leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Tsja als domoticz met wat sensoren ermaar op draait.BlaTieBla schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:30:
[...]
Misschien dat ik nog 2 RPi3's heb liggen. Als je die in SLI zet heb je een RPi6
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Een goed opslagmiddel bijv. SSD is veel belangrijker.Seafarer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:37:
[...]
Tsja als domoticz met wat sensoren ermaar op draait.
Maarre betaalbaarheid staat even boven aan. 159.95 voor een rpi4 met 4 Gb en een doosje met org voeding.DjAntoon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:36:
[...]
Een goed opslagmiddel bijv. SSD is veel belangrijker.
Ik heb trouwens een rpi 4 met sd.kaartje draait al 1,5 jaar zonder probleem. Er zit ook alleen domoticz op.
https://www.kiwi-electron...Yyd1ib_wK6lsaAhKzEALw_wcBSeafarer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:48:
[...]
Maarre betaalbaarheid staat even boven aan. 159.95 voor een rpi4 met 4 Gb en een doosje met org voeding.
Ik heb trouwens een rpi 4 met sd.kaartje draait al 1,5 jaar zonder probleem. Er zit ook alleen domoticz op.
Wel kaal maar toch.
https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-3-model-b-plus
[ Voor 5% gewijzigd door DjAntoon op 14-02-2022 17:53 ]
Als je domoticz installatie groeit en ook dus je database, die op de sd card staat, dan worden de hoeveelheid schrijf bewegingen veel groter en dus ook de levensduur minder van je SD card.Seafarer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:48:
[...]
Is er geen manier om dit weg te laten schrijven naar een netwerklocatie?DjAntoon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:56:
[...]
Als je domoticz installatie groeit en ook dus je database, die op de sd card staat, dan worden de hoeveelheid schrijf bewegingen veel groter en dus ook de levensduur minder van je SD card.
Zelf nu maar een Pi Zero 2W besteld van ellende.. Na een onnoemelijke tijd wachten op een Pi4 moet het maar even zo. En ja, ook deze is nu te duur betaald maar goed wat wil je. Ik kan de hele winter al niet mijn gas en stroomverbruik loggen omdat mijn server uit de meterkast verhuisd is.
Neem aan (gezien het zeer geringe resourcegebruik van de Docker container op mijn server) dat Domoticz of HA prima zal draaien op zo'n Pi Zero 2W. 512MB RAM en een quad core.. Enige jammere is dat er maar 1 USB poort op zit. Zal met een dock vast wel uit te breiden zijn.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Dank. Die had ik over het hoofd gezien. Iets teveel gefixeerd geweest op de PI4 met 4Gb. Met 2Gb moet het ook makkelijk gaan.
En gelijk besteld. Mocht ik er maar 1 per klant bestellen.
Ik snap dat je die kaartjes kapot kunt schrijven.DjAntoon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:56:
[...]
Als je domoticz installatie groeit en ook dus je database, die op de sd card staat, dan worden de hoeveelheid schrijf bewegingen veel groter en dus ook de levensduur minder van je SD card.
Een database wordt groter. Maar per dag schrijf je bijvoorbeeld altijd X hoeveelheid naar je data base. Dan blijft het aantal schrijfbewegingen toch altijd hetzelfde per dag? Dan wordt dat toch niet meer? Want ik heb een aantal temperatuur metingen en verder verandert er niet veel.
Of treden er verschuivingen op in de database?
Geen idee hoe dat eigenlijk werkt.
Mijn SD kaart doet het al 5 jaar aaneengesloten zonder problemen overigens. En ik heb een zeer uitgebreid domoticz systeem dat alles in huis regelt.
DjAntoon schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:33:
@Seafarer Tja, hier een sensortje erbij, daar een schakelaar, bij mij groeit de installatie...
(inderdaad verdubbelt in 1 jaar tijd)
Mijn vraag is dus hoe ik in host-mode van mijn domoticz-container de http-poort kan wijzigen, zodat ik zonder extra gedoe bij de web-interface kan. Iemand een idee?pven schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:59:
[...]
Ik heb nog wat zitten spelen: het gaat dus fout omdat ik in host-mode draai (anders werkt het niet). Mijn Unifi-container draait al op poort 8080, dat aanpassen geeft me best wat extra werk. Maar daardoor kan ik domoticz dus niet op poort 8080 starten.
Ik begin er steeds meer aan te denken om de Unifi-container dan maar op een andere poort te gaan draaien, maar dan moet ik mijn Unifi-apparaten ook bijwerken.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Zou toch moeten werken met de WWW_PORT en SSL_PORT variabelen. Domoticz draait bij mij ook op Docker, via docker-compose de SSL port verzet naar 8443pven schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:22:
[...]
Mijn vraag is dus hoe ik in host-mode van mijn domoticz-container de http-poort kan wijzigen, zodat ik zonder extra gedoe bij de web-interface kan. Iemand een idee?
Ik begin er steeds meer aan te denken om de Unifi-container dan maar op een andere poort te gaan draaien, maar dan moet ik mijn Unifi-apparaten ook bijwerken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| --> docker-compose.yaml version: '3.3' services: domoticz: container_name: domoticz image: domoticz/domoticz restart: unless-stopped volumes: - ./data-domoticz/config:/opt/domoticz/userdata environment: - TZ=Europe/Brussels - WWW_PORT=8080 - SSL_PORT=8443 network_mode: host |
Als ik dit doe, dan ze ik het onderstaande terug tijdens het opstarten:wimmme schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:55:
[...]
Zou toch moeten werken met de WWW_PORT en SSL_PORT variabelen. Domoticz draait bij mij ook op Docker, via docker-compose de SSL port verzet naar 8443
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 --> docker-compose.yaml version: '3.3' services: domoticz: container_name: domoticz image: domoticz/domoticz restart: unless-stopped volumes: - ./data-domoticz/config:/opt/domoticz/userdata environment: - TZ=Europe/Brussels - WWW_PORT=8080 - SSL_PORT=8443 network_mode: host
1
2
3
4
5
6
| 2022-02-15 13:16:05.736 Active notification Subsystems: fcm, http (2/13) 2022-02-15 13:16:05.736 Status: WebServer(HTTP) startup failed on address :: with port: 8080: bind: Address already in use, trying :: 2022-02-15 13:16:05.736 Status: WebServer(HTTP) startup failed on address :: with port: 8080: bind: Address already in use, trying 0.0.0.0 2022-02-15 13:16:05.736 Error: WebServer(HTTP) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 8080: bind: Address already in use 2022-02-15 13:16:05.736 Error: WebServer(HTTP) check if no other application is using port: 8080 2022-02-15 13:16:05.737 Status: WebServer(SSL) started on address: :: with port 1443 |
Hij lijkt die gewijzigde poorten niet op te pakken (HTTP heb ik op 8081 gezet)
Heb je de image ook opnieuw aangemaakt met --force-recreate?pven schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:17:
[...]
Als ik dit doe, dan ze ik het onderstaande terug tijdens het opstarten:
code:
1 2 3 4 5 6 2022-02-15 13:16:05.736 Active notification Subsystems: fcm, http (2/13) 2022-02-15 13:16:05.736 Status: WebServer(HTTP) startup failed on address :: with port: 8080: bind: Address already in use, trying :: 2022-02-15 13:16:05.736 Status: WebServer(HTTP) startup failed on address :: with port: 8080: bind: Address already in use, trying 0.0.0.0 2022-02-15 13:16:05.736 Error: WebServer(HTTP) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 8080: bind: Address already in use 2022-02-15 13:16:05.736 Error: WebServer(HTTP) check if no other application is using port: 8080 2022-02-15 13:16:05.737 Status: WebServer(SSL) started on address: :: with port 1443
Hij lijkt die gewijzigde poorten niet op te pakken (HTTP heb ik op 8081 gezet)
Zoiets dus:
1
| docker-compose up --build --force-recreate -d |
Dit was het. Het werkt nu. Dank je!Lizard schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:52:
[...]
Heb je de image ook opnieuw aangemaakt met --force-recreate?
Zoiets dus:
code:
1 docker-compose up --build --force-recreate -d
Ik log op domoticz zo kort mogelijk. Daarnaast wordt mijn log overgenomen op mijn Synology. Moet zeggen dat ik daar zeer weinig naar kijk.janne_nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:20:
Dat heb ik niet....na 8 jaar ongeveer 25mb. 370 regels in de apparaten lijst, uiteraard niet allemaal verschillend. Logregels staat op 4 dagen. Het zou fijn zijn trouwens als dat per item in te stellen zou zijn.
