Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@Crazy- Ik gebruik de Zigbee extenders van Ikea en die bevallen erg goed. Op elke verdieping 1 en al mijn draadloze sensoren weten prima de weg naar mijn Controller in de meterkast te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 16:26
Ik heb al wat zoektermen losgelaten op dit topic, maar niet gevonden wat ik zoek. Mijn probleem: Domoticz draaiende op een RPI (wel een oudje die ik nog had liggen). Nu gestart met DZvents ipv Blocky en een simpel test script gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {

active = true,

on = {
        devices = { 'Kantoor' }},

execute = function(domoticz, Kantoor)
        domoticz.log('Toggled')
        domoticz.devices('VerlichtingKledingkast').toggleSwitch()
    end
}

Als ik de switch op kantoor aan/uit zet moet de lamp van de kledingkast aan/uit gezet worden. Simpel. Het lijkt ook te werken, maar het duurt simpel weg veel te lang voordat de lamp van de kledingkast geschakeld wordt! In het log zie ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
2021-03-25 19:59:24.481 Status: User: Admin initiated a switch command (76/Kantoor/On)
2021-03-25 20:01:08.910 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Kantoor", value: "On"
2021-03-25 20:01:08.911 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: KeukenSensor: Device: "Kantoor (SHellyMQTTPlugin)", Index: 76
2021-03-25 20:01:08.912 Status: dzVents: Info: Toggled
2021-03-25 20:01:08.935 Status: dzVents: Info: ------ Finished KeukenSensor
2021-03-25 20:01:08.948 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua

Vanaf het triggeren van een de switch 'Kantoor' duurt het dus bijna 2 minuten voor het script wordt uitgevoerd! 8)7

Is hier een oorzaak voor te bedenken? Want ik heb geen enkel idee waar ik dit moet zoeken! Wat wel opvalt is dat de hele domoticz trager lijkt want ook een ander Blocky script werkt niet meer (goed) als dit DZvemts script actief staat. Om dit op te lossen heb ik heel Domoticz geherstart en m'n DZvents script uitgezet, dan werkt alles weer normaal en reageert het trage Blocky script ook weer direct.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Kan dit aan mijn oude RPI liggen en moet ik deze vervangen door een RPI4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
@Moonbase Bij domoticz al eens een restart gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:01
Moonbase schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:27:
Ik heb al wat zoektermen losgelaten op dit topic, maar niet gevonden wat ik zoek. Mijn probleem: Domoticz draaiende op een RPI (wel een oudje die ik nog had liggen). Nu gestart met DZvents ipv Blocky en een simpel test script gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {

active = true,

on = {
        devices = { 'Kantoor' }},

execute = function(domoticz, Kantoor)
        domoticz.log('Toggled')
        domoticz.devices('VerlichtingKledingkast').toggleSwitch()
    end
}

Als ik de switch op kantoor aan/uit zet moet de lamp van de kledingkast aan/uit gezet worden. Simpel. Het lijkt ook te werken, maar het duurt simpel weg veel te lang voordat de lamp van de kledingkast geschakeld wordt! In het log zie ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
2021-03-25 19:59:24.481 Status: User: Admin initiated a switch command (76/Kantoor/On)
2021-03-25 20:01:08.910 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Kantoor", value: "On"
2021-03-25 20:01:08.911 Status: dzVents: Info: ------ Start internal script: KeukenSensor: Device: "Kantoor (SHellyMQTTPlugin)", Index: 76
2021-03-25 20:01:08.912 Status: dzVents: Info: Toggled
2021-03-25 20:01:08.935 Status: dzVents: Info: ------ Finished KeukenSensor
2021-03-25 20:01:08.948 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua

Vanaf het triggeren van een de switch 'Kantoor' duurt het dus bijna 2 minuten voor het script wordt uitgevoerd! 8)7

Is hier een oorzaak voor te bedenken? Want ik heb geen enkel idee waar ik dit moet zoeken! Wat wel opvalt is dat de hele domoticz trager lijkt want ook een ander Blocky script werkt niet meer (goed) als dit DZvemts script actief staat. Om dit op te lossen heb ik heel Domoticz geherstart en m'n DZvents script uitgezet, dan werkt alles weer normaal en reageert het trage Blocky script ook weer direct.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Kan dit aan mijn oude RPI liggen en moet ik deze vervangen door een RPI4?
Oude raspberry, hangt natuurlijk af wat jij een oudje noemt, dus handig om dit ook te vermelden welke je gebruikt. Een Rasp1 is te zwak om echt dit soort dingen te draaien. Ook is geheugen nodig om lekker te werken en dat is beperkt met de eerste Rasps.
Mooiste is een Rasp v3 of v4 zeker als je meer zaken wilt gaan doen icm Domoticz.

Je geeft het zelf ook eigenlijk al aan. Je zet iets uit wat rekenkracht kost en het draait al veel beter.

Je zou nog je firmware kunnen updaten, raspberry software bijwerken zodat je alles recent hebt maar denk dat je gewoon te grens bereik hebt van een stuk hardware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 13:32
Hoe kom ik er achter wat deze foutmelding veroorzaakt?

code:
1
2
3
4
2021-03-26 09:02:46.791 RFXCOM: Temp + Humidity (Boven)
2021-03-26 09:03:18.091 Error: CheckAuthToken(5247bd50c2a0e7f2ba636ef723d2f31b_MWNhOTE0MDctNDIxZS00ZjZkLThhYTktOTMxOWJkODlhYWQ1) : session id not found
2021-03-26 09:03:18.092 Error: CheckAuthToken(5247bd50c2a0e7f2ba636ef723d2f31b_MWNhOTE0MDctNDIxZS00ZjZkLThhYTktOTMxOWJkODlhYWQ1) : session id not found
2021-03-26 09:03:18.095 Error: CheckAuthToken(5247bd50c2a0e7f2ba636ef723d2f31b_MWNhOTE0MDctNDIxZS00ZjZkLThhYTktOTMxOWJkODlhYWQ1) : session id not found

---------------
Oplossing heel simpel, hij wilde blijkbaar een nieuw device toevoegen maar dat stond in de settings uit. Even aan en weer uit en probleem is weg.

[ Voor 12% gewijzigd door bing69 op 26-03-2021 14:46 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 11:21

StarWing

Huh ?!?

*knip*, als je het al in V&A hebt staan is het niet nodig om het hier ook nog eens te posten ;)

[ Voor 80% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2021 09:25 ]

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
Ik heb een Blocky script en daar zit ongeveer 35 seconden vertraging in tussen detectie en het aan gaan van de schijnwerper, wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhwC177a-ImWN6MmZn02I8HHEkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tQ8FSsDQPoKmsBL977bsKQO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Rolandtwilt op 27-03-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
DjAntoon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:32:
@Moonbase Bij domoticz al eens een restart gedaan?
Heb ik even gedaan, dat lijkt wel wat verbetering te geven. Maar het duurt nog steeds 10 tot 20 seconden voor de RPI reageert als mijn script actief is. Het was trouwens een model B+ rev 1.2 dus tweede generatie volgens mij.
MikeOO schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:16:
[...]

