Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Behalve dan dat het enorm overwachte dingen doet, waardoor het dus niet meer zo easy peasy is als mensen denken.

[...]

De wiki op Domoticz website helpt al een heel eind. Verder zijn wij nooit te beroerd om je te helpen met scripts maken.

Zie hieronder het Dzvents script van je blocky

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 04-03-2021
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 
--Description: 
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

return {
    on = {
        devices = {
            100 -- IDX van Motion Achterkant
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
     --Declarations
    local Motion        = domoticz.devices(100) -- IDX van Motion Achterkant

--Function
        if (Motion.active) then 
            domoticz.openURL({ -- Link
                    url = 'http://192.168.1.51:80/cgi-bin/ptz.cgi?action=start&channel=0&code=GotoPreset&arg1=0&arg2=1&arg3=0',
                    method = "GET",
                    })
        end    
    end
}

[...]
Tnx! :)
Maar helaas krijg ik nog steeds een error 8)7 :
2021-03-04 21:49:04.375 Error: Error opening url: 192.168.1.51:80/cgi-bin/ptz.cgi?action=start&channel=0&code=GotoPreset&arg1=0&arg2=1&arg3=0
Huh?! Na 3 keer proberen doet ie het opeens wel... :? Maar ik krijg nog wel de error in de log. Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
visie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:51:
Huh?! Na 3 keer proberen doet ie het opeens wel... :? Maar ik krijg nog wel de error in de log. Wie weet raad?
Probeer eens:

code:
1
http://192.168.1.51/cgi-bin/ptz.cgi?action=start&channel=0&code=GotoPreset&arg1=0&arg2=1&arg3=0

En zit de link achter een login o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
jobr schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:05:
[...]

Van de database worden er toch ook uurlijkse backups gemaakt. Behalve als deze natuurlijk 3 dagen geleden is vastgelopen.
Mijn bedoeling was om de ontbrekende 3 dagen aan te vullen met gemiddelde van de dagen ervoor.
Maar hoe dat moet weet ik niet.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-09 15:55
funske schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Mijn bedoeling was om de ontbrekende 3 dagen aan te vullen met gemiddelde van de dagen ervoor.
Maar hoe dat moet weet ik niet.
Ik heb ook wel eens iets aangepast direct in de database.
Volgens mij destijds in Putty met de sqlite3 tool https://zetcode.com/db/sqlite/tool/
En even opgezocht hoe de domoticz database een beetje in elkaar zit.
Echter heb ik zelf al kennis van databases in zijn algemeenheid, dus dat hielp bij het maken en begrijpen van de commando's.

Er zijn vast ook manieren met een UI. Zoek op: sqlite editor
Kan me voorstellen dat je dan bv. domoticz even uit zet, de database download, wijzigingen doet en weer upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
Laat maar. Typefoutje gevonden......

[ Voor 98% gewijzigd door anconakip op 05-03-2021 13:11 ]

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Dylantje2 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:34:
[...]

Iets anders als ik gezegd had.
Maar zigbee2mqtt werkend krijgen is weer iets anders.
Hij loopt nu niet.
Ff de wiki van z2m checken
Hij loopt nu wel, maar de helft van de sensoren ziet hij niet of wil hij niet wijzigen van status. Denk dat ik maar eens een andere stick moet gaan aanschaffen.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

anconakip schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Hij loopt nu wel, maar de helft van de sensoren ziet hij niet of wil hij niet wijzigen van status. Denk dat ik maar eens een andere stick moet gaan aanschaffen.
Als hij loopt.
Pairing aan zetten in ui van domoticz.
Dan devices triple klik wakker maken..
Ff geduld als het goed is komt er in de ui de naam te staan..

En anders je mesh eens laten zien

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:16
RS485 (Modbus) USB-stick met CP2104 wordt niet herkend als USB device.

Om mijn dinrail vermogensmeters uit te kunnen lezen heb ik een MODBUS usb-stick. Deze is voorzien van een CP2104 chip en wordt op een Windows PC herkend als een Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge.
De stick werkt dus.

Maar in mijn Pi wordt deze stick niet herkend. Het commando lsusb geeft alleen de volgende devices:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC
Bus 001 Device 007: ID 0850:0003 Fast Point Technologies, Inc.
Bus 001 Device 005: ID 0658:0200 Sigma Designs, Inc. Aeotec Z-Stick Gen5 (ZW090) - UZB
Bus 001 Device 006: ID 0424:7800 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 003: ID 0424:2514 Standard Microsystems Corp. USB 2.0 Hub
Bus 001 Device 002: ID 0424:2514 Standard Microsystems Corp. USB 2.0 Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

(dat zijn mijn P1 kabel, een USB->sata adapter, de Zwave stick en de ingebouwde devices)

Voor zover ik weet zou de driver voor een CP2104 standaard in Buster moeten zitten toch? Wie weet wat ik fout doe of hoe ik de stick aan de praat kan helpen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Laatst online: 12-09 19:38
Zucht. Ik was weer zo dom om de beta versie te draaien en blijkbaar is er weer iets veranderd waardoor domoticz niets meer doet met de mqtt boodschappen van mijn Espurna bridge sinds 3 maart. De switches gaan keurig om in de RFBridge maar niet in Domoticz. Als ik daar een actie aan klik gebeurt het wel.

Ik kan ook nergens een fout bekennen in de log. Af en toe in Espurna staat er Domoticz parse error... Maar ja... Kan ik ook niks mee...

Iemand enig idee?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:06

aex351

I am the one

Henkie-Jan schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 00:11:
Zucht. Ik was weer zo dom om de beta versie te draaien en blijkbaar is er weer iets veranderd waardoor domoticz niets meer doet met de mqtt boodschappen van mijn Espurna bridge sinds 3 maart. De switches gaan keurig om in de RFBridge maar niet in Domoticz. Als ik daar een actie aan klik gebeurt het wel.

Ik kan ook nergens een fout bekennen in de log. Af en toe in Espurna staat er Domoticz parse error... Maar ja... Kan ik ook niks mee...

Iemand enig idee?
Het beste advies dat ik je kan geven: stap over naar Home Assistant of stop met het updaten van Domoticz.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman1550
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
aex351 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 01:28:
[...]

Het beste advies dat ik je kan geven: stap over naar Home Assistant of stop met het updaten van Domoticz.
Alsof het met HA altijd goed gaat.

I update the core to 2021.3.1 and now the supervisor page doesn't show. It just keep clocking. I had to fall back to 2021.3.0. Anyone else have this issue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
aex351 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 01:28:
[...]

Ik volg ook het HA topic, maar daar zie ik precies dezelfde hoeveelheid ellende die ik zelf ook steeds met Domoticz ondervind.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Iemand enig idee?
Mijn idee is maak een backup voor je update. Ik draai altijd een duplcati update voor ik een beta update draai. De enkele keer dat het fout gaat en iets wezenlijk fout werkt ben ik in vijf minuten weer terug.
Domoticz begint een zo cruciale plek in te nemen in huis dat je hierop voorbereid moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:03
Het zijn toch bèta's, die zijn per definitie bedoeld om te testen en zoeken naar fouten door een grotere groep dan alleen de ontwikkelaar-testers.
Als je geen problemen wil doe je er verstandig aan een testsysteem te gebruiken dat je vlak voor een update gelijktrekt aan je productiesysteem en dan daarop de update test. Succesvol, dan ook op productie en anders oplossingen zoeken of wachten op de nieuwe bèta, zonder dat je productie er last van heeft.
En als je dat teveel werk is voor bèta's, dan doe je het eens per jaar of twee jaar met een officiële release. Maar ook eerst testen!

Weten jullie ook wel, we zitten op Tweakers 😏😋

Edit: en/of wat @niki_lauda net voor me zei, natuurlijk. Maar dan heb je wel een beetje extra downtime (ik hou niet van online dd)

[ Voor 9% gewijzigd door Wiley99 op 06-03-2021 10:29 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:52
Waarschijnlijk een hele simpele vraag die ik via Google had kunnen vinden, maar ik krijg het niet gevonden...