De sensor en schakelaarlog gaat toch niet naar syslog?niki_lauda schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:52:
[...]
Ik log op domoticz zo kort mogelijk. Daarnaast wordt mijn log overgenomen op mijn Synology. Moet zeggen dat ik daar zeer weinig naar kijk.
janne_nl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:17:
[...]
De sensor en schakelaarlog gaat toch niet naar syslog?
:strip_exif()/f/image/VHjyOTBgh4yfO3dKXYUfmoJw.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar was ik idd niet echt duidelijk in.
[ Voor 17% gewijzigd door janne_nl op 16-02-2022 07:26 ]
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Ik ben handmatig wat aan het proberen die API uit te lezen mbv de documentatie van SolarEdge maar ik krijg buiten een string waar mijn site-info uit komt rollen eigenlijk niks zinnigs aan het werk.
Ik heb ondertussen in China drie buismotoren gekocht, geïnstalleerd en via de Tuya app en de Tuya plugin kan ik ze bedienen. Het werkt maar toch ben ik niet tevreden. Soms dan reageren niet alle drie de motoren. Het zit em ik het mhz signaal dat wordt verstuurd vanuit de usb hub. nu blijkt bij navraag bij de fabrikant dat het een rf 433,9 mhz signaal is. weet iemand hoe ik dit signaal kan opzoeken?
bij mij werkt alles nogKuusj schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:28:
Is er toevallig iets veranderd aan de SolarEdge API? Ik krijg geen sensoren meer door in Domoticz namelijk. Al een nieuwe API key aangevraagd en dergelijke maar ik zie helemaal niks verschijnen.
Ik ben handmatig wat aan het proberen die API uit te lezen mbv de documentatie van SolarEdge maar ik krijg buiten een string waar mijn site-info uit komt rollen eigenlijk niks zinnigs aan het werk.
is dat niet gewoon met de rfxcom of rflink te doen?Rolandtwilt schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:59:
Goedenavond,
Ik heb ondertussen in China drie buismotoren gekocht, geïnstalleerd en via de Tuya app en de Tuya plugin kan ik ze bedienen. Het werkt maar toch ben ik niet tevreden. Soms dan reageren niet alle drie de motoren. Het zit em ik het mhz signaal dat wordt verstuurd vanuit de usb hub. nu blijkt bij navraag bij de fabrikant dat het een rf 433,9 mhz signaal is. weet iemand hoe ik dit signaal kan opzoeken?
Alleen zou ik je tijd er niet instoppen de 433 heeft gene retour signaal dus je weet nooit of hij goed staat.
Ik heb een zigbee buismoter.. werkt stukken beter.
En 1 van Ikea getweakt... motor en sensor gebruikt de rest nieuw, buis en steunen 3d Geprint. Werkt ook mooi. Alleen de ab nog niet werkend in domoticz
Z2M bekent mee? meer opties.
Daarnaast Tuya of alle andere plugins zijn de meeste reden tot ellende in Domoticz..
Z2m plugin laats weer als voorbeeld, nu z2m hardcore in domoticz vele malen beter.
En veeeel meer z2m device .
433mhz leuk voor tem sensoren enz. Of een stekkerschakelaar die wel een een keer kan missen.
Maar voor serieuze domotica..... Antiek.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Heb je een so meter er tussen?Kuusj schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:28:
Is er toevallig iets veranderd aan de SolarEdge API? Ik krijg geen sensoren meer door in Domoticz namelijk. Al een nieuwe API key aangevraagd en dergelijke maar ik zie helemaal niks verschijnen.
https://github.com/Dylantje/PVOutput-S0-Uploader
Ff arduinoootje er tussen.
Upload naar PVo:
https://pvoutput.org/intr...321&sid=19520&dt=20220218
En dat is weer heel simpel binnen te halen in Domoticz.
Al die aprte api, apps enz enz
Pvo rules...
Mooie grafieken app op je telefoon en je ziet alles.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nee. Heb er niks tussen of anders dan de normale setup. Dus ik gebruik de API van de SolarEdge app. Dat werkte voorheen goed maar nu ik na een half jaar weer een installatie heb gedaan van Domoticz niet meer.Dylantje2 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:22:
[...]
Heb je een so meter er tussen?
https://github.com/Dylantje/PVOutput-S0-Uploader
Ff arduinoootje er tussen.
Upload naar PVo:
https://pvoutput.org/intr...321&sid=19520&dt=20220218
En dat is weer heel simpel binnen te halen in Domoticz.
Al die aprte api, apps enz enz
Pvo rules...
Mooie grafieken app op je telefoon en je ziet alles.
Weet niet of je al antwoord hebt gehad, maar als je op de grafiek met je muis op die piek gaat hangen en -volgens mij- de shift toets indrukt en klikt kun je 1 raar hoog punt uit de grafiek weggooien.BlaTieBla schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:32:
Ik heb onlangs een nieuwe (slimme) gas en elektriciteitsmeter gekregen. Nu zijn de counters voor gas en elektra gereset en geeft dat nogal grote pieken in de grafieken (zo heb ik blijkbaar in 1 dag 30.000kWh verbruikt en bijna 10.000 kub gas teruggeleverd....
[Afbeelding]
Ik heb al even in de database zitten kijken, maar 'even' een record deleten lijkt niet te werken, omdat de piek dan gewoon een dag verplaatst wordt.
Is er een manier om die pieken weg te moffelen/ glad te strijken?
Wat voor hardcore oplossing bedoel je precies? Dan ga ik me daar eens in verdiepen.Dylantje2 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:17:
[...]
Daarnaast Tuya of alle andere plugins zijn de meeste reden tot ellende in Domoticz..
Z2m plugin laats weer als voorbeeld, nu z2m hardcore in domoticz vele malen beter.
Linkje naar een webside is ook perfect.
Alvast bedankt.
https://www.zigbee2mqtt.io/Seafarer schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:45:
[...]
Wat voor hardcore oplossing bedoel je precies? Dan ga ik me daar eens in verdiepen.
Linkje naar een webside is ook perfect.
Alvast bedankt.
En dan in je domoticz, GEEN plugin nodig:
/f/image/7aBI2G5darSkvEMmU7XxFncm.png?f=fotoalbum_large)
Alles wat aangemeld is bij Z2m rolt meteen binnen bij Domoticz... En werkt als een speer
Als ik goed kijk in jouw screenshot zie ik dat je een Z2M oplossing over UTP hebt? Ook dit gaat feilloos?Dylantje2 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:54:
[...]
https://www.zigbee2mqtt.io/
En dan in je domoticz, GEEN plugin nodig:
[Afbeelding]
Alles wat aangemeld is bij Z2m rolt meteen binnen bij Domoticz... En werkt als een speer
Domoticz heeft een hardcore z2m oplossing. Thanks to Rob:-)Seafarer schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:37:
[...]
Als ik goed kijk in jouw screenshot zie ik dat je een Z2M oplossing over UTP hebt? Ook dit gaat feilloos?
Klaar met die plugin ondanks dat ik weet hoveel mensen er tijd in stoppen.
Maar meestal zijn plugins out of time enz enzupdates enz
Z2m is bizar mooi, en door deze setting krijg je direct in Domoticz alle z2m devices.
Geen plugin oid meer nodig.
Helaas wel 1 al je mqtt devices van z2m opnieuw instellen in Domoticcz, in z2m hoef je niets te doen.
Dus JA werkt perfect.
En ondanks dat ik de pluigin bouwer vroeg om rb samen te werken, blijven ze naast elkaar lopen.
Ik had 50 zigbee devices..
Maar toch maar over gestapt, koste me een dagje werk om alles opnieuw te den.
Maar nu helmaal happy
En tsja z2m groeit per maand :-) En bijna alles wat er maar zigbee is zit er in :-)
Thanks koenkanters
Overtuigd.Dylantje2 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:07:
[...]
Domoticz heeft een hardcore z2m oplossing. Thanks to Rob:-)
Klaar met die plugin ondanks dat ik weet hoveel mensen er tijd in stoppen.
Maar meestal zijn plugins out of time enz enzupdates enz
Z2m is bizar mooi, en door deze setting krijg je direct in Domoticz alle z2m devices.
Geen plugin oid meer nodig.
Helaas wel 1 al je mqtt devices van z2m opnieuw instellen in Domoticcz, in z2m hoef je niets te doen.
Dus JA werkt perfect.
En ondanks dat ik de pluigin bouwer vroeg om rb samen te werken, blijven ze naast elkaar lopen.
Ik had 50 zigbee devices..
Maar toch maar over gestapt, koste me een dagje werk om alles opnieuw te den.
Maar nu helmaal happy
En tsja z2m groeit per maand :-) En bijna alles wat er maar zigbee is zit er in :-)
Thanks koenkanters![]()
![]()
Ik had het al gefixt door in de SQLite DB te wroeten. Voor de zekerheid nog even geprobeerd, maar op MaCOS en Firefox lijkt dat niet te werken.TjardE schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Weet niet of je al antwoord hebt gehad, maar als je op de grafiek met je muis op die piek gaat hangen en -volgens mij- de shift toets indrukt en klikt kun je 1 raar hoog punt uit de grafiek weggooien.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Hartelijk dank!!Dylantje2 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:17:
[...]
is dat niet gewoon met de rfxcom of rflink te doen?
Alleen zou ik je tijd er niet instoppen de 433 heeft gene retour signaal dus je weet nooit of hij goed staat.
Ik heb een zigbee buismoter.. werkt stukken beter.
En 1 van Ikea getweakt... motor en sensor gebruikt de rest nieuw, buis en steunen 3d Geprint. Werkt ook mooi. Alleen de ab nog niet werkend in domoticz
Z2M bekent mee? meer opties.
433mhz leuk voor tem sensoren enz. Of een stekkerschakelaar die wel een een keer kan missen.
Maar voor serieuze domotica..... Antiek.
Ik heb iemand gevonden en die heeft voor mij bewegingsensoren gemaakt die werken met Tasmota.
In Tasmota kan ik instellen hoe vaak de sensor mag detecteren en dat werkt echt super.
Via de MQTT Discovery worden ze ook opgepikt en ze draaien goed mee in een script.
Het apparte is dat de MQTT Discovery ze ziet als "push button Off" dit is in Domoticz makkelijk aan te passen maar iedere keer als Domoticz restart dan worden ze opnieuw "push button Off" Iemand een idee?
:fill(white):strip_exif()/f/image/PqPTYbVAyrg5rFEew8g5bCRB.png?f=user_large)
Lijkt me vooral een Domoticz probleem => verplaatst
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 22-02-2022 09:46 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Hoi,DukeBox schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:19:
Heb je meteen dummy button het zelfde probleem ? Lijkt mij eerder een bug in domoticz, ik gebuik ook push buttons maar heb nog nooit een toggle meegemaakt bij herstart.
met dummy button heb ik geen probleem.
Groeten Roland
Voor toekomstige referentie.. Reden dat ik mijn Solaredge zooi niet zag was omdat de locatie in Domoticz niet juist was. Dus die moet je goed instellenKuusj schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:29:
[...]
Nee. Heb er niks tussen of anders dan de normale setup. Dus ik gebruik de API van de SolarEdge app. Dat werkte voorheen goed maar nu ik na een half jaar weer een installatie heb gedaan van Domoticz niet meer.

Krijg het niet voor elkaar maar kan er de vinger niet opleggen.
Dit is het scriptje
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| return { active = true, on = { devices = { 1334 --'Ikea Keuken' } }, execute = function(domoticz,devices) local een = domoticz.devices(1322) --eerste spot local twee = domoticz.devices(1323) --tweede spot local drie = domoticz.devices(1324) --derde spot local vier = domoticz.devices(1325) --vierde spot local schakel= domoticz.devices(1334) -- schakelaar if (schakel == 'B1C') or (schakel.state == 'On') then een.switchOn() twee.switchOn() drie.switchOn() vier.switchOn() end if (schakel == 'B2C') then een.switchOff() twee.switchOff() drie.switchOff() vier.switchOff() end end } |
/f/image/nYjN4zI8yCHo9MuECqRtFe80.png?f=fotoalbum_large)
Bing
Je moet schakel.state == 'B1C' gebruiken en ik zou schakel.active gebruiken. Dus dat wordt:bing69 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:21:
Hoi, maak een denkfout maar kom er niet uit. Heb een Ikea schakelaar, hier wil ik een paar lampen schakelen.
Krijg het niet voor elkaar maar kan er de vinger niet opleggen.
Dit is het scriptje
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| return { active = true, on = { devices = { 1334 --'Ikea Keuken' } }, execute = function(domoticz,devices) local een = domoticz.devices(1322) --eerste spot local twee = domoticz.devices(1323) --tweede spot local drie = domoticz.devices(1324) --derde spot local vier = domoticz.devices(1325) --vierde spot local schakel= domoticz.devices(1334) -- schakelaar if (schakel.state == 'B1C') or (schakel.active) then een.switchOn() twee.switchOn() drie.switchOn() vier.switchOn() end if (schakel.state == 'B2C') then een.switchOff() twee.switchOff() drie.switchOff() vier.switchOff() end end } |
rens-br schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:24:
[...]
Je moet schakel.state == 'B1C' gebruiken en ik zou schakel.active gebruiken. Dus dat wordt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 return { active = true, on = { devices = { 1334 --'Ikea Keuken' } }, execute = function(domoticz,devices) local een = domoticz.devices(1322) --eerste spot local twee = domoticz.devices(1323) --tweede spot local drie = domoticz.devices(1324) --derde spot local vier = domoticz.devices(1325) --vierde spot local schakel= domoticz.devices(1334) -- schakelaar if (schakel.state == 'B1C') or (schakel.active) then een.switchOn() twee.switchOn() drie.switchOn() vier.switchOn() end if (schakel.state == 'B2C') then een.switchOff() twee.switchOff() drie.switchOff() vier.switchOff() end end }
Bing
sudo monit status geeft steeds het volgende terug: Monit: the monit daemon is not running
sudo service monit reload
sudo monit start all
hebben geen effect.
Stukje config hoe ik het nu heb staan
set httpd port 2812 and
allow admin:monit
allow 0.0.0.0/0.0.0.0
iemand een idee wat ik over het hoofd zie? Heb de topics hier al bekeken, en wat opties geprobeerd, maar dat heeft helaas niet het gewenste effect gehad.
Staat er iets in je monit/syslog?caRe.Ghost schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:30:
ik krijg monit niet werkend:
sudo monit status geeft steeds het volgende terug: Monit: the monit daemon is not running
sudo monit start all
hebben geen effect.
set httpd port 2812 and
allow 0.0.0.0/0.0.0.0
iemand een idee wat ik over het hoofd zie? Heb de topics hier al bekeken, en wat opties geprobeerd, maar dat heeft helaas niet het gewenste effect gehad.
Heb je wel een gebruiken en wachtwoord aangemaakt zoals je aangeeft met admin:monitcaRe.Ghost schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:30:
ik krijg monit niet werkend:
sudo monit start all
hebben geen effect.
set httpd port 2812 and
allow 0.0.0.0/0.0.0.0
Staat ook vermeld in de wiki maar lees ik niet terug in deze post
Monit comes with its own webserver, running on port 2812. To configure the webinterface, find and uncomment the section that begins with set httpd port 2812. Once the section is uncommented, fill in the IP-address of the machine where you have Domoticz running at, allow anyone to connect, and then create a monit user and password
Daarna kun je pas een reload doen van Monit.
syslog:
1
2
3
| Feb 27 11:27:23 raspberrypi systemd[1]: Reloading LSB: service and resource monitoring daemon. Feb 27 11:27:23 raspberrypi monit[5497]: Reloading daemon monitor configuration: monit. Feb 27 11:27:23 raspberrypi systemd[1]: Reloaded LSB: service and resource monitoring daemon. |
monitlog:
1
2
3
4
5
| [2022-02-25T22:33:21+0100] info : Starting Monit 5.27.2 daemon [2022-02-25T22:33:21+0100] info : 'raspberrypi' Monit 5.27.2 started [2022-02-25T22:51:33+0100] info : Reinitializing Monit -- control file '/etc/monit/monitrc' [2022-02-26T12:21:09+0100] error : Monit: the monit daemon is not running [2022-02-26T12:21:38+0100] error : Monit: the monit daemon is not running |
is dat niet deze regel?MikeOO schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:24:
[...]
Heb je wel een gebruiken en wachtwoord aangemaakt zoals je aangeeft met admin:monit
Staat ook vermeld in de wiki maar lees ik niet terug in deze post
Monit comes with its own webserver, running on port 2812. To configure the webinterface, find and uncomment the section that begins with set httpd port 2812. Once the section is uncommented, fill in the IP-address of the machine where you have Domoticz running at, allow anyone to connect, and then create a monit user and password
Daarna kun je pas een reload doen van Monit.
1
| allow admin:monit # require user 'admin' with password 'monit', change if your system is accessible from internet |
ik zie namelijk op de wiki nergens anders iets staan over de user admin
Is voor mij ook lang geleden dat ik dit heb ingesteld dus durf het niet 100% zeker te zeggen.caRe.Ghost schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:40:
[...]
syslog:
code:
1 2 3 Feb 27 11:27:23 raspberrypi systemd[1]: Reloading LSB: service and resource monitoring daemon. Feb 27 11:27:23 raspberrypi monit[5497]: Reloading daemon monitor configuration: monit. Feb 27 11:27:23 raspberrypi systemd[1]: Reloaded LSB: service and resource monitoring daemon.
monitlog:
code:
1 2 3 4 5 [2022-02-25T22:33:21+0100] info : Starting Monit 5.27.2 daemon [2022-02-25T22:33:21+0100] info : 'raspberrypi' Monit 5.27.2 started [2022-02-25T22:51:33+0100] info : Reinitializing Monit -- control file '/etc/monit/monitrc' [2022-02-26T12:21:09+0100] error : Monit: the monit daemon is not running [2022-02-26T12:21:38+0100] error : Monit: the monit daemon is not running
[...]
is dat niet deze regel?
code:
1 allow admin:monit # require user 'admin' with password 'monit', change if your system is accessible from internet
ik zie namelijk op de wiki nergens anders iets staan over de user admin
Maar wat ik kan vinden en mogelijk dat het account alleen nodig is om met de Gui in te loggen:
Je moet dus wel een account aanmaken anders kan monit er ook niet mee inloggen. Of je moet zorgen dat je adminaccount het wachtwoord monit krijgt.
Je geeft namelijk aan met welk account monit moet draaien. Daarom had ik het deel van de Wiki ook vet gemaakt.
Meen dat je dit kan doen met:
1
| sudo adduser monituseraccount (of wat je er ook van maakt) |
Je kan dus ook een apart account hiervoor aanmaken.
moest monit starten middels:
1
| sudo monit |
Script werkt, maar ik zie dus ook de kWh achter de . (punt), en dat wil ik liever niet. Iemand een oplossing?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| local ScriptVersion = '0.1.9' return { on = { timer = { 'at 14:23' }, }, logging = { level = domoticz.LOG_DEBUG, -- set to error when all OK marker = "Meterstanden naar Telegram " .. ScriptVersion }, execute = function(dz) local verbruikdal = dz.devices('Verbruik daltarief').counter local verbruiknormaal = dz.devices('Verbruik normaaltarief').counter local terugdal = dz.devices('Teruglevering daltarief').counter local terugnormaal = dz.devices('Teruglevering normaaltarief').counter --Verzend informatie. Dit is 1 bericht, met alle informatie. local subject = 'Meterstanden' local message = 'Verbruik daltarief ' ..verbruikdal.. ' kWh'.. '\n' .. 'Verbruik normaaltarief ' ..verbruiknormaal.. ' kWh'.. '\n' .. 'Teruglevering daltarief ' ..terugdal.. ' kWh'.. '\n' .. 'Teruglevering normaaltarief ' ..terugnormaal.. ' kWh'--.. '\n' .. dz.notify(subject, message, dz.PRIORITY_MEDIUM, dz.SOUND_PERSISTENT, nil, dz.NSS_TELEGRAM) end } |
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
zeker, gebruik hiervoorBazemanKM schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:27:
Ik gebruik onderstaande script om eens per dag de meterstanden aan mij door te geven op Telegram.
Script werkt, maar ik zie dus ook de kWh achter de . (punt), en dat wil ik liever niet. Iemand een oplossing?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 local ScriptVersion = '0.1.9' return { on = { timer = { 'at 14:23' }, }, logging = { level = domoticz.LOG_DEBUG, -- set to error when all OK marker = "Meterstanden naar Telegram " .. ScriptVersion }, execute = function(dz) local verbruikdal = dz.devices('Verbruik daltarief').counter local verbruiknormaal = dz.devices('Verbruik normaaltarief').counter local terugdal = dz.devices('Teruglevering daltarief').counter local terugnormaal = dz.devices('Teruglevering normaaltarief').counter --Verzend informatie. Dit is 1 bericht, met alle informatie. local subject = 'Meterstanden' local message = 'Verbruik daltarief ' ..verbruikdal.. ' kWh'.. '\n' .. 'Verbruik normaaltarief ' ..verbruiknormaal.. ' kWh'.. '\n' .. 'Teruglevering daltarief ' ..terugdal.. ' kWh'.. '\n' .. 'Teruglevering normaaltarief ' ..terugnormaal.. ' kWh'--.. '\n' .. dz.notify(subject, message, dz.PRIORITY_MEDIUM, dz.SOUND_PERSISTENT, nil, dz.NSS_TELEGRAM) end }
1
| domoticz.utils.round(kWh,0) |
Heb een Pi4 met daarop Domoticz draaien. Nu benader ik momenteel Domoticz op mijn thuisnetwerk via het ipadres op een http connectie.
Is er een mogelijkheid dat ik het IP kan vervangen door een DNS (bijv. koos@kansloos.nl) en tegelijk gebruik kan maken van een wildcard certificaat dat ik heb op kansloos.nl.
Heb links en rechts wel soort van handleidingen gevonden maar ben er nooit uitgekomen.
Wie heeft er tips?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Dank alvast, maar waar moet ik het in het script toevoegen?, paar pogingen gedaan, maar krijg foutmeldingen.Heinemancp schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:01:
[...]
zeker, gebruik hiervoor
code:
1 domoticz.utils.round(kWh,0)
kansloos.nl doorverwijzen naar je externe IP adres (bij de aanbieder van je IP adres in de DNS instellingen), in je router poort 8080 (of een andere) doorverwijzen naar Domoticz netwerk IP adres en poort 8080.Panzer_V schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:07:
Ik heb een stomme vraag waar ik zelf niet uit kom.
Heb een Pi4 met daarop Domoticz draaien. Nu benader ik momenteel Domoticz op mijn thuisnetwerk via het ipadres op een http connectie.
Is er een mogelijkheid dat ik het IP kan vervangen door een DNS (bijv. koos@kansloos.nl) en tegelijk gebruik kan maken van een wildcard certificaat dat ik heb op kansloos.nl.
Heb links en rechts wel soort van handleidingen gevonden maar ben er nooit uitgekomen.
Wie heeft er tips?
local verbruikdal = domoticz.utils.round(dz.devices('Verbruik daltarief').counter,0)BazemanKM schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:40:
[...]
Dank alvast, maar waar moet ik het in het script toevoegen?, paar pogingen gedaan, maar krijg foutmeldingen.
Dit al geprobeerd?
local verbruikdal = dz.utils.round(dz.devices('Verbruik daltarief').counter,0)
Of dit?
[ Voor 11% gewijzigd door DjAntoon op 03-03-2022 16:02 ]
Werkt, dank!DjAntoon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:01:
[...]
local verbruikdal = dz.utils.round(dz.devices('Verbruik daltarief').counter,0)
Thanks. Maar hoe krijg ik dan de SSL werkende?BazemanKM schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:44:
[...]
kansloos.nl doorverwijzen naar je externe IP adres (bij de aanbieder van je IP adres in de DNS instellingen), in je router poort 8080 (of een andere) doorverwijzen naar Domoticz netwerk IP adres en poort 8080.
Komt omdat je:
execute = function(dz)
gebruikt ipv:
execute = function(domoticz)
Ik ben er ook al vaak in getrapt.
Dat kun je hier lezen: https://www.domoticz.com/wiki/Native_HTTPS_/_SSL_supportPanzer_V schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:18:
[...]
Thanks. Maar hoe krijg ik dan de SSL werkende?
Maar wat probeer je te bereiken? Wil je jouw Domoticz zo via een publiek IP ontsluiten? Dat is niet zonder risicos. Kijk dan niet vreemd op als spontaan lampen aan of uit gaan. Aleen SSL configureren maakt een setup niet meteen veilig dan zul je meer moeten doen. Of wil je binnen je eigen netwerk jouw controller via een DNS naam benaderen via https?
Hieronder het logboek, wie kan me helpen?
2022-03-04 18:03:44 - 20;09;DEBUG;Pulses=143;Pulses(uSec)=600,210,210,510,210,510,210,510,210,510,510,210,210,510,210,510,210,510,210,510,210,510,210,510,510,210,210,510,510,210,240,510,510,210,210,510,510,210,240,510,210,510,210,510,210,510,210,510,510,210,510,210,510,210,540,210,540,210,540,210,240,510,510,210,210,510,210,510,240,510,510,210,510,210,240,510,540,210,210,510,240,510,210,510,510,210,210,510,240,510,510,210,510,210,540,210,210,510,240,510,240,510,210,510,210,510,210,510,210,510,510,210,510,210,240,510,210,510,240,510,540,210,240,510,210,510,510,210,210,510,240,510,210,510,510,210,210,510,240,510,510,3210,3570;
20;0A;DEBUG;Pulses=246;Pulses(uSec)=300,480,210,480,210,480,480,180,510,180,510,180,480,180,480,210,480,180,210,480,480,180,240,510,210,510,240,510,540,210,540,210,210,510,510,210,210,510,210,510,240,510,510,210,240,510,240,510,510,210,510,210,540,210,210,510,210,510,210,510,210,510,210,510,240,510,240,510,540,210,540,210,240,510,210,510,210,510,510,210,240,510,240,510,510,210,240,510,210,510,210,510,540,210,210,510,210,510,510,3210,4440,1410,240,510,510,210,240,510,240,510,240,510,240,510,510,210,210,510,210,510,240,510,210,510,240,510,240,510,540,210,210,510,540,210,210,510,510,210,210,510,510,210,240,510,240,510,240,510,240,510,240,510,510,210,510,210,510,210,510,210,510,210,510,210,210,510,540,210,240,510,240,510,240,510,510,210,510,210,210,510,510,210,210,510,240,510,240,510,540,210,210,510,210,510,540,210,510,210,510,210,210,510,240,510,240,510,210,510,240,510,240,510,240,510,540,210,510,210,210,510,210,510,210,510,510,210,240,510,210,510,540,210,240,510,210,510,210,510,510,210,210,510,240,510,510,6990;
dit is de reactie van de RFlink na de druk op het pijltje omlaag op de AB
Het was meer de gedacht dat alles over SSL moet. Maar als het binnen je thuisnetwerk blijft is er natuurlijk geen meerwaarde voor de SSL. Daarnaast zou ik het "gaaf" vinden als ik hem kon benaderen via domoticz@kansloos.nl (bijvoorbeeld). Maar om dat mogelijk te maken heb ik natuurlijk een DNS request nodig en die dingen staan buiten de deur.
Oftewel...ik houd het denk ik zoals het nu staat.
Bedankt voor jullie input!
De meerwaarde van SSL binnen je eigen netwerk is idd discutabel, maar als je beter wilt weten hoe certificaten e.d. werken kan dat al de moeite waard zijn om het zo in te richten.Panzer_V schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:25:
@BazemanKM en @tsjoender dank voor jullie input. Het heeft mij nogmaals aan het denken gezet. Het is zeker niet mijn bedoeling om Domoticz vanaf het internet te kunnen benaderen. Als ik buiten de deur ben zet ik toch eerst een VPN naar huis op.
Het was meer de gedacht dat alles over SSL moet. Maar als het binnen je thuisnetwerk blijft is er natuurlijk geen meerwaarde voor de SSL. Daarnaast zou ik het "gaaf" vinden als ik hem kon benaderen via domoticz@kansloos.nl (bijvoorbeeld). Maar om dat mogelijk te maken heb ik natuurlijk een DNS request nodig en die dingen staan buiten de deur.
DNS binnen je eigen netwerk hoeft niet zo heel ingewikkeld te zijn. Veel consumentenrouters hebben al iets van dynamisch DNS aan staan hiervoor waarbij dhcp clients via een DNS naam te benaderen zijn. Als je een OpenWRT of andere alternatieve firmware in de router zet dan kan het zeker weten en kun je ook nog een eigen lijst met DNS namen daarnaast beheren. Verder zou je er ook voor kunnen kiezen dat de host waarop Domoticz draait een DNS server wordt voor je eigen netwerk al dan niet icm addblocking. Dus voor die wens zijn er nog meerdere opties open.
Met een reverse proxy werkt dit anders meer dan prima. Ik had eerst Caddy geïnstalleerd, maar nu hangt alles achter Nginx Proxy Server en dat draait top.tsjoender schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:26:
[...]
Dat kun je hier lezen: https://www.domoticz.com/wiki/Native_HTTPS_/_SSL_support
Maar wat probeer je te bereiken? Wil je jouw Domoticz zo via een publiek IP ontsluiten? Dat is niet zonder risicos. Kijk dan niet vreemd op als spontaan lampen aan of uit gaan. Aleen SSL configureren maakt een setup niet meteen veilig dan zul je meer moeten doen. Of wil je binnen je eigen netwerk jouw controller via een DNS naam benaderen via https?
Nog een alternatief: als je toevallig ook Pihole draait dan kun je daarop lokale dns instellen met elke willekeurige naam. Zo makkelijk als je domoticz ip adres (bijv. 192.168.2.42) koppelen aan panzersdomoticz.kansloos.bijpantzerthuisPanzer_V schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:25:
@BazemanKM en @tsjoender dank voor jullie input. Het heeft mij nogmaals aan het denken gezet. Het is zeker niet mijn bedoeling om Domoticz vanaf het internet te kunnen benaderen. Als ik buiten de deur ben zet ik toch eerst een VPN naar huis op.
PS Je zult 'm nooit kunnen e-mailen overigens, zover ik weer reageert domoticz daar niet op.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Nginx werkt stuk prettiger. En automatisch SSL, ideaal. Dikke plus is ook nog eens dat je dus op afstand een bepaalde applicatie kan starten en instellen zonder dat je meteen via SSH moet gaan zitten hannesenrens-br schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:38:
[...]
Met een reverse proxy werkt dit anders meer dan prima. Ik had eerst Caddy geïnstalleerd, maar nu hangt alles achter Nginx Proxy Server en dat draait top.
[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 07-03-2022 16:48 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
wat maakt nginx voor jou en @rens-br makkelijker? Ik vond een tijd geleden Caddy juist een verademing. Even prutsen bij hun upgrade naar v2 maar daarna weer probleemloos draaien zonder veel rompslomp.Toppe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:47:
[...]
Nginx werkt stuk prettiger. En automatisch SSL, ideaal. Dikke plus is ook nog eens dat je dus op afstand een bepaalde applicatie kan starten en instellen zonder dat je meteen via SSH moet gaan zitten hannesen
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
In Nginx doe je alles via de GUI, SSL gaat automatisch.Wiley99 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:57:
[...]
wat maakt nginx voor jou en @rens-br makkelijker? Ik vond een tijd geleden Caddy juist een verademing. Even prutsen bij hun upgrade naar v2 maar daarna weer probleemloos draaien zonder veel rompslomp.
Standaard heeft Nginx geen GUI. Dat is misschien door een 3rd party toegevoegd?Toppe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:59:
[...]
In Nginx doe je alles via de GUI, SSL gaat automatisch.
Caddy doet ook automatisch SSL certificaten vernieuwen via Letsencrypt.
Ja precies, ik heb nog nooit GUI gebruikt voor nginx en ik had Caddy net voor de automatische SSL via LetsEncrypt. Wist niet dat nginx dat nu ook kan, tenzij je GUI component dat eigenlijk doet...Lizard schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:09:
[...]
Standaard heeft Nginx geen GUI. Dat is misschien door een 3rd party toegevoegd?
Ik begrijp graag wat er gebeurt, dus ik rommel graag in config bestanden
Je kan ook de config manier gebruiken maar voor de snelle weg gebruik ik de GUIWiley99 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:26:
[...]
Ja precies, ik heb nog nooit GUI gebruikt voor nginx en ik had Caddy net voor de automatische SSL via LetsEncrypt. Wist niet dat nginx dat nu ook kan, tenzij je GUI component dat eigenlijk doet...
Ik begrijp graag wat er gebeurt, dus ik rommel graag in config bestanden
Ik heb een pyranometer (meet globale straling van de zon) aangeschaft.
:strip_exif()/f/image/eNQghp3sIiX8D1TLSkufBye6.jpg?f=fotoalbum_large)
De data wordt in domoticz binnengehaald via Modbus RTU in Watt/m². Met een dzVents script reken ik dat om naar Joules/cm². Dat geeft per dag de globale straling. Die kan ik dan vervolgens toetsen aan een officieel KNMI station hemelsbreed 5 km hiervandaan.
Na een paar maanden testen lijkt mijn pyranometer consequent ca. 20% meer aan te geven dan het officiële KNMI station. Dat is ook zo als ik vergelijk met nog 5 andere KNMI staions binnen een straal van ca. 30 km. Het ding komt uit China en is dus een beetje kostbaar om die terug te sturen om opnieuw te laten calibreren. Dat wil ik dus softwarematig doen. De formule daarvoor heb ik al uitgevogeld.
Ik probeer dat in domoticz te doen met dit script:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| return { active = true, on = { devices = { [ 'Sun Power SEM228T' ] = {'between 30 minutes before sunrise and 35 minutes after sunset'}, }, }, execute = function(domoticz, Sun_Power_SEM228T) if domoticz.devices('Sun Power SEM228T').sValue >= 38 then local SunPowerWatts50 = domoticz.devices('Sun Power SEM228T').sValue - 38 else local SunPowerWatts50 = domoticz.devices('Sun Power SEM228T').sValue end domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').updateCustomSensor(SunPowerWatts50) end } |
Wat het script moet doen is toetsen of de waarde van Sun Power SEM228T boven 38 Watt/m² ligt om er dan vervolgens 38 Watt/m² af te trekken. Als de waarde van 38 Watt/m² niet wordt overschreden wordt de waarde van Sun Power SEM228T overgenomen. Het resultaat komt dan vervolgens in Sun Power SEM228T 50.
Het probleem is nu dat ik steeds deze foutmelding krijg:
1
2
| 2022-03-07 16:28:07.307 Error: dzVents: Error: (3.1.7) An error occurred when calling event handler Sun Power SEM228T 50 2022-03-07 16:28:07.307 Error: dzVents: Error: (3.1.7) ...omoticz/scripts/dzVents/scripts/Sun Power SEM228T 50.lua:13: attempt to compare number with string |
Of als ik de regel:
1
| domoticz.devices('Sun Power SEM228T').sValue >= 38 |
tussen haken zet en de 35 met 1 vermenigvuldig, krijg ik geen foutmelding meer, maar de waarde 0 terwijl die (veel) hoger zou moeten zijn.
Zodra ik de if then else end uitcomment met -- werkt de regel
1
| local SunPowerWatts50 = domoticz.devices('Sun Power SEM228T').sValue - 38 |
prima. sValue wordt dan kennelijk wel herkend als getal, maar dan heb ik dus geen toets meer of de oorspronkelijke waarde hoger is dan 38 Watt/m²
Wat ik ook al geprobeerd heb is om sValue te vervangen door: state; _state; raw; rawData en sensorValue. Maar ook dan blijf ik de foutmelding houden dat geprobeerd word een string te vergelijken met een getal.
Wat doe ik hier fout? En hoe los ik het op?
EDIT: Ik heb iets gevonden over de toevoeging van 'tonumber'. De if regel wordt dan zo:
1
| if tonumber(domoticz.devices('Sun Power SEM228T').sValue) >= 38 then |
Ik krijg in ieder geval niet meer de foutmelding. Morgenochtend eens zien of het script nu wel gaat lopen als er waardes binnenkomen van opnieuw een zonovergoten dag
[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 07-03-2022 21:41 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ik heb docker draaien en dat werkte echt voor geen meter met Caddy. Ik heb een paar uur erin gestopt om het werkend te krijgen, maar kreeg het neit aan de praat. Daarna Nginx geïnstalleerd en dat was letterlijk 5 minuten werk.Wiley99 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:57:
[...]
wat maakt nginx voor jou en @rens-br makkelijker? Ik vond een tijd geleden Caddy juist een verademing. Even prutsen bij hun upgrade naar v2 maar daarna weer probleemloos draaien zonder veel rompslomp.
Nginx Proxy Manager heeft wel een GUI: https://nginxproxymanager.com/Lizard schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:09:
[...]
Standaard heeft Nginx geen GUI. Dat is misschien door een 3rd party toegevoegd?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| return { active = true, on = { devices = { [ 'Test Total solar radiation' ] = {'between 30 minutes before sunrise and 35 minutes after sunset'}, }, }, execute = function(domoticz, Sun_Power_SEM228T) local SunPower50 = domoticz.devices('Test Total solar radiation').sValue if SunPower50.sValue >= 170 then local SunPowerWatts50 = SunPower50 - 44 else local SunPowerWatts50 = SunPower50 end domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').updateCustomSensor(SunPowerWatts50) domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').dump() end } |
Daarmee zet ik de sValue eerst in een local om daar dan vervolgens mee te vergelijken.
Dat geeft deze foutcode:
1
2
| 2022-03-08 11:49:44.689 Error: dzVents: Error: (3.1.7) An error occurred when calling event handler Sun Power SEM228T 50 2022-03-08 11:49:44.689 Error: dzVents: Error: (3.1.7) ...omoticz/scripts/dzVents/scripts/Sun Power SEM228T 50.lua:13: attempt to compare number with nil |
Weglaten van sValue in regel 13 lost het probleem niet op
SunPower50.sValue >= 170 in regel 13 tussen haken plaatsen lost het probleem niet op
tonumber voor de tussen haken geplaaste SunPower50.sValue lost het probleem niet op
Ik krijg ofwel een waarde nul, ofwel een van de foutmeldingen vergelijken met nil of string
Het zal wel iets heel simpels zijn, maar ik zie het ff niet.
Wie ziet het wel?
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Copitano schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:57:
Het blijft maar niet lukken een waarde uit het script te krijgen.Ik heb het script nu alsvolgt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 return { active = true, on = { devices = { [ 'Test Total solar radiation' ] = {'between 30 minutes before sunrise and 35 minutes after sunset'}, }, }, execute = function(domoticz, Sun_Power_SEM228T) local SunPower50 = domoticz.devices('Test Total solar radiation').sValue if SunPower50.sValue >= 170 then local SunPowerWatts50 = SunPower50 - 44 else local SunPowerWatts50 = SunPower50 end domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').updateCustomSensor(SunPowerWatts50) domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').dump() end }
Daarmee zet ik de sValue eerst in een local om daar dan vervolgens mee te vergelijken.
Dat geeft deze foutcode:
code:
1 2 2022-03-08 11:49:44.689 Error: dzVents: Error: (3.1.7) An error occurred when calling event handler Sun Power SEM228T 50 2022-03-08 11:49:44.689 Error: dzVents: Error: (3.1.7) ...omoticz/scripts/dzVents/scripts/Sun Power SEM228T 50.lua:13: attempt to compare number with nil
SunPower50.sValue >= 170 in regel 13 tussen haken plaatsen lost het probleem niet op
tonumber voor de tussen haken geplaaste SunPower50.sValue lost het probleem niet op
Ik krijg ofwel een waarde nul, ofwel een van de foutmeldingen vergelijken met nil of string![]()
Het zal wel iets heel simpels zijn, maar ik zie het ff niet.![]()
Wie ziet het wel?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| return { active = true, on = { devices = { [ 'Test Total solar radiation' ] = {'between 30 minutes before sunrise and 35 minutes after sunset'}, }, }, execute = function(domoticz, Sun_Power_SEM228T) local SunPower50 = tonumber(domoticz.devices('Test Total solar radiation').sValue) if SunPower50 >= 170 then local SunPowerWatts50 = SunPower50 - 44 else local SunPowerWatts50 = SunPower50 end domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').updateCustomSensor(SunPowerWatts50) domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').dump() end } |
Dit zou normaal gesproken moeten werken aangezien we van domoticz.devices('Test Total solar radiation').sValue eerst een nummer maken.
[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 08-03-2022 12:03 ]
De melding zegt dat je een getal vergelijkt met een nill.Copitano schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:57:
Het blijft maar niet lukken een waarde uit het script te krijgen.Ik heb het script nu alsvolgt:
Ik krijg ofwel een waarde nul, ofwel een van de foutmeldingen vergelijken met nil of string![]()
Het zal wel iets heel simpels zijn, maar ik zie het ff niet.![]()
Wie ziet het wel?
Wat me opvalt is dat je SunPower50 definieert als domoticz.devices('Test Total solar radiation').sValue, en op regel 13 de waarde van SunPower50.sValue gebruikt. Volgens mij is dit dan dubbel (.sValue.sValue). Zeker ben ik er ook niet van, daarvoor gaat mijn kennis niet ver genoeg.
Nop, die geeft een waarde 0Toppe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:00:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 return { active = true, on = { devices = { [ 'Test Total solar radiation' ] = {'between 30 minutes before sunrise and 35 minutes after sunset'}, }, }, execute = function(domoticz, Sun_Power_SEM228T) local SunPower50 = tonumber(domoticz.devices('Test Total solar radiation').sValue) if SunPower50 >= 170 then local SunPowerWatts50 = SunPower50 - 44 else local SunPowerWatts50 = SunPower50 end domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').updateCustomSensor(SunPowerWatts50) domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').dump() end }
Dit zou normaal gesproken moeten werken aangezien we van domoticz.devices('Test Total solar radiation').sValue eerst een nummer maken.
1
2
| 2022-03-08 12:52:59.852 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Sun Power SEM228T 50", value: "0" 2022-03-08 12:52:59.853 Status: dzVents: Info: ------ Start external script: JCM2_SEM228T_50.lua: Device: "Sun Power SEM228T 50 (Zonnestroom Vandaag)", Index: 623 |
Er lijkt nog steeds iets niet lekker te gaan in regel 13. Zodra ik de if then else uitschakel werkt het wel, maar dan alleen voor de eerste of de tweede uitkomst (afhankelijk van welke de uit gecomment. Dus:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| return { active = true, on = { devices = { [ 'Test Total solar radiation' ] = {'between 30 minutes before sunrise and 35 minutes after sunset'}, }, }, execute = function(domoticz, Sun_Power_SEM228T) local SunPower50 = tonumber(domoticz.devices('Test Total solar radiation').sValue) --if SunPower50 >= 170.0 then local SunPowerWatts50 = SunPower50 - 44 --else --local SunPowerWatts50 = SunPower50 --end domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').updateCustomSensor(SunPowerWatts50) domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').dump() |
(Ook al voor de toevoeging 'tonumber' overigens)
Ik begrijp er geen biet meer van.
Ja klopt. Is een van de probeersels, maar zonder .sValue in regel 13 werkt het ook niet helaas.Henry65 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:47:
[...]
De melding zegt dat je een getal vergelijkt met een nill.
Wat me opvalt is dat je SunPower50 definieert als domoticz.devices('Test Total solar radiation').sValue, en op regel 13 de waarde van SunPower50.sValue gebruikt. Volgens mij is dit dan dubbel (.sValue.sValue). Zeker ben ik er ook niet van, daarvoor gaat mijn kennis niet ver genoeg.
Moet in ieder geval zonder .sValue.Copitano schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:02:
[...]
Ja klopt. Is een van de probeersels, maar zonder .sValue in regel 13 werkt het ook niet helaas.
En log deze waarde eens van SunPower50. Wat staat daar dan?
En log ook even type(SunPower50). Wat geeft die ?
https://www.domoticz.com/...opic.php?p=287847#p287847
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| return { active = true, on = { devices = { [ 'Test Total solar radiation' ] = {'between 30 minutes before sunrise and 35 minutes after sunset'}, }, }, execute = function(domoticz, Sun_Power_SEM228T) local SunPower50 = tonumber(domoticz.devices('Test Total solar radiation').sValue) local SunPowerWatts50 if SunPower50 >= 170.0 then SunPowerWatts50 = SunPower50 - 44 else SunPowerWatts50 = SunPower50 end domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').updateCustomSensor(SunPowerWatts50) --domoticz.devices('Sun Power SEM228T 50').dump() end } |
local SunPowerWatts50 moest buiten de if...then...else gedeclareerd worden en local weg tussn if...then...else. Dank voor het meedenken
Ik ben een beetje ten einde raad. Ik heb DOmoticz draaien op een Pi, tesamen met Unifi controller en Pihole. Dat werkte tot een paar dagen terug prima. Zelf niks gedaan.
SInds een aantal dagen geeft Domoticz dashboard een grijs scherm. Geen meters, geen menu, niks. Gewoon grijs.
Al een paar keer proberen te herstarten en rebooten, met gemengd succces; soms start ie wel, soms klaagt ie over een LSB error. Hoe dan ook, starten duurt lang en gaat niet altijd goed. Als het niet goed gaat blokkeren mijn Unifi en Pihole. Als het wel goed gaat eindig ik weer met dat grijze scherm. Ik kan dat scherm verversen, maar dan krijg ik een foutmelding vanuit de browser dat ie de pagina niet eens kan laden.
Al geprobeerd de P1 slimme meter er uit te trekken - geen resultaat. Overige USB (zat een voeding van een ander device via USB op) ook maar uit getrokken.
Ik heb geen idee waar ik het nog zoeken moet.
Laatste backup lijkt van de 6e te zijn, dag of twee terug. Geen idee hoe ik buiten domoticz om een backup kan maken (laat staan importeren). Updaterelease geprobeerd, die kan kennelijk de tarball niet vinden.
Zou het fijn vinden als dit weer werkt. Had namelijk ivm de gasprijs net de klokthermostaat anders ingesteld en nou wil ik het effect zien. Dat helpt niet zo

Vervelend: als ik er mee aan het klooien ben valt door wegvallen van Pihole ook mijn internet uit. Dat heb ik nodig om te kunnen werken enzo (en om de twee guppen hier tevreden te houden).
Iemand een idee?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ga het overwegen though.
Iemand verder nog suggesties?
Kan ik niet simpelweg de hele root van domoticz kopiëren om hem veilig te stellen (mits down uiteraard) of gaat dat wringen met DB versies?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
je kan de database vervangen in de map /domoticz. dat is het bestand "domoticz.db". Daar kan je ook de backup terug zetten, wel hernoemen naar domoticz.dbThe Eagle schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:43:
Zo werkt pihole je, die stel je in als DNS server. Maar als secondary DNS een andere instellen: zo werkt DNS niet, da's round robin vziw. Dus dat gaat niet automatisch weer terug
Ga het overwegen though.
Kan ik niet simpelweg de hele root van domoticz kopiëren om hem veilig te stellen (mits down uiteraard) of gaat dat wringen met DB versies?
het kopieren van de domoticz map hoeft niet, nieuwe installatie installeren en de database vervangen door je backup en opstarten en het werkt weer.
Je draait met een SD kaart? LSB error, ik zou het gaan zoeken in je opslag.The Eagle schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:10:
All,
Al een paar keer proberen te herstarten en rebooten, met gemengd succces; soms start ie wel, soms klaagt ie over een LSB error. Hoe dan ook, starten duurt lang en gaat niet altijd goed. Als het niet goed gaat blokkeren mijn Unifi en Pihole.
Iemand een idee?
Bij mij heet die domoticz.dbHeinemancp schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:00:
[...]
je kan de database vervangen in de map /domoticz. dat is het bestand "database.db". Daar kan je ook de backup terug zetten, wel hernoemen naar database.db
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
| return { active = true, logging = { --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug marker = 'PVOutput' }, on = { timer = { 'every 5 minutes' -- The number of minutes between posts to PVoutput (normal is 5 but when in donation mode it's max 1) }, httpResponses = { 'triggerPVoutput' } }, execute = function(domoticz,item) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- PVoutput parameters ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- local PVoutputApi = 'XXXX' -- Your PVoutput api key local PVoutputSystemID = 'XXXX' -- Your PVoutput System ID local PVoutputURL = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp' -- The URL to the PVoutput Service ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Domoticz Sensor parameters ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- local tempSensor = 'Buiten temperatuur' local ConsumptionSensor = 'Verbruik' domoticz.log('PVOutput script running', domoticz.LOG_DEBUG) if (item.isTimer) then local temperature = domoticz.devices(tempSensor).temperature local Temperature = domoticz.round(temperature,2) local EnergyConsumption = domoticz.devices(ConsumptionSensor).counterToday*1000 -- v3 in Watt hours local PowerConsumption = domoticz.devices(ConsumptionSensor).usage -- v4 in Watts domoticz.log('Temperature is :'..Temperature..' graden', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('EnergyConsumption is :'..EnergyConsumption..' Wh', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('PowerConsumption is :'..PowerConsumption..' watt', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Call PVOutput url with callback', domoticz.LOG_DEBUG) -- ASYNC openUrl domoticz.openURL({ url = PVoutputURL..'?d='..os.date("%Y%m%d")..'&t='..os.date("%H:%M")..'&v3='..EnergyConsumption..'&v4='..PowerConsumption, method = 'GET', callback = 'triggerPVoutput', headers = { ['X-Pvoutput-Apikey'] = PVoutputApi, ['X-Pvoutput-SystemId'] = PVoutputSystemID } }) end if (item.isHTTPResponse) then domoticz.log('Callback from url requested. Statuscode:'..item.statusCode, domoticz.LOG_DEBUG) if (item.ok) then local valid = string.find(item.data, "OK 200: Added Status") if (valid ~= nil) then domoticz.log('Response received from PVOutput: '..item.data, domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Current status successfully uploaded to PVoutput.', domoticz.LOG_INFO) else domoticz.log('Current status NOT successfully uploaded to PVoutput -> '..item.data, domoticz.LOG_ERROR) end else domoticz.log('Current status NOT successfully uploaded to PVoutput. Statuscode:'..item.statusCode, domoticz.LOG_ERROR) end end end } |
Nu lijkt het alsof het script net iets trager werkt en PVoutput (of andersom) aangezien ik dit resultaat krijg:
/f/image/qP7FPdOzEdCtFIVxyYEZMEd7.png?f=fotoalbum_large)
Bij Power en Average staat eerst 0W en later wordt dit netjes aangevuld. Misschien een beetje mieren*****
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Zoals @Heinemancp zegt backup terugzetten in de map zelf. En dan de oude weggooien of desnoods even naar een tijdelijke map kopieren. Werkte bij mij ook als een speer. Tijden lang een flink instabiele domoticz gehad met regelmatig het soort problemen dat je beschrijft. Draait nu al maanden mooi stabiel. Heb nog wel steeds hier of daar een geheugenlek, waardoor het geheugengebruik gestaag oploopt. Zodra het in de buurt komt van de 50% start ik de Pi een keer opnieuw op (domoticz netjes afsluiten, Pi stoppen, stroom er even vanaf en vervolgens weer opstarten en domoticz een herstart geven). Dat doe ik ongeveer1 x in de maand op een moment dat 5 minuten dataverlies niet boeit.The Eagle schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:43:
Zo werkt pihole je, die stel je in als DNS server. Maar als secondary DNS een andere instellen: zo werkt DNS niet, da's round robin vziw. Dus dat gaat niet automatisch weer terug
Ga het overwegen though.
Ik log (elke 10 seconden) via MODBUS RTU gegevens (Watt/m²) van een pyranometer. Die zet ik met een dzVents script om naar Joules/cm². Het script telt de Joules/cm² cumulatief.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| return { active = true, on = { devices = { 'Sun Power SEM228T', }, }, execute = function(domoticz) -- At the end of the day, we want to reset the value back to 0.0 as start for the next day local NewJoules = 0.0 if domoticz.time.hour == 23 and domoticz.time.minutes > 50 then NewJoules = 0.0 else local SecondsSincePreviousUpdate = (domoticz.devices('Stralingssom SEM228T').lastUpdate.msAgo/1000.0) local PreviousEnergy = domoticz.devices('Stralingssom SEM228T').rawData[1] local SunPowerWatts = domoticz.devices('Sun Power SEM228T').sValue local SunPowerJoules = SunPowerWatts*SecondsSincePreviousUpdate/10000 --converts Watts*seconds/ m² to Joules / cm² NewJoules = domoticz.utils.round( (SunPowerJoules + PreviousEnergy),2) --NewJoules = SunPowerJoules + PreviousEnergy end domoticz.devices('Stralingssom SEM228T').updateCustomSensor(NewJoules) end } |
Wat hier in princiepe gebeurt is x miliseconde maal Watt/m² = y Joules/cm² in die periode. Dat opgeteld bij de vorige stand van Joules/cm² is de nieuwe dagstand in Joules/cm².
De uitkomst wordt steeds geüpdate in een General Custom sensor. Als de zon onder is, transporteer ik de gegevens (Joules/cm² + Watt/m²) via de export functie van domoticz in een .csv bestand en die lees ik vervolgens in in Excel.Dat is de standaard 5 minuten waar domoticz mee werkt voor de daggegevens.
In Excel reken ik vervolgens de Watt/m² ook weer om naar Joules/cm² en die zet ik naast de Joules/cm² die rechtstreeks uit domoticz komen. Op het totaal komt domoticz consequent ca. 6% hoger uit dan de berekening in Excel.
Het gekke is: Ik doe hetzelfde voor de 10 minuten gegevens van buienradar en die kloppen altijd exact met elkaar en met de officiële KNMI gegevens die de volgende dag worden gepubliceerd.
Vraag1: Hoe rekent domoticz precies? (is dat voor de 5 minuten een rekenkundig gemiddelde?).
Vraag2: Hoe zuiver is het rekenen met miliseconden?
Je hebt gelijk, maar het zou niet uit moeten maken omdat de waarde in Watt/m² dan 0 is. Als ik het in een grafiek zet ziet het er zo uit:The Eagle schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:04:
Als ik die code zie begint ie om 23.50 met opnieuw tellen. Afhankelijk van hoe je een meting interpreteert, scheelt je dat 2 of 3x een 5 min waarde. Dat kan een verschil verklaren.
/f/image/uOMgJ5L2qv25xeUug1BMP26m.png?f=fotoalbum_large)
SEM is mijn pyranometer. De afwijking vindt ook geleidelijk over de dag plaats en lijkt ook een relatie te hebben met de hoogte van het aantal Watts/m².
/f/image/0MrPfwubLTXZRw843nHLm3TQ.png?f=fotoalbum_large)
De grafieken lopen van 7 uur s'morgens tot 7 uur s'avonds.
Even los van de knik rond een uur of negen (schaduw) is het verschil ongeveer 6% x Watt/m².
Dat kan ik natuurlijk oplossen door in de slag tussen Watt/m² en Joules/cm² bij elke meting 6% af te trekken van het aantal Watt/m², maar dat zou niet nodig moeten zijn als domoticz zuiver omgaat met de micro/miliseconden tussen twee metingen.
Zou ik ook gezocht hebben, ware het niet dat de rest wel draait als een zonnetje en dat ik hem met een keer handmatig starten weer gewoon aan de praat kreeg. Toen gestopt, service aangeskingerd en gaan maar weer. Vage shizzle. Maar hij doet het weer. Db was overigens prima intactDjAntoon schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:45:
[...]
Je draait met een SD kaart? LSB error, ik zou het gaan zoeken in je opslag.
@Copitano je gaat vermenigvuldigen met cijfers achter de komma. Dan kan het zijn dat yet gekozen datatype te klein is en afgebroken of afgerond wordt. Vergelijk float vs double. Maar geen idee wat die sqlite db gebruikt.
[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 11-03-2022 18:42 ]
Dan meteen een backup maken
Mijn kennis van dzVents is niet diepgaand@Copitano je gaat vermenigvuldigen met cijfers achter de komma. Dan kan het zijn dat yet gekozen datatype te klein is en afgebroken of afgerond wordt.

of bedoel je het verschil tussen sValue, nValue, rawData enz.?
Kan dat dan leiden tot een afwijking van 6%?
Daarmee bedoel je waarschijnlijk in andere programmeertalen, Zoals Pyton?Vergelijk float vs double.
Het snelste is denk ik een volledige clean install van linux zodat alles weer up-to-date is, maar ik wil het liefst geen data/config verliezen.
Welke bestanden moet ik backuppen en later terug zetten? Of kan ik de hele domoticz folder downloaden en later terug zetten? Moet ik nog een database dump maken?
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Ja dit is ook iets wat ik ga overwegen. Zou ik mijn configuratie en data ook daarin kunnen overnemen?Vollervo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:27:
Misschien kun je overstappen op Domoticz in Docker? Ben ik ook van plan om zo van alle afhankelijkheden af te komen
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Ja zeker. Kwestie van een backup maken via de GUI (als dat mogelijk is) en anders heb je domoticz.db nodig om te kunnen restoren.BoschR schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:50:
[...]
Ja dit is ook iets wat ik ga overwegen. Zou ik mijn configuratie en data ook daarin kunnen overnemen?
Nope GUI werkt ook niet meer, Domoticz kan niet meer opstarten helaas (dus dat wordt weer een avondje klussen).rens-br schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:40:
[...]
Ja zeker. Kwestie van een backup maken via de GUI (als dat mogelijk is) en anders heb je domoticz.db nodig om te kunnen restoren.
Ik haal de hele domoticz folder wel binnen vanavond. Daar zit een domoticz.db file in? En mijn lua events? Staan die ook in de DB?
- Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
- dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
- Lees ook de openingspost door!
- Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!