Oude raspberry, hangt natuurlijk af wat jij een oudje noemt, dus handig om dit ook te vermelden welke je gebruikt. Een Rasp1 is te zwak om echt dit soort dingen te draaien. Ook is geheugen nodig om lekker te werken en dat is beperkt met de eerste Rasps.
Mooiste is een Rasp v3 of v4 zeker als je meer zaken wilt gaan doen icm Domoticz.

Je geeft het zelf ook eigenlijk al aan. Je zet iets uit wat rekenkracht kost en het draait al veel beter.

Je zou nog je firmware kunnen updaten, raspberry software bijwerken zodat je alles recent hebt maar denk dat je gewoon te grens bereik hebt van een stuk hardware ;)
Daarom heb ik nu maar een RPI V4 besteld, ben benieuwd hoe het daarmee gaat. Is het dan slechts een kwestie van een backup maken in domoticz en deze overzetten op de V4? Of zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:01
Moonbase schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:23:
[...]

Heb ik even gedaan, dat lijkt wel wat verbetering te geven. Maar het duurt nog steeds 10 tot 20 seconden voor de RPI reageert als mijn script actief is. Het was trouwens een model B+ rev 1.2 dus tweede generatie volgens mij.

[...]

Daarom heb ik nu maar een RPI V4 besteld, ben benieuwd hoe het daarmee gaat. Is het dan slechts een kwestie van een backup maken in domoticz en deze overzetten op de V4? Of zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten?
Hardware verschilt per Rasp dus je kan geen SD overzetten van de ene naar de ander. Beste is om nieuwe image te downloaden.

Domoticz DB kun je wel backup van maken en deze terugzetten als Domoticz eenmaal weer draait.
Alleen zaken die je buiten Domoticz om installeert zul je ook weer moeten installeren.

Denk bv ook aan scripts die je niet via Domoticz hebt gemaakt. Ik maak bv zelf LUA scripts buiten Domoticz om en plaats deze zelf in de juiste folders. Dat soort dingen moet je dus ook veiligstellen en weer terugplaatsen.

Maar ook iets als Mosquitto (MQTT) moet je weer installeren als je dat gebruikt.

Tip: als je toch opnieuw begint, leg elke stap vast in een document. Handig voor als je ooit opnieuw moet beginnen en je niet alles meer weet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
MikeOO schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:47:
[...]

Hardware verschilt per Rasp dus je kan geen SD overzetten van de ene naar de ander. Beste is om nieuwe image te downloaden.

Domoticz DB kun je wel backup van maken en deze terugzetten als Domoticz eenmaal weer draait.
Alleen zaken die je buiten Domoticz om installeert zul je ook weer moeten installeren.

Denk bv ook aan scripts die je niet via Domoticz hebt gemaakt. Ik maak bv zelf LUA scripts buiten Domoticz om en plaats deze zelf in de juiste folders. Dat soort dingen moet je dus ook veiligstellen en weer terugplaatsen.

Maar ook iets als Mosquitto (MQTT) moet je weer installeren als je dat gebruikt.

Tip: als je toch opnieuw begint, leg elke stap vast in een document. Handig voor als je ooit opnieuw moet beginnen en je niet alles meer weet >:)
Top! Dank voor de tips! _/-\o_
Nu afwachten tot de Rasp V4 binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@Moonbase Heb je ook een z wave stick? Want dan heb je een hub nodig, direct op een V4 werkt(e?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
DjAntoon schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:29:
@Moonbase Heb je ook een z wave stick? Want dan heb je een hub nodig, direct op een V4 werkt(e?) niet.
@DjAntoon Ja heb ik, echter dat wist ik nog niet :( Nou ja, dan maar een klein hubje ertussen dan. Werkt het wel op een Rasp 3? Kan ik eventueel kijken of ik van de v4 nog een v3 kan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Moonbase op 30-03-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@Moonbase Ja op een RPI V3 heb je dat "probleem" niet. Ik weet niet of het inmiddels gefixt is en of er een andere workaround beschikbaar is, maar ik heb ooit gelezen dat het door de USB3 poort komt en dat Aeotec het niet helemaal netjes geimplementeerd heeft. Met een USB2 ?! hub omzeil je het. Ik weet ook niet zeker of het met een USB3 hub ook werkt...
Ik heb mede om die reden een V3 bij gekocht in plaats van een V4.

Ik gebruik trouwens een Adata SSD met USB aansluiting, na SD kaarten en snelle USB sticks (zelfs de allersnelste gaven na steeds meer uitbreiden problemen) werkt dit nu probleemloos.
Er zijn er ook die Emmc naar SD card converters gebruiken, schijnt ook goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Hoi hoi,

Heeft iemand een idee waarom de bewegingsmelders die ik binnen heb "aan" staan in het apparaatmenu en waarom 1 bewegingsmelder die ik buiten heb hangen "uit" staat? ik kan trouwens o geen enkele manier de status "aan" of "uit" veranderen......help

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:11

Seafarer

XXX

Rolandtwilt schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:23:
Hoi hoi,

Heeft iemand een idee waarom de bewegingsmelders die ik binnen heb "aan" staan in het apparaatmenu en waarom 1 bewegingsmelder die ik buiten heb hangen "uit" staat? ik kan trouwens o geen enkele manier de status "aan" of "uit" veranderen......help
En als je die van buiten nu eens binnen legt en het weer probeert?

Iets met HR++ glas en opgedampte zilver coating die werkelijk ieder signaal tegen houd.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@Seafarer @Rolandtwilt Ik heb dezelfde ervaring, binnen een PIR sensor hangen om buiten detectie te doen, gaat niet. Ik heb zelf het idee dat zigbee signaal makkelijker door steen gaat als HR++ glas...

Wat voor bewegingsmelder heb je? Als je hem binnen legt (niet richting raam) en op en neer loopt gebeurt er toch wel iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Dit heb ik geprobeerd, zonder effect. Dat had ik ook verwacht, Want in de bestaande situatie kan de bewegingsmelder (kaku) de antenne van de RFLink bij wijze van spreken zien. De afstand is nog geen vier meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Oh Kaku, daar doe ik niets (meer) mee, genoeg gezien. Alleen nog z-wave en zigbee en heel klein beetje wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonbase
@DjAntoon Wederom bedankt voor de info, heb inmiddels gevraagd of ik ipv een v4 een v3 rasp geleverd kan krijgen. We wachten het af.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
ik heb het gelukkig werkend! Met behulp van een forum lid (Domoticz forum) heb ik een DZ-events script gekregen en die werkt super. Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
@Rolandtwilt Maar dat is toch een hele andere vraag, als dat je geen verandering van status ziet? Als er geen verandering van status is, zal geen enkel script werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
@DjAntoon blijkbaar blijft de status en het icoontje ongewijzigd. De twee bewegingsmelders staan aan, en in de apparatenlijst op "aan" , het icoontje (een bewegingsmelder met in het midden een vierkantje is rood.
De melder buiten staat op "uit" en het zelfde icoontje is wit!
Dus ik begrijp er geen zak van maar het werkt.
Als het donker is en beweging in de tuin dan gaat de schijnwerper aan voor 60 seconden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
@Rolandtwilt Oh, maar dat komt waarschijnlijk door het niet updaten van de GUI. Een refresh doet soms wonderen. Ik weet het normaal worden status veranderingen goed doorgegeven in de GUI.

Ik heb een hele tijd terug een notificatie setup gemaakt naar telegram, nu kan ik op mijn telefoon volgen of er iets gebeurt, handig met testen.

In Dzvents in het script:
domoticz.notify('Deuren: ','De deur of raam ' .. device.name .. ' is open')

Dit werkt snel en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 16:01
Ik heb nu enkele weken een Conbee II in gebruik.
Alles werkt prima, en best wel makkelijk i.c.m. Domoticz.

Ben nu bijna op het punt dat ik alle devices van mijn Hue Bridge wil gaan overzetten naar de Conbee.
Wat zijn de ervaringen van gebruikers die al 'alles' op Conbee hebben? Missen we functionaliteiten of gemak?

Kan ik bijvoorbeeld nog steeds de Hue functie gebruiken dat de lampen na een power down naar de laatste actieve status gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolandtwilt
@DjAntoon Hartelijk dank voor de tip!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:25

Pixelmagic

Ubergeek

Komend van Domotiga en lange tijd tevreden gebruiker van Domoticz begint hetzelfde gevoel te komen als ik destijds met Domotiga had, namelijk dat de vooruitgang niet zo snel meer gaat. Bijna een jaar geleden de laatste stable release ondanks de belofte frequenter stable versies uit te brengen.

Ik weet dat er genoeg gebeurd maar sinds ik een paar keer ellende heb gehad met een beta laat ik dingen voor wat het is en blijf bij de huidige versie. Tegelijk merk ik dat "het andere kamp" volop in gang blijft met toevoegen van nieuwe features die ik stiekem wel erg leuk en handig vind.

De overstap vind ik zelf te vroeg, complexe yaml files en mijn stapels met oude data kwijt. Plus dat de vrouw wel met Domoticz overweg kan en niet staat te juichen om wat anders te gebruiken. Ondertussen heb ik de twee wel dmv MQTT aan elkaar gekoppeld als probeersel, maar het blijft totaal anders.

Ben ik de enige die in tweestrijd sta ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Pixelmagic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:11:
Komend van Domotiga en lange tijd tevreden gebruiker van Domoticz begint hetzelfde gevoel te komen als ik destijds met Domotiga had, namelijk dat de vooruitgang niet zo snel meer gaat. Bijna een jaar geleden de laatste stable release ondanks de belofte frequenter stable versies uit te brengen.

Ik weet dat er genoeg gebeurd maar sinds ik een paar keer ellende heb gehad met een beta laat ik dingen voor wat het is en blijf bij de huidige versie. Tegelijk merk ik dat "het andere kamp" volop in gang blijft met toevoegen van nieuwe features die ik stiekem wel erg leuk en handig vind.

De overstap vind ik zelf te vroeg, complexe yaml files en mijn stapels met oude data kwijt. Plus dat de vrouw wel met Domoticz overweg kan en niet staat te juichen om wat anders te gebruiken. Ondertussen heb ik de twee wel dmv MQTT aan elkaar gekoppeld als probeersel, maar het blijft totaal anders.

Ik heb dat gevoel niet omdat ik eigenlijk niks mis. Draait altijd en heb er geen omkijken naar terwijl het hele huis wordt geschakeld op afwezigheid/aanwezigheid, luchtvochtigheid, zonsondergang en opkomst, CV water temp regelt, router verbruik monitord, en nog veel meer. Ik zou even niet (in mijn geval) weten wat ik mis en een omschakeling zou rechtvaardigen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

stuffer schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:41:
[...]

Ik heb dat gevoel niet omdat ik eigenlijk niks mis. Draait altijd en heb er geen omkijken naar terwijl het hele huis wordt geschakeld op afwezigheid/aanwezigheid, luchtvochtigheid, zonsondergang en opkomst, CV water temp regelt, router verbruik monitord, en nog veel meer. Ik zou even niet (in mijn geval) weten wat ik mis en een omschakeling zou rechtvaardigen.
Ik weet ook niet of ik echt iets mis (of is het FoMo?) maar om nieuwe dingen aan de praat te krijgen moet ik toch regelmatig vage tutorials volgen of terug naar command line tools die niet altijd even stabiel werken.

Toegegeven, het draait hier ook zeer stabiel. Maar integratie van nieuwe dingen is vanuit de core toch iets wat prettig is als je een stable kan gebruiken en niet een beta.

Maar zoals ik zei, ben zeker tevreden met de basis. Alleen heb ook het gevoel dat het daar steeds meer bij blijft, en is stilstand geen achteruitgang ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Pixelmagic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:56:
[...]

Ik weet ook niet of ik echt iets mis (of is het FoMo?) maar om nieuwe dingen aan de praat te krijgen moet ik toch regelmatig vage tutorials volgen of terug naar command line tools die niet altijd even stabiel werken.

Toegegeven, het draait hier ook zeer stabiel. Maar integratie van nieuwe dingen is vanuit de core toch iets wat prettig is als je een stable kan gebruiken en niet een beta.

Maar zoals ik zei, ben zeker tevreden met de basis. Alleen heb ook het gevoel dat het daar steeds meer bij blijft, en is stilstand geen achteruitgang ?
Welke nieuwe zaken zou je willen zien? Als ik de hardware opties open klik zie ik behoorlijk meer opties dan 7 jaar geleden.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

stuffer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:50:
[...]

Welke nieuwe zaken zou je willen zien? Als ik de hardware opties open klik zie ik behoorlijk meer opties dan 7 jaar geleden.
Het zijn kleine dingen, zoals Govee ledstrips, integratie met Google home of Alexa, mqtt en meer van dat soort dingen waar je toch best wel weer nieuwe dingen voor moet installeren. Een tijdje geleden een power meter van TP-link toegevoegd, die trok regelmatig heel Domoticz omver en is dus niet echt bruikbaar.

Ik weet dat er best veel is toegevoegd en voor vrijwel alles is wel wat te vinden en met wat werk aan de praat te krijgen. Maar ik mis native ondersteuning zonder dat ik allerlei duistere library's moet installeren met het risico dat het systeem onstabiel word. En onstabiliteit is precies wat ik ten koste van alles wil vermijden.

Als voorbeeld, gisteren in de schaduw Homeassistant met 1x copy/paste en een paar klikken de Govee ledstrip toegevoegd en de TV ook. Dat loopt net even wat anders dan b.v. de tp-link powermeter, waarbij er zoveel moest gebeuren dat ik eerst een copy van de vmware image heb gedraaid en daar ben gaan testen.

En voor alle duidelijkheid, dit is geen afzeik ding wat mij aangaat. Ik ben al erg lang met Domoticz bezig (voor 2012 meen ik) en doorsnee genomen erg tevreden. Alleen er lijkt weinig te gebeuren vanuit de basis, het meeste komt van anderen waarbij toezicht op stabiliteit een bijrol dreigt te krijgen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Zijn hier ook Dashticz gebruikers?
Ik overweeg het om voor mijn vrouw een simpele interface te maken zodat ze een gedeelte van de domotica kan bedienen via een tablet of haar android telefoon...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Nu online
@DjAntoon Ja tuurlijk, mooi pakketje. Het is wel weer even een steile leercurve, maar als je het door hebt kan je mooie dingen maken. Kijk vooral even op het officiële Domoticz forum, daar staan mooie voorbeelden met configuratie bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 08:03
Knielen schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:10:
@DjAntoon Ja tuurlijk, mooi pakketje. Het is wel weer even een steile leercurve, maar als je het door hebt kan je mooie dingen maken. Kijk vooral even op het officiële Domoticz forum, daar staan mooie voorbeelden met configuratie bestanden.
Hier sinds kort ook mee in de weer. En inderdaad wel leren achter de schermen te kijken en voor jezelf een plan hebben hoe je het wilt gebruiken.
Maar mooie interface met extra mogelijkheden zoals een afvalkalender, agenda-optie en gebruik meerdere schermen. Kijken bij hoe een ander het gebouwd heeft daar heb ik aardig van kunnen leren.

bijnaleek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

DjAntoon schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:22:
Zijn hier ook Dashticz gebruikers?
Ik overweeg het om voor mijn vrouw een simpele interface te maken zodat ze een gedeelte van de domotica kan bedienen via een tablet of haar android telefoon...
Yup,
Al jaren een tablet aan de muur hangen met volle tevredenheid van mijn vrouw. Even snel wat info uit de krant, agenda, lampje aan of uit, weerbericht, thermostaat hoger of lager, radio zender kiezen....ga maar door.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joozt86
  • Laatst online: 15-08 00:26
Wij hebben nu een tijdje Domoticz draaien hier in huis en gaat over het algemeen erg goed. Een paar dingetjes waar we niet helemaal uit zijn hoe het kan gebeuren, misschien weet iemand een oplossing...

We gebruiken een Aeonlabs ZWave USB stick (in een gevoede USB hub aan de Pi), nu gebeurd het af en toe dat deze zonder duidelijke rede niet meer werkt. Apparaten worden wel aangestuurd maar het lijkt alsof de stick geen signaal meer uitzendt. Meest vervelende is dat er geen signaal gegeven wordt dat er iets mis is en je er dus pas achter komt wanneer je verwacht dat er iets aan of uit zou moeten gaan. Domoticz stoppen, stick uit- en inpluggen en Domoticz weer starten lost het tijdelijk op...

Ander ZWave probleempje is dat er 2 apparaten zijn die ongeveer een halve dag na opnieuw starten onbereikbaar worden. Een is de radiator op mn werkkamer, deze zit vlak bij 2 andere ZWave apparaten die wel bereikbaar zijn/blijven en ook als repeater zouden moeten dienen volgens mij. Andere is de verlichting in de tuin, gekke is dat als je deze handmatig schakelt met de fysieke schakelaar dat ‘ie direct weer verbonden is met Domoticz, het lijkt dus geen bereikbaarheidprobleem.

Iemand een idee waar deze issues vandaan kunnen komen en hoe ze op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Pixelmagic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:11:

Ik heb afgelopen maand de overgang naar HA gemaakt en ik kan je zeggen dat het verre van makkelijk was. Node Red is bijvoorbeeld een goede blocky vervanger maar de Z-wave implementatie laat wat mij betreft te wensen over. Ook vind ik het lastiger configureren. Voordeel is wel dat er meer integraties zijn en het er mooier uitziet.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

joozt86 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:26:
Wij hebben nu een tijdje Domoticz draaien hier in huis en gaat over het algemeen erg goed. Een paar dingetjes waar we niet helemaal uit zijn hoe het kan gebeuren, misschien weet iemand een oplossing...

We gebruiken een Aeonlabs ZWave USB stick (in een gevoede USB hub aan de Pi), nu gebeurd het af en toe dat deze zonder duidelijke rede niet meer werkt. Apparaten worden wel aangestuurd maar het lijkt alsof de stick geen signaal meer uitzendt. Meest vervelende is dat er geen signaal gegeven wordt dat er iets mis is en je er dus pas achter komt wanneer je verwacht dat er iets aan of uit zou moeten gaan. Domoticz stoppen, stick uit- en inpluggen en Domoticz weer starten lost het tijdelijk op...

Ander ZWave probleempje is dat er 2 apparaten zijn die ongeveer een halve dag na opnieuw starten onbereikbaar worden. Een is de radiator op mn werkkamer, deze zit vlak bij 2 andere ZWave apparaten die wel bereikbaar zijn/blijven en ook als repeater zouden moeten dienen volgens mij. Andere is de verlichting in de tuin, gekke is dat als je deze handmatig schakelt met de fysieke schakelaar dat ‘ie direct weer verbonden is met Domoticz, het lijkt dus geen bereikbaarheidprobleem.

Iemand een idee waar deze issues vandaan kunnen komen en hoe ze op te lossen?
Wat bij mij helpt is een heal van het netwerk te doen.
Ik merkte vandaag dat bijvoorbeeld mijn fibaro controllers niet goed aangestuurd of herkend werden een heal lijkt dat nu opgelost te hebben.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
icecreamfarmer schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:15:
[...]

Wat bij mij helpt is een heal van het netwerk te doen.
een heal lijkt dat nu opgelost te hebben.
En dan ook het netwerk verder met rust te laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
mensen met een P1 aan hun slimme meter en die ook een fout code krijgen wanneer je boven de 4000 watt komt?
code:
1
Error: P1 Meter: Power usage to high/low! Usage: 4037 Watt. Max Usage configured: 4000. (NodeID: 0x0000, ChildID: 0x0001, SID: Usage L1

hoe kan ik dit uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:00
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=34650
Domoticz under Meters/Tellers, labeled "Max Power".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

vwtune schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:24:
mensen met een P1 aan hun slimme meter en die ook een fout code krijgen wanneer je boven de 4000 watt komt?
code:
1
Error: P1 Meter: Power usage to high/low! Usage: 4037 Watt. Max Usage configured: 4000. (NodeID: 0x0000, ChildID: 0x0001, SID: Usage L1

Komt die error in de Log naar boven of..............?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-09 17:14

GVR

vwtune schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:24:
code:
1

Nee geen probleem, zit regelmatig daarboven ivm laden auto.
@Lieuwe15 die setting zie ik bij mij niet terug onder meters/tellers

[ Voor 6% gewijzigd door GVR op 08-04-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

GVR schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:47:
[...]

[...]

Inderdaad. Zie ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
GVR schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:47:
[...]

[...]

Hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jDlR-TXtJTAm_o5-J1pTUF8HOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jOlmRskqtBmCaQMQGNlN1I8h.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 08:03
Is dit in de Stable of de Beta?
Ik zie het namelijk niet in mijn stable 2020.2

bijnaleek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
JaapB schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:59:
[...]

Is dit in de Stable of de Beta?
Ik zie het namelijk niet in mijn stable 2020.2
Klopt, staat in de Beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Ik loop tegen het volgende vreemde gedrag aan van Grafana met de weergave van het gasverbruik.
Situatie:
P1 kabel slimme meter verbonden met Youless LS120
Youless wordt uitgelezen in Domoitcz
In Domoticz wordt de meterstand en het dagverbruik correct weergegeven
Dat is zowel in de widget als in de grafiek van het log (verbruik in de juiste uren/tijd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4LEfv0uKdryBp9lkXenKDFxbzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWkJ8VvDkILaoLoGmX6GCwbD.jpg?f=fotoalbum_large
In een dump zie ik in het log zowel een counter als een countertoday
Van Gas kan ik uitsluitend de waarde Gas verbruik pushen naar Influxdb en deze binnen halen in Grafana
In Grafana gebruik ik de volgende query om het gasverbruik over de dag weer te geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbJvtjxul9RR9hIY3JbyWREW2LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDzLly1AlpkLX14YPSwNA3Om.jpg?f=fotoalbum_large
Timezone staat op local browsertime. En toch lijkt er een verschuiving van een uur in de weergegeven gegevens te zitten. Ik weet bijvoorbeeld 100% zeker dat het verbruik dat in de Grafanagrafiek is weergegeven om 00:00-01:00 uur het verbruik is van vóór 24:00 uur van de vorige dag.
Behalve met derivative heb ik het ook geprobeerd met difference en met mean in plaats van distinct. Maar dit geeft tot nu toe het beste resultaat. Wat mij opvalt is dat bij aanwijzen met de muis alle andere grafieken een eindtijd hebben van 23:59 en die van Gas geeft 23:00 aan in de ballon die verschijnt.
Andere grafieken zoals het verbruik van de WP of de opbrengst van de zonnepanelen lijken allemaal wel op de juiste tijd te staan.
Overigens geeft een singlestat wel het juist totaal gebruik t/m gewoon recht toe recht aan met field(value) mean().
Ik ben ff out of options. Iemand een idee waar dit in kan zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 10-04-2021 01:52 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Heb het aangepast naar 8000, maar krijg nog steeds die melding wanneer het verbruik boven de 4000 komt :/
:?

Overigens, sinds het gebruik van de p1 kabel, is de temperatuur van mijn RPI met 20 graden gestegen (constant 65 graden ipv 40 /45) en het processor gebruik van 2 procent naar 36 gegaan (constant) is dit normaal?

[ Voor 24% gewijzigd door vwtune op 10-04-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

vwtune schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:54:
[...]

Heb het aangepast naar 8000, maar krijg nog steeds die melding wanneer het verbruik boven de 4000 komt :/
:?

Overigens, sinds het gebruik van de p1 kabel, is de temperatuur van mijn RPI met 20 graden gestegen (constant 65 graden ipv 40 /45) en het processor gebruik van 2 procent naar 36 gegaan (constant) is dit normaal?
Zonder koeling kwam dat bij mij in het verleden ook wel voor. Of er een oorzakelijk verband is met de P1 kabel durf ik niet te zeggen. Ik heb er een koelfannetje in gebouwd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6ShYZ9fgp9M9yciySZyi3h6YYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n57MMBlSj3bPJprsTgvi6tyY.jpg?f=fotoalbum_large
Sinds die er in zit kom ik niet meer boven de Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfryiYXkA85NHRjIcaaFlnqncQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FOBTht80dD6ldZxOpvYFOUdS.jpg?f=user_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Copitano schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:44:
[...]

Zonder koeling kwam dat bij mij in het verleden ook wel voor. Of er een oorzakelijk verband is met de P1 kabel durf ik niet te zeggen. Ik heb er een koelfannetje in gebouwd. [Afbeelding]
Sinds die er in zit kom ik niet meer boven de [Afbeelding]
Je bracht me op een idee.
Ik kan de temperatuur nu ook uitlezen in Domoticz. Handig. _/-\o_

Geen koeling, alleen domoticz met P1 kabel 55graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Copitano schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 01:42:
Ik ben ff out of options. Iemand een idee waar dit in kan zitten.
Probeer dit eens:
select min(gasverbruik) as "gasverbruik" from (SELECT non_negative_derivative(min("value")) as "gasverbruik" FROM "domoticz"."autogen"."Gas-usage" WHERE $timeFilter AND "name"='GasVerbruik-P1' GROUP BY time(1h) fill(previous) ) WHERE $timeFilter group by time(1h,-59m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

jobr schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:39:
[...]

Probeer dit eens:
select min(gasverbruik) as "gasverbruik" from (SELECT non_negative_derivative(min("value")) as "gasverbruik" FROM "domoticz"."autogen"."Gas-usage" WHERE $timeFilter AND "name"='GasVerbruik-P1' GROUP BY time(1h) fill(previous) ) WHERE $timeFilter group by time(1h,-59m)
Thanks, maar ik krijg het nog niet een twee drie werkend. Zit in de benamingen vrees ik. Morgen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Seafarer schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:57:
[...]

Je bracht me op een idee.
Ik kan de temperatuur nu ook uitlezen in Domoticz. Handig. _/-\o_

Geen koeling, alleen domoticz met P1 kabel 55graden.
Dan lijkt het normaal te zijn dat de temp en processor flink omhoog gaat door die p1 kabel.
Al mijn usb poorten zijn nu ook in gebruik.
1: ZWAVE
2: RFXCOM
3: MI-Light controller
4: P1

Dus misschien wel normaal dat de processor en temperatuur omhoog zijn gegaan, ik zie ook dat de waardes van de P1 constant door worden gegeven, dit zal vast ook wel de load doen toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Indien gewenst kan je de interval voor verversing nog wijzigen, zodat je je updates minder vaak binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 16:01
Heeft iemand ervaring met zigbee gordijn motoren via Conbee Ik op Domoticz?

Zou dat kunnen gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op zondag 11 april 2021 @ 02:39:
[...]

Thanks, maar ik krijg het nog niet een twee drie werkend. Zit in de benamingen vrees ik. Morgen verder.
Dit "name"='GasVerbruik-P1' aanpassen naar "name"='Gas'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 00:43

Rouwette

Rouwette.com

Mijn domoticz kan geen camera streams of snapshots maken :|
testen van de cameras lukt 'maar zodra er een groter beeld wordt gevraagd of een snapshot geeft domoticz niets weer.

geen idee waardoor dat kan komen...

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

jobr schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:57:
[...]

Dit "name"='GasVerbruik-P1' aanpassen naar "name"='Gas'
Nope:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ow0ANq9QqmPWdVPMfcy52sQri0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JH3zKFQSIrMDtVUiSRPyWUnE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Dan ziet hier nog iets niet goed: FROM "domoticz"."autogen"."Gas-usage"

Kijk even bij je oorspronkele query in Grafana en druk even op het pennetje zodat je de query ziet. Kijk even wat daar bij FROM staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

jobr schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:56:
[...]

Dan ziet hier nog iets niet goed: FROM "domoticz"."autogen"."Gas-usage"

Kijk even bij je oorspronkele query in Grafana en druk even op het pennetje zodat je de query ziet. Kijk even wat daar bij FROM staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Va5pVZN68HpAxRK0vKfhKyuE0xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6R7qAiDQnR131jEo2E0NH0j.jpg?f=fotoalbum_large
Heb al geprobeerd achter 1h ook ,-59m te zetten, maar dan houd ik nog maar twee staafjes over. Een positief en een Negatief 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Copitano op 11-04-2021 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Zou het dit moeten zijn:
select min(gasverbruik) as "gasverbruik" from (SELECT non_negative_derivative(min("value")) as "gasverbruik" FROM "Gas-usage" WHERE $timeFilter AND "name"='Gas' GROUP BY time(1h) fill(previous) ) WHERE $timeFilter group by time(1h,-59m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

jobr schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:09:
[...]

Zou het dit moeten zijn:
select min(gasverbruik) as "gasverbruik" from (SELECT non_negative_derivative(min("value")) as "gasverbruik" FROM "Gas-usage" WHERE $timeFilter AND "name"='Gas' GROUP BY time(1h) fill(previous) ) WHERE $timeFilter group by time(1h,-59m)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAx6WryKIDbsjijE5gk_HyIeKnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qyGZwc7THn7anmJZaXZfaIVn.jpg?f=user_large
Dat isum d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

jobr schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:09:
[...]

Zou het dit moeten zijn:
Wat mij eerder al opgevallen was: de schaal loopt niet door tot 23:59 uur, maar stopt (nu) bij 23:01 uur. Het gebruik tussen 23:00 uur en 00:00 wordt dus ook niet getoond. Is dat een bug in Grafana?

EDIT: Als ik de tijd handmatig selecteer op 59 seconden na 00:00:00 wordt het gebruik tussen 23:00 en 00:00 wel mee genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56IVm1aARXQx58dqFafkajEYHtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EtutJzmuDhsErd8cfUeQY8wN.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUQTDEme6tspDQ_fRS5jONu6tjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zMVahhfFHedZsr7YjTn02CmP.jpg?f=user_large
Het omslagpunt zit bij 16 seconden na 00:00:00 :?

[ Voor 34% gewijzigd door Copitano op 11-04-2021 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 18:27

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik zit er over nadenken om een UPS voor mijn RPI met Domoticz te zetten, (en paar andere randgebruikers).
Nu zou ik deze graag willen laten monitoren door Domoticz, en met wat zoek werk kom je verschillende scripts tegen.
Maar deze zijn allemaal vrij oud, dus ben ik er niet zeker van of ze nog zullen werken.

Nu is mijn vraag:
Zijn er hier ervaringsdeskundige aanwezig, en wat voor UPS gebruik je?
En op welke wijze lees je deze uit met Domoticz?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik gebruik een APC ES550 (of zoiets), gekoppeld via USB aan mijn NAS. Mijn PI leest via SNMP de status van de NAS uit en weet zo of de UPS online of offline is. Als de UPS 5 minuten offline is, voert de PI een shutdown uit.

Enige nadeel is dat als de spanning terugkomt voordat de NAS de UPS uitschakkeld, de PI niet automatisch opstart. Dit is echter nog nooit een probleem geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

janne_nl schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:19:
Ik gebruik een APC ES550 (of zoiets), gekoppeld via USB aan mijn NAS. Mijn PI leest via SNMP de status van de NAS uit en weet zo of de UPS online of offline is. Als de UPS 5 minuten offline is, voert de PI een shutdown uit.

Enige nadeel is dat als de spanning terugkomt voordat de NAS de UPS uitschakkeld, de PI niet automatisch opstart. Dit is echter nog nooit een probleem geweest
Ah oke en je nas sluit af zodra de UPS op de batterij over gaat?
is wel een makkelijke opzet natuurlijk, maar helaas gaat voor mij die vlieger niet op.

Wat ik wel zou kunnen doen is mijn modem pingen en 2 de apparaat in mijn netwerk (als extra check). Die zouden ook offline gaan bij geen spanning en weet je dat die op de UPS zit, timer erachter en een shutdown voor de Rpi kan dan erna volgen.

Dan zit je alleen inderdaad met de reboot van de Rpi als de spanning terugkomt. En de Rpi plat ligt..

[ Voor 11% gewijzigd door luigi87 op 14-04-2021 19:10 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De nas sluit na 10 minuten pas af.

Je kunt de ups ook op de pi aansluiten. Ook daar moet je de status van de ups kunnen uitlezen. Dit was alleen toen praktischer voor mij, de standaard functionaliteit van de nas gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

janne_nl schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:50:
De nas sluit na 10 minuten pas af.

Je kunt de ups ook op de pi aansluiten. Ook daar moet je de status van de ups kunnen uitlezen. Dit was alleen toen praktischer voor mij, de standaard functionaliteit van de nas gebruiken.
Klopt je kan de Rpi ook aan de UPS hangen, alleen is het niet plag and play. En vergt dit wel heel wat gedoe.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleiner
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb nu al 2x gehad dat heel domoticz, geïnstalleerd op een SD kaart, onderuit gaat bij een stroomonderbreking, doordat de P1 kabel continue data geeft en dat wegschrijft. Het gaat gewoon stuk indien plotseling de spanning wegvalt (ik zit in een verbouwing...)
Er zit dan niks anders op dan opnieuw te beginnen.
Herkenbaar voor jullie? SD kaart verruilen voor een externe disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dat of de SD kaart read/only maken via overlay fs.

Maar makkelijkst is wellicht een UPS, met sommige powerbanks kan dat ook.

Ik heb hele tijden (paar jaar) overlay fs gebruikt, intussen alweer een jaar of zo een externe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-09 15:55
kleiner schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:39:
Ik heb nu al 2x gehad dat heel domoticz, geïnstalleerd op een SD kaart, onderuit gaat bij een stroomonderbreking, doordat de P1 kabel continue data geeft en dat wegschrijft. Het gaat gewoon stuk indien plotseling de spanning wegvalt (ik zit in een verbouwing...)
Er zit dan niks anders op dan opnieuw te beginnen.
Herkenbaar voor jullie? SD kaart verruilen voor een externe disk?
Het is denk ik slimmer om je apparaat (een pi denk ik?) uit te zetten als je spanning eraf gaat. Of gewoon pas weer aan zetten als je verbouwing klaar is.

Al ben ik het wel met je eens dat juist een pi (zonder standaard aan/uit knop) hier tegen moet kunnen. Wellicht dat je domoticz installatie niet helemaal lekker opstart als de spanning er weer op gaat ? Heb je dat al nagekeken ?

Het is me namelijk ook niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "onderuit gaat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Crazy187
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-12-2024
Goedemiddag iedereen,

Ik heb mijn Domoticz runnen voor mijn slimme meter uit te lezen.
Echter heb ik wel een kleine opmerking hierover. Ik had door dat de gegevens niet correct werden meegegeven. Zo zijn de gegevens van usage 1 = verbruik laag en usage 2 = verbruik hoog. Terwijl het hier in België net andersom is.
Als men wilt zal je wel een script delen waarbij het verbuik wel correct wordt meegegeven voor de Belgische tellers.

Een ander vraagje is dat ik meer met domoticz wil werken, denk hierbij aan slimme lichtschakelaars, stopcontacten,... En voor de hand liggend is nu dat ik wil beginnen aan de lichtschakelaars. Degene die er nu inzitten wil ik niet veranderen dus ik zoek iets waardoor ik de lichtknoppen slim kan maken (mogen ook goedkope items zijn). Heeft iemand hier een idee van welke werken (mag ook van Aliexpress zijn).

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 24-09 15:55
2Crazy187 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:50:
Goedemiddag iedereen,

Ik heb mijn Domoticz runnen voor mijn slimme meter uit te lezen.
Echter heb ik wel een kleine opmerking hierover. Ik had door dat de gegevens niet correct werden meegegeven. Zo zijn de gegevens van usage 1 = verbruik laag en usage 2 = verbruik hoog. Terwijl het hier in België net andersom is.
Als men wilt zal je wel een script delen waarbij het verbuik wel correct wordt meegegeven voor de Belgische tellers.

Een ander vraagje is dat ik meer met domoticz wil werken, denk hierbij aan slimme lichtschakelaars, stopcontacten,... En voor de hand liggend is nu dat ik wil beginnen aan de lichtschakelaars. Degene die er nu inzitten wil ik niet veranderen dus ik zoek iets waardoor ik de lichtknoppen slim kan maken (mogen ook goedkope items zijn). Heeft iemand hier een idee van welke werken (mag ook van Aliexpress zijn).

Alvast bedankt!
Hier (in NL) is dat inderdaad ook, usage 1 = laag en return 1 = ook laag. Waarom weet ik niet maar het is een kwestie van even opletten als je de cijfers nodig hebt.

Wat veel gebruikt wordt als je lichtschakelaars wil laten zitten is Shelly. Die bouw je in achter de schakelaar. Moet je wel voldoende plek hebben in de doos.
Andere mogelijkheid voor licht is bv. alleen de lamp zelf. Xiaomi lampen werken op wifi en kan je ook vanuit domoticz schakelen, maar ook nog steeds met de lichtknop. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik dat nooit meer doe sinds ik ze in domoticz heb.
Verder heb je nog de zogenaamde "switchbots" die eigenlijk je vinger simuleren: lichtschakelaar aan. Maar dat zou ik zelf niet kiezen, want dan zou je per schakelaar een bot moeten ophangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 06:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
2Crazy187 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:50:
Ik heb hier achter elke schakelaar een Shelly zitten, dan ben je voor +/- 15 euro per schakelaar klaar. Past achter het bestaande schakelmateriaal. We hebben daarover ook een mooi topic op Tweakers: [Shelly] Ervaringen & Discussie.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 15-04-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleiner
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04-2023
Plenkske schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:46:
[...]
Het is me namelijk ook niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "onderuit gaat".
Nou, ik kan Domoticz nog wel pingen maar de webinterface en benaderen via Putty is niet meer mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Lijkt me dat het filesysteem op je SD kaart corrupt is geraakt. Weinig meer aan te doen dan nieuw image erop. Probleem is dat bij een plotselinge stroomuitval niet noodzakelijk alle gegevens al terug naar het kaartje zijn geschreven. Een ssd/hd of usb stick is hier (heel) wat robuuster in. Maar in de grond is elk OS vatbaar voor file corruptie bij plotseling spanningsverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35
Vandaag is de stable versie 2021.1 uitgekomen: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=36064

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjAntoon
Voorzichtig met de update, de stable lijkt nog niet zo stable. History repeating...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

DjAntoon schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:06:
Voorzichtig met de update, de stable lijkt nog niet zo stable. History repeating...
Inderdaad, hier ook de ervaring dat je beter even een week ofzo kan wachten, of op een tweede systeem schaduw laten draaien.

Maar het goeie nieuws blijft dat er een nieuwe stable is ! _/-\o_

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die heb ik er zojuist opgezet, nadat ik gisteren een complete rebuild had gedaan van domoticz op een nieuwe NUC wegens haperende hardware (ssd in de oude NUC gaf smart errors.) dus alles is nog lekker standaard. :)

maar de webinterface wil bij mij niet meer lekker opbouwen, ondanks diverse harde refreshes.(ctrl+F5)
in de chrome incognito modus werkt het wel, dus ligt het niet zozeer aan Domoticz.

iemand nog goeie ideeën voor een juiste refresh?

nvm, dit hielp --> https://www.domoticz.com/wiki/Browser_Cache :)

[ Voor 7% gewijzigd door Shanquish op 18-04-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Laatst online: 23-09 19:13
Shanquish schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:20:
[...]

Die heb ik er zojuist opgezet, nadat ik gisteren een complete rebuild had gedaan van domoticz op een nieuwe NUC wegens haperende hardware (ssd in de oude NUC gaf smart errors.) dus alles is nog lekker standaard. :)

maar de webinterface wil bij mij niet meer lekker opbouwen, ondanks diverse harde refreshes.(ctrl+F5)
in de chrome incognito modus werkt het wel, dus ligt het niet zozeer aan Domoticz.

iemand nog goeie ideeën voor een juiste refresh?

nvm, dit hielp --> https://www.domoticz.com/wiki/Browser_Cache :)
Ha, daar had ik ook last van! Inderdaad verhielp de cache delete het bij mij ook.

Enige waar ik nu nog last van heb, is dat open weather map niet meer wilt verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 16:56
Spannend...
Ik draai domoticz op m'n RbPi4 en er draait weinig bijzonders op. P1 meter, Growatt omvormer en een plugin voor de warmtepomp aansturing en monitoring. Toch is uitvallen niet handig...

Kan ik dikke week wachten op updaten? Wat kan ik doen als een update fout gaat?

[ Voor 13% gewijzigd door vandermark op 18-04-2021 14:14 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
vandermark schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:13:
Spannend...
Ik draai domoticz op m'n RbPi4 en er draait weinig bijzonders op. P1 meter, Growatt omvormer en een plugin voor de warmtepomp aansturing en monitoring. Toch is uitvallen niet handig...

Kan ik dikke week wachten op updaten? Wat kan ik doen als een update fout gaat?
Voordat je update even een kopie van je domoticz folder maken, als de update mislukt zet je deze folder weer terug en heb je de oude situatie weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Shanquish schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:30:
[...]

Voordat je update even een kopie van je domoticz folder maken, als de update mislukt zet je deze folder weer terug en heb je de oude situatie weer terug.
Bedoel je dan (via WinSCP bijvoorbeeld) de directory /home/pi/domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
*knip*, hier hebben we Vraag & Aanbod voor.

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2021 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Kasper schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:02:
[...]

Ha, daar had ik ook last van! Inderdaad verhielp de cache delete het bij mij ook.

Enige waar ik nu nog last van heb, is dat open weather map niet meer wilt verbinden
Daar is wel wat in gewijzigd volgens de changelog:

Updated: Openweathermap; use latest API and overall improvements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Ook even geïnstalleerd en alles werkt, maar als ik kijk bijn apparaten is deze helemaal leeg 8)7 :?

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

funske schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:17:
[...]

Ook even geïnstalleerd en alles werkt, maar als ik kijk bijn apparaten is deze helemaal leeg 8)7 :?
Browser cache...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Thanks!! (y)

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
vandermark schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:38:
[...]

Bedoel je dan (via WinSCP bijvoorbeeld) de directory /home/pi/domoticz?
Yep, dat is 'm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Wel eerst de domoticz service even stoppen, dan een kopie maken, en dan service weer starten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper
  • Laatst online: 23-09 19:13
GVR schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:12:
[...]

Daar is wel wat in gewijzigd volgens de changelog:

Updated: Openweathermap; use latest API and overall improvements
Daar had ik overheen gelezen!

Heb hem in de hardware verwijderd en opnieuw weer toegevoegd.
Het lijkt weer te werken! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Het is gelukt, update deed het prima.

Backuppen ging niet helemaal goed: Veel meldingen dat ik geen permission had. FDit waren bestanden met user 'root' terwijl ik als 'pi' inlogde in WinSCP.

Hoe zit dit nu toch... Ik heb geen root credentials voor WinSCP om in te loggen: Hoe kan ik in WinSCP komen met volledige lees & schrijfrechten? Oftewel, hoe kan ik me 'sudo' rechten geven in WinSCP als user 'Pi'? In putty kan ik als 'pi' user 'sudo' rechten geven in de commando's.

Edit: Gelukt als sudo met SFTP protocol in WinSCP :)

Edit 2: Hmmm, ik zie nu dat de zonnepanelen plugin het niet meer doet... Wat kan ik nu beste doen? Hardware al een keer opnieuw gestart. Betreft deze plugin:
https://github.com/sincze/Domoticz-Growatt-Webserver-Plugin

[ Voor 30% gewijzigd door vandermark op 18-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 18:05
Leuk ritje na het updaten.

Blijkbaar is een FGRGBW442 RGBW Controller 2+ een heel raar apparaat... Ik dacht laten we eens zijn of de support hiervan al beter is en ben dit apparaat gaan opnieuw gaan pairen. Bij "Secure include" ziet OpenZWave blijkbaar veel minder devices dan bij een "Include" en dat sloopt natuurlijk van alles!

Met "Include" kun je zo'n module prima besturen; met "Secure include" gaat dat je niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Groentjuh schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:46:
Leuk ritje na het updaten.

Blijkbaar is een FGRGBW442 RGBW Controller 2+ een heel raar apparaat... Ik dacht laten we eens zijn of de support hiervan al beter is en ben dit apparaat gaan opnieuw gaan pairen. Bij "Secure include" ziet OpenZWave blijkbaar veel minder devices dan bij een "Include" en dat sloopt natuurlijk van alles!

Met "Include" kun je zo'n module prima besturen; met "Secure include" gaat dat je niet lukken.
Maar zelfde resultaat dus als voorheen. Meerdere dimmers?

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 18:05
stuffer schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:40:
[...]

Maar zelfde resultaat dus als voorheen. Meerdere dimmers?
Ja, nog wel 5 dimmers. Bij secure include missen juist die 5 dimmers! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesBak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 08:11
Zojuist mijn systeempje bijgewerkt naar 2021 versie. Eerste poging werkte niet. Directory domoticz terug gezet. Twee uurtjes later nog eens geprobeerd en JA het werkt. Na het laden van de update, via de update pagina, was het systeem vrijwel direct terug op de dashboard pagina. Het duurt bij elkaar een kwartier voordat alle data terug zichtbaar waren. Ik heb geen verliezen van gegevens waargenomen. Mijn extensies voor RFXCOM, Growatt, Tuya en TP-Link werken allemaal zoals voorheen.

Wat me opvalt is dat de grafieken veelal staafdiagrammen zijn geworden. Verder werkt alles weer zoals het was. Blijkbaar is er niet iets nieuws waar ik gebruik van maak. Moet ook nog even kwijt dat ik erg blij ben met Domoticz. Voor mij is het eenvoudig, gemakkelijk uit te breiden, overzichtelijk, veelzijdig en aantrekkelijk. Ik hoop dat het nog lang wordt ontwikkeld!

[ Voor 28% gewijzigd door CeesBak op 19-04-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:18
Wat zijn de ervaringen met z-wave? Ik zit nog op v4.9700. De vorige versies heb ik mij niet aan gewaagd vanwege z-wave problemen, misschien nu maar eens de backup rp3 uit de kast trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
vandermark schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:11:
Backuppen ging niet helemaal goed: Veel meldingen dat ik geen permission had. FDit waren bestanden met user 'root' terwijl ik als 'pi' inlogde in WinSCP.
Je kan ook even alle bestanden van de user pi maken. Neem aan dat domoticz ook onder de user pi draait.
Heb zelf geen pi :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Chrisje1983 schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:26:
Wat zijn de ervaringen met z-wave? Ik zit nog op v4.9700. De vorige versies heb ik mij niet aan gewaagd vanwege z-wave problemen, misschien nu maar eens de backup rp3 uit de kast trekken.
Er zijn de laatste tijd wel wat probleempjes opgelost. Ik hoop ook dat z-wave beter draait.
Pagina: 1 ... 13 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!