Netto Verbruikt Meter').idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Netto_Verbruikt_Meter)
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Verbruikt Direkt')     .idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Verbruikt_Direkt)
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Verbruikt Totaal')     .idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Verbruikt_Totaal)
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Verbruikt excl. WP')   .idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Verbruikt_ex_WP)

Je ziet dan de opbouw van de url.en kan de fouten analyseren.
En als het Ok lijkt en de url doet niets dan kan je altijd een copy/pase doen van de url.
Maar waarom maak je geen gebruik van de standaard opbouw met
code:
1
2
3
4
5
domoticz.openURL ({
    url       = mijnUurl,
    callback  = 'mijnCallback',
    timeout   = 20, 
})

Vwb Buienradar:
Dat heb ik ook regelmatig ri Buienradar, maar denk dat dit hickups zijn in het path naar de buienradar site.
Of deze hickups lokale netwerk zijn, in de router of bij buienradar zelf dat kan ik niet nagaan.
En heb dit soort errors ook regelmatig bij mijn ventilatiebox, en die hangt (logisch) in het lokale netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:41:
[...]

Probeer eerst elke variabele te loggen zoals usageDevice en monthTotal van resp regels 16 en 17 door toevoeging van regels 18 en 19:
code:
1
2
dz.log (usageDevice)
dz.log (monthTotal)

Daarnaast lijkt het declareren van beide variabelen te ontbreken.
code:
1
2
local usageDevice
local monthTotal

Klopt mijn gedachte?
Dat zou dan te zien zijn wanneer de resp logregels nil weergeven.
Deze 2 declaraties zou ik op resp regels 2 en 3 plaatsen
Of zie ik zit ze over het hoofd?
Alle andere declaraties zou ik overigens ook boven de return. {...} zetten.
De declaratie op regel 1 (local httpResponses....): Ik zou een variabele niet zo snel de naam van een native keyword geven.
En ik zou beide triggers (timer en httpResponses) uit elkaar trekken en er twee aparte scripts van maken: één voor de timer en één voor de httpResponses.
Alles voor de leerbaarheid, logging en daarmee de analyse.

[...]

Ook hier: Loggen, loggen, loggen. In dit geval de opbouw van de url:
code:
1
2
3
4
5
6
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Teruggeleverd Meter')  .idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Teruggeleverd_Meter)
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Verbruikt Meter')      .idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Verbruikt_Meter)
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Netto Verbruikt Meter').idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Netto_Verbruikt_Meter)
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Verbruikt Direkt')     .idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Verbruikt_Direkt)
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Verbruikt Totaal')     .idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Verbruikt_Totaal)
domoticz.log ('http://192.168.xxx.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices ('Verbruikt excl. WP')   .idx .. '&nvalue=0&svalue=' .. Verbruikt_ex_WP)

Je ziet dan de opbouw van de url.en kan de fouten analyseren.
En als het Ok lijkt en de url doet niets dan kan je altijd een copy/pase doen van de url.
Maar waarom maak je geen gebruik van de standaard opbouw met
code:
1
2
3
4
5
domoticz.openURL ({
    url       = mijnUurl,
    callback  = 'mijnCallback',
    timeout   = 20, 
})

Vwb Buienradar:
Dat heb ik ook regelmatig ri Buienradar, maar denk dat dit hickups zijn in het path naar de buienradar site.
Of deze hickups lokale netwerk zijn, in de router of bij buienradar zelf dat kan ik niet nagaan.
En heb dit soort errors ook regelmatig bij mijn ventilatiebox, en die hangt (logisch) in het lokale netwerk.
Dank voor je reactie. Het maandtotaal script het ik "geleend" en aangepast naar mijn situatie. Heeft 3 jaar prima gewerkt, onder de vorige besturigssystemen van de Pi3B+ en versies van domoticz. Maar ik ga je suggesties zeker nog eens goed lezen en uitproberen. Zelf kan ik nog niet zo goed programmeren, dus dat wordt wel even een uitdaging met al die kommas en puntjes op de juiste plek ;)
Ik laat de komende week het resultaat nog wel weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Copitano schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:54:
[...]

Dank voor je reactie. Het maandtotaal script het ik "geleend" en aangepast naar mijn situatie. Heeft 3 jaar prima gewerkt, onder de vorige besturigssystemen van de Pi3B+ en versies van domoticz. Maar ik ga je suggesties zeker nog eens goed lezen en uitproberen. Zelf kan ik nog niet zo goed programmeren, dus dat wordt wel even een uitdaging met al die kommas en puntjes op de juiste plek ;)
Dit vermoedde ik al doordat in meerdere formats/stijlen zag in beide scripts.
Is niet erg.
Zo zijn we allemaal begonnen.
Neem gewoon de tijd en probeer oa adhv https://www.domoticz.com/..._generation_Lua_scripting te leren begrijpen begrijpen wat er gebeurt.

