Acties:
  • 0Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

apepannetje schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:55:
Aanvullingen/vragen op mijn post hierboven:
Zoals gemeld had ik deze week een crash van Domoticz op synology.
Heb nog steeds de goede driver voor Usb niet kunnen vinden

Heb Domoticz wel kunnen installeren, maar kan de usb driver voor RFX com niet vinden

Wat heb ik gedownload heb van https://synocommunity.com/ en geïnstalleerd:

Domoticz v2020.2-10

SynoKernel USB Serial drivers

SynoCli Kernel Tools

Systeem:

Synology DS215+

DSM 6.2.4-25556 Update 6

Processor: ANNAPURNALABS Alpine AL212

In mijn beleving heb ik alles goed geïnstalleerd
Wie o Wie weet wat ik verkeerd doe?

Groetjes Apepannetje
Helpt onderstaande?
Het commando is ls /dev/ttyUSB* , dat geeft je alle USB devices. Waarschijnlijk zie je dan ttyUSB0 en wellicht ook nog ttyUSB1 als je nog meer 'seriële' devices aangesloten hebt. In Domoticz probeer je ze gewoon allebei in de instellingen. Als je geen ttyUSB0 ziet, dan geef je eerst het commando's

insmod /lib/modules/usbserial.ko
insmod /lib/modules/ftdi_sio.ko
mknod /dev/ttyUSB0 c 188 0

de twee genoemde modules zijn beschikbaar op je synology als je het package 'USB serial drivers' installeert via de package manager.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik heb sinds vorige week twee omvormers in plaats van één en ik wil eigenlijk een device hebben die beide opbrengsten bij elkaar optelt en dat toont.

Nu dacht ik dit simpelweg te doen door beide waardes op te tellen en in een dummy device te stoppen, maar dat werkte gisteren (dag een) perfect, maar vandaag krijg ik ineens allemaal negatieve waardes. Iemand enig idee waar het misgaat? (of een script wat wel werkt?)

Mijn devices:

De foute grafiek:

Mijn script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 08-05-2023
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 
--Description: Calculates total number of opwekking
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

--Declarations
local Opwekking1Num = 585 --West
local Opwekking2Num = 635 --Schuur

return {
    on = {
        devices = {
            Opwekking1Num,  --West
            Opwekking2Num  --Schuur
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local Opwekking1        = domoticz.devices(Opwekking1Num)   --West
        local Opwekking2        = domoticz.devices(Opwekking2Num)   --Schuur
        local Total             = domoticz.devices(639)             --Schuur
        local TotalWatt
        local TotalToday
        local Time                  = require('Time') --Time function
        local CurrentTime           = Time() --Current time

--Function
        --Combine numbers
        TotalWatt   = Opwekking1.actualWatt + Opwekking2.actualWatt
        TotalToday  = (Opwekking1.counterToday + Opwekking2.counterToday) * 1000
        --Write to output
        Total.updateElectricity(TotalWatt, TotalToday)
  end
}

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 17:59
Ik gebruik dit LUA script om de output van de 2 omvormers bij elkaar op te tellen (komen in een Dummy "Totaal zonnepanelen" :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
return
{
    on =
    {
        timer = { 'every minute' }
},

execute = function(domoticz, item)

local garagePower = domoticz.devices(2013)     -- garage
        local woningPower = domoticz.devices(2039)     -- woning
        local totalPower = domoticz.devices(2037)  -- totaal (garage + woning)

totalPower.updateElectricity(
                garagePower.WhActual + woningPower.WhActual,
                garagePower.WhTotal + woningPower.WhTotal
            )

end

}

Edit:

a) slechte dag voor de paneeltjes
b) net op welk moment je de snapshot maakt, zo klopt het niet helemaal als je ze bij elkaar optelt :X

[Voor 26% gewijzigd door M.v.Veelen op 09-05-2023 11:11]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
M.v.Veelen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:08:
a) slechte dag voor de paneeltjes
b) net op welk moment je de snapshot maakt, zo klopt het niet helemaal als je ze bij elkaar optelt :X
Lijkt nogal op die van mij, maar jij gebruikt andere inputs. Namelijk whActual en WhTotal. Ik zie nu ook dat jij elke minuut update, ik wil dat liever voorkomen en alleen bij elkaar op tellen als een van de devices ook daadwerkelijk verandering heeft. Scheelt log meldingen en processor power.

Ik heb nu aangepast naar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
--Creator: Rens
--Date: 08-05-2023
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 
--Description: Calculates total number of opwekking

--Declarations
local Opwekking1Num = 585 --West
local Opwekking2Num = 635 --Schuur

return {
    on = {
        devices = {
            Opwekking1Num,  --West
            Opwekking2Num  --Schuur
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local Opwekking1        = domoticz.devices(Opwekking1Num)   --West
        local Opwekking2        = domoticz.devices(Opwekking2Num)   --Schuur
        local Total             = domoticz.devices(639)             --Schuur
        local TotalWatt
        local TotalToday
        local Time                  = require('Time') --Time function
        local CurrentTime           = Time() --Current time

--Function
        --Combine numbers
        TotalWatt   = Opwekking1.WhActual + Opwekking2.WhActual
        TotalToday  = Opwekking1.WhTotal + Opwekking2.WhTotal
        --Write to output
        Total.updateElectricity(TotalWatt, TotalToday)
  end
}

Ik krijg nu alleen een gigantische waarde te zien bij 'vandaag':

Maar dat komt misschien omdat hij nu de geschiedenis van mijn 'West' panelen in één keer wegschrijft? Morgen dus maar eens kijken of het klopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:44
@rens-br
De dagteller op berekenen zetten inplaats van mee te geven uit het script lost dit op

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Knielen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:30:
@rens-br
De dagteller op berekenen zetten inplaats van mee te geven uit het script lost dit op
Dat maakt hier helaas helemaal geen verschil.

• M.v.Veelen
rens-br schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Maar dat komt misschien omdat hij nu de geschiedenis van mijn 'West' panelen in één keer wegschrijft? Morgen dus maar eens kijken of het klopt.
En? Is het gelukt?

¯\_(ツ)_/¯

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ja.. En nee.. Het gigantische getal is weg. Maar hij heeft nog steeds een beetje moeite met optellen:

[Voor 24% gewijzigd door rens-br op 10-05-2023 20:29]

• Knielen
@rens-br Raar hoor, hierbij mijn (gepikte) script, dit werkt wel goed:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
return {

on = {
        devices = { 
                    302, -- Slimme meter youless (youless or P1)
                    269, -- Zonnepanelen Voor
                    891, -- Zonnepanelen Achter
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
--        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = "Eigen verbruik"
               },    

local Smartmeter = domoticz.devices(302)   -- Slimme meter (youless or P1)

local Generation = domoticz.devices(269)   -- Zonnepanelen
        local Generation2 = domoticz.devices(891)  -- 2e set zonnepanelen
        local Consumption = domoticz.devices(349)  -- Eigen verbruik / calculated value / dummy Elektra kWh + counter
        local Selfuse = domoticz.devices(833) -- Selfuse / calculated value / dummy Elektra kWh + counter
        local Totaal = domoticz.devices(895) -- Totaal beide panelen

-- Smartmeter
        local EnergyImportLow = Smartmeter.rawData[1]
        local EnergyImportHigh = Smartmeter.rawData[2]
        local EnergyExportLow = Smartmeter.rawData[3]
        local EnergyExportHigh = Smartmeter.rawData[4]
        local PowerImport = Smartmeter.rawData[5]
        local PowerExport = Smartmeter.rawData[6]

-- Generation
        local EnergyGeneration = Generation.rawData[2] + Generation2.rawData[2]
        local PowerGeneration = Generation.rawData[1] + Generation2.rawData[1]

--Calculate
        local EnergyImport = EnergyImportLow + EnergyImportHigh
        local EnergyExport = EnergyExportLow + EnergyExportHigh

local EnergyConsumption = EnergyGeneration + EnergyImport - EnergyExport
        local PowerConsumption = PowerGeneration + PowerImport - PowerExport
        local EnergySelfuse = EnergyGeneration - EnergyExport
        local PowerSelfuse = PowerGeneration - PowerExport
        local EnergyTotaal = EnergyGeneration
        local PowerTotaal = PowerGeneration

domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=349'..'&nvalue=0&svalue='..PowerConsumption..';'..EnergyConsumption)
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=820'..'&nvalue=0&svalue='..PowerImport..';'..EnergyImport)
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=845'..'&nvalue=0&svalue='..PowerExport..';'..EnergyExport)
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=833'..'&nvalue=0&svalue='..PowerSelfuse..';'..EnergySelfuse)
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=895'..'&nvalue=0&svalue='..PowerTotaal..';'..EnergyTotaal)
        --domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=895&nvalue=0&svalue=10;0.0')
        --vul zelf hier idx in van dummy Consumption (349) en domoticz port (8080)
        if (domoticz.devices(891).actualWatt >= 1 and domoticz.devices(891).lastUpdate.minutesAgo >= 10 and domoticz.devices('Sunset').state == 'On') then
            domoticz.log('Achterkant op 0 gezet, is uit')
            domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=891'..'&nvalue=0&svalue=0;'..Generation2.rawData[2])
        end

end

}
De totalen van beide sets laat ik wel berekenen door Domoticz zoals ik gisteren voorstelde.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Even een waarschuwing over de update naar 2023.1, ik ben nu al m'n schakelaars en instellingen kwijt, De devices staan er nog wel in, maar alle pagina's met knoppen zijn leeg.

Heb inmiddels op m'n pc weer wat werkend:
Ik heb even opgezocht hoe je de browsercache voor één pagina wist. Nu zie ik weer knoppen. Nu m'n mobiel nog.
Op m'n mobiel moest ik alle browsergegevens wissen om het werkend te krijgen helaas. Dat wordt de komende dagen weer flink inloggen overal..

[Voor 48% gewijzigd door BounceMeister op 13-05-2023 00:25. Reden: opgelost]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
Ik heb een vraagje. Ik wil graag weten hoeveel stroom ik opwek via de zonnepanelen ten opzichte van hoeveel stroom ik zelf verbruik. Hiervoor heb ik een dummy meter aangemaakt van het type General kWh. Deze vul ik met onderstaand script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
local notification_time = 'every minute'
local solar_metering_device_idx = 1843  -- The Domoticz idx of the production metering device.
local energy_usage_device_idx   = 1845  -- The Domoticz idx of the usage metering device.
local dummy_counter_idx         = 2041  -- The idx of the virtual counter

return {
    logging = {
        marker = "Verschil opwek en verbruik"
    },
    on = {
        timer = {
            notification_time
        }
    },
        local solar_metering_device = domoticz.devices(solar_metering_device_idx) -- use device IDX or device name
        local energy_usage_device = domoticz.devices(energy_usage_device_idx)
        domoticz.log('Totaal Wh opgewekt: ' .. solar_metering_device.WhTotal, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Totaal Wh verbruikt: ' .. energy_usage_device.WhTotal, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Verschil opwek en verbruik: ' solar_metering_device.WhTotal - energy_usage_device.WhTotal)
        local dummy_counter = domoticz.devices(dummy_counter_idx)
        dummy_counter.updateElectricity(0, solar_metering_device.WhTotal - energy_usage_device.WhTotal)
    end
}

Ik ben niet geinteresseerd in kW, dus de watt parameter laat ik leeg. Ik wil alleen weten hoeveel kWh ik totnutoe heb opgewekt minus hoeveel kWh ik totnutoe heb verbruikt (sinds de dag dat de zonnepanelen zijn ingeschakeld).

De eerste dag (dinsdag) werkte dit prima. Maar vanaf de tweede dag gaat Domoticz er 'intelligente' dingen mee doen, wat ik dus niet wil. Het lijkt wel alsof hij elke dag zelf het verschil t.o.v. de vorige dag bepaalt (zie grafiek). Ik wil gewoon op elk moment kunnen zien wat mijn actuele opwek minus verbruik totnutoe is. Weet iemand hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rens-br schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Maar dat komt misschien omdat hij nu de geschiedenis van mijn 'West' panelen in één keer wegschrijft?
Yupz... Das precies de reden ;)

Overigens meer mensen die last hebben van Zwave2MQTT/ZwaveJS?

Ik heb geregeld toch apparaten die niet meer reageren. Had ik met OpenZwave totaal geen last van. Nooit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

PhilipsFan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:04:
Ik heb een vraagje. Ik wil graag weten hoeveel stroom ik opwek via de zonnepanelen ten opzichte van hoeveel stroom ik zelf verbruik.
ik begrijp niet wat je bedoelt. Wil je bruto verbruik weten, netto verbruik, je opwek?
edit: ah netto verbruik dus.
Hiervoor heb ik een dummy meter aangemaakt van het type General kWh.
bedoel je custom sensor, elektra, of verbruik? 'General kWh' ken ik niet. zou je niet gewoon een custom sensor moeten gebruiken in plaats van een meter?

[Voor 22% gewijzigd door de Peer op 15-05-2023 15:03]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
de Peer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:51:
[...]

ik begrijp niet wat je bedoelt. Wil je bruto verbruik weten, netto verbruik, je opwek?
edit: ah netto verbruik dus.

[...]

bedoel je custom sensor, elektra, of verbruik? 'General kWh' ken ik niet. zou je niet gewoon een custom sensor moeten gebruiken in plaats van een meter?
Dit is de sensor die ik heb aangemaakt via 'Create Virtual Sensors' en ik denk dat ik type 'Electric Instant+Counter' heb gebruikt, maar dat kan ik niet meer zien.

Edit: Ik denk dat mijn probleem ergens anders ligt. Die sensor bevat namelijk wel de juiste waarde als ik 'm opzoek in de lijst met devices. Ik kijk alleen naar de waarde 'Today' en die bevat natuurlijk alleen wat er is bijgekomen t.o.v. de vorige dag.

Dus ik moet de vraag anders stellen: Is er een manier om de actuele totaalstand van de meter weer te geven ipv het actuele verbruik en de stand van vandaag?

[Voor 17% gewijzigd door PhilipsFan op 15-05-2023 15:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

PhilipsFan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:39:
[...]

Dit is de sensor die ik heb aangemaakt via 'Create Virtual Sensors' en ik denk dat ik type 'Electric Instant+Counter' heb gebruikt, maar dat kan ik niet meer zien.
[Afbeelding]

Edit: Ik denk dat mijn probleem ergens anders ligt. Die sensor bevat namelijk wel de juiste waarde als ik 'm opzoek in de lijst met devices. Ik kijk alleen naar de waarde 'Today' en die bevat natuurlijk alleen wat er is bijgekomen t.o.v. de vorige dag.

Dus ik moet de vraag anders stellen: Is er een manier om de actuele totaalstand van de meter weer te geven ipv het actuele verbruik en de stand van vandaag?
nou, je leest iets uit uit een meter, en maakt er vervolgens zelf weer een meter van. volgens mij moet je dat laatste niet doen want jij gaf aan die slimmigheden niet te willen.

Ik zou met een custom sensor werken en die de eenheid Wh geven, of kWh als je het even door 1000 deelt.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
de Peer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:12:
[...]

nou, je leest iets uit uit een meter, en maakt er vervolgens zelf weer een meter van. volgens mij moet je dat laatste niet doen want jij gaf aan die slimmigheden niet te willen.

Ik zou met een custom sensor werken en die de eenheid Wh geven, of kWh als je het even door 1000 deelt.
Dat lijkt inderdaad te werken. Ik heb nu een custom sensor die precies de waarde weergeeft die ik graag wil zien. Hij hobbelt een beetje op en neer, maar dat heeft volgens mij te maken met het zonnepaneel systeem dat minder vaak update dan de verbruiksmeter. Thanks!

Nu nog hopen op een paar zonnige dagen, zodat de teller in de plus komt. Ik heb dan over een heel jaar meer opgewekt dan ik heb verbruikt.

Hier het script, voor als iemand er misschien ooit eens wat aan heeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
local notification_time = 'every minute'
local solar_metering_device_idx = 1843 -- The Domoticz idx of the production metering device.
local energy_usage_device_idx   = 1845 -- The Domoticz idx of the usage metering device.
local dummy_sensor_idx          = 2042 -- index of the custom sensor

return {
    logging = {
        marker = "Verschil opwek en verbruik"
    },
    on = {
        timer = {
            notification_time
        }
    },
        local solar_metering_device = domoticz.devices(solar_metering_device_idx) -- use device IDX or device name
        local energy_usage_device = domoticz.devices(energy_usage_device_idx)
        domoticz.log('Totaal Wh opgewekt: ' .. solar_metering_device.WhTotal, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Totaal Wh verbruikt: ' .. energy_usage_device.WhTotal, domoticz.LOG_INFO)
        domoticz.log('Verschil opwek en verbruik (Wh): ' .. solar_metering_device.WhTotal - energy_usage_device.WhTotal)
        local dummy_sensor = domoticz.devices(dummy_sensor_idx)
        dummy_sensor.updateCustomSensor((solar_metering_device.WhTotal - energy_usage_device.WhTotal) / 1000)
    end
}

[Voor 3% gewijzigd door PhilipsFan op 15-05-2023 17:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik snap het niet zo goed meer. Ik heb net mijn zonnepanelen toegevoegd aan domoticz, in het devices-overzichtje zie ik het device keurig terug. Maar als ik vervolgens een script maak om het naar pvoutput te uploaden, dan vindt ie het device niet.

Een script om alle devices te printen laat mijn nieuwe device ook niet zien (wel de reeds aanwezige):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
-- Retrieve all device indices
local deviceIndices = {}
for deviceIdx, _ in pairs(otherdevices_idx) do
    table.insert(deviceIndices, deviceIdx)
end

-- Print the device indices in the Domoticz log
print('Device indices:')
print(table.concat(deviceIndices, ', '))

Ook een herstart van domoticz lost het niet op.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knielen
@pven device wel actief gemaakt met het groene pijltje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Knielen schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:21:
@pven device wel actief gemaakt met het groene pijltje?
Vergeten te melden: ja, heb ik gedaan.

Als ik bv bij Utilities kijk, dan staat het device daar wel bij.

[Voor 14% gewijzigd door pven op 15-05-2023 23:08]

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
Is het ook mogelijk om van een kWh-meter het verbruik sinds een bepaalde datum op te vragen? Ik wil graag inzichtelijk hebben hoeveel kWh ik dit kalenderjaar totnutoe heb verbruikt. Ik heb wel de functies subsetSince, avgSince etc gevonden, maar die hebben betrekking op variabelen ipv meters.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 20:17
PhilipsFan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 03:57:
Is het ook mogelijk om van een kWh-meter het verbruik sinds een bepaalde datum op te vragen? Ik wil graag inzichtelijk hebben hoeveel kWh ik dit kalenderjaar totnutoe heb verbruikt. Ik heb wel de functies subsetSince, avgSince etc gevonden, maar die hebben betrekking op variabelen ipv meters.
Per kalenderjaar kun je ook opvragen door rechtsboven in het scherm met de logging/grafieken de rapport knop te klikken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PhilipsFan
tsjoender schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Per kalenderjaar kun je ook opvragen door rechtsboven in het scherm met de logging/grafieken de rapport knop te klikken.
Ja, precies dat bedoel ik inderdaad, maar dan zou ik het graag kunnen opvragen via een scriptfunctie zodat ik het kan gebruiken om een custom sensor mee te vullen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben inmiddels weer een stapje verder gekomen in het opnieuw bouwen van het backup script.
Het is blijkbaar mis gegaan sinds ik ftp heb uitgezet en naar sftp ben overgestapt.

Vanaf de commandline werkt het nu zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
#!/bin/bash

## LOCAL/SFTP/SCP/MAIL PARAMETERS
SERVER="10.0.0.4"           # IP of Network disk, used for: sftp mail scp
PORT="60222"                # Port of SFTP server
USERNAME="Username"        # SFTP username of Network disk used for: sftp mail scp
PASSWORD="Password"      # SFTP password of Network disk used for: sftp mail scp
DESTDIRNAS="/Domoticz/"
DOMOTICZ_IP="127.0.0.1"    # Domoticz IP used for all
DOMOTICZ_PORT="8080"       # Domoticz port used for all
## END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS

TIMESTAMP=$(date +%Y%m%d%H%M%S)
BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db"   # Backups will be named "domoticz_YYYYMMDDHHMMSS.db.gz"
BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz

### Create backup, ZIP it, and start Domoticz again
/usr/bin/curl -s "http://$DOMOTICZ_IP:$DOMOTICZ_PORT/backupdatabase.php" > "/tmp/$BACKUPFILE"
gzip -9 "/tmp/$BACKUPFILE"

### Send to Network disk through SFTP
sftp_command="put /tmp/$BACKUPFILEGZ"
echo "$sftp_command" | sftp -P $PORT "$USERNAME@$SERVER:$DESTDIRNAS"

### Remove temp backup file
/bin/rm "/tmp/$BACKUPFILEGZ"

### Done!

Maar, hij vraagt dan om het wachtwoord. Dat is natuurlijk niet handig.
Dacht ":$PASSWORD" toe te veogen aan het sftp commando, maar dat werkt niet... Any thoughts?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:46
Welk (echt) risico mitigeer je door op je interne lan SFTP te gebruiken ipv ftp? Je kunt altijd je backup eerst encrypten en dan oversturen.

Kijk ook even of je sftp server ondersteund dat je andere gebruikers dan root/admin gebruikt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

janne_nl schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:36:
Welk (echt) risico mitigeer je door op je interne lan SFTP te gebruiken ipv ftp? Je kunt altijd je backup eerst encrypten en dan oversturen.

Kijk ook even of je sftp server ondersteund dat je andere gebruikers dan root/admin gebruikt
Nou, het is meer dat ik zoveel mogelijk protocollen uitgeschakeld heb op m'n nas, aangezien ik voorheen alles open had staan. Zou FTP weer kunnen aan zetten natuurlijk.

Maar, heb het inmiddels voor elkaar ook :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#!/bin/bash

## LOCAL/SFTP/SCP/MAIL PARAMETERS
SERVER="10.0.0.4"           # IP of Network disk, used for: sftp mail scp
PORT="60222"                # Port of SFTP server
USERNAME="Username"        # SFTP username of Network disk used for: sftp mail scp
PASSWORD="Password"      # SFTP password of Network disk used for: sftp mail scp
DESTDIRNAS="/Domoticz/"
DOMOTICZ_IP="127.0.0.1"    # Domoticz IP used for all
DOMOTICZ_PORT="8080"       # Domoticz port used for all
## END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS

TIMESTAMP=$(date +%Y%m%d%H%M%S)
BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db"   # Backups will be named "domoticz_YYYYMMDDHHMMSS.db.gz"
BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz

### Create backup, ZIP it, and start Domoticz again
/usr/bin/curl -s "http://$DOMOTICZ_IP:$DOMOTICZ_PORT/backupdatabase.php" > "/tmp/$BACKUPFILE"
gzip -9 "/tmp/$BACKUPFILE"

### Send to Network disk through SFTP
expect -c "
spawn sftp -P $PORT $USERNAME@$SERVER:$DESTDIRNAS
expect \"password:\"
send \"$PASSWORD\r\"
expect \"sftp>\"
send \"put /tmp/$BACKUPFILEGZ\r\"
expect \"sftp>\"
send \"bye\r\"
"

### Remove temp backup file
/bin/rm "/tmp/$BACKUPFILEGZ"

### Done!

Met wat hulp van chatgpt een expect statement toegevoegd.
Next up; oudere bestanden verwijderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janne_nl
je wachtwoord/user staat als plaintext in je script?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

janne_nl schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:43:
je wachtwoord/user staat als plaintext in je script?
Ja, das op zich niet zo'n probleem, is alleen intern gebruik op m'n eigen netwerk....

Ben nu aan het stoeien met het verwijderen van oudere versies.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
### Remove backup files older than 20 days from SFTP location
expect -c "
send \"$PASSWORD\r\"
expect \"sftp>\"
send \"find '$DESTDIRNAS' -type f -mtime +20 -exec rm {} \\;\"\r
expect \"sftp>\"
send \"bye\r\"
"

Maar daar heeft chatgpt wat minder kaas van gegeten lijkt het :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.v.Veelen
MikeyMan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Ja, das op zich niet zo'n probleem, is alleen intern gebruik op m'n eigen netwerk....

Ben nu aan het stoeien met het verwijderen van oudere versies.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
### Remove backup files older than 20 days from SFTP location
expect -c "
send \"$PASSWORD\r\"
expect \"sftp>\"
send \"find '$DESTDIRNAS' -type f -mtime +20 -exec rm {} \\;\"\r
expect \"sftp>\"
send \"bye\r\"
"

Maar daar heeft chatgpt wat minder kaas van gegeten lijkt het :+
En als je op je NAS (ik ga er vanuit dat je een Syno hebt voor het gemak) de task scheduler gebruikt en daarmee de map waarin je de backups hebt staan laat prunen? First in first out daarna.

Ik heb de DB en scripts in seperate subfolders en laat bijv. de DB prunen dmv dit regeltje dat dagelijks wordt uitgevoerd:

code:
1
ls -d -1tr /volume1/Domoticz_backups/Domoticz_DB/* | head -n -20 | xargs -d '\n' rm -f

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

M.v.Veelen schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:09:
[...]

En als je op je NAS (ik ga er vanuit dat je een Syno hebt voor het gemak) de task scheduler gebruikt en daarmee de map waarin je de backups hebt staan laat prunen? First in first out daarna.

Ik heb de DB en scripts in seperate subfolders en laat bijv. de DB prunen dmv dit regeltje dat dagelijks wordt uitgevoerd:

code:
1
ls -d -1tr /volume1/Domoticz_backups/Domoticz_DB/* | head -n -20 | xargs -d '\n' rm -f
Zou ook nog kunnen. Tis idd een Synology.
Maar eens verder prutsen hieraan eerst.

In de tussentijd word ik toch een beetje chagrijnig van zwave2mqtt... Ik blijf apparaten hebben die de volgende melding geven:

Error sending switch command, check device/hardware

Op dat moment werkt directe aansturing vanuit zwavejs wel. Dus het lijkt een domoticz ding. Maar wel vreselijk irritant.

• M.v.Veelen
Ik probeer de hoogste opbrengst van de zonnepanelen (2 systemen bij elkaar opgeteld) vast te leggen in de uservariabele.

Ik heb deze lua code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
commandArray = {}

solar = otherdevices_svalues['Zonnepanelen']
now, total = solar:match("([^;]+);([^;]+)")

-- Retrieve the current value of the "Zonnepanelen" sensor
local current_value = tonumber(total)   

-- Retrieve the highest value stored in the user variable "Zonnepanelen"
local highest_value = tonumber(uservariables['HighestZonnepanelenDaily'])

-- Check if the current value is higher than the stored highest value
if current_value > highest_value then
-- Update the user variable with the new highest value
commandArray['Variable:HighestZonnepanelenDaily'] = tostring(current_value)
end

return commandArray

Waarbij de "now" overeenkomt met de actuele opbrengst, maar de "total" een heel andere waarde laat zien.

Op dit moment is de total (dagopbrengst) 30.227 maar de uservariabele laat 1729803.0 zien.

Welke denkfout maak ik ?

¯\_(ツ)_/¯

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 16:53

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Is er iemand die een script heeft oid bijv ook 1x peer week oid naar een gmdrive te schrijven?
Die mis ik nog.
Stel dat er fik komt.. ben ik niet alles kwijt......

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

M.v.Veelen schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:37:
Ik probeer de hoogste opbrengst van de zonnepanelen (2 systemen bij elkaar opgeteld) vast te leggen in de uservariabele.

Ik heb deze lua code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
commandArray = {}

solar = otherdevices_svalues['Zonnepanelen']
now, total = solar:match("([^;]+);([^;]+)")

-- Retrieve the current value of the "Zonnepanelen" sensor
local current_value = tonumber(total)   

-- Retrieve the highest value stored in the user variable "Zonnepanelen"
local highest_value = tonumber(uservariables['HighestZonnepanelenDaily'])

-- Check if the current value is higher than the stored highest value
if current_value > highest_value then
-- Update the user variable with the new highest value
commandArray['Variable:HighestZonnepanelenDaily'] = tostring(current_value)
end

return commandArray

Waarbij de "now" overeenkomt met de actuele opbrengst, maar de "total" een heel andere waarde laat zien.

Op dit moment is de total (dagopbrengst) 30.227 maar de uservariabele laat 1729803.0 zien.

Welke denkfout maak ik ?
Je leest de total uit, dat is dus het totaal van de sensor, je zult eerst de dagopbrengst eruit moeten halen.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janne_nl
Dylantje2 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:09:
Is er iemand die een script heeft oid bijv ook 1x peer week oid naar een gmdrive te schrijven?
Die mis ik nog.
Stel dat er fik komt.. ben ik niet alles kwijt......
Geen idee wat je met gmdrive bedoeld, maar als je bv google drive bedoeld. Copieer de backup naar je NAS en laat die synchroniseren met een clouddrive.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 16:53

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

janne_nl schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:30:
[...]

Geen idee wat je met gmdrive bedoeld, maar als je bv google drive bedoeld. Copieer de backup naar je NAS en laat die synchroniseren met een clouddrive.
Yep een Gmail drive.
ik heb geen nas maar en linux box

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janne_nl
Is er verschil tussen gmail drive en google drive? Anders een googlen hoe je een nfs of samba mount maakt naar google drive vamaf je linux box.
Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen [code] [/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee