Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

de Peer schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:58:
[...]

dzVents is ook Lua, dus volgens mij zou dat geen verschil moeten maken.

Ik vind persoonlijk dzVents juist niet eenvoudiger en overzichtelijker, maar dat zal zijn omdat ik Lua gewend ben en al een enorme hoeveelheid scripts heb geschreven de afgelopen 4 jaar. Ik moet er niet aan denken om alles om te zetten, daar ben ik weken mee bezig denk ik :P
Heb je een Git oid voor je scripts?
Ben erg benieuwd, wat voor je moois je hebt gemaakt:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:33
de Peer schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:58:
[...]

En daarmee bedoel je dat je 1 Lua device script in totaal hebt?

Wat bedoel je met 10 commandarrays? Standaard is het 1 per script toch?
1 container device script waar de commandarray inzit en dat de andere device scripts in een subdirecotry aanroept op basis van het afgevuurde event.

1 commandarray per script ja, maar als je 10 devicescripts hebt...bij elk event worden alle scripts met device in de naam gestart...bij het starten van een script door domoticz wordt niet gekeken naar welke devicenaam in de naam van het script staat. En in elke commandarray staan alle items van domoticz die elke keer opnieuw opgehaald worden, waardoor het langzaamaan heel traag kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dylantje2 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Heb je een Git oid voor je scripts?
Ben erg benieuwd, wat voor je moois je hebt gemaakt:-)
Nee heb ik niet. Het is ook niets bijzonders ofzo. Gewoon regeling van alle verlichting, verwarming, aquarium,brievenbus,wasmachine,rolluiken,gordijnen, ventilatie, boiler, grasmaaier,stofzuiger, vaatwasser, notificaties etc etc zoals iedereen dat heeft voor zijn specifieke situatie.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen1985vag
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-04 18:06
Dylantje2 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Snap ik echt wel

Alleen dan op windows of linux?

Iets met appels enz
Linux Debian 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43
Draai al een tijdje domoticz op mijn Pi3.
Maar wil deze op mijn (synology) nas in een docker draaien.
Dat is geen probleem echter wel de usb poorten.
Als ik de domoticz met hogere rechten start ziet hij mijn zwave stick, maar niet de p1 kabel.
Deze krijg ik zo 123 dus niet aan de praat iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Mooi.

Maar dan weet je ook dat een nuc overkill is..
En hij dus zeker perfect zal [moeten] draaien:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

de Peer schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:47:
[...]

Nee heb ik niet. Het is ook niets bijzonders ofzo. Gewoon regeling van alle verlichting, verwarming, aquarium,brievenbus,wasmachine,rolluiken,gordijnen, ventilatie, boiler, grasmaaier,stofzuiger, vaatwasser, notificaties etc etc zoals iedereen dat heeft voor zijn specifieke situatie.
mmm
Wasmachine?
Grasmaaier?
Gordijnen?

Vertel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 15:57
Dylantje2 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:14:
[...]

mmm
Wasmachine?
Grasmaaier?
Gordijnen?

Vertel :-)
Je vergeet irrigatie van de tuin, of in mijn geval dakterras 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Vollervo schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:30:
[...]

Je vergeet irrigatie van de tuin, of in mijn geval dakterras 😎
Vertel...

Ik ben bezig met een nevelsysteem voor op mijn terras..
Goed kraan en welk script "=_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
Hoi,

Ik heb een regensensor van Emos op 433 mhz gekocht, toevoegen ging heel makkelijk.
Batterijen er in en hij werd herkend in het apparaten menu.
Maar.....hoe kan ik hem toevoegen als regensensor.......hij staat nu als en/of schakelaar
iemand ervaring?

groeten uit Tiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-05 20:18

Rouwette

Rouwette.com

Rolandtwilt schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:06:
Hoi,

Ik heb een regensensor van Emos op 433 mhz gekocht, toevoegen ging heel makkelijk.
Batterijen er in en hij werd herkend in het apparaten menu.
Maar.....hoe kan ik hem toevoegen als regensensor.......hij staat nu als en/of schakelaar
iemand ervaring?

groeten uit Tiel!
Welke is het? Het kan een schakelaar zijn, regen aan of uit :P

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Hoi,

Onderdeel van de Emos Wireless Weather Station.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@Rouwette Van harte gefeliciteerd!

@Rolandtwilt nadeel van dit type weerstation is dat het een bakje is die zich vult met water, als deze vol is kiept hij om en bedient een schakelaar. Deze schakelaar zie je dus in Domoticz.
Je zal hier zelf een script voor moeten schrijven om het aantal schakelmomenten te tellen en dat om te zetten in hoeveelheid neerslag. In dit topic op het domoticz forum wordt uitleg gegeven met een mooi voorbeeldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Knielen schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:29:
@Rouwette Van harte gefeliciteerd!

@Rolandtwilt nadeel van dit type weerstation is dat het een bakje is die zich vult met water, als deze vol is kiept hij om en bedient een schakelaar. Deze schakelaar zie je dus in Domoticz.
Je zal hier zelf een script voor moeten schrijven om het aantal schakelmomenten te tellen en dat om te zetten in hoeveelheid neerslag. In dit topic op het domoticz forum wordt uitleg gegeven met een mooi voorbeeldje.
super bedankt!
Het gaat me niet om de hoeveelheid regen, als het regent wil ik een signaal en volgens mij gaat dat lukken.....ik ga het beleven : 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Rolandtwilt op 07-07-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
Dylantje2 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:46:
[...]

Vertel...

Ik ben bezig met een nevelsysteem voor op mijn terras..
Goed kraan en welk script "=_
Ik heb destijds raintech kleppen gekocht. Omdat het dakterras vrij groot is en de waterdruk op het dak laag, heb ik alles in 4 groepen verdeeld. Daarvoor heb ik 4 kleppen. Die worden aangestuurd door 2 Fibaro dubbele relais. Een script heb ik niet, als het richting zomer gaat zet ik de timer aan en af en toe zet ik het handmatig aan. Het is een scene die alle groepen afgaat met voor iedere groep een bepaalde tijd.

Een goed script wordt wel een uitdaging, ook afhankelijk van wat je wil irrigeren. Grotere bakken houden het langer vol zonder regen dan potten. In de grote bakken heb ik zweet- of druppelslangen, in de potten druppelaars. Die druppelaars zijn inmiddels een tweede incarnatie uit China en nog steeds niet probleemloos. Die gaan nog een keer door Gardena spul vervangen worden. De kleppen en relais werken wel al meer dan 5 jaar probleemloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Rolandtwilt schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:43:
[...]

super bedankt!
Het gaat me niet om de hoeveelheid regen, als het regent wil ik een signaal en volgens mij gaat dat lukken.....ik ga het beleven : 8)
Dat doe ik met de buienradar plugin, werkt in mijn geval best nauwkeurig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8C-DH1cdjkcfIwn_wNopUdPLnM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YkLdLdQcZpzBmQkvkzAmhZx3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43
Iemand toevallig domoticz op een synology nas draaien?

Als ik in de docker linuxserver/domoticz start met hoge machtiging ziet domoticz wel de zwave stick.
Maar als ik op dezelfde poort (na de zwave stick eruit gehaald te hebben natuurlijk) de p1 kabel.
Helaas word die niet gezien.
Had al gelezen dat je de jadhal usb drivers moet gaan installeren maar ik denk als de zwave stick wel gezien word zou de kabel ook moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05 15:14
Ik heb weer last van crashes. Schone installatie van Domoticz op een Raspberry Pi 4, met als belangrijkste hardware Zigbee2MQTT, Philips Hue, RFXCOM, Evohome en P1 slimme meter. Ik had ook nog koppelingen naar de LG TV en Yamaha receiver, maar die heb ik al uitgeschakeld in een poging om het probleem te tackelen.

Het probleem is dat de Domoticz service gewoon omflikkert. met 'sudo systemctl restart domoticz' doet ie het weer, maar dan moet ik er wel eerst achter komen dat ie stuk is (doordat bv een lamp niet automatisch aangaat), een laptop zoeken, aanloggen op de Pi en dat commando geven. En er vervolgens achter te komen dat hij al uren geleden gecrashed is en ik dus allerlei logging mis.

Is daar nu niks aan te doen? Ik wil 'm eigenlijk niet onnodig opnieuw starten, is het niet mogelijk om een scriptje te schrijven dat elke minuut controleert of de service nog draait en zo niet, 'm opnieuw starten? Ik had eigenlijk soort van gehoopt dat dit al standaard in Linux zou zitten, het is tenslotte niet voor niks een service, daarvan verwacht ik dat hij altijd draait...

Het mooiste is natuurlijk om de oorzaak te achterhalen en op te lossen, maar dat valt nog niet mee. Ik heb niet recentelijk iets veranderd aan de configuratie of de plugins. Er is wel een domoticz_crash.log, maar daar heb je precies niks aan omdat er geen datum en tijd wordt gelogd. Er staan wel diverse meldingen in, maar ik weet dus niet welke verantwoordelijk was voor de crash.

[ Voor 6% gewijzigd door PhilipsFan op 07-07-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

PhilipsFan schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:20:
Ik heb weer last van crashes. Schone installatie van Domoticz op een Raspberry Pi 4, met als belangrijkste hardware Zigbee2MQTT, Philips Hue, RFXCOM, Evohome en P1 slimme meter. Ik had ook nog koppelingen naar de LG TV en Yamaha receiver, maar die heb ik al uitgeschakeld in een poging om het probleem te tackelen.

Het probleem is dat de Domoticz service gewoon omflikkert. met 'sudo systemctl restart domoticz' doet ie het weer, maar dan moet ik er wel eerst achter komen dat ie stuk is (doordat bv een lamp niet automatisch aangaat), een laptop zoeken, aanloggen op de Pi en dat commando geven. En er vervolgens achter te komen dat hij al uren geleden gecrashed is en ik dus allerlei logging mis.

Is daar nu niks aan te doen? Ik wil 'm eigenlijk niet onnodig opnieuw starten, is het niet mogelijk om een scriptje te schrijven dat elke minuut controleert of de service nog draait en zo niet, 'm opnieuw starten? Ik had eigenlijk soort van gehoopt dat dit al standaard in Linux zou zitten, het is tenslotte niet voor niks een service, daarvan verwacht ik dat hij altijd draait...

Het mooiste is natuurlijk om de oorzaak te achterhalen en op te lossen, maar dat valt nog niet mee. Ik heb niet recentelijk iets veranderd aan de configuratie of de plugins. Er is wel een domoticz_crash.log, maar daar heb je precies niks aan omdat er geen datum en tijd wordt gelogd. Er staan wel diverse meldingen in, maar ik weet dus niet welke verantwoordelijk was voor de crash.
Heb je een smart switch met tasmota erop bijvoorbeeld? Dan laat je die automatisch na 5 minuten uit gaan, terwijl je domoticz elke minuut een aan-signaal er naar toe laat sturen.

Je smart switch met Tasmota laat je vervolgens een lamp aan of uit zetten, of een berichtje sturen naar jezelf.

Of je laat sowieso Domoticz automatisch opnieuw opstarten na een crash, daar zijn wel mogelijkheden voor volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 07-07-2021 15:26 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als de webinterface dan ook down is kun je met een eenvoudig script de service weer starten. Zie de wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo

https://ma.ttias.be/auto-restart-crashed-service-systemd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Juist! Dat is de mooiste oplossing, thanks!. @jobr had ook een mooie met dat script, maar gewoon een service aanmaken en de aldaar aanwezige mogelijkheden gebruiken is natuurlijk het mooist. Inmiddels heb ik het omgebouwd (mijn domoticz startte nog op de 'oude' init.d manier op) en lijkt het te werken.

Nu is het wachten op een crash, want gewoon killen van het proces wordt blijkbaar niet als een failure gezien. Hij start 'm dan niet opnieuw op iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Log eens in met putty

cd home/pi/domoticz
./domoticz
Laten lopen En wat zie je dan?
Alle hardware uit en dan?
Heb je plugins? Welke :-) [ mijn ogen zit daar vaak een probleem ]
Welke python versie?
Welke linux?
Enz enz

Hoe vaak loopt hij vast?

Je kunt monit instaleren dan restart hij automatisch. maar wil je om de x minuten een roboor?
Maar wss is er iets mis wat je op zou zou moeten lossen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Dylantje2 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:57:
[...]

Log eens in met putty

cd home/pi/domoticz
./domoticz
Laten lopen En wat zie je dan?
Alle hardware uit en dan?
Heb je plugins? Welke :-) [ mijn ogen zit daar vaak een probleem ]
Welke python versie?
Welke linux?
Enz enz

Hoe vaak loopt hij vast?

Je kunt monit instaleren dan restart hij automatisch. maar wil je om de x minuten een roboor?
Maar wss is er iets mis wat je op zou zou moeten lossen/
Ja, hardware heb ik al beperkt tot het minimum. Als ik Domotics gewoon aan de prompt start dan werkt het ook normaal. Ik gebruik alleen de Zigbee2MQTT plugin, maar die heeft nooit eerder problemen gegeven.

Het vastlopen is eens per zoveel dagen, dus te kort om erop te gaan wachten. Ik hoop nog ergens uit te vinden hoe je aan systemctl kunt vragen hoe vaak hij een service opnieuw heeft opgestart vanwege een failure, maar vooralsnog vind ik dit een prima oplossing. Ik ben afhankelijk van Domoticz voor de bediening van sommige lampen en ventilatoren, dus ik ben allang blij dat hij nu (hopelijk) blijft werken. Tevens scheelt dit weer de nodige gaten in de logging van m'n energievebruik, al is dat geen halszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

PhilipsFan schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:08:
[...]

Ja, hardware heb ik al beperkt tot het minimum. Als ik Domotics gewoon aan de prompt start dan werkt het ook normaal. Ik gebruik alleen de Zigbee2MQTT plugin, maar die heeft nooit eerder problemen gegeven.

Het vastlopen is eens per zoveel dagen, dus te kort om erop te gaan wachten. Ik hoop nog ergens uit te vinden hoe je aan systemctl kunt vragen hoe vaak hij een service opnieuw heeft opgestart vanwege een failure, maar vooralsnog vind ik dit een prima oplossing. Ik ben afhankelijk van Domoticz voor de bediening van sommige lampen en ventilatoren, dus ik ben allang blij dat hij nu (hopelijk) blijft werken. Tevens scheelt dit weer de nodige gaten in de logging van m'n energievebruik, al is dat geen halszaak.
Dan ff monit installeren

Maar wat ik zeg plugin brrr meestal ellende
Check je python versie en de gewenste versie van de plugin
Welke versie plugin heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Dylantje2 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:23:
[...]

Dan ff monit installeren

Maar wat ik zeg plugin brrr meestal ellende
Check je python versie en de gewenste versie van de plugin
Welke versie plugin heb je?
Ik wil juist minder dingen installeren en meer gebruik maken van standaard oplossingen. Monit werkt vast heel goed, maar is weer een extra stukje software dat je moet installeren (bij een reinstall) en onderhouden/updaten etc.

Veel functionaliteit is al beschikbaar. Dat installeren als service is gewoon Linux-functionaliteit. En voor het andere heb ik inmiddels ook een oplossing: Dit dzVents-script verstuurt een melding als Domoticz opstart. Dus mocht hij geherstart worden door Linux, dan krijg ik een melding. Precies zoals ik het wil, zonder extra software.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
-- system triggers available in dzVents >= 3.0.0 (domoticz V4 build 11687) 
return 
{
    on = 
    {
        system = 
        {
            'start',
        },
    },

logging = 
    {
        level = domoticz.LOG_DEBUG,
        marker = 'startup tasks' 
    },

execute = function(dz)
        dz.notify("Domoticz has just been started") 
    end
}

En nogmaals, die Zigbee2MQTT veroorzaakt het echt niet, want dat gebruik ik al een halfjaar en heeft er nooit eerder voor gezorgd dat Domoticz crashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

PhilipsFan schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:39:
[...]

Ik wil juist minder dingen installeren en meer gebruik maken van standaard oplossingen. Monit werkt vast heel goed, maar is weer een extra stukje software dat je moet installeren (bij een reinstall) en onderhouden/updaten etc.

Veel functionaliteit is al beschikbaar. Dat installeren als service is gewoon Linux-functionaliteit. En voor het andere heb ik inmiddels ook een oplossing: Dit dzVents-script verstuurt een melding als Domoticz opstart. Dus mocht hij geherstart worden door Linux, dan krijg ik een melding. Precies zoals ik het wil, zonder extra software.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
-- system triggers available in dzVents >= 3.0.0 (domoticz V4 build 11687) 
return 
{
    on = 
    {
        system = 
        {
            'start',
        },
    },

logging = 
    {
        level = domoticz.LOG_DEBUG,
        marker = 'startup tasks' 
    },

execute = function(dz)
        dz.notify("Domoticz has just been started") 
    end
}

En nogmaals, die Zigbee2MQTT veroorzaakt het echt niet, want dat gebruik ik al een halfjaar en heeft er nooit eerder voor gezorgd dat Domoticz crashed.
Tsja...
Dan is hulp ook kansloos.
Te weinig info...En een script dat een melding geeft als hij herstart..
Mar hij viel uit zei je?
Kun je beter een ip/port check doen als je forwarding hebt. Weet je bijna precies wanneer hij stopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 18:58
Mocht iemand een Dahua VTO2202F-P deurbel hebben; Ik heb lekker aan het klussen om die in een plug-in voor Domoticz te proppen. Ik heb voor nu de bel-status en temper-alarm netjes werkend.

Ik kan daar nog de deur-unlocks op inbouwen, hoewel ik die persoonlijk niet ga gebruiken. Zijn er mensen, die interesse hebben in deze plugin/deurlock-functie hebben?

[ Voor 22% gewijzigd door Groentjuh op 07-07-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:08
PhilipsFan schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:08:
[...]

In /var/log dan toch gaan zoeken naar iets wat een verklaring zou kunnen geven van de crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Heeft iemand een handleiding gezien hoe je een weerstation moet toevoegen? Ik heb er 1 die word ondersteund door mijn RFLink maar ik weet niet hoe ik dit moet koppelen en ook Google levert niets op.
Help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
Ik heb buienradar toegevoegd.
Dit werkt perfect en is heel simpel, volgt voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 18:58
Rolandtwilt schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:44:
Heeft iemand een handleiding gezien hoe je een weerstation moet toevoegen? Ik heb er 1 die word ondersteund door mijn RFLink maar ik weet niet hoe ik dit moet koppelen en ook Google levert niets op.
Help
Bij RFXCom komen apparaten doorgaan automagisch bij "Setup" -> "Devices" erbij indien "Accept new Hardware Devices" aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
LJ80 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:54:
Ik heb buienradar toegevoegd.
Dit werkt perfect en is heel simpel, volgt voor zich.
Buienradar is erg storingsgevoelig en geeft soms geen informatie of heel traag af, daarbij zit ik 23 kilometer van het station af en daardoor kan het daar regenen en is het in mijn tuin droog of anders om.
Vandaar dat ik graag een signaal wil als het regent of waait zodat ik mijn zonwering tijdig kan laten oprollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Bij RFXCom komen apparaten doorgaan automagisch bij "Setup" -> "Devices" erbij indien "Accept new Hardware Devices" aanstaat.
@Rolandtwilt Zo werkt het ook bij RFLink.
En ja, je krijgt die ook van de buren. En als er devices zijn met rolling codes zou ik daarna de Accept maar snel weer uitzetten.

[ Voor 26% gewijzigd door jobr op 08-07-2021 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:32
Rolandtwilt schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:20:
script.....goede morgen. De meeste scripts voor "is de wasmachine klaar?" zijn zeer uitgebreid met allerlei opties waar niet naar opzoek ben. Ik zoek iets simpels; is de wasmachine klaar dan een berichtje via Telegram.
Ik heb de stekker met energieverbruik etc. nu nog een simpel script. bijvoorbeeld 5 minuten lang stroomverhuik minder dan 1> zend bericht. Ik heb geprobeerd om gewoon via het verbruik een notificatie te versturen. Als het gebruik minder is dan 1, maar dan stuurt hij willekeurig (als het gebruik minder is dan 1) berichten. Wie kan me helpen?
Ik vond het volgende online:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 20-10-2020
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: -
--Description: Checks the energyusage and gives messages when device is off
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

return {
    on = {
        devices = {
            [244] =  { 'between 00:10 and 23:45' } -- energyusage
        },
    },
    execute = function(domoticz, device)
         --Declarations
        local Energy          = domoticz.devices(244) --Energy usage
        local Notify           = domoticz.variables(8) -- Notification bit
        local Time              = require('Time') --Time function
        local CurrentTime       = Time() --Current time
        --Function

if Energy.actualWatt > 50 then -- set notify bit
            Notify.set(1)
        elseif (Energy.actualWatt < 1 and Notify.value == 1) then -- send notification and reset notify bit
            Notify.set(0)
            domoticz.notify('Wasmachine','De wasmachine is klaar',domoticz.PRIORITY_LOW)
        end
    end
}

Maar...., tijdens het wassen is het verbruik ook wel een 0, dus wil ik graag inbouwen in bovenstaande script langer dan 5 minuten 0 kwh, dan wasmachine klaar.

Wie helpt?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 15:33
BazemanKM schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:17:
[...]

Ik vond het volgende online:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
--Creator: Rens
--Date: 20-10-2020
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: -
--Description: Checks the energyusage and gives messages when device is off

return {
    on = {
        devices = {
            [244] =  { 'between 00:10 and 23:45' } -- energyusage
        },
    },
    execute = function(domoticz, device)
         --Declarations
        local Energy          = domoticz.devices(244) --Energy usage
        local Notify           = domoticz.variables(8) -- Notification bit
        local Time              = require('Time') --Time function
        local CurrentTime       = Time() --Current time
        --Function

if Energy.actualWatt > 50 then -- set notify bit
            Notify.set(1)
        elseif (Energy.actualWatt < 1 and Notify.value == 1) then -- send notification and reset notify bit
            Notify.set(0)
            domoticz.notify('Wasmachine','De wasmachine is klaar',domoticz.PRIORITY_LOW)
        end
    end
}

Maar...., tijdens het wassen is het verbruik ook wel een 0, dus wil ik graag inbouwen in bovenstaande script langer dan 5 minuten 0 kwh, dan wasmachine klaar.

Wie helpt?
Ik heb deze een keer online gevonden: https://github.com/nayrne...t_time_washingmachine.lua

Bron: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=61&t=253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
Rolandtwilt schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:22:
[...]

Buienradar is erg storingsgevoelig en geeft soms geen informatie of heel traag af, daarbij zit ik 23 kilometer van het station af en daardoor kan het daar regenen en is het in mijn tuin droog of anders om.
Vandaar dat ik graag een signaal wil als het regent of waait zodat ik mijn zonwering tijdig kan laten oprollen.
oke dan is dat logisch ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

BazemanKM schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:17:
[...]

Maar...., tijdens het wassen is het verbruik ook wel een 0,
Weet je dat zeker? Bij mij blijft hij altijd boven de 2 a 3 Watt namelijk.

Wat je zou kunnen doen is 5 minuten later nogmaals kijken of hij 0 Watt is.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 09-07-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-03 21:34
Plenkske schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:55:
[...]

Ik heb zelf een oude gateway en hoefde in principe niks open te maken. Wel via de xiaomi app een key ophalen en die invullen in domoticz. Ben je dat misschien vergeten ? Of hoeft dat niet bij jou versie van de gateway ?

Ik had hem dus correct gekoppelt staan en het werkte gewoon niet stabiel genoeg... zowel de aansturing van de gateway als de sensoren uitlezen. Af en toe wel, meeste tijd niet. Geen idee waar het precies door kwam, heb het toen dus opgegeven.

Die audio/lamp wil ik ook graag gebruiken, dus als het je alsnog lukt hoor ik het graag.
Persisterend zoals ik ben heb ik de moed voor als nog niet opgegeven. Helaas nog niet met heel veel succes maar wel met een nieuwe vraag.

Ik heb een open source tooltje gebruikt om de token van de gateway via Xiaomi op te vragen. Als ik het goed begrepen heb zou dat de desbetreffende key moeten zijn. Maar die wordt steeds als "invalid key" beoordeeld.
In mijn trial-and-error zoektocht heb ik in de Xiaomi app het device weggegooid en opnieuw aangemaakt. Wonderlijk genoeg krijgt het device dan een nieuwe token. Elders op het net had ik gelezen dat deze constant zou moeten blijven.

Zou iemand met een werkende setup eens willen kijken of de token (/key) die wordt verkregen met bovenstaand tooltje dezelfde is als die uit de oude Xiaomi Home app verkregen is?

Dit geeft in ieder geval extra informatie of ik wel degelijk de juiste key gebruik in de zoektocht naar een oplossing.

Alvast dank. Grtn, JW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 11:39

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Kan iemand mij helpen met docker-compose / rechten om mijn P1 meter te kunnen uitlezen in domoticz. Ik deed dit voorheen zonder de virtualisatie, maar nieuw huis, nieuwe set-up. Ik krijg het echter nog niet werkend.

Had ook al in het topic "Slimme meter uitlezen via P1-poort" wat gepost; maar kom er niet uit.

MIjn docker-compose op het ogenblik.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
  domoticz:
    depends_on:
    - influxdb
    privileged: true
    volumes:
    - /run/udev:/run/udev:ro
    #- /dev/:/dev/:ro
    #- /sys/class/gpio:/sys/class/gpio
    devices:
    - /dev/gpiomem:/dev/gpiomem
    - /dev/ttyUSB_P1:/dev/ttyUSB_P1
    - /dev/ttyUSB_RFLink:/dev/ttyUSB_RFLink
    - /dev/ttyUSB_zwave:/dev/ttyUSB_zwave
    - /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00:/dev/ttyACM0
    - /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB2.0-Serial-if00-port0:/dev/ttyUSB0
    - /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AC2NJNM7-if00-port0:/dev/ttyUSB1
    container_name: domoticz
    image: linuxserver/domoticz:stable
    ports:
    - "8080:8080"
    - "6144:6144"
    - "1443:1443"
    restart: unless-stopped
    network_mode: bridge
    environment:
    - PUID=1000
    - PGID=1000
    # - TZ=
    # - WEBROOT=domoticz

Zelfs privileged levert niets op. Vanuit cu zie ik op de host dus wel de telegrammen, maar met python op de docker domoticz, die werkt ook niet.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
Wat zijn de rechten op de /dev/ entries binnen de container? Heeft uid 1000 schrijf rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Kees de kapper schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:23:
Ik heb een open source tooltje gebruikt om de token van de gateway via Xiaomi op te vragen. Als ik het goed begrepen heb zou dat de desbetreffende key moeten zijn. Maar die wordt steeds als "invalid key" beoordeeld.
In mijn trial-and-error zoektocht heb ik in de Xiaomi app het device weggegooid en opnieuw aangemaakt. Wonderlijk genoeg krijgt het device dan een nieuwe token. Elders op het net had ik gelezen dat deze constant zou moeten blijven.
Je moet de lan key hebben. Dat token is wat anders en verandert iedere keer.
Download deze en je zou het op de oude manier in de app moeten kunnen vinden: https://www.apkmirror.com...-38-android-apk-download/

En dan zoals hier: https://www.domoticz.com/...iaomi_Gateway_to_Domoticz

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 09-07-2021 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees de kapper
jobr schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:55:
[...]

Je moet de lan key hebben. Dat token is wat anders en verandert iedere keer.
Download deze en je zou het op de oude manier in de app moeten kunnen vinden: https://www.apkmirror.com...-38-android-apk-download/

En dan zoals hier: https://www.domoticz.com/...iaomi_Gateway_to_Domoticz
YES, YES, YES!
Dank. Heb een Android emulator gebruikt en de oude versie van Xiaomi home geinstalleerd. Na het inloggen herkent hij de reeds geïnstalleerde gateway.

_/-\o_
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 10:50
Rolandtwilt schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:22:
[...]

Ik gebruik zelf OpenWeatherMap en die heeft een weerstation in de buurt. Leuke is dat je er een switch ‘is it raining now’ bij krijgt. Ik weet alleen niet of deze ook betrouwbaar genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Vollervo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:49:
Wat zijn de rechten op de /dev/ entries binnen de container? Heeft uid 1000 schrijf rechten?
Ik gebruik de standaard container, draait domoticz dan niet als root? Ik zit nu op mijn GSM, ga morgen even nakijken.

Maar zelfs met root op de terminal in de docker container gebeuren er rare dingen.

De entries van /dev
code:
1
2
3
4
5
6
crw-rw---- 1 root dialout 166, 0 Jul  9 14:21 ttyACM0
crw-rw---- 1 root dialout 188, 0 Jul  9 14:21 ttyUSB0
crw-rw---- 1 root dialout 188, 1 Jul  9 14:21 ttyUSB1
crw-rw---- 1 root dialout 188, 1 Jul  9 14:21 ttyUSB_P1
crw-rw---- 1 root dialout 188, 0 Jul  9 14:21 ttyUSB_RFLink
crw-rw---- 1 root dialout 166, 0 Jul  9 14:21 ttyUSB_zwave

De process listing
code:
1
2
3
4
root         1  0.0  0.0    200     0 ?        Ss   Jul09   0:00 s6-svscan -t0 /var/run/s6/services
root        38  0.0  0.0    200     0 ?        S    Jul09   0:00 s6-supervise s6-fdholderd
root       274  0.0  0.0    200     0 ?        S    Jul09   0:00 s6-supervise domoticz
abc        278  0.3  1.5 240648 15204 ?        Ssl  Jul09   5:55 /usr/bin/domoticz -approot /usr/share/domoticz/ -dbase /config/domoticz.db -noupdate -sslwww 1443 -sslcert /config/keys/server_cert.pem -userdata /config/ -webroot

De content van /etc/group
code:
1
dialout:x:20:abc

Dit staat op zich goed.

[ Voor 55% gewijzigd door imdos op 10-07-2021 22:30 ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:08
Kees de kapper schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:41:
[...]

YES, YES, YES!
Dank. Heb een Android emulator gebruikt en de oude versie van Xiaomi home geinstalleerd. Na het inloggen herkent hij de reeds geïnstalleerde gateway.

_/-\o_
:D
Dus met de eerder gemelde APK werkte het niet en deze wel. Handig om te weten :)
MikeOO in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees de kapper
MikeOO schreef op zondag 11 juli 2021 @ 07:16:
[...]

Dus met de eerder gemelde APK werkte het niet en deze wel. Handig om te weten :)
MikeOO in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"
sorry, dat zou ik niet weten. Ik heb alleen eerst lang zitten kloten om een oude versie in iOS te krijgen wat mij niet meer lukte. Realiseerde mij pas later dat er wel Android emulatoren zijn en toen was het met de oude Android apk versie wel snel gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Goedemorgen vrienden van Domiticz

Ipad aan de muur als bediening van Domoticz en dat werkt super! Maar op de locatie zijn slechts twee draden aanwezig met 5 volt. Als ik een data Lightning snoer van de Ipad openmaak dan zijn er 8 aders, geen enkele le combinatie zorgt dan de ipad oplaad. Iemand een idee welke aders ik moet hebben? Ik zoek met suf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Rolandtwilt schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:45:

Ipad aan de muur als bediening van Domoticz en dat werkt super! Maar op de locatie zijn slechts twee draden aanwezig met 5 volt. Als ik een data Lightning snoer van de Ipad openmaak dan zijn er 8 aders, geen enkele le combinatie zorgt dan de ipad oplaad. Iemand een idee welke aders ik moet hebben? Ik zoek met suf
Heb je de andere helft van de kabel? Het usb stuk? En meet die uit op welke kabel volt op staat? Heeft het intern kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:23

Seafarer

XXX

Rolandtwilt schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:45:

Wikipedia: Lightning-connector

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 14:59

stuffer

Ondertietel

Vaag probleem wat ik al een paar weken zie is dat de levering van mijn P1 meter: 18446744073709552.000 kWh aangeeft.

In https://FQDN/json.htm?type=devices&rid=IDX zie ik dit ook terug:

CounterDelivToday "18446744073709552.000 kWh"

In de grafieken komen ze niet voor en in de database zelf met SQLite op de CLI of in de windows SQLite browser ook niet terug te vinden.

Heb ook een ticket aangemaakt op de Github: https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4874

En daar blijkt iemand het ook gehad te hebben zie: https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=14&t=33870

Ik begrijp alleen niet helemaal wat er met een overflow wordt bedoelt en wat er aan te doen is.

Kan iemand mij het begrijpelijk uitleggen?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Bedabkt, deze ken ik al. Hier worden de pinnen uitgelegd maar niet de kleuren van de aders. Een stekker openmaken lukt niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Rouwette schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Heb je de andere helft van de kabel? Het usb stuk? En meet die uit op welke kabel volt op staat? Heeft het intern kleuren?
Wel kleuren geen spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
vandermark schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:35:
Ivm een dauwpunt regeling bij mijn vloerkoeling wil ik graag de dauwpunt temperatuur uit mijn Natatmo weerstation als meting in Domoticz krijgen. Nu is die onderdeel van device maar kan ik er nog niets mee:
[Afbeelding]

Hoe kan ik deze dauwpunt temperatuur als waarde in een nieuwe device krijgen?

Edit, het lijkt erop alsof Domoticz deze waarde zelf berekent? Bij de apparaten zie ik de dauwpunt temp er niet bij staan:
[Afbeelding]
Welk type Natatmo heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rolandtwilt schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:44:
[...]

Bedabkt, deze ken ik al. Hier worden de pinnen uitgelegd maar niet de kleuren van de aders. Een stekker openmaken lukt niet 8)7
usb kant afknippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Ehh en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

kijken welke kleuren je tegen komt en waar er spanning opstaat.
Daarna de juiste draden verlengen naar je adapter.

Of usb eraf knippen en hier een paar meter snoer tussen zetten en weer in de adapter stoppen.
Natuurlijk niet vlak achter de usb afknippen. Je moet wat draad overhebben om het weer opnieuw aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 20:07
Rolandtwilt schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:57:
[...]

Welk type Natatmo heb je gekocht?
De standaard weather station met binnen en buiten unit.
https://www.coolblue.nl/p...NZHtGNJ3ZTXYaAs_uEALw_wcB

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Precies dat bedoelde ik, dan in een usb lader en uitmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Rouwette schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:06:
[...]

Precies dat bedoelde ik, dan in een usb lader en uitmeten.
TOP bedankt voor je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Copitano schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 00:24:
[...]

Ik gebruik deze met een Pi 3B+.
[Afbeelding]
Neem aan dat die ook wel zal werken op en Pi 4. Nog geen problemen mee gehad. Dit is de USB2 uitvoering. Er is ook een USB3 uitvoering. Die zou je op de Pi 4 kunnen inzetten.
Hoi Copitano,

Ik heb deze besteld en ontvangen maar ik heb geen geluk.
De RFLink en de SSD willen allebei via deze hub geen contact maken met de hub...........
Heeft het zin om de usb apparaten een vast usb naam en poort te geven?

Groeten Roland :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Kan iemand mij verder helpen om dit uit te zoeken en op te lossen. Mijn P1-kabel werkt via cu prima. Maar alle andere pogingen om dit werkend te krijgen via de (standaard) domoticz container lopen op niets uit. De meter betreft een L&G E360 - DSMRv5.

Ik heb al geprobeerd om:
  • Direct het device door te geven via devices in de docker-compose
  • Via python als TCP-socket
  • Via ser2net als TCP-socket
Elke keer krijg ik dit soort foutmeldingen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
2021-07-12 12:16:32.366 P1: Dismiss incoming - message oversized
2021-07-12 12:16:34.375 P1: Dismiss incoming - message oversized
2021-07-12 12:16:39.819 P1: Dismiss incoming - CRC value in message has trailing characters
2021-07-12 12:16:39.819 Status: P1: WARNING: got new message but buffer still contains unprocessed data from previous message.
2021-07-12 12:16:44.225 Status: P1: Found gas meter on M-Bus channel 1
2021-07-12 12:16:45.374 P1: Dismiss incoming - message oversized
2021-07-12 12:16:46.811 P1: Dismiss incoming - CRC value in message has trailing characters
2021-07-12 12:17:09.364 P1: Dismiss incoming - message oversized

Update; ik ben wat gaan snuffelen en vond dit topic. Lijkt een probleem met de E360 te zijn. Moet ik toch morgen even de kabel gaan openmaken en gaan pielen met wat (extra) weerstanden of condensatoren.

Update2: het bleek met 10K en 1K wel stabiel te werken en dus niet aan docker noch domoticz te liggen:
Source: Burn_and_Fire in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

[ Voor 18% gewijzigd door imdos op 21-07-2021 09:00 . Reden: E360 :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-05 19:33

Copitano

Hoorn NH

Rolandtwilt schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:45:
[...]

Hoi Copitano,

Ik heb deze besteld en ontvangen maar ik heb geen geluk.
De RFLink en de SSD willen allebei via deze hub geen contact maken met de hub...........
Heeft het zin om de usb apparaten een vast usb naam en poort te geven?

Groeten Roland :?
Met deze bedoel je neem ik aan de Nedis van de foto die ik ingevoegd had? En met de hub......... bedoel je neem ik aan de hub van de Pi? Ik heb dat niet hoeven doen. Werkte out of the box, maar vaste USB naam geven gewoon proberen zou ik zeggen. Je hebt neem ik aan alle vier de poorten van je Pi al geprobeerd?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees de kapper
stuffer schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:22:

Ik begrijp alleen niet helemaal wat er met een overflow wordt bedoelt en wat er aan te doen is.

Een directe oplossing heb ik niet voor je maar als er een overflow is dan is het getal dat door de computer moet worden opgeslagen als enen-en-nullen te groot of te klein. Bijvoorbeeld: Als je het getal 15 op wilt slaan in 4-bits dan wordt dat 1111. Tel je er dan 1 bij op krijg je 16 maar dat past niet meer en wordt het 0000 (wat dan weer 0 is). In dit geval kan het zijn dat een natuurlijk getal (met iets achter de punt) wordt gepropt in een integer of andersom. Dan krijg je soortgelijk gedoe, een 32-bit float heeft een andere range dan en 32-bit integer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Copitano schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:33:
[...]

Met deze bedoel je neem ik aan de Nedis van de foto die ik ingevoegd had? En met de hub......... bedoel je neem ik aan de hub van de Pi? Ik heb dat niet hoeven doen. Werkte out of the box, maar vaste USB naam geven gewoon proberen zou ik zeggen. Je hebt neem ik aan alle vier de poorten van je Pi al geprobeerd?
Nog niet alle poorten geprobeerd, die ga ik alsnog doen en anders vast poorten, word vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Nu online
stuffer schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:22:
Vaag probleem wat ik al een paar weken zie is dat de levering van mijn P1 meter: 18446744073709552.000 kWh aangeeft.

In https://FQDN/json.htm?type=devices&rid=IDX zie ik dit ook terug:

CounterDelivToday "18446744073709552.000 kWh"

In de grafieken komen ze niet voor en in de database zelf met SQLite op de CLI of in de windows SQLite browser ook niet terug te vinden.

Heb ook een ticket aangemaakt op de Github: https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4874

En daar blijkt iemand het ook gehad te hebben zie: https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=14&t=33870

Ik lees in de topics die je zelf quote dat het probleem is dat een aantal meters een negatief getal geven voor teruglevering. Domoticz kan hier niet mee omgaan, die kan alleen positieve getallen verwerken. Dit resulteert dan in een overflow.

Een oplossing die geboden wordt is om de getallen eerst via Node Red om te zetten in positieve getallen, daarna pas naar Domoticz sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Ik dacht voor veilig te gaan; ik heb een RFLink gekocht speciaal voor de 868MHZ. in de lijst van de RFLink staat de Alecto WS 3900. Deze is volgens de lijst compatibel. Ik heb de RFlink getest deze werkt. Het weerstation maakt verbinding met het bijbehorende scherm (basisstation) maar toch maakt hij geen verbinding van de RFLink in Domoticz help!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Rolandtwilt schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:39:
Ik dacht voor veilig te gaan; ik heb een RFLink gekocht speciaal voor de 868MHZ. in de lijst van de RFLink staat de Alecto WS 3900. Deze is volgens de lijst compatibel. Ik heb de RFlink getest deze werkt. Het weerstation maakt verbinding met het bijbehorende scherm (basisstation) maar toch maakt hij geen verbinding van de RFLink in Domoticz help!?
je kan de rflink ook even zonder domoticz benaderen via de seriele (usb) port en dan wat met debug gaan doen. Zie http://www.rflink.nl/blog2/protref
Eerst eens kijken of er wel wat binnenkomt van je Alecto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
jobr schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:11:
[...]

je kan de rflink ook even zonder domoticz benaderen via de seriele (usb) port en dan wat met debug gaan doen. Zie http://www.rflink.nl/blog2/protref
Eerst eens kijken of er wel wat binnenkomt van je Alecto.
Bedankt voor de tip!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Grrr ben de badkamer aan het verbouwen trekt de klusser in huis in de meterkast de stroom af van de Pi Zero-W met P1 monitor, corrupte sd als gevolg :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
De klusser in huis ben je zelf? 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Rouwette schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:44:
Grrr ben de badkamer aan het verbouwen trekt de klusser in huis in de meterkast de stroom af van de Pi Zero-W met P1 monitor, corrupte sd als gevolg :F
Daarom hangt sinds mijn verbouwing mijn hele netwerkinstallatie en Domotica spul in een eigen groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Dat laatste heb ik al jaren, een aparte groep voor alle computerspul. Daarnaast een UPS waar naast de NAS en de router ook de PI aanhangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:35

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Daarom breng ik standaard als men begint mijn Nas/Rpi/omvormer down. En uit de RPi trek ik ook de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

rens-br schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:23:
[...]

Daarom hangt sinds mijn verbouwing mijn hele netwerkinstallatie en Domotica spul in een eigen groep.
De Pi-zero hing in de Meterkast en de badkamer moest aangesloten worden en hij gooide het stopcontact in de meterkast eruit.. Voor ik er erg in had.. maja
De pi4 (hoofd) heeft een UPS gelukkig. Daar houdt hij het een klein uurtje mee vol.
janne_nl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:07:
De klusser in huis ben je zelf? 😜
Nee, ander had ik em netjes afgesloten natuurlijk... maja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 09:59
Geen backup, geen extra SD card?
Dan heb je nog niet genoeg mee gemaakt...
Je leert het ooit, kan ik uit ervaring vertellen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hier al een paar dagen problemen met Controlicz. Als ik daar inlog en de connectie test, werkt het. Maar Google Home heeft aan dat deze hem niet kan bereiken.

Ben ik de enige die dit probleem heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dit is 1 van de grote nadelen van een pi icm sd...
Zijn betere opties, dus als je toch opnieuw moet beginnen.
Koop betere hardware, en stel een dagelijkse backup in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
TripleQ schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:57:
Hier al een paar dagen problemen met Controlicz. Als ik daar inlog en de connectie test, werkt het. Maar Google Home heeft aan dat deze hem niet kan bereiken.

Ben ik de enige die dit probleem heeft?
geen idee, heb dat vroeger wel gebruikt, maar na enkele maanden toch maar even tijd ingestoken om DzGA werkende te krijgen. Een NUC laten draaien met daarop Domoticz, DzGA en nog een 25-tal andere containers kost me minder per jaar dan dat.

Lost een "Hey Google, Sync Devices" het niet op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 11:58
Vandaag is er een slimme meter geplaatst.

A - hoe sluit ik hem aan? Ik zie dat er een P1 naar USB nodig is. kosten die dingen werkelijk 22 euro?
of kijk ik verkeerd?

B - Ik ben geen expert maar heb een aantal lampen van yeelight en ikea erop en met de xiaomi gateway en sensors een alarm gemaakt. Nu wil ik via de meter + zonnepanelen slimme stekkers en lampen instellen:

1 - Een lamp van groen naar rood kleuren, hoe groener hoe meer ik lever, hoe roder, hoe meer ik verbruik. nog even kijken wat de bandbreedte moet zijn.

2 - slimme stekkers instellen: if terugleveren > 1000 w = on, if < 0 then off. Voor bv de fontein in de tuin, of andere niet noodzakkelijk aparaten om eigen gebruik te stimuleren.

ik neem aan dat dit lukt in blokly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
wimmme schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:40:
[...]

geen idee, heb dat vroeger wel gebruikt, maar na enkele maanden toch maar even tijd ingestoken om DzGA werkende te krijgen. Een NUC laten draaien met daarop Domoticz, DzGA en nog een 25-tal andere containers kost me minder per jaar dan dat.

Lost een "Hey Google, Sync Devices" het niet op ?
Nope, niet bereikbaar, terwijl de "test-knop" in controlicz wel gewoon werkt. Apart is dan wel dat er in de log van Domoticz niks terug te vinden is. (Doet die test het dan wel wat??)

Heb ze een bericht gestuurd, maar nog geen reactie

Kende dzga nog niet.. misschien iets om te installeren, maar nu helemaal geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
The_Woesh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:57:

A - hoe sluit ik hem aan? Ik zie dat er een P1 naar USB nodig is. kosten die dingen werkelijk 22 euro?
of kijk ik verkeerd?
Die kosten inderdaad 22 euro en zo'n kabel heb je inderdaad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 11:58
@rens-br thanks, dan ga ik dat toch maar doen.
Ik neem aan de punt B dan wel gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:35

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

of kijk ik verkeerd?
Of via deze http://esp8266thingies.nl/ voordeel draadloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

rens-br schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Die kosten inderdaad 22 euro en zo'n kabel heb je inderdaad nodig.
Die wat ik heb koste 8 euro ongeveer. Dus hij is goedkoper te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb drie Xiaomi Smart Standing fan 2 gekocht. Werken prima via de app.
Nu zag ik dat er ook mogelijkheden zijn om ze via domotica aan te sturen, maar voor Domoticz is de info wat beperkt.
Dit had ik gevonden:
https://github.com/aholstenson/miio

Ik probeer een fan aan te sturen via de commandline met behulp van miiocli, maar dat lukt niet.
>miiocli fanv2 --ip 111.222.3.444 --token 12345678901234567890123456789012 on
"Error: {'code': -9999, 'message': 'user ack timeout'}"
(ip en token aangepast in deze post).
Ik hoopte deze als shell commands via DzVents o.i.d. door te kunnen voeren, maar dat gaat dus niet lukken.

Heeft iemand aansturing van deze Xiaomi Smart fan2 werkend in Domoticz en zo ja, hoe? Ik heb nog geen werkende tutorial kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024

of kijk ik verkeerd?
19,95 ook goed? ;)
B - Ik ben geen expert maar heb een aantal lampen van yeelight en ikea erop en met de xiaomi gateway en sensors een alarm gemaakt. Nu wil ik via de meter + zonnepanelen slimme stekkers en lampen instellen:
Voor dit soort scenario's hebben we onze domotica toch aangeschaft?
ik neem aan dat dit lukt in blokly?
Waarschijnlijk wel, maar blockly zo snel mogelijk links liggen, dzVents is best wel te doen als je er even tijd aan spendeerd en de mogelijkheden zijn dan eindeloos.

En als je het eenmaal onder de knie hebt wil je nooit meer naar blockly....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:26
Ik heb 11 super LED grondspots (3W) op een driver waarbij de driver wordt geschakeld door een Sonoff S20. Prima, maar je hebt hiermee een lekstroom waardoor de grondspots de hele dag om de zoveel tijd ontladen dmv een korte lichtflits.

Weet iemand een slimme oplossing om alle (lek)stroom te ontkoppelen? Zijn er specials (WiFi)schakelaars?

En nee, ik bedoel dan niet om elke keer zelf de stekker eruit te trekken ;-)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-05 15:37
M.v.Veelen schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:17:
Ik heb 11 super LED grondspots (3W) op een driver waarbij de driver wordt geschakeld door een Sonoff S20. Prima, maar je hebt hiermee een lekstroom waardoor de grondspots de hele dag om de zoveel tijd ontladen dmv een korte lichtflits.

Weet iemand een slimme oplossing om alle (lek)stroom te ontkoppelen? Zijn er specials (WiFi)schakelaars?

En nee, ik bedoel dan niet om elke keer zelf de stekker eruit te trekken ;-)
*Dubbel polig relay (2 relays) aansturen met een nodemcu boardje?

*Je huidige sonoff s20 relay sturing door lussen naar een enkelvoudig relay boardje.

*sonoff dual gebruiken.

Ik heb hier geen last van overigens, ook alles led met enkelvoudige relays.

[ Voor 7% gewijzigd door Chrisje1983 op 17-07-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:26
@janne_nl Aarden ?!

@Chrisje1983 DHZ knutselwerkjes ben ik op zich niet bang voor, maar moet dan wel ergens een beschrijving hebben van wat ik precies moet doen. Ik heb overigens wel een Wemos Mini boardje met een relais die zwakstroom schakelt, die zou ik dan dubbel moeten uitvoeren en het 12V gedeelte kunnen schakelen. Maar dit is allemaal zo...tsja...houtje touwtje?
Hoe kan het dat jij er dan geen last van hebt? Heb je ook een LED driver die wordt geschakeld door een Sonoff? Of heb je daar zelf iets voor gemaakt?

Edit: ik zie nu deze oplossing. Simpelweg op de fase en de nul aansluiten, net als een lamp...?
https://www.klusspullen.n...or-nagloeiende-led-lampen

[ Voor 13% gewijzigd door M.v.Veelen op 17-07-2021 18:49 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tjsa, er is een lekstroom zeg ne, aarden zou dat kunnen oplossen denk ik. Hoe en wat en of dat kan hier weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 09:59
janne_nl schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:59:
[...]

Tjsa, er is een lekstroom zeg ne, aarden zou dat kunnen oplossen denk ik. Hoe en wat en of dat kan hier weet ik zo niet.
Ja je zou de - van de voeding kunnen aarden aan de led zijde, maar waarschijnlijk helpt dat niets.

De 230V kant van de driver heeft een aarde, en ook aangesloten?
De sonoff schakelt enkelpolig de 230V?
Weet je zeker dat je de fase schakelt en niet de nul, anders eens omdraaien. (Simpel als er een stekker tussen zit)

Lijkt erop dat de driver niet helemaal ok is.

Je zou ook de led zijde kunnen schakelen en de 230V kant continu aan...

[ Voor 9% gewijzigd door DjAntoon op 17-07-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen1985vag
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-04 18:06
Dylantje2 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:13:
[...]

Zeker overkill maar domoticz is het hart in mijn huis dus heb ik daar wat meer voor over

Mooi.

Maar dan weet je ook dat een nuc overkill is..
En hij dus zeker perfect zal [moeten] draaien:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben aan het denken om een thin client ergens op de kop te tippen voor Linux om Domoticz te draaien.
(met PiHole, PiVPN, Zigbee2MQTT en nog wat allemaal :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rouwette schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:12:
Ik ben aan het denken om een thin client ergens op de kop te tippen voor Linux om Domoticz te draaien.
ik zeg odroid n2
goedkoop en stabiel als een rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
Rouwette schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:12:
2de hands chrome boxes gaan voor weinig en zijn prima geschikt. Iig sommige types kun Linux op zetten. Ik heb bijvoorbeeld een asus en een samsung als kodi box.

[ Voor 12% gewijzigd door Vollervo op 21-07-2021 16:46 . Reden: Niet alle types zijn geschikt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Dylantje2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:26:
[...]

ik zeg odroid n2
goedkoop en stabiel als een rock
Ik wel meteen duurder dan een 2de hans thin client. :)

Pagina: 1 ... 18 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!