• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
dorenberg schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:09:
[...]

Ik heb een tijdje geleden 2 shelly's H&T gekocht via marktplaats. Maar het is toch niet helemaal wat ik ervan verwacht. Als je elke 10 minuten een update wilt is de batterij zo leeg. Oplaadbare is geen optie vanwege het hogere voltage 123A batterij uit mijn hoofd. Ik heb 2 Eneloop AA oplaadbare batterijen in een batterijhouder eraan gesoldeerd ipv de batterij, maar ook dat houdt het maar 3 weken vol met elke 10 minuten een update. Dus ik denk dat ik mooi bij mijn 433MHz sensoren blijf. 2 AA batterijen (oplaadbaar) werken >3 jaar. Op Aliexpress rond de 10 euro. De rest van Shelly werkt wel top. Ik heb 16x 1PM ingebouwd hier voor de lampen en wat plugs om te kunnen schakelen. Werkt allemaal prima in domoticz
Nadeel van het Shelly / Wifi spul, het verbruikt allemaal behoorlijk wat energie en eigenlijk niet bedoeld voor battery powered devices.

Ik ben heel blij met de Shelly devices achter mijn schakelaar, maar alle battery powered dingen zijn het allemaal net niet. Voor sensoren e.d. maak ik gebruik van Zigbee en dan voornamelijk Xiaomi apparaten.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Na de update van Domoticz krijg ik de losse temperatuur sensors niet meer aan de praat. Op internet vind ik diverse dingen waar het aan zou kunnen liggen. Het vreemde is alleen dat het altijd gewerkt heeft alleen nu na de update niet meer. Deze foutmelding krijg ik:

Error: 1Wire: Device not yet supported in Kernel mode (Please report!) ID:not found., family: 00

Spanning van 3 volt is aanwezig, en de 4,7 Kohm weerstand is ook nog gewoon goed. Ik heb ook losse sensor geprobeerd aangezien ik er meerder heb maar niks wilt werken. Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat ik geen kei in programmeren ben. Ik weet dus ook niet hoe ik log bestanden moet maken en uitlezen om de fout ergens te achter halen ? Het enige wat ik zie is deze foutmelding in de Domoticz Log.

Als onder hardware de 1-Wire inactief zet en weer actief komt deze Error direct in de log te staan. Ik heb ook al geprobeerd deze opnieuw aan te maken in hardware echter onder succes.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:53
Hier ook een update gedoe: geen van de extern gevoede sensors werkt meer :'(

Na de update vraagt Domoticz indeens om authenticate. Kom er als admin user met standaard password in, maar via curl sensors uitlezen en updaten werkt niet meer. Iets als
code:
1
curl "http://localhost:8080/json.htm?type=devices&rid=18"

levert direct een:
code:
1
<html><head><title>Unauthorized</title></head><body><h1>401 Unauthorized</h1></body></html>

In de Security tab local network als "trusted" gezet:
https://tweakers.net/i/lFtb64mAsKTZlVp61l_SZ7-PixE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M5C482R9vaDR5nHSKGKXOOI7.png?f=user_large
maar geeft geen soelaas.

Weet iemand een oplossing om zonder user authenticatie te werken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 17:35
Zwartoog schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:05:
Hier ook een update gedoe: geen van de extern gevoede sensors werkt meer :'(

Na de update vraagt Domoticz indeens om authenticate. Kom er als admin user met standaard password in, maar via curl sensors uitlezen en updaten werkt niet meer. Iets als
code:
1
curl "http://localhost:8080/json.htm?type=devices&rid=18"

levert direct een:
code:
1
<html><head><title>Unauthorized</title></head><body><h1>401 Unauthorized</h1></body></html>

In de Security tab local network als "trusted" gezet:
[Afbeelding]
maar geeft geen soelaas.

Weet iemand een oplossing om zonder user authenticatie te werken?
Welk ip krijg je terug als je localhost pingt? Dit kan ::1 zijn als je ipv6 aan hebt staan.
Dan zou je die ook moeten toevoegen.
code:
1
2
3
4
$ ping localhost
PING localhost(localhost (::1)) 56 data bytes
64 bytes from localhost (::1): icmp_seq=1 ttl=64 time=0.141 ms
64 bytes from localhost (::1): icmp_seq=2 ttl=64 time=0.144 ms

• Zwartoog
Lizard schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:32:
[...]

Welk ip krijg je terug als je localhost pingt? Dit kan ::1 zijn als je ipv6 aan hebt staan.
Dan zou je die ook moeten toevoegen.
code:
1
2
3
4
$ ping localhost
PING localhost(localhost (::1)) 56 data bytes
64 bytes from localhost (::1): icmp_seq=1 ttl=64 time=0.141 ms
64 bytes from localhost (::1): icmp_seq=2 ttl=64 time=0.144 ms
Poef, dat is hem! _/-\o_

Voor het eerst dat ik iets actiefs met ipv6 heb moeten doen, ga ik aan denken :D

Waardeloos trouwens om dit zo via een update te forceren. Kan ik vanavond al m'n metertjes langs gaan en synchroniseren. }:O

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:47
Zwartoog schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:21:
Waardeloos trouwens om dit zo via een update te forceren.
Je bent niet verplicht om de te updaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

flexje

got-father

jobr schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:41:
[...]

Klopt, ik draai nog Version: 2021.1 (build 13360) :P

If it aint broke.....

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zwartoog
jobr schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:41:
[...]

Ok, forceren is een zwaar woord, maar een waarschuwing dat het tijdelijk compleet onbruikbaar wordt was handig.
flexje schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:49:
[...]

Klopt, ik draai nog Version: 2021.1 (build 13360) :P

If it aint broke.....
Heb het ook lang uitgesteld, maar had deze update nodig voor een nieuwe functionaliteit (Enphase v7 uitlezen).

Naja, volgende keer toch maar weer gewoon de tijd nemen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 17:35
Zwartoog schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:39:
[...]

Ok, forceren is een zwaar woord, maar een waarschuwing dat het tijdelijk compleet onbruikbaar wordt was handig.

[...]

Heb het ook lang uitgesteld, maar had deze update nodig voor een nieuwe functionaliteit (Enphase v7 uitlezen).

Naja, volgende keer toch maar weer gewoon de tijd nemen :)
Het staat wel in de History.txt:
- Changed: Implicit adding local IP to 'trusted networks' has been removed. Needs to be set explicitly for security reasons!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-05 20:55
Ik heb sinds vandaag een extra set zonnepanelen op fase 2 (3 fase aansluiting) en gebruik Domoticz met een USB P1 meter voor uitlezen verbruik.

Nu kan ik gek genoeg Delivery L2 niet vinden onder de apparaten. ook niet onder unused devices, alleen L1 en L3 is zichtbaar. Ik denk dat ik deze dus per ongelijk is een keertje heb weggegooid. Is er een manier om deze terug te krijgen zonder een nieuewe domoticz installatie te doen?'

EDIT

Ik ben zeker geen techneut, maar er gaat volgens mij iets niet helemaal goed. Zie hieronder een screendump van de domoticz devices. L1 zou 1646 watt terugleveren. Dat lijkt mij sterk, want mij panelen op L1 doen op hetzelfde moment maar een paar honderd watt (is op zuid/west).

De panelen op Noord/oost doen aanzienlijk meer en die zitten (als het goed is) op L2. Als ik kijk bij delivery current, zie ik 3.7A op L1 (wat niet kan kloppen met 1646 watt) en 7A op L2 (wat heel goed zou kunnen kloppen, als daar de zonnepanelen op zitten. Waar gaat het mis hier?

https://tweakers.net/i/_8AjN46ElIKeHqQeQzr_lpdSEP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUcHH6NV8CFrueyJ6SiT7yFb.jpg?f=fotoalbum_large

[Voor 52% gewijzigd door pieter81! op 14-04-2023 11:16]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47
pieter81! schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:42:
Ik heb sinds vandaag een extra set zonnepanelen op fase 2 (3 fase aansluiting) en gebruik Domoticz met een USB P1 meter voor uitlezen verbruik.

Nu kan ik gek genoeg Delivery L2 niet vinden onder de apparaten. ook niet onder unused devices, alleen L1 en L3 is zichtbaar. Ik denk dat ik deze dus per ongelijk is een keertje heb weggegooid. Is er een manier om deze terug te krijgen zonder een nieuewe domoticz installatie te doen?'

EDIT

Ik ben zeker geen techneut, maar er gaat volgens mij iets niet helemaal goed. Zie hieronder een screendump van de domoticz devices. L1 zou 1646 watt terugleveren. Dat lijkt mij sterk, want mij panelen op L1 doen op hetzelfde moment maar een paar honderd watt (is op zuid/west).

De panelen op Noord/oost doen aanzienlijk meer en die zitten (als het goed is) op L2. Als ik kijk bij delivery current, zie ik 3.7A op L1 (wat niet kan kloppen met 1646 watt) en 7A op L2 (wat heel goed zou kunnen kloppen, als daar de zonnepanelen op zitten. Waar gaat het mis hier?

[Afbeelding]
Eerst keihard controleren of de boel zo zit aangesloten zoals jij denkt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Knielen
  • Laatst online: 22:44
pieter81! schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:42:

EDIT

[Afbeelding]
Dat zijn inderdaad rare getallen? Als de oude gegevens je niet interesseren zou je onder hardware je slimme meter kunnen verwijderen en een nieuwe aanmaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-05 20:55
Knielen schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:20:
[...]

Dat zijn inderdaad rare getallen? Als de oude gegevens je niet interesseren zou je onder hardware je slimme meter kunnen verwijderen en een nieuwe aanmaken.
Ik heb een oude Pi2 uit de kasten gepakt en daar een verse install op gedaan. En warempel: keurig netjes teruglevering op L1 van omvormer 1 en teruglevering op L2 van omvormer 2.

Gelukkig dus geen raar issue met de bekabeling, maar echt ergens een glitch in Domoticz (of ik heb ooit iets doms gedaan). Heb inmiddels een database van 3 jaar, dus gooi die liever niet weg,,,

Edit - suf dat ik daar niet eerde aan dacht 8)7 :

Ik heb gewoon de slimme meter nog een keertje toegevoegd, en gebruik nu meter2 voor het uitlezen van de delivery van L2.

[Voor 12% gewijzigd door pieter81! op 14-04-2023 18:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 20:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
pieter81! schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:13:
[...]

Ik heb een oude Pi2 uit de kasten gepakt en daar een verse install op gedaan. En warempel: keurig netjes teruglevering op L1 van omvormer 1 en teruglevering op L2 van omvormer 2.

Gelukkig dus geen raar issue met de bekabeling, maar echt ergens een glitch in Domoticz (of ik heb ooit iets doms gedaan). Heb inmiddels een database van 3 jaar, dus gooi die liever niet weg,,,

Edit - suf dat ik daar niet eerde aan dacht 8)7 :

Ik heb gewoon de slimme meter nog een keertje toegevoegd, en gebruik nu meter2 voor het uitlezen van de delivery van L2.
En je zou via 'replace device' de overige kunnen vervangen en dan is de 'oude' niet meer nodig.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59
@klump4u al een aantal dagen heb ik jouw gedeelde script in mijn domoticz draaien.
Ik merk echter nog een "probleem" waar ik de oplossing nog niet op heb gevonden :)

Mijn energiemeter (p1) tuft elke 10 seconden de waarden door in domoticz.
Mijn PVoutput (welke de omvormer uitleest) gooit de waarde elke 5 minuten door naar mijn domoticz.

Het script rekent de waarde van de omvomer en p1 en als de zon weg is duurt het 5 minuten voordat de omvormer de nieuwe waarde doorgeeft.
Omdat de P1 meter elke 5 seconden zich meldt krijg ik soms een negatief getal en zakt het verbruik.