Ik heb Zigbee2MQTT via de plugin aan de gang in Domoticz en daar een Lidl bewegingsensor en een Plugwise Plug aan toegevoegd. Beide zie ik op het dashboard en kan ik (in geval van de Plug) daar ook schakelen, maar als ik een Blockly wil gebruiken om iets op basis van de sensor te schakelen dan kan ik beide apparaten die via de Zigbee2MQTT stick draaien daar niet vinden.

Hoe kan ik nu de bewegingsensor gebruiken om lampen te schakelen? Ik doe vast iets heel simpels verkeerd, maar wat?

Edit: Het was inderdaad heel simpel: Domoticz moest om een andere reden herstart worden en toen waren ze er wel. 8)7 |:( 8)7 |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 06-03-2021 17:12 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:44

Seafarer

XXX

Lizard schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 00:03:
[...]

Als alternatief zou je mosquito ook kunnen downgraden met de volgende 2 commando's:

code:
1
2
apt install mosquitto=1.6.12-0mosquitto1~buster1
apt-mark hold mosquitto

De laatste regel zorgt ervoor dat mosquitto alsnog niet bijgwerkt wordt.
Mijn dank is verpletterend. :)
Temperatuurtjes komen weer binnen in Domoticz.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik heb van de week de Tuya plugin geinstalleerd.
Vandaag succes vol een powerslof met 4 outlets en usb gekoppeld.
Werkt prima, en slof reageert goed op Domoticz.

Ik zou graag ook slimme gordijnen gaan hangen.
Werken alle Tuya devices gewoon middels de plugin met Domoticz?
Of alleen aan/uit schakelaars?

Ik zie nml ook leuke sensoren en met name heb ik interesse in de gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
niki_lauda schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Mijn idee is maak een backup voor je update. Ik draai altijd een duplcati update voor ik een beta update draai. De enkele keer dat het fout gaat en iets wezenlijk fout werkt ben ik in vijf minuten weer terug.
Domoticz begint een zo cruciale plek in te nemen in huis dat je hierop voorbereid moet zijn.
Helemaal mee eens. Dat is trouwens een andere uitdaging. Heb al duplicatie op de Pi willen draaien maar op een 1 of andere manier draait ook dat niet goed. :P

Iemand enig idee?
Maar om mijzelf maar te quoten: het probleem is opgelost. De oorzaak vind ik bijzonder maar goed. Mogelijk is inderdaad ook mosquitto geupdate.

Maar was net aan het klooien met de RFBridge. Espurna opnieuw geflashed tig keer maar geen verschil. Uiteindelijk toch maar eens met de MQTT instellingen aan het spelen geweest daar icm de deursensor die open was. En ik vulde nu maar eens een hostname "rfbridge" voor MQTT in ondanks dat er stond: "
If left empty the firmware will generate a client ID based on the serial number of the chip. You can use the following placeholders: {hostname}, {mac}". En voila direct de melding dat de deur open was en licht aan. :P

Raar maar waar. Hopelijk helpt het andere Domoticz gebruikers ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Henkie-Jan schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Helemaal mee eens. Dat is trouwens een andere uitdaging. Heb al duplicatie op de Pi willen draaien maar op een 1 of andere manier draait ook dat niet goed. :P
Op welke poort draait Duplucati ik heb hem op 8200 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
niki_lauda schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:43:
[...]

Op welke poort draait Duplucati ik heb hem op 8200 gezet.
off-topic voor hier maar van alles geprobeerd. Ik kreeg uiteindelijk Reporting error gave error. Getest met een schone installatie en toen werkte wel alles goed. Dus zal dat eens doen.... Zie ook dit topic op Duplicati forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik probeer een data base aan te maken in influxdb maar kom niet verder als hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhuoHcgfQRaI8M1xTOB1sn0XcmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xf8h5Uy4ZMYT2Aqt0g2K1QJV.jpg?f=user_large

Influxdb ook al een keer verwijdert maar dat helpt niet. Bij de tweede poging geen paswoord aangemaakt. Dat geeft ook geen verschil.
Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:38:
Ik probeer een data base aan te maken in influxdb maar kom niet verder als hieronder.

[Afbeelding]

Influxdb ook al een keer verwijdert maar dat helpt niet. Bij de tweede poging geen paswoord aangemaakt. Dat geeft ook geen verschil.
Iemand een suggestie?
Welke stappen heb je gedaan om een user en db aan te maken?
Je screenshot laat dat niet zien.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Oogje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 00:30:
[...]

Welke stappen heb je gedaan om een user en db aan te maken?
Je screenshot laat dat niet zien.
Bij de tweede installatie geen user aangemaakt.

Getracht database aan te maken met onderstaand:
CREATE DATABASE domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 00:35:
[...]

Bij de tweede installatie geen user aangemaakt.

Getracht database aan te maken met onderstaand:
CREATE DATABASE domoticz
En als je SHOW DATABASES doet ipv USE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Oogje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 00:41:
[...]

En als je SHOW DATABASES doet ipv USE?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJB_LHpTsHf3iGMhqiHECF_x-q0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y9iKpHjPBURHKdxKYS9j1eBC.jpg?f=user_large

Shit type vaut. Met "show databases" zelfde resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 07-03-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 00:49:
[...]

[Afbeelding]

Waarschijnlijk staat http-auth in je config aan, als je die uitzet dan zou t wel moeten werken.

Of influx -username admin -password , met de user/pass van je vorige installatie eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:57
Ik lees onder andere een opentherm gateway uit via domoticz. Nu valt me op dat de buitentemperatuur niet wijzigt. Heb domoticz opnieuw opgestart en dan krijg ik een nieuwe waarde te zien maar dan blijft hij weer hangen op die temperatuur. Ik zie wel dat de timestamp aanpast net als die van de andere inputs die wel iedere X minuten een nieuwe waarde doorgeven. De warmtepomp heeft op dit moment 1,1C aan en m'n domoticz al vanaf 23:55 3,5C. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

[ Voor 8% gewijzigd door Bo0bz op 07-03-2021 07:30 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 11:51
Ik zie hier mensen over Duplicati praten om Domoticz te backuppen. Het programma werkt perfect, maar op de 1 of andere manier kies ik steeds de verkeerde mappen want wanneer ik een nieuwe install moet doen, backup terugzet via Duplicati dan werkt mijn Domoticz in ieder geval niet.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:26
Seafarer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 00:49:
[...]

[Afbeelding]

MOET met HOOFDLETTERS ;)

maar hij blijft klagen over credentials

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 07-03-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Oogje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 06:57:
[...]

Waarschijnlijk staat http-auth in je config aan, als je die uitzet dan zou t wel moeten werken.

Of influx -username admin -password , met de user/pass van je vorige installatie eens proberen.
Dat config bestand kan ik niet aanpassen. Geen rechten ? Maar ben ingelogd als root.

Ik denk dat ik ergens wat fout heb gedaan met een passwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Seafarer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Dat config bestand kan ik niet aanpassen. Geen rechten ? Maar ben ingelogd als root.

Ik denk dat ik ergens wat fout heb gedaan met een passwoord.
Het is handiger als je laat zien welke commando's en welke foutmeldingen je precies krijgt. De fout zit vaak in een klein dingetje.

NB influx commando's hoeven niet met hoofdletters
NB2 waarom wil je een domoticz database maken? Dat doet domoticz toch zelf of vergis ik me nu heel erg?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Wiley99 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:59:
[...]

Het is handiger als je laat zien welke commando's en welke foutmeldingen je precies krijgt. De fout zit vaak in een klein dingetje.

NB influx commando's hoeven niet met hoofdletters
NB2 waarom wil je een domoticz database maken? Dat doet domoticz toch zelf of vergis ik me nu heel erg?
Als je bv Grafana wil gaan gebruiken kun je niet de eigen db van Domoticz bevragen. Er zwerven wat tutorials rond die je door de installatie van Influx/Grafana heen loodsen voor Domoticz en die DB-naam gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Andrehj schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:52:
RS485 (Modbus) USB-stick met CP2104 wordt niet herkend als USB device.

Om mijn dinrail vermogensmeters uit te kunnen lezen heb ik een MODBUS usb-stick. Deze is voorzien van een CP2104 chip en wordt op een Windows PC herkend als een Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge.
De stick werkt dus.

Maar in mijn Pi wordt deze stick niet herkend. Het commando lsusb geeft alleen de volgende devices:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC
Bus 001 Device 007: ID 0850:0003 Fast Point Technologies, Inc.
Bus 001 Device 005: ID 0658:0200 Sigma Designs, Inc. Aeotec Z-Stick Gen5 (ZW090) - UZB
Bus 001 Device 006: ID 0424:7800 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 003: ID 0424:2514 Standard Microsystems Corp. USB 2.0 Hub
Bus 001 Device 002: ID 0424:2514 Standard Microsystems Corp. USB 2.0 Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

(dat zijn mijn P1 kabel, een USB->sata adapter, de Zwave stick en de ingebouwde devices)

Voor zover ik weet zou de driver voor een CP2104 standaard in Buster moeten zitten toch? Wie weet wat ik fout doe of hoe ik de stick aan de praat kan helpen?
Gisteravond het probleem opgelost: door het commando dmesg is te zien of het systeem de stick überhaupt ziet. Dit bleek in het geheel niet het geval. Zou wijzen op een power-probleem. Dus de stick via een powered usb-hub aangesloten en dat bleek de oplossing.
De interne USB van mijn Pi wordt waarschijnlijk door de sata-ssd al wat zwaar belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Oogje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:51:
[...]

Als je bv Grafana wil gaan gebruiken kun je niet de eigen db van Domoticz bevragen. Er zwerven wat tutorials rond die je door de installatie van Influx/Grafana heen loodsen voor Domoticz en die DB-naam gebruiken ;)
Snap ik, ik doe heel veel met influx en grafana. Ik bedoelde dat, zodra je domoticz voor het eerst naar influx laat schrijven hij, voor zover ik me herinner, zelf een database aanmaakt. Maar misschien heb ik dat mis, erg lang geleden en niet opgezocht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:01
krizzziz schreef op zondag 7 maart 2021 @ 07:50:
Ik zie hier mensen over Duplicati praten om Domoticz te backuppen. Het programma werkt perfect, maar op de 1 of andere manier kies ik steeds de verkeerde mappen want wanneer ik een nieuwe install moet doen, backup terugzet via Duplicati dan werkt mijn Domoticz in ieder geval niet.
Gebruik het zelf niet maar mogelijk is dit de oorzaak.
https://forum.duplicati.c...domoticz-db-files/11250/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Oogje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:51:
[...]

Sorry dat ik me nog even niet heb laten horen. Even te druk met andere zaken.

Tutorials was ik aan het volgen en daarbij wordt gevraagd om een data base aan te maken voor influxdb en ik dacht die gewoon "domoticz" te noemen. Misschien een andere naam nemen?
Ik ga zeker jullie opmerkingen verder bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Naam van de database maakt niks uit, jij hebt een authenticatie probleempje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Dylantje2 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:12:
[...]

Als hij loopt.
Pairing aan zetten in ui van domoticz.
Dan devices triple klik wakker maken..
Ff geduld als het goed is komt er in de ui de naam te staan..

En anders je mesh eens laten zien
Dit geeft hij bij pairen aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGc_o48WigNjc3M4Trv-ntP8tAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urFjllWgiV9zZWhX29SK2lh7.jpg?f=fotoalbum_large
En dit is mijn device list:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMS6wunQwnM2GH0QPPhjgKCS0-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSVGJM8E8mmrdLX3Mn40QpIF.jpg?f=fotoalbum_large

Wat bedoel je met Mesh? Netwrok map? die laad hij helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
@anconakip Dit klinkt als een hele oude domoticz versie? Wat draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
DjAntoon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:03:
@anconakip Dit klinkt als een hele oude domoticz versie? Wat draai je?
ik draai gewoon de laatste stable. 2020.2

Andere vraag: Kan ik domoticz een mp3 laten afspelen op mijn Google Home mini? dus als er een button op on gaat een mp3 gaat spelen op de mini?

[ Voor 24% gewijzigd door anconakip op 11-03-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@anconakip Je hebt niet echt een mesh. Als ik het goed zie:
1x coordinator
3x sensor

Je window pairing heb ik nog nooit gezien. Ik draai ook 2020.2 stable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
DjAntoon schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:58:
@anconakip Je hebt niet echt een mesh. Als ik het goed zie:
1x coordinator
3x sensor

Je window pairing heb ik nog nooit gezien. Ik draai ook 2020.2 stable
Hoe pair jij de apparaten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
@anconakip Ik vink de button: Allow new zigbee devices to join.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anconakip
DjAntoon schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:09:
@anconakip Ik vink de button: Allow new zigbee devices to join.
Volgens mij werkt het weer een beetje. Even een paar dagen uittesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
anconakip schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:22:
Andere vraag: Kan ik domoticz een mp3 laten afspelen op mijn Google Home mini? dus als er een button op on gaat een mp3 gaat spelen op de mini?
Ja.
Een shell scriptje aanroepen waardoor die mp3 naar de mini wordt gestuurd.

Zie ook
- https://github.com/home-assistant-libs/pychromecast
- https://www.domoticz.com/...php?f=69&t=22610&start=40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Hoe kan ik van een verlichting slider in dashticz een simpele aan/uit button maken? In mijn voordeur lamp zitten twee dimbare spotjes maar die dim ik in de praktijk nooit. Wil dus wat ruimte creëeren op m'n dashboard door er een simpele aan/uit knop van te maken ;)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Bo0bz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:35:
Hoe kan ik van een verlichting slider in dashticz een simpele aan/uit button maken? In mijn voordeur lamp zitten twee dimbare spotjes maar die dim ik in de praktijk nooit. Wil dus wat ruimte creëeren op m'n dashboard door er een simpele aan/uit knop van te maken ;)
Hier heb ik in ver verleden ook naar zitten zoeken maar nog niet gevonden. Hou me aanbevolen!

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
@Bo0bz en @stuffer , wat ik zou doen is een knop maken in domoticz, met een script er achter (of een scene) waarbij je deze dimmer op 100% of op 0 % zet. Een oplossing direct in dashticz weet ik ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Ferrox1 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:25:
@Bo0bz en @stuffer , wat ik zou doen is een knop maken in domoticz, met een script er achter (of een scene) waarbij je deze dimmer op 100% of op 0 % zet. Een oplossing direct in dashticz weet ik ook niet..
Had hier lang geleden al eens over gedacht maar nooit uitgevoerd omdat ik dacht dat het wel in dashticz op te lossen zou zijn.

Daarna niks meer mee gedaan maar nu weer het zetje van jullie gekregen :-)

Denk dat ik er een scene van maak idd.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
@stuffer @Ferrox1 Heb een oplossing gevonden. Als je de lamp edit in domoticz dan kun je kiezen voor switch type. Die heb ik nu op on/off gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
De behuizing van de RFLink van de Nodo shop is erg breekbaar, ken iemand een initiatief ? Ik heb geen 3d printer maar misschien kennen jullie iemand die deze dingen kan maken, ik heb er twee nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:58

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Is er hier nog iemand die camera die draait op motionos ook heeft toegevoegd aan Domoticz.

Ik heb 2 camera's toegevoegd, die via de test knop ook beeld laat zien maar voor de rest als ik op het cameraatje klik of videorecorder laat hij geen beeld zien.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_Megens
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Hallo,

ik maak gebruik van een Conbee II (Zigbee dongle) in combo met domoticz.
De lampen zijn eigenlijk alleen maar ikea tradfri spots en philips hue lampen met ecodim draadloze schakelaars, alles in huis werkt tot nu toe naar behoren.

Als experiment heb ik nu via Ali een Lonsonho Tuya Zigbee schakelaar (TS0041, _TZ3000_peszejy7) gekocht, wordt gevonden door de hardware en komt vervolgens ook in Domoticz en deze schakelaar heb ik daar dus ook toegevoegd. Maar hoe schakel ik nu een lamp aan of uit, op de 1 of andere manier zou de 'actie' ondersteund worden, maar ik heb geen idee hoe.