In het 1e script maak je gebruik van 3 lokale functies triggerJSON, logWrite, calculateMonthTotal.
Ik geen fan van het gebruik van lokale functies, zeker niet in een script van slechts 59 regels.
Het kan technisch wel goed werken maar het maakt de analyse wat lastig vind ik zelf.
Al dit is een kwestie van smaak.
Andere mede-Tweakers zullen er wellicht anders over denken.

Btw, in het 2e script ontbreekt de optionele loggging sectie zie ik nu, terwijl je deze wel gebruikt in het 1e script:
https://www.domoticz.com/....80.A6_.7D_.28optional.29
Ik raad je aan om die toch te gebruiken.
Het zal de werking niet beïnvloeden maar wel de analyse.
En ga je de uitgeremde regels 3-5 en 20-24 niet meer gebruiken dan kan je ze net zo goed weggooien.
Ook dit bevordert niet de werking, maar wel het overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Copitano schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:54:
[...]

Het is me zojuist opgevallen dat sinds v2023.2 het eea is veranderd in de aansturing van API's zoals vermeld in https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's
Vandaar een nieuwe opzet.
Deze zou je eens kunnen proberen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
local Elektra_WP_idx            = 'Elektra WP'
local Power_SM_idx              = 'Power_SM'
local S0_idx                    = "S0"
local Verbruikt_Meter_idx       = 'Verbruikt Meter'
local Teruggeleverd_Meter_idx   = 'Teruggeleverd Meter' 
local Netto_Verbruikt_Meter_idx = 'Netto Verbruikt Meter' 
local Verbruikt_Direkt_idx      = 'Verbruikt Direkt'
local Verbruikt_Totaal_idx      = 'Verbruikt Totaal' 
local Verbruikt_excl_WP_idx     = 'Verbruikt excl. WP' 

local YoulessVandaagX
local YoulessVandaag
local Teruggeleverd_Meter
local Verbruikt_Meter
local Netto_Verbruikt_Meter
local Verbruikt_Direkt
local Verbruikt_Totaal
local Verbruikt_ex_WP

return {
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

logging = {
        level  = domoticz.LOG_INFO,
        marker = '001 Power_SM'
    },

execute = function (domoticz, device)

YoulessVandaagX       =  domoticz.devices (Elektra_WP_idx) .counterDeliveredToday
        YoulessVandaag        =  YoulessVandaagX / 1000
        Teruggeleverd_Meter   =  domoticz.devices (Power_SM_idx)   .counterDeliveredToday * 1000
        Verbruikt_Meter       =  domoticz.devices (Power_SM_idx)   .counterToday          * 1000
        Netto_Verbruikt_Meter =  domoticz.devices (Power_SM_idx)   .counterToday          * 1000 - Teruggeleverd_Meter     
        Verbruikt_Direkt      =  domoticz.devices (S0_idx)         .WhToday                      - Teruggeleverd_Meter
        Verbruikt_Totaal      = (Verbruikt_Direkt + Verbruikt_Meter) / 1000
        Verbruikt_ex_WP       =  Verbruikt_Totaal - YoulessVandaag

domoticz.devices (Teruggeleverd_Meter_idx)   .updateCustomSensor (Teruggeleverd_Meter)
        domoticz.devices (Verbruikt_Meter_idx)       .updateCustomSensor (Verbruikt_Meter)
        domoticz.devices (Netto_Verbruikt_Meter_idx) .updateCustomSensor (Netto_Verbruikt_Meter)
        domoticz.devices (Verbruikt_Direkt_idx)      .updateCustomSensor (Verbruikt_Direkt)
        domoticz.devices (Verbruikt_Totaal_idx)      .updateCustomSensor (Verbruikt_Totaal)
        domoticz.devices (Verbruikt_excl_WP_idx)     .updateCustomSensor (Verbruikt_ex_WP)

domoticz.log ('YoulessVandaagX.......: ' .. YoulessVandaagX)
        domoticz.log ('YoulessVandaag........: ' .. YoulessVandaag)
        domoticz.log ('Teruggeleverd_Meter...: ' .. Teruggeleverd_Meter)
        domoticz.log ('Verbruikt_Meter.......: ' .. Verbruikt_Meter)
        domoticz.log ('Netto_Verbruikt_Meter.: ' .. Netto_Verbruikt_Meter)
        domoticz.log ('Verbruikt_Direkt......: ' .. Verbruikt_Direkt)
        domoticz.log ('Verbruikt_Totaal......: ' .. Verbruikt_Totaal)
        domoticz.log ('Verbruikt_ex_WP.......: ' .. Verbruikt_ex_WP)
    end
}

Wel garantie tot de deur en typefouten voorbehouden.
Ik kan immers dit script niet op mijn eigen installatie testen.

Dat eerste script vind ik te complex opgezet om ook even snel om te katten.
Pagina: 1 ... 43 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!