Nu dacht ik de meter die het verbruik doorgeeft ook op 5 minuten te zetten, maar dat werkt helaas niet.
Mogelijk door gebruik van specifiek hardware in mijn hardware in domoticz.

Is hier mogelijk nog een oplossing voor ?

Ik had in een ander script dit gevonden
Lua:
1
2
3
on = {
        ['timer'] = {'every 5 minutes'}
    },

maar bij het toevoegen krijg ik alleen errors :X

2250 WP Zuid PVoutput

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:01
MdO82 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:21:
@klump4u al een aantal dagen heb ik jouw gedeelde script in mijn domoticz draaien.
Ik merk echter nog een "probleem" waar ik de oplossing nog niet op heb gevonden :)

Mijn PVoutput (welke de omvormer uitleest) gooit de waarde elke 5 minuten door naar mijn domoticz.

Het script rekent de waarde van de omvomer en p1 en als de zon weg is duurt het 5 minuten voordat de omvormer de nieuwe waarde doorgeeft.
Omdat de P1 meter elke 5 seconden zich meldt krijg ik soms een negatief getal en zakt het verbruik.

Nu dacht ik de meter die het verbruik doorgeeft ook op 5 minuten te zetten, maar dat werkt helaas niet.

Lua:
1
2
3
on = {
    },

Is het niet veel handiger als Domoticz (of een script op je Pi) rechtstreeks je omvormer uitleest? Dan ben je niet afhankelijk van een cloud-applicatie en kun je zelf alles bepalen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• jobr
Omdat die syntax voor dzVentz niet correct is: https://www.domoticz.com/...ua_scripting#Timer_events

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

Lua:
1
2
3
on = {
    },

Ik heb dit script ook maar gewoon gekopieerd, maar door dit gedoe heb ik jaren geleden al een aparte kWh-dinrail meter geplaatst die mijn netto verbruik meet buiten de zonnepanelen om.
Zie hier het verschil tussen de 2 sensoren.

[Voor 8% gewijzigd door klump4u op 15-04-2023 19:46]

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59
klump4u schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:40:
[...]

Ik heb dit script ook maar gewoon gekopieerd, maar door dit gedoe heb ik jaren geleden al een aparte kWh-dinrail meter geplaatst die mijn netto verbruik meet buiten de zonnepanelen om.
Zie hier het verschil tussen de 2 sensoren.
[Afbeelding]
Een aparte kWh meter is inderdaad wat makkelijker, maar helaas daar heb ik in mijn meterkast geen ruimte meer voor.
Dus probeer of het lukt met de timer er tussen te zetten, maar nog niet gelukt, zoek het nog wel verder uit :)

2250 WP Zuid PVoutput

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 17:59
Heeft iemand een simple-and-easy-to-use lua scriptje waarmee ik tussen xx:xx en yy:yy bepaalde devices kan uitschakelen en overdag weer inschakelen (mits iemand thuis is, maar dat regel ik met een ander scriptje)?
Heb natuurlijk wel gezocht maar de meeste scripts hebben afhankelijkheden van of iemand thuis is of met zonsopgang oid.
Ik wil proberen om het sluipverbruik nog verder omlaag te krijgen en bijv. de Apple TV's en andere stiekeme stroomverbruikers uit te schakelen in de nacht.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:52
M.v.Veelen schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:02:
Heeft iemand een simple-and-easy-to-use lua scriptje waarmee ik tussen xx:xx en yy:yy bepaalde devices kan uitschakelen en overdag weer inschakelen (mits iemand thuis is, maar dat regel ik met een ander scriptje)?
Heb natuurlijk wel gezocht maar de meeste scripts hebben afhankelijkheden van of iemand thuis is of met zonsopgang oid.
Ik wil proberen om het sluipverbruik nog verder omlaag te krijgen en bijv. de Apple TV's en andere stiekeme stroomverbruikers uit te schakelen in de nacht.
Met timer vanuit de devices zelf kan je dat regelen.
Anders een on-time lua script. Dat is zo simpel dat je dat niet gaat vinden. Twee scripts: xx:xx alles uit. Andere om yy:yy alles aan.

• M.v.Veelen
Ik heb iets dat waarschijnlijk doet wat het moet doen, de basis (dzVents):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
return {
  on = {
    timer = {
      "at 01:00",
      "at 06:00"
    }
  },
  execute = function(domoticz, trigger)
    if trigger.isTimer and trigger.trigger == "at 01:00" then
      domoticz.devices("apparaat dat geschakeld moet worden").switchOff()
      domoticz.log("Devices in de nacht UIT")
    elseif trigger.isTimer and trigger.trigger == "at 06:00" then
      domoticz.devices("apparaat dat geschakeld moet worden").switchOn()
      domoticz.log("Devices overdag AAN")
    end
  end
}

¯\_(ツ)_/¯

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:03
Ik krijg deze foutmelding "Problem updating user". Ook een nieuwe user toevoegen gaat niet.

Herkent iemand dit ?

11kW zonnepanelen, 800 Ltr hygiëneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana WH-MDC05F3E5, HR++ ; gasloos sinds Feb 2015

• jobr
M.v.Veelen schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:29:
Ik heb iets dat waarschijnlijk doet wat het moet doen, de basis (dzVents):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
return {
  on = {
    timer = {
      "at 01:00",
      "at 06:00"
    }
  },
  execute = function(domoticz, trigger)
    if trigger.isTimer and trigger.trigger == "at 01:00" then
      domoticz.devices("apparaat dat geschakeld moet worden").switchOff()
      domoticz.log("Devices in de nacht UIT")
    elseif trigger.isTimer and trigger.trigger == "at 06:00" then
      domoticz.devices("apparaat dat geschakeld moet worden").switchOn()
      domoticz.log("Devices overdag AAN")
    end
  end
}
Dit kun je ook gewoon in de betreffende switch configureren. Klik maar eens op timers :)

• M.v.Veelen
jobr schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:24:
[...]

Dit kun je ook gewoon in de betreffende switch configureren. Klik maar eens op timers :)
Ik wil het op 1 centrale plek instellen en niet bij elke switch afzonderlijk. Maar het is met dit script dus geregeld.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 10:59

jbr

Right back @ ya

Ik zie regelmatig vragen voorbij komen hoe zaken met een scriptje te regelen.
Wisten jullie dat je ChatGPT gewoon kunt vragen voor een Domoticz script in DZvents of LUA ? Ik was verbaasd dat dit gewoon ondersteund wordt, maar hij klapt er zo een blok code uit waarbij je meestal alleen de namen van de devices hoeft in te vullen/aan te passen. :)

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

jbr schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:43:
Wisten jullie dat je ChatGPT gewoon kunt vragen voor een Domoticz script in DZvents of LUA ? Ik was verbaasd dat dit gewoon ondersteund wordt, maar hij klapt er zo een blok code uit waarbij je meestal alleen de namen van de devices hoeft in te vullen/aan te passen. :)
Wat heb je gevraagd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M.v.Veelen
Voorbeeld:

Write a LUA script for Domoticz to switch a light off every night at 01:00 and on at 06:00

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
commandArray = {}

-- Get the current time
now = os.date("*t")

-- Check if it's 01:00 and the light is on
if (now.hour == 1 and now.min == 0 and otherdevices['Light'] == 'On') then
    -- Turn off the light
    commandArray['Light'] = 'Off'
end

-- Check if it's 06:00 and the light is off
if (now.hour == 6 and now.min == 0 and otherdevices['Light'] == 'Off') then
    -- Turn on the light
    commandArray['Light'] = 'On'
end

return commandArray

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

M.v.Veelen schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:29:
Voorbeeld:

Write a LUA script for Domoticz to switch a light off every night at 01:00 and on at 06:00

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
commandArray = {}

-- Get the current time
now = os.date("*t")

-- Check if it's 01:00 and the light is on
if (now.hour == 1 and now.min == 0 and otherdevices['Light'] == 'On') then
    -- Turn off the light
    commandArray['Light'] = 'Off'
end

-- Check if it's 06:00 and the light is off
if (now.hour == 6 and now.min == 0 and otherdevices['Light'] == 'Off') then
    -- Turn on the light
    commandArray['Light'] = 'On'
end

return commandArray
Kun je toch beter een timer voor gebruiken was bij mij het antwoord :D

• Knielen
jbr schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:43:
ChatGPT is een hele krachtige tool, ik ben heel benieuwd wat dit ons gaat brengen de komende jaren. Wees je voor nu wel bewust van een groot privacy issue met dit programma. In Italie is het al verboden omdat er nergens omschreven staat wat er voor data verzameld wordt en ook niet wat ze met de verzamelde data doen:

ChatGPT Has a Big Privacy Problem

Ik loop er nog even met een boog omheen.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
Is er iets kapot aan Open Weather Map? Ik heb eindelijk eens de moeite genomen om een alternatief te bedenken voor Darksky, maar ik krijg het niet aan de praat. Ik heb de gegevens correct ingevuld, de API key een paar keer gecontroleerd etc. In de log van Domoticz komt ook de melding 'Openweathermap: started'. Maar ik krijg geen nieuwe weather devices.

En nu we toch bezig zijn: Mijn Nuki plugin doet het de halve tijd niet. In de log verschijnt dan de melding 'Nuki: Call to function 'onCommand' failed'. Soms komt ook de melding 'Nuki thread terminated unexpectedly' oid. Wat kan hier aan de hand zijn? Het heeft altijd wel goed gewerkt...

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 10:59

jbr

Right back @ ya

Gewoon voor de test een script wat ik zelf al had geschreven, een reminder voor het buitenzetten van de groenbak..

Iets in de trant van: "schrijf een script voor domoticz in DZvents om de kleur van de lichten op maandagavond eens per 2 weken om acht uur 's avonds op groen te zetten"

Daarop kwam ie terug met een scriptje met commentaar wat bijna letterlijk was wat ik had geschreven, alleen de naam van het betreffende lichtpunt moest ik nog even aanpassen.

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 20:17
PhilipsFan schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:45:
Is er iets kapot aan Open Weather Map? Ik heb eindelijk eens de moeite genomen om een alternatief te bedenken voor Darksky, maar ik krijg het niet aan de praat. Ik heb de gegevens correct ingevuld, de API key een paar keer gecontroleerd etc. In de log van Domoticz komt ook de melding 'Openweathermap: started'. Maar ik krijg geen nieuwe weather devices.

En nu we toch bezig zijn: Mijn Nuki plugin doet het de halve tijd niet. In de log verschijnt dan de melding 'Nuki: Call to function 'onCommand' failed'. Soms komt ook de melding 'Nuki thread terminated unexpectedly' oid. Wat kan hier aan de hand zijn? Het heeft altijd wel goed gewerkt...
Hier liep ik ook tegenaan. De Open Weather Map implementatie in Domoticz werkt met een API versie waar nieuwe onbetaalde Open Weather Map accounts geen data mee op mogen halen. In het Domoticz forum zie je hier wel posts over als je er op zoekt.

Als workaround heb ik een virtual Temp/Hum/Baro device toegevoegd en een Bash script welke de API call doet en dit device bijwerkt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jobr schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:03:
[...]

Een weerstation kopen misschien ?
Ik heb een Alecto WS-5500 die met Weather Underground werkt. Daarvoor is een plugin in domoticz aanwezig.
Zit ook naar deze te kijken. Krijg je een WU API Key bij dit apparaat?

• jobr
MikeyMan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:24:
Heb ik destijds wel gekregen toen ik mijn device daar registreerde.
(Bij ING met rentepunten kun je het genoemde weerstation goedkoper kopen).

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:02
[...]

@jobr en @MikeyMan
Zie ook voor info review van Ecowitt GW2000 (zie ook hoofdstuk "bronnen & referenties"):
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

[Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 19-04-2023 23:43]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:34
[...]

Ik heb ook de Alecto WS-5500 en uit gemak heb ik deze gekoppeld aan WU. Ook voor familieleden handig.
In Domoticz kan je dan de data uit WU halen met de API key die je daar krijgt.

Maar WU heeft wel eens storingen. Ik ging daarom kijken om ook via LAN de data binnen te trekken. Ik had ergens een php script gevonden die een mooi start punt gaf, die wat aangepast naar mijn wensen en op mijn NAS gezet. Het weerstation kan je dan instellen dat hij ook de data naar het locale php script stuurd. Bij mij zet dit script de indoor temp en humidity door naar Domoticz (omdat WU die sowieso niet heeft) én de volgende outdoor waardes: temperatuur, gevoelstemperatuur (op basis van wind is dat), windrichting en windsnelheid.

Als je het script nodig hebt dan kan die wel via PM doorsturen.

[Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 20-04-2023 09:24]

• Plenkske
Voor andere weerstations en/of sensoren handig, maar voor de Alecto WS-5500 is dit niet nodig. Die heeft al een binnenstation die je aan kan slutien op je wifi. Data kan je dan kwijt bij bv. WU (er zijn een paar mogelijkheden) of via een local custom script.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@jobr @Antonio di @Plenkske Thanks!

Reden dat ik naar die Alecto zat te kijken is idd de mooie prijs bij de ING Rentepuntenwinkel. Gebruik ik die ook nog eens een keer ;)

Indoor temp en humidity heb ik sowieso ook nodig, voor het koelen van de vloer.

Eigenlijk zou het mooiste zijn om de data rechtstreeks naar MQTT te sturen, maar kan niet direct een geschikt weerstation vinden die dat kan.

@Plenkske welke instelling zet je precies om 'data naar php' te sturen? Zou dat ook MQTT kunnen zijn?
Zie in de manual helaas alleen de weather underground koppeling staan.

Overigens zie ik wel de volgende passage staan:
Merk op dat via de keuze ‘Weather Server’ u zich ook kunt aanmelden
bij weer-sites van ‘Weatherbug’ of ‘weathercloud’
Misschien betrouwbaarder dan WU?

[Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 20-04-2023 09:34]

• Plenkske
MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:31:
@jobr @Antonio di @Plenkske Thanks!

Reden dat ik naar die Alecto zat te kijken is idd de mooie prijs bij de ING Rentepuntenwinkel. Gebruik ik die ook nog eens een keer ;)

Indoor temp en humidity heb ik sowieso ook nodig, voor het koelen van de vloer.

Eigenlijk zou het mooiste zijn om de data rechtstreeks naar MQTT te sturen, maar kan niet direct een geschikt weerstation vinden die dat kan.

@Plenkske welke instelling zet je precies om 'data naar php' te sturen? Zou dat ook MQTT kunnen zijn?
Zie in de manual helaas alleen de weather underground koppeling staan.

Overigens zie ik wel de volgende passage staan:

[...]

Misschien betrouwbaarder dan WU?
Je hebt de volgende opties. Ik heb alleen ervaring met WU dus ik weet niet of de andere veel bertouwbaarder zijn.
- ecowitt.net
- Wunderground
- Weathercloud
- WeatherObservationsWebsite
- Custom

Bij custom stel je een server ip, path, port en upload interval in. Optioneel ook station id en key (daar doe ik niks mee).
Volgens mij is het dus gewoon een http call die hij doet, en kan het niet direct met MQTT. of het direct naar een MQTT kan weet ik niet zeker.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:38:
[...]

Je hebt de volgende opties. Ik heb alleen ervaring met WU dus ik weet niet of de andere veel bertouwbaarder zijn.
- ecowitt.net
- Wunderground
- Weathercloud
- WeatherObservationsWebsite
- Custom

Bij custom stel je een server ip, path, port en upload interval in. Optioneel ook station id en key (daar doe ik niks mee).
Volgens mij is het dus gewoon een http call die hij doet, en kan het niet direct met MQTT.
Thanks, misschien het ding maar eens gewoon aanschaffen. Zien we dan wel verder ;)

Kwam ook deze nog tegen:
https://github.com/Xorfor/Domoticz-PWS-Plugin

en deze:
https://hub.docker.com/r/bachya/ecowitt2mqtt

Denk dat er wel wat mogelijk is ;)

[Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 20-04-2023 09:43]

• Plenkske
MikeyMan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:42:
[...]

Thanks, misschien het ding maar eens gewoon aanschaffen. Zien we dan wel verder ;)

Kwam ook deze nog tegen:

en deze:
https://hub.docker.com/r/bachya/ecowitt2mqtt

Denk dat er wel wat mogelijk is ;)
Die eerste heb ik ook ooit geprobeerd, maar ik kreeg die niet aan de praat. Geen idee meer wat het probleem was. Je kan het altijd nog eens proberen.
Mijn huidige easyweather firmware versie op de alecto is 1.6.4 en er staat een update klaar naar 1.6.5

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:37
Lang geleden heb ik ook een Alecto weerstation gehad met wind, temp en regensensoren voor buiten. Binnen een jaar was de eerste sensor kapot en binnen een paar jaar allemaal. Alleen het binnen station deed het nog.

Ik koop nooit meer Alecto.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vollervo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:15:
Lang geleden heb ik ook een Alecto weerstation gehad met wind, temp en regensensoren voor buiten. Binnen een jaar was de eerste sensor kapot en binnen een paar jaar allemaal. Alleen het binnen station deed het nog.

Das apart. De reviews zijn overwegend positief...

• Plenkske
Vollervo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:15:

Je hebt sowieso 2 jaar garantie gehad, dus ik neem aan dat je daar aanspraak op gemaakt hebt ?

Hier is de WS-5500 nu 3 jaar en een maand in werking. Nog geen enkel defect, afgeklopt.
Zelfs de batterijen voor buiten (die opgeladen worden met de zonnecel) nog niet hoeven te vervangen.
Een paar keer per jaar poets ik hem een beetje, vooral zodat de regen meting goed blijft gaan.

• Antonio di
Plenkske schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:50:
[...]

Die eerste heb ik ook ooit geprobeerd, maar ik kreeg die niet aan de praat. Geen idee meer wat het probleem was. Je kan het altijd nog eens proberen.
Mijn huidige easyweather firmware versie op de alecto is 1.6.4 en er staat een update klaar naar 1.6.5
@MikeyMan , je heb de goede link (2de) gevonden in mijn review.
Als @Plenkske even de WSview app installeert op een smartphone kan die kijken of die verbindt met de Alecto 5500 console (heeft wifi) of via een Browser als de console een Web-servertje heeft ingebouwd.
Zie; http://ws5500.hesdo.com/WS5500.pdf
Dat kun je hiermee naar de console en kijken of je de Custom-interface kan invullen zoals aangegeven op: https://github.com/bachya/ecowitt2mqtt#installation
Je zou dan een MQTT feed richting Domoticz kunnen sturen.

Een hele hoop van die weerstations worden gemaakt door "Shenzhen Fine Offset Electronics Co., Ltd.", kortweg FOSHK/Fine Offset. Ecowitt is hun eigen "merk". Zover ik weet is de Alecto WS-5500 een FOSHK product. Zou fijn zijn als @Plenkske dit kan bevestigen.

Het gaat dus niet om de GW2000 zelf waarom ik naar de review verwijs maar (het is even lezen :) :( ) in de genoemde review staat het allemaal of er staan verwijzingen, die je verder helpen:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di

Oeps vergeten : Ik zet de link https://github.com/Xorfor/Domoticz-PWS-Plugin erbij in mijn GW2000 review

[Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 20-04-2023 14:32]

• Plenkske
Antonio di schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:21:
@MikeyMan , je heb de goede link (2de) gevonden in mijn review.
Als @Plenkske even de WSview app installeert op een smartphone kan die kijken of die verbindt met de Alecto 5500 console (heeft wifi) of via een Browser als de console een Web-servertje heeft ingebouwd.
Zie; http://ws5500.hesdo.com/WS5500.pdf
Dat kun je hiermee naar de console en kijken of je de Custom-interface kan invullen zoals aangegeven op: https://github.com/bachya/ecowitt2mqtt#installation
Je zou dan een MQTT feed richting Domoticz kunnen sturen.
Ik heb in deze reactie aangegeven wat ingevoerd kan worden in de WSview app.
Plenkske in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"
Een hele hoop van die weerstations worden gemaakt door "Shenzhen Fine Offset Electronics Co., Ltd.", kortweg FOSHK/Fine Offset. Ecowitt is hun eigen "merk". Zover ik weet is de Alecto WS-5500 een FOSHK product. Zou fijn zijn als @Plenkske dit kan bevestigen.
Geen idee.
Het gaat dus niet om de GW2000 zelf waarom ik naar de review verwijs maar (het is even lezen :) :( ) in de genoemde review staat het allemaal of er staan verwijzingen, die je verder helpen:
Sorry, dat was me niet duidelijk.
Weet je zeker dat die plugin werkt ? Zolas ik eerder zei, laatste keer dat ik hem probeerde kreeg ik hem niet aan de praat.

• Antonio di
Plenkske schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:42:
[...]

Ik heb in deze reactie aangegeven wat ingevoerd kan worden in de WSview app.
Plenkske in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"

[...]

Geen idee.

[...]

Sorry, dat was me niet duidelijk.

[...]

Weet je zeker dat die plugin werkt ? Zolas ik eerder zei, laatste keer dat ik hem probeerde kreeg ik hem niet aan de praat.
Ik weet niet zeker of de Xorfor plugin voor de Alecto WS-5500 werkt. Zie hieronder de verwijzing naar het Domoticz Forum met gemengde reacties (zelfs 1 van gisteren, dat het werkt).

Ik gebruik sinds 6 maanden Home Assistant (HA) en maak gratis gebruik van het Weerstation met ID "WH65" van de buren (merk onbekend, maar een FOSHK/Fine offset product) dat via de HACS Ecowitt integratie prima werkt via mijn GW2000 op HA.
Toen ik er namelijk achter kwam dat FOSHK met een door een ieder te gebruiken 868MHZ freq. werkt, ben ik gestopt met het zoeken naar een Weerstation en heb daarom alleen de gateway GW2000 van Ecowitt aangeschaft. De buurman weet ervan :*) .

Ik heb mijn "zoek weerstation" aantekeningen nog eens doorgenomen. Er schijnen 2 plugins te zijn voor de Alecto WS-5500 direct in Domoticz en of ze werken weet ik niet. Op het forum van Domoticz worden problemen gemeld maar ook dat de plugins goed werken.
Ik heb het volgende toegevoegd in mijn review van de GW2000 m.b.t. Alecto WS-5500 / Domoticz:
Ecowitt WH2900 / Alecto WS-5500 via MQTT in Domoticz:
(niet meer onderhouden)
Zie ook Domoticz forum:
https://www.domoticz.com/...8524&hilit=Xorfor#p258524
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=29327
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=21248

Ecowitt WH2900 /Alecto WS-5500 via WuDirect in Domoticz:
https://github.com/vaneeten/domoticz-wudirect
Zie ook Domoticz forum:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=29327

Ben wel benieuwd of iemand de Alecto WS-5500 nog direct aan Domoticz gekoppeld krijgt

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 16:53

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

M.v.Veelen schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:02:
Wat ik doe... met Blockley
Ik ping de ip adressen [ fixed] van de mobieltjes..
Daarnaast een paar pirren

Die schakelen een Dummy.
Thuis of van huis.

Als telefoon dan
Als pir dan.
Als niet dan

Dit doe ik ook et affakklen van mijn zonpower.
Dummy die terugleveren regelt.
Als terugleveren [ meer dan 500watt oid, anders flippert hij ] aan, dan laders zakllampen, telefoons enz aan.
WPboiler een puls dat hij heter water kan maken.

Als uit dan ..

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• M.v.Veelen
Ik zie even niet het voordeel van laders aan als er opbrengst is. Wat je niet verbruikt lever je toch terug en op dit moment heb je nog 100% saldering? Wordt pas interessant als je minder terugkrijgt per kWh als dat je ervoor zou betalen.

Maar ik heb het nu met een simpel LUA scriptje opgelost.

Het wel of niet thuis zijn van de iPhones heb ik mbv Pilot en dat werkt feilloos dmv geofencing. Zo regel ik ook belangrijke Sonoffs die voor de zekerheid uit moeten schakelen wanneer er niemand thuis is. Denk aan bijv. het vergeten van een krultang of een ander elektrisch apparaat, voor de zekerheid maar even de stroom eraf als we allebei van huis zijn. Heb in het verleden al een paar keer rechtsomkeert moeten maken omdat vrouwlief niet zeker wist of ze het uit had gezet (was wel altijd netjes uitgezet hoor).

¯\_(ツ)_/¯

• M.v.Veelen
Iets anders, ik heb nu een paar dagen vrij en een weekend voor de boeg, dus wilde er eens mee aan de slag.

Ik heb deze Sonoff Zigbee 3.0 USB dongle die ik wil inzetten in plaats van m'n (2) Xiaomi gateways. Wat zijn de (n00b) stappen die ik moet nemen om soepeltjes over te gaan naar deze dongle? Ik besef me dat ik alles op deze dongle opnieuw moet aanmelden, maar dat is dan maar zo.

En, zijn er ook nadelen aan deze overstap?

[Voor 28% gewijzigd door M.v.Veelen op 26-04-2023 20:22]

¯\_(ツ)_/¯

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

M.v.Veelen schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:21:
Iets anders, ik heb nu een paar dagen vrij en een weekend voor de boeg, dus wilde er eens mee aan de slag.

Ik heb deze Sonoff Zigbee 3.0 USB dongle die ik wil inzetten in plaats van m'n (2) Xiaomi gateways. Wat zijn de (n00b) stappen die ik moet nemen om soepeltjes over te gaan naar deze dongle? Ik besef me dat ik alles op deze dongle opnieuw moet aanmelden, maar dat is dan maar zo.

En, zijn er ook nadelen aan deze overstap?

[Afbeelding]
Waarom niet gewoon gelijk een conbee 2 stick? Anders moet je straks nog een keer overstappen

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• M.v.Veelen
de Peer schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:45:
[...]

Waarom niet gewoon gelijk een conbee 2 stick? Anders moet je straks nog een keer overstappen
Geen idee, ik heb deze stick maanden geleden aangeschaft en weet niet wat een conbee 2 stick is. Dus ja, het is deze stick weggooien of niet dan toch? Waarom zou ik "straks" weer moeten overstappen eigenlijk? En wat is "straks"?

Edit: even teruggelezen en de conbee 2 stick is vaker voorbij gekomen in dit topic. Maar wat te doen nu..... ?

[Voor 11% gewijzigd door M.v.Veelen op 26-04-2023 21:19]

¯\_(ツ)_/¯

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 17:16

BoGu5

hmmmz

Ik ben juist van een conbee 2 stick afgestapt ten gunste van deze. Vooral met Aqara apparaten bevalt de sonoff mij veel beter. Bij de conbee dropten deze devises regelmatig. (Draai wel z2m icm home assistant)

request.getCookies();

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
1 tip voor Zigbee gebrukers: de SMLight SLZB-06 adapter.
Niet goedkoop, en vaak uitverkocht, maar je hebt dan ook wel wat.
Waanzinnig stabiel, groot bereik, updates, enorm goede support, .etc ...
Heb deze dan nog uitgebreid met met enkele Tuya repeaters (tuinhuis, schuur, ...) voor een mooi mesh-netwerk
Ik heb nog steeds 3 Xiaomi Aqara gateways in m'n netwerk, maar niet meer als gateway, enkel als 'end-devices' (licht, deurbel, 'alarm', temp, lux, humidity)

• M.v.Veelen
Goed, het is toch zonde om deze Sonoff stick weg te doen als ik 'm toch heb liggen.

Welke stappen moet ik nemen om soepeltjes over te kunnen, dan ga ik ermee aan de slag.

¯\_(ツ)_/¯

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@M.v.Veelen
Smarthomejunkie heeft wat videos op youtube staan over deze stick

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• M.v.Veelen
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:31:
@M.v.Veelen
Smarthomejunkie heeft wat videos op youtube staan over deze stick
Kijk ik niet goed of gaat dit allemaal over ZHA en niet zozeer over hoe je in bepaalde stappen binnen Domoticz van de Xiaomi gateway naar de Sonoff stick kunt overstappen? Ik heb houvast nodig omdat ik het me niet kan veroorloven om de boel om zeep te helpen. Daarvoor heb ik "teveel" Zigbee devices waar ik van afhankelijk ben.

¯\_(ツ)_/¯

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:04
M.v.Veelen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:32:
Goed, het is toch zonde om deze Sonoff stick weg te doen als ik 'm toch heb liggen.

Welke stappen moet ik nemen om soepeltjes over te kunnen, dan ga ik ermee aan de slag.
Ik gebruik zigbee2mqtt i.c.m. Domoticz en Node-RED. Domoticz en Node-RED heb ik "gewoon" geïnstalleerd op Ubuntu en zigbee2mqtt heb ik draaien in Docker.

De handleiding van zigbee2mqtt wijst je de weg. Een aantal devices zijn niet out of de box te herkennen in zigbee2mqtt, maar hebben het nodig eerst aan een Zigbee gateway gekoppeld te worden. Spullen van Ikea willen soms graag heel dicht bij de gateway, maar dat staat duidelijk in hun handleiding.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• BazemanKM
M.v.Veelen schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:32:

Verder de oude devices niet verwijderen uit Domoticz, maar ze eventueel hernoemen door de nieuwe vanuit zigbee2mqtt.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:38

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

de Peer schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:45:
[...]

Waarom zou je nog een keer moeten overstappen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

Bor schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:25:
[...]

Waarom zou je nog een keer moeten overstappen?
Ik was in de veronderstelling dat de conbee veel beter is dan de sonoff. Maar ik lees nu dat dat niet per se zo is en dat sommigen zelfs de voorkeur aan de sonoff geven.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:38

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

de Peer schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:53:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat de conbee veel beter is dan de sonoff. Maar ik lees nu dat dat niet per se zo is en dat sommigen zelfs de voorkeur aan de sonoff geven.
Ah, vandaar. Ik ken ook mensen die de switch van conbee naar sonoff hebben gemaakt. Ieder zijn voorkeur :)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• M.v.Veelen
BazemanKM schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:08:
[...]

Ik gebruik zigbee2mqtt i.c.m. Domoticz en Node-RED. Domoticz en Node-RED heb ik "gewoon" geïnstalleerd op Ubuntu en zigbee2mqtt heb ik draaien in Docker.

De handleiding van zigbee2mqtt wijst je de weg. Een aantal devices zijn niet out of de box te herkennen in zigbee2mqtt, maar hebben het nodig eerst aan een Zigbee gateway gekoppeld te worden. Spullen van Ikea willen soms graag heel dicht bij de gateway, maar dat staat duidelijk in hun handleiding.
Ik draai m'n Domoticz niet in Docker maar direct op m'n RPi. Verder heb ik Node-RED nooit nodig gehad en nu/straks ook niet lijkt me?

Eigenlijk zeg je: handleiding volgen, zigbee2mqtt installeren, stick aansluiten en 1 voor 1 aanmelden van de bestaande Zigbee devices op de stick?

¯\_(ツ)_/¯

• jobr
M.v.Veelen schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:36:
[...]

Ik draai m'n Domoticz niet in Docker maar direct op m'n RPi. Verder heb ik Node-RED nooit nodig gehad en nu/straks ook niet lijkt me?
Nee die heb je niet nodig. Gewoon de zigbee2mqtt plugin in domoticz gebruiken.
Zie ook https://www.domoticz.com/wiki/Zigbee2MQTT

[Voor 6% gewijzigd door jobr op 29-04-2023 13:44]

• BazemanKM
M.v.Veelen schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:36:
[...]

Eigenlijk zeg je: handleiding volgen, zigbee2mqtt installeren, stick aansluiten en 1 voor 1 aanmelden van de bestaande Zigbee devices op de stick?
Ja, handleiding volgen, zoals @jobr al aangaf.

Node-RED gebruik ik, omdat Domoticz niet alles vanuit IKEA/Zigbee2MQTT herkend:
https://www.fam-oldenburg...-starkvind-luchtreiniger/
https://www.fam-oldenburg...-e2002-afstandsbediening/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
Hier is vanochtend de stroom uitgevallen, en sindsdien start Domoticz niet meer op.
Het commando "sudo service domoticz start" levert weliswaar geen foutmelding op, maar de webinterface blijft onbereikbaar.
Het opstarten levert wel een bestand "domoticz_crash.log" op, met de volgende inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
gdb: warning: Couldn't determine a path for the index cache directory.
[New LWP 1825]
[New LWP 1831]
[New LWP 1832]
[New LWP 1833]
[New LWP 1834]
[New LWP 1835]
[New LWP 1836]
[New LWP 1837]
[New LWP 1838]
[New LWP 1839]
[New LWP 1840]
[New LWP 1841]
[New LWP 1842]
[New LWP 1848]
[New LWP 1849]
[New LWP 1850]
[New LWP 1851]
[New LWP 1852]
[New LWP 1853]
[New LWP 1854]
[New LWP 1855]
[New LWP 1856]
[New LWP 1857]
[New LWP 1862]
[Thread debugging using libthread_db enabled]
Using host libthread_db library "/lib/arm-linux-gnueabihf/libthread_db.so.1".
0x768c2aec in __GI___clock_nanosleep_time64 (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=0x7eb8d938, req@entry=0x7eb8d930, rem=0x7eb8d948, rem@entry=0x7eb8d940) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:52
52  ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c: No such file or directory.
  Id   Target Id                                      Frame 
* 1    Thread 0x75dcb040 (LWP 1824) "domoticz"        0x768c2aec in __GI___clock_nanosleep_time64 (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=0x7eb8d938, req@entry=0x7eb8d930, rem=0x7eb8d948, rem@entry=0x7eb8d940) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:52
  2    Thread 0x758bd200 (LWP 1825) "Watchdog"        0x768c2aec in __GI___clock_nanosleep_time64 (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=0x758bcb70, req@entry=0x758bcb68, rem=0x758bcb80, rem@entry=0x758bcb78) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:52
  3    Thread 0x750bc200 (LWP 1831) "SQLHelper"       syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  4    Thread 0x748bb200 (LWP 1832) "PluginMgr"       syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  5    Thread 0x73b10200 (LWP 1833) "1WireByKernel"   futex_abstimed_wait_cancelable (private=<optimized out>, abstime=0x73b0fbd0, clockid=<optimized out>, expected=0, futex_word=0x1ae69c0) at ../sysdeps/nptl/futex-internal.h:323
  6    Thread 0x7330f200 (LWP 1834) "InfluxPush"      syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  7    Thread 0x72b0e200 (LWP 1835) "Webem_ssncleane" 0x769021dc in epoll_wait (epfd=19, events=0x72b0d250, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  8    Thread 0x7230d200 (LWP 1836) "WebServer_8080"  0x769021dc in epoll_wait (epfd=15, events=0x7230c300, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  9    Thread 0x719ff200 (LWP 1837) "Webem_ssncleane" 0x769021dc in epoll_wait (epfd=26, events=0x719fe250, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  10   Thread 0x711fe200 (LWP 1838) "WebServer_443"   0x769021dc in epoll_wait (epfd=22, events=0x711fd300, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  11   Thread 0x707ff200 (LWP 1839) "Scheduler"       syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  12   Thread 0x6fffe200 (LWP 1840) "TCPServer"       0x769021dc in epoll_wait (epfd=29, events=0x6fffd330, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  13   Thread 0x6f5ff200 (LWP 1841) "MainWorker"      0x768c9034 in __GI___wait4 (pid=1858, stat_loc=0x6f5f9e70, options=0, usage=0x0) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/wait4.c:27
  14   Thread 0x6edfe200 (LWP 1842) "MainWorkerRxMsg" futex_wait_cancelable (private=0, expected=0, futex_word=0xa6c240 <m_mainworker+536>) at ../sysdeps/nptl/futex-internal.h:186
  15   Thread 0x6e1ff200 (LWP 1848) "Rasberry Pi Sen" syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  16   Thread 0x6d7ff200 (LWP 1849) "MainWorker"      0x769021dc in epoll_wait (epfd=10, events=0x6d7fe2f8, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  17   Thread 0x6cffe200 (LWP 1850) "Slimme Meter"    syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  18   Thread 0x6c7fd200 (LWP 1851) "Weerstation"     syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  19   Thread 0x6bffc200 (LWP 1852) "1WireSensors"    0x768c2aec in __GI___clock_nanosleep_time64 (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=0x6bffba20, req@entry=0x6bffba18, rem=0x6bffba30, rem@entry=0x6bffba28) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:52
  20   Thread 0x6b7fb200 (LWP 1853) "1WireSwitches"   syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  21   Thread 0x6affa200 (LWP 1854) "Domoticz_HBWork" syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  22   Thread 0x6a7f9200 (LWP 1855) "MQTT Auto Disco" syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  23   Thread 0x69ff8200 (LWP 1856) "Domoticz_HBWork" syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  24   Thread 0x697f7200 (LWP 1857) "NotificationSys" futex_abstimed_wait_cancelable (private=<optimized out>, abstime=0x697f6bb0, clockid=<optimized out>, expected=0, futex_word=0xa6ca84 <m_mainworker+2652>) at ../sysdeps/nptl/futex-internal.h:323
  25   Thread 0x68dff200 (LWP 1862) "Plugin_ASIO"     0x769021dc in epoll_wait (epfd=37, events=0x68dfe2f8, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30

Thread 25 (Thread 0x68dff200 (LWP 1862) "Plugin_ASIO"):
#0  0x769021dc in epoll_wait (epfd=37, events=0x68dfe2f8, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
#1  0x003cc8c8 in boost::asio::detail::epoll_reactor::run(long, boost::asio::detail::op_queue<boost::asio::detail::scheduler_operation>&) ()
#2  0x003ce444 in boost::asio::detail::scheduler::run(boost::system::error_code&) ()
#3  0x0066f904 in Plugins::BoostWorkers() ()
#4  0x00754c38 in thread_proxy ()
#5  0x76a40310 in start_thread (arg=0x68dff200) at pthread_create.c:477
#6  0x76901da8 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
Backtrace stopped: previous frame identical to this frame (corrupt stack?)

Thread 24 (Thread 0x697f7200 (LWP 1857) "NotificationSys"):
#0  futex_abstimed_wait_cancelable (private=<optimized out>, abstime=0x697f6bb0, clockid=<optimized out>, expected=0, futex_word=0xa6ca84 <m_mainworker+2652>) at ../sysdeps/nptl/futex-internal.h:323
#1  __pthread_cond_wait_common (abstime=0x697f6bb0, clockid=<optimized out>, mutex=0x697f6b58, cond=0xa6ca58 <m_mainworker+2608>) at pthread_cond_wait.c:520
#2  __pthread_cond_timedwait (cond=0xa6ca58 <m_mainworker+2608>, mutex=0x697f6b58, abstime=0x697f6bb0) at pthread_cond_wait.c:656
#3  0x0026e198 in CNotificationSystem::QueueThread() ()
#4  0x008db9cc in execute_native_thread_routine ()
#5  0x76a40310 in start_thread (arg=0x697f7200) at pthread_create.c:477
#6  0x76901da8 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6

Thread 23 (Thread 0x69ff8200 (LWP 1856) "Domoticz_HBWork"):
#0  syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
#1  0x008b943c in std::__atomic_futex_unsigned_base::_M_futex_wait_until(unsigned int*, unsigned int, bool, std::chrono::duration<long long, std::ratio<1ll, 1ll> >, std::chrono::duration<long long, std::ratio<1ll, 1000000000ll> >) ()
#2  0x00424104 in CDomoticzHardwareBase::Do_Heartbeat_Work() ()
#3  0x008db9cc in execute_native_thread_routine ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x69ff8200) at pthread_create.c:477
#5  0x76901da8 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6

Thread 22 (Thread 0x6a7f9200 (LWP 1855) "MQTT Auto Disco"):
#1  0x008b943c in std::__atomic_futex_unsigned_base::_M_futex_wait_until(unsigned int*, unsigned int, bool, std::chrono::duration<long long, std::ratio<1ll, 1ll> >, std::chrono::duration<long long, std::ratio<1ll, 1000000000ll> >) ()
#2  0x004eab68 in MQTT::Do_Work() ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x6a7f9200) at pthread_create.c:477
#5  0x76901da8 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6

Thread 21 (Thread 0x6affa200 (LWP 1854) "Domoticz_HBWork"):
#2  0x00424104 in CDomoticzHardwareBase::Do_Heartbeat_Work() ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x6affa200) at pthread_create.c:477

Thread 20 (Thread 0x6b7fb200 (LWP 1853) "1WireSwitches"):
#2  0x0039a080 in C1Wire::SwitchThread() ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x6b7fb200) at pthread_create.c:477

Thread 19 (Thread 0x6bffc200 (LWP 1852) "1WireSensors"):
#0  0x768c2aec in __GI___clock_nanosleep_time64 (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=0x6bffba20, req@entry=0x6bffba18, rem=0x6bffba30, rem@entry=0x6bffba28) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:52
#1  0x768c2be0 in __GI___clock_nanosleep (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=<optimized out>, rem=0x6bffba60) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:92
#2  0x768c9390 in __GI___nanosleep (requested_time=<optimized out>, remaining=<optimized out>) at nanosleep.c:27
#3  0x0021cf5c in sleep_milliseconds(long) ()
#4  0x0039a248 in C1Wire::SensorThread() ()
#5  0x008db9cc in execute_native_thread_routine ()
#6  0x76a40310 in start_thread (arg=0x6bffc200) at pthread_create.c:477
#7  0x76901da8 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6

Thread 18 (Thread 0x6c7fd200 (LWP 1851) "Weerstation"):
#2  0x0066c68c in Plugins::CPlugin::Do_Work() ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x6c7fd200) at pthread_create.c:477

Thread 17 (Thread 0x6cffe200 (LWP 1850) "Slimme Meter"):
#2  0x0059df70 in P1MeterSerial::Do_Work() ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x6cffe200) at pthread_create.c:477

Thread 16 (Thread 0x6d7ff200 (LWP 1849) "MainWorker"):
#0  0x769021dc in epoll_wait (epfd=10, events=0x6d7fe2f8, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
#1  0x003cc8c8 in boost::asio::detail::epoll_reactor::run(long, boost::asio::detail::op_queue<boost::asio::detail::scheduler_operation>&) ()
#2  0x003ce444 in boost::asio::detail::scheduler::run(boost::system::error_code&) ()
#3  0x003d04dc in boost::detail::thread_data<AsyncSerial::open(std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned int, boost::asio::serial_port_base::parity, boost::asio::serial_port_base::character_size, boost::asio::serial_port_base::flow_control, boost::asio::serial_port_base::stop_bits)::{lambda()#2}>::run() ()
#4  0x00754c38 in thread_proxy ()
#5  0x76a40310 in start_thread (arg=0x6d7ff200) at pthread_create.c:477

Thread 15 (Thread 0x6e1ff200 (LWP 1848) "Rasberry Pi Sen"):
#2  0x004a5ae8 in CHardwareMonitor::Do_Work() ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x6e1ff200) at pthread_create.c:477

Thread 14 (Thread 0x6edfe200 (LWP 1842) "MainWorkerRxMsg"):
#0  futex_wait_cancelable (private=0, expected=0, futex_word=0xa6c240 <m_mainworker+536>) at ../sysdeps/nptl/futex-internal.h:186
#1  __pthread_cond_wait_common (abstime=0x0, clockid=0, mutex=0x0, cond=0xa6c218 <m_mainworker+496>) at pthread_cond_wait.c:508
#2  __pthread_cond_wait (cond=0xa6c218 <m_mainworker+496>, mutex=0x0) at pthread_cond_wait.c:638
#3  0x00213300 in boost::unique_lock<boost::shared_mutex>::lock() ()
#4  0x0020bee8 in CEventSystem::UpdateSingleState(unsigned long long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, int, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char, unsigned char, _eSwitchType, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned char, unsigned char, std::map<std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >, std::less<std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > >, std::allocator<std::pair<std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > > > > const&) [clone .constprop.1229] ()
#5  0x0020c628 in CEventSystem::ProcessDevice(int, unsigned long long, unsigned char, unsigned char, unsigned char, unsigned char, unsigned char, int, char const*) ()
#6  0x0029b284 in CSQLHelper::UpdateValueInt(int, char const*, unsigned char, unsigned char, unsigned char, unsigned char, unsigned char, int, char const*, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >&, bool, char const*) ()
#7  0x002c0a20 in CSQLHelper::UpdateValue(int, char const*, unsigned char, unsigned char, unsigned char, unsigned char, unsigned char, int, char const*, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >&, bool, char const*) ()
#8  0x0024e440 in MainWorker::decode_Temp(CDomoticzHardwareBase const*, tRBUF const*, MainWorker::_tRxMessageProcessingResult&) ()
#9  0x00259e18 in MainWorker::ProcessRXMessage(CDomoticzHardwareBase const*, unsigned char const*, char const*, int, char const*) ()
#10 0x0025c904 in MainWorker::Do_Work_On_Rx_Messages() ()
#11 0x008db9cc in execute_native_thread_routine ()
#12 0x76a40310 in start_thread (arg=0x6edfe200) at pthread_create.c:477
#13 0x76901da8 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6

Thread 13 (Thread 0x6f5ff200 (LWP 1841) "MainWorker"):
#0  0x768c9034 in __GI___wait4 (pid=1858, stat_loc=0x6f5f9e70, options=0, usage=0x0) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/wait4.c:27
#1  0x002868cc in dumpstack_gdb(bool) ()
#2  0x00286e98 in signal_handler(int, siginfo_t*, void*) ()
#3  <signal handler called>
#4  raise (sig=6) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/raise.c:50
#5  <signal handler called>
#6  __GI_raise (sig=sig@entry=6) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/raise.c:50
#7  0x7683d364 in __GI_abort () at abort.c:79
#8  0x009054c8 in __gnu_cxx::__verbose_terminate_handler() ()
#9  0x00868908 in __cxxabiv1::__terminate(void (*)()) ()
#10 0x0086897c in std::terminate() ()
#11 0x0087342c in __cxa_throw ()
#12 0x008a0c30 in std::__throw_invalid_argument(char const*) ()
#13 0x003713f8 in unsigned long long __gnu_cxx::__stoa<unsigned long long, unsigned long long, char, int>(unsigned long long (*)(char const*, char**, int), char const*, char const*, unsigned int*, int) ()
#14 0x0035d338 in http::server::CWebServer::GetJSonDevices(Json::Value&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, bool, bool, bool, long, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&) ()
#15 0x001f84f8 in CEventSystem::UpdateJsonMap(CEventSystem::_tDeviceStatus&, unsigned long long) [clone .constprop.1248] ()
#16 0x0020d3bc in CEventSystem::GetCurrentStates() ()
#17 0x0020dd48 in CEventSystem::StartEventSystem() ()
#18 0x00258e48 in MainWorker::Do_Work() ()
#19 0x008db9cc in execute_native_thread_routine ()
#20 0x76a40310 in start_thread (arg=0x6f5ff200) at pthread_create.c:477
#21 0x76901da8 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6

Thread 12 (Thread 0x6fffe200 (LWP 1840) "TCPServer"):
#0  0x769021dc in epoll_wait (epfd=29, events=0x6fffd330, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
#3  0x006c1768 in std::thread::_State_impl<std::thread::_Invoker<std::tuple<tcp::server::CTCPServer::StartServer(std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&)::{lambda()#1}> > >::_M_run() ()
#5  0x76a40310 in start_thread (arg=0x6fffe200) at pthread_create.c:477

Thread 11 (Thread 0x707ff200 (LWP 1839) "Scheduler"):
#2  0x0027e5b0 in CScheduler::Do_Work() ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x707ff200) at pthread_create.c:477

Thread 10 (Thread 0x711fe200 (LWP 1838) "WebServer_443"):
#0  0x769021dc in epoll_wait (epfd=22, events=0x711fd300, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
#3  0x00705e50 in http::server::server_base::run() ()
#4  0x002cf3a8 in std::thread::_State_impl<std::thread::_Invoker<std::tuple<http::server::CWebServer::StartServer(http::server::server_settings&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, bool)::{lambda()#294}> > >::_M_run() ()
#6  0x76a40310 in start_thread (arg=0x711fe200) at pthread_create.c:477
#7  0x76901da8 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6

Thread 9 (Thread 0x719ff200 (LWP 1837) "Webem_ssncleane"):
#0  0x769021dc in epoll_wait (epfd=26, events=0x719fe250, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
#3  0x006dc290 in std::thread::_State_impl<std::thread::_Invoker<std::tuple<http::server::cWebem::cWebem(http::server::server_settings const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&)::{lambda()#2}> > >::_M_run() ()
#5  0x76a40310 in start_thread (arg=0x719ff200) at pthread_create.c:477

Thread 8 (Thread 0x7230d200 (LWP 1836) "WebServer_8080"):
#0  0x769021dc in epoll_wait (epfd=15, events=0x7230c300, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
#3  0x00705e50 in http::server::server_base::run() ()
#4  0x002cf3a8 in std::thread::_State_impl<std::thread::_Invoker<std::tuple<http::server::CWebServer::StartServer(http::server::server_settings&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, bool)::{lambda()#294}> > >::_M_run() ()
#6  0x76a40310 in start_thread (arg=0x7230d200) at pthread_create.c:477

Thread 7 (Thread 0x72b0e200 (LWP 1835) "Webem_ssncleane"):
#0  0x769021dc in epoll_wait (epfd=19, events=0x72b0d250, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
#3  0x006dc290 in std::thread::_State_impl<std::thread::_Invoker<std::tuple<http::server::cWebem::cWebem(http::server::server_settings const&, std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&)::{lambda()#2}> > >::_M_run() ()
#5  0x76a40310 in start_thread (arg=0x72b0e200) at pthread_create.c:477

Thread 6 (Thread 0x7330f200 (LWP 1834) "InfluxPush"):
#2  0x0038ab9c in CInfluxPush::Do_Work() ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x7330f200) at pthread_create.c:477

Thread 5 (Thread 0x73b10200 (LWP 1833) "1WireByKernel"):
#0  futex_abstimed_wait_cancelable (private=<optimized out>, abstime=0x73b0fbd0, clockid=<optimized out>, expected=0, futex_word=0x1ae69c0) at ../sysdeps/nptl/futex-internal.h:323
#1  __pthread_cond_wait_common (abstime=0x73b0fbd0, clockid=<optimized out>, mutex=0x76a3ba30, cond=0x1ae6998) at pthread_cond_wait.c:520
#2  __pthread_cond_timedwait (cond=0x1ae6998, mutex=0x76a3ba30, abstime=0x73b0fbd0) at pthread_cond_wait.c:656
#3  0x003a8964 in C1WireByKernel::ThreadFunction() ()
#5  0x76a40310 in start_thread (arg=0x73b10200) at pthread_create.c:477

Thread 4 (Thread 0x748bb200 (LWP 1832) "PluginMgr"):
#2  0x00670014 in Plugins::CPluginSystem::Do_Work() ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x748bb200) at pthread_create.c:477

Thread 3 (Thread 0x750bc200 (LWP 1831) "SQLHelper"):
#2  0x0029c820 in CSQLHelper::Do_Work() ()
#4  0x76a40310 in start_thread (arg=0x750bc200) at pthread_create.c:477

Thread 2 (Thread 0x758bd200 (LWP 1825) "Watchdog"):
#0  0x768c2aec in __GI___clock_nanosleep_time64 (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=0x758bcb70, req@entry=0x758bcb68, rem=0x758bcb80, rem@entry=0x758bcb78) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:52
#1  0x768c2be0 in __GI___clock_nanosleep (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=<optimized out>, rem=0x758bcbb0) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:92
#2  0x768c9390 in __GI___nanosleep (requested_time=<optimized out>, remaining=<optimized out>) at nanosleep.c:27
#3  0x0021cf5c in sleep_milliseconds(long) ()
#4  0x00287034 in Do_Watchdog_Work() ()
#6  0x76a40310 in start_thread (arg=0x758bd200) at pthread_create.c:477

Thread 1 (Thread 0x75dcb040 (LWP 1824) "domoticz"):
#0  0x768c2aec in __GI___clock_nanosleep_time64 (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=0x7eb8d938, req@entry=0x7eb8d930, rem=0x7eb8d948, rem@entry=0x7eb8d940) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:52
#1  0x768c2be0 in __GI___clock_nanosleep (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=<optimized out>, rem=0x7eb8d978) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:92
#3  0x0021cec8 in sleep_seconds(long) ()
#4  0x001ae8c4 in main ()

Main thread:
#0  0x768c2aec in __GI___clock_nanosleep_time64 (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=0x7eb8d938, req@entry=0x7eb8d930, rem=0x7eb8d948, rem@entry=0x7eb8d940) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:52
#1  0x768c2be0 in __GI___clock_nanosleep (clock_id=clock_id@entry=0, flags=flags@entry=0, req=<optimized out>, rem=0x7eb8d978) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/clock_nanosleep.c:92
#3  0x0021cec8 in sleep_seconds(long) ()
#4  0x001ae8c4 in main ()
[Inferior 1 (process 1824) detached]
Helaas kan ik daar geen chocola van maken. Weet iemand hoe ik dit kan fixen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knielen
Andrehj schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:01:
Hier is vanochtend de stroom uitgevallen, en sindsdien start Domoticz niet meer op.
Het commando "sudo service domoticz start" levert weliswaar geen foutmelding op, maar de webinterface blijft onbereikbaar.
Het opstarten levert wel een bestand "domoticz_crash.log" op, met de volgende inhoud:

[...]

Staat je service wel op Active (groen) als je deze start? Zo ja, is het dan niet een kwestie van browser cache legen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
Knielen schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:52:
Staat je service wel op Active (groen) als je deze start? Zo ja, is het dan niet een kwestie van browser cache legen?
Geen idee hoe ik dat kan zien. Ik benader de pi enkel via ssh via het netwerk. Maar gezien de crashlog en het feit dat ook de database niet meer wordt bijgewerkt ga ik ervan uit dat de Domoticz crasht.
Browser cache legen is ook vrij onlogisch na een restart. Dat zou hooguit nodig moeten zijn na een update naar een hogere versie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
Andrehj schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:01:

Het werkt weer. Ik heb een backup database teruggezet. Blijkbaar was de database door de stroomuitval corrupt geraakt. Helaas daardoor wel anderhalve dag aan data kwijt. :(
Misschien toch maar eens op zoek naar een 12V UPS, waarmee ik dan NAS, router en Pi kan voeden. Iemand suggesties (of een link naar een juiste topic)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
@Andrehj aangezien de webinterface niet beschikbaar was, gewoon de backup database op de daarvoor bestemde plaats teruggezet?

Uit interesse...

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6 | Ontharder: 15L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
henkNL schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:05:
@Andrehj aangezien de webinterface niet beschikbaar was, gewoon de backup database op de daarvoor bestemde plaats teruggezet?

Uit interesse...
Yep. Eerst via Putty Domoticz afgesloten (voor zover dat zin had) en toen met WinSCP de backup database vanaf mijn NAS naar de Pi gekopieerd (en gerenamed naar de juiste naam).
Daarna nog de oude -wal en -shm files gerenamend naar een backup versie.
Toen Domoticz weer opgestart.
Duurde even, maar na een minuut of zo werkte het weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazemanKM
Andrehj schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:02:
[...]
Misschien toch maar eens op zoek naar een 12V UPS, waarmee ik dan NAS, router en Pi kan voeden. Iemand suggesties (of een link naar een juiste topic)?
Een UPS van Marktplaats?, kun je ook router/modem e.d. aanhangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
BazemanKM schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:09:
Een UPS van Marktplaats?, kun je ook router/modem e.d. aanhangen.
Ik zat aan iets alternatiefs te denken:
Een auto-accu met een druppellader. En dan van die autoaccu (die door de druppellader op ca 13.5V wordt gehouden) met step up/down converters een stabiele 12V maken voor NAS en modem/router, en een stabiele 5V voor de Pi.
Maar dat wordt wel erg off-topic hier.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik zou niet gaan knutselen met een auto accu enz. Een nette UPS met daarin een accu die je om de zoveel jaar kunt vervangen (..) is een veiliger optie. Ik heb er eentje en die is aangesloten met een USB kabel zodat de NAS signaleert wanneer er stroomuitval is geweest en zichzelf na een ingestelde tijd netjes afsluit.
Mijn RPi, router en nog wat kleine devices zijn er ook op aangesloten en die draaien door zolang de accu dat volhoudt. Een irritante piep geeft dan aan dat de stroom is uitgevallen en dan kun je zelf de RPi benaderen en netjes afsluiten MITS je thuis bent natuurlijk.

Maar op zich moet je blij zijn dat je een recente backup hebt terug kunnen zetten toch? 1,5 dag data kwijt is vervelend, maar het had veel vervelender kunnen aflopen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heinemancp
M.v.Veelen schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:01:
Ik zou niet gaan knutselen met een auto accu enz. Een nette UPS met daarin een accu die je om de zoveel jaar kunt vervangen (..) is een veiliger optie. Ik heb er eentje en die is aangesloten met een USB kabel zodat de NAS signaleert wanneer er stroomuitval is geweest en zichzelf na een ingestelde tijd netjes afsluit.
Mijn RPi, router en nog wat kleine devices zijn er ook op aangesloten en die draaien door zolang de accu dat volhoudt. Een irritante piep geeft dan aan dat de stroom is uitgevallen en dan kun je zelf de RPi benaderen en netjes afsluiten MITS je thuis bent natuurlijk.

Maar op zich moet je blij zijn dat je een recente backup hebt terug kunnen zetten toch? 1,5 dag data kwijt is vervelend, maar het had veel vervelender kunnen aflopen.
Bij een synology kan je nog een script laten runnen bij afsluiten, omdat de UPS zonder stroom komt. In dat script sluit ik de Pi en wat andere dingen af, meld dit netjes in email naar mij. Helemaal top. Dus kan je helpen als je niet thuis bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.v.Veelen
Heinemancp schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:10:
[...]

Bij een synology kan je nog een script laten runnen bij afsluiten, omdat de UPS zonder stroom komt. In dat script sluit ik de Pi en wat andere dingen af, meld dit netjes in email naar mij. Helemaal top. Dus kan je helpen als je niet thuis bent.
Ah, dat is inderdaad ook nog een optie. Zeker als de router/switch nog stroom hebben en de RPi nog benaderd kan worden.

Care to share het scriptje?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
Andrehj schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:02:
Helaas daardoor wel anderhalve dag aan data kwijt. :(
Er wordt toch ook elk uur een backup van de db gemaakt (bij mij wel in ieder geval). Je bent er toch niet 1.5 dag mee bezig geweest om het te herstellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
jobr schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:43:
Er wordt toch ook elk uur een backup van de db gemaakt (bij mij wel in ieder geval). Je bent er toch niet 1.5 dag mee bezig geweest om het te herstellen?
Mijn backup loopt 1x per dag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heinemancp
M.v.Veelen schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:26:
[...]

Ah, dat is inderdaad ook nog een optie. Zeker als de router/switch nog stroom hebben en de RPi nog benaderd kan worden.

Care to share het scriptje?
Wat acties:
- Task sceduler: user defined script aanmaken, bij afsluiten. Koppelen aan eigen .sh script.
- zorg dat M2M in kan loggen op SSH. hiervoor moet je eea (ssh activiteiten) uitvoeren op je RPi en je Synology - ff googlen. Scripte mistte op mijn NAS, dus staat hieronder.
- scripje maken voor afsluiten (incl log file), hieronder mijn voorbeeld (USERNAME en IP adres invoeren)

NB: je zal dit na elke update moeten herhalen (zodat de keys weer herkend worden), en vergeet het script niet uit te zetten voordat je je NAS herstart.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/sh

#set the date
fullDate=$(date +"%Y-%m-%d")

#log start
LOGFILE=/volume1/public/log_shutdownPI.log

#shutdown PI
echo "$(date "+%d-%m-%Y : %T") - Shutdown PI" >> $LOGFILE 2>&1
ssh USERNAME@192.xxx.x.xxx 'sudo shutdown -h now' >>  $LOGFILE 2>&1
echo "---------------------------------------------" >> $LOGFILE  2>&1

#shutdown unifi cloud key
echo "$(date "+%d-%m-%Y : %T") - Shutdown Unifi CK" >> $LOGFILE 2>&1
ssh USERNAME@192.xxx.x.xxx 'poweroff' >>  $LOGFILE 2>&1

echo "---------------------------------------------" >> $LOGFILE  2>&1

ssh-copy-id:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
#!/bin/sh 
# Shell script to install your public key on a remote machine 
# Takes the remote machine name as an argument. 
# Obviously, the remote machine must accept password authentication, 
# or one of the other keys in your ssh-agent, for this to work. 
ID_FILE="${HOME}/.ssh/id_rsa.pub" 

if [ "-i" = "$1" ]; 
    then shift 
fi 
# check if we have 2 parameters left, if so the first is the new ID file 
if [ -n "$2" ]; 
    then 
        if expr "$1" : ".*\.pub" > /dev/null ; 
            then ID_FILE="$1" 
            else ID_FILE="$1.pub" fi shift 
    # and this should leave $1 as the target name 
    fi 
    else if [ x$SSH_AUTH_SOCK != x ] ; 
        then GET_ID="$GET_ID ssh-add -L" 
    fi 
fi 

if [ -z "`eval $GET_ID`" ] && [ -r "${ID_FILE}" ] ; 
    then GET_ID="cat ${ID_FILE}" 
fi 

if [ -z "`eval $GET_ID`" ]; 
    then echo "$0: ERROR: No identities found" >&2 exit 1 
fi 

if [ "$#" -lt 1 ] || [ "$1" = "-h" ] || [ "$1" = "--help" ]; 
    then echo "Usage: $0 [-i [identity_file]] [user@]machine" >&2 exit 1 
fi 

{ eval "$GET_ID" ; } | ssh $1 "exec sh -c 'umask 077; test -d ~/.ssh || mkdir ~/.ssh ; cat >> ~/.ssh/authorized_keys && (test -x /sbin/restorecon && /sbin/restorecon ~/.ssh ~/.ssh/authorized_keys >/dev/null 2>&1 || true)'" || exit 1 cat <<EOF 

# Now try logging into the machine, with "ssh '$1'", and check in: .ssh/authorized_keys to make sure we haven't added extra keys that you weren't expecting. EOF

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:23:
[...]

Zie dat mijn laatste van 15 feb is :X

Krijg dat spul slecht fatsoenlijk aan de praat.
Geloof dat het mis is gegaan in een poging om niet teveel historie te bewaren.

@jobr wat voor script gebruik je? Ook naar een nas toevallig?

[Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 04-05-2023 08:44]

• M.v.Veelen
@Heinemancp Dank voor je uitleg. Ik weet nog niet of ik dit ga opvolgen, maar er zijn misschien anderen die er baat bij hebben. Vooral bij elke update alles weer nalopen vind ik niet fijn.
MikeyMan schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:02:
[...]

Zie dat mijn laatste van 15 feb is :X

Krijg dat spul slecht fatsoenlijk aan de praat.
Geloof dat het mis is gegaan in een poging om niet teveel historie te bewaren.

Ik laat ook elke nacht een backup van de DB naar m'n Syno wegschrijven. Dat mapje bevat na verloop van tijd dan wel heel wat bestandjes, maar het zijn slechts bestandjes van rond de 1 MB per stuk en ik gooi heel af en toe wat oude meuk weg als ik toevallig in die map moet zijn.
Je zou het nog automatisch kunnen laten opschonen dmv een scriptje (ik doe dat bijv. met snapshots die door de camera bij de voordeur worden gemaakt als wordt aangebeld, die worden in een mapje opgeslagen maar het script laat alleen de meest recente snapshots staan.

¯\_(ツ)_/¯

• M.v.Veelen
Even iets anders. Als relatief nieuwe zonnepanelen-gebruiker, zit ik bijna dagelijks te kijken naar de opbrengst van de zonnepanelen in Domoticz en nu vind ik het leuk om bijvoorbeeld de pieken vast te leggen en ook in 1 oogopslag kunnen zien wat ooit de hoogste opbrengst is geweest ofzo.

Dus: wat is de hoogste opbrengst van de zonnepanelen totaal geweest, wat is de hoogste teruglevering geweest en wat is het hoogste verbruik geweest.

Ik heb voor de hoogste Delivery en Usage al iets gemaakt, maar dat werkt alleen als ik het verdeel over aparte scripts (bij combineren tot één werd telkens maar 1 van de 2 geüpdate, misschien weet iemand hoe dit is op te lossen).

Hoe heb ik dit gedaan?

- Maak 2 User Variables aan:

HighestUsageL1
Float
0

HighestDeliveryL1
Float
0

- Maak 2 virtual sensors aan:

Highest Delivery L1
Highest Usage L1

Beide type Custom sensor, Axis label: "Watt"

- Maak 2 Lua scripts (type: device)

Highest Delivery L1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
commandArray = {}

-- Retrieve the current value of the "Delivery L1" sensor
local current_value = tonumber(otherdevices_svalues['Delivery L1'])        

--print("current_value=" ..current_value..' ')    

-- Retrieve the highest value stored in the user variable "HighestDeliveryL1"
local highest_value = tonumber(uservariables['HighestDeliveryL1'])

--print("highest_value=" ..highest_value..' ')  

-- Check if the current value is higher than the stored highest value
if current_value > highest_value then
-- Update the user variable with the new highest value
commandArray['Variable:HighestDeliveryL1'] = tostring(current_value)
end

return commandArray

Highest Usage L1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
commandArray = {}

-- Retrieve the current value of the "Usage L1" sensor
local current_value = tonumber(otherdevices_svalues['Usage L1'])        

--print("current_value=" ..current_value..' ')    

-- Retrieve the highest value stored in the user variable "HighestUsageL1"
local highest_value = tonumber(uservariables['HighestUsageL1'])

--print("highest_value=" ..highest_value..' ')  

-- Check if the current value is higher than the stored highest value
if current_value > highest_value then
-- Update the user variable with the new highest value
commandArray['Variable:HighestUsageL1'] = tostring(current_value)
end

return commandArray

Nu zou ik dit ook willen doen bij apart de garage en de woning, maar dit zijn meters waarbij je de actuele opbrengst hebt, maar ook wat die dag cummulatief heeft opgebracht. En daar wordt het voor mij lastig. Ik kan de waarden wel splitsen maar zit dan met integeren die ik dan niet naar getallen kan omzetten voordat ik ze met elkaar ga vergelijken.

Misschien vindt iemand dit leuk en kan die wél zo'n scriptje maken.

¯\_(ツ)_/¯

• jobr
Andrehj schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:23:
Dan moet je in Settings /System / Automatic backup aanzetten. Dan krijg je ze ook elke uur.

• jobr
MikeyMan schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:02:
Misschien heb je hier wat aan: https://www.domoticz.com/...ion%20in%20System%20setup.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M.v.Veelen
Is dit niet een eenvoudiger oplossing?

https://www.reddit.com/r/...s_server_to_safely_power/

Zo te zien moet je dan alleen NUT installeren op de RPi en wat configureren.

¯\_(ツ)_/¯

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja zoiets heb ik ook. Maar moet het ff debuggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M.v.Veelen
MikeyMan schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Ja zoiets heb ik ook. Maar moet het ff debuggen.
Voor mijn nachtelijke backup naar m'n Syno heb ik dit script met de naam "domoticz_backup_DB.sh":

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#!/bin/bash
# LOCAL/FTP/SCP/MAIL PARAMETERS
SERVER="192.168.xx.xxx"   # IP of Network disk, used for ftp
USERNAME="sync_user"         # FTP username of Network disk used for ftp
PASSWORD="ww_van_syno_user"         # FTP password of Network disk used for ftp
DESTDIR="Share/Domoticz_Backup/"   # used for temorarily storage
DOMO_IP="192.168.xx.xxx"  # Domoticz IP 
DOMO_PORT="8080"        # Domoticz port 
### END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS
TIMESTAMP=`/bin/date +%Y%m%d%H%M%S`
BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db" # backups will be named "domoticz_YYYYMMDDHHMMSS.db.gz"
BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz
### Create backup and ZIP it
/usr/bin/curl -s http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/backupdatabase.php > /tmp/$BACKUPFILE
gzip -9 /tmp/$BACKUPFILE

#/usr/bin/curl -s 'influx backup -portable -database domo /home/pi/DB/'

### Send to Network disk through FTP
curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEGZ" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/$DESTDIR/"

#curl -s --disable-epsv -v -T"/home/pi/DB/*.*" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/$DESTDIR/"

### Remove temp backup file
/bin/rm /tmp/$BACKUPFILEGZ

#/bin/rm /home/pi/DB/.

### Done!

En deze draait dmv deze toegevoegde regel in een cronjob elke nacht om 02:00u:

(crontab -e)

02 00 * * * /home/pi/domoticz/scripts/domoticz_backup_DB.sh

¯\_(ツ)_/¯

• Andrehj
jobr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:56:
Dan moet je in Settings /System / Automatic backup aanzetten. Dan krijg je ze ook elke uur.
Dank, maar waar blijven die dan? Mijn database is ca 67 MB. Als daar elk uur een kopietje van wordt gemaakt gaat het wel hard met de opslagcapaciteit...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.v.Veelen
Andrehj schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Dank, maar waar blijven die dan? Mijn database is ca 67 MB. Als daar elk uur een kopietje van wordt gemaakt gaat het wel hard met de opslagcapaciteit...
Met die oplossing komen ze op de RPi zelf terecht in de map /home/pi/domoticz/backups/ (als ik er vanuit ga dat je Domoticz op een RPi draait).
Dus als je SD kaartje het begeeft, ben je het alsnog kwijt. Daarom gebruik ik het script dat ik een post eerder heb geplaatst om het naar een externe schijf (m'n Synology NAS) weg te schrijven. Die heeft meer dan genoeg ruimte.

Maar je hebt wel een grote database, is dat niet té groot aan het worden?

[Voor 4% gewijzigd door M.v.Veelen op 05-05-2023 07:58]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
M.v.Veelen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:57:
Met die oplossing komen ze op de RPi zelf terecht in de map /home/pi/domoticz/backups/ (als ik er vanuit ga dat je Domoticz op een RPi draait).
Dus als je SD kaartje het begeeft, ben je het alsnog kwijt. Daarom gebruik ik het script dat ik een post eerder heb geplaatst om het naar een externe schijf (m'n Synology NAS) weg te schrijven. Die heeft meer dan genoeg ruimte.