DzVents script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
return {
    on = {
        devices = {
            2526 -- ID Tuya Schakelaar
        }                               
    },
        domoticz.log('Tuya Schakelaar gedrukt!!')   
    end
}

Iemand enig idee hoe en wat, volgens mij wordt 1x klik, 2x klik en ingedrukt als eventuele actie ondersteunt.
( dit is info vanuit de api: https://dresden-elektroni...vents/#tuya-3-gang-remote )

[ Voor 6% gewijzigd door Roland_Megens op 16-03-2021 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Roland_Megens schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:06:
Maar hoe schakel ik nu een lamp aan of uit, op de 1 of andere manier zou de 'actie' ondersteund worden, maar ik heb geen idee hoe.
Met wat voor device staat je schakelaar in Domoticz? Is dat gewoon een 'switch' of een 'switchselector'? Of heb je meerdere switches in Domoticz gekregen?

Als het gewoon een switch is, kan je het script gebruiken wat ik ook in het Deconz topic had gezet:
Script 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
--Date: 05-06-2020
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 
--Description: Used to switch on lights with an Shelly

--Declarations
local SwitchNum     = 362

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum -- Schakelaar
        }                               
    },
        --Declarations
        local Switch    = domoticz.devices(SwitchNum)   --Schakelaar
        local Light     = domoticz.devices(299)         --Lamp

--Function
        if Switch.active then --Only tongle on Positive Edge
            Light.toggleSwitch()
        end     
    end
}
Script 2: Als het een switch selector is, kan je het volgende gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 
--Description: Used to switch on lights with an Xiaomi switch

--Declarations
local SwitchNum     = 362

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum -- Schakelaar
        }                               
    },
        --Declarations

--Function
        if (Switch.state == 'L Press') then -- Toggle on Switch 1
                Light.toggleSwitch()  
        elseif (Switch.state == 'L Double') then -- on Switch 1 Double
            --
        elseif (Switch.state == 'R Press') then -- Toggle on Switch 2
            --
        elseif (Switch.state == 'R Double') then
            --
        elseif (Switch.state == 'LR Press') then
            --
        end
    end
}
Script 3: Zijn het meerdere losse switches, kan je het volgende gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 
--Description: Used to switch on lights with an multiple switch

--Declarations
local SwitchPress     = 362
local SwitchLPress     = 363
local SwitchDPress     = 364
--etc

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchPress, -- Normal press
            SwitchLPress, -- Long press
            SwitchDPress -- Double press
            --etc
        }                               
    },
        --Declarations
        local SwitchPress    = domoticz.devices(SwitchNum)   -- Normal press
        local SwitchLPress  = domoticz.devices(SwitchNum)   -- Long press
        local SwitchDPress  = domoticz.devices(SwitchNum)   -- Double press

--Function
        if SwitchPress.active then --Only tongle on Positive Edge
            Light.toggleSwitch()
        end     

if SwitchLPress.active then --Only tongle on Positive Edge
            Light.toggleSwitch()
        end     

if SwitchDPress.active then --Only tongle on Positive Edge
            Light.toggleSwitch()
        end   
        --etc
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_Megens
rens-br schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:19:
Met wat voor device staat je schakelaar in Domoticz? Is dat gewoon een 'switch' of een 'switchselector'? Of heb je meerdere switches in Domoticz gekregen?
Tis een 'Switch Selector' , script wat je me al als voorbeeld had gegeven, heb ik gisteravond geprobeerd en dat werkte niet.
Andere opties ga ik vanavond uitproberen, wordt vervolgd, THX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Roland_Megens schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:21:
Tis een 'Switch Selector' , script wat je me al als voorbeeld had gegeven, heb ik gisteravond geprobeerd en dat werkte niet.
Maar gisterenavond had je script 2 nog niet? (Heb de scripts nu even genummerd voor de duidelijkheid)

En zoals gevraagd zou je even een afbeelding kunnen posten van hoe het device zich in Domoticz weergeeft. Dat is een stuk makkelijker dan gokken.

Geldt ook voor de melding 'werkt niet', daar hebben we helaas niet zoveel aan. Kreeg je bijvoorbeeld errors in de logs?

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 17-03-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_Megens
Het script wat ik geprobeerd had, was wat jij gister had gepubliceerd in het deconz topic, dat werkte niet (script 1 in de telling hierboven).

Ga wat later op de avond alle 3 de scripts testen en laat wel weten wat er gebeurt, nog een afbeelding van de hardware, kon daarstraks niet, was op werk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Gszif_TwR7eeDTFQJPryO5yL_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppVCfhJWN7h8eclgUbeLJ0rp.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Script 1 en 2 allebei geprobeerd, nada, geen succes

Lijkt erop dat er geen actie is nadat er op de knop is gedrukt?

wat googlen levert nog wel iets op, alleen ik kan er (nog) niks mee
deconz debug:
[INFO] - Button 1002 B1 short TS0041
[INFO] - Button 1004 B1 double TS0041
[INFO] - Button 1003 B1 long TS0041

Deconz Rest-API - button_maps.json
[1, "0x01", "ONOFF", "0xfd", "0", "S_BUTTON_1", "S_BUTTON_ACTION_SHORT_RELEASED", "B1 short"],
[1, "0x01", "ONOFF", "0xfd", "1", "S_BUTTON_1", "S_BUTTON_ACTION_DOUBLE_PRESS", "B1 double"],
[1, "0x01", "ONOFF", "0xfd", "2", "S_BUTTON_1", "S_BUTTON_ACTION_LONG_RELEASED", "B1 long"],

[ Voor 36% gewijzigd door Roland_Megens op 17-03-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Nu online
Ik heb nu sinds 2 dagen de Conbee 2 draaien.
Nu een Hue lamp en Hue smartplug succesvol kunnen koppelen.

Heb twee onduidelijkheden om dit moment.
Wellicht dat iemand hierover wat kan roepen.

- wanneer ik een lamp koppel aan de Conbee, en niet de Hue hub, dan wordt de lamp wellicht ook niet meer geupdate?
- het bereik van de Conbee is minder dan aangegeven. Conbee beneden, smartplug boven op slaapkamer, maar de conbee zag de plug niet. Zou dit kunnen komen dat ik ook de Huehub nog aan heb staan? Het was echt geen 30 meter.
Wanneer de plug op korte afstand van de Conbee ingeplugd d is, ziet Conbee hem wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Roland_Megens schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:06:
devices = {
Wow, 2526 of meer devices, ik dacht dat ik met 750+ al een eind op weg was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Roland_Megens schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:52:
Nog een afbeelding van de hardware, kon daarstraks niet, was op werk:
[Afbeelding]
En welke opties heb je? Ga eens naar het Switches tab en maak daar even een afbeelding van. Je krijgt dan als het goed is een device met een aantal commando's.
Script 1 en 2 allebei geprobeerd, nada, geen succes
Wat laat de log in Domoticz zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_Megens
Afbeelding vanuit schakelaars / switches:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSkzWNct_L-9AYFMeOepDr6rytQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p8M0zJ4DJ7E09TAZUgNU0K8t.jpg?f=user_large

In de log is niks te zien na klik, dubbelklik of lange klik.op de schakelaar zelf.

Als ik zelf op bijvoorbeeld B1 klik met de muis zie ik het volgende in de log:
Status: 2021-03-18 14:39:32.703 Status: User: Admin initiated a switch command (2529/Wandschakelaar Washok/Set Level)
Probleem: 2021-03-18 14:39:32.733 Error: (Conbee 2) This device don't support action

Zigbee Compatible list: https://zigbee.blakadder.com/Lonsonho_TS0041.html

Voor de zekerheid de scripts:

1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
-- 2529 ID of  Lonsonho Tuya Zigbee schakelaar
-- 1841 ID of Spotjes keuken

--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 
--Description: Used to switch on lights with an Shelly

--Declarations
local SwitchNum     = 2529

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum -- Schakelaar
        }                               
    },
        --Declarations
        local Light     = domoticz.devices(1841)         --Lamp
        --Function
        if Switch.active then --Only tongle on Positive Edge
            Light.toggleSwitch()
        end     
    end
}

2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 

--Declarations

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum -- Schakelaar
        }                               
    },
        --Declarations

--Function
        if (Switch.state == 'B1 short') then
                Light.toggleSwitch()
                domoticz.log('Short Press Tuya Schakelaar')
        elseif (Switch.state == 'B1 double') then
                --
                domoticz.log('Double Press Tuya Schakelaar')
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Roland_Megens schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:44:
Afbeelding vanuit schakelaars / switches:
[Afbeelding]

In de log is niks te zien na klik, dubbelklik of lange klik.op de schakelaar zelf.
Doet de schakelaar in Domoticz überhaupt wel iets als je op een knop drukt? Want als dat al niet werkt, dan gaat een script ook niks doen.

Verder zijn je switchstates dus B1, B2, B3, etc en zou het 2e script dus als volgt moeten zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40

--Last update: 
--Changelog: 
--Source: 

--Declarations

return {
    on = {
        devices = {
            SwitchNum -- Schakelaar
        }                               
    },
        --Declarations

--Function
        if (Switch.state == 'B1') then
                Light.toggleSwitch()
                domoticz.log('Short Press Tuya Schakelaar')
        elseif (Switch.state == 'B2') then
                --
                domoticz.log('Double Press Tuya Schakelaar')
elseif (Switch.state == 'B3') then
                --etc
        end
    end
}
Neemt niet weg dat het device überhaupt eerst moet werken.

[ Voor 53% gewijzigd door rens-br op 18-03-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_Megens
rens-br schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:50:

Doet de schakelaar in Domoticz überhaupt wel iets als je op een knop drukt? Want als dat al niet werkt, dan gaat een script ook niks doen.
Nee, gebeurt niks daarom had ik er dus ook dit linkje https://zigbee.blakadder.com/Lonsonho_TS0041.html bijgezet, want 'action' zou ondersteund moeten worden.

[ Voor 64% gewijzigd door Roland_Megens op 18-03-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Wat doet de knop in deconz? En wat zeggen de logs in Domoticz als je op de knop drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_Megens
Phoscom app (deconz):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVVyGOvl6d60jkNqFEJAzcZoX9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WHZ2BUrJWee4MJZjGpTT3072.jpg?f=user_large

Ik gebruik eigenlijk alleen de phoscom app vanuit deconz, om te pairen en om schakelaars toe te wijzen aan een groep. Alleen dat kan met deze schakelaar niet. Heb andere remote schakelaars, bijvoorbeeld een sunricher, deze kan je naast pairen met deconz ook pairen met de lamp die die wil schakelen, helaas kan dat ook niet met de Tuya schakelaar, dus de knop doet in Deconz niks, net als in Domoticz, daar gebeurt ook niks.

Deze Tuya schakelaar is (of bijna was) een experiment omdat ie goedkoop is. Volgens https://zigbee.blakadder.com/Lonsonho_TS0041.html zou de hardware 'action' ondersteunen maar begin er een beetje moedeloos van te worden want ik heb nu ff geen idee hoe en wat.

Ben helaas niet zo thuis in Deconz zelf, maar misschien moet ik het daar gaan zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Roland_Megens op 18-03-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Roland_Megens schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:12:
Phoscom app (deconz):
[Afbeelding]

Ik gebruik eigenlijk alleen de phoscom app vanuit deconz, om te pairen en om schakelaars toe te wijzen aan een groep.

[..]Ben helaas niet zo thuis in Deconz zelf, maar misschien moet ik het daar gaan zoeken.
Ik vermoed dat je probleem nu even bij Deconz / Conbee II stick ligt, als er namelijk in Domoticz niks binnenkomt komen we hier niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Laatst online: 23-09 21:04
Ik loop tegen een gek 'probleem' aan.

Ik heb een Bewegingsmelder die keurig een On/Off commando geeft, en dat werkt perfect met een IF statement in blocky.

Nu heb ik een Dummy switch aangemaakt die op Tijd Aan of uit gaat genoemd "[dummy] Slaaptijd"

Wat ik nu wil, dat Als mijn bewegingsmelder het On commando geeft, dat Blocky kijkt of de [dummy] Switch op On of off staat.

Maar gek genoeg worden beide dingen "SLAPEN" en "wakker" geactiveerd zoals te zien in de screenshot.

Wat doe ik verkeerd ?
de switch "[dummy] Slaaptijd" bedien ik op dit moment nog met de hand.

Edit:
Ik zie net dat mijn Levels op beide acties nog op 100% staat,
Maar zoals je in de screenschot rechts kan zien worden beide Write to logs ook aangesproken zowel "Slapen" als "Wakker" en dat is ook precies wat ik zie / mee maak

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0WMxH1j.png

[ Voor 15% gewijzigd door _trickster_ op 18-03-2021 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:05

tozzke

aka tozzert

_trickster_ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:54:
Ik loop tegen een gek 'probleem' aan.

Ik heb een Bewegingsmelder die keurig een On/Off commando geeft, en dat werkt perfect met een IF statement in blocky.

Nu heb ik een Dummy switch aangemaakt die op Tijd Aan of uit gaat genoemd "[dummy] Slaaptijd"

Wat ik nu wil, dat Als mijn bewegingsmelder het On commando geeft, dat Blocky kijkt of de [dummy] Switch op On of off staat.

Maar gek genoeg worden beide dingen "SLAPEN" en "wakker" geactiveerd zoals te zien in de screenshot.

Wat doe ik verkeerd ?
de switch "[dummy] Slaaptijd" bedien ik op dit moment nog met de hand.

Edit:
Ik zie net dat mijn Levels op beide acties nog op 100% staat,
Maar zoals je in de screenschot rechts kan zien worden beide Write to logs ook aangesproken zowel "Slapen" als "Wakker" en dat is ook precies wat ik zie / mee maak

[Afbeelding]
zogenaamde nested if's hebben nooit gewerkt in Blockly

Je zal hem dus moeten verbouwen naar iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
If Bewegingsmelder Gang = On and [dummy] Slaaptijd = Off
Do Write to log: "SLAPEN"
   Set Ganglamp = Level(%) 100
   Set Lamp Wasmachine = Level (%) 100
Else if Bewegingsmelder Gang = On and [dummy] Slaaptijd = On
Do Write to log: "wakker"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Laatst online: 23-09 21:04
tozzke schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:02:
[...]

zogenaamde nested if's hebben nooit gewerkt in Blockly

Je zal hem dus moeten verbouwen naar iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
If Bewegingsmelder Gang = On and [dummy] Slaaptijd = Off
Do Write to log: "SLAPEN"
Else if Bewegingsmelder Gang = On and [dummy] Slaaptijd = On
Do Write to log: "wakker"
Bedankt !
Aangezien ik ook Node-Red heb draaien, ga ik het denk ik daarin maken !
Maar zeer bedankt voor de code die kan ik anders ook altijd nog gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elebroek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 07:36
Ik heb een probleem met het koppelen van een Shelly i3 in Domoticz.
Ik gebruik hiervoor de plug-in ShellyMQTT.
Alleen wordt hij in Domoticz zichtbaar als (3x) On/Off. Hoe kan ik het instellen dat ik alle opties (2x press, long press etc) kan gebruiken.
Of moet ik hem flashen met Tasmota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_Megens
rens-br schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:16:
Ik vermoed dat je probleem nu even bij Deconz / Conbee II stick ligt, als er namelijk in Domoticz niks binnenkomt komen we hier niet verder.
Als ik de Deconz Plugin op Debug 'allemaal' zet komt er na indrukken van de Tuya schakelaar het volgende in de logs te staan:
2021-03-19 19:07:55.986 (Conbee 2) ### WebSocket Data : {'config': {'battery': 95, 'on': True, 'reachable': True}, 'e': 'changed', 'id': '13', 'r': 'sensors', 't': 'event', 'uniqueid': '5c:02:72:ff:fe:ae:71:43-01-0006'}
2021-03-19 19:07:55.987 (Conbee 2) ### Update device ($Wandschakelaar Washok) : {'BatteryLevel': 95, 'nValue': 0, 'sValue': 'Off'}, IGNORED , no changes !

Dus dat heb ik tot nu toe ontdekt, nog verder puzzelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Nu online
Hallo Allemaal,

Ik ben nu sinds een maandje of zo bezig met Domoticz.
Begint allemaal wel goed te lukken, ik gebruik alleen tot nu toe alleen nog maar Blockly om events te automatiseren.

Ik heb nu een Zigbee schakelaar, en wat sensoren besteld. Die ik middels de Conbee 2 stick ook wil gaan gebruiken.
Ik heb alleen het gevoel gekregen in dit topic dat ik daarvoor Blockly niet meer kan gebruiken, en dat ik wellicht in met scripts moet gaan werken, zoals dit :

return {
on = {
devices = {
}
},
end
}

Ik heb een paar newbe vragen...

Wat moet / kan ik gebruiken, wat raden jullie aan? (ik ken de verschillen nog niet)

Python?
Lua?
dzVents?

En kan iemand me verwijzen naar een pagina of andere documentatie die ik kan gebruiken om te starten met dit soort scripting?
Ik heb op dit moment weinig of geen programmeerervaring, heb op school gewerkt met basic, powerbasic, pascal etc.
Maar heb nooit echt meer geprogrammeerd.

IWie helpt me op weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roland_Megens
Ik heb uiteindelijk de oplossing gevonden voor m'n Lonsonho Tuya Zigbee schakelaar (TS0041, _TZ3000_peszejy7) gevonden.

Omdat mijn schakelaar nog niet in de versie standaard versie ondersteund wordt (v2.09.03 is huidige versie op Raspberry OS) heb ik de deconz-rest-api handmatig geupdate naar de beta, op dit moment v2.10.3, de schakelaar wordt dan netjes ondersteunt, maar de toegewezen knoppen werken nog niet.
Dit komt omdat de file "button_maps.json" (in /usr/share/deCONZ/devices) niet up to date was, nu wel, probleem opgelost!
Obelixxx schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:35:
Hallo Allemaal,

Begint allemaal wel goed te lukken, ik gebruik alleen tot nu toe alleen nog maar Blockly om events te automatiseren.

Ik heb nu een Zigbee schakelaar, en wat sensoren besteld. Die ik middels de Conbee 2 stick ook wil gaan gebruiken.
Ik heb alleen het gevoel gekregen in dit topic dat ik daarvoor Blockly niet meer kan gebruiken, en dat ik wellicht in met scripts moet gaan werken, zoals dit :

return {
on = {
devices = {
}
},
end
}

Ik heb een paar newbe vragen...

Wat moet / kan ik gebruiken, wat raden jullie aan? (ik ken de verschillen nog niet)

Python?
Lua?
dzVents?

En kan iemand me verwijzen naar een pagina of andere documentatie die ik kan gebruiken om te starten met dit soort scripting?
Ik heb op dit moment weinig of geen programmeerervaring, heb op school gewerkt met basic, powerbasic, pascal etc.
Maar heb nooit echt meer geprogrammeerd.

IWie helpt me op weg?
Ik zou in Domoticz, instellingen - meer opties - gebeurtenissen en dan DzVents, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Nu online
[...]

Ik zou in Domoticz, instellingen - meer opties - gebeurtenissen en dan DzVents, maar dat is mijn mening.
[/quote]

Dank je voor je advies. Ga ik daarmee aan de slag.
Heb nu ook een pagina ikblijfwelthuis.nl gevonden.
Hierin wordt een beetje uitgelegd hoe dzVents in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Nu online
Ik ben vandaag begonnen met mn eerste scripjes in Dzvents.
Eerste script werkt ok,
Twee script werkt eigenlijk te goed.

Ik probeer een paalde Hue Scene op te roepen, wanneer mijn TV aan staat, en een bepaalde Hue lamp aan is.
Maar dan alleen vanaf zonsondergang, tot zonsopgang.
Wat er in eerste instantie gebeurde was dat mijn HUE over de flos ging, om dat iedere ms een scene gestart werd. Toen heb ik getracht om het script aan te passen zondat het ieder minutt zou gebeuren, helaas, het blijft iedere ms. En bridge stopt met werken.
Kan iemand me helpen? Wat doe ik verkeerd?

return {
on = {
timer = { 'every minute between sunset and sunrise' },
devices = {
'TV',
'Scene Hue_Avond met TV',
}
},
execute = function(dz)
local TvLamp = dz.devices('TV')
local SceneStatus = dz.devices('Scene Hue_Avond met TV')
local light = dz.devices('Scene Hue_Avond met TV')
if ('timer == true') and (TvLamp.state=='On') and (SceneStatus.state=='On') then
light.switchOn()
dz.log('[LOG] TV Staat aan')
end
end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:23
Obelixxx schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:02:
Ik ben vandaag begonnen met mn eerste scripjes in Dzvents.
Eerste script werkt ok,
Twee script werkt eigenlijk te goed.

Ik probeer een paalde Hue Scene op te roepen, wanneer mijn TV aan staat, en een bepaalde Hue lamp aan is.
Maar dan alleen vanaf zonsondergang, tot zonsopgang.
Wat er in eerste instantie gebeurde was dat mijn HUE over de flos ging, om dat iedere ms een scene gestart werd. Toen heb ik getracht om het script aan te passen zondat het ieder minutt zou gebeuren, helaas, het blijft iedere ms. En bridge stopt met werken.

return {
on = {
timer = { 'every minute between sunset and sunrise' },
devices = {
'TV',
'Scene Hue_Avond met TV',
}
},
execute = function(dz)
if ('timer == true') and (TvLamp.state=='On') and (SceneStatus.state=='On') then
light.switchOn()
dz.log('[LOG] TV Staat aan')
end
end
}
De timer aan de bovenkant weghalen.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Nu online
bing69 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:13:
[...]

De timer aan de bovenkant weghalen.
Is misschien wel logisch inderdaad, overdag is de lamp uit, dus heb ik die timer niet nodig.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:23
Obelixxx schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Is misschien wel logisch inderdaad, overdag is de lamp uit, dus heb ik die timer niet nodig.
Thanks!
Eventueel zou je een variabele of dummy schakelaar kunnen gebruiken die aan/uit staat op jouw tijd. Hier kun je dan op controleren en de hele time vergeten.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:15
let op, werk domoticz niet bij naar de laatste beta versie
code:
1
Domoticz2020.2 (build 13102)

deze crasht zie ook domoticz forum en de github ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Nu online
bing69 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Eventueel zou je een variabele of dummy schakelaar kunnen gebruiken die aan/uit staat op jouw tijd. Hier kun je dan op controleren en de hele time vergeten.
Het werkt helaas nog steeds te goed….
Vanaf moment dat alles ok is, wordt de scene ieder ms gestart op de hue.

Is er een manier om dit ieder minuut te laten checken/uitvoeren?
Zoals dat in blockly gebeurde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vollervo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 19:39
Obelixxx schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:50:
[...]

Het werkt helaas nog steeds te goed….
Vanaf moment dat alles ok is, wordt de scene ieder ms gestart op de hue.

Is er een manier om dit ieder minuut te laten checken/uitvoeren?
Zoals dat in blockly gebeurde?
Er is iets dat het script triggered. Probeer er achter komen wat dat is met bijv:
code:
1
2
3
        if not(device.name == nil) then
            dz.log('Device "' .. device.name .. '" was updated', domoticz.LOG_INFO)
        end

Daarvoor moet je wel je functie aanroep veranderen van
code:
1
execute = function(dz)

in
code:
1
    execute = function(dz, device)

Overigens kun je ook aan symptoom bestrijding doen door in je if te ook checken of light.state == 'Off'. Als het goed is wordt ie dan alleen aangezet als ie uit staat...

[ Voor 8% gewijzigd door Vollervo op 21-03-2021 17:21 . Reden: zag later dat execute geen device parameter had + dz object naam gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:07
commentator schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:31:
let op, werk domoticz niet bij naar de laatste beta versie
code:
1
Domoticz2020.2 (build 13102)

deze crasht zie ook domoticz forum en de github ervan
13104 is ondertussen uit. Net de update gedaan (beta) trouwens.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Obelixxx schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:35:
Hallo Allemaal,

[...]
dzVents?

dzvents zou ik gebruiken. Verder heeft Domoticz zelf een vrij uitgebreide wiki

Zou je de code in code tags willen zetten? Dan is die een stuk beter leesbaar
Obelixxx schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:02:
Je hebt bij de triggers het device staat wat je aanstuurt in je script. Je krijgt dan eigenlijk een oneindige loop. Wil je dus iets elke minuut moet je werken met een timer. Wil je iets doen op basis van triggers moet je het device toevoegen. Beide levert vaak vreemde dingen op.

Als je dus iets alleen op tijd wilt doen moet het zo worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
return { 
    on = {
            timer = { 'every minute between sunset and sunrise' }
                } 
    },
    execute = function(dz)
          light.switchOn()
          dz.log('\[LOG] TV Staat aan')
       end
end
}

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat je met dit script wilt doen. Je 'SceneStatus' lijkt namelijk aan hetzelfde apparaat te hangen dan je 'light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Nu online
rens-br schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:45:
[...]

dzvents zou ik gebruiken. Verder heeft Domoticz zelf een vrij uitgebreide wiki

Zou je de code in code tags willen zetten? Dan is die een stuk beter leesbaar

[...]

Je hebt bij de triggers het device staat wat je aanstuurt in je script. Je krijgt dan eigenlijk een oneindige loop. Wil je dus iets elke minuut moet je werken met een timer. Wil je iets doen op basis van triggers moet je het device toevoegen. Beide levert vaak vreemde dingen op.

Als je dus iets alleen op tijd wilt doen moet het zo worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
return { 
    on = {
            timer = { 'every minute between sunset and sunrise' }
                } 
    },
    execute = function(dz)
          light.switchOn()
          dz.log('\[LOG] TV Staat aan')
       end
end
}

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat je met dit script wilt doen. Je 'SceneStatus' lijkt namelijk aan hetzelfde apparaat te hangen dan je 'light'.
Ik wilde een andere scene sturen, maar dat heb ik blijkbaar niet goed gedaan, ik ben wat gaan spelen met alles, en ik denk dat ik dit met het spelen een keer verkeerd ingevuld heb.

Maar inderdaad, je opmerking betreffende de trigger lost het op, nu is het ieder minuut.
Problem solved.

Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

Crazy-

Best life ever

Iemand dit ooit meegemaakt?

2 timers ingesteld
Inschakelen 30min voor zonsondergang
Uitschakelen 01:00 s nachts

Dit werkte vlekkeloos tot een maandje geleden: na het inschakelen schakelt de boel binnen enkele
Seconden weer automatisch uit 🤷🏼‍♂️

Zoals je kan zien; niet altijd ...

Betreft een Zigbee schakelaar

Heb al een keer alle timers verwijderd en opnieuw aangemaakt; maar geen soelaas.

Enige wat ik kan bedenken is dat de terugkoppeling vanuit de schakelaar niet bij Domoticz terechtkomt ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4gx2KzyrecvV8FLzdFtnQxx5xQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjsM7zuZLFuLQqFYK8ViHvV0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL2QFRkkYxZRd9QWginHrvhK8XI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exegj7lt8NplHdABG5E8lzZt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 22-03-2021 20:21 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Sinds vorige week een P1 meter in domoticz. Hoe kan ik deze sensor splitsen zodat ik het verbruik kan weergeven wat ik daadwerkelijk moet 'afrekenen'. Dus inkoop van energie - teruglevering van energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ii4biKSk3VCkPWPcypMlE14f6VE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9qaP7SoziOlZVsvPNjhui9do.jpg?f=user_large

Zal denk ik in een scriptje moeten met een virtuele sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Bo0bz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:22:
Sinds vorige week een P1 meter in domoticz. Hoe kan ik deze sensor splitsen zodat ik het verbruik kan weergeven wat ik daadwerkelijk moet 'afrekenen'. Dus inkoop van energie - teruglevering van energie.

[Afbeelding]

en dan afzetten tegen je opbrengst vs verbruik... en per maand of jaar :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
Ik ben compleet nieuw hier, maar heb een idee, en wil even aftoetsen of dit kan met Domoticz, en welke apparatuur ik daarvoor nodig heb.

(Door gezinsuitbreiding is m'n tijd om uren te zoeken om het juist/werkend te krijgen sterk beperkt.)

Sinds vorige week hebben we een solar-installatie op het dak liggen met een thuisbatterij. (Want, woonachtig in België, en dus niet rendabel om energie te injecteren op het net.

Op zonnige dagen heb ik echter atuurlijk nooit zulk een hoog eigenverbruik (Of batterijcapaciteit) om wat de panelen genereren lokaal te verbruiken of op te slaan.

Daarom ben ik aan het denken om de m'n partner reeds lang gevraagde airco-units te laten installeren. (Het zou dan moet gaan over 2x2 split units om 4 kamers te bedienen.)

Nu is mijn redenering echter dat dat een pure comfortfunctie is, en dat die dus que verbruik kostenneutraal moet kunnen gebeuren.

Daarom zou ik dus op basis van Domoticz/Blockly het volgende scenario willen implementeren:

- Indien de temperatuur >23° is en via de P1 wordt er gemeten dat er energie op het net gezet wordt: Airco aan en koelen. (En dan ook stoppen eens de P1 registreert dat er energie van het net afgenomen begint te worden. (Bewolking/invallende duisternis/Andere grootverbruiker die inschakelt,...)

Iets gelijkaardigs zou ik dan ook willen implementeren voor het verwarmen op koude maar zonnige dagen, om te voorkomen dat m'n gasketel nodeloos gas verbruikt op een moment dat ik een overschot heb aan elektriciteit.

Dit lijkt me in m'n hoofd heel simpel te implementeren, maar kan iemand mij hier aub. bevestigen dat ze iets dergelijks ook effectief werkend hebben?

Bijkomend, aangezien de airco's nog gekozen dienen te worden:
Zijn er aan te raden fabrikanten/modellen die makkelijk via domoticz te bedienen zijn via een wifi plug-in of iets dergelijks?

Ik zou immers heeeeeeeel graag voorkomen om met IR-blasters te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
FORZAM schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:32:
Daarom zou ik dus op basis van Domoticz/Blockly het volgende scenario willen implementeren:

- Indien de temperatuur >23° is en via de P1 wordt er gemeten dat er energie op het net gezet wordt: Airco aan en koelen. (En dan ook stoppen eens de P1 registreert dat er energie van het net afgenomen begint te worden. (Bewolking/invallende duisternis/Andere grootverbruiker die inschakelt,...)

Iets gelijkaardigs zou ik dan ook willen implementeren voor het verwarmen op koude maar zonnige dagen, om te voorkomen dat m'n gasketel nodeloos gas verbruikt op een moment dat ik een overschot heb aan elektriciteit.

Dit lijkt me in m'n hoofd heel simpel te implementeren, maar kan iemand mij hier aub. bevestigen dat ze iets dergelijks ook effectief werkend hebben?
Ik heb zoiets niet werkend, maar dat moet met dzvents prima lukken. Kwestie van een paar mooie scripts maken (al dan niet met onze hulp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Bo0bz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:22:

[Afbeelding]

Zoals je waarschijnlijk gezien hebt als je erop klikt wordt het eea. wel per maand/jaar alvast weergegeven en totalen berekend.

Maar als dat niet genoeg is zal je inderdaad zelf moeten gaan rekenen in een scriptje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
FORZAM schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:32:

Bijkomend, aangezien de airco's nog gekozen dienen te worden:
Zijn er aan te raden fabrikanten/modellen die makkelijk via domoticz te bedienen zijn via een wifi plug-in of iets dergelijks?

Ik zou immers heeeeeeeel graag voorkomen om met IR-blasters te werken.
Ik heb dit werkend maar dan in combinatie met elektrische boilers. Dit is als voorbereiding op einde saldering. Dit met behulp van mechanische relais. Ik schakel maximaal 1x per 10 minuten om slijtage te beperken. Groot probleem is dat door andere verbruikers de stroom vraag redelijk fluctueert, ook de zonnepanelen opbrengst gaat soms met flinke pieken. Het trage schakel gedrag betekent een grote veiligheidsmarge, en soms wat verbruik uit het net.
Ik ben bezig om met SSR te gaan regelen, dan kan ik eventueel elke paar secondes de waarde wijzigen.
Dit zijn simpele verwarmingselementen, ik zou dit niet willen doen met airco's. Ik verwarm ook wel met airco's, maar zou ook niet te snel daarmee gaan schakelen. Voordeel is wel dat als je wil koelen, de zon waarschijnlijk continu flink schijnt. Dan kun je hem ook 's morgens om zeg 9:00 aanzetten en 's avonds als de zon weg is uit. Maar misschien wil je hem dan wel door laten gaan als het echt warm is...

[ Voor 12% gewijzigd door DjAntoon op 25-03-2021 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
DjAntoon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 00:10:
[...]

Ik heb dit werkend maar dan in combinatie met elektrische boilers. Dit is als voorbereiding op einde saldering. Dit met behulp van mechanische relais. Ik schakel maximaal 1x per 10 minuten om slijtage te beperken. Groot probleem is dat door andere verbruikers de stroom vraag redelijk fluctueert, ook de zonnepanelen opbrengst gaat soms met flinke pieken. Het trage schakel gedrag betekent een grote veiligheidsmarge, en soms wat verbruik uit het net.
Ik ben bezig om met SSR te gaan regelen, dan kan ik eventueel elke paar secondes de waarde wijzigen.
Dit zijn simpele verwarmingselementen, ik zou dit niet willen doen met airco's. Ik verwarm ook wel met airco's, maar zou ook niet te snel daarmee gaan schakelen. Voordeel is wel dat als je wil koelen, de zon waarschijnlijk continu flink schijnt. Dan kun je hem ook 's morgens om zeg 9:00 aanzetten en 's avonds als de zon weg is uit. Maar misschien wil je hem dan wel door laten gaan als het echt warm is...
Het snelle schakelen is inderdaad ook iets waar ik reeds over dacht, en was op heztelfde idee gekomen om pas na een periode van 10 minuten onafgebroken injecteren of afnemen te schakelen.

Bijkomend manueel airco/verwarming in of uit schakelen, (ook al is dat economisch niet verantwoord :)) moet ook wel mogelijk zijn met een override.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik stook en koel al sinds 2015 met 2 airco's, vergeet dat snelle schakelen maar :)
In NL zijn die 2 airco's voordeliger dan verwarmen met cv/gas, zonder gas heb je daar geen vaste kosten van.
Wat je niet kan oplossen (bij oudere bouw) is dat de warmte in de massa gaat zitten, stop je met koelen dan stijgt de temperatuur in huis behoorlijk snel.
Je zal dan ook met zonwering e.d. de warmte buiten moeten houden en dat is best lastig.
Een kierdicht huis lijkt leuk, maar als de warmte eenmaal binnen is krijg je het er niet makkelijk weer uit.
Vorig jaar hebben we een hete zomer gehad en ik koelde eigenlijk continu, zeker boven onder het platte dak.
Je belast een airco minder als hij alleen de temperatuur constant hoeft te houden, laat je het huis opwarmen dan heeft de airco veel meer werk en duurt het langer tot het verbruik daalt.

Andersom geldt dit in de winter ook, een airco heeft veel minder capaciteit dan een cvketel en een afgekoeld huis opwarmen duurt dus langer met een vrij langdurige piekbelasting.
Tegelijk helpt het om dan juist geen zonwering te gebruiken en de gratis warmte binnen te laten.

Ik ben wel benieuwd naar de dzventz scripts, ik heb veel temp/hum sensors en kan met 'slimme' radiator knoppen per ruimte bepalen of er (bij)verwarmd wordt.
Dit doe ik met een wpboiler met extra spiraal, deze spiraal zit op het cv circuit en ik kan met een cv pomp warmte in kamers brengen waar geen airco is.

Het verbruik van airco's is in de zomer beperkt, ze koelen zeer efficiënt en mijn 3,5kW airco's kunnen terug naar maar 100W verbruik als de temperatuur bereikt is.
Starten ze op dan heb je een piek van misschien een half uur.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:11
Ik heb sinds vandaag een Goodwe PV omvormer hangen, en kan netjes in de SEMS portal alle gegevens zien.
In Domoticz kan ik dus ook nieuwe Hardware toevoegen, met het type: Goodwe solar inverter via Web API

Netjes Europe als location gekozen, en als username mijn emailadres ingevuld waarmee ik inlog op de SEMS portal.
Echter krijg ik mijn log: Error: GoodweAPI: Error getting http user data

Wat doe ik fout, of waar haal ik een API key/username vandaan? :P

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
Crazy- schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:20:
2 timers ingesteld
Inschakelen 30min voor zonsondergang
Uitschakelen 01:00 s nachts

Dit werkte vlekkeloos tot een maandje geleden: na het inschakelen schakelt de boel binnen enkele
Seconden weer automatisch uit 🤷🏼‍♂️

Zoals je kan zien; niet altijd ...

Betreft een Zigbee schakelaar
Heb je het eens geprobeerd met een andere Zigbee schakelaar / lampje en een paar test-timers? Dan kom je er wellicht achter of het aan Domoticz ligt of aan je schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

Crazy-

Best life ever

Wiley99 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Heb je het eens geprobeerd met een andere Zigbee schakelaar / lampje en een paar test-timers? Dan kom je er wellicht achter of het aan Domoticz ligt of aan je schakelaars.
Ja ik heb er 2; eentje ligt amper 50cm van de Domo-Pi de ander ruim 8 meter (die geeft dus de problemen.
Het vervelende is is dat het sporadisch is; ik vermoed dat de afstand hierbij zeker een rol speelt.

Vanmorgen stonden de lampen nog aan; paar keer drukken maar bleven aan. ik doe het 10min later nog eens : en voila, het werkt. De ander lampen werkte echter wel direct.

Toch maar eens een extra Pi installeren puur voor ZigBee & deze 'in het midden van het huis' plaatsen. 8)7

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Soms helpt ook een beetje schuiven met de Pi. Ik gebruik nog wat 433MHz (Kaku) schakelaars en daarbij scheelt het soms een paar cm schuiven van de de RFXcom antenne. Zigbee is een USB plug, geloof ik? Dan moet je met je hele Pi schuiven. En even kijken of er dichtbij de antennes geen ijzeren/metalen voorwerpen staan die kunnen storen. Zelfs de ruiten van mijn pui zijn een probleem als de boel niet netjes uitgelijnd is of de deur niet open staat :-O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
skai21 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:17:
Ik heb sinds vandaag een Goodwe PV omvormer hangen, en kan netjes in de SEMS portal alle gegevens zien.
In Domoticz kan ik dus ook nieuwe Hardware toevoegen, met het type: Goodwe solar inverter via Web API

Netjes Europe als location gekozen, en als username mijn emailadres ingevuld waarmee ik inlog op de SEMS portal.
Echter krijg ik mijn log: Error: GoodweAPI: Error getting http user data

Wat doe ik fout, of waar haal ik een API key/username vandaan? :P
De hardware die je daar kiest is niet de goede denk ik, dat is een oude.
Deze plugin heb ik destijds geïnstalleerd en gebruik ik nog steeds:
https://github.com/JanJaapKo/domoticz-GoodWeSEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:11
Plenkske schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:31:
[...]

De hardware die je daar kiest is niet de goede denk ik, dat is een oude.
Deze plugin heb ik destijds geïnstalleerd en gebruik ik nog steeds:
https://github.com/JanJaapKo/domoticz-GoodWeSEMS
Aha, de native ingebouwde plugin is dus niet meer actueel..
Zal die eens proberen, bedankt _/-\o_

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1 ... 12 ... 52 Laatste

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!