Maar je hebt wel een grote database, is dat niet té groot aan het worden?
Ik draai vanaf een USB-stick met SSD-firmware. Eigenlijk een SSD in de vorm van een USB-stick dus. Die zou het erg lang vol moeten houden. En mijn eigen dagelijkse backup gaat al naar de NAS, dus dat zou goed moeten gaan.
Over de grootte: Ik heb de standaard meetinterval van 5 minuten op 1 minuut gezet. Daarmee kan ik veel nauwkeuriger monitoren. En ipv 2 dagen hou ik die waarden 5 dagen vast. Dat heeft voor de wat grotere database gezorgd. Dit kan de Pi overigens prima aan, CPU-load zit rond de 15 à 20%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.v.Veelen
Andrehj schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:39:
[...]

Ik draai vanaf een USB-stick met SSD-firmware. Eigenlijk een SSD in de vorm van een USB-stick dus. Die zou het erg lang vol moeten houden. En mijn eigen dagelijkse backup gaat al naar de NAS, dus dat zou goed moeten gaan.
Over de grootte: Ik heb de standaard meetinterval van 5 minuten op 1 minuut gezet. Daarmee kan ik veel nauwkeuriger monitoren. En ipv 2 dagen hou ik die waarden 5 dagen vast. Dat heeft voor de wat grotere database gezorgd. Dit kan de Pi overigens prima aan, CPU-load zit rond de 15 à 20%.
Dat zou het kunnen verklaren, al is het naar mijn idee toch nog een flink bestand. Begrijp ik goed dat je elk uur een backup wilt wegschrijven naar je NAS? En dan de map waarin de backup op de RPi staat daarna wit legen? En de map op de NAS wilt prunen zodat daar bijvoorbeeld "maar" 48 backups in blijven staan en dan de oudste backups telkens verwijderen?

Dat valt wel te scripten lijkt me.

Voor het bewaren van de laatste 30 snapshots gebruik ik onderstaande code wanneer er wordt aangebeld. Dit zorgt ervoor dat de laatste 30 snapshots blijven staan en alles ouder wordt verwijderd. Zo hou ik telkens de meest recente 30 over. Dit zou je ook kunnen gebruiken voor het bewaren van de laatste xx aantal DB bestanden op je NAS. Je zou het ook in een cronjob kunnen laten draaien.

code:
1
2
#Preserve only the last 30 snapshots
ls -d -1tr /home/pi/images/* | head -n -30 | xargs -d '\n' rm -f

[Voor 20% gewijzigd door M.v.Veelen op 05-05-2023 13:00]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:34
Hoi allemaal, misschien is mijn vraag al vaker voorbij gekomen.
Aangezien ik een beetje een noob ben op dit gebied, mijn verontschuldiging.

Wat is er aan de hand:
ik draai al jaren Domoticz op mijn synology nas.
Afgelopen Dinsdag bleek mijn domoticz te zijn gecrasht.
Op zich kan dat een keer gebeuren.

Aangezien ik nog op een oude syno DS 215+ draai, heb ik geen mogelijkheid om op Docker te draaien.

ik had het pakket van Jadahl incl drivers gebruikt op mijn Syno.
Je raad het al, ik heb de package van Jadahl niet meer.
wat ik zoek is het volgende:

Het pakket Domoticz voor synology 6.1 met een ANNAPURNALABS Alpine AL212 CPU
Tevens ook graag de USB drivers voor dit pakket van Jadahl

Wie maakt me gelukkig met dit pakket?

mvg apepannetje

++++++++++++++++++++++++

[Voor 58% gewijzigd door apepannetje op 06-05-2023 14:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:21
Beste medetweakers,

al enige tijd draai ik na volle tevredenheid onderstaand script.
Een relaybox wordt aangestuurd obv co2 en/of hum sensors.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
-- WTW_unit             :  IDX 924   --> als deze actief is gaat de wtw uit en niet meer aan
-- Badkamer vochtigheid :  IDX 854
-- CO2 woonkamer        :  IDX 878
-- CO2 slaapkamer       :  IDX 882
-- WTW  AAN/UIT         :  IDX 748
-- WTW  PLUS            :  IDX 814
-- WTW  MAX             :  IDX 749

return {
    on = {
        timer = {
            'every 1 minutes'              -- causes the script to be called every minute
        }
    },

execute = function(domoticz, timer)

-- declarations:
                local WTW_unit       =  domoticz.devices(924)
                local Hum_badkamer   =  domoticz.devices(854).humidity
               -- local CO2_woonkamer  = domoticz.devices(878)
                local CO2_woonkamer =   tonumber(string.match(domoticz.devices(878).sValue, "%d+"))
            --    local CO2_slaapkamer = domoticz.devices(882)
                local CO2_slaapkamer =  tonumber(string.match(domoticz.devices(882).sValue, "%d+"))
                local WTW_unit       =  domoticz.devices(748)
                local WTW_stand_plus =  domoticz.devices(814)
                local WTW_stand_max  =  domoticz.devices(749)

-- Function:

-- auto/override off

if (CO2_woonkamer < 500 and CO2_slaapkamer < 500) then

WTW_unit.switchOff();       -- WTW_unit_on
            WTW_stand_plus.switchOff();  -- WTW_stand_plus
            WTW_stand_max.switchOff();   -- WTW_stand_max
        end

-- auto normaal        
        if (CO2_woonkamer > 550 and CO2_woonkamer < 700) or (CO2_slaapkamer > 550 and CO2_slaapkamer <700) or (Hum_badkamer > 70 and Hum_badkamer < 79 ) then --and WTW_unit.state == on
            WTW_unit.switchOn();         -- WTW_unit_on
        end

-- auto PLUS
        if (CO2_woonkamer > 750 and CO2_woonkamer < 1200) or (CO2_slaapkamer > 750 and CO2_slaapkamer < 1400) or (Hum_badkamer > 80 and Hum_badkamer < 89 ) then --and WTW_unit.state == on 
            WTW_stand_plus.switchOn();   -- WTW_stand_plus
        end

-- auto MAX
        if (CO2_woonkamer > 1300 or CO2_slaapkamer > 1500 or Hum_badkamer > 90) then --and WTW_unit.state == on
            WTW_stand_max.switchOn();    -- WTW_stand_max
        end
    end
}

Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat wanneer wij net thuis komen of wanneer de CO2 laag is (in de zomer) de WTW ook uit is.
Dit is na toiletgebruik niet wenselijk _O-

Ik heb overal hue, dus ik zat te denken om de wtw ook aan te schakelen wanneer de toilet verlichting aan gaat EN de WTW uit is.

Ik zat te denken om hier een appart script voor te maken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
-- WTW_unit             :  IDX 924   --> als deze actief is gaat de wtw uit en niet meer aan
-- WTW  AAN/UIT         :  IDX 748
-- WTW  PLUS            :  IDX 814
-- WTW  MAX             :  IDX 749
-- Hue WC beneden       :  IDX 1056
-- Hue WC boven         :  IDX 1079

return {
    on = {
        timer = {
            'every 1 minutes'              -- causes the script to be called every minute
        }
    },

execute = function(domoticz, timer)

-- declarations:
                local WTW_unit       =  domoticz.devices(924)
                local WTW_unit       =  domoticz.devices(748)
                local WTW_stand_plus =  domoticz.devices(814)
                local WTW_stand_max  =  domoticz.devices(749)
                local WC_beneden     =  domoticz/devices(1056)
                local WC_boven       =  domoticz.devices(1079)
-- Function:

-- On when Toilet light goes On

if (WTW_unit == off and WC_beneden == On or WC_boven == On)

end
}

Nu zou ik bij voorkeur de WTW meteen willen inschakelen als het licht aan gaat en 10min willen laten draaien wanneer het licht weer uit gaat.

Wat zou ik hiervoor nog moeten toevoegen en/of zijn er betere ideeen?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jobr
Andrehj schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Ze worden gerouteerd. Dus als je een hele cyclus hebt gehad worden ze overschreven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik probeer met een LUA scriptje "Elektra" (P1) uit te splitsen om daarna gebruik te kunnen maken van de waarden die worden uitgespuugd. Ik heb simultaan een schermprintje gemaakt van de status en de waarden die in het log verschijnen.

Ik herken slechts 1 van de waarden en dat is de laatste (negatief verbruik op DIT moment?). Maar de andere waarden in het log zeggen me niets, wat gaat er verkeerd en wat houden alle waarden precies in?

Script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
commandArray = {}

elektra = otherdevices_svalues['Elektra']
part1, part2, part3, part4, part5, part6 = elektra:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)")

print("Elektra=" ..part1..' '..part2..' '..part3..' '..part4..' '..part5..' '..part6)  

return commandArray

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:34
Aanvullingen/vragen op mijn post hierboven:
Zoals gemeld had ik deze week een crash van Domoticz op synology.
Heb nog steeds de goede driver voor Usb niet kunnen vinden

Heb Domoticz wel kunnen installeren, maar kan de usb driver voor RFX com niet vinden

Wat heb ik gedownload heb van https://synocommunity.com/ en geïnstalleerd:

Domoticz v2020.2-10

SynoKernel USB Serial drivers

SynoCli Kernel Tools

Systeem:

Synology DS215+

DSM 6.2.4-25556 Update 6

Processor: ANNAPURNALABS Alpine AL212

In mijn beleving heb ik alles goed geïnstalleerd
Wie o Wie weet wat ik verkeerd doe?

Groetjes Apepannetje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

M.v.Veelen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:51:
Ik probeer met een LUA scriptje "Elektra" (P1) uit te splitsen om daarna gebruik te kunnen maken van de waarden die worden uitgespuugd. Ik heb simultaan een schermprintje gemaakt van de status en de waarden die in het log verschijnen.

Ik herken slechts 1 van de waarden en dat is de laatste (negatief verbruik op DIT moment?). Maar de andere waarden in het log zeggen me niets, wat gaat er verkeerd en wat houden alle waarden precies in?

Script:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
commandArray = {}

elektra = otherdevices_svalues['Elektra']
part1, part2, part3, part4, part5, part6 = elektra:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)")

print("Elektra=" ..part1..' '..part2..' '..part3..' '..part4..' '..part5..' '..part6)  

return commandArray

[Afbeelding]
De andere waarden zijn de standen van je slimme meter, de 0 is van verbruik en die is 0 omdat je teruglevert op dat moment

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.v.Veelen
klump4u schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:04:
[...]

De andere waarden zijn de standen van je slimme meter, de 0 is van verbruik en die is 0 omdat je teruglevert op dat moment
De laatste 2 getallen begrijp ik inderdaad wel. De andere zijn de standen maar die komen dus niet overeen met wat in Domoticz staat en daar zou dan dus mee verrekend moeten worden om gelijke getallen te krijgen?
En welke is precies wat?

Ik heb hier: https://www.domoticz.com/..._smart_meter_with_P1_port wel wat zitten kijken maar kom er niet goed uit. Ik heb 1 fase trouwens.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

M.v.Veelen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:37:
[...]

De laatste 2 getallen begrijp ik inderdaad wel. De andere zijn de standen maar die komen dus niet overeen met wat in Domoticz staat en daar zou dan dus mee verrekend moeten worden om gelijke getallen te krijgen?
En welke is precies wat?

Ik heb hier: https://www.domoticz.com/..._smart_meter_with_P1_port wel wat zitten kijken maar kom er niet goed uit. Ik heb 1 fase trouwens.
Komen ze wel overeen met de standen op je slimme meter?
Dit zijn geen dagstanden maar de totaalstanden van de meter.

Pagina: 1 ... 40 41 42 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen [code] [/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee